Allereerst complimenten voor deze review

De Pluspunten:
• Het vechtsysteem
Wow! Nog nooit heeft een Zelda game zo’n perfect combo systeem gehad als in TWW. Ik denk dat we het daar allemaal wel over eens zijn. De boomerang met z’n multitarget functie is een perfect voorbeeld hiervan.
Eens. Combat is er dik op vooruit gegaan. Vooral de geluidjes bij een succesvolle hit zijn erg leuk. Raar hoe zoiets de kleins een grote toevoeging is, combat is nu echt
leuk. Dat je door meerdere vijanden kunt worden aangevallen itt het afwachten van hun beurt in OOT is wat mij betreft ook een verbetering.
Enige wat ik mis zijn de rustigere, tactischere 1on1 gevechten van OOT. Denk aan de Gerudo Guards, Stalfos gevechten en natuurlijk de Iron Knuckle. Waar je dus echt moest blokken, side-steppen en op het goede moment moest aanvallen.
• De bevolking
Een paar voorbeelden: de ‘battleship-game’ presentator, de jongen met z’n loopneus, de mailsorteerders, de bombshop eigenaar. Deze personen hebben zoveel humor en een eigen persoonlijkheid. Iets wat in OoT ontbrak waar iedereen altijd op dezelfde plek stond etc. Geslaagde toevoeging maar helaas is het niet nieuw, we hebben dit al (veel) uitgebreider gezien in Majora’s Mask.
Eens. Die battleship-game presentator is echt humor

Dat op dezelfde plek staan zie ik niet zo, in TWW staat iedereen net zo vast toch? OK er lopen er wat rond, maar die lopen steeds hetzelfde stukje, dat noem ik ook 'dezelfde plek' net zoals in OOT de running man, carpenters en dat jochie in de graveyard om er maar een paar te noemen.
• Karakter wisselen
Het besturen van objecten en andere personen is een leuke afwisseling van de gameplay. Je wordt zegmaar gedwongen om op een andere manier naar de puzzels te kijken om achter de oplossing te komen. Leuk concept, zie ik graag terug.
Yep, goede toevoeging.
• Verhaal
Het is duidelijk te zien dat er veel aandacht is besteed aan het verhaal en het resultaat mag er wezen. TWW heeft zonder twijfel het beste verhaal van alle Zelda games. Door middel van real-time cutscenes wordt het verhaal verteld. Sommige zijn humoristisch, andere zijn weer heel dramatisch. Heel mooi gedaan. TOPPIE

Zal best

• Graphics
Dit mag duidelijk zijn. De nieuwe stijl past heel goed bij Zelda. Een keer wat anders voor de afwisseling.

Toch gaat mijn voorkeur uit naar een ‘realistischer Zelda game’.

Nou, kan het niet meer met je eens zijn! Erg leuk om eens een 3d Zelda in de stijl van Lttp te zien, vooral het water vind ik super

Toch zie ik ook liever een realistischere Zelda. Zelfs het inmiddels 5 jaar oude OOT bezorgt mij meer 'wow'- en 'even stilstaan en genieten van de omgeving'-momenten dan TWW. Toegegeven, dit heeft waarschijnlijk meer met het world-design te maken dan met de cel-shading. De mystieke Kokiri Forest/Lost Woods/Sacret Meadow/Forest Temple, uitkijken over Kakariko Village vanaf de top van Death Mountain (ook al ziet dat er heel knullig uit, het heeft toch wat), de waterval van Gerudo Valley en als je daarvan afspringt (= ultiem) terechtkomen in Lake Hylia, Hyrule Castle Garden (?), het meertje tussen 2 bergen achter Zora's Domain, de Desert Collossus en Haunted Wasteland daarvoor. Spreekt gewoon veel meer tot mijn verbeelding dan zee, zee en nog eens zee.
Bovenstaande hoort misschien meer bij het meer land/minder water verhaal.
Als pluspunten wil ik speciaal nog even het character design noemen, vooral de enemies en daarvan dan vooral weer de Molblins, Dark Nuts en die vliegende-zwarte-met-kleuren-dingen die die kleefbolletjes uitpoepen in die Forest Haven Dungeon. Die dingen zie er zoooo goed uit, niet te weinig! En die animatie ook, super. Lighting is ook heel mooi gedaan, stukken beter dan in bijv. MP.
Enige minpuntje aan de graphics zelf vind ik sommige brakke textures (vooral gras en rots). Ik bedoel, deze stijl is perfect voor simpele, maar toch strakke LTTP-style textures en dan krijg je van die smerige drek af en toe. Snap ik echt niet hoor

Dat OOT dat nou heeft ok, maar dit. Na ja.
• Geluid
Eén woord: SUBLIEM! Er zitten veel catchy tunes in zoals Dragon Roost island, Windfall en natuurlijk de overworld theme. Ook zitten er veel remixes in van Link to the Past. De klassieke overworld theme vond ik geen gemis omdat ik daar meer het ‘land-gevoel’ bij heb en dit speelde zich voornamelijk af op het water.
Eens. De Ocean theme is geweldig! De mini-boss (vooral met combat-hit-tunes) en Phantom Ganon tunes zijn ook lekker (#140 en #204

).
De Minpunten:
• Moeilijksheidsgraad
Welke moeilijksheidsgraad? Dit is de makkelijkste Zelda ooit, geen twijfel over mogelijk. Imo één van de belangrijkste onderdelen van een Zelda game en ze hebben het grandioos verknald!

Er zit totaal geen uitdaging in deze game. Ik heb echt het gevoel dat ze hem expres simpel hebben gemaakt zodat voornamelijk de kleine kids deze game ook kunnen uitspelen maar dat zou niet logisch zijn aagezien het verhaal aardig ‘donker’ en ‘evil’ is.
Eens. In OOT hapt een hit van de Iron Knuckle iets van 5 hartjes weg! Nou dan is zo'n gevecht een stuk intenser kan ik je vertellen. Maar goed, met die verminderde damage kan ik nog leven (waarschijnlijk ook gedaan omdat je nu door meerdere vijanden tegelijk kunt worden aangevallen), het makkelijker maken van de dungeons suckt

IK HEB GEEN 1 KEER
echt VASTGEZETEN! En zo'n goede dungeon crawler ben ik niet kan ik je vertellen.
• Dungeons
Zoals ik al eerder zei: Lineair en veel te makkelijk. Per dungeon was ik ongeveer een uurtje a anderhalf uur bezig, sommige zelfs nog korter.
Idd te makkelijk. Het design is af en toe ook ruk. Ik had bij de (binnenkant) van de Tower of the Gods echt zoiets van 'Wat ziet dit er ongelooflijk saai en inspiratieloos uit'. Dragon Roost Cavern is een positieve uitzondering, schitterend! Dat met die draak ook bovenop, dat soort dingen wil ik meer zien! Maar de andere dungeons halen het niet bij toppers als de Forest Temple en Spirit Temple uit OOT.
Die warp-potten vind ik ook een beetje goedkoop, in OOT had je door het slimme design altijd een zeer snelle route naar de eindbaas als je daar doodging. Nu lossen ze dat op door die warps te gebruiken á la LTTP ipv de layout intelligent te ontwerpen, stapje terug dus in mijn ogen.
• Overworld
GIGANTISCH GROOT en meer dan de helft van de map is LEEG! Zonde zonde zonde! Meer land graag.
Meer land indeed (zie eerder geblaat)! Ahoy!
• Zeilen
Gadverdamme zeg! Wat is dat saai. Beetje niks doen om van punt A naar B te komen. De eerste keer is leuk, de tweede keer gaat nog wel maar daarna gaat het snel bergafwaarts.
Ben ik het niet mee eens maar dat wist je al

• Het oppakken van vijandelijke wapens
Leuk idee maar deze optie wordt bijna niet gebruikt. Zeer slecht geimplementeerd. Drie keer in het hele spel echt nodig gehad. Gemiste kans.
Viel idd tegen. In combat zijn die enorme zwaarden ook niets waard, te lastig. Je kunt beter je eigen zwaard gebruiken.
• Sidequests
Veel te veel, puur bedoeld om de game langer te maken. Er zitten een paar hele leuke sidequests tussen maar ik ga geen 50 sidequests voor een hartpiece of rupees doen als beloning. Sowieso zijn al die extra hartjes niet nodig want het spel is al veel te makkelijk. Wat is het nut van 20 hartjes als je aan 10 genoeg hebt? Juist ja...
Wat vliegtuig zegt, daar zijn ze toch voor?

Vind de sidequests/mini-games van OOT leuker trouwens. Bombchu alley, Horseback Archery, Fishing Game, Epona Race, Dampé eh..run etc etc.
Conclusie
Eindcijfer: 7.5 (in vergelijking met andere Zelda’s).
Heb ook wel interesse naar hoe jij de Zelda's onderling zou rangschikken. Ik kom waarschijnlijk op dit uit:
OOT
LTTP
LA
TWW
LOZ
AOL
MM en OOA/OOS heb ik maar 1/4 gespeeld dus kan ik weinig van zeggen. Schijnen wel absoluut top te zijn dus ze staan op het lijstje uit te spelen games (die lijst is helaas veel te lang). OOT is sinds kort #1, maar ik moet LTTP nog maar eens spelen om echt tot een definitief oordeel te komen. LTTP is voor mij toch eigenlijk wel heilig.
Verder had ik nog een gedachte over het teveel water/te weinig land verhaal. Wat IMO geweldig zou zijn en TWW echt ultiem had gemaakt is als je naast de wind ook de waterstand had kunnen manipuleren! Dus net zoals in LTTP met Light/Dark en in OOT met jong/oud nu hoge/lage waterstand á la Lake Hylia in OOT. Moet je eens indenken dat je het water kunt laten zakken en er zo'n hele wereld tevoorschijn komt net zoals je die in TWW later tegenkomt (niet teveel spoilen

). Woei! Had de water overworld meteen ook wat kleiner gemaakt want no way dat je datzelfde oppervlak kunt vullen met land

Compleet met hoog/laag water puzzles natuurlijk. Ik zie het helemaal voor me!
Pluspunten die jij niet genoemd heb zijn wat mij betreft de controls & camera. Als je OOT er naast speelt valt op hoe zeer beiden zijn verbeterd. Controls zijn veel strakker en directer ipv het sloppy gedoe in OOT en vooral in L-targeting (L-targeting zelf is er ook behoorlijk op vooruit gegaan) is de cam in TWW er een stuk op vooruit gegaan. En je kunt hem dit keer ook zelf manipuleren.