nealzie schreef op 25 February 2003 @ 22:28:
[...]
Ik heb echt mijn best gedaan de airbus onder de knie te krijgen, en heb ooit geweten of het nou trekken of duwen was.
Wou zelfs mijn tick niet wegdoen voor het geval ik airbus zou vliegen...
maar...
Ik vlieg toch liever veel op het handje dan dat ik kijk hoe hij mijn van te voren ingeprogrammeerde commando's uitvoert...
Eerder dat de betreffende piloot een gebrek aan logica heeft dan de Airbus. (nofi)
Als je de knop duwd, geef je de controle weg (je duwt het van je af)
Als aan de knop trekt, haal je de controle naar je toe. Simpel als dat.
MCDU van Airbus niet logisch? Juist wel, de departure routes (SID) staan aan het begin van je FP
L, en de STAR kun je kiezen aan het einde van je FP
L, is dat logisch of niet? Bij Boeing staat ie op een aparte knop, die ook niet errug logisch staat geplaatst, precies in het midden van je FPL knoppen.
NAV1 instellen, bij Boeing moet je eindeloos draaien voordat je de freq hebt, bij een Airbus tik je het in.
Verneukte trim setting in je Boeing? Geen geklooi met trim in je airbus, die zorgt wel voor de veiligheid ervan. (vasthoudend G-kracht) Vraag me af waarom de Airbus de G kracht vasthoud en niet je attitude met flybywire
Airbus is effiecienter (mjah doh de Airbus is ook een stukkie nieuwer, iemand trouwens al info qua vliegprestaties van de 777ER?)
Zo dat was ff het pro Airbus gedeelte
Ik zeg niet dat Boeing slecht is, maar zowel Boeing als Airbus hebben hun eigen karakters, je kan ze eigenlijk ook totaal niet met elkaar vergelijken, omdat er gewoon een simpelweg groot verschil tussen zit. Boeing vind ik iets aparts om te vliegen, maar Airbus vind ik ook iets aparts om te vliegen.
Alleen wat ik me afvraag, Airbus bouwt meteen een hele FLybywire systeem in hun vliegtuigen, en er onstaat een glass cockpit. Boeing doet gewoon instrumenten update, de analoge instrumenten vervangen door digitale instrumenten en displays. Doet Boeing ook nog in ontwikkeling?