-= Het grote topic voor NETTE LAN afwerking thuis =- Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 10 Laatste
Acties:
  • 60.617 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recoil
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
ik vroeg me af he of er nou ook opbouwdoosjes zijn waar je gewoon een rj45 stekker aan de onderkant in kan doen, en zich in het doosje in 2e splitst, (zodat ik niet hoef te gaan strippen e.d)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35417

Blizzzard schreef op 06 October 2003 @ 21:34:
ik vroeg me af he of er nou ook opbouwdoosjes zijn waar je gewoon een rj45 stekker aan de onderkant in kan doen, en zich in het doosje in 2e splitst, (zodat ik niet hoef te gaan strippen e.d)
Nee, en bovendien: daar heb je niets aan. Je kunt niet zomaar met twee computers over één kabel gaan zitten zonder aan de switch-kant ook te strippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:18
maar goed, heren (en dames) zullen we weer overgaan tot het NETJES WERWERKEN van onze netwerken (en daar de bijbehorende plaatjes hier posten)

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recoil
  • Niet online
ok Shure-fan :)
Het volgende; ik heb vandaag eindelijk 150 meter utp cat5 kabel gehaald, veel opbouw doosjes en nog meer meter kabelgootjes. Het enige probleem is, hoe ga ik die opbouwdoosjes bedraden? zijn er ergens tutorials oid?

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=407842
Of klik hier voor iets meer detail

[ Voor 49% gewijzigd door Recoil op 15-10-2003 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als het goed is heb je er een beknopte handleiding bijgekregen. En als je gelukt hebt staat het op de doosjes zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recoil
  • Niet online
Anoniem: 35417 schreef op 15 oktober 2003 @ 15:08:
Als het goed is heb je er een beknopte handleiding bijgekregen. En als je gelukt hebt staat het op de doosjes zelf.
ik heb ze allemaal los dus niet in blisters e.d aangeleverd gekregen...
(ik heb een pic bijgevoegd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Blizzzard schreef op 15 October 2003 @ 17:02:
[...]

ik heb ze allemaal los dus niet in blisters e.d aangeleverd gekregen...
(ik heb een pic bijgevoegd)
de kleurtjes zijn aangegeven ;)

A staat voor T568A
B staat voor T568B

pinT568AT568B
1wit/groenwit/oranje
2groenoranje
3wit/oranjewit/groen
4blauwblauw
5wit/blauwwit/blauw
6oranjegroen
7wit/bruinwit/bruin
8bruinbruin

[ Voor 26% gewijzigd door Erkens op 15-10-2003 17:37 . Reden: ff spelen met tabellen :+ ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recoil
  • Niet online
Erkens schreef op 15 oktober 2003 @ 17:11:
[...]

de kleurtjes zijn aangegeven ;)

A staat voor T568A
B staat voor T568B

pinT568AT568B
1wit/groenwit/oranje
2groenoranje
3wit/oranjewit/groen
4blauwblauw
5wit/blauwwit/blauw
6oranjegroen
7wit/bruinwit/bruin
8bruinbruin
Ik heb al lopen turen naar een kant en klare kabel en concludeerde hieruit dat we type B hebben.(en ze zitten in het doosje niet op logische volgorde,toch?)

De enige vraag is nog hoe we die kabels zonder extra gereedshap in die connectortjes krijgen, hoe doen we dat provisorisch?

code:
1
2
3
4
5
origineel loopt het zo(in een kabel):
oranje/wit||oranje||groen/wit||blauw||blauw/wit||groen||wit/bruin||bruin

En in het doosje loopt het op volgorde zo in de b rij:
bruin||bruin/wit||groen||groen/wit||oranje||oranje/wit||blauw||blauw/wit

Maar ik veronderstel dat dat uiteindelijk wel in de goede volgorde komt, en dat mijn gedachtengang juist is?

[ Voor 15% gewijzigd door Recoil op 15-10-2003 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:07

McMiGHtY

- burp -

met een dunne platbek schroevedraaier, recht op het draadje zetten, en zacht aandrukken totdat ze erdoor heen "klikken" De mantel word dan kapot gemaakt zodat je verbinding hebt op het doosje, en daarna even doormeten met een kabelmeter

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:39
Blizzzard schreef op 15 October 2003 @ 18:52:
[...]

Ik heb al lopen turen naar een kant en klare kabel en concludeerde hieruit dat we type B hebben.(en ze zitten in het doosje niet op logische volgorde,toch?)

De enige vraag is nog hoe we die kabels zonder extra gereedshap in die connectortjes krijgen, hoe doen we dat provisorisch?
Met de goede maat sate-prikker. Dan duw je de kabel ertussen zonder dat je de mesjes beschadigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recoil
  • Niet online
McMiGHtY schreef op 15 October 2003 @ 18:58:
met een dunne platbek schroevedraaier, recht op het draadje zetten, en zacht aandrukken totdat ze erdoor heen "klikken" De mantel word dan kapot gemaakt zodat je verbinding hebt op het doosje, en daarna even doormeten met een kabelmeter
dus ik hoef ze niet eens te strippen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verdicampo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:47
nee, er zijn wel speciale tooltjes voor (plastic) om de draden erin te drukken, maar met een schroevendraaiertje moet het ook lukken.

ik heb op de connector schema B gebruikt, en aan de andere kant (het stekkertje), bij de router, gewoon het straight schema uit de faq

[ Voor 13% gewijzigd door Verdicampo op 15-10-2003 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Blizzzard schreef op 15 October 2003 @ 18:52:
[...]

dat klopt, in het doosje zitten ze niet in de pin volgorde, daarom staan de kleuren aangegeven ;)
scroll maar wat terug in dit topic, ik vroeg het laatst ook :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:41

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Ik heb maar weer eens wat replys getrashed :(

Het is hier nog steeds geen pats draadje om met pics te showen dat het een nog erge zooi is dan bij Pietje thuis.
Ook hebben we niets aan loze replys dat je tzt ooit eens pics gaat plaatsen.

Zucht !!!!

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VonFoX
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-05 13:05

VonFoX

Las noches de Diciembre

Ik wil wat P25 kabelgoot kopen, kan dat wel via internet bestellen, maar het snelste is natuurlijk gewoon in de winkel kopen. Weet iemand waar ze dat spul in/rondom Eindhoven hebben?

Yo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
kabelgoot valt onder doe-het-zelf'en dus: Karwei, Gamma, Hubo, Praxis, lokale elextrozaak wil ze ook nog wel eens hebben, en anders wel een installatie bedrijf,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

P25 is gewoon standaard kabelgoot voor 3-4 kabels :) Niets speciaals aan. Zelfs de kleine DHZ-onderneminkjes hebben P25.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26274

Vraagje, ik ga dus denk ik binnenkort maar eens alle kabels weer opnieuw trekken enzo, en waarschijnlijk ook een nieuwe switch en patchpanel. Nu heb ik een vraag.
Ik zie vaak patchkabeltjes van 1meter enzo voor ongeveeer 2,50. Die meter is dus wel te lang want als de switch en patchpanel boven elkaar in het rack hangen heb je geen meter verschil nodig.
Is het niet mogelijk om gewoon (gekleurde) utp te kopen en stukjes van 20cm ofzo te maken? Of zijn patchkabeltjes anders van bedrading? Ik dacht zelf namelijk dat het gewoon straight kabeltjes waren.

en jss, waar had jij je patchpanel vandaan?

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 26274 op 28-10-2003 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giblet
  • Laatst online: 16:28

Giblet

Dingen

Ik volg dit topic al een tijdje en heb besloten ook zelf maar onze infrastructuur hier thuis met jullie te delen :)

Ruim een half jaar geleden zijn wij verhuist naar een huis waar nog vrij veel aangedaan moest worden. Dit kwam mij wel erg goed uit, want op deze manier konden we on lannetje een beetje beter plannen en aanleggen dan in ons vorige onderkomen. Ik heb helaas geen foto's meer van hoe het was toen alle plafonds open lagen, maar een stelletje pvc buizen die door een plafond heenlopen, dat kennen jullie inmiddels wel hoop ik :)

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/p.v.amerongen/got/DSC00783.jpg
Hier dus de meterkast. Hier komt de telefoon binnen en wordt gesplit naar adsl en isdn. Schijn bedriegt misschien, maar de draad die uit de isdn centrale (dat grote zwarte ding) komt, is verantwoordelijk voor alle telefoonlijnen die daarop aangesloten zijn. De isdn draad gaat samen met de adsl en 3 analoge telefoonlijnen helemaal naar zolder (waar ze mij gedumpt hebben :P ) met als centrale aansluitpunt... precies, mijn kamer.

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/p.v.amerongen/got/DSC00784.jpg
Hier nog even een plaatje van hoe de diverse kabels door de werkruimte van mijn vader lopen (de kamer moet nog ingericht worden, dient nu nog als opslaghok vandaar de huidige afwerking ;) )

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/p.v.amerongen/got/DSC00788.jpg
Op deze manier komt het bij mij allemaal boven en wordt dit ook weer door het hele huis verder verspreidt. Het grootste gedeelte komt uit een Sitecom starterkit (die met 100 meter kabel en zo'n tang en alles erbij) en deze afdekplaatjes zijn gewoon bij gamma verkrijgbaar. Erachter zitten gewoon inbouw dozen. Hier heb je ruimte zat mee, zodat je dus niet alles wat je koopt eerst moet slopen om het te laten werken.

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/p.v.amerongen/got/DSC00785.jpg
close-upje

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/p.v.amerongen/got/DSC00786.jpg
Het hart van ons LAN. Een echte safeway switch :*) hij doet z'n werk inmiddels al 3 jaar prima, dus we laten hem nog lekker zitten. Wel moet er waarschijnlijk binnen niet al te lange tijd eentje bijkomen, want hij begint aardig vol te raken.

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/p.v.amerongen/got/DSC00787.jpg
En dan nog een foto van hoe het niet moet...
Deze spaghetti moet ik binnenkort een keer gaan fatsoeneren. Dit was een soort noodoplossing. Komt ooit (hoop ik) nog goed.

edit:
sorry voor de lange laadtijd :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sasquatch
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb een vraag over het netjes wegwerken van UTP bekabeling.

In de meterkast bij mijn moeder thuis is de ISDN kabel netjes vastgeniet aan de muur (door de KPN waarschijnlijk). Met speciale nietjes dus :)
Dat is een stuk makkelijker dan ~100m UTP met kabel clips vast te spijkeren. Weet iemand waar die nietmachines te koop/huur zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whocarez
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-06 15:03
Even een vraag tussendoor na beide topics nauwkeurig te hebben gevolgt, zie ik dat een heel hoop van jullie gebruik maken van k40 kabelgoten. En die waren bij de gamma te krijgen.

Nou ik ben iedere gamma op het eiland waar ik woon bij de gamma, formido, karwij geweest, maar dus nergens in regio spijkenisse rockanje iets wat ook maar op k40 lijkt kunnen vinden.

de vraag is dus wie weet er een zaak in zuid holland waar deze spullen te halen zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
whocarez schreef op 14 november 2003 @ 08:54:
Even een vraag tussendoor na beide topics nauwkeurig te hebben gevolgt, zie ik dat een heel hoop van jullie gebruik maken van k40 kabelgoten. En die waren bij de gamma te krijgen.

Nou ik ben iedere gamma op het eiland waar ik woon bij de gamma, formido, karwij geweest, maar dus nergens in regio spijkenisse rockanje iets wat ook maar op k40 lijkt kunnen vinden.

de vraag is dus wie weet er een zaak in zuid holland waar deze spullen te halen zijn :)
uhmm probeer ook de lokale doe het zelf/hobby winkels, en anders lokale installatie bedrijven, beetje creatief denken,

heeft iemand nog leuke pics van zijn/haar afwerking thuis??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
aangezien ik dit topic niet wil laten doodbloeden (want dat is zonde) vraag ik me dus af of iemand nog mooi afgewerkte netwerken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-06 00:20

Jimbolino

troep.com

jazeker, ik wil nog ff mijn "power over utp ding" posten. Speciaal gemaakt zodat er maar 1 draadje naar het kabelmodem hoeft te lopen...

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baudje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02-04 13:26
Ik zal eens kijken of ik deze week tijd kan maken om foto's te maken van het netwerk in mijn studentenhuis/grachtenpand (13 man, 250 meter UTP), waarbij ik met de grootst mogelijke moeite de monumentale marmeren gangen en trappenhuizen heb moeten ontzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:11
Koffie edit:

Damn deze bend van wirwar kabels is nog erger dan mijn hok, oftewel .. loodrecht het tegenovergestelde van de topicititel :(

[ Voor 112% gewijzigd door Koffie op 27-01-2004 14:03 . Reden: typo + extra info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Laatst online: 07:56
Hulde dat dit topic weer geschopt is, maar voor alle mensen die het topic nog niet volgden: pics van NETJES AFGEWERKTE lans graag. Dit topic heeft al vaak genoeg aan de rand van de afgrond een slotje gestaan...

Nachtnet: waar is je afwerking? Ik tel precies 3 kabelgoten waarbij de aftakkingen en hoeken niet eens netjes zijn, en verder een hele grote kabelbende ;(

Ik heb zelf sinds kort ADSL, en mijn rack is wat veranderd, dus ik zal morgen weer wat plaatjes schieten :P

In het rack heb ik nu een patchpaneel, en in de meterkast hangt nu een opbouwdoosje, om de 2 ethernetaansluitingen netjes over 1 kabel te laten verlopen.

Dit om adsl van het modem naar de router-to-be te leiden zonder dit over het reguliere netwerk te doen. De router moet gaan routen 8)7, trafic shapen, statistieken bijhouden, VPN-verbindingen met wat vrienden onderhouden en mijn wireless lan beveiligen :)
Allemaal software, maar ook nog een grote klus :o

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
IS HET NOU ZO MOEILIJK OM DE TOPIC TITEL TE LEZEN!!!!!!!!!

dit o.a. aan nachtnet: dit is een topic bedoelt om NETTE netwerken te showen, dus niet die kabelbende die jij hebt (ben overigens wel benieuwd waar al die bekabeling heen gaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Post editted.

Dit topic is te mooi om te dreigen om op slot te knallen. Vandaar de volgende waarshuwing:
<h1>Users met posts die niet voldoen aan de topic eisen c.q. titel kunnen vanaf nu een OW verwachten!</h1>

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 35417 op 27-01-2004 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
het is dat ik geen mod ben, en dus ook niet het recht heb om dat te zeggen, maar ik wil wel zeggen, Bedankt koffie: ik hoop dat mensen dit nu eens serieus gaan nemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Bij deze dan de fotootjes die ik vanacht beloofd heb :Y)

Het centrale hart van het netwerk is mijn rack. Van boven naar onder zie je:
• Power distributie ding. Wordt gebruikt om eindversterkers aan/uit te zetten
• Voorversterker Velleman
• AM/FM tuner van Velleman
• Main pc. Nforce 2, XP2600+, 512mb, halve TB SATA raid5 opslag, 15k3 18gb U320 OS, gigabit netwerk)
• Router (Epia 800, 256mb, znyx 4poort netwerkkaart.) Routeerd tussen ADSL, wireless en bedraad lan.
• KVM switch... Het kabeltje gaat naar de ontvanger van het draadloze tobo en muis
• Fileserver (P2B-D, dual P2 450, 768mb ram, 120 & 180 gb HD, gigabit netwerk)
• UP servers en switches
• UPS main pc en monitoren

Links zie je nog de accesspoint hangen, deze hang nog net als in mijn post exact een jaar geleden, en de HP Netserver die nog immer te koop staat...

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/22347/full.jpg
*KLIK*

Nog verder naar boven komen we bij de switches en patchpanel.
De onderste is een Repotec 8p gigabit switch, kan wel trunken & VLAN maar heeft jammer genoeg geen SNMP. De 2 losse draden zijn Cat5e en lopen naar de fileserver en de main pc. Het patchpaneel is slechts cat5, dus ik heb maar geen risico genomen :)

Daarboven zit de KTI switch, 24x 100mbit en 2 gbit poorten. Ik ben nog bezig om daar een 1000Base-SX (SC) module en een 1000Base-T (koper) module voor te scoren. De fiber module zeker en de koper module eigenlijk ook voor Campzone eigenlijk, want momenteel kan ik het nog met 8 poorten af :P

Dan ten slotte het patchpaneel :) Poortje 1 had ik al meteen verneukt door er met grof geweld en zonder DOGger een utp in te willen frotten, maar nu heb ik het juiste gereedschap dan toch :)
V.l.n.r aangesloten: Het bijgebouw waar we wel eens een (kleine) lan houden, de wireless XS point, ADSL, de meterkast en op 6 de printer.
19 en 20 lopen naar mijn slaapkamer, waar ook een doosje aan de muur zit, hoofdzakelijk voor mijn laptop, om films te kijken :) Die hoeveelheden vindt de amper gekoelde draadloze netwerkkaart in de laptop namelijk niet echt leuk :)
22 t/m 24 ten slotte lopen naar de router-to-be.

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/22345/full.jpg
*KLIK*

Het rack intern is misschien niet helemaal netjes, maar wel vrij overzichtelijk... normaal zit hier de zijkant voor, maar die heb ik er voor de gelegenheid even afgehaald :)
De gele 'slangen' bevatten de netwerkdraden naar het patchpanel. Ook zie je hier weer de gigabit touwtjes. De aansluitingen achterop de switches zijn management compoorten, deze lopen naar de fileserver. Jammer genoeg heb ik die net te kort gemaakt, anders liepen die net als de touwtjes naar het oog achter-boven.

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/22348/full.jpg
*KLIK*

En de onder/zijkant. De slangen bevatten stroom, netwerk en voor de fileserver nog 4 seriële kabels, 2x switch en 2x ups. De kronkels in de gele slangen zijn ervoor om de kasten nog uit het rack te kunnen halen zonder het hele rack naar voren te hoeven rijden. De main bak heeft ook echt sliders, de andere 2 liggen op hoekprofielen. Daar alles in eht rack zit kan ik neit echt simpel bij de achterkant, vandaar dat er in de mainbak een 5 1/4" bay zit met een cardreader, usb en firewire, daar lopen al die vage kabeltjes aan de achterkant van de mainbak dan ook naartoe :)

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/22349/full.jpg
*KLIK*

Van achteren gezien :) De dikke kabels die naar rechts lopen zijn de video/tobo/muis all-in-one kabels naar de kvmswitch, de gele kabel is de audiokabel naar de voorversterker. Op zich netjes genoeg, het zit niet in de war allemaal, dus makkelijk onderhoud :Y)

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/22346/full.jpg
*KLIK*

Dan blijft de meterkast nog over :)
Na een paar jaar terug met pijn en moeite 1 (één) UTP van de meterkast naar de computerkamer te hebben getrokken vond ik dat niet voor herhaling vatbaar :) Daarom heb ik van die ene kabel 2 aansluitingen gemaakt op de bekende manier. ADSL in de ene en het netwerk beneden in de ander poort :)

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/22344/full.jpg
*KLIK*

Bij het ADSL-modem en de splitter kreeg ik meters en meters draad, dus die heb ik maar lekker ingekort :) Ook vinden de mensen bij Alcatel het blijkbaar niet nodig om de Speedtouch 510 op te kunnen hangen, dus daar heb ik wat beugeltjes voor geknutseld :)

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/22343/full.jpg
*KLIK*

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aKra
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:40

aKra

Intentionally left blank.

Heel erg netjes Paul Nieuwkamp, dit brengt mij zeker op ideeen (meterkast vooral) voor mijn eigen netwerk... :) Ik sta overigens paf hoe netjes je alles hebt kunnen wegwerken :D

Overigens, ik heb het topic een tijdje niet meer gevolgd, hoe staat het met het serverhok Koffie :? al enige progress na dat je pappa bent geworden? :>

[ Voor 6% gewijzigd door aKra op 27-01-2004 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 46331

Cool, erg cool.

Erg netjes, en de specs liegen er ook niet om! Kan me niet van de indruk ontrekken dat er sprake is van enige over-capaciteit...

De fotootjes van mijn eigen -hierbij vergeleken nietige- netwerk + afwerking zal ik maar achterwege laten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Waarom niet? Er zijn nog zat veel nettere en groteren netwerken dan de mijne :)

Als je netwerk netjes is afgewerkt: gewoon posten die hap :)

In de meterkast is nog wel het een en ander te verbeteren :) Op die plank stond vroeger een P200 als router, maar nu staat er alleen de ups nog op, voor de hub en het modem. Die kan dus al een stuk kleiner :P
Ook de draadjes van het alarm zijn door de installateurs niet echt geweldig weggewerkt :)

Voordeel van die plank is wel dat daar alle draadjes boven kunnen en er dus normaal niets te zien is :P Nu die pc daar weg is hoef ik er eigenlijk ook niet meer te zijn (een win98/winroute combi moet je nog wel eens rebooten :P ), dus vind ik het daar wel goed zo :P

Dat ik nogal wat overkill heb kan wel kloppen ja :P De router is niet echt overkill, zeker niet als de wireless en vpn-verbindingen versleuteld gaan worden.

De fileserver... Tja, nu ik die raid-array in mijn eigen pc heb ik die ook niet helemaal meer nodig, maar die gaat wel het inloggen etc verzorgen, en de roaming profiles bijhouden. Met alle pc's en wisselende users hier lijkt me dat een gerechtvaardigd plan :P En als hij er toch staat mag hij meteen de backups en de statistieken voor rekening nemen :)

Blijft over mijn main pc :P Tja... 447gb volgens windows, wat moet je ermee :P Ik heb een hekel aan cd's of dvd's fikken, en vooral aan het constant wisselen van cd, dus dit vond ik een mooie oplossing :) 4x 160gb in raid 5, en ik kan er weer volop tegenaan :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Natuurlijk ook een hobby, dus overkill is dan nooit een probleem he! En hoe meer GB's, hoe beter, tis idd veel handiger om film van hdd te spelen dan cd te moeten zoeken.

Wat voor internet-verbinding heb je? Nog een beetje upload over? Dan kun je er ook mooi een ftp-server naast draaien.

Zelf hebben we thuis 4 pc's + server in een netwerk staan; ieder zijn eigen. Er te weinig afwerking te laten zien om een post te rechtvaardigen. Heb alle kabels over zolder lopen, daar komen we eigenlijk nooit, en de kabels komen de kamers dus verticaal binnen. Op die manier ben je zo 100 mtr verder, maar das geen probleem natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Ik heb 320kbit/s upload, dus die ftp (en http) server komen er wel :) Al was het maar om makkelijk plaatjes en andere meuk met de rest van de wereld te kunnen delen.

Ik heb dan wel nieuwkamp.com, maar omdat de logfiles meetellen voor mijn quota, en ik deze niet zelf weg mag/kan halen zit ik met iedere scheet die ik upload aan mijn 25MB, en kan ik niet meer mailen :/ dus dat gaan we anders doen :)

Ik denk wel dat ik ze nog wat subdomeintje in de dns-zone laat zetten :) thuis.nieuwkamp.com of home.n.c of zo :P en dan de statistieken op stats.n.c. en de en de en.... Hmm, idee :P

Maar momenteel heb ik iig nog genoeg te doen met de router :) Ik heb toen ik een maand geleden ADSL kreeg dat modem ingesteld als router, en sinds eigenlijk amper meer naar het netwerk omgekeken :) Ik heb op gegeven moment maar een 2e ipadres aan mijn eigen bak gegeven omdat de printer nog in de oude (192.168.y.z) reeks zat, en het modem 10.x.y.z uitgeeft :P

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ah een basic-abbo ADSL dus :)

Heb zelf sinds een paar maanden ook ADSL (2048/320 nu); heerlijk. Ineens heeft een netwerk ook meer nut nog. Verder is een ftp-server ideaal; altijd bij je eigen files kunnen komen wordt iets waar je niet zonder wilt! En een http-server om voor een subdomein zelf wat te hosten is ook ideaal ja. File- en printersharing blijft ook ideaal natuurlijk.

Leuke stroomrekening zul je trouwens hebben!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Basic of lite :) Ik had basic maar ga ws naar lite :) Goedkoper en zo veel downstream heb ik toch niet nodig :P

@ stroomrekening: Geen idee eigenlijk :P Bij je ouders wonen rules nu eenmaal :P

De servers en netwerkcomponenten zullen niet zo heel veel trekken... Via epia, dual P2.

En tja, de mainbak heeft wat meer harde schijven, maar de rest zal niet zoo veel schelen met de gemiddelde game-pc :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VonFoX

VonFoX

Las noches de Diciembre

Attema heeft het K25/P25 assortiment uitgebreid met speciale hoeken voor UTP kabels

Afbeeldingslocatie: http://www.attema.nl/attema/images/news/p25ict.jpg

http://www.attema.nl/cgi-...&category=I00080%3aI91314

Ik kan deze alleen nog niet vinden bij mijn lokale Attema boer, iemand anders wel?

[ Voor 16% gewijzigd door VonFoX op 22-02-2004 17:59 ]

Yo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bij www.elektroshop.nl kunnen ze ook dingen bestellen die niet op de site staan, ik denk dat een mailtje richting hen wel op z'n plaats is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Paul Nieuwkamp schreef op 27 januari 2004 @ 19:56:
Basic of lite :) Ik had basic maar ga ws naar lite :) Goedkoper en zo veel downstream heb ik toch niet nodig :P

@ stroomrekening: Geen idee eigenlijk :P Bij je ouders wonen rules nu eenmaal :P

De servers en netwerkcomponenten zullen niet zo heel veel trekken... Via epia, dual P2.

En tja, de mainbak heeft wat meer harde schijven, maar de rest zal niet zoo veel schelen met de gemiddelde game-pc :)
Zet maar eens een stroommeter op die dual P2.
We proberen hier het energieverbruik zo ver mogelijk terug te dringen, schakelaars tussen standby apparatuur e.d. schelen aanzienlijk in de stroomrekening :)

Ik wil straks gewoon een P75 inzetten. Met een P133 in de socket geduwd pakt hij ca 33 watt. Met die 75 moet dat nog wat omlaag te krijgen zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carnager
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-11-2024

carnager

AmsterdamVideo

Voor een nette afwerking van LAN worden in principe altijd wandcontactdozen of opbouwdozen gebruikt.
Voor wie dat toch iets goedkoper maar evengoed netjes wil oplossen, is dit misschien een idee.
Het is feitelijk niets meer dan een UTP koppelblokje op de muur monteren.
Zie:
http://wlan.sdvanime.com/...ouw/UTP_wallmountjack.jpg

Credits to Diogenes, die hier wel leest maar geen account heeft...

[ Voor 9% gewijzigd door carnager op 24-02-2004 00:30 ]

Al meer dan 2000 dagelijkse videos op AmsterdamVideo ||| Bier geeft plezier! Untappd je mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Ik vind 6,50 euro niet duur hoor? Okee, de punch down tool kost je even 20 euro, maar zowel de dogger als de doosjes zijn hele redelijke dingen :) Dan is 2x 2,22 euro niet eens meer zo heel goedkoop (nou ja, een derde 8)7 ), en een stuk minder netjes :)

offtopic:
Nee, ik werk er niet :P maar daar haal ik zowel prive als zakelijk de opbouwdoosjes ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Paul op 24-02-2004 17:12 ]

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Die heb ik ook, prima dingen :) En als je echt zo cheap bent: je hoeft geen punchdowntool te hebben, met een schroevendraaier gaat het ook prima :P
Koffie schreef op 24 februari 2004 @ 17:41:
offtopic:
Zo doenm ze dat in de bouw ook :X :+
:X

Och, opzich gaat dat best, je hebt alleen kans op draadbreuk enzo O-)

offtopic:
Heb die zin vandaag tijdens het bouwen goed in m'n hoofd gehouden :X

[ Voor 54% gewijzigd door Anoniem: 35417 op 24-02-2004 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
offtopic:
Zo doenm ze dat in de bouw ook :X :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schapie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02 21:48

Schapie

Bleh...

Heb ik toch geluk dat ik een aardig gekke vader heb met een eigen elektro bedrijfje want alles is met de verbouwing in de muur gegaan het enige dat je ziet zitten zijn gewoon twee van die klepjes naast het stopcontact met daar achter een keer utp en een keer telefoon (moet je hem niet in de verkeerde steken natuurlijk }) )
En alles komt in de meter kast bij elkaar op een hubje en daarop komt ook het modempje van adsl uit en wooi mooier kan je het bijna niet krijgen met gewone
bedrading

pic van landoosje\telefoon

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/landoosje_s.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door Schapie op 24-02-2004 20:53 . Reden: foto + typo ]

No signature found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13426

Vandaag mn 19" kast opgehaald en in de garage geplaats, de rest van de werken volgen nu hopelijk snel:

Afbeeldingslocatie: http://melvin.narfum.org/pictures/computer/19rack.jpg

[ Voor 105% gewijzigd door Anoniem: 13426 op 25-02-2004 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carnager
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-11-2024

carnager

AmsterdamVideo

Paul Nieuwkamp schreef op 24 februari 2004 @ 17:11:
Ik vind 6,50 euro niet duur hoor? Okee, de punch down tool kost je even 20 euro, maar zowel de dogger als de doosjes zijn hele redelijke dingen :) Dan is 2x 2,22 euro niet eens meer zo heel goedkoop (nou ja, een derde 8)7 ), en een stuk minder netjes :)

offtopic:
Nee, ik werk er niet :P maar daar haal ik zowel prive als zakelijk de opbouwdoosjes ;)
Als je even in het filetje zelf kijkt kun je zien dat het een enkelvoudige doos betreft.
Hiermee wordt de berekening toch weer even anders dan in het geval van een dubbele doos, die jij hier linkt.
Als het een dubbele doos had betroffen, dan had je inderdaad groot gelijk :)
Maar, in dat geval had ik dit hier ook niet eens gepost :P ;)

Al meer dan 2000 dagelijkse videos op AmsterdamVideo ||| Bier geeft plezier! Untappd je mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
carnager schreef op 24 februari 2004 @ 23:15:
Als je even in het filetje zelf kijkt
:(

Doosjes zijn vooral bedoeld voor flexibiliteit, en met maar 1 touwtje ben je niet echt flexibel. Als je dan toch al draden aan het trekken bent, kun je net zo goed meteen 2 draden (of 2 uitgangen op 1 draad) trekken.
Daarbij, als je al gaat vergelijken, dan moet je wel zorgen dat je uiteindelijk dezelfde situatie krijgt ;) Want je stelt dat dit goedkoper is dan een opbouwdoos, maar met een opbouwdoos had jij ook beide aansluitingen aangesloten veel kans :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lex_van_H
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Lex_van_H

Moet ik nu wat bedenken?

VonFoX schreef op 22 februari 2004 @ 17:58:
Attema heeft het K25/P25 assortiment uitgebreid met speciale hoeken voor UTP kabels

[afbeelding]

http://www.attema.nl/cgi-...&category=I00080%3aI91314

Ik kan deze alleen nog niet vinden bij mijn lokale Attema boer, iemand anders wel?
KIJK, dat is nu precies wat ik miste toen ik aan het kabelen was. Ik vroeg me al af of nou echt iedereen zijn UTP gewoon haaks om de bocht werd geacht te wringen. Zelf heb ik in elke bocht de kabel maar bloot laten liggen, dus niet echt waard om hier te posten :X

Weet nog steeds niks.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
Lex_van_H schreef op 25 februari 2004 @ 11:16:
[...]

KIJK, dat is nu precies wat ik miste toen ik aan het kabelen was. Ik vroeg me al af of nou echt iedereen zijn UTP gewoon haaks om de bocht werd geacht te wringen. Zelf heb ik in elke bocht de kabel maar bloot laten liggen, dus niet echt waard om hier te posten :X
heb je alles verder wel mooi en netjes weggewerkt??

zoja dan zou je koffie lief aan kunnen kijken of vragen of je de pics hier als nog mag posten zonder dat je een ow krijgt

Even een on-topic vraagje, waar ik hopenlijk niet alweer een OW van kameraad JSS voor krijg: Koffie gaan die oude pics van jou het nog ooit doen ? Misschien anders al die posts met alleen maar kruisjes in eens deleten om dit topic wat op te schonen ?

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Als de pics kruisjes zijn, komen ze helaas niet meer terug.
Een hele tijd geleden alweer, heb ik een server crash gehad waar de pics op stonden.
Ik had geen backup.

Garage is inmiddels vergevorderd, en ik heb met JSS laatst nog ff wat electra en speaker draad getrokken (net zoals ze het in de bouw doen :+)
Mijn patchkast staat inmiddels aL beneden, dus ik hoop op korte termijn klaar te zijn.

Overignes heeft JSS als het goed is nog zeer recente pics van onze mini verbouwingsupdate :P

Anoniem: 13426 schreef op 26 februari 2004 @ 09:24:
Even een on-topic vraagje, waar ik hopenlijk niet alweer een OW van kameraad JSS voor krijg: Koffie gaan die oude pics van jou het nog ooit doen ? Misschien anders al die posts met alleen maar kruisjes in eens deleten om dit topic wat op te schonen ?
Als je zo zielig blijft doen krijg je er gewoon nog één. Gedraag je eens als een man.

Dit is in principe wat we laatst gedaan hebben:

Afbeeldingslocatie: http://www.schellevis.org/~zooi/IMG0862.JPG

Als die op zijn plaats staat (wat hij inmiddels doet, right?) is Koffies garage zo'n beetje af - op nog wat kleine dingen na.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Die grote stekkerdoos die je ziet (20 contacten :P) heb ik inmiddels eraf gehaald. Hij zat namelijk bevestigd aan de achterste rails, een diepe 1U kast met SCSI connectoren eraan stootte er de hele tijd tegenaa, niet handig.
Die stkkerdoos heb ik nu op het rechterpaneel aan de zijkan vastgelijmd.
De kast zoals je die op de pic ziet, is overigens de achterkant.

Zatderdag ga ik misschien nieuwe bureau's halen voor de garage B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heb even feedback nodig hoe je _netjes_ zo een UTP contactdoos aansluit. Hier een plaatje van de situatie nu (klik voor een high-res versie)

Afbeeldingslocatie: http://melvin.narfum.org/pictures/.thumbnails/wonen/KZLSTR_5/homelan_install/9e1700f52859cf9a251ac9792d7ccfd8.jpg

Is het nu de bedoeling dat je de kabel eerst tussen de connectoren door leidt, en dan van binnenuit punct, of moet je meteen na de trekontlasting aansluiten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Direct na de trekontlasting de mantel strippen en splitsen in twee sets van vier aders die bovenlangs de connectorblokjes gaan en dan inderdaad vastpunchen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VonFoX

VonFoX

Las noches de Diciembre

Anoniem: 35417 schreef op 22 februari 2004 @ 19:44:
Bij www.elektroshop.nl kunnen ze ook dingen bestellen die niet op de site staan, ik denk dat een mailtje richting hen wel op z'n plaats is :)
Mail is gestuurd :)

[ Voor 71% gewijzigd door VonFoX op 12-04-2004 12:36 ]

Yo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underground75
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-06 17:24
Momenteel ben ik mijn huisje aan het opknappen waarbij natuurlijk ook mijn PC-kamer aan bod komt. Alle vloerbedekking gaat er uit en hiervoor komt laminaat in de plaats. Het huidige werkblad dat ik als bureau gebruik (250cmx60cm) word vervangen voor een zelfbouw hoekbureau.
Het bureau zal op het werkblad worden afgewerkt met "kabelgaten"(die ronde dingen die je bij luxe bureau's vindt). Verder zal er een K40 kabelgoot 20cm onder het bureau komen om alle kabels netjes in weg te werken, hierboven zal een verticale plank worden geplaats op alle snoeren van de PC's in op te bergen, en er zullen twee PC kasten onder komen. 1x voor de PC van mijn vriendin en aan de andere kant plaats voor 2x Antec 1080AMG miditower. Geen 19" spul (dit omdat ik de towers mooier vind staan bij mijn kleine netwerk ;) ).
Vanuit de meterkast zal er een telefoonkabel richting de ADSL modem boven lopen die op ongeveer 8meter van het access point staat, weg gewerkt in de plint.
Het netwerk zal bestaan uit een Via Epia CL10000 Dual NIC met IPCop Firewall waaraan een 8-poorts D-Link DGS-1008D Switch 10/100/1000MBps is gekoppeld voor het interne netwerk met 2x Workstation, 1x interne server (wordt later uitgebreid met een derde workstation, PC in de woonkamer en slaapkamer en natuurlijk een UPS). Verder zal er derde NIC in de firewall komen welke verbonden is met de FTP/Web server.

Alles met Cat5 kabels welke vanuit de PC kamer boven worden doorgetrokken naar de woonkamer en slaapkamer. Ik zit zelf te denken om in de K40 goten een PVC pijp te leggen waardoor de netwerkkabels lopen en deze af te schermen met zilver tape om storing te voorkomen die eventueel door de electrakabels wordt veroorzaakt.

Ik heb echter nog een paar vraagtekens bij:
  • Op mijn PC kamer heb ik twee dubbele stopcontacten, aan beiden kanten van de kamer. Is het verstandig om de PC's over de stopcontacten te verdelen :? (een extra groep aanmaken is geen optie aangezien ik in een huurhuis woon).
Zodra ik met de PC-kamer begin zal ik er foto's van posten. Dit zal echter nog een maand of drie/vier op zich laten wachten aangezien het hele huis onder handen wordt genomen en de PC-kamer als laatste aan de beurt is. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31605

The Undertaker schreef op 01 maart 2004 @ 15:08:
Vanuit de meterkast zal er een telefoonkabel richting de ADSL modem boven lopen die op ongeveer 8meter van het access point staat,
Het is slimmer om je modem zo dicht mogelijk bij het ISRA punt neer te zetten. Scheelt in de snelheid/stabiliteit van je verbinding. Vanuit de meterkast kun je gewoon met en utp kabel richting router/ap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
The Undertaker schreef op 01 maart 2004 @ 15:08:
Op mijn PC kamer heb ik twee dubbele stopcontacten, aan beiden kanten van de kamer. Is het verstandig om de PC's over de stopcontacten te verdelen :? (een extra groep aanmaken is geen optie aangezien ik in een huurhuis woon).
Als beide stopcontacten op 1 groep zitten maakt dat natuurlijk geen kont uit :P
Zie de pic hierboven met die patchkast.
Die hele patchkast + al mijn aparatuur (nu TFT, voreger ook nog 21" CRT) zat gewoon op 1 stopcontactje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underground75
Dat is mooi, scheelt weer 1 kabel trekken door de kamer. Ik dacht misschien dat het uitmaakt wat beasting betreft van het stopcontact zelf.
Anoniem: 31605 schreef op 01 maart 2004 @ 15:36:
[...]

Het is slimmer om je modem zo dicht mogelijk bij het ISRA punt neer te zetten. Scheelt in de snelheid/stabiliteit van je verbinding. Vanuit de meterkast kun je gewoon met en utp kabel richting router/ap.
Uit de faq:
Mijn telefoonaansluiting staat een heel stuk van mijn computer af! Wat is de beste manier om mijn ADSL te verlengen?

Het verdient in de meeste gevallen de voorkeur, je telefoonkabel te verlengen. Telefoonkabel is een stuk goedkoper dan UTP kabel en bij het MxStream Doe-Het-Zelf pakket zit al een tang om de kabel van stekkertjes te voorzien.
Telefoonkabel heeft vanaf het aansluitpunt een maximale lengte van 75 meter, bij UTP kabel is dit ongeveer 100 meter.
Bij langere afstanden kun je een repeater (signaalversterker) inzetten.
Die 8 meter maakt dus niet zo veel uit ;) In de meterkast zelf heb ik geen stopcontact. Deze zou ik moeten aanleggen. Voordeel is dat ik de modem wegerk in de meterkast en niet hoef weg te werken in de kamer. Misschien toch maar doen.

[ Voor 87% gewijzigd door Underground75 op 01-03-2004 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Hmm, ik heb daar ook al ooit een mailtje over gestuurd, maar ethernet-signalen zijn digitale signalen, terwijl adsl-signalen analoog zijn (hoe meer bandbreedte, hoe breder de band B) ). UTP haalt over 100m toch wel 100mbit, en bij telefonie is het maar de vraag hoe het signaal er na die 75m onafgeschermde dunne kabel is ;)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copycat
  • Laatst online: 10-06 20:42

Copycat

Stamgast @ HGGCT

Verdicampo schreef op 15 oktober 2003 @ 19:54:
nee, er zijn wel speciale tooltjes voor (plastic) om de draden erin te drukken, maar met een schroevendraaiertje moet het ook lukken.

ik heb op de connector schema B gebruikt, en aan de andere kant (het stekkertje), bij de router, gewoon het straight schema uit de faq
Iemand een idee hoe die plastic dingen heten want ik zit hier nu nl. ook mee te kloten met als enig resultaat 2 kapotte printplaatjes :'(

P4 2,53 512MB PC3200, GF4 Ti4200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je moet het ook wel met beleid doen ;)

Die dingen heten punchdowntools en zijn er in twee soorten: goedkoop en duur. Met de goedkope kun je bijvoorbeeld 200 keer punchen en de dure oneindig. Ze zijn bijv. bij http://www.1to0.nl te koop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

En m'n kast is klaar:

Afbeeldingslocatie: http://melvin.narfum.org/pictures/computer/rack_20040612.jpg

(update 12/6/2004)

Voorlopig nog maar 4 van de 24 patch aansluitingen gebruikt, de rest aanleggen wordt nog een heel werk omdat er aardig wat geboord moet worden ;(

Een grotere switch is dan ook wel aan te raden, aangezien ik nu mn ADSL modem gebruikt en die heeft maar 4 ethernet poortjes :)

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/27110/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/27111/full.jpg

Vandaag 2x cat5e bijgetrokken naar de woonkamer, waar in een discreet hoekje een wifi bridge komt te hangen. Ideaal om nu met dit mooie weer in de veranda te zitten met de laptop :)

[ Voor 75% gewijzigd door Anoniem: 13426 op 12-06-2004 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varienaja
  • Laatst online: 14-06 16:43

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Ik heb in dit topic ooit eens ergens gelezen dat de 'standaard' UTP contactdoosjes heel moeilijk in K40 gootjes passen. Dat heb ik vandaag ook mogen ervaren, maar ik moet zeggen dat het resultaat toch erg bevredigend is.

Ik heb de UTP-contactdoosjes met 60mm schroeven dwars door de K40 achterwand heen op de muur vastgezet. Hier dan los overheen een K40 afdekplaatje, en het geheel vastgemaakt met het kleine vierkante afdekklepje van de UTP-doos. Het buitenste deel van het frontje van de UTP-doos heb ik niet gebruikt. Ik hoop dat de beschrijving enigszins duidelijk is; ik kan helaas geen plaatje schieten.. :-/

Siditamentis astuentis pactum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
@ melvin: had je niet beter kabelgootjes kunnen gebruiken, want die grijze buis over het plafond staat niet echt (mijn smaak)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• usr-local-dick
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Wegens herrie geen server meer in huis maar in de meterkast, en wegens weinig ruimte server uitgekleed:
http://huge.cajones.org/~...server/DSCN1467.sized.jpg

Modbreak:
Je mag je mail gaan checken

[ Voor 14% gewijzigd door Koffie op 04-04-2004 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 64033

@usr-local-disk: Het ziet er allemaal wel netjes uit, maar heb je er rekening meegehouden dat je meterkast nu gaat opwarmen? Dat is in principe niet echt erg, maar gas zet uit als het warm wordt, dus zal 1 m3 gas minder echt gas gaan bevatten dan voor de tijd. Oftewel, jij hebt meer m3's nodig en je gasrekening zal stijgen i.v.m. de expansie van het gas.

(sorry voor mijn slechte scheikundige uitleg, maar ik hoop dat je het snapt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:56

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Enige waar ik bang voor ben is de levensduur van de harddisk op deze manier. Zo als ik het kan zien hangt hij al gewoon aan zijn eigen gewicht, puur op ide en power cable, en door middelpunt vlie{g,d}ende kracht, gaan je koopen het erg zwaar krijgen. Gewoon effe plankje onder doen zodat hij toch recht ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertusG
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Anoniem: 64033 schreef op 04 april 2004 @ 14:21:
@usr-local-disk: Het ziet er allemaal wel netjes uit, maar heb je er rekening meegehouden dat je meterkast nu gaat opwarmen? Dat is in principe niet echt erg, maar gas zet uit als het warm wordt, dus zal 1 m3 gas minder echt gas gaan bevatten dan voor de tijd. Oftewel, jij hebt meer m3's nodig en je gasrekening zal stijgen i.v.m. de expansie van het gas.

(sorry voor mijn slechte scheikundige uitleg, maar ik hoop dat je het snapt)
off topic: het betreft hier dan wel een slechte natuurkundige uitleg.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• usr-local-dick
  • Niet online
heb je er rekening meegehouden dat je meterkast nu gaat opwarmen?
Ja maar (niet in beeld zichtbaar) er is aan de bovenkant een soort ventilatie pijp...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

shure-fan schreef op 04 april 2004 @ 13:07:
@ melvin: had je niet beter kabelgootjes kunnen gebruiken, want die grijze buis over het plafond staat niet echt (mijn smaak)
Die kast staat in de garage, en daar maakt dat niet zoveel uit. In de rest van het huis ligt alles wel netjes in kabelgoten of zelfs in de muur weggewerkt en dan netjes dichtgemaakt zodat je er niets meer van ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aKra

aKra

Ik ben dan vandaag ook eindelijk begonnen aan het verbeteren van mijn netwerk (kabels everywhere!).

Aangezien mijn ouders de slaapkamer/badkamer gaan verbouwen gaan er veel opties open, onder de slaapkamer zit namelijk de PTT kast en de CAI televisie-binnenkomst...

Zondag heb ik ter grootte van een regenpijp een backbone achter het huis langs gelegd >:) :+

Ik heb bij een of andere metaalbewerkhandel 2 x 30cm hoog "beugels" gekocht die ze ook in 19" racks gebruiken. Hier komt dan de modem, switch, router en tv verdeler in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underground75
Ik heb een vraag over de K40 kabelgoten. De situatie:
Ik heb in mijn studeerkamer twee dubbele stopcontacten, een aan de linkerkant en een aan de rechterkant. Nu wil ik aan de rechterkant van de kamer een kastenwand plaatsen met schuifdeuren. Voordat ik dit doe komt er een gipswandje welke 10cm van de muur af komt zodat de verwarmingsbuizen die schuin met het dak mee lopen zijn weg gewerkt en ik hier gaan last van heb bij de bouw van de kastenwand.
Het stopcontact aan deze kant wil ik dmv K25 en K40 verleggen naar de andere kant van de kamer (K25 achter de gipswand, K40 plintgoot door de rest van de kamer). Op deze manier heb ik de stopcontacten aan de andere kant vrij voor andere dingen. Ter hoogte van de gipswand komt ook TV, telefoon en 2x CAT5E te liggen (1x voor ADSL modem en 1x voor de HTPC beneden).

Kan ik zonder problemen de volgende dingen kwijt in een K40 kabelgoot zonder dat er storingen op kunnen treden:
  • - 2x CAT5E - 1x TV kabel - 1x Telefoon - 1x Netsnoer (aftakking stopcontact)
Moet ik voor afscherming zorgen of is dit niet nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
nou gaat iedereen schreeuwen van ja je moet het beschermen bla bla bla, maar je kunt het gerust neerleggen maakt niet veel uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
heeft iemand ook nog nette lan afwerkingen thuis??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Ik in ieder geval niet, want de garage/compuhok gaat verkocht worden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-06 21:09

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Koffie schreef op 29 april 2004 @ 13:04:
Ik in ieder geval niet, want de garage/compuhok gaat verkocht worden :+
:?

Que? Vertel eens? Heb je 't nu bijna af en nu ditte?

Ik ben nu eindelijk begonnen met zaken, ik heb een punchdown panel gescoord, ben bezig met een 19" server in de kelder te plaatsen en ben de infrastructuur aan het aanpassen voor wat veranderingen.

ADSL router komt beneden in de kelder te staan, samen met server, er loopt maar één kabel van de kelder uit naar beneden, dus die wordt gesplit zodat modem/router en server samen via UTP naar boven kunnen naar het punchdownpanel waarna ze in een hub verdwijnen. (ook 19") ik ga nog met MDF een soort van patchkast maken waarin dit alles verstopt kan worden, die gaat denk ik op de zolder staan of zo want ik wil 't allemaal van mijn kamer af hebben ;)

Er hangen nu al 2 outlets door het huis heen, ik denk dat ik beneden in de huiskamer ook nog een outlet maak zodat ik daar ook een vaste verbinding kan maken, verder kijk ik wel eventje wie wat en hoe. Pic's volgens zodra ik daadwerkelijk iets klaar heb...

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Net als Koffie z'n garage bijna af heeft (we hadden z'n 19"-kast al verplaatst :X ) besluit hij te verhuizen. Logischerwijs maakt hij de boel niet verder af :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Ja, maar het nieuwe hok hoef ik niet meer te verbouwen :+ Hooguit kabels trekken, en dat doe ik samen met JSS want die is onze punchdowntool deskundige :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aKra

aKra

aKra schreef op 06 april 2004 @ 09:49:
Ik ben dan vandaag ook eindelijk begonnen aan het verbeteren van mijn netwerk (kabels everywhere!).

Aangezien mijn ouders de slaapkamer/badkamer gaan verbouwen gaan er veel opties open, onder de slaapkamer zit namelijk de PTT kast en de CAI televisie-binnenkomst...

Zondag heb ik ter grootte van een regenpijp een backbone achter het huis langs gelegd >:) :+

Ik heb bij een of andere metaalbewerkhandel 2 x 30cm hoog "beugels" gekocht die ze ook in 19" racks gebruiken. Hier komt dan de modem, switch, router en tv verdeler in :)
Vandaag is alles afgestuct (:?) en de netwerk/cai/ptt doosjes besteld, alle kabels zitten netjes achter de muren verstopt...

Als die binnen zijn kan het aanleggen beginnen... Ik ben nog wel op zoek naar een 4U 19" kast (geen rackmountable, maar een rack zelf waar iets in gemount kan worden) of iets dergelijks waar de switch & gateway/router e.d. in kunnen hangen.

Overigens, ik heb er paar dagen geleden meteen een fiber door getrokken, deze gaat van mijn computer c.q. werkkamer naar de PTT/KPN telefoonkast waar ook de ADSL binnen komt, je weet het tegenwoordig nooit met die PvDA'ers! _/-\o_ _/-\o_ })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

aKra schreef op 29 april 2004 @ 14:49:
[...]

Als die binnen zijn kan het aanleggen beginnen... Ik ben nog wel op zoek naar een 4U 19" kast (geen rackmountable, maar een rack zelf waar iets in gemount kan worden) of iets dergelijks waar de switch & gateway/router e.d. in kunnen hangen.
Een 4U cabinet (zo heten die dingen :P) ga je niet vinden, Da's een ongeveer 15 a 20 centimeter hoog :P

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
ik heb die kasten vaak zat gezien, zijn echt mooie kasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mja, jammer alleen dat je er niet zoveel meer dan wat switches/patchpanelen in kwijt kunt. Vind half-height kasten mooier, daar kan je tenminste een 50-cm rackmount inzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ik heb wel 's kortere versies aan een muur zien hangen. Probleem met die dingen alleen is dat ze lang niet de volledige 80 centimeter lang zijn. Dus kun je een 1U server er in hangen wel op je buik schrijven :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aKra

aKra

Gaat alleen om een paar switches, en anders koop ik wel zo'n SuperMicro 1U die 50cm lang is, klaar is kees ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

CyBeR schreef op 29 april 2004 @ 20:53:
Ik heb wel 's kortere versies aan een muur zien hangen. Probleem met die dingen alleen is dat ze lang niet de volledige 80 centimeter lang zijn. Dus kun je een 1U server er in hangen wel op je buik schrijven :/
19"-kasten zie aan de muur hangen wil ik sowieso al niet gebruiken voor servers :X

aKra: die kasten die ik noemde zijn (nouja, misschien die laatste wel) geen 50 cm diep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Anoniem: 35417 schreef op 29 april 2004 @ 21:18:
[...]

19"-kasten zie aan de muur hangen wil ik sowieso al niet gebruiken voor servers :X

aKra: die kasten die ik noemde zijn (nouja, misschien die laatste wel) geen 50 cm diep.
Mja, ok. Maar je hebt dezelfde ook met wieltjes er onder :P Gewoon een stuk cabinet maar dan niet de volledige lengte waardoor je er dus alleen netwerk zooi in kwijt kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

hneel

denkt er het zijne van

*Kick*

Ik ga binnenkort ook mijn nieuwe huisje bekabelen. De indeling bij mij is alsvolgt: Van de meterkast gaat door de muur een telefoon en ADSL draad naar de woonkamer. In die hoek van de kamer komt daar kabel-TV bij. Dat gaat vanuit die hoek direct naar boven naar de computerkamer. Ik heb daarvoor al een 2.5 cm groot gat door de betonvloer geboord.

Voor de woonkamer heb ik al een smal zacht-plastic kabelgootje van de Praxis gekocht (merk: "Porto"). Hiermee gaan de kabels van beneden naar boven en vice versa.

Hoe ik het in de computerkamer ga oplossen weet ik nog niet. Ik zou het liefst zo'n professioneel kabelgootsysteem hebben wat ze ook op kantoren gebruiken. Waar dan zowel 220V als UTP in kan. Dat scheelt ook weer in 'verdeelsloffen' op de vloer. Dat Porto systeem heeft ook bredere kabelgoten. Lijkt een beetje op dat K40 systeem wat hier vaak genoemd wordt. Alleen, het blijft zacht plastic en dat vind ik een beetje gammele indruk geven. Zeker als je er ook 220V door laat lopen. Ik wil trouwens ook eigenlijk overal aarde, en dat heeft dit huis niet (behalve in keuken).

Dus: ik weet het nog niet precies. Maar ik hou jullie op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 75994

Wij gebruiken op het werk het systeem van Van Geel, dat wordt geleverd door een plaatselijk technisch distributiecentrum. Wat het kost weet ik niet exact, maar ik weet wel dat het niet erg goedkoop is. Je krijgt echter wel waar voor je geld, want het oogt erg solide, het ziet er gelikt uit en je kunt er alles (eventueel via gesloten compartimenten) in plaatsen. Het systeem is in ieder geval beter dan K40, maar daar betaal je dan ook voor.

Edit: Het systeem is volledig vervaardigt uit plaatstaal. De voorkant kun je eruit halen en knippen met een plaatschaar of zagen met een simpele ijzerzaag. Die afdekplaten zijn wel dusdanig dun, dat ze buigbaar zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 75994 op 11-07-2004 14:15 ]

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Zo, eventjes die topic wat nieuw leven inblazen :P
Ik ben eindelijk eens actief geweest (heeft een jaartje geduurt :P ) en eens mijn netwerk wat meer op orde gebracht. Met name de plek waar mijn server/router staat:

Oude situatie:
Afbeeldingslocatie: http://www.van-weert.com/~Erkens/netwerk/100_1277_thumb.jpg

1337 Houten rekje voor patchpanel/hub:
Afbeeldingslocatie: http://www.van-weert.com/~Erkens/netwerk/100_1275_thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.van-weert.com/~Erkens/netwerk/100_1276_thumb.jpg

Even passen of alles er netjes inpast :P
Afbeeldingslocatie: http://www.van-weert.com/~Erkens/netwerk/100_1279_thumb.jpg

Wall outlets plaatsen, overal zijn de netwerk kabels weggewerkt in een kabelgootje, waarbij de stroomvoorziening in een eigen gootje ligt.
Afbeeldingslocatie: http://www.van-weert.com/~Erkens/netwerk/100_1285_thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.van-weert.com/~Erkens/netwerk/100_1291_thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.van-weert.com/~Erkens/netwerk/100_1295_thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.van-weert.com/~Erkens/netwerk/100_1315_thumb.jpg

Daar waar de kabel naar beneden gaat is het wat minder afgewerkt, maargoed dat zit toch achter de kast O-)
Afbeeldingslocatie: http://www.van-weert.com/~Erkens/netwerk/100_1293_thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.van-weert.com/~Erkens/netwerk/100_1319_thumb.jpg

Eerste testrun: (ik moest toch internet hebben :+ )
Afbeeldingslocatie: http://www.van-weert.com/~Erkens/netwerk/100_1290_thumb.jpg

En de final version :P
Afbeeldingslocatie: http://www.van-weert.com/~Erkens/netwerk/100_1322_thumb.jpg

Alleen heb ik die kabels net iets te klein gemaakt om die netjes weg te kunnen werken, maar daar verzin ik nog wel wat op :)
Zoals te zien is, heb ik nog plek voor een extra hub/switch B)
En ik gebruik 1 UTP kabel per outlet, dus niet geschikt voor 1000Mbit, maar ach dat heb ik toch niet nodig, 100Mbit is voor mij snel zat. Maar het is nu wel handiger dan wat ik eerst had, ik had aan elke kabel 2 Stekkers gemaakt, wat de documentatie van het netwerk niet eenvoudig maakt :P

Tnx Koffie voor het patchpanel _o_

• neographikal
  • Niet online
* neographikal aait Erkens

ziet er erg netjes uit hoor :9 :)

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

Kan nog wat "netter" weggewerkt worden, maar je bent op de goede weg :)

Nu Koffie nog :P

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Riemer Reinalda schreef op 23 september 2004 @ 16:57:
Kan nog wat "netter" weggewerkt worden, maar je bent op de goede weg :)
Geef dan wat tips, want zo kan ik er niks mee :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RutgerLAN
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-07-2023
* Kick * :D

Oke, hier de pics van mijn LAN :+

We beginnen bij het begin (de begane grond) en eindigen in het serverhok (de zolder) :)

OK, hier hebben we het kabelmodem + een UTP, Coax en tel kabel.
Afbeeldingslocatie: http://www.rutgerlan.com/got/pics/IMG_0572.JPG

Hier gaan de bovengenoemde kabels het plafond in, naar de patchkast.
Afbeeldingslocatie: http://www.rutgerlan.com/got/pics/IMG_0571.JPG

Nu komen we op de eerste verdieping uit, alle kabels worden doormiddel van overzet plinten weggewerkt.
Afbeeldingslocatie: http://www.rutgerlan.com/got/pics/IMG_0551.JPG

Hier is de eerste aftakking voor een coax contact doos. Alle kabels gaan verder naar mijn kamer.
Afbeeldingslocatie: http://www.rutgerlan.com/got/pics/IMG_0550.JPG

Oke, de LAN kabels zijn nu gearriveerd in de patchkast, eerst ff een overzicht van mijn kamer.
Afbeeldingslocatie: http://www.rutgerlan.com/got/pics/IMG_0537.JPG

Nu een overzicht van de patchkast.
Afbeeldingslocatie: http://www.rutgerlan.com/got/pics/IMG_0538.JPG

Overzicht met deur open.
Afbeeldingslocatie: http://www.rutgerlan.com/got/pics/IMG_0574.JPG

Vanuit de patchkast gaan alle kabels naar wall-outlets, hier de outlets op mijn kamer.
Afbeeldingslocatie: http://www.rutgerlan.com/got/pics/IMG_0540.JPG

Hier op de andere, eerst ff een overzicht.
Afbeeldingslocatie: http://www.rutgerlan.com/got/pics/IMG_0554.JPG

En hier de wall-outlet. (het gaat alleen om Nette LAN afwerking :+)
Afbeeldingslocatie: http://www.rutgerlan.com/got/pics/IMG_0553.JPG

Nu de rest van de UTP kabels, deze gaan naar de zolder.
Afbeeldingslocatie: http://www.rutgerlan.com/got/pics/IMG_0549.JPG

Deze tros kabels komen op de zolder uit, waar ze weer zijn afgemonteerd op wall-outlets.
Afbeeldingslocatie: http://www.rutgerlan.com/got/pics/IMG_0557.JPG

Hier een overzicht van de servers.
Afbeeldingslocatie: http://www.rutgerlan.com/got/pics/IMG_0555.JPG

Ik zal nu ff de servers voorstellen: ;)

RutgerLAN
Afbeeldingslocatie: http://www.rutgerlan.com/got/pics/IMG_0569.JPG

RutgerLAN-S1 & RutgerLAN-S2 (onderste)
Afbeeldingslocatie: http://www.rutgerlan.com/got/pics/IMG_0570.JPG

Naamloos, waar alleen al de netwerkkaarten duurder waren ;) Router.
Afbeeldingslocatie: http://www.rutgerlan.com/got/pics/IMG_0568.JPG

Voor specs van de servers & workstations zie mijn sig. B)

Dit was het dan wel zo'n beetje >:)
Pagina: 1 ... 7 ... 10 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees voordat je hier post de postregels van dit topic goed door; als je je niet aan de regels houdt wordt je post getrashed en speel je mee voor een OW.