How to become a Producer Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 ... 11 Laatste
Acties:
  • 51.095 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeMerchant
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-07-2020

LeMerchant

Da's tochnie normaaaaal!

Aha vandaar dattie et ook niet gaat doen |:( zou dan zou ik es ff gaan kijken wat die deze kaart kost

[ Voor 8% gewijzigd door LeMerchant op 04-06-2004 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 69085

Mooi draadje!!

Maar wordt het niet is tijd voor een 2de draadje ( same topic )

Ik laat dat alleen wel aan de topic starter over....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infernis
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-05 13:58

Infernis

Psychotic Weaboo

noobie hier.

Ik gebruik momenteel Reason 2.5 & Evolution mk-249c keys.
ff een paar vraagjes.

1. Ik heb overlaatst de gratis JP8000 refill gedownload. Nu daar zit een hele hoop beats, hi-hats, claps, cymbals, rims die ik zou willen gebruiken, maar het probleem is dat ik die alleen in de NN-19 sampler kan openen. (volgens mij toch)
Is het mogelijk op drumloops te maken in NN-19?

2. Is er een manier om NA Pro-53 in reason te gebruiken?

dank :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 68556

Infernis schreef op 10 juni 2004 @ 17:20:
noobie hier.

Ik gebruik momenteel Reason 2.5 & Evolution mk-249c keys.
ff een paar vraagjes.

1. Ik heb overlaatst de gratis JP8000 refill gedownload. Nu daar zit een hele hoop beats, hi-hats, claps, cymbals, rims die ik zou willen gebruiken, maar het probleem is dat ik die alleen in de NN-19 sampler kan openen. (volgens mij toch)
Is het mogelijk op drumloops te maken in NN-19?

2. Is er een manier om NA Pro-53 in reason te gebruiken?

dank :)
Yoow Infernis,

Ik weet niet wat je hebt geprobeerd maar je kan het zaakje ook gewoon apart inladen met de Redrum. Je moet ze niet bij "patch select" inladen maar apart.

Hopelijk lukt het nu wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infernis
  • Laatst online: 03-05 13:58

Infernis

Psychotic Weaboo

Anoniem: 68556 schreef op 10 juni 2004 @ 17:44:
[...]

Yoow Infernis,

Ik weet niet wat je hebt geprobeerd maar je kan het zaakje ook gewoon apart inladen met de Redrum. Je moet ze niet bij "patch select" inladen maar apart.

Hopelijk lukt het nu wel :)
Het werkt, thx a lot, het was zo simpel |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 68556

Infernis schreef op 10 juni 2004 @ 18:01:
[...]

Het werkt, thx a lot, het was zo simpel |:(
No prob dude. Gewoon vragen want Reason is lastig in het begin :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unitzero
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-04 15:45
Zijn er hier nog producers die drum 'n bass maken? Zo ja, dan is het mischien leuk om mee te doen aan de producerscompetitie van het nederlandse drum 'n bass forum; met een beperkt samplepakket een zo vet mogelijk track bouwen. Meer info hierover is hier te vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Laatst online: 10-05 14:40

Chiron

Moderator Discord
Topicstarter
bohh vet.. moet ik even kijken dan :)

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FX16
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:44
zozo leeft dit draadje nog een beetje of hoe zit het
Ik heb ook maar weer eens wat zitten brouwen met renoise en een zooi VSI's
Het is echt een maf nummer geworden voor een gameclan (4kgsmk)

http://www.dancetownfm.com/SOUND/masterblaster/4kgsmk.mp3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unitzero
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-04 15:45
UltiemeLeek schreef op 12 juni 2004 @ 10:40:
Zijn er hier nog producers die drum 'n bass maken? Zo ja, dan is het mischien leuk om mee te doen aan de producerscompetitie van het nederlandse drum 'n bass forum; met een beperkt samplepakket een zo vet mogelijk track bouwen. Meer info hierover is hier te vinden...
even een zacht bumpje:

de deadline van de competitie is verstreken en er zijn 27 vette tracks in elkaar gezet de afgelopen maand. ben je benieuwd wat er gemaakt is, heb je er een mening over en wil je graag stemmen om tot een winnaar te komen, ga dan hier te vinden... heen, schrijf je in op het forum, luister naar de tracks en stem vervolgens zoals is aangegeven in de thread... 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 119222

Anoniem: 50944 schreef op 27 september 2004 @ 17:16:
Er is dus al een topic over de ins- en outs van produceren.

Mooie topicstart maar ik zou je toch willen vragen je post daar te plaatsen. :)
'Don't fade away for a dream!' thats all i have to say, i no longer convey the trueth about this.

Bedankt voor je opmerking. Ik zie dat dit topic vrij zeldzaam word bezocht, en zie nu in dat het zinloos is om een topic te openen wat toch vrijwel nooit wordt bezocht. De beginpost is zo lang geleden, dat ik vermoed dat iemand die dit onderwerp bezoekt ondergesneeuwd zal worden met informatie, en een kans dat iemand dit leest nihil is. Toch jammer misschien. Nu sluit ik dit hoofdstuk af met een film. En that's it.

Afbeeldingslocatie: http://www.planar.nl/yoursaterdaynightdancetreatment/scap000.jpg
Don't fade away for a dream!
String wave modulatie voorbeeld take1.

Ik zag dat er een topic was voor beginnende en gevordende dj's, omdat ik zelf eigenlijk vooral muziek maak zoek ik dus niet iets over dj's maar meer over productie van muziek. Productie van muziek vind ik persoonlijk moeilijker dan muziek draaien van de grote producenten zoals Armin van Buuren en DJ Tiesto (zowel producent/dj). Mijn mening is dat het zoveel eenvoudiger is om DJ te zijn dan producer en dat het daarom zo is dat je met DJén meer eer kan behalen dan met produceren. Als je als DJ muziek draait die populair is en goed aanslaat zul je meer waardereing oogsten. Word geen producer als waardering een reden is om in de muziekvoorziening te gaan. Men ziet je liever komen dan gaan. Tenzij men geld aan je kan verdienen. Regelmatig organiseren organisatoren grote wedstrijden daarbij laten ze iedereen concurreren tegen elkaar om zo te komen tot degene die het beste presteert. (uitmelken: zie van dale woordenboek.) Daarmee bestuurt de muziek industrie de markt van input (de muzikant) en de output(de luisteraar.) De muziek industrie heeft al vroeg in de geschiedenis kennis genomen van het feit dat muzikanten in het algemeen een laag loon ontvangen. (muzikanten zijn dus producers.) een voorbeeld is Mozart, ten alle tijde arm, gedumpt in een massagraf.

Gelukkig zijn er ook producers die beter worden gewaardeerd. Of het nou toeval is of geluk, een echte manier om gewaardeerd producer te worden is er niet.

Armin draait net zoals tiesto zijn eigen muziek. Verder heeft Armin een eigen radio programma bij ID&T, A State of TRANCE. Armin van buuren

Omdat dit topic net is geopend, ontbreekt er nog veel, ik wil binnenkort meer grafische voorbeelden inplaatsen van de constructie van muziek zelf, en dan met name omdat het vrij eenvoudig is uit te leggen, 'TRANCE'.

Andere genre's zullen eventueel volgen.

Hoe maak je je eerste stappen in de productie van trance. Trance bestaat in het algemeen uit een bassdrum, rhythms, baselines, stringwaves en leads, en chords waarvan het volume vaak rthymisch word gemoduleerd en er een phase wave word toegepast. Hmm misschien is het toch moeilijker om uit te leggen dan ik dacht.

De bassdrum klinkt meestal op het begin(1) van een 4/4 maat, je werkt dan eigenlijk met patronen van 4. Hieronder staat een zeer regelmatige bassdrum.
code:
1
1(234)|1(234)|1(234)|1(234)

De baseline klinkt meestal vanaf het midden(3) van een 4/4 maat, je ziet dat de baseline klinkt precies tussen de bassdrum in. Voor een baseline neem je vaak een donkere lage lead, een duidelijk voorbeeld van een lied met baseline is children van robert miles.
code:
1
(12)3(4)|(12)3(4)|(12)3(4)|(12)3(4)

Dan zijn er nog eenvoudige accoorden. ik neem CD#G als voorbeeld, een bekend patroon om dit accoord te moduleren is als volgt.

deze topic word morgen grafisch aangevuld. het is nu alleen nog grafisch uit te leggen, en heb nu geen beschikking over de machine waarop ik muziek maak. Ik zal de voorbeelden (erg primitief natuurlijk) in .wav zetten, en dat soort dingen, in iedergeval dit topic is onder constructie.

Ik vraag de mods nog even om geduld tot eind van deze week alvorens te besluiten dit topic te sluiten omdat het nog niet goed genoeg is.

Synthesizers: Wat zijn synthesizers.
Alhoewel je het niet zou vermoeden, synthesizers zijn een instrument om geluid te produceren. Begin jaren 60 was er een man die experimenteerde met orgels en bedacht dat je er ook andere geluiden uit zou kunnen laten komen met taperecorders of electronica componenten.
Afbeeldingslocatie: http://hibp.ecse.rpi.edu/~connor/moog.jpg
Hieruit is de moog ontstaan, zelfs nu is de moog een onmiskenbaar trance instrument. Al gauw vonden muzikanten als Vangelis uit wat voor nut dit type instumenten hadden, vangelis heeft al zijn werk er op gemaakt.
Afbeeldingslocatie: http://www.asahi-net.or.jp/~WZ4K-TNK/cat/mm.jpg
Er zijn hardware synthesizers en software synthesizers. Een bekende producent is yamaha. Persoonlijk vind ik Reason het beste. In alle voorbeelden die zullen volgen ga ik uit van Reason. Reason maakt het mogelijk om oude hardware zoals de moog virtueel te gebruiken en zelfs een eenvoudig casio keyboard is dan voldoende om de meest fantastische geluiden uit je pc te halen.
Download demo van reason
Veel mensen kennen ook Jean Michel Jarre, hij maakte de eerste voorloper van trance muziek. In de jaren 80 (eind jaren 70) was hij een wereldster, als je de video's ziet van hem toendertijd op MTV dan zul je verbaasd staan over de technology die toen reeds bestond om muziek te maken, je ziet jean michel jarre achter grote logge apparaaten staan zoals de aparatuur van moog. Tegenwoordig is een pc genoeg om alles waar Jean Michel Jarre een grote kamer voor nodig had te kunnen nabootsen. Jean Michel Jarre maakt zelfs nu nog gebruik van die oude apparatuur met name voor OXYGENE reeks. Zoek zelf naar de OXYGENE reeks in filmformaat als je hem wilt zien. Als je het kan vinden OXYGENE 13, daarin bespeelt Jean één van de eerste synthesizers, en ik vind het geluid wat er uit komt zo mooi, en zo warm dat ik begrijp dat hij ze nog steeds nodig heeft, een PC kent niet dat warme gevoel uit de echte instrumenten van toen.

Vocoders: Wat zijn vocoders.
Iedereen kent waarschijnlijk wel de robots uit battlestar galactica genaamd de cylons, wat hebben die in hemels naam met muziek te maken? Als je luistert naar de stem van die robots dan vraag je je af hoe maken ze die stemmen, het mag duidelijk zijn in 1978 waren er nog geen computers met voice synthese, die kwamen pas eigenlijk -en zeer primitief- met de CMOS chip van de C64. Het verband met muziek is dat een eenvoudige toon, genaamd de draag golf (carrier wave) word bewerkt (gemoduleerd.) met de menselijke stem. Dat betekent dat je ook gewone accoorden van een string kan moduleren en groepen zoals queen gebruiken vrij veel vocoding in hun muziek. In trance muziek word vocoding eveneens vaker dan in andere genres toegepast. Soms hoor je muziek en dan hoor je duidelijk dat een stem die zingt zuiver op toonhoogte is gebracht met manipulatie. Voorbeeld 'cher' een wat oudere vrouw, kan vermoedelijk niet zo goed meer zingen als vroeger, maar dankzij vocoding klinkt ze loepzuiver wat natuurlijk hoorbaar is. Met vocoders kan je zulke mooie trance waves maken met je stem. Dat is unbelievable. En zeker onderdeel van trance muziek.
Analog X een vocoder homepage

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 119222 op 27-09-2004 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-05 11:47

HeepH

Dope Rapper

Absoluut niks over te zeggen,vragen,of melden,maar DAMN wat ben jij goed bezig :>

dit soort mensen moeten we meer hebben hier, Probs !

http://specs.tweak.to/16495

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 8083

Goed initiatief om deze thread weer leven in te blazen.
Al ben ik niet zo'n fanatieker poster, zal proberen mijn inbreng hier aan toe te voegen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 40772

zijn er eigenlijk ook mensen bezig met ableton?

na een reis van reason naar cubase sx1--->2 ben ik eindelijk terecht gekomen bij ableton 4.

probleem voor mij was dat ik reason te plat vond, qua geluid en instrumenten, maar vooral ook geen support voor vsti's. ( en ik bedoel niet alleen de NI plugins, maar ook de superdope freeware proggies waar je vette geluid uit krijgt).

Ben langzamerhand overgestapt naar cubase (h2o try before buy hehehe ), maar dit was voor mij veels te omslachtig, heb wel een hoop geleerd (zelfs de 400 pagina's tutorial uitgeprint en doorgelezen), maar alleen al om een simpele vsti te activeren, en aan mijn midicontroller toe te wijzen duurde veel te lang en was veel te omslachtig.

Lees dit niet verkeerd hoor, cubase is een prachtig uitgebreide sequencer, maar is denk ik echt voor de professionals bedoeld met veel hardware apparaten, en die het programma door en door kennen en weten wat ze doen. Cubase is helaas (voor zover ik weet) niet voor live gebruik gericht.

Ik hoorde de laatste 2 jaar wel veel van ableton(versie 2 en 3), maar sinds dit programma vsti's support, ben ik eindelijk blij!!!
Eindelijk een programma wat doet wat ik wil doen, en waarbij ik niet verdwaal in de eindeloze opties ervan. Het werkt overzichtelijk en straight to the point. Is vooral handig als je een aantal Nepal cream jointjes en Grolsch beugeltjes verder bent.

Ben ook tot nu toe niet op een punt gekomen, waarbij je zoiets heb van: "he kut, waarom hadden ze dat niet zo en zo en zo gedaan".

Laatste jaren is berlijn wel het mekka voor elektronische muziek, (en ja ik zit in de minimale flop flop), en heb een aantal live / dj optredens gezien , waarbij ableton standaard aanwezig is. Vorige week was ik naar de sonicacts in paradiso, en wederom was ableton ruim vertegenwoordigd (Dank Jan Jelinek voor je geweldige performance) .... Rede genoeg om met dit programma door te gaan...

Met live kan je zo veel dingen doen , je kan ermee draaien, live performance geven, maar ook hele tracks maken. ( vorige week een kwartiertje live geprobeerd toen ik moest draaien)

Ik blijf meer dingen in dit programma ontdekken, en heb nu echt het gevoel dat wat ik wil maken, dat het ook steeds meer lukt. Heb sinds een paar weken ook nieuwe monitoren, en nu is mijn set op dit moment ook van goede kwaliteit om echt aan de slag te gaan. En heb de laatste 2 weken ook een paar nachten lekker doorgehaald.

huidige setup (wil er geen opsomtopic van maken)

amd barton xp-m 2500
1 gig ram
m-audio delta 66 geluidskaart
krk rokit 8 monitoren
target mk149 midi keyboard (voor 5 euro gekocht op koninginnedag Amsterdam vorig jaar 8) )
evolution uc-33 e (de upgrade) midicontroller

laten we dit topic nieuw leven inblazen met tips, tricks etc ...
ik neem aan dat er meerdere freaks in GOT rondhuppelen die hiermee bezig zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-11-2023

Yoozer

minimoog

Anoniem: 119222 schreef op 27 september 2004 @ 22:14:
Productie van muziek vind ik persoonlijk moeilijker dan muziek draaien van de grote producenten zoals Armin van Buuren en DJ Tiesto (zowel producent/dj).
Nogal wiedes, je moet er voor werken, en als je er geld in stopt rollen er niet automatisch hits uit. Overigens laat Tiesto ook een hoop opknappen door Cor Fijneman (Traffic, bijvoorbeeld, wat dan weer gesnaaid is van Sean Deason's "Psykofuk").
Gelukkig zijn er ook producers die beter worden gewaardeerd. Of het nou toeval is of geluk, een echte manier om gewaardeerd producer te worden is er niet.
Hard werk, en DJ'en er uit noodzaak bij. Elke producer die ik ken klaagt erover; niet perse waardering, maar ook gewoon een kwestie van brood op de plank krijgen.
Hoe maak je je eerste stappen in de productie van trance. Trance bestaat in het algemeen uit een bassdrum, rhythms, baselines, stringwaves en leads, en chords waarvan het volume vaak rthymisch word gemoduleerd en er een phase wave word toegepast. Hmm misschien is het toch moeilijker om uit te leggen dan ik dacht.
Zeker als je zo'n termen gebruikt, ja :/ .

Basdrum, overige percussie, pad-geluiden (langzaam aanzwellende achtergrondgeluiden die als opvulling (padding) dienen), leads (hoofdmelodie-geluid, dringt zich naar de voorgrond), en "chords" is gewoon Engels voor akkoorden - dus het zegt niks over het instrument zelf. Maar meestal is dat een kort, tikkend geluid dat met 3 noten tegelijk wordt gespeeld ;).

Wat die modulatie en phase wave betreft - wat je ook aan 't roken bent, ik zou 't niet achter het stuur doen. Modulatie kan overal op slaan; de term betekent gewoon "verandering gedurende de tijd" en wat er dan veranderd wordt is nog maar de vraag.

"Phase wave" slaat daarentegen helemaal nergens op - je hebt een effect dat phaser heet, je kunt je mix uit fase hebben, maar op een enkele golf heeft 't er niks mee te maken.
Dan zijn er nog eenvoudige accoorden. ik neem CD#G als voorbeeld, een bekend patroon om dit accoord te moduleren is als volgt.
Maak het dan wel volledig en geef erbij aan welke noten je in Reason of Fruityloops (want daar zullen de meeste wel mee beginnen) je moet spelen. Het meest eenvoudige akkoord is gewoon de noten C-E-G tegelijk, wat jij beschrijft is een sus-akkoord, en als het zelf akkoorden waren heb je niet aangegeven of 't maj of min is.
Begin jaren 60 was er een man die experimenteerde met orgels en bedacht dat je er ook andere geluiden uit zou kunnen laten komen met taperecorders of electronica componenten.
Moog deed niks met orgels, dat deed Laurens Hammond. Taperecorders heeft 'ie bij mijn weten nooit aangeraakt voor geluiden mee te maken; je haalt 't misschien door elkaar met musique concrete.
Hieruit is de moog ontstaan, zelfs nu is de moog een onmiskenbaar trance instrument.
Er is geen "de Moog" net zoals er geen "de Pentium" is. Eerst werd er een grote modulaire synthesizer gebouwd (die dus bestaat uit aparte kastjes die ieder een eigen functie hebben ; geluid genereren, binnenkomende signalen filteren, het volume van signalen regelen, eigenschappen van bovenstaande kastjes gedurende de tijd veranderen (moduleren). Daarna kwam de Minimoog. En die heeft absoluut niks met trance te doen. Er zijn niet echt trance-synthesizers, net zoals er niet echt heavy-metal gitaren zijn; het heeft meer te maken met hoe je het instrument bespeelt.
Al gauw vonden muzikanten als Vangelis uit wat voor nut dit type instumenten hadden, vangelis heeft al zijn werk er op gemaakt.
Vangelis zag de synthesizer als een middel om een compleet orkest onder z'n vingers te krijgen; dat was stukken belangrijker dan nog niet bestaande geluiden maken. Dit blijkt uit de filmmuziek die hij geschreven heeft en de live-concerten; daar heeft hij er ook nog een gewoon orkest bij. Voorts is hij nog veel meer geinteresseerd in sequencers; daar heeft hij er een aantal voor zichzelf laten bouwen (de Zeit, bijvoorbeeld; de Korg Karma komt er nu het dichtst bij in de buurt maar is nog steeds lang niet zo uitgebreid.
Er zijn hardware synthesizers en software synthesizers. Een bekende producent is yamaha.
Dit is net zo iets als zeggen : "Er zijn vrachtwagens en race auto's. Een bekende producent is Ferrari" :? . Hardware of software maakt qua principe niks uit; wel qua aanschafkosten. Yamaha heeft trouwens maar 2 echte softsynths gemaakt tot nu toe - XG Works en Vocaloid. Die eerste is trouwens ook meer bedoeld als integrale editor voor een paar van hun synths en modules dan een echte softsynth.
Persoonlijk vind ik Reason het beste. In alle voorbeelden die zullen volgen ga ik uit van Reason. Reason maakt het mogelijk om oude hardware zoals de moog virtueel te gebruiken
:X Nee dus. Reason heeft alleen maar eigen instrumenten en de Subtractor is helemaal geen Moog (2 osc ipv 3 osc). Reason kan ook geen VST's inladen zoals Arturia Moog Modular V of de Minimoog die dus -wel- echt oude hardware emuleren. Subtractor is -wel- een synthesizer gebaseerd op subtractieve synthese, en dat is ongeveer de enige overeenkomst.
en zelfs een eenvoudig casio keyboard is dan voldoende om de meest fantastische geluiden uit je pc te halen.
Vooropgesteld dat het ding MIDI heeft en jij een MIDI-interface naar je PC hebt, anders kom je nog nergens.
Veel mensen kennen ook Jean Michel Jarre, hij maakte de eerste voorloper van trance muziek.
Hokjes zijn eigenlijk helemaal niet leuk, maar wat Jarre maakte was geen trance. Wel geven een hoop trance-producers toe (Chicane bijv.) dat ze zwaar door Jarre geinspireerd zijn, of door hem zijn begonnen met muziek te maken.
In de jaren 80 (eind jaren 70) was hij een wereldster, als je de video's ziet van hem toendertijd op MTV dan zul je verbaasd staan over de technology die toen reeds bestond om muziek te maken
Dan is Georgio Moroder nog een beter voorbeeld. De technologie was er overigens al lang; Theme of Dr. Who is zelfs zonder synths gemaakt, alleen met geluidsgenerator en geduldig tape snijden. Maar er zijn wel dingen om van achterover te slaan - de Fairlight CMI (een van de eerste samplers) nam op @ 100khz (iets waar we tegenwoordig mee in de buurt komen ; 24bit, 96khz) en kon maximaal 64 mb geheugen aan - en dat in 1979.
je ziet jean michel jarre achter grote logge apparaaten staan zoals de aparatuur van moog. Tegenwoordig is een pc genoeg om alles waar Jean Michel Jarre een grote kamer voor nodig had te kunnen nabootsen.
Nabootsen wel. Maar dan tel je de softsynths die je nog moet hebben er nog niet erbij.
Jean Michel Jarre maakt zelfs nu nog gebruik van die oude apparatuur met name voor OXYGENE reeks. Zoek zelf naar de OXYGENE reeks in filmformaat als je hem wilt zien. Als je het kan vinden OXYGENE 13, daarin bespeelt Jean één van de eerste synthesizers, en ik vind het geluid wat er uit komt zo mooi, en zo warm dat ik begrijp dat hij ze nog steeds nodig heeft, een PC kent niet dat warme gevoel uit de echte instrumenten van toen.
Helaas, de PC kent zeker dat warme gevoel van toen. In een dubbelblinde test wordt 't nu steeds lastiger (en met die Moog Modular plugin zelfs bijna onmogelijk) om voor een luisteraar het verschil te horen, in de mix. Het helpt wel mee dat je aan een Mini gewoon aan de knopjes kan draaien, terwijl je dat bij een PC altijd met een controller moet doen.
Vocoders: Wat zijn vocoders.
Iedereen kent waarschijnlijk wel de robots uit battlestar galactica genaamd de cylons, wat hebben die in hemels naam met muziek te maken? Als je luistert naar de stem van die robots dan vraag je je af hoe maken ze die stemmen, het mag duidelijk zijn in 1978 waren er nog geen computers met voice synthese, die kwamen pas eigenlijk -en zeer primitief- met de CMOS chip van de C64.
De basis van stemsynthese was er al in begin jaren '60 (welke frequentiegebieden, welke filterformanten). Wat je nodig had was een soort geheugenbank waar je de fonemen in kon opslaan en iets dat een ingevoerde tekst kon begrijpen om de aparte klanken achter elkaar te zetten. De C64 kon ook geen tekst genereren (SID is trouwens een betere naam voor de soundchip; CMOS zegt alleen iets over het productieproces) maar gebruikte een beperkte 4-bits, 4khz sampler. Ook kon je stukken golfvorm besparen door een constante formant aan te houden. De vocoder was er trouwens al in de jaren '30 als een compressiemethode voor telefoongesprekken.
Het verband met muziek is dat een eenvoudige toon, genaamd de draag golf (carrier wave) word bewerkt (gemoduleerd.) met de menselijke stem.
De carrier is eigenlijk helemaal niet zo eenvoudig, maar juist een harmonisch rijke toon (met een enkele sinus kun je vrijwel niks). De menselijke stem wordt door een preprocessor-gedeelte gehaald om bepaalde eigenschappen te versterken (volume boosten, compressie, bepaalde frequenties ophalen en "sibilance" versterken) alvorens deze in een filterbank verdwijnt met een stel resonante banddoorlaatfilters. Die zorgt ervoor dat de carrier wordt gemoduleerd.
Dat betekent dat je ook gewone accoorden van een string kan moduleren en groepen zoals queen gebruiken vrij veel vocoding in hun muziek. In trance muziek word vocoding eveneens vaker dan in andere genres toegepast.
Wat je dus wil zeggen is dat je kunt zingen in akkoorden :). Overigens, de grootgebruikers van de vocoder waren Kraftwerk, een hele rits electric boogie/breakdance/electro groepen (Needle to the groove van Mantronix), en natuurlijk discomuziek - Funky Town van Lipps Inc. als voorbeeld.
Soms hoor je muziek en dan hoor je duidelijk dat een stem die zingt zuiver op toonhoogte is gebracht met manipulatie. Voorbeeld 'Cher' een wat oudere vrouw, kan vermoedelijk niet zo goed meer zingen als vroeger
Cher zingt nog steeds goed, maar het was toen een nieuwerwets effect.
maar dankzij vocoding klinkt ze loepzuiver wat natuurlijk hoorbaar is.
Laat dat nou net geen vocoding zijn, maar pitch-correctie. De Antares Auto-Tune wordt hiervoor gebruikt. Deze kijkt wat de toonhoogte is, kijkt wat de referentie-toonhoogte is, en past dan real-time timestretching toe om het recht te trekken.

Maar ehh.. 'trance waves' - waarom zo'n vage uitdrukkingen de hele tijd? :? :/

teveel zooi, te weinig tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RooT
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-03 10:38
Yoozer schreef op 02 oktober 2004 @ 12:43:
Er zijn niet echt trance-synthesizers, net zoals er niet echt heavy-metal gitaren zijn; het heeft meer te maken met hoe je het instrument bespeelt.
Mjah ben ik het half mee eens. Ik ben het ermee eens dat het er ook mee te maken heeft hoe je het instrument bespeeld, maar toch is er niet uit elke synthesizer een goed trance geluid (met name vette strings) te halen. Net zoals niet uit elke synthesizer scheurende hardcore geluiden te halen zijn.
Voorbeeld: Roland JP8000 die synth wordt veel gebruikt in trance studio's, in hardcore studio's zal je die bijna nooit tegen komen. Met dit apparaat kan je hele vette strings bouwen (superstring van cygnus-x goed voorbeeld).
Roland Juno zal je daarentegen wel in veel hardcore studio's tegenkomen. Oke tegenwoordig zijn er vele betere, maar ik neem ff een voorbeeld ;) De juno heeft meer van die scheurende zaag geluiden. Dus er zijn zeker wel bepaalde synths voor een muziekgenre.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Laatst online: 10-05 14:40

Chiron

Moderator Discord
Topicstarter
Anoniem: 40772 schreef op 01 oktober 2004 @ 21:32:
zijn er eigenlijk ook mensen bezig met ableton?

na een reis van reason naar cubase sx1--->2 ben ik eindelijk terecht gekomen bij ableton 4.
Same here :) ik ben sinds een tijdje ook aan het prutsen met Ableton 4, en ik denk dat ik Cubase maar weg doe of dat alleen nog gebruik voor het masteren... als dat al niet ook met Ableton kan.. die Midi support er nu bij in versie 4 is echt meesterlijk :D

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer

Yoozer

minimoog

RooT schreef op 02 oktober 2004 @ 14:53:
Mjah ben ik het half mee eens. Ik ben het ermee eens dat het er ook mee te maken heeft hoe je het instrument bespeeld, maar toch is er niet uit elke synthesizer een goed trance geluid (met name vette strings) te halen. Net zoals niet uit elke synthesizer scheurende hardcore geluiden te halen zijn.
Bespelen is 1; sounddesign is een tweede :). Ik zit momenteel op 't werk, maar ik kan je uit een JV-1080 nog een superzaag laten horen, en uit een JD-800 zelfs nog een TB303 - puur programmeerwerk (niet van mijn hand, overigens).
Voorbeeld: Roland JP8000 die synth wordt veel gebruikt in trance studio's, in hardcore studio's zal je die bijna nooit tegen komen.
Hm, daar ben ik het toch niet mee eens. E-noid en Catscan o.a. (en van wat ik begrepen heb ook hun collega's) hebben er een of zelfs twee staan.
Met dit apparaat kan je hele vette strings bouwen (superstring van cygnus-x goed voorbeeld). Roland Juno zal je daarentegen wel in veel hardcore studio's tegenkomen.
Alleen de Alpha Juno - en vroeger wel ja, helaas is de hoover nu wel weer wat uitgewerkt qua magie :). Toch zijn die dingen lekker cheap, moet er toch maar eens naar kijken of ik er weer een kan scoren ;).
Oke tegenwoordig zijn er vele betere, maar ik neem ff een voorbeeld ;) De juno heeft meer van die scheurende zaag geluiden. Dus er zijn zeker wel bepaalde synths voor een muziekgenre.
Nou, houd wel in het achterhoofd dat niemand de preset "Elec Piano" op de Juno gaat gebruiken, en dat hardcore toen zo vaak de Juno gebruikte omdat het soundje zo cool was. Toch klonk 'ie niet slecht :).

De Juno had er oorspronkelijk maar 1 scheurgeluid in zitten (preset 68, 'What the...'). De rest van het spul probeerde wanhopig 'echte' geluiden te maken (piano, gitaar, trompetten (brass) en violen (strings). Dergelijke effectsounds werden in de achterste geheugens weggestopt en er door het gros van de gebruikers zelfs gelijk uitgemikt.

Ik denk dat ik het zelfs zo mag stellen dat die Juno gewoon een tak van het muziekgenre heeft gemaakt, net zoals de TB303 en TR808 dat deden met de acid, de TR707 met Chicago house, en de TR909 met dance in het algemeen.

De Virus wordt ook vaak in gewone popmuziek toegepast zonder de typische trancesounds omdat het apparaat gewoon veelzijdiger is dan alleen dat. Zelfs de Nord Modular (Mirwais) heeft een plaats, terwijl je die ook bij sounddesign op een conservatorium aantreft.

[ Voor 3% gewijzigd door Yoozer op 02-10-2004 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RooT
Yoozer schreef op 02 oktober 2004 @ 16:03:
Bespelen is 1; sounddesign is een tweede :). Ik zit momenteel op 't werk, maar ik kan je uit een JV-1080 nog een superzaag laten horen, en uit een JD-800 zelfs nog een TB303 - puur programmeerwerk.
Ja er zullen vast meer synths zijn hoor waar dat mee kan, novation synthesizers worden d8 ik toch ook veel gebruikt daarvoor? De JP-8000 was maar ff een voorbeeld wat zo in me op kwam :) Maar ik ben het er toch niet mee eens dat het puur programmeerwerk is. Waarom zijn er anders zoveel verschillende synths? Juist omdat ze allemaal toch hun eigen sound hebben.
Hm, daar ben ik het toch niet mee eens. E-noid en Catscan o.a. (en van wat ik begrepen heb ook hun collega's) hebben er een of zelfs twee staan.
Jep, van E-noid weet ik het niet maar Catscan heeft idd een JP8000, maar hij doet er niet echt veel mee. En hun collega's? Hmm heb enkele hardcore studio's gezien, maar in bijna geen een vind ik een JP8000. Meer spul als een Virus, Nord lead dat soort dingen.
Ik denk dat ik het zelfs zo mag stellen dat die Juno gewoon een tak van het muziekgenre heeft gemaakt, net zoals de TB303 en TR808 dat deden met de acid, de TR707 met Chicago house, en de TR909 met dance in het algemeen.
Daar ben ik het ook wel mee eens ja, ookal wordt de Juno tegenwoordig nog maar weinig gebruikt (net zoals de 909 eigenlijk, er zijn tegenwoordig veel betere drumsynths op de markt maar ze zijn wel op de 909 gebasseerd kwa sound).
De Virus wordt ook vaak in gewone popmuziek toegepast zonder de typische trancesounds omdat het apparaat gewoon veelzijdiger is dan alleen dat. Zelfs de Nord Modular (Mirwais) heeft een plaats, terwijl je die ook bij sounddesign op een conservatorium aantreft.
Ja maar de Virus is ook echt zo'n overal synth, die kan je bij alles wel toepassen. Tis niet voor niks zo'n populair ding ;)

[ Voor 8% gewijzigd door RooT op 02-10-2004 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer

Yoozer

minimoog

RooT schreef op 02 oktober 2004 @ 16:17:
Ja er zullen vast meer synths zijn hoor waar dat mee kan, novation synthesizers worden d8 ik toch ook veel gebruikt daarvoor?
Ja, maar de aardigheid eraan is dat een Novation een virtueel-analoog is en een JV-1080 en JD-800 sample-based synths zijn. Die hebben over 't algemeen niet zoveel punch en zijn stukken lastiger te programmeren (naja, JD is een hele positieve uitschieter)
De JP-8000 was maar ff een voorbeeld wat zo in me op kwam :) Maar ik ben het er toch niet mee eens dat het puur programmeerwerk is. Waarom zijn er anders zoveel verschillende synths? Juist omdat ze allemaal toch hun eigen sound hebben.
Toch zit het grootste geheim in het programmeerwerk. Want in de VA-markt is was best goed te scoren; Roland, Yamaha en Korg hebben na hun JP, AN1x en Z1 nooit meer iets gemaakt omdat ze toch niet tegen de bedrijven uit Europa konden opboksen. Als je in de gaten houdt wat de specificaties zijn qua polyfonie, filters en effecten zie je dat er maar per 'generatie' een paar synths zijn, en ook nog vaak op verschillende markten gericht. En ja, ze hebben zeker hun eigen sound, maar luister maar eens naar de soundsets van Manuel Schleiss en kijk wat het verschil is tussen de Virus C en de Q :). En die zijn wel weer echt op een genre gericht.
Jep, van E-noid weet ik het niet maar Catscan heeft idd een JP8000, maar hij doet er niet echt veel mee. En hun collega's? Hmm heb enkele hardcore studio's gezien, maar in bijna geen een vind ik een JP8000. Meer spul als een Virus, Nord lead dat soort dingen.
Catscan zit tegenwoordig lekker met z'n ARP 2600 te spelen, dikke oude analoge meuk :D. Ik kan echter wel indenken dat die dingen op een gegeven moment wel zijn weggegaan naar tranceproducers, de JP behoudt z'n waarde best goed als je de mogelijkheden nagaat, maar da's dan ook de echte superstringbak.
Daar ben ik het ook wel mee eens ja, ookal wordt de Juno tegenwoordig nog maar weinig gebruikt (net zoals de 909 eigenlijk, er zijn tegenwoordig veel betere drumsynths op de markt maar ze zijn wel op de 909 gebasseerd kwa sound).
En qua interface. Maar "beter" is relatief; je wilt gewoon een solide sound, maar er zijn meerdere wegen om die te bereiken.
Ja maar de Virus is ook echt zo'n overal synth, die kan je bij alles wel toepassen. Tis niet voor niks zo'n populair ding ;)
An sich wel jammer.. over twintig jaar of zo "Virus C Cult-Virtueel Analoog te koop voor €4800, serienummer 23xxx" gaat dan de mist in :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScuL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03:34
nooit geweten dat deze thread bestond.. even een post voor de TVP ;)

Ik produceer al een jaar of 10 .... in het begin voor de lol (veel trackers) maar de laatste 3 jaar meer professioneel. Onderhandel wel met labels maar er is helaas ;( nog niks leuks uitgekomen.

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14038

Voor de mensen die echt wat over produceren (componeren) willen weten.

Kijk ook eens op http://www.synthforum.nl

Daar heb je niet van die figuren als pieter-post die dingen posten waarvan je je afvraagt hoe groot z'n fantasie wel niet is. (ken je verder niet maar je zat er behoorlijk naast)

Wel de verzameling van meeste kennis van synths en producerenop dit gebied van de hele benelux. Veel tips en tricks over technische zaken en ook nog eens een gezellige sfeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 40772

Anoniem: 14038 schreef op 03 oktober 2004 @ 15:05:

Daar heb je niet van die figuren als pieter-post die dingen posten waarvan je je afvraagt hoe groot z'n fantasie wel niet is. (ken je verder niet maar je zat er behoorlijk naast)

Wel de verzameling van meeste kennis van synths en producerenop dit gebied van de hele benelux. Veel tips en tricks over technische zaken en ook nog eens een gezellige sfeer.
'k ga daar maar eens kijken.. thanx voor de tip :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 115939

Anoniem: 14038 schreef op 03 oktober 2004 @ 15:05:

offtopic:
Echt goede muziek componeren met kennis van zaken? Ja graag!!! Daar zitten dan vanzelfsprekend ook mensen die verder komen dan standaard oenk-oenk-oenk-oenk (één "oenk"-basedrum op iedere tel, creatief?!? Hmmm), daar wordt ik echt helemaal gestoord van, dat hoor de je hele dag op 538. Hoe kan dat nou verkopen, of wordt het gepushed? (overgens, dit is persoonlijk hoor, no-offence.. ;) )

Sorry, ik produceer niets, maar ben wel altijd geïntresseerd hoe een nummer is opgebouwd.

Er zitten soms ontzettend gave nummers tussen, echt waanzinnig lekker. Neem Prodigy, Chemical Brothers, Underworld (en vele anderen die je vaak pas 's avonds of 's nachts hoort) om er zomaar een paar te noemen.

[ Voor 47% gewijzigd door Anoniem: 115939 op 04-10-2004 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer

Yoozer

minimoog

Anoniem: 115939 schreef op 04 oktober 2004 @ 15:03:
[offtopic]
Echt goede muziek componeren met kennis van zaken? Ja graag!!! Daar zitten dan vanzelfsprekend ook mensen die verder komen dan standaard oenk-oenk-oenk-oenk (één "oenk"-basedrum op iedere tel, creatief?!?
offtopic:
Onder andere :). Maar wat fuse bedoelt is ook het deel m.b.t. studiotechniek; een producer van elektronische muziek moet een hoop petten tegelijk opzetten. Hij (of zij, al zijn die er helaas niet echt genoeg) moet kunnen componeren, arrangeren, masteren, sounddesign kunnen doen, en nog een hoop. Natuurlijk is een redelijk significant deel van de tracks op SF wel oenk-oenk, maar niet de suikerzoete 13-in-een-dozijn commercietrance die je normaal tegenkomt. Er zit ook uitstekende underground techno tussen, en breakbeats, electro en IDM, en ook "gewone" EM (Jarre, Tangerine Dream, etc).
offtopic:
Hmmm), daar wordt ik echt helemaal gestoord van, dat hoor de je hele dag op 538. Hoe kan dat nou verkopen, of wordt het gepushed? (overgens, dit is persoonlijk hoor, no-offence.. ;) )
offtopic:
Hoe kan dat verkopen? Nou, je hebt een paar "grote vissen" zoals System F en Tiesto, en de rest drijft daar wat omheen. Maar een hoop producers rollen er ook in als DJ - daar wordt de apparatuur dan meestal van betaald. Sowieso breng je vinyl uit, en compilatieschijfjes. Maar wat 538 laat horen is maar het topje van de ijsberg, en nog niet eens altijd zo'n goede ijsberg :/.
offtopic:
Sorry, ik produceer niets, maar ben wel altijd geïntresseerd hoe een nummer is opgebouwd.
Opbouw is het beste te leren door eens aandachtig een goed bestaand nummer te beluisteren (liefst zowel de lange clubmix als de korte radio-edit; zo doe je zowel de DJ als de TMF-kijker een plezier, en een korte versie moet net zoveel power kunnen hebben) en dan bij te houden welke 'lagen' van instrumenten er worden geintroduceerd.
offtopic:
Er zitten soms ontzettend gave nummers tussen, echt waanzinnig lekker. Neem Prodigy, Chemical Brothers, Underworld (en vele anderen die je vaak pas 's avonds of 's nachts hoort) om er zomaar een paar te noemen.
offtopic:
Als je Prodigy gaaf vindt moet je eens naar Shaper kijken.

Sorry trouwens als 't nu lijkt alsof het forum proberen te spammen :).

[ Voor 4% gewijzigd door Yoozer op 04-10-2004 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RooT
Wow zeg dat shaper project is goed man! Ik hoop ooit dat ik zo goed wordt dat ik soortgelijke muziek kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 115939

Yoozer schreef op 04 oktober 2004 @ 21:42:
[...]
Sorry trouwens als 't nu lijkt alsof het forum proberen te spammen :).
Wat mij betreft niet, bedankt voor het antwoord. Ik zal het topic uit intresse in de gaten blijven houden.

Overgens zo verschrikkelijk is het "oenk-oenk..." nu ook weer niet, zolang er maar iets heel creatiefs omheenzit. Lekkere "afterbeats" (tegen 't ritme aanhangen) zoals die ook door een levende drummer gespeeld worden (die quantizer zo min mogelijk gebruiken!!!!)

Trouwens dat Shaper project klinkt gaaf! Gelukkig echte drummers / percussionisten klinkt net ff wat lekkerder dan eea handmatig via een sequencer inbrengen. Overgens, respect voor zij die dit zeer goed kunnen en waarbij geen verschil hoorbaar is met een echte drummer. _/-\o_

Wat... Ze gebruiken HardSID... Yes!!! _/-\o_

[ Voor 74% gewijzigd door Anoniem: 115939 op 04-10-2004 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 11966

Ik produceer ook.. maar dan rock/punk
dit alles met Cubase SX 2.0 en echte instrumenten
als geluidskaart heb ik een M-Audio 1010 zodat ik drum met 8 sporen tegelijk op kan nemen die gevoed word door een behringer mixer. Zang is met een Behringer B2Pro condensor opgenomen

http://www.50percentoff.n...0-%20Summer%20Holiday.mp3

daar is een nummer in 96 kbps kwaliteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

ik zie dat het topic nog steeds leeft.. ik ben nu bezig eigenlijk om mijn studio een vaste indeling te gaan geven. Alle apparaten en aanschaf traject in kaart te brengen en nu ook alles te gaan bekabelen. Ik heb er een hoop ingehad en weer uitgehad.

vinden jullie trouwens niet irritant dat er zo weinig dynamiek/preamps apparaten zijn die je niet met midi kan besturen.

(compressors, mic pre-amps, etc)

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer

Yoozer

minimoog

Gitaarwerk schreef op 09 november 2004 @ 10:08:
ik zie dat het topic nog steeds leeft.. ik ben nu bezig eigenlijk om mijn studio een vaste indeling te gaan geven. Alle apparaten en aanschaf traject in kaart te brengen en nu ook alles te gaan bekabelen. Ik heb er een hoop ingehad en weer uitgehad.
Heb ik eens geprobeerd. Is best pittig, ik wilde eerst een realistische weergave proberen maar ik heb nog even geen tooltje gevonden dat goed werkt. Visio, Illustrator...
vinden jullie trouwens niet irritant dat er zo weinig dynamiek/preamps apparaten zijn die je niet met midi kan besturen.
(compressors, mic pre-amps, etc)
http://www.elementalaudio.com/products/neodynium/index.html niks?
Ja, okee - da's wel software. Maar je kunt het besturen, en per deel van je track alle settings veranderen. Maar eigenlijk moet je een comp gewoon goed instellen en vervolgens 'm op die setting laten staan; de compressor neemt je het werk van zelf met de faders rotzooien uit handen, waarom wil je dan eigenlijk ook nog met de compressor gaan klooien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coady
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-04 14:35
Misschien wel interessant voor de producerende got'ers hier. Versie 3 van t programma Reason is zojuist uitgekomen. Het is eigenlijk meer een geupdate versie van 2.5 maar de nieuwe onderdelen mogen er zeker zijn.
http://www.propellerheads...fm?fuseaction=displaymain

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syntagma
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-02-2020
Voor de mensen die alles willen weten van FL Studio is er nu de FL Studio Bible :)
Ik heb hem ook, mooi dik boekwerk met echt alles wat je maar kan bedenken over deze software.

Ik maak mijn muziek overigens met FL Studio, een hele trits VST's en plugins, een Novation KS5, een Behringer 2004MX en een Audiophile 2496 geluidskaart.

Voor wat muzieksels moet je maar ff op mn site kijken, wordt binnenkort grondig vernieuwd overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 129319

Ik maak Jump muziek met FL studio 5 en Cubase SX 3.0 :)

Anoniem: 140923

Anoniem: 64254 schreef op dinsdag 29 oktober 2002 @ 11:06:
Ik heb misschien nog een tip voor mensen met een sblive!!

Ik gebruik zelf de ASIO-full duplex drivers die cubase meelevert!Als je dan naar je asio-control panel gaat kan je zelf handmatig de buffergrootte instellen...b.v. 2048 samples is gelijk aan 46 ms latency,1024=23 ms,512=11 ms.Je kan ze zo klein mogelijk instellen als je pc 't toelaat.(bij alle audio-apps die 't toelaten gebruik ik die driver)
Ben eigenlijk ook toe aan een nieuwe kaart maar met een latency van 5 ms op een sb-live ben ik voorlopig nog wel tevreden.
Die KX-drivers zijn mij wat te buggy dus daar begin ik niet aan!!(vooral niet als je af en toe ook nog wat wil gamen :) )
Geldt dit ook voor een audigy 2 zs? Ik heb ook cubase sx namelijk, en gebruik nu ook de full duplex drivers. Als ik em dan ook van 50 ms naar 5 kan omlaag halen zou dat geen magere winst zijn :9~ bedankt voor de hulp, en als niemand t weet probeer ik het maar gewoon =)

en ontopic: ik ben nog vooral aan het kijken welk programma's ik nou fijn vind werken. Ik zit momenteel met cubase sx en reason, en NI battery 2 voor de beats. De iets minder 'pro' programma's flstudio en acid pro lijken wat beter te lopen op m'n pc en hebben een wat lager instapniveau, maar volgens mij is het wel beter om gewoon meteen cubase en reason onder de knie te krijgen.

Hopelijk gaan mensen weer wat posten in dit topic :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19894

*bumb*

Voor degene die het nog niet weten:

Propellerhead heeft Rebirth vrijgegeven, dus iedereen die interesse heeft in een legale versie moet maar even kijken op de volgende site:

http://www.rebirthmuseum.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerDream
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-04 07:55
Zijn hier ook mensen die (trance) muziek maken met reason 3.0?
Lijkt me wel een keer leuk en leerzaam om samen met iemand anders iets te gaan componeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:31

SuBBaSS

-has Ryzen

KillerDream schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 09:08:
Zijn hier ook mensen die (trance) muziek maken met reason 3.0?
Lijkt me wel een keer leuk en leerzaam om samen met iemand anders iets te gaan componeren.
* SuBBaSS maakt ook trance.

Na een lange reis door het land van de sequencers ben ik gestopt bij Reason via Rewire geslaved aan Cubase Sx. Op het moment laat ik Reason even links liggen omdat ik mezelf heb verplicht om een compleet nummer alleen in Cubase te maken. Ik ben namelijk niet echt de man van handleidingen lezen en al doende leer je zeggen ze toch. :P

Over dat samen produceren: ik heb het een paar keer geprobeerd, maar mijn ervaring is dat je elkaar nogal snel in de weg zit, tenzij je beiden een pc en een duidelijke taak geeft. Natuurlijk kan het prima, er zijn veel producer duo's en die lopen vast wel rond hier. Ben wel benieuwd naar de ervaringen ermee.

Ik heb nog even een noobish vraag over midi, misschien dat iemand me kan enlighten.
Een dik jaar geleden heb ik een M-Audio Revolution gekocht om een stapje hoger te gaan dan de SB Live! die ik ervoor had. Probleem is alleen dat de Revo geen midi ondersteunt, waardoor ik dus aangewezen ben (dacht ik altijd) op de Live wat betreft mijn midi-keyboard.
Nou heeft mijn mobo ook een aansluiting voor een game-/midiport en daar gaat mijn vraag dan ook over:

Zou er een verschil in latency zijn tussen die twee mogelijkheden?
Ik heb het nog niet geprobeerd zo aan te sluiten omdat de connector op mijn mobo zelf zit en ik zodoende mijn hele rig uit moet bouwen om het even te testen. :/

In principe is de (driver van ~) de soundcard verantwoordelijk voor de latency toch? Mijn Revo geeft me in Cubase een ruime 10 ms. en dat gaat prima zo. Als het meer zou worden doordat ik mijn midi via het mobo doorstuur, dan laat ik het natuurlijk lekker zo. Mocht er geen verschil zijn, dan haal ik die SB Live eruit natuurlijk.

Iemand enig idee? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer

Yoozer

minimoog

SuBBaSS schreef op maandag 07 november 2005 @ 20:51:
Ben wel benieuwd naar de ervaringen ermee.
Het klikt of het klikt niet. Je moet behoorlijk soulmates zijn, 1 visie etc. en dan nog moet je elkaar niet in de weg lopen; duidelijk taken afspreken, opletten als de andere wat aan 't doen is, en je niet vervelen. Het helpt als je meerdere toetsenborden hebt - of zelfs 2 computers zodat je apart dingetjes kan ontwikkelen, en zonder over de schouder van de andere moet reiken om wat voor te doen of een ideetje uit te werken. Niks zo irritant als met z'n tweetjes achter de computer zitten en krampachtig met die muis liggen te rotzooien.

Ik heb (met samenwerkingen) altijd het melodie-stuk gedaan, inspelen, akkoorden en zo. Mijn collega was dan of bezig met wat begeleiding erbij te doen of hij was met Cubase bezig om wat ik ingespeeld had te quantizen.
Zou er een verschil in latency zijn tussen die twee mogelijkheden?
Nee.

MIDI is maar (praktisch bekeken) 33k6 qua snelheid. Hoge latency krijg je als je geen ASIO-compatible kaart gebruikt. Bij die Revo zitten ASIO 2 compatible drivers, ik weet niet of die apart geinstalleerd moeten worden (omdat dit toch eigenlijk meer een game-kaartje is dan een producerskaartje, met alle respect).
In principe is de (driver van ~) de soundcard verantwoordelijk voor de latency toch? Mijn Revo geeft me in Cubase een ruime 10 ms. en dat gaat prima zo.
Juist. Naja, hardstikke mooi, dan; tenzij je dat teveel vindt :) . Voor MIDI zou ik sowieso uitkijken naar een USB > MIDI kabeltje, dat werkt prettiger over 't algemeen, ook met inpluggen in andere computers (aangezien de meeste joystickpoorten toch wel gedumpt worden). Die joystickdingen zijn IMHO een beetje bagger (vaak ellende over gehoord).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS

SuBBaSS

-has Ryzen

Yoozer schreef op maandag 07 november 2005 @ 22:32:
[...]

Het klikt of het klikt niet. Je moet behoorlijk soulmates zijn, 1 visie etc. en dan nog moet je elkaar niet in de weg lopen; duidelijk taken afspreken, opletten als de andere wat aan 't doen is, en je niet vervelen. Het helpt als je meerdere toetsenborden hebt - of zelfs 2 computers zodat je apart dingetjes kan ontwikkelen, en zonder over de schouder van de andere moet reiken om wat voor te doen of een ideetje uit te werken. Niks zo irritant als met z'n tweetjes achter de computer zitten en krampachtig met die muis liggen te rotzooien.

Ik heb (met samenwerkingen) altijd het melodie-stuk gedaan, inspelen, akkoorden en zo. Mijn collega was dan of bezig met wat begeleiding erbij te doen of hij was met Cubase bezig om wat ik ingespeeld had te quantizen.

Ben jij (deel van) Brennan & Heart? Dan kom je als ik me niet vergis toch ook uit de buurt van 058? Ik zie jullie naam nog wel eens langsvliegen op flyers en posters hier. _/-\o_
[...]

Nee.

MIDI is maar (praktisch bekeken) 33k6 qua snelheid. Hoge latency krijg je als je geen ASIO-compatible kaart gebruikt. Bij die Revo zitten ASIO 2 compatible drivers, ik weet niet of die apart geinstalleerd moeten worden (omdat dit toch eigenlijk meer een game-kaartje is dan een producerskaartje, met alle respect).

Laat dat met alle respect maar weg hoor, het was een bewuste keuze omdat ik toch aan een budget gebonden was. Toen ze hier bij Update computers M-Audio leverden heb ik nog getwijfeld tussen de Revo en de Delta 24/96 en tja, het is dus de cheapste geworden. (Dom achteraf wb. de midi, maar goed).
[...]

Juist. Naja, hardstikke mooi, dan; tenzij je dat teveel vindt :) . Voor MIDI zou ik sowieso uitkijken naar een USB > MIDI kabeltje, dat werkt prettiger over 't algemeen, ook met inpluggen in andere computers (aangezien de meeste joystickpoorten toch wel gedumpt worden). Die joystickdingen zijn IMHO een beetje bagger (vaak ellende over gehoord).

Goeie tip, zal ik eens naar uit kijken. Ik liep er vorige week al tegenaan dat mijn midi kabel net te kort is voor mijn keyboard, dus een goed moment om dat te gaan proberen.
En tja, wat die latency betreft: met die SB van me had ik over de 100 ms. en dat is natuurlijk helemaal niet speelbaar. Nu heb ik er geen last meer van, maar ik geloof best dat als het nog korter wordt het ook alleen maar fijner speelt.
Ach ja, je kunt niet alles hebben. :P
Thanks for shining your light man! :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer

Yoozer

minimoog

Nee, ik ben niet van B&H, maar beiden ken ik goed, en samen met B heb ik een platencontract binnen weten te slepen in 2000 waar hij vervolgens mee verder is gegaan (en ikke niet, school, etc.). Hij heeft ook stukken meer ambitie, ik klooi maar wat aan :P.

[ Voor 17% gewijzigd door Yoozer op 08-11-2005 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 56369

Even een vraagje tussendoor. Ik wil zelf ook muziek gaan maken vooral met echte instrumenten zoals gitaar, viool, pianogeluiden etc., maar ik kom er niet uit welk programma het beste is om muziek from scratch te creeen. Ik heb trouwens een PC en ben niet van plan over te stappen naar de Mac. Een vriend van mij heeft wel een Mac en die is bezig met Logic 7en daarmee kun je erg goed melodien tekeken, maar op de pc is de laatste versie 5.5 en het wordt ook niet meer verder ontwikkelt voor dit platform. Dus of het handig zou zijn om met Logic te beginnen weet ik niet. Ik heb zelf al een paar uurtjes met Ableton Live 5 geknutselt, maar ik krijg meer het gevoel dat dit programma niet zo zeer is voor het muziek maken, maar meer voor het dj gebeuren, het afmixen etc. Om een lang verhaal kort te maken, welke programma kan ik het beste gebruiken om muziek mee te creeen, Logic 5.5 of Ableton Live 5?

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 56369 op 25-11-2005 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer

Yoozer

minimoog

Anoniem: 56369 schreef op vrijdag 25 november 2005 @ 13:47:
Even een vraagje tussendoor. Ik wil zelf ook muziek gaan maken vooral met echte instrumenten zoals gitaar, viool, pianogeluiden etc., maar ik kom er niet uit welk programma het beste is om muziek from scratch te creeen.
Echte instrumenten die uit een synthesizer of plugin komen of het daadwerkelijk opnemen van real-life-real-world gitaar/viool/pianospel?

Begrijp wel even dat je in productie (in de basis) een host hebt; een omgeving die voor compositie, geluiden bij elkaar mixen en routering zorg; en plugins wat de daadwerkelijke instrumenten en effecten zijn. Sommige plugins kunnen ook standalone draaien en dan hoef je (als je niks wil opnemen maar je laptop gewoon als synth wil gebruiken) alleen maar die versie op te starten om te spelen.

Als je dus een piano wilt kun je bijvoorbeeld kijken naar Native Instruments' "Akoustik Piano". Om dit te gebruiken kun je het standalone draaien, maar als je iets wil opnemen of melodieën in wil spelen heb je een sequencer nodig (bijvoorbeeld dus Logic, Cubase, of wat er hier onder genoemd is), samen met een ASIO-compatible geluidskaart en een MIDI-interface (of een USB-MIDI controller keyboard). Als je al een keyboard of synthesizer hebt is een ASIO-geluidskaart met een USB-MIDI kabel over het algemeen al genoeg; sommige ASIO-geluidskaarten hebben er ook al een MIDI interface op zitten dus heb je die kabel ook al weer niet nodig.

Voor een hoop instrumenten zijn er wel VST-versies. Dat wil dus zeggen; een normale (hardware) synthesizer die gebruik maakt van samples heeft maar bijvoorbeeld 64 mb aan samples en moet die verdelen tussen een hoop verschillende instrumenten; Akoustik Piano heeft 1,5 gb puur aan alleen piano samples, dus die klinkt over het algemeen een hoop realistischer (grootte staat overigens niet altijd gelijk aan kwaliteit; het ligt ook aan de programmeerkunst en soms zijn die synths toch nog beter, ondanks dat ze geen gigabytes aan samples hebben). Een VST is dus voornamelijk "dedicated".

Je hebt ook equivalenten van de alleskunners - Steinberg Hypersonic en IK Multimedia Sonik Synth/Sample Tank. Dan krijg je dus een compleet pakket voor een best goede prijs. VST's zijn best prijzig :).
Ik heb trouwens een PC en ben niet van plan over te stappen naar de Mac. Een vriend van mij heeft wel een Mac en die is bezig met Logic 7en daarmee kun je erg goed melodien tekeken, maar op de pc is de laatste versie 5.5 en het wordt ook niet meer verder ontwikkelt voor dit platform. Dus of het handig zou zijn om met Logic te beginnen weet ik niet.
Maar Logic 7 is niet het enige programma dat dat soort dingen kan ;). Cubase is er ook nog. Melodietjes "tekenen" gebeurt overigens op een zogenaamde "piano roll" - zoek op dat woord en sta versteld hoeveel sequencerpakketten dat nog meer hebben :P.
Ik heb zelf al een paar uurtjes met Ableton Live 5 geknutselt, maar ik krijg meer het gevoel dat dit programma niet zo zeer is voor het muziek maken, maar meer voor het dj gebeuren, het afmixen etc.
Nou, het is in de eerste plaats eigenlijk voor live-werk bedoeld. Een liveset met electronische muziek is best verdomd moeilijk, vergeleken met een normale band, omdat je bandleden veel sneller kunnen meedenken en corrigeren. Je zit ook altijd met een balans tussen wat je zelf live speelt, thuis moet voorbereiden (samples, patterns), en wat je daar on-the-fly componeert.

Ableton springt daar op in omdat je gewoon geluidssporen kunt laten lopen en de sequencer als een soort mengpaneel kunt gebruiken waar je effecten op dropt en de volumes van de verschillende samples mee regelt, heel snel mee kan bouwen, en omdat 't intuitief en gebruiksvriendelijk werkt. Ableton wordt voor die laatste kwaliteiten ook als studiosoftware gebruikt; het is zeker geschikt voor muziek maken omdat je gewoon MIDI en VST instrumenten kan gebruiken.
Om een lang verhaal kort te maken, welke programma kan ik het beste gebruiken om muziek mee te creeren, Logic 5.5 of Ableton Live 5?
Voordat je je keuze zo zwart-wit stelt, kijk eerst ook eens naar:

- Cubase (wat principe en gebruik betreft gelijksoortig aan Logic, workflow is alleen anders, kwestie van wat je het eerst leert en wat je het meest aanstaat)
- FL Studio (voornamelijk geschikt voor electronische muziek vanwege de manieren van sequencen), compleet pakket met voor elk wat wils (maar wederom meer electronica dan "echte" instrumenten)
- Reason (complete studio, kan geen VST plugins gebruiken maar heeft uitbreidingspacks "refills" zodat je de sampler van Reason kan gebruiken als bijv. een bron van orchestrale geluiden)
- Sonar (weet ik niet veel van om eerlijk te zijn)
- Cakewalk Project 5 (de nieuwe versie lijkt een beetje op Ableton Live)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zo, bedankt voor het uitgebreide antwoord _/-\o_
Echte instrumenten die uit een synthesizer of plugin komen of het daadwerkelijk opnemen van real-life-real-world gitaar/viool/pianospel?
Ik bedoel hier echte instrumenten die uit een synthesizer of plugin komen. Real-life kan ik ze niet bespelen, alhoewel ik dat wel zou willen, maar dat is wat anders ;)
Als je dus een piano wilt kun je bijvoorbeeld kijken naar Native Instruments' "Akoustik Piano". Om dit te gebruiken kun je het standalone draaien, maar als je iets wil opnemen of melodieën in wil spelen heb je een sequencer nodig (bijvoorbeeld dus Logic, Cubase, of wat er hier onder genoemd is), samen met een ASIO-compatible geluidskaart en een MIDI-interface (of een USB-MIDI controller keyboard). Als je al een keyboard of synthesizer hebt is een ASIO-geluidskaart met een USB-MIDI kabel over het algemeen al genoeg; sommige ASIO-geluidskaarten hebben er ook al een MIDI interface op zitten dus heb je die kabel ook al weer niet nodig
Een Audigy2 ZS moet volgens mij voldoende zijn? Het is wel de budget versie, dus ik heb er geen kastje bij voor digitale ingangen.
Maar Logic 7 is niet het enige programma dat dat soort dingen kan . Cubase is er ook nog. Melodietjes "tekenen" gebeurt overigens op een zogenaamde "piano roll" - zoek op dat woord en sta versteld hoeveel sequencerpakketten dat nog meer hebben .
Bij cubase krijg ik een beetje het gevoel alsof het te makkelijk is, voor beginners en dat de mogelijkheden niet zo enorm zijn als Logic. Ik heb al een tijdje Logic in actie gezien en wat je daar allemaal mee kan doen is echt enorm, ook qua Vst-plugins. Maar volgens jou is Cubase net zo proffesioneel en goed als Logic?
FL Studio (voornamelijk geschikt voor electronische muziek vanwege de manieren van sequencen), compleet pakket met voor elk wat wils (maar wederom meer electronica dan "echte" instrumenten)
- Reason (complete studio, kan geen VST plugins gebruiken maar heeft uitbreidingspacks "refills" zodat je de sampler van Reason kan gebruiken als bijv. een bron van orchestrale geluiden)
- Sonar (weet ik niet veel van om eerlijk te zijn)
- Cakewalk Project 5 (de nieuwe versie lijkt een beetje op Ableton Live)
-FL Studio lijkt mij niks, omdat ik mij niet wil concentreren op electronische muziek.
-Reasons ook niet, vanwege het VST-plugin gemis.
-Sonar, weet ik eigenlijk ook niks van. Zal eens zoeken naar info binnenkort.
-Cakewalk Project 5 was volgens mij zoiets als Cooledit? alleen dan uitgebreider.

Ik denk dat ik Cubase maar eens moet proberen en kijken hoe dat werkt. Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer

Yoozer

minimoog

Anoniem: 56369 schreef op vrijdag 25 november 2005 @ 22:44:
Zo, bedankt voor het uitgebreide antwoord _/-\o_
Ik bedoel hier echte instrumenten die uit een synthesizer of plugin komen. Real-life kan ik ze niet bespelen, alhoewel ik dat wel zou willen, maar dat is wat anders ;)
Ah, okee.
Een Audigy2 ZS moet volgens mij voldoende zijn? Het is wel de budget versie, dus ik heb er geen kastje bij voor digitale ingangen.
Nee, nee, nee nee ;(.

*jankt*

Fuck Audigy! Audigy's zuigen voor muziekproductie. Leuk voor spelletjes, films en je mp3-collectie maar NIET. VOOR. PRODUCTIE.

*haalt adem*

Zo :P

Digitale ingangen boeien ook niet zoveel, het is de uitgang die wat uitmaakt, en dan alleen nog als je een receiver of versterker hebt die digitale ingangen heeft. Qua geluidskaart zit je allereerst met je budget; wat wil je uitgeven? M-Audio en E-mu hebben oplossingen als je budget niet zo hoog is; voor meer geld kom je bij MOTU en RME uit. Als je hier goed mee om wil gaan heb je behalve de geluidskaart eigenlijk ook nog fatsoenlijke monitorspeakers nodig; hi-fi sets kleuren het geluid, en kunnen er dus voor zorgen dat 't bij je thuis geweldig klinkt maar ergens anders nergens naar.
Bij cubase krijg ik een beetje het gevoel alsof het te makkelijk is, voor beginners en dat de mogelijkheden niet zo enorm zijn als Logic.
:? Te makkelijk? Hoe kom je daar nou bij? Cubase doet voor geen centimeter onder voor Logic; het is alleen zo dat Logic met van die gave instrumenten erbij komt terwijl Cubase 't met A1, Monologue, LM-4 en Embracer (en een zut effecten) moet doen, en Ultrabeat, Sculpture en een hoop andere lekkere synths zitten al standaard bij Logic erbij; maar dat zegt niks over "te makkelijk" en "voor beginners". Cubase is gewoon een studio standaard, Logic net zozeer, en ProTools ook (alleen is de serieuze PT duurder en moet die het qua MIDI afleggen tegen Cubase en Logic).

Voor Logic betaal je wel een hoop meer vergeleken met Cubase; er is wel een Express versie, maar ik weet niet waar je dan in features in moet inleveren. Logic Pro kost 1069 euro, Cubase SX 745 - het verschil is dat je bij Pro dus een hap instrumenten er bij krijgt. Het verschil tussen Cubase SL en SX is minder drastisch en SL zit op hetzelfde niveau qua prijs als Logic Express.
Ik heb al een tijdje Logic in actie gezien en wat je daar allemaal mee kan doen is echt enorm, ook qua Vst-plugins. Maar volgens jou is Cubase net zo profesioneel en goed als Logic?
Jazekers. Het is alleen vaak dat computers in studios al voornamelijk Macs zijn, en ook al is Cubase ook voor de Mac verkrijgbaar, de PC-gebruikers hebben bij Steinberg schijnbaar een streepje voor.
Ik denk dat ik Cubase maar eens moet proberen en kijken hoe dat werkt. Ben benieuwd.
Als je niet naar de Mac over wil stappen is er verder weinig keus ben ik bang. Maar let wel; je hebt nu Logic in bedrijf gezien bij een ervaren gebruiker en dat is natuurlijk indrukwekkender dan even zelf met Cubase aan de gang gaan en wat proberen. Ook helpt 't een hoop als je al een lading plugins hebt waar je mee aan de slag gaat; het stikt van de freeware VST plugins en de kwaliteit is soms absurd goed.

Uiteindelijk komt het toch allemaal weer hier op neer:
Use a PC. Use a Mac. Use a wax cylinder for all I care. Linkin Park isn't better for using ProTools just as The White Stripes isn't better for using an 8-track reel-to-reel. If you sit there and spew forth how your PC is faster and cheaper than my Mac, all you're really saying is "Hey, look at me! I'm not making music tonight!"

[ Voor 18% gewijzigd door Yoozer op 26-11-2005 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adion
  • Laatst online: 11-05 12:12
Yoozer schreef op zaterdag 26 november 2005 @ 12:30:
*jankt*

Fuck Audigy! Audigy's zuigen voor muziekproductie. Leuk voor spelletjes, films en je mp3-collectie maar NIET. VOOR. PRODUCTIE.

*haalt adem*

Zo :P
Kan je dit verder verklaren? Sinds de audigy hebben ze gewoon asio drivers, en in gelijk welk programma maakt het dus verder totaal niet uit, je stuurt geluid naar een asio uitgang, en dat komt uiteindelijk via de da convertors op de uitgang terecht.
En de da convertors zijn heus niet zo slecht sinds de audigy's.
Ik gebruik overigens zelf een audigy 2 zs icm kx drivers, en ben daar zeer tevreden over. Ik kan ook niet echt bedenken wat een duurdere kaart mij meer kan bieden voor productie, behalve dan meer in/outputs en eventueel drivers die een lagere latency mogelijk maken (hoewel ik met m'n audigy ook gemakkelijk 8 ms latency haal, wat voor mij ruim voldoende is)

VirtualDJ 2024 - Fast Image Resizer - Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:55

Exirion

Gadgetfetisjist

Adion schreef op zaterdag 26 november 2005 @ 13:23:
Kan je dit verder verklaren? Sinds de audigy hebben ze gewoon asio drivers, en in gelijk welk programma maakt het dus verder totaal niet uit, je stuurt geluid naar een asio uitgang, en dat komt uiteindelijk via de da convertors op de uitgang terecht.
En de da convertors zijn heus niet zo slecht sinds de audigy's.
Ik gebruik overigens zelf een audigy 2 zs icm kx drivers, en ben daar zeer tevreden over. Ik kan ook niet echt bedenken wat een duurdere kaart mij meer kan bieden voor productie, behalve dan meer in/outputs en eventueel drivers die een lagere latency mogelijk maken (hoewel ik met m'n audigy ook gemakkelijk 8 ms latency haal, wat voor mij ruim voldoende is)
Een zwak punt bij Creative, als sinds de eerste Live's uit 1998, is nogsteeds dat de processors intern met 48KHz werken. In de praktijk heb je dus vrijwel altijd 2 maal samplerate conversion tussen je source materiaal en de SPDIF output (44.1->48->44.1).

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer

Yoozer

minimoog

Adion schreef op zaterdag 26 november 2005 @ 13:23:
Ik kan ook niet echt bedenken wat een duurdere kaart mij meer kan bieden voor productie, behalve dan meer in/outputs en eventueel drivers die een lagere latency mogelijk maken (hoewel ik met m'n audigy ook gemakkelijk 8 ms latency haal, wat voor mij ruim voldoende is)
Naja, een E-mu 0404 of een Audiophile 24/96 bieden ook niet meer in die zin; maar er zit minder rotzooi bij en de DSP die er op de Audigy zit wordt tijdens productie niet gebruikt (terwijl de effecten die op de E-mu zitten wel toe te passen zijn). Dat dus, en het 44 > 48 > 44 kHz verhaal; een hoop mensen werken op 16/44 of 24/44 en dan moet zo'n kaart geen compromis of nodeloze conversie ertussen hebben maar het gewoon doen. De Audigy zit intern gefixt op 48kHz en de enige andere methode is om 24/96 te draaien.

Dat zo'n apparaat kennelijk een aparte stroomvoorziening in je kast nodig heeft vind ik dan ook weer vreemd. Aan die 7.1 heb je niks als je je machine gewoon voor productie wil gebruiken en zo zitten er nog meer dingen.

En dan lees ik hier dat je op z'n minst 100mb aan drivers nodig hebt voor een beetje rond te kunnen? Zal gerust een geweldige kaart zijn, maar Creative heeft E-mu overgenomen en die maken kaarten die -echt- voor productie bedoeld zijn en die ook goed werken en goed scoren en drivers hebben die veel leniger zijn. Waarom dan niet die kiezen?

Alle break-out boxes van M-Audio hebben met Firewire of USB genoeg; die van E-mu doen het met een LAN-kabel, maar bij de EX moet je dan met een of ander proprietary ding aan de slag. Op mijn E-mu 1212m kaartje heb ik 2 ADAT aansluitingen, 2 SPDIF aansluitingen, MIDI I/O en 4 3.5mm pluggen voor stereo in en uit; dat is stukken nuttiger dan 3 jacks voor (alleen bij de EX) 6-kanaals simultaan opname. Pak dan een simpel kaartje met ADAT en een converter die er voor bedoeld is, dan smijt je er zo 8 kanalen simultaan in en dat werkt ook nog beter ook.

Als je de Audigy -naast- een kaart voor productie wil gebruiken, da's weer een ander verhaal. Maar het lijkt er op dat dat ook niet altijd vlekkeloos werkt wegens driverconflicten.

[ Voor 3% gewijzigd door Yoozer op 26-11-2005 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS

SuBBaSS

-has Ryzen

Ik was altijd wel bekend met de tekortkomingen van de Audigy (hell, heb er zelf lange tijd mee gewerkt), maar 1 ding weet ik wel: laat dat hele pakket creative drivers links liggen en ga meteen op zoek naar de Kx Project drivers.
Ik las op een van de eerste pagina's dat deze drivers nogal buggy zouden zijn (vooral met games), iets wat ik zeker niet kan beamen; het heeft altijd prima voor me gewerkt en hoewel zaken als de mixer en het grote aantal instellingen niet allemaal even duidelijk zijn, is er op de site meer dan genoeg info te vinden waarmee ik alles vrij netjes aan de praat kon krijgen.

Ik heb trouwens nog een vraag n.a.v. mijn post een stukje terug: ik heb dus mijn Audigy kaart uit mijn systeem gehaald en heb mijn midi aangesloten op de onboard gameport van mijn A7V8X-X mobo. Mijn Revo 7.1 zit er dus nog en die verzorgt de audio.
Zoals Yoozer al aangaf maakt het in Cubase en Reason qua latency niets uit of hij aan mijn Audigy of op de onboard port is aangesloten en daar ben ik heel blij mee.
Ik zit nu alleen met een raar probleem: voorheen kon ik Cubase en Reason tegelijk controllen met mijn midi-keyboard. In Cubase had ik bijv. een Vsti geselecteerd en in Reason bijv. de NN19. Een toetsaanslag leverde dan op dat ik de geluiden van de beide devices hoorde. Om de een of andere reden lijkt het nu echter alsof Cubase "alleenrecht" op de midi-driver heeft (MPU-401) en Reason geeft bij het opstarten meteen al aan dat de midi driver al in gebruik is. Ik heb van alles en nog wat proberen in te stellen, maar ik kan maar niet voor elkaar krijgen dat het weer werkt als voorheen. Reason geeft stug de melding dat de driver al in gebruik is en verder dan dat kom ik niet.

Heeft er iemand enig idee wat ik hier over het hoofd zie? Ik omschrijf het waarschijnlijk wat vaag, als er meer info nodig is, dan vul ik dit aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer

Yoozer

minimoog

SuBBaSS schreef op zaterdag 26 november 2005 @ 17:19:
Ik was altijd wel bekend met de tekortkomingen van de Audigy (hell, heb er zelf lange tijd mee gewerkt), maar 1 ding weet ik wel: laat dat hele pakket creative drivers links liggen en ga meteen op zoek naar de Kx Project drivers.
Da's een hele goede optie als je al zo'n ding hebt, maar it defeats the purpose een beetje als je nog een kaart zoekt ;)
Heeft er iemand enig idee wat ik hier over het hoofd zie? Ik omschrijf het waarschijnlijk wat vaag, als er meer info nodig is, dan vul ik dit aan.
Je hebt verder niks qua instellingen gewijzigd? Gewoon "spontaan" eens een keer gebeurd? Cubase heeft in de MIID Device instellingen misschien nog wat opties; vroeger had je MMESetup.exe maar tegenwoordig is dat vervangen door iets anders (ben er zelf ook nog niet helemaal uit; ik moet namelijk er voor zorgen dat Cubase niet m'n complete Midex leegjat maar van 2 poorten afblijft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Aha ik ben al een stuk wijzer geworden van je verhaal Yoozer, bedankt. Ik ga eens beginnen met Cubase en als ik mijn cashflow probleem hebt weggewerkt haal ik een andere geluidskaart ;) Voorlopig eens de Kx drivers proberen.

edit:
De Kx drivers zijn echt een verbetering zeg. Het geluid klinkt zoveel helderder en warmer >:)

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 56369 op 26-11-2005 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mercarra
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:49
Anoniem: 56369 schreef op zaterdag 26 november 2005 @ 18:25:
Aha ik ben al een stuk wijzer geworden van je verhaal Yoozer, bedankt. Ik ga eens beginnen met Cubase en als ik mijn cashflow probleem hebt weggewerkt haal ik een andere geluidskaart ;) Voorlopig eens de Kx drivers proberen.

edit:
De Kx drivers zijn echt een verbetering zeg. Het geluid klinkt zoveel helderder en warmer >:)
Helderder en warmer? Sowieso holle termen, maar ik geloof niet dat het echt anders klinkt. Je latency gaat omlaag, maar dat is het dan ongeveer wel, toch?

Canon EOS 6D / Samyang 14mm f/2.8 / 17-40mm f/4.0 / 35mm f/1.4 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 70-200mm f/4 IS mercarra.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het klinkt bij mij echt anders, geloof me. Het geluid komt beter en helderder aan, het is minder dof. Ik had hiervoor btw wel oude Audigy 2 drivers, maar toch. Ik vind het in ieder geval beter klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS

SuBBaSS

-has Ryzen

Het kan wel goed kloppen dat het anders klinkt hoor, die ervaring had ik ook. Dat ligt waarschijnlijk niet zozeer aan de andere drivers, maar aan de instellingen die ze standaard hebben. In de Kx Mixer kun je zaken als de effecten en DSP instellen. Het gaat veel dieper dan de standaard mogelijkheden die Creative met z'n drivers biedt.

@K: Kijk eens in de mixer bij de instellingen, fx stettings is dat geloof ik. Grote kans dat standaard de reverb aan staat, dat verklaart het warme denk ik. Anders moet je eens kijken bij de DSP settings, daar zie je een schema met verschillende "modules", dat is de processing chain. Het kan ook goed zijn dat daar iets tussen zit wat het geluid bewerkt.

Ik heb mijn Audigy dus een tijdlang in PCDJ samen met mijn Revolution gehad, waarbij de ene kaart player A was en de ander player B. Zo was dus ook goed te horen wat een verschil in geluid er uit de twee kaarten kwam. De Creative klonk veel zompiger (gaat ie weer, mooie holle term :P); heel veel laag erin en ook hierbij stond standaard reverb aan. Beetje verneukeratief is dat, want (m.a.r.) een leek vind het dan al snel heel mooi klinken. Ik moest in ieder geval aardig wat met de instellingen van de beide kaarten spelen om het geluid een beetje gelijk te krijgen. Toen ik overstapte op de Kx drivers hoorde ik zeker ook dat het geluid minder dof was. Die drivers verwerken het signaal anders ofzo. In ieder geval merkte ik dat ook. Of ik ben ook gewoon gemindfucked, wie weet. :+

@Mercara: heb je er zelf ervaring mee als ik vragen mag? Dat het holle termen zijn ben ik met je eens en ik vraag me dan ook wel eens af of ik niet wat beïnvloedbaar ben. :P
Yoozer schreef op zaterdag 26 november 2005 @ 17:49:
[...]

Da's een hele goede optie als je al zo'n ding hebt, maar it defeats the purpose een beetje als je nog een kaart zoekt ;)
Klopt, ik had gelukkig de kaart dan ook al voordat van het bestaan van die drivers wist. :P
Je hebt verder niks qua instellingen gewijzigd? Gewoon "spontaan" eens een keer gebeurd? Cubase heeft in de MIID Device instellingen misschien nog wat opties; vroeger had je MMESetup.exe maar tegenwoordig is dat vervangen door iets anders (ben er zelf ook nog niet helemaal uit; ik moet namelijk er voor zorgen dat Cubase niet m'n complete Midex leegjat maar van 2 poorten afblijft).
Ik hoefde in Cubase eerst ook niks in te stellen wat dit betreft; de driver selecteren en hij deed het gewoon prima in Cubase èn Reason. Hetzelfde heb ik nu gedaan met de MPU-401 driver: gewoon selecteren en toen deed het zich voor. Ik ben vervolgens wel dieper erin gedoken, maar ik kan het nog niet vinden. Zouden de midi mogelijkheden van mijn mobo gewoon beperkt kunnen zijn ofzo?
En met die MMEsetup bedoel je die hardware tests na de installatie toch? Dat zou inderdaad een mogelijkheid zijn. Als ik die hier echter draai kan ik alleen de settings van de Revo testen, nergens is iets te vinden van midi.

Ik zal eens zoeken of het misschien nog iets te maken heeft met de Direct X instellingen ofzo, want tot nog toe ben ik er niet veel verder mee. :(

edit:
Ook de instellingen van DirectX bieden geen oplossing, helaas. Misschien moet ik er maar mee leren leven. Of dit is het teken dat ik ergens een grote broer van mijn Revo op de kop kan tikken waar standaard wel midi op zit. Kan op zich ook geen kwaad.

[ Voor 5% gewijzigd door SuBBaSS op 27-11-2005 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@K: Kijk eens in de mixer bij de instellingen, fx stettings is dat geloof ik. Grote kans dat standaard de reverb aan staat, dat verklaart het warme denk ik. Anders moet je eens kijken bij de DSP settings, daar zie je een schema met verschillende "modules", dat is de processing chain. Het kan ook goed zijn dat daar iets tussen zit wat het geluid bewerkt.
Onder Fx settings staat reverb uit. Bij de modules onder DSP settings is staat wel een mooi schema met van alles en nog wat, wat niet te vergelijken is met mijn oude drivers natuurlijk, omdat die hetgeen niet had. Ik vind het gewoon hele goede drivers ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Oke, een behoorlijke kick, maar dat moet dan maar ;).

Ik ben momenteel aan het prutsen met Cubase SX3. Ik dacht nu laat ik eens voor de gein een mp3tje (of .wav) exporteren. Maar wat ik ook probeer, het wil niet lukken :? Ik heb geprobeerd:
-Het gebiedje dat je kunt loopen om het hele liedje geplaatst.
-De record functie te gebruiken (maar die lijkt me voor als je live met midi mee pingelt).
-Alle tracks te selecteren voor dat ik probeer te exporteren
etc.
Zowel bij .wav als bij mp3 komt er geen file. Ik kan wel bij mp3 nog de attributes instellen.

Dit is een erg nooberige vraag, maar ik kon het echt niet vinden. Bvd! O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syntagma
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-02-2020
Staat vast wel in de help file ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer

Yoozer

minimoog

Anoniem: 140923 schreef op maandag 16 januari 2006 @ 22:36:
Oke, een behoorlijke kick, maar dat moet dan maar ;).
-Het gebiedje dat je kunt loopen om het hele liedje geplaatst.

Dit is een erg nooberige vraag, maar ik kon het echt niet vinden. Bvd! O+
Handleiding. File > Export (mixdown) to .wav. Vervolgens met RazorLAME omzetten naar mp3, dat hoeft niet met Cubase zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja dat snap ik, maar zoals ik al gezegd had, probeerde ik dat ook al (naar .wav). Ook dan kwam er geen file. Alleen als ik MFO ofzo (ik zit nu bij een andere computer, kan ff niet terugzoeken) opsla, ontstaat er een (grote) file. Ik wil dus graag weten wat ik nou fout doe bij het opslaan naar wav :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 136571

Vet dat dit topic er nog is!!

Voor mijn huidige projecten:

http://www.artstylers.be
http://www.styled-brothers.tk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mercarra
  • Laatst online: 20:49
SuBBaSS schreef op zondag 27 november 2005 @ 11:05:
@Mercara: heb je er zelf ervaring mee als ik vragen mag? Dat het holle termen zijn ben ik met je eens en ik vraag me dan ook wel eens af of ik niet wat beïnvloedbaar ben. :P
Ik heb er ervaring mee, ik heb met de creative drivers en de kx drivers gewerkt. Een duidelijk verschil heb ik nooit gehoord, maar de creative kaarten zijn ook gewoon bagger. Ik heb een soundblaster 512 (zoiets als de live) en de rear en front klinken gewoon Behoorlijk verschillend. Hierover is ook genoeg te vinden op internet, het gebruik van de front wordt afgeraden.

eerste hit google: Creative SoundBlaster Live! analogue data

Maar ik ben er tevreden mee, mijn versterker is oud, mijn speakers gaar, dus het maakt allemaal niet uit. En als ik een nummer heb gemaakt wat ik later bij vrienden luister of in de auto dan klinkt het net zo als thuis. Ik hoef geen werk af te leveren van top-kwaliteit, dus mijn hele systeem hoeft echt niet high end te zijn.

Ik gebruik nu trouwens FLStudio 6, op wat kleine dingen na is er niet veel veranderd. De mixer zit wel beter in elkaar en er is een multiband compressor. Of dat ding een beetje goed is weet ik niet, hij gebruikt wel ontzettend weinig CPU, itt de izotope ozone die ik eerder gebruikte.

Nog even een algemeen producing vraagje. Stel ik maak een trancenummer met (lekker standaard) acht accoorden achter elkaar. Vervolgens maak ik hier 2 basslines onder (1 laag en sublaag) een extra lead en wat strings. Ik heb dus nu 5 patterns gebaseerd op dat ene accoordenschema. Nu kom ik erachter dat ik de laatste 2 accoorden ga veranderen. Prima, maar dan moet ik alle paterns weer langs om de boel om te gooien. Is hiervoor een slimmere manier?

En nog een vraag waarop ik het antwoord eigenlijk al weet: Is een flexibele manier voor non-destructive arp's in FL?

Canon EOS 6D / Samyang 14mm f/2.8 / 17-40mm f/4.0 / 35mm f/1.4 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 70-200mm f/4 IS mercarra.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik gebruik nu ook de kx drivers voor m'n audigy 2 zs, en in cubase is dat echt veeel beter. In andere apps/spellen merk ik het niet zo dus dat de geluidskwaliteit beter is, is volgens mij een illusie. Volgens mij staan standaard in de EQ van kX de hoge frequenties wat harder dan in de standaard EQ van creative, waardoor het geluid opeens helderder lijkt.
Het is al gelukt met exporteren, ik had bij channels niet de BUS geselecteerd :X

Anyway, ik heb nu wel een andere vraag. Ik gebruik dus momenteel m'n audigy 2 zs, en ik weet dat dit allesbehalve ideaal is in producer termen, maar ik ben niet zo'n power user en ben met de kX drivers nog niet echt tegen de beperkingen aangelopen. Behalve dat ik een MIDI ingang nodig heb om m'n oude synthje aan te sluiten. Nou vroeg ik me af of USB > MIDI een oplossing voor mij is - krijg je geen last van grote latancies of cpu belastingen? Of is de kwaliteit misschien minder? Ik bedoel dan in vergelijking met een midi ingang op een audio kaart. (een verschil zal er zeker zijn, maar mijn vraag is, hoe groot is het verschil?)

Wat is jullie advies?

(en sorry mercarra, kheb geen antwoorden voor jou :> ik heb ook een tijdje FL studio gebruikt maar volgens mij moet je gewoon alles handmatig veranderen :/ )

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 140923 op 17-01-2006 23:25 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer

Yoozer

minimoog

Anoniem: 140923 schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 23:24:
Behalve dat ik een MIDI ingang nodig heb om m'n oude synthje aan te sluiten. Nou vroeg ik me af of USB > MIDI een oplossing voor mij is - krijg je geen last van grote latancies of cpu belastingen?
MIDI heeft niks met latency te doen; je geluidskaart en je drivers hebben dat.

USB ook niet, tenzij je een USB audio interface hebt, en het enige wat je dan gaat tegenzitten is bij USB 1.1 de bandbreedte die er door gepompt kan worden (vandaar dat Firewire interfaces geliefd zijn; daar vliegt tenminste genoeg data overheen). Maar qua latency maakt het niks uit.
Wat is jullie advies?
Ik heb nu in totaal 3 MIDI interfaces (pimp, pimp :7 ) en het werkt allemaal als een zonnetje. Als jij met die KX drivers een lage latency krijgt (of met de drivers van Asio4All), geweldig, daar gaat die MIDI interface niks aan doen.

Problemen ontstaan als je nou achter je synthje een stuk of 5 andere synths ging haken in een zogenaamd daisy-chain patroon - midi out > midi in, midi thru > midi in, midi thru > midi in (bij elke midi in een andere synth), want dan komt er dus wel latency, maar van een andere soort :).
mercarra schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 17:24:
Nog even een algemeen producing vraagje. Stel ik maak een trancenummer met (lekker standaard) acht accoorden achter elkaar. Vervolgens maak ik hier 2 basslines onder (1 laag en sublaag) een extra lead en wat strings. Ik heb dus nu 5 patterns gebaseerd op dat ene accoordenschema. Nu kom ik erachter dat ik de laatste 2 accoorden ga veranderen. Prima, maar dan moet ik alle paterns weer langs om de boel om te gooien. Is hiervoor een slimmere manier?
Het ligt eraan hoe je de akkoorden wil veranderen.. maar kun je in de piano roll niet de akkoorden selecteren en ze dan omhoog of omlaag slepen? Goed, dat gaat niet werken voor majeur > mineur, maar het scheelt opnieuw inspelen. Anders lijkt 't erop dat je het handmatig moet doen of de chord tool gebruiken (net boven de "slide").

Ik weet alleen geen ju van FL af, ik heb je vraag even doorgemikt naar een kennis :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bedankt Yoozer! Wordt dus een usb'tje voor mij. Ik heb zowel usb (2 uiteraard) als firewire tot m'n beschikking, maar dat lijkt me weinig uit te maken? Verder heb ik op m'n synth een midi in, maar ik kan me niet voorstellen hoe ik daar gebruik van zou maken (midi deuntjes door de boxen van m'n keyboard laten klinken? :9 ). Een MIDI in op m'n pc lijkt me dus genoeg... of is het toch ergens handig voor?

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 140923 op 18-01-2006 15:31 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer

Yoozer

minimoog

Anoniem: 140923 schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 15:28:
Bedankt Yoozer! Wordt dus een usb'tje voor mij. Ik heb zowel usb (2 uiteraard) als firewire tot m'n beschikking, maar dat lijkt me weinig uit te maken?
Alleen voor externe audio interfaces :). MIDI is maar 33k6 qua snelheid dus Firewire is behoorlijk overkill :).
Een MIDI in op m'n pc lijkt me dus genoeg... of is het toch ergens handig voor?
Je interface heeft er een MIDI out die heel nuttig is als je ooit een module aanschaft, een andere synthesizer, of als er een kennis langskomt met zijn apparatuur :). Sowieso wordt het altijd als paar aangeboden - er is dus geen losse in of out te krijgen.

http://feedback.nl/?id=55&b=PHPMIDIHUB kun je al gebruiken en ook al heeft 'ie 2 in, 2 out - hij is voordeliger dan de 1 in, 1 out die er van andere merken bij staan :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bedankt Yoozer ;)

Ik kan nu eindelijk een beetje lekker werken met cubase, maar ik heb nog wel een vraag/opmerking. Ik vind dat de metronome een beetje laat lijkt te zijn, een kwart tel (zestiende maat dus) ofzo. Als ik de metronome afspeel en ik kijk goed mee met de tijdlijn bovenin lijkt dat zo, en ook bij het knippen en plakken merk ik het. Het geluidje dat m'n metronome heeft is zo'n tikje (lijkt op die van een real life metronoom) en ik heb het gevoel dat dat eerst een piepje was, wat me preciezer lijkt. M'n output latency is 20ms dus zal het niet zijn. Als ik Metronome Setup doe, en ik verander de midi Port / channel dan krijg ik altijd (ook al neem ik bijvoorbeeld een synth VST) een piano geluidje of, bij nr 10 dat tikje wat ik al heb. (met nr 10 bedoel ik het getal wat je kan kiezen, rechts van de midi channel).

Ik snap het niet, ligt het nou aan mij, of aan het midi geluidje of iets anders?

EDIT: ik weet nu zeker dat m'n metronome op de tweede zestiende noot komt ipv op de eerste. Ik heb dat gecheckt door ff met midi te tikken op de piano roll en te vergelijken. Hoe kan dit nou en hoe verhelp ik het?

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 140923 op 19-01-2006 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-05 20:01
Ik heb weer een stap gedaan richting 'producer'. (naja op amateur niveau zullen we maar zeggen)
Ik heb een M-Audio keystation pro88 gekocht. Leuk ding, zeker voor zn geld!
De knopjes zijn van hele goede kwaliteit:
de ronde zijn van een beetje rubber achtig plastic, je krijgt er fijne grip op en de sliders staan direct stil zodra je ze loslaat (en er zit een mooi stoffe randje onder :P)
Het klavier:
Vergeleken met een echt piano stuiteren ze misschien iets te veel (licht er natuulrijk ook aan met welke echte piano je ze vergelijkt) maar ik vind het wel prima spelen! Ik had eerst een Roland E36 dus dan is dit zowiezo vooruitgang wat klavier betreft ;)
(klik voor plaatje)

Alleen hebben er mensen ervaring met het toewijzen van knopjes in Reason aan dit keyboard? Het wil me nog niet lukken :X

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScuL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03:34
Bij FL is er een optie "Link to controller" als je rechtsklikt op een knop. Weet niet hoe dat werkt in Reason. Ik heb zelf ook een M-Audio controller.. erg tevreden!

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik zit nog steeds te kl*ten met die kX drivers. Ik probeer nu m'n metronome op audio clicks te zetten (cubase) maar dan hoor ik niks. Ik ben er ook nog achter gekomen dat m'n mic het niet doet met kX drivers :? Ik heb alles opengezet wat kan, ook mic in, line in, wat je maar wilt. Volgens mij is er iets met de input waardoor m'n metronoom het ook niet doet. Heeft iemand heel toevallig een audigy 2 zs met kX drivers, en kan die z'n instellingen (.kx bestand) naar mij sturen? Of kan dat ook als de geluidskaarten verschillen?

:>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
Klopt het dat Reason de remote override mapping niet opslaat als je een file saved?!

Ik had eerst allemaal knopjes aan mn midi keyboard toegewezen met remote override mapping (dat menuutje als je met rechts op een knop drukt). Nu open ik mn file weer en die knopjes staan niet meer goed ingesteld :'(

Hoe gaat dat bij jullie?

edit: het lijkt er op dat hij alleen de mapping van de review knop van DR Rex niet wil saven...
Ik heb het min of meer opgelost door de mute knopjes te mappen :P

[ Voor 21% gewijzigd door Menesis op 20-01-2006 17:03 ]

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ai, ik heb het al opgelost door m'n metronoom een toon in een VST te laten spelen. Dan is hij wel gewoon accuraat. Wat ik me nog wel afvraag (en waarschijnlijk niet zo'n moeilijke vraag is) waarom, als ik een mooie volume lijn teken bij m'n MIDI track, trekt m'n VST zich daar niks van aan en speelt hij op z'n gewone volume? Hoe kan ik ervoor zorgen dat hij naar de volume-track luistert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-jey
  • Niet online
Ik heb reason maar eens geinstalleerd. Lijkt me wel eens leuk om mee te spelen. Ik had al geprobeerd Cubase SX en protools te installeren maar dat was niet zo succesvol. Windows presenteerde een BSOD als ik protools starte en Cubase wilde niet eens installeren. Zal wel komen omdat ik alles netjes legaal heb gekocht :P

Me zusje heeft een tijdje keyboard gespeeld en daar is ze inmiddels mee gestopt. Kortom haar Yamaha PSR-620 gaan we maar eens aan me pc hangen. Zal wel even duren voordat er fatsoenlijk geluid geproduceerd kan worden. Op dit moment geeft hij namelijk nog geen enkel geluid. Owjah als geluidskaart heb ik een on-board edirmax geval. Zal wel niet voldoende zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youri Carma
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 24-10-2008

Youri Carma

Hoe kom ik van Tweakerz af?

Ik ben een Nbee op gebied van kennis over electronic Keyboards en Synthesizers, sterker nog, ik weet het verschil niet eens?

Ik ben echter wel zeer musikaal en zou graag opnieuw uiting gaan geven aan mijn muzikale gevoelens. Misschien sta ik hier offtopic of is er een betere topic waar ik met wat vragen terecht kan maar vooralsnog heb ik deze nog niet gevonden? Dus steek ik hier maar even van wal.

Ik wil een electronische keyboard of synthesizer op mijn computer gaan aansluiten. Idee is laat de computer doen waar hij goed in is zodat ik allerlei sounds of samples heet dat geloof ik, kan spelen. Zoals Old Hammond Sound Original, Distorted, Flangered etc.. Kortom ik moet kunnen sleutelen aan de Sound.

- Ik wil een toetsenbord met net zoveel toetsen als een concertvleugel en ze moeten aanslag gevoelig zijn (Zeer) en met een handige "Pitchcontrol".

- Welke geluidskaart is hiervoor aangeraden kwalitatief & "Preiswertig"?
- Welke soort/merk Key of Synth is "Ok" kwalitatief & ook zijn prijs waard?
- Wat heb ik nog meer nodig buiten de comp en het keyboard?
- Wat is een handige "Pitchcontrol"
- Welk muzieksoftware word het meest gebruikt en is het meest profi?
- Wat kost mij zoiets minimaal? Wat voor bedrag moet ik gaan sparen?
- Wat kost een beginners Key of Synth?

Ik weet dat het een hoop domme vragen zijn maar ik ben niet voor niets een NB.
Alle vragen hoeven hier ook niet per se hier beantwoord te worden. Verwijzingen naar andere forums, linx zijn zeer welkom.

Ik wist heerlijk ook niet bij welke forum zoiets te posten. Ja, ook ik wil producen maar alleen mijzelf en het muziek maken komt op de eerste plaats ik verbeeld mij in die zin niet zoveel. Alhoewel?

"Vangelis" "Vollenweider!" "Bill Brown" "Cocteau Twins" watch it!

There is a new sherif in town!

Just Kdn Folks.

Has Balls

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer

Yoozer

minimoog

Youri Carma schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 16:47:
Ik ben een Nbee newbie op gebied van kennis over electronic Keyboards en Synthesizers, sterker nog, ik weet het verschil niet eens?
Het verschil vervaagt steeds meer, maar het idee achter een (home/entertainer/arranger) keyboard is dat je een hoop voorgeprogrammeerde ritmes hebt en voornamelijk "natuurlijke" instrumenten zoals piano's, violen, trompetten, etc. waarmee je gelijk vooruit kunt. Keyboards hebben ook vaak on-board speakers en vrijwel geen sliders en draaiknoppen.

Een synthesizer is over het algemeen een apparaat waar je het geluid zelf moet samenstellen uit basisgolfvormen door middel van (wie had het geraden) synthese.

De "natuurlijke" instrumenten worden over het algemeen het makkelijkst nagebootst met samples. Echter, een synthesizer kan ook een sample als bron gebruiken. Houd maar gewoon het onboard-speakers en voorgebakken-ritmes verhaal aan om het verschil te maken ;).
Ik wil een electronische keyboard of synthesizer op mijn computer gaan aansluiten. Idee is laat de computer doen waar hij goed in is zodat ik allerlei sounds of samples heet dat geloof ik, kan spelen. Zoals Old Hammond Sound Original, Distorted, Flangered etc.. Kortom ik moet kunnen sleutelen aan de Sound.
Computers zijn juist helemaal niet zo goed als geluidsbron, maar dat terzijde ;). Wat jij zoekt zijn de volgende dingen:

- een goede ASIO-compatible audio interface (geen reguliere Soundblaster of onboard geluidskaart dus)
- een VST-plugin die oudere orgels nadoet (zoals Native Instruments B4) - deze laat ook toe dat je van alles instelt.
- een controller keyboard. Dit is geen synthesizer; er zit in het ding zelf geen geluid, want die taak laat je aan de computer over.
- misschien nog een VST effect; distortion, flanger en dergelijke zijn dingen die er achteraf nog op komen, al heeft B4 volgens mij wel een ingebouwde distortion.

[quote]- Ik wil een toetsenbord met net zoveel toetsen als een concertvleugel en ze moeten aanslag gevoelig zijn (Zeer) en met een handige "Pitchcontrol".[quote]
88 stuks dus.
Wat heb je te besteden? Je kunt al beginnen met een E-mu 0404 of zo.
Wat heb je te besteden? Als controller keyboard is een CME UF-8 misschien aan te raden; goede aanslag en niet duur.
(En de geluidskaart) - een versterker en speakers.
Wat bedoel je hier mee? Als dit jouw term is voor het pookje of het halve wieltje naast of linksboven het toetsenbord; dat heet een pitch bender. Deze zitten gewoon ingebouwd in het controllerkeyboard zelf; ik ben ze nog niet apart tegengekomen. Zelf geef ik de voorkeur aan het halve wieltje; de modulatie (waar je bijvoorbeeld de snelheid van de Leslie mee aan kan sturen) bij het joystickpookje wordt gedaan door deze naar boven te drukken. Een modulatiewiel is veel makkelijker in te stellen en veert ook niet terug. Stukken praktischer dus.

Deze zaten er overigens bij de oudere orgels niet op :P.
- Welk muzieksoftware word het meest gebruikt
Als ik het zo mag gokken : FL Studio omdat het zo goedkoop is.
en is het meest profi?
Dat is een niet te beantwoorden vraag. Generale concensus is ProTools wat zowel werkt op Apple als PC, alleen heb jij daar weinig aan. Iets als FL Studio of Cubase SL is stukken geschikter.
Geluidskaart: 100 euro. VST-plugin: 200 euro ( http://www.thomann.de/tho...ments_b4_ii_prodinfo.html ) . Controllerkeyboard : 500 euro.
Niet te beantwoorden.

Dit hangt helemaal van je budget af en wat je er mee wil. Momenteel is de allergoedkoopste route zo'n geluidskaart + een cheap controllerkeyboard en dan alle freeware software synthesizers downloaden die je maar kan vinden. (www.kvraudio.com). Een beetje entertainerkeyboard is net zo duur maar de mogelijkheden zijn gewoon niet gelijk. Zeker realisme kan dan vies tegenvallen en zelf de geluiden bewerken ook.
Ik weet dat het een hoop domme vragen zijn maar ik ben niet voor niets een NB newbie.
Alle vragen hoeven hier ook niet per se hier beantwoord te worden. Verwijzingen naar andere forums, linx zijn zeer welkom.
www.synthforum.nl ;).

[ Voor 18% gewijzigd door Yoozer op 09-02-2006 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youri Carma

Youri Carma

TNX voor the reply ik ga dat alles eens rustig op mij in laten werken, zoveel nieuwe termen.
Ik heb nu overigens een Audigy 2 OEM er in zitten. Wel van plan deze in de toekomst door iets beters te vervangen vooral met het oog op mijn muzikale intresse.

Het idee is dat je goede samples kan gebruiken, sample concertvleugel Steinbach of viool sample Stradivarius alt viool door Emmy Verhey om maar iets te noemen.

Daarnaast lijkt het mij zeer interessant om digitaal met oude analoge effecten, gesimuleerd dus, te experimenteren. Ik neem bijvoorbeeld een originele sample van een Hammond Klassieke Orgel en ga dat met effecten zoals, Distortion, Delay, Echo bewerken zoals vroeger artiesten dat wel moesten omdat er niks anders was. Luister naar John Lord op orgel van Deep Purple.

Ik zit trouwens meer in Jazz Fusion en Underground "Cocteau Twins" muziek die lui hebben ook heel wat gexperimenteerd met geluid net zoals Vollenweider, Weather Report, Zawinul...voordat iedereen denkt dat ik alleen een Rock & Roller of New Waver ben.

Mmm,....zou dit wat zijn?

http://feedback.nl/?id=55&b=SL880PRO

Studiologic SL 880 pro
Dit is een te gek controller keyboard met 88 gewogen pianotoetsen. Wil je het echte gevoel van een uitstekend keyboard koppelen aan de mogelijkheden van je virtuele instrumenten? Kies dan deze Studiologic

[ Voor 16% gewijzigd door Youri Carma op 09-02-2006 18:11 ]

Has Balls

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
Youri Carma schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 16:47:
Ik ben een Nbee op gebied van kennis over electronic Keyboards en Synthesizers, sterker nog, ik weet het verschil niet eens?

Ik ben echter wel zeer musikaal en zou graag opnieuw uiting gaan geven aan mijn muzikale gevoelens. Misschien sta ik hier offtopic of is er een betere topic waar ik met wat vragen terecht kan maar vooralsnog heb ik deze nog niet gevonden? Dus steek ik hier maar even van wal.

- Ik wil een toetsenbord met net zoveel toetsen als een concertvleugel en ze moeten aanslag gevoelig zijn (Zeer) en met een handige "Pitchcontrol".

- Welk muzieksoftware word het meest gebruikt en is het meest profi?

Ik weet dat het een hoop domme vragen zijn maar ik ben niet voor niets een NB.

Ik wist heerlijk ook niet bij welke forum zoiets te posten. Ja, ook ik wil producen maar alleen mijzelf en het muziek maken komt op de eerste plaats ik verbeeld mij in die zin niet zoveel. Alhoewel?

"Vangelis" "Vollenweider!" "Bill Brown" "Cocteau Twins" watch it!

There is a new sherif in town!

Just Kdn Folks.
mwoh mijn tips:
software: ik zou toch echt voor Reason3 gaan. Kost rond de 300 euro en je krijgt er een complete studio voor terug. Compleet genoeg om een paar jaartjes mee te spelen iig! Het heeft ook niet voor niets een hele zooi awards gewonnen.
midikeyboard:
je zou eens naar de keystation pro 88 kunnen kijken. Qua midi controllers heb je dan een top ding. Over de toetsen lopen de meningen sterk uiteen, maar je krijgt zowiezo een hoop spul voor je geld! (530 euro)

geluidskaart:
daar kan ik niet zoveel zinnigs over zeggen. Voor reason wil iedereen een zo laag mogelijke latency. Ik heb met een 3 jaar oude laptop een latency van 4ms dus ik denk dat elke nieuwe geluidskaart in staat is om geluid uit reason goed weer te geven. Ik gebruik verder de optische uitgang van mn geluidskaart omdat de DA conv. niet zo geweldig is :P

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youri Carma

Youri Carma

Wat kan de prullenbak in?
Wat hoort er nog ergens bij in een rijtje?
Welke bij jouw favoriet en waarom?

Geluidskaarten
Creamware Pulsar I & II
Creamwaver Scope Home €499,-
Creamwaver Scope Project
Creamwaver Scope Professional
http://www.cwaudio.de/
SBR board 15 DSP processoren modulare geluidskaart waar mee je je eigen
geluid kan maken. Je heb de beschikking over LFO's, VCO's enz.
Terratec EWS 88MT
Terratec 24/96
Egosys Waveterminal 2496
Delta 66
Inca 88
Creative Audigy 2
Creative X-Fi

Music Production:
Steinberg Cubase SX 3.1.1.944
Propellerhead Reason 3.0
Ableton Live 5.02
Plogue Bidule 0.9
ImageLine FL Studio v5.0.2c Studio Producer XXL Edition
Magix Music Maker 2005 Deluxe
Cool edit Pro 2
Wavelab 4.0
Cakewalk Pro 3.0. (Cakewalk als sequencer)
Cakewalk Sonar 5
Sound Forge
Sony Sound Forge
FruityLoops
ACID Pro 5.0c Build 345

Audio Editing
Steinberg Nuendo v3.1.1.944
Steinberg WaveLab 5.01b
Making Waves Studio v5.29
Sony CD Architect 5.2a
Fraunhofer IIS MPEG Layer 3 Codec Pro 3.32
Digital Audio Editor v4.3.3
Goldwave v5.12
GigaStudio
Rebirth 338
Mackie Tracktion v2.0.2.8

Sample Workstation
IK Multimedia Sampletank XL DXi RTAS VSTi v2.1.0

Virtual Synth
Steinberg PLEX VSTi v1.0
Steinberg Hypersonic 1.12.80
Steinberg Virtual Guitarist Electric Edition
Native Instruments Battery B4 plugin
Native Instruments Absynth 3.0.2.011
Native Instruments Absynth Pro 52
Jorgen Aase energyXT VSTi 1.3.5
ReFX Vanguard VSTi v1.5.1
Jeskola Buzz (Modular software based synthesizer)
Camel Audio Cameleon 5000 VSTi RTAS
Kjaerhusaudio Spectra Trial: http://www.kjaerhusaudio.com/spectra.php
Kjaerhusaudio Gold Series Trial; http://www.kjaerhusaudio.com/gold-series.php
FREE high quality VST Plugins Classic Series van Kjaerhusaudio: Classic Chorus, Compressor, Delay, EQ, Flanger, Master Limiter, Phaser, & Reverb: http://www.kjaerhusaudio.com/classic-series.php
TNX for the Golden Tip Yoozer!

Resolution is a small dutch software company specialised in audio synthesis and processing software. Our first public release, AXS, has been received with great enthousiasm by the music community. AXS is a combination of an analog synthesizer, a sampler, two effect units and a sequencer. Its integrated design makes it very pleasant and fast to work with.

AXS for Windows: http://www.resolutionaudi...xs_For_Windows_Beta_4.zip

DrumSampler
Steinberg Groove Agent 2.0.0.28
Native Instruments Battery 2.10
Rhythm Rascal

Music Notation
GVOX.Encore.v4.55
Sibelius 4.0

Een aardig overzicht van veel software: http://www.savedbytechnology.com/main2/site_map.htm

VANGELIS BLADERUNNER NEMO STUDIOS - SELECTED EQUIPMENT 1977-83.
Keyboards/Synths -ARP 2600 modular
-Korg PSS3300
-Moog Minimoog
-Moog Satellite
-Oberheim 4-voice
-Oberheim 8-voice
-Roland Jupiter 4
-Roland VP330 Vocoder Plus
-Sequential Prophet 5-Sequential Prophet 10
-Yamaha CP80 electric grand
-Yamaha CS80-Yamaha CS40M
-Yamaha GS1 Synth
Recording (from 1978) -Quad/Eight Pacifica mixer
-Lyrec TR55 24-track tape machine
-Ampex ATR100 2-track tape machine
-dbx noise reduction-Lexicon 244 reverb (from 1980)
-AKG BX25 spring reverb-MasterRoom spring reverb (with 7-second decay)
-Tannoy Dreadnought monitors
Drum Machines/Electronic Drums
-Linn drum machine-Simmons SDS5 electronic drum kit
Sequencers -ARP sequencer-Roland CSQ100 sequencer-Roland System 700 sequencer
Sampler -Emu Emulator

De CS-80 als VST beschikbaar; http://www.arbitermt.co.uk/arturia/products/cs80v.htm
Tnx Yoozer!

The CS-80V is the reproduction of the legendary Yamaha® CS-80, which is considered by many as the "ultimate polyphonic synthesizer".
Introduction: http://www.arturia.com/en/cs80/cs80v.php
CS-80V Trial; http://www.arturia.com/en/demos.php?product=cs80v
Additional presets for CS-80V; http://www.arturia.com/en/cs80/cspresets.php

CS-80V User Testimonials; Hans ZIMMER
"I just sold my Yamaha GX1 because I have a great replacement with Arturia's CS-80V. My actual CS-80 blew up some time ago, but I've been borrowing Steve Pocaro's perfectly maintained model for the last few years as, quite frankly, I couldn't live without one. The CS-80 is one of the few synthesizers that can integrate perfectly into an orchestral and acoustic landscape, and I've used it on anything from "Rainman", to period movies like "Gladiator" and "The Thin Red Line". On "Black Hawk Down", for example, the CS-80 became the only instrument that could successfully compete with the barrage of gunshots and explosions, since it's sound is never static and always animated, constantly shifting. With all the Moogs, PPGs, Rolands, and other exotic synths at my studio, Yamaha's CS-80 has a completely original sound. Of course, the only problem with the CS-80V is finding someone who makes a good MIDI controller that supports polyphonic aftertouch!"

[ Voor 157% gewijzigd door Youri Carma op 13-02-2006 17:38 ]

Has Balls

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer

Yoozer

minimoog

Youri Carma schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 21:26:
Music Production:
Steinberg Cubase SX 3.1.1.944
Steinberg Hypersonic 1.12.80
Ableton Live 5.02
ImageLine FL Studio v5.0.2c Studio Producer XXL Edition
Propellerhead Reason 3.0
SX3 heb ik zelf in bezit. Dit zou ik overhouden. Hypersonic is overigens een plugin, geen productieprogramma; het komt overeen met een (hardware synth) workstation - een grote collectie bruikbare geluiden met een relatief eenvoudige engine qua synthesis.

Tracktion is een soort vereenvoudigde kopie van Live. Live is heel leuk om mee te werken, maar het kan ook gewoon niks voor je zijn.
Steinberg Nuendo v3.1.1.944
Nog nergens voor nodig en SX3 heeft dezelfde engine.
Plogue Bidule 0.9
Het eerste jaar of zo simpelweg te ingewikkeld.
Sample Workstation
IK Multimedia Sampletank XL DXi RTAS VSTi v2.1.0

Virtual Synth
Native Instruments Absynth 3.0.2.011
ReFX Vanguard VSTi v1.5.1
Vrolijk laten staan.
Jorgen Aase energyXT VSTi 1.3.5
Dit is een host, geen synth zelf. Je hebt al genoeg hosts.
Jeskola Buzz (Modular software based synthesizer)
Ook een host. Laten liggen; eigenlijk is FL/SX/Live/Reason al overkill.
DrumSampler
Native Instruments Battery 2.10
Houden; Rhythm Rascal kan door je host gedaan worden.
Audio Editing
Steinberg WaveLab 5.01b
De enige die je nodig hebt. RazorLAME gebruiken voor de mp3tjes.
Music Notation
GVOX.Encore.v4.55
Sibelius 4.0
Lees je noten? Nee? Weg ermee. Ja? Cubase kan ook notatie schrijven.
Foto van mijn nieuwe studio (Niet Echt)
http://billbrownmusic.com/photos/BB_Studio_1-Mar2005-800.JPG
Logic, een Alesis QS8.2 als masterkeyboard, een Virus C desktop en dan nog wat rackprut die ik niet kan ontcijferen... da's nog niet echt veel :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Laatst online: 01-11-2024
Hey grappig draadje :) Wist niet dat ie nog liep!

Ik ben sindskort ook serieus bezig met produceren. Gear die ik gebruik zijn mijn Dell Precision M60 laptop, een Terratec Phase 26 USB soundcardje (presteert best aardig!), Syrincs M3 220 monitoren van mijn dj gear (en ja die gaan vervangen worden. Leuke monitoren om mee te draaien, maar voor produceren kun je beter geen subwoofer hebben), een Yamaha P120 om mee piano te spelen en natuurlijk als MIDI masterkeyboard en mijn allereerste hardware synth, een Waldorf Microwave XT :).

Dit alles wordt aangestuurd door Cubase SX3, die jammer genoeg nog niet legaal in mijn bezit is maar hoog op mijn verlanglijstje staat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youri Carma

Youri Carma

Zelf heb ik aan hardware vooralsnog:
AMD Athlon 64 3800+ Venice s939 (2400 MHz Overgeklokt 2640 MHz)
Gemeten met PC Wizard 2006 v.1.66 een zeer aan te raden proggie even offtopic weet ik.
Audigy 2 standaard, die in de toekomst vervangen zal worden door...nog geen idee wat? Hoe is die nieuwe Creative Soundblaster X-Fi XtremeMusic trouwens?
Over de Audigy 2 moet ik nog meer te weten komen want die zal het 'em voorlopig moeten doen.

Wat ik nog nodig heb is dus:
- Controller keyboard Toetsen: het liefst 88 Stuks.
- VST-plugin die oudere orgels nadoet (zoals Native Instruments B4)
- VST effecten
- Losse kastjes met analoge effecten zoals Distortion, Flanger "zijn dingen die er achteraf nog op komen" of kan dat ook digitaal of met software?

Het idee van een digitale piano zoals de Roland HP-330, die ook als masterkeyboard fungeert staat mij wel heel erg aan. :9~ Maar wat zijn de nadelen (als die er zijn)?
Je kunt zo ook klassieke piano in je stukken verwerken. Welk Keyboard scoort als "The Best" wat aanslaggevoeligheid betreft? Ik heb electronische piano's gezien met zo'n buisje erin met echte hamertjes. Zijn dit de beste digitale piano's?

Mij budget strekt niet verder dan € 200,- waarschijnlijk tenzij € 300,- gewoon een verstandiger bedrag is om uit te geven qua prijs/kwaliteit verhouding.
Ben een beetje 2ehands aan het rondneuzen geweest. Wat ik zo al kan kopen tot dit bedrag:

Geen M-Audio USB Masterkeyboard Keystation Pro 88 € 520,-
Is dit nu echt zo'n goed ding? Hoe zit het met de toetsaanslag?

Wel een M-Audio Keystation 88es incl standaard en usb kabel € 175,-
Hoe zit het met de toetsaanslag?

Korg DW8000 € 195,-
Korg T3 met defect display met flightcase € 175,-
Roland E86 € 199,-
Roland D50 linear synthesizer € 190,-
Roland JV90 synthesizer € 199,-
Aangeboden: Yamaha DX-7 € 250
Roland Juno D € 345,00

Korg 01 WFD € 250,00 Lijkt duur Niet de Korg 01 W!
Korg 01 W pro differs from 01/W FD in some features; the most important
differences are 10 Mbytes (80 Mbit) of PCM-sample (instead of 6 Mb/48 Mbit)
and 6 1/3 octave keyboard.

[ Voor 139% gewijzigd door Youri Carma op 10-02-2006 20:36 ]

Has Balls

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
Youri Carma schreef op vrijdag 10 februari 2006 @ 13:51:
Mij budget strekt niet verder dan € 200,- waarschijnlijk tenzij € 300,- gewoon een verstandiger bedrag is om uit te geven qua prijs/kwaliteit verhouding.
Ben een beetje 2ehands aan het rondneuzen geweest. Wat ik zo al kan kopen tot dit bedrag:

Wel een M-Audio Keystation 88es incl standaard en usb kabel € 175,-
Hoe zit het met de toetsaanslag?
Als het het goed begrijp kun je je geen m audio ks pro 88 veroorloven maar wil je er wel info over? Naja komt ie:
Ik heb hem zelf nu een maand in bezit. Ik speel ondertussen 14 jaar keyboard met afentoe wat piano muziek (nocture van chopin, danse macabre en de zgn moonlight sonate (de 15 pag versie)).

De nocturnes van chopin zijn erg lastig te spelen omdat je daar veel dynamiek in wilt leggen en daar is de KS pro 88 erg slecht in. Er zit in de aanslag eerst een soort hele kleine klik als het ware waardoor je even wat meer druk moet zetten. Vervolgens schiet je toets dus vrij hard naar beneden. Ik overdrijf het effect nu wel maar let er wel op als je hem koopt. Verder heb ik een beetje een haat liefde verhouding met het ding op het gebied van toetsen. Soms speel ik er heerlijk een uur op en soms geef ik hem zowat een trap. Geen idee waar dat aan ligt :P Maar als je snelle stukken wilt spelen moet je vrij sterke handen hebben heb ik gemerkt. Aan de andere kant: dat is met een normale piano ook zo :+
Voordat ik hem kocht heb ik ook zowat alle reviews op internet gelezen over het ding. En daar kwamen inderdaad verschillende meningen naar voren. De ene persoon vind hem top spelen de ander vindt hem verrot spelen. Maar dereviewers waren het er wel over eens dat de prijs/kwaliteit verhouding dik in orde is!
Het enige wat ik je dus kan aanraden is; ga naar feedback (of een andere tent) en test hem een uur lang uit met zoveel mogelijk verschillende soorten muziek. Let er wel op dat je verschillende velocity curves kan instellen: zet hem op curve 7 of 8 want die andere zijn wel erg gevoelig naar mijn idee.

Op het gebied van midi controller is het _echt_ een top ding! Ik kan er geen slecht woord over kwijt op dat vlak. Van elk type knopje (druk, draai en schuif) zitten er meer dan genoeg op en ze werken echt perfect (de preciezie is ook helemaal goed).
Daarnaast zitten er helemaal links nog wat interessante knopjes, namelijk voor terg-/verderspoelen, stop, play en record. Werkt allemaal perfect met oa Reason.

Verder wordt hij automatisch herkend door windows XP als je hem via USB aansluit. In 10 sec is hij als midicontroller geinstalleerd zonder dat je een CD nodig hebt. Een usb kabel is dan ook meteen het enige dat je er in hoeft te stoppen want hij is USB powered (hij gebruikt 300mA volgens m'n computer).

Last but not least: ik heb hem voor 2 optredens gebruikt en iedereen is erg onder de indruk van het geval! Vooral door de prachtige blauwe gloed van de lampjes en het scherm en het forse formaat!

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youri Carma

Youri Carma

Tnx voor de uitgebreide uitleg.

Ik wil wel info over de M-AUDIO Keystation 88 Pro omdat ik misschien in de toekomst wel aan zoiets toekom. Er bestaat trouwens ook nog een IM-AUDIO ProKeys 88 SX.
Ik wil mij nu concentreren op een keyboard of synth waarmee ik "feeling" kan krijgen. Het liefst 88 keys omdat mij dat het meest natuurlijk lijkt. Wat jij nu over de M-Audio beschrijft is naar mijn gevoel ook zoals het er uit ziet. Big value for money maar misschien mist het toch dat beetje "feeling" waar ik naar op zoek ben.

Ik vraag mij als leek ook af of het mogelijk is om en een goede electrische piano te hebben die ook als synth voldoet. Ik lees zo hier en daar dat mensen verschillende apparaten hebben om de verschillende soorten sounds en muziek mee te maken. Ik wil voornamelijk de computer daarvoor gaan benutten dus waarschijnlijk speelt dat dan minder.

De aanslaggevoeligheid lijkt mij een essentieel gegeven voor het gevoel waarmee je het instrument bespeelt dus daar zal ik zoveel mogelijk op letten.

Verder ook wat aardige apparatuur tegen gekomen op internet;

CME UF-8 en de CME UF-8 SE - Special Edition die kwalitatief gezien beter lijkt als de M-Audio.
Vooral die Special Edition ziet er "Geil" uit. Beide voor € 499,- per stuk.

http://www.musik-schmidt....talog/images/CME_UF_8.jpg

http://www.musik-schmidt....og/images/CME_UF_8_SE.jpg

CME VX8 (vanaf ongeveer 09/2006 leverbaar)http://www.cme-pro.com/pr...t-pics/vx/vx8-preview.jpg

"CME has just release their brand new intelligent keyboard controller - VX series. It's the first keyboard with motor fader controller as well as multi-function expansion slot in the world. As the first keyboard with 'PadStyle' intelligent MIDI songs and styles in the world, it is available to update via USB. It’s also the first keyboard with unique Game mode, Multi-scale and U-CTRL function in the world.... VX is the first keyboard that has build in muiti-ethical scales in the world, and it will surprise you, no matter you want to play Arabian music of Asian music."
source: http://www.gearjunkies.co...hp?products_id=14224#imgs

"The CME UF Series...
The Most Cost-Effective Professional USB MIDI Master Controller Keyboards
Four Models:
CME UF5 (49 Key Semi-Weighted Synth-Action Keyboard) € 219,-
CME UF6 (61 Key Semi-Weighted Synth-Action Keyboard)
CME UF7 (76 Key Semi-Weighted Synth-Action Keyboard) € 350,-
CME UF8 (88 Key Hammer-Action Weighted Keyboard) € 499,-
Solid Metal Construction
8 Assignable Knobs
9 Assignable Sliders
Chunky Sequencer Transport Controls
Breath Controller Input
Aftertouch
USB Port for Computer MIDI Connection
Compatible With All Major Audio Software
Firewire Audio Expansion Option"

Aftertouch
All models in the CME UF Series feature aftertouch - this feature lets you push down harder once a key is played to send the MIDI aftertouch controller message. This can commonly be assigned to a wide range of fuctions within the synthesizer or sound module you are playing and allows you to modify a sound in real-time for a more expressive performance. It is most commonly used to introduce vibrato, raise the filter-cutoff point or introduce pitch-bend, but many other possibilities exist. The big advantage of aftertouch is that you can modify a sound without the need to free up a hand to move a modulation wheel or other controller

FireWire Audio Option Board - UF400eAn optional CME UF400e FireWire Board can be fitted in place of the blanking panel that can be found on the back of each UF Series model. This greatly expands the functionality of the UF Series and essentially provides a high-quality 24 bit 192kHz audio interface for a computer when connected via the FireWire socket.
Source: http://www.soundslive.co....me~CME---UF-8~ID~4074.asp

"88 key hammer effect weighted keyboard -- to be honest, not the top (Yamaha P250 http://www.musiciansbuy.com/MMMBCom/images/YAMAHA_P250.jpg , Roland 700sx http://www.musik-schmidt....ages/Roland_RD_700_SX.jpg for example) but also not the worst (definitely crushes the terrible M-Audio Keystation 88 pro)"

"It's made out of cardboard. Earlier reviewer is mistaken except that it is heavy. The whole bottom of this keyboard is pressboard and all heavy components are attached to it."
Source: http://www.harmony-central.com/Synth/Data/CME/UF_8-01.html

ORLA Stage Partner € 495,-
http://www.hudebnicentrum.cz/Orla/stagepartner.jpg

Overzicht Korg, Roland etc..:

http://www.vintagesynth.com/index2.html

[ Voor 112% gewijzigd door Youri Carma op 12-02-2006 07:32 ]

Has Balls

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
Youri Carma schreef op zaterdag 11 februari 2006 @ 22:28:

De aanslaggevoeligheid lijkt mij een essentieel gegeven voor het gevoel waarmee je het instrument bespeelt dus daar zal ik zoveel mogelijk op letten.

Verder ook wat aardige apparatuur tegen gekomen op internet;

CME UF-8 en de CME UF-8 SE - Special Edition die kwalitatief gezien beter lijkt als de M-Audio.
Die CME dingen spelen hetzelfde als de m audio. En ik kreeg het idee dat die kwalitatief ook minder was dan de m audio; de knopjes leken wat fragieler en van goedkoper plastic. Vergis je trouwens niet: zowel de m audio als die CME dingen zijn van metaal gemaakt. Alleen de bovenkant en zijkant van de m audio zijn van kunststof.
Maar als je voor het gevoel wilt gaan zou ik zeker geen van deze beiden kopen! Het lijkt er ook op dat je al die midi controller knopjes niet nodig hebt of wel?
Dan is die studiologic van 500 euro misschien wel een goede keuze. Voor de rest weet ik niet echt wat er op de markt is.

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer

Yoozer

minimoog

Youri Carma schreef op vrijdag 10 februari 2006 @ 13:51:
Zelf heb ik aan hardware vooralsnog:
AMD Athlon 64 3800+ Venice s939 (2400 MHz Overgeklokt 2640 MHz)
Extragratis tip: het boeit niet hoe goed, geweldig of snel je computer is. Je maakt er namelijk geen betere muziek mee. Wat stukken meer helpt is dat je een aparte bak opzij zet om je games en/of internetspul op te doen en geen tot zo weinig mogelijk andere programmatuur op je muziek PC zet. Het ding moet namelijk snel en stabiel zijn en als Ad-Aware of Norton op de achtergrond moeten draaien van Cubase gaat je lol verdomd snel over. Dus, dat, of een dual boot. Hoe zit 't met het geluidsniveau van dat overgeklokte ding?

Ik draai hier misschien nog wel maar op een primitieve 2400+ maar het ding houdt z'n kop; het enige geluid dat er in de studio wordt gemaakt is van mezelf, niet van de computer. Niks irritanter als ventilators op hoge snelheden.
Hoe is die nieuwe Creative Soundblaster X-Fi XtremeMusic trouwens?
Over de Audigy 2 moet ik nog meer te weten komen want die zal het 'em voorlopig moeten doen.
www.asio4all.com > programma downloaden en installeren en dan kun je er even mee vooruit.
- Losse kastjes met analoge effecten zoals Distortion, Flanger "zijn dingen die er achteraf nog op komen" of kan dat ook digitaal of met software?
Gezien je budget zeg ik : niet doen. Er zijn genoeg gratis VST effecten die stukken beter zijn dan wat jij voor je budget (wat relatief laag is; doorsparen is aangeraden) aan FX kan kopen. Om het geluid van een plugin eerst weer naar buiten te jagen door een stel effecten en dan weer in de computer - da's omslachtig.

http://www.kjaerhusaudio.com/classic-series.php of http://www.simulanalog.org/guitarsuite.htm - daar heb je veel en veel meer aan. Je houdt dan ook geld over voor de echt belangrijke dingen (audio interface - bezuinig er verdorie niet op en pak die X-Fi rommel niet en uiteindelijk monitorspeakers).
Het idee van een digitale piano zoals de Roland HP-330, die ook als masterkeyboard fungeert staat mij wel heel erg aan. :9~ Maar wat zijn de nadelen (als die er zijn)?
Je hebt het geld er niet voor? Het neemt teveel plaats in, is niet te verplaatsen, heeft geen sliders - hoe wil je met drawbars werken in B4? Elk toetsenbord met MIDI kan als masterkeyboard functioneren! Zo lang je geluidskaart maar een MIDI-interface heeft, of beter, een aparte USB-MIDI-interface. Kost ook niks meer tegenwoordig > http://feedback.nl/?id=55&b=PHPMIDIHUB is al prima.
Je kunt zo ook klassieke piano in je stukken verwerken. Welk Keyboard scoort als "The Best" wat aanslaggevoeligheid betreft? Ik heb electronische piano's gezien met zo'n buisje erin met echte hamertjes. Zijn dit de beste digitale piano's?
De beste aanslag is afhankelijk van je smaak; wil je lichte of zware aanslag? Yamaha maakt behalve digitale pianos ook nog echte; zij weten wel hoe die toetsen moeten voelen. Andere bedrijven (Yamaha, Korg, Kurzweil) besteden dit ook wel eens vaker uit aan Fatar (het bedrijf dat ook Studiologic toetsenborden maakt). Aan de andere kant hebben de Yamaha's (S-serie) vaak een relatief zware aanslag. CME is wat lichter.
Daarom, eerst de geluidskaart, en misschien moet je dan maar genoegen nemen met een kleinere controller zonder gewogen toetsen in de tussentijd.
Ga naar de winkel en probeer het ding. Ik weet niet hoe het zit met de andere M-Audio die je opnoemt, maar houdt wel in gedachten dat M-Audio zelf geen synthesizers gemaakt heeft. Voornamelijk de goedkopere serie vind ik een waardeloze aanslag hebben; de E-mu Xboards en de al genoemde CME's zijn beter, of de nieuwere Novation controllers.
Korg DW8000 € 195,-
Heb je niks aan, geen realistische geluiden er in. Het is een van de eerste digitale synthesizers met samples als basis-waveforms.
http://homepage.mac.com/synth_seal/html/dw8000.html voor demo's.
Korg T3 met defect display met flightcase € 175,-
http://www.synthmania.com/t3.htm
Als je geen verstand hebt van electrotechniek, vergeet het dan maar. "Defect display" in het gunstigste geval is "Backlightfolie moet vervangen worden" en in het lastigste "Hele display moet vervangen worden omdat een of andere idioot iets er op heeft laten vallen". Het eerste is nog te doen, het tweede is de moeite niet meer waard.
Roland E86 € 199,-
Gewoon keyboard, weinig spectaculaire geluiden.
Roland D50 linear synthesizer € 190,-
Antiek. Geluidjes staan hier : http://www.synthmania.com/d-50.htm - reken op een nachtmerrie-achtige bediening en verwacht geen wonderen. Als je de piano hoort ga je huilen.
Roland JV90 synthesizer € 199,-
Al een betere keuze. Deze heeft al de JV/XP engine er in zitten. Alle sample-based Roland synths die hier voor kwamen zijn eigenlijk niet zo interessant.
Aangeboden: Yamaha DX-7 € 250
Verdoe er je tijd niet mee; je hebt een doctoraat in sonologie nodig om deze fatsoenlijk te bedienen.
Roland Juno D € 345,00
Deze is eigenlijk erg geschikt om mee te beginnen.
Korg 01 WFD € 250,00 Lijkt duur Niet de Korg 01 W!
Ja, maar qua realisme in geluid blaast de Juno D 'm weg, omdat die domweg nieuwer is en meer geheugen heeft voor de samples. Korg is nooit goed geweest met piano's totdat de Triton er kwam met de piano-expansion.

[ Voor 14% gewijzigd door Yoozer op 12-02-2006 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer

Yoozer

minimoog

Youri Carma schreef op zaterdag 11 februari 2006 @ 22:28:
Ik vraag mij als leek ook af of het mogelijk is om en een goede electrischedigitale piano te hebben die ook als synth voldoet.
Een Yamaha Motif of S90E heeft een behoorlijk dikke synthesizer-engine er in, en de Motif komt ook in een 88-toetsenversie, dus ja. Daar betaal je echter ook voor en het kreng is bijna niet te tillen zonder steekwagen.

Voor de rest is het zo dat de meeste digitale piano's gewoon goed moeten zijn in 1 discipline; het goed nadoen van een piano. overigens is het digitaal ipv elektrisch; "elektrisch" duidt namelijk op instrumenten die elektrisch versterkt worden. "Electronisch" duidt op instrumenten die op elektronische wijze geluid opwekken. De term "elektrische piano" wordt ook over het algemeen gebruikt voor Rhodes en Wurlitzer; op "digitale piano" vindt je eerder wat je moet hebben.
Ik lees zo hier en daar dat mensen verschillende apparaten hebben om de verschillende soorten sounds en muziek mee te maken.
Voornamelijk omdat alles-in-een-dingen of schrikbarend duur zijn (Korg OASYS > http://namm.harmony-centr...Korg/PR/OASYS-studio.html - 7000 euro voor de 76-toetsen versie) of toch niet echt alles kunnen.
Ik wil voornamelijk de computer daarvoor gaan benutten dus waarschijnlijk speelt dat dan minder.
Da's omdat een computer (wat de OASYS in feite ook is van binnen) niet gebonden is aan custom DSPs zoals andere synthesizers.

[ Voor 3% gewijzigd door Yoozer op 12-02-2006 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 167755

Hoi,
Ik zou ook graag willen beginnen met muziek maken, alleen heb ik geen verstand van al die programma's die hier vermeld staan. Het is compleet nieuw voor mij, dus ik zoek een prog die niet te moeilijk is en waarmee je wat kan experimenteren. Wat zouden jullie me kunnen aanbevelen?

(ik zoek enkel nog maar een programma, keyboard komt later nog dus daar moet geen rekening mee gehouden worden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer

Yoozer

minimoog

Anoniem: 167755 schreef op zondag 12 februari 2006 @ 14:28:
Wat zouden jullie me kunnen aanbevelen?
FL Studio of Reason. Probeer van beide de trial versies en kijk wat je kunt doen. Beiden zijn populair, hebben een goede handleiding of een heel aantal tutorials. Voor beiden heb je ook niet perse een toetsenbord nodig omdat er een piano roll in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 34095

Ik heb hier een Creamware Pulsar 2, al een tijd niet gebruikt (en zit ook niet in m'n PC) maar als ik zo eens naar N.I. Reaktor kijkt, dan lijkt dat sterk op de handel van Creamware, heeft iemand er hier ervaring mee ? (latency, CPU usage)

edit:
toch effe wat complexer die reaktor

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 34095 op 12-02-2006 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 167755

Yoozer schreef op zondag 12 februari 2006 @ 16:25:
[...]

FL Studio of Reason. Probeer van beide de trial versies en kijk wat je kunt doen. Beiden zijn populair, hebben een goede handleiding of een heel aantal tutorials. Voor beiden heb je ook niet perse een toetsenbord nodig omdat er een piano roll in zit.
Bedankt, ik denk dat je met "FL" Fruity Loops bedoeld? Maar bedankt voor de tip, ik hoop dat ik er wat aan uit geraak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youri Carma

Youri Carma

Yoozer schreef op zondag 12 februari 2006 @ 13:29:
[...]"Extragratis tip: het boeit niet hoe goed, geweldig of snel je computer is. Je maakt er namelijk geen betere muziek mee. Wat stukken meer helpt is dat je een aparte bak opzij zet om je games en/of internetspul op te doen en geen tot zo weinig mogelijk andere programmatuur op je muziek PC zet. Het ding moet namelijk snel en stabiel zijn en als Ad-Aware of Norton op de achtergrond moeten draaien van Cubase gaat je lol verdomd snel over. Dus, dat, of een dual boot. Hoe zit 't met het geluidsniveau van dat overgeklokte ding?"
Bedankt voor alle tips in ieder geval dat is precies wat ik nu nodig heb in de verkenning naar mijn eerste ultieme Keyboard of Synth ervaring. Omdat ik uit de hardware software hoek kom en ik hier op tweakers zit dacht ik toch even wat specs erbij zetten niet dat het relevant is.

Wat het geluidsniveabetreft zit het redelijk snor heb daar op een andere topic Stillere koeler op een oude pc of een stukje over geschreven. Probleem is meestal de fan van de grafische kaart en die (Excuse le mot!) kuttige kleine Northbridge fannetje met levensduur 0. Maar goed beetje offtopic maar waar het op neer komt is ; Wat je al niet kan doen met wat goede weinig euro stille 8 cm fan's en electrisch installatiedraad met massieve koperen kern!

http://www.fotolog.com/youricarma/?pid=8312857

Ik ben weer flink aan het studeren geweest en ben ietsje wijzer geworden........wat een andere wereld die synth wereld! Nu blijkt elke synth zijn goede en slechte geluiden te hebben en dat is nog eens afhankelijk van smaak en dus subjectief. En dan de hoevelheid aan apparatuur is overweldigend.

Ik loop nu op twee benen zogezegd aan de ene kant de nuchtere nerd met het idee van een zo'n kaal Keyboard (wel of niet semiweighted, Hammerweighted keys, aftertouch) de rest dan maar met de geluidkaart en software uitvogelen met behulp van virtuele synth's enzo.
Aan de andere kant de gevoelige geluidsfreak die heel nieuwsgierig is naar Hammond, Steinbach piano, string etc.. geluiden die een Synth kan produceren.

Ik ben zelf "fan" van Vangelis (Bladerunner soundtracks zijn adembenemend net zoals de film trouwens) The sound of Blade Runner : Yamaha's Polyphonic CS80 synthesizer (1976).
http://media.bladezone.co...tion/soundtrack/vangelis/ , Vollenweider (Electrische Harp), Zawinul (Voormalig Weather Report toetsenist), Jean-Luc Ponty(electrische viool), Cocteau Twins (Waanzinnige effecten die je nergens anders hoort).
Draai ook graag de zweverige mellow Trance/House mixen met verschillende muziekinvloeden erin Chill & Lounch heet dat tegenwoordig geloof ik.

E-MU X Board49 http://img.musician.com/dbase/pics/products/0/8/1/342081.jpg
http://www.n-joymusic.nl/emu-x-board49-p-3203.html
"fullsize velocity sensitive keys with aftertouch, 16 programmable real-time controllers, Xboard Control editing software, and E-MU's new Proteus X LE Desktop Sound Module with over 1000 sounds."

Ensoniq SQ2 -occassion- €399,00 http://www.ensoniq-archiv.de/bilder/sq2.jpg
user comments: http://www.harmony-centra.../Data/Ensoniq/SQ2-01.html

Studiologic; Tnx for the tip Menesis. Kende ik nog niet. http://www.studiologic.net/vmk-88.html
user comments Studiologic: http://www.harmony-central.com/Synth/Data/Studiologic/
Studiologic by Fatar VMK88 88-Key MIDI Controller Keyboard
Fatar VMK-88 http://media.zzounds.com/...ba89ef57aebf0f5c0f0fa.jpg
Fatar SL 880 pro € 500,-
Studiologic SL990 € 490,-
user comments FATAR:http://www.harmony-central.com/Synth/Data/Fatar/

Korg X 5 D € 400,- Duitsland € 500,- Nederland
Korg X 3 € 200,-?
Korg MicroKorg € 349,-
Korg Micro Kontrol
Korg T 2

Roland A33 MIDI Controller
Roland A37 MIDI Controller € 575,-
user comments: http://www.harmony-central.com/Synth/Data/Roland/A_33-1.html

Toch even terug komen op de Roland Juno-D: http://www.rolandce.com/p...tinfodetail.asp?Welke=440
Lijkt inderdaad een goede prijs/kwaliteits verhouding te hebben.

Wat het aantal toetsen betreft kan ik gezien mijn budget inderdaad minder hoge eisen stellen.
De vraag is ook of een piano hamer aanslag gewenst is voor de meer electronische muziek?
Ik zou denken dat de aftertouch belangrijker is en een goede "feel" als je de toets indrukt of juist half indrukt niet te licht maar ook niet te zwaar en tsja......welk toestenbord van welk key of synth voldoet hier aan? Is nog persoonlijk ook natuurlijk.

Ik denk dat voor piano inderdaad gewoon een aparte toesenbord gekocht moet worden wil je tenminste die piano "feel" te krijgen. Yamha lijkt maar daar heel goed in omdat zij in staat zijn om allerlei goede instrumenten te produceren zoals akoestische piano's maar ook bijvoorbeeld trombones om maar eens een andere zijstraat te noemen. Maar dat zegt ook weer niet alles...

Ik heb trouwens het idee dat het de zuivere en dus kale keyboard idee zonder eigen geluidsfratsen nog in de kinderschoenen staat getuigen het aanbod en de reacties daarop.
Heeft Yamaha al zo'n zuivere keyboard zuiver en alleen voor het aansturen van Virtuele synth's?
De specialisatie zou naturlijk helemaal in de "gewogen" toetsen en "aftertouch" controle moeten zitten. De rest is dan bijzaak.

Dus nu zijn mijn eisen bijgesteld:
- 49 toetsen of meer
- zuiver keybord of 2e hands synth

Omdat waarschijnlijk de aanslag van bijvoorbeeld een 2e hands Korg of Roland altijd beter zal zijn als die van een nieuwe zuivere keyboard van gasten die net op de markt zijn gekomen. Ik respecteer de ervaring die Korg, Roland, Yamaha op dit gebied hebben opgebouwd. Maar klopt dit ook wat ik zeg?

Tnx Yoozer voor de tips;
"Roland JV90 Synth Deze heeft al de JV/XP engine er in zitten. Alle sample-based Roland synths die hier voor kwamen zijn eigenlijk niet zo interessant.
Yamaha DX-7 € 250
Verdoe er je tijd niet mee; je hebt een doctoraat in sonologie (Moet zijn; Doctoraal in de Sinologie Ik was bijna namelijk zelf sinologie gaan studeren ook toevallig) nodig om deze fatsoenlijk te bedienen.
Roland Juno D
Deze is eigenlijk erg geschikt om mee te beginnen"

Nog steeds op zoek.

Kurzweil SP-88
88 / 76 Semi-weighted action keyboard, or 88 note fully weighted action keyboard

Generalmusic Equinox Keyboard Workstation
Alesis Photon X49 http://namm.harmony-centr...esis/PR/Photon-X49-lg.jpg
NOVATION Remote 61 SL
Masterkeyboard Fatar SL990 Pro
Roland E09 Keyboard

[ Voor 173% gewijzigd door Youri Carma op 14-02-2006 14:58 ]

Has Balls

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer

Yoozer

minimoog

Anoniem: 167755 schreef op zondag 12 februari 2006 @ 18:42:
Bedankt, ik denk dat je met "FL" Fruity Loops bedoeld? Maar bedankt voor de tip, ik hoop dat ik er wat aan uit geraak.
Ja, dat bedoel ik inderdaad, maar Fruity Loops heet tegenwoordig geen Fruity Loops meer :). Het bedrijf wilde een wat professioneler image en was een beetje benauwd voor een mogelijke rechtszaak van Froot Loops (van de ontbijtcereal).

http://en.wikipedia.org/wiki/Fruity_Loops
Anoniem: 34095 schreef op zondag 12 februari 2006 @ 17:07:
Ik heb hier een Creamware Pulsar 2, al een tijd niet gebruikt (en zit ook niet in m'n PC) maar als ik zo eens naar N.I. Reaktor kijkt, dan lijkt dat sterk op de handel van Creamware, heeft iemand er hier ervaring mee ? (latency, CPU usage)

edit:
toch effe wat complexer die reaktor
Dat niet alleen. Reaktor draait op je CPU, de modular van Creamware (Flexor) puur op de DSP van je kaart. Creamware spul klinkt wel erg lekker :). Ik denk dat Reaktor wel meer modules heeft (en met de nieuwe opties er in die je bijna tot op de weerstand en condensator laten ontwerpen) ook meer mogelijkheden heeft.
Ik heb trouwens het idee dat het de zuivere en dus kale keyboard idee zonder eigen geluidsfratsen nog in de kinderschoenen staat getuigen het aanbod en de reacties daarop.
Hm, 't is meer zo dat een hoop bedrijven op de controllermarkt zijn gesprongen en door de prijsoorlogen de kwaliteit uit het oog hebben verloren. Roland, Yamaha en zo maken wel controllers - Roland heeft de A-serie - de A80 heeft heel uitgebreide functies om als MIDI-masterkeyboard te functioneren, omdat dat eigenlijk vroeger de naam voor een controller was. Je koopt de synthesizer dan eigenlijk in 2 delen - een module (zonder toetsen) en een controller (zonder geluid).
Heeft Yamaha al zo'n zuivere keyboard zuiver en alleen voor het aansturen van Virtuele synths? De specialisatie zou naturlijk helemaal in de "gewogen" toetsen en "aftertouch" controle moeten zitten. De rest is dan bijzaak.
Nee, maar dat is omdat Yamaha voor een hele hoop toetsenborden Fatar toetsen gebruikt. Het zou dus niet moeten uitmaken.
Dus nu zijn mijn eisen bijgesteld:
- 49 toetsen of meer
- zuiver keybord of 2e hands synth

Omdat waarschijnlijk de aanslag van bijvoorbeeld een 2e hands Korg of Roland altijd beter zal zijn als die van een nieuwe zuivere keyboard van gasten die net op de markt zijn gekomen. Ik respecteer de ervaring die Korg, Roland, Yamaha op dit gebied hebben opgebouwd. Maar klopt dit ook wat ik zeg?
CME heeft een hele lekkere aanslag maar is toch nieuw. Mijn persoonlijke (mindere) ervaring was met de eerste lichting van Evolution (nu overgenomen door M-Audio) en M-Audio; de ongewogen toetsen voelden goedkoop en te licht aan en maakten een behoorlijk klakkend geluid. E-mu heeft zelf ook heel lang synths gemaakt, en ik heb goede dingen gehoord over de Xboard.
Moet zijn; Doctoraal in de Sinologie Ik was bijna namelijk zelf sinologie gaan studeren ook toevallig) nodig om deze fatsoenlijk te bedienen.
Nee, Sinologie is studie van China. Sonologie is de studie van geluid. Okee, het spelen van een DX7 is zo makkelijk als het maar kan, maar de eerste DX7 heeft een waardeloze MIDI-implementatie en last van ruis. Een DX7 mkII is al beter. Dan nog, het ding werkt met FM-synthese en dat is voor de meeste leken niet te begrijpen omdat de resultaten onvoorspelbaar zijn.

Het feit dat je niks met schuif- of draaiknoppen kan bedienen maar meer op de manier van een schip in een fles bouwen moet werken helpt ook niet veel. Je hebt namelijk een klein display dat in feite alleen maar een combinatie parameter / waarde aangeeft.

FM synthese werkt zoals schilderen. Je begint met een blanco canvas en mengt daar je kleuren op. Subtractieve synthese (het principe waarop de meeste synthesizers werken) is te vergelijken met beeldhouwen - je begint met een steen en haalt alles wat niet lijkt op de David van Michelangelo weg.
Ik ben zelf "fan" van Vangelis (Bladerunner soundtracks zijn adembenemend net zoals de film trouwens) [i]The sound of Blade Runner : Yamaha's Polyphonic CS80 synthesizer (1976).
De CS-80 is beschikbaar als VST. Kijk hier maar eens : http://www.arbitermt.co.uk/arturia/products/cs80v.htm

[ Voor 100% gewijzigd door Yoozer op 13-02-2006 07:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youri Carma

Youri Carma

Nee, Sinologie is studie van China. Sonologie is de studie van geluid.
Silly me! Ik dacht even dat er een Chinese handleiding bij zat!? Zo zie maar wat voor een Nwbee ik ben, dacht helemaal niet in de richting van sonic...komt nog wel.
FM synthese werkt zoals schilderen. Je begint met een blanco canvas en mengt daar je kleuren op. Subtractieve synthese (het principe waarop de meeste synthesizers werken) is te vergelijken met beeldhouwen - je begint met een steen en haalt alles wat niet lijkt op de David van Michelangelo weg.
Mooi gezegd :'(

Na miljoenen "usercommands" te hebben doorgelezen en dito Synth & Keyboards en "last but not least!" jullie geweldige bijdrage en wel "Last" maar ook niet "Least" het advies van een verkoper Willem bij van Dijk Muziekinstrumenten, Rozengracht is mijn aankoop strategie totaal veranderd.

Geen 76 toetsen maar 61. Geen "wachelende" M-Audio toetsen ook geen "stroeffe" EMU toesten.
Geen zuiver key-board en ook niet tot Euro 300,-.

Maar ja de Juno-D was een goede aanrader voor Euro 500,- onder dat bedrag blijf je toch met een hoop vragen zitten...wel honderd soms.
Het is inderdaad zo dat onder die prijs je niet echt met een beginnerset zit maar echt veel minder en ik was bang dat dit mijn enthousiasme weer teniet zou doen.

Maar om een lang verhaal nog langer te maken het is een Korg N5EX ad. Euro 600,- geworden! :9~
En nog een onsje meer, voor MIDI - GameportMIDI kabel en een Italiaaans demper/Sustain pendaaltje. Een kabeltje Mini jack gesplitst naar twee Jack's kreeg ik aardig genoeg cadeaux van Dijkman Muziekinstrumenten. Dat Korg EXP2 pendaal (Expression pedal for most Korg keyboards, modules and effect processors.) werd me toch iets te duur dus heb ik nog even laten zitten.

Ook ikzelf heb aan deze gedragsverandering bijgedragen. Na hier en daar op allerhande appartuur gehamerd te hebben is in mijn persoonlijke mening de aanslag van de Korg net even wat "smoother"dan van de Roland Juno-D. Ook de pitchbend en modulatiewiel op deze Korg N5EX vind ik ideaal. En! Aftertouch. heeft de Ronald Juno-D ook niet!

Een gelukkig mens telt voor twee :)

Ik ben benieuwd wat jullie van Korg N5EX vinden?
http://www.guitarristas.i...ry/gallery/otros/n5ex.jpg

Zit nu naar Zawinul te luisteren en dan hoor ik toch weer heel interessante dingen.
Gaaf die Synth's op Jean-Luc Ponty Cosmic Messenger 1978.

[ Voor 52% gewijzigd door Youri Carma op 17-02-2006 18:33 ]

Has Balls

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer

Yoozer

minimoog

Dit komt misschien niet echt sympathiek over, maar goed:
Youri Carma schreef op vrijdag 17 februari 2006 @ 18:09:
Maar om een lang verhaal nog langer te maken het is een Korg N5EX ad. Euro 600,- geworden! :9~
Breng maar terug, je hebt iets van 300 euro te veel betaald, de tweedehandsmarkt in NL wat betreft synths komt totaal niet overeen met de ideetjes die muziekwinkels hebben :(.

Ze komen niet vaak langs, maar hier was er laatst nog eentje : http://www.synthforum.nl/...adid=58262&highlight=n5ex

Ik heb zelf de N5EX gehad en die zonder te rouwen gedumpt voor een XP30. Het ding is leuk maar voor die 600 had je een 2ehands Triton LE kunnen hebben. Iets verder reizen, iets langer zoeken, maar goed. Nog beter zelfs, een authentieke Trinity met touchscreen.
En nog een onsje meer, voor MIDI - GameportMIDI kabel
Die heb ik nog 3 op de zolder liggen, gratis en voor niks gekregen bij m'n Soundblaster AWE32 en AWE64. Op eBay gaan ze voor $10 weg en dat geld is voornamelijk voor de verzendkosten. Hier heb je ook niks meer aan omdat nieuwere computers geen joystickpoort meer achterop hebben en de joystickpoort vroeger in de geluidskaart zelf zat. Omdat joysticks tegenwoordig allemaal met USB werken vind je ze ook niet meer op de meeste nieuwere laptops terug, en om nou een SB128 te kopen zodat je nog met MIDI kan werken, nee.
Ook ikzelf heb aan deze gedragsverandering bijgedragen. Na hier en daar op allerhande appartuur gehamerd te hebben is in mijn persoonlijke mening de aanslag van de Korg net even wat "smoother"dan van de Roland Juno-D.
De module van de N5EX gaat voor 125 weg. Met een controllerkeyboard had je 'm dus nog goedkoper kunnen hebben.
Ook de pitchbend en modulatiewiel op deze Korg N5EX vind ik ideaal. En! Aftertouch. heeft de Ronald Juno-D ook niet!
Nee, dat klopt. Om een of andere idiote reden laat Roland dit tegenwoordig weg. De Juno-D heeft echter wel een fatsoenlijke filter, bij de N5 moet je daar 1 van de 48 effecten voor opofferen (nr. 48, Resonant Filter).
Een gelukkig mens telt voor twee :)
Als jij gelukkig bent vind ik dat hardstikke mooi voor je, maar je had 't beter eerst hier even kunnen opwerpen als suggestie, denk ik. De B3tjes in de N5 zijn niet lelijk en de Rhodes speelt ook als boter, maar goed, dedicated VST plugins kunnen dit ook erg goed.

[ Voor 3% gewijzigd door Yoozer op 17-02-2006 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youri Carma

Youri Carma

Het zij zo! Bedankt voor je oprechte inbreng in ieder geval dat kan ik wel waarderen.

Ik vond de Roland niet bij mij passen de hele "feel" van dat ding was niet "My thing/Synth" zogezegd. Dit is zuiver een subjectief oordeel maar ik had wel veel redenen om hem wel te kopen.
Usercommands: http://www.harmony-central.com/Synth/Data/Korg/N5_EX-1.html

Ik voel mij zelf al een beetje thuis op deze allround Korg N5EX synth en ik heb hem nog maar pas in huis. Ik ben ook gek op hele experimentele geluiden en Wauw ! wat een overdaad aan mogelijkheden en dan ben ik nog niet eens ingeplugd op de PC via Mijn Creative Audigy2 2 OEM GameJoystick/ MIDIpoort.Ben daar nog niet aan toe gekomen.

De Audigy 2 word naar mijn mening omderschat. Ik heb nu wel een upmix naar 6.1 Surround met waanzinnig diepe bassen uit mijn bescheiden Creative Labs Inspire 6.1 6700 setje. IK zag op die Tyros ook van dergelijke speakertjes staan. Wat een sound en dan nog wat van die lekker lullige naeffecten van se Aydigy 2 zoals Hall. De beste instellingen met de meest volle sound uit de Creative Labs Inspire 6.1 6700 vind ik "Advandced EQ" "NEW AGE" met "CMS 3D" Enabled en dan CMSS2

Ik zou mij er niet voor schamen de Creative X-Fi te kopen
"supporting a combination of 24-bit quality, stunning audio clarity with a minimum of 110db SNR"Onderschat niet hoe goed het computerspul inmiddels is geworden. Ben blij dat ik niet zo'n zogenoemde "Dedicated" soundkaart heb gekocht. Ik ben gek op mijn Creative Labs Inspire 6.1 geluid en zeker niet slecht om lekker in Upmixed 6.1 Surround geluid je synth de kamer door te laten gillen. AWESOM!!! :Y) Ik zou heerlijk gezegd niet weten wat daar mis mee is?

Elke synth heeft wel wat aan of op te merken maar ik voel mij nu reuzen in mijn nopjes. Ik denk dat het echt een goed begin is het apparaat heeft mijn enthousisme alleen maar aangewakkerd.

Ik vind aftertouch niet onnozel na er lang over nafgedacht te hebben en vergroot wel degelijk mijn mogelijkheden tot creativiteit. Heerlijk die pitchbend controller, beter kan ik mij niet wensen.

Een Synth kan nog zoveel geluiden en effecten hebben maar als het toestenbord je niet aan staat word je geremd in je creative proces. Deze synth heeft gewoon mijn hart reeds gestolen,

Ik laat nu alle reviews, usercommands, meningen even achter mij en ga gewoon even genieten van de klanken van mijn Korg N5EX (Mooie diepe donker blauw/zwarte kleur trouwens maar dit terzijde) O-)

Leuke software Tip misschien.
7Canaries 1.0 Professional
http://www.audioto.com/eng/7canaries.htm
http://audioto.com/eng/download.htm

Freeware Downloadtip: Superwave P8
Superwave is a virtual analaog synthesizer emulation for VST hosts.
http://home.btconnect.com/christopherg/main.htm

[ Voor 139% gewijzigd door Youri Carma op 18-02-2006 14:56 ]

Has Balls

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer

Yoozer

minimoog

Youri Carma schreef op zaterdag 18 februari 2006 @ 05:31:
Het zij zo! Bedankt voor je oprechte inbreng in ieder geval dat kan ik wel waarderen. Ik vond de Roland niet bij mij passen de hele "feel" van dat ding was niet "My thing/Synth" zogezegd. Dit is zuiver een subjectief oordeel maar ik had wel veel redenen om hem wel te kopen.

Dit is een "Sumary" persoonlijke samenvatting van 25"Usercommands" van Harmony Central. En de mening van 25 "dedicated" users is statistisch gezien niet inrelevant.
(ik snap niet waarom je het kopieert om eerlijk te zijn; een linkje was ook genoeg geweest, maar soit).

Er is een groot nadeel aan de user reviews. Allereerst zijn ze niet allemaal van dezelfde tijdsperiode; nadat de N5ex is uitgekomen zijn er nog meerdere nieuwe synths uitgekomen. Verder heeft niet iedereen een review geschreven die een N5ex heeft. Verder heb je hiermee wat in de statistiek een "biased sample" heet; zou iemand die het ding had gekocht en er niet tevreden mee was nog met plezier een review schrijven?

De reviews zijn nuttig, maar niks is zo nuttig als het ding zelf in de winkel uitproberen. Dat heb je echter wel gedaan, dus da's alvast prima.
en dan ben ik nog niet eens ingeplugd op de PC via Mijn Creative Audigy2 2 OEM GameJoystick/ MIDIpoort.Ben daar nog niet aan toe gekomen.
Toch kan ik je aanraden (zeker als je ooit meer apparatuur wilt) om die kabel zo gauw mogelijk weg te doen en over te gaan op een USB interface. Zeker als je je N5ex ooit meeneemt naar iemand anders.
De Audigy 2 word naar mijn mening omderschat. Ik heb nu wel een upmix naar 6.1 Surround met waanzinnig diepe bassen uit mijn bescheiden Creative Labs Inspire 6.1 6700 setje.
Grappig :). Je commentaar doet me een beetje denken aan wat een vriend van mij ooit deed; hij had Fasttracker II en een kloon van een Gravis Ultrasound, toendertijd -de- geluidskaart voor trackers. Hij sloot zijn computer op een Sony stereo aan met de MegaBass aan en de equalizer helemaal omhoog, en vond het geweldig klinken.

Toen nam hij het op op tape en opeens was het ruk. Waarom? Omdat het z'n -stereo- was die er voor zorgde dat het goed klonk, niet z'n samples zelf. Dit is hetzelfde met je 6.1 set; dat ding is gemaakt om wat je er in stopt mooier te laten klinken, maar op het moment dat je het op moet nemen kan het nog bitter gaan tegenvallen. Dit is ook waarom dat ze in studios monitorspeakers hebben; niet omdat ze "mooi" klinken maar omdat ze "eerlijk" klinken; ze laten je horen waar de zwakke punten liggen in de mix.

Het upsamplen is zo mogelijk nog erger. Het geluid wat er uit je N5ex komt is stereo - 2.0. "Upsamplen" is niks anders als een paar listige fase- en equalizertrucjes uitvoeren zodat het allemaal weer wat sappiger klinkt.

En uiteidenlijk valt dat dan ook weer tegen als je het gaat opnemen. Tenminste, ik neem wel aan dat je dat van plan bent; wil je alles via die set weergeven en alleen thuis gebruiken, dan zit je goed.
De beste instellingen met de meest volle sound uit de Creative Labs Inspire 6.1 6700 vind ik "Advandced EQ" "NEW AGE" met "CMS 3D" Enabled en dan CMSS2
Dit zijn effecten die afhankelijk zijn van 1 enkele DSP en kwaliteit gaat over kwantiteit. Menig (gratis) VST-plugin kan het net zo goed of beter; en mooier, omdat dat over je opname heen gaat is het niet afhankelijk van de set waar je het op afspeelt.
Ik zou mij er niet voor schamen de Creative X-Fi te kopen
"supporting a combination of 24-bit quality, stunning audio clarity with a minimum of 110db SNR"Onderschat niet hoe goed het computerspul inmiddels is geworden.
Onderschat de marketing-praat van Creative niet. Hun doel is om zoveel mogelijk te verkopen, en die 110db claim kan gerust waar zijn, als men goedkope A/D en D/A converters gebruikt heb je er nog niks aan.
Ben blij dat ik niet zo'n zogenoemde "Dedicated" soundkaart heb gekocht.
Ik hoor nog wel van je als je de latency van de plugins omlaag wil krijgen ;).
Ik zou heerlijk gezegd niet weten wat daar mis mee is?
Niks, behalve wat ik boven dus heb uitgelegd :).
Elke synth heeft wel wat aan of op te merken maar ik voel mij nu reuzen in mijn nopjes. Ik denk dat het echt een goed begin is het apparaat heeft mijn enthousisme alleen maar aangewakkerd.
Kijk, en dat enthousiasme is voor mij belangrijk :).
Ik vind aftertouch niet onnozel na er lang over nafgedacht te hebben en vergroot wel degelijk mijn mogelijkheden tot creativiteit.
Ik mis het ook op mijn Ion, maar wat ik zei; het is onnozel van Roland om het weg te laten op hun nieuwere synths, omdat het vrijwel niks kost om te implementeren.
Een Synth kan nog zoveel geluiden en effecten hebben maar als het toestenbord je niet aan staat word je geremd in je creative proces. Deze synth heeft gewoon mijn hart reeds gestolen. Ik laat nu alle reviews, usercommands, meningen even achter mij en ga gewoon even genieten van de klanken van mijn Korg N5EX (Mooie diepe donker blauw/zwarte kleur trouwens maar dit terzijde) O-)
Vooral doen _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door Yoozer op 18-02-2006 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youri Carma

Youri Carma

Yoozer schreef op zaterdag 18 februari 2006 @ 12:11:
[...]

Er is een groot nadeel aan de user reviews. Allereerst zijn ze niet allemaal van dezelfde tijdsperiode; nadat de N5ex is uitgekomen zijn er nog meerdere nieuwe synths uitgekomen. Verder heeft niet iedereen een review geschreven die een N5ex heeft. Verder heb je hiermee wat in de statistiek een "biased sample" heet; zou iemand die het ding had gekocht en er niet tevreden mee was nog met plezier een review schrijven?
Ja, daar heb je wel gelijk in.
Toch kan ik je aanraden (zeker als je ooit meer apparatuur wilt) om die kabel zo gauw mogelijk weg te doen en over te gaan op een USB interface. Zeker als je je N5ex ooit meeneemt naar iemand anders.
Ga ik zeker naar kijken. Ik zag bij Feedback zo'n MIDI naar USB convertor ESI Midimate ad. voor Euro 37,50. Is dat wat? http://www.feedback.nl/im...idimate_350_fffef1_75.jpg
Grappig :). Je commentaar doet me een beetje denken aan wat een vriend van mij ooit deed; hij had Fasttracker II en een kloon van een Gravis Ultrasound, toendertijd -de- geluidskaart voor trackers. Hij sloot zijn computer op een Sony stereo aan met de MegaBass aan en de equalizer helemaal omhoog, en vond het geweldig klinken.

Toen nam hij het op op tape en opeens was het ruk. Waarom? Omdat het z'n -stereo- was die er voor zorgde dat het goed klonk, niet z'n samples zelf. Dit is hetzelfde met je 6.1 set; dat ding is gemaakt om wat je er in stopt mooier te laten klinken, maar op het moment dat je het op moet nemen kan het nog bitter gaan tegenvallen. Dit is ook waarom dat ze in studios monitorspeakers hebben; niet omdat ze "mooi" klinken maar omdat ze "eerlijk" klinken; ze laten je horen waar de zwakke punten liggen in de mix

Het upsamplen is zo mogelijk nog erger. Het geluid wat er uit je N5ex komt is stereo - 2.0. "Upsamplen" is niks anders als een paar listige fase- en equalizertrucjes uitvoeren zodat het allemaal weer wat sappiger klinkt.

En uiteidenlijk valt dat dan ook weer tegen als je het gaat opnemen. Tenminste, ik neem wel aan dat je dat van plan bent; wil je alles via die set weergeven en alleen thuis gebruiken, dan zit je goed.

Dit zijn effecten die afhankelijk zijn van 1 enkele DSP en kwaliteit gaat over kwantiteit. Menig (gratis) VST-plugin kan het net zo goed of beter; en mooier, omdat dat over je opname heen gaat is het niet afhankelijk van de set waar je het op afspeelt.

Onderschat de marketing-praat van Creative niet. Hun doel is om zoveel mogelijk te verkopen, en die 110db claim kan gerust waar zijn, als men goedkope A/D en D/A converters gebruikt heb je er nog niks aan.

Ik hoor nog wel van je als je de latency van de plugins omlaag wil krijgen ;).
Ben zeker ook van plan op te nemen. Ja, je hebt daar toch meer verstand van wat zou een goede soundcard voor dit doel zijn?

Het lijkt er inderdaad op dat Roland een altijd een iets betere kwaliteit/prijs verhouding heeft.
Ik vind trouwens die nieuwe nep "bling bling" look van die nieuwe synth's zoals Korg Triton e.d. en Yamaha oerlelijk. Ben blij dat ik een donkerblauw/zwart ding heb.

[ Voor 9% gewijzigd door Youri Carma op 18-02-2006 15:24 ]

Has Balls

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer

Yoozer

minimoog

Youri Carma schreef op zaterdag 18 februari 2006 @ 15:10:
Ben zeker ook van plan op te nemen. Ja, je hebt daar toch meer verstand van wat zou een goede soundcard voor dit doel zijn?
Ligt weer aan je budget. Ik heb zelf een E-mu 1212m; daar staat het Creative-merkje wel op, maar de mensen van E-mu doen de engineering. M-Audio is ook een goede optie; die hebben mooie break-out boxjes waar je direct je synth op aan kan sluiten. MOTU en RME kosten weer meer.
Het lijkt er inderdaad op dat Roland een altijd een iets betere kwaliteit/prijs verhouding heeft.
Dit hangt er een beetje van af. Elk jaar heb je in Frankfurt de Musikmesse en in de VS de Summer en Winter NAMM - 2 grote beurzen waarop alles gepresenteerd wordt. Wat betreft prijs/kwaliteit had Korg een goede score met de Triton Le en de TR, en toen kwam Roland weer met een Juno-G. De Mo-serie van Yamaha (een gestripte Motif) heeft wat dat betreft niet zoveel power als de G. Het verandert per jaar, en het is maar waar de fabrikant zich op richt.
Ik vind trouwens die nieuwe nep "bling bling" look van die nieuwe synth's zoals Korg Triton e.d. en Yamaha oerlelijk. Ben blij dat ik een donkerblauw/zwart ding heb.
Ik zit hier met blauw, zilver, rood en kanariegeel :D. Het nadeel van de zilveren bakken is dat slijtage wat makkelijker te zien is en stukken lastiger weg te poetsen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MauriX
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-05-2022
Ik loop tegen het probleem aan dat in niet echt van die typische reason sound afkom. Ben de laatste tijd mijn samples aan het uitbreiden, en heb her en der goeie refills en patches weg kunenn trekken. MAar toch kom ik altijd weer op die typische subtracker / anders synths sounds uit.

Kwa drums heb ik wel lekkere samples, percs en fills, maar melodie en synths minder. Ik wil ook graag mijn eigen sound creeeren, dan daarom heb ik er iets op tegen om presets te gebruiken bij mijn synths. Sindskort gebruik ik ook dan de combinator wat al iets meer effect geeft. Een an jullie nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer

Yoozer

minimoog

MauriX schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 14:01:
Ik loop tegen het probleem aan dat in niet echt van die typische reason sound afkom.
Wat is de typische Reason sound?
Ben de laatste tijd mijn samples aan het uitbreiden, en heb her en der goeie refills en patches weg kunenn trekken. MAar toch kom ik altijd weer op die typische subtracker / anders synths sounds uit.
Da's inderdaad wel het nadeel; je zit met een gelimiteerd aantal synths opgescheept. Met EQ, compressie, etc. kun je het karakter wel ten dele veranderen, maar niet al te radicaal.
Een van jullie nog tips?
Gebruik een VST host, laad een synthesizer in, en speel daar je melodie mee in. Sample/render die track vervolgens en laat 'm als audio meelopen in Reason. Is wel meer werk.

De andere weg is om Reason in te laden als VST plugin in een host (ReWire) en vervolgens het synthgedeelte in VST te doen en de rest in Reason. Kost wel weer geld omdat je een andere host nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MauriX
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-05-2022
Ja kijk, en dan kom ik dus bij het probleem dat ik niet precies weet hoet zoiets wertk, waarshcijnlijk met rewire? Ga eerst 's kijken wat het verschil is tussen vst en vsti's.

Btw: denk dat je zelf wel weet wat een typische reason sound is. Subtracktor en Malstrom van 0 naar synth opbouwen. Daarbij kom ik alijtd op een typisch geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer

Yoozer

minimoog

MauriX schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 15:40:
Ja kijk, en dan kom ik dus bij het probleem dat ik niet precies weet hoet zoiets wertk, waarshcijnlijk met rewire? Ga eerst 's kijken wat het verschil is tussen vst en vsti's.
Er is geen verschil: VST is de algehele benaming, VSTi is voor VST-instrument (dus een plugin zoals een synthesizer) en dat wordt puur gebruikt om het te onderscheiden van de VST-plugins die effecten zijn (reverb, delay, compressor, EQ, etc.).
Btw: denk dat je zelf wel weet wat een typische reason sound is.
Nee, dat weet ik niet. Ik heb namelijk geen Reason en ik gebruik het ook niet :). Ik kreeg een demo van 2.5 in de handen gedrukt, maar het is me nooit gelukt die te installeren, omdat 'ie vastliep op mijn installatie van Cubase SX.
Ik heb wel gehoord van de typische FL Studio sound, maar da's meer omdat de producer in kwestie niks anders pakte als de standaard-synth geluidjes en de standaard bijgeleverde samples.
Subtracktor en Malstrom van 0 naar synth opbouwen. Daarbij kom ik alijtd op een typisch geluid.
http://www.soundonsound.com/sos/allsynthsecrets.htm al eens doorgebladerd?

[ Voor 5% gewijzigd door Yoozer op 23-03-2006 17:10 ]

Pagina: 1 ... 8 ... 11 Laatste