Eth3r3al schreef op 08 April 2003 @ 13:55:
[...]
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met dat testen... Wil je dat eens uitleggen hoe ik dat precies kan doen? Ik heb namelijk ook een Acer Al732. Ik heb hem al wel @ 16-bits kleuren gezet en zie wel verschil. Je ziet dan duidelijk overgangen tussen kleuren. @ 32bit niet. Ik weet niet of je dat bedoelde , maar dit is wat ik dus kreeg....
Hm, dat zegt wel iets. Maar wat ik bedoelde was het effect dat hier beschreven werd:
Verwijderd schreef op 05 April 2003 @ 23:51:
[...]
Als ik het goed heb begrepen heeft de Acer hetzelfde scherm als de Hitachi en van die laatste is bekend dat die nogal een beperkte kleurdiepte heeft. Wellicht dat dat jou nu opbreekt.
Deze plaatjes uit een folder van Sharp tonen het effect van zo'n beperkte kleurdiepte. Als het linker plaatje ongeveer weergeeft wat jij ziet dan kan je daar volgens mij weinig aan veranderen; dat is gewoon een beperking van de TFT techniek van het Acer scherm.
Zie je daar het verschil tussen het rechter en linker plaatje? Dit plaatje gaat overigens over 10bit vs. 8bit en is een simulatie (en zegt an sich dus weinig over 8bit vs. 6bit). Het punt is: geeft de Acer 262.000 of 16,7miljoen kleuren weer? Volgens hun eigen specs 16,7 miljoen, maar
Verwijderd schreef op 05 April 2003 @ 21:28:
Ik heb hier sinds kort een ACER AL732 staan, via een DVI op de TI4200. Internet zoals nu ziet er erg gelikt uit, zeer scherp, en bijv Medal Of Honour is echt super. Maar ik heb een ander probleem, Film kijken werkt niet goed.
Ik krijg een soort compressie artefarcts, een beetje blokkige vormen in de achtergrond en op stilstaande vlakken. Doet me een beetje denken aan het fullscreen bekijken van een Realvideo file, alleen dan natuurlijk lang zo erg niet. De PC staat op 1024 bij 768, 32 bit en 60Hz, wat de geadviseerde instellingen van de acer zijn volgens de handleiding. Natuurlijk heb ik alle andere mogelijkheden ook al geprobeerd. De slechte kleurovergangen blijven.
Om de drivers en Windows instellingen buiten spel te zetten heb ik het scherm via de S-VHS kabel rechtstreeks op mijn stand alone DVD speler aangesloten. Precies hetzelfde.
Mijn vraag is, is mijn scherm defect of is film kijken op een TFT gewoon niet echt goed te doen?
en
@ Dlocks: dat je ook in het rechter scherm een slechte overgang ziet, klopt, dat is zelfs op mijn Iiyama CRT zo. Dat zit 'um in de JPEG compressie. Het is dan ook maar een simulatie (de "betere weergave" van 10 bits gamma correctie; de meeste vid kaarten geven 10 bits niet weer, en in een plaatje kan dat sowieso al niet, want JPEG's zijn maar 24bit - 8bit x 8bit x 8bit).
@ ThaJAXx: dat heb je ook op een CRT. Tot op zekere hoogte, dan. DVD is nou eenmaal gecomprimeerd en daar zitten dus altijd artefacts in (tot mijn grote ergernis, zo "perfect" is DVD dus ook niet). Alleen, op een TV zie je dat niet omdat het beeld op een TV gewoon extreem slecht is (hoe goed je pit ook is), tenzij je een 1337 Plasma buis hebt o.i.d. Kortom, hoe erg is het? Ziet het er uit als een "te scherpe" weergave van DVD of gewoon echt een slechte weergave door de TFT?
Kortom, volgende test voor de Acer:
Wat ik dus wil weten is:
• geeft de Acer wel echt 16,7 miljoen (of daaromtrent) kleuren weer of maar 262.000? Dat is te zien aan goeie foto's met bijv. een verloop in de lucht van tinten blauw.
• als de Acer maar 262.000 kleuren weergeeft, wordt het dan niet beter als je je vid kaart op 16 bit, ipv 24 of 32 bit zet? (dat antwoord heb jij al gegeven: dat ziet er dus duidelijk slechter uit).
• wie test de weergave even met een analoge bron op de composite ingang van de Acer? dus met bijv. een videorecorder. Als het goed is, zie je hier perfecte kleurovergangen in (i.t.t. DVD, hoewel het wel wat onscherper is dan DVD, maar bij DVD zul je compressieartefacten zien). Dan is de kleurweergave van de Acer OK. Als het slecht is, zie je ook met die analoge bron blokken, en dan zuigt de Acer.
[
Voor 5% gewijzigd door
PowerFlower op 08-04-2003 16:15
]