[DIY-Wedstrijd] Het wedstrijdtopic

Pagina: 1 2 ... 7 Laatste
Acties:
  • 3.270 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skef
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-06 15:39

Skef

Ik scheer.me

Topicstarter
Hier dan het topic van de allereerste speaker-building-contest op GoT!

De Regels:
• Als je mee doet laat je dat weten door minstens één, maar graag meer 'Work in Progress' plaatjes in de wedstrijdthread te posten, alleen een foto van het het kant-en-klare product is niet genoeg.
• Hou het off-topic gehalte laag. Als je graag wilt reageren op een mooie WIP, geef dan argumenten waarom het mooi is en wat er beter kan. Wil je inspiratie op doen, gebruik dan IRC of PM.
• Je bouwt minimaal 2 luidsprekers. Dit mag van elk materiaal wat jij denkt daarvoor te kunnen gebruiken.
• Het budget per speaker is afhankelijk van de gekozen klasse. De klasse wordt bepaald als de speaker af is.
• Je hebt 10 (tien) weken om dit te maken.
• De startdatum is 10-05-2003.
• De einddatum 20-07-2003.
• Je mag zoveel WIPs (plaatjes of filmpjes) posten vanuit allerlei hoeken als je nodig lijkt, zolang ze toegevoegde waarde hebben op de vorige.
• Post of gebruik geen bestaande speakers. Alleen speciaal voor deze contest gemaakte speakers zijn toegestaan.

De klasse-verdeling:
• Klasse 1: < 18 liter, < € 80,-
• Klasse 2: < 18 liter, > € 80,-
• Klasse 3: > 18 liter, < € 80,-
• Klasse 4: > 18 liter, > € 80,-

Het budget wordt gesteld voor alles wat geen MDF/Spaanplaat/Naaldhout/Zachthout, aansluitterminal of afwerking is.

De beoordelings-dag zal misschien ook op 20-07-2003 zijn, de locatie ben ik nog over aan het onderhandelen.

Voorlopige deelnemerslijst:
m.m
eX!sIoN
Skef
Wekkel
joukehofman
Geenius (hifi.nl)
Eul
Gitaarwerk
Indoubt
Jaguar_e
cmdr_sm
martin HSI (hifi.nl)
Coenen
DustMan4u

Nog 1 ding: post hier alleen wat als je denkt dat je wat toe te voegen hebt aan dit topic! (We willen 'm een beetje "clean" houden)

Interessante links:
http://www.zelfbouwspeakers.nl

[ Voor 23% gewijzigd door Skef op 12-06-2003 14:14 ]

"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skef

Skef

Ik scheer.me

Topicstarter
Gelijk dan maar mijn eerste WIP:

Afbeeldingslocatie: http://www.tb-speaker.com/detail/0414/W4-657SC/hex3.jpg

Ik heb deze besteld, het zijn 10cm breedbanders...

"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Heb dit maandag besteld, hoop dat het er morgen eindelijk is :P

Tonsil 13/40/1 LF driver
Afbeeldingslocatie: http://image01.conrad.com/IMS_Docs/F0/F0A5953EDE16F19EE10000000A010251.JPG

Tonsil 11/130 HF driver
Afbeeldingslocatie: http://image01.conrad.com/IMS_Docs/30/30A6953EDE16F19EE10000000A010251.JPG

[ Voor 2% gewijzigd door MM op 07-05-2003 18:57 . Reden: pic LF driver aangepast ]

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

De bestelling, die binnenkort wordt geplaatst (verwachte datum: eind mei). Een goede maand bouwtijd dus.

TONSIL GTC 8/100 ++

Afbeeldingslocatie: http://image01.conrad.com/IMS_Docs/13/13E3953E778DB88DE10000000A010251.JPG

Raveland WHX-138

Afbeeldingslocatie: http://www.nl.conradcom.de/IMS_Docs/F7/F7D2953E588DC88DE10000000A010251.JPG

[ Voor 6% gewijzigd door Wekkel op 07-05-2003 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MidiMaze
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-06 22:31

MidiMaze

Doe iets goed, of doe het niet

m.m schreef op 07 May 2003 @ 16:52:
Heb dit maandag besteld, hoop dat het er morgen eindelijk is :P

Tonsil 13/40/1 LT driver
[afbeelding]

Tonsil 11/130 HF driver
[afbeelding]
he, die tweeters heb ik ook
datasheet
http://midiweb.student.ut...oxentonsil/gtc-11-130.pdf

Afbeeldingslocatie: http://midiweb.student.utwente.nl/audio/boxentonsil/rechtskl.jpg

klinken erg goed, ondanks een hoog rendement had ik er 2 nodig, tegen de zomer wil ik andere kasten gaan bouwen voor deze tonsil speakers. ze zitten nu allemaal in 12 mm spaanplaat, wel met een hoop demping aan de binnekant maar het is niet optimaal. als iemand goede iedeen heeft, please mail me _/-\o_

maar ik mag niet mee doen zeker... :(

[ Voor 5% gewijzigd door MidiMaze op 07-05-2003 17:20 ]

blabla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 61284

maar ik mag niet mee doen zeker...
Als je 2 speakers bouwt die binnen de klassen vallen en speciaal voor de wedstrijd maakt kun je gewoon meedoen denk ik hoor...

Hoe zit het nu met de discussies rond het bouwprosses, ik heb namelijk nog een hoop vragen en wil evt. nog wat advies voor een paar dingen, moet dat hier of moet je daar een apparte thread over openen met de bouw van je eigen speaker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

Mischien is het inderdaad een optie om een 3e topic met vragen en antwoorden daarop te beginnen, dan kunnen we dit topic voor de WIP discussie houden en het eerste topic wat wekkel al noemt voor de wat meer organisatorische mededelingen/vragen.

Ik ga straks denk ik even 3 mdf kastjes van 8, 10 en 12 liter maken, en 3 provisorische BR buisjes van 9,5cm, 12cm en 15,5cm om zo de beste combo te kunnen bepalen. En natuurlijk nog wat stoeien met hoeveelheden isolatiemateriaal. Ik heb voor alle projecten nog hetzelfde oude campingmatje van eierdozennoppenschuim (galgje) gebruikt, maar ik denk dat ik na dit projectje weer een nieuw oud matje mag gaan scoren :Y)

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/5195/full.png

[ Voor 5% gewijzigd door MM op 07-05-2003 18:39 ]

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50944

Wil je perse een 8, 10 of 12 liter kastje? De 8 ohm versie van jouw driver (als dat hem niet is) geeft bij 17 liter en een tunf van 42hz een prachtige lineaire lijn en een f3 van 38hz, echt een prachtig resultaat lijkt mij.

Skef, zou je een linkje naar je driver willen geven, ik heb uit de url moeten opmaken dat het een W4-657SC is, maar die is niet terug te vinden op die site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

Ja, en kijk eens bij de groupdelay in 17 liter, 20ms bij 40hz. Sorry hoor maar dat vind ik wat te hoog :) De fs is 53hz dus daaronder doet 'ie sowieso al niet al te veel. Overigens is een flink geisoleerde 12l kast ook wel een litertje of 15 'waard'. Ik geef dit keertje de voorkeur aan een strakke bas boven een lage. Daarnaast zit een 13cm driver die 80w rms kan verwerken nogal gauw aan z'n Xmax in een 17 liter kast op 40hz :)

Daarom zet ik waarschijnlijk een vette condensator in serie met de woofer om alle subfrequenties die toch niet weergegeven worden eruit te filteren. Is er iemand met lspcad of een ander programma wat de impedanie kan berekenen op 30hz van de driver die ik ga gebruiken? Helaas wordt er op de datasheet geen impedantiegrafiek meegegeven zodat het slechts gissen is. Ik gok zelf op zo'n 10-12 ohm maar afwijkingen zijn nogal desastreus in de scheidingsfrequentie.

600uF condensator:
08ohm: 33,1Hz
10ohm: 26,5Hz
12ohm: 22.1Hz
14ohm: 18.9Hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Aan die condensator om de subfrequenties er uit te filteren zat ik ook al te denken omdat waar ik nu mee aan het simuleren ben die ook niet zo goed aan kan (qua Xmax). Weet iemand of dit wel vaker gedaan wordt (bij industriele speakers bijv)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

Als het wel gedaan wordt: ok
Als het niet gedaan wordt: nieuw idee :P

ik heb geen idee eigenlijk, ik weet wel dat PA eindtrappen soms een lowpass/subsonic filter hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Naar mijn weten zijn de meeste woofers gewoon lowpass. Jullie doelen dus op een Bandpass filter om ook bepaalde lage tonen uit het signaal te filteren?

Ik dacht altijd dat de constructieve eigenschappen van een box er voor zorgen dat deze freq's de woofer niet overbelasten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Passief een subsonic filter bouwen is nogal kostbaar. Om het fatsoenlijk te laten werken moet het toch wel 24 db flanksteilheid hebben en dat kost een fortuin aan benodigde elementen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 82357

Ik denk er over om een series filter te bouwen, maar dit is echter red. moeilijk.
Dus het zal wel trickie worden :) maar ach ja, het moet een grote uitdaging worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

Wekkel schreef op 07 May 2003 @ 20:20:
Passief een subsonic filter bouwen is nogal kostbaar. Om het fatsoenlijk te laten werken moet het toch wel 24 db flanksteilheid hebben en dat kost een fortuin aan benodigde elementen.
Als ik gewoon een condensator van een euro of 8 neem die voor een scheidingsfrequentie van 40Hz zorgt bij 6dB/octaaf dan is er bij 20Hz slechts 25% van het oude vermogen over, een flinke verbetering lijkt me, bij 30Hz is alsnog 50% van het vermogen 'weg'. Filter je vanaf 50Hz dan is er bij 20Hz nog maar 17% van het oude vermogen over, het effect is uiteraard minder groot dan in een ideale situatie maar ik denk dat het zeker effect zal hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

Anoniem: 82357 schreef op 07 May 2003 @ 20:57:
Ik denk er over om een series filter te bouwen, maar dit is echter red. moeilijk.
Dus het zal wel trickie worden :) maar ach ja, het moet een grote uitdaging worden...
Heeft een serie filter grote voordelen tov een parallel filter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWO
  • Laatst online: 15:43

JWO

mijn eerste wip :P

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/j.w.osinga/images/elektuur.jpg

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Somige mensen geloven van wel, kijk bv. maar s op de site van Geenius Daar is er wat over te vinden.
De voorstanders van serie filters beweren dat het geluid niet in stukken wordt verdeeld, en je daardoor meer detail hebt.
Ik heb echter nog nooit een series filter geprobeert, dus het leek me een goed plan het eens te proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Laatst online: 11:01
Heeft een serie filter grote voordelen tov een parallel filter?
Nee. Het heeft iets "typisch" wat het voor sommige mensen de moeite waard maakt en in een aantal gevallen een net zo goede keuze als een parallel filter. Maar een parallel filter is veelal de betere keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:02
offtopic:
Kan je dit boek gewoon in de bieb halen ? ik vind het allemaal erg cool hoe jullie die speakers bouwen enzo. Ik weet er alleen echt niets vanaf :? . Ik wil ook wel eens proberen zo'n box te maken. Ik dacht alltijd vroeger (jaartje terug :P) dat je gewoon speaker kon bestellen bij conrad en dan gewoon kist bouwen en klaar :P. Naja dat blijkt dus allemaal nosense te zijn :z. Maar heeft hier iemand gewoon een tuturiol ofzo (liefst nederlands) hoe je boxen inelkaar kan bouwen ?

[ Voor 3% gewijzigd door STIMPPYYY op 07-05-2003 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWO

JWO

STIMPPYYY schreef op 07 May 2003 @ 21:46:
[...]

offtopic:
Kan je dit boek gewoon in de bieb halen ? ik vind het allemaal erg cool hoe jullie die speakers bouwen enzo. Ik weet er alleen echt niets vanaf :? . Ik wil ook wel eens proberen zo'n box te maken. Ik dacht alltijd vroeger (jaartje terug :P) dat je gewoon speaker kon bestellen bij conrad en dan gewoon kist bouwen en klaar :P. Naja dat blijkt dus allemaal nosense te zijn :z. Maar heeft hier iemand gewoon een tuturiol ofzo (liefst nederlands) hoe je boxen inelkaar kan bouwen ?
deze komt niet uit de bieb, die heb ik van iemand geleend, maar er is ongetwijveld wat in de bieb, voor dit boek is trouwens wel wat natuurkunde kennis benodigd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

Probeer The Loudspeaker Cookbook van Vance Dickason eens. In het Nederlands vertaald heet het boek "Luidsprekerkasten ontwerpen". Probeer wel de 2000 versie te krijgen die is het modernst. In dit boek worden alle basisdingen behandeld. Als je er echt helemaal niks van weet zal het een gigantische klap informatie zijn maar ik denk dat je heel wat leert als je dit boek gewoon een keertje doorwerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

volgens mij heeft wekkel of zo een keer een toturial geschreven, je kan m in urig geval vinden met de search...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skef

Skef

Ik scheer.me

Topicstarter
Ik heb alweer een WIPje:

Afbeeldingslocatie: http://www.qontroller.com/speakers/kistjes.jpg
De 2 kistjes van Xenos, welke als basisbehuizing gaan dienen.
Kosten: € 4,95 per stuk (!)

Afbeeldingslocatie: http://www.qontroller.com/speakers/kistjes_detail.jpg
Een detail van de kistjes, ze zitten nog best degelijk in elkaar, en voor dat geld kun je nog niet eens het hout los kopen!

De afmetingen zijn 32x22x25 cm.

De houtsoort weet ik niet, maar ik vind het wel mooi ;) (en de binnenkant wordt toch MDF, waarschijnlijk 22mm)

editje: In de startpost heb ik nu ook iets met interessante links. Weet je er een? Contact me dan ff op MSN/ICQ/MAIL

[ Voor 11% gewijzigd door Skef op 07-05-2003 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWO

JWO

hoe dik is dat hout skef ? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skef

Skef

Ik scheer.me

Topicstarter
Het hout is 15mm dik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Anoniem: 82357 schreef op 07 mei 2003 @ 22:10:
volgens mij heeft wekkel of zo een keer een toturial geschreven, je kan m in urig geval vinden met de search...
Zelfbouwspeakers :7

Verhaal over dB's is achterhaald, dat weet ik ;(

[ Voor 52% gewijzigd door Wekkel op 07-05-2003 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kan je dat dan niet ff laten veranderen door lampje of jvs ofzo...

Btw, ik denk dat we dit topic meer On-topic moeten houden, dan is het allemaal wat overzichtelijker (wat skef zecht in de openingspost)...

[ Voor 52% gewijzigd door Anoniem: 82357 op 07-05-2003 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Anoniem: 82357 schreef op 07 May 2003 @ 22:32:
Btw, ik denk dat we dit topic meer On-topic moeten houden, dan is het allemaal wat overzichtelijker (wat skef zecht in de openingspost)...
Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/delete.gif
Pas maar op, ik ben in een triggerhappy bui :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Punt 1:
Bij deze geef ik officieel aan dat ik meedoe. Ik hoop dat ik het op tijd afkrijg. Het lijkt alsof ik al veel gedaan heb, maar het moeilijke komt nog en zoveel tijd heb ik niet. En er moeten nog meer audio-projectjes worden afgehandeld.

Punt 2:

METINGEN

jaja, het gaat lekker 8-)

Het slachtoffer:
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Lampje/AVimg/752535/speaker.jpg

De impedantie van de tweeter:
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Lampje/AVimg/752535/tweet-imp.gif

De impedantie van de woofer:
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Lampje/AVimg/752535/woof-imp.gif

Response van de tweeter, on axis
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Lampje/AVimg/752535/tweet.gif

Response van de woofer, on axis. De terminus van de TL heb ik wel gemeten, maar niet in deze grafiek verwerkt. Voro de geïnteresseerden: Deze response bestaat uit een nearfield en een farfield meting. Ze zijn rond de 450Hz aan elkaar geplakt. Je ziet geen fase, omdat het een beetje een haastklus was en er in de fase dus een klein sprongetje valt te zien. Op termijn doe ik even wat beter mijn best en dan valt de baffle-step ook beter terug te vinden.
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Lampje/AVimg/752535/woofer.gif

De responses bij elkaar in 1 grafiekje:
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Lampje/AVimg/752535/woof+tweet.gif

Zoals je ziet is dit dus genoeg info om met het ontwerpen van een filter aan de gang te gaan :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 78969

lampje

Wat is het rendement van deze woofer ik kan het niet echt op maken uit je grafiekjes.....

welke units zitten ern in

(of heb ik er over heen gelezen ergens in een topic)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Wat is het rendement van deze woofer ik kan het niet echt op maken uit je grafiekjes.....

welke units zitten ern in
Units: vifa p17wg-08 en peerless wa10/tv

Uit de grafieken kan je idd niet de absolute SPL halen, alleen de relatieve.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Units: vifa p17wg-08 en peerless wa10/tv

Uit de grafieken kan je idd niet de absolute SPL halen, alleen de relatieve.
rond de 83dB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Nee, een dbtje of 3-4 meer (het opgegeven rendement is geloof ik 89dB)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Lampje schreef op 08 May 2003 @ 00:00:
Punt 1:
Bij deze geef ik officieel aan dat ik meedoe. Ik hoop dat ik het op tijd afkrijg. Het lijkt alsof ik al veel gedaan heb, maar het moeilijke komt nog en zoveel tijd heb ik niet. En er moeten nog meer audio-projectjes worden afgehandeld.
Wat voor projectje ben je dan van plan te maken? Iets met die ebay tweeters ofzo?

Ben heel benieuwd hoe je een mooi filter ontwerpt, ik denk dat een kleine uitleg met pics in de toekomst erg gewaardeerd zal worden door de verschillende contesters ;)

Je zei ook ergens dat je drivers €15 waren, heb ik dat helemaal verkeerd begrepen of kwam je de vifa's ook op Ebay oid tegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2111

Anoniem: 50944 schreef op 08 May 2003 @ 15:28:
[...]
Wat voor projectje ben je dan van plan te maken? Iets met die ebay tweeters ofzo?

Ben heel benieuwd hoe je een mooi filter ontwerpt, ik denk dat een kleine uitleg met pics in de toekomst erg gewaardeerd zal worden door de verschillende contesters ;)

Je zei ook ergens dat je drivers €15 waren, heb ik dat helemaal verkeerd begrepen of kwam je de vifa's ook op Ebay oid tegen?
Tja is een contest niet om te laten zien hoe goed je bent, je kan achteraf altijd vertellen hoe je tot het resultaat bent gekomen. Ik denk dat Lampje filter gaat simuleren met lspcad / andere software. Maar ook voor simuleren heb je kennis nodig over hoe een filter inelkaar steekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Anoniem: 50944 schreef op 08 mei 2003 @ 15:28:
[...]

Ik was eigenlijk van plan om mijn TL's mee te laten doen. Hoewel ik die niet speciaal voor dit doel (de contest) heb ontworpen.
Ik ben wel speciaal voor de contest weer wat voortvarender van start gegaan met de speakers. Telt dat ook?
Ik was van plan pas weer verder te gaan met deze speakers als mijn test-versterker af was. Die wil ik namelijk gaan gebruiken met het simuleren van de crossovers.

De tweeters heb ik bij speakerland gehaald. De woofers heb ik alweer 2 jaar terug van stryke gekocht, die had een soort van opruiming. Ik heb er 15 dollar/stuk voor betaald. Met verzenden en btw is dat wel meer geworden uiteraard.

Het filter ga ik simuleren. Ik heb dus nu de speakers gemeten. En ben nu LspCad helemaal aan het afstellen (de layout van de speaker, luisterpositie enz enz enz).
Wanneer dat is gedaan kan het simuleren beginnen. Mijn doel is om een zo simpel mogelijk filter te maken, waarbij ik zelfs concessies aan de respons wil doen om het eenvoudiger te houden.
uiteindelij kwil ik 2 of 3 filters overhouden. Dan ga ik de 2 definitieve speakers bouwen en die hang ik dan achter een pc met een 8kanaals geluidskaart en laat ik LspCad het filter nabootsen.
En aangezien het om 4 units (2x woof 2xtweet) gaat, heb ik dus een 4 kanaals versterker nodig. Maar die is helaas nog niet af. Het wachten is op onderdelen en de printjes. (Ik heb geen fax, helaas: ik kreeg vanochtend de bevestiging van mijn bestelling, maar de opdracht moet via fax retour :( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Lampje/AVimg/752535/summarized.gif

Zo, het simuleren kan beginnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mooie grafiek, maar kan je ook uitleggen wat ik hier zie? Ik gok 2 grafieken (Zwarte en rode) van de drivers zonder filter en een gecombineerde (blauwe) waar wel al een filter gebruikt is?

Maar voor de duidelijkheid je kan dus op basis van de T/S parameteres van een tweeter en woofer LspCAD een filter laten uitrekenen? Hiervoor zijn nog geen geavanceerde meetopstellingen nodig? (itt tot filters simuleren en aanpassen ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 84352

Eigenlijk moet je de units meten... LspCad rekent op basis van enkele parameters uit wat het rendement van de unit is en kan op basis van de kastinhoud bepalen hoe diep een speaker doorgaat in het laag (en met wat voor een curve dit gebeurt). De bandbreedte naar boven toe is echter oneindig(!). Pas wanneer je binnen LspCad ook enkele non-lineaire eigenschappen meeneemt in de simulatie zie je een curve verschijnen die wat meer weg heeft van een bandpass (bult). Vaak komt die curve maar gedeeltelijk overeen met de gemeten curve van de unit. Bovendien heeft de vorm van de kast (met name de afemetingen van de baffle) een enorme invloed op de SPL curve...

Als je zelf niet kunt meten, kun je wellicht uit de voeten met de gegevens van de fabrikant. Er is een buitengewoon handig progje te vinden bij FRD Consortium(http://www.pvconsultants.com/audio/utility/spl.htm) dat je hierbij kan helpen. Die hebben trouwens meerdere goede progjes (als dan niet in speadsheetvorm) voor speakerontwerp. Erg aan te raden! Terug naar SPL Tracer: hiermee kun je grafiekjes zeer snel omgieten numerieke textbestandjes die je weer kunt gebruiken in simulatie programma's. 't Is wat omslachtig, soms moet je de grafieken opblazen om uberhaupt te kunnen lezen waar welke waarden staan, maar het is echt veel beter dan zomaar gokken... :?

Nog meer interessante links:
http://www.snippets.org/ldsg/idx.php3 (alles 8)7)
http://dmurphy.aerie.net/ ('projects')
http://www.trueaudio.com/index.htm (ver onderaan, rechts het kopje 'Speaker Topics')
http://lalena.com/audio/ (onder 'Tutorials/FAQs' crossovers)
http://members.chello.se/jpo/diy.html
en vele anderen...

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 84352 op 08-05-2003 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Anoniem: 50944 schreef op 08 May 2003 @ 17:20:
Mooie grafiek, maar kan je ook uitleggen wat ik hier zie? Ik gok 2 grafieken (Zwarte en rode) van de drivers zonder filter en een gecombineerde (blauwe) waar wel al een filter gebruikt is?
Nou, bovenaan in de grafiek zie je de legenda :D
dus blauw is net 1 (woofer) en rood is net 2(tweeter), zwart is die twee gecombineerd. En het is zonder filter.
Maar voor de duidelijkheid je kan dus op basis van de T/S parameteres van een tweeter en woofer LspCAD een filter laten uitrekenen? Hiervoor zijn nog geen geavanceerde meetopstellingen nodig? (itt tot filters simuleren en aanpassen ;) )
Een beetje wel, maar de curves die je hierboven ziet heb ik gemeten. Zie ook de meetopstelling in het andere topic. (het plaatje met die microfoon :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Aha, tis al wat duidelijker. :)

Erg handige linkjes trouwens, heeft m'n dir favorieten "nog door te nemen" weer flink uitgebreid..damn nog een hoop leeswerk. Tis een beetje een 2e studie geworden, dat DIY'en, gezien de tijd die ik erin steek...
Hmm bij nadere bestudering was mijn aanname idd niet zo slim, nu wel duidelijk te zien dat je nog wel een flink filter nodig hebt om hem linieair te krijgen.

Ik begin een beetje te denken dat een goed filter ontwerpen zonder goede meetopstelling eigenlijk een hopeloze zaak is, ja tuurlijk kun je op basis van specs wel scheidingsfrequenties kiezen, maar de rest, de baffle step bijvoorbeeld...complex..

Misschien handiger om zonder de kennis en meetsopstelling maar van geijkte projecten uit te gaan waar al filterschema's bijzitten. Wel jammer. Naja, eerst maar eens kijken of de handleiding van Lspcad me nog wat wijzer kan maken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Hmm bij nadere bestudering was mijn aanname idd niet zo slim, nu wel duidelijk te zien dat je nog wel een flink filter nodig hebt om hem linieair te krijgen.
Dat valt wel mee. Zoals je ziet loopt de woofer tot ongeveer 8K door. Die begin ik vanaf 2,5 khz te filteren en dan verdwijnt al die rotzooi vanzelf :)
Naja, eerst maar eens kijken of de handleiding van Lspcad me nog wat wijzer kan maken.
Tipje:
http://www.interdomain.net.au/~bodzio/

Lees de handleiding van soundeasy, die is echt gruwelijk goed.
Eigenlijk zit ik te overwegen om soundeasy naast LspCad te kopen, maar er zijn nog zoveel dingen die ik moet wil kopen dat dat steeds verder naar onder op mijn verlanglijstje komt te staan :'(

[ Voor 30% gewijzigd door Raymond op 08-05-2003 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Lampje schreef op 08 May 2003 @ 19:40:

Tipje:
http://www.interdomain.net.au/~bodzio/

Lees de handleiding van soundeasy, die is echt gruwelijk goed.
Eigenlijk zit ik te overwegen om soundeasy naast LspCad te kopen, maar er zijn nog zoveel dingen die ik moet wil kopen dat dat steeds verder naar onder op mijn verlanglijstje komt te staan :'(
(weer) bedankt voor de link, een mooie uitgebreide DB met linkjes, uitprinten en in de trien maar eens doornemen :)

Ik geloof dat het offtopic gehalte nu wel erg hoog wordt dus contesters laat eens wat van jullie horen, ik geloof dat Kieskes ook druk bezig is met simuleren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kieskes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 24-06 22:07
Anoniem: 50944 schreef op 08 mei 2003 @ 20:04:
[...]
(weer) bedankt voor de link, een mooie uitgebreide DB met linkjes, uitprinten en in de trien maar eens doornemen :)

Ik geloof dat het offtopic gehalte nu wel erg hoog wordt dus contesters laat eens wat van jullie horen, ik geloof dat Kieskes ook druk bezig is met simuleren ;)
nou.... Taco heeft wat voor me zitten simuleren (waarvoor nog bedankt!)

http://stuff.gijs-weeber.nl/simulatie.jpg

ziet er prima uit, zou deze wel willen bouwen met als tweeter de seat kt27, maar moet eerst nog even kijken hoe het me budget zit deze maand 8)7

edit: Play helpt me trouwens ook erg goed O-)
Play kwam weer aanzetten met de Alcone AC 5.25 HE-S. er is zoveel keus, ik weet niet meer wat te kiezen :D

[ Voor 11% gewijzigd door kieskes op 08-05-2003 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Voordat mensen gaan zeuren over de groupedelay en andere onvolkomendheden :) de woofer is slechts een visaton W130 S.

kieskes: Nu gewoon zelf aan de slag gaan, en alle units proberen die je interessant lijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornelisJ
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Lampje schreef op 08 May 2003 @ 16:59:
[afbeelding]
Zo, het simuleren kan beginnen :)
Zo te zien wordt er nog bar weinig gefilterd. Je ziet al wel dat door de looptijdverschillen tussen het geluid uit de woofer en de tweeter (spreekspoel van de woofer ligt verder naar achteren tov de baffle dan spreekspoel van de tweeter) er in het somsignaal opslinger en uitdoof verschijnselen plaatsvinden. Afhankelijk van het scheidingsfilter dat je uiteindelijk gaat gebruiken kan het helpen om de tweeter in fase dan wel uit fase aan te sluiten.

Voor Lampje is dit geen nieuws, maar anderen kunnen er misschien iets van leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Zo te zien wordt er nog bar weinig gefilterd
Om precies te zijn: niet :7
Dit is gewoon de respons van beide units gecombineerd, zonder filter onderdelen.
Zelfs 2x een eerste orde filter doet al wonderen, het verminderd de 3-4 octaven octaven overlap tot 2, wat het er al veel minder eng uit doet zien :) )

toevoeging:

Voorlopig spl grafiekje met een simpel filter. En meteen een cursus "truth in advertising"

Dit is 3x exact hetzelfde grafiekje! De eerste is met 50dB op de linkerschaal (heel soms zie je dat, vooral in de klang&ton bij de cheap tricks :P ), de tweede is met 30dB op de linkerschaal (vrij gebruikelijk) en de laatste is met 10dB op de linkerschaal, dat zie je maar zelden en de reden is duidelijk :+

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Lampje/AVimg/752535/filter50db.gif
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Lampje/AVimg/752535/filter30db.gif
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Lampje/AVimg/752535/filter10db.gif

Zoals je kan zien blijft de speaker binnen een 3dB band, ruwweg. Dat is niet goed, maar ook niet slecht :)
Ik krijg trouwens wel de indruk dat de woofer niet goed gemeten is, die rare deuk kan niet kloppen. Ik zal hem deze of volgende week in een grotere ruimte nameten, mischien dat ik dan een betere meting krijg. Het zou mooi zijn als dat inderdaad een meetfout is en de deuk gewoon niet klopt. Dan zou ik de speaker glad kunnen trekken tot binnen een 1,5dB band, dat is erg lekker :9

[ Voor 72% gewijzigd door Raymond op 08-05-2003 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ah die grafiekjes zijn van jou metingen :) had ik niet gezien.
Heb je messchien een grafiekje van de simulatie van die woofer?
Wat is het -3dB punt van die woofer?

Oke ik ga dus ook deelnemen aan deze contest.
Maar als ik hier en daar mensen zie (zoals lampje met zijn vifa en peerless stuf :S) krijg ik wel ff de creeps.

Ik doe dus mee voor de lol :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skef

Skef

Ik scheer.me

Topicstarter
frankel83, maak je niet druk...

Ik doe ook maar mee met een stel goedkope breedbanders ;) ;)

Het gaat mij ook om de lol, het gezamenlijk uitzoeken van bepaalde dingen, en het leuke samenkomen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Precies, het vergelijken van de speakers onder elkaar tijdens een leuke bijeenkomst is al een hoofdprijs op zich vind ik. Wanneer krijg je nu de kans om nou eens te horen wat anderen er van bakken, met welk budged en welk soort speaker... (of hoe wijnig je er zelf van bakt :/).

Ik zie het gewoon als een leerzaam projectje (en ik heb inmiddels al een hoop ideeën opgedaan en dingen geleerd hoor :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-05 14:51

Indoubt

Always be indoubt until sure

geen tijd, geen noodzaak, te druk, andere prioriteiten.

I can resist this challenge!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-05 14:51

Indoubt

Always be indoubt until sure

Ok, NOT!

Count me in.

Ik weet nog niet precies wat ik ga maken. maar of het nu kleine pc bredbandluidsprekers worden of mooie units, ik verzin wel iets.

Het bloed kruipt toch.......

Ik meldt me hierbij officieel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Yet another contester _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaguar_e
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-06 21:29
Yo

aangezien ik ook nieuwe monitor speakers wil hebben, doe ik mee aan deze contest.
Ik heb alle units al. Het zijn goedkope auto-speakers die ik nog had liggen.

Ik zal wel ff een fototje maken en zo.

The Only Good Silence Is The Silence With Music In It

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Anoniem: 78969 schreef op 08 May 2003 @ 23:07:
Ah die grafiekjes zijn van jou metingen :) had ik niet gezien.
Heb je messchien een grafiekje van de simulatie van die woofer?
Wat is het -3dB punt van die woofer?
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Lampje/miscimg/tl/sim.gif
Oke ik ga dus ook deelnemen aan deze contest.
Maar als ik hier en daar mensen zie (zoals lampje met zijn vifa en peerless stuf :S) krijg ik wel ff de creeps.

Ik doe dus mee voor de lol :P
Ik heb totnutoe maar 3 speakers ontworpen en ze eigenlijk nog nooit door anderen laten beoordelen. Ik ben zelf ook erg nieuwsgierig naar wat ik ervan bak en wat anderen ervan vinden.
Mijn monitorspeakers bijvoorbeeld bevallen mij erg goed, maar ik heb geen idee wat anderen ervan zouden vinden. Er zit iig nauwelijks bas in, dus Wekkel zal wel teleurgesteld zijn :P
Deze TL's hebben als grote beperking dat ze niet hard kunnen. De woofer heeft maar een kleine Xmax en een vrij lage gevoeligheid. Ik had de oorspronkelijke TL dan ook met 2 woofers ontworpen, totdat ik eens ging kijken hoe groot de kast dan wel zou worden. Toen was de keuze om een woofer te laten vallen snel gemaakt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4390

Ik wil me bij deze ook aanmelden. Wil meedoen met een goedkoop low budget 2 weg systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Lampje,

Neem je die speaker mee naar de contest? ik ben wel benieuwd hoe die het doet tegen over mijn zuil met bandpass.
Gewoon ter vergelijking......
Verder heeft hij wel een beetje dezelfde eigen schappen als mijn zuil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
hmmz, als wekkel deze TL's hoort, gaat'ie nooit meer wat anders bouwen.

damnit, volgens mij mag er nog wel wat demping bij in, zelfs 1 speaker doet al het één en ander rammelen, hier op deze kamer :D

Dat wordt nog wat, als ik over 5 minuten via de emulator van LspCad ga luisteren en de baffle step dus ook gecompenseerd gaat worden.....

edit: drreeuuuunnnnnn. hier moet dus wat aan geknutseld worden (of ik ben gewoon niet gewend naar een speaker met voldoende bas te luisteren :+ )

[ Voor 44% gewijzigd door Raymond op 09-05-2003 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twit
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-06 23:11
Ok , er ligt hier nu 7m2 18mm MDF. Nu nog ff denken of ik voor de tonsils ga of TOCH voor de visaton w130 8 en de DT 90 . Dit omdat ik het nog steeds duur vind voor een pruts projectje en ik denk dat voor een leek als mij die tonsils al geweldig gaan klinken.

gutta cavat lapidem non vi, sed saepe cadendo. Sic homo fit doctus, non vi, sed saepe legendo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Lampje schreef op 09 mei 2003 @ 15:34:
hmmz, als wekkel deze TL's hoort, gaat'ie nooit meer wat anders bouwen.
Wacht maar af wat Ravelands kunnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skef

Skef

Ik scheer.me

Topicstarter
Ik heb een principe-akkoord met Titus van Speaker en Co, dat de eind-meeting daar gehouden kan worden.

Dan hebben we èn een mooie luisterruimte (3 zelfs), èn een goede meetopstelling. Ik moet hem nog wel een lijst geven met personen welke deelnemen (niet alleen de nickname, maar het liefst de echte namen), maar dat is geen probleem denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Wekkel schreef op 09 May 2003 @ 15:47:
[...]

Wacht maar af wat Ravelands kunnen :)
kunnen ook in een TL.
(ik bedoelde niet dat je mijn TL's zou moeten nabouwen, maar ik had het over het principe van een TL)

BTW, ik ben nu ff wat aan het tweaken en simuleren en heb 2 opmerkingen:

1. Woei@ LspCad emulator. Ik heb nu al tig filters beluisterd, ik moet er niet aan denken die allemaal te solderen. Gewoon ff klikken en je hoort het effect _/-\o_

2. Hij klinkt goed :)
(maar ik ben bevooroordeeld :P )
Skef schreef op 09 May 2003 @ 15:51:
Ik heb een principe-akkoord met Titus van Speaker en Co, dat de eind-meeting daar gehouden kan worden.
Da's cool :)

[ Voor 16% gewijzigd door Raymond op 09-05-2003 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skef

Skef

Ik scheer.me

Topicstarter
offtopic:
Ik heb nix gezegd ;) hoor Lampje...

[ Voor 84% gewijzigd door Skef op 09-05-2003 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Skef schreef op 09 mei 2003 @ 15:57:
Lampje: Ben jij ooit online op ICQ? Ik heb je nou denk ik al 100x aangesproken, maar nooit respons... :P :P
Ik ben altijd online met icq, maar ik heb de privacy instellingen vrij hoog staan :)
Ik kijk wel ff wat ik kan doen.

ontopic: woei@speaker :P

Mijn hoogst professionele luistersetup:
(let op de 2 speakerdraden op de achtergrond: bi-amping 8-) )

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Lampje/AVimg/752535/luister.jpg

now playing: gemma hayes- back of my mind.

Screenshot:

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Lampje/AVimg/752535/screen-klein.gif

[ Voor 38% gewijzigd door Raymond op 09-05-2003 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Bingo! Hopelijk is de afval zo langzaam dat ze nog wat echte bas meepakken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Skef schreef op 09 May 2003 @ 15:51:

Dan hebben we èn een mooie luisterruimte (3 zelfs), èn een goede meetopstelling. Ik moet hem nog wel een lijst geven met personen welke deelnemen (niet alleen de nickname, maar het liefst de echte namen), maar dat is geen probleem denk ik...
Leuk dat dit goed loopt :). Had ik niet zo verwacht eerlijk gezegd :). Mag ik ook komen luisteren?

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skef

Skef

Ik scheer.me

Topicstarter
JvS schreef op 09 mei 2003 @ 16:21:
[...]

Leuk dat dit goed loopt :). Had ik niet zo verwacht eerlijk gezegd :). Mag ik ook komen luisteren?
Natuurlijk ;) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twit
twit schreef op 09 mei 2003 @ 15:36:
Ok , er ligt hier nu 7m2 18mm MDF. Nu nog ff denken of ik voor de tonsils ga of TOCH voor de visaton w130 8 en de DT 90 . Dit omdat ik het nog steeds duur vind voor een pruts projectje en ik denk dat voor een leek als mij die tonsils al geweldig gaan klinken.
Hierbij even een quote van mezelf. Ik zit NU op de speakerland bestel page en ga dus toch voor de visaton combo. Nu is mijn vraag wat heb ik nou verder van hun nog meer nodig. Mij lijkt iets van isolatie ( ik heb glaswol als dat goed is .... ) , componenten voor een filter, en kabels /aansluitinge enz. Oftewel kan iemand me vertellen wat je nu naast hout en drivers nog bij speakerland moet bestellen ?

gutta cavat lapidem non vi, sed saepe cadendo. Sic homo fit doctus, non vi, sed saepe legendo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Aansluitterminals, baspijp (indien gewenst), dempingsmateriaal, draad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skef

Skef

Ik scheer.me

Topicstarter
Je kan de filtercomponenten daar halen, maar die zou ik eerst eens grondig gaan berekenen / simuleren. Je zou ook een standaard-combi kunnen halen, die bijvoorbeeld op 3000Hz overgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Is dat Haarlem of Groningen? (Haarlem dus, bedankt JWO ) Want ik wil resultaat wel horen :). (ook al kan ik wegens financiele redenen niet zelf meedoen)

twit: Glaswol isoleert prima warmte, maar iets wat warmte isoleerd is in niet meteen een goede geluidsisolatie. Bij mij weten is de structuur van glaswol te grof en helpt het weinig.

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 2111 op 09-05-2003 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWO

JWO

haarlem had ie het over .. (op msn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
owkee, me like da sound of da speaker :9

net ff op wat hoger volume de 11 minuten durende versie van grace-not over yet geluisterd en het bevalt me wel.

Binnenkort maar eens eens een versie van dit filter opbouwen en dan ff meten of de respons overeenkomt met de simulatie (en hopelijk is die deuk een meetfoutje :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twit
Ok hier dan nog even de laatste vraagjes en dan zijn we er. Hout en drivers ben ik nu iig aan uit, over die filter hoop ik nog even te kunne overleggen met ex!sion @ msn (hint :P ). Aansluit terminals lijkt me voorzich te spreken evenals basreflexpoort (maten van winisd lijkt me) Wat betreft binnebekabeling :
Teflon 0.96 High-End Teflon binnenbekabeling enkeladerig 0.96 mm2 p/m € 2,25
Teflon 3.10 High-End Teflon binnenbekabeling enkeladerig 3.10 mm2 p/m € 6,50

Hoe weet je welke dikte je nodig hebt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

0.96 mm2 is meer dan voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik zou 0.96 voor tweeter doen en die dikke voor de bas. Zelf moet ik zeggen dat die teflonkabel goed bevalt, maar het is extreem stug en lastig te solderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
twit schreef op 09 mei 2003 @ 17:38:
Hoe weet je welke dikte je nodig hebt ?
CC 215 is een prima kabel. Ga ik ook gebruiken voor mijn TL's (ik heb er 5 meter van).
Dik genoeg, maar niet TE dik (da's lastig met solderen en aansluiten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zoals Lampje zegt haal CC kabel, neem dan de CC225, voor die 25ct extra kun je wel 2,5mm^2 nemen.

Lampje, ziet er goed uit, handig screenshotje, ben al die venstertjes nu aan het opzoeken bij mij :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

CC 215 is een prima kabel. Ga ik ook gebruiken voor mijn TL's (ik heb er 5 meter van).
Dik genoeg, maar niet TE dik (da's lastig met solderen en aansluiten).
truukje.......soldeer meerdere dunne kabels in plaatst van 1 dikke.Omdat de tin dan niet meer goed vloeit en het je aansluit terminals op de speaker kan kosten.
(gejat van quad die gebruikt het in zijn versterkers :P).

Dus die speaker gaat mee doen an de contest lampje?
Leuk!
Kben benieuwd wat nou de kwaliteiten zijn van TL tegen over mijn bandpass!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

TL gaat je wereld op zijn kop zetten (of mijn reputatie, voorzover aanwezig, geheel teniet doen :P ).

[ Voor 13% gewijzigd door Wekkel op 09-05-2003 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Anoniem: 50944 schreef op 09 May 2003 @ 18:48:
Lampje, ziet er goed uit, handig screenshotje, ben al die venstertjes nu aan het opzoeken bij mij :P
Heb je de shareware versie van LspCad? Succes met zoeken dan, laat het me weten als je ze vind :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Lampje schreef op 09 mei 2003 @ 19:32:
[...]

Heb je de shareware versie van LspCad? Succes met zoeken dan, laat het me weten als je ze vind :P
/me Play laat weten :Y)

[rml]Play in "[ DIY-Wedstrijd] discussietopic"[/rml] :X

:D :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
aha, LspCad standaard, daar zal je ze ook niet in vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hahaha lampje bedoeld dat er bij hem vensters staan die in de shareware versie niet in zitten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twit
aantal -- Omschrijving
verzendkosten €7,50 (vooruitbetaling)
2x BAF plaat van 50 x 70 x 5 cm per plaat € 2,25 .
1x Visaton W130 S 8.
1x Visaton DT 94
1x K 10 vergulde instrumentenklem tot 102en banaan lengte 10 mm € 2,00
2 meter Teflon 0.96 High-End Teflon binnenbekabeling enkeladerig 0.96 mm2 p/m € 2,25 .

Dat is mijn besteling :)

Nu zal het op mijn skills aaan gaan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Veel succes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
ow sweet momma, ik heb het filter wat complexer gemaakt, door er een impedantie compensatie in toe te passen.

Afgezien van die lelijke bult in het laag (die ik weg ga dempen) is de respons nu vlak binnen een 2db band, zonder grote bulten of dalen.
Wel 5 extra componenten per filter :(

Trouwens een tip voor de mensen die zonder metingen een filter gaan ontwerpen: pas deze impedantie compensatie toe!! De formules haal je gewoon van de bekende sites (of gebruik zo'n online calculator) en je kan gewoon de fabriekswaarden voor je woofer en tweeter gebruiken. He tzorgt ervoor dat je filter veel beter werkt!! Gebruik dus een RC filter op de woofer om spreekspoelinductie op te heffen, en een RLC op de tweeter om de resonantiepiek op te heffen (niet nodig bij tweeters met ferrofluid, daar wordt dat met de ferrofluid al opgelost. Zichtbaar in de datasheet van de fabrikant)

gauw ff luisteren of het ook hoorbaar is :)
edit:
En óf dit hoorbaar is :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 82357 schreef op 09 May 2003 @ 19:54:
hahaha lampje bedoeld dat er bij hem vensters staan die in de shareware versie niet in zitten ;)
Ja natuurlijk, dat had ik wel door, maar pro dus. Jammer.

Verder op Lampje, een impedantie compensatie is een goed plan, heb je het hier dan over een Zobel schakeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 78646

Heren boxenbouwers,

ik heb een tijdje terug een setje 2X200W woofers met middentoners en tweeters gekocht van een vriend, 15 pleuro en 2 cd'tjes :P VET geluid
niet dat ik er ook maar ene Fok van begrijp maar ik zou wel eens willen kloten met een van de programma's waar ik al een aantal screenshot van voorbij heb zien komen..
kan iemand mij vertellen hoe die programma's heten?? :9~

THNX a bunch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Lampje schreef op 09 May 2003 @ 20:40:
ow sweet momma, ik heb het filter wat complexer gemaakt, door er een impedantie compensatie in toe te passen.

Afgezien van die lelijke bult in het laag (die ik weg ga dempen) is de respons nu vlak binnen een 2db band, zonder grote bulten of dalen.
Wel 5 extra componenten per filter :(

Trouwens een tip voor de mensen die zonder metingen een filter gaan ontwerpen: pas deze impedantie compensatie toe!! De formules haal je gewoon van de bekende sites (of gebruik zo'n online calculator) en je kan gewoon de fabriekswaarden voor je woofer en tweeter gebruiken. He tzorgt ervoor dat je filter veel beter werkt!! Gebruik dus een RC filter op de woofer om spreekspoelinductie op te heffen, en een RLC op de tweeter om de resonantiepiek op te heffen (niet nodig bij tweeters met ferrofluid, daar wordt dat met de ferrofluid al opgelost. Zichtbaar in de datasheet van de fabrikant)

gauw ff luisteren of het ook hoorbaar is :)
edit:
En óf dit hoorbaar is :D
Idd, vooral als je 1e order filtert is het verschil enorm. Bijna alle moderne woofers hebben een erg hoge voice-coil inductie. Een vuistregel is om weerstand-condensator parallel over de woofer te zetten voor de andere componenten. (gezien vanaf de unit). Als beginwaarde moet je getalswaarde van de speakerimpedantie nemen. Dus voor een 8 ohm speaker neem je 8 ohm weerstand + 8 uF condensator. Neem iig een 10watt weerstand aangezien er aardig wat vermogen kan lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Lampje/AVimg/752535/fr.gif
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Lampje/AVimg/752535/net1.gif
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Lampje/AVimg/752535/net2.gif

Dit gaat al aardig de goeie kant op :)
Filters zijn wel wat complexer geworden dan ik had gewenst, maar de componenten hebben gelukkig een vrij lage waarde. Die 30uF condensator dient hoofdzakelijk ter impedantie compensatie en mag dus rustig een bipolairtje zijn (of als ik een cheape MKT kan vinden is dat ook wel lekker).

Ik denk dat ik het hier maar bij laat :)
(iig voor vanavond. Volgende week ff lekker klussen en dan in stereo luisteren.)

[ Voor 22% gewijzigd door Raymond op 09-05-2003 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jeetje wat een filter!
Ik probeer dit altijd zoveel mogelijk te vermeiden maar als je niet anders kunt......

Ik ben nu ook weer wat aandachtig mijn speaker aan het beluisteren (ze klinken nog steeds erg mooi).
En verbeteringen aan het bedenken :) tblijft een leuke hoby.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Jeetje wat een filter!
mwoagh, tweede orde electrisch, met impedantie correctie. Op zich vrij basic, maar de "partscount" is dan wel meteen een stuk hoger.

ff voor de duidelijkheid: die 0.2ohm weerstandjes zijn de gelijkstroomweerstanden van de spoelen. Dat zijn dus geen aparte weerstanden.

Komt toch op bijna 27 euro/filter als ik alle componenten zou moeten kopen. :(

[ Voor 13% gewijzigd door Raymond op 10-05-2003 01:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Ik zou eerder zeggen, wat een rare nummers krijgen die onderdelen. R2201, L1011, R2191.
Welkw diepe logoca?

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Duck-Twacy schreef op 09 May 2003 @ 23:32:
Ik zou eerder zeggen, wat een rare nummers krijgen die onderdelen. R2201, L1011, R2191.
Welkw diepe logoca?
The naming of the components follows the convention
XIJJK where:
X is the component type, C for capacitor, L for inductor and R for resistor.
I is the network number (1..4)
JJ is the branch number (1..20,21..24)
K is either 1 or 2, in cases where 2 resistors are used in a branch one resistor will
have suffix 2.
One example:
R3082 is the second resistor of the eighth branch of the third network.
rtfm :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Dacht al zoiets ;)

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Anoniem: 78646 schreef op 09 May 2003 @ 21:31:
Heren boxenbouwers,

kan iemand mij vertellen hoe die programma's heten?? :9~
http://www.linearteam.dk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-06 23:50

Jag

Mag ik ook meedoen met mijn DIY project, in de categorie > 18 liter, > € 80,- :P ? Helaas is mijn setup niet mobiel genoeg, maar misschien wil ik wel komen luisteren.
Pagina: 1 2 ... 7 Laatste