S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"
Anoniem: 82357
ja maar je moet natuurlijk wel naar de binnenmaten kijkenm.m schreef op 21 May 2003 @ 09:17:
Juist bij die kleine kastjes scheelt het nogal, reken maar eens het verschil uit van een kistje van 20x30x30cm uit met wanddikte 22mm of wanddikte 12mm...
Het volume van de baspijp is vrij makkelijk te bepalen, maar hoe bereken je het volume van een woofer het beste? De enige methode die ik kan bedenken is hem in een maatbeker met water laten zakken en dan kijken hoeveel het verschil is, maar dat lijkt me geen goed planBij kleine kastjes maakt de inhoud van de BR pijp en die van de woofer ook erg veel uit...

[ Voor 9% gewijzigd door Blamm op 21-05-2003 22:33 ]
Anoniem: 61284
Een mail naar een importeur of fabrikant doet soms ook wonderen
grove methode: 8" halve liter, 10" een liter, 12" 1,5 liter.
Wise enough to play the fool
maarre nu ik erover nadenk: betekend het 'do it yourself'?
Anoniem: 50944
Dat gaat toch niet werken? Hoe zorg je dan dat de juiste volumes worden gemeten. Bijvoorbeeld niet de ruitme in de korf maar wel de inhoud van de conus?Anoniem: 61284 schreef op 21 May 2003 @ 22:38:
Gewoon in een plastic zak doen en dan in die maatbeker
Je hebt het zelf al geradenpokeran schreef op 21 May 2003 @ 23:01:
dit is echt heel erg offtopic, maar wat betekend DIY eigenlijk. Die afkorting/term zie ik altijd bij zelfbouw versterkers/ speakers
You name itpokeran schreef op 21 May 2003 @ 23:01:
dit is echt heel erg offtopic, maar wat betekend DIY eigenlijk. Die afkorting/term zie ik altijd bij zelfbouw versterkers/ speakers

Hierboven zie je de 2 kastjes die ik al gemaakt heb, eentje met poort aan de acherkant en eentje aan de bovenkant, dat klonk verbazingwekkend net zo goed/slecht als de buis naar beneden.
Kan je op de meeting EQ'en? Deze speakertjes klinken met "loudness" aan stukken beter. Zo nee dan haal ik nog wel een keer wat weerstandjes op voor de tweeter (maar zoiets vind ik altijd zonde van het vermogen)
S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"
Nu alleen nog even nieuw hout halen voor nieuw testmateriaal.
ik wilde 2weg speakers gaan maken, en nu was ik op zoek naar een goedkoop woofertje.
ik heb tot nog toe het volgende:
ik heb ze getuned op 45Hz omdat ik een strakke bass wilde garanderen. Ze kunnen stuk voor stuk nog best veel lager, maar ik wilde die Hz x ms = 400 regel niet overschrijden. Droge bass is belangrijk.
zie ook:
[ik heb de Alcone weggestreept, ik had me verkeken op de prijs, die is namelijk 4x zo hoog als die anderen

jullie tips en opmerkingen zijn gewenst
oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad
In je simulatie heb je ze niet op 45hz getuned hoor, of bedoel je f3 punt? Op deze afstemming zie je dat de w170s in het lagere bereik een veel hogere output heeft, op 30hz zo'n 5db meer als de andere 2, en dat merk je wel. Overigens is die 400 ook maar relatief, groupdelay is looptijdverschil, een flauwe helling is dan beter dan een steile. Als de frequentie lager is dan hoor je het minder snel, maar als je lager tuned (dus de piek schuift naar achteren) dan zal de piek ook hoger worden. Gewoon een kwestie van concessies maken, maar vooral ook uitproberen, bouw een kastje van (bijvoorbeeld) 10 en een van 20l en luister naar het verschil.
Dat zie je in het eerste plaatje. Visaton W200S. Lijkt mij een uitstekende keus.Anoniem: 82357 schreef op 22 May 2003 @ 16:40:
De gele lijkt mij het beste.... btw welke woofer is dat? ( s wel handig als je dat ff vermeld)
Dat ben ik niet met je eens. Een 20'er is niet per definitie ongeschikt voor 2 weg, zeker niet als je 'm niet helemaal naar beneden tuned.m.m schreef op 22 May 2003 @ 16:40:
Als ik uit jouw lijstje van 3 mag kiezen dan streep ik de w200s sowieso al weg, 20cm in 2weg gaat nooit echt lekker klinken.
[ Voor 78% gewijzigd door Wekkel op 22-05-2003 16:44 ]
Anoniem: 24317
Ik bedoel idd het f3 punt, het ging me erom duidelijk te maken dat ik dat laag genoeg vond.m.m schreef op 22 mei 2003 @ 16:40:
Als ik uit jouw lijstje van 3 mag kiezen dan streep ik de w200s sowieso al weg, 20cm in 2weg gaat nooit echt lekker klinken. Dan blijft er nog de 13cm en 17cm over. Wil je wat meer bas dan neem je de w170s, hoef je dat niet en/of wil je een kleine behuizing dan ga je voor dat alu 130 speakertje (ik ga er van uit dat die 13cm is?)
In je simulatie heb je ze niet op 45hz getuned hoor, of bedoel je f3 punt? Op deze afstemming zie je dat de w170s in het lagere bereik een veel hogere output heeft, op 30hz zo'n 5db meer als de andere 2, en dat merk je wel. Overigens is die 400 ook maar relatief, groupdelay is looptijdverschil, een flauwe helling is dan beter dan een steile. Als de frequentie lager is dan hoor je het minder snel, maar als je lager tuned (dus de piek schuift naar achteren) dan zal de piek ook hoger worden. Gewoon een kwestie van concessies maken, maar vooral ook uitproberen, bouw een kastje van (bijvoorbeeld) 10 en een van 20l en luister naar het verschil.
dat zie je toch in het eerste plaatje ? (zie gele streepje onder dat kleine window)Anoniem: 82357 schreef op 22 mei 2003 @ 16:40:
De gele lijkt mij het beste.... btw welke woofer is dat? ( s wel handig als je dat ff vermeld)
Heb ik beide over gedacht, maar ik wilde het idd cheap houden.m.m schreef op 22 mei 2003 @ 16:57:
Oke, met het hoger aftunen maak je een hoop goed, maar persoonlijk zou ik dan in de 70+hz range gaan zitten (+sub dan) maar ik denk niet dat dat nu de bedoeling is. Daarnaast is de afstraling van een 20'er gewoon niet geweldig op de hogere frequenties. Dit is wel op te lossen met een hoogdriver die het wat lager oppikt maar dat kost je weer extra geld...
het gaat idd om de beste prestaties voor _weinig_ geld
met het aftunen bepaal je op welke frequency de speaker een boost krijgt. Deze boost ontstaat gropfweg door resonantie in de basreflex buis. Daarom is het aftunen bij een bass-reflex speaker idd gewoon de grote van ja basreflex poort bepalen.Anoniem: 24317 schreef op 22 mei 2003 @ 17:07:
Misschien een hele rare en n00bvraag maar ik wil graag weten hoe ik nou een speaker of unit 'aftune'. Jullie hebben het over 'op 40 hz aftunen' heeft dat te maken met berekeningen in het programma zodat daarvoor een baspijp wordt berekend of ligt het anders?
I know the feelingAnoniem: 82357 schreef op 22 May 2003 @ 17:17:
sry ik bedoelde eigenlijk welke je zelf het beste d8 te vinden, was met 3 dingen tegelijk bezig....
ik denk dat de 20cm de beste keus is voor mij, tenzij iemand anders nog een goede tip heeft natuurlijk
het speakerland is namelijk errrg uitgebreid, waarschijnlijk is er ngo wel een betere keuze, maar vind die maar eens...
Bij Klingtgut hebben ze er 4 verschillende, in volgorde met prijs:
XT 25 /XT 300 SK 4 --> €62,50
XT 300 KS 4 --> €67,50 --> aluminium frontplaat en magnetisch afgeschermd
XT 300 V 4 --> €125,00 --> geen idee wat hier beter aan zou zijn?
XT 300 V 4 selektiert --> 145,00 --> klinkt heel bijzonder maar wat er beter aan in?
Weet iemand wat het grote verschil is tussen de bovenste 2 en onderste 2? Ik heb al even gezocht maar konniets vinden. De onderste 2 liggen toch wel boven me budged maar ik vraagme nu toch af wat het verschil is. Waarschijnlijk neem ik de XT 300 KS 4, goede keuze of (zijn immers zoveel verschillende van)?
Ook vraag ik me af, de tweeter is 4 ohm, dit in een 8 ohm systeem. Bij de hoge tonen is de impedantie dus een stuk lager als de woofer, is dit erg of niet? Wat voor effect kan dit hebben op een versterker of maakt dit niets uit?
Als je het filter gewoon een platte response geeft in de simulatie is dat in werkelijkheid ook zo toch (met ohm en Le opgegeven), niet dat hij harder speelt omdat hij 4 ohm is toch?
Ik denk dat ik al wat antwoorden weet naar toch... effe checke
Anoniem: 2111
Ik ben vandaag bezig geweest met grondverf en dat was geen onverdeeld succes. Idd moest ik als verwacht bijna de hele vorige grondlaag wegschuren vanwege de kwast-strepen. Ik ben daarna in de weer geweest met grondverf uit een spuitbus. Maar ik heb buiten staan spuiten en bijna alles is weggewaaid, ipv op mijn speakers terecht te komen. Dus nu ga ik zaterdag in de herkansing en ga ik toch maar binnen spuiten. Alles maar ff goed afplakken en hopen dat het dan beter gaat.
Dus is het resultaat totnutoe (erg grijs

En dit komt ervan als je buiten staat te spuiten, je de bus erg dichtbij moet houden, maar opeens niet alles wegwaait, maar toch op je speaker terecht komt:

Daar hebben ze gelukkig schuurpapier voor uitgevonden
das echt een ramp, spuitbussen binnen is nog een beetje te doen, maar in principe wil je gewoon een compressortje hebben. Het werkt VEEL gemakkelijker, zuiniger met verf, en het draagt minder ver. De ongelijke druk van zon busje is gewoon een ramp voor een mooi egaal resultaat imho. (dit alles gebaseerd op ervaring
Desondanks ziet het er lekker strak uit
Nog een tip voor afgeronde mdf randen: instrijken met (overschilderbare) houtlijm werkt net zo goed als plamuur en dus ideaal als je geen schroefgaatjes en dergelijke hebt om weg te werken. snel en simpel
Er staan hier 2 compressoren van 200l/min. Die kunnen best gekoppeld worden om mee te spuiten. En we hebben ook een heel goed spuitpistool.Atgast schreef op 22 mei 2003 @ 23:09:maar in principe wil je gewoon een compressortje hebben. Het werkt VEEL gemakkelijker, zuiniger met verf, en het draagt minder ver.
Maar 't is mij te veel uitzoekwerk
Deze grondverf komt uit een motip spuitbus en dat sucked idd.De ongelijke druk van zon busje is gewoon een ramp voor een mooi egaal resultaat imho. (dit alles gebaseerd op ervaring)
Ik heb mijn lak (histor zwartrood, erg donkere kleur rood. Ik vind het erg mooi
En als het bevalt, ga ik het altijd op deze manier doen, dan hoef ik niet uit te zoeken hoe het werkt met een compressor
Ik heb alle randen eerst met verdunde grondverf gedaan. Zie plaatje hier ergens boven. Dat heeft goed gewerkt, want alle naden zijn onzichtbaarNog een tip voor afgeronde mdf randen: instrijken met (overschilderbare) houtlijm werkt net zo goed als plamuur en dus ideaal als je geen schroefgaatjes en dergelijke hebt om weg te werken. snel en simpel
Eul,Anoniem: 61284 schreef op 22 May 2003 @ 18:07:
Ik heb een vraag over de vifa ringradiartor, die ga ik waarschijnlijk nemen.
Bij Klingtgut hebben ze er 4 verschillende, in volgorde met prijs:
XT 25 /XT 300 SK 4 --> €62,50
XT 300 KS 4 --> €67,50 --> aluminium frontplaat en magnetisch afgeschermd
XT 300 V 4 --> €125,00 --> geen idee wat hier beter aan zou zijn?
XT 300 V 4 selektiert --> 145,00 --> klinkt heel bijzonder maar wat er beter aan in?
Weet iemand wat het grote verschil is tussen de bovenste 2 en onderste 2? Ik heb al even gezocht maar konniets vinden. De onderste 2 liggen toch wel boven me budged maar ik vraagme nu toch af wat het verschil is. Waarschijnlijk neem ik de XT 300 KS 4, goede keuze of (zijn immers zoveel verschillende van)?
Ook vraag ik me af, de tweeter is 4 ohm, dit in een 8 ohm systeem. Bij de hoge tonen is de impedantie dus een stuk lager als de woofer, is dit erg of niet? Wat voor effect kan dit hebben op een versterker of maakt dit niets uit?
Als je het filter gewoon een platte response geeft in de simulatie is dat in werkelijkheid ook zo toch (met ohm en Le opgegeven), niet dat hij harder speelt omdat hij 4 ohm is toch?
Ik denk dat ik al wat antwoorden weet naar toch... effe checke
Volgens mij heeft de "XT 300 KS 4 --> €67,50 --> aluminium frontplaat en magnetisch afgeschermd" dus geen aluminium frontplaat maar is wel afgeschermd. Kweet t'niet zeker maar volgens mij is dat zo. De V serie heeft volgens mij wel een alu frontplaat.
Ik geef toe dat je op de vifa site hier ook niet wijzer van wordt
Ik dacht eerst ook dat alleen die duurdere dat had, of het moet een foutje van ze zijn?magnetisch geschirmt Eigenschaften 25 mm Hochton-Ringstrahler mit angekoppeltem Volumen. Extrem niedrige Resonanzfrequenz. Hohe Belastbarkeit. Kein Ferrofluid im Magnetsystem. Massive Aluminium-Frontplatte. Einsatz schon ab ca. 1,5 kHz in höchstwertigen Lautsprecherkombination
De alu versie is volgens mij flink duurder
Maar navragen kan geen kwaad
maarja, tis maar wat je zelf het fijnste vind he
Iig respect voor de bouwers!
¯\_(ツ)_/¯
Ik heb een nieuwe bus primer gehaald, damn wat een verschil met zo'n standaard motip bussie! Die motip was gewoon 5,5 euro weggegooid geld. Deze bus is veel duurder (bijna 14), maar het spuit echt _veel_ beter. Mooie vlakke straal, en flink meer druk erachter.
Dus morgenochtend speakers primen en vlak maken en dan morgen in de middag kleur spuiten. En dan hopelijk morgenavond pics
Damn, had ik dit maar eerder geweten, dan had ik me de 15 euro voor een blik vulgrondverf en 5,5 euro voor een motip bus en 5 euro voor een kwast kunnen besparen
[ Voor 1% gewijzigd door Raymond op 23-05-2003 22:35 . Reden: vulgrondverf, niet volgrondverf :P ]
Je hebt er wel aardig de sokken ingezet. Ik ben nog in het stadium van alleen maar losse plankjes in allerlei maten en een chronisch gebrek aan tijd.
Success
Ben wel benieuwd, ik krijg die van mij niet meer voor morgenavond in de lak, maar ja, komt later wel...
"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
Maareh ik hoop dit weekeinde te kunne bestellen
Kweenie of ik ze wel meeneem. Een stel lege kasten is nou ook niet bepaald nuttigSkef schreef op 23 mei 2003 @ 22:40:
Lampje: is het allemaal wel droog vóór morgenavond? Dat straks nie m'n hele huis onder de verf zit![]()
![]()
Ben wel benieuwd, ik krijg die van mij niet meer voor morgenavond in de lak, maar ja, komt later wel...
Ik heb al wel een meerkanaals amp geregeld!
Ik had eerst een pioneer vsx-906, maar die bleek geen analoge inputs te hebben (zagen we toen'ie al in de auto stond
Nu staat hier een onkyo 575 en die heeft wel losse inputs
Maar waar heb je nou die meerkanaals amp voor nodig dan? Voor je eigen speakers toch?
"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
Ga je beide luidsprekers tegelijk testen?
Voor een tweeweg heb je aan een stereo toch genoeg? Ik geef toe dat ik een redelijke newbie ben op luidsprekermeettechniek gebied maar kun je dit uitleggen.
Thanks
Aangezien deze speakers gewoon op mijn kamer moeten staan volgend jaar moeten ze wel een beetje aan mijn klankvoorkeuren voldoen. Ik hou van een mooi vol en warm geluid, geen kille perfecte weergave, dan gaat bij mij de emotie van muziek een beetje verloren. Dikke bassen hoeft niet hoewel de speaker wel punch moet hebben in het laag. Schel hoog vind ik niks dus een lekker 'smooth' klinkende tweeter is een pré. Dat zijn mijn wensen klankmatig gezien.
Ik denk dat ik de speaker ga bouwen van 18 mm mdf met verstevigingsbalken van vurenhout o.i.d. aan de binnenkant van de speaker. Een filter is waarschijnlijk wel handig hoewel dit niet té erg in de kosten moet lopen (soldeerbout met fijne punt is beschikbaar dus geen probleem om iets te maken, ontwerpen is wat anders aangezien ik daar niks van weet, misschien dat jullie me daarbij kunnen helpen?).
Dan de kosten, zo laag mogelijk natuurlijk....Ik ben studentje (over een paar weken) en zal al me geld eigenlijk nodig hebben voor kamer en dergelijke. Vandaar dat ik nu al wat geld ga uitgeven voor een paar speakers. Als afwerking zit ik te denken aan een simpele hoogglans verf (zwart denk ik) of al het niet te duur wordt vineer. Dat moet ik nog even allemaal zien.
Misschien dat jullie me een paar geschikte drivers kunnen voorgeven die aan mijn klankvoorkeuren voldoen waar ik dan mee aan het simuleren kan. Maximum voor 2 speakers is denk ik zo'n €200,- Inclusief alles als dat kan. Ik kan mijn budget altijd een beetje rekken maar dit is de uitganspositie. Het moet niet al te el cheapo worden maar ook niet al te duur. Ik zat al een beetje te kijken naar een visaton W130s of w170s in combinatie met een DT94 tweeter. Is dat klankmatig gelijk aan mijn voorkeuren?
Alle tips en ideëen zijn welkom en ik zal alles in overweging nemen en misschien dat als ik klaar ben ik zelfs nog wel meedoe aan de contest. Je weet nooit!
P.s. Moet ik verstek laten zagen of niet?Lijkt me een stuk ingewikkelder dan gewoon de hoeken op elkaar passen.... en hoeveel lijmklemmen heb je nodig en hoe lang ?(wegens het ontbreken daarvan zal ik ff moeten lenen van een vriend ofzo)
Ik ben overigens net als jij opzoek naar wat info over het maken van een high pass filter. Ik heb de volgende site gevonden die erg behulpzaam is daarbij: http://www.mhsoft.nl/spk_calc.asp#crossover
Ik weet dat een 1ste orde low pass filter een simpele dipool condensator is, (of 2 standaard condensators met de +en of -en aan elkaar) maar over een high pass filter heb ik helaas weinig tot geen info. Zover ik weet bestaat dat uit een spoel, maar ik weet niet waar je dan verder op moet letten (zoals je bij een condensator de juiste capaciteit moet hebben)
Maar er zijn genoeg mensen hier op got die dat duidelijk kunnen maken denk ik
Ik hoop dat ik hier een antwoord daarop kan krijgen en anders vanmiddag maar eens even de bibliotheek opzoeken....
Je wil graag wat punch in het laag, ik zou dan zeker eens kijken naar een Visaton W170s, de 130 lijkt mij net ff te klein voor een ruimtevullende bas. Je zal met de W170s in een B-R config wel wat groupdelay op de koop moeten toenemen, maar daar valt zeker wel mee te leven. Andere oplossing zou zijn om hem in een gesloten kast te zetten, waardoor de bas ernstig strak wordt, maar wel diepgang verliest (-3db 54hz)
Een Peerless WA10 + Visaton W170s kosten je ongeveer €65. Filter erbij €75/€80. Dat aangevuld met een mooie terminal, speakerdraad en eventueel een B-R port kom je maximaal op €90 euro uit. Hou je nog €10 over voor hout. Lijkt me geen onmogelijke opgave dit.
edit: Ik zie op de site van speakerenco dat ze ook Gradient Cost effective speakers verkopen, is dat wat? Is allemaal net een stukje goedkoper. Veelal papier of gecoat papieren. Zie ook: http://www.speakerland.nl/Gradient-U.htm
[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 24317 op 24-05-2003 11:55 ]
Die zou je kunnen combineren met de H25 MG, magnetisch afgeschermde 25mm softdome. Belangrijk bij goedkope tweeters is dat de Fres niet te hoog is. Tonsil tweeters voor dezelfde prijs hebben een te hoge Fres voor toepassing in een 2-weg box, deze Gradient (1250hz) niet.
M'n sub is inderdaad te koop, voor kostprijs, als je geinteresserd bent kun je me altijd ff mailen natuurlijk.
Wel kun je wat parameters vinden op deze pagina, het is een beetje vaag maar het beste wat ik kon vinden.
Msn heb ik moet je me toch ff voor mailen, zet niet me adres hier op het forum en jij hebt geen mail adres in je profiel staan.
Ik ben vandaag ook aan het spuiten geslagen
Ik weet niet wat er met mijn eerste bus aan de hand was, maar daar was een hoop druk van weg...
Dat spoot dus erg lastig
Op de tweede spuitbus zat wel de volle druk en dat spuit meteen een stuk beter
Maar dat moet je wel meteen beter opletten, want als je iets te traag beweegt, of je komt iets te dicht op je object, dan is de laag meteen te dik.
Ze moeten nu 24 uur drogen en dan morgen de 2de en laatste laag erop. Ik heb nog 1 volle bus, dus dat moet net kunnen......

Ik ben zelf van plan het een beetje te gaan maken zoals Dit topic op diyaudio.com
Vind het zeer netjes gedaan van die man.
Hij lijmt dus plaatjes over elkaar...
[ Voor 88% gewijzigd door Anoniem: 82357 op 24-05-2003 17:43 ]
Ik heb de visaton W130S en DT94 als surround. Ze hebben ook enige tijd als fronts dienst gedaan en ik moet zeggen dat ik behoorlijk verrast was door dit relatief prijsgunstige luidsprekertje. Als je iets wilt upgraden is de DT94 inderdaad als eerste aan de beurt. In Duitsland koop je een peerless WA10 al voor 23€.Anoniem: 24317 schreef op 24 May 2003 @ 11:26:
Filter moet niet al te moeilijk zijn (ff kijken welke je moet hebben en hoe het precies allemaal zit met butterworth en Riley enzo maar dat kan vast iemand wel uitleggen). Verstek ga ik dan inderdaad niet doen, maar dan ben ik er nog steeds niet over uit welke units ik moet gebruiken maar ik wacht geduldig af. Zal vast wel wat komen.
De W130S is wat lastiger te upgraden want dit is een uitzonderlijk leuk speakertje voor wat ie kost. Je krijgt er nog behoorlijk bas uit, de luidpreker heeft een Xmax van 16 mm en dat is veeeeel voor zo'n kleine unit
Het is een echte aanrader als je niet teveel €€€ wilt uitgeven
Als je wilt luisteren stuur je maar een mailtje
[ Voor 44% gewijzigd door Indoubt op 24-05-2003 17:29 ]
Waarom heb je de lagere delen waar de chassis op komen te rusten niet gespoten ?Lampje schreef op 24 mei 2003 @ 14:17:
Meerkanaals versterker: Die heb je nodig als je zowel links als rechts wilt simuleren. En aangezien je volgens mij als 2 speakers af hebt, kan dat dus
Ik ben vandaag ook aan het spuiten geslagen
Ik weet niet wat er met mijn eerste bus aan de hand was, maar daar was een hoop druk van weg...
Dat spoot dus erg lastig
Op de tweede spuitbus zat wel de volle druk en dat spuit meteen een stuk beter
Maar dat moet je wel meteen beter opletten, want als je iets te traag beweegt, of je komt iets te dicht op je object, dan is de laag meteen te dik.
Ze moeten nu 24 uur drogen en dan morgen de 2de en laatste laag erop. Ik heb nog 1 volle bus, dus dat moet net kunnen......
[afbeelding]
Mijn ervaring is dat je je uiteindelijk stoort een een wit randje van een halve mm (gedeeltelijk) om je speaker..
Screw you guys, I'm goin' home! >_>
of kan ik beter wat dikkere spoelen kopen ?
Bij een spoel moet je behalve op de waarde van de zelfinduktie ook op de serie-weerstand letten. Dikker draad geeft een lagere serie-weerstand. Bij het ontwerp van de kast voor de woofer zou je eigenlijk rekening moeten houden met de weerstand in serie met de woofer.Atgast schreef op 24 mei 2003 @ 19:58:
Ik ga de woofers en spoelen als het goed is bij speaker-en-co bestellen. Zij leveren verschillende luchtspoelen met verschillende diktes. De waarde die ik nodig heb (3.30) begint bij 1mm Ø Is dit genoeg? kantelfrequentie ligt op +/- 200Hz
of kan ik beter wat dikkere spoelen kopen ?
[ Voor 6% gewijzigd door CornelisJ op 25-05-2003 10:27 ]
Naar mijn mening is het ontwerp van het scheidingsfilter juist het moeilijkste onderdeel van luidspreker zelfbouw.Anoniem: 24317 schreef op 24 May 2003 @ 11:26:
Filter moet niet al te moeilijk zijn (ff kijken welke je moet hebben en hoe het precies allemaal zit met butterworth en Riley enzo maar dat kan vast iemand wel uitleggen).
Bij het ontwerp van een goed filter zou je rekening moeten houden met de volgende zaken:
* Impedantie-verloop van de afzonderlijke drivers als functie van de frequentie (zowel amplitude als fase). Een luidspreker heeft echt geen constante weerstand.
* Geluidsdruk van de afzonderlijk drivers als functie van de frequentie (zowel amplitude als fase), het liefst gemeten in het definitieve kastontwerp.
Het feit dat de meeste zelfbouwers niet de apparatuur hebben om de frequentie-overdracht van de drivers (betrouwbaar) te meten, maakt het ontwerp van het scheidingsfilter tot een lastige opgave, waarbij het nodig zal zijn om bepaalde aannames te doen.
Helaas kan ik niet meedoen aan jullie wedstrijd vanwege het simpele feit dat ik waarschijnlijk de deadline niet kan halen, en bovendien krijg ik het ten tijde van de deadline ongeloofelijk druk op m'n werk.. (dan mag ik dus ook weer in de weekenden komen opdraven
Maargoed, 't leek me toch wel leuk om even te laten zien waar ik mee bezig ben..
't projectje is eigenlijk heel simpel.. 't moet gewoon een geluidssetje voor m'n pc's.. Maar dan ietsje beter als het standaard spul.
Voorlopig ben ik bezig met twee sattelietjes, op basis van wat visaton-speakers. Het wordt een tweeweg systeempje, met de w100s als bas/mid speaker en de DT94 dome tweater.
Het geheel zit in een 5.9L BR-kastje.
Even een foto van het eerste kastje in opbouw

Nu wil ik hiervan actieve speakers gaan maken. Er moeten 2 versterkers per kastje in komen, om de laag/mid driver en de tweater appart aan te gaan sturen. Zodoende kan ik ook simpele actieve filters gaan gebruiken, maar ook is het de bedoeling om nog wat extra met filters te gaan spelen zodat ik het laag nog wat extra boost kan geven. Zonder die extra filters ligt het -3dB punt rond de 70Hz.
De versterkertjes die erin gaan komen zijn niet echt bijzonder, gewoon een stereo eindtrap gebaseerd op de TDA1518Q (of iets in die richting, net wat er makkelijk te verkrijgen is
Overigens is het later ook nog de bedoeling om dit geheel uit te breiden met een actieve sub gebaseerd op 2x w130s.
Ik heb gisteren bij Skef en vanmiddag hier thuis mijn speaker met crossover gemeten en dat zag er toch heel anders uit dan mijn simulatie!
De rode lijn is wat ik had gesimuleerd en wat ik had verwacht te zien te krijgen. Helaas kreeg ik de zwarte lijn te zien, dat wijkt toch heel wat af.
Ik heb nu de speaker (woofer en tweeter zonder filter) opnieuw gemeten en dat in LspCad gegooid met hetzelfde filter. Dat levert de blauwe lijn op. Niet helemaal een perfecte match, helaas, maar al wel een heel stuk beter.

Dus ik kan een nieuw filter gaan lopen verzinnen, grmbl.
That's not the pointWekkel schreef op 25 May 2003 @ 22:03:
Zo rampzalig ziet het er toch ook weer niet uit?
Stel: Je hebt een plank, je meet hem en hij is volgens die meting 100cm. Je zaagt er een stuk af van 19,7cm om een stuk van 80cm over te houden. JE meet dat stuk en het blijkt 60cm te zijn.
Dat sucked
Hetzelfde is het met dit: Ik meet, ik maak een filter, ik meet de speaker met filter en er komt iets heel anders uit dan dat ik verwacht. Dat sucked ook
Nu heb ik wel goeie metingen, dus nu kan ik weer verder
[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 82357 op 25-05-2003 22:30 ]
Nee, want ik heb daarna de woofer en tweeter opnieuw gemeten, zonder crossover. Die nieuwe metingen heb ik in LspCad geladen en met hetzelfde filter gesimuleerd: daar kwam de blauwe lijn uit. Die al een stuk dichter bij de meting ligt. Dus daaruit heb ik geconcludeerd dat mijn eerste metingen niet kloppen.Anoniem: 2111 schreef op 25 May 2003 @ 22:24:
Zat het niet in de filtercomponenten (qua toleranties?)
Wel vaag trouwens, bij mijn andere speakers ging het wel in 1x goed. Dus dat mijn simulatie erg goed overeenkwam met de uiteindelijke meting. Daar zit dan maar een hele kleine fout tussen (zie mijn website, bij mijn monitorspeakers, daar heb ik volgens mij zo'n vergelijking in staan)
Ik heb al een nieuw filter bedacht. Iets minder glad dan mijn eerste, maar verder ook wel netjes
Jah, ik heb de tweede keer in een andere kamer gemeten. Mijn eerste metingen zijn op een slaapkamer gedaan. De nieuwe metingen zijn zowel bij Skef als hier in de woonkamer gedaan. Daar kwam 2x ongeveer hetzelfde uit, maar dat week wel af van mijn slaapkamer meting.Anoniem: 82357 schreef op 25 mei 2003 @ 22:29:
Denk t niet, op somige plekken zit er bijna 5 dB tussen. Lampje heb je de 2e keer in een andere kamer gemeten? Daar zit ook erug veel verschil in.
[ Voor 24% gewijzigd door Raymond op 25-05-2003 22:36 ]
Nee, is dezelfde speaker.m.m schreef op 25 May 2003 @ 22:46:
Zijn dit niet toevallig nieuwe drivers die nog niet ingespeeld waren?
ik zit nu voor het volgende: laat ik m'n woofer lopen totaan de 30Hz (-3dB) waarbij de group delay vanaf 40Hz langzaam slecht wordt, of laat ik em tot aan 46Hz lopen met een strakke group delay over het hele spectrum?
wat raden jullie aan?
nu welSkef schreef op 25 May 2003 @ 22:53:
Lampje, heb je toevallig de results van de meting van mijn boxje al ergens online?
clicken geeft de .txt bestanden die in LspCad kunnen.

ter vergelijk:

De originele TB fr plot. Hier zit ook die vage piek @ ong. 6Khz in.
toevoeging: Bij TB lijkt die piek veel kleiner. Maar kijk voor de grap even hoe groot bereik ze op de linker as in hun grafiek hebben.
[ Voor 10% gewijzigd door Raymond op 25-05-2003 23:13 ]
Ik ga eens op zoek naar een lspcad, ben nu wel uitgerekend op die Peerless
Hoe ga je dat aanpakken lampje?Lampje schreef op 25 May 2003 @ 21:48:
Damned! mijn eerste metingen klopten niet
Ik heb gisteren bij Skef en vanmiddag hier thuis mijn speaker met crossover gemeten en dat zag er toch heel anders uit dan mijn simulatie!
De rode lijn is wat ik had gesimuleerd en wat ik had verwacht te zien te krijgen. Helaas kreeg ik de zwarte lijn te zien, dat wijkt toch heel wat af.
Ik heb nu de speaker (woofer en tweeter zonder filter) opnieuw gemeten en dat in LspCad gegooid met hetzelfde filter. Dat levert de blauwe lijn op. Niet helemaal een perfecte match, helaas, maar al wel een heel stuk beter.
[afbeelding]
Dus ik kan een nieuw filter gaan lopen verzinnen, grmbl.
Ik kan me voorstellen dat je voor de tweeter de L-pad attenuator kunt aanpassen maar in de grafiek lijkt het alsof de woofer ook afloopt en ik zou niet weten hoe je dat in een filter zou moeten aanpakken.
Anoniem: 2111
Ik zou kiezen voor de laagste group delay. Maar wat bedoel je precies met slecht een delay van >10ms?Atgast schreef op 25 May 2003 @ 22:59:
Ik heb nog een vraagje,
ik zit nu voor het volgende: laat ik m'n woofer lopen totaan de 30Hz (-3dB) waarbij de group delay vanaf 40Hz langzaam slecht wordt, of laat ik em tot aan 46Hz lopen met een strakke group delay over het hele spectrum?
wat raden jullie aan?
ik heb geen ervaring hiermee, dus wat zouden jullie doen
Doe derhalve die groene maar. Je kan overigens naar +/- 70 liter gaan voor nog meer diepgang ten koste van wat midrespons en een hogere group delay
Ik heb enorm veel zin om mee te doen, maar beetje tekort aan tijd en budget...
Ik overweeg wel om mee te doen in de laagste klasse, <18L, <80 EUR, en wel met 2 kleine boxjes op basis van Visaton's FRS 8 breedbandchassis (heb er 4 van liggen, scheelt weer in m'n budget).
Probleem met die 8cm speakertjes is dat er bijna geen bas uit te halen is... eventueel ga ik een kleine transmission line bouwen, maar ik betwijfel of dat veel gaat uithalen... Bedoeling is om dus kleine, goedkope boxen te bouwen, voor bij de PC ofzo.
Anoniem: 85582
NOG meer breedbanders?subsonik schreef op 26 May 2003 @ 17:18:
Lijkt me hier een leuk initiatief
Ik heb enorm veel zin om mee te doen, maar beetje tekort aan tijd en budget...
Ik overweeg wel om mee te doen in de laagste klasse, <18L, <80 EUR, en wel met 2 kleine boxjes op basis van Visaton's FRS 8 breedbandchassis (heb er 4 van liggen, scheelt weer in m'n budget).
Probleem met die 8cm speakertjes is dat er bijna geen bas uit te halen is... eventueel ga ik een kleine transmission line bouwen, maar ik betwijfel of dat veel gaat uithalen... Bedoeling is om dus kleine, goedkope boxen te bouwen, voor bij de PC ofzo.
lijkt wel een rage joh
Gesloten wordt het iets van 148Hz @ -3dB uit mn hoofd op een Qtc van 0,71 en of ik dat laag genoeg vind als surroundspeaker moet ik nog maar even afwachten..
40 euro per box is ook niet veel btw als je een 2wegsysteem maakt
Anyways, kheb rap een MDF kistje in elkaar geflansd, straks speakertjes erin monteren, ben eens benieuwd of het enigszins gaat klinken.
Ongeveer een jaar geleden ben ik begonnen aan het ontwerp van een center speaker plus twee surround speakers. Ik heb toen een ontwerp gemaakt, en ben begonnen aan de bouw. Zie ook dit topic van 31 augustus vorig jaar. Door omstandigheden is het spul vervolgens ruim 8 maanden blijven liggen. Geinspireerd door deze wedstrijd ben ik vorige week weer begonnen. Kom ik in aanmerking om mee te kunnen doen?
De foto's hieronder geven een indruk van het ontwerp.
Center plus surrounds in de grondverf:

Surround met ingebouwd filter:

Opgebouwd scheidingsfilter voor de surround (afgelopen weekend gebouwd):

Surround met ingebouwde drivers:

Verdere gegevens:
Center Speaker:
Low/mid: 2 x Visaton WS130SC4 in serie
High: 1 x Audax TM020J3
Gesloten systeem, inhoud ca. 9 liter.
Surround Speakers:
Low/mid: 1 x Visaton WS130SC8
High: 1 x Audax TM020J3
Gesloten systeem, inhoud ca. 5,3 liter
Geen probleem als ik niet mee kan doen, in dat geval raken anderen wellicht geinspireerd door de foto's hierboven!
Dat is nogal een gewaagde uitspraak, de W130s kan verrassend goed klinken en ik heb ook vertrouwen in de Audax tweeter Ik gebruik zelf naar tevredenheid z'n titanium broer. Ook ziet het filter er erg degelijk uit dus ik verwacht wel wat van deze comboAnoniem: 82357 schreef op 26 mei 2003 @ 21:53:
Uhm, van mij mag je meedoen. Je maakt toch geen kans die drivers zijn volledig verouderd
![]()
....
De surrounds vallen nog net in de categorie < 80 euro per stuk. Dus van jou heb ik alvast geen concurrentie...Anoniem: 82357 schreef op 26 May 2003 @ 21:53:
Uhm, van mij mag je meedoen. Je maakt toch geen kans die drivers zijn volledig verouderd
![]()
....
PS eX!sIoN, ook dit is bedoeld als grap...
Als ik al mee mag doen dan verwacht ik niet echt mee te doen voor de prijzen. Zowel center als surrounds zijn er niet op ontworpen om echt lage frequenties weer te geven. In het laag ligt de -3dB frequentie volgens simulaties op ca 90 Hz, bij een Q factor van ca. 0.7. Dit geldt voor zowel center als surrounds. De gemeten resonantiefrequentie van de surround ligt volgens verwachting op ca. 90 Hz.
[ Voor 45% gewijzigd door CornelisJ op 26-05-2003 23:15 ]
Jaja ik ben daar niet zo goed in
serieus
Ik probeer helemaal niet te zeggen dat ik t beter kan.
Maar ik ga zoals iedereen het wel zo goed mogenlijk proberen te doen. Ik denk btw dat jullie niet echt last van mij zullen hebben
/serieus
EDIT: btw erug netjes cornelis J dat je de spoelen haaks op elkaar monteerd, dat wordt nog al s vergeten. Ik weet zelf niet in hoeverre het de waardes beiinvloed.
Heb het zelf nooit nagemeten...
[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 82357 op 26-05-2003 22:42 ]

De tweeter ga ik denk ik nog 2dB afzwakken met weerstandjes, die is over het algemeen net ff te sterk. Daarnaast morgen nog maar eens een testkastje bouwen met een poort in de voorkant, die had ik nog niet in de collectie
Het midden klinkt overigens wel vrij goed, maar heeft neiging een beetje schel te klinken.
Bedoeling was dat het kastje een TL zou worden, maar als het hoog al niet aanspreekt, heeft het weinig zin om aan het laag te sleutelen... In de achterkant van het kastje zitten enkele gaten, maar dat maakt niks uit voor het midden / hoog. Het kastje zit trouwens wel vol demping.
Maar goed, kga wat voortkloojen, wie weet werkt die transmission line wel nog een beetje
Ook het probleem van de te zwakke hoge tonen is min of meer opgelost: ik gebruik een speaker aan de voorkant, en een aan de achterkant van de box. Op die manier kan ik voor wat meer basdruk zorgen, doordat de aan de achterzijde afgestraalde hoge tonen wat gedempt worden. Beide speakertjes staan in serie, en parallel met de achterste speaker heb ik een condensatortje van 4.7µF gezet, zodat de voorste speaker enkele dB boost krijgt in de hoogste regionen.
[UPDATE]
Ondertussen is het labyrinth van de TL in elkaar gezet, en heb ik al wat zitten testen. Op het gehoor af valt de box af onder de 100 Hz, maar gaat wel redelijk ver door, tot rond de 50 Hz. Het grootste probleem is een duidelijke resonantie rond 180 en rond 230Hz, misschien kan ik die nog wegwerken met dempingsmateriaal. In ieder geval zorgt die resonantie ervoor dat de box toch nog redelijk hol klinkt, vooral in sommige nummers met een standaard beat valt dit heel hard op. Bij instrumentale muziek en gezang klinkt de box "doenbaar"... doenbaar in verhouding tot het werk dat er inzit en de prijs van de drivers. Klank is te vergelijken met computerspeakers in de klasse tot zo'n 60 EUR, niet goed genoeg om mee te kunnen in deze competitie dus
[ Voor 37% gewijzigd door subsonik op 27-05-2003 02:15 ]
Als ik em bouw zoals ik em nu ontworpen heb (v1.0) dan wordt de kast alleen al 25kilo zwaar... met als maten: 160x25x25cm
frequentie respons moet als het goed is dan lopen vanaf 30Hz tot 20kHz... op papier...
schematische weergave van mijn eerste brouwsel:
Impressive!!!Atgast schreef op 27 May 2003 @ 00:40:
OMG, jullie willen niet weten wat een monsters mijn zuilen gaan worden
Als ik em bouw zoals ik em nu ontworpen heb (v1.0) dan wordt de kast alleen al 25kilo zwaar... met als maten: 160x25x25cm
frequentie respons moet als het goed is dan lopen vanaf 30Hz tot 20kHz... op papier...
schematische weergave van mijn eerste brouwsel:
[afbeelding]
Wordt hij ook in die kleur dan?