#StopBurningStuff
Verwijderd
voor de rest ook hoor_WgV_ schreef op 23 June 2003 @ 23:00:
Een P4 doet het sowieso veel minder, hoe je het ook went of keert voor DC-en kom je altijd bij AMD!
http://www.mini-itx.com/store/default.asp?c=9#p125Tao schreef op 23 June 2003 @ 21:33:
[...]
Hmm... promising...![]()
Weet je misschien nog (een) merkna(am)(men)?
Ik vond dat niet zo relevant omdat dat een schatting is gebasseerd op wat je minder zult gaan betalen en dat is niks/weinig omdat je verbruik ook sterk omhoog zal gaan. En in geval dat je meer zonnecellen neemt dan dat je nodig hebt voor je graasbakken, dan moeten die extra cellen ook de cellen die wel voor de graasbakken draaien terugverdiennnen.[...]
Om direct je terugverdientijd te berekenen: http://www.solarenergy.nl...=bereken_terugverdientijd
wat misschien wel interressant is voor de mensen die aan zonneenergie denken is dat:
- de pannelen 1310 * 650 MM zijn
- de optimale plaatsen onder een hoek van 36 graden richting zuiden is
- in die positie produceren ze ongeveer 80Kwh/jaar
- op een plat dak moet er 90cm ruimte zijn tussen de pannelen
- op een gevel moeten ze 140cm van elkaar hangen
- je bij meer dan 60 pannelen (inkoopactie??) 5% korting op de bruto aanschafprijs krijgt wat resulteerd na aftrekking van alle landelijke subsidies in minimaal 13% korting
- Essent terugbetaald bij overproductie (maar dat zal niet snel aan de orde zijn)
- een draaischijf stroommeter terug loopt bij overproductie
- dat je voor het aansluiten op het stroomnet alleen de stekker in het stopcontact hoeft te stoppen
- je 3,5 euro subsidie per Wp krijgt wat neerkomt op 385,- euro per panneel is
- je daar boven op nog 10% EPA bonus kunt krijgen
hier nog een plaatje wat het de opbrengst zal zijn in elke willekeurige plaatsing:

Ja maar als ik dat zou schrijven werd het een -1 flamebait

#StopBurningStuff
Ik wist dat ik ze ergens gezien had
Dan nog...zo'n ding leverd 14 euro per jaar aan stroom. Haal dan 3 Baco en een biertje minder in de kroeg en geef dat geld aan je Pa...(nu is de vraag of dit wat zegt over de lage opbrengst van de zonnecel of de hoge prijzen in de horeca...)pcmadman schreef op 23 June 2003 @ 23:45:
Ik vond dat niet zo relevant omdat dat een schatting is gebasseerd op wat je minder zult gaan betalen en dat is niks/weinig omdat je verbruik ook sterk omhoog zal gaan. En in geval dat je meer zonnecellen neemt dan dat je nodig hebt voor je graasbakken, dan moeten die extra cellen ook de cellen die wel voor de graasbakken draaien terugverdiennnen.
wat misschien wel interressant is voor de mensen die aan zonneenergie denken is dat:
- de pannelen 1310 * 650 MM zijn
- de optimale plaatsen onder een hoek van 36 graden richting zuiden is
- in die positie produceren ze ongeveer 80Kwh/jaar
- op een plat dak moet er 90cm ruimte zijn tussen de pannelen
- op een gevel moeten ze 140cm van elkaar hangen
- je bij meer dan 60 pannelen (inkoopactie??) 5% korting op de bruto aanschafprijs krijgt wat resulteerd na aftrekking van alle landelijke subsidies in minimaal 13% korting
- Essent terugbetaald bij overproductie (maar dat zal niet snel aan de orde zijn)
- een draaischijf stroommeter terug loopt bij overproductie
- dat je voor het aansluiten op het stroomnet alleen de stekker in het stopcontact hoeft te stoppen
- je 3,5 euro subsidie per Wp krijgt wat neerkomt op 385,- euro per panneel is
- je daar boven op nog 10% EPA bonus kunt krijgen
hier nog een plaatje wat het de opbrengst zal zijn in elke willekeurige plaatsing:
afbeelding
* NBK Stookt zowiezo al milieu vriendelijk op groene stroom. Alleen is het zo jammer dat in Frankrijk en nog wat andere landen kernenergie ook valt onder groene stroom en dat Nederland voor een godsvermogen aan 'groene' stroom uit die landen importeerd. Om nog maar te zwijgen over al de inwoners van die landen die altijd al op echte groene stroom leefden (werd daar gewoon op het net gepleurd zonder het te zien als bijzondere stroom) die nu plotseling vuile stroom aangeleverd krijgen (voor dump prijzen gekocht van Nederlandse centrales die nu extra moeten stoken om winstgevend te blijven) omdat hun groene stroom voor veel geld opgekocht is door Nederland (met veel overheidssubsidie)

[ Voor 16% gewijzigd door NBK op 24-06-2003 13:52 ]
PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic
[...]
http://www.mini-itx.com/store/default.asp?c=9#p125
[...]
Dat is alleen een verlengkabel. Geen voeding met meer dan 1 kabel voor het aansluiten van een moederboard.
En v.w.b. de zonne-energie: verhoudingsgewijs levert dat inderdaad geen h.l
op. Voorlopig moet dat technologisch nog verder ontwikkeld worden lijkt me. Liefdewerk oud papier zou m'n opa zeggen
(Ik heb trouwens ook ecostroom hoor.)
Om weer wat meer on-topic te worden: weet iemand nog andere mobo's die diskless booten direct ondersteunen (behalve de reeds genoemde)?
- te veel feature's
- duur
- niet zulke snelle CPU , vooral die c3 enzo.
Maar komt er ook DPC een project van
Een bezemkast van T.net volstouwen met mooie xp 2XXX+
Elke bezoeker kan dat dan sponsoren, etc, etc.
IK denk dat eerst er maar eens een actie-committé moet komen, dan kunne die het begeleiden etc, etc, ....
[ Voor 19% gewijzigd door gp500 op 25-06-2003 21:48 ]
Comité vind ik goed idee ja, maar ik denk dat er eerst maar eens gepollt moet worden of er nog genoeg interesse is en dat deze mensen ook echt mee gaan doen.gp500 schreef op 25 juni 2003 @ 21:36:
Dat mini-ITx is te schrappen:
- te veel feature's
- duur
- niet zulke snelle CPU , vooral die c3 enzo.
Maar komt er ook DPC een project van
Een bezemkast van T.net volstouwen met mooie xp 2XXX+
Elke bezoeker kan dat dan sponsoren, etc, etc.
A C T I E.
IK denk dat eerst er maar eens een actie-committé moet komen, dan kunne die het begeleiden etc, etc, ....
Dan kunnen er verdere stappen ondernomen worden, zoals bekijken/pollen welke opties het beste zijn qua configuratie en kijken hoe het geregeld gaat worden met stroom etc.
-Eerst een basis plan opzetten en daar een poll over doen.
-Plek vinden waar het kan draaien.
-beheer en uitbreiding. (4 nodes in 1 keer uitbreiden.)
IK denk dat het zaak is dat iedereen zijn steentje bijdraagt. Er moet een organisatie zijn; er moeten sponsors zijn; er moeten mensen zijn die met computers om kunnen gaan (Thanatos schreef op 29 June 2003 @ 10:44:
En... als je in zo'n comité zit, zou het dan de bedoeling zijn om zelf ook mee te betalen? Het is misschien een nogal stomme vraag, maar ik zou zelf bijvoorbeeld graag mee willen helpen met de organisatie etc. maar financieel komt het niet zo goed uit *ik ben blut.
---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate
Het is allemaal wel leuk en aardig om al die zooi centraal te hosten. Maar als ik geld had gehad en zo'n clustertje ging bouwen zou ik het wel mooi zelf thuis houden. Dit om het zelf te kunnen beheren, ermee te kunnen pronken
Het enige voordeel dat ik zie in centrale hosting is dat het makkelijker is een sponsor te vinden. Maar ook acht ik die kans erg klein.
Tevens ben ik bang voor strubbelingen met de verdeling van de kosten, zowel plaatsings als energie kosten. Betaalt iedereen evenveel? Per node? Of daadwerkelijk over het stroomverbruik? Dit aangezien de ene node de andere ook weer niet is. Een niet overgeclockte 1700+ vreet immers minder stroom dan een 2400+ @ 2600+...
...
Wat je zegt: ik heb ook liever mijn eigen nodes thuis. Maar ja, dan is ook het nut van het hele project eigenlijk weg, want dan kan iedereen net zo goed thuis zn eigen dingen regelen.Haranaka schreef op 29 June 2003 @ 16:33:
Net als Thanatos ontbreekt het mij ook aan de financiele middelen
Het is allemaal wel leuk en aardig om al die zooi centraal te hosten. Maar als ik geld had gehad en zo'n clustertje ging bouwen zou ik het wel mooi zelf thuis houden. Dit om het zelf te kunnen beheren, ermee te kunnen pronken, etc...
Het enige voordeel dat ik zie in centrale hosting is dat het makkelijker is een sponsor te vinden. Maar ook acht ik die kans erg klein.
Tevens ben ik bang voor strubbelingen met de verdeling van de kosten, zowel plaatsings als energie kosten. Betaalt iedereen evenveel? Per node? Of daadwerkelijk over het stroomverbruik? Dit aangezien de ene node de andere ook weer niet is. Een niet overgeclockte 1700+ vreet immers minder stroom dan een 2400+ @ 2600+...
Ik heb trouwens nog een ander idee:
Eerst wordt er gekeken wie er interesse heeft. Die mensen moeten dan opgeven hoeveel nodes ze willen. Die nodes, met een standaard configuratie waarover we dan gaan stemmen, bijv. XP1800+ TbredB, 64MB PC133, etc, worden dan verkocht middels een soort inkoopactie.
Die nodes worden dan op een centrale locatie bijeengebracht en vervolgens betaalt iedereen zijn eigen node+bijbehorende stroomkosten.
Of zie ik iets over het hoofd/ is dit geen goed plan?
Laat ik meteen maar ff de vraag stellen wie er serieus interesse hebben in zo'n idee
PS. de mensen die dan vantevoren hebben aangegeven dat ze zo'n node willen, zijn dan ook wel verplicht hem te kopen!
[ Voor 5% gewijzigd door Thanatos op 29-06-2003 16:41 ]
Anders eerst met 2-4 nodes bij 1 van de computerwinkel-subteams in een kelder-kast.
ALs er eerst maar een plaatsje is en die nodes kunnen eerst wel oude onderdelen zijn.
Ik heb wel interesse in aankoop (niet in 'verkocht'[b][message=18179939,noline]Thanatos schreef op 29 June 2003 @ 16:41
Ik heb trouwens nog een ander idee:
Eerst wordt er gekeken wie er interesse heeft. Die mensen moeten dan opgeven hoeveel nodes ze willen. Die nodes, met een standaard configuratie waarover we dan gaan stemmen, bijv. XP1800+ TbredB, 64MB PC133, etc, worden dan verkocht middels een soort inkoopactie.
Die nodes worden dan op een centrale locatie bijeengebracht en vervolgens betaalt iedereen zijn eigen node+bijbehorende stroomkosten.
Of zie ik iets over het hoofd/ is dit geen goed plan?
Laat ik meteen maar ff de vraag stellen wie er serieus interesse hebben in zo'n idee
PS. de mensen die dan vantevoren hebben aangegeven dat ze zo'n node willen, zijn dan ook wel verplicht hem te kopen!
Lijkt me ook wel prettig als dan van tevoren softwarematig alles zodanig ingesteld
kan zijn, dat elke n00b (zoals ik-zei-de-gek) kan volstaan met de stekker in het stopcontact te stoppen
Verwijderd
Jammer alleen dat 3 X-Boxxen minder doen dan 1 XP2600+OcNewB schreef op 30 juni 2003 @ 16:57:
Of je hangt 5 xbox-en in een netwerk aan elkaar mbv linux. 5x733 mhz. Met 64 mb geheugen elk. Kanook best aardig zijn of niet..?
Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly
Verwijderd
Ik denk dus aan: mobo, cpu, geheugen, voeding.
En misschien nog van die nopjes om je mobo op een plaat houdt te bevestigen.
Voor het mooie ook nog aan- en uit schakelaartjessssss.Verwijderd schreef op 01 juli 2003 @ 18:53:
Misschien is het een idee om een soort van IA te houden en dan gewoon de moederborden + cpu's daar kopen en dan thuis in elkaar te zetten en te laten draaien, zo te zien is er wel belangstelling.
Ik denk dus aan: mobo, cpu, geheugen, voeding.
En misschien nog van die nopjes om je mobo op een plaat houdt te bevestigen.
En van tevoren nog (omdat iedereen dan dezelfde hardware heeft) de benodigde software(-instellingen) klaar hebben.
Verwijderd
Ja, ze willen het liefst dat het thuis geinstalleerd word volgens mij.Verwijderd schreef op 03 juli 2003 @ 22:19:
Jij snapt het, er moeten ook utp kabel en eindstekkertjes bij, tevens ook switchen zeker
Een beetje creatief zijn hoor.
Pootjes om mobo op een plaat hout te monteren

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2003 22:33 ]
Thuis installeren... als DAT zou kunnen....Verwijderd schreef op 03 July 2003 @ 22:32:
[...]
Ja, ze willen het liefst dat het thuis geinstalleerd word volgens mij.
Een beetje creatief zijn hoor.
Pootjes om mobo op een plaat hout te monteren
Nah, doen we zelf. En een houten rek om de boel bij elkaar te houden, kunnen we
OOK wel zelf in elkaar flansen toch?!
En geen switch pour moi, want ik heb nog een 8-ports hubje (die gaat met een uplink aan m'n adsl-switch).
Verwijderd
ik heb al een lange tijd intresse in een serverclustertje maken maar ideen zoals op planken schroeven is best realisties hoor! als je een soort torentje maakt waar stuk of 5 mobo's opgestapelt zijn met een lan met boot functie er op 1 pctje als server scheel zowiezo hdz
Ik dacht misschien wel belangrijke informatie
...
...
Verwijderd
Als ik het een beetje goed berekend heb krijg je het meeste "bang for your bucks" wanneer je gebruik maakt van Duron 1400's.
Voor 1000 euro moet je op moment zon 9 setjes kunnen kopen hierin zitten dan:
- Duron 1400,
- ECS K7S5AL
- 128MD DDR 2100
- Koeler
- Voeding 350W
Dan hou je nog wat over voor kabels een switch en een kleine harde schijf en een VGA kaartje om in een setje te stoppen.
Totaal goed voor zon 19.000+ WU's bij S@H per jaar.
De stroom kosten wil je dan niet weten (psst 1000 euro per jaar). Incl investeringskosten kom je dan op 10,4 eurocent per WU.
Zoek je naar de laagste kosten per WU op jaarbasis, dan moet je voor Duron 1800's gaan. Zelfde samenstelling als hierboven. 7 setjes goed voor 18.700 WU's per jaar, stroomkosten 798 euro per jaar. Met investeringskosten zit je dan op 8,9 eurocent per WU.
Zat zelf laatst ook aan zo iets te denken, maar ik krijg het met de vriendin niet spits om zoiets te laten draaien (de stroom rekening is te hoog).
Als ik iemand kan vinden die de stack ergens wil laten draaien lijkt het me wel leuk om zoiets te bouwen, vooral als de stack op mijn account staat.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2003 21:22 ]
---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate
Verwijderd
Heb de hele boel in een excel sheet staan, als je em wilt hebben mail me dan:Spider.007 schreef op 19 november 2003 @ 23:02:
Nette berekeningeninteressant om in het achterhoofd te houden
b.j.w.van.duijnhoven AT chello PUNT nl
Hierin staat een vergelijking tussen een flink aantal proccesoren. AMD en Intel
Conclusie: Intel is niet interressant, te duur & te langzaam.
Verbazingwekkend genoeg komen de DURONs er het beste uit. (goedkoop, dus je kan er veel van kopen)
Maar kun je hem niet online zetten, want ik denk dat veel mensen daar wel in geinterreseerd zijn! Ik iig!
Verwijderd
Is een xp2200 of 2400 niet sneller voor z'n geld?Verwijderd schreef op 20 november 2003 @ 00:00:
[...]
Heb de hele boel in een excel sheet staan, als je em wilt hebben mail me dan:
b.j.w.van.duijnhoven AT chello PUNT nl
Hierin staat een vergelijking tussen een flink aantal proccesoren. AMD en Intel
Conclusie: Intel is niet interressant, te duur & te langzaam.
Verbazingwekkend genoeg komen de DURONs er het beste uit. (goedkoop, dus je kan er veel van kopen)
Maar stroom
Dan moet je wel weer offline maar daar is ecc2-109 weer leuk voor
Het is WEL een duurdere configuratie, dus vormt dat een nieuw afweging.
Over stroomverbruik kan ik in elk geval een ervaringsfeit melden:
Ik heb 3 pc's en een laptop het afgelopen jaar 24/7/365 laten draaien. Dat heeft mij per maand ongeveer 25 pleuro's aan extra kosten opgeleverd volgens m'n eindnota. Dat valt alleszins mee.
Een clustertje van 4 pc's zal ongeveer dan ook zoveel gaan kosten qua verbruik.
Verwijderd
Algemeen:
Ik heb alleen gekeken naar S@H prestaties (mijn favoriet)
Ik heb overklokbaarheid niet meegenomen bij gebrek aan goede data.
Ik mis nog S@H data over de snellere Celerons, maar ze moeten wel erg snel zijn willen ze aantrekkelijk worden.
@pieie:
de XP2200 enz. zijn wel sneller, maar kosten naar verhouding ook meer -> je kan er minder setjes van kopen.
@Juggenaut:
128MB DDR is goedkoper dan 128MB SDRAM
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2003 12:53 ]
Misschien eens een inzamelings-aktie houden binnen mijn subteam om te kijken of dit te financieren is
Die durons vreten echt veel meer stroom dan de XPtjes van vandaag de dag. Die duron opzet de stroom kosten op jaar basis 900 euro zijn. Dat is al bijna gelijk aan het bedrag waar je dat rack voor koopt.
...
Verwijderd
Wij kwamen tot 1100 voor zo'n ding binnen crazy cows, waarvan 500 euro door 1 iemand. Alleen we gingen voor een setje van 2000 euro, dus het hele verhaal ging niet doorWitlof schreef op 20 november 2003 @ 13:05:
9 setjes voor zo'n 1000 euro is niet slechtAls we een gezamenlijke inkoop-aktie plaatsen zullen we nog wel meer voor elkaar kunnen krijgen misschien
10 klinkt namelijk wat beter dan 9
Misschien eens een inzamelings-aktie houden binnen mijn subteam om te kijken of dit te financieren is
de nieuwe 1400 1600 1800 dus niet. die zijn 0,13 uMHaranaka schreef op 20 november 2003 @ 13:20:
Ik snap de keuze voor die durons echt niet. Je moet niet alleen rekening houden met de aanschaf prijs verhouding tot de opbrengsten.
Die durons vreten echt veel meer stroom dan de XPtjes van vandaag de dag. Die duron opzet de stroom kosten op jaar basis 900 euro zijn. Dat is al bijna gelijk aan het bedrag waar je dat rack voor koopt.
Verwijderd
Dat bedrag moet 1000 euro zijn, verder is je constatering juist. Daarom had ik ook twee configuraties gegeven:Haranaka schreef op 20 november 2003 @ 13:20:
Ik snap de keuze voor die durons echt niet. Je moet niet alleen rekening houden met de aanschaf prijs verhouding tot de opbrengsten.
1) Most bang for the buck: 9 x Duron 1400, stroom kosten 1000 euro
2) Most efficient bang for the buck: Duron 1800 nodes, geven de laagste kosten per WU.
Verwijderd
Dat scheelt in de praktijk maar 3 watt per processor (60 naar 57 Watt zie website van balusc) ofwel 4 euro op jaarbasis per processor.gp500 schreef op 20 november 2003 @ 14:20:
[...]
de nieuwe 1400 1600 1800 dus niet. die zijn 0,13 uM
Verwijderd
Verwijderd
http://www.xs4all.nl/~bvduijnh/index.html
Veel plezier ermee!!
@pieie: zie ik hier korting opdoemen? 10 setjes voor 1000 euro??
Dat scheelt weer een 1900 WU's per jaar en 100 euro op de jaarlijkse elektriciteits rekening
Maar een PSU kost 14 euro:
http://www.tweakers.net/pricewatch/16284?Landfilter=Benelux
http://www.1to0.nl/productinfo.php?id=117&cat=9
En dan is er ook nog het onrealistische beeld dat je een node in 1jaar afschrijft!
Als je een node in 3 jaar afschrijft wordt de koste per wu met stroom ingecalculeerd: de Duron 1800 doet 0.0077 euro per WU, maar dit scheelt maar 0.0005 euro/wu met de Duron 1600 of Athlon 1900
Zie ook mijn aangepaste versie van DaBu waar ik ook ff RC5 aan toe gevoegd heb (hierbij P4 weggelaten for obvius reasons

http://members.lycos.nl/pcdump/trash/Cluster%20kosten.xls
Verwijderd
Je hebt de berekeningen niet helemaal goed bekeken: In de kolom kosten over drie jaar worden de nodes over drie jaar afgeschreven, en zijn de kosten per WU dus lager dan de afschrijving over 1 jaar.pcmadman schreef op 21 november 2003 @ 00:18:
Als je een node in 3 jaar afschrijft wordt de koste per wu met stroom ingecalculeerd: de Duron 1800 doet 0.0077 euro per WU, maar dit scheelt maar 0.0005 euro/wu met de Duron 1600 of Athlon 1900
De RC5 data is leuk om te weten
De kosten per RC5 WU zijn dus aanzienlijk lager dan de kosten voor een S@H WU. En direct lineair met de MHz snelheid van de processor. De cache speelt hierin zo te zien geen rol.
S@H heeft baat bij een grote cache, je ziet dan duidelijke verschillen in WU tijden tussen processoren met 128kB cache en die met 512kB cache.
Bij S@H heeft een hoge geheugen snelheid ook nog invloed.
Kennelijk is de data omvang van RC5 zo daning dat alles binnen de cache blijft. S@H heeft een grote data omvang (FFT matrix van enkele MB) welke iedere keer via de cache van en naar het geheugen wordt gesleept.
Geinig
edit: kunnen we de besparing van een energie zuiniger node niet omzetten in extra nodes. Deze hebben dan wel weer extra energie kosten, maar hierin moet een optimum te vinden zijn. Deze geeft de meeste WU's voor de laagste totaal kosten.
Ik heb nu even geen tijd om dat te berekenen, maar een van jullie is vast wel zo'n excel fruitcake
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2003 12:42 ]
a. Met het feit dat seti baat heeft bij cache en d.net niet (omdat die packetjes verdomd klein zijn)
b. Dat de kolomnamen verkeert om staan. Zal dit asap ff aanpassen!
In jou 3 jaar afschrijving was eigenlijk 1.5 jaar afschrijving
=(Q2+X2)/(T2*3)
Q=Totale node kosten
X=Totale kosten over 3 jaar gebruik waarbij de aanschaf is meegenomen
T=Het aantal WU's per jaar
En ik had ff wat dingen in de verkeerde kolom gezet

Nog steeds dezelfde link:
*redenatie en over-het-hoofdzien fouten voorbehouden
Heeft er iemand nog de wu tijden voor de volgende celerons:
2100Mhz
2200Mhz
2300Mhz
2400Mhz
2500Mhz
2600Mhz
2700Mhz
2800Mhz
en de P4 3200Mhz
Verwijderd
Dan gaat ie direkt uit
Maar dat is alleen als ie helemaal zonder HDD en CD-rom en Videokaart loopt
Je moet er gewoon ff een stroommeter tussen zetten en het gemmiddelde wattage bepalen en dan kun je het uitrekenen mbv. (als ie 24/7 draait):
kosten = wattage * 365 * 24 /1000 * 0.17
Want ik heb vroeger dus ook een cluster gehad (4 nodes & 1 master (4 x XP2400+ & 1 x AMD Tbird 1400MHz)) en daar moest ik gewoon elke keer los inloggen omdat ik niks kon vinden voor Windows (omdat er toch veel projecten nog geen LINUX ondersteunen) om alles netjes te clusteren, en dan nog, voor LINUX zijn er geen duidelijke pakketjes!
Dat is ook nog iets waar je aan moet denken, om nou telkens 8 PC's na een reboot opnieuw te laten grazen = hell.
Intentionally left blank.
Daar zijn in deze thread al vele artikelen over voorbij gekomen en in het Crack Rack is het ze ook gelukt, dus daar kun je ook info vandaan halen!
Verwijderd
Volgens mij zit er nog een foutje in kolom Z, kosten per WU over 3 jaar zou moeten zijn: (Node kosten + verbruikskosten per jaar * 3) / geproduceerde WU's na 3 jaar
Je schrijft dan de nodes af over 3 jaar.
Afschrijving over 1 jaar geeft WU kosten van:
(Node kosten + verbruikskosten) / geproduceerde WU's na 1 jaar.
Bij afschrijving over 3 drie jaar is de kosten per WU na een jaar:
(Node kosten * 0,33 + verbruikskosten per jaar) / geproduceerde WU's na 1 jaar.
Ik weet het saai, saai , saai

Dit kan in mijn originele sheet al wel fout gezeten hebben

http://www.cox-internet.com/setispy/efficiency.htm
Hoewel de VIA C3 dus wel goedkoop is per MHz schiet 'ie in FP-berekingen niet op. Dan kun je nog beter Pentium 3's nemen. Ik denk zelf dat Athlon XP's het goedkoopste zijn (de 2600+ variant a €100,- volgens de price watch). Het voordeel van weinig dure CPU's tegen veel goedkope CPU's is dat je op je moederbord kan besparen (je hebt minder CPU sockets nodig).
Bestaan er trouwens geen moederborden waar je heel veel CPU's (een stuk of 8 ofzo) in kan prikken?
edit:
Oeps -- ik had alleen pagina 1 gelezen en dacht dat ik er toen al was.
[ Voor 11% gewijzigd door Soultaker op 22-11-2003 02:53 ]
Zo saai is dat niet als je toch al wiskunde B1+2 hebt
Maar ik had er geloof ik "(stroomverbruik + (nodekosten / 3)) / totaalaantalblokjes" van gemaakt, en dat is gewoon hetzelfde als je het mij vraagt
Terwijl in jou document soiets als "(Totaalkostenvan1jaar_en_dat_is_nodekosten_en_stroomkosten * 3 + nodekosten) / 3 / blokjesperjaar" staat
Verwijderd
De data voor de gemiddelde WU tijden komt uit setispy, wat weer van de door jou gegeven link komt. Zijn er vergelijkbare sites voor andere DC projecten, dat iemand weet??Soultaker schreef op 22 november 2003 @ 02:51:
Wat informatie om beter te kunnen vergelijken:
http://www.cox-internet.com/setispy/efficiency.htm
@pcmadman: Ik zei al dat er wellicht in mijn sheet al een foutje stond.

Ik heb een keer een quad gezien, maar dan praat je volgens mij al snel over 400 euro voor z0'n mobo. Niet echt goedkoper dus.Soultaker schreef op 22 november 2003 @ 02:51:
Bestaan er trouwens geen moederborden waar je heel veel CPU's (een stuk of 8 ofzo) in kan prikken?
Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!
Die doen makkelijk 32 CPU's op een mobo, maar de prijs

Verwijderd
Ik zou voor een goedkoop Socket A mainboard gaan en een Duron processor. Duron/Thunderbird rendert per megahertz het snelst (op de Athlon64 en Apple G3/4 na). ECS/Elitegroup is een heel mooi voorbeeld van zo'n goedkope mainboards. Pak dan ook een mainboard dat met SD-RAM overweg kan.
Voorbeeld:

Het nadeel van dit mobo: geen onboard VGA, wat je ook weer kosten van een VGA-kaart scheelt. Maar je kunt ook op de lokale Computer-beurs/Discount een paar 2MB S3-Virge kaartjes kopen, deze kosten meestal 4 a 5 euro per stuk.
"CPU AMD Socket A Duron 1600MhZ (133FSB)", tussen de 40 en 50 Euro;
"Elitegroup K7S5A DDR+NW Socket A", tussen de 30 en 40 Euro;
"Dimm SDR 128MB 133MHz Apacer/Infineon", tussen de 25 en 30 Euro;
"CPU Cooler Arctic Cooling Copper Silent 2 TC", tussen de 10 en 15 Euro;
"Voeding Neutraal (Wit-Merk) 350 Watt pPFC", tussen de 20 en 25 Euro.
Harddisks zijn eigenlijk niet nodig, je kunt deze systemen met floppies laten werken... maar het is WEL zo prettig om een harddisk te hebben voor Windows/Linux. Harddisks (minimaal 300MB, voor Win98) zijn ook te vinden op een PC-Beurs, 5 Euro per stuk meestal.
Ervan uitgaande je dat alles voor de gemiddelde prijs krijgt: 45+35+27,50+12,50+22,50+5+5=152,5 per systeem. 1000/152,5 = 6,blabla = 6 Systemen. 6x152,5 = 915 Euro. Je hebt dan nog geld over om wat ruimer te tellen en de Harddisks wat duurder te maken.
6x1600Mhz=9600Mhz... dat scheelt 3600Mhz op die VIA-systemen, en per Megahertz zijn deze CPU's ook nog een STUK sneller!
(En de markt is klein
Verwijderd
1 PSU voor twee boards:
Zie meer op deze link: http://forum.oc-forums.co...ad.php?s=&threadid=155371
Het is een beetje geknutsel, maar het werkt. En het scheelt toch 7 euro per node. Extra Mobotje voor sommige configuraties dus, en minder geluid en stroomkosten. Scheelt al gauw zon 300 euro na drie jaar runnen.
Verwijderd
Das niet nieuw staat een eind terug in dit topic ook al alleen is het een probleem om aan de mobo connectors te komenVerwijderd schreef op 22 november 2003 @ 19:17:
Weer een optimalisatie gevonden:
1 PSU voor twee boards:
Zie meer op deze link: http://forum.oc-forums.co...ad.php?s=&threadid=155371
Het is een beetje geknutsel, maar het werkt. En het scheelt toch 7 per node. Extra Mobotje voor sommige configuraties dus, en minder geluid en stroomkosten. Scheelt al gauw zon 300 euro na drie jaar runnen.
Verwijderd
Sorry, had de post gemistVerwijderd schreef op 22 november 2003 @ 19:38:
[...]
Das niet nieuw staat een eind terug in dit topic ook al alleen is het een probleem om aan de mobo connectors te komen

Op diverse plekken worden op internet verleng kabels voor de ATX voeding van het motherboard aangeboden, van deze de female connector afknippen, de gegeven procedure volgende en presto : twee boards op een PSU.
Links:
http://www.csdelft.nl/html/kabels.html
http://www.d-cc.nl/lijst_produkten.php?cat_id=28
Verkrijgbaar voor 3-4 euro dus. Altijd nog goedkoper dan een PSU.
De voordelen waren dat een PSU bij bijna maximale belasting het efficients stroom omzet en dat je nog een paar euro's bestaat (een zwaardere voeding nemen is btw. geen oplossing omdat deze zo snel duurder worden dat twee 300watt voeding al héél snel goedkoper zijn)
@aKra
Er is al vaker een idee voorbij gekomen dat een beetje op dat van jou leek dacht ik:
Om bijv. 100RC5 blokjes te doneren voor 1,-- sponsoring. Bij de goedkoopste over 3jaar afschrijven hoef je maar 1 van de 8nodes 2.5jaar lang voor sponsoring te laten draaien om de aanschaf terug te verdiennen!
@Nork
Alles wat jij zegt is al tien keer behandelt en het meest efficiënte is al bekend! Lees dit:
Verwijderd
De tijden van deze Duron vallen zwaar tegen, 5u50min voor een WU gemiddeld

De Dorun 1300 klokt eevnoudig over tot op zijn minst 133MHz fsb dus 1733MHz.
Geen warmte problemen (geen kast ook, dat scheelt)
De WU tijden zakken tot gen 4u05min.
De ECS k7S55A heeft perse een videokaart nodig, anders wil ie helemaal niet opstarten, dit betrekend extra een video kaartje per node.
Wellicht is het verstandig een MoBo te nemen met integrated video, maar die zijn wat duurder.
Netbooten heb ik nog niet geprobeerd, dat staat op de rol voor morgen.
Het feit dat je een Duron zo makkelijk overclockt is ook positief, want dan wordt hij efficiënter!
Hoe ver kun je maximaal komen met het overclocken (multiplier misschien?)??
Netbooten staat hier nog wat nuttigs over:
[rml][ DC] Crackrack draait! (uitleg + pics)[/rml]
Ennuh heb je pics??
Verwijderd
Ha dat is snel! Ik had de bordjes besteld voor een update van twee van mijn PC's. Maar ik dacht kom laat ik eens een beetje klooien. Een bordje ligt los op mijn buro, de andere is reeds ingebouwd.pcmadman schreef op 03 december 2003 @ 20:38:
Dat is héél mooi dat je dat gedaan hebt.
Het feit dat je een Duron zo makkelijk overclockt is ook positief, want dan wordt hij efficiënter!
Hoe ver kun je maximaal komen met het overclocken (multiplier misschien?)??
Netbooten staat hier nog wat nuttigs over:
[rml][ DC] Crackrack draait! (uitleg + pics)[/rml]
Ennuh heb je pics??
Het losse bordje loopt op 1733MHz (de standaard 133MHZ fsb instelling in de K7S5A bios), ik heb nog geen OC bios geprobeerd, maar ik denk dat ik wel hoger kan komen.
De CPU is voorzien van een arctic cooler copper silent, en wordt gestressed ongeveer 37 graden (lekker laag, maar met kast moet dat behoorlijk slechter kunnen). Er zit een reepje 256MB DDR 266 op met CL2 timing. Het bord wordt gevoed door een Q-tec 350W silent PSU (geregelde fan). De totale geluisproductie is minimaal. je hoort em nauwelijks. Booten gebeurt nu van een floppy. De seti LRP distributie met SIS900 Lan ondersteuning, de 686 3.03 versie van CLI client wordt geladen. Als video zit er nu een oude S4 AGP videokaart op (loopt die eigenlijk niet ook op 133MHz fsb?). Dit is dus het probeer bord.
Piccies zal ik nog even maken, mischien morgen of zo.
Binnen enkele dage tot weken (afhankelijk van hoelang het proberen duurt) gaat het bordje ingebouwd worden in een oude 350MHZ PII Fujitsu machine.
Het andere bord is inmiddels ingebouwd in een oude Compaq (voorheen een 450MHz PIII), de voeding is vervangen (niet zonder slag of dremel, maar het is gelukt). Hierop zit dezelfde proc en cooler, een 128MB 133MHz SDRAM reep, en een 100MHz 128 MB SDRAM reep. Overclocken tot 133 MHz zal dan wel niet lukken. De rest is de standaard Compaq samenstelling, muv een radeon 9200 videokaart. Het systeem boot nu win98 en draait nog geen seti, morgen gaat dat ook gebeuren.
Iemand straks interresse in de oude bordjes incl. voedingen en proc. (geen geheugen, dat wordt hergebruikt)
Bedankt voor de link over netbooten, die had ik al eens bekeken, maar zij gebruiken FreeBSD als server, dat moet toch ook in Win2000 PRO kunnen?
Tot zover, morgen meer
Groeten
BaDu
Verwijderd
1) De netboot optie in de K7S5a pro bios ondersteunt alleen RPL loading.
2) Ik heb een nieuwe bios samengesteld, en succes vol geflashed, hierin is een etherboot netboot opgenomen. Hiervoor zijn wel diverse (DHCP/BOOTP/TFTP) servers op windows beschikbaar.
3) Ook met de nieuwe bios is het me nog niet gelukt te booten, maar dat kan aan mijn netwerk of server configuratie liggen.
4) Tijdens het wijzigen van de BIOS kwam ik een paar leuke, maar normaal verborgen opties tegen waarmee het wellicht toch mogelijk is te booten zonder VGA kaart, dat ga ik ook nog uitproberen.
Link over het wijzigen van de bios:
http://www.geocrawler.com/lists/3/SourceForge/5299/0/7991903/
De tools daarvoor vindt je hier:
http://k7jo.de/tools.htm
Verder nog een uitgebreide beschrijving over het booten van linux client vanaf een linux server:
http://www.stud.uni-goettingen.de/~dsuchod/ldc/bhblt.html
Verwijderd
Werkt onwijs handig!
/edit: ik heb er btw ooit nog eens een tutorial over geschreven..zou ik even moeten kijken of ik die nog heb
[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2003 22:40 ]
Verwijderd
Ik meende ook ooit ergens gelezen te hebben dat een geintegreerde videokaart vrij negatieve effecten heeft op de snelheid waarmee WU's verwerkt kunnen worden.Verwijderd schreef op 03 december 2003 @ 19:59:
Wellicht is het verstandig een MoBo te nemen met integrated video, maar die zijn wat duurder.
Dat geval waarover ik gelezen zijn kan echter ook net zo goed een brakke implementatie van onboard vga geweest zijn.. kan het zelf verder niet onderzoeken/testen.
Integrated Video + Duron 1800 = ECS K7SOM!Verwijderd schreef op 06 december 2003 @ 10:07:
[...]
Ik meende ook ooit ergens gelezen te hebben dat een geintegreerde videokaart vrij negatieve effecten heeft op de snelheid waarmee WU's verwerkt kunnen worden.
Dat geval waarover ik gelezen zijn kan echter ook net zo goed een brakke implementatie van onboard vga geweest zijn.. kan het zelf verder niet onderzoeken/testen.
Al heeft die wel enige issues met stabiliteit en zo.
Waar heb je trouwens VGA voor nodig als je alles remote kan besturen? Gewoon OpenSSH server op elke node is makkelijk zat.
Misschien zo'n config:
ASRock K7S8X (Socket A, Sis 746FX Lan) €38,50
AMD Athlon XP2000+, Box €80,90
128 MB PC2100 DDR266 OEM €22,10
350 Watt Active PFC voeding €18,90
Totaal: €160,40
Genoeg voor iets minder dan 7 nodes voor €1000. Als je 7 nodes bouwt zit je op €1122,80
Als je van het net of CD boot heb je geen HD nodig, dat scheelt weer een euro of 60 per node. Een 2000+ is naar mijn weten goed overklokbaar.
Hoe had je de behuizingen gedacht trouwens? 19" rack is prijzig, misschien een gewone stellingkast met één mobo per plank?
Stroomrekening heb ik even niet uitgerekend. Getrokken vermogen is 2,45 kW, als je dat 24/7 laat draaien zit je op 58,8 kWh per dag. Per jaar verbruik je dus 21,462 MWh. Ik ken de prijzen van de elektramaatschappij niet, dus daar kan ik je geen antwoord op geven.
Misschien een idee om die stroom te voorzien door middel van zon + wind, i.p.v. alleen maar zon?
Als we het alleen maar over stroom gaan hebben kunnen we beter daar een apart topic over openen.
[ Voor 7% gewijzigd door Stoney3K op 06-12-2003 15:51 ]
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Verwijderd
Eergassie ik ben zeer geinteresseerd, ik heb na twee dagen proberen een beetje de hoop opgegeven. Iedere hint die helpt is mee genomen.Verwijderd schreef op 05 december 2003 @ 22:39:
Netbooten? Gebruik je een bootloader zoals bpbatch dan?
Werkt onwijs handig!
/edit: ik heb er btw ooit nog eens een tutorial over geschreven..zou ik even moeten kijken of ik die nog heb
Ik ben zelf geen linux expert (de tijd ontbreekt mij om ook daarin thuis te raken), daarom wil ik graag de nodes linux (bijvoorbeeld de LRP Seti diskette, die heb ik aan de gang gekregen) laten booten van een windows 2000 pro server. Ik hoop dat kan.
Zoals gezegd: ieder hint / fragment / oplossing / experiment wat helpt is mee genomen.
/me kijkt weer een beetje hoopvol
Edit:
@Stoney3K: Mijn huidige bord (ECS K7S5A) wil tot nu toe helemaal niet booten (je krijgt een boel piepjes) zonder VGA kaart. Als je een oplossing weet graag!.
Uit eerdere analyses is gebleken dat voor Seti de Durons de meeste WU's per jaar leveren (voor 1000 Euro). Zie verder de excel sheet van pcmadman.
Ik denk verder dat er een foutje in je stroom berekening zit, in de sheet van pcmadman staat ook een stroom berekening, die is naar mijn mening goed.
De door jou genoemde vermogens zijn denk ik aan de hogen kant.
My $0.02
[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2003 20:18 ]
OK, dan kun je misschien een K7SOM kopen met onboard VGA en LAN. Sommige versies van de K7SOM zijn voorzien van ee Socket A, andere versies zit de CPU op het bord gesoldeerd. Socket A is aan te raden (dûhVerwijderd schreef op 06 december 2003 @ 20:09:
[...]
Eergassie ik ben zeer geinteresseerd, ik heb na twee dagen proberen een beetje de hoop opgegeven. Iedere hint die helpt is mee genomen.
Ik ben zelf geen linux expert (de tijd ontbreekt mij om ook daarin thuis te raken), daarom wil ik graag de nodes linux (bijvoorbeeld de LRP Seti diskette, die heb ik aan de gang gekregen) laten booten van een windows 2000 pro server. Ik hoop dat kan.
Zoals gezegd: ieder hint / fragment / oplossing / experiment wat helpt is mee genomen.
Edit:
@Stoney3K: Mijn huidige bord (ECS K7S5A) wil tot nu toe helemaal niet booten (je krijgt een boel piepjes) zonder VGA kaart. Als je een oplossing weet graag!.
Uit eerdere analyses is gebleken dat voor Seti de Durons de meeste WU's per jaar leveren (voor 1000 Euro). Zie verder de excel sheet van pcmadman.
Ik denk verder dat er een foutje in je stroom berekening zit, in de sheet van pcmadman staat ook een stroom berekening, die is naar mijn mening goed.
De door jou genoemde vermogens zijn denk ik aan de hogen kant.
My $0.02
En wat die stroomberekening betreft: 7 nodes à 350 watt = 2450 Watt = 2,45 kW. Per dag (24 uur) is dit dus 58.800 Wh = 58,8 kWh. Per jaar (365 x 24 uur, schikkeljaren even niet meegeteld) 365 x 58,8 = 21.462 kWh = 21,462 MWh. In een schrikkeljaar reken je een dag extra.
Als je nou een zonnepaneel kan vinden dat 2,45 kW kan leveren betaal je gewoon nul komma niks aan energiekosten voor je cluster.
Verwijderd
Dat vroeg ik mij ook af, dus deels daarom ook mijn reactie op BaDu.Stoney3K schreef op 06 december 2003 @ 15:50:
[...]
Waar heb je trouwens VGA voor nodig als je alles remote kan besturen? Gewoon OpenSSH server op elke node is makkelijk zat.
Netbooting is echt gaaf! Het is jamemr dat ik steeds zo @#$@#$ weinig vrije tijd heb, maar ik ben (zoals eerder genoemd in dit topic) nog steeds bezig met het ontwikkelen (althans aan het proberen) van een systeem om het managen van een server + netbooting nodes een stuk gemakkelijker te maken. Wou dat ik eens wat op kon schieten
Verwijderd
Ah, daar zit het probleem, een PC/node heeft dan wel een voeding met een vermogen van 350W, maar gelukkig neemt een node bestaande uit MoBo/CPU/koeler/Floppy/PSU dat lang niet op. De schattingen op dit moment (zei excel sheet) zijn een watt of 60 voor de CPU en zon 20W voor de rest, totaal dus slechts 80 Watt.Stoney3K schreef op 06 december 2003 @ 20:46:
[...]
En wat die stroomberekening betreft: 7 nodes à 350 watt = 2450 Watt = 2,45 kW. Per dag (24 uur) is dit dus 58.800 Wh = 58,8 kWh. Per jaar (365 x 24 uur, schikkeljaren even niet meegeteld) 365 x 58,8 = 21.462 kWh = 21,462 MWh. In een schrikkeljaar reken je een dag extra.
Als je nou een zonnepaneel kan vinden dat 2,45 kW kan leveren betaal je gewoon nul komma niks aan energiekosten voor je cluster.
Maandag neem ik van mijn werk even een kWh meter mee, dan meet ik het eens na.
Als je het netjes wil doen kijk je of je van een flash disk kan booten...
BTW, hoe doen de embedded borden het trouwens @ DC? (dus VIA C3, NatSemi Geode e.d.)
En hoe verhouden de PPC CPU's zich tot de x86 CPU's in termen van DC-prestaties?
Verwijderd
Iemand met benchmarks?
Verwijderd
De VIA C3 1GHz doet volgens Setispy over een gemiddelde WU (AR=0,417) ongeveer 24 uur. Niet best dus.Verwijderd schreef op 07 december 2003 @ 11:05:
De FPU van de Via C3 is meende ik niet zo snel dat die in de buurt komt van een beetje Athlon of P4 meende ik.
Iemand met benchmarks?
De conclusie lijkt me nog steeds duidelijk: Durons van het nieuwe soort (geen Morgan core) 1400,1600 en 1800 MHz op een goedkoop bord (onboard VGA) met 128MB DDR 266.
Eventueel kan je dan nog overclocken. Dat scheelt al gauw een 33% in WU tijden, zonder grote problemen.
Edit: PPC G4 doet het ongeveer net zo goed als XP's op dezelfde snelheid.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2003 15:29 ]
Verwijderd
Is mogelijk, alleen niet makkelijk om zoiets te booten van een 2k server. Alhoewel het best mogelijk is, het tftp/dhcp deel is heb ik al voor je. Linux helemaal remote starten werkt al bij mij alleen ben nog even een tutorial aan het uitwerkenVerwijderd schreef op 06 december 2003 @ 20:09:
[...]
Eergassie ik ben zeer geinteresseerd, ik heb na twee dagen proberen een beetje de hoop opgegeven. Iedere hint die helpt is mee genomen.
Hier trouwens het deel over een tftp/dhcp server starten:
http://www.casejunkies.com/forum/viewtopic.php?t=4752
/edit: vragen? add me maar op msn @ eric blaatstaart ikforums.com
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2003 19:52 ]
Beste keus zou dus zijn een ECS K7SOM/K7SOM+ met een Duronnetje 1400 of 1800. DDR geheugen is het cheapste, gewoon 128 meg PC2100 nemen.Verwijderd schreef op 07 december 2003 @ 15:26:
[...]
De VIA C3 1GHz doet volgens Setispy over een gemiddelde WU (AR=0,417) ongeveer 24 uur. Niet best dus.![]()
De conclusie lijkt me nog steeds duidelijk: Durons van het nieuwe soort (geen Morgan core) 1400,1600 en 1800 MHz op een goedkoop bord (onboard VGA) met 128MB DDR 266.
Eventueel kan je dan nog overclocken. Dat scheelt al gauw een 33% in WU tijden, zonder grote problemen.
Edit: PPC G4 doet het ongeveer net zo goed als XP's op dezelfde snelheid.
Maakt het nog uit of je 64 meg of 128 meg neemt? En of je DDR266 of 'oud' PC133 geheugen neemt? Benchmarks?
Met een beetje geluk haal je net over de 100 €€ per node.
heb je al met die KWH-meter gemeten.Verwijderd schreef op 06 december 2003 @ 21:52:
[...]
Ah, daar zit het probleem, een PC/node heeft dan wel een voeding met een vermogen van 350W, maar gelukkig neemt een node bestaande uit MoBo/CPU/koeler/Floppy/PSU dat lang niet op. De schattingen op dit moment (zei excel sheet) zijn een watt of 60 voor de CPU en zon 20W voor de rest, totaal dus slechts 80 Watt.
Maandag neem ik van mijn werk even een kWh meter mee, dan meet ik het eens na.
ben eigenlijk wel benieuwd.
ik heb hier nooit 1 kunnen lenen om te gebruiken.
ik dacht ook al eens aan een dualsetup, maar die MB's zijn dan veels te duur.
Als je dual mobo's ook wilt bekijken zul je niet naar de relatief subjectieve stelling van alleen investeringskosten moeten kijken maar naar een veel objectiever doel als bijv. zo goedkoop mogelijk 500K rc5 per jaar over drie jaar gesprijd of zo goedkoop mogelijk rc5 over een periode van 3jaar (of meer!).
Verwijderd
De meting op de processing node loopt nog.gp500 schreef op 10 december 2003 @ 19:24:
[...]
heb je al met die KWH-meter gemeten.
ben eigenlijk wel benieuwd.
ik heb hier nooit 1 kunnen lenen om te gebruiken.
ik dacht ook al eens aan een dualsetup, maar die MB's zijn dan veels te duur.
Van een gewone PC zijn de resultaten als volgt:
normaal bedrijf met 17"monitor aan, een beetje surfen en ondertussen S@H: 225W
voor een Duron 1300@1733 met 128MB geheugen, 10GB HD en 17"compaq monitor
Bedrijf alleen S@H, monitor uit: 115W.
Over het energie gebruik valt nog wel wat te zeggen, met betrekking tot de opgenomen hogere harmonischen, maar daarvoor moet ik een keer de RMS meter en frequentie analyser mee nemen. De nu gebruikte meting is geen echte RMS meting. Het is een eenvoudige digitale kWh meter. Maar over dit onderwerp kan je al een hele aparte thread opzetten.
De energie effiecntie van een dual mobo word m.i. wat overschat. De hoofd energie gebruiker (de processor) telt gewoon dubbel, alleen bij gebruik van de voeding zal het wat schelen. Maar hetzelfde resultaat bereik je door twee single Node's op een PSU te zetten. Het zal ongetwijfeld wat zuiniger zijn, naar mijn idee zal het wellicht voor twee CPU's ongeveer 10W schelen. Wat weer niet opweegt tegen de veels te dure MoBo's
Verwijderd
Leuk idee, ik zal eens denken over een sheet, morgen in de trein of zo.pcmadman schreef op 10 december 2003 @ 22:29:
Als je dual mobo's ook wilt bekijken zul je niet naar de relatief subjectieve stelling van alleen investeringskosten moeten kijken maar naar een veel objectiever doel als bijv. zo goedkoop mogelijk 500K rc5 per jaar over drie jaar gesprijd of zo goedkoop mogelijk rc5 over een periode van 3jaar (of meer!).
Voor S@H lijkt 60000 WU's over 4 jaar (15000 per jaar dus) wel een leuk doel, je haalt dan een top1000 klassering. voor RC5 heb ik geen idee wat realisties is over bijv 3 jaar.
Ik zat ook al eens te denken over:
Stel je hebt iedere maand zeg 200euri over en je wilt gaan RC5 of setien, hoe verloopt dan je productie profiel? De energiekosten moet je ook uit de 200 euri betalen, wat je overhoudt mag je de volgende maand uitgeven.
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Verwijderd
Het netbooten heb ik lopen, dank aan Eergassie voor de duidelijke handleidingVerwijderd schreef op 07 december 2003 @ 19:51:
[...]
Is mogelijk, alleen niet makkelijk om zoiets te booten van een 2k server. Alhoewel het best mogelijk is, het tftp/dhcp deel is heb ik al voor je. Linux helemaal remote starten werkt al bij mij alleen ben nog even een tutorial aan het uitwerken
Hier trouwens het deel over een tftp/dhcp server starten:
http://www.casejunkies.com/forum/viewtopic.php?t=4752
/edit: vragen? add me maar op msn @ eric blaatstaart ikforums.com
/me Wou dat ie een beetje linux verstand had
Maar toch wil ik BaDu ff helpen aan de volgende links:
Netbooten > nilo project
en
PXEbooten + etherbooten op FreeBSD (zoals wij gedaan hebben)
Het installeren van FreeBSD is opzich niet moeilijk.
Maar je moet niet denken "dat doe ik wel even".
Als je er rustig voor gaat zitten en logisch nadenkt ben je binnen een uur of 1, 2 klaar.
De handboeken zijn te vinden op www.freebsd.org, hierin vind je van alles en nog wat.
Hoe je het uiteindelijk aanpakt is aan jouw.
Veel Suc6 iig.
Verwijderd
Bedankt voor de links, ik heb het net booten aan de gang. Dwz ik kan via tftp bestanden laden. Wat is laad is nog even de vraag, ik zou graag een van de kleine linux distro's laden (bijv lrp) en daarop seti draaien. Maar ik heb geen drol verstand van linux (ben wel al aan het studeren en lezen). Dus dat kan nog wel even duren. Verder heb ik een win2k server draaien , daar wil ik de clients het liefst van booten. Linux booten vanaf een win2k server, dat zal wel lastig worden.SpamLame schreef op 04 januari 2004 @ 13:47:
Ik weet het, bijna een maand oud.
Maar toch wil ik BaDu ff helpen aan de volgende links:
Netbooten > nilo project
en
PXEbooten + etherbooten op FreeBSD (zoals wij gedaan hebben)
Het installeren van FreeBSD is opzich niet moeilijk.
Maar je moet niet denken "dat doe ik wel even".
Als je er rustig voor gaat zitten en logisch nadenkt ben je binnen een uur of 1, 2 klaar.
De handboeken zijn te vinden op www.freebsd.org, hierin vind je van alles en nog wat.
Hoe je het uiteindelijk aanpakt is aan jouw.
Veel Suc6 iig.
2 fabrikanten;
ecs: http://www.ecsusa.com/products/k7som_7c.html
ook te vinden onder elitegroup als je zoekt
pcchips:http://www.pcchips.com.tw/product/k7.html
pcchips brengt ook borden onder 'EAgle' uit volgens mij.
NL: de 2 snelste
pro 2500+ => Duron 1600Mhz :
http://www.gistron.com/scripts/info.php?artnr=24755
PRO 2900+ => xp-m 1800+ = volgens mij 1533mhz :
http://www.wintelco.nl/index.htm
duitsland:
pro 2800+ => schijnt een duron 1800MHZ te zijn:
knc -shop
athlon 1800=> duron 1800MHz:
http://yesit.de/catalog/product_info.php?products_id=19208
duitse pricewatch: was eigenlijk de enige goeie die ik kon vinden:
http://www.geizhals.at/deutschland/
op http://www.pricewatch.com/ vind ik ook goedkope maar jah ze moeten uit de Vs komen.
nog een reepje 128 MB pc2100 of pc2700 als je overklokken wil.
voeding van 300w: 2-3 pc's zijn wel 500w voeding's 5 pc's ??!!!
[ Voor 18% gewijzigd door gp500 op 21-04-2004 19:47 ]
Verwijderd
Doen DPC units in ongeveer 40 minuutjes (de grootste dan.)
Had je al kunnen zien als je de rankings had bekenen.
ALpha is niet voor Windows, maar het draait wel..(om b.v. smsjes of gprs/umts te kunnen verbinden.)
Maar ze zijn echt superrrrr in rekenwerk....daar heb ik nog geen enkele overgelockte AMD/Intel processor gezien die het zelfde doet.
Suc6
Maar nu dit topic toch weer wordt gebruikt:
Weet iemand een goed, en vooral goedkoop, geïntegreerd bord? Liefst AMD met iig onboard video en lan
En is het dan mogelijk om bv. 5 van die bordjes aan 1 zware voeding te hangen?
[ Voor 4% gewijzigd door Lord_Nemesis op 19-07-2005 17:30 ]
There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery
Verwijderd
Op http://www.gistron.nl staat de k7s41 v/l/agp van ASRockvoor 40,90 tis maar net wat je goedkoop vindt.LordNemesis schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 17:29:
@ DaWizzkid: De laatste post is van ruim een jaar terug![]()
Maar nu dit topic toch weer wordt gebruikt:
Weet iemand een goed, en vooral goedkoop, geïntegreerd bord? Liefst AMD met iig onboard video en lan
En is het dan mogelijk om bv. 5 van die bordjes aan 1 zware voeding te hangen?
Het tweede is meer een kwestie van een atx voeding de atx kabel doorknopen en uitproberen.
Verwijderd
Zo dan, hoe bedoel ik geef mn en giga topic schop van jewelste, lol
//offtopic
quote]LordNemesis schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 17:29:
@ DaWizzkid: De laatste post is van ruim een jaar terug
En is het dan mogelijk om bv. 5 van die bordjes aan 1 zware voeding te hangen?[/quote]
Je wil 5 mamaplanken op 1 zware voeding aansluiten, als dat kon dan had de eigenaar van deze seti farm iets minder werk gehad, maar 3 is nog wel te doen lijkt me

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)
Dit topic is gesloten.