[DIY-Wedstrijd] Het wedstrijdtopic

Pagina: 1 ... 6 7 Laatste
Acties:
  • 3.275 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23375

Play, heb ik soms even met je zitten praten over een Adire Shiva sub die muzikaal moet zijn?
Ik heb even niet gelet op een verbandje om je vinger :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:47

JvS

Ik heb hem zelf ook

Play was die wazige chinees die op het laatst binnen kwam zetten om te komen kijken :P

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

maar het was wel gezellig ?

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 82357

Ik was die jonge tjappie van bijna 16 LOL dan moet je het wel weten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Die hele lange dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

nope, dat was iemand anders, ik had een wit Adidas shirt aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50944

:D haha, lach me rot hier.

JvS shame on you heb me zelfs nog voorgesteld.
Maar misschien beter dat je het niet goed gehoord had, anders had je misschien geen veren in m'n reet gestopt in je gesprekje met Skef. :+

Ik hou het nog lekker even in het midden, maar er zal vast wel wat moeten komen dagen.

Maar wie waren er verder van GoT eigenlijk.
Ik heb gezien:

Skef, Lampje, JvS, Exision, Eul, Indoubt, Dr Smith en Wekkel.

Ha die Jap op het einde, "is het hier open dag ofzo" :+

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 50944 op 20-07-2003 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-05 14:51

Indoubt

Always be indoubt until sure

Het was in ieder geval een gezellige en leerzame dag. Ik heb me in ieder geval reuze vermaakt.

Ben ook blij met de resultaten, afgezien van dat deukje in het frequentieverloop. (ja zo'n meting legt dat toch wel spijkerhard vast, alhoewel ik nog wel wat twijvels had over het filter) ) Maar nu ik de meetgegevens heb kan ik verder sleutelen en het filter fatsoeneren om echt het onderste uit de kan te halen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Atgast schreef op 20 July 2003 @ 19:48:
maar het was wel gezellig ?
jahoor, beetje de hele dag in de hitte naar speakers geluisterd (ok het was niet zo heel erg warm ;)) en een beetje kletsen over speakers enzo. Ik had al een hele tijd niet meer naar een set andere speakers geluisterd en dat was ook wel weer s leuk (dat switchen). De mensen van speaker en co waren overigens ook relaxte lui, (en als ze dit lezen: nogmaals bedankt voor het open zijn voor ons!). Ik heb er een zondagje bloemendaal voor opgegeven, maar ik vond het wel leuk om eens wat mensen te zien enzo.

Het was wel grappig om 10 man op een rijtje te zien zitten met een A4'tje op hun schoot om de speakers te beoordelen. Ik kwam helaas wat laat dus ik heb de speakers van skef en wekkel helaas niet gehoord (daar was ik eigenlijk wel erg nieuwschierig naar, maarja). De speakers van Lampje vond ik persoonlijk de mooiste en hij was dan ook winnaar in zijn klasse (ow en enige deelnemer ;)). Verder hebben we vrij weinig sociaals gedaan, niet eten of een terrasje ofzo, dat had ik ook wel leuk gevonden, maar dat is ook wel een beetje moeilijk met luidsprekers op je rug enzo...

al met al een leuke middag :).
Anoniem: 50944 schreef op 20 juli 2003 @ 19:59:
:D haha, lach me rot hier.

JvS shame on you heb me zelfs nog voorgesteld.
Maar misschien beter dat je het niet goed gehoord had, anders had je misschien geen veren in m'n reet gestopt in je gesprekje met Skef. :+
ay ay ay :o. Heb ik met jou dan nog een hele tijd naar speakers geluisterd nadat iedereen beoordeeld was? :? (sorry, echt heel erg, ik heb alleen namen onthouden van mensen die ik al kende, wekkel herkende ik ook van een foto). Lange jongen met donker haar? Dat zal dan bijna wel, want je bent een jaar of 17-18 ofzo toch?

En indoupt weet ik nu ook wie het is :P. Naambordjes zijn alleen handig als het duidelijk, groot en vooral horizontaal geschreven is :D.

[ Voor 25% gewijzigd door JvS op 20-07-2003 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hier sluit ik me ook bij aan, had ook nog wel een terasje oid willen pakken, maarja Lampje moest BBQ'en, Skef was al vertrokken (zonder z'n papieren overigens :o ) en de rest had er niet echt op gerekend geloof ik ;)

Speakerenco natuurlijk onwijs bedankt, ze liepen daar toch wel met z'n 2-3 en?

@JvS, maar verklaren dan? Ja je hebt met mij nog een tijd naar Indoubt sub-sat's en Lampje's TL's zitten luisteren. Wordt trouwens in augustus 19, maar daar had je me profiel nog wel voor kunnen checken niet? ;)

Dr Smith, ja dat gesprekje over Adire kan ik me nog wel herinneren.

Voor de rest: Langste gozer met lichtblauw shirt.

[ Voor 43% gewijzigd door Anoniem: 50944 op 20-07-2003 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

nope ik had geen zwart haar, niet zo heel groot, met vader wit T-shirt, zwarte haren, rooie schoenen (lol) en die in lagen opgebouwde speaka's (LOLZ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

laten we maar even wachten op de foto's. Ik als iemand bezwaar heeft tegen z'n kop op internet, dan zullen we z'n naam er niet bij zetten :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

boeie, ik denk niet dat iemand het erg vond

offtopic:
Wat ik trouwens wel vaag vond is dat er niemand hier in AV rond heeft lopen spammen, er waren toch geen mods.... (SOM was vast UTen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

offtopic:
GoT staat (terecht) bekend als een vrij strak gemodereerd forum, waar je niet snel extreme dingen kan blijven doen, "rellen" zie je hier dan ook bijzonder weinig gebeuren. Er zijn ook mods uit andere fora die hier kunnen modden en daarnaast is Audio Video een vrij gemoedelijk relatief rustig subforum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skef
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-06 15:39

Skef

Ik scheer.me

Topicstarter
Hmmm...

De middag was zeer geslaagd, maar uiteraard heeft Skef weer eens pech...

- Subwoofer behuizing beschadigd op de terugweg...
- Autopapieren + digicam vergeten (waar zijn die nu trouwens?)...
- Stap nu net in de keuken in een glassplinter...

[ Voor 7% gewijzigd door Skef op 20-07-2003 21:18 ]

"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Skef, je sub had op de lokatie al een beschadiging (kleine kras) aan de achterkant, ik weet niet of je daar op doelt? Ik moet zeggen dat de speakers van Indoubt bij mij het eerst in mijn leven echt het fenomeen "muziek los van je speakers" hebben opgeroepen. Met hulde no1 qua klank voor mij. Als speaker die het beste bij mij zou passen zou ik die van Vincent naar voren willen schuiven. Klein, lekker klinkend en nog goed vol in het basbereik, voor mij de allround winner die nog makkelijk te maken is :Y)

Mijn speakers staan nu klaar om aangesloten te worden bij de PC. Dankzij de meting van Speaker & Co weet ik dat de winamp equalizer vanaf 4000 Hz een aantal db omlaag mag en bij 3000 juist flink omhoog.

Mijn dank gaat natuurlijk uit naar Speaker & Co die liters frisdrank en veel soesjes hebben verstrekt, naast een uitstekende luisterruimte. Wellicht kunnen we ze nog een presentje geven als dank? Een algehele omslag voor koek en zopie rekening kan je me altijd voor vinden uiteraard.

Ik heb in afwerking echt alleen maar fraaie dingen gezien vandaag, waartegen mijn gedrochten echt afstaken :r Gelukkig viel het met het geluid nog redelijk mee, de laatste test in de woonkamer vanochtend deed mij even vrezen op heel wat slechters. Al met al een zeer geslaagde dag, al was het jammer dat ik de grote jongens niet echt meer heb kunnen beluisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

ik vind t erg jammer dat ik er niet bij kon zijn. ik had heel graag mijn speakers eens laten meten, kan echt niet inschatten hoe ze zich IRL namelijk houden ten opzichte van de simulaties. ook had ik heel graag op jullie speakers gekwijld...
Toch maar eens kijken dat ik een meetmicrofoon ga maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zo zie je toch maar dat smaken flink verschillen. Ik vond het mid van Indoubt te zacht, dit hoorde ik duidelijk in een vergelijking met de Tl's van Lampje waarop we de Eagles luisterden (Alleen JvS en ik geloof ik). De speakers van Indoubt waren daarbij ondersteund door z'n sub. Die overigens erg muzikaal klonk en vrij laag ging. Wat er aan de speakers niet zo lekker was zag je overigens terug in de meting, welke een dip van 4 tot 5 khz vertoonde. Waar hij overigens nog even aan gaat werken, de filtercomponeneten had hij meteen daar maar gehaald. :)

De Seas van Vincent lieten me echt schrikken, ik vond deze wel wat waardeloos klinken, erg wollig en weinig detail. Later hoorde ik dat er een grote fout in de box zat. Gelukkig maar, want ik ben erg gecharmeerd van Seas unit's.
offtopic:
Wekkel, hoe kom jij eigenlijk zo schor? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Anoniem: 50944 schreef op 20 juli 2003 @ 21:32:
De Seas van Vincent lieten me echt schrikken, ik vond deze wel wat waardeloos klinken, erg wollig en weinig detail. Later hoorde ik dat er een grote fout in de box zat. Gelukkig maar, want ik ben erg gecharmeerd van Seas unit's.
offtopic:
Wekkel, hoe kom jij eigenlijk zo schor? :P
Dat is iets wat ik mijn hele leven al met me meetors. Een doorrookte whiskey stem met een jong broekie er achter :D

Ik vond de Seas van Vincent in den beginne wel wat mat klinken, maar op een of andere manier doen ze het wel lekker in mijn oren, filterfout of niet. Kan het alleen maar beter worden, nietwaar?

Overigens kom ik er net achter dat ik hier geen snoer heb liggen om de Ravelands te voeden :( Daar wordt ik dus niet blij van.

edit:
Toch een enkel snoertje gevonden. Dan maar enkel rechts luisteren vanavond :D Met de equalizer van winamp het plaatje van S&C even wat bijgesteld, wat wel een wat rustiger geluid geeft. De bassen van DJ Jurgen komen best aardig door, om van Antiloop maar niet te spreken.

[ Voor 98% gewijzigd door Wekkel op 20-07-2003 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jong broekie? Wat ben ik dan wel niet :p

Ik vond trouwens de muziekkeuze goed passen bij de audiofielen, maar JvS vroeg zonder schaamte om een stukje rock. :o Toch wel fijn, met wat rock vind ik de verschillen er veel beter uitkomen. Wat later een studitechnicus van Speakerenco ook wel beaamde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

JvS schreef op 20 July 2003 @ 20:02:
[...]

En indoupt weet ik nu ook wie het is :P. Naambordjes zijn alleen handig als het duidelijk, groot en vooral horizontaal geschreven is :D.
Het was horizontaal geschreven, alleen het naambordje was wat minder solide asl mijn speakerstands :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2111

Zijn er nog foto's gemaakt ? :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ja, skef zal ze wel ff op een site/topic posten ofzo (daar ga ik iig van uit)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

De beschikbare ruimte is krap, maar rechts zit een aangenaam muziekje richting mijn oren te sturen :7

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/DSC01221.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/DSC01222.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/DSC01223.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wekkel, dat 'loskomen' gevoel/gehoor had ik bij de speakers van Geenius al vond ik die persoonlijk wat teveel bas missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Ik vond de speakers van Genius eerlijk gezegd wat tegenvallen, al is het moeilijk om als basmaniak niet te zeer te letten op basweergave. Dat mag je niet verwachten van 4,5 liter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 61284

Hele leuke dag gehad.

Bij deze dank aan de organisatie en S&C die dit hebben mogelijk gemaakt.

Ik vond het een hele leuke dag en heb weer het een en ander geleerd, wat mij betreft is het daarmee voor mij geslaagd.

Ik was wel onder de indruk van de prastaties van het breedbandertje van Skef, erg goed klok dat (op het juiste volume dan). De beide transmision-line speakers hebben mij wel onder de indruk gebracht met hun diepgang (ik vond die van jou best wel goei klinken hoor Wekkel ;) ), dit was ook wel leuk om te horen. De speakers van Tony en Indoubt vond ik allebij heel goed klinken en beiden ook zeer mooi afgewerkt, ik was erg verbaasd over het bas potientieel van de kleine Seas unit van Tony.
Over de speakers in me eigen klasse kan ik niet objectief oordelen omdat je eigen altijd het best klinken :D:D

Wat wel even jammer was is dat me tweeters beiden verkeerd gepoold waren waardoor er bij het overnamepunt (2,4kHz) een gigantische dip zat van meer als 6dB :(. Ik denk dat het aansluiten van de bedrading in je speakers niet echt een klusje is voor 23.00 uur 's avonds, ik dacht namelijk dat ik ze al intern omgepoold had... dus niet :(. Ik heb ze nu goed staan en in mijn oren scheelt dat wel een boel, ik hoorde het vandaag ook nog niet echt omdat ik er zelf ook nog moor 15 min naar had geluisterd :/
Ook die van mij zijn gemeten en dat viel me best mee (nadat ik de tweeters goed had gepoold). Ik heb een bult in de curve tussen de 500 en 900Hz, dit kan ik volgens Titus oplossen door voor de woofer een zwaardere spoel te gebruiken, die heb ik dan ook meteen mee genomen. Ook moet ik de tweeter ietsjes dimmen, dat had ik zelf al gehoord en ik heb er ook al de goede weerstanden voor klaar liggen maar ik heb geen tijd gehad voor een tweak stadium (k was al blei dat ze af waren). Met een beetje geluk heb ik na deze aanpassingen een redelijk vlakke curve :)

Nog eens een wedstrijd? Zou er denk ik wel aan mee willen doen maar dan moet de tijd er voor wel langer worden zodat je niets hoeft af te raggen wat ik nu met een paar dingetjes wel heb gedaan :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Skef schreef op 20 July 2003 @ 21:13:
- Autopapieren + digicam vergeten (waar zijn die nu trouwens?)...
Heeft iemand die dan meegenomen? Anders liggen ze nog bij speaker en co ?
Play, weet jij wat ermee gebeurd is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19894

Wie zijn nu de winners in hun categorie? Ben nu wel heel nieuwschierig, heb dit topic redelijk vaak gelezen :) Tis dat ik al zat speakers had anders had ik waarschijnlijk wel meegedaan.. Als het nu een DIY sub wedstrijd was.. Nou ja volgende keer.

Van de metingen zijn daar ook grafieken van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

JvS schreef op 20 July 2003 @ 23:53:
Play, weet jij wat ermee gebeurd is?
Ja dat weet ik wel, maar dat zou Skef ook moeten weten. Tenminste als Lampje het juiste mail adres heeft gekozen :X

Hij zag namelijk jouw tasje staan en bood aan hem mee te nemen aangezien hij regelmatig langs jouw woonplaatsje komt. Hij heeft als het goed is ter plekke nog een email gestuurd.

O de einduitslag:
Klasse 1: < 18 liter, < € 80,- Skef

Klasse 2: < 18 liter, > € 80,- Geenius, 2de werd Indoubt op een zeer geringe afstand. Bij beide zat er een fout in het filter overigens.

Klasse 3: > 18 liter, < € 80,- Lampje (Hij was ook de enige deelnemer in z'n klasse)

Klasse 4: > 18 liter, > € 80,- Martin HSI, eveneens had hij een fout gemaakt, dit keer met interne bracing, z'n laag viel dan ook wat tegen (naar eigen zeggen). Wel een ultra stoere kast overigens met beton in de behuizing verwerkt woog hij 80kg!

Zo zie je trouwens maar dat een rechte frequentie karakeristiek niet alles zegt. Er was geloof ik maar 1 speaker recht gemeten (zwarte vifa), maar deze won dus niet.

Ik geloof dat ik het nu wel goed heb, ik ken die echte namen ook niet uit m'n hoofd laat ik maar zeggen ;)

[ Voor 49% gewijzigd door Anoniem: 50944 op 21-07-2003 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 84562

Hallo,

Ik heb een hele leuke dag gehad op de wedstrijd.
Leuk om iedereen te zien die je op het forum meemaakt.
Dit soort dagen houden de hobby levendig en maakt het nog uitdagender.

Ik hoop iedereen toch nog een keer te zien bij een andere meting.

Voor de mensen die met filter problemen zitten na de meting van gisteren, wil ik iedereen die aan de wedstrijd heeft meegedaan een meet sessie aanbieden om je veranderingen zichtbaar te maken.

Indien je hiervan gebruik wilt maken kun je contact opnemen voor een afspraak.

Martin HSI
8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Ik vond het ook een erg leuke dag, al was ie voor mij wat korter. Een volgende keer moet ik beslist het budget opkrikken en eens serieus werk maken van de afwerking. Voor filters en hun werking heb ik meer respect gekregen, dus uitvoerig uittesten alvorens in te bouwen gaat bij mij wel een plekje vinden. Desondanks vond ik ook het maken van mijn Lada onder de Mercedessen erg leuk en leerzaam. Ze snorren nu lekker naast de 2e pc en ik heb weer een ervaring extra in het hoofd zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Laatst online: 27-06 23:41
PICSS!!!11

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Lampje/AVimg/752535/klasse1.jpg
Dit is klasse 1. Van links naar rechts: Skef en Wekkel.

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Lampje/AVimg/752535/klasse2.jpg
Dit is klasse 2. Van links naar rechts: Geenius, xxxx, Indoubt, xxxx en JvS :+

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Lampje/AVimg/752535/klasse4.jpg
Dit is klasse 4. Van link snaar rechts (uit mijn hoofd) exision, Lampje, martin HSI en Eul.

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Lampje/AVimg/752535/rij.jpg
Hier zitten alle kleutertjes netjes op een rij om luidsprekers te beoordelen :P

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Lampje/AVimg/752535/groep.jpg
Hier is de speaker van Martin HSI aan het testen.

Ik ben een paar namen vergeten. Die vul ik strax wel in, als jullie me ff helpen.

Mischien is het leuk als Skef nog even de uitslagen post :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

uhm, op vollegorde> onserikie en Vincent van der Kraan (als ik me niet vergis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Nou, gefliciteerd hoor, Lampje ;) (en de rest ook natuurlijk)

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Na de wedstrijd zijn mijn luidsprekers nog even helemaal doorgemeten. Dat kan omdat het filter in de voet zit en je voor de separate meting van de woofers en tweeters dus gewoon de connectoren achterop de luidspreker kan aansluiten

Ik heb ze net in een grafiekje uitgezet, dat lijkt dus in geen velden of wegen op de door de fabriek opgegeven curves. Ik dacht dat ik mooie units had gekocht met een vlak frequentieverloop van zichzelf en waarvan je mag verwachten dat er door goede QA/QC weinig verschillen te verwachten zijn. Uiteraard heeft de kast en demping etc. zijn effect op de karakteristiek van de luidspreker maar dit resultaat had ik niet verwacht. :(

Ik kan ze vanaf m'n werk geen graph's posten dus dat doe ik vanavond wel even.

Het is mij wel duidelijk dat indien je een niet volledig uitgekristaliseert ontwerp neemt je geen filter kunt ontwerpen zonder meetgegevens. Berekenen kan dus gewoon niet zonder accurate meetgegevens.

Ik vond, net als vele andere de luidsprekers van lampje het mooist klinken. De luidsprekers klonken mooi gebalanceerd stevig laag en mooi hoog.

Voor een volgende keer, indien die er komt, moet de bouwtijd langer zijn. Je merkt toch dat om alles goed tot in de finesses te doen je tijd tekort komt. Bij mij heeft dat geresulteerd in een niet optimaal filter.

Ik heb aan het eind Titus nog bedankt voor de goede zorgen, omdat ie deze dag mogelijk heeft gemaakt, en een lekkere fles wijn overhandigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De fabriekant meet in een open-baffle, en in een acoustisch dode kamer. De metingen die je in andere ruimtes krijgt zijn vaak sterk vervuild met resonanties van de ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

jammer dat ik dit gemist heb:)

welke muziek hebben jullie overigens gebruikt om de speakers te beluisteren?
ben es benieuwd hoe m'n eigen speaker klinkt met die muziek :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Anoniem: 2111 schreef op 21 July 2003 @ 12:58:
De fabriekant meet in een open-baffle, en in een acoustisch dode kamer. De metingen die je in andere ruimtes krijgt zijn vaak sterk vervuild met resonanties van de ruimte.
dat valt wel redelijk mee, anders zouden alle metingen rare schommelingen vertoond moeten hebben. Er waren ook speakers die wel een mooie vlakke frequentiecurve hadden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

uhm, als je meet zet een tijdvlak, en die zet je tot net voor de eerste kamer reflectie, en dan berekend de comp de response (dmv de meetgegevens natuurlijk) en dan zijn er als het goed is geen kamer reflecties bij de meting ingeslopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Ik vond, net als vele andere de luidsprekers van lampje het mooist klinken. De luidsprekers klonken mooi gebalanceerd stevig laag en mooi hoog.
:*)
Ik heb aan het eind Titus nog bedankt voor de goede zorgen, omdat ie deze dag mogelijk heeft gemaakt, en een lekkere fles wijn overhandigd.
Held!!
(Ik was dat glad vergeten. Niet zo'n probleem, omdat ik niet in "de organisatie" zat, maar toch: helemaal niet aan gedacht :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Anoniem: 82357 schreef op 21 July 2003 @ 13:17:
uhm, als je meet zet een tijdvlak, en die zet je tot net voor de eerste kamer reflectie, en dan berekend de comp de response (dmv de meetgegevens natuurlijk) en dan zijn er als het goed is geen kamer reflecties bij de meting ingeslopen...
Dat is waar.
Maar het was natuurlijk _niet_ stil in die ruimte.
Iedereen was lekker aan het ouwehoeren, autoos buiten, muziek op de achtergrond.
En dat vind je natuurlijk wel terug in je meting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

De speakers van Lampje waren kleiner dan ik in gedachten had naar aanleiding van de eerdere foto's. Ik neem aan dat Lampje de volledige specs met bouwtekening openbaar maakt tzt ;)

modbreak

www.raymondaudio.nl, of dit topic en het discussietopic :(
:P

Ik heb een kast vol met wijnflessen. Stom, ik had ook even wat mee moeten nemen. Nu kan ik weer rustig gaan mijmeren over het subproject, waar met name afwerkingsperikelen mijn grote zorg ( :P ) hebben.

[ Voor 13% gewijzigd door Raymond op 21-07-2003 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Inderdaad, afwerking is a bitch ;)
Vooral het plamuren, gronden, schuren. Dat duurt zo lang en je ziet zo weinig vorderingen.

Ik heb mooie dingen gezien en ben nu aan het brain-stormen over een project (voor zover ik dat kan :P ).
Ik vind filters nog altijd moeilijke dingen en zoals gisteren bemerkt moet je eigenlijk ook meetapparatuur hebben. Dat vind ik nou net te ver gaan voor een afgeleide van de primaire hobby: muziek en film.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

De kunst is zoveel mogelijk ellende reeds op voorhand herkennen en erkennen en natuurlijk oplossen. Door deze meetervaring wordt duidelijk dat je of niet alles vantevoren kan weten, of nog te n00b bent om alles in een keer goed te voorzien. In ieder geval een leerzame ervaring. Met veel bloed zweet en tranen in een paar mooie units en behuizing is een uurtje metingen bij S&C met dito advies ook prima in het budget te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Stom, niet aan gedacht |:(
Een middagje uittrekken om naar S&C te gaan en de reiskosten kunnen er dan ook wel vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

[quote]Lampje schreef op 21 July 2003 @ 13:18:
[...]

:*)

[...]

Hey, niet naast je schoenen gaan lopen hoor, of we gaan punten tellen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Dat wordt toch zowieso nog wel gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 84562 schreef op 21 July 2003 @ 10:02:
* Anoniem: 61284 too :). Alleen dan hoop ik dat dan iedereen (including me :X) een naam borje op heeft, dit was af en toe even lastig ;)
Voor de mensen die met filter problemen zitten na de meting van gisteren, wil ik iedereen die aan de wedstrijd heeft meegedaan een meet sessie aanbieden om je veranderingen zichtbaar te maken.

Hier zou ik graag gebruik van maken. Op basis van de meting bij S&C heb ik al was sugestieve tip's gehad die wellicht een verbetering zijn, die ga ik eerst eens doorvoeren zodat dat dan later kan blijken of dat een verbetering was. Ik mail je wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Mijn meting. Ik begrijp dat het basgebied niet in ogenschouw moet worden genomen bij deze meting.

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/grafiekRave.gif

[ Voor 6% gewijzigd door Wekkel op 21-07-2003 21:04 . Reden: even croppen, die hap ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornelisJ
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Wekkel schreef op 21 juli 2003 @ 19:56:
Mijn meting. Ik begrijp dat het basgebied niet in ogenschouw moet worden genomen bij deze meting.
[afbeelding]
Zo te zien moet de tweeter omgepoold en gedempt worden.

PS: Met een programma als paintshop pro kun je croppen.

[ Voor 11% gewijzigd door CornelisJ op 21-07-2003 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Anoniem: 84562 schreef op 21 July 2003 @ 10:02:
Hallo,

Ik heb een hele leuke dag gehad op de wedstrijd.
Leuk om iedereen te zien die je op het forum meemaakt.
Dit soort dagen houden de hobby levendig en maakt het nog uitdagender.

Martin HSI
8)
zou ik hier ook gebruik van mogen maken om mijn speakers te laten meten?
Ik kon helaas geen vervoer meer regelen voor zondag, maar ik had toch erg graag de kans gehad om mijn speakers eens te laten meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

CornelisJ schreef op 21 July 2003 @ 20:03:
[...]
Zo te zien moet de tweeter omgepoold en gedempt worden.

PS: Met een programma als paintshop pro kun je croppen.
Ik ben zeker van plan de tweeter nog meer te dempen en even om te polen. Een beetje dom idd om die gif niet wat in te korten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 62484

Leuk en geslaagd project! Ik heb het topic met plezier gevolgd. Had opzich ook wel kunnen langskomen om de boel te verstoren met m'n shiva maar die ga ik maar niet verslepen.
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Anoniem: 62484 schreef op 21 July 2003 @ 21:39:
Leuk en geslaagd project! Ik heb het topic met plezier gevolgd. Had opzich ook wel kunnen langskomen om de boel te verstoren met m'n shiva maar die ga ik maar niet verslepen.
:)
je shiva krijgt zeer binnenkort trouwens concurentie als het goed is, de plannen voor de mal die de betonnen speakerkast moeten vormen zijn al bijna klaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

JvS schreef op 20 July 2003 @ 20:21:
Ik als iemand bezwaar heeft tegen z'n kop op internet, dan zullen we z'n naam er niet bij zetten :D.
Ik zag bij de eerste foto's dat ik er niet tussensta, eerlijk gezegd ben ik daar ook wel blij mee.

Av'ers die daar aanwezig waren weten nu wie ik ben (ja achteraf pas :P ) en dat is wel mooi zo. Heb liever dus dat ik een pietsie wordt weggesoept in volgende foto's.

Wie echt prijs stelt op een foto van mij (ik kan het bijna niet voorstellen ;) ) kan natuurlijk even mailen. Tis meer een verzoek, kan moeilijk eisen dat ik niet te zien zal zijn, maar toch hoop ik dat het ingewilligd kan worden :)

Zit trouwens nog een beetje na te genieten, vond het wel een leuke meeting, er zijn toch dingen die je alleen daar merkt, zoals Wekkels wiskey stem, Geenius bakkebaarden, Martin HSI's disco achtergrond met mooie verhalen over hoorn achitige subs ter grote van een podium. JvS die z'n leidersrol ook buiten het forum vervulde en de groep dwong tot rockmuziek, en telkens de schokken als je erachter komt dat dát die persoon is, Lampje bijvoorbeeld, of indoubt en Dr Smith, welke een stuk volwassener waren dan ik op het eerste gezicht dacht. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

jaja, en jij die veel jonger is dan ik dacht :D. Ik had ECHT niet door dat jij dat was!
offtopic:
Ik heb je trouwens ook al eens geband hiero >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik volwassen :?
Nou ja, qua leeftijd en uiterlijk dan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

JvS schreef op 21 July 2003 @ 22:00:
offtopic:
Ik heb je trouwens ook al eens geband hiero >:)
offtopic:
Misschien gaat er nu een lampje branden hoe die scheur nou toch in je broek kwam? >:)

Wat je ook zegt trouwens, die lieve woordjes van je vergeet ik echt niet meer hoor. :>
Anoniem: 23375 schreef op 21 July 2003 @ 22:00:
Ik volwassen :?
Nou ja, qua leeftijd en uiterlijk dan :+
Hmm, je lengte was het in ieder geval niet :P

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 50944 op 21-07-2003 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Atgast schreef op 21 July 2003 @ 20:03:
[...]

zou ik hier ook gebruik van mogen maken om mijn speakers te laten meten?
Ik kon helaas geen vervoer meer regelen voor zondag, maar ik had toch erg graag de kans gehad om mijn speakers eens te laten meten.
Ja natuurlijk Arjan jij stond ook op de lijst.

Mail me maar voor een afspraak.

Martin HSI
info@hsi-luidsprekers.nl

O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50944 schreef op 21 July 2003 @ 22:07:
[...]
Hmm, je lengte was het in ieder geval niet :P
Ik ben net een doperwtje, hoe kleiner hoe fijner :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Anoniem: 23375 schreef op 21 July 2003 @ 22:10:
[...]

Ik ben net een doperwtje, hoe kleiner hoe fijner :P
En gestampt en tot moes gekookt op z'n best >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Lampje schreef op 21 July 2003 @ 22:26:
[...]

En gestampt en tot moes gekookt op z'n best >:)
Ik kom i.i.g. nooit bij jou eten :( :'( :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-06 20:45

Madrox

Oh, Pharaoh!

Wekkel schreef op 21 July 2003 @ 19:56:

[afbeelding]
tjesus, het lijkt de AEX wel :+

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

De tweeter knijp ik van het weekend flink af en ik pool 'm om. Met enige mazzel is daarmee de dip bij 3 Khz een stuk minder en die stijgende lijn verdwenen. Het kan er alleen maar beter op worden. Ondertussen ga ik rustigjes aan rekenen aan de sub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Ik kon helaas ook niet aanwezig zijn, door zowel geld- vervoers- als tijdsproblemen :P Ik moet maar eens wat minder werken denk ik ;)

Ik zal nu wel zo spoedig mogelijk het zooitje afbouwen en dan hier alsnog wat pics posten, ik mag ze natuurlijk wel gebruiken in de 2e contest he? :)

Áls er een nieuwe compo komt zou sub-sat me wel leuk lijken, sats heb ik nu al :) de kleine monstertjes in testkastje deden het heel lekker samen met mijn 18" subs :+

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

nu is het wachten op skef voor de pics van s&c :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skef

Skef

Ik scheer.me

Topicstarter
Dat wordt morgenmiddag, liggen op de zaak nl...

Gister en vandaag drukke dagen gehad, dus geen tijd om photoshop op te starten...

Maar ze komen echt wel!

"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skef

Skef

Ik scheer.me

Topicstarter
ff gauw dan, commentaar komt later... ;) ;)
Afbeeldingslocatie: http://www.qontroller.com/speakers/01.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.qontroller.com/speakers/02.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.qontroller.com/speakers/03.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.qontroller.com/speakers/04.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.qontroller.com/speakers/05.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.qontroller.com/speakers/06.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.qontroller.com/speakers/07.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.qontroller.com/speakers/08.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.qontroller.com/speakers/09.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.qontroller.com/speakers/10.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.qontroller.com/speakers/11.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.qontroller.com/speakers/12.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.qontroller.com/speakers/13.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.qontroller.com/speakers/14.jpg

Of JvS of Lampje moet zich geroepen voelen ff 'm'n post van commentaar te voorzien ;) ;) (ben erg druk atm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Zoveel moois en geen repliek ??

Hulde allemaal, zitten echt mooi afgewerkte doosjes tussen, ik had ze graag willen horen :9

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Afbeeldingslocatie: http://www.qontroller.com/speakers/01.jpg
Skef

Tangband breedbander met een prachtige afwerking. Er komt nog best een aardig geluid uit, al is het hoog wat matjes. Je kan ook niet alles hebben met een breedbander.
De slicebakken van eX!sIoN. Niet kunnen luisteren.
Vincent. Had een serieus filterprobleem begreep ik, maar na een mat begin kon ik ze eigenlijk zeer goed pruimen. Veel bas uit een klein kastje.
Geenius. Voorbeeldig en met een uitgebreid filter. Er kwam wat weinig laag uit, maar het klonk prima. Echter niet helemaal mijn smaak.
Eul. Niet kunnen luisteren.
Lampje. Niet kunnen luisteren.
Indoubt. Deze speaker vond ik het beste klinken. De muziek leek uit de speakers te treden, zeer onder de indruk van deze kleine geweldenaars.
Martin HSI. Niet kunnen luisteren.
Afbeeldingslocatie: http://www.qontroller.com/speakers/09.jpg
Wekkel :X Tjsa, mezelf beoordelen begin ik maar niet aan. Het klonk m.i. beter dan het eruit zag in ieder geval :Y)
ikke nogwat. Vond ik wat tegenvallen. Er kwam een goed geluid uit, maar ik had wat meer laag en punch verwacht.
Afbeeldingslocatie: http://www.qontroller.com/speakers/11.jpg
De luisteraars op een rij:
Jvs, Vincent, de benen van Wekkel, blauw is Play, ikke nogwat, Martin HSI en verder is het me te onduidelijk.
Afbeeldingslocatie: http://www.qontroller.com/speakers/12.jpg
De hoofdklasse to the test. Helaas kon ik hier vanwege tijdgebrek niet bij aanwezig zijn.
Afbeeldingslocatie: http://www.qontroller.com/speakers/13.jpg
De donker gelakte zijn van Geenius, De pilaartjes die van Indoubt.
Afbeeldingslocatie: http://www.qontroller.com/speakers/14.jpg
De speaker van Vincent. Bleek een groot filterprobleem te hebben begrijp ik, maar ik vond het eigenlijk erg goed klinken. Veel bas uit een klein speakertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Weinig reactie?

We waren er natuurlijk allemaal zelf bij!

Bovendien ben ik ook wel ff toe aan wat andere zaken

Er is op deze dag heel wat moois voorbij gekomen. De tijdsdruk om in ruim 10 weken een complete luidspreker te ontwikkelen en te bouwen is wel gebleken.

Sommige waren nog niet helemaal afgewerkt, bij andere waren de filters nog niet volledig uitgekristalliseerd etc. Vooral de zaken zoals filters waar je pas op het laatst aan toe komt hebben zwaar geleden onder de tijdsdruk (bij mij in ieder geval)

Bij nieuw (from scratch) ontworpen luidsprekers neemt de ontwikkeling van een goed filter meer tijd dan ik had gedacht. Bovendien heb ik in dezelfde tijd ook nog een sub en stands gebouwd.

De fabrieks curves die vaak in een open baffle zijn gemeten helpen in ieder geval weinig.

Zie hier de verschillen:
fabriekscurev van de HDS134
[img]url=http://home.wxs.nl/~werve040/HDS134.gif[/img]

fabriekscurve van de vifa ringradiator
[img]url=http://home.wxs.nl/~werve040/vifa_freq.gif[/img]

De individueel gemeten frequentie karakteristieken van de units in de kast
[img]url=http://home.wxs.nl/~werve040/freq_resp1.gif[/img]

De individueel gemeten impedantie karakteristieken van de units in de kast
[img]url=http://home.wxs.nl/~werve040/freq_resp2.gif[/img]

Kortom: zonder meten is het bijna onmogelijk om hier een goed filter voor te ontwikkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ikke doe mee aan omschrijven, doe gewoon eerlijk en recht-toe rechtaan. Wat ik mooi vond zeg ik en wat ik niet mooi vond ook :P. Ik heb naar sommige speakers maar 6 minuten geluisterd, dus weet hoe goed ik ze ken, sommige heb ik lang beluisterd en lampje en indoupt heb ik zeker nog 20minuten aangehoord samen met Play :). Mijn indrukken:

skef en wekkel
Afbeeldingslocatie: http://www.qontroller.com/speakers/01.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.qontroller.com/speakers/09.jpg
Allebei niet beluisterd omdat ik te laat was, heel jammer naar beide was ik namelijk zeeeer nieuwschierig! De speakers van skef zagen er echt heel gaaf uit, dat kistje is echt een leuk idee en werkt echt heel goed om goedkoop een mooi uiterelijk te krijgen! eigenlijk is het 5 euro betalen voor een mooi fineer van 10mm dik :7. Speakers van wekkel zagen er wel aardig uit, niet echt bijzonder maar wel leuk qua vorm. Ik had zeer graag de natte vinger aan de losse pols - transmissilijn willen horen!

eX!sIoN
Wollig midden wat op de een of andere manier VEEL te hard is (alsof een equalizer tussen de 800 en 3khz een db of 6 hoger staat), vrij veel en vrij diep laag rustig hoog. Gladde afwerking en zéér origienele constructie gemaakt! Als dat midden met wat filtering af te vlakken valt, is dit potentieel ook een goed ontwerp.

Vincent
Kleine speaker met heel erg veel en behoorlijk aangedikt laag, kon mij persoonlijk niet zo bekoren in de 5 minuutjes. Leuk afwerkingspotentieel, met schuine randen. Prettig formaat ook, alleen er zou iets aan die laagweergave moeten gebeuren als dat je smaak niet is.

Geenius
Zeer mooie afwerking, zeer kleine speaker die ondanks dat nog een best laag toontje weet weer te geven. Vrij helder karakter (te naar mijn smaak), niet zo warm midden. Niet een speaker die in mijn smaak valt. Wel een speaker die echt goed in elkaar zit en er echt heel heel erg mooi uitziet. Beste afwerking van de dag :).

Eul
Op het eerste gehoor rustige speaker, nette laagweergave die behoorlijk diep doorloopt, midden vrij clean (erg clean). Stereobeeld was eigenlijk heel raar, midden miste iets aan warmte (verklaard door verkeerd gepoolde stekkers). Waren de avond ervoor in haast in elkaar gelijmd, afwerking was daardoor eigenlijk gewoonweg niet aanwezig. Veel overtollig hout. Naar ik heb begrepen gaat dit gebruikt worden om er lekker in weg te frezen, zodat er een mooier ontwerp van gemaak kan worden. In elk geval waren deze het dieptepunt in afwerking. Ik zou ze graag zien en horen als het goedzit en de afwerking af is.

Lampje
Mooie lage slanke zuiltjes. Zeer strakke afwerking met diepdonkerrode verf. Speakers klinken erg mooi, vrij helder en mooi aanwezig laag. Zo in de vrije ruimte eigenlijk wel erg ok, al had ik ze iets 'losser' gehoopt (transmissielijnlaag heb ik weleens lekkerder gehoord, maar dit was dan ook lekker goedkoop ;)). Midden eigenlijk gewoon lekker, gitaren enzo waren lekker goed aanwezig, mooi warm en ook het hoog was netjes, niet al te fel, maar wel redelijk helder als je zat. En daarmee gelijk het grootste nadeel: Als je staat blijft er eigenlijk minder over van het geluid en stereobeeld, speakers wat achterover zetten verhelpt dat weer :).

Indoubt
Zeer kleine luidsprekertjes vastgemaakt op een hoge (70-80cm?) stand die ook mooi was. Hele mooie stereoweergave en ook het laag was (al was er niet zoveel) ook heel mooi en rustig, liep ook redelijk lekker door (zeker als je het miliscule speakertje ziet). Met electrische gitaar merk je alleen dat het wel een heel kaal geluid is. Ik hou niet van overdreven wollig laag, maar midden mag wel enigszins aangekleurd of in elk geval goed aanwezig zijn, naar mijn smaak. Deze miste daar wel iets aan. Vrouwvriendelijk ontwerp en heel kunstig in elkaar gezet!

Martin HSI
Hele, HELE grote speaker, ik vond hem zelf niet zo bijzonder, had er wat meer van verwacht qua basweergave. Heb er helaas ook niet al te lang naar geluisterd en vond er eigenlijk verder weinig op aan te merken, dat is meestal wel een goed teken ;). De afwerking was gewoon strak, zwart en goed. Loodzwaar want met beton gevuld. Zat een foutje in waardoor het laag niet zo goed was.

"ikke nogwat" (wekkel, je stelt me teleur, ik neem namen uit jouw post over)
Dé miskende speaker van deze dag naar mijn mening. Beetje sober, zowel qua kleur, als formaat als geluid. Wist als een enige boekenplankspeaker die ik gehoord heb op allevier de vlakken waar ik op gelet heb behoorlijk te scoren. Mooie laagweergave, rustig en aanwezig. Wél mooi midden, niet extreem warm maar ook niet zo afwezig als ik bij anderen weleens hoorde. Net stereobeeld al zat ik er wat krom voor en vond ik de kleintjes van indoupt mooier op dat gebied en net hoog. Ook de afwerking zag er gewoonweg professioneel uit met een subtiel randje in de speaker en mooi gespoten of geverfd.

Al met al heeft iedereen denk ik wel geleerd dat een speaker eigenlijk echt pas af is als je hem toch helemaal hebt doorgemeten en dat een filter in een keer maken gewoonweg niet werkt. Je hebt meetapparatuur nodig om de fouten (die er toch in blijven komen) op te sporen, je hebt kennis nodig om ze weg te krijgen. Beginnen met zelfbouw doe je denk ik dan ook niet met een eigen ontwerp maar met een kitje... Ik heb zelf nog nooit zelf gebouwd en moet ook eerlijk zeggen dat deze wedstrijd me er niet warm voor gemaakt heeft om het te doen om voor mezelf zo'n goed mogelijk geluid te krijgen, ik denk dat ik dat toch vantevoren wil horen wil kiezen (hooguit een beproefd ontwerp, een kitje, dus :o). Maar ik ga het (als ik de tijd en ruimte heb) wel een keertje doen, want het lijkt me wel een hele leuke hobby :).

Nu moeten alleen noh de scores erbij en de maten en de bouwpics en we kunnen een mooi eindresultaat showen :).

[ Voor 9% gewijzigd door JvS op 24-07-2003 01:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Uhm, dat midden is zeker weg te filteren. Ik ben ATM hard bezig met het maken van een goede meetset op basis van een electreet microfoon, voor-versterkertje (thanx CornelisJ), en een Test-"jig". Als dit geheel af is zal ik er wel het een en ander over posten.

Ik verbeter mijn speakers nog niet totdat ik de meetspullen aan de praat heb en kan vergelijken met de metingen van speakerenco. Wanneer ik in dat stadium ben kan ik het filter wat vlakker trekken :)....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Als ik me niet vergis, heb ik met jou staan praten over zo'n meet schakelkastje he?

Als je daar hulp bij nodig hebt, moet je dat maar ff laten weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Anoniem: 82357 schreef op 24 July 2003 @ 11:00:
Uhm, dat midden is zeker weg te filteren. Ik ben ATM hard bezig met het maken van een goede meetset op basis van een electreet microfoon, voor-versterkertje (thanx CornelisJ), en een Test-"jig". Als dit geheel af is zal ik er wel het een en ander over posten.

Ik verbeter mijn speakers nog niet totdat ik de meetspullen aan de praat heb en kan vergelijken met de metingen van speakerenco. Wanneer ik in dat stadium ben kan ik het filter wat vlakker trekken :)....
kun je de bouwtekening van die voor versterker misschien posten, ik heb nog wel een electret micje liggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Atgast schreef op 24 juli 2003 @ 11:19:
[...]

kun je de bouwtekening van die voor versterker misschien posten, ik heb nog wel een electret micje liggen :)
Ik ook, maar hij heeft er al eentje gekocht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Ik zit ook hard te denken aan wat spullen voor metingen. Daarmee doe je jezelf niet te kort als het goed spul is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Lampje schreef op 24 July 2003 @ 11:17:
Als ik me niet vergis, heb ik met jou staan praten over zo'n meet schakelkastje he?

Als je daar hulp bij nodig hebt, moet je dat maar ff laten weten :)
@ lampje, ja klopt

@ atgast, mm als je er eentje wil maken kun je het beste denk ik Deze
(ik heb een andere, maar die is eigenlijk niet helemaal geschikt daarvoor, maar ik zal het als ik het af heb wel ff posten)

@ lampje, wat bedoel je met?
Ik ook, maar hij heeft er al eentje gekocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Dat ik ook nog wel een elektret kapseltje, maar jij hebt er al eentje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornelisJ
  • Niet online
Ik ben ook van plan een "Loudspeaker Test Box" te gaan maken, en afgelopen weekend heb ik hiervoor een blokschema getekend. Het kastje moet de volgende inhoud gaan krijgen: LspTestBox.pdf. Het blokschema ziet er als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: http://www.homepages.hetnet.nl/~cjspeelman/loudspeaker/LspTestBox.png

Het schema geeft alleen de opzet weer, de details moeten nog verder uitgewerkt worden!

De microfoon voorversterker zal een symmetrische ingang krijgen, en als meetmicrofoon denk ik aan de Behringer ECM8000. Voor de microfoonversterker denk ik het IC type SSM2019 te gaan gebruiken (Analog Devices), en voor de eindversterker de TDA7293 of TDA7294 van ST. Voeding zal bestaan uit een trafo 2*15V 50VA, met alleen bufferelco's voor de eindversterker, en spanningsregelaars voor de microfoon voorversterker.

De opzet is geinspireerd door het meetkastje van Lampje, maar ik heb het een en ander aangepast naar mijn eigen inzichten.

[ Voor 14% gewijzigd door CornelisJ op 24-07-2003 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
en voor de eindversterker de TDA7293 of TDA7294
Veel te veel vermogen :)
Je hebt echt maar een wattje of 3 nodig. Het is fijn als je iets reserve hebt, zodat ook een wat lastige belasting geen probleem vormt, maar een tda2030 zoals ik die heb is eigenlijk al wat te groot :)
Het vervelende is, is dat je de gain niet laag genoeg kan krijgen. Dus je hebt aan de ingang eerst een flinke spanningsdeler nodig, anders gaan je testtonen veel te "hard".
Geluid op je pc dan zachter zetten kan, maar het nadeel is dat je dan een kleine signaal-ruisverhouding krijgt. Bovendien is het moeilijk om die "setting" later weer terug te roepen. Dus geluid op je pc voluit en het volume regelen op je testbox is makkelijker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornelisJ
  • Niet online
Lampje schreef op 24 July 2003 @ 12:02:
[en voor de eindversterker TDA7293 of TDA7294]

Veel te veel vermogen :)
Je hebt echt maar een wattje of 3 nodig. Het is fijn als je iets reserve hebt, zodat ook een wat lastige belasting geen probleem vormt, maar een tda2030 zoals ik die heb is eigenlijk al wat te groot :)
Je kunt deze IC's ook op een lagere voedingsspanning laten werken, dan leveren ze minder vermogen. Volgens de TDA7294 datasheet is het vermogen bij +/-20V voedingsspanning ca. 22W in 8 Ohm. Als ik jou begrijp is dat nog steeds aan de ruime kant, dus evt kan ik een trafo van 2*12V gebruiken. Dit levert dan ca +/-15V DC op, en ca. 12W in 8 Ohm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Een lagere spanning zou idd ook kunnen.
Blijf je alleen nog een beetje met de gain zitten. Je kan simpelweg een spanningsdelertje gebruiken (werkt prima). Maar ik blijf het vervelend vinden dat je een signaal eerst gaat verzwakken en dan weer versterken :P
(het is gewoon nodig voor de stabiliteit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornelisJ
  • Niet online
Oke, ik zal er rekening mee houden. De versterker zal niet teveel gain en vermogen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Software is wel te vinden, maar ik kan weinig info vinden over het wel en wee van microfoons ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Neem de Monacor mc2000 electret, die is zeer lineair (in feite is het de panasonic capsule). Veel microfoonversterker ontwerpen leveren al stroom voor de electret. Speakerworkshop is een gratis programma om mee te meten, als je lspCAD hebt dan kan je de JustMLS plug-in gratis d/l.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

JvS schreef op 24 July 2003 @ 01:22:
Indoubt
[afbeelding]
Zeer kleine luidsprekertjes vastgemaakt op een hoge (70-80cm?) stand die ook mooi was. Hele mooie stereoweergave en ook het laag was (al was er niet zoveel) ook heel mooi en rustig, liep ook redelijk lekker door (zeker als je het miliscule speakertje ziet). Met electrische gitaar merk je alleen dat het wel een heel kaal geluid is. Ik hou niet van overdreven wollig laag, maar midden mag wel enigszins aangekleurd of in elk geval goed aanwezig zijn, naar mijn smaak. Deze miste daar wel iets aan. Vrouwvriendelijk ontwerp en heel kunstig in elkaar gezet!

Dat kale geluid is correct, in het middengebied heb ik nou precies problemen met het filter (en een beetje in de laagste regionen) Precies in het middengebied waar electrische gitaren goed tot hun recht komen zat er een deuk van zo'n 5-6 db in het frequentieverloop (zo'n beetje tussen 3 en 5kHz) en dat was toch eigenlijk wel heel goed te horen.

Jammer dat ik dat niet voor de design competition nog op orde heb gekregen maar het is nu eenmaal niet anders.

De stands zijn inderdaad redelijk hoog, de pijp is 70 cm en samen met de voet en de spikes brengt dat de tweeter op een hoogte van circa 105 cm. Als je rechtop zit op de bank dan zou dat ongeveer moeten kloppen (oorhoogte). De persoon waar ze uiteindelijk heengaan is ook nog iets groter. Kleine luidsprekertjes hebben natuurlijk wat hogere stands nodig maar ik geef toe dat het er wat apart uitziet omdat er vaak geen rekening mee wordt gehouden bij zulke kleine luidsprekers.

Bovendien, zo klein zijn ze nu ook weer niet, de woofer is een "134" mm brede HDS134, het concept maakt alleen dat de luidspreker niet veel breder is dan de woofer ;)

Edit: ff de quote aangepast. Mooie speakers trouwens :).

[ Voor 8% gewijzigd door Jag op 24-07-2003 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Anoniem: 2111 schreef op 24 July 2003 @ 13:03:
Neem de Monacor mc2000 electret, die is zeer lineair (in feite is het de panasonic capsule). Veel microfoonversterker ontwerpen leveren al stroom voor de electret. Speakerworkshop is een gratis programma om mee te meten, als je lspCAD hebt dan kan je de JustMLS plug-in gratis d/l.
Ik had de JustMLS plugin al gevonden, maar die Monacor microfoon kan ik niet echt vinden. Het blijft verder ook wat duister wat ik dan precies nodig heb. Zo te zien ook iets wat stroom voor de microfoon gaat verzorgen. De spaarzame lijstjes met microfoons geven niet echt meteen een idee over de bruikbaarheid van de verschillende modellen, al is me wel duidelijk dat het geen dynamische moet zijn, maar electret of condensator, welke laatste waarschijnlijk wat te duur is voor mijn doeleinden.

Weet iemand een link met wat meer info danwel een winkel waar dit moois wat concreter te bekijken (en te berekenen qua prijs) is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Even een reactie op de eigenschappen van een met beton versterkte kast.
Het beton heeft als doel de constructie behoorlijk te verzwaren om zo de trillingen die elke kast maakt te reduceren.
Dit heeft gehoorsmatig tot effect dat de bassen terughoudender worden en minder opvallend.
Als er laag is dan komt dit er zeer droog uit.

De fout die in mijn kasten is geslopen heeft tot gevolg gehad dat de output onder de 120 Hz inzakte en rond de 40Hz even verzwakt terugkwam en dat in combinatie met het effect van beton het complete laag te zacht werd.
Door nu een verandering te hebben gemaakt in het dempingsplan is het laag redelijk teruggekomen maar zeer droog.
Maar dat was ook de opzet zeer droog en ongekleurd laag.

In de curve hieronder kun je de output van de poort zien waar een rare fout in zit.
Normaal heb je een grotebult en geen twee.

Afbeeldingslocatie: http://www.hsi-luidsprekers.nl/betonfout.gif

De output bij 120 Hz opgeteld bij de output van de woofer geeft een teveel bij 100-200 Hz en verziekt de onderkant van de stemmen.
Daar had ik bij de demonstratie dus ook last van.
De totale curve laat te weinig laag zien onder de 120 Hz.
De dip bij 75 Hz is ook niet helemaal te verklaren.

Afbeeldingslocatie: http://www.hsi-luidsprekers.nl/betonfout2.gif

Dit is te wijten aan een iets te lage afstemming en de fout van de extra kamer.
Het klankmatige resultaat is dan ook te boomerig en te weinig dieplaag.

Dit schrijf ik om te laten zien dat er ook iets fout kan gaan met beton en dat je dit niet na doet. B)
Dit is niet echt te wijten aan het beton zelf maar de combinatie van de afmetingen.

Waar we ook achter zijn gekomen dat op zo'n warme dag als op de wedstrijd, sjouwen met 80 kg kasten niet echt een uitdaging is.

Martin HSI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bylie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-06 13:06
Wie van de zelfbouwers is van plan om hun plannen vrij te geven zodat de minder ervaren filterbouwers onder ons toch zelf een goede luidspreker kunnen bouwen?
Ben namelijk wel geinteresseerd in het ontwerp van indoubt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dat van Lampje kan je gewoon op www.raymondaudio.nl vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Ik ben wel van plan iets vrij te geven, maar alleen als ik klaar ben met aanpassen en het resultaat fijn vind. CornelisJ, dank voor de linkjes, weet iemand een (gespecialiseerde) winkel in Nederland voor dit soort spullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Bylie schreef op 24 July 2003 @ 16:09:
Wie van de zelfbouwers is van plan om hun plannen vrij te geven zodat de minder ervaren filterbouwers onder ons toch zelf een goede luidspreker kunnen bouwen?
Ben namelijk wel geinteresseerd in het ontwerp van indoubt. :)
Het filter zoals het nu is is prut dat moet je in ieder geval niet bouwen. Voorlopig ga ik eerst op vakantie en daarna ga ik es rustig over het filter nadenken. Deze luidsprekers moeten niet mooi gaan klinken maar gewoon excellent.

Als dit je eerste luidspreker word: think twice, er zijn minder kostbare manieren om gefrustreerd te raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat kan ik volledig beamen, daarom denk ik dat aan het eind van deze vak iedereen die met de wedstrijd heeft meegedaan de mogenlijkheid heeft om freq. response te meten.. :).
De rede hiervoor is omdat je, als je er serieus mee verder wil gaan (als hobby iig) toch wel moet kunnen meten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

JvS schreef op 24 July 2003 @ 01:22:
Eul
[afbeelding]
Op het eerste gehoor rustige speaker, nette laagweergave die behoorlijk diep doorloopt, midden vrij clean (erg clean). Stereobeeld was eigenlijk heel raar, midden miste iets aan warmte (verklaard door verkeerd gepoolde stekkers). Waren de avond ervoor in haast in elkaar gelijmd, afwerking was daardoor eigenlijk gewoonweg niet aanwezig. Veel overtollig hout. Naar ik heb begrepen gaat dit gebruikt worden om er lekker in weg te frezen, zodat er een mooier ontwerp van gemaak kan worden. In elk geval waren deze het dieptepunt in afwerking. Ik zou ze graag zien en horen als het goedzit en de afwerking af is.
Ik had ze idd de dag en avond van tevoren haastig in elkaar gezet, zo zie je maar... haastige spoed is zelden goed :(. Ik baalde wel een beetje van die verkeerd gepoolde tweeter, niet omdat ik anders hoger gescoord had oid, maar je wilt toch graag laten horen wat je werkelijk kan.
Ik ga ze idd nog strak schuren en waar nodig wat plamuren. Daarna worden de bovenste hoeken schuin afgezaagd net als bij de Eve II. Daarna ga ik ze fineeren of spuiten, daar ben ik nog niet helemaal uit.

Het filter was bij mij nog wel aardig (gegokt) nadat ik de tweeter goed gepoold had toen de eerste meting uitwees dat die verkeerd zat. Een vervelend bultje tussen de 500Hz en 900Hz, die kon ik redelijk weg krijgen met een zwaardere spoel volgens Tito, die spoel heb ik maar meteen meegenomen dus :). Voor de rest de tweeter ietsjes dimmen, hier had ik al spul voor liggen dus dat komt ook goed. Van het weekeinde ga ik dat doen en laat ik me bevindingen wel horen.
Daarna ge ik nog eens op bezoek bij Martin HSI om aan de hand van metingen een optimaal filter te maken.

Ik heb hier wel de meetresultaten die bij S&C zijn gemaakt liggen maar ik heb geen scanner. Als iemand een scanner én een fax heeft zijn er mogelijkheden. Laat dit dan maar weten als je me wilt helpen het te digitalizeren :)

Pic's van me verdere afwerking krijgen jullie zeker nog te zien en... JvS, als je ze echt nog eens wilt zien en horen als ze af zijn mag dat wel hoor ;). Maar eerst af maken dus :)

ndertussen broed ik al op een potentieel nieuw projectje dat een speaker voor een ander zou gaan worden, hobbyen zonder dat het me geld kost dus en nog iemand blij maken ook :). Als dit door gaat zijn jullie de eersten die er meer van weten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:06

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Right...

Nu ik terug ben van vakantie en dit zo lees baal ik als een stekker dat ik het gemist heb.

Maar ik wil jullie wel even op de hoogte houden van mijn vorderingen (ook al is het mosterd na de maaltijd:

Afbeeldingslocatie: http://teacher.oncpd.nl/tl/tn_2.jpg
filters in opbouw.

Afbeeldingslocatie: http://teacher.oncpd.nl/tl/tn_1.jpg
filters af

Afbeeldingslocatie: http://teacher.oncpd.nl/tl/tn_3.jpg
frees met cirkelmal

Afbeeldingslocatie: http://teacher.oncpd.nl/tl/tn_4.jpg
de spulletjes (die phase linear hoort er niet bij, die zit al in de auto :D)

Afbeeldingslocatie: http://teacher.oncpd.nl/tl/tn_5.jpg
Alles een beetje passen.

Afbeeldingslocatie: http://teacher.oncpd.nl/tl/tn_6.jpg
Waar nodig bijgewerkt, tijd voor de laatste pas.

Afbeeldingslocatie: http://teacher.oncpd.nl/tl/tn_7.jpg
De bouwpics volgen nog (als ik de tweede in elkaar lijm) maar dit is het eindresultaat...

Afbeeldingslocatie: http://teacher.oncpd.nl/tl/tn_8.jpg
yup, ze zijn echt zo groot... :s

Afbeeldingslocatie: http://teacher.oncpd.nl/tl/tn_9.jpg
Ik had mijn ega beloofd dat er kleinere speakers voor terug zouden komen... oops! :+

Afbeeldingslocatie: http://teacher.oncpd.nl/tl/tn_10.jpg

exemplaar 1 staat nu in te spelen, want het eerste geluid wat er uit kwam was ik nog niet van onder de indruk. Zodra dat gebeurd is zal ik daarover uitwijden.

What's next? Als eerste exemplaar twee in elkaar zetten en dan de eindeloze schuren/plamuren/schuren/plamuren/schuren/ routine. Kleurtje in hoogglans erop en dan kan ik verder met de surrounds :)....

Wise enough to play the fool

Anoniem: 85626

Dag allemaal,

Beter laat dan nooit! :)

Ik vond het ook een leuke dag, leuk om iedereen in den levenden lijve te ontmoeten en alle ontwerpen te horen. Ook mijn dank aan de organisatie.

Nog even een kleinigheidje over mijn speakers: het was niet zo verwondelijk dat ze wat "dun" klonken, ze zijn ontworpen om gewoon normaal geplaatst te kunnen worden, dus niet te ver van een achterwand. Hier stonden ze praktisch midden in de ruimte opgesteld, ongeveer 1,5 meter van de achterwand en bijna 3 meter van de zijwanden! Dan mis je wat "ondersteuning".

En zoals jullie gezien hebben, het filter was nog niet, dat je zegt van, helemaal kant en klaar uit-ontworpen! O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Ook een kleine update van mijn kant.

Zoals bekend bij enkelen heb ik een tweeter verprutst doordat ik het spanningsdelernetwerk iets te enthousiast los wilde solderen. Dat kostte mij een aansluitpunt en daarmee de hele tweeter. Reparatie wilde niet lukken. Een nieuwe was snel besteld :7

Na dit ongelukje ben ik nu rond met het aanpassen van het spanningsdelernetwerkje, de tweeters zijn een stukje straffer gedempt. Waarschijnlijk nog niet voldoende, maar het is al een stuk rustiger geworden voor het gehoor. Dit, samen met een lap watten als extra demping, hebben de speaker wat beter aanhoorbaar gemaakt. Of er nog een dip in de curve zit bij 3 Khz, dat weet ik niet. Ik heb de tweeters omgepoold, hopelijk helpt dat. Helemaal bevredigend zal het vast nooit gaan klinken (de tweeters zijn wat 'hard'), maar als pc speaker voldoet het aardig. Met mijn hoofd richting de muur zou ik niet vermoeden dat daar slechts 13 cm's van Raveland staan te blazen, het pompt behoorlijk :o

Al met al vond ik het een leerzame ervaring met een blijvend resultaat (op mijn bureau). Ik reken al hard aan een volgend project in die richting.
Pagina: 1 ... 6 7 Laatste