T-Mobile netherlands bv
Tav klachtenafdeling
Postbus 16272
2500 BG Den Haag
Geachte meneer/mevrouw,
Al sinds '99 ben ik abonnee bij T-Mobile, voorheen Ben. In de afgelopen jaren ben ik een tevreden klant geweest, helaas moet ik zeggen dat dit veranderd is.
Begin dit jaar, 2003, heb ik gebruik gemaakt van een verlengingsactie. Voor € 19 heb ik een T68i gekocht van T-Mobile, waarbij ik mijn contract voor twee jaar heb verlengt. De eerste maanden heeft dit geen problemen opgeleverd, tot eind maart.
Storingen T68I
Het toestel begon in die tijd onverklaarbare storingen te krijgen. Geen mogelijkheden om te bellen, toegang geweigerd en onbereikbaar zijn met volledig bereik zijn maar enkele van de vele problemen met het toestel. Via de klantenservice heb ik vervolgen een afspraak gemaakt over het omwisselen van het toestel. Dit is vervolgens gebeurd en ik heb een werkend toestel terug gekregen, voor korte tijd.
Na enkele weken zijn exact dezelfde problemen opgetreden (met een andere T68i dus). Contact met de klantenservice leerde mij toen dat de oorzaak van het probleem bekend was. Losse schroefjes binnen het toestel zorgen voor de bovengenoemde problemen. Ik heb vervolgens het toestel laten ophalen en heb het toestel retour gekregen. Ook toen werkte het toestel weer, en wel weer voor even.
En weer enkele weken later zelfde probleem. Alweer contact met de klantenservice, en toen is mij verteld dat het toestel gemaakt zou worden. Dit was dus de derde keer dat het toestel zou worden opgestuurd voor HETZELFDE probleem. Er is toen afgesproken met een medewerker van T-Mobile dat dit de laatste keer zou zijn. Bij een nieuwe storing zou ik een ander model toestel krijgen. Mijn T68i is vervolgens voor de derde keer opgehaald en "gemaakt".
Het is inmiddels drie weken na het terug krijgen van mijn "gemaakte" T68i, en verrassing, het toestel is WEER defect. Dezelfde problemen, zelfde oorzaak en dezelfde routine. De afdeling reparatie biedt WEER aan het toestel te laten maken, terwijl vorige keer duidelijk is gemeld dat het de laatste keer zou zijn. De afdeling kan geen ander alternatief bieden dan reparatie.
Problemen en oplossingen
Dit is voor mij een work-arround, en geen oplossing van het probleem.
Het toestel is inmiddels DRIE keer opgehaald en "gemaakt". DRIE keer zijn de precies dezelfde klachten terug gekomen. DRIE keer weet de afdeling reparatie en de telefonisch helpdesk mij alleen hetzelfde te zeggen. Daarbij is mij de vorige keer beloofd door de T-Mobile beloofd dat DRIE keer voldoende zou zijn om een tot een andere oplossing te komen, in de vorm van een ander model toestel.
Storend vind ik dat T-Mobile geen enkele actie heeft ondernomen om mij, als klant, tegemoet te komen. Door alle storingen heb ik enkele weken totaal NIET kunnen bellen. Tijd waar ik als klant voor betaal om bereikbaar te zijn en om zelf te bellen. Klachtenbrieven, al gestuurd bij de eerste storing, zijn nooit beantwoord of zelfs maar ontvangen. Neem hierbij dat het volgens de klantenservice normaal is dat het behandelen tussen de twee weken en twee maanden duurt, geeft mij dat weinig vertrouwen in het bedrijf T-Mobile. Ik ben inmiddels ook al enkele uren kwijt geweest aan het bellen, wachten op koeriers en klachtenbrieven schrijven. Allemaal ZONDER restitutie van T-Mobile hier tegen over.
De medewerkers die ik te spreken krijg van T-Mobile zijn zonder uitzondering vol begrip over mijn problemen, maar niemand kan ze oplossen. De servicedesk mag alleen door verbinden, de reparatieafdeling mag alleen vervangen en verder weet niemand iets over wie WEL een beslissing mag nemen. Zo word ik als klant van het kastje naar de muur gestuurd, terwijl mijn duur betaalde abonnement gewoon doorloopt. Daarbij kan ik contact opnemen per email, fax of post. De email duurt twee weken om te beantwoorden, de faxen worden weggegooid en de postbrieven komen niet aan, waarop personeel van T-Mobile mij aanraad aangetekend te versturen. Alsof er alleen post waarvan gecontroleerd kan worden door de verstuurder, in behandeling wordt genomen. Dit geeft mij, als klant, een gevoel alsof ik tegen een muur aan praat.
Vanuit de media en diverse internetbronnen ( Telegraaf,
Ben/T-Mobile & T68i , fora van de televisieprogramma's Radar en Kassa ) , en niet van T-Mobile, heb ik moeten vernemen dat ik absoluut niet de enige ben met problemen met de T68i. Dit vind ik een kwalijke zaak. Als jullie weten dat er problemen zijn met een model toestel verwacht ik communicatie van mijn leverancier. Dit noemen ze klantenservice en informatie, daar heb ik als klant recht op. Misschien heb ik er toevallig geen last van, maar dan ben ik wel geïnformeerd en weet ik wat ik moet verwachten als er problemen komen.
Aangezien ik de telefoon van T-Mobile heb gekocht verwacht ik ook van mijn leverancier een voor mij acceptabele oplossing. Dat de oorzaak van het probleem ligt in een toestel van SonyEricsson is het probleem van T-Mobile, niet van mij als klant. Ik heb immers het toestel van T-Mobile gekocht, NIET rechtstreeks van SonyEricsson. Daardoor is T-Mobile verantwoordelijk voor een voor beide partijen acceptabel oplossing.
Samengevat:
T-Mobile heeft een ondeugdelijk toestel (T68I) geleverd
T-Mobile weigert verantwoordelijkheid te nemen als leverancier
T-Mobile weigert zijn klanten te informeren over problemen
T-Mobile weigert een acceptabele oplossing aan te aanbieden en houdt vast aan oplossingen die, tot drie maal toe, niet werken
T-Mobile houd zijn klanten kunstmatig op afstand door de huidige inrichting van de contactstructuur
Ik, als klant, betaal voor iets waar ik geen volledig gebruik van kan maken door ondeugdelijke apparatuur geleverd de aanbieder van de dienst
Ik heb geen enkele vorm van compensatie gehad voor alle tijd dat ik niet bereikbaar ben geweest en heb gestoken in dit probleem
Ik heb T-Mobile ruimschoots de kans gegeven om de problemen weg te nemen. Ondanks drie kansen verzuimt T-Mobile het probleem op te lossen.
Door alle problemen, en het uitblijven van oplossingen, ook bij andere personen, heb ik alle vertrouwen in de T68i verloren. Kortom, ik verwacht, binnen korte termijn, een definitieve oplossing voor dit probleem.
Met vriendelijke groet,
[naam]
[adres]
[IMEI nummer]