Waypoint schreef op woensdag 26 september 2007 @ 19:15:
Ik heb net even in het topic gezocht en naar de TS gekeken (maar deze is jammer genoeg niet zoals bij andere topics), want ik lees hier dat veel mensen Cubase SX gebruiken. Dit terwijl ik dacht dat Reason juist een veel gebruikt software pakket was?
Het aantal gebruikers zegt heel erg weinig over het programma

. Beiden hebben ze andere doelen.
Kan iemand hier iets over zeggen? Ik wil mij er namelijk wel in verdiepen, maar natuurlijk niet in de 'verkeerde' software. Ik las ook dat mensen Reason in Cubase SX gebruiken

Waar het op neerkomt is het volgende:
- Mac of PC - als je een Mac hebt zijn Logic en Digital Performer opties, en bijvoorbeeld FL Studio en Sonar niet.
- Wat heb je te besteden? FL Studio is een van de goedkopere pakketten, Cubase een van de duurdere. SX is overigens niet meer meer in de handel, of je moet 'm 2ehands of als oude voorraad kopen. Vergeet niet dat je hoogstwaarschijnlijk ook nog een MIDI controller keyboard en een audio interface er bij moet halen.
- Heb je al die opties wel nodig? SX had surround en true-tape emulation; denk maar niet dat je dat gaat gebruiken als je gewoon wat muziek wil maken. In dat geval kun je beter kijken naar Cubase Studio 4 of Cubase SL3.
- last but not least: wat vind je zelf prettig werken? Elke sequencer kan wel VSTs aan (naja, behalve Reason dan, maar dat is over het algemeen een op zich zelf staande omgeving; Reason kan ook niet overweg met reguliere audiotracks, maar daar is in zekere zin omheen te werken), dus ligt het verschil voornamelijk in de bediening.
Reason wordt graag gebruikt juist omdat het op zichzelf staat; je krijgt een aantal stukken apparatuur, je hoeft zelf niet allerhande synths te gaan downloaden en installeren, het aanbod is redelijk compleet, en het instellen is simpel. En, het vergt niet al te veel CPU-power. In ruil daarvoor offer je de uitbreidbaarheid op; je kunt geen nieuwe plugins erin zetten - en de audio tracks. Daar valt dan weer voor te compenseren met Rewire - gebruik Reason via Rewire in een omgeving die dat wel kan, en je bent klaar.
Ga gewoon eens demo's downloaden van alle programma's - Ableton, Sonar, FL Studio, Reason, en zo - en probeer ze een voor een. Voor Cubase moet je even naar de muziekwinkel, want daar is geen trial-versie van voorzover ik weet. Sowieso misschien een leuk idee, omdat ze je het daar beter kunnen uitleggen. Van Reason en FL Studio zijn een hoop tutorials aanwezig.
Diegene waar jij het fijnste mee kan werken, die moet je kiezen, en laat je vooral niet opjutten of ompraten door iemand die zegt dat professionals programma X gebruiken; dat zegt niks of jij er wel mee vooruit kan.
Verkeerde software is er niet echt. Het gaat om het eindresultaat. Het is verkeerde software als je je gefrustreerd of machteloos voelt bij het gebruik omdat je iets niet gedaan krijgt zoals het volgens jou hoort (niet te verwarren met "ik weet niet hoe je optie X hier gebruikt omdat ik de handleiding niet heb gelezen, dus is het verkeerd")