Ikke doe mee aan omschrijven, doe gewoon eerlijk en recht-toe rechtaan. Wat ik mooi vond zeg ik en wat ik niet mooi vond ook

. Ik heb naar sommige speakers maar 6 minuten geluisterd, dus weet hoe goed ik ze ken, sommige heb ik lang beluisterd en lampje en indoupt heb ik zeker nog 20minuten aangehoord samen met Play

. Mijn indrukken:
skef en wekkel

Allebei niet beluisterd omdat ik te laat was, heel jammer naar beide was ik namelijk zeeeer nieuwschierig! De speakers van skef zagen er echt heel gaaf uit, dat kistje is echt een leuk idee en werkt echt heel goed om goedkoop een mooi uiterelijk te krijgen! eigenlijk is het 5 euro betalen voor een mooi fineer van 10mm dik

. Speakers van wekkel zagen er wel aardig uit, niet echt bijzonder maar wel leuk qua vorm. Ik had zeer graag de natte vinger aan de losse pols - transmissilijn willen horen!
eX!sIoN

Wollig midden wat op de een of andere manier VEEL te hard is (alsof een equalizer tussen de 800 en 3khz een db of 6 hoger staat), vrij veel en vrij diep laag rustig hoog. Gladde afwerking en zéér origienele constructie gemaakt! Als dat midden met wat filtering af te vlakken valt, is dit potentieel ook een goed ontwerp.
Vincent

Kleine speaker met heel erg veel en behoorlijk aangedikt laag, kon mij persoonlijk niet zo bekoren in de 5 minuutjes. Leuk afwerkingspotentieel, met schuine randen. Prettig formaat ook, alleen er zou iets aan die laagweergave moeten gebeuren als dat je smaak niet is.
Geenius

Zeer mooie afwerking, zeer kleine speaker die ondanks dat nog een best laag toontje weet weer te geven. Vrij helder karakter (te naar mijn smaak), niet zo warm midden. Niet een speaker die in mijn smaak valt. Wel een speaker die echt goed in elkaar zit en er echt heel heel erg mooi uitziet. Beste afwerking van de dag

.
Eul

Op het eerste gehoor rustige speaker, nette laagweergave die behoorlijk diep doorloopt, midden vrij clean (erg clean). Stereobeeld was eigenlijk heel raar, midden miste iets aan warmte (verklaard door verkeerd gepoolde stekkers). Waren de avond ervoor in haast in elkaar gelijmd, afwerking was daardoor eigenlijk gewoonweg niet aanwezig. Veel overtollig hout. Naar ik heb begrepen gaat dit gebruikt worden om er lekker in weg te frezen, zodat er een mooier ontwerp van gemaak kan worden. In elk geval waren deze het dieptepunt in afwerking. Ik zou ze graag zien en horen als het goedzit en de afwerking af is.
Lampje

Mooie lage slanke zuiltjes. Zeer strakke afwerking met diepdonkerrode verf. Speakers klinken erg mooi, vrij helder en mooi aanwezig laag. Zo in de vrije ruimte eigenlijk wel erg ok, al had ik ze iets 'losser' gehoopt (transmissielijnlaag heb ik weleens lekkerder gehoord, maar dit was dan ook lekker goedkoop

). Midden eigenlijk gewoon lekker, gitaren enzo waren lekker goed aanwezig, mooi warm en ook het hoog was netjes, niet al te fel, maar wel redelijk helder
als je zat. En daarmee gelijk het grootste nadeel: Als je staat blijft er eigenlijk minder over van het geluid en stereobeeld, speakers wat achterover zetten verhelpt dat weer

.
Indoubt

Zeer kleine luidsprekertjes vastgemaakt op een hoge (70-80cm?) stand die ook mooi was. Hele mooie stereoweergave en ook het laag was (al was er niet zoveel) ook heel mooi en rustig, liep ook redelijk lekker door (zeker als je het miliscule speakertje ziet). Met electrische gitaar merk je alleen dat het wel een heel kaal geluid is. Ik hou niet van overdreven wollig laag, maar midden mag wel enigszins aangekleurd of in elk geval goed aanwezig zijn, naar mijn smaak. Deze miste daar wel iets aan. Vrouwvriendelijk ontwerp en heel kunstig in elkaar gezet!
Martin HSI

Hele, HELE grote speaker, ik vond hem zelf niet zo bijzonder, had er wat meer van verwacht qua basweergave. Heb er helaas ook niet al te lang naar geluisterd en vond er eigenlijk verder weinig op aan te merken, dat is meestal wel een goed teken

. De afwerking was gewoon strak, zwart en goed. Loodzwaar want met beton gevuld. Zat een foutje in waardoor het laag niet zo goed was.
"ikke nogwat" (wekkel, je stelt me teleur, ik neem namen uit jouw post over)

Dé miskende speaker van deze dag naar mijn mening. Beetje sober, zowel qua kleur, als formaat als geluid. Wist als een enige boekenplankspeaker die ik gehoord heb op allevier de vlakken waar ik op gelet heb behoorlijk te scoren. Mooie laagweergave, rustig en aanwezig. Wél mooi midden, niet extreem warm maar ook niet zo afwezig als ik bij anderen weleens hoorde. Net stereobeeld al zat ik er wat krom voor en vond ik de kleintjes van indoupt mooier op dat gebied en net hoog. Ook de afwerking zag er gewoonweg professioneel uit met een subtiel randje in de speaker en mooi gespoten of geverfd.
Al met al heeft iedereen denk ik wel geleerd dat een speaker eigenlijk echt pas af is als je hem toch helemaal hebt doorgemeten en dat een filter in een keer maken gewoonweg niet werkt. Je hebt meetapparatuur nodig om de fouten (die er toch in blijven komen) op te sporen, je hebt kennis nodig om ze weg te krijgen. Beginnen met zelfbouw doe je denk ik dan ook niet met een eigen ontwerp maar met een kitje... Ik heb zelf nog nooit zelf gebouwd en moet ook eerlijk zeggen dat deze wedstrijd me er niet warm voor gemaakt heeft om het te doen om voor mezelf zo'n goed mogelijk geluid te krijgen, ik denk dat ik dat toch vantevoren wil horen wil kiezen (hooguit een beproefd ontwerp, een kitje, dus

). Maar ik ga het (als ik de tijd en ruimte heb) wel een keertje doen, want het lijkt me wel een hele
leuke hobby

.
Nu moeten alleen noh de scores erbij en de maten en de bouwpics en we kunnen een mooi eindresultaat showen

.
[
Voor 9% gewijzigd door
JvS op 24-07-2003 01:30
]