Aha vandaar dattie et ook niet gaat doen
zou dan zou ik es ff gaan kijken wat die deze kaart kost

[ Voor 8% gewijzigd door LeMerchant op 04-06-2004 10:16 ]
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
[ Voor 8% gewijzigd door LeMerchant op 04-06-2004 10:16 ]
Anoniem: 69085
Anoniem: 68556
Yoow Infernis,Infernis schreef op 10 juni 2004 @ 17:20:
noobie hier.
Ik gebruik momenteel Reason 2.5 & Evolution mk-249c keys.
ff een paar vraagjes.
1. Ik heb overlaatst de gratis JP8000 refill gedownload. Nu daar zit een hele hoop beats, hi-hats, claps, cymbals, rims die ik zou willen gebruiken, maar het probleem is dat ik die alleen in de NN-19 sampler kan openen. (volgens mij toch)
Is het mogelijk op drumloops te maken in NN-19?
2. Is er een manier om NA Pro-53 in reason te gebruiken?
dank
Het werkt, thx a lot, het was zo simpelAnoniem: 68556 schreef op 10 juni 2004 @ 17:44:
[...]
Yoow Infernis,
Ik weet niet wat je hebt geprobeerd maar je kan het zaakje ook gewoon apart inladen met de Redrum. Je moet ze niet bij "patch select" inladen maar apart.
Hopelijk lukt het nu wel
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
even een zacht bumpje:UltiemeLeek schreef op 12 juni 2004 @ 10:40:
Zijn er hier nog producers die drum 'n bass maken? Zo ja, dan is het mischien leuk om mee te doen aan de producerscompetitie van het nederlandse drum 'n bass forum; met een beperkt samplepakket een zo vet mogelijk track bouwen. Meer info hierover is hier te vinden...
Anoniem: 119222
'Don't fade away for a dream!' thats all i have to say, i no longer convey the trueth about this.Anoniem: 50944 schreef op 27 september 2004 @ 17:16:
Er is dus al een topic over de ins- en outs van produceren.
Mooie topicstart maar ik zou je toch willen vragen je post daar te plaatsen.
1
| 1(234)|1(234)|1(234)|1(234) |
1
| (12)3(4)|(12)3(4)|(12)3(4)|(12)3(4) |
[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 119222 op 27-09-2004 22:40 ]
Absoluut niks over te zeggen,vragen,of melden,maar DAMN wat ben jij goed bezig
Anoniem: 8083
Anoniem: 40772
Nogal wiedes, je moet er voor werken, en als je er geld in stopt rollen er niet automatisch hits uit. Overigens laat Tiesto ook een hoop opknappen door Cor Fijneman (Traffic, bijvoorbeeld, wat dan weer gesnaaid is van Sean Deason's "Psykofuk").Anoniem: 119222 schreef op 27 september 2004 @ 22:14:
Productie van muziek vind ik persoonlijk moeilijker dan muziek draaien van de grote producenten zoals Armin van Buuren en DJ Tiesto (zowel producent/dj).
Hard werk, en DJ'en er uit noodzaak bij. Elke producer die ik ken klaagt erover; niet perse waardering, maar ook gewoon een kwestie van brood op de plank krijgen.Gelukkig zijn er ook producers die beter worden gewaardeerd. Of het nou toeval is of geluk, een echte manier om gewaardeerd producer te worden is er niet.
Zeker als je zo'n termen gebruikt, jaHoe maak je je eerste stappen in de productie van trance. Trance bestaat in het algemeen uit een bassdrum, rhythms, baselines, stringwaves en leads, en chords waarvan het volume vaak rthymisch word gemoduleerd en er een phase wave word toegepast. Hmm misschien is het toch moeilijker om uit te leggen dan ik dacht.
Maak het dan wel volledig en geef erbij aan welke noten je in Reason of Fruityloops (want daar zullen de meeste wel mee beginnen) je moet spelen. Het meest eenvoudige akkoord is gewoon de noten C-E-G tegelijk, wat jij beschrijft is een sus-akkoord, en als het zelf akkoorden waren heb je niet aangegeven of 't maj of min is.Dan zijn er nog eenvoudige accoorden. ik neem CD#G als voorbeeld, een bekend patroon om dit accoord te moduleren is als volgt.
Moog deed niks met orgels, dat deed Laurens Hammond. Taperecorders heeft 'ie bij mijn weten nooit aangeraakt voor geluiden mee te maken; je haalt 't misschien door elkaar met musique concrete.Begin jaren 60 was er een man die experimenteerde met orgels en bedacht dat je er ook andere geluiden uit zou kunnen laten komen met taperecorders of electronica componenten.
Er is geen "de Moog" net zoals er geen "de Pentium" is. Eerst werd er een grote modulaire synthesizer gebouwd (die dus bestaat uit aparte kastjes die ieder een eigen functie hebben ; geluid genereren, binnenkomende signalen filteren, het volume van signalen regelen, eigenschappen van bovenstaande kastjes gedurende de tijd veranderen (moduleren). Daarna kwam de Minimoog. En die heeft absoluut niks met trance te doen. Er zijn niet echt trance-synthesizers, net zoals er niet echt heavy-metal gitaren zijn; het heeft meer te maken met hoe je het instrument bespeelt.Hieruit is de moog ontstaan, zelfs nu is de moog een onmiskenbaar trance instrument.
Vangelis zag de synthesizer als een middel om een compleet orkest onder z'n vingers te krijgen; dat was stukken belangrijker dan nog niet bestaande geluiden maken. Dit blijkt uit de filmmuziek die hij geschreven heeft en de live-concerten; daar heeft hij er ook nog een gewoon orkest bij. Voorts is hij nog veel meer geinteresseerd in sequencers; daar heeft hij er een aantal voor zichzelf laten bouwen (de Zeit, bijvoorbeeld; de Korg Karma komt er nu het dichtst bij in de buurt maar is nog steeds lang niet zo uitgebreid.Al gauw vonden muzikanten als Vangelis uit wat voor nut dit type instumenten hadden, vangelis heeft al zijn werk er op gemaakt.
Dit is net zo iets als zeggen : "Er zijn vrachtwagens en race auto's. Een bekende producent is Ferrari"Er zijn hardware synthesizers en software synthesizers. Een bekende producent is yamaha.
Persoonlijk vind ik Reason het beste. In alle voorbeelden die zullen volgen ga ik uit van Reason. Reason maakt het mogelijk om oude hardware zoals de moog virtueel te gebruiken
Vooropgesteld dat het ding MIDI heeft en jij een MIDI-interface naar je PC hebt, anders kom je nog nergens.en zelfs een eenvoudig casio keyboard is dan voldoende om de meest fantastische geluiden uit je pc te halen.
Hokjes zijn eigenlijk helemaal niet leuk, maar wat Jarre maakte was geen trance. Wel geven een hoop trance-producers toe (Chicane bijv.) dat ze zwaar door Jarre geinspireerd zijn, of door hem zijn begonnen met muziek te maken.Veel mensen kennen ook Jean Michel Jarre, hij maakte de eerste voorloper van trance muziek.
Dan is Georgio Moroder nog een beter voorbeeld. De technologie was er overigens al lang; Theme of Dr. Who is zelfs zonder synths gemaakt, alleen met geluidsgenerator en geduldig tape snijden. Maar er zijn wel dingen om van achterover te slaan - de Fairlight CMI (een van de eerste samplers) nam op @ 100khz (iets waar we tegenwoordig mee in de buurt komen ; 24bit, 96khz) en kon maximaal 64 mb geheugen aan - en dat in 1979.In de jaren 80 (eind jaren 70) was hij een wereldster, als je de video's ziet van hem toendertijd op MTV dan zul je verbaasd staan over de technology die toen reeds bestond om muziek te maken
Nabootsen wel. Maar dan tel je de softsynths die je nog moet hebben er nog niet erbij.je ziet jean michel jarre achter grote logge apparaaten staan zoals de aparatuur van moog. Tegenwoordig is een pc genoeg om alles waar Jean Michel Jarre een grote kamer voor nodig had te kunnen nabootsen.
Helaas, de PC kent zeker dat warme gevoel van toen. In een dubbelblinde test wordt 't nu steeds lastiger (en met die Moog Modular plugin zelfs bijna onmogelijk) om voor een luisteraar het verschil te horen, in de mix. Het helpt wel mee dat je aan een Mini gewoon aan de knopjes kan draaien, terwijl je dat bij een PC altijd met een controller moet doen.Jean Michel Jarre maakt zelfs nu nog gebruik van die oude apparatuur met name voor OXYGENE reeks. Zoek zelf naar de OXYGENE reeks in filmformaat als je hem wilt zien. Als je het kan vinden OXYGENE 13, daarin bespeelt Jean één van de eerste synthesizers, en ik vind het geluid wat er uit komt zo mooi, en zo warm dat ik begrijp dat hij ze nog steeds nodig heeft, een PC kent niet dat warme gevoel uit de echte instrumenten van toen.
De basis van stemsynthese was er al in begin jaren '60 (welke frequentiegebieden, welke filterformanten). Wat je nodig had was een soort geheugenbank waar je de fonemen in kon opslaan en iets dat een ingevoerde tekst kon begrijpen om de aparte klanken achter elkaar te zetten. De C64 kon ook geen tekst genereren (SID is trouwens een betere naam voor de soundchip; CMOS zegt alleen iets over het productieproces) maar gebruikte een beperkte 4-bits, 4khz sampler. Ook kon je stukken golfvorm besparen door een constante formant aan te houden. De vocoder was er trouwens al in de jaren '30 als een compressiemethode voor telefoongesprekken.Vocoders: Wat zijn vocoders.
Iedereen kent waarschijnlijk wel de robots uit battlestar galactica genaamd de cylons, wat hebben die in hemels naam met muziek te maken? Als je luistert naar de stem van die robots dan vraag je je af hoe maken ze die stemmen, het mag duidelijk zijn in 1978 waren er nog geen computers met voice synthese, die kwamen pas eigenlijk -en zeer primitief- met de CMOS chip van de C64.
De carrier is eigenlijk helemaal niet zo eenvoudig, maar juist een harmonisch rijke toon (met een enkele sinus kun je vrijwel niks). De menselijke stem wordt door een preprocessor-gedeelte gehaald om bepaalde eigenschappen te versterken (volume boosten, compressie, bepaalde frequenties ophalen en "sibilance" versterken) alvorens deze in een filterbank verdwijnt met een stel resonante banddoorlaatfilters. Die zorgt ervoor dat de carrier wordt gemoduleerd.Het verband met muziek is dat een eenvoudige toon, genaamd de draag golf (carrier wave) word bewerkt (gemoduleerd.) met de menselijke stem.
Wat je dus wil zeggen is dat je kunt zingen in akkoordenDat betekent dat je ook gewone accoorden van een string kan moduleren en groepen zoals queen gebruiken vrij veel vocoding in hun muziek. In trance muziek word vocoding eveneens vaker dan in andere genres toegepast.
Cher zingt nog steeds goed, maar het was toen een nieuwerwets effect.Soms hoor je muziek en dan hoor je duidelijk dat een stem die zingt zuiver op toonhoogte is gebracht met manipulatie. Voorbeeld 'Cher' een wat oudere vrouw, kan vermoedelijk niet zo goed meer zingen als vroeger
Laat dat nou net geen vocoding zijn, maar pitch-correctie. De Antares Auto-Tune wordt hiervoor gebruikt. Deze kijkt wat de toonhoogte is, kijkt wat de referentie-toonhoogte is, en past dan real-time timestretching toe om het recht te trekken.maar dankzij vocoding klinkt ze loepzuiver wat natuurlijk hoorbaar is.
teveel zooi, te weinig tijd
Mjah ben ik het half mee eens. Ik ben het ermee eens dat het er ook mee te maken heeft hoe je het instrument bespeeld, maar toch is er niet uit elke synthesizer een goed trance geluid (met name vette strings) te halen. Net zoals niet uit elke synthesizer scheurende hardcore geluiden te halen zijn.Yoozer schreef op 02 oktober 2004 @ 12:43:
Er zijn niet echt trance-synthesizers, net zoals er niet echt heavy-metal gitaren zijn; het heeft meer te maken met hoe je het instrument bespeelt.
Same hereAnoniem: 40772 schreef op 01 oktober 2004 @ 21:32:
zijn er eigenlijk ook mensen bezig met ableton?
na een reis van reason naar cubase sx1--->2 ben ik eindelijk terecht gekomen bij ableton 4.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Bespelen is 1; sounddesign is een tweedeRooT schreef op 02 oktober 2004 @ 14:53:
Mjah ben ik het half mee eens. Ik ben het ermee eens dat het er ook mee te maken heeft hoe je het instrument bespeeld, maar toch is er niet uit elke synthesizer een goed trance geluid (met name vette strings) te halen. Net zoals niet uit elke synthesizer scheurende hardcore geluiden te halen zijn.
Hm, daar ben ik het toch niet mee eens. E-noid en Catscan o.a. (en van wat ik begrepen heb ook hun collega's) hebben er een of zelfs twee staan.Voorbeeld: Roland JP8000 die synth wordt veel gebruikt in trance studio's, in hardcore studio's zal je die bijna nooit tegen komen.
Alleen de Alpha Juno - en vroeger wel ja, helaas is de hoover nu wel weer wat uitgewerkt qua magieMet dit apparaat kan je hele vette strings bouwen (superstring van cygnus-x goed voorbeeld). Roland Juno zal je daarentegen wel in veel hardcore studio's tegenkomen.
Nou, houd wel in het achterhoofd dat niemand de preset "Elec Piano" op de Juno gaat gebruiken, en dat hardcore toen zo vaak de Juno gebruikte omdat het soundje zo cool was. Toch klonk 'ie niet slechtOke tegenwoordig zijn er vele betere, maar ik neem ff een voorbeeldDe juno heeft meer van die scheurende zaag geluiden. Dus er zijn zeker wel bepaalde synths voor een muziekgenre.
[ Voor 3% gewijzigd door Yoozer op 02-10-2004 16:37 ]
Ja er zullen vast meer synths zijn hoor waar dat mee kan, novation synthesizers worden d8 ik toch ook veel gebruikt daarvoor? De JP-8000 was maar ff een voorbeeld wat zo in me op kwamYoozer schreef op 02 oktober 2004 @ 16:03:
Bespelen is 1; sounddesign is een tweede. Ik zit momenteel op 't werk, maar ik kan je uit een JV-1080 nog een superzaag laten horen, en uit een JD-800 zelfs nog een TB303 - puur programmeerwerk.
Jep, van E-noid weet ik het niet maar Catscan heeft idd een JP8000, maar hij doet er niet echt veel mee. En hun collega's? Hmm heb enkele hardcore studio's gezien, maar in bijna geen een vind ik een JP8000. Meer spul als een Virus, Nord lead dat soort dingen.Hm, daar ben ik het toch niet mee eens. E-noid en Catscan o.a. (en van wat ik begrepen heb ook hun collega's) hebben er een of zelfs twee staan.
Daar ben ik het ook wel mee eens ja, ookal wordt de Juno tegenwoordig nog maar weinig gebruikt (net zoals de 909 eigenlijk, er zijn tegenwoordig veel betere drumsynths op de markt maar ze zijn wel op de 909 gebasseerd kwa sound).Ik denk dat ik het zelfs zo mag stellen dat die Juno gewoon een tak van het muziekgenre heeft gemaakt, net zoals de TB303 en TR808 dat deden met de acid, de TR707 met Chicago house, en de TR909 met dance in het algemeen.
Ja maar de Virus is ook echt zo'n overal synth, die kan je bij alles wel toepassen. Tis niet voor niks zo'n populair dingDe Virus wordt ook vaak in gewone popmuziek toegepast zonder de typische trancesounds omdat het apparaat gewoon veelzijdiger is dan alleen dat. Zelfs de Nord Modular (Mirwais) heeft een plaats, terwijl je die ook bij sounddesign op een conservatorium aantreft.
[ Voor 8% gewijzigd door RooT op 02-10-2004 16:20 ]
Ja, maar de aardigheid eraan is dat een Novation een virtueel-analoog is en een JV-1080 en JD-800 sample-based synths zijn. Die hebben over 't algemeen niet zoveel punch en zijn stukken lastiger te programmeren (naja, JD is een hele positieve uitschieter)RooT schreef op 02 oktober 2004 @ 16:17:
Ja er zullen vast meer synths zijn hoor waar dat mee kan, novation synthesizers worden d8 ik toch ook veel gebruikt daarvoor?
Toch zit het grootste geheim in het programmeerwerk. Want in de VA-markt is was best goed te scoren; Roland, Yamaha en Korg hebben na hun JP, AN1x en Z1 nooit meer iets gemaakt omdat ze toch niet tegen de bedrijven uit Europa konden opboksen. Als je in de gaten houdt wat de specificaties zijn qua polyfonie, filters en effecten zie je dat er maar per 'generatie' een paar synths zijn, en ook nog vaak op verschillende markten gericht. En ja, ze hebben zeker hun eigen sound, maar luister maar eens naar de soundsets van Manuel Schleiss en kijk wat het verschil is tussen de Virus C en de QDe JP-8000 was maar ff een voorbeeld wat zo in me op kwamMaar ik ben het er toch niet mee eens dat het puur programmeerwerk is. Waarom zijn er anders zoveel verschillende synths? Juist omdat ze allemaal toch hun eigen sound hebben.
Catscan zit tegenwoordig lekker met z'n ARP 2600 te spelen, dikke oude analoge meukJep, van E-noid weet ik het niet maar Catscan heeft idd een JP8000, maar hij doet er niet echt veel mee. En hun collega's? Hmm heb enkele hardcore studio's gezien, maar in bijna geen een vind ik een JP8000. Meer spul als een Virus, Nord lead dat soort dingen.
En qua interface. Maar "beter" is relatief; je wilt gewoon een solide sound, maar er zijn meerdere wegen om die te bereiken.Daar ben ik het ook wel mee eens ja, ookal wordt de Juno tegenwoordig nog maar weinig gebruikt (net zoals de 909 eigenlijk, er zijn tegenwoordig veel betere drumsynths op de markt maar ze zijn wel op de 909 gebasseerd kwa sound).
An sich wel jammer.. over twintig jaar of zo "Virus C Cult-Virtueel Analoog te koop voor €4800, serienummer 23xxx" gaat dan de mist inJa maar de Virus is ook echt zo'n overal synth, die kan je bij alles wel toepassen. Tis niet voor niks zo'n populair ding
ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13
Anoniem: 14038
Anoniem: 40772
'k ga daar maar eens kijken.. thanx voor de tipAnoniem: 14038 schreef op 03 oktober 2004 @ 15:05:
Voor de mensen die echt wat over produceren (componeren) willen weten.
Kijk ook eens op http://www.synthforum.nl
Daar heb je niet van die figuren als pieter-post die dingen posten waarvan je je afvraagt hoe groot z'n fantasie wel niet is. (ken je verder niet maar je zat er behoorlijk naast)
Wel de verzameling van meeste kennis van synths en producerenop dit gebied van de hele benelux. Veel tips en tricks over technische zaken en ook nog eens een gezellige sfeer.
Anoniem: 115939
Anoniem: 14038 schreef op 03 oktober 2004 @ 15:05:
Voor de mensen die echt wat over produceren (componeren) willen weten.
Kijk ook eens op http://www.synthforum.nl
[ Voor 47% gewijzigd door Anoniem: 115939 op 04-10-2004 20:53 ]
Anoniem: 115939 schreef op 04 oktober 2004 @ 15:03:
[offtopic]
Echt goede muziek componeren met kennis van zaken? Ja graag!!! Daar zitten dan vanzelfsprekend ook mensen die verder komen dan standaard oenk-oenk-oenk-oenk (één "oenk"-basedrum op iedere tel, creatief?!?
offtopic:
Hmmm), daar wordt ik echt helemaal gestoord van, dat hoor de je hele dag op 538. Hoe kan dat nou verkopen, of wordt het gepushed? (overgens, dit is persoonlijk hoor, no-offence..)
Opbouw is het beste te leren door eens aandachtig een goed bestaand nummer te beluisteren (liefst zowel de lange clubmix als de korte radio-edit; zo doe je zowel de DJ als de TMF-kijker een plezier, en een korte versie moet net zoveel power kunnen hebben) en dan bij te houden welke 'lagen' van instrumenten er worden geintroduceerd.offtopic:
Sorry, ik produceer niets, maar ben wel altijd geïntresseerd hoe een nummer is opgebouwd.
offtopic:
Er zitten soms ontzettend gave nummers tussen, echt waanzinnig lekker. Neem Prodigy, Chemical Brothers, Underworld (en vele anderen die je vaak pas 's avonds of 's nachts hoort) om er zomaar een paar te noemen.
[ Voor 4% gewijzigd door Yoozer op 04-10-2004 21:43 ]
Anoniem: 115939
Wat mij betreft niet, bedankt voor het antwoord. Ik zal het topic uit intresse in de gaten blijven houden.Yoozer schreef op 04 oktober 2004 @ 21:42:
[...]
Sorry trouwens als 't nu lijkt alsof het forum proberen te spammen.
[ Voor 74% gewijzigd door Anoniem: 115939 op 04-10-2004 22:59 ]
Anoniem: 11966
Ontwikkelaar van NPM library Gleamy
Heb ik eens geprobeerd. Is best pittig, ik wilde eerst een realistische weergave proberen maar ik heb nog even geen tooltje gevonden dat goed werkt. Visio, Illustrator...Gitaarwerk schreef op 09 november 2004 @ 10:08:
ik zie dat het topic nog steeds leeft.. ik ben nu bezig eigenlijk om mijn studio een vaste indeling te gaan geven. Alle apparaten en aanschaf traject in kaart te brengen en nu ook alles te gaan bekabelen. Ik heb er een hoop ingehad en weer uitgehad.
http://www.elementalaudio.com/products/neodynium/index.html niks?vinden jullie trouwens niet irritant dat er zo weinig dynamiek/preamps apparaten zijn die je niet met midi kan besturen.
(compressors, mic pre-amps, etc)
Anoniem: 140923
Geldt dit ook voor een audigy 2 zs? Ik heb ook cubase sx namelijk, en gebruik nu ook de full duplex drivers. Als ik em dan ook van 50 ms naar 5 kan omlaag halen zou dat geen magere winst zijnAnoniem: 64254 schreef op dinsdag 29 oktober 2002 @ 11:06:
Ik heb misschien nog een tip voor mensen met een sblive!!
Ik gebruik zelf de ASIO-full duplex drivers die cubase meelevert!Als je dan naar je asio-control panel gaat kan je zelf handmatig de buffergrootte instellen...b.v. 2048 samples is gelijk aan 46 ms latency,1024=23 ms,512=11 ms.Je kan ze zo klein mogelijk instellen als je pc 't toelaat.(bij alle audio-apps die 't toelaten gebruik ik die driver)
Ben eigenlijk ook toe aan een nieuwe kaart maar met een latency van 5 ms op een sb-live ben ik voorlopig nog wel tevreden.
Die KX-drivers zijn mij wat te buggy dus daar begin ik niet aan!!(vooral niet als je af en toe ook nog wat wil gamen)
Anoniem: 19894
* SuBBaSS maakt ook trance.KillerDream schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 09:08:
Zijn hier ook mensen die (trance) muziek maken met reason 3.0?
Lijkt me wel een keer leuk en leerzaam om samen met iemand anders iets te gaan componeren.
Het klikt of het klikt niet. Je moet behoorlijk soulmates zijn, 1 visie etc. en dan nog moet je elkaar niet in de weg lopen; duidelijk taken afspreken, opletten als de andere wat aan 't doen is, en je niet vervelen. Het helpt als je meerdere toetsenborden hebt - of zelfs 2 computers zodat je apart dingetjes kan ontwikkelen, en zonder over de schouder van de andere moet reiken om wat voor te doen of een ideetje uit te werken. Niks zo irritant als met z'n tweetjes achter de computer zitten en krampachtig met die muis liggen te rotzooien.SuBBaSS schreef op maandag 07 november 2005 @ 20:51:
Ben wel benieuwd naar de ervaringen ermee.
Nee.Zou er een verschil in latency zijn tussen die twee mogelijkheden?
Juist. Naja, hardstikke mooi, dan; tenzij je dat teveel vindtIn principe is de (driver van ~) de soundcard verantwoordelijk voor de latency toch? Mijn Revo geeft me in Cubase een ruime 10 ms. en dat gaat prima zo.
Thanks for shining your light man!Yoozer schreef op maandag 07 november 2005 @ 22:32:
[...]
Het klikt of het klikt niet. Je moet behoorlijk soulmates zijn, 1 visie etc. en dan nog moet je elkaar niet in de weg lopen; duidelijk taken afspreken, opletten als de andere wat aan 't doen is, en je niet vervelen. Het helpt als je meerdere toetsenborden hebt - of zelfs 2 computers zodat je apart dingetjes kan ontwikkelen, en zonder over de schouder van de andere moet reiken om wat voor te doen of een ideetje uit te werken. Niks zo irritant als met z'n tweetjes achter de computer zitten en krampachtig met die muis liggen te rotzooien.
Ik heb (met samenwerkingen) altijd het melodie-stuk gedaan, inspelen, akkoorden en zo. Mijn collega was dan of bezig met wat begeleiding erbij te doen of hij was met Cubase bezig om wat ik ingespeeld had te quantizen.
Ben jij (deel van) Brennan & Heart? Dan kom je als ik me niet vergis toch ook uit de buurt van 058? Ik zie jullie naam nog wel eens langsvliegen op flyers en posters hier.![]()
[...]
Nee.
MIDI is maar (praktisch bekeken) 33k6 qua snelheid. Hoge latency krijg je als je geen ASIO-compatible kaart gebruikt. Bij die Revo zitten ASIO 2 compatible drivers, ik weet niet of die apart geinstalleerd moeten worden (omdat dit toch eigenlijk meer een game-kaartje is dan een producerskaartje, met alle respect).
Laat dat met alle respect maar weg hoor, het was een bewuste keuze omdat ik toch aan een budget gebonden was. Toen ze hier bij Update computers M-Audio leverden heb ik nog getwijfeld tussen de Revo en de Delta 24/96 en tja, het is dus de cheapste geworden. (Dom achteraf wb. de midi, maar goed).
[...]
Juist. Naja, hardstikke mooi, dan; tenzij je dat teveel vindt. Voor MIDI zou ik sowieso uitkijken naar een USB > MIDI kabeltje, dat werkt prettiger over 't algemeen, ook met inpluggen in andere computers (aangezien de meeste joystickpoorten toch wel gedumpt worden). Die joystickdingen zijn IMHO een beetje bagger (vaak ellende over gehoord).
Goeie tip, zal ik eens naar uit kijken. Ik liep er vorige week al tegenaan dat mijn midi kabel net te kort is voor mijn keyboard, dus een goed moment om dat te gaan proberen.
En tja, wat die latency betreft: met die SB van me had ik over de 100 ms. en dat is natuurlijk helemaal niet speelbaar. Nu heb ik er geen last meer van, maar ik geloof best dat als het nog korter wordt het ook alleen maar fijner speelt.
Ach ja, je kunt niet alles hebben.
[ Voor 17% gewijzigd door Yoozer op 08-11-2005 18:29 ]
Anoniem: 56369
[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 56369 op 25-11-2005 13:51 ]
Echte instrumenten die uit een synthesizer of plugin komen of het daadwerkelijk opnemen van real-life-real-world gitaar/viool/pianospel?Anoniem: 56369 schreef op vrijdag 25 november 2005 @ 13:47:
Even een vraagje tussendoor. Ik wil zelf ook muziek gaan maken vooral met echte instrumenten zoals gitaar, viool, pianogeluiden etc., maar ik kom er niet uit welk programma het beste is om muziek from scratch te creeen.
Maar Logic 7 is niet het enige programma dat dat soort dingen kanIk heb trouwens een PC en ben niet van plan over te stappen naar de Mac. Een vriend van mij heeft wel een Mac en die is bezig met Logic 7en daarmee kun je erg goed melodien tekeken, maar op de pc is de laatste versie 5.5 en het wordt ook niet meer verder ontwikkelt voor dit platform. Dus of het handig zou zijn om met Logic te beginnen weet ik niet.
Nou, het is in de eerste plaats eigenlijk voor live-werk bedoeld. Een liveset met electronische muziek is best verdomd moeilijk, vergeleken met een normale band, omdat je bandleden veel sneller kunnen meedenken en corrigeren. Je zit ook altijd met een balans tussen wat je zelf live speelt, thuis moet voorbereiden (samples, patterns), en wat je daar on-the-fly componeert.Ik heb zelf al een paar uurtjes met Ableton Live 5 geknutselt, maar ik krijg meer het gevoel dat dit programma niet zo zeer is voor het muziek maken, maar meer voor het dj gebeuren, het afmixen etc.
Voordat je je keuze zo zwart-wit stelt, kijk eerst ook eens naar:Om een lang verhaal kort te maken, welke programma kan ik het beste gebruiken om muziek mee te creeren, Logic 5.5 of Ableton Live 5?
Ik bedoel hier echte instrumenten die uit een synthesizer of plugin komen. Real-life kan ik ze niet bespelen, alhoewel ik dat wel zou willen, maar dat is wat andersEchte instrumenten die uit een synthesizer of plugin komen of het daadwerkelijk opnemen van real-life-real-world gitaar/viool/pianospel?
Een Audigy2 ZS moet volgens mij voldoende zijn? Het is wel de budget versie, dus ik heb er geen kastje bij voor digitale ingangen.Als je dus een piano wilt kun je bijvoorbeeld kijken naar Native Instruments' "Akoustik Piano". Om dit te gebruiken kun je het standalone draaien, maar als je iets wil opnemen of melodieën in wil spelen heb je een sequencer nodig (bijvoorbeeld dus Logic, Cubase, of wat er hier onder genoemd is), samen met een ASIO-compatible geluidskaart en een MIDI-interface (of een USB-MIDI controller keyboard). Als je al een keyboard of synthesizer hebt is een ASIO-geluidskaart met een USB-MIDI kabel over het algemeen al genoeg; sommige ASIO-geluidskaarten hebben er ook al een MIDI interface op zitten dus heb je die kabel ook al weer niet nodig
Bij cubase krijg ik een beetje het gevoel alsof het te makkelijk is, voor beginners en dat de mogelijkheden niet zo enorm zijn als Logic. Ik heb al een tijdje Logic in actie gezien en wat je daar allemaal mee kan doen is echt enorm, ook qua Vst-plugins. Maar volgens jou is Cubase net zo proffesioneel en goed als Logic?Maar Logic 7 is niet het enige programma dat dat soort dingen kan . Cubase is er ook nog. Melodietjes "tekenen" gebeurt overigens op een zogenaamde "piano roll" - zoek op dat woord en sta versteld hoeveel sequencerpakketten dat nog meer hebben .
-FL Studio lijkt mij niks, omdat ik mij niet wil concentreren op electronische muziek.FL Studio (voornamelijk geschikt voor electronische muziek vanwege de manieren van sequencen), compleet pakket met voor elk wat wils (maar wederom meer electronica dan "echte" instrumenten)
- Reason (complete studio, kan geen VST plugins gebruiken maar heeft uitbreidingspacks "refills" zodat je de sampler van Reason kan gebruiken als bijv. een bron van orchestrale geluiden)
- Sonar (weet ik niet veel van om eerlijk te zijn)
- Cakewalk Project 5 (de nieuwe versie lijkt een beetje op Ableton Live)
Ah, okee.Anoniem: 56369 schreef op vrijdag 25 november 2005 @ 22:44:
Zo, bedankt voor het uitgebreide antwoord![]()
Ik bedoel hier echte instrumenten die uit een synthesizer of plugin komen. Real-life kan ik ze niet bespelen, alhoewel ik dat wel zou willen, maar dat is wat anders
Nee, nee, nee neeEen Audigy2 ZS moet volgens mij voldoende zijn? Het is wel de budget versie, dus ik heb er geen kastje bij voor digitale ingangen.
Bij cubase krijg ik een beetje het gevoel alsof het te makkelijk is, voor beginners en dat de mogelijkheden niet zo enorm zijn als Logic.
Jazekers. Het is alleen vaak dat computers in studios al voornamelijk Macs zijn, en ook al is Cubase ook voor de Mac verkrijgbaar, de PC-gebruikers hebben bij Steinberg schijnbaar een streepje voor.Ik heb al een tijdje Logic in actie gezien en wat je daar allemaal mee kan doen is echt enorm, ook qua Vst-plugins. Maar volgens jou is Cubase net zo profesioneel en goed als Logic?
Als je niet naar de Mac over wil stappen is er verder weinig keus ben ik bang. Maar let wel; je hebt nu Logic in bedrijf gezien bij een ervaren gebruiker en dat is natuurlijk indrukwekkender dan even zelf met Cubase aan de gang gaan en wat proberen. Ook helpt 't een hoop als je al een lading plugins hebt waar je mee aan de slag gaat; het stikt van de freeware VST plugins en de kwaliteit is soms absurd goed.Ik denk dat ik Cubase maar eens moet proberen en kijken hoe dat werkt. Ben benieuwd.
Use a PC. Use a Mac. Use a wax cylinder for all I care. Linkin Park isn't better for using ProTools just as The White Stripes isn't better for using an 8-track reel-to-reel. If you sit there and spew forth how your PC is faster and cheaper than my Mac, all you're really saying is "Hey, look at me! I'm not making music tonight!"
[ Voor 18% gewijzigd door Yoozer op 26-11-2005 13:01 ]
Kan je dit verder verklaren? Sinds de audigy hebben ze gewoon asio drivers, en in gelijk welk programma maakt het dus verder totaal niet uit, je stuurt geluid naar een asio uitgang, en dat komt uiteindelijk via de da convertors op de uitgang terecht.Yoozer schreef op zaterdag 26 november 2005 @ 12:30:
*jankt*
Fuck Audigy! Audigy's zuigen voor muziekproductie. Leuk voor spelletjes, films en je mp3-collectie maar NIET. VOOR. PRODUCTIE.
*haalt adem*
Zo
Een zwak punt bij Creative, als sinds de eerste Live's uit 1998, is nogsteeds dat de processors intern met 48KHz werken. In de praktijk heb je dus vrijwel altijd 2 maal samplerate conversion tussen je source materiaal en de SPDIF output (44.1->48->44.1).Adion schreef op zaterdag 26 november 2005 @ 13:23:
Kan je dit verder verklaren? Sinds de audigy hebben ze gewoon asio drivers, en in gelijk welk programma maakt het dus verder totaal niet uit, je stuurt geluid naar een asio uitgang, en dat komt uiteindelijk via de da convertors op de uitgang terecht.
En de da convertors zijn heus niet zo slecht sinds de audigy's.
Ik gebruik overigens zelf een audigy 2 zs icm kx drivers, en ben daar zeer tevreden over. Ik kan ook niet echt bedenken wat een duurdere kaart mij meer kan bieden voor productie, behalve dan meer in/outputs en eventueel drivers die een lagere latency mogelijk maken (hoewel ik met m'n audigy ook gemakkelijk 8 ms latency haal, wat voor mij ruim voldoende is)
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Naja, een E-mu 0404 of een Audiophile 24/96 bieden ook niet meer in die zin; maar er zit minder rotzooi bij en de DSP die er op de Audigy zit wordt tijdens productie niet gebruikt (terwijl de effecten die op de E-mu zitten wel toe te passen zijn). Dat dus, en het 44 > 48 > 44 kHz verhaal; een hoop mensen werken op 16/44 of 24/44 en dan moet zo'n kaart geen compromis of nodeloze conversie ertussen hebben maar het gewoon doen. De Audigy zit intern gefixt op 48kHz en de enige andere methode is om 24/96 te draaien.Adion schreef op zaterdag 26 november 2005 @ 13:23:
Ik kan ook niet echt bedenken wat een duurdere kaart mij meer kan bieden voor productie, behalve dan meer in/outputs en eventueel drivers die een lagere latency mogelijk maken (hoewel ik met m'n audigy ook gemakkelijk 8 ms latency haal, wat voor mij ruim voldoende is)
[ Voor 3% gewijzigd door Yoozer op 26-11-2005 14:39 ]
Da's een hele goede optie als je al zo'n ding hebt, maar it defeats the purpose een beetje als je nog een kaart zoektSuBBaSS schreef op zaterdag 26 november 2005 @ 17:19:
Ik was altijd wel bekend met de tekortkomingen van de Audigy (hell, heb er zelf lange tijd mee gewerkt), maar 1 ding weet ik wel: laat dat hele pakket creative drivers links liggen en ga meteen op zoek naar de Kx Project drivers.
Je hebt verder niks qua instellingen gewijzigd? Gewoon "spontaan" eens een keer gebeurd? Cubase heeft in de MIID Device instellingen misschien nog wat opties; vroeger had je MMESetup.exe maar tegenwoordig is dat vervangen door iets anders (ben er zelf ook nog niet helemaal uit; ik moet namelijk er voor zorgen dat Cubase niet m'n complete Midex leegjat maar van 2 poorten afblijft).Heeft er iemand enig idee wat ik hier over het hoofd zie? Ik omschrijf het waarschijnlijk wat vaag, als er meer info nodig is, dan vul ik dit aan.
[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 56369 op 26-11-2005 19:10 ]
Helderder en warmer? Sowieso holle termen, maar ik geloof niet dat het echt anders klinkt. Je latency gaat omlaag, maar dat is het dan ongeveer wel, toch?Anoniem: 56369 schreef op zaterdag 26 november 2005 @ 18:25:
Aha ik ben al een stuk wijzer geworden van je verhaal Yoozer, bedankt. Ik ga eens beginnen met Cubase en als ik mijn cashflow probleem hebt weggewerkt haal ik een andere geluidskaartVoorlopig eens de Kx drivers proberen.
edit:
De Kx drivers zijn echt een verbetering zeg. Het geluid klinkt zoveel helderder en warmer![]()
Canon EOS 6D / Samyang 14mm f/2.8 / 17-40mm f/4.0 / 35mm f/1.4 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 70-200mm f/4 IS mercarra.nl
Klopt, ik had gelukkig de kaart dan ook al voordat van het bestaan van die drivers wist.Yoozer schreef op zaterdag 26 november 2005 @ 17:49:
[...]
Da's een hele goede optie als je al zo'n ding hebt, maar it defeats the purpose een beetje als je nog een kaart zoekt
Ik hoefde in Cubase eerst ook niks in te stellen wat dit betreft; de driver selecteren en hij deed het gewoon prima in Cubase èn Reason. Hetzelfde heb ik nu gedaan met de MPU-401 driver: gewoon selecteren en toen deed het zich voor. Ik ben vervolgens wel dieper erin gedoken, maar ik kan het nog niet vinden. Zouden de midi mogelijkheden van mijn mobo gewoon beperkt kunnen zijn ofzo?Je hebt verder niks qua instellingen gewijzigd? Gewoon "spontaan" eens een keer gebeurd? Cubase heeft in de MIID Device instellingen misschien nog wat opties; vroeger had je MMESetup.exe maar tegenwoordig is dat vervangen door iets anders (ben er zelf ook nog niet helemaal uit; ik moet namelijk er voor zorgen dat Cubase niet m'n complete Midex leegjat maar van 2 poorten afblijft).
[ Voor 5% gewijzigd door SuBBaSS op 27-11-2005 11:40 ]
Onder Fx settings staat reverb uit. Bij de modules onder DSP settings is staat wel een mooi schema met van alles en nog wat, wat niet te vergelijken is met mijn oude drivers natuurlijk, omdat die hetgeen niet had. Ik vind het gewoon hele goede drivers@K: Kijk eens in de mixer bij de instellingen, fx stettings is dat geloof ik. Grote kans dat standaard de reverb aan staat, dat verklaart het warme denk ik. Anders moet je eens kijken bij de DSP settings, daar zie je een schema met verschillende "modules", dat is de processing chain. Het kan ook goed zijn dat daar iets tussen zit wat het geluid bewerkt.
Handleiding. File > Export (mixdown) to .wav. Vervolgens met RazorLAME omzetten naar mp3, dat hoeft niet met Cubase zelf.Anoniem: 140923 schreef op maandag 16 januari 2006 @ 22:36:
Oke, een behoorlijke kick, maar dat moet dan maar.
-Het gebiedje dat je kunt loopen om het hele liedje geplaatst.
Dit is een erg nooberige vraag, maar ik kon het echt niet vinden. Bvd!
Anoniem: 136571
Ik heb er ervaring mee, ik heb met de creative drivers en de kx drivers gewerkt. Een duidelijk verschil heb ik nooit gehoord, maar de creative kaarten zijn ook gewoon bagger. Ik heb een soundblaster 512 (zoiets als de live) en de rear en front klinken gewoon Behoorlijk verschillend. Hierover is ook genoeg te vinden op internet, het gebruik van de front wordt afgeraden.SuBBaSS schreef op zondag 27 november 2005 @ 11:05:
@Mercara: heb je er zelf ervaring mee als ik vragen mag? Dat het holle termen zijn ben ik met je eens en ik vraag me dan ook wel eens af of ik niet wat beïnvloedbaar ben.
Canon EOS 6D / Samyang 14mm f/2.8 / 17-40mm f/4.0 / 35mm f/1.4 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 70-200mm f/4 IS mercarra.nl
[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 140923 op 17-01-2006 23:25 . Reden: typo ]
MIDI heeft niks met latency te doen; je geluidskaart en je drivers hebben dat.Anoniem: 140923 schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 23:24:
Behalve dat ik een MIDI ingang nodig heb om m'n oude synthje aan te sluiten. Nou vroeg ik me af of USB > MIDI een oplossing voor mij is - krijg je geen last van grote latancies of cpu belastingen?
Ik heb nu in totaal 3 MIDI interfaces (pimp, pimpWat is jullie advies?
Het ligt eraan hoe je de akkoorden wil veranderen.. maar kun je in de piano roll niet de akkoorden selecteren en ze dan omhoog of omlaag slepen? Goed, dat gaat niet werken voor majeur > mineur, maar het scheelt opnieuw inspelen. Anders lijkt 't erop dat je het handmatig moet doen of de chord tool gebruiken (net boven de "slide").mercarra schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 17:24:
Nog even een algemeen producing vraagje. Stel ik maak een trancenummer met (lekker standaard) acht accoorden achter elkaar. Vervolgens maak ik hier 2 basslines onder (1 laag en sublaag) een extra lead en wat strings. Ik heb dus nu 5 patterns gebaseerd op dat ene accoordenschema. Nu kom ik erachter dat ik de laatste 2 accoorden ga veranderen. Prima, maar dan moet ik alle paterns weer langs om de boel om te gooien. Is hiervoor een slimmere manier?
[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 140923 op 18-01-2006 15:31 . Reden: typo ]
Alleen voor externe audio interfacesAnoniem: 140923 schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 15:28:
Bedankt Yoozer! Wordt dus een usb'tje voor mij. Ik heb zowel usb (2 uiteraard) als firewire tot m'n beschikking, maar dat lijkt me weinig uit te maken?
Je interface heeft er een MIDI out die heel nuttig is als je ooit een module aanschaft, een andere synthesizer, of als er een kennis langskomt met zijn apparatuurEen MIDI in op m'n pc lijkt me dus genoeg... of is het toch ergens handig voor?
[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 140923 op 19-01-2006 23:36 ]
Mixed Reality dev
ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13
[ Voor 21% gewijzigd door Menesis op 20-01-2006 17:03 ]
Mixed Reality dev
Has Balls
Het verschil vervaagt steeds meer, maar het idee achter een (home/entertainer/arranger) keyboard is dat je een hoop voorgeprogrammeerde ritmes hebt en voornamelijk "natuurlijke" instrumenten zoals piano's, violen, trompetten, etc. waarmee je gelijk vooruit kunt. Keyboards hebben ook vaak on-board speakers en vrijwel geen sliders en draaiknoppen.Youri Carma schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 16:47:
Ik ben een Nbee newbie op gebied van kennis over electronic Keyboards en Synthesizers, sterker nog, ik weet het verschil niet eens?
Computers zijn juist helemaal niet zo goed als geluidsbron, maar dat terzijdeIk wil een electronische keyboard of synthesizer op mijn computer gaan aansluiten. Idee is laat de computer doen waar hij goed in is zodat ik allerlei sounds of samples heet dat geloof ik, kan spelen. Zoals Old Hammond Sound Original, Distorted, Flangered etc.. Kortom ik moet kunnen sleutelen aan de Sound.
Wat heb je te besteden? Je kunt al beginnen met een E-mu 0404 of zo.- Welke geluidskaart is hiervoor aangeraden kwalitatief & "Preiswertig"?
Wat heb je te besteden? Als controller keyboard is een CME UF-8 misschien aan te raden; goede aanslag en niet duur.- Welke soort/merk Key of Synth is "Ok" kwalitatief & ook zijn prijs waard?
(En de geluidskaart) - een versterker en speakers.- Wat heb ik nog meer nodig buiten de comp en het keyboard?
Wat bedoel je hier mee? Als dit jouw term is voor het pookje of het halve wieltje naast of linksboven het toetsenbord; dat heet een pitch bender. Deze zitten gewoon ingebouwd in het controllerkeyboard zelf; ik ben ze nog niet apart tegengekomen. Zelf geef ik de voorkeur aan het halve wieltje; de modulatie (waar je bijvoorbeeld de snelheid van de Leslie mee aan kan sturen) bij het joystickpookje wordt gedaan door deze naar boven te drukken. Een modulatiewiel is veel makkelijker in te stellen en veert ook niet terug. Stukken praktischer dus.- Wat is een handige "Pitchcontrol"
Als ik het zo mag gokken : FL Studio omdat het zo goedkoop is.- Welk muzieksoftware word het meest gebruikt
Dat is een niet te beantwoorden vraag. Generale concensus is ProTools wat zowel werkt op Apple als PC, alleen heb jij daar weinig aan. Iets als FL Studio of Cubase SL is stukken geschikter.en is het meest profi?
Geluidskaart: 100 euro. VST-plugin: 200 euro ( http://www.thomann.de/tho...ments_b4_ii_prodinfo.html ) . Controllerkeyboard : 500 euro.- Wat kost mij zoiets minimaal? Wat voor bedrag moet ik gaan sparen?
Niet te beantwoorden.- Wat kost een beginners Key of Synth?
www.synthforum.nlIk weet dat het een hoop domme vragen zijn maar ik ben niet voor niets een NB newbie.
Alle vragen hoeven hier ook niet per se hier beantwoord te worden. Verwijzingen naar andere forums, linx zijn zeer welkom.
[ Voor 18% gewijzigd door Yoozer op 09-02-2006 17:37 ]
[ Voor 16% gewijzigd door Youri Carma op 09-02-2006 18:11 ]
Has Balls
mwoh mijn tips:Youri Carma schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 16:47:
Ik ben een Nbee op gebied van kennis over electronic Keyboards en Synthesizers, sterker nog, ik weet het verschil niet eens?
Ik ben echter wel zeer musikaal en zou graag opnieuw uiting gaan geven aan mijn muzikale gevoelens. Misschien sta ik hier offtopic of is er een betere topic waar ik met wat vragen terecht kan maar vooralsnog heb ik deze nog niet gevonden? Dus steek ik hier maar even van wal.
Ik wil een electronische keyboard of synthesizer op mijn computer gaan aansluiten. Idee is laat de computer doen waar hij goed in is zodat ik allerlei sounds of samples heet dat geloof ik, kan spelen. Zoals Old Hammond Sound Original, Distorted, Flangered etc.. Kortom ik moet kunnen sleutelen aan de Sound.
- Ik wil een toetsenbord met net zoveel toetsen als een concertvleugel en ze moeten aanslag gevoelig zijn (Zeer) en met een handige "Pitchcontrol".
- Welke geluidskaart is hiervoor aangeraden kwalitatief & "Preiswertig"?
- Welke soort/merk Key of Synth is "Ok" kwalitatief & ook zijn prijs waard?
- Wat heb ik nog meer nodig buiten de comp en het keyboard?
- Wat is een handige "Pitchcontrol"
- Welk muzieksoftware word het meest gebruikt en is het meest profi?
- Wat kost mij zoiets minimaal? Wat voor bedrag moet ik gaan sparen?
- Wat kost een beginners Key of Synth?
Ik weet dat het een hoop domme vragen zijn maar ik ben niet voor niets een NB.
Alle vragen hoeven hier ook niet per se hier beantwoord te worden. Verwijzingen naar andere forums, linx zijn zeer welkom.
Ik wist heerlijk ook niet bij welke forum zoiets te posten. Ja, ook ik wil producen maar alleen mijzelf en het muziek maken komt op de eerste plaats ik verbeeld mij in die zin niet zoveel. Alhoewel?
"Vangelis" "Vollenweider!" "Bill Brown" "Cocteau Twins" watch it!
There is a new sherif in town!
Just Kdn Folks.
Mixed Reality dev
[ Voor 157% gewijzigd door Youri Carma op 13-02-2006 17:38 ]
Has Balls
SX3 heb ik zelf in bezit. Dit zou ik overhouden. Hypersonic is overigens een plugin, geen productieprogramma; het komt overeen met een (hardware synth) workstation - een grote collectie bruikbare geluiden met een relatief eenvoudige engine qua synthesis.Youri Carma schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 21:26:
Music Production:
Steinberg Cubase SX 3.1.1.944
Steinberg Hypersonic 1.12.80
Ableton Live 5.02
ImageLine FL Studio v5.0.2c Studio Producer XXL Edition
Propellerhead Reason 3.0
Nog nergens voor nodig en SX3 heeft dezelfde engine.Steinberg Nuendo v3.1.1.944
Het eerste jaar of zo simpelweg te ingewikkeld.Plogue Bidule 0.9
Vrolijk laten staan.Sample Workstation
IK Multimedia Sampletank XL DXi RTAS VSTi v2.1.0
Virtual Synth
Native Instruments Absynth 3.0.2.011
ReFX Vanguard VSTi v1.5.1
Dit is een host, geen synth zelf. Je hebt al genoeg hosts.Jorgen Aase energyXT VSTi 1.3.5
Ook een host. Laten liggen; eigenlijk is FL/SX/Live/Reason al overkill.Jeskola Buzz (Modular software based synthesizer)
Houden; Rhythm Rascal kan door je host gedaan worden.DrumSampler
Native Instruments Battery 2.10
De enige die je nodig hebt. RazorLAME gebruiken voor de mp3tjes.Audio Editing
Steinberg WaveLab 5.01b
Lees je noten? Nee? Weg ermee. Ja? Cubase kan ook notatie schrijven.Music Notation
GVOX.Encore.v4.55
Sibelius 4.0
Logic, een Alesis QS8.2 als masterkeyboard, een Virus C desktop en dan nog wat rackprut die ik niet kan ontcijferen... da's nog niet echt veelFoto van mijn nieuwe studio (Niet Echt)
http://billbrownmusic.com/photos/BB_Studio_1-Mar2005-800.JPG
[ Voor 139% gewijzigd door Youri Carma op 10-02-2006 20:36 ]
Has Balls
Als het het goed begrijp kun je je geen m audio ks pro 88 veroorloven maar wil je er wel info over? Naja komt ie:Youri Carma schreef op vrijdag 10 februari 2006 @ 13:51:
Mij budget strekt niet verder dan € 200,- waarschijnlijk tenzij € 300,- gewoon een verstandiger bedrag is om uit te geven qua prijs/kwaliteit verhouding.
Ben een beetje 2ehands aan het rondneuzen geweest. Wat ik zo al kan kopen tot dit bedrag:
Geen M-Audio USB Masterkeyboard Keystation Pro 88 € 520,-
Is dit nu echt zo'n goed ding? Hoe zit het met de toetsaanslag?
Wel een M-Audio Keystation 88es incl standaard en usb kabel € 175,-
Hoe zit het met de toetsaanslag?
Mixed Reality dev
[ Voor 112% gewijzigd door Youri Carma op 12-02-2006 07:32 ]
Has Balls
Die CME dingen spelen hetzelfde als de m audio. En ik kreeg het idee dat die kwalitatief ook minder was dan de m audio; de knopjes leken wat fragieler en van goedkoper plastic. Vergis je trouwens niet: zowel de m audio als die CME dingen zijn van metaal gemaakt. Alleen de bovenkant en zijkant van de m audio zijn van kunststof.Youri Carma schreef op zaterdag 11 februari 2006 @ 22:28:
De aanslaggevoeligheid lijkt mij een essentieel gegeven voor het gevoel waarmee je het instrument bespeelt dus daar zal ik zoveel mogelijk op letten.
Verder ook wat aardige apparatuur tegen gekomen op internet;
CME UF-8 en de CME UF-8 SE - Special Edition die kwalitatief gezien beter lijkt als de M-Audio.
Mixed Reality dev
Extragratis tip: het boeit niet hoe goed, geweldig of snel je computer is. Je maakt er namelijk geen betere muziek mee. Wat stukken meer helpt is dat je een aparte bak opzij zet om je games en/of internetspul op te doen en geen tot zo weinig mogelijk andere programmatuur op je muziek PC zet. Het ding moet namelijk snel en stabiel zijn en als Ad-Aware of Norton op de achtergrond moeten draaien van Cubase gaat je lol verdomd snel over. Dus, dat, of een dual boot. Hoe zit 't met het geluidsniveau van dat overgeklokte ding?Youri Carma schreef op vrijdag 10 februari 2006 @ 13:51:
Zelf heb ik aan hardware vooralsnog:
AMD Athlon 64 3800+ Venice s939 (2400 MHz Overgeklokt 2640 MHz)
www.asio4all.com > programma downloaden en installeren en dan kun je er even mee vooruit.Hoe is die nieuwe Creative Soundblaster X-Fi XtremeMusic trouwens?
Over de Audigy 2 moet ik nog meer te weten komen want die zal het 'em voorlopig moeten doen.
Gezien je budget zeg ik : niet doen. Er zijn genoeg gratis VST effecten die stukken beter zijn dan wat jij voor je budget (wat relatief laag is; doorsparen is aangeraden) aan FX kan kopen. Om het geluid van een plugin eerst weer naar buiten te jagen door een stel effecten en dan weer in de computer - da's omslachtig.- Losse kastjes met analoge effecten zoals Distortion, Flanger "zijn dingen die er achteraf nog op komen" of kan dat ook digitaal of met software?
Je hebt het geld er niet voor? Het neemt teveel plaats in, is niet te verplaatsen, heeft geen sliders - hoe wil je met drawbars werken in B4? Elk toetsenbord met MIDI kan als masterkeyboard functioneren! Zo lang je geluidskaart maar een MIDI-interface heeft, of beter, een aparte USB-MIDI-interface. Kost ook niks meer tegenwoordig > http://feedback.nl/?id=55&b=PHPMIDIHUB is al prima.Het idee van een digitale piano zoals de Roland HP-330, die ook als masterkeyboard fungeert staat mij wel heel erg aan.Maar wat zijn de nadelen (als die er zijn)?
De beste aanslag is afhankelijk van je smaak; wil je lichte of zware aanslag? Yamaha maakt behalve digitale pianos ook nog echte; zij weten wel hoe die toetsen moeten voelen. Andere bedrijven (Yamaha, Korg, Kurzweil) besteden dit ook wel eens vaker uit aan Fatar (het bedrijf dat ook Studiologic toetsenborden maakt). Aan de andere kant hebben de Yamaha's (S-serie) vaak een relatief zware aanslag. CME is wat lichter.Je kunt zo ook klassieke piano in je stukken verwerken. Welk Keyboard scoort als "The Best" wat aanslaggevoeligheid betreft? Ik heb electronische piano's gezien met zo'n buisje erin met echte hamertjes. Zijn dit de beste digitale piano's?
Daarom, eerst de geluidskaart, en misschien moet je dan maar genoegen nemen met een kleinere controller zonder gewogen toetsen in de tussentijd.Mij budget strekt niet verder dan € 200,- waarschijnlijk tenzij € 300,- gewoon een verstandiger bedrag is om uit te geven qua prijs/kwaliteit verhouding.
Ga naar de winkel en probeer het ding. Ik weet niet hoe het zit met de andere M-Audio die je opnoemt, maar houdt wel in gedachten dat M-Audio zelf geen synthesizers gemaakt heeft. Voornamelijk de goedkopere serie vind ik een waardeloze aanslag hebben; de E-mu Xboards en de al genoemde CME's zijn beter, of de nieuwere Novation controllers.Geen M-Audio USB Masterkeyboard Keystation Pro 88 € 520,-
Is dit nu echt zo'n goed ding? Hoe zit het met de toetsaanslag?
Heb je niks aan, geen realistische geluiden er in. Het is een van de eerste digitale synthesizers met samples als basis-waveforms.Korg DW8000 € 195,-
http://www.synthmania.com/t3.htmKorg T3 met defect display met flightcase € 175,-
Gewoon keyboard, weinig spectaculaire geluiden.Roland E86 € 199,-
Antiek. Geluidjes staan hier : http://www.synthmania.com/d-50.htm - reken op een nachtmerrie-achtige bediening en verwacht geen wonderen. Als je de piano hoort ga je huilen.Roland D50 linear synthesizer € 190,-
Al een betere keuze. Deze heeft al de JV/XP engine er in zitten. Alle sample-based Roland synths die hier voor kwamen zijn eigenlijk niet zo interessant.Roland JV90 synthesizer € 199,-
Verdoe er je tijd niet mee; je hebt een doctoraat in sonologie nodig om deze fatsoenlijk te bedienen.Aangeboden: Yamaha DX-7 € 250
Deze is eigenlijk erg geschikt om mee te beginnen.Roland Juno D € 345,00
Ja, maar qua realisme in geluid blaast de Juno D 'm weg, omdat die domweg nieuwer is en meer geheugen heeft voor de samples. Korg is nooit goed geweest met piano's totdat de Triton er kwam met de piano-expansion.Korg 01 WFD € 250,00 Lijkt duur Niet de Korg 01 W!
[ Voor 14% gewijzigd door Yoozer op 12-02-2006 13:37 ]
Een Yamaha Motif of S90E heeft een behoorlijk dikke synthesizer-engine er in, en de Motif komt ook in een 88-toetsenversie, dus ja. Daar betaal je echter ook voor en het kreng is bijna niet te tillen zonder steekwagen.Youri Carma schreef op zaterdag 11 februari 2006 @ 22:28:
Ik vraag mij als leek ook af of het mogelijk is om en een goede electrischedigitale piano te hebben die ook als synth voldoet.
Voornamelijk omdat alles-in-een-dingen of schrikbarend duur zijn (Korg OASYS > http://namm.harmony-centr...Korg/PR/OASYS-studio.html - 7000 euro voor de 76-toetsen versie) of toch niet echt alles kunnen.Ik lees zo hier en daar dat mensen verschillende apparaten hebben om de verschillende soorten sounds en muziek mee te maken.
Da's omdat een computer (wat de OASYS in feite ook is van binnen) niet gebonden is aan custom DSPs zoals andere synthesizers.Ik wil voornamelijk de computer daarvoor gaan benutten dus waarschijnlijk speelt dat dan minder.
[ Voor 3% gewijzigd door Yoozer op 12-02-2006 13:51 ]
Anoniem: 167755
FL Studio of Reason. Probeer van beide de trial versies en kijk wat je kunt doen. Beiden zijn populair, hebben een goede handleiding of een heel aantal tutorials. Voor beiden heb je ook niet perse een toetsenbord nodig omdat er een piano roll in zit.Anoniem: 167755 schreef op zondag 12 februari 2006 @ 14:28:
Wat zouden jullie me kunnen aanbevelen?
Anoniem: 34095
[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 34095 op 12-02-2006 17:26 ]
Anoniem: 167755
Bedankt, ik denk dat je met "FL" Fruity Loops bedoeld? Maar bedankt voor de tip, ik hoop dat ik er wat aan uit geraak.Yoozer schreef op zondag 12 februari 2006 @ 16:25:
[...]
FL Studio of Reason. Probeer van beide de trial versies en kijk wat je kunt doen. Beiden zijn populair, hebben een goede handleiding of een heel aantal tutorials. Voor beiden heb je ook niet perse een toetsenbord nodig omdat er een piano roll in zit.
Bedankt voor alle tips in ieder geval dat is precies wat ik nu nodig heb in de verkenning naar mijn eerste ultieme Keyboard of Synth ervaring. Omdat ik uit de hardware software hoek kom en ik hier op tweakers zit dacht ik toch even wat specs erbij zetten niet dat het relevant is.Yoozer schreef op zondag 12 februari 2006 @ 13:29:
[...]"Extragratis tip: het boeit niet hoe goed, geweldig of snel je computer is. Je maakt er namelijk geen betere muziek mee. Wat stukken meer helpt is dat je een aparte bak opzij zet om je games en/of internetspul op te doen en geen tot zo weinig mogelijk andere programmatuur op je muziek PC zet. Het ding moet namelijk snel en stabiel zijn en als Ad-Aware of Norton op de achtergrond moeten draaien van Cubase gaat je lol verdomd snel over. Dus, dat, of een dual boot. Hoe zit 't met het geluidsniveau van dat overgeklokte ding?"
[ Voor 173% gewijzigd door Youri Carma op 14-02-2006 14:58 ]
Has Balls
Ja, dat bedoel ik inderdaad, maar Fruity Loops heet tegenwoordig geen Fruity Loops meerAnoniem: 167755 schreef op zondag 12 februari 2006 @ 18:42:
Bedankt, ik denk dat je met "FL" Fruity Loops bedoeld? Maar bedankt voor de tip, ik hoop dat ik er wat aan uit geraak.
Dat niet alleen. Reaktor draait op je CPU, de modular van Creamware (Flexor) puur op de DSP van je kaart. Creamware spul klinkt wel erg lekkerAnoniem: 34095 schreef op zondag 12 februari 2006 @ 17:07:
Ik heb hier een Creamware Pulsar 2, al een tijd niet gebruikt (en zit ook niet in m'n PC) maar als ik zo eens naar N.I. Reaktor kijkt, dan lijkt dat sterk op de handel van Creamware, heeft iemand er hier ervaring mee ? (latency, CPU usage)
edit:
toch effe wat complexer die reaktor
Hm, 't is meer zo dat een hoop bedrijven op de controllermarkt zijn gesprongen en door de prijsoorlogen de kwaliteit uit het oog hebben verloren. Roland, Yamaha en zo maken wel controllers - Roland heeft de A-serie - de A80 heeft heel uitgebreide functies om als MIDI-masterkeyboard te functioneren, omdat dat eigenlijk vroeger de naam voor een controller was. Je koopt de synthesizer dan eigenlijk in 2 delen - een module (zonder toetsen) en een controller (zonder geluid).Ik heb trouwens het idee dat het de zuivere en dus kale keyboard idee zonder eigen geluidsfratsen nog in de kinderschoenen staat getuigen het aanbod en de reacties daarop.
Nee, maar dat is omdat Yamaha voor een hele hoop toetsenborden Fatar toetsen gebruikt. Het zou dus niet moeten uitmaken.Heeft Yamaha al zo'n zuivere keyboard zuiver en alleen voor het aansturen van Virtuele synths? De specialisatie zou naturlijk helemaal in de "gewogen" toetsen en "aftertouch" controle moeten zitten. De rest is dan bijzaak.
CME heeft een hele lekkere aanslag maar is toch nieuw. Mijn persoonlijke (mindere) ervaring was met de eerste lichting van Evolution (nu overgenomen door M-Audio) en M-Audio; de ongewogen toetsen voelden goedkoop en te licht aan en maakten een behoorlijk klakkend geluid. E-mu heeft zelf ook heel lang synths gemaakt, en ik heb goede dingen gehoord over de Xboard.Dus nu zijn mijn eisen bijgesteld:
- 49 toetsen of meer
- zuiver keybord of 2e hands synth
Omdat waarschijnlijk de aanslag van bijvoorbeeld een 2e hands Korg of Roland altijd beter zal zijn als die van een nieuwe zuivere keyboard van gasten die net op de markt zijn gekomen. Ik respecteer de ervaring die Korg, Roland, Yamaha op dit gebied hebben opgebouwd. Maar klopt dit ook wat ik zeg?
Nee, Sinologie is studie van China. Sonologie is de studie van geluid. Okee, het spelen van een DX7 is zo makkelijk als het maar kan, maar de eerste DX7 heeft een waardeloze MIDI-implementatie en last van ruis. Een DX7 mkII is al beter. Dan nog, het ding werkt met FM-synthese en dat is voor de meeste leken niet te begrijpen omdat de resultaten onvoorspelbaar zijn.Moet zijn; Doctoraal in de Sinologie Ik was bijna namelijk zelf sinologie gaan studeren ook toevallig) nodig om deze fatsoenlijk te bedienen.
De CS-80 is beschikbaar als VST. Kijk hier maar eens : http://www.arbitermt.co.uk/arturia/products/cs80v.htmIk ben zelf "fan" van Vangelis (Bladerunner soundtracks zijn adembenemend net zoals de film trouwens) [i]The sound of Blade Runner : Yamaha's Polyphonic CS80 synthesizer (1976).
[ Voor 100% gewijzigd door Yoozer op 13-02-2006 07:56 ]
Silly me! Ik dacht even dat er een Chinese handleiding bij zat!? Zo zie maar wat voor een Nwbee ik ben, dacht helemaal niet in de richting van sonic...komt nog wel.Nee, Sinologie is studie van China. Sonologie is de studie van geluid.
Mooi gezegdFM synthese werkt zoals schilderen. Je begint met een blanco canvas en mengt daar je kleuren op. Subtractieve synthese (het principe waarop de meeste synthesizers werken) is te vergelijken met beeldhouwen - je begint met een steen en haalt alles wat niet lijkt op de David van Michelangelo weg.
[ Voor 52% gewijzigd door Youri Carma op 17-02-2006 18:33 ]
Has Balls
Breng maar terug, je hebt iets van 300 euro te veel betaald, de tweedehandsmarkt in NL wat betreft synths komt totaal niet overeen met de ideetjes die muziekwinkels hebbenYouri Carma schreef op vrijdag 17 februari 2006 @ 18:09:
Maar om een lang verhaal nog langer te maken het is een Korg N5EX ad. Euro 600,- geworden!
Die heb ik nog 3 op de zolder liggen, gratis en voor niks gekregen bij m'n Soundblaster AWE32 en AWE64. Op eBay gaan ze voor $10 weg en dat geld is voornamelijk voor de verzendkosten. Hier heb je ook niks meer aan omdat nieuwere computers geen joystickpoort meer achterop hebben en de joystickpoort vroeger in de geluidskaart zelf zat. Omdat joysticks tegenwoordig allemaal met USB werken vind je ze ook niet meer op de meeste nieuwere laptops terug, en om nou een SB128 te kopen zodat je nog met MIDI kan werken, nee.En nog een onsje meer, voor MIDI - GameportMIDI kabel
De module van de N5EX gaat voor 125 weg. Met een controllerkeyboard had je 'm dus nog goedkoper kunnen hebben.Ook ikzelf heb aan deze gedragsverandering bijgedragen. Na hier en daar op allerhande appartuur gehamerd te hebben is in mijn persoonlijke mening de aanslag van de Korg net even wat "smoother"dan van de Roland Juno-D.
Nee, dat klopt. Om een of andere idiote reden laat Roland dit tegenwoordig weg. De Juno-D heeft echter wel een fatsoenlijke filter, bij de N5 moet je daar 1 van de 48 effecten voor opofferen (nr. 48, Resonant Filter).Ook de pitchbend en modulatiewiel op deze Korg N5EX vind ik ideaal. En! Aftertouch. heeft de Ronald Juno-D ook niet!
Als jij gelukkig bent vind ik dat hardstikke mooi voor je, maar je had 't beter eerst hier even kunnen opwerpen als suggestie, denk ik. De B3tjes in de N5 zijn niet lelijk en de Rhodes speelt ook als boter, maar goed, dedicated VST plugins kunnen dit ook erg goed.Een gelukkig mens telt voor twee
[ Voor 3% gewijzigd door Yoozer op 17-02-2006 19:24 ]
[ Voor 139% gewijzigd door Youri Carma op 18-02-2006 14:56 ]
Has Balls
(ik snap niet waarom je het kopieert om eerlijk te zijn; een linkje was ook genoeg geweest, maar soit).Youri Carma schreef op zaterdag 18 februari 2006 @ 05:31:
Het zij zo! Bedankt voor je oprechte inbreng in ieder geval dat kan ik wel waarderen. Ik vond de Roland niet bij mij passen de hele "feel" van dat ding was niet "My thing/Synth" zogezegd. Dit is zuiver een subjectief oordeel maar ik had wel veel redenen om hem wel te kopen.
Dit is een "Sumary" persoonlijke samenvatting van 25"Usercommands" van Harmony Central. En de mening van 25 "dedicated" users is statistisch gezien niet inrelevant.
Toch kan ik je aanraden (zeker als je ooit meer apparatuur wilt) om die kabel zo gauw mogelijk weg te doen en over te gaan op een USB interface. Zeker als je je N5ex ooit meeneemt naar iemand anders.en dan ben ik nog niet eens ingeplugd op de PC via Mijn Creative Audigy2 2 OEM GameJoystick/ MIDIpoort.Ben daar nog niet aan toe gekomen.
GrappigDe Audigy 2 word naar mijn mening omderschat. Ik heb nu wel een upmix naar 6.1 Surround met waanzinnig diepe bassen uit mijn bescheiden Creative Labs Inspire 6.1 6700 setje.
Dit zijn effecten die afhankelijk zijn van 1 enkele DSP en kwaliteit gaat over kwantiteit. Menig (gratis) VST-plugin kan het net zo goed of beter; en mooier, omdat dat over je opname heen gaat is het niet afhankelijk van de set waar je het op afspeelt.De beste instellingen met de meest volle sound uit de Creative Labs Inspire 6.1 6700 vind ik "Advandced EQ" "NEW AGE" met "CMS 3D" Enabled en dan CMSS2
Onderschat de marketing-praat van Creative niet. Hun doel is om zoveel mogelijk te verkopen, en die 110db claim kan gerust waar zijn, als men goedkope A/D en D/A converters gebruikt heb je er nog niks aan.Ik zou mij er niet voor schamen de Creative X-Fi te kopen
"supporting a combination of 24-bit quality, stunning audio clarity with a minimum of 110db SNR"Onderschat niet hoe goed het computerspul inmiddels is geworden.
Ik hoor nog wel van je als je de latency van de plugins omlaag wil krijgenBen blij dat ik niet zo'n zogenoemde "Dedicated" soundkaart heb gekocht.
Niks, behalve wat ik boven dus heb uitgelegdIk zou heerlijk gezegd niet weten wat daar mis mee is?
Kijk, en dat enthousiasme is voor mij belangrijkElke synth heeft wel wat aan of op te merken maar ik voel mij nu reuzen in mijn nopjes. Ik denk dat het echt een goed begin is het apparaat heeft mijn enthousisme alleen maar aangewakkerd.
Ik mis het ook op mijn Ion, maar wat ik zei; het is onnozel van Roland om het weg te laten op hun nieuwere synths, omdat het vrijwel niks kost om te implementeren.Ik vind aftertouch niet onnozel na er lang over nafgedacht te hebben en vergroot wel degelijk mijn mogelijkheden tot creativiteit.
Vooral doenEen Synth kan nog zoveel geluiden en effecten hebben maar als het toestenbord je niet aan staat word je geremd in je creative proces. Deze synth heeft gewoon mijn hart reeds gestolen. Ik laat nu alle reviews, usercommands, meningen even achter mij en ga gewoon even genieten van de klanken van mijn Korg N5EX (Mooie diepe donker blauw/zwarte kleur trouwens maar dit terzijde)
[ Voor 3% gewijzigd door Yoozer op 18-02-2006 12:12 ]
Ja, daar heb je wel gelijk in.Yoozer schreef op zaterdag 18 februari 2006 @ 12:11:
[...]
Er is een groot nadeel aan de user reviews. Allereerst zijn ze niet allemaal van dezelfde tijdsperiode; nadat de N5ex is uitgekomen zijn er nog meerdere nieuwe synths uitgekomen. Verder heeft niet iedereen een review geschreven die een N5ex heeft. Verder heb je hiermee wat in de statistiek een "biased sample" heet; zou iemand die het ding had gekocht en er niet tevreden mee was nog met plezier een review schrijven?
Ga ik zeker naar kijken. Ik zag bij Feedback zo'n MIDI naar USB convertor ESI Midimate ad. voor Euro 37,50. Is dat wat? http://www.feedback.nl/im...idimate_350_fffef1_75.jpgToch kan ik je aanraden (zeker als je ooit meer apparatuur wilt) om die kabel zo gauw mogelijk weg te doen en over te gaan op een USB interface. Zeker als je je N5ex ooit meeneemt naar iemand anders.
Ben zeker ook van plan op te nemen. Ja, je hebt daar toch meer verstand van wat zou een goede soundcard voor dit doel zijn?Grappig. Je commentaar doet me een beetje denken aan wat een vriend van mij ooit deed; hij had Fasttracker II en een kloon van een Gravis Ultrasound, toendertijd -de- geluidskaart voor trackers. Hij sloot zijn computer op een Sony stereo aan met de MegaBass aan en de equalizer helemaal omhoog, en vond het geweldig klinken.
Toen nam hij het op op tape en opeens was het ruk. Waarom? Omdat het z'n -stereo- was die er voor zorgde dat het goed klonk, niet z'n samples zelf. Dit is hetzelfde met je 6.1 set; dat ding is gemaakt om wat je er in stopt mooier te laten klinken, maar op het moment dat je het op moet nemen kan het nog bitter gaan tegenvallen. Dit is ook waarom dat ze in studios monitorspeakers hebben; niet omdat ze "mooi" klinken maar omdat ze "eerlijk" klinken; ze laten je horen waar de zwakke punten liggen in de mix
Het upsamplen is zo mogelijk nog erger. Het geluid wat er uit je N5ex komt is stereo - 2.0. "Upsamplen" is niks anders als een paar listige fase- en equalizertrucjes uitvoeren zodat het allemaal weer wat sappiger klinkt.
En uiteidenlijk valt dat dan ook weer tegen als je het gaat opnemen. Tenminste, ik neem wel aan dat je dat van plan bent; wil je alles via die set weergeven en alleen thuis gebruiken, dan zit je goed.
Dit zijn effecten die afhankelijk zijn van 1 enkele DSP en kwaliteit gaat over kwantiteit. Menig (gratis) VST-plugin kan het net zo goed of beter; en mooier, omdat dat over je opname heen gaat is het niet afhankelijk van de set waar je het op afspeelt.
Onderschat de marketing-praat van Creative niet. Hun doel is om zoveel mogelijk te verkopen, en die 110db claim kan gerust waar zijn, als men goedkope A/D en D/A converters gebruikt heb je er nog niks aan.
Ik hoor nog wel van je als je de latency van de plugins omlaag wil krijgen.
[ Voor 9% gewijzigd door Youri Carma op 18-02-2006 15:24 ]
Has Balls
Ligt weer aan je budget. Ik heb zelf een E-mu 1212m; daar staat het Creative-merkje wel op, maar de mensen van E-mu doen de engineering. M-Audio is ook een goede optie; die hebben mooie break-out boxjes waar je direct je synth op aan kan sluiten. MOTU en RME kosten weer meer.Youri Carma schreef op zaterdag 18 februari 2006 @ 15:10:
Ben zeker ook van plan op te nemen. Ja, je hebt daar toch meer verstand van wat zou een goede soundcard voor dit doel zijn?
Dit hangt er een beetje van af. Elk jaar heb je in Frankfurt de Musikmesse en in de VS de Summer en Winter NAMM - 2 grote beurzen waarop alles gepresenteerd wordt. Wat betreft prijs/kwaliteit had Korg een goede score met de Triton Le en de TR, en toen kwam Roland weer met een Juno-G. De Mo-serie van Yamaha (een gestripte Motif) heeft wat dat betreft niet zoveel power als de G. Het verandert per jaar, en het is maar waar de fabrikant zich op richt.Het lijkt er inderdaad op dat Roland een altijd een iets betere kwaliteit/prijs verhouding heeft.
Ik zit hier met blauw, zilver, rood en kanariegeelIk vind trouwens die nieuwe nep "bling bling" look van die nieuwe synth's zoals Korg Triton e.d. en Yamaha oerlelijk. Ben blij dat ik een donkerblauw/zwart ding heb.
Wat is de typische Reason sound?MauriX schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 14:01:
Ik loop tegen het probleem aan dat in niet echt van die typische reason sound afkom.
Da's inderdaad wel het nadeel; je zit met een gelimiteerd aantal synths opgescheept. Met EQ, compressie, etc. kun je het karakter wel ten dele veranderen, maar niet al te radicaal.Ben de laatste tijd mijn samples aan het uitbreiden, en heb her en der goeie refills en patches weg kunenn trekken. MAar toch kom ik altijd weer op die typische subtracker / anders synths sounds uit.
Gebruik een VST host, laad een synthesizer in, en speel daar je melodie mee in. Sample/render die track vervolgens en laat 'm als audio meelopen in Reason. Is wel meer werk.Een van jullie nog tips?
Er is geen verschil: VST is de algehele benaming, VSTi is voor VST-instrument (dus een plugin zoals een synthesizer) en dat wordt puur gebruikt om het te onderscheiden van de VST-plugins die effecten zijn (reverb, delay, compressor, EQ, etc.).MauriX schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 15:40:
Ja kijk, en dan kom ik dus bij het probleem dat ik niet precies weet hoet zoiets wertk, waarshcijnlijk met rewire? Ga eerst 's kijken wat het verschil is tussen vst en vsti's.
Nee, dat weet ik niet. Ik heb namelijk geen Reason en ik gebruik het ook nietBtw: denk dat je zelf wel weet wat een typische reason sound is.
http://www.soundonsound.com/sos/allsynthsecrets.htm al eens doorgebladerd?Subtracktor en Malstrom van 0 naar synth opbouwen. Daarbij kom ik alijtd op een typisch geluid.
[ Voor 5% gewijzigd door Yoozer op 23-03-2006 17:10 ]
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq