lochtejans schreef op 08 juli 2003 @ 19:42:
Ik heb nu:
Asus A7V266-E
Amd Duron 1300 mgz
1x 512 DDR PC2700 Dane elec + 1x 256 DDR PC2100 Elixir
WD 40 GB + 14 GB Maxtor
POV Geforce 4 TI4200 XP Turbo
Audio onboard
Lite-on Rewriter 40x12x48
Ik gebruik mijn PC voornamelijk om te gamen. Ik wil voorbereid zijn op de komende games zoals: Half Life 2, Doom 3, S.T.A.L.K.E.R etc. Ik ben misschien ook van plan om een DVD speler aan te schaffen en deze via video-output aan te sluiten op m'n TV. Over mijn huidig systeem ben ik redelijk tevreden behalve het geluid. Ik was eigenlijk van plan om een Creative Soundblaster Live 5.1 te kopen maar nu heb ik gehoord dan op de huidige MOBO's ook goede 'geluidskaarten ' zitten.
Ik had eigenlijk in gedachten om de Asus A7N8X Rev. 2.0 mobo te kopen met een bijpassende processor + koeler. Er schijnt een vergelijkend sound onboard te zitten als de Creative Soundblaster Live 5.1, klopt dit betreft kwaliteit, EAX ed??
De DVD speler had ik nog niet echt in gedachten; Lite-on misschien??
De processor weet ik ook nog niet precies met de oog op de toekomst.
Budget: om en nabij de 300 Euro.
Om te beginnen heb ik vast een heugelijke mededeling voor je: Je kunt met je huidige systeem al het beeld van je computer op de TV tonen
Dus met een nieuwe DVD speler ben je al klaar. Het merk van de DVD speler is helemaal niet spannend. Ikzelf heb een
* makje kijkt even naar zijn computer: Lite-On, maar dat was omdat dat merk op dat moment te koop was bij Norrod. Een DVD speler moet ongeveer
40 euro kosten.
Welnu, dan de upgrade van je systeem om ook in de toekomst nog spellen te kunnen spelen. Met dit budget van je kunnen we niet alles vervangen, maar er zitten nog wel een paar onderdelen in die nog wel even mee kunnen.
Je GeForce TI4200 is voor Half-Life2 niet heel erg snel meer, maar met wat mindere grafische instellingen zal het zeker wel werken.
Je 512 MB PC2700 geheugen is ook nog wel snel genoeg om mee te nemen evenals je Harde Schijf.
Moeten dus vervangen worden: moederbord (met goed geluid) en de processor. Hiervoor zie ik 2 mogelijkheden.
Mogelijkheid 1.
De Asus a7n8x Deluxe is erg snel en heeft de Soundstorm APU die erg goed geluid geeft. Helaas heb je maar 1 dimmetje geheugen. Om de dualchannel te kunnen aanspreken (voor betere prestaties) moet er nog wel een extra dimmetje geheugen bij
EUR 120
Als processor kan ik de AMD XP2500+ aanbevelen. Deze processor is gebaseerd op de Barton-core met 512 KB cache geheugen. Daarnaast heeft deze een erg goede prijs/performance vergelijking. Boxed dus incl. koeler
EUR 100
1x 256MB PC2700 geheugen (ook van Dane Elec voor de zekerheid)
EUR 40
Totaal 300 euro
Mogelijkheid 2.
De Asus a7v8x Heeft iets minder goede geluid, maar nog steeds wel goed vergelijkbaar met een Creative Live 5.1 Dit moederbord is net iets minder snel dan de nForce2, maar is wel goedkoper én heeft geen dual-channel geheugen.
EUR 75 (versie zonder Raid)
Als processor kan ik de AMD XP2500+ aanbevelen. Deze processor is gebaseerd op de Barton-core met 512 KB cache geheugen. Daarnaast heeft deze een erg goede prijs/performance vergelijking. Boxed dus incl. koeler
EUR 100
Totaal 215 euro
Bij mogelijkheid 1 gaat je hele budget op, maar heb je wel een iets snellere pc met meer geheugen. Mogelijkheid 2 is een stuk goedkoper en geeft je de mogelijkheid om vanuit je budget nog goede kabels te halen voor naar je TV
Ikzelf zou denk ik voor mogelijkheid 2 gaan, dan kun je eventueel later wanneer Half-Life2 er wérkelijk is misschien nog eens je videokaart opwaarderen met een
hopelijk dan in prijs gedaalde snellere videokaart
[
Voor 4% gewijzigd door
makje op 08-07-2003 21:34
. Reden: een aanbeveling toegevoegd ]