Ik wou een tijdje terug al beginnen aan een gateway op te zetten maar ja dat had niet veel nut want ik had toen nog geen breedband.
Wat ik wil:
firewall/router/ftp opzetten voor onze 3 pc's thuis; een gateway dus

Server wordt p2 233mmx 64 mb 3.4 gig 2 3com nic's.
Mijn voornaamste doel is een goeie firewall.
Ik wil standaard gewoon alle poorten kunnen dichtgooien (is stealthen ook mogelijk? Dus dat hij niet reageert op pings en scans)
En maar alleen een paar poorten constant open.
Voor surfen, mail, kazaa(voor pa, en zusje) etc.
De rest van de poorten die ik soms nodig heb (irc, ftp, nieuws,cs) wil ik gewoon open kunnen zetten wanneer ik ze nodig heb.
En daarna weer kunnen sluiten als dit mogelijk is.
(mijn redenatie is, hoe minder poorten open hoe veiliger).
Daarnaast wil ik af en toe een ftp kunnen opengooien, als ik iemand wat wil laten downloaden van mij.(paar fills voor een iso, of een mp3tje etc.)
Dus ik wil vanaf mijn windows bak dan een paar files in de ftp directory kunnen zetten op de server.
Qua systeem wil ik een zo kaal mogelijk os want ik heb er geen fluit aan als die allemaal rotzooi gaat installeren wat ik A. niet nodig heb. B onnodige ruimte in beslag neemt.
Gevoelsmatig neig ik naar openbsd, secure bij default, kale installatie, het enige probleem is de geringe documentatie.
2 Andere opties zijn freebsd en debian.
Van beide is veel documentatie te vinden.
Ik heb wat ervaring met redhat en suse, beide als desktop, en vooral gebruik gemaakt van de gui.
Ik ben niet vies van om manuals en howto's door te spitten
Dus om een lang verhaal kort te maken, ik wil gewoon een zo veilig mogelijk gateway opzetten. ( Natuurlijk makkelijker gezegd als gedaan

)
Iemand tips/aanmerkingen/opmerkingen?
alvast bedankt