[utp] zelf maken

Pagina: 1
Acties:

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:30
ik heb hier dus gelezen dat utp met 4 aders werken 1,2,3 en 6 klopt dit en is het ook mogelijk om normaal plat 4-aderig telefoon snoer te gebruiken en dat de utp stekkertjes erop de juiste manier op te krimpen maar de kabel moet niet doorbranden weet iemand of dat kan want dan ga ik direct hier alle utp kabels uit huis gooien en platte telefoon kabels erin halen (veel dunner minder opvallend)

maargoed het gaat er dus om dat die kabel niet moet beschadigen bijv. door door te branden of iets dergelijks

bedankt ,

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-08 18:57

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

jah... kan voor 10 mbit in ieder geval.

• shure-fan
ik draai m'n netwerk op 10mbit

• tvdleur
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-12-2024

tvdleur

ehh...okay?

Moet lukken. Heb er zelf geen ervaring mee, maar weleens van gehoord.

Ow enneh... de 1e keer dat ik je post las had ik een :? gevoel, daarna nog een keer gelezen. Wil je leestekens gebruiken? :)

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-08 09:36
Op dinsdag 02 april 2002 18:50 schreef wfvn het volgende:
jah... kan voor 10 mbit in ieder geval.
uhm.. ben bang dat het toch lastig gaat worden.. Misschien gaat het op hele korte afstanden goed (<1 meter), maar daar na gaat het toch echt wel gepaard met erg veel packet loss. Er zit zoals je misschien weet in normale UTP een draaiing in de paren en die is er niet voor niets. Dit zorgt er oa voor dat als er ergens een storing optreed, dat deze er uit het signaal gefilterd kan worden.

• tvdleur

tvdleur

ehh...okay?

Op dinsdag 02 april 2002 18:56 schreef Jelmer Barhorst het volgende:

[..]

uhm.. ben bang dat het toch lastig gaat worden.. Misschien gaat het op hele korte afstanden goed (<1 meter), maar daar na gaat het toch echt wel gepaard met erg veel packet loss. Er zit zoals je misschien weet in normale UTP een draaiing in de paren en die is er niet voor niets. Dit zorgt er oa voor dat als er ergens een storing optreed, dat deze er uit het signaal gefilterd kan worden.
Er zit in telefoondraad (sommige merken, of allemaal :? ) ook een draai in de draden op de UTP manier. Dus dat hoeft niet een probleem te zijn...

• Jelmer
Op dinsdag 02 april 2002 18:59 schreef tvdleur het volgende:

[..]

Er zit in telefoondraad (sommige merken, of allemaal :? ) ook een draai in de draden op de UTP manier. Dus dat hoeft niet een probleem te zijn...
Als die er in zit, no problem; gaan met die banaan :)

Verwijderd

Bij UTP zijn de aders met elkaar getwist, dit om eventuele storingen te elimineren.

Bij een plat telefoon snoer lopen de aders naast elkaar, hier hebben stoorimpulsen vrij spel.
Dan nog maar te zwijgen over de invloeden van de aders onderling.

Het lijkt me dan ook niet verstandig om een UTP kabel te vervangen door een telefoon kabel.
Het kan wel werken, mits het signaal niet verzuipt in de stoor impulsen.

Dus houd de kabels niet onnodig lang, en laat ze zo min mogelijk langs electrische apparatuur lopen.

//Net te laat :(

• shure-fan
om te beschermen voor "invloeden van buiten af" kan ik er wel een heel dun laagje alu-folie erom wikkelen of iets dergelijks maar ik ga eens een kabeltje proberen te maken

tips en trux zijn altijd welkom

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op dinsdag 02 april 2002 18:56 schreef Jelmer Barhorst het volgende:

[..]

Moch... daar maak ik me bij 10 mbit niet zo'n zorgen over...

* WFvN heeft z'n eerste kabels verkeerd geknepen.... gewoon de paren zo gemaakt: 1,2 3,4 5,6 7,8 ipv 3,6 en 4,5 met 1,2 7,8 :+
Werkt gewoon goed hoor op 10 mbit :+

• Jelmer
Op dinsdag 02 april 2002 19:21 schreef shure-fan het volgende:
om te beschermen voor "invloeden van buiten af" kan ik er wel een heel dun laagje alu-folie erom wikkelen of iets dergelijks maar ik ga eens een kabeltje proberen te maken

tips en trux zijn altijd welkom
uh Laat die alu folie maar weg, heb nl begrepen als je die niet goed aanbrengt/afmonteert (dwz aard) dat het eerder als antenne gaat werken. Verder storen de aders IN het snoer elkaar waarschijnlijk ook redelijk, maar daar durf ik niet zeker van te zijn. Als ik jou was zou ik maar gewoon 100m utp kopen (bij mr-at.nl 40euro dacht ik), scheelt je een hele hoop gezeur.

• Jelmer
Op dinsdag 02 april 2002 19:23 schreef wfvn het volgende:

[..]

Moch... daar maak ik me bij 10 mbit niet zo'n zorgen over...

* WFvN heeft z'n eerste kabels verkeerd geknepen.... gewoon de paren zo gemaakt: 1,2 3,4 5,6 7,8 ipv 3,6 en 4,5 met 1,2 7,8 :+
Werkt gewoon goed hoor op 10 mbit :+
Dat is heeel wat anders dan dat je kabels niet getwist zijn!! Jij hebt geen twist in de stekker zitten, maar wel in je kabels en daar gaat het om.

• maontje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-08 12:59

maontje

better off Playing

In principe moet het gewoon kunnen werken. Ik zou alleen wel proberen om die kabel zo kort mogelijk te houden. En niet direct naast andere elektra kabeltjes te leggen. Suc6 ermee.

Wie kalm blijft in een panieksituatie................ is traag van begrip

• tvdleur

tvdleur

ehh...okay?

Op dinsdag 02 april 2002 19:24 schreef Jelmer Barhorst het volgende:

[..]

uh Laat die alu folie maar weg, heb nl begrepen als je die niet goed aanbrengt/afmonteert (dwz aard) dat het eerder als antenne gaat werken. Verder storen de aders IN het snoer elkaar waarschijnlijk ook redelijk, maar daar durf ik niet zeker van te zijn. Als ik jou was zou ik maar gewoon 100m utp kopen (bij mr-at.nl 40euro dacht ik), scheelt je een hele hoop gezeur.
Hoe bedoel je? Omdat die draden "hard" koper zijn ipv allemaal losse gedraaide draadjes? (als je snapt wat ik bedoel :) ) Dat maakt niet uit, werk zelf met 200 Mbit STP en dat zijn ook "hard" koperen draadjes.

• Jelmer
Op dinsdag 02 april 2002 21:36 schreef tvdleur het volgende:

[..]

Hoe bedoel je? Omdat die draden "hard" koper zijn ipv allemaal losse gedraaide draadjes? (als je snapt wat ik bedoel :) ) Dat maakt niet uit, werk zelf met 200 Mbit STP en dat zijn ook "hard" koperen draadjes.
Nee niet de aderkernen zelf, maar de ader paren zijn gevlochten...

• shure-fan
hee iedereen bedankt voor jullie reacties ik heb even in letterlijk 2 minuutjes even zo'n 'telefoon-utp-kabel' in elkaar gekrompen en even getest op m'n laptopje werkt erg goed ping tijd met normale utp is 0 ms met 'nieuwe telefoon-utp' 2 ms dus dat maakt niet zoveel uit vindt ik ik speel er toch geen langames of iets dergelijks mee

maar iedereen bedankt,

trouwens weten jullie misschien de prijs van een 19" inch utp hub/switch 8of 16 poorts 10mbit?

• shure-fan
ik weet niet hoe ik moet editten maar de kabel die ik gebruikt heb is 15 meter lang

• knutsel smurf
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-07 15:44

knutsel smurf

Grote Smurf zijn we er bijna ?

Als je normaal 2 of 3 kabels hebt liggen kan je beter alles over 1 UTP kabel laten lopen heb ik ook gedaan, van de meterkast 1 draad omhoog warin 1X 10MB adsl en 2 telefoon lijnen lopen. en kan over dat adsl ding zo 100MB zetten natuurlijk.

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op dinsdag 02 april 2002 19:25 schreef Jelmer Barhorst het volgende:

[..]

Dat is heeel wat anders dan dat je kabels niet getwist zijn!! Jij hebt geen twist in de stekker zitten, maar wel in je kabels en daar gaat het om.
het gaat bij mijn weten juist om de twisted PAIRS... ik heb die paren dus min of meer gewoon losgeropt en andere paren gemaakt, die dus NIET getwisted zijn per paar...

Ik heb van de middelste 2 paren (3,6 en 4,5) dus van allebei 1 ader gepakt en die bij elkaar genomen als paar... maar die zijn dus niet getwis... Idem voor de overige 2 draden
Pagina: 1