ADSL + analoge lijnen over meer-aderige kabel ?

Pagina: 1
Acties:
  • 32 views sinds 30-01-2008

• Spearhead
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-08 17:15
Ik wil een ADSL + 3 analoge lijnen naar een andere plaats in huis brengen. Nu kan ik natuurlijk 4 kabels trekken, maar ik heb liever 1 kabel met zoveel vrije aders dat alles daar overheen kan. Voor zover ik weet gebruiken zowel ADSL als telefonie alleen de middenste 2 aders van de aansluiting, dus dan zou ik in totaal 8 aders nodig hebben.

Kan ik daar bijvoorbeeld UTP kabel voor gebruiken, en hoe sluit ik dat aan (qua getwiste aderparen en zo) dat onderlinge beinvloeding en storing minimaal zijn ?

Verwijderd

een UTPje is mogelijk, ADSL heeft ook maar 2 aders nodig, en je analoge lijnen ook 3x2, dus heb je aan een UTPje met 8 aders genoeg.

Alleen zou ik persoonlijk 2 kabels trekken als je de mogelijkheid hebt, heb je nog paren over en minder kans op storing

• Spearhead
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-08 17:15
Maar wat is de beste manier om een analoge- of ADSL-lijn aan te sluiten op UTP ? Ik kom tot de volgende mogelijkheden:

1) de 2 aders van de analoge lijn verbinden met een getwist aderpaar van UTP
2) 1 ader van de analoge lijn verbinden met 1 ader van een getwist aderpaar van UTP; de andere vrij laten
3) 1 ader van de analoge lijn verbinden met beide aders van een getwist aderpaar van UTP

Nadeel van opties 2 en 3 is dat je maar de helft van de capaciteit van de kabel benut, maar storingsvrije overdracht is natuurlijk wel een vereiste.

Dit topic is gesloten.