[WC] Het grote waterkoelingsvragen topic deel II Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 ... 11 Laatste
Acties:
  • 2.769 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:05
Ik heb hiero thuis 2 koperen staven (4x1x34cm en 4x1x47cm) liggen. Vanwege die afmetingen goed als gpu blok te maken (wel 2 staven van 4x4cm op elkaar, zodat de dikte 2cm wordt), maar zou een blok van 6x4x2cm ook goed genoeg zijn om een pentium 4 te koelen?
4cm is namelijk nogal smal (p4 core is ongeveer 3x3cm).

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 787

Die fixeermoffen vond ik hier: http://www.dyka.com
Veel interessante buisverbindingen op die site!
Je bent er wel een uurtje mee zoet! ;)
(Ze zitten toevallig ook in Alkmaar - waar ik woon).

Het voordeel van die flens is dat je de buis daarmee aan je kast kunt vastzetten, en je er plexiglas op vast kunt schroeven.
Probleem met de dekseltjes is dat je er 25 tegelijk moet kopen. Van die dingen, ja!
Ook kant-en-klare rubber schijven (beetje prijzig).
Afbeeldingslocatie: http://www.dyka.com/be/nl/images/products/productfamily/pea_hulp_flensdichting.gif

Ze zitten ook in België, maar daar hebben ze die fixeermoffen niet in het assortiment (of heet het daar anders?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-05 16:13

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Als dit reservoirtje klaar is, ga ik 'm verkopen :P

Bedoeling is dat ik met de PVC-buis (8 diameter x 10cm lengte) min of meer een aquatube nabouw, met aan de bovenkant dus een transparante kant.

Zal ook ff m'n vorderingen vermelden :P
Heb nu op natuurlijke wijze (met een verwarmde slangpilaar) een 1/4" schroefdraad in het deksel getapt. Nu nog even teflon en kit gebruiken.

[ Voor 33% gewijzigd door Steve op 30-03-2003 03:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-t-r-e-m-e
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-06 23:07
Even een vraagje in 't algemeen. Maakt het voor de temperatuur van je water en CPU nou veel uit of je de radiator+reservoir in je systeemkast bouwt of daarbuiten? En dan natuurlijk het rad bij de intakefan en reservoir naast je PCI- sloten in het eerste geval. Of is het dus verstandiger je rad en reservoir bv achter je kast te bevestigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Als je het rad bij de intake-fan hangt, zal je het verschil niet merken, hij krijgt dan namelijk ook frisse 'buitenlucht' door zicht, en niet de warmte lucht in je kast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbuts
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-03 11:55
ik denk dat het verschil tussen montage in je kast en montage buiten je kast nauwelijx wat uitmaakt. Oké als je rad buiten je case hangt heeft ie natuurlijk geen last van de hitte bronnen binnen de pc, maar of het nou meer als 1 à 2 graden zal schelen? Ik betwijfel het...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:51
PASware schreef op 30 March 2003 @ 00:56:
Ik heb hiero thuis 2 koperen staven (4x1x34cm en 4x1x47cm) liggen. Vanwege die afmetingen goed als gpu blok te maken (wel 2 staven van 4x4cm op elkaar, zodat de dikte 2cm wordt), maar zou een blok van 6x4x2cm ook goed genoeg zijn om een pentium 4 te koelen?
Die dingen kan je mooi gebruiken om je HDD te koelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-06 07:42

Whuzz

Dodgeball!

mbuts schreef op 30 maart 2003 @ 11:31:
ik denk dat het verschil tussen montage in je kast en montage buiten je kast nauwelijx wat uitmaakt. Oké als je rad buiten je case hangt heeft ie natuurlijk geen last van de hitte bronnen binnen de pc, maar of het nou meer als 1 à 2 graden zal schelen? Ik betwijfel het...
Zeker wel. Mijn rad zat eerst in de kast, nu nog steeds, maar tegen de bovenzijde gemonteerd met een groot gat erboven, warme lucht wordt nu direct de kast uit geblazen. Scheelt 6 graden op m'n CPU...

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Ik zit met een probleempje. Een tijd terug heb ik een slangpilaar te hard aangedraaid in m'n Idra, het gevolg was dat er een barstje in kwam. Dat barstje is zich gaan verbreden, nu heb ik een spleet die ongeveer 1 cm lang en 1mm breed is. Ik heb het al opgevuld met PVC-lijm, maar de spleet is gewoon te breed. Iemand een idee?

Beide zijden van de spleet aan elkaar 'smelten' met aceton helpt ook niet, het laagje PVC dat dan over de spleet wordt getrokken is veel te dun.

[ Voor 3% gewijzigd door Steve op 30-03-2003 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-t-r-e-m-e
Je moet ff naar een kunststofverwerkingsbedrijf gaan of zo. PVC kun je 'lassen', dat doen ze met hete lucht en een pvc-staafje om de 'las' te leggen. Die kunnen ook wel zo'n scheurtje dichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
Kan er geen slangklem om? Of zit het net als bij de NOVA ingebouwd en steekt er maar een paar milimeter uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Ik heb een Idra, en die heeft schroefdraad in de uitgang.. De barst zit ook een paar mm lang in de draad (bovenaan de uitgang is er geen draad meer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
Maar dan moet er toch een slangklem om kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Oww, nu vat ik 'm. Nee, dat gaat helaas niet, de buis waar de draad in zit is niet volledig rond, aan één kant zit hij verzonken in de behuizing van de pomp. Picje om e.e.a. te verduidelijken:

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/steve.lersberghe/idra.JPG

Voor alle duidelijkheid: de barst zit in de pomp zelf, en niet in het zwart afneembaar dekseltje, maar ik heb geen pic zonder dat dekseltje gevonden, dus maar zo. De rode streep is de barst, de blauwe strepen stellen de schroefdraad voor. Onderaan is de barst trouwens een stuk dunner.

Edit: De rand bovenaan was helemaal week geworden door al het gezooi met aceton en PVC-lijm, ik heb 'm er gewoon kunnen af trekken. Nu hou ik een opening over waar enkel nog draad in zit.. Zal eens kijken of het kan met veel teflon en kit.

[ Voor 21% gewijzigd door Steve op 30-03-2003 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
PASware schreef op 30 March 2003 @ 00:56:

bredend schreef op 30 March 2003 @ 13:22:

Die dingen kan je mooi gebruiken om je HDD te koelen!
Ja, dat weet ik, koper zat daarvoor, maar is een blok van 4x6x2cm genoeg voor een p4?

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Waarom niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
kweenie of die reactie van jouw voor mij bedoelt was, maar 4cm is vrij smal aangezien de core 3x3cm is, en "normale" blokjes minimaal 5cm breed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Ja, hij was voor jou bedoeld :)

Het is misschien redelijk smal, maar dat hoeft geen beletsel te zijn. Ik zou zeggen: just try it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Een poll, uit nieuwsgierigheid. Het gaat dus over de binnendiameter van de slang.

Poll: Welke diameter slang gebruik je (hoofdzakelijk)
6mm
8mm
10mm
12mm
15mm
18mm
Anders
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=1329&layout=2&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-06 10:28
Jupiler schreef op 30 March 2003 @ 13:47:
Ik zit met een probleempje. Een tijd terug heb ik een slangpilaar te hard aangedraaid in m'n Idra, het gevolg was dat er een barstje in kwam. Dat barstje is zich gaan verbreden, nu heb ik een spleet die ongeveer 1 cm lang en 1mm breed is. Ik heb het al opgevuld met PVC-lijm, maar de spleet is gewoon te breed. Iemand een idee?

Beide zijden van de spleet aan elkaar 'smelten' met aceton helpt ook niet, het laagje PVC dat dan over de spleet wordt getrokken is veel te dun.
hmm, daar heb ik dus ook last van. Ik heb hier op GoT en op waterkoeling.nl onder andere na gevraagd. Hieruit kwam dat het niet slim is het proberen te lijmen. Maar gebruik anders de search maar en vind je vanzelf het antwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Heb je een Idra?

Zoeken levert overigens niets op.. Heb je een linkje?

[ Voor 65% gewijzigd door Steve op 30-03-2003 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outsync
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 31-08-2020

Outsync

Zen 30 GB NX :D

De eheim 1048... Heeft deze pomp een aarding of is het er een zonder aarding?
Want ik moe die pomp dus in mijn puter kunnen zetten en die moet wel ergens naar buiten kunnen hé :)

Ik dacht lange een PCI slot..

Boshoer! Specs | (bobo1on1) echt jonge die fewture is echt een aap gewoon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OliverBB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-11-2024
die pompjes zijn dubel geisoleerd en niet geaard

maar hoezo moet ie eruit kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Ze hebben een stekker zoals een TV of videorecorder, je kan 'm zonder veel moeite door een leeg slotje duwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
Jupiler schreef op 30 March 2003 @ 17:29:
Ja, hij was voor jou bedoeld :)

Het is misschien redelijk smal, maar dat hoeft geen beletsel te zijn. Ik zou zeggen: just try it.
Hmmm...is wel idee dan ja.

Trouwens wat ik me net bedenk over die afmetingen:
4x6 = 24 cm2
5x5 = 25 cm2 voor klein wc blokje
6,4x6,4 = 41 cm2 voor swiftech MCW5000

die swiftech is dan toch redelijk wat meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OliverBB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-11-2024
maar het raakvlak met de processor wordt er niet groter op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
Jupiler schreef op 30 March 2003 @ 18:45:
Ze hebben een stekker zoals een TV of videorecorder, je kan 'm zonder veel moeite door een leeg slotje duwen.
Wat maakt dat nou uit :) Het gaat erom dat een dubbel geisoleerd apparaat geen aarding HOEFT, niet waar ze nog meer worden gebruikt ;)
Maar een pomp zal wel dubbel geisoleerd zijn en dan is een aarding wel overdreven.

[ Voor 102% gewijzigd door bredend op 30-03-2003 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Ik denk dat er een misverstand is.. Volgens mij moet Outsync weten of het stekkertje van een Eheim door het slot bij een PCI of AGP past. Correct me if wrong :)

[ Voor 8% gewijzigd door Steve op 30-03-2003 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-06 10:28
Jupiler schreef op 30 March 2003 @ 18:40:
Heb je een Idra?

Zoeken levert overigens niets op.. Heb je een linkje?
Ik had een idra, ik wacht nu op mijn eheim vanuit een IA.
Ik zal zelf wel ff zoeke... Maar kon je ut ook niet vinden in ut waterkoeling gedeelte van waterkoeling.nl ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-02 23:00
Jupiler schreef op 30 March 2003 @ 19:25:
Ik denk dat er een misverstand is.. Volgens mij moet Outsync weten of het stekkertje van een Eheim door het slot bij een PCI of AGP past. Correct me if wrong :)
[herinnering]
herinnering toen ik laatst een eheim bij vriend zag staan:

Ik geloof dat die stekker randaarde had. En ik geloof niet dat dat gaat passen...

[/herinnering]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
tsja, ik had het kunnen weten: kwaliteit is nou eenmaal overdreven:
Afbeeldingslocatie: http://images.google.com/images?q=tbn:AGxZhEJ_FVgC:s70635533.einsundeinsshop.de/sess/utn153dd1b2578760e/shopdata/0020_Pumpen/images/eheim1048_s_200x175.jpg eheim1048
dus gewoon ff zoeken bij Google Images

Maar als je ff verder zoekt kom je dit tegen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tauri
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-10-2023

tauri

Wie dit leest is gek :P

Ik heb sinds gisteren dus ook waterkoeling en het werkt opzich allemaal perfect
alleen me temperatuur vind ik aan de hoge kant idle 40/41 en na een uurtje gamen zo'n 47/48 graden, dit had ik dus met m'n zalman ook 8)7

Dit alles op een MSI kt3 Ultra met een AMD Athlon XP 1800 + (niet unlocked) dit alles word gekoeld door een maze3 koelblokje met een liquidicer radiator en een eheim 1048 pomp.

Ik heb al geprobeerd het koelblok er opnieuw op te zetten met andere koelpasta dat scheelde mischien 1 graad, waterwetter zit er ook in.

ik heb zelf niet echt ideen waar het nog aan zou kunnen liggen mischien dat jullie een idee hebben.

D3 Witch docter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 12052

Je kan proberen je blokje wat vaster te zetten, want die temps zijn wel erg hoog. Ik heb met mn maze3 clone een temp van tussen de 38 en 40 graden (Thunderbird 1200@1333).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Ach, moest 't een grote stekker zijn, is het nog geen grote ramp.. Doorknippen en weer vastsolderen, of een kroonsteentje gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _XipHiaS_
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://www.coolpc.com.au/images/1860208040.jpg
Al iemand hier een leuke review van gevonden? De Silverprop Cyclone Evolution P4.

Size 83.2mm x 50mm x 40mm
Dual ½” Integrated Hose Barbs
Type II, Class 2 Anodization for corrosion resistance
Patent Pending Directional VNOZ© Inlet
Patent Pending PluraARC© Channel Design
Made In Australia.

Ook beetje benieuwd of hij beter/net zo koeld als hun Cyclone 5 op 'n P4. Welke wel te vinden was in reviewtje van [H]ard|OCP : http://www.hardocp.com/article.html?art=MzU3 en daar ook best aardig presteerde.

Ben op zoek naar 'n goed presterend WC blokje, ben die fan-herrie wel 'n beetje zat :). Zoek voorlopig nog wel ff verder, alles losse onderdelen om zelf 'n WC set samen te stellen. Op weg, maar ben er voorlopig nog niet helemaal uit. Ben new op WC gebied :D.

http://www.pccasegear.com/prod689.htm
Er is ook 'n 'S' versie.
Ohw wat een prijzen :(...

[ Voor 125% gewijzigd door _XipHiaS_ op 31-03-2003 13:55 . Reden: Plaatje ff mooi op maat. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-05 09:11
Ik heb sinds gister mijn pc uitgerust met waterkoeling in de vorm van allerlei nextcool producten.

Nu is mijn vraag hoe ik moet ontluchten.

Ik heb Mijn GPU en CPU allebei watergekoeld en mijn reservoir+pomp staan lager dan die 2 koelblokjes, hoe krijg ik dus nu het lucht eruit???

Ik weet dat lucht naar het hoogste punt wilt maar ik heb het reservori al vastgezet op de bodem van mijn case en de slangen zijn niet zodaning lang dat ik die los kan hallen en ff wat hoger kan houden totdat alle lucht eruit is.

Wat is dus de oplossing hiervoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 10034

Ik heb sinds gister mijn pc uitgerust met waterkoeling in de vorm van allerlei nextcool producten.Nu is mijn vraag hoe ik moet ontluchten.
Ik heb Mijn GPU en CPU allebei watergekoeld en mijn reservoir+pomp staan lager dan die 2 koelblokjes, hoe krijg ik dus nu het lucht eruit???Ik weet dat lucht naar het hoogste punt wilt maar ik heb het reservori al vastgezet op de bodem van mijn case en de slangen zijn niet zodaning lang dat ik die los kan hallen en ff wat hoger kan houden totdat alle lucht eruit is. Wat is dus de oplossing hiervoor :)
Tijdje laten draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
met de dop erop of zonder??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 29783

Kan gewoon me de dop er op. Voorzichtig rommelen aan de slangen om de lucht uit hoekjes en bochten te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Laatst online: 16:21

sapphire

Die-hard pruts0r

Sn0wblind schreef op 31 maart 2003 @ 00:10:

je reservoir optillen ? ;)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb bij XXlcases 12mm slang gekocht maar ben er niet erg tevreden mee:
Ik vind ze iets te dun. Het is echt heel moeilijk om die slangen niet te laten knikken wanneer ze met water gevuld (en dus verzwaard) zijn. Ook hadden ze geen 12mm knietjes wat het probleem dus nog moeilijker maakt. Laats zag ik een post van iemand die vertelde een goede siliconen leverancier gevonden te hebben. Er stond ook een quote van, ik meen, overclockers.com bij. Ik kan dit echter nergens meer vinden.
Weet iemand die, of eventueel een andere, leverancier? Of een ander goed idee voor goede 12mm slangen en knietjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blord
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-05 14:16

Blord

Hello Kitty !

xxlcases verkoopt ook siliconenslangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _XipHiaS_
  • Niet online
Sn0wblind schreef op 31 maart 2003 @ 00:10:
Ik heb sinds gister mijn pc uitgerust met waterkoeling in de vorm van allerlei nextcool producten.

Ik heb Mijn GPU en CPU allebei watergekoeld en mijn reservoir+pomp staan lager dan die 2 koelblokjes, hoe krijg ik dus nu het lucht eruit???

Ik weet dat lucht naar het hoogste punt wilt maar ik heb het reservori al vastgezet op de bodem van mijn case en de slangen zijn niet zodaning lang dat ik die los kan hallen en ff wat hoger kan houden totdat alle lucht eruit is.

Met reservoir onderin? Misschein ff de PC op z'n kant leggen? (Houd reservoir wel ff rechtop ;D).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
_XipHiaS_ schreef op 30 March 2003 @ 22:01:
[afbeelding]
Al iemand hier een leuke review van gevonden? De Silverprop Cyclone Evolution P4.

Size 83.2mm x 50mm x 40mm
Dual ½” Integrated Hose Barbs
Type II, Class 2 Anodization for corrosion resistance
Patent Pending Directional VNOZ© Inlet
Patent Pending PluraARC© Channel Design
Made In Australia.

Ook beetje benieuwd of hij beter/net zo koeld als hun Cyclone 5 op 'n P4. Welke wel te vinden was in reviewtje van [H]ard|OCP : http://www.hardocp.com/article.html?art=MzU3 en daar ook best aardig presteerde.

Ben op zoek naar 'n goed presterend WC blokje, ben die fan-herrie wel 'n beetje zat :). Zoek voorlopig nog wel ff verder, alles losse onderdelen om zelf 'n WC set samen te stellen. Op weg, maar ben er voorlopig nog niet helemaal uit. Ben new op WC gebied :D.

http://www.pccasegear.com/prod689.htm
Er is ook 'n 'S' versie.
Ohw wat een prijzen :(...
Het lijkt erop dat dit blokje van gegoten aluminium is, en dan ge-anodiseerd. Verder zie ik alleen maar een koperen plaatje als bodem. Afhankelijk van de kanalen zou je dit kunnen vergelijken met een swiftech blok.
Ik verwacht dat de koelprestatie's tegenvallen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
_XipHiaS_ schreef op 31 March 2003 @ 10:37:
[...]

Met reservoir onderin? Misschein ff de PC op z'n kant leggen? (Houd reservoir wel ff rechtop ;D).
Bedankt allemaal.

Ik zal ff kmijken of mijn slangen daar wel lang genoeg voor zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Ik heb een leuke vervanging van rubberen O-ringetjes gevonden.. Gewoon een stukje slang :D

Je snijdt een eindje slang open, en je knipt er een schijfje uit. Dan maak je er een gat in dat net iets kleiner is dan je schroefdraad, om je schroefdraad schuiven, hard aandraaien en het is waterdicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 34169

Ik baal echt als de pest... Via V&A een kast met set gekocht. De radiator is dus zo lek als een zeef. je kan gewoon in de ene ingang blazen, terwijl je je vinger op de andere uitgang houd, dat gaat nagenoeg even makkelijk als wanneer je niet je vinger erop houd.

Nu moet ik naast een blokje (wat er niet bij zat) óók nog eens een radiator gaan regelen ;( En dit duurde al zo pokkelang...
Wie op wie maakt mij blij en verkoopt mij een een of allebei voor een dumpprijs ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Zitten er echt véél lekken in? Ik zou zeggen: soldeer 'm dicht.

[ Voor 7% gewijzigd door Steve op 31-03-2003 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
Waarom koop je een rad als die lek is? Of heb je je laten naaien :|
ccmod.com bestáát niet meeer....

Wat voor slang gebruik je dan? Siliconen? Het moet natuurlijk niet te hard zijn.

[ Voor 30% gewijzigd door bredend op 31-03-2003 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Ik heb PVC gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
Is het trouwens beter als je pomp 24uur per dag aan staat of is het beter wanneer die uitgaat wanneer de pc uitgaat?

Want ik wil mijn Sicce Idra nova pomp zolang mogelijk mee laten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Permanent aanstaan is beter, in theorie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bredend schreef op 31 March 2003 @ 17:39:
Waarom koop je een rad als die lek is? Of heb je je laten naaien :|
ccmod.com bestáát niet meeer....

Wat voor slang gebruik je dan? Siliconen? Het moet natuurlijk niet te hard zijn.
Ik heb geen id of ik me heb laten naaien. Is waarschijnlijk bij het versturen stuk gegaan... En ja, solderen is makkelijker gezegd dan gedaan. Het is een radiator uit een Opel, zie jij maar eens bij de buis te komen met je bout zonder alle koelvinnen te slopen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Nou, gewoon even aan de kant duwen en dan terug rechtzetten met een kleine platte schroevendraaier.

Beter toch dan een nieuw rad kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 59732

ff een stomme vraag, warschijnlijk vervelend voor sommigen die er al zoveel op hebben geantwoord.... maar via de search kom ik zoveel tegenstrijdige dinges tegen, dat ik het zelf niet meer weet:
welke koelvloeistof te gebruiken die makkelij kte verkrijgen/betaalbaar is?
dus geen waterwetter (mss ooit wel, maar geen zin om zolang te wachten).
Zal azijn lukken?
koelvloeistof was slecht zo te horen, ook in een 1/5 of 1/4 verhouding?
Of antivries voor ruitenwissers?
Heb toch aleen maar koper in m'n wc, dus moet enkel iets vinden tegen algen....

iemand die klaarheid kan scheppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Eerste puntje in de mini-FAQ:
Jupiler schreef op 03 maart 2003 @ 18:12:
:: Vloeistof en metalen ::

• Als vloeistof gebruik je best gedistilleerd/gedemineraliseerd water, met een scheut antivries of Waterwetter/CorrosieProtect/etc. Autokoelvloeistof koelt minder goed.
Azijn lijkt me overigens _geen_ goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Is gewone antivries hetzelfde als ruitenwisser-antivries?
In welke verhouding antivries het beste gebruiken? een scheut????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jupiler schreef op 31 March 2003 @ 18:23:
Nou, gewoon even aan de kant duwen en dan terug rechtzetten met een kleine platte schroevendraaier.

Beter toch dan een nieuw rad kopen?
Onmogelijk :/ de vinnen zitten op 2mm (lengte)/0,5mm(breedte) van elkaar ;( het zal een nieuw rad worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jupiler schreef op 31 maart 2003 @ 18:34:
Eerste puntje in de mini-FAQ:

[...]

Azijn lijkt me overigens _geen_ goed idee.
Schoonmaakazijn wordt wel gebruikt om bijvoorbeeld koffiezetapparaten te ontkalken. Nadeel hiervan is dat het metalen als en koper en aluminium aantast dus niet geschikt als koelmiddel/toevoeging.
offtopic:
Distilleren of destilleren? destilleren hebben ze er bij mij altijd doorheen gepropt, maar volgens Van Dale mag het allebei....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Anoniem: 34169 schreef op 31 March 2003 @ 18:47:
[...]

Onmogelijk :/ de vinnen zitten op 2mm (lengte)/0,5mm(breedte) van elkaar ;( het zal een nieuw rad worden...
Nou, dan knip je er een paar vinnen uit, er komt toch een fan op te staan.. :)
Anoniem: 59732 schreef op 31 maart 2003 @ 18:37:
Is gewone antivries hetzelfde als ruitenwisser-antivries?
In welke verhouding antivries het beste gebruiken? een scheut????
Antivries is inderdaad de ruitenwisser-antivries.. Ongeveer in een verhouding van 3:10.
Anoniem: 12052 schreef op 31 March 2003 @ 18:55:
[...]

Schoonmaakazijn wordt wel gebruikt om bijvoorbeeld koffiezetapparaten te ontkalken. Nadeel hiervan is dat het metalen als en koper en aluminium aantast dus niet geschikt als koelmiddel/toevoeging.
offtopic:
Distilleren of destilleren? destilleren hebben ze er bij mij altijd doorheen gepropt, maar volgens Van Dale mag het allebei....
Azijn tast inderdaad de metalen aan, daarom is het niet geschikt. Het neemt trouwens slecht de warmte op.
Anoniem: 12052 schreef op 31 March 2003 @ 18:55:
[...]
offtopic:
Ik gebruik steeds distilleren, en dat zie je ook meestal staan op flessen "gedistilleerd water".

[ Voor 91% gewijzigd door Steve op 31-03-2003 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-06 12:14

ReseTTim

Chocolate addicted

Sn0wblind schreef op 31 maart 2003 @ 18:18:
Want ik wil mijn Sicce Idra nova pomp zolang mogelijk mee laten gaan.
heb je 2 pompen tegelijk draaien?

of je hebt een sicce idra of je hebt een sicce nova niet de mix ervan..

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _XipHiaS_
  • Niet online
bredend schreef op 31 March 2003 @ 15:44:
[...]

Het lijkt erop dat dit blokje van gegoten aluminium is, en dan ge-anodiseerd. Verder zie ik alleen maar een koperen plaatje als bodem. Afhankelijk van de kanalen zou je dit kunnen vergelijken met een swiftech blok.
Ik verwacht dat de koelprestatie's tegenvallen....
Ja ok, maar als ik dit blokje Afbeeldingslocatie: http://www.dansdata.com/images/coolercomp/cyc5block500.jpg
bekijk lijkt het ook bijna nix meer dan 'n koperplaatje, maar trek je 'm open dan gaat dit erin schuil
Afbeeldingslocatie: http://www.dansdata.com/images/coolercomp/cyc5base250.jpg
wat ik toch 'n heel mooi blokje vind. Nog ff de andere zijde: Afbeeldingslocatie: http://www.dansdata.com/images/coolercomp/cyc5lid250.jpg

En dit moois is hier http://www.dansdata.com/coolercomp_p10.htm te vinden. En dit blokje doet het best goed zoals je bij Dan's Data kunt lezen, maar ook bij [H]ard|OCP.

[ Voor 23% gewijzigd door _XipHiaS_ op 31-03-2003 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
ReseTTim schreef op 31 March 2003 @ 19:22:
[...]

heb je 2 pompen tegelijk draaien?

of je hebt een sicce idra of je hebt een sicce nova niet de mix ervan..
sorry mijn fout :D:D:D:D

nee ik heb alleen een Nova

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Odin
  • Laatst online: 13:27

Odin

¯¯¯¯¯

ik wou naast antivries in 3:10 ook een klein beetje bleek/chloor erin doen tegen de algen, gaat dit ten koste van de koelprestaties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Laatst online: 16:21

sapphire

Die-hard pruts0r

anti vries help toch al tegen de algen ??

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Antvries gaat inderdaad algen en slijmen tegen.

Chloor lijkt me sowieso geen goed idee, het gaat reageren met je metalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tauri

tauri

nou ik heb hem vaster gedraaid... maar hij kan niet verder en nog steeds dezelfde temperaturen...
iemand anders nog een ideetje mischien ?

D3 Witch docter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Kijken of er niet te veel / te weinig koelpasta is.. En misschien veertjes gebruiken, zo wordt het blok op je CPU gedrukt en wordt er gelijk voor gezorgd dat je geen core crush kan hebben door een te grote druk.

Misschien zit er lucht in je rad, of heb je gewoon een kut blokje of rad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tauri

tauri

keb een maze3 blokje heb hem er al een keer eerder op gezet om cker te weten dat er niet teveel pasta opzat veertjes zitten er al tussen en me rad is een liquidicer pro...

D3 Witch docter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Heb je pics / specs van je rad?

Ik heb trouwens met Fewture gewed dat dit topic eerder aan de 1000 posts zit dan het zijne, dus stel maar lekker vragen en antwoord als een gek :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tauri

tauri

Afbeeldingslocatie: http://www.xxlcases.nl/webshop/assets/big/blackice.jpg
-Materiaal: Koper
-Afmetingen: 133 x 155 x 30 mm.
-Aansluiting: 10 mm.

dit zijn pics/specs van het rad

zie trouwens net pas dat het black ice pro is tenminste daar lijkt ie wel heel veel op
en hopelijk doet het plaatje het... heb ik nl nog niet eerder gedaan :|

[ Voor 46% gewijzigd door tauri op 31-03-2003 23:56 ]

D3 Witch docter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
Klax CorrosieProtect UV-Reactive helpt naast corrosie toch ook tegen algen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
En ook tegen elektrolyse.. Mini-FAQ lezen :)

Tauri: wordt je rad ook daadwerkelijk warm? En je hebt er toch een fan op zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wdekreij
  • Laatst online: 06-08-2024

wdekreij

Dubbelzinnig

weet iemand hoe goed een van de setjes is op deze site?
http://www.aqua-computer-systeme.de/onlineshop/sets.htm

Ik vond die ene van 144,99 wel interessant, of is een andere beter? en is het een compete set, zitten de koppelstukjes er bij?

dit zit er in die set van 144,99 euro:

- cuplex CPU-Wasserkühler mit geraden plug&cool Anschlüssen und entsprechender Halterung

- Wärmetauscher airplex evo 240 mit geraden plug&cool Anschlüssen

- Eheim 1046

- plug&cool Anschlussatz für Eheim 1046

- 3m glasklarer Schlauch im plug&cool-System

- Wärmeleitpaste

- ACfluid (Kühlmittelzusatz)

- Einbauanleitung

- AC-Gehäuseaufkleber (Case-Badge)
Afbeeldingslocatie: http://www.aqua-computer-systeme.de/prodimg/evoset/cp240_300.jpg

ps. hoe duur zijn de extra kosten ongeveer voor de verzending van duitsland naar nederland?

[ Voor 5% gewijzigd door wdekreij op 01-04-2003 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19680

hhmm..als je op de site kijkt zie je dat verzending naar nederland 6,79 euro kost.... :Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wdekreij

wdekreij

Dubbelzinnig

|:( |:( |:( sorry....

en over de kwaliteit van dit setje? want kan nergens een (duidelijke) review vinden. :( iemand?

[ Voor 4% gewijzigd door wdekreij op 01-04-2003 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17-12-2024

ken

Anoniem: 19680 schreef op 01 april 2003 @ 13:42:
hhmm..als je op de site kijkt zie je dat verzending naar nederland 6,79 euro kost.... :Z
Bij bestellingen >200 euro, zijn de verzendkosten gratis :)

Canon 5D Mark II, Canon 35 f/1.4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19680

ken schreef op 01 April 2003 @ 14:38:
[...]

Bij bestellingen >200 euro, zijn de verzendkosten gratis :)
[doorzeikmodus] zijn bestelling is dus onder de 200 pleuro [/doorzeikmodus]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken

ken

Anoniem: 19680 schreef op 01 april 2003 @ 14:57:
[...]

[doorzeikmodus] zijn bestelling is dus onder de 200 pleuro [/doorzeikmodus]
Ik zeg ook niet dat de verzendkosten gratis is bij hem, maar dat de verzendkosten gratis is als het totale bedrag >200 euro is :+ . Hij vroeg wat de verzendkosten bij aqua zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wdekreij

wdekreij

Dubbelzinnig

OK..

genoeg...

maar nu dus over het setje graag als het kan want de verzendkosten zijn niet echt nuttig (ok ik weet het ik vroeg er zelf naar>> ssorry daarvoor, xal next time beter B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tauri, hoe heb jij die veren gebruikt?
Die zitten toch wel op de bovenkant van het blokje he en niet tussen het blokje en mobo? Anders kan het nog zijn dat je watertraject te lang is, dat je pomp het niet vanuit stilstand rond kan pompen of dat er een knik in je slangen zit.
Of misschien nog iets anders waar ik niet aan gedacht heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Tja, het is een 'gemiddeld' setje.. De radiator is niet super, maar kan er mee door. Is z'n geld wel waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wdekreij

wdekreij

Dubbelzinnig

beter dan die thermalthake set?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Geen idee joh.

Je zegt zelf dat er weinig reviews zijn, dus kun je ook moeilijk verwachten dat iemand van ons beide setjes al getest heeft.. Dus ik zou zeggen: zoek nog eens goed naar reviews :)

[ Voor 88% gewijzigd door Steve op 01-04-2003 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ha je gaat nu ook al antwoorden als je het antwoord niet weet... Jij wil wel heeeel graag als eerst de duizend bereiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
De jongen vraagt me iets, dan ben ik zo beleefd om te antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 29783 schreef op 01 April 2003 @ 16:51:
ha je gaat nu ook al antwoorden als je het antwoord niet weet... Jij wil wel heeeel graag als eerst de duizend bereiken :)
Volgens mij zit jij hier meer het topic te flooden dan hij...

En Jupiler:
Die dingen wegknippen kan natuurlijk wel, maar dat ziet er dan weer absoluut niet uit :/ Bovendien weet ik niet precies waar het lek zit (is niet te zien/merken), dus dan zou ik (bijna) alle vinnen weg moeten knippen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-t-r-e-m-e
wdekreij schreef op 01 april 2003 @ 12:49:
weet iemand hoe goed een van de setjes is op deze site?
http://www.aqua-computer-systeme.de/onlineshop/sets.htm

Ik vond die ene van 144,99 wel interessant, of is een andere beter? en is het een compete set, zitten de koppelstukjes er bij?

dit zit er in die set van 144,99 euro:

- cuplex CPU-Wasserkühler mit geraden plug&cool Anschlüssen und entsprechender Halterung

- Wärmetauscher airplex evo 240 mit geraden plug&cool Anschlüssen

- Eheim 1046

- plug&cool Anschlussatz für Eheim 1046

- 3m glasklarer Schlauch im plug&cool-System

- Wärmeleitpaste

- ACfluid (Kühlmittelzusatz)

- Einbauanleitung

- AC-Gehäuseaufkleber (Case-Badge)
[afbeelding]

ps. hoe duur zijn de extra kosten ongeveer voor de verzending van duitsland naar nederland?
Op de site zelf staan hier en daar wat Duitse reviews, presteert behoorlijk hoor, ik zou het zelf geen gemiddeld 'setje' noemen.

Heb zelf ook alles bij Aqua-computer besteld, behalve de radiator. Alleen levertijden zijn erg lang, op het forum bij aqua-computer zijn levertijden van 4 tot 8 weken geen uitzondering :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tauri

tauri

yup fan zit erop...
en idd radiator word minder warm dan het blok...
:S

D3 Witch docter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hm, juist mijn tank-o-matic reservoir aangekregen, en wat merk ik? boven en onderkant zijn fan aluminium. Fijn natuurlijk, als je weet dat ik een koper waterblok + BI pro heb...

Wat ga ik hieraan doen? Help een scheutje antivries ook tegen elektrolyse?
Of ben ik nu bijna verplicht waterwetter te kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tmotd
  • Laatst online: 16-06 21:40
Anoniem: 34169 schreef op 01 April 2003 @ 17:15:
Die dingen wegknippen kan natuurlijk wel, maar dat ziet er dan weer absoluut niet uit :/ Bovendien weet ik niet precies waar het lek zit (is niet te zien/merken), dus dan zou ik (bijna) alle vinnen weg moeten knippen...
Je kan er ook eerst wat water in doen en kijken waar het water er uitstroom. Natuurlijk dan wel boven de wasbak. Of je hangt hem met een slang aan de kraan en de andere kant maak je dicht, zie waar het er uit spuit >:).

Spiky_Fre, dat waterwetter helpt wel tegen corrosie. Maar het is er nog steeds alleen in mindere mate :).

[ Voor 10% gewijzigd door tmotd op 01-04-2003 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
tauri schreef op 01 april 2003 @ 18:42:
yup fan zit erop...
en idd radiator word minder warm dan het blok...
:S
Dat hoort wel zo als je een fan op je rad hebt zitten.. Ik gok toch echt op een slechte geleiding tussen blok en CPU, of gewoon een kut blok.
Misschien heb je ook gewoon veel lucht in je systeem, of heb je ergens een knik etc.
Anoniem: 34169 schreef op 01 april 2003 @ 17:15:
[...]

Je kan toch even je rad omgekeerd houden en kijken waar het naar beneden stroomt?
Anoniem: 59732 schreef op 01 April 2003 @ 19:05:
Hm, juist mijn tank-o-matic reservoir aangekregen, en wat merk ik? boven en onderkant zijn fan aluminium. Fijn natuurlijk, als je weet dat ik een koper waterblok + BI pro heb...

Wat ga ik hieraan doen? Help een scheutje antivries ook tegen elektrolyse?
Of ben ik nu bijna verplicht waterwetter te kopen?
Dat is het éérste wat in de mini-FAQ staat.. Het is wel de bedoeling dat je die gaat lezen voor je een vraag stelt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-06 12:14

ReseTTim

Chocolate addicted

X-t-r-e-m-e schreef op 01 april 2003 @ 17:33:
Heb zelf ook alles bij Aqua-computer besteld, behalve de radiator. Alleen levertijden zijn erg lang, op het forum bij aqua-computer zijn levertijden van 4 tot 8 weken geen uitzondering :(
als je goed hebt gezien zijn die levertijden terug gekort naar 2 - 5 werkdagen. dus het is een heel stuk minder. maar ik weet idd dat het voorheen lang duurt voordat je het spul krijgt.

vrienden van mij hebben spul van aqua. ik zelf vind dat het mooi spul is. het koelt ook goed dus ik zou zeker bij aqua bestellen dit ook omdat het goedkoper zal zijn dan wanneer je bij freezinghardware of bij xxlcases besteld.

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken

ken

ReseTTim schreef op 01 april 2003 @ 21:01:
[...]

als je goed hebt gezien zijn die levertijden terug gekort naar 2 - 5 werkdagen. dus het is een heel stuk minder. maar ik weet idd dat het voorheen lang duurt voordat je het spul krijgt.

vrienden van mij hebben spul van aqua. ik zelf vind dat het mooi spul is. het koelt ook goed dus ik zou zeker bij aqua bestellen dit ook omdat het goedkoper zal zijn dan wanneer je bij freezinghardware of bij xxlcases besteld.
Mee eens :). Blokken zien er ook veel 8) uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

zou dit in orde zijn?
rood= rad
groen=fan
blauw=veel kabels
Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/SPIKY/fanboven.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/SPIKY/fanboven.JPG

Dat bedoel je dus ;)

Ik zou het toch misschien iets anders doen. Je geeft zelf aan dat er veel kabels zijn, bovendien stijgt warme lucht, lijkt me allemaal niet bevorderlijk voor de airflow door je rad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dan best hd rekje verwijderen, en rad vanvoor zetten?
Wordt er zo niet teveel warme lucht naar binnen geblaast? Kan ik natuurlijk oplosssen met outtakes, maar ik wil zo weinig mogelijk fans (vooral aan het gaan voor een stil systeem)....

edit: hoeveel ml zou dit systeem slikken?
tank-o-matic (280ml)
1 a 1.5m 10mm slang
eheim 1048
BI pro
klaxx gold 478 (magnum 478)

xxl heeft nog maar 1 flesje klax anticorrosie staan, maar goed voor 1l water :/

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 59732 op 01-04-2003 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tauri

tauri

zijn er dan nog bepaalde dingen die ik kan doen om de geleiding beter te maken ?
ik heb er nu gewone witte koelpasta tussen zitten en hiervoor heb ik het met silver pasta gedaan allebei hetzelfde effect
en als het blokkie rot is kan ik zoiets dan terugsturen ?
of is het dan gewoon tough luck en volgende keer beter ?

D3 Witch docter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Ja, dat lijkt me ook het beste idee, bij de intake. En de lucht door je rad warmt misschien 0.2° op, geen probleem dus.

En ik gok op ongeveer 1l. XXL is duur, kijk eens op perfectsystems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

tmotd schreef op 01 April 2003 @ 19:06:
[...]

Je kan er ook eerst wat water in doen en kijken waar het water er uitstroom. Natuurlijk dan wel boven de wasbak. Of je hangt hem met een slang aan de kraan en de andere kant maak je dicht, zie waar het er uit spuit >:).

Spiky_Fre, dat waterwetter helpt wel tegen corrosie. Maar het is er nog steeds alleen in mindere mate :).
Dat laatste kan nog wel ja >:)
Maar het loopt dus langs de rand eruit, dus ik kan ook niet zien waar het lek zit. Als ik het eruit laat spuiten daarintegen... >:)
Pagina: 1 ... 9 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.