TFT/Gamen - the final episode part 4.

Pagina: 1 ... 3 ... 11 Laatste
Acties:
  • 2.889 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 April 2003 @ 18:52:
[...]
Er bestaan wel degelijk TFT schermen die meer dan 256 duizend kleuren weergeven, alleen kosten die i.h.a. meer geld dan zo'n Hitachi. Dat sommige fabrikanten nogal creatief omgaan met hun specificaties (Iiyama, Viewsonic) doet daar op zich niets aan af. Schermen van fabrikanten als Eizo en Sharp staan algemeen bekend om hun grote mate van kleurechtheid, maar daar betaal je dan ook voor. Kortom: wat jij hier beweert is de grootst mogelijke onzin.
My bad. Ik had dit laatst gelezen, maar weet helaas niet meer waar.
Ik was namelijk al bekend met het 'probleem' van de Hitachi en de 'weinige' kleuren. Toen ik datgene las wat ik las, stond er dus iets in dat de schermen wel de informatie van zoveel kleuren aankunnen, maar dat ze het niet konden weergeven. Tsja, ik heb dat maar voor waar aangenomen. Maar toen ik net ff heb gegoogled nog, vond ik al snel dat dat inderdaad onzin was. Jammer dat ik nou niet meer weet waar ik dat gelezen had...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00KW4US
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-09 14:56
Magma schreef op 05 April 2003 @ 10:58:
[...]

Heel vreemd verhaal, is dat overal zo? Ik zou zeggen, andere winkel kiezen.
Ik kreeg dat antwoord van informatique. Dus die willen jou niet het scherm in de winkel laten controlleren op dode pixels. Daarvoor moet je eerst extra garantie betalen en als dus blijkt dat er dod pixels in zitten mag je em omruilen.

Weet iemand een winkel waar je dus wel je tft scherm mag controlleren voor aankoop?

edit: Wat is trouwens het verschil tussen de Samsung 191T en de 191N? Kan dit nergens terug vinden en op de site van samsung staat al helemaal geen 191N :?

[ Voor 14% gewijzigd door C00KW4US op 07-04-2003 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, ik heb me TFT noodgedwongen maar bij Vobis gekocht, wel duurder dan op internet maar ik mocht mijn exemplaar in de winkel wel even rustig testen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is echt belachelijk van Informatique. Had toch wel betere service verwacht, maar goed.
Bij winkels als Mycom en Dunnet mag je een gekocht product gewoon binnen een week terugbrengen om je geld terug te krijgen. Je kan dan niet controleren in de winkel, maar je kan m dus wel terugbrengen.
Dode pixels hoef je tegenwoordig echt niet meer te tolereren. Terug met die hap en met wetboek 7 in hun gezicht slaan. Ik heb op die manier ook een winkel overstag gekregen. Het is gewoon je recht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00KW4US
Heb gemaild met tftscherm.nl en daar willen ze het scherm checken op dode pixels voor de aankoop en daar mag ik dan bij zijn als ik dat wil, dus dat is tenminste wel goede service!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Verwijderd schreef op 07 April 2003 @ 11:15:
Dat is echt belachelijk van Informatique. Had toch wel betere service verwacht, maar goed.
Bij winkels als Mycom en Dunnet mag je een gekocht product gewoon binnen een week terugbrengen om je geld terug te krijgen. Je kan dan niet controleren in de winkel, maar je kan m dus wel terugbrengen.
Dode pixels hoef je tegenwoordig echt niet meer te tolereren. Terug met die hap en met wetboek 7 in hun gezicht slaan. Ik heb op die manier ook een winkel overstag gekregen. Het is gewoon je recht!
Newsradio: Bedoel je hier jouw postings in onderstaand draadje?
Nieuw scherm 15" TFT Lite-on met dode pixel normaal ?

Je bent nl. wel even zoet geweest om je gelijk te krijgen. Ben het overigens helemaal met je eens maar als een winkel echt lastig is dan is het een hele dobber om je gelijk ook te krijgen.
Verder kreeg je geen nieuwe TFT maar werd er een nieuw scherm ingezet. Ben eigenlijk wel benieuwd hoe die reparatie verlopen is.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 02-10 17:29
Na 4 Hitachi schermen (CML174SXW) gekregen te hebben met een of meerdere kapotte pixels heb ik vandaag eindelijk mijn perfecte schermpje gekregen.

Ondanks dat een maand geleden de Hitachi service-leverancier in eerste instantie vertelde schermen met een defecte pixel niet te ruilen zijn ze na een telefoontje van tftwinkel.nl volledig omgeslagen.
Ik kreeg iedere keer snel en netjes mijn vervangende scherm, alleen hadden drie daarvan ook defecte pixels en bleef het dus niet bij een keer omruilen :P

Na het 3e kapotte vervangende scherm heb ik contact opgenomen met de Hitachi service-leverancier en ze beloofden het volgende scherm eerst goed te testen.
Dit hebben ze goed gedaan, want vandaag kreeg ik eindelijke mijn pixel perfecte schermpje.

Toch wel even interessant om te vertellen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:41

EXX

EXtended eXchange

Verwijderd schreef op 04 april 2003 @ 00:40:
Hmmm misschien een goeie vraag voor de huidige snelle tft bezitters

komt ie (eerst wat trom geroffel)

TrrRRrrRRrrRRrrRRrrRRrrRRrrRRrrRRrr........................P@FFF!

komt tearing nog voor op een tft scherm ?

(voor de oplettende tweakers,ja dit heb ik al gepost maar ik krijg geen antwoord :'( )
Ja, want tearing heeft nl. niets met CRT/TFT te maken. Tearing treed op als de scherm refresh niet synchroon is met het genereren vaqn nieuwe frames door de game engine. Ik had ook tearing op mijn Hitachi TFT omdat default vsync uitstond. Het was duidelijk zichtbaar. Na vsync aan te hebben gezet verdween de tearing dan ook compleet.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene59
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-07-2024
Duck schreef op 07 April 2003 @ 13:50:
Na 4 Hitachi schermen (CML174SXW) gekregen te hebben met een of meerdere kapotte pixels heb ik vandaag eindelijk mijn perfecte schermpje gekregen.
Tjemig, na zoveel keer zou ik al niet eens meer zo'n Hitachi willen hebben :/
Zegt dit nou iets over de gemiddelde kwaliteit van een merk als Hitachi, of heb je bij bekendere merken als IIyama of Samsung etc. ook zo'n grote kans op een defecte aankoop?
Dat ze die dingen niet beter controleren is echt waardeloos. Of zou het aan het transport te wijten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb laatst bij een vriend een Dell TFT scherm bekeken, en zag iets wat me zeer verbaasde nl zijn beeld was niet constant, de ene letter was haarscherp de andere leek wel geemuleerd (dikker en onscherper) ik 10x op autoadjust geclicked, maar dit hielp niks. Hij beweerde dat dit normaal is en dan zijn kennissen allemaal dit probleem hebben met TFT's maar dat ze dat niet storend vinden. Ik vind dit echt super storend, net alsof me lens scheef zit (en ik heb geeneens lensen, kun je nagaan :P) op mijn Hitachi zijn de letters in ieder geval haarscherp. Het lijkt me stug dat iedereen zo'n beeld normaal vind, het lijkt wel een CRT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 02-10 17:29
Ik denk dat het één keertje aan het transport heeft gelegen, want dat was me toch een dozensmijter, maar voor de rest was het gewoon grote pech vermoed ik.
Misschien dat ze per ongeluk defecte schermen hebben gestuurd, want het was toen een grote puinhoop qua organisatie bij de service-leverancier.

Ik heb overigens voor twee andere mensen ook dit scherm besteld bij hun nieuwe computer en die waren beide in orde bij aankoop.

[ Voor 23% gewijzigd door Duck op 07-04-2003 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb net mijn NEC 1701 TFT gehaald bij Computerland. Het scherm is super, geen dode pixels en soepel met 16ms. Enige minpunt was dat ik mijn scherm niet mocht testen in de winkel :S ik moest 25 pleuros betalen en als er dan dode pixels in zaten dan kreeg ik meteen een nieuwe... zoniet geld weg :S Dus heb maar gewoon thuis getest en daar bleek het scherm perfect te zijn.

Dus mijn scherm rules, computerland sucks ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00KW4US
Verwijderd schreef op 07 April 2003 @ 15:47:
Ik heb net mijn NEC 1701 TFT gehaald bij Computerland. Het scherm is super, geen dode pixels en soepel met 16ms. Enige minpunt was dat ik mijn scherm niet mocht testen in de winkel :S ik moest 25 pleuros betalen en als er dan dode pixels in zaten dan kreeg ik meteen een nieuwe... zoniet geld weg :S Dus heb maar gewoon thuis getest en daar bleek het scherm perfect te zijn.

Ja dit bedoel ik nou, hier kan ik gewoon echt niet mee akkoord gaan dat ze 25 euro rekenen om ff de doos open te maken en te testen of deze geen dode pixels bevat.

Ik wil een samsung 191T kopen maar zo'n beetje alle winkels die ik heb gemaild geven als reactie dat je extra moet betalen om in de winkel je scherm te checken.
Het lijkt mij de normaalste zaak van de wereld dat je als koper een product checkt vóórdat je em aanschaft.

Vage regeling hoor :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

M'n ADI 715 is net binnen, en WOW wat een wereld van verschil met mijn oude CRT scherm. Een groot voordeel van de ADI vind ik dat de voet de meeste zware delen bevat (luidsprekers vooral), dus hij staat erg stevig. Ik ken een paar mensen met een Iiyama scherm en als je tegen je buro stoot begint het scherm te schudden, die Iiyama en een hoop andere schermen hebben een lichte voet en een zwaar blok achter het scherm geplakt. Ik heb mijn monitor ook bij easycom besteld, daar is ie vergeleken met de meeste andere vergelijkbare schermen een paar honderd euro goedkoper! Ook werd vantevoren op dode pixels gekeken.

Net even een XviD filmpje op mijn scherm bekeken en een spelletje gespeeld en ik kan geen ghosting ontdekken. Ik had hem eerst per ongeluk in 800x600 staan (mijn oude monitor stonf op die resolutie ingesteld) ipv 1280x1024 en toen gaf ie ook erg goed beeld dus de interpolatie is ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik sta op het punt een 17 ich tft te kopen. Nu kan ik oa een belinea 101730 kopen. Het gaat hier niet om het oude model, maar een nieuw model dat in hoogte verstelbaar is en waar een randje om zit van ongeveer 1 cm.
Ik heb de afgelopen dagen een werkelijke quest for the holy review gedaan maar er is bijna niet 1 te vinden. Ik heb ook op Duitse en Franse websites gezocht maar daar is eigenlijk ook niets.
Heeft iemand van jullie dit scherm, heeft iemand er ervaring mee of weet iemand een (uitgebreide) review te vinden?

LuxMundi

De specs zijn overigens

recommended resolution 1280 x 1024
brightness in cd/qm: typ. (min.) 250
contrast ratio: typ. (min.) 350:1
horizontal viewing angle : typ. (min.) 140°
vertical viewing angle : typ. (min.) 120°
coating Anti Glare
response time: rise / fall in ms (typ.) 5/20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trunksmd
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-06 12:17
C00KW4US schreef op 07 April 2003 @ 16:14:
[...]

Ja dit bedoel ik nou, hier kan ik gewoon echt niet mee akkoord gaan dat ze 25 euro rekenen om ff de doos open te maken en te testen of deze geen dode pixels bevat.

Ik wil een samsung 191T kopen maar zo'n beetje alle winkels die ik heb gemaild geven als reactie dat je extra moet betalen om in de winkel je scherm te checken.
Het lijkt mij de normaalste zaak van de wereld dat je als koper een product checkt vóórdat je em aanschaft.

Vage regeling hoor :(
Bestaat daar niet 1 of andere wet voor (geen juristen op dit forum? (8> ), die de koper voor dit soort ongein beschermt of moet iemand dit weer eens aanhangig maken bij een instantie of rechter. Dit vind ik namelijk puur machtsmisbruik, om niet te spreken van onbeschoftheid. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donald_dick
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:32
iemand nog hier een oude Philips brilliance 180P? ik heb deze al 3 jaar en hij heeft nog geen dode pixels :)

wie de bal kaatst, kan hem gekorrigeert terug verwachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit merkte ik ook op bij mijn Acer. Maar na de analoge kabel voor een DVI verwisseld te hebben was het gewoon scherp.
Verwijderd schreef op 07 april 2003 @ 14:11:
Ik heb laatst bij een vriend een Dell TFT scherm bekeken, en zag iets wat me zeer verbaasde nl zijn beeld was niet constant, de ene letter was haarscherp de andere leek wel geemuleerd (dikker en onscherper) ik 10x op autoadjust geclicked, maar dit hielp niks. Hij beweerde dat dit normaal is en dan zijn kennissen allemaal dit probleem hebben met TFT's maar dat ze dat niet storend vinden. Ik vind dit echt super storend, net alsof me lens scheef zit (en ik heb geeneens lensen, kun je nagaan :P) op mijn Hitachi zijn de letters in ieder geval haarscherp. Het lijkt me stug dat iedereen zo'n beeld normaal vind, het lijkt wel een CRT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 April 2003 @ 15:47:

Ik heb dat wel eens meegemaakt toen ik met een paar vrienden een chettoblaster wilde kopen van ca 100 euro."
ik: "Kunnen we er ook ff naar luisteren?"
verkoper: "Neah... als ik daar aan moet gaan beginnen..."
ik: "Uhmm.. sorrie???"
verkoper: "Ja dat geeft namenlijk zo een herrie. Kunnen we echt niet aan beginnen."
ik: "Maar ik ga toch geen radio op uiterlijk kopen. Ik wil wel graag weten wat ik koop. En met die herrie zal het ook wel meevallen. Er zijn op dit moment geen andere klanten in je winkel dus er zal niemand last van hebben."
verkoper: "Nee, kan ik eeecht niet maken."
ik: "Nou oke, een vriend van mij woont hier aan de overkant doe mij die radio, gaan we daar ff luisteren en als het niets is brengen we hem zometeen weer terug."
verkoper: "Uhhm... ja kan, maar dan kunt u niet uw geld terug krijgen. U kunt dan alleen een tegoed bon krijgen."
ik: "Pardon??? We mogen er hier niet naar luisteren en als het niets blijkt te zijn krijgen we ons geld niet terug? Ik heb laatst toch echt bij één of ander consumenten programma gezien dat je wettelijk verplicht bent om geld terug te geven i.p.v een tegoedbon."
verkoper: "Ja dat zal wel, maar wij doen daar niet aan."
wij: "Tot ziens!"

Vervolgens twee winkels verderop een radio gekocht voor 170 euro en ff wezen showen bij die verkoper van de eerste winkel :)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2003 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaflic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 26-09 21:00
Hmm,

Wat ik hier jammer vind is dat er toch een aantal schermen enorm voorgetrokken worden en dat alleen daar over gepraat wordt (hitachi, illyama, sharp)

Ik kan met een korting van 40% philips tft-tjes kopen maar daar wordt hier niet over gepraat. Als je zo'n korting hebt, is het dan misschien toch aan te raden om philips te kopen? Of zeggen de experts onder jullie dat philips TFTs zo slecht zijn dat, zelfs al zijn ze spotgoedkoop, je ze beter niet kan kopen?

Ik ga morgen denk ik even in eindhoven naar TFT-tjes kijken (niet kopen dus, want dat kan goedkoper ;) ) En dan zal ik eens kijken waarom sharp zo geweldig is en waarom ik niemand over philips hoor.
Als ik een TFTtje heb van philips zal ik hier de resultaten wel plaatsen zodat die ook een beetje mee kan in de race ;)

Het is wel zo dat philips vaak duurder is, maar zou dat een argument zijn om ze niet te betrekken bij deze "race". Hmm, ik ga op onderzoek uit ;)

/Edit
Tiepvauten

[ Voor 3% gewijzigd door Shaflic op 08-04-2003 01:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nou sikmpel....voor 40 % korting wil ik er ook wel een als tweeede screen.
Maar jij komt ook alweer met sharp. welke bedoelen jullie nou allemaal ??? ik heb geen sharp gezien die zo master zou moeten zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R_W
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

R_W

Verwijderd schreef op 07 April 2003 @ 14:11:
Komt dit misschien omdat het niet de native resolutie was :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Nee, het is waarschijnlijk analoog aangesloten en als de sampleclock een beetje uit de pas loopt krijg je dit. Dit hoeft overigens niet aan de TFT te liggen, een inferieure videokaart kan ook de schuldige zijn.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerBee
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

KillerBee

This fragster is unstoppable!

Vraagje aan de Hitachi (cml174sxw) gebruikers:

Vanaf het begin dat ik dit scherm heb (nu zo'n anderhalve week), heb ik deze aangesloten met de bijgeleverde dvi-kabel, ik heb begrepen dat sommige display-functies (die bij analoog wel werken) wegvallen. In mijn geval mis ik deze functies: Contrast, Phase, Clock en Color temperature. Klopt het dat ik niet bij deze functies kan? Alles werkt prima hoor, gamen e.d. ziet er perfect uit. Ik bemerk alleen toch bij het bekijken van divx en dvd's dat m'n beeld niet echt lekker eruit ziet (toch wel wat blokkerig), maar dat kan wellicht met instellingen te maken hebben. Iemand advies?

Mijn Systeem "Always listen to experts. They'll tell what can't be done and why. Then do it"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
nog even een interesant nieuwtje:

de fabrikant van de 16ms schermpjes, AU Optronics. is onderdeel van de BenQ groep, en BenQ is een divisie van Acer.
dus in principe iedereen die een 16ms scherm heeft, heeft een Acer ;)

deze info heb ik van http://www.hardware.info/reviews.php?id=292&page=3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Byte_Me
  • Laatst online: 15:22
ik ben me een beetje aan het inlezen op het gebied van tft's want ik wil er binnenkort eentje kopen. weet iemand toevallig een leuke site waar je kunt aangeven wat je voorkeuren zijn, waarna je een lijstje krijgt met geschikte modellen, zoals bij kieskeurig. verder kan ik in de reviews niets vinden over de gelijdskwaliteit van ingebouwde speakers. wat mag je hiervan verwachten? ik neem aan dat ze een stuk beter zijn dan laptop speakers, maar is de kwaliteit vergelijkbaar met losse speakers? dit zou dan vooral voor het gamen zijn, niet voor films/mp3, daar heb ik een ander systeem voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

KillerBeeForEver schreef op 08 april 2003 @ 11:34:

Vanaf het begin dat ik dit scherm heb (nu zo'n anderhalve week), heb ik deze aangesloten met de bijgeleverde dvi-kabel, ik heb begrepen dat sommige display-functies (die bij analoog wel werken) wegvallen. In mijn geval mis ik deze functies: Contrast, Phase, Clock en Color temperature. Klopt het dat ik niet bij deze functies kan?
Phase en clock zijn typische functies voor de A/D conversie, dus die zijn iig volledig nutteloos als je de DVI gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Byte_Me
  • Laatst online: 15:22
hoe zit het met het "onboard" geluid van deze monitor. is dat kwalitatief en kwantitatief (2.5W is niet veel) voldoende om mee te gamen, of zet je er nog andere speakers naast. het leek me wel lekker opgeruimd op mijn buro, geintegreerde speakers.

[ Voor 7% gewijzigd door Byte_Me op 08-04-2003 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerFlower
  • Laatst online: 18:08

PowerFlower

être diable et jouer fleur

De 16ms AU Optronics panels (van de Hitachi, Acer e.d.) zijn dus idd 262.000 kleuren (ook volgens hun eigen specs). Kijk maar eens hier bij de specs van hun panels. Dat vind ik wel heel erg jammer, had net besloten dat die Acer AL732 het moest worden, vanwege de response, de inputs en het design (staat mooi bij een Coolermaster ATC-500!). (Maar goed beter dat ik het nu weet dan pas na aankoop).

/speculatie mode:
Ik hoorde al een paar keer dat sommige TFT's kleuren genereren (onder andere) door het switchen in een bepaalde freq van de pixels om de tinten te krijgen. Zou het nu niet gewoon zo zijn... dat de AU Optronics panels types M170EN-04 t/m 07 gewoon hetzelfde panel zijn, maar met een iets ander circuit? Er staat er bijv. ook een bij met een response van 40ms (M170EN-04) en een met een response van 25ms (M170EN-07) die wél 16 miljoen kleuren weergeven. De meeste andere specs zijn ongeveer hetzelfde (iets wisselende brightness, contrast, maar dat kan ook aan backlight en coatings e.d. liggen). Kortom, als je de frequentie beperkt waarmee kleuren wisselen, kun je sneller van de ene naar de andere kleur schakelen (16ms ipv 25ms), maar ook minder kleuren weergeven (262.144 ipv 16.777.216).
262.144 kleuren wil zeggen dat je in feite 18 bits kleur hebt (ipv 24 bits, true color). Dat is maar marginaal beter dan 16 bits kleur; misschien is het beter om deze panels dan ook aan te sturen met je vid kaart op 16 bits ipv 24 bits, en de software de dithering laten doen (dat kan vrij goed worden, afhankelijk van m.n. de applicaties). [Kan iemand met een Acer of Hitachi dit eens testen?]
De verhouding tussen 8 bits per R, G of B en 6 bits per RGB is 1 1/3.
Dat zit niet zo ver van de verhouding tussen 25ms en 16ms... dat is ongeveer 1 1/2...

Als dit zo is:
Zou het niet mooi zijn als zo'n scherm je gewoon met een schakelaartje de keuze geeft tussen 16ms, 18bits kleur (gamen) en 25ms, 24bits kleur (foto editen)? Of beter nog: is dit erin te tweaken? Een Acer AL732 met 25ms, maar wél 16 miljoen kleuren zou ik zo kopen namelijk *D

* PowerFlower vindt het eens tijd worden dat ome Tom hier een begrijpelijk technisch verhaaltje over schrijft, en een review van het panel zou ook leuk zijn (of is die er al?)

[ Voor 15% gewijzigd door PowerFlower op 08-04-2003 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekool
  • Laatst online: 20:23
Ik heb sinds deze ochtend ook een ADI A715 via het perfecte Easycom besteld. Alles ziet er prima uit zoals eerdere tweakers ook al wisten te melden.

Alleen bij de http://teletekst.nos.nl/gif/101-01.html pagina trillen de blauwe letters op de zwarte achtergrond, op andere pagina's heb ik hier dus geen last van. Instellingen staan op 1280x1024 met 75Hz. Zou dit met de grafische kaart te maken kunnen hebben (Hercules Prophet 4000XT)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raku
  • Laatst online: 23-09-2022

Raku

Mental Aid

Topicstarter
PowerFlower schreef op 08 april 2003 @ 13:18:
De 16ms AU Optronics panels (van de Hitachi, Acer e.d.) zijn dus idd 262.000 kleuren (ook volgens hun eigen specs). Kijk maar eens hier bij de specs van hun panels. Dat vind ik wel heel erg jammer, had net besloten dat die Acer AL732 het moest worden, vanwege de response, de inputs en het design (staat mooi bij een Coolermaster ATC-500!). (Maar goed beter dat ik het nu weet dan pas na aankoop).

/speculatie mode:
Ik hoorde al een paar keer dat sommige TFT's kleuren genereren (onder andere) door het switchen in een bepaalde freq van de pixels om de tinten te krijgen. Zou het nu niet gewoon zo zijn... dat de AU Optronics panels types M170EN-04 t/m 07 gewoon hetzelfde panel zijn, maar met een iets ander circuit? Er staat er bijv. ook een bij met een response van 40ms (M170EN-04) en een met een response van 25ms (M170EN-07) die wél 16 miljoen kleuren weergeven. De meeste andere specs zijn ongeveer hetzelfde (iets wisselende brightness, contrast, maar dat kan ook aan backlight en coatings e.d. liggen). Kortom, als je de frequentie beperkt waarmee kleuren wisselen, kun je sneller van de ene naar de andere kleur schakelen (16ms ipv 25ms), maar ook minder kleuren weergeven (262.144 ipv 16.777.216).
262.144 kleuren wil zeggen dat je in feite 18 bits kleur hebt (ipv 24 bits, true color). Dat is maar marginaal beter dan 16 bits kleur; misschien is het beter om deze panels dan ook aan te sturen met je vid kaart op 16 bits ipv 24 bits, en de software de dithering laten doen (dat kan vrij goed worden, afhankelijk van m.n. de applicaties). [Kan iemand met een Acer of Hitachi dit eens testen?]
De verhouding tussen 8 bits per R, G of B en 6 bits per RGB is 1 1/3.
Dat zit niet zo ver van de verhouding tussen 25ms en 16ms... dat is ongeveer 1 1/2...

Als dit zo is:
Zou het niet mooi zijn als zo'n scherm je gewoon met een schakelaartje de keuze geeft tussen 16ms, 18bits kleur (gamen) en 25ms, 24bits kleur (foto editen)? Of beter nog: is dit erin te tweaken? Een Acer AL732 met 25ms, maar wél 16 miljoen kleuren zou ik zo kopen namelijk *D

* PowerFlower vindt het eens tijd worden dat ome Tom hier een begrijpelijk technisch verhaaltje over schrijft, en een review van het panel zou ook leuk zijn (of is die er al?)
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met dat testen... Wil je dat eens uitleggen hoe ik dat precies kan doen? Ik heb namelijk ook een Acer Al732. Ik heb hem al wel @ 16-bits kleuren gezet en zie wel verschil. Je ziet dan duidelijk overgangen tussen kleuren. @ 32bit niet. Ik weet niet of je dat bedoelde , maar dit is wat ik dus kreeg....

Raku

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ik heb sinds 2 weken de LG L1710S (dus geen DVI)

Ik ben zeer tevreden met dit scherm, 16.19M kleuren en een response tijd van
20 ms. Geen gohsting (zover ik kan zien)

link naar LG L1710S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand ervaring met de volgende TFT's mbt TV kijken:

- Acer AL707
- ADI A715
- CTX S700
- CTX PV700

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2003 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de Samsung TFT 172T getest bij mij op het werk met American Army operatiosn.
Ik had wel degelijk last van ghosting, dit werd iets beter met het verloop stekkertje van analoog>DVI.

Maar mijn vraag is nu: Als ik een DVI kabel gebruik en dus geen converters is dan de ghosting weg?

Ik heb begrepen van enkele tweakers dat ze geen ghosting zagen op de 172T maarja dan vraag ik mij af wat ze toen aan het doen waren 8)7

Nu heb ik nog een paar andere 17" TFT's gezien die mij ook wel aanspraken:
*NEC 1701 (helaas geen DVI)
*Acer al732 (nog niet naar gezocht, openingspost ;))

Iemand hier misschien wat duidelijkheid over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Niet online
ik heb de Acer AL732 en heb totaal geen ghosting
met de nec heb ik geen ervaring

ff een tip naar iedereen, als je wat wilt weten heb je grote kans dat je het vind in deel 3 van the final episode. daar hebben veel mensen hun bevindingen neergezet van schermen die op dit moment HOT zijn. oa rick2001 heeft aardig wat bevindingen gepost.

dus mensen, ff zoeken in deel 3 !!
direct-link: shameete in "TFT/Gamen - the final episode part 3"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerFlower

PowerFlower

Eth3r3al schreef op 08 April 2003 @ 13:55:
[...]
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met dat testen... Wil je dat eens uitleggen hoe ik dat precies kan doen? Ik heb namelijk ook een Acer Al732. Ik heb hem al wel @ 16-bits kleuren gezet en zie wel verschil. Je ziet dan duidelijk overgangen tussen kleuren. @ 32bit niet. Ik weet niet of je dat bedoelde , maar dit is wat ik dus kreeg....
Hm, dat zegt wel iets. Maar wat ik bedoelde was het effect dat hier beschreven werd:
Verwijderd schreef op 05 April 2003 @ 23:51:
[...]
Als ik het goed heb begrepen heeft de Acer hetzelfde scherm als de Hitachi en van die laatste is bekend dat die nogal een beperkte kleurdiepte heeft. Wellicht dat dat jou nu opbreekt. Deze plaatjes uit een folder van Sharp tonen het effect van zo'n beperkte kleurdiepte. Als het linker plaatje ongeveer weergeeft wat jij ziet dan kan je daar volgens mij weinig aan veranderen; dat is gewoon een beperking van de TFT techniek van het Acer scherm.
Zie je daar het verschil tussen het rechter en linker plaatje? Dit plaatje gaat overigens over 10bit vs. 8bit en is een simulatie (en zegt an sich dus weinig over 8bit vs. 6bit). Het punt is: geeft de Acer 262.000 of 16,7miljoen kleuren weer? Volgens hun eigen specs 16,7 miljoen, maar
Verwijderd schreef op 05 April 2003 @ 21:28:
Ik heb hier sinds kort een ACER AL732 staan, via een DVI op de TI4200. Internet zoals nu ziet er erg gelikt uit, zeer scherp, en bijv Medal Of Honour is echt super. Maar ik heb een ander probleem, Film kijken werkt niet goed. Ik krijg een soort compressie artefarcts, een beetje blokkige vormen in de achtergrond en op stilstaande vlakken. Doet me een beetje denken aan het fullscreen bekijken van een Realvideo file, alleen dan natuurlijk lang zo erg niet. De PC staat op 1024 bij 768, 32 bit en 60Hz, wat de geadviseerde instellingen van de acer zijn volgens de handleiding. Natuurlijk heb ik alle andere mogelijkheden ook al geprobeerd. De slechte kleurovergangen blijven.
Om de drivers en Windows instellingen buiten spel te zetten heb ik het scherm via de S-VHS kabel rechtstreeks op mijn stand alone DVD speler aangesloten. Precies hetzelfde.
Mijn vraag is, is mijn scherm defect of is film kijken op een TFT gewoon niet echt goed te doen?
en
Verwijderd schreef op 06 April 2003 @ 00:12:
Hmm, dat effect (welliswaar in mindere mate) zie ik dus ook met mijn Adi A715. Ik zie het nu dan ook in beide plaatjes.
@ Dlocks: dat je ook in het rechter scherm een slechte overgang ziet, klopt, dat is zelfs op mijn Iiyama CRT zo. Dat zit 'um in de JPEG compressie. Het is dan ook maar een simulatie (de "betere weergave" van 10 bits gamma correctie; de meeste vid kaarten geven 10 bits niet weer, en in een plaatje kan dat sowieso al niet, want JPEG's zijn maar 24bit - 8bit x 8bit x 8bit).

@ ThaJAXx: dat heb je ook op een CRT. Tot op zekere hoogte, dan. DVD is nou eenmaal gecomprimeerd en daar zitten dus altijd artefacts in (tot mijn grote ergernis, zo "perfect" is DVD dus ook niet). Alleen, op een TV zie je dat niet omdat het beeld op een TV gewoon extreem slecht is (hoe goed je pit ook is), tenzij je een 1337 Plasma buis hebt o.i.d. Kortom, hoe erg is het? Ziet het er uit als een "te scherpe" weergave van DVD of gewoon echt een slechte weergave door de TFT?

Kortom, volgende test voor de Acer:
Wat ik dus wil weten is:
• geeft de Acer wel echt 16,7 miljoen (of daaromtrent) kleuren weer of maar 262.000? Dat is te zien aan goeie foto's met bijv. een verloop in de lucht van tinten blauw.
• als de Acer maar 262.000 kleuren weergeeft, wordt het dan niet beter als je je vid kaart op 16 bit, ipv 24 of 32 bit zet? (dat antwoord heb jij al gegeven: dat ziet er dus duidelijk slechter uit).
• wie test de weergave even met een analoge bron op de composite ingang van de Acer? dus met bijv. een videorecorder. Als het goed is, zie je hier perfecte kleurovergangen in (i.t.t. DVD, hoewel het wel wat onscherper is dan DVD, maar bij DVD zul je compressieartefacten zien). Dan is de kleurweergave van de Acer OK. Als het slecht is, zie je ook met die analoge bron blokken, en dan zuigt de Acer.

[ Voor 5% gewijzigd door PowerFlower op 08-04-2003 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oke die Nec is ook wel lekker zo te zien:

--------------------------------------------------------------------------------------
In spite of this, the NEC beats the Iiyama because its images are better, much closer to a CRT than on the AS4314UTG.
--------------------------------------------------------------------------------------http://www4.tomshardware.com/display/20030221/hitachi-04.html

Hmmm het wordt moeilijker, moeilijker en bijna onoverzichtelijk.
Damn ik d8 die 172T mooi was :).
Ben gewoon op zoek nar een TFT waar ik op kan gamen zonder ghosting en d8 dat met toch niet zo moeilijk zijn, nou dat heb ik geweten :)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2003 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

weet iemand een progje waarmee je je kleuren instelling kan perfectioneeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hai lui,

Excuus omdat ik geen zin heb om deze hele thread door te lezen om antwoord te krijgen op me vraag, jaja ik weet ik lui zijn.
Simpel vraagje. Me pa heb geld teveel en die wil een 19 - 22 Inch TFT scherm aanschaffen. Nou heb ik zelf al rondgesnuffeld en schermen boven de 19" worden nogal prijzig.
De Ilyama AU4831D en AS4821DT zijn beide wil interessant, alleen ruim € 1000,- en dat is ongeveer het budget.
Ik had ook nog 2 goeie Samsung schermen, maar de website ligt er ff uit :@
Website werkt weer, dat is de SyncMaster 191 T en de 191 N (beide rond de 900 pleuro)
Ik zie ook ff langskomen dat NEC tft's zeker niet slecht zijn.
Als mensen een advies hebben, hoor ik het graag.

Eisen: Lage reactietijd (<25 ms), wordt tv op gekeken, prijs rond de € 1000,-

[ Voor 8% gewijzigd door Viper® op 08-04-2003 16:32 . Reden: website werkt weer :P ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yagermeister
  • Laatst online: 02-10 14:45

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

Viper_74 schreef op 08 April 2003 @ 16:30:
Hai lui,

Excuus omdat ik geen zin heb om deze hele thread door te lezen om antwoord te krijgen op me vraag, jaja ik weet ik lui zijn.
Simpel vraagje. Me pa heb geld teveel en die wil een 19 - 22 Inch TFT scherm aanschaffen. Nou heb ik zelf al rondgesnuffeld en schermen boven de 19" worden nogal prijzig.
De Ilyama AU4831D en AS4821DT zijn beide wil interessant, alleen ruim € 1000,- en dat is ongeveer het budget.
Ik had ook nog 2 goeie Samsung schermen, maar de website ligt er ff uit :@
Website werkt weer, dat is de SyncMaster 191 T en de 191 N (beide rond de 900 pleuro)
Ik zie ook ff langskomen dat NEC tft's zeker niet slecht zijn.
Als mensen een advies hebben, hoor ik het graag.

Eisen: Lage reactietijd (<25 ms), wordt tv op gekeken, prijs rond de € 1000,-
Ik zou zeggen kijk eens bij sony die hebben nu ook een 19 inch in de versie waar ik de 18.1 van heb. Volgens sommige test zijn ze ook nog sneller dan sony zelf aangeeft.

-Te huur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkChylde
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-09 13:10
*kuch* 22 inch apple cinema display *kuch* als je pa geld te veel heeft o-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raku

Raku

Mental Aid

Topicstarter
PowerFlower schreef op 08 April 2003 @ 16:13:
[...]
Kortom, volgende test voor de Acer:
Wat ik dus wil weten is:
• geeft de Acer wel echt 16,7 miljoen (of daaromtrent) kleuren weer of maar 262.000? Dat is te zien aan goeie foto's met bijv. een verloop in de lucht van tinten blauw.
• als de Acer maar 262.000 kleuren weergeeft, wordt het dan niet beter als je je vid kaart op 16 bit, ipv 24 of 32 bit zet? (dat antwoord heb jij al gegeven: dat ziet er dus duidelijk slechter uit).
• wie test de weergave even met een analoge bron op de composite ingang van de Acer? dus met bijv. een videorecorder. Als het goed is, zie je hier perfecte kleurovergangen in (i.t.t. DVD, hoewel het wel wat onscherper is dan DVD, maar bij DVD zul je compressieartefacten zien). Dan is de kleurweergave van de Acer OK. Als het slecht is, zie je ook met die analoge bron blokken, en dan zuigt de Acer.
Lijkt me verstandiger om photoshop te starten , zodat je niet al een compressed plaatje hebt :) Dus ff een overgang tussen lichtblauw en blauw maken :)

Overgangen van blauw naar wit op analoge ingang

Nou , dat heb ik even gedaan. Ik heb een veld van 1280x1024 gebruikt en dan op 100% zoom. Gevult met overgang van blauw naar wit.

[32 bit]

Nou , ik meende zo nu en dan heeeel fijntjes lijnen te kunnen zien. Kan ook een beetje gezichtsbedrog zijn , maar misschien heeeel fijntjes.

[16 bit]

Die "lijntjes" die ik net zag lijken duidelijker , maar het is geen verschil van dag en nacht. Je kunt het nauwlijks zien en moet je wel echt concentreren.

Nu heb ik een compressed achtergrond van een auto+lucht en gras gepakt. Tis een jpg en al niet zo goede kwaliteit.

[32 bit]

Je kunt duidelijk overgangen zien , maar dat ligt aan het "blokken" en compressed. Je kunt zien dat ie te ver compressed is doordat op sommige stukken wat abnormale kleuren worden gebruikt

[16 bit]

De overgangen wederom duidelijker te zien. Nu wel wat duidelijker dan uit de vorige test.

Composite in+ VCR
Nou , de volgende test: de composite ingang+ VCR. Ik heb de film grease (sorry , had niets anders :D) en een concert van The Corrs gebruikt. Nu viel mij 1 ding op en dat was de kleur overgang in de lichte gebieden. Als je licht op de huid schijnt zie je het contrast nog wel. Daar zie je dat helemaal niet. Daar word het 1 wit vlak. Maar de overgang van kleuren was voor de rest ok. Helemaal geen blokken te zien. Ik moet er wel bijzeggen dat het een VCR van +- 5 jaar uit is. De donkere gebieden in het concert waren ook niet al te duidelijk , maar voor de rest was ie perfect.

[ Voor 55% gewijzigd door Raku op 08-04-2003 19:15 ]

Raku

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zal de AL732 nog even testen met een VCR, maar in photoshop heb ik echt kleurgrenzen. Ik maak een 300 DPI bitmap die van boven (rood) naar onder (wit) verloopt. Dan zie je in 32 bit duidelijk streepjes. Zie je ze niet goed, scroll het beeld dan maar eens op en neer. Toen heb ik dat plaatje 90 graden gekanteld. Wederom zie je strepen, alleen nu natuurlijk verticaal. Om nog even zeker te zijn heb ik het plaatje toen scheef gezet naar 45 graden. En ja hoor, scheve kleurovergangs strepen. Bah. Nou, dat alles was in 32 bit. Toen ik de rate op 16 bit zette schrok ik me wild! Hehehe, alsof ik door zo'n ouderwetse veiligheidsglazen deur keek, nee, snel weer terug naar 32 Bit. 24 is trouwens geen optie bij mij, geen idee waarom niet.

De videotest doe ik morgen. Ik heb een mailtje naar Acer gestuurd, maar nog geen reply....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raku

Raku

Mental Aid

Topicstarter
Verwijderd schreef op 08 April 2003 @ 22:39:
Ik zal de AL732 nog even testen met een VCR, maar in photoshop heb ik echt kleurgrenzen. Ik maak een 300 DPI bitmap die van boven (rood) naar onder (wit) verloopt. Dan zie je in 32 bit duidelijk streepjes. Zie je ze niet goed, scroll het beeld dan maar eens op en neer. Toen heb ik dat plaatje 90 graden gekanteld. Wederom zie je strepen, alleen nu natuurlijk verticaal. Om nog even zeker te zijn heb ik het plaatje toen scheef gezet naar 45 graden. En ja hoor, scheve kleurovergangs strepen. Bah. Nou, dat alles was in 32 bit. Toen ik de rate op 16 bit zette schrok ik me wild! Hehehe, alsof ik door zo'n ouderwetse veiligheidsglazen deur keek, nee, snel weer terug naar 32 Bit. 24 is trouwens geen optie bij mij, geen idee waarom niet.

De videotest doe ik morgen. Ik heb een mailtje naar Acer gestuurd, maar nog geen reply....
Dan heb jij misschien een ander panel als mij? Ik heb vanalles geprobeerd maar krijg nauwlijks lijnen. In 16 bit slechts in sommige plaatjes. En dat van dat scrollen heeft niets ermee te maken. Als de kleuren slecht zijn moet je dat gewoon kunnen zien zonder scrollen :)

BTW , wat voor refreshrate draaien jullie?

[ Voor 3% gewijzigd door Raku op 08-04-2003 22:51 ]

Raku

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alle refreshrates geprobeerd. Nu maar op 60 laten staan. Maar als je echt wat slechts wil zien hier moet je gewoon een DVDtje opzetten en dan een beetje naar de schaduw patijen kijken of naar een blauwe lucht op de achtergrond.

Sisoft Sandra zegt dat er bij mij een Proview scherm inzit, gemaakt in week 1, 2003.

Verder bedoelde ik met scrollen alleen dat je dan de kleurverschil-lijnen mee ziet bewegen. Das wat duidelijker voor diegene die niet weten wat een kleurverschil-lijn is of diegene die wat minder veeleisend zijn wat betreft hun schermpje. Om te internetten vind ik het een prachtscherm, en gamen is ook erg OK, maar photosoep of DVD niet.

Het kan natuurlijk altijd nog zo zijn dat mijn scherm gewoon niet goed is, maar na de kleurverhalen die ondertussen hier zijn verschenen ben ik bang dat TFT gewoon nog niet is wat ik zoek. Zodra Acer mailt laat ik direct weten wat hun mening is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 April 2003 @ 23:34:
[..]

Het kan natuurlijk altijd nog zo zijn dat mijn scherm gewoon niet goed is, maar na de kleurverhalen die ondertussen hier zijn verschenen ben ik bang dat TFT gewoon nog niet is wat ik zoek. Zodra Acer mailt laat ik direct weten wat hun mening is.
Ik denk dat het dan inderdaad niet is wat je zoekt (of je moet wellicht voor een duurder TFT gaan). Ik ben zelf eigenlijk alleen tevreden over het rustige beeld, weinig last als zon in scherm schijnt en dat een TFT zo weinig ruimte inbeslag neemt. De kleurkwaliteit vind ik ten opzichte van een goede CRT echt een flinke stap achteruit.

Ik denk dat je mening ook afhangt van wat voor CRT monitor je gewent bent. Als dat een relatief goede is geweest (plus goede grafische kaart) en je stapt dan over op TFT kan het denk tegenvallen. Heb je altijd tegen een bolle goedkope ofwel relatief slechte CRT zitten kijken en stap je dan over op TFT dan zul je het wellicht fantastisch vinden.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2003 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Niet online
zou iemand zo'n plaatje hier kunnen posten? ??
kan ik ook mijn Acer AL732 ff erop testen

in het dagelijkse werk wat ik ermee doet heb ik totaal geen last met die kleuren
maar wil het toch ook ff graag weten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene59
Zijn er überhaupt wel betaalbare tft schermen, die geschikt zijn voor de photoshoppers onder ons? Zo ja, welke schermen zijn dat dan eigenlijk?
Een combinatie van lage response en veel kleuren is zeker nog niet mogelijk, of wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

een maat van mij werkt in engeland bij de televisie en daar moet hij veel shit doen met soortgelijke progjes. animaties maken en dergelijke. die worden allemaal op een tft gemaakt...namelijk op sharp schermen. als ze ze dan eindelijk zo ver hebben worden ze op crt's bekeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik kom toch nog een keer terug op de Sony die ik in een duitse magazine heb gezien. OOk 16ms en kwam als beste uit de test.
nou vraag ik me af of hier mensen zijn die hem gebruiken en of er iemand een review gezien heeft. lijkt mij iig een kicke monitor:

SONY SDM-S71R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerFlower

PowerFlower

Eth3r3al, ThaJAXx, bedankt voor het testen. M.n. die video test is denk ik een goed voorbeeld. JUIST als het een oude en wazige VCR is, zou ik haast zeggen ;)

Photoshop gradients zijn problematisch als test, het is sowieso vaak lastig die goed te krijgen. In Photoshop 5 zag ik in 32 bit op m'n Iiyama Vison Master Pro 510, 22", 1600x1200, 100 hertz aan een Hercules GeForce 256, ook vaak nog de grenzen. In Photoshop 7 is dat kennelijk een stuk beter want dan zie ik vaak géén strepen bij een lineaire gradient. Maar als ik mn best doe krijg ik ze nog steeds ;)

Betere test is goede, HQ stock art van bijvoorbeeld een zonsondergang. Ga maar eens kijken op http://www.freefoto.com o.i.d., en dan bijvoorbeeld dit plaatje, dat op mijn Iyama een tamelijk perfect verloop heeft, maar op mijn tweede scherm, een Nec Multisync M700 17"op 1024x768, 16 bit, 85 hertz, aan een S3 ViRGE ziet het er niet uit. Probeer die eens, zou ik zo zeggen.

Maar in feite ben ik al voldoende gerustgesteld. Als een analoge input netjes wordt weergegeven, zit het denk ik wel goed. Dan kloppen bijv. de opmerkingen op THG dat 253 rood, 253 groen en 254 blauw tinten (of zoiets) worden weergegeven op de Hitachi wel redelijk denk ik (hoewel dat volgens de geruchten dus niet zou kunnen). Natuurlijk is dat nog steeds geen 255, 255, 255, maar laten we vooral niet vergeten dat ook veel CRT's daar niet perfect in zijn (óók mijn Iiyama heeft zijn beperkingen)! Bovendien... een oude wijsheid wil het dat mensen sowieso niet meer dan 200 tinten kunnen WAARNEMEN, dus je moet echt je best doen om iets kunstmatig zo te maken dat je het wél kunt zien.

Anyway, ik maak me dan niet druk over het fotosoepen thuis (waar ik de Acer zou willen). Op m'n werk blijf ik lekker aan de CRT, toch ruimte zat :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

die adi 715 ziet er aantrekkelijk uit.
een maand pixelperfect garantie.
aardige prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hey allemaal

ik heb dinsdag mijn 17 " NEC LCD 1760nx

ik moet alleen nog een dvi kabel kopen maar voor de rest is het scherm perfect :d
geen ghosting of watever.

mzzl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Over schermen gesproken, Saddam Hoessein is een scherm armer :/

[afbeelding]

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2003 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Trouwens ik kan het kloppen dat het normaal is voor een 17" tft scherm dat als je hem op 1280x1024 op 75hz draait het beeld onstabiel word of gaat golven ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raku

Raku

Mental Aid

Topicstarter
Verwijderd schreef op 09 april 2003 @ 20:01:
Trouwens ik kan het kloppen dat het normaal is voor een 17" tft scherm dat als je hem op 1280x1024 op 75hz draait het beeld onstabiel word of gaat golven ?
Probeer hem eens @ 70 Hz , had ik soms ook... heel raar :?

Raku

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat fotootje is erg slecht bij mij, maar ja, tis ook een droevige kwaliteit. Ik zal eens een erg goede zonsondergang zoeken op Dpreview.

JAXx

Betere test is goede, HQ stock art van bijvoorbeeld een zonsondergang. Ga maar eens kijken op http://www.freefoto.com o.i.d., en dan bijvoorbeeld dit plaatje, dat op mijn Iyama een tamelijk perfect verloop heeft, maar op mijn tweede scherm, een Nec Multisync M700 17"op 1024x768, 16 bit, 85 hertz, aan een S3 ViRGE ziet het er niet uit. Probeer die eens, zou ik zo zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yagermeister
  • Laatst online: 02-10 14:45

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

Verwijderd schreef op 09 April 2003 @ 12:47:
ik kom toch nog een keer terug op de Sony die ik in een duitse magazine heb gezien. OOk 16ms en kwam als beste uit de test.
nou vraag ik me af of hier mensen zijn die hem gebruiken en of er iemand een review gezien heeft. lijkt mij iig een kicke monitor:

SONY SDM-S71R
Zoals ik al eerder zei ik heb 2x de X82 (nieuwere versie van de S81(18.1)) en ik heb nog bij geen 1 spel ergens probs mee. Als iemand toevallig een proggie weet om de refresh mee te testen dan zal ik het uitproberen :) . Ze zijn btw aangesloten op DVI.
Verwijderd schreef op 09 april 2003 @ 20:55:
Dat fotootje is erg slecht bij mij, maar ja, tis ook een droevige kwaliteit. Ik zal eens een erg goede zonsondergang zoeken op Dpreview.

JAXx

Ik heb dit foto'tje net bekeken maar ik zie hier geen overgangen in het hele gebeuren.

[ Voor 40% gewijzigd door Yagermeister op 09-04-2003 21:07 ]

-Te huur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 april 2003 @ 20:55:

JAXx

Yeps, op mijn Adi TFT zie ik blokjes. Op mijn 17'' Sony Trinitron Multiscan 200ES (CRT) ziet het er wel goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• certefied
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-08 10:53
Verwijderd schreef op 09 April 2003 @ 20:55:

JAXx

op mijn hitachi heb ik een mooi verloop ,geen blokjes dus.
Vreemd terwijl er in de adi hetzelfde scherm zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoals ik al eerder zei ik heb 2x de X82 (nieuwere versie van de S81(18.1)) en ik heb nog bij geen 1 spel ergens probs mee. Als iemand toevallig een proggie weet om de refresh mee te testen dan zal ik het uitproberen . Ze zijn btw aangesloten op DVI.
jou pannels zijn totaal anders als het model dat ik bedoel. jij hebt als ik me niet vergis responsetime>25. het model dat ik bedoel heeft 16ms en zelfs 15 gemeten ;)
darom weer mijn vraag!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerBee
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

KillerBee

This fragster is unstoppable!

KillerBeeForEver schreef op 08 april 2003 @ 11:34:

Vanaf het begin dat ik dit scherm heb (nu zo'n anderhalve week), heb ik deze aangesloten met de bijgeleverde dvi-kabel, ik heb begrepen dat sommige display-functies (die bij analoog wel werken) wegvallen. In mijn geval mis ik deze functies: Contrast, Phase, Clock en Color temperature. Klopt het dat ik niet bij deze functies kan? Alles werkt prima hoor, gamen e.d. ziet er perfect uit. Ik bemerk alleen toch bij het bekijken van divx en dvd's dat m'n beeld niet echt lekker eruit ziet (toch wel wat blokkerig), maar dat kan wellicht met instellingen te maken hebben. Iemand advies?
*kick*

Nog even over mijn eerdere reactie: ik weet inmiddels dat Phase en Clock inderdaad niet beschikbaar zijn wanneer de monitor digitaal is aangesloten, maar wilde toch nog graag weten hoe (en waar!) ik mijn monitor het beste kan instellen zodat ik bij het bekijken van divx/dvd's niet zo'n verloop heb. Het is niet ontzettend blokkerig ofzo, maar wel een beetje :| .

Mijn Systeem "Always listen to experts. They'll tell what can't be done and why. Then do it"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekool
  • Laatst online: 20:23
Verwijderd schreef op 09 april 2003 @ 22:18:
[...]
Yeps, op mijn Adi TFT zie ik blokjes. Op mijn 17'' Sony Trinitron Multiscan 200ES (CRT) ziet het er wel goed uit.
Raar, want op mijn Adi A715 tft zie ik geen blokjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chronos
  • Laatst online: 15-09 10:53
Ik heb dus ook de ADI A715 en ik zie ook geen blokjes. Resolutie op 1280x1024, 32 bit kleur en refresh op 75 Hz (60 naar 75 Hz scheelde bij mij VEEL met beeldkwaliteit).

Overigens, ik had toen ik hem kocht een aantal dode subpixels, dinsdag met ADI gebeld, zij mij meteen een formuliertje gemailed en als het goed is komen ze hem vandaag omruilen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timbos
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Timbos

hoi and dag!

idd, op mijn Adi A715 ook niet, ziet er gewoon goed uit. (geen blokjes)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timbos
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Timbos

hoi and dag!

gf4 43.45 driver, 32 bit kleur, 1280*1024 res, 60 Hz via Dvi connectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerFlower

PowerFlower

Kom ik net bij Dynabyte om even rond te kijken. Ze hebben daar alleen TFT's van Sony en Philips. De verkoper ziet me kijken, "kan ik u helpen? u zoekt een tft?" - "nou ik wilde eigenlijk wel eens een bepaalde Acer zien, maar die hebben jullie niet" - "nou, we zagen vanochtend in de computer iets... komt eind april... heel vreemd, lijkt niet te kloppen... een Acer... 19" TFT voor €699... dat kan natuurlijk nooit"... :X

[ Voor 7% gewijzigd door PowerFlower op 10-04-2003 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Icekool schreef op 10 april 2003 @ 12:16:
[...]

Raar, want op mijn Adi A715 tft zie ik geen blokjes.
Timbos schreef op 10 April 2003 @ 13:00:
idd, op mijn Adi A715 ook niet, ziet er gewoon goed uit. (geen blokjes)
Dat is wel heel vreemd. Mischien dat ik met mijn CRT een betere kwaliteit gewent ben dan jullie. (ofwel, mijn CRT/videokaart combinatie is beter dan die van jullie).

Ik zie toch echt als het ware storingen, blokjes, artifacts of hoe je het ook zou willen noemen in dat plaatje. Op zich is dit ook wel logisch aangezien een gemiddelde TFT veel minder kleuren kan tonen dan een gemiddelde CRT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lief Adje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:04

Lief Adje

Love is in the air

Ik volg dit draadje al een hele tijd, en het heeft me wel veel geholpen tot het kopen van mijn tft :D
ik heb uiteindelijk de LG FLATRON L1510S gekocht :)

Afbeeldingslocatie: http://www.lgelectronics.nl/images/monitoren/1510.jpg

Ik heb h'm gekocht bij Mycom en mocht hem volledig testen ik heb dan ook geeb dode pixels :) en heb ook geen last van ghosting.

eindelijk weer wat ruimte op me bureau (had voorheen een Philips 107S) :D

Het is echt een aanrader erg mooi scherp en kleurecht beeld (mede dankzij het bijgeleverde colorific)

PV: 2550WP | 520WP | een mens lijdt t meest door het lijden dat hij vreest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Colorific?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eth3r3al schreef op 09 April 2003 @ 20:13:
[...]

Probeer hem eens @ 70 Hz , had ik soms ook... heel raar :?
ik heb die flatpanel allang weer teruggebracht, een week geleden :)
Een Iiyama AS4314UTG.
Op 1280x1024 wou hij alleen op 60hz stabiel beeld geven, alleen als je dan ging gamen werd het beeld weer instabiel en ging het weer golven :/
Begrijp er helemaal niets van, het schijnt normaal te zijn met flatpanels.

En let op het was een G uitvoering van iiyama die zo geprezen werd door toms hardware !

btw draaide ik het ingame op 800x600 niet eens op 1280x1024.

dus ben meteen terug naar de winkel gegaan en me geld teruggevraagd.

Sucks, ik wacht voorlopig nog met flatpanel denk ik.

edit: btw was het volgens iiyama ook iets waar ze niets aan konden doen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2003 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lief Adje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:04

Lief Adje

Love is in the air

Jazeker, met Colorific kun je de kleuren via windows bijstellen en aanpassen aan de gebruikersomgeving (tl verlichting zonlicht ed) en de monitor aanpassen voor de te gebruiken doeleinden (gamen, surfen, textverwerken ed)

Het is helaas geen freeware, maar het zat erbij dus dat vind ik erg fijn :)

[ Voor 11% gewijzigd door Lief Adje op 10-04-2003 22:03 ]

PV: 2550WP | 520WP | een mens lijdt t meest door het lijden dat hij vreest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is er niemand die ervaring heeft met de Benq modellen ? Dacht altijd dat het een flutmerk was maar het schijnt dus gewoon Acer te zijn, (of andersom). Als ik naar de Benq FP767 ( http://www.benq.nl/Produc...t=182&page=specifications ) kijk doet dit me erg aan de hier veel geroemde Acer 732 ( http://www.acer.nl/vi/pag...3,,,0,0,3,,4141774569.htm ) denken. Alleen dit scherm kost "maar" 473 euro. :P
Ga nog maar een kijken of ik wat meer over dit schermpje te weten kan komen. Tot die tijd hou ik het nog op de ADI.
BTW, waar is Rick 2001 gebleven ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 April 2003 @ 04:41:
Alleen dit scherm kost "maar" 473 euro. :P
Scherm kost bij Zerocom l:( dus geen 473 maar 569 euro. In ieder geval heb je hem al wel voor 490 euro ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De pricewatch is behoorlijk verne$kt door Digiworld, ze zetten overal lage prijzen, maar kunnen niks leveren, er gaan zelf geruchten dat ze failliet gaan, een vriend van me werkt bij een bedrijf die hun spullen levert, maar ze mogen ze niet meer leveren want ze hebben al maanden de rekeningen niet betaald. Jammer dat deze gasten iedereen in de maling neemt met hun prijzen. Als die Zerocom die ADI op voorraad heeft zou ik hem maar nemen daar, hij is het zeker waard, een vriend heeft em en is echt super blij ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xabre16v
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Lief_Adje schreef op 10 April 2003 @ 19:49:
Ik volg dit draadje al een hele tijd, en het heeft me wel veel geholpen tot het kopen van mijn tft :D
ik heb uiteindelijk de LG FLATRON L1510S gekocht :)

[afbeelding]

Ik heb h'm gekocht bij Mycom en mocht hem volledig testen ik heb dan ook geeb dode pixels :) en heb ook geen last van ghosting.

eindelijk weer wat ruimte op me bureau (had voorheen een Philips 107S) :D

Het is echt een aanrader erg mooi scherp en kleurecht beeld (mede dankzij het bijgeleverde colorific)
hey dude dat scherm heb ik ook :) idd goed dingetje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene59
Verwijderd schreef op 07 april 2003 @ 15:47:
[...] Computerland. Enige minpunt was dat ik mijn scherm niet mocht testen in de winkel :S ik moest 25 pleuros betalen en als er dan dode pixels in zaten dan kreeg ik meteen een nieuwe...
Ik ben voor de gein ook eens wezen vragen.
Je mag het scherm niet in de winkel bekijken. En voor die 25 Euro kun je 2 weken (dode-pixel-)omruilgarantie kopen. Belachelijk gewoon...

Daarna naar Mycom gegaan en wat denk je? In de winkel bekijken mocht meteen zonder moeilijk doen en je krijgt standaard 8 dagen (dode-pixel-)omruilgarantie! En dat met de mededeling "u koopt hier absoluut geen kat in de zak".
Echt een topbedrijf :)

[ Voor 3% gewijzigd door Rene59 op 11-04-2003 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-09 16:34

Rick2001

9950X delidded en direct die

De specs van de BENQ mogen wel hetzelfde zijn als de ACER, maar het is absoluut een andere monitor.
De BENQ is echt een 'lelijke' monitor in vergelijking met de ACER.
BENQ is de nieuwe naam van ACER.

Nou, even ter info.
Zoals gezegt zijn we nu achter de verschillen met de ACER AL732 schermen.
Zogezegt waren de eerste 'anders' dan de latere monitoren die we gekregen hadden.
Wat blijkt nou, de monitoren die 'made in China' zijn, dat zijn de wat 'mindere' modellen die de grijstinten echt te donker weergeven.
Vandaag hebben we weer de 'made in Taiwan' modellen binnengekregen. Momenteel heb ik beide monitoren op mijn bureau staan en flink getest met beide monitoren. De 'made in Taiwan' schermen zijn absoluut beter en hebben een betere helderheid in games en dan vooral natuurlijk bij de donkere gedeelten.

Ik weet dat het een beetje erg word met mij, maar het lijkt erop dat als je een ACER AL732 bestelt je moet vragen of ze de 'made in Taiwan' modellen hebben.
Natuurlijk ben ik wel heel erg kritisch met dit soort zaken, maar ik wil jullie toch deze informatie niet onthouden.

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RTX 2060 SUPER - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 2x990PRO 2TB - 2x980PRO 2TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Made in Taiwan staat op mijn monitor Rick, en inderdaad kan ik niet klagen over de helderheid of contrast ed. In feite staat ie nooit op 100% helderheid, dan is gelijk de halve kamer verlicht! :-))

Helaas is mijn kleurprobleem nog niet opgelost. Ik kreeg een mail van Acer dat ze mijn mail/probleem voorgelegd hebben aan de tech afdeling en dat ik zo snel mogelijk bericht krijg. Afwachten maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Rick2001 schreef op 12 april 2003 @ 01:47:
......Ik weet dat het een beetje erg word met mij, maar het lijkt erop dat als je een ACER AL732 bestelt je moet vragen of ze de 'made in Taiwan' modellen hebben.
Natuurlijk ben ik wel heel erg kritisch met dit soort zaken, maar ik wil jullie toch deze informatie niet onthouden.
Het wordt helemaal niet erg met jou! Dit is gewoon goed, relevante info. :)
Dus: keep it coming....

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Niet online
Rick2001 schreef op 12 april 2003 @ 01:47:
De specs van de BENQ mogen wel hetzelfde zijn als de ACER, maar het is absoluut een andere monitor.
das niet helemaal waar, Acer bestaat absoluut nog wel, alleen de divisie Acer CM heeft z'n naam verandert in BenQ.

en zoals ik in een vorige post ook al heb gezegd, AU optronics is onderdeel van BenQ en dus van Acer.
dus in principe: alle 16 ms schermen zijn dus acers ;-) (heel zwart-wit genomen dan he)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Ik volg dit topic nu al een tijdje en probeer hieronder een paar dingen samen te vatten en onduidelijkheden te vermelden. Dit in de hoop dat anderen e.e.a. kunnen aanvullen,verbeteren en/of verduidelijken in liefst Jip/Janneke taal.
Het zou mooi zijn als we onderstaande samen kunnen uitbouwen tot een soort FAQ.

Ik weet dat een aantal vragen en onderwerpen al behandeld zijn maar toch blijft er discussie over de juistheid van die antwoorden e.d. bestaan.
Verder lijkt het mij handig om de samenhang van diverse punten te bediscussiëren.

Samenvattend zijn er op dit moment de volgende issues:

1) Ghosting:
Responsetime in ms icm verversingsgraad in Hz icm door videokaart genereerde FPS

2) Kleurechtheid:
Aantal kleuren 262.000 of 16.7mio icm Kleurdiepte bureaublad 32bit of 16bit.

3) Resolutie en beeldverhouding:
1024*768 = 4:3 en 1280*1024 = 5:4

4) Aansluiting:
DVI of Analoog

5) Dode pixels:
Kans hierop en policy/garantie door fabrikanten/leveranciers

Ad 1) Ghosting:
Responsetime:
dient zo laag mogelijk te zijn om ghosting te voorkomen. Momenteel is als laagste goed verkrijgbaar het 16ms scherm.
Kanttekeningen:
-16ms kunnen op dit moment maar 262.000 kleuren weergeven.
-de responsetime dient in perspectief geplaatst te worden. Het schijnt nl. zo te zijn dat bepaalde schermen een pixel in 16ms van wit naar zwart en weer terug schakelen maar indien ze van bijv. lichtblauw naar donkerblauw schakelen daar bijv 30ms over doen.
Terwijl een scherm dat van wit naar zwart in 25ms kan schakelen, de schakeling van lichtblauw naar donkerblauw misschien in 20ms kan.
Omdat o.a. bij gamez de schakeling wit naar zwart wellicht minder vaak voorkomt dan schakeling tussen "dichterbij" gelegen kleuren kan een een 25ms op het oog prettiger zijn dan een 16ms.

Verversingsgraad:
Bij een CRT kun je instellen hoe vaak per seconde het scherm opgebouwd (aangestraald door het elektronenkanon) moet worden om trillend beeld te voorkomen. 85hz is een werkbaar uitgangspunt.
Bij een TFT kun je 60hz of 72hz instellen. Bij een TFT wordt echter een pixel aan of uit gezet en hoeft er pas iets veranderd te worden als software die op je PC draait aangeeft dat een pixel een andere kleur dient te krijgen.

--> Wat zegt die 60/ 72hz bij een TFT nou precies?

Door videokaart gegenereerde FPS:
Bij een 85hz CRT : Het scherm wordt 85 keer per sec opgebouwd. Toch is het merkbaar prettiger aan je ogen indien je videokaart bijv 130fps genereert ipv 85fps.

--> Hoe komt het dat je toch profiteert van die 45fps extra?
--> Hoe zit dit bij een TFT?

Volgensmij is er een verband tussen responsetime, verversingsgraad en FPS.

--> Wie kan dit helder formuleren?

Ad 2) Kleurechtheid:
De kleurechtheid van TFT’s en “blokkerig” verloop tussen de kleuren is onderwerp van veel discussie. Uit diverse tests blijkt dat veel, met name 16ms, schermen, de kleuren niet zo goed weergeven als een CRT. Donkere plekken in games zijn te donker. Een “kleur” als zwart wordt ook vaak vaal/grijzig afgebeeld.
Op dit moment is de situatie zo dat TFT’s kleuren minder goed kunnen weergeven als CRT’s.
Volgens een page op de website van AU electronics kunnen 16ms TFTs maximaal 262.000 kleuren afbeelden en 25ms TFT's 16.7mio kleuren.

--> Indien je je videokaart op 16bit afstelt (65.000 kleuren) doe je je TFT dus tekort?
--> Indien je je videokaart op 32bit afstelt (16.7mio kleuren) wat doet je TFT dan?

Ad 3) Resolutie en beeldverhouding:
Resolutie:
TFT’s hebben in tegenstelling tot CRT’s een vaste resolutie.
Bij een 15inch TFT is dat een resolutie van 1024*768 met beeldverhouding 4:3.
Bij een 17inch TFT is dat een resolutie van 1280*1024 met beeldverhouding 5:4.
Een hogere resolutie dan de vaste kun je niet ingeven omdat een TFT een vast aantal beeldpunten heeft. Wel kun je, 1 lagere ingeven: 800*600 @ 4:3. Het scherm interpoleert dan met een mindere beeldkwaliteit tot gevolg. Dit schijnt bij gamen minder storend te zijn.

De issue’s hier zijn:
Bij een 15 inch TFT kun je een game dus nooit in 1600*1200 spelen.
Bij een 17 inch TFT speel je een game dus op 1280*1024. Je hebt dan wel een videokaart nodig die bij die resolutie genoeg FPS kan genereren. Of je moet geinterpoleerd op 1024*768 spelen. Ook schijnen er games te zijn die 1280*1024 niet standaard supporten.

[u]Beeldverhouding[u]
Verder wordt in de CRT wereld de beeldverhouding 4:3 als “normaal/de juiste” beschouwd en 5:4 (zoals bij de populaire 17inch TFT) als “vertekend/onjuist”.

--> Gaan deze normen vwb beeldverhouding ook op bij een TFT?

Ad 4) DVI vs Analoog:

Ad 5) Dode Pixels:

ps 4 en 5 had ik ff geen tijd meer voor. komt later.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rick2001 schreef op 12 April 2003 @ 01:47:

Nou, even ter info.
Zoals gezegt zijn we nu achter de verschillen met de ACER AL732 schermen.
Zogezegt waren de eerste 'anders' dan de latere monitoren die we gekregen hadden.
Wat blijkt nou, de monitoren die 'made in China' zijn, dat zijn de wat 'mindere' modellen die de grijstinten echt te donker weergeven.
Vandaag hebben we weer de 'made in Taiwan' modellen binnengekregen. Momenteel heb ik beide monitoren op mijn bureau staan en flink getest met beide monitoren. De 'made in Taiwan' schermen zijn absoluut beter en hebben een betere helderheid in games en dan vooral natuurlijk bij de donkere gedeelten.

Ik weet dat het een beetje erg word met mij, maar het lijkt erop dat als je een ACER AL732 bestelt je moet vragen of ze de 'made in Taiwan' modellen hebben.
Waar staat dit precies op de monitor? Gewoon op het labeltje achterop? En is het ook op de doos te zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Checker: Wat zijn jouw ervaringen met je ADI A715, ben zeer geinterreseerd in dat beeldscherm omdat het een goeie refreshrate heeft, en heeft een mooie uitstraling.
Maar wat zijn jouw ervaringen met dit beeldscherm.
Als ik op je foto's kijk lijkt het net een breedbeeld tft, maar dat is niet zo?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2003 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubix
  • Niet online
Iets waar je rekening mee moet houden als je een tft wilt kopen is het feit dat veel users hier een positief 'reviewtje' plaatsen over hun tft, zonder dat ze echt ervaringen hebben met andere tft's. Dit omdat het nog vrij nieuw is allemaal.
Ik denk dat je daarom beter naar tomshardware ed kunt gaan om te kijken welke de beste tft is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De TFT-test van THG is van 11 december vorig jaar, inmiddels zijn er al weer nieuwe TFT's op de markt gekomen en ook betere. Ik heb zelf ook reviews gelezen en zit nu nog te twijfelen tussen de Iiyama AS4332UT en de ADI A715, van de Iiyama al positieve reacties gelezen.
Van de ADI zou ik daarom nog wat ervaringen willen horen van personen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-09 16:34

Rick2001

9950X delidded en direct die

Bij de ACER staat het zowel op de doos alsop de achterzijde van het scherm of het 'made in China' of 'made in Taiwan' is.

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RTX 2060 SUPER - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 2x990PRO 2TB - 2x980PRO 2TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desolation Angel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-12-2023
Is de extra grootte van de Samsung 191T tov de 172T echt de moeite waard , of kan ik beter de 17" kopen en voor de rest van het geld iets anders ? Ik ben van zin in Augustus een groot TFT te kopen om naast mijn Flatron 915+ te zetten , DVI en gamebaarheid zijn natuurlijk een grote vereiste .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zou ook wel wat meer over die adi willen horen.
hij word door de winkels de hemel in geprezen.
en de price is right!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 April 2003 @ 08:38:
hij word door de winkels de hemel in geprezen.
en de price is right!!
Die ADI (A715) is echt super.. superhelder beeld en superscherp beeld (via DVI op een Matrox G550). Geen ghosting nog opgemerkt, alleen de native res (1280x1024) zou wel iets hoger mogen zijn, maar verder heb ik er echt niks op aan te merken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croccifixio
  • Laatst online: 01-04 12:36
Desolation Angel schreef op 13 april 2003 @ 03:44:
Is de extra grootte van de Samsung 191T tov de 172T echt de moeite waard , of kan ik beter de 17" kopen en voor de rest van het geld iets anders ? Ik ben van zin in Augustus een groot TFT te kopen om naast mijn Flatron 915+ te zetten , DVI en gamebaarheid zijn natuurlijk een grote vereiste .
Ik twijfelde eerst ook tussen die twee. Uiteindelijk voor de 172T gekozen. Waarom? Ik vind de 2" extra niet de extra euro's waard (toch wel zo'n 200 euro). Zeker aangezien de native resolutie hetzelfde is bij beide monitoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rick2001 schreef op 12 April 2003 @ 01:47:
Wat me tegenhoud om die Acer te kopen is de dode pixelgrantie. Die is bij de ADI stukken beter geregeld en daarom is dat (voorlopig) mijn keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb gister de ADI A715 gehaald: fantastische monitor. Superhelder beeld en ook TV kijken(via TV-kaart) gaat zonder problemen. 7 dagen dode pixelgarantie(zelfs als er maar 1 dode pixel is), die ik niet nodig heb gehad. Verder dacht ik (door de foto's) dat de voet nogal lelijk(vooral groot) was, maar ook dat valt mee(het totaalplaatje is erg mooi). Deze monitor is z'n prijs(€499) zeker waard. Ik heb er alleen nog niet op gegamed, want dat doe ik toch al niet vaak....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desolation Angel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-12-2023
-TheGrimReaper- schreef op 13 April 2003 @ 09:16:
[...]

Ik twijfelde eerst ook tussen die twee. Uiteindelijk voor de 172T gekozen. Waarom? Ik vind de 2" extra niet de extra euro's waard (toch wel zo'n 200 euro). Zeker aangezien de native resolutie hetzelfde is bij beide monitoren.
Dat is eigenlijk een stevige pro bij mij , die resolutie is perfect voor mij (qua gaming grootte) , alleen zijn op een 19" dan de items wat groter en dat lijkt me stukken aangenamer voor als we eens een nachtje door doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom is de Iiyama AS4332UT zoveel duurder dan de ADI A715, als ik naar de specs kijk zou ik liever voor de ADI gaan die ook nog eens goedkoper blijkt te zijn. De ADI heeft een zeer goede refreshrate van 16 ms tegen 25 ms van de Iiyama. In de ADI zijn ook nog eens boxen ingebouwd, al zal ik die toch niet gebruiken. USB-poorten in de voet van een TFT-scherm is natuurlijk altijd handig, bij bijde schermen zitten er USB-poorten in de voet. Ik zou eiogenlijk wel eens willen weten wat die Iiyama nu zoveel duurder maakt, is het het merk wat het doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chronos
  • Laatst online: 15-09 10:53
Nog even over de garantie van hun. Die is wel goed, ik had dinsdag gebeld, vrijdag nieuw scherm, maar helaas, weer pixel problemen, 1 dode en 1 sub groene altijd aan :'( Morgen weer bellen voor een nieuwe :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Chronos schreef op 13 April 2003 @ 19:16:
[...]

Nog even over de garantie van hun. Die is wel goed, ik had dinsdag gebeld, vrijdag nieuw scherm, maar helaas, weer pixel problemen, 1 dode en 1 sub groene altijd aan :'( Morgen weer bellen voor een nieuwe :/
Over de service van ADI is in ieder geval dus niet te klagen.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2003 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Chronos schreef op 13 April 2003 @ 19:16:
[...]

Hmm, wel suf dat ze dat niet even van te voren checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat het blind ruilen goedkoper voor ze is dan iemand te betalen die de hele dag dozen opmaakt, pixels checkt en dozen weer netjes inpakt. De prijzen zie ik wel steeds stijgen, misschien wel door al die gasten die 1 pixel terug laten sturen en dat 3x :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 April 2003 @ 16:27:
Ik denk dat het blind ruilen goedkoper voor ze is dan iemand te betalen die de hele dag dozen opmaakt, pixels checkt en dozen weer netjes inpakt. De prijzen zie ik wel steeds stijgen, misschien wel door al die gasten die 1 pixel terug laten sturen en dat 3x :)
Als de prijzen dan toch stijgen kunnen ze daarvan ook wel iemand betalen die de schermen controleerd.
Pagina: 1 ... 3 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.