Klasse indeling van versterkers

Pagina: 1
Acties:
  • 710 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09 18:52
In het topic [rml][ hifi] wat wordt bedoeld met ampere ?[/rml] kwam ik de volgende link tegen:
http://web.inter.nl.net/hcc/hififaq/pgversterkers.htm
Nou heb ik naar aanleiding van die pagina een vraagje over de klasse indeling.
Klasse A, AB, B etc..

Deze aanduidingen geven een intern technisch verschil aan voor de manier waarop de eindtrap is opgebouwd. Bij een overigens goed ontworpen versterker zijn er geen waarneembare klank verschillen.

Deze aanduidingen geven geen "kwaliteits klasse" of zoiets aan, zoals wel eens gesuggereerd wordt.

Veruit de meeste transistor versterkers zijn klasse B. Klasse AB en A onderscheiden zich vooral door een aanzienlijk grotere stroom opname uit het lichtnet, welke geheel in warmte wordt omgezet. E.e.a. heeft geen effect op de geluidskwaliteit.
Dit snap ik niet. Ik heb namelijk altijd geleerd dat bij een klasse A versterker de sinus net zo veel in de plus gaat als in de min. En volgens mij moet dat dan ook tot uiting komen in de geluids kwaliteit. Kan iemand hier over even duidelijkheid verschaffen.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MARTIJN_
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:42

MARTIJN_

<<---^|^--->>

Klasse A is het beste (geen crossover vervorming) maar heeft een zeer slecht rendement.
Maar bij een goed gebouwde Klasse B of AB (AB zijn de meeste versterkers) moet je bij normaal gebruik geen verschil horen.

PGEQRZEM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

half martijn..
klasse a is niet het beste.. alleen pakt dat meestal het beste uit :Y)

klasse A word lekker warm en levert minder vermogen dan dat er in gaat ;) iig.. laag rendament..

klasse B is hoger rendament, word stukke minder warm, minders troomverbruik..alleen blijft hij niet constant dezelfde stroom leveren

klasse AB is de gulden middenweg.. hoog rendament, continue vermogen (als ik het goed heb)

klasse D is voor subs

verder ben ik geen technicus.en weet het fijne er niet van..

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:58

Sick Nick

Drop the top!

En klasse H+ ? Ook wat over gelezen bij technics versterkers. Dacht dat het wel een of andere verkoop truc zou zijn ofzo?
Class H+ amplifier circuitry achieves high power output with outstanding dynamic headroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Gitaarwerk schreef op 21 januari 2003 @ 19:51:
...
klasse A word lekker warm en levert minder vermogen dan dat er in gaat ;) iig.. laag rendament..
Daar was ik al achter. Ik ben zelf bezig met een single-ended buizen versterker (SE buizen versterkers zijn BTW altijd Klasse A). En daar gaat bijna 200W in en er komt maar 2 * 10 W uit.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SnowDude schreef op 21 januari 2003 @ 19:55:
[...]

Daar was ik al achter. Ik ben zelf bezig met een single-ended buizen versterker (SE buizen versterkers zijn BTW altijd Klasse A). En daar gaat bijna 200W in en er komt maar 2 * 10 W uit.
Wat voor versterker maak je? 300B oid? Bij buizen is het makkelijker om klasse A schakeling te bouwen aangezien er maar een lage stroom loopt. (Buis is spanningsversterker, transistor versterkt stroom)

Voor zover ik begrijp versterkt een versterker met een klasse A schakeling per transistor de gehele sinus. Bij klasse A/B wordt de sinus samengesteld door 2 devices. Heb zelf klasse A versterker verstookt 90 watt per kanaal voor 20 watt vermogen in 8 ohm.

Bij klasse D is het rendement veel hoger.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2003 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Verwijderd schreef op 21 januari 2003 @ 20:08:
[...]
Wat voor versterker maak je? 300B oid? Bij buizen is het makkelijker om klasse A schakeling te bouwen aangezien er maar een lage stroom loopt. (Buis is spanningsversterker, transistor versterkt stroom)

Voor zover ik begrijp versterkt een versterker met een klasse A schakeling per transistor de gehele sinus. Bij klasse A/B wordt de sinus samengesteld door 2 devices. Heb zelf klasse A versterker verstookt 90 watt per kanaal voor 20 watt vermogen in 8 ohm.
Het wordt inderdaat een 300B, ik krijg als het goed is deze week de trafo's en de 300b buizen binnen en dan kan ik eindelijk gaan bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

lekker

toch is 10 watt voor buizen nog best wel aardig wat geloof ik

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Die 10 watt is echt genoeg voor de gemiddelde woonkamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Gewoon speakers met een goede gevoeligheid pakken, dan is 1 watt al genoeg :)

Buizenversterkers zien er altijd wel mooi uit, nog plus puntje :) (Heb zelf gewoon transistorversterker, leuke onkyo :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MARTIJN_
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:42

MARTIJN_

<<---^|^--->>

Sick Nick schreef op 21 January 2003 @ 19:55:
En klasse H+ ? Ook wat over gelezen bij technics versterkers. Dacht dat het wel een of andere verkoop truc zou zijn ofzo?
uit de elektuur
Klasse-H
Naast de bekende klasse-A en klasse-AB instellingen bestaat bij eindversterkers
al langer de zogeheten klasse-G-variant. Deze is speciaal ontwikkeld om
met een relatief lage dissipatie van de eindtransistoren toch hoge vermogens
te kunnen produceren. Voortbordurend hierop heeft men bij Philips het klasse-
H-principe bedacht. Niet in eerste instantie om de dissipatie laag te houden
(dat is een prettig neveneffect), maar om bij een lage (accu)voedingsspanning
toch veel vermogen te kunnen opwekken. Hierbij wordt gebruik gemaakt van
twee extra elco’s die door de accuspanning worden opgeladen en bij kortstondige
uitsturingspieken in serie worden geschakeld met de 12-V-voeding.
De voedingsspanning wordt dan tijdelijk verdubbeld.
Dus gewoon wat condensatoren ontladen, wordt dus gebruikt in autoradio's en dergelijke.

PGEQRZEM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

t zit ook in een technics stereo versterker voor in de huiskamer (of waar dan ook, iig op 220), nou ja weet ik dat ook weer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Verwijderd schreef op 21 januari 2003 @ 20:08:
[...]
...(Buis is spanningsversterker, transistor versterkt stroom)
Da's niet waar, je kan zowel een buis en een transistor zo schakelen dat het een spanning- of stroomversterker wordt.
Voor zover ik begrijp versterkt een versterker met een klasse A schakeling per transistor de gehele sinus. Bij klasse A/B wordt de sinus samengesteld door 2 devices.
Dat klopt inderdaad, bij A/B wordt de sinus dmv gelijkrichting in twee helften gesplitst en wordt de bovenste helft van de sinus door één buis (helft) of transistor versterkt en de onderste door de ander.

Klasse H+ klinkt als een afkorting (commerciële naamgeving, net zoals Dolby HX-headroom extension- destijds) voor Headroom+, datgene wat ze claimen te doen. Ik zou iig niet weten wat het principe hierachter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:24
Klasse A wil zeggen dat de volledige sinus door 1 transistor verwerkt wordt, hierdoor zal hij niet naar negatief schakelen, en dus ook niet de nullijn passeren. Nadeel is dat er hierdoor veel energie verbruikt wordt, ook wanneer er geen geluid is, of in zachte passages.

Bij een klasse B zorgen 2 transistoren voor de volledige sinus, een voor de positieve en een voor de negatieve kant. De nullijn wordt dus hier wel gepasseerd, waardoor er vervorming optreedt.

Een tussenklasse is de AB klasse, waar de nullijn wel overschreden wordt, maar dit gebeurt wanneer de versterker zich nog bevindt in de klasse A, hierdoor treedt er minder vervorming op.

Maar Klasse A wil niet per definitie zeggen dat een versterker beter gaat klinken. Het is wel zo dat zachtere passages dus wel volledige capaciteit vergen en dat komt waarschijnlijk de geluidskwaliteit ten goede

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Heel veel dank, het begint allemaal weer te dagen. Ik heb dit doort dingen wel gehad toen ik nog op de MTS zat maar dat is onder tussen al weer flink weggezakt. (Of ik zat daar gewoon te veel te :Z )

Pagina: 1