Zo ...
Na een druk weekend klussen, ben ik weer een stuk verder.
Moet toegeven, mijn laatste posts (inculisef deze) hebben een hoger "In holland ligt een garage" gehalte dan dat het over echt LAN afwerking gaat.
Maar ja, ik ben nu eenmaal modje
Nog wat praktische klustips : Ga je je plafond witten, draag dan een veiligheidsbril. Draag je deze niet, doe dan een stap opzij als je een klodder verf naar beneden ziet komen
* Koffie had dus een klodder structuurverf in z'n oog.
Anyway, Ik heb afgelopen vrijdag vrij genomen zodat ik vrijdag 's ochtends meteen flink kon beginnen.
Eerst nog PVC en gipsplaat gehaald.
Ik heb 2 PVC buizen dwars door de balken heen gejaagd, zodat ik van alles richting die werkplek kan verstouwen.
Zie ook het gat in het plafond. Daar moest een roostertje voor de afzuiging komen, maar ik had bij het gatenboren niet zo goed opgelet

Roostertje zit nu sowieso ergens anders.
Hier nog wat pics van de wegwerking van electra e.d. via kabelgoten. Deze acties heb ik reeds eerder uitgevoerd, maar nu iets betere pics
Toen werd het dus tijd om eindelijk eens de gipsplaten er in te rammen. Wederom een klustip ende leermoment : Doet dit met 2 man/vrouw.
Gipsplaten van 2m lang in je eentje ophangen is best wel ruk namelijk
Ondertussen nog even vlug pics gemaakt van de kruipruimte.
We hebben namelijk een extra groep aangelegd voor deze kamer, dus moest er nieuwe stroombedrading naar de garage.
Tevens het nodige kabelwerk (UTP, telefonie, coax etc.) van de meterkast naar de garage.
Hiervoor hebben we grijze rioolpijpjes gebruikt, zodat er geen vocht en ongedierte bij kan.
Foto's zijn een beetje moeilijk te zien, maar was niet echt makkelijk om hangend in dat gat foto's te schieten
Enige verduidelijking bij de pics:
Bovenste rij, van linx naar rechts:
• Buis in de meterkast. Deze buis gaat door de vloer heen, de kruipruimte in. Hier zie je de diverse kabels de grond ingaan.
• Moeilijk om te zien, maar dit is in de kruipruimte, daar waar de PVC buis van de vorige foto, door de vloer heen komt zetten.
• Nog een shot waar je de diverse PVC pijpjes door de vloer heen ziet komen.
• Die 'grote' grijze pijp die je ziet, bevat de kabels. De 2 PVC pijpjes komen namelijk uit in deze grotere pijp, zodat de kabels in de kruipruimte veilig kunnen liggen.
Onderste rij, van linx naar rechts:
• Zelfde pijp als laatste foto van bovenste rij, echter hier zie je 'm de bocht maken. Bochtje is niet volledig dicht, daar het anders zeer moeilijk is om nog met een trekveer door de bocht te komen. Lang leve duktape

• Zelfde pijpje na de bocht van de vorige foto

• Zelfde pijp als vorige foto (nope, geen bocht deze keer). Hier zie je hoe er weer 2 PVC pijpjes uit de grote pijp komen. De PVC pijpen gaan linxbovenin door de muur heen en komen uit in een kabelgoot.
Voor de zekerheid meerdere PVC pijpen neergelegd, zo kun je makkelijk uitbreiden in de toekomst.
Naast de diverse kabels, heb ik ook een extra telefoon draad getrokken. Deze zit alleen in een PVC pijp, en deze kabel is loos.
Mocht er ooit nog een extra kabel nodig zijn, kan ik de telefoonkabel als trekveer gebruiken.
Zoals eerder gezegd, het gat voor de afzuiging werd dankzij mijn timmermans oog geblokkeerd, dus dan maar wat meer naar het midden toe verplaatsen

Op de 'zolder' van de garage staat een mechanische afzuiging, welke via 2 buizen lucht afzuigd uit de keuken.
Toen ik met de verbouwing begon, kwam ik er achter dat er nog een vrije aansluiting op de Centrale Unit vrij was.
Hier een profesorische pijp op gezet (moest van de ene kant van de garage naar de andere) en een gat gezaagd in het plafond.
De afzuiging is nu aangesloten, en er wordt dus 24/7 lucht afgevoerd.
Hierna kon het plafond echt helamaal dicht, en kon het licht overal aangesloten en opgehangen worden.
Het begint al weer ietsjes meer te lijken
De volgende ochtend vlug nog even wat extra kabels trekken voordat we verder gaan
Toen werd het tijd voor de afwerking.
Eerst alle schroeven nog eens een laatste draai geven. Vervolgens netjes de schroeven met verf insmeren om roest tegen te gaan.
Toen dat droog was, kon er begonnen worden met het dichtsmeren van de (schroef)gaten met gipsplamuurmeuk.
Toen ook dit opgedroogd was, kon er begonnen worden schilderen.
Eerst netjes alles afdekken, om daarna heerlijk boven je hoofd met een kwast heen en weer te gaan zwaaien.
Structuurverf met een structuurroller zorgt ook voor leuke spetters over je hele lijf
Zo, dat was even een vlugge samenvatting van het afgelopen klusweekend

Vanavond nog even voor de 2e keer het plafond schilderen, en dan is dat gedeelte af.
Vervolgens moet ik nog even een soort koofje om het bovenste gedeelte van de oude garage roldeur maken, en dan is daar ook helemaal niets meer van te zien.
Voor grotere versies van de foto's, ga naar
http://foto.oostindie.com/verbouw3
Als je op de thumbnails klikt , wordt er een paatje van ca. 120Kb geladen.
Als je daar weer op klikt, krijg je de originele foto van ca. 1Mb te zien.
Tot zover deze update.
[
Voor 12% gewijzigd door
Koffie op 10-06-2003 11:50
]
Tijd voor een nieuwe sig..