Voor onze luie vriend uit belgië:
Ja , de titel spreekt boekdelen hé !
Ik heb een aardige cent bij elkaar zitte sparen , en ga dus stilletjes aan op zoek gaan om mijn stereo naar surround te upgraden .. nu had ik volgende dingen in gedachten :
Receiver ( max : 500 € )
------------
Marantz Sr-4300 - 519 € ( een lekker beestje , heb hem gehoord , en ben ook wel fan van marantz , maar hij is een beetje over mijn budget ( alhoewel ik toch serieus twijfel ))
ONKYO TX-SR500E - 439 € ( hoor veel goeie dingen over Onkyo , en deze ligt wel rond mijn budget )
YAMAHA RXV-430rds - 339 € ( zelfde info als hierbove

)
DENON AVR-1603 - 440 € ( weer zelfde info )
Nu heb ik er geen enkel ( buiten die marantz ) van kunnen beluisteren , omdat in België goede hifi winkels heel moeilijk te vinden zijn .. hoe is jullie ervaring met deze receivers , problemen , .. ? Of misschien andere voorstellen ?
Mijn eisen/info :
- Ik luister veel metal/rock/enzovoort .. ( af en toe een klassiek muziekje mag ook )
- Ben dus een fan van een lekker stereo geluid
- Zit altijd

bij een film met goede DTS ( al is het dan op onze sony HT ) maar ben dus ook fan van een goeie film
- moet dus rond 500 € liggen
( misschien interessant om te weten , hij zou in combinatie werken met 2*JBL rears en 2* Celestion fronts .. iets om rekening mee te houden? .. mag dus max 6.1 zijn , heb geen plaats voor 7.1 .. )
Qua center speaker zou ik absoluut niet weten naar wat te luisteren , aangezien ik nog niet echt een home theater getraind oortje heb .. de prijs van zo een dingetje mag rond de 250 € liggen maar liefst minder .. owjah , en liefst zwart , want men tv is namelijk zwart ..
En als laatste , liefst producten die je kan vinden in België

Uit het rijtje van receivers die je geeft zou ik voor de Marantz gaan (ook al vindt ik dat hij wel een paar "mankementen" heeft).
Ik vind het alleen geen compleet lijstje, je bent bij Yamaha de 530 en zelfs de 630 vergeten, die vallen beide nog binnen je budget en zijn wel een stukje uitgebreider.
Zal even op de Yamaha's in gaan, de 630 is de enige echte 6.1 van de 3, die heeft namelijk versterkers voor alle 6 de kanalen + een LFE uitgang (sub).
Reden dat ik de 430 niet zou nemen is omdat hij bijvoorbeeld maar 2 digitale ingangen heeft (zit je zo aan: DVD-Computer) en geen digitale uitgang. Heeft ook geen s-video ingang (voor mij niet echt boeiend).
De 530 ondersteund net als de 630, Component Video, erg handig als je kwalitatief goede video verbindingen zoekt (beste methode).
Hier kun je alle verschillen nog eens nalezen
Prijzen bij Eurohopper (weet niet of ze in Belgie bezorgen)
RXV-630RDS 495,=
RXV-530RDS 400,=
RXV-430RDS 310,=
Als ik uit die moest kiezen zou ik zeker doorsparen voor de 630, 6.1 gaat toch wel de nieuwe standaard worden.
De Denon, ik zou toch weer doorsparen
Voor de 1803 wel te verstaan, en weer vanwege de 6.1 kwaliteten, Denon vindt ik erg mooie HT receivers maken.
Eurohopper: €520
De Onkyo is ook wel aardig, maar mist weer 6.1, nu is de vraag natuurlijk of jij dat nodig vindt, maar aangezien er 6.1 receivers binnen je budget vallen...
Over het geluid kan ik kort zijn, moet je zelf gaan luisteren!
Maar veel mensen vinden de:
Marantz - Warm
Yamaha - Scherp, helder
Onkyo - Erg helder (waarheidsgetrouw?)
Denon - Ook warm
Dit is allemaal vrij vaag en persoonlijk, luisteren dus!
Heb nu geen zin meer om ook nog over de boxen in te weiden, maar aangezien een goede center vrij duur is, en het beste klinkt wanneer hij aangevuld wordt door luidsprekers uit dezelfde serie. Bedenk hoelang je nog met je huidige boxen wilt doen of eventueel ze ook nog wil vervangen.
Zo ja, koop dan een center waarvan je denkt dat je ook ooit nog eens de rest van de serie wil aanschaffen.
Weet je dit niet (vrij logisch) koop of maak (DIY

) een wat simpelere center, todat je weer geld hebt om verder te gaan upgraden.
alstu