-= Het grote topic voor NETTE LAN afwerking thuis =- Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 10 Laatste
Acties:
  • 60.795 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:06

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Auw ... spierpijn ;)
De batterij zit in de oplader, dus pics komen strax.
Morgen scan ik even de bouwtekening van de garage om daar even in te tekenen wat de compu kamer is geworden.

Gisteren veel gedaan ;

• Kabels getrokken van meterkast naar comukamer via kruipruimte
• Kabelgoot gelegd en kabels weggewerkt
• Tijdelijke TL-balk eindelijk op een schakelaar (woei .. hoef niet meer de hoofdschakelaar om te halen om het licht uit te doen)
• 2 bureaus gemaakt
• whiteboard opgehangen
• stukje laminaat afgemaakt waar kabels binnenkomen

enkele specs:

• ca. 25 meter coax
• ca. 25 meter UTP Cat5e
• ca. 75 meter telefoondraad

Als ik de pics gemaakt heb zal ik er wat beschrijvingen bij posten.
Avast wat tipjes:

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/koffie/verbouw/kabels1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/koffie/verbouw/kabels2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/koffie/verbouw/kabels3.jpg

Dit zijn dus nog de 'oude' foto's. Op de plak waar de PVC buizen zitten, zijn gaten geboord.
Deze gaten komen uit in de kruipruimte (dus direct door de vloer heen de kruipruimte in, echter wel schuin omdat in mijn specifieke geval je niet onder de vloer van de garage kan komen. Er is dus schuin geboort om zo onder de vloer van de hal te komen).

De prut rondom de PVC is lijm wat je voor cellenbeton blokken gebruikt. Ik had gehoopt hiermee de boel dicht te kunnen smeren. dat lukte niet echt, want in vloeibare substantie viel het gewoon door het gat :P
Dit heb ik dus ook grootendeels weer weggehakt.
De buizen zijn een stuk teruggeduwd en/of afgezaagd.
Als je met bestaande PVC bezig ben en deze moet zo diep mogelijk afgezaagd worden ... een dremel bied uitkomst :Y)
De PVC buis met de grijze 220 kabel licht gewoon los in de kruipruimte, daar het een fgachermde kabel is.

Als je goed kijkt zie 2 maten PVC buis. De ene is de standaard, de andere is net een slagje groter.
Als je een beetje knijpt en wrikt/wringt krijg je 2 van die dikkere in een 40mm riol pijp.
Dat hebben we dus ook gedaan. De gehele verbinding tussen compukamer en meterkast onder de grond is via 40mm pijp (en veel ducktape :P).
De andere 2 pijpje zitten met tape aan de 40mm vast , zodat ik deze later altijd nog eens kan gebruiken.
In 1 buis zit:

- Coax (voor de TV)
- UTP Cat5e (je weet maar nooit)
- Telefoondraad (telefonie)
- Telefoondraad (ADSL)

In het andere pijpje zit ook telefoondraad. Deze zit er voor Jan l*l ;)
Telefoondraad is relatief goedkoop en smal, dus lekker makkelijk. Mocht ik nu ooit een exrta kabel moeten trekken, kan ik de reeds bestaande telefoondraad als trekveer gebruiken (de nieuwe kabeler even aanknopen en trekken maar).
Er zitten namelijk wat bochten in de 40mm pijp, wat af en toe best moeite kost om daar een trekveer doorheen te krijgen.
Nu waren we toch bezig , en hebben we er dus een loze kabel in gelegd.
Het uiteinde zit gewoon in de kabelgoot verwerkt.

Zo .. weer een stap dichterbij de perfect compukamer 8)

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Zo ... net ff wat (semi-brakke) pics gemaakt met de videocamera ;)
Hier komen ze dan, met uitleg:

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/3150/thumb.jpg
Hier gaan de kabels de meterkast in.
As said, er gaat 1*220, 1*UTP, 1*Coax en 2*Telefoon in. De UTP is er voor als ik ooit nog eens iet wil doorverbinden met de kamer.
We waren nu toch bezig, is altijd makkelijk als er ooit UTP gelegd moet worden ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/3151/thumb.jpg
Als je goed kijkt, zie je nog een streep op de kabelgoot. Daar komen de kabels door de muur naar binnen. De kachel die je in de hal ziet , raakt met de andere kant de meterkast.
Meteen stroom droogelusd en een schakelaar erop gezet. Licht kan nu uit dmv schakelaar in plaats van stop in meterkast :P

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/3152/thumb.jpg
Kleine kabelgoot (K25) van de lichtschakelaar komt uit boven het plafond gedeelte. Zo kunnen de electra kabels netjes weggewerkt worden

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/3156/thumb.jpg
Mooi bochtenwerk met de K40 plintgoot :P

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/3159/thumb.jpg
Hier komen de kabels de plingoot uit. De kabels liggen volledig in de goot en is hier open gelaten (plintgoot is nog niet klaar).
Tevens is dit de plek waar de 19" kast komt te staan.

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/3162/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/3158/thumb.jpg
Trosje kabels :P

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/3160/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/3153/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/3163/thumb.jpg
Pics van de bureau's. Zoal je ziet zijn ze relatief klein en simpel gemaakt.
1 Bureau is voor de vrouw (laptop + thuiswerkPC) de andere voor mij.
Daar ik een TFT heb, heb ik niet zo heel veel ruimte nodig. Desnoods kan er altijd nog een bureau bijgezet worden.

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/3148/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/3161/thumb.jpg
* Koffie blijft trots op z'n whiteboard van dik 3meter breed :P

=[EDIT]=
Vergelijkings pics:

Oud:
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/koffie/verbouw/kabels2.jpg

Nieuw:
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/3151/thumb.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Koffie op 16-03-2003 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:18

BrZ

zwahiel schreef op 15 maart 2003 @ 00:56:
(wie wist btw dat Tiscali en Planet (planet heeft 't geloof ik al) poort 25 dicht gaan gooien! tegen open relay's en abuse meuk... :( )
totaal offtopic, maar mag ik vragen waar je dat vandaan hebt? Ik weet namelijk van niets en zulke dingen weet ik gewoonlijk toch echt eerder dan anderen ;)

Vandaag trouwens weer verder gegaan met verbouwen, maar wat betreft netwerk niets meer gedaan, dus nog geen nieuwe pics ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:34

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Even over die bossen kabels die altijd achter de machines een eigen leven gaan leiden, ik heb gemerkt dat die het mooist kunnen worden afgewerkt door klittenband (Velcro) te gebruiken. Is itt tiewraps altijd weer los te halen. Een krulletje velcro aan de muur nieten en je kunt hele bossen strak opbergen.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DeBolle schreef op 16 March 2003 @ 18:22:
Even over die bossen kabels die altijd achter de machines een eigen leven gaan leiden, ik heb gemerkt dat die het mooist kunnen worden afgewerkt door klittenband (Velcro) te gebruiken. Is itt tiewraps altijd weer los te halen. Een krulletje velcro aan de muur nieten en je kunt hele bossen strak opbergen.
En waar zou je dit ev. kunnen gaan halen? Lijkt me een perfecte oplossing.

Ik ga komend weekend 2 of 3 19" 4U kasten halen (zie sig :*) ), en dan dit project nabouwen:
19" rack uit hout gemaakt (veel foto's)

En daar monteer ik sowieso ook een stekkerdoos in, en misschien ook aan de buitenkant een UTP-wandcontactdoosje. Volledig nutteloos, maar wel leuk :+
En hier zouden die klittenband dingen perfect inkunnen. Inderdaad gewoon vastnieten aan de wand, voor als ik nog eens een kabeltje wil vervangen. Top idee!
Alleen waar haal je ze :?

En het ziet er netjes uit, Koffie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underground75
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-09 15:10
Bij het leggen van kabels in de kruipruimte, heb je dan geen last van vochtproblemen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The Undertaker schreef op 16 maart 2003 @ 20:27:
Bij het leggen van kabels in de kruipruimte, heb je dan geen last van vochtproblemen :?
Nee, dat plastic omhulsel van die CAT5 kabel is goed genoeg om een aantal jaren in de kruipruimte door te brengen :) (hier hangt ruim 200 meter in de kruipruimte)

Trouwens, als het bij jou in de kruipruimte zo vochtig is dat je bang bent voor vochtproblemen, dan zou ik dat vochtigheidsgehalte maar eens ff bekijken :) Veel vochting in kruipruimte is niet lekker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 11:04
kan wel een foto van het dak maken, maar ja. daar zie je weinig op. een net netwerk dus.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
The Undertaker schreef op 16 March 2003 @ 20:27:

Nee, want de kabels zelf zijn dus al van plastic. De paren die afgestrip zijn zitten niet in de kruipruimte.
Verder zitten die kabels dus nog eens in een afgesloten 40mm buis.
Hier kan geen vocht bijkomen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 22:49
Ha de Heren :)

Ook ome zeef betrok een nieuwe casa, tenminste een "gemodde" woning van 1930 :). Dus toen de complete nuts installatie toc vervangen moest worden :( gelijk overal cat V in de muur laten doen. Dus in studeer-, slaap-, woonkamer enne de keuken en netjes jung blokje met 2x RJ45 (1x LAN en 1x ISDN) en gelijk maar TV/radio coax ernaast. Dat komt allemaal samen in de meterkast. Tijdens de verbouwing was er een soort IA van wireless zut waar ik toevallig per ongeluk aan mee kon doen, dus dubbel redundant nu 8)7. Ongetweaket ADSL modem was eerst gecombineerd met een draytek 2200 serie router, nu met een D-Link 614+ wireless routert. 2 pc's met 3com NIC op studeerkamer en een target 10/100 printerserver voor mijn LJ 1100 en DJ 970 Cxi. Ik heb in de studeerkamer 6 RJ45 aansluitingen, maar er zijn er 3 weg voor telecom, dus alle apparatuur zit hier op een sweex router, zodat ik nog wat ingangen over heb :).

Laptop van het schatje doet het nu draadloos middels D-link wireless pc card. Ik mag van hetzelfde schatje nog geen compu in de keuken zetten :'(. Later meer (pics enzo), 't nog niet helemaal af (=troep/puinzooi). Dat wil zeggen, de kabels in de muur zitten OK, in de studeerkamer zit er zo'n grote balk voor alle elementen. Alleen moet de electriciën nog langskomen om de zaak in de meterkast netjes af te werken (jah jah ik kan het zelf wel, maar het zat inde aanneemsom). Dus binnenkort mooie pics van een net netwerk (en wat additionele domotica, gecontroleerd via ISDN).....

[ Voor 15% gewijzigd door zeef op 16-03-2003 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:51

LauPro

Prof Mierenneuke®

Verwijderd schreef op 16 March 2003 @ 20:47:
[...]
Nee, dat plastic omhulsel van die CAT5 kabel is goed genoeg om een aantal jaren in de kruipruimte door te brengen :) (hier hangt ruim 200 meter in de kruipruimte)
Ruim 200 meter? Ik wist niet dat je in een villa woonde ofzo :P.

Ik zou trouwens niet zo bang zijn voor dat water maar eerder voor ongedierte. Er was wat losgegaan beneden (ik had geen verbinding iig meer, ook geen tv-ontvangst) en dat is waarschijnlijk door muizen gekomen :/. Het draadje dat een buurman 10 jaar geleden had neergelegd voor een babyfoon was een tijd terug ook al op onverklaarbare wijze 'gebroken' :/.

Vandaag heb ik ook een bestelling bij Conrad geplaatst en volgende week valt er ook een posting over mijn nette netwerk in dit topic :D.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Laatst online: 23:34

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Verwijderd schreef op 16 maart 2003 @ 20:19:
[...]

En hier zouden die klittenband dingen perfect inkunnen. Inderdaad gewoon vastnieten aan de wand, voor als ik nog eens een kabeltje wil vervangen. Top idee!
Alleen waar haal je ze :?
Ik heb wat stukken van de groothandel, je kunt het krijgen bij fournitouren zaken (zeg maar naai- en band winkels :) ). Ik heb het ook zien liggen bij de Praxis, maar dat leek de (dure) Bison zelfklevende variant. Ik meen me te herinneren dat Display elektronika het heeft en Conrad heeft ze ook in allerlei soorten en maten. Even een URL zoeken: ... nah, niet goed mogelijk een URL te pasten. Ga op Conrad.nl naar Componenten, Kabels/Leidingen, Kabelbevestiging, Klittenband, pagina 4 bovenaan.

Met een klein stukje om een setje kabels heen zit het er zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/25490/thumb.jpg
en
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/25489/thumb.jpg

Zoals gezegd, stevig en toch gemakkelijk los te halen.

[ Voor 12% gewijzigd door DeBolle op 09-03-2004 16:30 ]

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DeBolle schreef op 16 March 2003 @ 21:45:
[...]

Ik heb wat stukken van de groothandel, je kunt het krijgen bij fournitouren zaken (zeg maar naai- en band winkels :) ). Ik heb het ook zien liggen bij de Praxis, maar dat leek de (dure) Bison zelfklevende variant. Ik meen me te herinneren dat Display elektronika het heeft en Conrad heeft ze ook in allerlei soorten en maten. Even een URL zoeken: ... nah, niet goed mogelijk een URL te pasten. Ga op Conrad.nl naar Componenten, Kabels/Leidingen, Kabelbevestiging, Klittenband, pagina 4 bovenaan.

Met een klein stukje om een setje kabels heen zit het er zo uit:

[afbeelding]
en
[afbeelding]

Zoals gezegd, stevig en toch gemakkelijk los te halen.
Inderdaad ideaal :) Ik denk dat de locale naai-boer ( :P ) goedkoper is dan Conrad, maar bedankt voor de uitleg/indirecte link. Houd het iig in gedachten!

En Koffie, ben je daar nou veel aan kwijt geweest, dat K40 :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
LauPro schreef op 16 March 2003 @ 21:44:
[...]
Ik zou trouwens niet zo bang zijn voor dat water maar eerder voor ongedierte. Er was wat losgegaan beneden (ik had geen verbinding iig meer, ook geen tv-ontvangst) en dat is waarschijnlijk door muizen gekomen :/. Het draadje dat een buurman 10 jaar geleden had neergelegd voor een babyfoon was een tijd terug ook al op onverklaarbare wijze 'gebroken' :/.

Wederom een reden waarom ik de bekabeling in 40mm PVC gelegd heb ;)
Dat ongedierte komt dus echt niet door een riolbuis heen :Y)

En zoals ik eerder al vertelde, het begin en einde waar de kleine gele PVC buisjes ingaan is afgedicht met ducktape. Dus ook daar geen kans voor water of ongedierte ;)
Verwijderd schreef op 16 March 2003 @ 21:56:
[...]
Valt op zich wel mee. Er zitten speciale pluggen bij, en deze zijn uitstekend :Y)
Houd de plint tegen de muur , en boor een gat dwars door de plint en muur heen.
Pak de speciale plug en ram deze erdoorheen. Klaar ;)
Nix geen gedoe met schroeven of wat dan ook, zit in 1 keer en stevig ook ('t heb ook nix te houden).

* Koffie zal eens ff naar dat klitteband kijken .. ik zal een hoop kabels wegmoeten werken die uit de plintgoten komen en de 19" kast ingaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkie15620
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-11-2023
Verwijderd schreef op 16 maart 2003 @ 21:56:
[...]

Inderdaad ideaal :) Ik denk dat de locale naai-boer ( :P ) goedkoper is dan Conrad, maar bedankt voor de uitleg/indirecte link. Houd het iig in gedachten!

Ssshht niet verder vertellen, maar die dingetjes verkopen ze heel goedkoop bij de Ikea heb ik gehoord ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morphje
  • Laatst online: 18-08 17:35

morphje

let's all love lain

wokkie15620 schreef op 17 maart 2003 @ 11:16:

Ssshht niet verder vertellen, maar die dingetjes verkopen ze heel goedkoop bij de Ikea heb ik gehoord ;)
Nee mooi is dat, net nu ik 14 meter buis heb bestelt bij me lokale ijzerhandel van een buisje wat van mindere kwaliteit is, zolang je maar geen 5 euro per meter betaald ervoor, want anders ga ik mezelf echt enge dingen aandoen :)

Als het goed is zijn ze vandaag binnen, toch maar eventjes strakkies snel langswippen bij ijzerhandel. simpele witte plastic buis vierkant 4x4cm met klikdeksel en vastschroefgaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel
  • Laatst online: 19:33

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

BrZ schreef op 16 March 2003 @ 17:00:
[...]

totaal offtopic, maar mag ik vragen waar je dat vandaan hebt? Ik weet namelijk van niets en zulke dingen weet ik gewoonlijk toch echt eerder dan anderen ;)

Vandaag trouwens weer verder gegaan met verbouwen, maar wat betreft netwerk niets meer gedaan, dus nog geen nieuwe pics ;)
//offtopic:
dat mag je weten, maar ik kan geen namen noemen...

Van Tiscali afdeling Abuse & Security...

Een klant van ons werd als spamrelay gebruikt, en zo hoorde ik dat alle particuliere adsl lijnen van Tiscali port 25 dicht gaat... Zij zeiden dat het bij Planet ook al zover was, en dat er óf mee klaar waren óf al mee bezig waren...

Vandaar...
Ik vind 't onzin, maar ja... 't kwam door teveel abuse en ip's op de zwarte lijst... te veel werk met proxy pakketten en "huisvaders" met software van de boer op de hoek... (bel daar maar heen, is een veel gehoord antwoord...)

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oezie Woezie
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

Oezie Woezie

Pim. is de beste

Afbeeldingslocatie: http://hagen.let.rug.nl/~s1147447/erik/klitteband.jpg

klitteband is mooi voor de afwerking, hier een mooi bundeltje van 24 UTP'tjes :)

een mooi Tshirt met Pim. is de beste enzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Morgen ga ik hier nieuwe kabels leggen, en dus eerst s'morgens in de stad nieuwe kabels/pluggen/rubbertjes halen. Waar kan ik van die klitteband krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 17 March 2003 @ 19:37:
Morgen ga ik hier nieuwe kabels leggen, en dus eerst s'morgens in de stad nieuwe kabels/pluggen/rubbertjes halen. Waar kan ik van die klitteband krijgen?
Inderdaad ideaal :) Ik denk dat de locale naai-boer ( :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

oh ok :P
Bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CommanderKeen
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-09 10:57
Modbreak
Gelieve hiervoor zelf een topic op te starten.

[ Voor 88% gewijzigd door Koffie op 17-03-2003 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wirehead
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-09 11:37
/offtopic: Switch ertussen moet toch werken? als hij tweaked is dan = router..
gewoon een een simpel switchje, die automatisch snelheid per poort aanpast :)

[ Voor 4% gewijzigd door Wirehead op 17-03-2003 20:11 ]

Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-08 07:27

Luppie

www.msxinfo.net

Na een jaar lang onderdelen en componenten sparen en verzamelen is mijn thuisnetwerk eindelijk af.

Afbeeldingslocatie: http://www.luppie.org/netwerk1.jpg

Mijn DC en Switch zijn beveiligd met een Smart-UPS SU1000I NET van APC.

DC
Hardware : P3 500Mhz 512Mb 1x 8Gb 1x 16Gb 1x 40Gb (Lan 2x 100Mb adapter-teaming & Load Balancing)- SCSI(t.b.v. DLT)- ISDN
Software : W2k adv srv. - ISA - Exchange 2k

DLT : Compaq DLT-streamer 35/70 Gb

Switch : Sitecom 8 poorts 10/100mb
Switch : Cisco Catalyst

Printserver : Intel 3 poorts (2xLPT 1xCOM)
Printer 1 : HP LJ 5p
Printer 2 : HP DJ 920c

Client1 : P3 500 - 256Mb - 8Gb - Geforce200MX - DVD - Brander - ISDN(Girotel) - 17"
Client2 : TB1.4 - 256DDR - 8Gb - Asus V7700pro Del. - 40x CD - Brander - i-Panel - SB 5.1 player - 21"

Client3 : Laptop P2 366Mhz - 256Mb - 18Gb - CD - 100mb LAN

Client 1-2-3 Draaien WinXP + OfficeXP

Aangezien ik nog geen ADSL heb wordt er via mijn proxy uitgebeld als er een internet-reqest is van 1 van de Clients, zodra er een verbinding gemaakt is controleerd de exchangeserver gelijk of er ook nieuwe mail is voor mijn eigen domein.

Voor mijn virus bescherming strategie zie : Cobra_Lup in "Virusscanner"

Voor het bovenste gedeelte van mij netwerk (Servers e.d.) heb ik een inloopkast omgebouwd tot serverkast (server-ruimte) Dit was nu ik er over nadenk mijn eerste CaseMod.
Ziet er supergaaf uit en is ook nog eens reuze-stil.

Vanuit de inloopkast lopen 2 K-25 gootjes richting "kantoor" met daarin de CAT5 bekabeling. In het kantoor staat een Draytek 2200WE+ voor een draadloze verbinding met de laptop. Aan de anderekant van de kast gaat een gat naar buiten waar een grijze PVC buis ligt met daarin de CAT5 naar de slaap en logeerkamer(lees : rommel en testhok)

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 March 2003 @ 19:37:
Als je veel kabel gaat leggen zou ik geen UTP in de stad halen. Je kan voor ong. €50 een rol van 305m. UTP halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Cobra_Lup schreef op 17 March 2003 @ 20:32:
<knip>
Voor het bovenste gedeelte van mij netwerk (Servers e.d.) heb ik een inloopkast omgebouwd tot serverkast (server-ruimte) Dit was nu ik er over nadenk mijn eerste CaseMod.
Ziet er supergaaf uit en is ook nog eens reuze-stil.

Vanuit de inloopkast lopen 2 K-25 gootjes richting "kantoor" met daarin de CAT5 bekabeling. In het kantoor staat een Draytek 2200WE+ voor een draadloze verbinding met de laptop. Aan de anderekant van de kast gaat een gat naar buiten waar een grijze PVC buis ligt met daarin de CAT5 naar de slaap en logeerkamer(lees : rommel en testhok)
het gaat hier om de afwerking, heb je daar pics van :?
wat voor hardware je allemaal wel niet hebt is niet interessant (in dit topic) wel hoe je alles netjes hebt weggewerkt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 March 2003 @ 20:54:
[...]

Als je veel kabel gaat leggen zou ik geen UTP in de stad halen. Je kan voor ong. €50 een rol van 305m. UTP halen.
Waar zou dat kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
http://www.tweakers.net/pricewatch/25332

Zelf zoeken kan ook geen kwaad hoor :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erkens schreef op 17 maart 2003 @ 21:03:
[...]

het gaat hier om de afwerking, heb je daar pics van :?
wat voor hardware je allemaal wel niet hebt is niet interessant (in dit topic) wel hoe je alles netjes hebt weggewerkt ;)
Wat is het nou :P
Die bedoelde ik inderdaad :) Ik ga er denk ik ook eens één aanschaffen.

Ik zit erover te denken om alle bekabeling naar één centraal punt te laten lopen, alwaar er één switch staat. Dan hoef ik niet meer met kleine aparte switches te werken, en het geheel ziet er natuurlijk veel strakker uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sorry, ik dacht hij heeft een of andere vage toko met goedkoop utp :P

sorry sorry :*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

offtopic:
is correct nederlands :P

"Wat je allemaal wel niet hebt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 March 2003 @ 21:15:
Sorry, ik dacht hij heeft een of andere vage toko met goedkoop utp :P

sorry sorry :*
Het zij u vergeven :* Overigens hebben die winkels best interessante dingen voor weinig geld.
Erkens schreef op 17 March 2003 @ 21:38:
[...]

offtopic:
is correct nederlands :P

"Wat je allemaal wel niet hebt"
Volgens mij niet. Een dubbele ontkenning, oftewel contaminatie IMO (Ja, ik kende de stof voor mijn stijlfouten-pw goed :P ). Ik zal het eens aan mijn docent nederlands voorleggen :P

Iets heel anders: Ik zag bij o.a. Oezie Woezie van die 19" 'strips' die je tegen hout kan schroeven, waardoor je je 19" spul netjes vast kan zetten. Hij had ze van z'n oude stageplek. Iemand een idee waar die dingen te krijgen zijn, en wat ze kosten? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 17 March 2003 @ 22:29:
[...]

Het zij u vergeven :* Overigens hebben die winkels best interessante dingen voor weinig geld.

[...]

Volgens mij niet. Een dubbele ontkenning, oftewel contaminatie IMO (Ja, ik kende de stof voor mijn stijlfouten-pw goed :P ). Ik zal het eens aan mijn docent nederlands voorleggen :P

Iets heel anders: Ik zag bij o.a. Oezie Woezie van die 19" 'strips' die je tegen hout kan schroeven, waardoor je je 19" spul netjes vast kan zetten. Hij had ze van z'n oude stageplek. Iemand een idee waar die dingen te krijgen zijn, en wat ze kosten? :?
Je haalt bij de lokale ijzerhandel 2 van die strips. vervolgens ga je er met de lineaal langs en boor je om de 44mm een gat. Nadat je dit gedaan hebt pak je een boortje met een grotere diameter en boor je alsnog even een klein stukje in de al bestaande gaten. Hierdor zij de bramen zo weg en zijn je schroeven nog verzonken ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oezie Woezie
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

Oezie Woezie

Pim. is de beste

Verwijderd schreef op 17 March 2003 @ 22:29:
[...]

[...]

die strips waren van rittal kasten, denk dat je ze daar ook wel kan bestellen :)
het wil ook nog wel is voorkomen dat een bedrijf een nieuwe patchkast laat plaatsen, en dan kan je bij de oude mooi dat soort dingen eruit halen. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Oezie Woezie op 17-03-2003 22:51 ]

een mooi Tshirt met Pim. is de beste enzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jadjong schreef op 17 March 2003 @ 22:42:
[...]

Je haalt bij de lokale ijzerhandel 2 van die strips. vervolgens ga je er met de lineaal langs en boor je om de 44mm een gat. Nadat je dit gedaan hebt pak je een boortje met een grotere diameter en boor je alsnog even een klein stukje in de al bestaande gaten. Hierdor zij de bramen zo weg en zijn je schroeven nog verzonken ook.
Teveel moeite, sorry :P
Oezie Woezie schreef op 17 March 2003 @ 22:50:
die strips waren van rittal kasten, denk dat je ze daar ook wel kan bestellen :)
het wil ook nog wel is voorkomen dat een bedrijf een nieuwe patchkast laat plaatsen, en dan kan je bij de oude mooi dat soort dingen eruit halen. :)
Maar je weet niet of ze nu nog verkocht worden? Opzich niet noodzakelijk die dingen, maar wel leuk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrZ

BrZ

zwahiel schreef op 17 maart 2003 @ 13:56:
[...]

//offtopic:
dat mag je weten, maar ik kan geen namen noemen...

Van Tiscali afdeling Abuse & Security...

Een klant van ons werd als spamrelay gebruikt, en zo hoorde ik dat alle particuliere adsl lijnen van Tiscali port 25 dicht gaat... Zij zeiden dat het bij Planet ook al zover was, en dat er óf mee klaar waren óf al mee bezig waren...

Vandaar...
Ik vind 't onzin, maar ja... 't kwam door teveel abuse en ip's op de zwarte lijst... te veel werk met proxy pakketten en "huisvaders" met software van de boer op de hoek... (bel daar maar heen, is een veel gehoord antwoord...)
Ik weet precies wie je bedoelt :X Maar die moet niet zeuren... ;)
Ik zal er in ieder geval alles aan doen om dat niet te laten gebeuren (en ik weet ook bijna zeker dat het niet gaat gebeuren ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BrZ schreef op 17 March 2003 @ 23:14:
[...]

Ik zal er in ieder geval alles aan doen om dat niet te laten gebeuren (en ik weet ook bijna zeker dat het niet gaat gebeuren ;))
Jouw sig conflicteerd met de mijne :X Maar laten we/jullie dit gesprek elders voortzetten, teneinde dit draadje enigszins schoon te houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

BrZ schreef op 17 March 2003 @ 23:14:
[...]

//offtopic

nou onze klant kreeg vanmiddag zijn telefoon rekeningen ... :X

€ 2567,34 (van de afgelopen maand dus... :X )

open proxy relay, door die stink microtik router die ertussen stond (software router)

Ik ben eigenlijk hardstikke tegen poorten blokkeren door de ISP, toegang is toegang, en op alle poorten en allen niveau's...

RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrZ

BrZ

Hmm, hier dan toch maar even ontopic plaatjes van de verbouwing hiero ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/3441/full.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/3442/full.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/3443/full.jpg
Schiet al redelijk op :)
Langs de muur waar nu die bos kabels uit komt, komt een kabelgoot met daarin electra, UTP en ISDN :)
Morgen wordt er met het plafond begonnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrZ

BrZ

zoow, plafond zit erin en vanavond hebben we de kabelgoot aangelegd :)

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/3554/full.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/3555/full.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/3553/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
* veegt vlekken van monitor *

Damn ... ziet er goed uit :9~ :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

BrZ schreef op 26 March 2003 @ 23:15:

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Zow!

idd, dat ziet er strak uit! :9

* zwahiel moet toch ook maar 's verder gaan met zijn mooie netwerkje :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Laatst online: 20:09
BrZ schreef op 26 March 2003 @ 23:15:

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Welke kabelgoot is dat? Die wil ik ook maar ik ken hem nergens vinden :'( Zal ook wel duur zijn :P

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heel erg netjes, BrZ! :9~

En volgens mij is dat gewoon een K40-variant of iets dergelijks :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ziet eruit als STAGO wandgoot systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrZ

BrZ

Verwijderd schreef op 27 March 2003 @ 12:21:
Ziet eruit als STAGO wandgoot systeem
Dat zie je goed ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-09 13:16
Ziet er echt mooi uit :9~. BrZ. Maarre... Waarom monteer je je UTP dozen stuk voor stuk op de kop? De meeste die ik zie hangen met het 'bevestigingspunt' (ik bedoel het punt waar de clip van de UTP- stekker achter blijft haken) naar boven en het label dus ook.

edit:
Of zoals Herman Finkers al zei: "Het is geen muggezifterij maar muggenzifterij" ;)

[ Voor 38% gewijzigd door Jaap-Jan op 27-03-2003 13:44 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrZ

BrZ

Japie_17 schreef op 27 March 2003 @ 13:07:
Ziet er echt mooi uit :9~. BrZ. Maarre... Waarom monteer je je UTP dozen stuk voor stuk op de kop? De meeste die ik zie hangen met het 'bevestigingspunt' (ik bedoel het punt waar de clip van de UTP- stekker achter blijft haken) naar boven en het label dus ook.
euh, ik wist niet wat de bedoeling was :P
Maar goed, het is redelijk simpel om te draaien en eigenlijk maakt het mij niet zoveel uit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-09 19:53
wat kost zoon kabelgoot nou want ik ben er wel in geintereseert

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EL_Loco
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-11-2023

EL_Loco

alias Haco

shure-fan schreef op 28 maart 2003 @ 01:11:
www.google.com
"kabelgoot prijs" :?

rumores non hiatus dremelunt
malleo omnia consentiunt
Lid van het Anti-Jamba front!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepho
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-01-2023

Joepho

Le mec de la pomme (Newton)

gewoon naar de "betere" DHZ zaak hebben ze wel van die groooote goten liggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
shure-fan schreef op 28 maart 2003 @ 01:11:

Koffie schreef op 14 March 2003 @ 12:49:
Woei ... morgen gaan we beginnen 8)

Ik *had* dus dat plintgootsysteem van de Praxis (ben ff de naam kwijt, maar het huismerk van de praxis/gamma voor dat soort zooi. Tevens voor de goedkooppie stopcontacten enzo).

Nadeel van dit systeem is dat je er niet rechtstreeks een op/inbouw doos op kan doen.
Je moet altijd met een soort T-Stukje omhoog (als ik de naam wist kon ik het op de site laten zien :( ), plus het feit dat er 'gleuven' inzitten, hierdoor verlies je dus veel ruimte voor je bekabeling.

Ik ga strax K40 halen met een beetje mazzel, iets duurder .. maar veel beter en makkelijker :Y) kost iets van €10,- per 2 meter (en dan nog de opbouw zooi enzo).

Uiteraard weer typisch iets voor mij om daar de laatste dag mee aan te komen 8)7
Meteen ff kijken of we de opbouwhulsjes kunnen modden zodat er ook netjes UTP in past.

Beetje zelf zoeken kan geen kwaad hoor ... mensen die zulke dingen willen/doen worden geacht toch ook wel te weten hoe je het e.e.a aan research werk verricht.

[ Voor 16% gewijzigd door Koffie op 28-03-2003 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrZ

BrZ

Koffie schreef op 28 March 2003 @ 11:47:

[...]

[...]

Beetje zelf zoeken kan geen kwaad hoor ... mensen die zulke dingen willen/doen worden geacht toch ook wel te weten hoe je het e.e.a aan research werk verricht.
Hmm, was onze goot toch wel een stuk duurder :X
Totaal kwam uit op zo'n 300 euro, en dat is dan viavia geregeld...
Gelukkig heeft m'n vader het betaald ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjeee
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
[...]

Ook bij de Ikea te koop (Zie net dat dit al langs is gekomen sorry :X 8)7 )

[ Voor 8% gewijzigd door Bartjeee op 29-03-2003 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein Edward
  • Laatst online: 19-02-2024
Onze hele school ligt vol met dat soort kabel goten :X
Hoezo geld verspilling :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
ik heb dus al 2xk40 balken hier, maar heb liever zoon andere want das gewoon veel beter en universeler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

thijz schreef op 28 March 2003 @ 21:36:
Onze hele school ligt vol met dat soort kabel goten :X
Hoezo geld verspilling :p
niks geld verspilling, dankzij die goten heb je ten eerste een mooier aanzicht, maar wat ook belangrijk is is dat je kabels beter beschermd zijn tegen "vandalisme" zowel gepland als niet gepland :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erkens schreef op 28 March 2003 @ 22:38:
[...]

niks geld verspilling, dankzij die goten heb je ten eerste een mooier aanzicht, maar wat ook belangrijk is is dat je kabels beter beschermd zijn tegen "vandalisme" zowel gepland als niet gepland :P
Ja, want nu hoef je alleen maar een UTP'tje uit het wandkastje te trekken om je eigen er vervolgens voor in de plaats te stoppen. Stuk veiliger 8)7 :P

Overigens ben ik met m'n pa aan 't overleggen/bekijken over een vernieuwing van het netwerk, aangaande de bekabeling. Ik wil alle kabels naar één punt laten lopen, en met één grote switch werken.
Aan mensen met zo'n systeem de vraag: waar is jullie 'centrum' wat kabels betreft? Zolder, middenin het huis, etc. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
JSS
Nu mét 19" spul..
Define :? :9~
Aan mensen met zo'n systeem de vraag: waar is jullie 'centrum' wat kabels betreft? Zolder, middenin het huis, etc.
Euh ... daar waar het nodig is he ;)

Bietje onzinnig om al je zooi @zolder te laten samenkomen als al je hardware beneden staat.
Nu is het bij mij allemaal op zolder, maar dat gaat dus naar de garage strax.

offtopic:
http://specs.jebs.nl/ -> Hifi pic -> poster achter TV -> zie ik jou op FOR ?

[ Voor 12% gewijzigd door Koffie op 30-03-2003 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 30 March 2003 @ 19:47:

Overigens ben ik met m'n pa aan 't overleggen/bekijken over een vernieuwing van het netwerk, aangaande de bekabeling. Ik wil alle kabels naar één punt laten lopen, en met één grote switch werken.
Aan mensen met zo'n systeem de vraag: waar is jullie 'centrum' wat kabels betreft? Zolder, middenin het huis, etc. :?
vaak zetten mensen die switch daar waar je connectie naar GoT internet zit :)
Echter is dat niet verstandig (lees duur) als je pc's er ver vandaan staan, zoals bij mij. (hoewel dat bij mij niet helemaal opgaat maargoed 8)7)

Daarnaast lijkt het me niet handig voor dit topic als iedereen gaat posten waar die zijn "centrum" heeft :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Euh .. wat heeft de prijs ermee te maken Erkens ?
Een rol UTP Cat5e van 300m heb je al voor €50,- dus dan boeit dat ook niet echt.
Ik zet de switch juist in de patchkast (daar waar hij hoort).

Maar goed, dit word wel erg offtopic zo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Koffie schreef op 30 March 2003 @ 20:04:
Een rol UTP Cat5e van 300m heb je al voor €50,- dus dan boeit dat ook niet echt.

ehm, mja je kan wel zeggen dat het kwa prijs weinig scheelt, maar of ik nu 1 lange kabel moet trekken naar mijn switch of tigduizend wel ;)
en natuurlijk hoort een switch in een patchkast (mocht je die hebben natuurlijk :P) maar zet jij je patchkast dan zover mogelijk bij je pc's vandaan :+
zeker in een huissituatie wil je zo min mogelijk kabels trekken lijkt mij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/jebbe/got/tn_P3300003.jpg
2x 4U kast (van dat mailtje dat ik je gestuurd had) 1x 19" 10/100 Switch (had ik al) en één desktop-kast-server. In een zelfgebouwd 19" rek, naar idee van dat topic van die andere gozer.
Dit gaat alleen wel erg offtopic :X

En bekabeling: ga ervanuit dat er door het hele huis aansluitingen komen. Hier één meer dan in de keuken, maar op iedere verdieping een stuk of 3 tot 8.
Prijs maakt niet zoveel uit, zoals Koffie al aangaf :)

offtopic:
Enne, wat bedoel je met 'FOR' met die poster? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cold
  • Niet online
verry nice :)
maar wat doet die ene desktopkast daar
beetje jammer!! >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 30 March 2003 @ 20:45:
[afbeelding]
2x 4U kast (van dat mailtje dat ik je gestuurd had) 1x 19" 10/100 Switch (had ik al) en één desktop-kast-server. In een zelfgebouwd 19" rek, naar idee van dat topic van die andere gozer.

En bekabeling: ga ervanuit dat er door het hele huis aansluitingen komen. Hier één meer dan in de keuken, maar op iedere verdieping een stuk of 3 tot 8.
even een vraagje, waar wil je de kabels laten die naar die switch moeten :?
of hangt die switch daar alleen switch te wezen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erkens schreef op 30 March 2003 @ 20:54:
[...]

even een vraagje, waar wil je de kabels laten die naar die switch moeten :?
of hangt die switch daar alleen switch te wezen :P
Voorlopig hangt 'ie er switch te wezen, maar ik wil m'n hele netwerk omgooien zodat alles naar die ene switch gaat. (ik werk nu met 2x 8-poorts)
Maar die kabels gaan er later bovenlangs, net zoals die ene crosscable nu :P En dan bind ik ze aan de achterkant samen, zodat ze als bundel verder leven :)
Koffie schreef op 30 maart 2003 @ 20:04:

Ik wil die switch inderdaad ook hier houden, en mijn kamer ligt redelijk centraal. Denk dus dat het de beste oplossing is als ik gewoon die kabels dmv. plintgoten en dergelijken naar mijn kamer vervoer :)

Edit: Koffie, je hebt helemaal gelijk. Nu weer verder over de afwerking :)
offtopic:
Nee, je ziet mij helaas niet op FOR, ik ben Metallica-fan af ;)

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2003 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga binnenkort mn hele, maar dan ook hele kamer veranderen (nieuwe vloer enzo, meubels, verf :P)
Ik zat ff te denken aan plinten, die K40 dingen lijken me niet echt handig (goten moeten langs de muur op de grond zeg maar)
weet iemand eventueel wat kleinere oplossingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weezer-DC
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-07 21:02
Verwijderd schreef op 30 March 2003 @ 20:45:
[afbeelding]

offtopic:
Enne, wat bedoel je met 'FOR' met die poster? :?
offtopic:
Ga jij ook naar nederlan ?
Ooooh shit, we hebben al gemaild over die ftp server enzo :+

8)7 8)7 8)7 8)7 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door Weezer-DC op 30-03-2003 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 March 2003 @ 21:51:
Ik ga binnenkort mn hele, maar dan ook hele kamer veranderen (nieuwe vloer enzo, meubels, verf :P)
Ik zat ff te denken aan plinten, die K40 dingen lijken me niet echt handig (goten moeten langs de muur op de grond zeg maar)
weet iemand eventueel wat kleinere oplossingen?
Er bestaat in ieder geval K20. Dit is hetzelfde idee, maar dan kleiner :) Is er geen mogelijkheid om iets te regelen m.b.t. de vloer. Iets van een systeem waarbij alles onder de vloer loopt ofzo :?
offtopic:
@ Weezer-DC: Ik ben die gast van die Pro/100 en die organisator :D

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2003 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weezer-DC
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-07 21:02
Verwijderd schreef op 30 maart 2003 @ 21:57:
[...]

Er bestaat in ieder geval K20. Dit is hetzelfde idee, maar dan kleiner :) Is er geen mogelijkheid om iets te regelen m.b.t. de vloer. Iets van een systeem waarbij alles onder de vloer loopt ofzo :?
offtopic:
offtopic:
Ik kom er net achter ;) |:(
"Ik ben inmiddels al ruim twee jaar regelmatig te vinden bij de Albert Heijn in Zeist als groenteman" welke, in de clomp of in de stad ?
"Werkzaamheden:
Migratie SuSE Linux -> Debian GNU/Linux
Update Apache, MySQL, Webmin
Software-RAID1 -> Hardware-RAID-1 met 2x 60GB
Netwerkkaart vervangen, er komt een Intel PRO/100 in.. "
Die netwerkkaart hee :)
Leuke site trouwens, ik ga je ff mailen

FF ontopic, mogen ook pics van aangelegde bedrijfs netwerkjes ?
Zoja, dan kan ik wel geile :P pics maken :)

[ Voor 30% gewijzigd door Weezer-DC op 30-03-2003 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weezer-DC schreef op 30 maart 2003 @ 22:01:
[...]

offtopic:
Ik kom er net achter ;) |:(
"Ik ben inmiddels al ruim twee jaar regelmatig te vinden bij de Albert Heijn in Zeist als groenteman" welke, in de clomp of in de stad ?

Nou, dat is niet echt de bedoeling, lees de openingspost van het topic voor de regels :)

*kuch*kerckebosch*kuch*

Maar mensen, zullen we het nu weer even over netwerk afwerking hebben, en geen offtopic meer posten. Dit informatieve/handige draadje gaat anders weer snel dicht ;(

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2003 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_stealth_I
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-07 22:51

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

Mijn netwerkje:

Als eerste beginnen we op de zolder. Hier staan 2 servers voor o.a. Mail, http, dhcp, print, filesharing etc. etc

Afbeeldingslocatie: http://localserver.tweakdsl.nl/netwerk/15.jpg
Hier de fileserver met daarboven alle imaging apparaten.

Afbeeldingslocatie: http://localserver.tweakdsl.nl/netwerk/16.jpg
De Mailserver, draaiende op Debian.

Afbeeldingslocatie: http://localserver.tweakdsl.nl/netwerk/14.jpg
Uiteraard even alle kabels weggewerkt in de muur.

Afbeeldingslocatie: http://localserver.tweakdsl.nl/netwerk/08.jpg
Op de eerste verdieping is het centrale punt van het netwerk. Een simpel Unex-hubje verzorgt het verkeer. Zoals je ziet is het met die hub een dikke puinzooi. Nodig tijd dat ff aan te pakken:

Afbeeldingslocatie: http://localserver.tweakdsl.nl/netwerk/03.jpg
Even naar de groothandel om wat spul in te slaan:

Afbeeldingslocatie: http://localserver.tweakdsl.nl/netwerk/02.jpg

Afbeeldingslocatie: http://localserver.tweakdsl.nl/netwerk/01.jpg
Allemaal zwaar en vooral duur materiaal.

Afbeeldingslocatie: http://localserver.tweakdsl.nl/netwerk/12.jpg
De inbouwmodules komen in een gootsysteem

Afbeeldingslocatie: http://localserver.tweakdsl.nl/netwerk/06.jpg
Goed gereedschap is het halve werk. Puncdowntooltje

Afbeeldingslocatie: http://localserver.tweakdsl.nl/netwerk/17.jpg
Het resultaat van €220 euro en een dag werken. De telfoonkabels moet ik nog wegwerken.

Afbeeldingslocatie: http://localserver.tweakdsl.nl/netwerk/19.jpg
Op de begane grond is alles ook weggewerkt met een TEHALIT gootsysteem.

Afbeeldingslocatie: http://localserver.tweakdsl.nl/netwerk/18.jpg
De boze internet op via een router en TweakDSL abbo.

Dan nog 2 van de 4 even de werkstations:

Afbeeldingslocatie: http://localserver.tweakdsl.nl/netwerk/20.jpg

Afbeeldingslocatie: http://localserver.tweakdsl.nl/netwerk/21.jpg
electra netjes weggewerkt in DRESCO systeempje.

Binnenkort ga ik het nog uitbreiden met een wireless lan.

Even een kleine technische aanvullig:

De inbouwstopcontacten in de muur zijn van het merk Bush-Jeager
De gootsystemen zijn van het merk TEHALIT. Evenals de inhoud van de goot. TEHALIT kan je niet in de DHZ-winkel krijgen. Daarvoor zul je naar de betere electriciën moeten of naar een groothandel bijv. Technische Unie. Voor dat TEHALIT-systeem met 6x dubbele en afgeschermde UTP stopcontacten, 2 meter goot, afdekplaatjes en een puncdowntool betaalde ik ongeveer 200 euro.

De opbouwstopcontacten met de dunne goot (zoals je op de foto met dat LCD-scherm ziet) zijn verkrijgbaar bij de Praxis. Het systeem is van het merk Dresco.

Zo ik hoop dat dit wel een leuke bijdrage is.

[ Voor 24% gewijzigd door I_stealth_I op 31-03-2003 09:46 ]

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
I_Stealth_I schreef op 31 March 2003 @ 00:03:
Mijn netwerkje:

Als eerste beginnen we op de zolder. Hier staan 2 servers voor o.a. Mail, http, dhcp, print, filesharing etc. etc

Binnenkort ga ik het nog uitbreiden met een wireless lan.

Zo ik hoop dat dit wel een leuke bijdrage is.
Mijn complimenten _/-\o_
Erg netjes :)

Als ik huis uit ben dan moet ik het ook maar es goed aanpakken. Tis nu een bende :(

[ Voor 67% gewijzigd door stok op 31-03-2003 04:42 . Reden: quote ingekort ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
I_Stealth_I schreef op 31 March 2003 @ 00:03:
[afbeelding]
Het resultaat van €220 euro en een dag werken. De telfoonkabels moet ik nog wegwerken.

Ziet er goed uit, al had ik graag wat meer info over de kabelgoten gezien (merk prijs waar gekocht etc), zodat ik een beetje kan vergelijken met mijn gebruikte systeem ;)

NOFI , maar je hebt het netjes gedaan, met kwalitatief en duur spul, dan vindt ik zo'n vaag hubje/switchje/routertje/whatever een beetje een aanfluiting zoals je het nu doet.
Je werkt alles netjes weg, om vervolgens dat ding tegen de muur aan te schroeven en er wat kabels op half 7 naast te hangen :?
Nope, zie dus idd de openingspost enzo ;)

Zoals JSS ook al vertelde, we gaan weer ontopic.
Ik zal niet ontkennen dat ik net zo hard mee heb gedaan, maar speelkwartier is weer over zeg maar ;)

Allemaal weer ontopic en over nette LANs lullen B)

[ Voor 46% gewijzigd door Koffie op 31-03-2003 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_stealth_I

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

Koffie schreef op 31 March 2003 @ 08:38:

[...]

Ziet er goed uit, al had ik graag wat meer info over de kabelgoten gezien (merk prijs waar gekocht etc), zodat ik een beetje kan vergelijken met mijn gebruikte systeem ;)

NOFI , maar je hebt het netjes gedaan, met kwalitatief en duur spul, dan vindt ik zo'n vaag hubje/switchje/routertje/whatever een beetje een aanfluiting zoals je het nu doet.
Je werkt alles netjes weg, om vervolgens dat ding tegen de muur aan te schroeven en er wat kabels op half 7 naast te hangen :?
Bij deze heb ik wat meer info in m'n post gezet over merk, prijs en herkomst. Ben het wel met je eens over dat HUBje. ;) Het is de bdoeling dat deze vervangen gaat worden door een switch. Vooral omdat ik een wireless setje ga aanschaffen, en het mij veilig lijkt aan een Switch/router dan een hub. de nieuwe switch komt onder de goot te hangen zodat er wat korte kabeltjes tussen komen. Deze zijn een beetje aan de lange kant; wat nog steeds slordig oogt idd.

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Winkel die tehalit verkoopt : http://www.electroshop.nl...get=dept_337.html&lang=nl

Geen ervaring met de toko, maar verkoopt ook K40 (zou eerst daar mijn K40 vandaan halen).

Nadeel van tehalit vind ik dat er van die sleuven inzitten.
Zal vast wel handig zijn enzo, maar echt veel interferentie zal het niet tegenhouden. Echter, je levert redelijk veel oppervlakte van je goot in door die sleuven, waardoor er minder kabels in gaan dan een gelijke goot zonder sleuven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_stealth_I

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

Koffie schreef op 31 maart 2003 @ 11:05:
Winkel die tehalit verkoopt : http://www.electroshop.nl...get=dept_337.html&lang=nl

Geen ervaring met de toko, maar verkoopt ook K40 (zou eerst daar mijn K40 vandaan halen).

Nadeel van tehalit vind ik dat er van die sleuven inzitten.
Zal vast wel handig zijn enzo, maar echt veel interferentie zal het niet tegenhouden. Echter, je levert redelijk veel oppervlakte van je goot in door die sleuven, waardoor er minder kabels in gaan dan een gelijke goot zonder sleuven.
Ze verkopen alleen maar plintgoot van Tehalit en geen wandgoot. In mijn tehalit wandgoot zitten geen scheidingsgleuven. Als je intresse heb, kan ik je de artikelnummers wel geven.

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReLight
  • Laatst online: 27-07 10:47

ReLight

echo("What Now ? !")

Okey, na veel zweet & moeite mijn bijdrage aan dit topic. Natuurlijk gemaakt om het hier te kunnen laten zien. 8)7

Relight Info systems:

Afbeeldingslocatie: http://www.crewcommunity.com/tweak/Mar3199.JPG
De view in de woonkamer. NeoVo 15" lcd & logitech wireless desktop set. + 1 desk usb aansluiting voor camera & disk keys etc. (kijk nog naar een usb cd drive op pocket size nivo voor dvd & music cd gebruik)

Afbeeldingslocatie: http://www.crewcommunity.com/tweak/Mar31100.JPG
De keuken view. De nodige draden en coaxen gaan dus door de buro kolom op grond nivo door de 'muur' en komen links onder de Kast binnen.

Afbeeldingslocatie: http://www.crewcommunity.com/tweak/Mar31101.JPG
Lucht afvoer, een 9 cm doorsneede gat & lucht rooster (formido) & de temp instel knop van de regelaar. In staat de intene temp tot 30 C te houden. (Kan beter weet ik, nog aan bezig)

Afbeeldingslocatie: http://www.crewcommunity.com/tweak/Mar31102.JPG
Het totaal aan systemen: HP Workstation Vl800 MT WinXP , HP VL600 DT, W2K server & Dell Latt 1Gz laptop & solid mouned docking station. Alles is verbonden met een Avocent 4x KVM switch die is bedien baar met hotkeys vanaf het keyboard. Die HP vl800 is zo'n bakbeest dat deze alleen dwars erin kan , of er naast. Maar daar wilde we nu net van af.

Afbeeldingslocatie: http://www.crewcommunity.com/tweak/Mar31104.JPG
De fan is een direct 220 V van, niet toerental regelbaar (ankermotor) Erg stil. de regelaar is een Frituurpan regelaar, welke ook een inverse stand had. (dus aangaan boven een bep. tempr.) Ook in beeld is de Brandmelder,..... you never know,... :)

Afbeeldingslocatie: http://www.crewcommunity.com/tweak/Mar31106.JPG
De afwerking is met oude 19" cable geleiders van hun bracket afgehaald, en klitteband voor veel wisselende draden. De modem is COM21 chello, de router een Repotech 515H incl switch. Max lenget van niet vastgezette draden is ongeveer 30 Cm. Alles moet vast per see.

Het enige laatst onbrekende is een betere afgeschermde Monitor verleng kabel. Een klein beetje storing soms te zien. (perfectionistische tweaker)

Comment?

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Comment?
Euh ... ja.

Het enige wat met nette afwerking van een LAN te maken heeft, is dus dat kabelbegeleidertje :?

Heel leuk dat je een Evo hebt, en dat je PC's in 1 kast staan, met een 80mm fan voor de koeling.
Maar we hebben het hier over de afwerkingen ervan.
Dan willen we ook wel graag info en details ervan zien.

Ik kan ook wel een stuk betonnen vloer op de foto zetten met de txt erbij "In deze betonnen grond ligt 5 Km Cat5e voor 5 GBit backbones" , echter niemand die dan ook maar iets aan deze info heeft om zelf ook netjes te kunnen afwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReLight

ReLight

echo("What Now ? !")

'k had ook wel kabel goten willen nemen maar dat had hier niet veel zin. (het is geen Evo, maar vectra's). Dit is meer een compact LAN (net als 97% van de LANers hier hebben thuis) Er valt voor de afwerking hier ook niet veel te zeggen, maar meer voor het overall beeld van netheid aan de buitenkant. & werkbaarheid met de machines.
Ik was het zat een slagemens te spelen bij elke draad verandering of anders iets, en nu kan ik overal goed bij. Kleine usb dingen worden op het buro aangsloten en verwijdert, pertinente dingen in de kast.

De montage bouten van de temp regelaar zijn verzonken in de kast.
'k wil wel een foto maken van het gat in de muur, mar dacht dat dat niet echt zou bijdragen, Dit is een werkbaar concept voor een hoop mensen wellicht, en het kost niet al te veel.

Buro, formido 75 Euro, pootjes eronder 'a 10 Euro.
Kast, profijt meubel, 150 Euro
Kabel geleiders Intronics, 15 euro per stuk.

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein Edward
  • Laatst online: 19-02-2024
Erkens schreef op 28 March 2003 @ 22:38:
[...]

Er word geen gebruik van gemaakt ;)

Daarom was het een verspilling..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 March 2003 @ 21:57:
[...]

offtopic:
Onder de vloer :D, strak idee :)
Iemand hier voorbeelden van :) Ik ga ff zoeken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 31 March 2003 @ 18:03:
[...]

Onder de vloer :D, strak idee :)
Iemand hier voorbeelden van :) Ik ga ff zoeken..
Ja, als je er toch een nieuwe vloer in gaat leggen :)
Erkens schreef op 30 March 2003 @ 19:56:
[...]

vaak zetten mensen die switch daar waar je connectie naar GoT internet zit :)
Echter is dat niet verstandig (lees duur) als je pc's er ver vandaan staan, zoals bij mij. (hoewel dat bij mij niet helemaal opgaat maargoed 8)7)

Daarnaast lijkt het me niet handig voor dit topic als iedereen gaat posten waar die zijn "centrum" heeft :P
Mja, de internetverbinding loopt nu al naar mijn kamer (alwaar de meeste aansluitingen + server komen), dus het lijkt me het handigst om het hier te doen.
Ik heb eens zitten rekenen, en ik ga in totaal zo'n 15 poorten door het hele huis leggen. Hiervan komen er 4 op mijn kamer, en nog eens twee op diezelfde verdieping. Daar komt nog eens bij dat ik op de middelste etage zit.
Denk dus dat ik het gewoon hier ga doen, wat mooi is, want dan kan ik die switch lekker in het rack laten zitten :9

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2003 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HamsterDance2
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-03 22:36
rookmelder boven een fan die staat te zuigen lijkt mij niet te gaan werken. de rook is al weggezogen voordat het ding doorheeft dat hij moet gaan piepen..
<als het een rookmelder is en niet een echte brandmelder die bij warmte jengelt>

[ Voor 22% gewijzigd door HamsterDance2 op 31-03-2003 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aan The Dolf. Misschien is een draadloos netwerk iets!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasma
  • Laatst online: 09-09 18:35
PFFF als ik al die afwerkingen zie dan geeft me dat een wanhopig idee :D moet nog ERG veel afwerken hiero....

er staan hier slechts 13 pc's in huis, met 2 hubs.

Beneden is de kabelmodem, vanaf dat ding gaat er 1 kabel HELEMAAL naar de zolder naar de server die nu al 4 weken aan staat :*) (hij is 4 weken oud) met Coyote linux en dus alleen een flop erin...

Vanaf de kabelmodem plek nog eens 5 kabels naar boven en 3 over de beneden etage, 1 vd 5 is uplink naar de hub hier op mijn kamer die mijn 3pc's en de anderen hier boven verbindt en de lus van kabel modem beneden --> zolder --> hub --> hub beneden afmaakt :)

De kabels boven zijn NIET te zien.. kabels beneden...... een TROS kabels :)

duurt nog wel ff voordat ik pics kan posten hiero..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 31 March 2003 @ 20:46:
Aan The Dolf. Misschien is een draadloos netwerk iets!!!!!
Beetje laat >:)

Dat zou veel te duur geweest zijn en ik de macs die we hier hebben staan vereisen weer airport wat een hoop extra kosten met zich meebrengt.
Maar het is nu opgelost.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReLight

ReLight

echo("What Now ? !")

HamsterDance2 schreef op 31 maart 2003 @ 20:36:
rookmelder boven een fan die staat te zuigen lijkt mij niet te gaan werken. de rook is al weggezogen voordat het ding doorheeft dat hij moet gaan piepen..
<als het een rookmelder is en niet een echte brandmelder die bij warmte jengelt>
Hmmm,..is inderdaad rookmelder met radio actief deeltje,....
En door vuur zal warmte hoog zijn -> dus Fan aangeslagen,....
Niet goed aan gedacht eigenlijk,..:( |:(

Bedankt. Zal het veranderen. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

jaja vandaag weer verder gegaan, kan ik morgen gelijk naar de bouwmarkt, ik heb per ongeluk een iets te groot gat geslagen in mijn gipsplaat op mijn kamer :X

Moet dus een nieuwe tegen, alhoewel, nu kan ik fijn wel pic's maken van wat erachter staat :D :) ;)

Inbouw dozen in gipsplaat is eigenlijk helemaal niet zo'n goed idee, tenzij je er een frame van hout omheen zet ;) Dat werkt goed, maar je moet 't gat niet te groot maken :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
* Koffie changes topictitel to "GoT bouw en klus.nl" :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Koffie schreef op 01 April 2003 @ 21:56:
* Koffie changes topictitel to "GoT bouw en klus.nl" :P
sjah, ik heet geen Nico of Hobby Bob hé :P

Ik heb trouwens wat K40 weten te bemachtigen, maar wel maar een kort stuk. dus echte mooie dingen kan ik daar niet mee fixen... :(

Is maar 1 meter en wat kleine stukken, maar wel met meuk er hoekstukken erbij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
K40 gaat (waarschijnlijk net als alle andere gootsystemen) per stukken van 2 meter ;)
Hoekstukken zijn toppie :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga denk ik zelf k20 in mn kamer leggen.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn netwerkje komt er na de paasvakantie aan :)!
Ik mag door heel het huis ftp kabels trekken van mijn pa.
Maar ik had nog een klein vraagje, is het aan te raden je server en/of switch in de kelder te plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 03 April 2003 @ 10:51:
Mijn netwerkje komt er na de paasvakantie aan :)!
Ik mag door heel het huis ftp kabels trekken van mijn pa.
Maar ik had nog een klein vraagje, is het aan te raden je server en/of switch in de kelder te plaatsen?
zodra het niet vochtig is kan het prima, zorg wel voor ventilatie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Go0s
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 02-10-2010
Hmm, mijn handen beginnen te jeuken als ik zie hoe jullie je netwerk gefixt hebben :D We zijn nu eerst de nieuwe slaap/leer/hobby kamer voor mij aan het verbouwen, en dan komt het netwerk er ook in. Dat word mooi afgewerkt met kabelgoten, outlets, en gekleurde RJ45 stekkers :) Als het goed is, gaan we er over 1 a 2 wkn beginnen met het aanleggen van het netwerk :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrZ

BrZ

Koffie schreef op 02 april 2003 @ 08:21:
K40 gaat (waarschijnlijk net als alle andere gootsystemen) per stukken van 2 meter ;)
Hoekstukken zijn toppie :Y)
Die STAGO goten gaan per 3 meter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morphje
  • Laatst online: 18-08 17:35

morphje

let's all love lain

* morphje is weer bezig geweest met z'n netwerkje.

Ik kwam gisteren tot de geweldige ontdekking dat op de plek waar ik van de huiskamer naar de gang wilde (zo'n 18 kabels door dat gat, groooot gat) dat daar 2 elektra buisjes zaten. Gelukkig was ik nog niet aan het boren en hakken geslagen.

Toch maar even het gaatje verschoven naar een ander plekkie. Net even bezig geweest om door 10 cm celblokken heen te hakken, best een hoop werk.

tot nu toe slechts 1 punt bedraad met 6 utp kabeltjes en me doos met kabel is op. 6x21 meter doet best een aanslag op je voorraad kabel. Volgende week weer geld binnen, toch maar even een doosje UTP halen. foto's komen als het geheel af is, want je wilt geen foto's van mijn bilspleet zien als ik aan het werk ben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kom ik met mijn netwerk >:)

Het verhaal
Een tijdje geleden begon mijn vader te praten over internet op zijn bedrijf. Hij vond het traag en wilde graag sneller internet. Dat wilde hij voornamelijk voor het uploaden van foto's op de website van zijn zaak. Ook vond hij sites openen via zijn ISDN modempje ook niet alles :) Duurde hem gewoon allemaal veel te lang, met andere woorden: Ik wil snel internet!
Zijn bedrijf (zo'n 400 meter vanaf ons huis via de weg) ligt op het industrieterrein van het o zo mooie Borculo (..!). Gezien het feit dat daar geen kabel(internet) aanwezig is en men hier nog nooit van ADSL heeft gehoord, moest er een andere oplossing komen voor sneller internet.

De oplossing
Thuis hebben wij sinds een jaar kabel internet, dus daar moest wat mee gebeuren. Thuis wordt het internet gedeeld via een router met 4 pc's.
Toen kwam mijn vader met het idee om te zorgen dat dit kabelinternet ook bij hem op de zaak kwam. Na wat te hebben rondgegoogled en hier op GoT rond te hebben gezocht, kwam ik op het idee om een utp-kabel te leggen naar de zaak. Mijn vader vond dit goed en ik moest van hem uitzoeken wat het kostte en hoe ik het ging aanpakken.

Aan de slag!
Nadat ik de route compleet had uitgestippeld en het nodige van utp kabel en diverse netwerken wist, heb ik het voorgelegd aan mijn vader. Natuurlijk kun je niet 350 meter (want zo lang was de geplande route) utp-kabel onversterkt leggen. De goedkoopste en makkelijkste manier om dit probleem op te lossen waren hubjes. Ik heb eens nagekeken wat deze dingen kostten en dat viel reuze mee. Het hoeven natuurlijk ook niet allemaal Cisco's te zijn :9 Na wat zoekwerk kwam ik op 3 'versterkende' hubjes (N-Way 5-ports 10/100) en 1 'destination-hub' (N-Way 8-ports 10/100), waar dus uiteindelijk de pc's aan kwamen te hangen. De utp-kabel bij ditzelfde bedrijf besteld voor een prikkie, net zoals de utp-glaasjes, de utp-koppelstukjes en de utp-tang.
Uiteindelijk stemde mijn vader hiermee in, dus ik bestelde de boel.

Allereerst waren we begonnen met de kabel leggen wat een hels karwij was. Onder de grond door, door de hal heen met de hoogwerker, enzovoort. Toen we deze kabels erin hadden liggen was het doormeten geblazen. Met een OHM-meter zijn de kabels doorgemeten en we hadden telkens een ohm-sterkte van 0,18 over (standaard is 1 en als ie geen enkel verlies heeft staat ie op 0). Dit was gelukkig genoeg om te kunnen gebruiken. De hubjes zouden uiteindelijk dit signaal wel versterken natuurlijk.

Het resultaat (met pics!)
Na het vervangen van wat stekkertjes en het afwerken van het hele netwerk mag het resultaat er dan ook wel zijn.
Op de eerste drie foto's zie je de oplossing die we bedachten op het feit dat hubjes niet goed tegen vocht en stof kunnen. Waterdichte verdeeldozen (normaal gesproken voor stroom) en een speciaal 'motorkastje'. Als het maar stof- en waterdicht was dus :P

Foto 1: Dit is dus dat 'motorkastje' dat op zo'n 4 meter hoogte hangt aan een gording van de hal ( staan overigens caravans in ;) ).
Afbeeldingslocatie: http://renebeerten.vragender.com/DSCN0620.JPG

Foto 2: En dit is zo'n verdeeldoos die normaal gesproken wordt gebruik om stroom te verdelen. Een mooie en goedkope oplossing om de hubjes droog en stof vrij te houden.
Afbeeldingslocatie: http://renebeerten.vragender.com/DSCN0622.JPG

Foto 3: Zo heeft het hubje het in een verdeeldoos. Het is een beetje proppen met de stroomkabel en de utp, maar uiteindelijk past het precies (moest ook wel, want grotere verdeeldozen waren er niet).
Afbeeldingslocatie: http://renebeerten.vragender.com/DSCN0623.JPG

Foto 4: Zie hier de oplossing die ik bedacht op het volgende probleem: omdat ik af en toe met een nieuwe utp-kabel moest beginnen waren er hier en daar koppelstukjes nodig. Omdat deze vocht ook niet zo fijn vinden (vanwege de geleiding) en stof ook haten, moest hier ook een oplossing voor gevonden worden. Het kleinste verdeeldoosje dat er is was de uitkomst. Water- en stofdicht, wat wil je nog meer!
Afbeeldingslocatie: http://renebeerten.vragender.com/DSCN0621.JPG

Foto 5: Zie hier het 8-ports hubje waaraan alle pc's hangen op de zaak (4 overigens). Poort 7 is overigens vanaf de router bij mij thuis :>
Afbeeldingslocatie: http://renebeerten.vragender.com/DSCN0624.JPG

Foto 6: Moment sumprème! Zou het allemaal werken? Na het uitvoeren van een pingcommando op een van de pc's, kwam het volgende scherm (let niet op de kwaliteit, de flits van de digicam deed irritant):
Afbeeldingslocatie: http://renebeerten.vragender.com/DSCN0626.JPG
Het werkt!

Na het invoeren van enkele instellingen werkte op alle pc's internet goed. Een speedtest.nl leverde downloadsnelheden van 170 kb/sec en uploads van 12 kb/sec. En dat terwijl er onderhand 8 pc's aan een normaal Chello-abonnement liggen.

Kortom
Ik was tevreden over het resultaat, ondanks alle tegenslagen. Ook mijn vader was blij dat hij nu eindelijk snel internet had :*)

(Edit: foto's aangepast)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2003 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
verrekte stoer man, maaruh hoe heb je die kabel langs de weg gelegd? s nachts/overdag pijpjes gebruikt? dat soort dingen, oja hoe zitten een paar van die dingen dan in de grond?

Pagina: 1 ... 3 ... 10 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees voordat je hier post de postregels van dit topic goed door; als je je niet aan de regels houdt wordt je post getrashed en speel je mee voor een OW.