Neem nou van mij maar aan dat je alu niet zomaar kan solderen. Je mag het proberen van me met zoveel tin als je wil, het lukt je niet.Jupiler schreef op 15 March 2003 @ 18:22:
En hoezo zou je niet kunnen solderen op een alu blok
Het enige wat je doet is tin smelten tussen 2 oppervlakten, zodat het waterdicht is. Maakt het nu uit of een van beide oppervlakken koper of alu is?
Ik denk er trouwens ook wel eens aan om zoiets te doen.. Een chipsetblokje maken van een Zalman NB32-J, ziet er strak uit en heeft enorm veel oppervlakte.
Hms, ik snap dat chlorofoom niet helemaal
Wat doet het nu? (hoe krijg ik dan het plexi vast aan ut alu blokje?)
To be, or not to be a FRUITVLIEG!??
Het chloroform smelt het plexi min of meer, het wordt dan een stroperig goedje. Aceton werkt ook, maar chloroform gaat een stuk vlotter.
Ik weet wel niet of het gesmolten plexi supergoed hecht op alu.
Ik weet wel niet of het gesmolten plexi supergoed hecht op alu.
Ga jij maar eens alu solderen dan..... Dat kan je zelfs met moeite lassen, laat staan solderen.Jupiler schreef op 15 March 2003 @ 18:22:
En hoezo zou je niet kunnen solderen op een alu blok
Het enige wat je doet is tin smelten tussen 2 oppervlakten, zodat het waterdicht is. Maakt het nu uit of een van beide oppervlakken koper of alu is?
Ik denk er trouwens ook wel eens aan om zoiets te doen.. Een chipsetblokje maken van een Zalman NB32-J, ziet er strak uit en heeft enorm veel oppervlakte.
Maar je kan idd het beste plexiglas nemen en dat met speciale lijm er stevig omheen plakken. Alleen lopen er dan geen banen doorheen enzo, moet je wel een goed koleblok hebben...
Gesmolten
Als je de randen van het alu blok heel erg ruw maakt (over baksteen schuren ofzo) en daar een gasbrander op zet word ie lekker warm en kan je het op maat gemaakte plexi kapje er zo overheen schuiven. De onderkant kan je dan vrij simpel dichtkitten.
[ Voor 16% gewijzigd door bredend op 15-03-2003 19:45 ]
Verwijderd
Naar aanleiding van een aantal vragen en meningsverschillen over kant en klare setjes hier iets over de:
TT Aqarius prestatie verschillen:
Ik heb nog niet echt een super mooi radje kunnen vinden , de meeste waren net een tikkie te groot maar deze week word het mischien wel wat.
Ik heb wel inmiddels de standaard fan vervangen voor een enermax 80mm , dit was eigenlijk niet de bedoeling want ik wou via een fanduct mijn radje aan de enermax 120mm intake zetten,maar maxje had geen 80-120mm fanduct liggen op het moment dus dat word volgende week ofzo.
De prestaties zijn echter toch verbluffend en persoonlijk denk ik nu dat er maar weinig kant en klare setjes hier aan kunnen tippen en dat dit setje qwa prestaties wel erg dicht bij eigenbouw setjes komt.
Hier de prestaties:
Enermax 80mm@12V(low speed) XP2400+ = idle 30C/ stressed 35C
Enermax 80mm@7V (low speed) XP2400+ = idle 32C/stressed 37C
Gezien het bovenstaande kan je zien dat de idle temps zo'n beetje op de case temps blijven hangen.
Enermax 80mm@7V (low speed) xp2400+@2492Mhz@2V = idle 38C/stressed 45C
Ik denk er hier bij aan dat waarschijnlijk een ander radje er ook nog eens een paar graadjes afhaalt en een dangerden blokje daar ook weer een schepje boven opdoet.
Ik moet er overigens wel bij vermelden dat het blokje van TT niet mooi glad is en dient bij deze dan ook echt gespiegeld te worden dmv schuren/polijsten.
De conclusie over kant en klare setjes is dus , des te groter is niet altijd beter.
TT Aqarius prestatie verschillen:
Ik heb nog niet echt een super mooi radje kunnen vinden , de meeste waren net een tikkie te groot maar deze week word het mischien wel wat.
Ik heb wel inmiddels de standaard fan vervangen voor een enermax 80mm , dit was eigenlijk niet de bedoeling want ik wou via een fanduct mijn radje aan de enermax 120mm intake zetten,maar maxje had geen 80-120mm fanduct liggen op het moment dus dat word volgende week ofzo.
De prestaties zijn echter toch verbluffend en persoonlijk denk ik nu dat er maar weinig kant en klare setjes hier aan kunnen tippen en dat dit setje qwa prestaties wel erg dicht bij eigenbouw setjes komt.
Hier de prestaties:
Enermax 80mm@12V(low speed) XP2400+ = idle 30C/ stressed 35C
Enermax 80mm@7V (low speed) XP2400+ = idle 32C/stressed 37C
Gezien het bovenstaande kan je zien dat de idle temps zo'n beetje op de case temps blijven hangen.
Enermax 80mm@7V (low speed) xp2400+@2492Mhz@2V = idle 38C/stressed 45C
Ik denk er hier bij aan dat waarschijnlijk een ander radje er ook nog eens een paar graadjes afhaalt en een dangerden blokje daar ook weer een schepje boven opdoet.
Ik moet er overigens wel bij vermelden dat het blokje van TT niet mooi glad is en dient bij deze dan ook echt gespiegeld te worden dmv schuren/polijsten.
De conclusie over kant en klare setjes is dus , des te groter is niet altijd beter.
Misschien tijd voor een grote setjes-test? Als er genoeg tweakers zijn die hun setje willen uitlenen kan er misschien een mooie vergelijking worden gemaakt.
Al denk ik wel dat de 1e rad beter bij hoge temps presteerd en de andere bij lage enzo...
Al denk ik wel dat de 1e rad beter bij hoge temps presteerd en de andere bij lage enzo...
edit:
hoe gaat het met de Cu?
hoe gaat het met de Cu?
[ Voor 8% gewijzigd door bredend op 15-03-2003 19:54 . Reden: belangrijke mededeling ]
Verwijderd
Goed plan jabredend schreef op 15 March 2003 @ 19:53:
Misschien tijd voor een grote setjes-test? Als er genoeg tweakers zijn die hun setje willen uitlenen kan er misschien een mooie vergelijking worden gemaakt.
edit:
hoe gaat het met de Cu?
Psies alu kan je niet solderen en ook met moeite kan je alu zelfs niet op de reguliere manier lassen, wel met TIG, en ik denk dat er maar heel weinig tweakers goed kunnen TIG lassen.Ga jij maar eens alu solderen dan..... Dat kan je zelfs met moeite lassen, laat staan solderen.
offtopic:
Ik heb ff wat plaatjes besteld , ik hoop dat ze er deze week zijn , als ik ze heb moet je ff de maaten doorgeven.
Ik heb ff wat plaatjes besteld , ik hoop dat ze er deze week zijn , als ik ze heb moet je ff de maaten doorgeven.
Verwijderd
Mwoah, moet te doen zijn maar idd lijkt op een productiefout dan ja, want de gaten voor bevestiging horen geen schroefdraad te hebben, evt boor je de gaten zelf op tot 5 of 6mmIk denk dat een foto niets uit maakt, aangezien ik het schroefdraad in mijn blokje moeilijk kan fotograferen...
Heb je niet toevallig de gaten voor het dekseltje gebruikt???? Die zouden wel schroefdraad kunnen gebruiken
Ik ben me momenteel aan het orienteren op waterkoelingsgebied. Nu heb ik verscheidene reviews gezien van de Innovacool rev 3.0 en deze scoort erg goed en aangezien ik geen gaten rond mijn sockets heb, is deze zonder problemen te bevestigen. Maar tegenwoordig verdwijnt deze koeler uit de assortimenten en daar komt de Gold voor in de plaats. Welke is beter: de originele Cool of de nieuwe Gold, of moet ik zelfs helemaal aan een ander blokje denken? Om mijn radeon 9700Pro te waterkoelen, welke koeler kan ik dan gebruiken (in de verschillende internetshops is daar geen info over te vinden).
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Verwijderd
Opsomming van vergelijkende setjestests.
1) Oudere Duitse setjestest: PC-professionell.
Kom maar met aanvullingen van (vergelijkende) tests.
1) Oudere Duitse setjestest: PC-professionell.
Kom maar met aanvullingen van (vergelijkende) tests.
Verwijderd
Is al eerder geopperd, maar dat is het dus niet.... Hij zat al in elkaar toen ik hem kreeg...bredend schreef op 15 March 2003 @ 20:57:
Heb je niet toevallig de gaten voor het dekseltje gebruikt???? Die zouden wel schroefdraad kunnen gebruiken
Verwijderd
Swiftech heeft blokjes voor een 9700, Dangerden heeft er ook blokjes voor en Koolance ook. Gewoon ff op hun sites kijken. Dr zullen vast wel meer zijn maar van deze weet ik het zeker.
Verwijderd
Ik heb erover nagedacht om zelf een plexi reservoir te maken, maar ik vind geen oplossing voor 1 probleempje: een dopje ofzo om te vullen. Je weet wel, zo een schroefdop ofzo. er gewoon een kot inlaten zonder dop is me te riskant, ik wil het volledig waterdicht hebben.
iemand die hier een oplossing voor heeft?
Ik zou een schroefdraad in het plexi tappen, en daarin schroef je dan zo'n stop met ontluchting, die ook voor CV-radiators wordt gebruikt.
Verwijderd
De dangerden voor GF4 past volgens de site ook op de 9700pro (zie dangerden.com)Verwijderd schreef op 16 maart 2003 @ 12:05:
Swiftech heeft blokjes voor een 9700, Dangerden heeft er ook blokjes voor en Koolance ook. Gewoon ff op hun sites kijken. Dr zullen vast wel meer zijn maar van deze weet ik het zeker.
een slangpilaar er in maken en dan een slang die tot boven in je kast of erbuiten komt en dan een afsluit dopje er in duwen.Verwijderd schreef op 16 maart 2003 @ 12:28:
Ik heb erover nagedacht om zelf een plexi reservoir te maken, maar ik vind geen oplossing voor 1 probleempje: een dopje ofzo om te vullen. Je weet wel, zo een schroefdop ofzo. er gewoon een kot inlaten zonder dop is me te riskant, ik wil het volledig waterdicht hebben.
maar neem maar van mij aan dat je het niet uit maakt hoe lang dat slangetje is zolang je de retourleiding maar onder het niveau houd (beide leidingen dus)
Verwijderd
Weet iemand of het kwaad kan om 10mm (binnendoorsnede) siliconenslangen op een 12mm aansluiting te maken? Mijn ervaring met 10mm doorsnede slangen is dat ze kortere bochten kunnen maken en dat zou mij weer een paar "knietjes en verloopstukjes" schelen
moet kunnen, moet je aleen het uiteinde ff in heet water leggen ofzo. Dan kan je em er beter onschuiven.
Verwijderd
Tweakers,
Ik heb mijn watercoolings set aangesloten maar ben helemaal NIET tevreden.
Watercyclus volgorde: Pomp --> CPU --> Radiator --> Chipset --> Reservoir --> Pomp enz.
Ik heb mijn CPU overgeklokt van (XP2100+) 1733 Mhz naar 2345 Mhz. Vcore = 1,975 Volt. Mijn CPU is door distributed.net altijd 100% stressed.
Mijn temps zijn rond de 49/50 graden! En daar baal ik van! Daarvoor heb ik geen watercooling. Ik gebruik nu nog alleen DEMI water, in de loop van de week komt er waterwetter bij in.
Moet ik misschien dat CPU blokje polijsten? Is de radiator te klein van capaciteit? Wat gaat er mis?
P.S. ik heb een grotere hoeveelheid water getest om te kijken of de temps dan naar beneden gaan, dit maakt niks uit, mijn temps zijn gelijk of ik nu 300 ml water gebruik of 2 liter.
Ik heb mijn watercoolings set aangesloten maar ben helemaal NIET tevreden.
Watercyclus volgorde: Pomp --> CPU --> Radiator --> Chipset --> Reservoir --> Pomp enz.
Ik heb mijn CPU overgeklokt van (XP2100+) 1733 Mhz naar 2345 Mhz. Vcore = 1,975 Volt. Mijn CPU is door distributed.net altijd 100% stressed.
Mijn temps zijn rond de 49/50 graden! En daar baal ik van! Daarvoor heb ik geen watercooling. Ik gebruik nu nog alleen DEMI water, in de loop van de week komt er waterwetter bij in.
Moet ik misschien dat CPU blokje polijsten? Is de radiator te klein van capaciteit? Wat gaat er mis?
P.S. ik heb een grotere hoeveelheid water getest om te kijken of de temps dan naar beneden gaan, dit maakt niks uit, mijn temps zijn gelijk of ik nu 300 ml water gebruik of 2 liter.
misschien toch je rad
, ook gewoon koelprut gebruikt ? of misschien zit je blokje niet goed?
Maar als je proc altijd stressed is loopt de temp misschien wel geleidelijk op ?
Maar als je proc altijd stressed is loopt de temp misschien wel geleidelijk op ?

Verwijderd
Dat zou kunnen, maar een radiator moet toch de capaciteit hebben het water TENMINSTE op gelijke temp te houden op zeker moment ?sapphire schreef op 17 March 2003 @ 21:59:
misschien toch je rad, ook gewoon koelprut gebruikt ? of misschien zit je blokje niet goed?
8x8 cm is nogal weinig voor een rad, ik denk ook dat het daar aan ligt. Hij houdt het water misschien op een constante temp, maar die zal hoger liggen dan bij bijvoorbeeld een 12x24 radiator.
Zou natuurlijk ook aan een slecht contact tussen CPU en waterblok kunnen liggen.. Te veel / te weinig koelpasta, slechte polijsting, teveel afstand etc.
Zou natuurlijk ook aan een slecht contact tussen CPU en waterblok kunnen liggen.. Te veel / te weinig koelpasta, slechte polijsting, teveel afstand etc.
Verwijderd
Ik zal proberen een foto te posten van me CPU achterkant.Jupiler schreef op 17 March 2003 @ 22:20:
8x8 cm is nogal weinig voor een rad, ik denk ook dat het daar aan ligt. Hij houdt het water misschien op een constante temp, maar die zal hoger liggen dan bij bijvoorbeeld een 12x24 radiator.
Helpt waterwetter nou echt zoveel zoals ik aldoor lees? En als ik een extra radiator er in plaats, dan heb ik het liefst 1 voor 2x een 80 mm fan, want dan kan ik die netjes weg werken...
Verwijderd
vraagje tussen door,
volgende maand hek (alweer) een nieuwe pc
een pc waar ik 2 jaar mee zou moeten proberen te doen.
nu zoek ik een waterblok voor een Intel® Xeon 2.4GHz 512KB, 533MHz FSB
weet iemand welke dat is
weet iemand welke dat is
Verwijderd
Kan je niet gewoon de MAGNUM KLAX gebruiken? zijn vette blokjes.Verwijderd schreef op 17 maart 2003 @ 22:30:
vraagje tussen door,
weet iemand welke dat is
www.freezinghardware.nl verkoopt ze weet niet of dat ook op een xeon past.
Moet je simpelweg kijken welke socket die processoren gebruiken, en daar een passend blok bij vinden bij de bekende webshop's. Of zelf maken, maar ik denk niet dat je dat kan
Verwijderd
Als ik eenzelfde radiator koop, hoeveel % extra koeling zou dat moeten opleveren?Jupiler schreef op 17 March 2003 @ 22:20:
Xeon is socket 604, welk blok past daar nou weer op ?
Als je nog eenzelfde rad erbij in het circuit doet zal de temp denk ik 5-10 graden zakken (ook afhankelijk van je casetemp natuurlijk.... Maar 50C is goed genoeg hoor. Ik heb mijn Tbirdje ook op 55C idle en 64C stressed. Met zulke kleine rad's moet je niet teveel verwachten.
als je echt wil koelen en niet alleen stilte zal je toch echt een koperen autorad van €10+ wat slangkoppelingen kopen. En dan zijn je temps stukken lager. En het is goedkoper, als ik zie hoeveel ze voor die BlackIce dingen vragen, kan je beter een koperen buis uit de gamma plukken
als je echt wil koelen en niet alleen stilte zal je toch echt een koperen autorad van €10+ wat slangkoppelingen kopen. En dan zijn je temps stukken lager. En het is goedkoper, als ik zie hoeveel ze voor die BlackIce dingen vragen, kan je beter een koperen buis uit de gamma plukken

Verwijderd
ehehe ja is duur, maar ik zal morgen of overmorgen mijn WC showen, ziet er wel ontzettend gelikt uit hoorbredend schreef op 17 March 2003 @ 23:36:
Als je nog eenzelfde rad erbij in het circuit doet zal de temp denk ik 5-10 graden zakken (ook afhankelijk van je casetemp natuurlijk.... Maar 50C is goed genoeg hoor. Ik heb mijn Tbirdje ook op 55C idle en 64C stressed. Met zulke kleine rad's moet je niet teveel verwachten.
Maar ik denk dat ik nog zo'n 80 mm blackice er bij in zet. 5 - 10 graden is me wel behoorlijk..
Wat nu als ik een rad koop waar 2x een 120 mm op kan? Hoe gaat het dan met de temps?
Is misschien wel ff belangrijk voor me overweging
Die fans maken niet zoveel uit, maar dat is vrij persoonlijk.
Je zou eens kunnen proberen om je huidige rad dicht te plakken zodat het zn warmte vrijwel niet kwijt kan, en dan kijken hoeveel graden de temp omhoog gaat. Het effect van een extra rad zal ongeveer gelijk zijn.
Ik denk dat je ook een autorad moet overwegen
Je zou eens kunnen proberen om je huidige rad dicht te plakken zodat het zn warmte vrijwel niet kwijt kan, en dan kijken hoeveel graden de temp omhoog gaat. Het effect van een extra rad zal ongeveer gelijk zijn.
Verwijderd
Dus jij wil zeggen dat een extra rad erin NIET zou helpenbredend schreef op 17 March 2003 @ 23:42:
Verwijderd
Nee dat zegt ie niet... Hij zegt dat je bij wijze van test je rad eens dicht moet plakken, zodat je kan zien hoeveel graden dat scheelt. Als je dan een extra rad bij zou plaatsen scheelt dat ong hetzelfde...
Verwijderd
Ah op die fiets! - Was net uit bed toen ik repliedeVerwijderd schreef op 18 maart 2003 @ 09:38:
Nee dat zegt ie niet... Hij zegt dat je bij wijze van test je rad eens dicht moet plakken, zodat je kan zien hoeveel graden dat scheelt. Als je dan een extra rad bij zou plaatsen scheelt dat ong hetzelfde...
Verwijderd
Kan ik ook gewoon de rad er tussen uit halen? En dan die slangen direct opmekaar drukken ? Das het zelfde neem ik aan ?Verwijderd schreef op 18 March 2003 @ 09:38:
Eigenlijk zit er dan GEEN radiator tussen voor de test?
Verwijderd
Ik begrijp wat je bedoeld maar zo werkt dat niet. Het eerste rad is zeker veel effectiever dan het tweede. Wanneer je je enige rad er tussen uit haalt zal je temperatuur zeker spectaculair oplopen, maar daarmee weet je helemaal niets.bredend schreef op 17 March 2003 @ 23:42:
Probeer je rad anders eerst eens gewoon buiten je kast te plaatsen. Helpt dit nog niet genoeg zal een tweede rad natuurlijk wel een paar graden helpen maar realiseer je wel dat 49 graden stressed met jouw overclock en chipsetcooling helemaal zo gek niet is.
Verwijderd
Misschien niet, maar ik wil meer. Mijn proc kan meer, en ik wil er alles uithalen. Ik wil eigenlijk weten HOE effectief een extra zelfde radiator is.Verwijderd schreef op 18 maart 2003 @ 10:38:
[...]
Ik begrijp wat je bedoeld maar zo werkt dat niet. Het eerste rad is zeker veel effectiever dan het tweede. Wanneer je je enige rad er tussen uit haalt zal je temperatuur zeker spectaculair oplopen, maar daarmee weet je helemaal niets.
Probeer je rad anders eerst eens gewoon buiten je kast te plaatsen. Helpt dit nog niet genoeg zal een tweede rad natuurlijk wel een paar graden helpen maar realiseer je wel dat 49 graden stressed met jouw overclock en chipsetcooling helemaal zo gek niet is.
Scheeld het 2-3 graden? of 5-6 of misschien wel 10 ?
Das voor mij belangrijk om te weten...
Je zegt dat je er alles wilt uithalen.. Nou, dat zal alleen kunnen als je zo'n graadje of 50 lager gaat.. Je moet echt niet denken dat je hoger zal kunnen OCen met een 5-10° lagere temp 
Ik zou inderdaad gewoon een mooi, groot autoradje scoren.
@ Die gast hierboven :P: Swiftech verkoopt blokjes die op S603 passen.
Ik zou inderdaad gewoon een mooi, groot autoradje scoren.
@ Die gast hierboven :P: Swiftech verkoopt blokjes die op S603 passen.
Ik had vanmorgen hetzelfde probleem als waar ik al eens eerder over gepost had, namelijk: de pomp begint niet met pompen als ik de zooi 's morgens aanzet. 72 graden en heb al een bluescreen gehad. Nu heb ik gekeken en het schoepenrad of hoe heet dat, trilt wel een beetje, maar begint dus niet met draaien. Als ik het een tikje met mn vinger geef begint ie opeens als een gek te pompen.
Andere pomp halen ?
Andere pomp halen ?

Automatische tikker kopen 
Over welke pomp heb je het überhaupt?
Over welke pomp heb je het überhaupt?
Een Sicce *iets*, ik zit nu op school, hij is erg klein iig. Maar ik kon hem goedkoper krijgen aangezien ze hem voor de sier ofzo in een aquarium in een dierenspeciaalzaak hadden draaien. Hij heeft dus al wat uren gedraait. Toch als hij eenmaal werkt, pompt hij ook hard. En ik heb het "meestal niet" maar dat is dus niet erg betrouwbaar...
Micra, Nova, Idra?
Zou hem gewoon eens terug brengen, je hebt toch garantie?
Effe melden trouwens, dat ik de schroefdraad van Mafkees' pilaren heb ingekort met een metaalzaagje.. Nu passen ze perfect in het deksel, en het is nu ook 100% waterdicht.
Was eigenlijk slechts 1 minuut werk.. Pilaar tussen de werkbank klemmen, en zagen als een gek. De eerste had ik gewoon op een tafel gezaagd (en dus zelf vastgehouden), dat duurde toch een stuk langer.
Zou hem gewoon eens terug brengen, je hebt toch garantie?
Effe melden trouwens, dat ik de schroefdraad van Mafkees' pilaren heb ingekort met een metaalzaagje.. Nu passen ze perfect in het deksel, en het is nu ook 100% waterdicht.
Was eigenlijk slechts 1 minuut werk.. Pilaar tussen de werkbank klemmen, en zagen als een gek. De eerste had ik gewoon op een tafel gezaagd (en dus zelf vastgehouden), dat duurde toch een stuk langer.
[ Voor 71% gewijzigd door Steve op 18-03-2003 12:53 ]
Nova dacht ik zo dan. Maar dat maakt toch ook niet zoveel uit, het gaat erom waarom hij niet direct op gang komt...
edit:
En terugbrengen is denkik geen optie aangezien hij dus 2e hands is.
edit:
En terugbrengen is denkik geen optie aangezien hij dus 2e hands is.
[ Voor 26% gewijzigd door Mon op 18-03-2003 13:14 ]
Eheim toevallig? Ik heb al meerdere mensen over dat probleem gehoord. Volgens mij was dat een garantie kwestie, ik zou zeggen mail de fabrikant van je pompje en luister na wat zij hebben te vertellen.Ik had vanmorgen hetzelfde probleem als waar ik al eens eerder over gepost had, namelijk: de pomp begint niet met pompen als ik de zooi 's morgens aanzet. 72 graden en heb al een bluescreen gehad. Nu heb ik gekeken en het schoepenrad of hoe heet dat, trilt wel een beetje, maar begint dus niet met draaien. Als ik het een tikje met mn vinger geef begint ie opeens als een gek te pompen.
Andere pomp halen ?
Misschien is het wat om Mafkees een mailtje te sturen om te vragen of hij niet een blokje speciaal voor je wilt maken.niemand verder een idee hoe ik aan een socket 603/604 waterblok kom?
Idd een autoradje scooren en ik zou er dan gelijk ook een peltier onder hangen, dan kan je echt tot het uiterste gaanJe zegt dat je er alles wilt uithalen.. Nou, dat zal alleen kunnen als je zo'n graadje of 50 lager gaat.. Je moet echt niet denken dat je hoger zal kunnen OCen met een 5-10° lagere temp
Ik zou inderdaad gewoon een mooi, groot autoradje scoren
En je ouders betalen toch de stroom, dus who cares?
Het valt me trouwens op dat ik hier vrijwel niemand hoor over peltiers ed, hebben maar een beperkt aantal mensen peltiers hier op GoT? Of is het niet de bedoeling dat ze in dit topic worden gepost? Ik zou het namelijk wel interessant vinden als de verschillende mensen eerst hun temps zouden posten met enkel en al1 WC en dan vervolgens met een XXXwatt peltier.
Moet ik hier gewoon een nieuw topic over openen of is dat ook toegestaan in dit topic, omdat de meeste peltier gebruikers toch een WC hebben.
offtopic:
Iemand nog een 172watt+ peltier + voeding te koop?
Iemand nog een 172watt+ peltier + voeding te koop?
Weet iemand ook toevallig hoe je je pc kan koelen met een peltier zonder dat je altijd je peltier moet aan hebben staan (ivm stroom rekening)? Lekker duidelijk.. maar heeft iemand bijvoorbeeld weleens zijn rad gekoelt dmv een peltier of iets dergelijx?
Ik ben heel zeker van plan aan de peltiers te gaan.. Maar ik heb gewoon even geen geld. En peltiers kunnen in dit topic hoor 
Je kan het koelwater koelen met een peltier, ja, maar dat werkt niet zo superlekker. Meestgebruikte methode: grote en brede heatsink in je reservoir zetten, en daarop een peltier.
Je kan het koelwater koelen met een peltier, ja, maar dat werkt niet zo superlekker. Meestgebruikte methode: grote en brede heatsink in je reservoir zetten, en daarop een peltier.
Verwijderd
Misschien omdat veel mensen bang zijn voor het condens effect wat je bij peltiers al gauw hebt...[...]
Idd een autoradje scooren en ik zou er dan gelijk ook een peltier onder hangen, dan kan je echt tot het uiterste gaan
En je ouders betalen toch de stroom, dus who cares?
Het valt me trouwens op dat ik hier vrijwel niemand hoor over peltiers ed, hebben maar een beperkt aantal mensen peltiers hier op GoT? Of is het niet de bedoeling dat ze in dit topic worden gepost? Ik zou het namelijk wel interessant vinden als de verschillende mensen eerst hun temps zouden posten met enkel en al1 WC en dan vervolgens met een XXXwatt peltier.
Moet ik hier gewoon een nieuw topic over openen of is dat ook toegestaan in dit topic, omdat de meeste peltier gebruikers toch een WC hebben.
Condensatie kan je makkelijk tegengaan met iets dat "isolatie" heet.
En leandres: is dat reservoir binnen of buiten de kast?
Verwijderd
Buiten de kast ...Jupiler schreef op 18 maart 2003 @ 14:25:
Condensatie kan je makkelijk tegengaan met iets dat "isolatie" heet.
En als ik nou is g1 ruimte heb voor een res. ben ik dus de lul. En hoe krijg je dat waterdicht?Jupiler schreef op 18 March 2003 @ 14:12:
Ik ben heel zeker van plan aan de peltiers te gaan.. Maar ik heb gewoon even geen geld. En peltiers kunnen in dit topic hoor
Als je geen ruimte hebt voor een reservoir zet je de pelt toch gewoon op je CPU 
Waterdicht krijgen kan met kit, rubber, whatever.
Waterdicht krijgen kan met kit, rubber, whatever.
Verwijderd
Een stomme vraag mss, maar hoe kan ik een 10mm slang aansluiten op een eheim pomp?
Ik heb de search al gebruik, en kom dingesn tegen gaande van: koppelstukjes gebruiken, tot slang verwarmen en erop rammen, of gaat dat verwarmen alleen als je een 12m slang hebt? Ik kan er ff niet meer aan uit...
Ik heb de search al gebruik, en kom dingesn tegen gaande van: koppelstukjes gebruiken, tot slang verwarmen en erop rammen, of gaat dat verwarmen alleen als je een 12m slang hebt? Ik kan er ff niet meer aan uit...
Als je nu even zou vermelden hoe breed de koppeling op de Eheim is..
Verwijderd
12mm (in ieder geval voor de 1046 & 1048)Jupiler schreef op 18 March 2003 @ 16:54:
Als je nu even zou vermelden hoe breed de koppeling op de Eheim is..
Gewoon erover schuiven, moet lukken.. Als het echt niet lukt kan je 'm wat verwarmen en dan erover schuiven. Wel een slangklem gebruiken.
slangklemmen maakt de slang kapot.. je kan beter ffies tai-rips gebruiken die maken de slang niet kapot..Jupiler schreef op 18 maart 2003 @ 17:08:
Gewoon erover schuiven, moet lukken.. Als het echt niet lukt kan je 'm wat verwarmen en dan erover schuiven. Wel een slangklem gebruiken.
Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..
Ach, wat is kapot maken.. Je ziet de afdruk van de slangklem erin. Maar bij het terugplaatsen van de slang maak je de slangklem dan toch gewoon op dezelfde plaats als de afdruk vast?
En als het je echt stoort snij je een halve centimeter van de slang af..
En als het je echt stoort snij je een halve centimeter van de slang af..
[ Voor 60% gewijzigd door Steve op 18-03-2003 17:21 ]
Verwijderd
eventjes over het 2de rad waar een aantal posts geleden het over ging...
als ik mijn natuurkunde nog een klein beetje snap dan zou een 2de rad zorgen voor extra koel capaciteit. het kan zijn dat je al genoeg capaciteit hebt en dat je er dus weinig mee opschiet, das het risico.
Als je een 2de rad serieel of parallel aan de eerste hangt zorg je ervoor dat het water 2 keer zo lang de tijd heeft om af te koelen, als de water temp halverwege de 2 rad's (ofwel op het eind van het eerste rad) gelijk is aan de temp van de buitenlucht dan heb je weinig tot niets aan een 2de rad.
je zou de water temp moeten meten aan het begin en eind van je rad, en natuurlijk ook de lucht temp...
stel de lucht is 19 grade en je water voor je rad : 35, en na je eerste(huidige) rad nog 25 oid. dan zal je ZEKER winst boeken met een 2de rad.
ok als je in de toekomst meer warmte productie gaat verwachten kan een 2de rad ook functioneel zijn.
als ik mijn natuurkunde nog een klein beetje snap dan zou een 2de rad zorgen voor extra koel capaciteit. het kan zijn dat je al genoeg capaciteit hebt en dat je er dus weinig mee opschiet, das het risico.
Als je een 2de rad serieel of parallel aan de eerste hangt zorg je ervoor dat het water 2 keer zo lang de tijd heeft om af te koelen, als de water temp halverwege de 2 rad's (ofwel op het eind van het eerste rad) gelijk is aan de temp van de buitenlucht dan heb je weinig tot niets aan een 2de rad.
je zou de water temp moeten meten aan het begin en eind van je rad, en natuurlijk ook de lucht temp...
stel de lucht is 19 grade en je water voor je rad : 35, en na je eerste(huidige) rad nog 25 oid. dan zal je ZEKER winst boeken met een 2de rad.
ok als je in de toekomst meer warmte productie gaat verwachten kan een 2de rad ook functioneel zijn.
Verwijderd
Stel ik wil een peltier nemen. Hoe kom ik dan te weten welke geschikt is voor mijn CPU? Op waterkoeling.nl loopt het maar tot een AMD TB 1GHz. Daarbij weet ik ook niet het wattage wat mijn AMD verstookt. Kan ik dit ook ergens vinden?
Ik wil weleens kijken hoeveel dit grapje dan gaat kosten en hoeveel koeler het dan kan.
Ik wil weleens kijken hoeveel dit grapje dan gaat kosten en hoeveel koeler het dan kan.
Zoals al gezegd een Sicce, en ik weet nu dat het een Nova is.arnoman schreef op 18 March 2003 @ 13:49:
[...]
Eheim toevallig? Ik heb al meerdere mensen over dat probleem gehoord. Volgens mij was dat een garantie kwestie, ik zou zeggen mail de fabrikant van je pompje en luister na wat zij hebben te vertellen.
Mailen naar de fabrikant lijkt me niet echt redelijk aangezien ik de pomp dus 2ehands (zonder doos ed.) heb gekocht in een winkeltje en ik gebruik hem ook nog eens voor waterkoeling
Verwijderd
Nieuwe blokken + pomp bij XXLcases, voor diegenen die bezig zijn met de aanschaf van onderdelen, ze zien er erg mooi uit, vooral de pomp! (alles nextcool) Heb NET dangerden besteld, maar vind deze mooier...
BananeKoning: gewoon een pelt nemen van 172W of hoger.
Verwijderd
zijn er ook peltiers voor s603
zoja, is het ook mogelijk om dat met een luchtkoeling te koelen
of moet het persee water zijn?
zou ik btw voor 2x xeon 2.4 ook 2 water pompen nodig hebben en 2 water flessen?
ik wou een eheim 1048 maar dies ni genoeg voor 2 cpu's denk ik
zoja, is het ook mogelijk om dat met een luchtkoeling te koelen
of moet het persee water zijn?
zou ik btw voor 2x xeon 2.4 ook 2 water pompen nodig hebben en 2 water flessen?
ik wou een eheim 1048 maar dies ni genoeg voor 2 cpu's denk ik
[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2003 18:53 ]
Een peltier is niet gebonden aan een platform.. En ja, het is mogelijk met luchtkoeling, maar dan moet je echt een héél lompe heatsink hebben. En een Eheim 1048 is meer dan genoeg.
Verwijderd
ik zit te kijke naar waterblok
nu kom ik dit tegen:
Motherboard and processor compatibility
Intel® Pentium®4 processors , socket 423 & socket 478
Intel® Xeon® processors, socket 603
AMD® Athlon® ,and Duron® processors, socket 462
dat zou dus betekenen dat zo'n dangergen er oowk op kan want dies p4
of denk ik nou raar.
want het is best vaag dat je voor xeon speciale koeling moet aanschaffen
nu kom ik dit tegen:
Motherboard and processor compatibility
Intel® Pentium®4 processors , socket 423 & socket 478
Intel® Xeon® processors, socket 603
AMD® Athlon® ,and Duron® processors, socket 462
dat zou dus betekenen dat zo'n dangergen er oowk op kan want dies p4
of denk ik nou raar.
want het is best vaag dat je voor xeon speciale koeling moet aanschaffen

Verwijderd
Goeie berichten !Verwijderd schreef op 18 maart 2003 @ 17:23:
eventjes over het 2de rad waar een aantal posts geleden het over ging...
Het water in het reservoir is minstens een graad of 35. En dan is het al door de rad heen gegaan.
Ik ben vanmiddag bij de sloop geweest en heb een mooie rad van een nissan micra opgehaald. € 15.
Hier ga ik een MDF kastje om heen bouwen met fans erin. Ik denk zeker dat dat hard gaat koelen
ja, maar jij gebruikt een auto rad. Wat hierboven bedoelt werd is waarschijnlijk dat als je er nog een 80mmx80mm rad bij hangt dat dat (bijna) niets uitmaakt.
Maar een autorad koelt als een tierelier
Maar een autorad koelt als een tierelier
Verwijderd
Ja psies...arnoman schreef op 18 maart 2003 @ 20:36:
Na mijn idee heeft een extra rad altijd nut zolang je nog boven de kamer temperatuur zit... toch?
En Saphire: Ik was een overweging aan het maken tussen een extra 80 mm rad van 62 euro of een auto rad. Ik ga voor de auto rad, en dat wel NAAST mijn gewone rad. Ik ga een demontable opstelling maken
Foto's komen als het klaar is!
dan zou ik wel 4 kranen gebruiken in 2 leidingen, anders krijg je een sop zooitjeVerwijderd schreef op 18 maart 2003 @ 20:49:
Weet iemand ook of er een soort kraantjes te krijgen zijn die je tussen een 10 mm slang kan plaatsen?
Dan kan ik mooi een demontabele radiator maken...
Verwijderd
Ja psies dat was ik ook van plan.. En een Y stukje gebruiken om het water wel door het systeem te kunnen laten stromen zonder de extra RAD.OliverBB schreef op 18 maart 2003 @ 20:58:
[...]
dan zou ik wel 4 kranen gebruiken in 2 leidingen, anders krijg je een sop zooitje
Maar waar die kraantjes te vinden
Kraantjes zijn te krijgen in mijn inkoopactie
http://www.laupro.nl/ia/ia.asp?id=194
ghehe, weer een tweakers aan een DIY rad geholpen 
die kraantjes kan je bij aquarium/dieren winkels en ijzerwinkels/loodgieters etc. Maar er zal ook wel eens een IA voor zijn ergens.
die kraantjes kan je bij aquarium/dieren winkels en ijzerwinkels/loodgieters etc. Maar er zal ook wel eens een IA voor zijn ergens.
[ Voor 17% gewijzigd door bredend op 18-03-2003 21:40 ]
Verwijderd
Kijk kijk kijk..Jupiler schreef op 18 March 2003 @ 21:33:
Kraantjes zijn te krijgen in mijn inkoopactiehttp://www.laupro.nl/ia/ia.asp?id=194
Mooi werk..
Maar helaas mag hij niet op GoT, zelfs al is het geen echte IA.
Verwijderd
ff wat anders.
CPU @ 1733 Mhz. (100% load) water temp 28 graden; CPU 37 graden
CPU @ 2080 Mhz. (100% load) water temp 36 graden; CPU 47 graden
CPU @ 2307 Mhz. (100% load) water temp 35 graden; CPU 51 graden
_____
Waarom is de cpu niet gelijk van temperatuur op een bepaalde watertemperatuur??
Dus water: 35 graden CPU 47 bijvoorbeeld?
CPU @ 1733 Mhz. (100% load) water temp 28 graden; CPU 37 graden
CPU @ 2080 Mhz. (100% load) water temp 36 graden; CPU 47 graden
CPU @ 2307 Mhz. (100% load) water temp 35 graden; CPU 51 graden
_____
Waarom is de cpu niet gelijk van temperatuur op een bepaalde watertemperatuur??
Dus water: 35 graden CPU 47 bijvoorbeeld?
Ik denk niet dat die temps helemaal kloppen 
MAar de warmteverplaatsing neemt af naarmate de temperatuur toeneemt. Dus koper van 50C kan minder goed koelen dan koper van 37C.
MAar de warmteverplaatsing neemt af naarmate de temperatuur toeneemt. Dus koper van 50C kan minder goed koelen dan koper van 37C.
Verwijderd
De temps kloppen in die zin niet, dat bij de hoogeste overklok dus de 2300 nog wat mhz, de fan volledig openstond op de rad. bij die andere 2 snelheden maar voor de helft.bredend schreef op 18 maart 2003 @ 23:45:
Ik denk niet dat die temps helemaal kloppen
Ik ga vandaag een auto rad tryen... Jullie horen het wel weer...
Mijn watertemps zijn erg hoog. Dit zou aan mijn goedkope blok kunnen liggen van innovatec, de flatflow-o-matic. Of m'n rad. Dat rad ik ga ik zo snel mogelijk testen door een te lenen van littleguy. Maar als m'n blok gewoon niet goed ik wil ik een goed blok nemen. Ik ben ook xxlcases en een paar andere geweest maar xxl is beste geloof ik. Ik dacht aan de maze3. Als het kan vastzetten dmv clip op socket, vind ik het makkelijkste. Zit dat bij die maze of zijn het gaten in bord? Die heb ik ook maar omdat bij een upgrade ze mogelijk er niet kunnen zijn.... (nu 8rda+). Ik twijfel tussen die maze3 en de Nextcool WaterCube GT3 voor AMD & P3. Nu weet ik alleen niet hoe die er van binnen uitziet enzo. Ook kan je je water niet zien lopen en je kunt niet zien of er algen enzo in zitten. Wat raden jullie aan? En die maze hoe bevestig je die? Ik kan trouwens nergens xxl mail adres vinden lekker vaag
Verwijderd
Als je WATERtemps (of bedoel je CPU temps?!?)hoog zijn, ligt dit waarschijnlijk aan je rad, heb je wel een fan op je rad staan? Ik denk niet dat het aan je blok ligt, want kennelijk komt er wel warmte in het water, alleen de warmte gaat er niet uit. Kijk eens rond op dit forum wat de beste opstelling voor jou is.
Maze3 is een goed blok, van nextcool heb ik nog geen reviews gelezen (zoek eens met google). Maze3 bevestig je door pootjes door je mobo te bevestigen om de socket (je mobo moet er dan dus uit) Dat je geen algen ed kan zien, is als het goed is ook niet nodig. Als je nl demiwater+ een goedje (bijvoorbeeld waterwetter) gebruikt heb je daar ook geen last van.
XXlcases hebben zelf testmogelijkheden en volgens hun is het een erg goed blok. (Maar ja dat zou ik ook zeggen als ik het verkocht
) Dus wat daarvan waar is is alleen uit onafhankelijke reviews te bepalen. Het ziet er in ieder geval wel erg cool uit...
Het email adres van XXLcases is: support@xxlcases.nl of info@xxlcases.nl Dit is op de site te vinden (rechtsbovenaan).
Maze3 is een goed blok, van nextcool heb ik nog geen reviews gelezen (zoek eens met google). Maze3 bevestig je door pootjes door je mobo te bevestigen om de socket (je mobo moet er dan dus uit) Dat je geen algen ed kan zien, is als het goed is ook niet nodig. Als je nl demiwater+ een goedje (bijvoorbeeld waterwetter) gebruikt heb je daar ook geen last van.
XXlcases hebben zelf testmogelijkheden en volgens hun is het een erg goed blok. (Maar ja dat zou ik ook zeggen als ik het verkocht
Het email adres van XXLcases is: support@xxlcases.nl of info@xxlcases.nl Dit is op de site te vinden (rechtsbovenaan).
Verwijderd
Nee, als je watertemp erg hoog is betekend dat dus dat er veel hitte van je koelbok naar het water geleid wordt. Het is dus je rad wat niet voldoende koelt.
Grrrr
Grrrr
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2003 13:01 . Reden: spuit 11 ]
Verwijderd
Dangerden komt bij bijna elke review als winaar uit de bus ,dus een keuze is niet moeilijk toch.
offtopic:
Is nog geen CU binnen pierre
Is dat de groeten doen of boos worden , in ieder geval beide doen wie hier niet.Nee, als je watertemp erg hoog is betekend dat dus dat er veel hitte van je koelbok naar het water geleid wordt. Het is dus je rad wat niet voldoende koelt.
Grrrr
[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2003 13:04 ]
Die temps waar ik heb over had zijn de CPU temps ik zal het het voortaan bij zetten. Ja ik gebruik demi water met antivriesVerwijderd schreef op 19 maart 2003 @ 13:02:
Dangerden komt bij bijna elke review als winaar uit de bus ,dus een keuze is niet moeilijk toch.![]()
offtopic:
[...]
Is dat de groeten doen of boos worden , in ieder geval beide doen wie hier niet.
Ik doe er dan geen veertjes tussen, gewoon steeds eerst hoek tegenover hoek een slagje. Lekker strak
De lucht die langs je rad gaat is WARM??? Heb jij zo'n kutrad dan?
Verwijderd
Zo slecht zijn die innovatek/klax blokken helemaal niet, kijk eerst maar naar je rad, ik denk dat deze niet helemaal functioneerd naar behoren. En op dangerden.com staat wel een bevestiging voor je mobo, maar deze heb ik nog niet te koop gezien...
Er komt amper lucht lang ja. Heel weinig lucht daardoor zal de lucht wel warm zijn. Je moet echt goed voelen wil je de wind en dus warmte voelen. Rad zelf ik niet erg warm verder. De fanguard ervoor is wel duidelijk warm. Ik ga zo snel mogelijk eerst een ander rad testen. Een blackice, een dunne met 2 fan plaatsen. Dan sluit ik 1 fan aan en vergelijk ik de prestaties met mijn rad. Ik ben benieuwd.... M'n temps schieten veel te snel omhoog. Daarom dacht ik aan het blok. Dat zit prima vast trouwens, met artic aluminia. Eerst met normale koelprut maar littleguy had aluminia en dat heb ik ertussen gedaan. Strakker kan het gewoon niet.Jupiler schreef op 19 maart 2003 @ 13:45:
De lucht die langs je rad gaat is WARM??? Heb jij zo'n kutrad dan?
Ik hoop snel meer te weten. Ik zal eens kijken naar een temp. meter voor het water anders. Wat voor temps van het water horen bij een cpu temp of is dat niet te zeggen? Ik bedoel, als m'n cpu temp dus 50 graden is zou het water dan bijvoorbeeld 40 graden zijn? Je zou zeggen van wel... nou eerst maar rad testen jullie horen nog van me. Anders zo'n mooie maze halen, of mafkees ff liev aankijken of die nog iets bij m'n chipset blokje wilt stoppen
Ik denk echt dat het aan je rad ligt.. Een goed rad heeft al meer dan genoeg aan een béétje airflow. Als ik mijn 120mm fans onhoorbaar op 6V zet (zodat ze nog een klein beetje lucht verplaatsen) voelt de lucht nog steeds koud aan.
Welk rad heb je eigenlijk?
Een koperen autorad. Op m'n site zie sig heel hoge pics, kun je misschien wat ervan zien achter m'n voeding. De gaatjes in het rad zijn wel heeel erg smal waardoor amper airflow ook als fan @ max staat.Jupiler schreef op 19 March 2003 @ 15:02:
Ik denk echt dat het aan je rad ligt.. Een goed rad heeft al meer dan genoeg aan een béétje airflow. Als ik mijn 120mm fans onhoorbaar op 6V zet (zodat ze nog een klein beetje lucht verplaatsen) voelt de lucht nog steeds koud aan.
edit:
Ik zit nu dus een hele tijd te idlen, en m'n temp is nu 34 graden op 1,65 volt. Dat is dus 0,05 volt verhoging

Fewture heeft geloof ik iets van 25 graden als temp.......... en 31 stressed. En 2 graden meer op 2,2 volt vertelde die me op msn. Hier is iets mis geloof ik aan m'n setup. Hij en ik hebben zelfde mobo. M'n lucht voel nu niet warm btw.
[ Voor 26% gewijzigd door pierre-oord op 19-03-2003 15:26 ]
Ik ben aan het kijken voor een radiator, maar die BlackIce Micro is wel een zeer klein ding. Nu is het probleem dat ik alles mooi bovenin wil afwerken in m'n kast, en m'n radiator boven m'n voeding wil plaatsen.
2 Black Ice Micro's passen hier perfect in, ik weet alleen niet of deze met 2 radiatoren in serie beter presteren van 1 BlackIce Extreme
2x Micro: 128 cm2
1x Extreme: 144 cm2
Zouden de koelprestaties veel verschillen?
2 Black Ice Micro's passen hier perfect in, ik weet alleen niet of deze met 2 radiatoren in serie beter presteren van 1 BlackIce Extreme
Een grote fan is stiller en meer airflow denk ik dus ik zou gaan voor de extreme.Milenco schreef op 19 March 2003 @ 15:25:
Ik ben aan het kijken voor een radiator, maar die BlackIce Micro is wel een zeer klein ding. Nu is het probleem dat ik alles mooi bovenin wil afwerken in m'n kast, en m'n radiator boven m'n voeding wil plaatsen.
[ Voor 4% gewijzigd door pierre-oord op 19-03-2003 15:27 ]
Dit topic is gesloten.