Verwijderd schreef op 11 november 2003 @ 23:51:
Aangezien ik van plan ben een Ipod te kopen (hoesje en al wil ik er wel graag bij dus dan maar de 15 of 20gb) maar ik hem erg duur vind dus wel alles zeker wil weten een aantal vragen. Ik wil namelijk af van het m3tjes luisteren via de PC die continue aan moet, op 1 plek staat, warm wordt en veel lawaai maakt.
Wil je persé de 3Gen? Ik wilde ook een 20 GB maar ben om 2 redenen voor de 2nd Gen gegaan:
- De prijs (ik kon hem vorige week voor €260,- krijgen bij Dixons)
- De batterij: Ik had hiervoor een 5GB en deze heeft het de hele reis van Brazilie naar Nederland (11,5 uur) uitgehouden. Een reisgenoot had een 3Gen en zijn Ipod hield er na 3/4 van de reis mee op. Beide hadden we hem de nacht voor de reis helemaal opgeladen. Ik heb dus geen vertrouwen in de Batterij van de derde generatie.
Als je dus een zeer goede prijs/kwaliteit verhouding wil moet je proberen een 2e generatie op de kop te tikken.
1. Ik heb het de afgelopen tijd niet gevolgd maar hoe snel dalen de prijzen, als ik nou nog 1 maandje wacht is er dan een grote kans dat deze nog erg zijn gedaald denken jullie?
Aangezien de 3e generatie net uit is zal de prijs nog wel even stabiel blijven. Eerst zal de 2e generatie er helemaal uit moeten zijn. Misschien de de 15 GB wat goedkoper wordt.
2. Ik wil de Ipod ook gebruiken voor mijn muziek op mn slaapkamer en in de huidkamer aan te sluiten op de luidsprekers, is de kwaliteit goed genoeg daarvoor?
Kwaliteit is daar zeker goed genoeg voor aangezien sommige DJ's met meerdere Ipods mixen en dan is het geluid in een hele zaal te horen :-)
Natuurlijk moet je hem wel op versterkte boxen aansluiten of natuurlijk gewoon op een versterker.
3. Hoe lang is de garantie?
1 jaar
4. Bij mail a mac staan verschillende type nummers, welke is generatie 3? (M8976, M8946TN/A,M9244) en de 15 gb versie staat niet op apple.com maar wel op mail a mac, is dit ook de nieuwste generatie of is dit de 2e?
De typenummers zou ik zo niet weten. De 15GB is samen met de 30Gb maar kort uitgebracht, maar vlak daarna kwamen de 20GB en de 40GB en die hebben deze versies opgevolgd. Ze vallen (voor zover ik weet) wel gewoon onder de 3e generatie.
5. Waar kan ik de Ipod het beste kopen, Mail a mac is niet zo duur volgens mij (?)maar wanneer je hem via apple koopt heb je dan iets meer garantie of dergelijke? Aangezien ik had gelezen bij mail a mac dat je bijvoorbeeld geen helpdesk e.d. hebt. En is hij bij de meeste computer winkels gewoon in de stad te koop (aangezien het Apple is)?
Garantie gaat gewoon van Apple uit, dus waar je hem ook koopt, je hebt dezelfde garantie. Je moet gewoon goed rondkijken waar hij het goedkoopst is. Er zit soms erg veel prijsverschil tussen. Ik hoorde hier ook ineens dat hij bij Dixons erg goedkoop was, en na wat rondbellen heb ik er nog een gevonden.
6. Wanneer de batterij het begeeft is het mogelijk deze dan te vernieuwen of wordt het dan maar weer een nieuwe Ipod betalen?
http://www.ipodbattery.com 
Op de forums van Apple zie je vrij veel problemen met de batterij van de 3e generatie. Hij gaat ook minder lang mee dan de batterij van de 1e en 2e generatie en de duurzaamheidn van lithium ion schijnt minder te zijn als de duurdere lithium polymer.
M'n vriendin gebruikt nu mijn halfjaar oude 5 GB en deze gaat nog steeds meer dan 10 uur mee.
7. Is het met USB 1.0 (of 1.1) ook redelijk te doen om mp3tjes over te zetten of heeft Fireware wel een heel veel betere prestatie?
Ik zou er geen 20 GB mee vol willen zetten a 10 Mb p/s

Je hebt er tevens een verloopkabel voor nodig, en deze zijn vaak duurder dan een firewire kaartje.
8. Is Ipod nog steeds de koploper of raden jullie mij andere aan (lijkt me niet wat ik zo lees

)
Tis m'n 2e, dus veel meer hoef ik niet te zeggen

Ik denk dat mede Ipod gebruikers het met mij eens zijn over de kwaliteit en duurzaamheid. Uitstraling van de Ipod mag er natuurlijk ook zijn

Ik spreek nu uiteraard allen voor m'n zelf, en dan heb ik het over de eerste en 2e generatie
Sorry als de vragen al zijn langs gekomen maar het is onnoemelijk veel werk alle pagina's nog eens door te lezen.
Bij deze heb ik het dan nog eens samengevat.
Suc6 met je keuze!
Athlon 64 3500+ s939 | MSI K8N Neo2 Platinum S 939 | Tagan 480W | 2 x 512MB G.Skill PC4400 @DDR 550 Dual Channel | 2 x WD 160GB 8MB SATA150 7200RPM @ Raid0 | Sapphire 9800PRO