How to become a Producer Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 11 Laatste
Acties:
  • 51.381 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jagermeister
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-09 15:51

jagermeister

Artillerie magneet :-(

BTW die simsynth in Fruityloops is ook _/-\o_

Ik kan me nog herinneren dat ik 3 a 4 jaar geleden Fruityloops voor me neus had. Lang niet zo uitgebreid als nu imho

[ Voor 76% gewijzigd door jagermeister op 02-05-2003 15:37 ]

- specs - Download mijn custom BF2 map HIER NIET MEER

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:01

Chiron

Moderator Discord
Topicstarter
djazete schreef op 02 May 2003 @ 13:30:
Nou ik hou ook niet echt van trance.. Opzich vind ik sommige electronische muziek wel leuk, maar dat gaat meer richting wat men noemt 'IDM'.........
(warp, fatcat, morr, ninja tune)
Buiten reason om omdat ik het idee hebt dat veel in reason 'gecomponeerde' muziek veelal op hetzelfde uitkomt en in dezelfde zweem blijft hangen, en laat dat net de muziek zijn waarvan ik het idee heb dat er al 13 in een dozijn zijn, en ik vind dat dus niet echt interresant om te luisteren...
maar goed als iemand iets vernieuwend heeft in reason ben ik er wel weer benieuwd naar natuurlijk :)
weet niet of het vernieuwends is, maar hier ben ik onder andere mee bezig (eerste stukje muziek/geluid wat ik aan andere mensen durf te laten horen, op m'n skihut knaller Ratata na dan ;))

http://www.jcelf91.com/audio/space.mp3

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jagermeister

jagermeister

Redje>> Kijk jij eens of je meer dan 2 synths tegelijk kan aansturen via MIDI. Mij lukt het niet.

Edit: laat maar...het lukt al. 3 tegelijk Woei!! :*)

Mail me wel ff die 2 of 3 getweakte patches om tot die sound te komen als je wilt want het lukt nog steeds niet (geluid blijft te donker). Maak deze jongen ff blij ;)

jagermeister1@hetnet.nl

Edit: Ben wel ff verder aan het klooien geweest. Net dit weten te maken. Zomaar een experimentje, dus niets bijzonders ofzo. Klinkt als zo'n houseorgel dat veel tijdens gabberplaatjes werd gebruikt.

[ Voor 104% gewijzigd door jagermeister op 03-05-2003 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 15:49
jagermeister1 schreef op 02 mei 2003 @ 17:47:
Mail me wel ff die 2 of 3 getweakte patches om tot die sound te komen als je wilt want het lukt nog steeds niet (geluid blijft te donker). Maak deze jongen ff blij ;)

jagermeister1@hetnet.nl

Edit: Ben wel ff verder aan het klooien geweest. Net dit weten te maken. Zomaar een experimentje, dus niets bijzonders ofzo. Klinkt als zo'n houseorgel dat veel tijdens gabberplaatjes werd gebruikt.
Dan ga ik je helaas niet blij maken ;)
Ik wil je wel helpen maar ik stuur geen patches op...

Die "houseorgel" zit wel dicht in de buurt, gooi er eens een EQ tussen met veel mid-high, of pitch hem wat hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jagermeister

jagermeister

Redje schreef op 03 May 2003 @ 18:50:
[...]

Dan ga ik je helaas niet blij maken ;)
Ik wil je wel helpen maar ik stuur geen patches op...

Die "houseorgel" zit wel dicht in de buurt, gooi er eens een EQ tussen met veel mid-high, of pitch hem wat hoger.
Hmm...k zie niet in waarom niet, maar maakt niet uit.

Met die Equalizer er tussen komt het nog dichter in de buurt. Heb nu niet veel tijd dus ik ga morgen of maandag nog wel ff verder. Anyway bedankt voor de tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Laatst online: 22:39

BCC

Is het niet een idee om een topic te beginnen over het hoe en wat van Synthesizers programmeren?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jagermeister

jagermeister

Lijkt me een heel strak plan, maar ik denk ook dat daar niet veel animo voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Laatst online: 22:39

BCC

-- never mind

[ Voor 88% gewijzigd door BCC op 05-05-2003 20:42 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mensen de beste tip voor het createn van sounds die ik jullie kan geven is, dan je bestaande presets gaat ontleden om te kijken hoe die nou werken. Daar kun je een hoop info uithalen. Verder is trail and error ook een goede manier. De is niet een richtlijn want vele sounds zitten anders in elkaar.

En jagermeister start eens met een SAW , gebruik een ADSR envelope voor het filter , and probeer hiermee het karakter van het geluid te krijgen dat je zoekt. Draai eventueel het filter wat dicht zodat het effect van de ENV hoorbaar word. Denk eraan het filter en de ADSR-ENV voor de filter en VCA zijn erg bepalend voor het karakter van de sounds. Krijg eerst dit voormekaar en experimenteer dan pas met andere dingen uit je synth.

Gebruik EQ pas als laatste hulpmiddel voor je sound aantepassen, dus meer als probleem oplosser dan creative tool. Probeer eerst de sound in de synth eens aan te passen. Eq'en heeft zo zijn nadelen vooral boosten.

Suc6 !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 mei 2003 @ 20:46:
Gebruik EQ pas als laatste hulpmiddel voor je sound aantepassen, dus meer als probleem oplosser dan creative tool. Probeer eerst de sound in de synth eens aan te passen. Eq'en heeft zo zijn nadelen vooral boosten.

Suc6 !!
Zou je dit voor mij nog eens willen beargumenteren? Ik gebruik vaak een eq om de geluiden van elkaar te scheiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jagermeister

jagermeister

Ik schaam me echt diep :D

Ik al die tijd maar niet weten dat het bijna altijd acoorden zijn die worden gespeeld. Ik probeerde dat melodie'tje van superstrings na te bootsen, maar dat gaat niet werken als je maar 1 toets per toon gaat gebruiken |:( Ik was gisteren bij een kennis en die speelde het zo na. Nu is het mij ook bijna gelukt, het komt al heel dicht in de buurt! Acoorden kennis is dus niet overbodig. Ik ben een leek op muziekaal gebied dus dit is echt compleet nieuw voor me. Ik zal nog effe verder stoeien om de juiste toon te krijgen en dan post ik wel effe het resultaat.

Hier nog een linkje naar een goede site waar je je acoorden kennis kan verbeteren. Link heb ik overigens uit een post van Reasonstation.net.
http://members.aol.com/chordmaps/chartmaps.htm

Edit: Het is hem niet helemaal, maar het begint aardig in de buurt te komen. Me is happy! Luister hier

[ Voor 10% gewijzigd door jagermeister op 06-05-2003 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mercarra
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:28
Even geprobeert rank1 na te maken. Nog geen eq gebruikt. Met de fm7 gemaakt, echt een stukje top software. Alle geluiden die ik in mijn nummer stop haal ik eruit.

mp3tje: rank1

Canon EOS 6D / Samyang 14mm f/2.8 / 17-40mm f/4.0 / 35mm f/1.4 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 70-200mm f/4 IS mercarra.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 May 2003 @ 13:53:
[...]

Zou je dit voor mij nog eens willen beargumenteren? Ik gebruik vaak een eq om de geluiden van elkaar te scheiden.
Overmatig EQ gebruik introduceerd latency en phase problemen. Hiervoor is het vaak beter om de de klank bij de source aantepakken. Een goede engineer zal ook altijd eerst me de microfoon opstelling gaan prutsen voordat hij meteen naar de eq gaat grijpen. Veel boosten klinkt vaak ook "harsh" helemaal met digitale EQ's.

Bijv als je een gebied vrij moet maken voor de vocals, kun je bijv +3db boosten op +/- 500hz, en bij de sounds die momenteel spelen -3db cutten op +/-500hz. Dit klink vaak bijv al beter dan gewoon +6db boosten in de vocal. Een regel voor vele is dan ook : cutten is altijd beter dan boosten, vanwege phase related problemen.

Bij goede soundkeuzes en toonkeuzes is vaak weinig eq nodig, en dat is des te beter ook,,, klinkt je mix gewoon op geen enkele manier lekker, dan zul je echt eens over je sounds moeten gaan nadenken. Soms kun een korte reverb ook de sounds beter in de mix zetten zonder dat echt eq nodig is, anders dan mischien een lowcut filter.

Meeste engineers die ik ken passen erg op met EQ , en gebruiken vaak minimale settings waar nodig. Altijd grijpen ze meestal eerst naar de microfoon plaatsing etc.

Hopelijk heb je hier iets aan. :)

edit:
gebruik een lage q waarde bij eq voor meer natuulijke correcties, te narrow klinkt vaak lelijk en onnatuurlijk

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2003 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jagermeister

jagermeister

mercarra schreef op 06 May 2003 @ 15:17:
Even geprobeert rank1 na te maken. Nog geen eq gebruikt. Met de fm7 gemaakt, echt een stukje top software. Alle geluiden die ik in mijn nummer stop haal ik eruit.

mp3tje: rank1
Komt ook al aardig in de buurt maar wat is de fm7?

BTW: XenoDaSouljah>>nog bedankt voor je tips!

[ Voor 8% gewijzigd door jagermeister op 06-05-2003 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jagermeister1 schreef op 06 May 2003 @ 15:36:
[...]

Komt ook al aardig in de buurt maar wat is de fm7?

BTW: XenoDaSouljah>>nog bedankt voor je tips!
np :)

De fm7 is een fantastische vsti de gebruik maakt van FM technieken. Klinkt fantastisch !!! Mijn favoriet is pro-53 :Y) Hier haal je mega lekkere volle strings uit. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jagermeister

jagermeister

Ik hou van volle strings... lekker met van die billetjes... :+

FF serieus: maar dat is dus een plugin voor Cubase ofzo?

Edit: Als ik nou die melodie van Rank1 - Awakening wil spelen, welke acoorden moet ik dan gebruiken? Ik kom in de buurt maar niet precies:

code:
1
2
3
4
5
0 + 3 2x
1 + 5 2x
3 + 7 2x

Maar dan kom ik niet verder (volgens mij gewoon 3 + 8 3x ofzo)

[ Voor 54% gewijzigd door jagermeister op 06-05-2003 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redje
jagermeister1 schreef op 06 mei 2003 @ 14:19:
Ik schaam me echt diep :D

Ik al die tijd maar niet weten dat het bijna altijd acoorden zijn die worden gespeeld. Ik probeerde dat melodie'tje van superstrings na te bootsen, maar dat gaat niet werken als je maar 1 toets per toon gaat gebruiken |:(
Superstring is prima te doen met 1 toets, alleen klinkt het dan magertjes.
Van accoorden heb ik ook geen kaas gegeten, gewoon een beetje trail en error.

C# - C# - D# - D# - E - C# - C# - B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jagermeister

jagermeister

Redje schreef op 06 May 2003 @ 16:27:
[...]

Superstring is prima te doen met 1 toets, alleen klinkt het dan magertjes.
Van accoorden heb ik ook geen kaas gegeten, gewoon een beetje trail en error.

C# - C# - D# - D# - E - C# - C# - B
Hmm ik deed hem zo:

D5-D5-E7-E7-E8-D5-D5-E-CCNo (CCno staat op mijn Oxygen, maar hoe die toets echt heet weet ik niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redje
E8 klinkt niet goed, niet de juiste noot iig, en je hebt er 1 meer :?

Voor piano/toets les:
http://www.pianonanny.com

[ Voor 20% gewijzigd door Redje op 06-05-2003 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja dat is een VSTI die je onder andere in cubase vst/sx kan gebruiken :). De moeite waard is een leuke aanvulling voor je sounds :7

edit:
virtual instruments

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2003 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jagermeister

jagermeister

Redje schreef op 06 May 2003 @ 16:41:
E8 klinkt niet goed, niet de juiste noot iig, en je hebt er 1 meer :?

Voor piano/toets les:
http://www.pianonanny.com
Maar dit krijg ik eruit >> Superstring Bedoel jij niet Awakening van Rank1?

BTW: Heb nog geen Cubase. Richt me eerst volledig op Reason voordat ik me op andere proggies stort.

[ Voor 14% gewijzigd door jagermeister op 06-05-2003 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redje
Nee die van jou.
Die 5e noot klopt niet, hij is te hoog.
Probeer die van mij maar in te spelen dan hoor je het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jagermeister

jagermeister

Redje schreef op 06 mei 2003 @ 16:56:
Nee die van jou.
Die 5e noot klopt niet, hij is te hoog.
Probeer die van mij maar in te spelen dan hoor je het.
Maar dan lijkt ie helemaal niet meer (dan is mijn sound veels te vet en donker) om de een of andere reden. Waarschijnlijk omdat E en B niet in combi met andere toetsen worden ingedrukt en natuurlijk omdat mijn synths anders zijn ingesteld.

Edit: Ik moet er trouwens vandoor. Ik kijk vanavond laat nog wel ff naar de piano nanny! Thanks voor die link! :)

Edit2: Reason 2.0 is bijna binnen :X Woei!!

[ Voor 24% gewijzigd door jagermeister op 06-05-2003 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeMerchant
  • Laatst online: 22-07-2020

LeMerchant

Da's tochnie normaaaaal!

Het llijkt erop dat bijna iedereen hier Reason gebruikt. Ikzelf maak gebruik van Buzz. Nou vraag ik me alleen af of het ook mogelijk is om bijv. een bassdrum te reversen...(is er misschien een speciale fillter voor?).
Ten tweede viel het me op dat Terratec ook vaak wordt genoemd. Is dat de/een standaard voor producers ofzo? Zelf heb ik een Creative SB live 1024. Ik heb daar nog nooit problemen mee gehad. Dus ik vroeg me af, is zo'n TT nou echt beter of is deze voor de echte audiofielen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mercarra
LeMerchant schreef op 06 May 2003 @ 17:23:
Het llijkt erop dat bijna iedereen hier Reason gebruikt. Ikzelf maak gebruik van Buzz. Nou vraag ik me alleen af of het ook mogelijk is om bijv. een bassdrum te reversen...(is er misschien een speciale fillter voor?).
Ten tweede viel het me op dat Terratec ook vaak wordt genoemd. Is dat de/een standaard voor producers ofzo? Zelf heb ik een Creative SB live 1024. Ik heb daar nog nooit problemen mee gehad. Dus ik vroeg me af, is zo'n TT nou echt beter of is deze voor de echte audiofielen??
Een bassdrum reversen kan je het beste doen met een sample... ik neem aan dat je de bassdrum niet met een synth realtime maakt. Reversen kan in elk wave edit programma.

Een Terratec schijnt beter te klinken. Ik heb zelf een sb live en heb nooit het idee dat het slecht klinkt. Maar dat zou best wel eens kunnen. ;)

Ik gebruik zelf modplug, lekker simpel, maar je kan er alles mee als je de juiste vst plugins hebt. (ultrafunk heeft een mooie verzameling)

Canon EOS 6D / Samyang 14mm f/2.8 / 17-40mm f/4.0 / 35mm f/1.4 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 70-200mm f/4 IS mercarra.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb net mn Soundblaster Audigy 2 omgeruild bij norrod, ik kreeg zelfs mn geld terug (Goeie service daar :) )
ik ga nu de "M-audio Delta Audiophile 2496" kopen, zijn prof geluidskaarten, ik lees daar heelveel goede ervaringen over, en ik raad iedreen een aan om geen Soundblaster tekopen
die wil produceren, Brakke Asio drivers van SB Audigy 2, troep dus, mijn probleem met de Creative Asio driver was dat ze de boel gelockt hebben in de Asio Config panel, zo dat ik alleen maar 48000HZ kan afspelen, en mn samples waren allemaal 41000HZ, waardoor in in Cubase al mn Samples versneld worden afgespeeld... dikke gesjeik dus.. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeMerchant

LeMerchant

Da's tochnie normaaaaal!

mercarra schreef op 06 May 2003 @ 17:35:
[...]

Een bassdrum reversen kan je het beste doen met een sample... ik neem aan dat je de bassdrum niet met een synth realtime maakt. Reversen kan in elk wave edit programma.

Een Terratec schijnt beter te klinken. Ik heb zelf een sb live en heb nooit het idee dat het slecht klinkt. Maar dat zou best wel eens kunnen. ;)

Ik gebruik zelf modplug, lekker simpel, maar je kan er alles mee als je de juiste vst plugins hebt. (ultrafunk heeft een mooie verzameling)
Ja oke dus gewoon een wav in cool edit laden reversen, in buzz laden en klaar. Maar, ik maak mn bassdrum dus in buzz met als basis bijv. de 909. Dus als ik die bepaalde bassdrum wil reversen zou ik DAT stukje moeten exporteren als wav en dan omzetten met bijv. cool edit...(?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redje
Verwijderd schreef op 06 May 2003 @ 18:06:
Ik heb net mn Soundblaster Audigy 2 omgeruild bij norrod, ik kreeg zelfs mn geld terug (Goeie service daar :) )
ik ga nu de "M-audio Delta Audiophile 2496" kopen, zijn prof geluidskaarten, ik lees daar heelveel goede ervaringen over, en ik raad iedreen een aan om geen Soundblaster tekopen
die wil produceren, Brakke Asio drivers van SB Audigy 2, troep dus, mijn probleem met de Creative Asio driver was dat ze de boel gelockt hebben in de Asio Config panel, zo dat ik alleen maar 48000KHZ kan afspelen, en mn samples waren allemaal 41000KHZ, waardoor in in Cubase al mn Samples versneld worden afgespeeld... dikke gesjeik dus.. :(
Die heb ik dus ook, maar volgens mij had ik dat al gemeld :)
Had hem bij Feedback gehaald, voor 219,-

In m'n al redelijke vol systeem(Nic, Audigy,TV-Tuner) geplempt en werken zonder morren. Dat noem ik nog eens compatible.

En het geluid is ook top, Reason in 24bit/96Khz klinkt net wat helderder.
Hier een loopback test van m'n Audiophile.

btw. het feit dat de Terratecs goed klinken komt omdat de meeste TT's dezelfde codec gebruiken als de prof kaarten, namelijk de AKM codec.
Terratec heet sinds kort Terratec-Producer voor de meer pro-kaarten.

[ Voor 14% gewijzigd door Redje op 06-05-2003 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mercarra
LeMerchant schreef op 06 May 2003 @ 18:23:
[...]

Ja oke dus gewoon een wav in cool edit laden reversen, in buzz laden en klaar. Maar, ik maak mn bassdrum dus in buzz met als basis bijv. de 909. Dus als ik die bepaalde bassdrum wil reversen zou ik DAT stukje moeten exporteren als wav en dan omzetten met bijv. cool edit...(?)
Dat is een manier ja. Ik weet niet hoe je 909 werkt, maar misschien kan je de volume en frequentie envelope omdraaien?

Ik werk altijd met samples voor de bassdrum omdat ik vaak 2 samples combineer. Vooral de eerste milliseconden van sommige bassdrums geven een heerlijke punch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeMerchant

LeMerchant

Da's tochnie normaaaaal!

euh ik heb zelf geen losse 909 hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mercarra
LeMerchant schreef op 06 mei 2003 @ 18:40:
euh ik heb zelf geen losse 909 hoor :)
Nee, dat had ik ook niet gedacht. Maar een plugin die dat ding nabootst zal (bijna) net zo goed klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeMerchant

LeMerchant

Da's tochnie normaaaaal!

oke maar...wat je zei over volume en frequentie dat is van toepassing op de 909 in buzz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mercarra
LeMerchant schreef op 06 May 2003 @ 19:25:
oke maar...wat je zei over volume en frequentie dat is van toepassing op de 909 in buzz?
Een bassdrum geluid maak je door een sinus (of andere waveform) van hoog naar laag te laten gaan, en het volume van hoog naar laag te laten gaan. (meestal, ik formuleer het simpeler dan het is) Daarna komen wellicht enkele effecten.

Draai je nu de frequentie en de volume envelope om, dan heb je een reversed bassdrum. Ik hoop dat je het snapt. Anders sample je dat ding gewoon, net zo makkelijk. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeMerchant

LeMerchant

Da's tochnie normaaaaal!

oke I see, maar dat kun je dus IN Buzz doen? zoja waar precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mercarra
Omdat wij twee er een slowchat van maken, kan je mij beter even adden in msn.

Over 24bit/96kHz geluidkaarten, waarvoor doe je dat? Want de meest bekende media (audio-cd, dat, mp3) ondersteunen dit niet. Dus is het enkel voor jezelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeMerchant

LeMerchant

Da's tochnie normaaaaal!

oke, maar dan later/strax, ben nu op mn werk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jagermeister

jagermeister

Hoe beginnen jullie met het opbouwen van een track? Beginnen jullie met het verzinnen van een melodie of ga je bijvoorbeeld eerst een Baslijntje maken? Maak eens een opsomming van hoe jullie een track in elkaar zetten (Van scratch tot eind) als jullie willen. Ben wel benieuwd of iedereen een beetje dezelfde methode hanteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redje
mercarra schreef op 06 mei 2003 @ 20:04:
Over 24bit/96kHz geluidkaarten, waarvoor doe je dat? Want de meest bekende media (audio-cd, dat, mp3) ondersteunen dit niet. Dus is het enkel voor jezelf?
Binnen Reason is dit gewoon een setting, het klinkt wat helderder. Tevens heb je een lagere latency in 24/96 modus.
Ik exporteer wel naar 16/44.
Maar je weet gewoon dat het origineel een goede kwaliteit heeft dus kan je altijd naar minder kwaliteit downsamplen... je hebt gewoon wat speling.
Ach uiteindelijk zal het niet veel uitmaken :)
jagermeister1 schreef op 06 mei 2003 @ 23:50:
Hoe beginnen jullie met het opbouwen van een track? Beginnen jullie met het verzinnen van een melodie of ga je bijvoorbeeld eerst een Baslijntje maken? Maak eens een opsomming van hoe jullie een track in elkaar zetten (Van scratch tot eind) als jullie willen. Ben wel benieuwd of iedereen een beetje dezelfde methode hanteerd.
Hangt er vanaf.

Als ik zelf een nummer maak, begin ik meestal met de beat, daarna verzin ik een melodie, daarna ga ik de breaks adden en het hele spulletje arrangeren.
Na de 1e break is me animo meestal op en begin ik met een nieuw nummer :P

Als ik een nummer na maak begin ik met de melodie en dan de beat. Dus anderom.

Maar vaak pruts ik gewoon een end heen :)

[ Voor 8% gewijzigd door Redje op 07-05-2003 00:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Topicstarter
mercarra schreef op 06 May 2003 @ 17:35:
mja ik had eerst ook een sb live en vond dat prima klinken totdat ik m'n terratec in m'n bak had geschroefd... veeel helderder geluid, lastig te omschrijven eigenlijk

en enigste nadeel tot nu toe aan de terratec is dat je duidelijk het verschil nu hoort tussen een 128 kbps mp3 en een 192 kbps, alles lager dan 192 kbps is eigenlijk niet meer om aan te horen

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Redje schreef op 07 May 2003 @ 00:26:
[...]

Binnen Reason is dit gewoon een setting, het klinkt wat helderder. Tevens heb je een lagere latency in 24/96 modus.
Ik exporteer wel naar 16/44.
mag ik je aanraden om 88,2KHz te werken?? :)
voorkomt& reduceert wat jitter :)

(44,1 x2 = 88,2) is makkelijker rekenen voor de computer ;) (serieus.. het verschil is er wel!)

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redje
Daar zit wat in :)
Ter vergelijking: Als je met bv. Photoshop een foto verkleint ziet deze er het strakst uit als het een deling is door een heel getal...

Ik weet niet of ik het verschil kan horen maar we gaan het eens testen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jagermeister

jagermeister

Reason 2.0 is binnen. Nu ff met die Malström klooien. Lijkt wel of het geluid iets brakker is.

Edit: Hmm ik vindt die Malström toch wel vet! Wie weet waarom er bij het opnemen van 'automation' er altijd zo'n niet te verwijderen eindstreepje blijft staan in de sequencer?

Edit 2: Pfff zo'n melodie verzinnen valt nog niet mee, zeker niet als je naar professionele nummers gaat luisteren. Neem nou bijvoorbeeld die melodie uit Positron bijvoorbeeld. Klinkt heerlijk, maar maak maar eens zoiets of sterker nog het namaken lukt me niet eens. Ik snap echt niet hoe dat is gedaan. Het klinkt zo simpel, maar als je goed luistert zit er best nog wat variatie in. Iemand enig idee?

[ Voor 94% gewijzigd door jagermeister op 07-05-2003 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drazzic
  • Laatst online: 11-03 10:05
http://drazzic.myownmusic...?songid=36752&action=vote

Superstring ff in reason nagemaakt met 1 subtractor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ff snel een vraagje, Hoe maak ik een bj scherpe popi jopi hardstyle bass? Ik heb nu gewoon een korte bas uit een loopje gepakt en het volume net teveel opgekrikt, zodat ie wat brakker gaat klinken (ietsje distortion) . Het laatste stuk van de sample (de noise na de kick) snel laten loopen, waardoor het lijkt alsof je boxen het niet trekken en een equalizertje erover heen gedaan waarmee ik het middendeel een groot stuk wegfilter, maar welke samplekit gebruiken de pro's? Bijvoorbeeld die bass van dat nummer van isaac-nobody listens to techno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Redje schreef op 07 May 2003 @ 14:36:
Daar zit wat in :)
Ter vergelijking: Als je met bv. Photoshop een foto verkleint ziet deze er het strakst uit als het een deling is door een heel getal...

Ik weet niet of ik het verschil kan horen maar we gaan het eens testen :)
je hoort et nietoppervlakkig ;) dat kan ik je al vertellen.. :)

tis inderdad net als photoshop door 2 delen en niet.. (artifacts genaamd )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

fase tegenover melkaar / zaagtand beide/ allebei 5 van elkaar (samen 10) detunen../ X selecteren / en dan de filter op notch zetten,.. schuif 1 bijna op zijn hoogst, schuift 2 op 0

btw..vind i kdeze versie nog steds brak
ik prefereer de FM7 versie ;) (ik heb een patch gemaakt :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mercarra
Verwijderd schreef op 07 May 2003 @ 23:14:
Ff snel een vraagje, Hoe maak ik een bj scherpe popi jopi hardstyle bass? Ik heb nu gewoon een korte bas uit een loopje gepakt en het volume net teveel opgekrikt, zodat ie wat brakker gaat klinken (ietsje distortion) . Het laatste stuk van de sample (de noise na de kick) snel laten loopen, waardoor het lijkt alsof je boxen het niet trekken en een equalizertje erover heen gedaan waarmee ik het middendeel een groot stuk wegfilter, maar welke samplekit gebruiken de pro's? Bijvoorbeeld die bass van dat nummer van isaac-nobody listens to techno
Met een sample werken is wel het makkelijkste, maar zelf een bassdrum maken geeft je meer vrijheid. In veel stijlen wordt een sinus gebruikt als wavefrom, bij hardcore/hardstyle zaagtaad (in combinatie met sinus). Zoom in een waveeditor maar eens in op zon bass. Dat effect is mogelijk ook te verkrijgen door distortion.

Eigenlijk weet ik hier vrij weinig van, misschien dat er wat hardstyle specialisten zijn die precies weten hoe het moet.

Met de fm7 geprobeerd een kick en bass te maken die een beetje hardstyle klinken. (ik ben geen expert... dus het klinkt enkel in die richting) Sample

[ Voor 11% gewijzigd door Mercarra op 08-05-2003 10:35 . Reden: stukkie erbij ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drazzic
Gitaarwerk schreef op 08 mei 2003 @ 00:42:
[...]

fase tegenover melkaar / zaagtand beide/ allebei 5 van elkaar (samen 10) detunen../ X selecteren / en dan de filter op notch zetten,.. schuif 1 bijna op zijn hoogst, schuift 2 op 0

Vind die van mij eigelijk beter klinken hoor dan die hier boven zijn gepost maarja das gewoon een mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kunyfyer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-11-2024
Mensen, vanmiddag om 14:00 komt Reason 2.5 uit! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redje
Zo slecht vind ik die van mij niet hoor ;)
Awakening Superstring

Met FM7 is hij denk ik ook heel goed na temaken(beter?). FM7 is ook veel uitgebreider dan de Subtractor.
De geluiden van Rank1/CygnusX zijn overhet algemeen smooth en niet zo rauw.

Misschien een leuke: Een nummer zo goed mogelijk na proberen te maken(iig de hoofd tune), ongeacht welke software/hardware... nu ff een goed nummer vinden... iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-09 23:06

Eraser127

Nijkerk

Gitaarwerk schreef op 08 mei 2003 @ 00:42:
[...]

kun je ff een printscreen doen?

btw. heb hier Reason2 demo, kan die geen Refills loaden ofzo? hjij ziet alleen die standaard en orchestra demo

[ Voor 12% gewijzigd door Eraser127 op 08-05-2003 16:17 ]

My Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jagermeister

jagermeister

Redje schreef op 08 May 2003 @ 12:44:
Awakening Superstring

Met FM7 is hij denk ik ook heel goed na temaken(beter?). FM7 is ook veel uitgebreider dan de Subtractor.

Misschien een leuke: Een nummer zo goed mogelijk na proberen te maken(iig de hoofd tune), ongeacht welke software/hardware... nu ff een goed nummer vinden... iemand?
Ja, probeer Positron van CygnusX! Erg lekker nummertje alleen er zit zang in dus dat wordt wat moeilijker voor je. Maar probeer hem eens te maken zonder zang! Chapo als je dat lukt!! :) Mij zal het nog wel niet lukken.

Edit: En nee die melodieën die je hebt gemaakt zijn verre van slecht. Komen zeer dicht in de buurt zelfs. En dat met software zelfs. Ik denk dat de Hardware op dit gebied zijn beste tijd langzamerhand heeft gehad, of zie ik dit helemaal verkeerd?

[ Voor 13% gewijzigd door jagermeister op 08-05-2003 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mercarra
jagermeister1 schreef op 08 May 2003 @ 19:00:
[...]

Ja, probeer Positron van CygnusX! Erg lekker nummertje alleen er zit zang in dus dat wordt wat moeilijker voor je. Maar probeer hem eens te maken zonder zang! Chapo als je dat lukt!! :) Mij zal het nog wel niet lukken.

Edit: En nee die melodieën die je hebt gemaakt zijn verre van slecht. Komen zeer dicht in de buurt zelfs. En dat met software zelfs. Ik denk dat de Hardware op dit gebied zijn beste tijd langzamerhand heeft gehad, of zie ik dit helemaal verkeerd?
Hardware is door software geëvenaard op het gebied van kwaliteit. Ook is software (omdat je het illegaal kan verkrijgen) veel goedkoper en dus voor starters een verstandige keus.

Hardware is echter in gebruiksgemak nooit te evenaren door software omdat werken met een muis en toetsenbord nu eenmaal niet echt natuurlijk aanvoelt of snel werkt. Ook geeft veel hardware een mooi analoog karakter aan het geluid. Een beetje ruis, vervorming, saturation geeft net dat beetje extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jagermeister

jagermeister

mercarra schreef op 08 May 2003 @ 20:15:
[...]

Hardware is door software geëvenaard op het gebied van kwaliteit. Ook is software (omdat je het illegaal kan verkrijgen) veel goedkoper en dus voor starters een verstandige keus.

Hardware is echter in gebruiksgemak nooit te evenaren door software omdat werken met een muis en toetsenbord nu eenmaal niet echt natuurlijk aanvoelt of snel werkt. Ook geeft veel hardware een mooi analoog karakter aan het geluid. Een beetje ruis, vervorming, saturation geeft net dat beetje extra.
Mits je natuurlijk weer over goede Hardware (soundcard, versterker, speakers, etc) beschikt natuurlijk! :+

Het lijkt me inderdaad wel lekker werken als je met losse modules werkt en je gewoon aan alle knoppen switches en schuiven kan pielen, maar jah....het is het geld he!

Heb trouwens de vader van een maat van me (maat inmiddels overleden :( :'( ) ook achter Reason 2.0 gekregen met zijn oude Yamaha Midi-keyboard. Als er iemand een muziek fanaat is, dan is hij het wel! Hij heeft vroeger in een band electrische Basgitaar gespeeld en nu speelt ie nog steeds voor zichzelf. Nu heeft hij Reason en kan ie zijn eigen begeleidende ritmes en melodieën proberen te maken. Hij is alleen nog niet zo handig met de interface van Reason (computer in het algemeen), maar muziek weet ie een hoop van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drazzic
Redje schreef op 08 May 2003 @ 12:44:
Awakening Superstring

Op andere site hebben we dat veel gedaan wel leuk op zich jah

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redje
Drazzic schreef op 08 May 2003 @ 23:28:
[...]

Op andere site hebben we dat veel gedaan wel leuk op zich jah
Clubcharts ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drazzic
precies :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jagermeister

jagermeister

Heb net ff op http://www.ronnyv.nl zitten kijken. Die kerel kan echt strakke plaatjes produceren zeg. Ik zag wel in het filmpje dat ie behoorlijk goed piano (keyboard) kan spelen, dus dat is zo ie zo een voordeel. Ik heb nog jaren te gaan voordat ik zover ben denk ik. Op de 1 of andere manier ontbreekt het mij aan inspiratie en aan akkoorden kennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mercarra
jagermeister1 schreef op 09 mei 2003 @ 20:55:
Heb net ff op http://www.ronnyv.nl zitten kijken. Die kerel kan echt strakke plaatjes produceren zeg. Ik zag wel in het filmpje dat ie behoorlijk goed piano (keyboard) kan spelen, dus dat is zo ie zo een voordeel. Ik heb nog jaren te gaan voordat ik zover ben denk ik. Op de 1 of andere manier ontbreekt het mij aan inspiratie en aan akkoorden kennis.
Inspriratiegebrek: Probleem.
Geen akkoorden kennis: Geen probleem.

Als je geen of weinig akkoorden kennis hebt moet dat geen probleem zijn. Ik neem wel aan dat je dance wil maken. De meeste stijlen vereisen uberhaupt nauwelijks notenkennis, en een trancemelodie is vaak ook vrij eenvoudig.

Geen inspiratie hebben is wel een probleem. Maar ik denk dat als je echt nummers wil gaan maken, en hier wat tijd in stopt inspiratie vanzelf wel komt. En als het even niet wil... ga wat oude onafgemaakte nummer van jezelf luisteren of klooi wat met een synth. Opeens krijg je weer ideeen. (zo werkt het bij mij iig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jagermeister

jagermeister

Tja..die inspiratie zal vanzelf idd wel komen ja!

Vraagje: Ik zie Ronny in dat filmpje een melodie spelen met 2 handen en daarbij de toetsen niet tegelijk indrukken om de 'vette' sound te krijgen. Als ik een vette sound wil krijgen moet ik 2 synths tegelijk gebruiken en daarbij ook nog eens de toetsen dubbel indrukken. Wat doe ik verkeerd? Ik kan me voorstellen dat een melodie spelen niet zo heel moeilijk zal zijn indien je een vette sound kan krijgen als je maar 1 toets tegelijk indrukt. Je kan dan gewoon noot voor noot opnemen in je sequencer. Bij dubbele toetsen valt mij op dat vele combinaties niet met elkaar klinken en dus ben je ook meer beperkt in het maken van een melodie. Ik heb gewoon nog wat tips nodig om echt tot een vette sound te komen zonder 2 toetsen tegelijk in te moeten drukken. Wie kan mij hier meer over vertellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eraser127

Eraser127

Nijkerk

Die RonnyV heeft het wel lekker voor elkaar :P en't klinkt nog lekker ook

My Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jagermeister

jagermeister

Eraser127 schreef op 09 mei 2003 @ 23:32:
Die RonnyV heeft het wel lekker voor elkaar :P en't klinkt nog lekker ook
Dat zeg ik! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

jagermeister1 schreef op 09 May 2003 @ 22:13:
Ik heb gewoon nog wat tips nodig om echt tot een vette sound te komen zonder 2 toetsen tegelijk in te moeten drukken. Wie kan mij hier meer over vertellen?
geheime tip :
meerdere oscilators samen laten werken : ook genaamd "UNISON"
;)

gaat btw wel van je aantal stemmen af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jagermeister

jagermeister

Ok, maar dat doe ik al. 4 Oscs tegelijk (Malström 2x) Allemaal Sawtooth*16 (allemaal net ff iets anders getweaked) Dubbele toetsen = vette sound enkele toetsen klinkt gewoon niet vet genoeg, dus een melodie gaat dan al snel zeer lullig klinken.

Wat bedoel je met "gaat btw wel van je stemmen af"?

Edit: Wat is een goede Refill met al die bekende Trance geluiden? Had ff een .rps van Ronnyv en zijn lead synth kwam uit de NN-19 sampler (helaas niet op te slaan). Misschien is het genre wel uitgemolken, maar ik vindt die saw's echt cool en zijn trouwens met een octaafje lager ook nog wel goed te gebruiken voor Hardhouse e.d. Trance is trouwens nooit mijn favoriet geweest, maar de laatste tijd moet ik zeggen dat ik het wel kan waarderen (Rank1 stijl).

[ Voor 45% gewijzigd door jagermeister op 10-05-2003 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drazzic
Hehe met die Ronny V praat ik wel eens op msn. Jah hijs erg goed en heeft ook al wat releases met projecten als Trinations & Clubburners... verder gebruikt ie alleen Reason jah met een midi keyboard...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

jagermeister1 schreef op 10 May 2003 @ 01:49:
Ok, maar dat doe ik al. 4 Oscs tegelijk (Malström 2x) Allemaal Sawtooth*16 (allemaal net ff iets anders getweaked) Dubbele toetsen = vette sound enkele toetsen klinkt gewoon niet vet genoeg, dus een melodie gaat dan al snel zeer lullig klinken.

Wat bedoel je met "gaat btw wel van je stemmen af"?
alle hardware synths hebben beperkte polyfony (totaal aantal geluiden per keer)
(sustain inbegrepen) stel voor :
8 stemmig (polyfonisch)
schakel je er 4 unison in = 8 / 4 = 2 geluiden (toetsen) maar

met software kan je lekker veel geheugen/proc patsen.. en lekker 64 stemmig gaan (iig genoeg :P )

btw..
weet iemand goeie compressor / preamp hardware die volledig aan te sturen zijn met midi??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik lees hier van velen dat hardware door software ge-evenaard is en je dus beter voor software kan kiezen.

Vind ik een beetje bekrompen. Ten eerste hoor ik een lead zo vet als je die uit een Virus of Supernova haalt nog niet terug in software (Reaktor kan wel een behoorlijk end in de buurt komen). Ik hoor van bijna iedereen die met software bezig is met bijv. trance toch echt dat het met software gemaakt is.

Daarnaast is software net zo duur als hardware. Als je goede software ook netjes koopt kan je net zo goed gelijk een hardware studio aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Topicstarter
mmm tijd voor een wedstrijdje/poll met songs gemaakt en dan raden of het hardware of software is? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het gaat zeker niet voor alle stijlen op hoor, maar trance vind ik een stijl waarbij je lead sounds echt VET moeten klinken en veel mensen halen dat niet uit software, uitzonderingen natuurlijk daargelaten.

Komt voornamelijk omdat een hardware synth niet in zijn klankopwekking zo anders is, maar in de DSP effecten. Als je weet hoe je die in software kunt sturen, kun je absoluut vette leads maken die in de buurt komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adion
  • Laatst online: 12-09 09:24
Vergeet niet dat ook die analoge hardware in principe ook gewoon een synthesizer is, die digitaal geluiden berekend en effecten enzo, en dat er dus in principe geen reden is waarom het op computer ook niet kan (gewoon een kwestie van hetzelfde algoritme te gebruiken als in de synthesizer gebruikt word).

Misschien is het dus vooral omdat mensen die goeie algoritmes maken er meer mee kunnen verdienen door het in hardware te stoppen dat er niet even goede software te vinden is.

VirtualDJ 2024 - Fast Image Resizer - Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mwah kheb hier Hardware Synths en Software Synths, en bijv de novation v-station klinkt exact hetzelfde als de k-station (hoogstens verschillen tussen kwaliteit d-a convertor afhankelijk van soundcard klasse) en je kunt zelfs de patches uitwisselen. En ik denk dat je het mis heb kwa leads, want je hoort in de trance momenteel zeer veel soft synths. Ik heb zeker een paar vette lead synths die niet onder doen voor mijn alpha juno2 :)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2003 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeMerchant

LeMerchant

Da's tochnie normaaaaal!

oke ik bedacht me nog dat ik een keer iets vaags heb gemaakt in buzz. 1 pattern, 1 soort synth en that's it. Gewoon ff met de schuifjes heen en weer en dan is dit et resultaat. Opzich is het ook niet echt een track..dus :P

http://www.lemerchant.net/Diversen/vaaag.rm

(is btw int begin van 2002 gemaakt)

[ Voor 8% gewijzigd door LeMerchant op 12-05-2003 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eraser127

Eraser127

Nijkerk

LeMerchant schreef op 12 May 2003 @ 16:45:
oke ik bedacht me nog dat ik een keer iets vaags heb gemaakt in buzz. 1 pattern, 1 soort synth en that's it. Gewoon ff met de schuifjes heen en weer en dan is dit et resultaat. Opzich is het ook niet echt een track..dus :P

woei, klinkt leip :P

My Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Verwijderd schreef op 12 May 2003 @ 13:27:
Het gaat zeker niet voor alle stijlen op hoor, maar trance vind ik een stijl waarbij je lead sounds echt VET moeten klinken en veel mensen halen dat niet uit software, uitzonderingen natuurlijk daargelaten.
ken je native instruments ??? :D

eeason kan je er wel uitpakken
magix musicmaker enzo. helemaal... maar de rest wordt lastig hoor ;) het zal je verbasen..

het mooiste is van ECHT analoog is dat het een groter karakter heeft en onvoorspelbaar is :) er kan VEEL met software gedaan worden hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FX16
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-09 15:36
Ik werk nog steeds met prehistorische tracking software maar daar kan ik wel wat mee hoor.
Het is zo commercieel als de nete maar dat is nou eenmaal gewoon mijn ding.

http://members.rott.chell...%20-%20Positive%20NRG.mp3

Gemaakt met modplug en een freeware flanger plugin en een reverb plugin

enneuh ikben ook te vinden op CC.nl ;)

[ Voor 7% gewijzigd door FX16 op 13-05-2003 03:06 . Reden: kleine toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jagermeister

jagermeister

FX16 schreef op 12 May 2003 @ 17:29:
Ik werk nog steeds met prehistorische tracking software maar daar kan ik wel wat mee hoor.

Klinkt lekker! Lekker melodietje! :) Knap gedaan!
LeMerchant schreef op 12 mei 2003 @ 16:45:

Wat een T**ing herrie :X :?

[ Voor 33% gewijzigd door jagermeister op 12-05-2003 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FX16
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-09 15:36
jagermeister1 schreef op 12 May 2003 @ 17:37:
[...]

Klinkt lekker! Lekker melodietje! :) Knap gedaan!
[...]
ja het klinkt IDD lekker vrolijk maar ik ben helemaal niet tevreden over de geluidskwaliteit,OK... voor een tracker klinkt het lekker maar ik mis de transparantie die het net afmaakt zeg maar.
Ook de reverb is niet wat het zijn moet,ik kan geen goede plugins gebruiken in modplug jammergenoeg
Ik ben nu langzaam aan het overstappen naar reason maar dat is me een" hell of a job hoor" !,zeker voor een tracker freak zoals ik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jagermeister

jagermeister

FX16 schreef op 13 May 2003 @ 03:13:
[...]

ja het klinkt IDD lekker vrolijk maar ik ben helemaal niet tevreden over de geluidskwaliteit,OK... voor een tracker klinkt het lekker maar ik mis de transparantie die het net afmaakt zeg maar.
Ook de reverb is niet wat het zijn moet,ik kan geen goede plugins gebruiken in modplug jammergenoeg
Ik ben nu langzaam aan het overstappen naar reason maar dat is me een" hell of a job hoor" !,zeker voor een tracker freak zoals ik!
Nou ja... gewoon net als ik dag en nacht klooien tot je erbij neervalt :P Ik moet zeggen dat ik het steeds meer door ga krijgen, alleen die melodieën verzinnen he. Ik krijg op de een of andere manier iedere keer vrij eentonige melodieën. Ik zit nu wat te hengsten op mijn keyboardje om te kijken wat er uitkomt. Mijn klauwen doen er zeer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redje
FX16 schreef op 13 May 2003 @ 03:13:
[...]
Moet je Renoise gebruiken als je door wil blijven tracken. Deze heeft én Asio ondersteuning én VSTi support.

Maar imho kan je beter switchen naar Reason wil je er mee verder. Elk pro-progsel heeft namelijk een sequencer/piano-roll (Cubase, Logic etc) en zijn niet pattern-based zoals een tracker.

FruityLoops is wel pattern-based maar heeft wel weer een arranger window/piano-roll, dus een beetje een mix van beide.
Persoonlijk vind ik Fruity erg onoverzichtelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jagermeister

jagermeister

Ik heb de laatste dagen een beetje zitten klooien met Reason en nu heb ik een deel van een Trance plaatje af. Het begin is allemaal nog wat kaal, maar ik kan geen goede bij geluiden maken/verzinnen. Misschien heeft iemand suggesties. Ik zat te twijfelen om hem te plaatsen, omdat het pas mijn aller eerste stukje muziek is en het allemaal nog veel beter zou kunnen, maar ja...what ever! Het is allemaal niet erg orgineel, maar ja ik moet het nog leren he!

Nou ja luister maar en zeg ff wat je ervan vindt. :)

First_song_001.mp3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tip. Voor Jagermeister : Douw er eens een goede bassline in :7 , wordt je nu gebruikt werkt niet als bassline, geen laag, teveel mid, en meer drum-samples zou ook niet verkeerd zijn, verder is je lead niet helemaal goed door de quantizer gehaald . (zit dat in reason ???) .

suc6 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jagermeister

jagermeister

Verwijderd schreef op 14 May 2003 @ 14:11:
Tip. Voor Jagermeister : Douw er eens een goede bassline in :7 , wordt je nu gebruikt werkt niet als bassline, geen laag, teveel mid, en meer drum-samples zou ook niet verkeerd zijn, verder is je lead niet helemaal goed door de quantizer gehaald . (zit dat in reason ???) .

suc6 :)
Hmm..thanks! Ik ga kijken of ik er een zwaardere bassline in kan krijgen. meer drum samples? Percussie erdoor ofzo?

Tja er zit wel een quantisizer in, maar als ik die lead daar doorheen haal dan klopt het helemaal niet meer. W8 ff, het is al gelukt. klinkt idd beter, zal nog wat dingen veranderen enzo en dan post ik wel weer opnieuw.

Edit: Lagere bassline zit erin en quantisizing is gelukt. First_song_001.mp3

Edit2: melodie verveelt wel snel he!? Ik was vergeten de kick ook te quantisizen, is nu gebeurt, maar die wijziging heb ik nog niet doorgevoerd in het mp3-tje.

[ Voor 19% gewijzigd door jagermeister op 14-05-2003 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redje
Ik zou de bassline wat meer naar voren laten komen, je hoort hem niet als alles bij elkaar komt, dus misschien beter afstemmen.

Ik hou zelf van een snelle bassline die je mag horen, maar ieder zijn smaak natuurlijk ;)
simpel voorbeeldje

[ Voor 11% gewijzigd door Redje op 14-05-2003 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jagermeister

jagermeister

Redje schreef op 14 May 2003 @ 19:31:
Ik zou de bassline wat meer naar voren laten komen, je hoort hem niet als alles bij elkaar komt, dus misschien beter afstemmen.

Ik hou zelf van een snelle bassline die je mag horen, maar ieder zijn smaak natuurlijk ;)
simpel voorbeeldje
Goeie tip!! Heb alleen niet zoveel refills, dus ik zal zelf weer moeten kutten met de synths. Klinkt lekker wat je gemaakt hebt!

Edit: Valt niet mee om een goed basslijntje te maken. Ik had zomaar wat gedaan. Zijn er nog regels gebonden aan het maken van een bassline? (behalve dat het moet klinken dan). Ik had mijn track ook aan een kennis laten horen en hij had het over het feit dat mijn bassline op B stond maar dat mijn eerste wah in C fis stond :? :/ maar dat mijn wah dan in D moest komen of flat 8)7 Misschien goede tips enzo hoor, maar ik snap er de ballen van. Ik begrijp eruit dat mijn melodie een toontje hoger moet en dat heb ik gedaan. Klinkt wel beter moet ik zeggen. Heb ook effe een basslijntje gejat :P , omdat ik er zelf niet uit kwam. Maar of die nu goed staat weet ik ook niet. Zal zo een update plaatsen.

[ Voor 72% gewijzigd door jagermeister op 15-05-2003 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redje
Ik heb ook geen refills gebruikt.
Eén Subtractor voor de bassline, één Malstrom voor de lead en een Redrum.
Lekker simpel dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit nu al een tijd te klooien met Reason 2.0 en met FruityLoops 4. Het valt me op dat ik bij Reason 2.0 al snel ben uitgekeken op het geluid. Ik kan simpelweg niet de vette sound vinden die ik bij FruityLoops 4 wel heb. Komen er ook nog nieuwe "plug-ins" voor Reason? Ik vind het inderdaad overzichtelijker dan FruityLoops op sommige momenten, alhoewel je eenmaal met FruityLoops gaat klooien, de structuur snel duidelijk word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jagermeister

jagermeister

Update met nieuw basslijntje en melodie een toontje hoger.

Update

Alle commentaar (positief of negatief) = welkom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Topicstarter
jagermeister> je mag wel wat meer tijd nemen voor die woesj geluidjes, alles is zo kortkort hakkie takkie.. werkt op de zenuwen.. dus ipv 4 bars, zo'n 'woesj' gewoon 8 bars laten duren

iets meer 'rust' in je sequence

bassline vind ik na je 'break' trouwens niet echt passen bij je lead melodie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jagermeister

jagermeister

Ener-G schreef op 15 mei 2003 @ 11:38:
jagermeister> je mag wel wat meer tijd nemen voor die woesj geluidjes, alles is zo kortkort hakkie takkie.. werkt op de zenuwen.. dus ipv 4 bars, zo'n 'woesj' gewoon 8 bars laten duren

iets meer 'rust' in je sequence

bassline vind ik na je 'break' trouwens niet echt passen bij je lead melodie
Idd....moet ze inderdaad meer de tijdgeven. Heb ook maar een paar Rise en fall effecten, dus daar moet ik het mee doen. Ik ga ze idd wat langer laten duren.

Wat betreft die bassline: Erg moeilijk om een passende te maken. In het begin (zonder melodie) klinkt ie best lekker, maar hij valt weer weg tov de melodie. Ga ik verder aan werken!

Vindt je de tonen van de bassline (303) niet lekker of is de toets aanslag (ik bedoel het melodietje van de bassline) niet goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Topicstarter
het melodietje vloekt een beetje met de melodie van je lead

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jagermeister

jagermeister

Aha, maar die geluiden zijn opzich dus wel ok, maar ik moet dus alleen het pattern wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jagermeister

jagermeister

Lukt me dus niet he om een mooie passende bassline er onder te zetten. Ik hoor gewoon heel slecht of het nou klinkt of niet. Iemand goede tips en misschien wel duidelijke voorbeelden van goede en slechte basslines. Lijkt me wel leuk als een meer ervaren iemand effe wat voorbeeldjes kan posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mercarra
Een bassline maken moet echt niet zo moeilijk zijn. Begin simpel. Neem een lekker kick, zet een basstoon er precies tussen, zorg dat het lekker op elkaar is afgestemt en je bent klaar.

Voorbeeldje: mp3 1
of
Voorbeeldje 2: mp3 2

[ Voor 15% gewijzigd door Mercarra op 15-05-2003 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redje
jagermeister1 schreef op 15 May 2003 @ 11:21:
Update met nieuw basslijntje en melodie een toontje hoger.

Update

Alle commentaar (positief of negatief) = welkom
Bij de break op 1 min filter je 2x bij de melodie de hoge tonen weg, ik zou het korter maken en 1 maal doen. Je verwacht dat de base erin komt op het moment dat de hoge tonen maximaal zijn, maar dan filter je ze weer weg.
Dat haalt de kracht wat weg.

De break van 2:00 tot 2:20 in wat dubbel omdat hiervoor ook al een break zit.

De bassline hoor je nog steeds niet of klinkt niet in het geheel als alles bij elkaar komt. Probeer de baseline op dezelfde noot als de lead maar dat een octaaf hoger/lager en wat meer bas en minder hoog, maak hem eens simpel: Base-Bassline-Base-Bassline etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jagermeister

jagermeister

mercarra schreef op 15 May 2003 @ 17:18:
Een bassline maken moet echt niet zo moeilijk zijn. Begin simpel. Neem een lekker kick, zet een basstoon er precies tussen, zorg dat het lekker op elkaar is afgestemt en je bent klaar.

Voorbeeldje: mp3 1
of
Voorbeeldje 2: mp3 2
Thanks! Klinkt idd niet zo moeilijk, maar als je melodie wat uitgebreider is dan valt het nog niet mee.

P.S. Gebruiken jullie voor een bassline altijd maar 1 toets? m.a.w. ga je nooit een noot hoger of lager zitten?
Redje schreef op 15 mei 2003 @ 18:10:
[...]

Bij de break op 1 min filter je 2x bij de melodie de hoge tonen weg, ik zou het korter maken en 1 maal doen. Je verwacht dat de base erin komt op het moment dat de hoge tonen maximaal zijn, maar dan filter je ze weer weg.
Dat haalt de kracht wat weg.

De break van 2:00 tot 2:20 in wat dubbel omdat hiervoor ook al een break zit.

De bassline hoor je nog steeds niet of klinkt niet in het geheel als alles bij elkaar komt. Probeer de baseline op dezelfde noot als de lead maar dat een octaaf hoger/lager en wat meer bas en minder hoog, maak hem eens simpel: Base-Bassline-Base-Bassline etc.
Ik filter idd die hoge tonen 2x weg, vond ik zelf ook wel irritant en was mij dus ook opgevallen. Ga ik eruit slopen.

Break op 2:00 tot 2:20 :? daar zit geen break. Je bedoelt waarschijnlijk het laatste gedeelte. Daar zit wel een break, maar dat is niet echt bewust gedaan. Dat is meer het eind van het stukje muziek dat ik tot nu toe heb, maar moet nog verder aan gewerkt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redje
Ik bedoel, het is een soort break, je hoort alleen de basedrum zonder de bassline. Terwijl je ook hier de beuk erin verwacht.

En de bassline gaat met de lead / de rest mee, gaat de lead een toon omhoog dan gaat de bassline dit ook, tenminste om de zoveel bars.

[ Voor 38% gewijzigd door Redje op 15-05-2003 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jagermeister

jagermeister

Ok thanks duidelijk. Die bassline zit er wel in, maar je hoort hem bijna niet. Moet ik dus duidelijk gaan veranderen. Misschien begin ik van de week maar eens helemaal opnieuw.

Volgende week ook effe een berg Refills halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dominic
  • Laatst online: 05-09 20:25

dominic

will code for food

FX16 schreef op 12 May 2003 @ 17:29:

enneuh ikben ook te vinden op CC.nl ;)
Klinkt errrrg goed voor een tracker!

Nog eentje van mij, voor wie hem nog niet kent..

The Era.mp3

Download my music on SoundCloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redje
dominic schreef op 16 mei 2003 @ 00:20:
[...]

Klinkt errrrg goed voor een tracker!

Nog eentje van mij, voor wie hem nog niet kent..

The Era.mp3
Oei, erg lekker!
(zelfs op die gare pc boxjes hier 8) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 mei 2003 @ 10:48:
Ik zit nu al een tijd te klooien met Reason 2.0 en met FruityLoops 4. Het valt me op dat ik bij Reason 2.0 al snel ben uitgekeken op het geluid. Ik kan simpelweg niet de vette sound vinden die ik bij FruityLoops 4 wel heb.
Reason 2.5 is uit, maar daar zitten geen nieuwe synths bij. Wel een aantal hele gave effecten (Stream 4, advance reverb RV7000, unision, etc).

Wat betreft geluid uit reason, zal je zelf veel moeten 'tweaken' om er vette geluiden uit te krijgen. Het is zeker wel mogelijk, maar je moet er soms meer moeite voor doen en de synths goed kennen (maar dat is met ander softsynths ook). Layeren van geluiden en effecten wil ook altijd wel helpen. Ik vind het raar dat je er snel op uitgekeken bent, want er is echt veeeeel mogelijk met reason.

En over wat voor 'n vette sound heb je het?
Pagina: 1 ... 4 ... 11 Laatste