Iemand enig idee of dit wel een complete set is? want mijn duits is niet zo goed(3,5 op rapport:P) maar zitten er ook alle aansluitingen bij?
Anoniem: 19680
er zitten zowiezo geen fans bij of een reservoir/y-stuk voor ontluchting....wdekreij schreef op 01 April 2003 @ 22:23:
Iemand enig idee of dit wel een complete set is? want mijn duits is niet zo goed(3,5 op rapport:P) maar zitten er ook alle aansluitingen bij?
Iemand een idee hoe je wazige oppervlakken (heel dunne krasjes) op lexaan weer transparant kunt maken?
[quote]wdekreij schreef op 01 april 2003 @ 12:49:
weet iemand hoe goed een van de setjes is op deze site?
http://www.aqua-computer-systeme.de/onlineshop/sets.htm
Ik vond die ene van 144,99 wel interessant, of is een andere beter? en is het een compete set, zitten de koppelstukjes er bij?
dit zit er in die set van 144,99 euro:
- cuplex CPU-Wasserkühler mit geraden plug&cool Anschlüssen und entsprechender Halterung
=waterblok met rechte aansluitingen, waar je de slang in steekt en vervolgens aandraait en klaar, en bevestigingsplaat voor moederbord
- Wärmetauscher airplex evo 240 mit geraden plug&cool Anschlüssen
=radiator met dezelfde aansluitingen als hierboven, exclusief fan's
- Eheim 1046
=spreekt voor zich
- plug&cool Anschlussatz für Eheim 1046
=aansluitingen zoals ook hierboven beschreven voor je pomp
- 3m glasklarer Schlauch im plug&cool-System
=3m PVC slang,transparant voor genoemde aansluitingen
- Wärmeleitpaste
=warmte geleidende pasta
- ACfluid (Kühlmittelzusatz)
=middel tegen corrosie, bacterien e.d.
- Einbauanleitung
=inbouw beschrijving
- AC-Gehäuseaufkleber (Case-Badge)
=een 'echte' sticker van AquaComputer
Het enige dat ontbreekt is idd een reservoir of T-stuk voor je ontluchting en de fan's op het reservoir. Maar je kan ook zonder fan's je waterkoeling gebruiken, zijn alleen de temps wat hoger.
Je kan beter doorsparen en voor de AC-Profi-Set gaan, is toch completer met een reservoir, en fan's voor de radiator. Aan de andere kant, je kant het er ook nog altijd later los bijkopen in het eerste geval.
weet iemand hoe goed een van de setjes is op deze site?
http://www.aqua-computer-systeme.de/onlineshop/sets.htm
Ik vond die ene van 144,99 wel interessant, of is een andere beter? en is het een compete set, zitten de koppelstukjes er bij?
dit zit er in die set van 144,99 euro:
- cuplex CPU-Wasserkühler mit geraden plug&cool Anschlüssen und entsprechender Halterung
=waterblok met rechte aansluitingen, waar je de slang in steekt en vervolgens aandraait en klaar, en bevestigingsplaat voor moederbord
- Wärmetauscher airplex evo 240 mit geraden plug&cool Anschlüssen
=radiator met dezelfde aansluitingen als hierboven, exclusief fan's
- Eheim 1046
=spreekt voor zich
- plug&cool Anschlussatz für Eheim 1046
=aansluitingen zoals ook hierboven beschreven voor je pomp
- 3m glasklarer Schlauch im plug&cool-System
=3m PVC slang,transparant voor genoemde aansluitingen
- Wärmeleitpaste
=warmte geleidende pasta
- ACfluid (Kühlmittelzusatz)
=middel tegen corrosie, bacterien e.d.
- Einbauanleitung
=inbouw beschrijving
- AC-Gehäuseaufkleber (Case-Badge)
=een 'echte' sticker van AquaComputer
Het enige dat ontbreekt is idd een reservoir of T-stuk voor je ontluchting en de fan's op het reservoir. Maar je kan ook zonder fan's je waterkoeling gebruiken, zijn alleen de temps wat hoger.
Je kan beter doorsparen en voor de AC-Profi-Set gaan, is toch completer met een reservoir, en fan's voor de radiator. Aan de andere kant, je kant het er ook nog altijd later los bijkopen in het eerste geval.
[ Voor 14% gewijzigd door X-t-r-e-m-e op 01-04-2003 23:30 ]
Anoniem: 59732
Maar dan kan ik natuurlijk wel m'n hd's niet meer koelen (met fan dus)... is dit wel echt nodig?Jupiler schreef op 01 april 2003 @ 21:31:
Ja, dat lijkt me ook het beste idee, bij de intake. En de lucht door je rad warmt misschien 0.2° op, geen probleem dus.
En ik gok op ongeveer 1l. XXL is duur, kijk eens op perfectsystems.
Ach, zolang er nog airflow is door je kast zullen je HDD's niet sterven
Anoniem: 6227
hhmmkay, gister heb ik mn nieuwe spulletjes in elkaar gezet en heb nu dus ook watercooling 
alleen de temps vind ik een beetje vreemd, maar dat kan ook aan mij liggen.
De cooling bestaat uit: Danger Den Maze3 blokje (orgineel) een pompje van 480 l/h en 2 meter slang. Ik ga dit allemaal nog uitbreiden en mooi maken, maar dit was even mijn testopstelling. Als waterreservoir heb ik een emmer van 10 liter.
Nu haalde ik gisteren, idle, 48 graden .. wat wel wat hoog is vond ik.
Toen heb ik vannacht de PC uit gehad, maar de watercooling door laten draaien. Toen ik mn PC net aanzette (8.00) was de temp, zodra ik in windows was (dus na ongeveer 1 minuut) al ruim 37 graden. en na 5 minuten zat hij op 40 graden, en nu (8.25) issie alweer 47 ... ik zal dit es een dagje laten draaien en dan de water temp. opnemen maar dat kan nu iig niet hoger liggen dan 22 graden. Dus met die koude bot zou de CPU dus toch ook rond de 25 graden moeten beginnen
De cooling bestaat uit: Danger Den Maze3 blokje (orgineel) een pompje van 480 l/h en 2 meter slang. Ik ga dit allemaal nog uitbreiden en mooi maken, maar dit was even mijn testopstelling. Als waterreservoir heb ik een emmer van 10 liter.
Toen heb ik vannacht de PC uit gehad, maar de watercooling door laten draaien. Toen ik mn PC net aanzette (8.00) was de temp, zodra ik in windows was (dus na ongeveer 1 minuut) al ruim 37 graden. en na 5 minuten zat hij op 40 graden, en nu (8.25) issie alweer 47 ... ik zal dit es een dagje laten draaien en dan de water temp. opnemen maar dat kan nu iig niet hoger liggen dan 22 graden. Dus met die koude bot zou de CPU dus toch ook rond de 25 graden moeten beginnen
de temp wordt gemeten aan de mobo zijde van je cpu en niet aan het koelblok zijde
de temp is vrijwel direct al rond de 40 graden en dat meet ie dan ook gelijk hoe koud je de andere kant van de cpu ook maakt.
de temp is vrijwel direct al rond de 40 graden en dat meet ie dan ook gelijk hoe koud je de andere kant van de cpu ook maakt.
Anoniem: 34169
Oja? Mijn Intel CPU heeft een interne meter... die zit in de core ofzow? Ik weet er het fijne niet van, maar volgens mij meet dat ding gewoon de temp in het midden...OliverBB schreef op 02 April 2003 @ 08:58:
de temp wordt gemeten aan de mobo zijde van je cpu en niet aan het koelblok zijde
ik kan hier de specs van je bak niet zien...xp-tbred+nwe mobo's lezen de diode in de xp uit...die klopt wel....Anoniem: 6227 schreef op 02 April 2003 @ 08:30:
hhmmkay, gister heb ik mn nieuwe spulletjes in elkaar gezet en heb nu dus ook watercooling
Anoniem: 29783
Ik zat eens te denken...vind een pelt opzich wel "cool" maar ben een beetje bang voor het stroomverbruik. Is het mogelijk om een pelt-on-request te maken? Dat ik dus een soort van turbo-mode schakelaar (ja, zo'n rode straaljager vuurknop) inbouw waardoor alle fans harder gaan lopen en de pelt wordt ingeschakeld? Moet natuurlijk kunnen, maar hoe zit het dan met de koelprestaties wanneer de pelt uitstaat. Zou je er dan erg veel last van hebben dat dat dingen tussen je cpu en koelblok zit?
Welke radiator heb je? En is er wel een goede geleiding tussen blokje en CPU (dus blokje hard genoeg aangespannen, niet te veel / te weinig koelpasta)?[message=17430661,noline]Death Angel schreef op 02 April 2003 @ 08:30 een verhaal![]()
Een pelt geleidt _geen_ warmte wanneer ie uit staat, dat is dus geen mogelijkheid.Anoniem: 29783 schreef op 02 April 2003 @ 11:41:
Ik zat eens te denken...vind een pelt opzich wel "cool" maar ben een beetje bang voor het stroomverbruik. Is het mogelijk om een pelt-on-request te maken? Dat ik dus een soort van turbo-mode schakelaar (ja, zo'n rode straaljager vuurknop) inbouw waardoor alle fans harder gaan lopen en de pelt wordt ingeschakeld? Moet natuurlijk kunnen, maar hoe zit het dan met de koelprestaties wanneer de pelt uitstaat. Zou je er dan erg veel last van hebben dat dat dingen tussen je cpu en koelblok zit?
Je kan wel minder spanning op de peltier zetten, zo blijft hij warmte doorsturen terwijl hij een stuk minder verbruikt.
[ Voor 4% gewijzigd door Steve op 02-04-2003 12:26 ]
ohja, specs zijn inderdaad wel handig hier 
ASUS A7M266
Athlon XP 2100 @ 1864 MHz (st. = 1733 )
verder 2 case-fans, 1 in deurtje en 1 in "dak" en een fannetje op me mobo
Het water voelt nu wel lauw aan inderdaad, en de temp van de CPU is inmiddels 52 graden.
Heb net mn 2de verstandskies laten trekken en mocht van de tandarts niet meer verder werken vandaag dus ik ga ff lekker knutselen
Jupiler:
ik heb er nog geen radiator tussen hangen, omdat ik eerst wilde weten of het de moeite wel waard was (i.e. of het water wel warm genoeg zou worden om de moiete te nemen het te koelen)
Ik moet me hele Case nog modden voor de plexiglas cylinders die er aan komen dus dan kan ik meteen een radiator in de peiling houden.
Overigens heeft een maat van me daar bij ru58 een mooie plexiglas buis voor me gehaald, 7 cm doorsnede. Hij werkt toevallig in Den Haag en moet dus toch iedere dag heen en weer, en hij was zo aardig het ff mee te nemen
maar nog bedankt voor de tip Jupiler 
Voor die cylinders ga ik overigens met een collega van mn werk, die thuis een draaibank heeft, hele mooie slangpilaartjes custom-draaien zodat ik die cylinders regelrecht aan mn behuizing kan vastmaken, met alle slangen en leidinkjes intern
maar daar komt nog een heel mooi foto-verslag van
ASUS A7M266
Athlon XP 2100 @ 1864 MHz (st. = 1733 )
verder 2 case-fans, 1 in deurtje en 1 in "dak" en een fannetje op me mobo
Het water voelt nu wel lauw aan inderdaad, en de temp van de CPU is inmiddels 52 graden.
Heb net mn 2de verstandskies laten trekken en mocht van de tandarts niet meer verder werken vandaag dus ik ga ff lekker knutselen
Jupiler:
ik heb er nog geen radiator tussen hangen, omdat ik eerst wilde weten of het de moeite wel waard was (i.e. of het water wel warm genoeg zou worden om de moiete te nemen het te koelen)
Ik moet me hele Case nog modden voor de plexiglas cylinders die er aan komen dus dan kan ik meteen een radiator in de peiling houden.
Overigens heeft een maat van me daar bij ru58 een mooie plexiglas buis voor me gehaald, 7 cm doorsnede. Hij werkt toevallig in Den Haag en moet dus toch iedere dag heen en weer, en hij was zo aardig het ff mee te nemen
Voor die cylinders ga ik overigens met een collega van mn werk, die thuis een draaibank heeft, hele mooie slangpilaartjes custom-draaien zodat ik die cylinders regelrecht aan mn behuizing kan vastmaken, met alle slangen en leidinkjes intern
Nou kijk, je hebt uiteraard een radiator nodig, je CPU produceert gewoon veel te veel warmte, warmte die niet kan ontsnappen uit je gesloten systeem.
Ik heb deze toevallig laatst besteld bij xxlcases. Ik was er niet zo heel erg tevreden over.
Volgens mij kan je nog wel meedoen met de IA van Got(dat is dus zijn username), daar kan je ze zeker bestellen. Ik heb er geen ervaring mee maar ze zijn in ieder geval al wel goedkoper dan die bij xxl
Volgens mij kan je nog wel meedoen met de IA van Got(dat is dus zijn username), daar kan je ze zeker bestellen. Ik heb er geen ervaring mee maar ze zijn in ieder geval al wel goedkoper dan die bij xxl
Ik moet toegeven dat ik verder geen ervaring heb met slangen (muv tuinslang) maar ik vind ze dat zo verschrikkelijk snel knikken.
In de eerste plaats kunnen ze echt alleen maar hele grote bochten maken. Maar vervelender is nog dat het erger wordt wanneer er water in zit. Ze hebben dan zeg maar te weinig stabiliteit (te dun?) waardoor ze door het gewicht van het water niet kunnen houden. Ze knikken dan gewoon door de zwaartekracht.
Ik had ze graag iets dikker, steviger en dus minder soepel gezien. Ook al realiseer ik me wel dat ze dan waarschijnlijk nog minder goed bochten konden maken.
In de eerste plaats kunnen ze echt alleen maar hele grote bochten maken. Maar vervelender is nog dat het erger wordt wanneer er water in zit. Ze hebben dan zeg maar te weinig stabiliteit (te dun?) waardoor ze door het gewicht van het water niet kunnen houden. Ze knikken dan gewoon door de zwaartekracht.
Ik had ze graag iets dikker, steviger en dus minder soepel gezien. Ook al realiseer ik me wel dat ze dan waarschijnlijk nog minder goed bochten konden maken.
In een WC-systeem is het meestal niet echt nodig om scherpe bochten te maken.. Als dat echt nodig is, heb je nog kniekoppelingen toch?
Verder vind ik zowel siliconenslang als PVC-slang niet echt snel knikken.. Je moet echt al bijna een lus gaan maken voor ze gaan knikken. Bovendien bestaat er anti-knikveren.
Verder vind ik zowel siliconenslang als PVC-slang niet echt snel knikken.. Je moet echt al bijna een lus gaan maken voor ze gaan knikken. Bovendien bestaat er anti-knikveren.
Dat is dus niet normaal? Ik ben nu niet thuis, zal zo even prober om een zo klein mogelijke cirkel te maken en het resultaat dan posten.
nou, net naar de autosloop geweest voor een radiatortje ...
hij had er nog 1 van een kadet liggen ... 20x20x5 ofzo dat ding
en hier en daar een deukje
dus ik had zowiets van "naja ..... als er niets anders is dan moet het deze maar worden...."
dus ik vraag die kerel wat dat ding kost, zegtie jah, moet je ff voor vragen.
Dus ik dr heen, zit een man of 10 om een tafel, lekker nix te doen (om 14.30) dus ik stap daar binnen en vraag wat dat ding moest kosten ... 20 euro zegt 1 van die gasten dus ik denk naja DOEI ! ... dus ik zit een beetje bedenkelijk te kijken zegt een ander "jah, 't kost je wel 8 uur om dat ding uit een auto te krijgen"
nou heb ik, voordat ik er heen ging hier ff de search gebruikt om te zoeken naar radiators en daar kwamen toch hele andere resultaten uit: gekregen, zlef eruitgehaald, zelf uitzoeken.
Dus toen heb ik dat ding maar weer laten liggen en ben pleite gegaan ... lekker een uur in die klote wind gefietst voor niets
hij had er nog 1 van een kadet liggen ... 20x20x5 ofzo dat ding
dus ik had zowiets van "naja ..... als er niets anders is dan moet het deze maar worden...."
dus ik vraag die kerel wat dat ding kost, zegtie jah, moet je ff voor vragen.
Dus ik dr heen, zit een man of 10 om een tafel, lekker nix te doen (om 14.30) dus ik stap daar binnen en vraag wat dat ding moest kosten ... 20 euro zegt 1 van die gasten dus ik denk naja DOEI ! ... dus ik zit een beetje bedenkelijk te kijken zegt een ander "jah, 't kost je wel 8 uur om dat ding uit een auto te krijgen"
nou heb ik, voordat ik er heen ging hier ff de search gebruikt om te zoeken naar radiators en daar kwamen toch hele andere resultaten uit: gekregen, zlef eruitgehaald, zelf uitzoeken.
Dus toen heb ik dat ding maar weer laten liggen en ben pleite gegaan ... lekker een uur in die klote wind gefietst voor niets
Hmmm weet niet of je daar zo verstandig aan hebt gedaan. Zo slecht is dat nou ook al weer niet 20 euro is misschien niet goedkoop, maar zeker niet belachelijk duur.
Ik denk toch dat ie er goed aan heeft gedaan.. Rad met slechte afmetingen, deuken en dan nog zo'n prijs..
Ik ben een vraag met betrekking tot freezen:
In een inkoopactie op Laupro zag ik het volgende setje:

Zou dit in combinatie met een goede boormachine genoeg zijn om zelf een waterblok te freezen? (ik heb hier verder helemaal geen ervaring mee)

Zou dit in combinatie met een goede boormachine genoeg zijn om zelf een waterblok te freezen? (ik heb hier verder helemaal geen ervaring mee)
[ Voor 3% gewijzigd door eL_Jee op 02-04-2003 15:57 ]
volgens mij wordt dat rad ook al de "Big momma" verkocht. Passen mooi 4 92mm fans op. Ziet er wel stoer uit.
Maar ja je hebt gelijk. inbouwen wordt lastig. Ik had hem wel willen hebben, wil hem toch liever buiten mijn kast. Heb nu een heel kleintje uit een Alto, past wel echt precies voorin een chieftec miditower. Helemaal van koper behalve de buizen waar het water door stroomt, die lijken juiste wel van alu.. Kan dat? Dat alles van koper is behalve die buizen? Dat gaat dan toch met elkaar reageren?
Maar ja je hebt gelijk. inbouwen wordt lastig. Ik had hem wel willen hebben, wil hem toch liever buiten mijn kast. Heb nu een heel kleintje uit een Alto, past wel echt precies voorin een chieftec miditower. Helemaal van koper behalve de buizen waar het water door stroomt, die lijken juiste wel van alu.. Kan dat? Dat alles van koper is behalve die buizen? Dat gaat dan toch met elkaar reageren?
Anoniem: 32074
Als reply op Extreme:
Ben van t weekend naar Gleichen geweest om onze grote vrienden van Aquacomputer.de op te zoeken (tis maar 480 km). Heb daar een high end 360 set aangeschaft. Echt zeer goed spul overigens. Ziet er echt heel goed uit, tot de slangen aan toe.
Ben van t weekend naar Gleichen geweest om onze grote vrienden van Aquacomputer.de op te zoeken (tis maar 480 km). Heb daar een high end 360 set aangeschaft. Echt zeer goed spul overigens. Ziet er echt heel goed uit, tot de slangen aan toe.
kijk, die moet ik ook hebbenAnoniem: 29783 schreef op 02 April 2003 @ 16:03:
volgens mij wordt dat rad ook al de "Big momma" verkocht. Passen mooi 4 92mm fans op. Ziet er wel stoer uit.
en metalen reageren over het algemeen niet met elkaar, daar hoef je echt niet bang voor te zijn.
Als ik vragen mag, waar heb jij die alto radiator vandaan ?
mischien moet ik toch maar een alternatief zoeken voor een radiator, of een andere autosloop

maar dan ga ik iig eerst bellen voor een prijsopgave en afmetingen
heb hem bij een sloperij in Amsterdam gekocht. Ze hadden er geen liggen, ze hebben hem er uit moeten halen. Deze auto stond namelijk toevallig klaar.
Haal met mijn slang een cirkel van 14cm binnnendiameter btw.
Beetje nietszeggend getal zo alleen
zo zonder vergelijkings materiaal
Haal met mijn slang een cirkel van 14cm binnnendiameter btw.
Beetje nietszeggend getal zo alleen
Tuurlijk reageren metalen met elkaar, lees maar eens de mini-FAQ 
Welke kleur hebben de gangen?
Welke kleur hebben de gangen?
hoeveel betaalde jij er voor?
Beetje de zelfde kleur als het staal waar ook een case van is gemaakt. Net niet aluminium maar zeker geen koper. Een echte ouderwetse "ijzer kleur"
Ik baal er eigenlijk een beetje van dat dat radje echt PRECIES in m'n case past.
Nu moet ik hem er haast wel in modden...
Had eigenlijk liever een lekker lomp groot rad buiten mijn case hebben liggen stomen.
of... natuurlijk gewoon 2
Ik baal er eigenlijk een beetje van dat dat radje echt PRECIES in m'n case past.
Nu moet ik hem er haast wel in modden...

Had eigenlijk liever een lekker lomp groot rad buiten mijn case hebben liggen stomen.
of... natuurlijk gewoon 2
Misschien is het gewoon gespoten/geanodiseerd he
Ah, kijk, ze hebben de cuplex evo dus weer op voorraad, dat is mooi. Ik zat er zelf ook aan te denken om er naar toe te rijden, ik heb een leasebak en hoef geen benzine te betalen, maar damn, 480 km heen en dan 480 km terug, ik vind het net te ver.......ik blijf nog wel bij de deurbel wachten op de postbodeAnoniem: 32074 schreef op 02 april 2003 @ 16:04:
Als reply op Extreme:
Zou iemand even kunnen zeggen of de slangpilaren zoals die standaard op de Eheim 1048 pompjes zit, een beetje OK zijn en lekproof, of raden jullie aan er 'n beter setje aansluitingen op te kopen?
[ Voor 22% gewijzigd door _XipHiaS_ op 02-04-2003 21:19 ]
Lekt niet hoor.. Wel natuurlijk een slangklem gebruiken.
Ik hoop dat dat 480 kilometer totaal was!
Weet niet waar Gleichen ligt, maar denk niet dat hij bijna 1000 kilometer voor zijn setje heeft gereden
Weet niet waar Gleichen ligt, maar denk niet dat hij bijna 1000 kilometer voor zijn setje heeft gereden
Anoniem: 34169
Het valt me wel op dat iedereen altijd in de zorg zit over de stroomkosten terwijl dat echt helemaal niks is in vergelijking met de aanschaf kosten.Anoniem: 29783 schreef op 02 April 2003 @ 11:41:
Stel, je hebt een Peltier van 200W. Dat is best redelijk, hiermee kun je echt wel je AMD of P4 goed koelen. We nemen even aan dat 1 kWH 10 eurocent kost (reëele prijs).
Je peltier kost dan 2 cent per uur. Als je je PC dag en nacht aan hebt staan, komt dat neer op 48 cent per dag.
Hieruit volgt dat een 200W peltier als je je PC de hele dag aan hebt aan energie kost:
3,36 euro per week
14,64 euro per maand
175,20 euro per jaar
Als je kijkt naar wat je nu kwijt bent aan modden, is dit niet absurd veel. En ja, voor goede koeling en enorme OC prestaties moet je wat overhebben...
Anoniem: 12052
Helemaal uit is geen optie idd zoals jupiler al zei, maar met een tempsens en een automatische schakeling kom je al een heel eind. Of je moet een beetje creatief zijn met een paralelle poort en een progje schrijven dat in combo met mbm werkt. Bijvoorbeeld, temperatuur boven de 20 graden, hop pelt op volle toeren aan. Maar dit moet ook wel gewoon compleet met een mooie schakeling te realiseren zijn.Anoniem: 29783 schreef op 02 april 2003 @ 11:41:
De aanschaf van de pelt zelf is niet zo gigantisch duur, maar zoek maar eens een voeding die 11A bij 15V trekt voor een redelijke prijs. Ja en de extra stroomrekening zijn ze hier thuis ook niet blij mee, maar dat is niet mijn grootste zorg.Anoniem: 34169 schreef op 02 april 2003 @ 22:24:
Het valt me wel op dat iedereen altijd in de zorg zit over de stroomkosten terwijl dat echt helemaal niks is in vergelijking met de aanschaf kosten.
175,20 euro per jaar
Als je kijkt naar wat je nu kwijt bent aan modden, is dit niet absurd veel. En ja, voor goede koeling en enorme OC prestaties moet je wat overhebben...
[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 12052 op 02-04-2003 22:35 ]
nee, een boormachine draait maar relatief langzaam, voor frezen heb je een hoger toerental nodig.eL_Jee schreef op 02 April 2003 @ 15:57:
Ik ben een vraag met betrekking tot freezen:
[afbeelding]
Ga eerst een beetje oefenen met een echte freesmachine, en probeer dan een blok te maken. Ik kan je zeggen dat het verdomd lastig is.
Voor goede freesmachines kun je metaalbedrijven lieV aankijken
Toch wel dus he, 480 heen en 480 terugAnoniem: 29783 schreef op 02 april 2003 @ 21:53:
Ik hoop dat dat 480 kilometer totaal was!
wij hebben thuis zon vaste boor staan, dus zon hoog ding(mens-hoogte) die gewoon vast staat, waar je dan iets onder legt, aan hendel trekt zodat boor naar beneden gaat en dan kun je boren.. kan ik hiermee wel frezen?
Anoniem: 12052
Dat is een kolomboor, maar die heeft nog steeds te weinig touren om ermee te kunnen frezen. Je zal toch echt een freesbank moeten hebben. Heel misschien kan het met een bovenfrees als je een beetje een fatsoenlijke hebt. Zelfs dan is het vrij lastig te doen (heb ik gehoord, nooit zelf ervaren).
@Jan Kosten vallen dan inderdaad nog mee. Moet ik toch maar eens over denken dan. Ga me eerst maar eens verdiepen in de eventuele voordelen (extra oc potentie).
....OI, duizend kilometer om een iets goedkoper setje te checken. Koop dan gewoon zo'n DangerDen setje. Weet je zeker dat het goed is. Het verschil in prijs verdien je makkelijk door de dag dat je nu in de auto zit gewoon te gaan werken (+benzine).
....OI, duizend kilometer om een iets goedkoper setje te checken. Koop dan gewoon zo'n DangerDen setje. Weet je zeker dat het goed is. Het verschil in prijs verdien je makkelijk door de dag dat je nu in de auto zit gewoon te gaan werken (+benzine).
hoe duur is zon freesmachintje ongeveer?
Veel te duur voor een gemiddelde particiulier
Het is inderdaad 480 km heen en weer 480 km terug. En Aquacomputer ligt echt in de middle of fucking nowhere. Tis gewoon een grote boerderij, wat je nooit vindt zonder goed GPS systeem. Der Stephan daar snapte er ook geen hol van dat ik dat klereeind gereden had alleen voor dat setje.
Had inderdaad de beschikking over een leasewagen. Dus de benzine werd betaald. Je zit wel 10 uur achter elkaar in de auto. Maar t zit in me kast en t werkt super, lekt niet en t ziet er echt super uit.
Mocht iemand de vreselijke behoefte hebben om ook daar naartoe te rijden. Vraag niet om een bon.......dat scheelt weer 30/40 euro namelijk.
Had inderdaad de beschikking over een leasewagen. Dus de benzine werd betaald. Je zit wel 10 uur achter elkaar in de auto. Maar t zit in me kast en t werkt super, lekt niet en t ziet er echt super uit.
Mocht iemand de vreselijke behoefte hebben om ook daar naartoe te rijden. Vraag niet om een bon.......dat scheelt weer 30/40 euro namelijk.
UiteraardJupiler schreef op 02 April 2003 @ 21:46:
Lekt niet hoor.. Wel natuurlijk een slangklem gebruiken.
Bestaan er trouwens Y-verbindingen van 1x12mm naar 2x10 of 2x8? Kan ze tot zover nergens vinden bij de overclock shopjes
[ Voor 36% gewijzigd door _XipHiaS_ op 03-04-2003 11:31 ]
verloopjes hebben ze veel bij de aquariazaken en Intratuin..._XipHiaS_ schreef op 03 April 2003 @ 10:24:
[...]
Uiteraard, thanks.
Bestaan er trouwens Y-verbindingen van 1x12mm naar 2x10 of 2x8? Kan ze tot zover nergens vinden bij de overclock shopjes, misschien iemand hier al eens naar gezocht en gevonden?
ff weer een paar vragen
weet iemand of een beetje dieren zaak ook eheim pompen verkoopt ? En weet iemand hoe groot een auto rad moet zijn om een beetje goed te koelen ? (20x30x5 groot genoeg ?)
groot genoeg dus? want t moet wel een beetje koelen hoor. Enne als ikzo'n groot rad zou hebben zou ik er gewoon een fanduct op maken en dan 2 koelers erop
Zeker groot genoeg. Bij die 5 cm rads moet zelfs een beetje op beginnen te letten op de afstand tussen de lamellen. Als hij dan te dicht is laat hij te weinig lucht door, waardoor de koelprestatie zonder hele vette airflow omlaag gaat.
Ik kom net van de dierenwinkel vandaan, en daar hadden ze een sicce pompje van 14 euro van 400 liter/uur (volgens het doosje dan). Is dat goed genoeg, en wat voor soort aansluitingen moet ik er precies op maken zodat ik er slangen op aan kan sluiten?
als je alleen een cpublok hebt, is dat genoeg. als je 'm als dompel gebruikt, kun je dacht ik gewoon 8/10 mm slang aan de drukzijde gebruiken...wdekreij schreef op 03 April 2003 @ 14:57:
Ik kom net van de dierenwinkel vandaan, en daar hadden ze een sicce pompje van 14 euro van 400 liter/uur (volgens het doosje dan). Is dat goed genoeg, en wat voor soort aansluitingen moet ik er precies op maken zodat ik er slangen op aan kan sluiten?
als dompel gebruiken>> do you want to explain? en die slangen kan ik er toch niet gewoon overheen schuiven, of is dat genoeg (met een klemmetje uiteraard)
en wat voor pomp moet ik minimaal hebben voor 3 blokjes (vast aan de toekomst denken, 2 komen er btw sowieso (cpu, en nb)
en wat voor pomp moet ik minimaal hebben voor 3 blokjes (vast aan de toekomst denken, 2 komen er btw sowieso (cpu, en nb)
Dompel = onder water, in een reservoir dus, best een tupperware-doosje oid. De 400 l/u, is dat de micra?
Ik denk dat je beter een Idra of Eheim 1048 had gekocht.
Ik denk dat je beter een Idra of Eheim 1048 had gekocht.
Zo, ik heb ff mijn shade ingehaald na een repweek enzo: 

en nog een interessant artikel: http://www.overclockers.com/articles723/
[rml][ WC] 2 peltiers NAAST waterblok[/rml]Anoniem: 29783 schreef op 02 April 2003 @ 11:41:
Hoezo? Dit blok is erg goed.wdekreij schreef op 03 April 2003 @ 07:52:
ok, laat dan maar:)
en nog een interessant artikel: http://www.overclockers.com/articles723/
ik heb die nog niet gekocht, ik zag um in de winkel en vroeg me af of dat wat was..Ik denk dat je beter een Idra of Eheim 1048 had gekocht.
Er past toch wel onder een Dangerden Maze 2 een peltier element van 48mm*48mm? Ik heb mijn pc nu niet thuis leggen (terwijl ik zelf wel thuis ben) en kan het dus niet opmeten... Maar wil toch dat peltier element kopen. Waar moet ik trouwens ook op letten als ik een peltier element koop? En is het de moeite waard om te vragen naar het merk+ type? Of is dat allemaal 1 pot nat?
Even kijken op de Danger Den-site.. Zolang de peltier in het vierkant binnen de bevestigingsgaten van het blokje past, zit je goed.
Ik heb trouwens _eindelijk_ m'n nieuw moederbord (RMA).. En ik haal erg nette temps. M'n 2.4B loopt op 3.115 en heeft een Vcore van 1.7V. Hij verbruikt zo'n 105W. Full stressed (Prime) wordt ie 31°, bij gemiddelde belasting is het 25°. Dat levert een erg goede koelefficiëntie op, kampertemp is 20°. Temp boven kamertemp 25-20 = 5°. 5/105 is 0.047 C/W, erg netjes vind ik
Ik heb trouwens _eindelijk_ m'n nieuw moederbord (RMA).. En ik haal erg nette temps. M'n 2.4B loopt op 3.115 en heeft een Vcore van 1.7V. Hij verbruikt zo'n 105W. Full stressed (Prime) wordt ie 31°, bij gemiddelde belasting is het 25°. Dat levert een erg goede koelefficiëntie op, kampertemp is 20°. Temp boven kamertemp 25-20 = 5°. 5/105 is 0.047 C/W, erg netjes vind ik
[ Voor 61% gewijzigd door Steve op 03-04-2003 20:14 ]
wat voor pelt moet je dan op je vga/3dkaart gooien? (en kan je die ONDER je vgakaart plakken en dan een gewoon blokje bovenop?)
*burp*
jupiler....
ik heb alles nog is een keer na gekeken... en alles nog een keer her aangesloten en opnieuw gevuld... en me blokje effe goed schoongemaakt... en me temp is wel zo'n 5 graden omlaag gegaan... dus kan het zijn dat het blokkie gewoon vies is/was ?
ik heb alles nog is een keer na gekeken... en alles nog een keer her aangesloten en opnieuw gevuld... en me blokje effe goed schoongemaakt... en me temp is wel zo'n 5 graden omlaag gegaan... dus kan het zijn dat het blokkie gewoon vies is/was ?
Zou best kunnen, ja.. De meeste vuiligheid isoleert warmte als een gek.
ok.... dus mischien als ik ehm nog iets beter schoonmaak kan ik beter temps krijgen ? tot een bepaalde hoogte natuurlijk...
alvast bedankt voor al je moeite
en waarmee kan ik dat dan het beste mee schoonmaken ? mag een schuursponsje of kan je dat beter niet doen
alvast bedankt voor al je moeite
en waarmee kan ik dat dan het beste mee schoonmaken ? mag een schuursponsje of kan je dat beter niet doen
Het contactoppervlak met je CPU polijsten.. Met fijne staalwol, of beter nog fijn schuurpapier.. Beginnen met grid 800 en dan steeds hoger gaan, het hoogste dat je kan vinden.
Heb vandaag mail gehad van Aqua-Computers dat de door mij bestelde producten vandaag op de post zijn gegaan. Ben benieuwd..........uiteraard post ik tezijnertijd mijn bevindingen met onderstaand setje, en uiteraard foto's.
Cuplex Evo Rev 1.1 CPU koelblok
Twinplex chipset koelblok
Eheim 1046 pomp
Radiator Black Ice Extreme
verder standaard plug&cool aansluitingen en slangen
Cuplex Evo Rev 1.1 CPU koelblok
Twinplex chipset koelblok
Eheim 1046 pomp
Radiator Black Ice Extreme
verder standaard plug&cool aansluitingen en slangen
jupiler...
ik zat net effe te kijken naar me temps... en een beetje te testen me sisoft
en toen zag ik dat in sisoft me temps veel lager waren dan in het proggie van me mobo
dus ik ga kijken in me bios zijn de temps van dat proggie gewoon fucked up... en kan ik van die temps gewoon 4 graden af halen
dus hij draait perfect gewoon.... nu tenminste
ik zat net effe te kijken naar me temps... en een beetje te testen me sisoft
en toen zag ik dat in sisoft me temps veel lager waren dan in het proggie van me mobo
dus ik ga kijken in me bios zijn de temps van dat proggie gewoon fucked up... en kan ik van die temps gewoon 4 graden af halen
dus hij draait perfect gewoon.... nu tenminste
[ Voor 3% gewijzigd door tauri op 04-04-2003 00:03 ]
Gisteravond me high end 360 set van Auqucomputer aangesloten. Mijn athlon xp 2400 op 2100 mhz was na een half uur unreal 2 en 3d mark 2003 41 graden. Vrij netjes, maar niet echt wereldschokkend. Nou stonden de 3 120 mm fans ook niet voluit.
Alleen heb ik waarschijnlijk de slang die me reservoir ingaat niet goed recht afgesneden want die lekt heel miniem. 1 druppel na een paar uur, maar waarschijnlijk moet ik even die slang vervangen. Enigste minpuntje tot nu toe.
Alleen heb ik waarschijnlijk de slang die me reservoir ingaat niet goed recht afgesneden want die lekt heel miniem. 1 druppel na een paar uur, maar waarschijnlijk moet ik even die slang vervangen. Enigste minpuntje tot nu toe.
Anoniem: 41762
Vraagje. Ik ga gewoon demi water gebruiken en dan een koperen rad en een alu blokje. Hoef ik er dan alleen radiator antivries doorheen te gooien? Is dat niet schadelijk voor mijn pompje ?
Kan ik nog ergens koper laten frezen? Ik heb nl. nog een oude Dragon Orb 3
Kan ik nog ergens koper laten frezen? Ik heb nl. nog een oude Dragon Orb 3
Tenzij je een tec/peltier gebruikt heb je geen antivries nodig, of iig niet het anti-vries gedeelte van antivries. Volg je het nogAnoniem: 41762 schreef op 04 April 2003 @ 09:23:
Vraagje. Ik ga gewoon demi water gebruiken en dan een koperen rad en een alu blokje. Hoef ik er dan alleen radiator antivries doorheen te gooien? Is dat niet schadelijk voor mijn pompje ?

Wel heb je iets nodig om te zorgen dat het koper niet met het alu gaat reageren. Hoe je dat kunt doen staat in de topicstart
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
Misschien eerst even de FAQ lezen, want antivries gaat algen etc tegen. Dus het is zeker wel bruikbaar. En tja, dat het ook het bevriezingspunt naar omlaag helpt kan je niets aan doen. Met een peltier heb je het trouwens zeker niét nodig, een peltier zorgt enkel voor extra warmte, waardoor de watertemp wat hoger zal liggen.
Je kán antivries gebruiken, dat doe ik ook, maar je moet wel zeker weten dat ie ook elektrolyse tegengaat. Op de mijne staat 'beschermt de verschillende metalen gebruikt in een verwarming', dus ik ben er wel zeker van.
En schadelijk voor je pomp is het niet hoor, integendeel, het smeert je pomp.
Je kán antivries gebruiken, dat doe ik ook, maar je moet wel zeker weten dat ie ook elektrolyse tegengaat. Op de mijne staat 'beschermt de verschillende metalen gebruikt in een verwarming', dus ik ben er wel zeker van.
En schadelijk voor je pomp is het niet hoor, integendeel, het smeert je pomp.
[ Voor 29% gewijzigd door Steve op 04-04-2003 12:17 ]
Anoniem: 41762
er staat op dat het ook geschikt is voor motoren met aluminium onderdelen dus ik neem aan dat het wel goed is
. IIg bedankt voor jullie reacties (het is btw blauw spul en het merk is Techno)
Anoniem: 80718
eh weet eigenlijk iemand wat een water chiller precies doet heb gezocht met google het ziet er uit als 2 peltiers tussen 2 grote waterblokken maar wat is hier nu het nut van?
hoef je dan geen isolatie stuff te gebruiken? maar dan bevriest toch zo ongeveer je water?
Niet als je genoeg antivries of nog beter methanol(
) door je water heen gooit... kwestie van testen. En je moet nog issoleren want anders word je water opgewarmt door de warmere lucht in je kasten en je krijgt vooral veel condensatie bij je goed warmtegeleidende koelbrok....
[ Voor 47% gewijzigd door tmotd op 04-04-2003 13:10 ]
Anoniem: 23214
ik kan een lading radiatoren aankomen voor waterkoeling (+/- 10 euro per stuk).
deze radiatoren zijn 19 * 41 * 4 cm en wegen 2,5 kilo (tis voor zover ik weet allemaal koper)
het heeft 91 lamellen / ribben die een gezamelijke koeloppervlakte van +/- 1,5M2 verzorgen.
ik vraag me af wat de koel capaciteit hiervan zou zijn...
of hoe ik er makkelijk achter kan komen wat de koel capaciteit is.
deze radiatoren zijn 19 * 41 * 4 cm en wegen 2,5 kilo (tis voor zover ik weet allemaal koper)
het heeft 91 lamellen / ribben die een gezamelijke koeloppervlakte van +/- 1,5M2 verzorgen.
Je moet inderdaad isoleren.. Neopreen, vaseline etc. Kijk eens op waterkoeling.nl.
En bavariaboy: ik denk dat ie toch makkelijk een kW of meer aankan, en een volledig watergekoelde PC produceert zo'n 200-250W.. Niks om zorgen over te maken.
En bavariaboy: ik denk dat ie toch makkelijk een kW of meer aankan, en een volledig watergekoelde PC produceert zo'n 200-250W.. Niks om zorgen over te maken.
Zoek op google.... watterchiller is gewoon een aparaat wat waterkoeld met een bepaald vermogen. Als je een hoog vermogen neemt kan je onder de 0 graden komen. Nou ik zou mijn god niet weten waar je die dingen kan krijgen dus....Anoniem: 80718 schreef op 04 april 2003 @ 13:11:
hebben julie ergens een goede site hiervoor?
Zoek zelf ff wat meer en denk na
offtopic:
Heb je al waterkoeling dan???
Heb je al waterkoeling dan???
zie je dat had ik al gedaan dan krijg allerlei sites over koelkasten en diepvriezersAnoniem: 80718 schreef op 04 April 2003 @ 12:58:
eh weet eigenlijk iemand wat een water chiller precies doet heb gezocht met google het ziet er uit als 2 peltiers tussen 2 grote waterblokken maar wat is hier nu het nut van?
en gewone radiatoren!
[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 80718 op 04-04-2003 13:28 ]
Zoek dan is op bierkoelers ofzo... iets in die trant
. Maar waarom vraag je dit eigenlijk? wil je zo'n ding in je kast of is het voor wat anders?? Ideën zijn welkom op GoT
nee voor in mn kast was maar een idee, het zag er niet zo moelijk uit duzz denk vraag maar eens op got
Geef is een linkje als je wat vind, ik had nu niet zo heel erg door wat je bedoelde en nee dat ligt niet aan mn intelligentie (
). Maak een wat groter verhaaldzodat we in 1x snappen waar je heen wil
.
De meeste waterchillers die in je kast passen hebben het vermogen niet om goed te koelen. Je CPU produceert toch al snel 100W en die dingen zijn bij mijn weten maar 40W dan... Maar stel je vind een mooie
, mij lijkt ook wel een idee mn water nog verder koelen
. 30 graden is tegenwoordig al zo standaart voor een cpu
, -10 ofzo niet
.
De meeste waterchillers die in je kast passen hebben het vermogen niet om goed te koelen. Je CPU produceert toch al snel 100W en die dingen zijn bij mijn weten maar 40W dan... Maar stel je vind een mooie
hhmmm.heb misschien wel interresse...Anoniem: 23214 schreef op 04 April 2003 @ 13:15:
maybe ga ik een IA regelen voor die radiateuren...
(als er tenminste animo voor is)
want de prijs kan nog zakken namelijk
Anoniem: 67410
ff klein vraagje, hoe strak kan je je koelblok aan draaien? tot je ehm niet meer kan verschuiven?
count me in!Anoniem: 23214 schreef op 04 April 2003 @ 15:39:
maybe ga ik een IA regelen voor die radiateuren...
je kunt desnoods ook eerst een animo check doen toch?
enne.. jupiler: als ik alleen een pomp, radiator, chipset en cpu blokje heb, wat moet ik dan allemaal precies nog van jou IA kopen?
[ Voor 19% gewijzigd door wdekreij op 04-04-2003 16:03 ]
heb btw me water setup up and running:
van 60(boxed) graden naar 36 graden stressed (3uur prime 95)! Daar deed ik het dus allemaal voor
24 graden verschil. Had ik nooit gedacht, dacht dat mijn sensor fucked was.
Dit alles met een Maze3 en een autokachel radje.
Kan door de betere koeling ook gelijk mijn fsb met 10 mhz verhogen. Van 168 naar 178Mhz op standaard Vcore. M'n zalman chipset blokje trekt het dan echter niet meer. Wordt gloeiende heet. Dus maar weer sparen voor goedkoop chipset wc-blok.
van 60(boxed) graden naar 36 graden stressed (3uur prime 95)! Daar deed ik het dus allemaal voor
Dit alles met een Maze3 en een autokachel radje.
Kan door de betere koeling ook gelijk mijn fsb met 10 mhz verhogen. Van 168 naar 178Mhz op standaard Vcore. M'n zalman chipset blokje trekt het dan echter niet meer. Wordt gloeiende heet. Dus maar weer sparen voor goedkoop chipset wc-blok.
[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 29783 op 04-04-2003 16:06 ]
Ik ben ook geinterresseerd in zo'n rad 
Een animo check is altijd een goed plan op laupro
Een animo check is altijd een goed plan op laupro
Alles is najagen van wind...
ik wil ook een radiator ... maar dan 1 die een kwart zo groot is als degene die je aanbied 
nah, ok 1/3 dan ... ik wil gewoon een klein radje die ik achterop mn kast kan monteren ... Maar bij 3 autoslopen die hier zitten hebben ze aleen maar grote en grote aluminium rads
misschien moet ik dan toch maar naar een auto-onderdelen zaak voor een nieuwe
nah, ok 1/3 dan ... ik wil gewoon een klein radje die ik achterop mn kast kan monteren ... Maar bij 3 autoslopen die hier zitten hebben ze aleen maar grote en grote aluminium rads
misschien moet ik dan toch maar naar een auto-onderdelen zaak voor een nieuwe
ik heb er ook wel intresse inAnoniem: 23214 schreef op 04 April 2003 @ 13:15:
heb je maybe photo's ervan ?
hmm.. dit is zeeeeeet interesant
offtopic:
nog 5 posts jupiler
nog 5 posts jupiler
*burp*
Death Angel, ik weet niet hoe goed jij bent met de slijptol en het lasapperaat...
maar als je eentje koopt en er gewoon een stuk tusssenuit slijpt en weer aan elkaar last dan issie 1/3 oid
maar als je eentje koopt en er gewoon een stuk tusssenuit slijpt en weer aan elkaar last dan issie 1/3 oid
Ik ben ook wel geïniteresseerd in het rad 
Wdekreij: standaard zooi, dus slangen, slangklemmen, pilaren, teflontape etc etc.
Callandor: ziet er wel leuk uit, hangt natuurlijk van het vermogen van de pelts af.
Wdekreij: standaard zooi, dus slangen, slangklemmen, pilaren, teflontape etc etc.
Callandor: ziet er wel leuk uit, hangt natuurlijk van het vermogen van de pelts af.
Het idee is leuk, maar nadeel is dat je dan eigenlijk 2 waterkoelingen nodig heb, dus 2 pompjes naja dan maar 1 radiator en eeeen hele goede voeding die die 2 pelts
kan trekken nodig heb.
Of je kan pomp---pelt gekoelde blok---cpublok (enz)---peltverwarmde koelblok---rad---(resevoir eventueel
)pomp
Zal ook denk ik wel werken maar met 2 systemen werkt het beter lijkt me, omdat je je koel water dan niet eerst afkoeld en dan weer opwarmt
.
Of je kan pomp---pelt gekoelde blok---cpublok (enz)---peltverwarmde koelblok---rad---(resevoir eventueel
Zal ook denk ik wel werken maar met 2 systemen werkt het beter lijkt me, omdat je je koel water dan niet eerst afkoeld en dan weer opwarmt
Ja, dat kan wel, maar je water zal misschien een paar graden koeler zijn, de moeite niet dus.
Dit topic is gesloten.