Toon posts:

Telefoon en Netwerk door 1 kabel

Pagina: 1
Acties:
  • 369 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Zo; na 2 weken vrezen, bikken en trekken zit mijn huis vol met UTP kabel. Omdat er in een PVC buis nou eenmaal niet veel meer ging dan 2x cat5 en 1x coax, heb ik niet overal genoeg aansluitingen.

Nu is de vraag kan ik door 1 utp kabel telefoon EN netwerk laten gaan. Voor het netwerk zijn opzich maar 4 aders nodig en voor analoge telefonie maar 2. Maar, zou het storen wanneer ik dit doe? Met name wanneer de telefoon 'gaat' staat er toch effe 50 volt op die touwtjes... Iemand ervaring???

• Zegato
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik denk dat dat niet gaat werken.... :'( ;(

T.net gallery | V&A ads

Verwijderd

Niet aan beginnen knul,telefoon werkt op wissel en gelijkstroom,geheid kans op storingen of erger.
Neem een draadloze telefoon,zijn zo duur niet meer.

• Brahiewahiewa
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Ja hoor, werkt wel. Netwerk op touwtje 1,2,3 en 6; telefoon op 4 en 5. Je moet alleen geen 100 Mbit kaartje gebruiken want die doet ook iets met 4 en 5

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Op zondag 24 maart 2002 16:32 schreef Juniorrules het volgende:
Ik denk dat dat niet gaat werken.... :'( ;(
denk het ook niet :(

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Kan gewoon. Creatieve KPN monteur doet dat soort dingen weleens meer met telefoonkabels. Maar euh. Netwerk gebruikt toch meer dan 4 aders?

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

Verwijderd

Ja gaat werken hoor, even goed kijken welke aders je gebruikt. Ik heb het gebruikt op die manier en nooit problemen gehad, ook niet met 100 Mbit.

• Brahiewahiewa
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Op zondag 24 maart 2002 16:37 schreef cyberlink het volgende:
Ja gaat werken hoor, even goed kijken welke aders je gebruikt. Ik heb het gebruikt op die manier en nooit problemen gehad, ook niet met 100 Mbit.
Sommige 100Mbit kaartjes doen het niet over zo'n leiding; m'n telefoon doet het dan ook niet meer. Kaartje unplugged en m'n telefoon doet 't weer.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• ntsx
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-02-2024
Bij de cisco cursus leren ze je dat je utp kabels zowieso nooit langs andere kabels moet trekken omdat je dan last krijgt van noise, attennuation enz...

een utp kabel is getwist om ervoor te zorgen dat het signaal goed blijft. als je door zon kabel ander signaal gaat sturen krijg je storingen... (klok klepel sorry hiervoor)

er zijn ook andere manieren om overal netwerk te hebben (draadloos)

too fly for a white guy

Verwijderd

kan wel, wel last van storing dus.

Verwijderd

Topicstarter
Tja...ik hoor weer vanalles...dat wordt proberen denk ik (gelukkig heb ik een patchpanel dus ik verkloot hooguit wat plugjes en het kost me misschien wat tijd).

Maar... voor de 100mb gebruik ik dus 2 aderparen (4 draadjes). En voor de telefoon een ander aderpaar. Juist omdat het getwist is vraag ik me af waarom er dan toch storing zou kunnen komen.

• Dangerous_Dave
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-02-2023
Het is mogelijk met CAT-6 Kabel
Zelfs video signalen

Je hebt alleen alles netwerkapparatuur nieuw nodig!!
je hebt ook aparte connectors die heel moeilijk zijn aan te zetten!!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:45

CyBeRSPiN

sinds 2001

ehh UTP is er voor ONTWORPEN om er ook telefoon door te laten lopen, er waren vroeger netwerkkaartjes verkrijgbaar waar je een utpkabel in kan klikken en waar een telefoonuitgang op stond.

Echt, je kunt er zonder problemen telefoon door laten lopen, mits het analoog is, ISDN heeft volgens mij alle 8 aders nodig...

• Terror
  • Nu online
ISDN heeft ze niet alle 8 nodig, zitten geeneens 8 aders in een ISDN-kabel

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

Verwijderd

Theoretisch kan je inderdaad storing verwachten, maar je bent een tweaker of je bent het niet >:). Bij mij thuis loopt er twaalf aderig vanuit de meterkast naar m'n kamer toe. hier llop 100 mbit UTP overheen, telefoon en zelfs de deurbel :P. Dit alles zonder problemen. Ik heb een aantal speeds test gedaan over het LAN warbij de deurbel en de telefoon ook nog eens gebruikt werd: geen collissions of wat dan ook op de 100 mbit pijpleiding. Gewoon doen dus ;)

• picobyte
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-05-2025

picobyte

MhIHIHI!

Kan gwoon, issut voor gemaakt veel kantoor gebouwen werken er ook mee :)
Issuh handig ook, een stekkertje patchen en je zet van iemand z'n netwerk+telefoon naar een ander buro... kan hij/zij zo weer inprikken en verder werken.

Powered bij meergranenbrood.

• MeIsTwisted
  • Laatst online: 28-07-2023

MeIsTwisted

not a Twisted mind

hmm, ik krijg er nu ook wel interesse in. heeft iemand ff iets van een schema ofzo?

Multimonitor is relax :P

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

Vraagje:
Radio + TV over 1 Coax, kan dat ?
Dan over 12 aders : netwerk (8 aders) + telefoon (4 aders).

Is dit mogelijk ?

Of heeft elke video/audio bron een eigen coax nodig ?

eagle

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:34

Predator

Suffers from split brain

Op zondag 24 maart 2002 18:07 schreef MeIsTwisted het volgende:
hmm, ik krijg er nu ook wel interesse in. heeft iemand ff iets van een schema ofzo?
Ja

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Verwijderd

Schema :? je koopt gewoon een opbouwdoosje voor je utp kabel en eentje voor je telefoonlijntje. Aansluit schema's zijn op google te vinden

Verwijderd

Telefoon en netwerk over 1 utp, dat werkt prima. Gebruik 2 paren voor je utp, en je hebt er nog 2 over voor je telefoon. Je kunt er dus zelfs 2 telefoonlijnen overheen gooien.

Radio en TV gaat ook over 1 coax, mits je aansluiting daarvoor geschikt is. Het is namelijk zo dat een wandcontactdoos met 2 uitgangen, het signaal voor de televisie en de radio schijdt. Als je een wantcontactdoos hebt, met 1 uitgang, dan komt daar radio + tv signaal uit (dit is meestal het geval als je kabel in de meterkast binnenkomt).

Als je zo'n "enkelvoudige" wantcontactdoos hebt, dan kun je die ene kabel gewoon doortrekken, naar bijvoorbeeld de woonkamer, en daar een doosje ertussen zetten met een dubbele uitgang, 1tje voor tv en 1 voor de radio.

• Terror
  • Nu online
Hehe, appels met peren vergelijken :) UTP - COAX, ADERS - Enkele ader met mantel, signaal ziet er fysiek anders uit.

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:13

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb effe zitten testen en....het werkt. Maar...ik heb nu wel kabels gebruikt voor het netwerk waarbij ik de twee telefoonadres NIET heb aangesloten in het plugje; ik wilde mijn netwerkkaarten niet opblazen voor dit experiment.

Nu dus effe de topicvraag een beetje aanpassen: kan het kwaad als je een telefoonsignaal op de ongebruikte pinnen van je netwerkkaart duwt?

Verwijderd

Op zondag 24 maart 2002 18:10 schreef Brothar het volgende:
Vraagje:
Radio + TV over 1 Coax, kan dat ?
Dan over 12 aders : netwerk (8 aders) + telefoon (4 aders).

Is dit mogelijk ?

Of heeft elke video/audio bron een eigen coax nodig ?
Radio+tv =1 coax
telefoon = 2 aders (de 2 andere zijn nutteloos)
dus het kan

• Terror
  • Nu online
Die pinnen zitten niet meer aangesloten op iets. Enige wat kan gebeuren is dat het signaal wat je nu door die adres heen zend gaan storen op je netwerkkaart signaal. Dus je zal ze niet opblazen.

Bedenk me net, hoe zit het met aarding. PC heeft potentiaal 115 Volt ongeaard. Omgeving Potentiaal 0. Telefoonaansluiting?

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 24 maart 2002 20:45 schreef Terror het volgende:
Bedenk me net, hoe zit het met aarding. PC heeft potentiaal 115 Volt ongeaard. Omgeving Potentiaal 0. Telefoonaansluiting?
Ben ik effe blij dat ik daar onbewust perongeluk zomaar aan dacht toen ik mijn experimentje begon...maar goed, in mijn voor het netwerk waren de telefoonaders niet doorverbonden. Die aarde zou nog wel eens roet in de soep kunnen gooien.

• Terror
  • Nu online
PC aarden prob opgelost, daar niet van hoor. Maar ben wel benieuwd wat ie doet zonder aarding.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 24 maart 2002 20:55 schreef Terror het volgende:
PC aarden prob opgelost, daar niet van hoor. Maar ben wel benieuwd wat ie doet zonder aarding.
Tja, een simpele oplossing zou zijn het "doorzagen" van de bewuste printspoortjes op mijn nics. Als ze al doorverbonden zijn. Maar dan loop ik wel het gevaar dat eventueel bezoek-met-pc vuurwerk krijgt....

Verwijderd

Lijkt me in ieder geval niet verstandig om de aders waar de telefoon overheen gaat, uit te laten komen op je netwerkkaart. Die blaas je hoogstwaarschijnlijk op jah.

• jlokerse
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-08-2021
is mogelijk, bij mij op de zaak hebben we zelfs speciale splitters daarvoor (voor 1 klant).

Het kan storingen op leveren maar als het werkt dan werkt het, dus dan geen vage storingen achteraf.

Bij de klant waar wij het gebruikten (verleden tijd!!)
werkte het niet op 100 MBit maar dat is waarschijnlijk een samenhang van verschillende factoren.

Zal morgen als ik tijd hebt eens kijken welke aders er gebruikt worden voor wat.

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:36

Arjan A

Cenosillicafoob

KPN doet het ook.
Heet volgens mij ADSL :P

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

• bramfm
  • Laatst online: 19-04-2025
Op zondag 24 maart 2002 16:44 schreef ntsx het volgende:

een utp kabel is getwist om ervoor te zorgen dat het signaal goed blijft. als je door zon kabel ander signaal gaat sturen krijg je storingen... (klok klepel sorry hiervoor)
Door de twist zijn de twee aders inductief gekoppeld, dat wil zeggen dat stoorsignalen van buiten af zich op beide aders bevinden. De data op de twisted pair is echter bi-face gemoduleerd:
code:
1
2
3
4
   ___     ____
__|   |_______|    |___ (1)
__     _______  ___ (2)
  |___|  |____|

Het verschil van beide aders levert een dubbele signaal afstand op, terwijl het common mode signaal (storing) ge-elimineerd wordt. Moraal van het verhaal, zolang de twee signaal dragers maar goed inductief gekoppeld zijn (goed getwist), zullen stoorsignalen van buitenaf weinig invloed hebben.

• FastBunny
  • Laatst online: 31-07 20:55

FastBunny

Give it the Works !

Ik heb over een stuk UTP kabel ISDN en telefoon gecombineerd. ISDN = 110 volt en PSTN rond de 50volt. En dat werkt toch echt prima :) Had 1 utp kabeltje naar me server liggen, voor me isdn. En toen wilde ik een modem erbij. Gewoon erbij gezet en werkt al een hele tijd prima :) Dus t zou best wel eens kunnen werken. Pak wel 1 pair voor je modem :)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• jlokerse
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-08-2021
Op zondag 24 maart 2002 23:38 schreef jlokerse het volgende:
is mogelijk, bij mij op de zaak hebben we zelfs speciale splitters daarvoor (voor 1 klant).

Het kan storingen op leveren maar als het werkt dan werkt het, dus dan geen vage storingen achteraf.

Bij de klant waar wij het gebruikten (verleden tijd!!)
werkte het niet op 100 MBit maar dat is waarschijnlijk een samenhang van verschillende factoren.

Zal morgen als ik tijd hebt eens kijken welke aders er gebruikt worden voor wat.
De splitters die wij gebruiken zijn Hubbell br851A.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Schema :

1         1 netwerk
2         2 netwerk
3         3 netwerk
4      4 telefoon
5      5 telefoon
6         6 netwerk
7      1 telefoon
8      2 telefoon

Als het niet duidelijk is laat het me dan ff weten.

• ntsx
  • Laatst online: 07-02-2024
Op maandag 25 maart 2002 00:20 schreef bramfm het volgende:

[..]
Door de twist zijn de twee aders inductief gekoppeld..hebben.
Juist, dat was het... bedankt.

too fly for a white guy

Pagina: 1