How to become a Producer Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste
Acties:
  • 51.156 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-05 15:49

Marando

Muziekje?

Misschien leuk als ik even wat laat horen wat Ricardo (de zanger) en ik gemaakt hebben.

Heb even een (simpele) medly gemaakt met stukjes uit een aantal nummers van ons. Ben benieuwd wat jullie er van vinden. :)

http://members.home.nl/3state/Ricardo_Medly.mp3

Hier is het mee gemaakt:

Cubase SX3.1/Reason 3.0/The Grand2/EWQL Colossus/Albino 3/Waves Diamond plugins/Waves SSL bundel
SE Electronics Z5600a tube microfoon (recente nummers)/Behringer B2-Pro microfoon (oudere nummers)/EMU 1820

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaiNe
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-05 15:42
Marando schreef op maandag 14 mei 2007 @ 18:58:
Misschien leuk als ik even wat laat horen wat Ricardo (de zanger) en ik gemaakt hebben.

Heb even een (simpele) medly gemaakt met stukjes uit een aantal nummers van ons. Ben benieuwd wat jullie er van vinden. :)

http://members.home.nl/3state/Ricardo_Medly.mp3

Hier is het mee gemaakt:

Cubase SX3.1/Reason 3.0/The Grand2/EWQL Colossus/Albino 3/Waves Diamond plugins/Waves SSL bundel
SE Electronics Z5600a tube microfoon (recente nummers)/Behringer B2-Pro microfoon (oudere nummers)/EMU 1820
inspiratieloze popmuziek. het deed me denken aan de backstreetboys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marando

Marando

Muziekje?

Nou, de Backstreet Boys hebben erg veel succes gehad (nog steeds wel volgens mij), dus bedankt voor het compliment >:) >:)

Nog mensen die het wel kunnen warderen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-11-2023

Yoozer

minimoog

Ome_Les schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 19:40:
Een maat van mij heeft/had er zo een. Hij heeft er een hele tijd mee lopen doen, maar hij is er vanaf gestapt. Het is achteraf gezien niet helemaal wat het lijkt. Door de x tot de macht ugh presets en tweak mogelijkheden, ben je vaak veel te lang bezig met het juiste geluid uitzoeken.
Tegen de tijd dat je een mooi geluid hebt gevonden ben je vaak al kwijt wat je ermee wilde gaan doen. |:(
En dat terwijl softsynths ook barsten van de presets. Een bekend probleem dat al behoorlijk wordt opgelost door Native Instruments KORE. Door "tags" aan geluiden te geven die meer zeggen over het karakter van het geluid ipv een vage preset-naam.

De Virus kan ze ook nog eens opdelen in categorietjes, dus misschien dat 'ie die mogelijkheid heeft gemist? En dan is er natuurlijk nog zelf je eigen geluid bouwen, niet altijd makkelijk op de Virus maar met de editor al stukken beter te doen. Al wil je daar inderdaad niet te veel aan doen als je echt bezig gaat zijn met componeren.

teveel zooi, te weinig tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 134612

ShaiNe schreef op maandag 14 mei 2007 @ 19:12:
[...]
inspiratieloze popmuziek. het deed me denken aan de backstreetboys
Tssss, reageer eens normaal.... :N

Het is ook niet "mijn" muziek maar je kan het nummer toch ook technisch beoordelen. Daar gaat het in dit topic om. En dan moet je gewoon tot de conclusie komen dat het erg goed in elkaar zit. Ik vind het iig knap d:)b

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 134612 op 15-05-2007 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ome_Les
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-06-2021

Ome_Les

«zo niet, dan toch»

Yoozer schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 12:19:
[...]

En dat terwijl softsynths ook barsten van de presets. Een bekend probleem dat al behoorlijk wordt opgelost door Native Instruments KORE. Door "tags" aan geluiden te geven die meer zeggen over het karakter van het geluid ipv een vage preset-naam.

De Virus kan ze ook nog eens opdelen in categorietjes, dus misschien dat 'ie die mogelijkheid heeft gemist? En dan is er natuurlijk nog zelf je eigen geluid bouwen, niet altijd makkelijk op de Virus maar met de editor al stukken beter te doen. Al wil je daar inderdaad niet te veel aan doen als je echt bezig gaat zijn met componeren.
Nou.. als er iemand zou zijn, die alles uit zijn apparatuur weet te halen, is hiij dat wel.
Heeft ook eigen softsynths gebouwd, heb meerdere malen mee zitten luisteren terwijl hij ook nieuwe geluiden zat te bouwen in zijn Virus. Echt... Hij heeft een blast gehad met die virus.

Het nadeel is en blijft gewoon dat er veel te veel mogelijkheden in zitten, die ten kosten gaan van creativiteit.
En daarmee bedoel ik dat je te lang op een sound door loopt te hameren, terwijl je idee voor een project steeds meer vervaagt.

Hij is tegenwoordig bezig met een electribe van Korg. _/-\o_
Waanzinnig ding is dat. Misschien dat ik die ook aan ga schaffen, ondanks dat deze mono is. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Ome_Les op 15-05-2007 15:43 ]

...:::everybeat.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marando

Marando

Muziekje?

Anoniem: 134612 schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 12:47:
[...]

Tssss, reageer eens normaal.... :N

Het is ook niet "mijn" muziek maar je kan het nummer toch ook technisch beoordelen. Daar gaat het in dit topic om. En dan moet je gewoon tot de conclusie komen dat het erg goed in elkaar zit. Ik vind het iig knap d:)b
Thanks voor je compliment! :)

Ik besef dat het erg zoetsappig overkomt de meeste nummers. Dat is ons probleem ook een beetje, we missen nog wat pit in de meeste van onze nummers. Maar daar wordt aan gewerkt. Ricardo heeft contact met een bekende producer en er is ook al een grote bekende publisher die geintresseerd is in om Ricardo zijn muziek te publishen. Erg spannend allemaal, vooral voor Ricardo. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer

Yoozer

minimoog

Ome_Les schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 15:41:
Nou.. als er iemand zou zijn, die alles uit zijn apparatuur weet te halen, is hiij dat wel.
Heeft ook eigen softsynths gebouwd, heb meerdere malen mee zitten luisteren terwijl hij ook nieuwe geluiden zat te bouwen in zijn Virus. Echt... Hij heeft een blast gehad met die virus.
Ah, dat verandert de zaak; ik zou ze niet de kost willen geven die een TI halen, geluidjes eruit pakken en 'm dan verkopen omdat ze niet echt meer "bij de tijd" zijn en er niet genoeg nieuwe presets voor gemaakt worden :).
Het nadeel is en blijft gewoon dat er veel te veel mogelijkheden in zitten, die ten kosten gaan van creativiteit.
Maar dan wel je eigen softsynths bouwen? :P (wat heeft 'ie overigens zoal gemaakt, of zijn het Reaktor-ensembles?)
En daarmee bedoel ik dat je te lang op een sound door loopt te hameren, terwijl je idee voor een project steeds meer vervaagt.
Klopt, maar dat bestaat ook al een tijdje - vaak zie je dat er een redelijk scherpe tweedeling is tussen de componisten en sounddesigners, en dat de mensen die beiden doen met het soortgelijke probleem zitten; waar spendeer je de tijd aan?

Een oplossing is om gewoon tijd opzij te zetten waarin je alleen maar samples en geluiden maakt en organiseert en eventuele ideetjes tijdelijk noteert. Als je dan weer gaat componeren ben je niet kwijt wat je toen als idee hebt en je gereedschap is "scherp". Maar om dat al als discipline aan te nemen is al lastig genoeg, en je moet je er zelf nog wel prettig bij voelen.
Hij is tegenwoordig bezig met een electribe van Korg. _/-\o_
Waanzinnig ding is dat. Misschien dat ik die ook aan ga schaffen, ondanks dat deze mono is. ;)
De A, R, S, M, MX, of SX? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MauriX
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-05-2022
Zit te twijfelen over een EMU 0404 (of1212) of de Audiophile 24/96(of de 192 kbps opvolger). Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Empathy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-05 16:27

Empathy

Extreme Audio

Kan alleen maar zeggen dat de EMU 0404 mij goed bevalt :)

Heb vandaag Behringer B2031-A monitoren binnengekregen! Zo na het werk gelijk uitproberen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Empathy

Empathy

Extreme Audio

Helaas.. zo dom geweest er geen kabeltjes bij te bestellen.. Weet iemand toevallig welke kabeltjes er nodig zijn om mijn Behringer Truths op m'n EMU 0404 aan te sluiten?

Volgens de beschrijving zit er op de speakers een XLR-aansluiting en een symmetrische klinkeraansluiting. Is dat gewoon een stereo-jack?

[ Voor 29% gewijzigd door Empathy op 15-05-2007 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Ik heb nog nooit van een symmetrische klinkeraansluiting gehoord, maar ik gok dat je monitors via XLR of 6.3mm jack worden aangesloten, dus dan moet je gewoon zo een kabel hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Empathy

Empathy

Extreme Audio

Sefyu schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 21:38:
Ik heb nog nooit van een symmetrische klinkeraansluiting gehoord, maar ik gok dat je monitors via XLR of 6.3mm jack worden aangesloten, dus dan moet je gewoon zo een kabel hebben.
Thanx :)

Damn, die dingen geven een behoorlijke knal als je ze aanzet..

[ Voor 10% gewijzigd door Empathy op 15-05-2007 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ome_Les

Ome_Les

«zo niet, dan toch»

Yoozer schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 16:18:
[...]

Ah, dat verandert de zaak; ik zou ze niet de kost willen geven die een TI halen, geluidjes eruit pakken en 'm dan verkopen omdat ze niet echt meer "bij de tijd" zijn en er niet genoeg nieuwe presets voor gemaakt worden :).
Helemaal mee eens!
[...]

Maar dan wel je eigen softsynths bouwen? :P (wat heeft 'ie overigens zoal gemaakt, of zijn het Reaktor-ensembles?)
9 van de tien keer waren dat ens-jes onder reaktor 4 en 5, maar hij is ook een tijdje bezig geweest, wat met carbon allemaal mogelijk was.
Na dit avontuur had hij maar een virus aangeschaft. :D
[...]

Klopt, maar dat bestaat ook al een tijdje - vaak zie je dat er een redelijk scherpe tweedeling is tussen de componisten en sounddesigners, en dat de mensen die beiden doen met het soortgelijke probleem zitten; waar spendeer je de tijd aan?

Een oplossing is om gewoon tijd opzij te zetten waarin je alleen maar samples en geluiden maakt en organiseert en eventuele ideetjes tijdelijk noteert. Als je dan weer gaat componeren ben je niet kwijt wat je toen als idee hebt en je gereedschap is "scherp". Maar om dat al als discipline aan te nemen is al lastig genoeg, en je moet je er zelf nog wel prettig bij voelen.
Tja, ik moet zelf zeggen dat ik mij hier niet zo bezig hou, doe meestal meer met de reeds bestaande softsynths.
Hij daar en tegen kan echt avonden doorbrengen, met het zoeken naar het juiste geluid bij een compositie.
Dan is het soms echt alsof hij in een soort van trance zit en maar doorgaat. :D
[...]

De A, R, S, M, MX, of SX? :P
Ik sta denk ik behoorlijk voor lul als ik zeg de blauwe? ;)
LoLz

Nee... Degene die ik in aktie heb gezien is deze EA1:

Afbeeldingslocatie: http://www.korg.com/gear/images/products/enlarge/lrg_EA1.jpg

edit:
Correctie... Het is de oude EM-1 ;)

Errug mooi.... In mijn ogen wel de moeite waard om ook aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CSB
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:43

CSB

:D

Weet iemand van jullie een goede softsynth voor brass? Dus iets van bigband achtige riffs etc. En een goede basgitaar is ook niet weg. Ik probeer namelijk een wat latin-achtige club te produceren, maar met mijn huidige synths gaat dat niet helemaal lukken.
De synths mogen eventueel wel IETS kosten, maar niet meer dan $150, aangezien het een hobby is. ;)

Met zo'n administrator heb je geen users meer nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Empathy

Empathy

Extreme Audio

Godver, nu laat een van mijn monitoren een keiharde bromtoon horen.. Hij sprong vannacht spontaan aan van Auto Power.. Maakt niets uit of de audiokabel is aangesloten of niet.. Damn, kan ik 'm straks natuurlijk weer opsturen.. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ome_Les

Ome_Les

«zo niet, dan toch»

Empathy schreef op zaterdag 19 mei 2007 @ 12:30:
Godver, nu laat een van mijn monitoren een keiharde bromtoon horen.. Hij sprong vannacht spontaan aan van Auto Power.. Maakt niets uit of de audiokabel is aangesloten of niet.. Damn, kan ik 'm straks natuurlijk weer opsturen.. :(
Kut... niet fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Empathy

Empathy

Extreme Audio

Zeg dat wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30670

Leuk topic, raar dat ik dit topic nooit gezien hebt terwijl ik vrij veel muziek opneem, schrijf en maak. Het is ook een deel van mijn opleiding, ik studeer namelijk nu als laaste jaar als audio engineer op de SAE (www.sae.edu) in Parijs.
Ik zal eens hier wat tracks neer plempen.
Trouwens ik ben helemaal eens over die discussie over VST/plugins. Gebruik/heb er zo weinig mogelijk van en dat je ze goed leert kennen hoe ze werken en welke effect te kunnen hebben. Beter dan zo plugin torrent illegaal downloaden en niks bijzonders uit tehalen.

Thuis werk ik zelf met:
Apple Imac G5 20inch 2.5gb.
  • M-audio Projectmix I/O
  • M-audio Octane pre-amp
  • M-audio Keystation E49 om wat midi tewerken voor onder de 100euro prima dingetje trouwens alhoewel de aanslag niet alles is. Maar usb en midi. Geen extra voeding nodig alleen aansluiten op USB en gaan.
  • 6* Shure 57e microfoons voor electrische gitaar, drums, overheads etc etc voor 90euro prima dingetjes
  • 2* SE electronics 2200A Voor zang. Heerlijke groot membraam condensator microfoon. Soms ook perfect voor warme gitaar opname's.
  • .1* SE electronics R-1 RIBBON voor vrouwelijk stem/hoog vooral als er in koren gezongen worden of evt buiten opgenamen ambiance geluiden voor filmpjes/clips. Maar vooral voor de vleugelpiano.
  • Yamaha MSP-5 monitoren. Voor kleinere kamers goeie monitors omdat de bassreflex systeem voor zit en niet achter.
  • Hele zut aan kabels.
  • Logic pro, Protools M-powered, Ableton live 5, fruityloops voor de snelle hap naar ritme's, En wat korg plugins en dat standaard zut wat in Logic pro zit. Meer heb ik niet nodig.
Maar ik ga even wat upload tijd uitbreiden op mijn site zodat jullie wat kunnen downloaden daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ome_Les

Ome_Les

«zo niet, dan toch»

Anoniem: 30670 schreef op zaterdag 19 mei 2007 @ 14:37:
Leuk topic, raar dat ik dit topic nooit gezien hebt terwijl ik vrij veel muziek opneem, schrijf en maak. Het is ook een deel van mijn opleiding, ik studeer namelijk nu als laaste jaar als audio engineer op de SAE (www.sae.edu) in Parijs.
Ik zal eens hier wat tracks neer plempen.
Trouwens ik ben helemaal eens over die discussie over VST/plugins. Gebruik/heb er zo weinig mogelijk van en dat je ze goed leert kennen hoe ze werken en welke effect te kunnen hebben. Beter dan zo plugin torrent illegaal downloaden en niks bijzonders uit tehalen.

Thuis werk ik zelf met:
Apple Imac G5 20inch 2.5gb.
  • M-audio Projectmix I/O
  • M-audio Octane pre-amp
  • M-audio Keystation E49 om wat midi tewerken voor onder de 100euro prima dingetje trouwens alhoewel de aanslag niet alles is. Maar usb en midi. Geen extra voeding nodig alleen aansluiten op USB en gaan.
  • 6* Shure 57e microfoons voor electrische gitaar, drums, overheads etc etc voor 90euro prima dingetjes
  • 2* SE electronics 2200A Voor zang. Heerlijke groot membraam condensator microfoon. Soms ook perfect voor warme gitaar opname's.
  • .1* SE electronics R-1 RIBBON voor vrouwelijk stem/hoog vooral als er in koren gezongen worden of evt buiten opgenamen ambiance geluiden voor filmpjes/clips. Maar vooral voor de vleugelpiano.
  • Yamaha MSP-5 monitoren. Voor kleinere kamers goeie monitors omdat de bassreflex systeem voor zit en niet achter.
  • Hele zut aan kabels.
  • Logic pro, Protools M-powered, Ableton live 5, fruityloops voor de snelle hap naar ritme's, En wat korg plugins en dat standaard zut wat in Logic pro zit. Meer heb ik niet nodig.
Maar ik ga even wat upload tijd uitbreiden op mijn site zodat jullie wat kunnen downloaden daar.
Leuke setup. Verschilt SAE Parijs veel met die in Amsterdam?
Maat van mij is daar net klaar, heb daar een paar keer de Icon en de SSL in aktie mogen zien. Wat een gave dingen zijn dat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ome_Les

Ome_Les

«zo niet, dan toch»

Okee... Om even alles op een rijtje te zetten over die Electribe EM-1.

Afbeeldingslocatie: http://www.korg.co.uk/images/dance&dj/dj_em_1.jpg

Nadeeltje is alleen, dat deze dus niet meer te koop is in de winkel... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer

Yoozer

minimoog

Zet ik ook maar eens wat op een rijtje ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.theheartcore.com/images/studioyoozthumb.jpg

(klik voor de grote versie)

[ Voor 43% gewijzigd door Yoozer op 21-05-2007 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Empathy

Empathy

Extreme Audio

Hey, die kwam ik laatst ook tegen op clubcharts :) Jij bent dus synerjee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer

Yoozer

minimoog

En ik zou gewoon Yoozer geweest zijn als het niet was voor 't feit dat de forumsoftware niks naar m'n Gmail stuurde ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Empathy

Empathy

Extreme Audio

Hier een foto van mijn gigantische studio:

Afbeeldingslocatie: http://www.extremeaudio.nl/tmp/hobbyhoekje1.jpg

Ben nog op zoek naar een assistent om alle apparatuur helpen te besturen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ome_Les

Ome_Les

«zo niet, dan toch»

Vrij kale muren allemaal trouwens.

Geen last van mega reflecties en dat soort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Empathy

Empathy

Extreme Audio

Jawel, maar aangezien ik nog op zo'n laag niveau aan het aankloten ben, ervaar ik dat nog niet echt als een probleem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ome_Les

Ome_Les

«zo niet, dan toch»

Empathy schreef op maandag 21 mei 2007 @ 11:59:
Jawel, maar aangezien ik nog op zo'n laag niveau aan het aankloten ben, ervaar ik dat nog niet echt als een probleem :)
Tja.. .anders kun je al een heleboel verhelpen door extra gordijnen op te hangen of thuismaak "baffles" te fabriceren. Maakt al een wereld van vershil. ;)

(Moet heel eerlijk zeggen dat ik zelf thuis ook niet veel tegen reflectie doe. (behalve af en toe eens plaatsen van een was stapel. :') _O- )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Op http://www.johnlsayers.com/ kan je heel veel info daarover vinden en je kan ook op het forum om hulp vragen(net zulke strenge eisen als GoT).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ome_Les

Ome_Les

«zo niet, dan toch»

Sefyu schreef op maandag 21 mei 2007 @ 15:38:
Op http://www.johnlsayers.com/ kan je heel veel info daarover vinden en je kan ook op het forum om hulp vragen(net zulke strenge eisen als GoT).
d:)b Nice site!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Idd jah mooie site.
Ik wilde hier wat vragen stellen over acoustisch problemen in mijn DAW-kamer. Maar denk dat ik beter daar ook kan vragen.
Ik heb steeds na verschillende baffle's en reflectors in me kamer gebracht toch nog steeds een klote reflectie/echo op 2300hz ongeveer. En dat is mega irritant met vrouwelijke stem. En ik heb van alles al geprobeerdt.... wat nu dus? Iemand idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ome_Les

Ome_Les

«zo niet, dan toch»

Anoniem: 30670 schreef op maandag 21 mei 2007 @ 16:42:
Idd jah mooie site.
Ik wilde hier wat vragen stellen over acoustisch problemen in mijn DAW-kamer. Maar denk dat ik beter daar ook kan vragen.
Ik heb steeds na verschillende baffle's en reflectors in me kamer gebracht toch nog steeds een klote reflectie/echo op 2300hz ongeveer. En dat is mega irritant met vrouwelijke stem. En ik heb van alles al geprobeerdt.... wat nu dus? Iemand idee?
Euh... opstelling van apparatuur? Trillingen in kast, behuizingen van... ? Euh.. reflectie via scherm/beeldbuis?

Heb geen idee, dus ik opper maar wat.... Misschien dat er toch iets tussen zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MauriX
Ik heb sinds een paar dagen een CME UF6 Midi controller. Ik wil hem gaan gebruiken icm met Reason. Ik heb op internet gezocht maar ik kom er niet uit.
Het probleem is dat ik, na installatie van de laatste driver, geen contact kan maken in Reason met de controller. Het gekke is, als ik een nieuwe controller ga zoeken in Reason en ik druk op een toets dan ziet hij niets, maar mocht ik een van de faders, knobs of pitch/modulatiewheels bewegen dan zit hij precies waar(geluidskaart) het signaal binnenkomt. De verbinding is op zich wel ok, maar ik kan geen noten spelen.

Als het goed is, hebben Proppelerhead en CME samen een zgn template ontwikkeld voor Reason voor deze contoller. Helaas kan ik deze nergens downloaden. Op www.cme-pro.com staat wel een melding op het forum maar ik mag hem daar niet downloaden(rechten probleem op het forum).Wellicht geeft dit een oplossing?
Daarnaast vraag ik me af wat het verschil is tussen het aansluiten via USB van MIDI.
Kan iemand me uitsluitsel geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer

Yoozer

minimoog

MauriX schreef op maandag 18 juni 2007 @ 10:42:
Het probleem is dat ik, na installatie van de laatste driver, geen contact kan maken in Reason met de controller.
In de lijst van MIDI-controllers in Reason staat de CME er standaard niet bij (mijn Xboard overigens ook niet). Dus, gewoon een generieke controller met knopjes toevoegen, en dan mag je hoogstwaarschijnlijk voor iets veelzeggends als USB Audio Device of USB MIDI Device kiezen - die zou namelijk gewoon in de lijst moeten staan. Autodetectie en zo werkt niet altijd geweldig. Staat 'ie wel bij Windows Apparaatbeheer erbij? Anders, installeer de drivers opnieuw - maar dan niet via het setup-programma'tje op de PC.
De verbinding is op zich wel ok, maar ik kan geen noten spelen.
Maar een controller stuurt CC nummers uit, toetsen alleen maar Note On/Note Off; ik denk dat Reason alleen maar naar CC kijkt.
Wellicht geeft dit een oplossing?
Ik denk dat zo'n template alleen maar de meestgebruikte knoppen van Subtractor (of NN-XT, of Malstrom, of...) gelijk toewijst zodat je het zelf niet meer hoeft te doen - bijv. 4 sliders links ADSR voor filter, 4 sliders rechts ADSR voor amp, en dan de knoppen met cutoff, resonance, filt > env, misschien LFO speed of portamento en diverse.
Daarnaast vraag ik me af wat het verschil is tussen het aansluiten via USB van MIDI.
Kan iemand me uitsluitsel geven?
Een controller via USB aansluiten verschilt niet van een 1-in, 1-out USB MIDI interface aansluiten en daar dan een MIDI keyboard of synth op hangen. Intern gebeurt er bij een controller hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MauriX
Hmmm, dat werkt helaas nog niet. Via midi aangesloten werken de faders e.d. wel, maar de keys niet. Ook al selecteer ik in Reason een basic midikeyboard als controller Heb het getest in Cubase, maar ook daar geen keys, allen controllers. Raar dit. lijkt wel een instelling op het keyboard zelf. Lijkt wel of hij het niet uitstuurt ofzo....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ome_Les

Ome_Les

«zo niet, dan toch»

Jeuhj! Ik hoop maart 2008 te beginnen met mijn studie aan de SAE! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ome_Les schreef op maandag 18 juni 2007 @ 15:39:
Jeuhj! Ik hoop maart 2008 te beginnen met mijn studie aan de SAE! d:)b
In Nederland neem ik aan? Grappig ik moet dan afstuderen eindelijk :) .
O trouwens ik heb snel een website in elkaar geflanst met wat info over projecten waar ik aan werk en wat snel opgenomen nummers van huis-uit zeg maar. Ik waarschuw jullie wel. 1. meeste nummers zijn in crap mp3 formaat (webruimte besparing) 2. Soms is de site terring traag 3. Het wil nog wel eens vast lopen.

Trouwens kennen jullie homrecording.be ook? Vind het best een goeie forum, wat veel professionele SE'ers zijn en steeds meer leden er bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ome_Les

Ome_Les

«zo niet, dan toch»

Anoniem: 30670 schreef op maandag 18 juni 2007 @ 17:13:
[...]

In Nederland neem ik aan? Grappig ik moet dan afstuderen eindelijk :) .
O trouwens ik heb snel een website in elkaar geflanst met wat info over projecten waar ik aan werk en wat snel opgenomen nummers van huis-uit zeg maar. Ik waarschuw jullie wel. 1. meeste nummers zijn in crap mp3 formaat (webruimte besparing) 2. Soms is de site terring traag 3. Het wil nog wel eens vast lopen.

Trouwens kennen jullie homrecording.be ook? Vind het best een goeie forum, wat veel professionele SE'ers zijn en steeds meer leden er bij.
Jups, in Amsterdam. SSL rules zullen we maar zeggen. ;)

Maat van mij is daar net vorige week geslaagd en is nu ff aan het genieten van wat vrije tijd. (Hierna schijnt hij gelijk aan de bak te kunnen vertelde hij mij.)

Ik zal je site binnenkort ff een buzz geven en ff checken hoe en wat.
Ook homerecording.be zal ik gaan checken. (of is het toch homrecording.be?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kain_niaK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-01 20:46

Kain_niaK

Mijn hobby is niet werken

He, weet iemand of er hier op Got ook plaats is om je eigen muziek te laten horen? Is daar een topic voor?

en daar heb ik mijn beroep van gemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ome_Les schreef op maandag 18 juni 2007 @ 17:55:
[...]

Jups, in Amsterdam. SSL rules zullen we maar zeggen. ;)

Maat van mij is daar net vorige week geslaagd en is nu ff aan het genieten van wat vrije tijd. (Hierna schijnt hij gelijk aan de bak te kunnen vertelde hij mij.)

Ik zal je site binnenkort ff een buzz geven en ff checken hoe en wat.
Ook homerecording.be zal ik gaan checken. (of is het toch homrecording.be?)
Cool :) veel succes alvast, al intake gespreek gehad enzo en hoor test laten doen en de grote toelatings test (mijn jaar 450man, 35plaats maar...)
Trouwens ik werk idd met SSL aw900+ , maar ook met de ICON Digidesign 48 Chanel (HD3 protools :9 _/-\o_ ) en de bigass Neve VR 32 Chanels met automation Flying Faders :) kan nog wel even zo door gaan.
Maar was me website vergeten tegeven. http://mac.web.com/mauricevogt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer

Yoozer

minimoog

Kain_niaK schreef op maandag 18 juni 2007 @ 22:36:
He, weet iemand of er hier op Got ook plaats is om je eigen muziek te laten horen? Is daar een topic voor?
Als je toegang hebt tot NST: [Muziek] Eigen producties

Maar echt druk is 't niet :/.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ome_Les

Ome_Les

«zo niet, dan toch»

Anoniem: 30670 schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 02:47:
[...]

Cool :) veel succes alvast, al intake gespreek gehad enzo en hoor test laten doen en de grote toelatings test (mijn jaar 450man, 35plaats maar...)
Trouwens ik werk idd met SSL aw900+ , maar ook met de ICON Digidesign 48 Chanel (HD3 protools :9 _/-\o_ ) en de bigass Neve VR 32 Chanels met automation Flying Faders :) kan nog wel even zo door gaan.
Maar was me website vergeten tegeven. http://mac.web.com/mauricevogt
Tja.. Volgens mij loopt het niet zo'n vaart in Nederland. ;)

Maareuh.. Als het er is, zal ik er zeker nog aan moeten beginnen. (Ik ga vanavond naar die maat van mij die de opleiding al heeft afgerond en zal ik vragen of die intake plaats gaat vinden. ;) )

Ik ben heel erg benieuwd. :D

En dit weekend ff kijken naar je website!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 233453

Hoi, heb net geüpgrade naar xp64, en nu ben ik mijn midi-poort gewoon kwijt zeg!

Ik heb gewoon een mpu-401 op een realtek on-board en dit werkte altijd perfect. Onder xp32 dan...
Ik heb een search gedaan, want ik kan me haast niet voorstellen dat ik de enige ben die dit heeft gehad, maar ik kon niks vinden. Ligt het aan de driver?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ome_Les

Ome_Les

«zo niet, dan toch»

Anoniem: 233453 schreef op maandag 17 september 2007 @ 09:02:
Hoi, heb net geüpgrade naar xp64, en nu ben ik mijn midi-poort gewoon kwijt zeg!

Ik heb gewoon een mpu-401 op een realtek on-board en dit werkte altijd perfect. Onder xp32 dan...
Ik heb een search gedaan, want ik kan me haast niet voorstellen dat ik de enige ben die dit heeft gehad, maar ik kon niks vinden. Ligt het aan de driver?
Ik zou gewoon weer terug gaan naar xp32 ;)

Heb zelf ook teveel ge-emmer gehad met dat 64bits. :(
Dus voorlopig ook nog even geen vista voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CSB
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:43

CSB

:D

Inderdaad. Na installatie van Vista werkte opeens ASIO niet meer. Dat is pas irritant. Dus gewoon XP32 er weer opgeknald.
Hopelijk komen ze eens met iets goeds op de proppen, want als we over een jaar (gedwongen) overgaan wil ik wel kunnen blijven werken...

Met zo'n administrator heb je geen users meer nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ome_Les

Ome_Les

«zo niet, dan toch»

CSB schreef op maandag 17 september 2007 @ 11:09:
Inderdaad. Na installatie van Vista werkte opeens ASIO niet meer. Dat is pas irritant. Dus gewoon XP32 er weer opgeknald.
Hopelijk komen ze eens met iets goeds op de proppen, want als we over een jaar (gedwongen) overgaan wil ik wel kunnen blijven werken...
Ik denk dat dat gedwongen overgaan nog wel mee gaat vallen.
Net als dat men een paar jaar terug nogsteeds Atari STs gebruikten.

En anders kunnen we altijd nog wel een dual boot systeem bouwen. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Ome_Les op 17-09-2007 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Der is niks stabieler met windows voor muziek maken dan xp 32bit sp2 met de lite "strip" mod ervoor.

Vista is nog steeds ramp gebied kwa driver and support en vooral kwaliteit. Het komt opgang en voor AISO zijn ze druk bezig, want er is evt een backdoor die er voor zorgt dat het wel "kan" werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ome_Les

Ome_Les

«zo niet, dan toch»

Anoniem: 30670 schreef op maandag 17 september 2007 @ 13:45:
Der is niks stabieler met windows voor muziek maken dan xp 32bit sp2 met de lite "strip" mod ervoor.

Vista is nog steeds ramp gebied kwa driver and support en vooral kwaliteit. Het komt opgang en voor AISO zijn ze druk bezig, want er is evt een backdoor die er voor zorgt dat het wel "kan" werken.
koel!

Hey Mauce.. Ik kom trouwens niet op je site man?

• Empathy

Empathy

Extreme Audio

Vraagje: Welke headphone is goed voor produceren?

Ligt puur aan wat je gaat doen. De Beyer Dynamic DT770 pro (50ohm of 250ohm) is vooral bekend om zijn zeer robuuste en ronde bass. Dus ideaal voor dance/techno/elektro music. Al hoewel ik hem veel voor in de studio gebruik voor de drummer. Zodat "hoord" wat in mijn mengtafel binnenkomt en niet zijn eigen sound in de drumcabine.
Niet te vergeten dat deze koptelefoons bijna onverwoestbaar zijn. Die dingen kan je gerust een paar keer laten valen zonder je druk temaken dat kan je wel vergeten bij Grado (wat meer hifi is) Sony.
Sennheiser ben ik geen fan van. Te argressive. Mooi voor klassiek/folk/akoestique gebeuren. Maar voor hard rock/metal/elektro ... zet ik altijd al me geld op Beyer. AKG kan ik je afraden. Duur voor wat je krijgt, vervangings onderdelen erg slecht voor je portemonee. Tjah, Pioneer maakt mooi spul voor DJ's maar niet voor echte sound engineers / producers.
Vergeet niet koop nooit een koptelefoon zonder hem opgehad te hebben. Niks erger en irritanter voor je hoofd en oren (die vermoeid raken->slecht werk maak je dan) dan een slecht zittende koptelefoon. Een koptelefoon moet na 4uur net zo comfortable zijn als 5min lang gebruik.

IDD. me site is down..mhhzzz ff checke

• Empathy

Empathy

Extreme Audio

Wat ik wil.. Een koptelefoon die lekker neutraal is en geen 'verkleuringen' weergeeft. Net als bij monitoren eigenlijk :)

Empathy schreef op woensdag 19 september 2007 @ 14:45:
Wat ik wil.. Een koptelefoon die lekker neutraal is en geen 'verkleuringen' weergeeft. Net als bij monitoren eigenlijk :)
Dan zal ik op zoek gaan naar de oude Sennheiser HD580 of de al om bekende echte studio Sennheiser "de" HD 265 (rond 150euro maar voor dat geld... niet twijfelen doen, als hij lekker om je koppie zit, wat bij niet zo het geval was). Trouwens je hebt de gewone en de "lineair" versie meer voor de monitoring gebeuren. Alhoewel ik het verschil niet bijster groot vond. Jah de diep in het midden voor vocals was weg bij de lineair, dat is met een eq op de monitor/koptelefoon uitgang ook te regelen...

Ik ben later terug. Website was down door gecrasht mac hier (HD neerklapt...) en dat ik ben vergeten een update te draaien deze zomer. Alles weg -O- ... kwa projecten en music van de afgelopen 6week. En nu mag ik ook even lekker mijn digitale mengtafel / en alle digitale dsp processor op nieuw instaleren en calibreren...whoei *O* :N :/

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 30670 op 19-09-2007 15:19 ]

• Ome_Les

Ome_Les

«zo niet, dan toch»

Anoniem: 30670 schreef op woensdag 19 september 2007 @ 15:17:
[...]
Ik ben later terug. Website was down door gecrasht mac hier (HD neerklapt...) en dat ik ben vergeten een update te draaien deze zomer. Alles weg -O- ... kwa projecten en music van de afgelopen 6week. En nu mag ik ook even lekker mijn digitale mengtafel / en alle digitale dsp processor op nieuw instaleren en calibreren...whoei *O* :N :/
Klote om te horen man :{

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolidSoul
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-05 07:28
Hee mensen, ik ben sinds deze week gestapt in de wondere wereld van reason (wat een super programma is btw) en heb mijn eerste liedje gemaakt:

Klik hier

Ik vind het eindresultaat zelf niet zo heel helder klinken. Hebben jullie misschien een idee hoe dit komt? ik heb gewoon een onboard geluidskaart en alle standaard instellingen.

Opbouwende kritiek op het liedje zelf is ook welkom :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer

Yoozer

minimoog

Ik kan even niet luisteren @ work, maar Iets "helder" laten klinken kan aan het volgende liggen:

- je speakers hebben niet het volledige frequentiebereik. Sowieso, als je je gewone stereoset gebruikt, zet alle Megabass/equalizer instellingen op het ding zelf gewoon uit. Als je een 2.1 setje of zo hebt, die zijn eigenlijk ook niet ideaal omdat er een hoop midden mist (maar dat zou voor helderheid weinig problemen moeten leveren).

- je uiteindelijke master-mix heeft een equalizer nodig (niet zo'n goed idee; eerst het volgende trucje proberen)

- je instrumenten zitten elkaar in de weg.

Dit kan misschien voor haperingen zorgen, maar doe het volgende; zet op elk instrument een EQ (of die gewoon is of M-Class mag je zelf weten) - die komt tussen bijv. NN-XT of Reason en de Mixer te staan. Laat vervolgens alleen dat instrument spelen (solo knop "S" in de mixer). Ga dan met de EQ aan de slag. Je hebt 3 parameters: frequentie (waar zit deze filter van de EQ in het totale frequentiebereik), gain (wordt dit bepaalde stuk van de frequentie gedempt of juist versterkt), en Q (is de piek scherp of is 't een brede bult?).

De M-Class heeft als het goed is 4 EQ-onderdelen: zie
http://www.musicmarketing...ages/ph/reason_mclass.jpg

Begin bij de "high shelf". Zet de gain hiervan op negatief. Zet de Q op de brede bult (je kunt dit overigens allemaal zien in het scherm). Ga dan vervolgens de frequentie terugdraaien van de allerhoogste stand naar iets lagers - op een gegeven moment hoor je verschil. Zet 'm dan weer een tikkie terug omhoog.

Doe hetzelfde met Low Shelf en zet low cut aan. Je houdt dan iets over dat er als een trapezoide uitziet.

Herhaal dit voor elk instrument (dus elke keer instrument, EQ toevoegen, in de mixer op solo zetten); dus ja, dat worden een hoop EQ's ;). De reden dat iets niet helder klinkt kan er aan liggen dat instrumenten elkaar een beetje in de weg liggen, en de equalizer gebruiken kan dat oplossen. Je hebt wel de Mastering Suite combinator e.d., maar die kunnen een koekblik niet polijsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kort_lontje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13-04 11:53
uh, is geen goed idee om 'standaard' op elk instrument een EQ te zetten (of enig andere FX) probeer juist zo min mogelijk effecten te gebruiken, want elk effect geeft namelijk distortion.

Ik zit ook op werk en kan helaas je track niet beluisteren.

@Yoozer Q is quality en deze loopt inderdaad in de breedte en deze gaat naar beneden met -3 per octaaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Chiron

Moderator Discord
Topicstarter
Anoniem: 30670 schreef op woensdag 19 september 2007 @ 14:41:
Maar voor hard rock/metal/elektro ... zet ik altijd al me geld op Beyer. AKG kan ik je afraden. Duur voor wat je krijgt, vervangings onderdelen erg slecht voor je portemonee.
Dan vergeet je toch echt de AKG K240. linkje

Juist die wordt aangeraden omdat ie een zo ongelofelijk neutraal geluidsbeeld heeft.

De Beyer DT770Pro is iets minder neutraal, hij is iets warmer en geeft een tikje meer laag weer. Dat is de reden dat je met de Beyer nog wel heel relaxed film kan kijken of muziek luisteren. Produceren kan daar ook nog wel mee maar als je echt een zo neutraal mogelijk geluidsbeeld wil hebben kan je beter de AKG pakken.

Als je de AKG namelijk 'slecht' vindt klinken komt dat puur omdat ie zo loeistrak neutraal is, en dat is juist precies wat je wil hebben als je dat ding gebruikt als monitor.
Wil je er incidenteel een filmpje mee kijken, een spelletje spelen of muziek luisteren pak dan de Beyer :)

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ome_Les

Ome_Les

«zo niet, dan toch»

Chiron schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 10:11:
[...]

Dan vergeet je toch echt de AKG K240. linkje

Juist die wordt aangeraden omdat ie een zo ongelofelijk neutraal geluidsbeeld heeft.

De Beyer DT770Pro is iets minder neutraal, hij is iets warmer en geeft een tikje meer laag weer. Dat is de reden dat je met de Beyer nog wel heel relaxed film kan kijken of muziek luisteren. Produceren kan daar ook nog wel mee maar als je echt een zo neutraal mogelijk geluidsbeeld wil hebben kan je beter de AKG pakken.

Als je de AKG namelijk 'slecht' vindt klinken komt dat puur omdat ie zo loeistrak neutraal is, en dat is juist precies wat je wil hebben als je dat ding gebruikt als monitor.
Wil je er incidenteel een filmpje mee kijken, een spelletje spelen of muziek luisteren pak dan de Beyer :)
Damn.. Dat moet wel een van de best bewaarde geheimpjes zijn, als ik naar die prijs kijk?
:*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 12019

SolidSoul schreef op maandag 24 september 2007 @ 21:26:
Hee mensen, ik ben sinds deze week gestapt in de wondere wereld van reason (wat een super programma is btw) en heb mijn eerste liedje gemaakt:

Klik hier

Ik vind het eindresultaat zelf niet zo heel helder klinken. Hebben jullie misschien een idee hoe dit komt? ik heb gewoon een onboard geluidskaart en alle standaard instellingen.

Opbouwende kritiek op het liedje zelf is ook welkom :).
Er zitten genoeg presets in de masterplugin om het geluid wat op te krikken,verder weet ik niet wat je hebt gebruikt(samples,synthesizers) maar ook met het filter kun je het wat hoger krijgen.

Liedje zelf klinkt heel lekker _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Nu online

Chiron

Moderator Discord
Topicstarter
Ome_Les schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 12:22:
[...]

Damn.. Dat moet wel een van de best bewaarde geheimpjes zijn, als ik naar die prijs kijk?
:*)
Het ding is al meer dan 20 jaar zo ongeveer DE standaard in grote studio's en soundstages, dus een echt groot geheim lijkt het me niet ;) maar de prijs is wel erg schappelijk ja :)

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer

Yoozer

minimoog

kort_lontje schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 07:28:
uh, is geen goed idee om 'standaard' op elk instrument een EQ te zetten (of enig andere FX) probeer juist zo min mogelijk effecten te gebruiken, want elk effect geeft namelijk distortion.
Oh? Dan hebben analoge mengpanelen toch echt een groot probleem, want daar zit op elk kanaal een equalizer ;).

Laat ik voorop stellen: waar het uiteindelijk om gaat is het resultaat. Hoe je er komt boeit me niet, wat lekker voor je werkt is wat je moet doen.

De puristische aanpak van zo weinig mogelijk effecten is interessant maar niet noodzakelijk zaligmakend; aan de andere kant is gepolijste poep met slagroom eromheen nog steeds poep.

Verder pas je altijd wel effecten toe - dit begint al met het plaatsen van de microfoon en de ruimte zelf, die, als 'ie niet netjes vlak is, altijd kleur toevoegt. Een mengpaneel zelf heeft al een karakteristieke klank en zeker als je er een hebt die "smeert".

Nou is het een feit dat instrumenten niet netjes met elkaar spelen en automatisch in het juiste frequentiegebied glijden, en daarvoor heb je een equalizer; om er voor te zorgen dat ze elkaar niet in de weg zitten. EQ is je scalpel waarmee je ongewenste bultjes weghaalt, en dat is vrijwel altijd nodig.

Sowieso mik je alles onder de 50hz weg (of op z'n minst de 20 - met als uitzondering de subbass maar dat ligt aan de stijl van muziek), en bij gesamplede loops die je in snelheid omhoog of omlaag gooit is dat hard nodig, want je weet niet wat er voor rotzooi in kan zitten (brom van de platenspeler, etc.) Dat draagt niks bij aan je geluid, het verknalt het.

Lees Sound On Sound en je zult zien dat geen enkele engineer zonder compressor/limiters en EQ kan, en dat is echt niet als gevolg van de nieuwe ALLES MOET HARDER-ziekte die CDs verpest.

In Logic, Cubase, e.d. zit op elk kanaal EQ (in Ableton overigens weer niet). Die staat uit; en dan moet je geen verschil horen. Je moet 'm inderdaad wel aanzetten als je het zwikkie gaat afmixen, maar bij Reason is de standaard EQ erg beperkt; jammer dat ze die niet in versie 4 hebben uitgebreid.

Wat ik wel heb gezien is dat sommige mensen een multiband compressor gelijk over het kanaal smijten als ze beginnen met een track, en dat zijn inderdaad cargo-cult praktijken. Je verknoeit zo je hele inzicht in de muziek. Eerst componeren, tijdens en daarna de volumes instellen, dan pas gaan goochelen met compressors en equalizers of het moet de loops betreffen, waar dan een EQ gewoon een veiligheidsmiddel is.
@Yoozer Q is quality en deze loopt inderdaad in de breedte en deze gaat naar beneden met -3 per octaaf.
Ja, maar Quality (of voor mij met m'n synthesizers: resonantie) zegt iemand die een week met Reason bezig is nog weinig; de vorm van de EQ-lijn zegt dan meer ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kort_lontje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13-04 11:53
Yoozer schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 18:02:
Wat ik wel heb gezien is dat sommige mensen een multiband compressor gelijk over het kanaal smijten als ze beginnen met een track, en dat zijn inderdaad cargo-cult praktijken. Je verknoeit zo je hele inzicht in de muziek. Eerst componeren, tijdens en daarna de volumes instellen, dan pas gaan goochelen met compressors en equalizers of het moet de loops betreffen, waar dan een EQ gewoon een veiligheidsmiddel is.
Precies wat ik duidelijk probeerde te maken. Met distortion bedoel ik ongewenste effecten in het geluid waar je veel last van hebt als je standaard een EQ op je kanalen hebt. Gebruik effecten wanneer je weet hoe ze werken en gebruik ze met beleid!

Trouwens analoge mixers hebben inderdaad een probleem met de EQ. Een goede is best prijzig en een beetje mixer heeft er 24 of meer. EQing moet je dus proberen te voorkomen door de bron aan te pakken.

[ Voor 3% gewijzigd door kort_lontje op 25-09-2007 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolidSoul
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-05 07:28
@yoozer

dankjewel voor de tip..

mijn creative 2.1 setje van 40 euro is natuurlijk niet heel erg waarheidsgetrouw, maar produceert nog best helder geluid voor 40 euro :). Het is pas goed te horen als ik het via oordopjes luister.

Ik zal gaan proberen wat je zegt met de EQ, ik denk dat ik wat met de freq filter moet gaan spelen sowieso. Ik laat wel weten/horen hoe het uitwerkt d:)b

EDIT: de heldere versie
KLIK :)

Ik heb een Mclass EQ o.a. aan de melodie sample en en synth stuk aan het einde gezet.. klinkt een stuk beter vind ik al

[ Voor 22% gewijzigd door SolidSoul op 25-09-2007 19:53 ]

• Ome_Les

Ome_Les

«zo niet, dan toch»

Chiron schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 12:33:
[...]
Het ding is al meer dan 20 jaar zo ongeveer DE standaard in grote studio's en soundstages, dus een echt groot geheim lijkt het me niet ;) maar de prijs is wel erg schappelijk ja :)
Jups. Zie alleen (voor de korte tijd dat ik in dit topic zit) weinig mensen refereren naar de AKG. :D
Maar ff in gedachte houden dus. :D

• Yoozer

Yoozer

minimoog

Klinkt goed :). Als ik jou was zou ik nu voornamelijk aan de opbouw gaan werken. Omdat ik geen zin heb het opnieuw uit te typen: check http://forum.clubcharts.n...ge=3&limit=20#post2315288

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Ik heb net even in het topic gezocht en naar de TS gekeken (maar deze is jammer genoeg niet zoals bij andere topics), want ik lees hier dat veel mensen Cubase SX gebruiken. Dit terwijl ik dacht dat Reason juist een veel gebruikt software pakket was?

Kan iemand hier iets over zeggen? Ik wil mij er namelijk wel in verdiepen, maar natuurlijk niet in de 'verkeerde' software. Ik las ook dat mensen Reason in Cubase SX gebruiken :?

• Ome_Les

Ome_Les

«zo niet, dan toch»

Waypoint schreef op woensdag 26 september 2007 @ 19:15:
Ik heb net even in het topic gezocht en naar de TS gekeken (maar deze is jammer genoeg niet zoals bij andere topics), want ik lees hier dat veel mensen Cubase SX gebruiken. Dit terwijl ik dacht dat Reason juist een veel gebruikt software pakket was?

Kan iemand hier iets over zeggen? Ik wil mij er namelijk wel in verdiepen, maar natuurlijk niet in de 'verkeerde' software. Ik las ook dat mensen Reason in Cubase SX gebruiken :?
Reason in Cubase kun je doen, door gebruik te maken van Rewire.

Cubase, ik moet zeggen heb er zelf te weinig ervaring me om echt iets zinnigs te kunnen zeggen behalve het standaard verhaaltje.
Aardig/Goed pakket, veel mogelijkheden. MIDI en VST ondersteunend. Werd al gebruikt op oude Atari ST (thuis)computers. Heeft dus al een flinke historie opgebouwd. Je schijnt er heel leuk mee af te mixen.

Ik ben zelf meer een Ableton Live aanhanger. Maar ook hier blijf ik zeggen, kijk welk pakket het beste aansluit bij jouw manier van werken.
Mocht je niet zeker zijn over Reason, probeer dan even iets anders uit en kijk welk pakket jou vrijer/creatiever laat zijn.

Ik moet heel eerlijk bekennen dat Fast Tracker, Fast Tracker II, Mad Tracker, Rebirth, Reason en Cubase mij op een of andere manier tegenhielden. Ableton sluit bij mij beter aan bij mijn manier van werken.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt? ;)

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Ome_Les schreef op woensdag 26 september 2007 @ 20:11:
[...]

Reason in Cubase kun je doen, door gebruik te maken van Rewire.

Cubase, ik moet zeggen heb er zelf te weinig ervaring me om echt iets zinnigs te kunnen zeggen behalve het standaard verhaaltje.
Aardig/Goed pakket, veel mogelijkheden. MIDI en VST ondersteunend. Werd al gebruikt op oude Atari ST (thuis)computers. Heeft dus al een flinke historie opgebouwd. Je schijnt er heel leuk mee af te mixen.

Ik ben zelf meer een Ableton Live aanhanger. Maar ook hier blijf ik zeggen, kijk welk pakket het beste aansluit bij jouw manier van werken.
Mocht je niet zeker zijn over Reason, probeer dan even iets anders uit en kijk welk pakket jou vrijer/creatiever laat zijn.

Ik moet heel eerlijk bekennen dat Fast Tracker, Fast Tracker II, Mad Tracker, Rebirth, Reason en Cubase mij op een of andere manier tegenhielden. Ableton sluit bij mij beter aan bij mijn manier van werken.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt? ;)
Ja en nee ;) ... ik ga mij eerst maar eens verder verdiepen in wat Cubase nu echt is, want ik dacht een soort programma als Reason, maar als je het erin kan 'laden' zal dit wel niet zo zijn. Ik ga van de week eens even google'n (lijkt mij dat dit toch te vinden is) :) . Bedankt

• Ome_Les

Ome_Les

«zo niet, dan toch»

Waypoint schreef op woensdag 26 september 2007 @ 23:49:
[...]

Ja en nee ;) ... ik ga mij eerst maar eens verder verdiepen in wat Cubase nu echt is, want ik dacht een soort programma als Reason, maar als je het erin kan 'laden' zal dit wel niet zo zijn. Ik ga van de week eens even google'n (lijkt mij dat dit toch te vinden is) :) . Bedankt
Okee dan, veel succes dan maar alvast.

Vond de overschakeling van Reason naar Cubase namelijk heel raar te bevatten. (ben daarom ook maar snel door gegaan. ;) )

• Yoozer

Yoozer

minimoog

Waypoint schreef op woensdag 26 september 2007 @ 19:15:
Het aantal gebruikers zegt heel erg weinig over het programma ;). Beiden hebben ze andere doelen.
Waar het op neerkomt is het volgende:

- Mac of PC - als je een Mac hebt zijn Logic en Digital Performer opties, en bijvoorbeeld FL Studio en Sonar niet.
- Wat heb je te besteden? FL Studio is een van de goedkopere pakketten, Cubase een van de duurdere. SX is overigens niet meer meer in de handel, of je moet 'm 2ehands of als oude voorraad kopen. Vergeet niet dat je hoogstwaarschijnlijk ook nog een MIDI controller keyboard en een audio interface er bij moet halen.
- Heb je al die opties wel nodig? SX had surround en true-tape emulation; denk maar niet dat je dat gaat gebruiken als je gewoon wat muziek wil maken. In dat geval kun je beter kijken naar Cubase Studio 4 of Cubase SL3.
- last but not least: wat vind je zelf prettig werken? Elke sequencer kan wel VSTs aan (naja, behalve Reason dan, maar dat is over het algemeen een op zich zelf staande omgeving; Reason kan ook niet overweg met reguliere audiotracks, maar daar is in zekere zin omheen te werken), dus ligt het verschil voornamelijk in de bediening.

Reason wordt graag gebruikt juist omdat het op zichzelf staat; je krijgt een aantal stukken apparatuur, je hoeft zelf niet allerhande synths te gaan downloaden en installeren, het aanbod is redelijk compleet, en het instellen is simpel. En, het vergt niet al te veel CPU-power. In ruil daarvoor offer je de uitbreidbaarheid op; je kunt geen nieuwe plugins erin zetten - en de audio tracks. Daar valt dan weer voor te compenseren met Rewire - gebruik Reason via Rewire in een omgeving die dat wel kan, en je bent klaar.

Ga gewoon eens demo's downloaden van alle programma's - Ableton, Sonar, FL Studio, Reason, en zo - en probeer ze een voor een. Voor Cubase moet je even naar de muziekwinkel, want daar is geen trial-versie van voorzover ik weet. Sowieso misschien een leuk idee, omdat ze je het daar beter kunnen uitleggen. Van Reason en FL Studio zijn een hoop tutorials aanwezig.

Diegene waar jij het fijnste mee kan werken, die moet je kiezen, en laat je vooral niet opjutten of ompraten door iemand die zegt dat professionals programma X gebruiken; dat zegt niks of jij er wel mee vooruit kan.

Verkeerde software is er niet echt. Het gaat om het eindresultaat. Het is verkeerde software als je je gefrustreerd of machteloos voelt bij het gebruik omdat je iets niet gedaan krijgt zoals het volgens jou hoort (niet te verwarren met "ik weet niet hoe je optie X hier gebruikt omdat ik de handleiding niet heb gelezen, dus is het verkeerd")

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Thnx voor de reply's :) ! Ik heb zelf een pc met windows, dus apple software valt snel af.
Hebben jullie nog goede links om het een en ander duidelijker te krijgen? VST, true-tape emulation e.d. zegt mij bijvoorbeeld niks, maar als ik het een beetje begrijp kan je remixen/mashups beter in cubase maken dan in reason?

Het lijkt mij leuk om mashup's en/of jaarmixen te maken bijvoorbeeld, maar ook eigen muziek (dance). Dat laatste wil in Reason na enige oefening volgens mij wel, alleen 't is zo lastig om het niet te elektronisch te laten klinken ;) . Fruityloops heb ik wel eens geprobeerd maar vond ik te basic. Heb wel eens nummers geprobeerd te mixen via cooledit, alleen het is altijd zo lastig dat een nummer als ' 1 lijn' / wave wordt ingeladen, waardoor je natuurlijk niet alleen de drum eruit kan laten filteren (zoals je bij zoveel jaarmixen e.d. hoort). Zij hebben zeker dan wel de beschikking over die muziek bestanden....nadeel is ook dat ik geen noten kan lezen en ook nog geen instrument kan spelen... :/ . Blijkt toch jammer als je het mij vraagt.

Daarom vind ik het zo jammer dat er geen uitgebreide TS is, want op deze vragen kon ik niet zo direct een antwoord vinden, terwijl ik vast niet de eerste ben die het zich afvraagt :) !

Zal eens naar demo's op zoek gaan.

• Empathy

Empathy

Extreme Audio

Waypoint schreef op donderdag 27 september 2007 @ 11:05:
Thnx voor de reply's :) ! Ik heb zelf een pc met windows, dus apple software valt snel af.
Hebben jullie nog goede links om het een en ander duidelijker te krijgen? VST, true-tape emulation e.d. zegt mij bijvoorbeeld niks, maar als ik het een beetje begrijp kan je remixen/mashups beter in cubase maken dan in reason?

Het lijkt mij leuk om mashup's en/of jaarmixen te maken bijvoorbeeld, maar ook eigen muziek (dance). Dat laatste wil in Reason na enige oefening volgens mij wel, alleen 't is zo lastig om het niet te elektronisch te laten klinken ;) . Fruityloops heb ik wel eens geprobeerd maar vond ik te basic. Heb wel eens nummers geprobeerd te mixen via cooledit, alleen het is altijd zo lastig dat een nummer als ' 1 lijn' / wave wordt ingeladen, waardoor je natuurlijk niet alleen de drum eruit kan laten filteren (zoals je bij zoveel jaarmixen e.d. hoort). Zij hebben zeker dan wel de beschikking over die muziek bestanden....nadeel is ook dat ik geen noten kan lezen en ook nog geen instrument kan spelen... :/ . Blijkt toch jammer als je het mij vraagt.

Daarom vind ik het zo jammer dat er geen uitgebreide TS is, want op deze vragen kon ik niet zo direct een antwoord vinden, terwijl ik vast niet de eerste ben die het zich afvraagt :) !

Zal eens naar demo's op zoek gaan.
Veel DJ's maken gebruik van Ableton Live om mixen en mashups mee te maken, dat was ook de oorspronkelijke insteek van het programma. Maar in principe/theorie zou het met elke sequencer/wav editor wel moeten lukken. Of kijk eens naar Mixmeister oid.

• Yoozer

Yoozer

minimoog

Waypoint schreef op donderdag 27 september 2007 @ 11:05:
En nog beter in Ableton of ACID omdat die audiotracks automatisch op tempo zet. Je hebt vier maten - 16 keer de basdrum die voorbij komt. Die worden bijv. op 130 bpm afgespeeld. Echter, je vorige of volgende liedje in de mix is 120 bpm (beats per minute; vuistregel is ongeveer 80-110 voor hiphop, 120-140 voor dance, meer dan dat voor drum 'n bass); je krijgt dan een heel plots tempoverschil. Wat je dan moet doen is het tempo langzaam omhoogzetten. Een DJ doet dit door tijdens de track langzaam de draaisnelheid van de platenspeler (pitch) omhoog te schuiven; het verschil in toonhoogte is dan minimaal. Sowieso kun je ook een hoop doen met je muziekkeuze; als je de onderlinge overgang kort houdt kun je vrij snel "accelereren". Ableton gebruikt timestretching; die propt de 130 of 120 in welk tempo dan ook, door creatief stukjes erbij te verzinnen of er uit te laten.

VST staat hier uitgelegd: http://en.wikipedia.org/wiki/Virtual_Studio_Technology
True-tape is iets van Cubase zelf en heeft te maken met hoe reguliere analoge tape werkt; zie ook http://en.wikipedia.org/wiki/Clipping_%28audio%29 . Dit vangt dus eventuele oversturing op een manier op.
Het lijkt mij leuk om mashup's en/of jaarmixen te maken bijvoorbeeld, maar ook eigen muziek (dance). Dat laatste wil in Reason na enige oefening volgens mij wel, alleen 't is zo lastig om het niet te elektronisch te laten klinken ;) . Fruityloops heb ik wel eens geprobeerd maar vond ik te basic. Heb wel eens nummers geprobeerd te mixen via cooledit, alleen het is altijd zo lastig dat een nummer als ' 1 lijn' / wave wordt ingeladen,
Dance is over het algemeen elektronisch; maar wat je misschien bedoelt is denk ik dat het allemaal wat kaal en mechanisch klinkt? FL is juist niet basic - erg uitgebreid als je weet wat je doet ;) Het werkt echter wel meer pattern-based.
waardoor je natuurlijk niet alleen de drum eruit kan laten filteren (zoals je bij zoveel jaarmixen e.d. hoort). Zij hebben zeker dan wel de beschikking over die muziek bestanden....nadeel is ook dat ik geen noten kan lezen en ook nog geen instrument kan spelen... :/ . Blijkt toch jammer als je het mij vraagt.
Acapella's zijn op het internet wel te krijgen, maar de status is grijs (eh, zwart), dus ik kan je niet vertellen waar je ze kunt krijgen. Die komen vaak van maxi-singles, creatief bewerken of de artiest zelf af (bij remixen).

Noten lezen kan ik zelf heel langzaam (en dan nog, je hebt er niet altijd veel aan). Ik weet echter gelijk of iets vals klinkt, en ik weet hoe akkoorden werken. Daar kun je ook een end mee komen ;).
Ik heb hier al boeken vol over getypt: tijd dat ik het eens ergens bij elkaar ga brengen of zo.

• Ome_Les

Ome_Les

«zo niet, dan toch»

Empathy schreef op donderdag 27 september 2007 @ 11:31:
[...]
Veel DJ's maken gebruik van Ableton Live om mixen en mashups mee te maken, dat was ook de oorspronkelijke insteek van het programma. Maar in principe/theorie zou het met elke sequencer/wav editor wel moeten lukken. Of kijk eens naar Mixmeister oid.
Ow damn... Hoe kan ik Mixmeister vergeten. :o

Daar ooit eens een leuk remixje in gemaakt.(Wu Tang Clan/Method Man - Bring the pain) ^O^

Elementen uit tracks halen, kan wel eens een lastiger iets zijn als dat je kan denken. ;)

Anoniem: 12019

Inderdaad Mixmeister is zeer geschikt voor het maken van (jaar)mixen,ik vind het persoonlijk één van de beste programma's voor dit doel,gebruikte daarvoor acid wat wat meer mogelijkheden heeft maar het importeren van audiotracks was een stuk lastiger.

Reason en SX is een prima combinatie aangezien ik de sequencer en de mixer van Reason niet zo best vind gebruik ik die liever van SX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

FF kickje, dit topic mag niet dood bloeden eh.
Ben afgelopen weekend even aan de slag geweest met 2 vrienden. Met ze 3'en schrijven, spelen en nemen alles zelf op bij mij thuis in mijn nederige opname studiotje :P.

Er moet nog een hoop aan gemasterd worden en hier en daar wat bijgeschaafd worden maar het begin is er wel. Clique

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 209663

heb nog een vraagje ivm producen, meer een hardware vraagje:

Heb momenteel 2 stereoboxen aan mijn computer hangen via een versterker. Eerst en vooral weet ik niet of dit de ideale setup is om muziek te maken(ik gebruik reason). Maar wat ik me wel afvraag is hoe ik die boxen moet plaatsen. Momenteel staan ze ongeveer op 2meter juist voor mij op ooghoogte als ik achter mijn computer zit. Zo krijg je meteen het geluid in je gezicht 'geblazen'. Maar wat ik soms merk is dat als ik achteraan in mijn kamer sta, dus zo'n 5meter verwijderd van de boxen die op dezelfde plaats staan, de beats zwaarder worden qua bass, ze klinken dus harder door. Dus stel ik me de vraag: als ik mijn liedje op cd zou schrijven en zou afspelen op om 't even welke muziekinstallatie, zullen die beats dan ook zo hard doorklinken (net zoals wanneer ik 5meter verwijderd sta van de boxen) of niet (net zoals ik er 2meter voor zit)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Nu online

Chiron

Moderator Discord
Topicstarter
Nee. Dat ligt er maar net aan wat voor installatie je gebruikt om af te spelen.

Je 'stereoboxen' zijn gewone hi-fi speakers neem ik aan, die zijn van zichzelf al 'gekleurd' en kunnen nooit een volledig neutraal geluidsbeeld geven. Geven ze bijvoorbeeld meer bass, dan zal je in je productie minder bass gaan stoppen. Ga je die track vervolgens luisteren op een neutrale set, of een set die wat tekort komt in de bassweergave dan hoor je weinig bass in je track, terwijl je het eigenlijk niet zo bedoeld had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dus eigenlijk is het niet zo goed om 'gekleurde' hifiboxen te gebruiken om muziek te maken? Welke dan wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 102317

Studiomonitoren.

Heb sinds zondag een nieuw speeltje, een Korg PadKontrol. Werkt echt super relaxed, helemaal in combinatie met een andere midicontroller met een berg faders en draaiknoppen.

[ Voor 84% gewijzigd door Anoniem: 102317 op 10-10-2007 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ome_Les

Ome_Les

«zo niet, dan toch»

Wat Hondindegoot zegt...

Studio- boxen. Bij voorkeur ook Actieve boxen, met ingebouwde versterking. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ok, bedankt. Ik ben er nu naar op zoek.
Iemand raad welke studio-monitor te nemen? Budget: 300-350€

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ome_Les

Ome_Les

«zo niet, dan toch»

Anoniem: 209663 schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 22:57:
ok, bedankt. Ik ben er nu naar op zoek.
Iemand raad welke studio-monitor te nemen? Budget: 300-350€
Tja.. Ik zou kijken in de richting van Mackies.. Alleen moet je dan nog wel ff doorsparen ben ik bang...

Een maatje van mij heeft ook Alesis monitoren, die zijn voor een beginners studio ook nog redelijk neutraal en goed.
Maar ook hier geld... Geld naar zijn waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wom
  • Laatst online: 29-05 23:27

Wom

Prijs kwaliteit van KRK is ook goed te noemen in die prijs klasse :)

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Idd. KRK is goed te doen. RP6 moet wel lukken voor 350 euro. RP8 waarschijnlijk 100 meer ofzo.

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 102317 op 11-10-2007 02:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik vermoed dan dat ik bvb de alesis M1 active MKII niet zomaar zal kunnen aansluiten op mijn geluidskaart van mijn computer (hercules digifire)? Of wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer

Yoozer

minimoog

Anoniem: 209663 schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 12:01:
Ik vermoed dan dat ik bvb de alesis M1 active MKII niet zomaar zal kunnen aansluiten op mijn geluidskaart van mijn computer (hercules digifire)? Of wel?
Mwa, het is in ieder geval niet helemaal ideaal, maar het kan wel. Je Digifire heeft 1 stereo output, dus zou je een splitter moeten hebben, en die splitter moet dan eindigen in 2 x XLR of 2 x jack. Zorg er gewoon voor dat de M1s niet aan staan als je de computer aanzet, pas als je in je desktop zit en alles klaar is met ratelen/laden.

Ik heb zelf mijn ADAM A7 direct op m'n geluidskaart (E-mu 1212m) maar die heeft 2 losse jack outputs.

Misschien gelijk een optie om je geluidskaart te vervangen? (of die Digifire moet goede ASIO drivers hebben).

[ Voor 7% gewijzigd door Yoozer op 11-10-2007 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

XLR? Meestal gaan speakers toch via RCA? Misschien dat er iets bestaat als een RCA naar 3.5 mm TRS verloopje, maar zal niet ideaal zijn. Het beste kan je gewoon een usb-geluidskaart nemen, bijvoorbeeld de M-Audio Audiophile. Die heeft RCA uit en Midi in en out, mocht je ooit wat hardware willen kopen :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wel dat is het juist, ik denk niet echt dat ik extra hardware zal bijkopen, tenzij eventueel een mic. Dus ik zoek naar een degelijke budget oplossing die dit toelaat.
Waarom is het gebruiken van de digifire geen ideale zaak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Voor de aansluitingen moet je iets bedenken, wat Yoozer zegt. Je hebt een left en een right speakeraansluiting nodig, omdat je de monitoren apart aan moet sluiten. Tenzij je idd goede ASIO drivers hebt en je je outputs zo in kan stellen dat je die aansluitingen wel hebt. Ook gaan studiomonitoren vrijwel nooit via 3.5mm Jack, dus daar moet je dan verloopjes oid voor hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik denk dat ik voor de M-audio 2496 zal gaan dan. Is een vrij beperkte kaart maar naar 't schijnt wel een goede geluidskwaliteit. Heeft iemand hier ervaring mee?
Voor de monitor twijfel ik nog tussen de alesis m1 active 520 of mkII die iets duurder is.
Wat raden jullie aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScuL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:17
Ik bezit een M-audio 2496 en dat is idd een instapmodel maar de bitrates en geluidskwaliteit zijn subliem :)
(ook de latency trouwens)

[ Voor 11% gewijzigd door ScuL op 11-10-2007 20:15 ]

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

vraagje: hoe sluit je die geluidskaart dan aan op de alesis 520 bvb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het kan met een 6.3mm jack naar RCA kabel. De jack in de balanced input en de RCA in op je geluidskaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Maar als je naar de geluidskaart kijkt dan zie ik er maar 1 RCA output op dus wil dit zeggen dat er op die kaart maar 1 monitor past?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer

Yoozer

minimoog

Anoniem: 209663 schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 23:07:
Maar als je naar de geluidskaart kijkt dan zie ik er maar 1 RCA output op dus wil dit zeggen dat er op die kaart maar 1 monitor past?
De 2496 is een echt werkpaard. Wat ouder, maar dat mag de pret niet drukken. Maar welk plaatje kijk jij dan dat jij maar 1 RCA ziet?

http://feedback.nl/?id=55&b=101033 laat meerdere RCAs zien - al worden er wel 2 voor de S/PDIF gebruikt.

http://www.thomann.de/nl/the_sssnake_spr2015.htm - daarmee sluit je 'm aan.

http://feedback.nl/?id=55&b=102001 is misschien anders ook wel interessant.

De 520s heb ik vorige week nog mogen horen. Klein maar wel leuk en goed voor mee te beginnen, denk ik.
Anoniem: 102317 schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 18:57:
XLR? Meestal gaan speakers toch via RCA?
RCA is ongebalanceerd, XLR is dat wel, en 6,3 jack kan dat ook zijn.

Op de achterkant van de 520 : http://www.amazona.de/med...mages/article_68/2_02.jpg
Anoniem: 209663 schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 19:17:
Waarom is het gebruiken van de digifire geen ideale zaak?
Als er geen ASIO-drivers bij zitten krijg je met latency te maken. ASIO4All is een beetje een stoplap oplossing. ASIO is geen "3d acceleratiekaart maar dan voor geluid" maar de drivers zorgen er wel voor dat er betere toegang is tot de hardware en alle sequencers ondersteunen het. Nu zul je het bij Reason niet zo gauw merken; bij Cubase/Ableton/watdanook wel, want dan duurt 't bijvoorbeeld 100ms totdat je geluid uit je plugin hoort, en dan kan 't ook nog eens kraken ook. ASIO knalt die latency omlaag naar 5ms en dan voelt 't meer als een "echt" instrument waar je op speelt.

[ Voor 48% gewijzigd door Yoozer op 11-10-2007 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bedankt voor't uitgebreide antwoord Yoozer.
Ik zit nog met 1 ding in de knoop:
op de achterkant van de 520's zie ik inderdaad een xlr en een 6.3mm jack. Eerst en vooral, is het niet beter de monitors te verbinden via de xlr ( ik heb precies de indruk dat die aansluiting zorgt voor een hogere geluidskwaliteit)?
En ten tweede: om zeker te zijn: die kabel die je toont moet dus verbonden worden met de RCA output van de geluidskaart en de 2 jacks gaan dan naar elk 1 van de 2 monitors? Ben je dan niet in mono bezig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer

Yoozer

minimoog

Anoniem: 209663 schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 13:35:
op de achterkant van de 520's zie ik inderdaad een xlr en een 6.3mm jack. Eerst en vooral, is het niet beter de monitors te verbinden via de xlr ( ik heb precies de indruk dat die aansluiting zorgt voor een hogere geluidskwaliteit)?
Geluidskwaliteit is het probleem niet direct. Het verschil zit 'm in het wel of niet balanceren van kabels. Echter, daar ga je pas meer van merken als je meerdere kabels naast elkaar hebt of een bron van storing hebt. Zie ook http://en.wikipedia.org/wiki/Balanced_line - de materie is misschien even vaag, maar als de kwaliteit merkbaar toeneemt klopt er iets niet ;)
En ten tweede: om zeker te zijn: die kabel die je toont moet dus verbonden worden met de RCA output van de geluidskaart en de 2 jacks gaan dan naar elk 1 van de 2 monitors? Ben je dan niet in mono bezig?
Nee. De output van de geluidskaart heeft een RCA-output voor links en een voor rechts, voor elke speaker een.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zeer hartelijk bedankt voor de snelle antwoorden.
Ik denk dat ik dan toch voor de alesis mk2 zal gaan in combinatie met de m-audio 2496.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

1002 post nu hier. Tijd om deel II eens te gaan maken?
Ik wil best een grote opening post maken met uitleg / begin FAQ... of is die er al?
EDIT/
Ok ik heb mijn best gedaan heren. Op naar deel II dus!
How to become a Producer Deel II

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 30670 op 12-10-2007 22:08 ]

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste