Tekn0z schreef op 10 april 2003 @ 17:36:
tsja, ik kan onmogelijk alle delen gaan doorspitten, en ook in de startpost staat er nix over

Maar welke joysticks worden het meest gebruikt door jullie

Of wat is een van de betere, ken er nixz over vinden iig

Voordat je de vraag 'welke joystick moet ik hebben' kan beantwoorden, kan je het best een antwoord formuleren op de volgende vragen (ik hoop dat ik volledig ben):
-hoeveel heb ik voor mn hobby over?
-speel ik ook andere spelletjes?
-hoeveel realisme wil ik nastreven?
-welke controls zitten er in een vliegtuig en hoe kan ik die het gemakkelijkst/het meest realistisch bedienen?
Om met de laatste te beginnen: je hebt een control nodig die de horizontale verplaatsing regelt (je throttle), eentje voor je bewegingen in het verticale vlak (je elevator), en eentje voor je zijwaartse beweging. Die zijwaartse beweging is weer onder te verdelen in een roll (je ailerons) en een rudder waarmee je je toestel in hetzelfde horizontale vlak een andere kant op kan laten gaan. Dat zijn er dus in totaal vier.
De meeste game input apparaten ondersteunen maar 2 of 3 'bewegingen'.
Een joystick kan prima dienen als elevator (naar voren/naar achteren) en aileron-control (links/rechts), en vaak zit er ook een throttle schuif op, maar dan zit je nog met je rudder. Ok, zet je autorudder aan, dan is het opgelost, wil je meer realisme dan moet je aan de toetsen of een losse pedalen-set.
Een race-stuur kan ook, maar ondersteunt meestal ook maar 2 bewegingen: stuur = aileron, pedalen = rudder, dan mis je nog throttle en elevator. Persoonlijk regel ik die middels de knopjes op mn stuur, en dat bevalt me prima.
Dan kan je natuurlijk ook een echte yoke aanschaffen, die ondersteunt dan wel weer alle bewegingen tegelijk, maar is ook een stuk duurder.
Speel je andere spellen waarin een joystick het handigst/vereist is, dan zou ik een stick met throttle kopen, en dan maar wat minder realisme (autorudder) of onhandige bediening (toetsen). Ik vind het wel jammer dat in vrij weinig vliegtuigen (die in FS worden nagebootst) een echte stick zit; maar dat hangt ook een beetje af van het soort vliegtuigen waarmee je vliegt in FS.
Doe je naast FS ook race-spellen, dan is een stuur het handigst; de beweging van het stuur lijkt ook het meest op die van een yoke in een echt vliegtuig.
Heb je een ruim budget, en is FS het enige spel dat je echt veel speelt, dan is een yoke (het liefst met pedalen) je beste optie. Daar spaar ik ook nog voor

(maar wel eerst een vliegbrevet

)