De IPod van Apple, misschien wel dé MP3-speler der MP3-spelers, is alomgeprezen en er is al veel over geschreven, maar toch miste ik de nodige documentatie. Ook viel me op de veel tweakers dezelfde vragen stellen.
Daarom begin ik na overleg met Athlonkmf Het grote IPod topic waar men vragen kan stellen over zowel de nieuwe als de oude IPod.
Doet je IPod het niet?
Hoe gaat ie aan?
Hoe zet ik liedjes over?
Waar vind ik de patch?
This is the place to be
Enkele regeltjes om het overzichtelijk te houden
• Dwaal niet offtopic af. Probeer de discussie rond de IPod te houden.
• Voor je een vraag stelt, kijk eerst even deze startpost door en het topic, stel dan pas je vraag.
• Stelt iemand onverhoopt een vraag die ie simpel had kunnen vinden, ga dan niet schelden, de grond instampen of irritant doen. Antwoord verstandig of antwoord niet.
• Heb je iets supercools/belangrijks ontdekt, mail het even en ik zet het in de startpost.
• Hou het ordelijk
Enkele pics van de IPod ter verduidelijking:
Wat is nou het verschil tussen de nieuwe en de oude IPod, afgezien van het uiterlijk?
The_omniscient heeft daar een prachtig tabelletje van gemaakt in een ipod-topic en daarom zal ik die hier ook maar geven:
Nogmaals THANKS TO Omniscient
Algemene Links met betrekking tot iPod
• iPodlounge
• everymac.com
• iPoding
• iPodHacks
• Everything iPod
• iPodZone
• XtremeMac
• Linux op je Ipod!
• Apple iPod Knowledge Base - staat praktisch alles
• ipodcleaner.com - Middeltje om je iPod krassen weg te werken
• Tutorial van FireFox mbt tot het emuleren van je directorystructuur
Zo, dit is af. Okee, het is geen superstartpost, aangezien ik een flink deel gejat heb van the_omniscient (nogmaals dank
) en er zijn vast nog heleboel dingen die ik vergeten ben.
Als je iets hebt van "hee! dit moet er ook bij" (links, tips e.d.) meldt het dan even of email mij.
Dit is hoop ik een aftrap voor een (hopelijk "het") groot iPod topic, waarin iedereen kan praten over problemen of gewoon iPod-related.
Poll: Op wat voor computer zit jouw iPod?
• Windows
• Macintosh

Ook een poll maken? Klik hier
Oude Poll:Wat vind jij van de nieuwe iPod ten opzichte van de oude?
-45% vind hem lelijker
-22% vind hem mooier
55 mensen gestemd.
Vrij duidelijk dus
Daarom begin ik na overleg met Athlonkmf Het grote IPod topic waar men vragen kan stellen over zowel de nieuwe als de oude IPod.
Doet je IPod het niet?
Hoe gaat ie aan?
Hoe zet ik liedjes over?
Waar vind ik de patch?
This is the place to be
Enkele regeltjes om het overzichtelijk te houden
• Dwaal niet offtopic af. Probeer de discussie rond de IPod te houden.
• Voor je een vraag stelt, kijk eerst even deze startpost door en het topic, stel dan pas je vraag.
• Stelt iemand onverhoopt een vraag die ie simpel had kunnen vinden, ga dan niet schelden, de grond instampen of irritant doen. Antwoord verstandig of antwoord niet.
• Heb je iets supercools/belangrijks ontdekt, mail het even en ik zet het in de startpost.
• Hou het ordelijk
Enkele pics van de IPod ter verduidelijking:
Oude: ![]() ![]() ![]() ![]() | Nieuwe: ![]() ![]() ![]() |
The_omniscient heeft daar een prachtig tabelletje van gemaakt in een ipod-topic en daarom zal ik die hier ook maar geven:
Fabrikant + productnaam: | Apple new iPod | Apple iPod |
![]() | ![]() | |
Capaciteit: | 10 GB-, 15 GB- en 30 GB-versie | 5 GB-, 10 GB- en 20 GB-versie |
Buffergrootte: | 25 minuten | 32 MB (20 minuten) |
Datatransfer: | FireWire (IEEE 1394a) USB 2.0 | FireWire (IEEE 1394a) |
Graphical display: | 2" grayscale LCD LED backlight black & white white backlight 0.24 mm dot pitch multi-line multi-language display contrast | 2 LCD 160 x 128 black & white white backlight 0.24 mm dot pitch multi-line multi-language display contrast |
Firmware Upgradable: | Ja | Ja |
Ondersteunde formaten: | MP3 WAV AIFF (Mac only) Audible® (Mac only) AAC (Mac only) mogelijk meer door firmware-update | MP3 WAV AIFF AAC (vanaf versie 1.3) Audible® (Mac only) |
Encoding (formaat): | Nee | Nee |
Bitrates: | up to 320 Kbps (ook@VBR) | up to 320 Kbps (ook@VBR) |
Playmodes: | Shuffle songs or albums Repeat one or all | Shuffle songs or albums Repeat one or all |
Equalizer: | Meer dan 20 equalization presets zoals Jazz, Rock, or Bass Booster Custom adjustments possible | Meer dan 20 equalization presets, zoals Jazz, Rock, or Bass Booster Custom adjustments possible |
Tuner: | Nee | Nee |
Type stroom- voorziening, levensduur*: | Built-in rechargeable lithium ion battery (630 mAh) 8 uur | Built-in rechargeable lithium polymer battery (1200 mAh), 10 uur |
Lengte X Breedte X Hoogte: | 104.1 x 61 x 15.7 mm (10 GB en 15 GB) 104.1 x 61 x 18.5 mm (30 GB) | 102 x 61 x 20 mm (5 GB-versie) 102 x 61 x 18 mm (10 GB-versie) 102 x 61 x 21 mm (20 GB-versie) |
Gewicht: | 158 gram (10 GB en 15 GB) 176 gram (30 GB) | 185 gram (5 GB- en 10 GB-versie) 204 gram (20 GB-versie) |
Kleur: | Wit/titanium-chrome | Wit/titanium-chrome |
Accessoires: | Earbud headphones AC adapter dock connector to FireWire cable 4-pin-to-6-pin FireWire adapter + Voor 15 GB- en 30 GB-modellen: Dock remote carrying case AC adapter + Optioneel op alle modellen: Dock earbud headphones and remote carrying case AC adapter dock connector to FireWire cable dock connector to USB 2.0 + FireWire cable(4) world travel adapter kit | Earbud headphones AC-DC adapter FireWire cable PC models include 4-pin to 6-pin FireWire adapter Remote control (alleen 10 GB- en 20 GB-versies) carrying case (alleen 10 GB- en 20 GB-versies) includes MUSICMATCH Jukebox Plus software (PC-versie only) includes iTunes 3(6) for Mac OS X and iTunes 2 for Mac OS 9 (Mac-versie only) Documentation and Support Electronic documentation getting started guide |
Extra's: | On the fly playlists Standby time: 2 weeks when fully charged Customize main menu Create On-The-Go playlists Rate songs New games available (eg. solitaire) Notesreader Alarmclock Charging while connected to FireWire 1-hour fast charge to 80% capacity Zowel Mac- als PC-compatible, ook met datatransfer Herinneringen in- of uitschakelen of geluid uitschakelen Timer sluimerstand Datum en tijd Adresgegevens sorteren en weergeven op voor- of achternaam Klikfunctie in- of uitschakelen | Zowel Mac- als PC-versie beschikbaar Herinneringen in- of uitschakelen of geluid uitschakelen Timer sluimerstand Datum en tijd Adresgegevens sorteren en weergeven op voor- of achternaam Klikfunctie in- of uitschakelen |
Homepage fabrikant: | Nederlandse Apple-site | Nederlandse Apple-site (hehe :) ) |
Prijs: | $ 299 (10 GB) $ 399 (15 GB) $ 499 (30 GB) | $ 299 (5 GB-versie) $ 399 (10 GB-versie) $ 499 (20 GB-versie) |
Nogmaals THANKS TO Omniscient
iPod FAQ: Ja, dit is vreselijk makkelijk en er kan praktisch niks fout gaan, tenzij je tijdens het updaten je IPod eruit rukt. Download gewoon de laatste update voor je IPod van apple.com voor de versie die je wilt hebben en start deze...alles wijst zich. Voor Windows-versie: iPod Software for Windows 1.2.6 Updater (12.6MB) Voor Mac(OS X)-iPod: iPod Software for Mac OS X 1.3 Updater (5.1MB) Voor Mac(OS 9)-iPod: iPod Software for Mac OS 9 1.3 Updater (5.1MB) Voor de Ipod 2 is nu ook versie 2.0.1, download hem hier voor Mac en Windows: Apple IPod 2.0.1 Firmware update voor iPod 2 Flashen is een methode waardoor je nieuwe software op je iPod kan zetten. Deze nieuwe software is hier dus bijvoorbeeld de iPod software. Het is erg aan te raden je iPod te updaten naar de laatste versie, aangezien dit energiebesparing tot gevolg heeft en vele andere fixes. Hoe je dat doet is simpel, het is gewoon exact hetzelfde als hierboven. Download de files en starten maar. Volg instructies op scherm en het moet perfect gaan. Ja! Dat kan. Erg simpel. Download de gratis trial van XPlay (http://www.mediafour.com/products/xplay/) en volg de instructies en je kan je iPod zo in Windows gebruiken. Een gratis en beter programma (volgens velen) is ephPod (http://www.ephpod.com/) die dit ook kan. Download gewoon ephPod en MacOpener als je een mac-iPod hebt en volg de instructies. Je kan eigenlijk niks fout doen. Jep! ephPod zoals hierboven, maar dan gewoon degene zonder MacOpener downloaden. Werkt perfect. ehm...nope. Dat kan niet. De iPod creeërt een speciale database waarin alle liedjes staan. Je kan wel drag&droppen, maar dan sla je ze alleen op en ze zullen niet verschijnen in het menu. Je kan je iPod dus ook als opslagmedium gebruiken, alleen ga niet de aan de originele directorystructuur rommelen. Dit soort vragen staan allemaal perfect beantwoord in de ephPod help-files. Het is echter een vrij intuitief programma, dus veel problemen zal je niet hebben. Druk hem er even goed in en hem een beetje met de klok meedraaien helpt. In 1 uur is ie 80% opgeladen, in 3 uur 100%. Tja, dat ligt aan het type batterij. Je kan hem vervangen en hier staat meer info. Er is iets met je Harddisc en je iPod is die nu aan het scannen. De logootjes (vergrootglas e.d.) hebben aparte betekenissen. Kijk hiervoor hier Dit is een van de tekentjes die hier perfect worden uitgelegd Reset hem even door de Play/Pause en Menu knop 5 sec. ingedrukt te houden. Dan komt het Apple logo weer in beeld. Werkt ie nog steeds niet? Probeer hem dan even aan te sluiten op voeding of computer...wellicht dat dat helpt. Dit kan aan een paar dingen liggen: • Je Firewire aansluiting doet het niet • Je database is niet in orde (als je ephPod hebt: iPod Tools->Rebuild DB from iPod). Lukt dit niet? Probeer hier eens te zoeken op het exacte probleem dat je hebt. Dat hielp perfect bij mij, aangezien ongeveer alles daar wel eens voorbij is gekomen. Helaas is dit een probleem met een wat minder goedkope oplossing. Ik heb al verschillende malen van dit probleem gehoord en het blijkt dat de firewire-aansluiting van de Audigy op één of andere gekke manier het gewoon niet goed doet i.c.m. de iPod. De oplossing is gewoon een normale firewire-kaart kopen. Dynalink, Sitecom en Sweex zijn over het algemeen erg goed en een redelijke prijs ligt ongeveer rond de 20 euro. Uit mijn eigen ervaring kan ik vertellen dat MusicMatch gewoon een vreselijk programma is en een soort iPod notification programmaatje installeerd die herkend of de iPod aangesloten is. I.c.m. ephPod (en Windows XP?) kan dit irritante problemen geven. Mijn suggestie is dan ook om slechts één van deze programma's op de computer te houden. Als je MusicMatch eraf wil gooien, zorg ervoor dat je de Ipod Plugin er ook vanaf haalt, das het belangrijkste. Het kan gelukkig ook anders, doormiddel van de programma's Tag&Rename en ephPod. FirefoxAG heeft hier een fantastische tutorial voor geschreven, welke hier te bewonderen is. Thanx FireFox |
Algemene Links met betrekking tot iPod
• iPodlounge
• everymac.com
• iPoding
• iPodHacks
• Everything iPod
• iPodZone
• XtremeMac
• Linux op je Ipod!
• Apple iPod Knowledge Base - staat praktisch alles
• ipodcleaner.com - Middeltje om je iPod krassen weg te werken
• Tutorial van FireFox mbt tot het emuleren van je directorystructuur
Zo, dit is af. Okee, het is geen superstartpost, aangezien ik een flink deel gejat heb van the_omniscient (nogmaals dank
Als je iets hebt van "hee! dit moet er ook bij" (links, tips e.d.) meldt het dan even of email mij.
Dit is hoop ik een aftrap voor een (hopelijk "het") groot iPod topic, waarin iedereen kan praten over problemen of gewoon iPod-related.
Poll: Op wat voor computer zit jouw iPod?
• Windows
• Macintosh
Ook een poll maken? Klik hier
Oude Poll:Wat vind jij van de nieuwe iPod ten opzichte van de oude?
-45% vind hem lelijker
-22% vind hem mooier
55 mensen gestemd.
Vrij duidelijk dus
[ Voor 57% gewijzigd door armageddon_2k1 op 21-09-2003 16:28 ]
Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.