oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad
Anoniem: 50944
(als het in de 3dsmax/viz sfeer ligt laat dan maar
als je je eigen ontwerp ook gedigitaliseerd moet hebben moet je me maar ff adden @ msn
Als je een beetje bas wilt zou ik de bovenste dichtmaken en de onderste open latensubsonik schreef op 27 mei 2003 @ 19:15:
In dat geval zou je beter enkel de bovenste poort gebruiken, en de onderste toemaken... gaat beter klinken denk ik. Anders gaat je onderste poort zich anders gedragen dan de bovenste, aangezien die veel verder van de woofer staat. Ik meen ook dat men altijd aanraadt de baspoort niet te ver van de woofer te plaatsen.
S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"
dat zijn 2 verschillende meningen en ik heb nergens benul vanm.m schreef op 27 May 2003 @ 22:04:
[...]
Als je een beetje bas wilt zou ik de bovenste dichtmaken en de onderste open latenDaarnaast is die afstand niet echt boeiend, als het maar geen 3 meter wordt ofzo.
wil iemand even uitleggen waarom ik er 1 zou moeten dichtmaken? en waarom welke? ben erg benieuwd
S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"
BTW: mijn TL-experiment van gisteren is dus relatief slecht afgelopen. Ik had de TL gedimensioneerd volgens formules die ik op het web gevonden had (lengte ongeveer 1/4 van de golflengte van Fr), ook al hield dit geen steek naar m'n gevoel. Naar m'n gevoel zou de TL 1/2 van de golflengte moeten zijn, maar soit.
In ieder geval deed de TL wel zijn werk, maar op veel te hoge frequentie, namelijk rond de 200 Hz... Had ik de TL op 1/2 golflengte gedimensioneerd, zou het resultaat waarschijnlijk dus wel beter geweest zijn.
Ondertussen ben ik van gedacht veranderd, en denk ik eraan actieve speakertjes te gaan bouwen, met actieve correctie van de Q van de chassis... maar na m'n examens meer daarover.
www.quarter-wave.comHad ik de TL op 1/2 golflengte gedimensioneerd, zou het resultaat waarschijnlijk dus wel beter geweest zijn
DE site over TL's.
(en hij heet niet voor niets quarter-wave
Anoniem: 82357
Zijn er prijzen dan?CornelisJ schreef op 26 mei 2003 @ 22:16:
[...]
PS eX!sIoN, ook dit is bedoeld als grap...
Als ik al mee mag doen dan verwacht ik niet echt mee te doen voor de prijzen. Zowel center als surrounds zijn er niet op ontworpen om echt lage frequenties weer te geven. In het laag ligt de -3dB frequentie volgens simulaties op ca 90 Hz, bij een Q factor van ca. 0.7. Dit geldt voor zowel center als surrounds. De gemeten resonantiefrequentie van de surround ligt volgens verwachting op ca. 90 Hz.
hehe, ff serieus. Het ziet er goed uit, waarom ben je er eigenlijk toendertijd mee gestopt?
Edit: je zegt dat de speakers niet bedoelt zijn om erg laag te gaan (s ook niet echt de bedoeling v/d wedstrijd) maar voor jouw doeleinde zou je kunnen overwegen om ze kritisch te dempen (Q van 0.5) daar mee bereik je een beter impulsgedrag.
Je zou er in urig geval mee kunnen experimenteren...
[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 82357 op 28-05-2003 00:18 ]
Ik had er 2 gepakt voornamelijk om estetische redenen, maar ook omdat ik niet kan inschatten of er poortruis zou optreden, ik kan de randen maar beperkt afronden namelijk.
ben nu bezig aan V1.5
De enige manier om de Q factor te verlagen is dmv een grotere kast, en aangezien de kasten al gebouwd zijn is dat voor mij geen optie. Mijn doel was om een relatief compacte luidsprekers te maken voor niet teveel geld. Een gesloten systeem met Q-factor 0.7 zou qua impulsgedrag toch redelijk moeten presteren.Anoniem: 82357 schreef op 28 May 2003 @ 00:14:
[...]
Edit: je zegt dat de speakers niet bedoelt zijn om erg laag te gaan (is ook niet echt de bedoeling v/d wedstrijd) maar voor jouw doeleinde zou je kunnen overwegen om ze kritisch te dempen (Q van 0.5) daar mee bereik je een beter impulsgedrag. Je zou er in urig geval mee kunnen experimenteren...
of kunnen we niet gewoon een andere reden verzinnen?
Nee ze zien er ERG netjes uit.. maar dat is natuurlijk pas criterium 2 voor luidsprekers.
Op de eerdere foto's lijken ze lichter.. zit hier nog andere verf overheen of ligt het aan de foto? Vond ze in de "fellere" kleur persoonlijk mooier, wat gewaagder. Maar zoals op deze foto vallen ze iets minder op in het interieur
Dit is met 2 stops overbelicht EN de flitser aan en nog zijn ze donker. Mischien zometeen nog maar ff een foto schieten, mischien dat dat beter gaat.
Maar hoe klinken ze nu, ze mogen er wel prachtig uitzien (uitgezonderd die schroefjes, moet écht zwart) maar dan moet er natuurlijk ook wel een goed geluid uit komen.
Zitten achterop, en daar zit de tweeter op, woofer komt ff uit de terminus zolang ik xo's aan het testen ben.Mooie terminals
Wat een onzin, RVS is mooi.uitgezonderd die schroefjes, moet écht zwart
Net nog ff pic geschoten met flits voluit. Speakers zijn nu iets rooier

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Vandaag een nieuwe tool gemaakt voor de luidsprekeruitfrezingen. De oude was wat te gammel geworden.
En alle rondingen in de plankjes gezaagd. Zodat jullie een beter idee hebben hoe het eruitgaat zien. (als het lukt, ik heb geloof ik in geen 3 jaar wat op m'n homepage gezet
[img]url=http://home.wxs.nl/~werve040/Routertool_small.jpg[/img]
[img]url=http://home.wxs.nl/~werve040/Gezaagde_plankjes_small.jpg[/img]
Edit:
Ah gelukt!, volgende keer alleen nog iets kleiner
De plankjes zijn dus boven en onderzijde en brace van de luidspreker
[ Voor 11% gewijzigd door Indoubt op 30-05-2003 00:43 ]
Veel handiger natuurlijk, ten eerste word hij nu niet zo achterlijk diep en je hebt zo veel meer ruimte voor terminals en basreflex toestanden.
Maar ziet er goed uit.
Ben zelf trouwens ook bezig geweest vandaag, heb een audio rack gemaakt, zo'n spider rip-off met kruislingse balken. Je moet wat op zo'n hemelvaartsdag
Pics komen nog wel denk ik..
[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 50944 op 30-05-2003 00:53 ]
ik heb nog geen kleur besloten, en weet ook nog niet of ik de randen zal afronden, coments and critics gewenst
(kheb em iig al Q gedoopt
ik weet nog niet hoe ik een kast moet simuleren bij speakerworkshop, maar dit zijn de grafiekjes zonder kast, met 1ste orde filter (ok, niet bijster nuttig...)
[ Voor 21% gewijzigd door Arjan op 30-05-2003 02:57 ]
[img]url=http://home.wxs.nl/~werve040/Gezaagde_plankjes2_small.jpg[/img]
Dat ziet er indrukwekkend uit, Ik ben reuze benieuwd naar het eindresultaat.
Ga je dat redden om deze te bouwen voor 20 juli?
Anoniem: 24317
Ik weet niet helemaal of ik ze goed heb ingevuld, misschien dat jullie daar ook even naar kunnen kijken? Zoals jullie zien betreft het hier een Raveland TW3000 (rond de 30 euro) en een Raveland AXX 1010 (rond de 55 euro). Ik weet niet helemaal of de TW3000 eigenlijk een autospeaker is maar aan het uiterlijk te zien valt dat wel mee geloof ik.
Ik wil de sub gebruiken voor muziek én voor HT in de toekomst (komt deze vakantie een Marantz SR-4300 en een Koda Eindversterker om de sub aan te sturen, en ja het is de veelbesproken koda op hear.nl en hifi.nl).
Een lage groupdelay is dus best wel belangrijk bij dit gebruik. Hieronder wat ik gesimuleerd heb:
Raveland TW3000 Closed -3dB punt: 57.28 hz
Raveland TW3000 Vented -3dB punt: 46 hz
Raveland AXX 1010 vented -3 dB punt: 45.39 hz
Allemaal gaan ze dus niet echt superlaag ofzo maar dat hoeft ook niet wat mij betreft, ik woon de komende 6 jaar toch nog met buren en onderburen dus zo laag en hard mag het toch allemaal niet gaan. Daarnaast wil ik geen megagrote kast, ik denk zo'n maximaal 40 liter maar als het kan minder.
Hier nog de overige tab's uit winISD:
Misschien dat de deskundigen hier mij wat tips kunnen geven m.b.t afstemmingsfrequenties inhoud en dat soort dingen?
sorry voor de lay-out verneuking, het resizen wil niet echt lukken
[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 24317 op 31-05-2003 11:21 ]
Nog even iets anders. Het lijkt me dat de ingevoerde parameters voor Sd (effectieve membraan oppervlak) niet kunnen kloppen. Voor een 30cm woofer zou je op ongeveer 0.05m2 uit moeten komen. Ik vermoed dat de waarde dus 0.0499 moet zijn voor de TW3000 en 0.033 voor de AX1010.
PS: Resizen van plaatjes:

[ Voor 20% gewijzigd door CornelisJ op 31-05-2003 15:03 ]
kijk ook eens naar visaton drivers, die hebben een paar hele leuke voor weinig.
de driver die ik gebruik (W170S8) die gaat ook naar de 45Hz met strakke group delay.
Als je iets meer geld hebt te besteden ga je voor de W200S 8/4 die krijg je nóg iets lager
net eens berekend hoeveel me deze speakers gaan kosten... voor alle onderdelen exclusief hout gaat me dit grapje zon 180,- kosten... toch iets meer dan ik op gerekend had
[ Voor 25% gewijzigd door Arjan op 31-05-2003 14:05 ]
Als je je crossover laag kunt houden is het voor die prijs en grootte een echte aanrader maar de 12 liter is te krap bemeten
De TW3000 ken ik niet. Gezien de parameters zou je er wat mee moeten kunnen, ik zou van deze wat dichter bij de resonantiefrequentie gaan zitten qua afstemming van de BR pijp en dan de kastgrootte wat varieren (groter)
Je kunt accepteren dat je frequentieverloop niet helemaal lineair is in de grafiek, dat geeft je wat meer speelruimte in je ontwerp en afhankelijk van waarop je je filter insteld blijft de invloed beperkt.
Moet de kast zo klein mogelijk neem dan de AXX1010, dat is waarschijnlijk ook de net iets betere unit
dat je dat ding laag krijgt spreekt voor zich, maar de group delay is dan way off the scale hoor. kijk nu maar al bij 50Hz...Indoubt schreef op 31 mei 2003 @ 23:11:
In het budget segment zijn dit inderdaad drivers waar je nog wat mee kan en dan bedoel ik op de parameters. De axx1010 heb ik al eens geprobeerd in 22 liter BR. Als je hem laag affiltert (40-60 Hz) dan is ie nog behoorlijk goed te gebruiken. Echt diep gaat ie niet: -3db punt op zo'n 35 HZ. Met de basboost op je subwooferversterker kom je dan nog wel een stukje lager. Als je je crossover te hoog zet (BV op 160HZ) gaat de konus resoneren en krijg je wat slecht klinkende middentonen uit je sub.
Als je je crossover laag kunt houden is het voor die prijs en grootte een echte aanrader maar de 12 liter is te krap bemeten
De TW3000 ken ik niet. Gezien de parameters zou je er wat mee moeten kunnen, ik zou van deze wat dichter bij de resonantiefrequentie gaan zitten qua afstemming van de BR pijp en dan de kastgrootte wat varieren (groter)
Je kunt accepteren dat je frequentieverloop niet helemaal lineair is in de grafiek, dat geeft je wat meer speelruimte in je ontwerp en afhankelijk van waarop je je filter insteld blijft de invloed beperkt.
Moet de kast zo klein mogelijk neem dan de AXX1010, dat is waarschijnlijk ook de net iets betere unit
Wie kan me helpen met speakerworkshop btw ?
Als ik het low pass filter laat berekenen dan valt de response idd af vanaf 200Hz, maar als ik ditzelfde doe bij de high pass dan worden alleen de pieken eruit gehaald, en de response veranderd verder niks
iemand daar iets zinnigs op te zeggen waardoor ik weer verder kan
Die 1 dB die extra krijgt is echt compleet irrelevant als je kijkt naar wat de respons inroom wordt. Die wordt namelijk in extreme mate bepaald door het patroon van staande golven dat je in iedere (kleine) kamer krijgt. Pieken en dalen van 20 dB zijn absoluut niet ongewoon!CornelisJ schreef op 31 mei 2003 @ 12:23:
Het valt me op dat de TW3000 Vented ca 1dB opslingering geeft.
Komt ook nog eens bij dat winISD en LSP CAD alleen maar de laagafval van de driver + kast simluleert. En dus wat er in het bandpass gedeelte gebeurt weet je dus niet behalve als je aan de driver gaat meten.
das wel apart jaJag schreef op 01 June 2003 @ 00:54:
[...]
Die 1 dB die extra krijgt is echt compleet irrelevant als je kijkt naar wat de respons inroom wordt. Die wordt namelijk in extreme mate bepaald door het patroon van staande golven dat je in iedere (kleine) kamer krijgt. Pieken en dalen van 20 dB zijn absoluut niet ongewoon!
Komt ook nog eens bij dat winISD en LSP CAD alleen maar de laagafval van de driver + kast simluleert. En dus wat er in het bandpass gedeelte gebeurt weet je dus niet behalve als je aan de driver gaat meten.
http://www.interdomain.net.au/~bodzio/Article_7.pdf
Op deze site staan nog wel meer interessante PDFjes. bv het artikel over port size.
Die software lijkt me ook wel wat trouwens.
2 crush your enemies, 2 win the Tournament
Ja en er valt bijzonder weinig aan te doen, dat is het vervelende. Er zijn grofweg drie opties:Atgast schreef op 01 June 2003 @ 01:07:
[...]
das wel apart jaals je door mijn kamer loopt dan is het echt ongelofelijk, net alsof ik de subwoofer om en om aan zet
- schuiven met luidspreker om zo min mogelijk resonanties te exciteren.
- schuiven met luisterpositie om niet op de plek van de ergste pieken/dippen te zitten.
- parametrische EQs gebruiken om de ergste probleemgebieden met filters met een hele hoge Q eruit te halen. De dippen doe je helaas niets aan.
Of je kan het proberen te voorkomen door een open baffle systeem te gebruiken. Die zijn door de cancellation die krijgt aan de zijkanten directioneel (dipool). Daarmee kan je veel ellende voorkomen.
Hier info over room acoustics en open baffle systemen.
En een verhaal over directionele luidsprekersystemen en HiFi ruimtes (niet geheel objectief maar toch interessant stuk): klik
Er zijn wel betere sources over de akoestische problemen van HiFi ruimtes, maar die kan ik even niet vinden.
[ Voor 5% gewijzigd door Jag op 01-06-2003 02:08 ]
[ Voor 3% gewijzigd door MM op 01-06-2003 08:47 ]
Ik ben het met je eens dat de plaatsing en de kamer grote invloed op de laagweergave van een luidspreker heeft. Een opslingering in de frequentie respons betekent echter ook een slechtere transient (impuls) respons. Door de kast lager af te stemmen dmv een langere poort, zal ook de transient respons verbeteren. Dit zul je o.a. terug zien in een lagere group delay.Jag schreef op 01 June 2003 @ 00:54:
[Het valt me op dat de TW3000 Vented ca 1dB opslingering geeft.]
Die 1 dB extra is echt compleet irrelevant als je kijkt naar wat de respons inroom wordt. Die wordt namelijk in extreme mate bepaald door het patroon van staande golven dat je in iedere (kleine) kamer krijgt. Pieken en dalen van 20 dB zijn absoluut niet ongewoon!
Overigens ben ik van mening dat we afdwalen. In deze DIY-wedstrijd gaat het om het maken van normale full range luidsprekers. Dabomb zou daarom beter een apart topic kunnen openen voor zijn sub-woofer.
Anoniem: 24317
Jag schreef op 01 juni 2003 @ 02:06:
[...]
En een verhaal over directionele luidsprekersystemen en HiFi ruimtes (niet geheel objectief maar toch interessant stuk): klik
Er zijn wel betere sources over de akoestische problemen van HiFi ruimtes, maar die kan ik even niet vinden.
Die link werk bij niet, waarschijnlijk kun je hem vanaf hier ook bereiken (2e link)
2 crush your enemies, 2 win the Tournament
en welke zijn het nou? je twijfelde toch nog?Anoniem: 82357 schreef op 01 June 2003 @ 22:23:
Hehe, ik EINDELIJK mijn drivers besteld. Ze zullen waarschijnlijk aan het eind van volgende week thuis zijn....
Maar na nog s flink rond gekeken te hebben (vooral Vifa units) kwam de CSX 176-H (let op die H maakt nog al veel uit) beter uit de prijs/prestatie test.
(voor alle parameters en freq. response ben ik uitgegaan van fabrieksdata).
Dus uiteindelijk zijn het de:
Vifa XT ringradiator (niet de metalen/gematchte versie)
Peerless CSX 176-H <---- Moet -T zijn(deze is geloof ik met langere slag dan de standaard)
Ik wou eigenlijk niet dezelfde drivers pakken als indoubt, maar de voordelen (geld, diepgang) deden niet onder voor de nadelen.
Jammer, ik wou eigenlijk een grooter chassis, en wat steiler filteren.
Echter waren de "grotere" versies ook weer grootser in prijs....
Zo ben ik tot de keus gekomen dus.
Ik hoop jullie genoeg geinformeerd te hebben
Daar had ik echt geen probleem mee gehad hoor, dan krijgen we competitie op design en niet op keuze van de initsAnoniem: 82357 schreef op 01 juni 2003 @ 23:08:
Ja, klopt. Ik wou eerst voor de HDS gaan in combinatie met de ringradiator.
Maar na nog s flink rond gekeken te hebben (vooral Vifa units) kwam de CSX 176-H (let op die H maakt nog al veel uit) beter uit de prijs/prestatie test.
(voor alle parameters en freq. response ben ik uitgegaan van fabrieksdata).
Dus uiteindelijk zijn het de:
Vifa XT ringradiator (niet de metalen/gematchte versie)
Peerless CSX 176-H (deze is geloof ik met langere slag dan de standaard)
Ik wou eigenlijk niet dezelfde drivers pakken als indoubt, maar de voordelen (geld, diepgang) deden niet onder voor de nadelen.
Bovedien zit ik sowieso een maatje kleiner en de kastjes worden helemaal mini
EDIT: nu moet ik ook weer mn icoon gaan veranderen....
[ Voor 49% gewijzigd door Anoniem: 82357 op 01-06-2003 23:23 ]
Anoniem: 61284
Zo, dus wel krijgen op 2 gebieden competitie, wel te verstaan: breedbanders en (Peerlss +) XT-300 ringradiator...
spannend
Kastje netto 5 liter. Klein genoeg?Anoniem: 82357 schreef op 01 June 2003 @ 23:22:
Doe jij mee in de 'kleine' behuizingen dan?
EDIT: nu moet ik ook weer mn icoon gaan veranderen....
nog 6,5 week johWekkel schreef op 02 June 2003 @ 10:36:
Doh, mijn units zijn nog steeds niet binnen. Tijd om Conrad eens te bellen, want zo wordt mijn beschikbare bouwtijd wel erg kort
mijn units (en die van Atgast) zijn als het goed is vandaag verzonden uit duitsland..
[ Voor 16% gewijzigd door Blamm op 02-06-2003 10:40 ]
[ Voor 70% gewijzigd door Anoniem: 82357 op 02-06-2003 14:05 ]
Het backup plan is reeds klaar voor als het TL verhaal echt een drama dreigt te worden. Een simpele bas reflex met een huge group delay moet dan de dag redden
Wise enough to play the fool
Anoniem: 2111

63v is toch ook zat? (en nog een heel stuk goedkoper ook)
Anoniem: 57270
dat zijn MKP condensatoren, das wat andersm.m schreef op 05 June 2003 @ 14:46:
Wat moet je in godsnaam met 400v elco's![]()
en die beginnen meestal bij 250v of 400v
Audyn caps zijn duurder. Ik kan het verschil niet uit de specs halen, maar het zal vast in de fabricagemethode zitten. (Betere folie oid)Anoniem: 2111 schreef op 05 June 2003 @ 14:31:
Zo dat ziet er netjs uit, ik heb zelf ook zowel Q4 als Audyn MKP cap's wat is het verschil eigenlijk? Die "elco-glatt" voor de impedantie correctie?
Bipolair is idd voor de imp correctie. Een 33uF mkp was me teveel geld
Het zijn filmcondensatoren, geen elcoos. Bipolairtjes zijn idd goedkoper, maar ook lang niet zo goed.m.m schreef op 05 June 2003 @ 14:46:
Wat moet je in godsnaam met 400v elco's![]()
Anoniem: 84562
Peerless HD182 voor het laag en de ringradiator van Vifa.
Het kleine kastje: WP13 en TG27 VIFA
Ben maar aan de kasten begonnen.
En deze zijn van onserikie

Stapel hout op maat

Infrezen

Gelijmd

Passen van de units

Deze had ik nog staan, even verbouwen.
Kan ik ze mooi gebruiken
We bouwen samen
Vandaar!
Vandaag Zondag 8 juni
Testopstelling om te kijken of de zaak fase lineair te krijgen is!

En levert deze curve op met een gemaakt testfilter

Martin HSI

[ Voor 133% gewijzigd door Anoniem: 84562 op 08-06-2003 10:07 ]
eerst een plekje zoeken om je foto online te zetten (ruimte van je provider bijvoorbeeld, of anders www.theforumisdown.com) en vervolgens [img]urlvanplaatje[/img]Anoniem: 84562 schreef op 06 June 2003 @ 19:57:
Zo de luidsprekers zijn binnen.
Peerless HD182 voor het laag en de ringradiator van Vifa.
Ben maar aan de kast begonnen.
Maar ik zou niet weten hoe ik hier een foto bij kan zetten
Martin HSI
das alles (laatste slach andersom)
[ Voor 41% gewijzigd door Anoniem: 82357 op 06-06-2003 20:03 ]
Martin HSI, als het zoeken van webspace en plaatjes uploaden niet zo vlot werkt kan je ze ook even naar mij mailen, zet ik ze wel voor je online. M'n mailadres staat in me profiel.
(Als je ze ook online wil op Forum.hifi.nl moet je dat er ff bij zeggen)
Anoniem: 84562
Bedankt voor het aanbod.
Ik ben op dit moment bezig met verandering van provider vandaar dat het af en toe niet goed werkt.
Martin HSI
Dat was ook een wat minder helder moment van mij, zat nog een beetje in het verkeerde onderwerpLampje schreef op 05 June 2003 @ 15:34:
[...]
Het zijn filmcondensatoren, geen elcoos. Bipolairtjes zijn idd goedkoper, maar ook lang niet zo goed.
Heb zelf 160v MKT's
Wat is trouwens het echte grote verschil tussen MKT en MKP, behalve de prijs?
MKT's maken gebruik van polyester als dielectricum, mkp's gebruiken polypropyleen.Wat is trouwens het echte grote verschil tussen MKT en MKP, behalve de prijs?
Polypropyleen is een beter dielectricum.
Wat de verschillen zijn kan je hier nalezen:
http://www.capacitors.com/pickcap/pickcap.htm#performance
http://www.avxcorp.com/docs/techinfo/dielectr.pdf
Of het echt goed hoorbaar is, weet ik niet. Maar over het algemeen word toch aanbevolen alleen mkp (of beter) als seriecondensator voor het hoog te gebruiken. mkt is wel beter dan een elco, dus als je echt aan een budget bent gebonden kan het wel (maar echt prijsverschil is er niet vind ik, als je de prijzen op speakerland.nl bekijkt. In de "gebruikelijke waarden" is het prijsverschil 1-2 euro/stuk)
Vandaag even tijd gehad om wat te klussen dus gelijk maar even wat picjes. Gelukkig is het uiteindelijk opgehouden met regenen anders had het er somber uitgezien.
Ruw product, dit is een frontje van m'n luidspreker en geen boekenlegger. Van de mooie houtnerf zie je starks helaas weinig meer nadat de luidsprekers erin zitten, er blijft weinig oppervlak meer over :
[img]url=http://home.wxs.nl/~werve040/houtnerf_small.jpg[/img]
Veel kleine stukjes bracing, ik kan dadelijk nog als puzzelontwerper voor MB aan de slag
[img]url=http://home.wxs.nl/~werve040/puzzel_small.jpg[/img]
Het cirkeltool "in action"
[img]url=http://home.wxs.nl/~werve040/cirkelt_small.jpg[/img]
De trompetpoort past niet dus dan zelf maar "flaren" staat natuurlijk nog mooier ook
[img]url=http://home.wxs.nl/~werve040/flaredbr_small.jpg[/img]
Noge even in de avondzon wat schuurwerk met een glaasje wijn
Alles weer naar binnen gesleept, gelukkig heb ik ruim voldoende meters aanrechtblad
[img]url=http://home.wxs.nl/~werve040/keuken_small.jpg[/img]
Ik heb de units helaas nog niet binnen, ik heb de infrezingen dus op de gok gemaakt maar gezien de deadline en mijn hoeveelheid vrije tijd moet je toch een beetje voortgang maken.
Wil het nog een beetje vlotten bij jullie?
Ik ben én houtn00b en ik heb geen bovenfrees..
mail anders maar even
ikke = leon1005567@yahoo.com
In tegenstelling tot eerdere wilde plannen hou ik beide drivers gewoon in 1 behuizing, met afneembaar front met luidsprekerdoek. Ik twijffel alleen nog of ik de BR poort wel of niet achter het doek zal doen.
Ik kan hoogst waarschijnlijk een zaagtafel lenen van mn oom (met cirkelzaag dus
En verder kan ik met de decoupeerzaag ook wel een beetje overweg.. dus dat gaat wel goedkomen
Dinsdag mn project nog inleveren en dan heb ik als het goed is alle tijd om er aan te gaan werken!!
Ik ga niks meer veranderen.Anoniem: 2111 schreef op 09 June 2003 @ 08:28:
Lampje erg mooi hoor, ga je nog dingen veranderen? Helemaal tevreden nu?
Hooguit kleine dingetjes: Ik heb ze nu al beschadigd, mischien dat ik dat nog even bijwerk.
Ik overweeg ook om er nog heel iets dempingsmateriaal bij in te stoppen, om de bas nog heel iets te dempen.
Zou je nog een pic zonder de kapjes aan de voorkant willen posten?
[rml]Lampje in "[ DIY-Wedstrijd] Het wedstrijdtopic"[/rml]CrashOne schreef op 09 June 2003 @ 12:03:
Netjes lampje!
Zou je nog een pic zonder de kapjes aan de voorkant willen posten?
Of was Lampje niet gediskwalificeerd??
ze zijn MOOIteacher schreef op 09 June 2003 @ 12:56:
Hmzz.. dan kan ik wel stoppen...
Of was Lampje niet gediskwalificeerd??
wie weet klinken ze wel vreselijk brak en zijn ze alleen mooi afgewerkt ofzo
en wie weet is er leven op de maan

Overmorgen hout halen en dan aan de slag
Anoniem: 2111
Als je maar niet exact het HobbyHIFI of CT ontwerp maakt, anders is het ook niet echt een DIY-Wedstrijdteacher schreef op 09 June 2003 @ 13:46:
anyways; ik ga morgen even bij remo langs en kijken of ik daar alvast wat de speakers en filters kan halen; ik hoop dat ze daar alles op vorraad hebben.
Overmorgen hout halen en dan aan de slag
Ik zal hem een ander kleurtje geven OK?Anoniem: 2111 schreef op 09 juni 2003 @ 14:50:
[...]
Als je maar niet exact het HobbyHIFI of CT ontwerp maakt, anders is het ook niet echt een DIY-Wedstrijd.
Mijn units zijn dus binnen gekomen:
Voor de duidelijkheid:
De csx-H (peerless)
en de xt25 (vifa)
iets zegt me dat dit de ingredienten zijn voor een stevige bak geluidAnoniem: 82357 schreef op 11 June 2003 @ 22:24:
Volgensmij is mijn vorige poging vergaan tot cyberstof![]()
[afbeelding]
Voor de duidelijkheid:
De csx-H (peerless)
en de xt25 (vifa)
Anoniem: 61284
Iets in mij ook... daarom hebben wij denk ik dezelfde units gekozenAtgast schreef op 11 June 2003 @ 22:29:
[...]
iets zegt me dat dit de ingredienten zijn voor een stevige bak geluid

In wat voor kast en welk volume ga jij ze zetten? Ik breng morgen de maten weg om een paar planken te zagen voor 2 testboxjes van 18 en 25 liter, dan ga ik proberen en de beste ga ik het uiteindelijke ontwerp mee maken.
Ik zie hier nu btw in een boek met allerlij drivers de peerless csx-176 T maar in het stukje wat er naast staat praten ze over een csx-176 H, dus ik denk dat de T en de H dezelfde drivers zijn. (alleen vreemt dat ze geen vaste letter aanhouden dan
Is gewoon een slechte copy-paste van de tiepmiepcsx-176 T maar in het stukje wat er naast staat praten ze over een csx-176 H
Volgens mij is het namelijk de CSX 176 T en de CSC 176 H
[ Voor 27% gewijzigd door Raymond op 12-06-2003 00:22 ]
Anoniem: 82357 schreef op 11 juni 2003 @ 22:24:
Volgensmij is mijn vorige poging vergaan tot cyberstof![]()
Voor de duidelijkheid:
De csx-H (peerless)
en de xt25 (vifa)
grappig joh.. ik had me die tweeter heel anders voorgesteld
ik kan hem me van andere foto's meer herinneren zoals hier:

lijkt een veel scherpere punt te hebben enzo.
Met DIY-freak heb ik het er ook over gehad en hij dacht dat er op de Inter Techniek een typo stond. Of dat zo is weet ik niet. Ik denk idd wat lampje zegt alleen dan andersom. -H staat op de d-s-t side bij CSX.
En er bestaat wel een CSC -T alleen zijn dat officieel car woofers, met de bijbehorende 4Ohm imp. Ik lig er iig niet waker van
@Razorfist, Hij ziet er wel zo uit. Alleen had ik die foto smorgens genomen toen t nog best donker was. Als jij dat wil maak ik wel een nieuwe
@eul again. Ik denk erover om hem in een 20 of 30 liter ga. Moet ik nog ff 2 testboxjes in elkaar voor zetten. Ik weet niet wat jij doet, maar ik denk heb red. stijl te gaan filteren. 3 dB octaaf iig voor de tweeter. Dit omdat ik gemerkt heb (had m ff aan een ander filter gehangen) dat als je hem te laag affiltert (1500 in dit geval) hij op hoge volumes te veel vervormt. Had m aan een ander filter gehangen (2000) en dat klonk al VEEL beter. (@ high SPL that is).
Voor de Ringradiator users:
Check Deze site, daar kan je onder metingen de zelf gemeten Parameters vinden
[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 82357 op 12-06-2003 09:24 ]
Ik heb zojuist contact gehad met Titus van Speaker en Co Haarlem. Met hem heb ik de volgende dingen afgesproken:
• De meeting zal zijn op 20 juli, van 12.00 tot 18.00
• Vantevoren wordt aan S&C bekend gemaakt wie er komen, zodat er evt. rekening kan worden gehouden met (een beperkte vorm van) catering
• Op deze dag kan er gemeten worden, en geluisterd worden
Nu heb ik nog een aantal vraagjes aan jullie:
• Willen alle deelnemers mij een mail sturen met daarin de gegevens van zichzelf (echte naam, nickname), zijn/haar speakers (welke units, welke klasse e.d.), en evt. een foto van het resultaat tot nu toe. Dit plaats ik op (een nog te maken) website, zodat er een duidelijk overzicht is van alle deelnemers.
• Wil je in dit mailtje ook vermelden of je komt op 20 Juli, en zo ja met hoeveel personen.
• Willen degenen die wel willen komen, maar geen speakers meebrengen, duidelijk beargumenteerd in een mailtje zetten waarom hij/zij al dan niet op deze meeting aanwezig wil zijn. (argumenten als "ik vind zelfbouwspeakers cool" zijn niet een geldige reden). Dit ivm de beperkte ruimte welke S&C de beschikking tot heeft (en dat we daar niet met 100 man aankomen).
• Wat is de doelstelling van de eindmeeting? Moeten alle systemen gemeten + beluisterd + beoordeeld worden, of gaat het puur om het gezellig samenkomen? Indien alles beoordeeld gaat worden, dient er wel een strak schema in elkaar gedraaid te worden, zodat we niet in tijdnood komen.
Zet eventueel je mening over bovenstaand bericht op de mail, dan weet ik zeker dat ik het helemaal duidelijk begrijp, en vervuilen we het topic niet onnodig (en krijg je geen onderlinge welles/nietes discussies)
"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
Anoniem: 62484