[BC3] Vraagje over kabels

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Brynnie
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
^^^ Anybody? ^^^

• Brynnie
  • Niet online
In een kantoor komen 2 cat5 UTP kabels toe (elk 8 draden).

Dat kantoor moet 3 telefonie aansluitingen (2 draden) en 2 netwerkaansluitingen (elk 4 draden) krijgen.

Is het veilig om die twee kabels daarvoor te gebruiken (bvb een opsplitsen in 3 x 2 drade voor telefonie, en de andere in 2 x 4 voor netwerk)?

Het is bijna onmogelijk om door de aanwezige kabelbanen kabels bij te plaatsen. Alles is weggewerkt in de muren tijdedns de ruwbouw van het huis, en er werd door de bouwer geen rekening mee gehouden dat er later kabels bij zouden geplaatst worden.

Heeft iemand hier ening goede raad?

• bolke
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-06 11:47

bolke

Klikt nu met een Canon R

In een UTP kabel (cat3, 4, 5) zijn pin 1, 2, 3 en 6 voor Ethernet netwerk.

de middelste (4, 5) kunnen dus gebruikt worden voor de telefoon. Wordt in veel bedrijven ook gedaan.

of pin 7, 8 dan ook voor een 3e telefoon te gebruiken is moet je uitproberen. Maar ik denk dat het wel werkt.

Ik denk wel dat je netwerk storingen krijgt.

http://www.hroling.nl

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Ik heb een tijdje intern beheer gedaan bij mijn detacherings-bedrijf, daar werden de combinaties van meerdere netwerken of netwerken + telefoon over 1 UTP-kabel standaard gebruikt, honderden aansluitingen tussen 6 torenflats.

Mijn advies zou zijn om netwerk bij netwerk en telefoon bij telefoon te houden.
Voor 2xnetwerk zeker 1 netjes over 1&2/3&6 en dan de andere over 4&5/7&8 leiden.
Als je netwerk met telefoon combineert dan ook weer het netwerk over 1&2/3&6 leiden, en dan de telefoons over 4&5 en 7&8.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Verwijderd

Ik had eigenlijk dezelfde vraag en wilde die ook bijna gaan posten.
Ik wil over 1 UTP kabel 2 keer ethernet laten gaan (voor 2 computers), zoals mvdejong het ook adviseert.
Maar hoe sluit ik dat dan aan beide kanten aan? Hoe splits ik die aders weer en hoe kan ik die aders dan op een juiste manier op de HUB en de beide computers aansluiten?

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:34

WHiZZi

Museumdirecteurtje

en vergeet niet dat als je telefoon samen laat gaan met data over dezelfde kabel, dat je veel storing krijgt en waarschijnlijk de 100Mbit niet meer haalt. (Mede dankzij de 4-aderige verbinding ipv 8 aderig voor DATA). Je maakt er in feite CAT3 van (=4 aderig).

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

Verwijderd

En Dirk Jan van harkonnen ....

• Brynnie
  • Niet online
Wat is nu concreet de beste oplossing?

(1 kabel = 8 draden)

1 kabel: netwerk + netwerk (2 x 4 draden)
Haal je dan 100 MBit op beide?

1 kabel: 3 telefoonaansluitingen (3 x 2 draden) + 2 draden ongebruikt
Kan toch geen problemen opleveren? Of toch?

1 kabel: netwerk en telefoon (4 en 2 x 2 draden)
Dan krig je storingen en haal je geen 100 MBit.

Is dit correct?

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:58
Volgens mij maakt het niet zoveel uit wat je doet. Bedenk wel dat als je straks eventueel gigabit ethernet over koper wilt gebruiken je alle 8 aderen nodig hebt voor 1 aansluiting, ipv de huidige 4.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

Verwijderd

Ja met data over die ene kabel en telefoon over die ander moet het werken he, is maar een koperdraadje dus je moet alleen goed opletten dat je ze goed in de connector aansluit, maar met een beetje puzzelen moet dat lukken.
Vergeet je niet, als dat nodig mocht zijn, er ook nog ergens een crosslink van te maken?

Suc6

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Op donderdag 10 mei 2001 10:56 schreef WHiZZi het volgende:
en vergeet niet dat als je telefoon samen laat gaan met data over dezelfde kabel, dat je veel storing krijgt en waarschijnlijk de 100Mbit niet meer haalt. (Mede dankzij de 4-aderige verbinding ipv 8 aderig voor DATA). Je maakt er in feite CAT3 van (=4 aderig).
Dit is niet waar.

Ook bij CAT 5 worden maar 4 adres gebruikt voor een ethernet verbinding. Die worden per 2 omelkaar getwist. Je moet zorgen dat je RX + en - en je TX + en - bij enkaar blijven. Dan is de kans op storingen prakitsch 0.

Ook als je 2 aders voor telefoon gebruikt, moet je zorgen dat je de 2 aders gebruikt die om elkaar getwist zijn.

In de praktijd is dit makkelijk te controleren. Je let gewoon op de kleuren. Blauw/Wit-Blauw zijn bv. om elkaar getwist. die zou je dan samen voor een telefoon lijn gebruiken.

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
niet gaan kloten met utp kabels door ze te gaan splitsen dan werkt het magnetisch scherm niet meer heb ik met de telefoon is niet erg leuk alles moest opnieuw bekabelt worden

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• Brynnie
  • Niet online
Magnetisch scherm???

Er is geen plaats om extra Cat5 kabels bij te trekken, dus moet ik wel splitten...

Verwijderd

Of gaan boren en frezen he dan maak je ff wat extra kabelgoten

Suc6

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Op woensdag 16 mei 2001 10:15 schreef InSaNe400 het volgende:
En Dirk Jan van kippen ....
:P

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

Verwijderd

8-)
(8>
8-)
(8>
8-)
(8>
8-)
(8>

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Met netwerk+netwerk door 1 kabel haal je geen 100 Mbit (ik niet iig). Met telefoon+netwerk door 1 kabel ook niet, maar je komt er wel aardig in de buurt.

3 of 4 keer telefoon door 1 kabel kan wel, maar je krijgt vervelende echo''s als er meerdere lijnen tegelijk gebruikt worden.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Pagina: 1