kaandorp schreef op 05 March 2003 @ 13:44:
ff een aantal vraagjes...
En de tweede vraag: Is er ergens een handleiding waar ALLE stappen voor een juiste vlucht met een DF B737 instaan? Ik vraag me bijvoorbeeld af:
- Wat is de juiste take-off speed.
- Wanneer welke flapstand
- Wanneer gear-down
- Welke speed bij landen
- Welke speed bij taxiing
- etc.
Ik vlieg nu wel van A naar B en gaat allemaal goed, maar heb geen flauw idee of het volgens de regeltjes gaat.
- Wat is de juiste take-off speed.
Dan moet je kijken naar je zgn. V-Speeds, staat meestal in de reference. V1 is wanneer je een snelheid op de baan hebt bereikt waarbij het niet meer mogelijk is te remmen voor het eind van de baan. VR is VRotate en dan kun je de neus optillen. V2 is positieve lift na TO. Je FMC geeft deze speeds aan.
- Wanneer welke flapstand
Vlak voor approach, FULL. Al dalende langzaam aan in stapjes je flaps naar buiten schijven, al naar gelang je snelheid dat toelaat. De maxima staan vermeld in de handleiding. Geen flaps = crash, maar flaps belasten ook weer je vermogen, dus je moet niet echt meer als noodzakelijk gebruiken. Bij TO moet je 2 standen na het begin doen, weet de exacte stand niet, want vlieg zelf enkel PIC767 eigenlijk.
- Wanneer gear-down
Staat ook in je referentiemateriaal als het goed. Zelf doe ik dat meestel op 3000-4000 ft AGL.
- Welke speed bij landen
140 is dat vaak, als je tank vrij leeg is en de flaps full. Dan vlak voor touchdown, al boven de baan zijnde, throttle idle zetten. Bij touchdown reversers aan en remmen, ligt eraan bij welke taxiway je eraf wilt. Stel dat ATC zegt: Long landing; dan moet je zoveel mogelijk aan het eind van de baan stoppen, bij de laatste taxi ingang, omdat dat de tijd naar de gate verkort.
- Welke speed bij taxiing
10-15 max. Bij de bochten minder, zorg dat je niet stil valt ergens, want dan moet je direct weer een redelijk vermogen geven om op gang te komen. Hou het ding dus rollende.
- etc.
Tja..
[
Voor 13% gewijzigd door
SanderTje! op 05-03-2003 14:00
]