Welk OS (bv. Linux distro) moet ik nemen? Part 2

Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste
Acties:
  • 4.753 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonkhuijzen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:37

lonkhuijzen

100% ADH

Ik heb hier een Dual p2-400 met 512mb ram en 30gb..

Ik wil graag in staat zijn om volledig van windows onafhankelijk te zijn, dus gewoon een desktop bak en games.. Ook is deze bak een server voor een aantal andere compu's die erachter hangen, firewall,gateway,fileserver..

Ik heb een tijd gentoo geprobeerd maar dat alles zelf compilen is een beetje teveel gedoe.
Wat er wel erg fijn aan was dat gentoo erg snel is met nieuwe dingen en het werkte gewoon heel erg fijn.

Nu zoek ik iets soortgelijks maar dan zonder zelf compilen. Ik ben nog wel redelijk een beginneling maar leren is tof!! :) (Gentoo was dan ook gewoon erg leuk) dus ben niet echt op zoek naar click en play. Dan kom je volgens mij al gauw in de buurt van Debian. Maar debian is geloof ik niet zo snel met packages.

Een systeem als gentoo: emerge was tof werken dus lijkt met apt-get ook wel ok.

Is het nu mogelijk om met debian wel recente packages te installeren?
Of is er een leuke distro die ook redelijk makkelijk update en wel recente packages heeft?

5,85kWp 15x Sunpower Max3 390Wp OZO | live PV output | LabelA@‘78

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09 14:18
Je kunt Debian Sid (unstable) nemen.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Pluk schreef op 06 January 2003 @ 17:51:
'tuurlijk, Sid draaien, en als het daar niet in zit : Zelf .deb's maken, iets wat ik af en toe ook wel eens doe, als ik een programma nodig heb, wat niet in Debian zit. questie van 'deb-make ; debuild' in een source-directory intikken, en meestal maakt 'ie dan een goed werkende .deb file aan, zo niet, ff tunen, en dan werkt het meestal wel..
Of is er een leuke distro die ook redelijk makkelijk update en wel recente packages heeft?
Redhat ? Al zal je daar elk half jaar een echt nieuwe versie van kunnen installeren, terwijl je daartussen niet zoveel updates hebt (Of je moet zo gek zijn, dat je de ontwikkelings versie wilt draaien, maar dat is bijna niemand afaik)..

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pluk schreef op 06 January 2003 @ 17:51:
Ik heb hier een Dual p2-400 met 512mb ram en 30gb..

Ik wil graag in staat zijn om volledig van windows onafhankelijk te zijn, dus gewoon een desktop bak en games.. Ook is deze bak een server voor een aantal andere compu's die erachter hangen, firewall,gateway,fileserver..

Ik heb een tijd gentoo geprobeerd maar dat alles zelf compilen is een beetje teveel gedoe.
Wat er wel erg fijn aan was dat gentoo erg snel is met nieuwe dingen en het werkte gewoon heel erg fijn.

Nu zoek ik iets soortgelijks maar dan zonder zelf compilen. Ik ben nog wel redelijk een beginneling maar leren is tof!! :) (Gentoo was dan ook gewoon erg leuk) dus ben niet echt op zoek naar click en play. Dan kom je volgens mij al gauw in de buurt van Debian. Maar debian is geloof ik niet zo snel met packages.

Een systeem als gentoo: emerge was tof werken dus lijkt met apt-get ook wel ok.

wil je de hele distro niet zelf compilen of de programmas niet zelf compilen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonkhuijzen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:37

lonkhuijzen

100% ADH

Om nu vers gentoo erop te zetten heb ik 2x een nacht nodig. Dat is niet zo erg want dan loopt het gewoon erg lekker :) maar daarna is het veel fijner om gewoon losse packages te downloaden en te installen style apt-get achtig. Dus ik zal strakkies debian Sid proberen :)

5,85kWp 15x Sunpower Max3 390Wp OZO | live PV output | LabelA@‘78

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pluk schreef op 06 January 2003 @ 19:28:
Om nu vers gentoo erop te zetten heb ik 2x een nacht nodig. Dat is niet zo erg want dan loopt het gewoon erg lekker :) maar daarna is het veel fijner om gewoon losse packages te downloaden en te installen style apt-get achtig. Dus ik zal strakkies debian Sid proberen :)
Wat is dan het verschil tussen "apt-get install <package>" en "emerge <package>" ?? Eens je X en je window manager ge-emerged hebt de eerste keer, maakt het lokaal compilen toch weinig meer uit ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi

moto-moi

Verwijderd schreef op 06 January 2003 @ 20:56:
Wat is dan het verschil tussen "apt-get install <package>" en "emerge <package>" ?? Eens je X en je window manager ge-emerged hebt de eerste keer, maakt het lokaal compilen toch weinig meer uit ??
apt-get compileerd standaard niets zelf, maar haalt gecompileerde pakketen van een server af, en installeerd die lokaal..
Emerge zal elke keer als er een nieuwe versie komt het programma opnieuw gaan compileren. Daar zit volgens mij een groot verschil tussen hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja dat had ik al door :) maar het is toch niet zo dat je dan ondertussen niets meer kunt doen ? Kan het wel begrijpen dat je dat niet wil voor een server of zo maar op men desktop heb ik daar iig geen problemen mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X1pheR
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-06 12:38
Wij gaan thuis met 5 personen ADSL 8Mbit delen als volgt:
ADSL --> Modem --> Linuxserver --> 8p switch --> 8pswitch

Op de 1e switch komen onze (m'n vriendin en mijn) pc's te hangen (2e verdieping). Plus de bovenbuurman. De 2e switch is van de onderburen. In totaal gaat het om ongeveer 13 pc's. Een aardig netwerkje dus...

De linuxserver is een P166, 128Mb, 2x10/100Mbit Realtek NIC's, 15Gb HD. Verder moet de server het volgende doen: routing(nat), dhcp, firewall, web en mailserver, interne fileserver en misschien kleine ftp server. Is het zowieso mogelijk voor de machine om dit allemaal bij te houden?

En dus welke distro raden jullie aan? Ik heb er zelf nog geen verstand van maar een kennis die dat wel heeft wil wel helpen en de distro compilen. RedHat werd mij voornamelijk aangeraden, wat vinden jullie?

[ Voor 3% gewijzigd door X1pheR op 07-01-2003 14:27 ]

Out of order...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klink wat eentonig maar ik zou voor Debian of Slackware gaan. RedHat raad ik af in jouw situatie, is een beetje veel overkill voor een server imo.
Da_Killah schreef op 07 January 2003 @ 14:27:
De linuxserver is een P166, 128Mb, 2x10/100Mbit Realtek NIC's, 15Gb HD. Verder moet de server het volgende doen: routing(nat), dhcp, firewall, web en mailserver, interne fileserver en misschien kleine ftp server. Is het zowieso mogelijk voor de machine om dit allemaal bij te houden?
>> Vriend van me draait op p100 routing, firewall, web-, file- & mailserver. Dus denk wel dat dat moet lukken, voorzie genoeg swap da's al 8)

offtopic: Een distro compile je normaal zelf niet hoor, tenzij je voor Linux From Scratch kiest ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je kunt ook lindows 3.0 (de nieuwste) kopen combi van linux en windows check www.lindows.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 januari 2003 @ 15:26:
je kunt ook lindows 3.0 (de nieuwste) kopen combi van linux en windows check www.lindows.com

Lindows zou ik niemand aanraden, maar al helemaal niet op een router/firewall.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb hier thuis 5 pc's staan en krijg er vanavond een pentium 166 bij
Ik wil al deze computers in netwerk zetten dmv crosscable's en dus 11 netwerk kaarten , alle spullen heb ik al. Nu wil ik van de pentuim 166 bak een linux router maken die tevens moet dienen als switch/netwerk_hub , het internet komt dus binnen op die pc en moet het door routen naar 5 andere pc's [allemaal met crosscables] die elkaar ook in het netwerk moeten kunnen zien , en dus ook bestanden uitwisselen .
Welke makelijke:P linux distro kan ik hier het best voor gebruiken of raden jullie me aan om hier een appart topic over te openen omdat het best wel ingewikkelt is :)

edit/ of natuurlijk een ander OS , zolang het maar makelijk en zonder keybord muis monitor kan werken :)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2003 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:37

deadinspace

The what goes where now?

Verwijderd schreef op 07 januari 2003 @ 15:26:
LindowsOS heeft alleen weinig met Windows te maken, het runnen van Windows apps hebben ze al vrij lang geleden opgegeven.
Verwijderd schreef op 07 January 2003 @ 15:53:
ik heb hier thuis 5 pc's staan en krijg er vanavond een pentium 166 bij
Ik wil al deze computers in netwerk zetten dmv crosscable's en dus 11 netwerk kaarten , alle spullen heb ik al. Nu wil ik van de pentuim 166 bak een linux router maken die tevens moet dienen als switch/netwerk_hub , het internet komt dus binnen op die pc en moet het door routen naar 5 andere pc's [allemaal met crosscables] die elkaar ook in het netwerk moeten kunnen zien , en dus ook bestanden uitwisselen .
Welke makelijke:P linus distro kan ik hier het best voor gebruiken of raden jullie me aan om hier een appart topic over te openen omdat het best wel ingewikkelt is :)
Standaard antwoord: Debian of Slackware, die draaien tenminste acceptabel op een p133.
Voor het netwerk kun je imho het beste die 5 ethernet interfaces aan elkaar bridgen, dat lijkt me praktischer dan 5 losse subnets. Daar is in ieder geval informatie over te vinden, maar het is wat ingewikkelder dan een standaard netwerk ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op je vraag om een apart topic te openen met deze vraag is het antwoord: nee, doe maar niet.

Hetgeen jij wilt is in principe wel op de meeste distro's voor elkaar te krijgen. Maar aangezien je een wat oudere machine hebt zou ik voor Slackware of Debian gaan. De overige distro's vragen toch meestal behoorlijke specs (of het verbouwen van de standaard install) om een beetje lekker te draaien. Ook zijn de memory eisen vaak behoorlijk voor een installatie van bijvoorbeeld de laatste RedHat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

welke versie moet ik dan nemen ? er zijn er 8 [.1] , maar ik heb geen snelle internet verbinding en is helemaal NIET geschikt om grote dingen te downen , dus hoe kan ik er adners aan komen
[behalve een mede-tweaker die zo aardig is en zich geroepen voelt om mij een copie toe te sturen, je kunt je nu vrijwillig melden:+]?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Van Slackware en Debian raad ik de nieuwste versies aan. Hoe je er aan komt ? Kopen via de winkel, bestellen via inet. In de FAQ staan een paar adresjes waaronder www.kooplinux.nl .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeeZ
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-04-2022

KeeZ

Deze plek is te koop.

P2 233 met 32 megs ram, zit een SMC 1255 TX NIC in, gebruik : Webserver met PHP / MySql... enige probleem, ik ben nogal een n00b wat linux betreft maar heb nou wel eens zin om er naar te gaan kijken. Heb geprobeert suse te installeren vanaf diskettes maar zag het toch allemaal niet zo zitten... vlak voordat ik packages kan kiezen blijft hij hangen.... (connectie met ftp server is dus al daar)

Deze plek is te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi

moto-moi

KeeZ schreef op 07 January 2003 @ 17:26:
P2 233 met 32 megs ram, zit een SMC 1255 TX NIC in, gebruik : Webserver met PHP / MySql... Heb geprobeert suse te installeren vanaf diskettes maar zag het toch allemaal niet zo zitten... vlak voordat ik packages kan kiezen blijft hij hangen.... (connectie met ftp server is dus al daar)
Omdat je 64 MB intern geheugen nodig hebt voor de netwerkinstallatie, zoals ook is te vinden op de site van SuSE ;)

Je zou eventueel voor Debian of Slackware kunnen kiezen, die kunnen wel overweg met 32 MB intern geheugen, alleen zijn die niet zo makkelijk voor de beginnende gebruiker. Al is daar natuurlijk best uit te komen met google.com en wat links uit de FAQ van NOS..

[ Voor 1% gewijzigd door moto-moi op 07-01-2003 17:35 . Reden: Waarom tik ik nou 65 MB in ? |:( ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeeZ

KeeZ

Deze plek is te koop.

moto-moi schreef op 07 januari 2003 @ 17:35:
[...]

Omdat je 64 MB intern geheugen nodig hebt voor de netwerkinstallatie, zoals ook is te vinden op de site van SuSE ;)

Je zou eventueel voor Debian of Slackware kunnen kiezen, die kunnen wel overweg met 32 MB intern geheugen, alleen zijn die niet zo makkelijk voor de beginnende gebruiker. Al is daar natuurlijk best uit te komen met google.com en wat links uit de FAQ van NOS..
en debian of slackware ondersteunen ook netwerk installatie :?

Deze plek is te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Debian kun je via FTP installeren, Slackware via NFS als je via netwerk wilt installeren. Publieke NFS servers voor Slackware zijn echter schaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeeZ

KeeZ

Deze plek is te koop.

goed, TY ik ga vanavond debian ff proberen dan maar....ik heb gelukkig zo mn freaks die wel wat weten van linux :)

Deze plek is te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oke..

AMD 1800+
512 MB sdram DDR
40GB ide

Wil hem graag draaien als server? Hosting, ftp, mysql, DNS, ect..

Ik heb niet erg veel kennis van linux en daarbij valt mandrake want dat is te open...

Welke distro kan ik het beste nemen want aanpassen die ik toch nog in X want vindt ik het makkelijkste.. zoeken, open en bewerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi

moto-moi

Verwijderd schreef op 07 January 2003 @ 18:52:
Welke distro kan ik het beste nemen want aanpassen die ik toch nog in X want vindt ik het makkelijkste.. zoeken, open en bewerken.
Err... Ik heb die regel nou een paar keer gelezen, en ik ben er nog niet uit wat je bedoelt eigenlijk ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oke..

AMD 1800+
512 MB sdram DDR
40GB ide

Ik heb niet erg veel kennis van linux en daarbij valt mandrake want dat is te open...

slackware als je een beetje met linux over weg kan (heeft wel een hele makkelijke instalatie)
en anders red hat of zo (heb ik geen ervaring mee )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik ga een servertje co-locaten en vraag me af welke distro ik het best kan voeren. het enige wat er op draait is een ftp deamon (welke zal ik kiezen ?) en game servers. verder zet ik alles uit.

ik ben bekend met redhat, heb hier al eens een thuis servertje mee geinstalleerd. ik hoor echter veel verhalen dat debian veiliger is en vooral veel gemakkelijker up-to-date te houden is. zijn er verder veel verschillen in het gebruik van debian<--->redhat (overstap gemakkelijk)? en is het inderdaad zo dat als ik debian op die bak heb staan ik het ding iedere ochtend met een cron automatisch kan laten apt-get updaten? en is dit veilig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi

moto-moi

Verwijderd schreef op 08 januari 2003 @ 11:15:
ik ben bekend met redhat, heb hier al eens een thuis servertje mee geinstalleerd. ik hoor echter veel verhalen dat debian veiliger is en vooral veel gemakkelijker up-to-date te houden is. zijn er verder veel verschillen in het gebruik van debian<--->redhat (overstap gemakkelijk)?
Natuurlijk zit daar verschil tussen , je hebt geen x-based tooltjes, en de installatie is wat spartaanser dan de installatie van RedHat, maar dat heb je waarschijnlijk toch maar een keer nodig ;)
en is het inderdaad zo dat als ik debian op die bak heb staan ik het ding iedere ochtend met een cron automatisch kan laten apt-get updaten? en is dit veilig?
Het is mogelijk, maar een machine die draait, zonder dat er iemand ooit de logs nakijkt, dat is sowieso niet verstanding om te doen. Laat logs naar je toemailen, eventueel met logcheck o.i.d.

Al heb ik wel laatst een paar weken m'n debian systeem (lokaal servertje) laten doordraaien toen ik op vakantie was, incl. auto-updaten van apt-get, en dat heeft prima gedraait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik hou mijn logjes wel bij en gebruik toch geen X-based tools.
maar is er een echt voordeel van debian ipv redhat als je er een zeer kale server op draait ? als je redhat installed, nieuwste (stable)kernel compiled en alle nieuwe updates erop pleurt is het toch net zo veilig als een up-to-date debian install?
als dat zo is, wat is voor mij dan het voordeel om toch debian te gebruiken, voor de enkele updates die per kwartaal voorbij komen ? dan zou ik namelijk liever gewoon redhat gebruiken en niet uren bezig zijn met debian leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nadeel van RedHat is dat:
- er toch redelijk wat extra software wordt geinstalleerd tov Debian
- er behoorlijke requirements zijn voor de installatie
- meer werk is om het kaal te krijgen dan Debian
Maar als jij RedHat op je server wilt dan draai je dat toch ? Niemand die je tegenhoudt hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

waarom is het bij redhat meer werk om het kaal te krijgen dan bij debian eigelijk ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi

moto-moi

Verwijderd schreef op 08 January 2003 @ 12:37:
ik hou mijn logjes wel bij en gebruik toch geen X-based tools.
maar is er een echt voordeel van debian ipv redhat als je er een zeer kale server op draait ? als je redhat installed, nieuwste (stable)kernel compiled en alle nieuwe updates erop pleurt is het toch net zo veilig als een up-to-date debian install?
Tuurlijk, maar het is gewoon meer werk, plus dat je debian 1 keer installeerd, en dan jaren lang de installatie kunt updaten, in tegenstelling tot RedHat, waarbij je min of meer gedwongen wordt om elk half jaar een cdrom in die computer te proppen.
als dat zo is, wat is voor mij dan het voordeel om toch debian te gebruiken, voor de enkele updates die per kwartaal voorbij komen ?
'enkele updates' ?
Kijk alleen al ff deze pagina door -> http://www.debian.org/security/
En dat zijn alleen nog maar de security updates, terwijl er genoeg geupdate wordt, zeker in Testing & Unstable.
dan zou ik namelijk liever gewoon redhat gebruiken en niet uren bezig zijn met debian leren.
Waarom vraag je het dan, als je toch niet van plan bent om van distro te wisselen :? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi

moto-moi

Verwijderd schreef op 08 January 2003 @ 12:45:
waarom is het bij redhat meer werk om het kaal te krijgen dan bij debian eigelijk ?
De laatste keer dat ik RedHat installeerde (versie 6.0 geloof ik), kon je tijdens de installatie de benodigde schijfruimte niet onder de 250 MB krijgen, ondanks het feit dat ik alles had gedeselecteerd. In Debian (En Slackware trouwens ook), begin je standaard met 80 MB, en daarvan kun je vrij makkelijk, d.m.v. dselect, of apt-get nog de nodige MB's vanaf snoepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom vraag je het dan, als je toch niet van plan bent om van distro te wisselen :? ;)
hehe, lol :D

ik ben eigelijk aan het kijken of debian een betere keus als OS zou zijn voor mij als redhat. beetje de voordelen en nadelen bekijken.
nadeel van overstap op debian is dat ik het zal moeten leren (=tijd).
de voordelen weet ik nog niet. als het enige voordeel voor mij zou zijn dat het updaten gemakkelijker gaat vind ik dat niet opwegen tegen het nadeel.
dat bedoelde ik eigelijk :P

ik vind het geen probleem om over te stappen op een andere distro, maar dan moet het wel zinnig zijn. ik probeer alle voordelen van debian boven redhat te vinden zodat ik een goede keuze kan maken.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2003 12:55 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:42
Oke..

AMD 1800+
512 MB sdram DDR
40GB ide

ouch wat zonde van zo een duur systeem ik draai dat hele spul onder debian op een pentium 90 met 16 mb ram :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomis
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:46
stel: Ik heb een embedded pc`tje, met een simpele x86 processor op 300 mhz (geode). Op dit bordje is 16 MB ramgeheugen aanwezig. Voor dataopslag wordt een 256 MB compact flash kaartje gebruikt. Ik wil hier een demo`tje mee maken, waarop mp3`s en kleine filmpjes afgespeeld kunnen worden. Normaal zou je windowsXP embedded nemen, maar dat is te makkelijk ;)

Wie weet welke distro zich hiervoor het best leent en welke programmatjes ik zou kunnen gebruiken voor het afspelen van mp3/Kleine filmpjes?

Ik heb al een mandrake 8.1 distro liggen. Is die eventueel zover te strippen dat het in 256 MB past?

[ Voor 10% gewijzigd door Nomis op 08-01-2003 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met 16MB geheugen en geen HD ? Grafische schil ??

Ummhhh Menuet OS misschien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi

moto-moi

Birostris schreef op 08 januari 2003 @ 14:23:
stel: Ik heb een embedded pc`tje, met een simpele x86 processor op 300 mhz (geode). Op dit bordje is 16 MB ramgeheugen aanwezig. Voor dataopslag wordt een 256 MB compact flash kaartje gebruikt. Ik wil hier een demo`tje mee maken, waarop mp3`s en kleine filmpjes afgespeeld kunnen worden. Normaal zou je windowsXP embedded nemen, maar dat is te makkelijk ;)
Wie weet welke distro zich hiervoor het best leent en welke programmatjes ik zou kunnen gebruiken voor het afspelen van mp3/Kleine filmpjes?
Ik heb al een mandrake 8.1 distro liggen. Is die eventueel zover te strippen dat het in 256 MB past?
Vast wel, maar je kunt beter een distro pakken waar je niet zoveel uit hoeft te slopen.
Ik zou je Slackware aan willen raden, aangezien elke MB er eentje is op zo'n machine, en zelfs Debian heeft dan features,zoals een hele apt-get database, die mij mij (unstable) ruim 7 MB ruimte gebruiken.

Mp3's afspelen kun je doen met mpg123 (non-free) mpg321(free) of een willekeurig ander MP3 programmaatje (Freshmeat.net). Over die films durf ik niet veel te zeggen. Maar als ik hier een klein mpeg filmpje afspeel, op mijn athlon 1333, dan gebruikt dat rond de 10 % van mijn CPU, memory hangt ook rond dat getal (Met 256 MB intern geheugen). Persoonlijk denk ik dat het kan, maar het is niet iets wat je in een keer gaat lukken, met dit projectje ben je wel even bezig.

Mocht mplayer gaan schokken, dan kun je overwegen om 32 MB (Liefst meer :64 MB) te nemen, in plaats van 16 MB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mpdrichel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-08-2024
Ik heb vandaag een P133 met 32 MB ram onboard sound cd rom speler helemaal compleet. Nou weet ik niet zeker of ik windows erop laat staan of dat ik Linux erop zet. Na mijn mening vind ik Win XP de enigste windows waar ik kwa netwerk enzo veel mee kan maar die werkt er niet op. Als ik Linux erop zet welke distributies kan ik er dan allemaal opzetten en tot welke versie? Ik maak er overigens geen router van want die heb ik al. Overigens omgaan met Linux vind ik niet zo moeilijk meer.

[ Voor 7% gewijzigd door Mpdrichel op 08-01-2003 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Slackware of Debian zou ik kiezen met een dergelijke machine. Dat kan rustig de meest recente versie zijn. Alleen moet je het draaien van KDE/Gnome maar uit je hoofd zetten met dergelijke specs. Maar daar zijn genoeg alternatieven voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mpdrichel
Verwijderd schreef op 08 januari 2003 @ 16:29:
Slackware of Debian zou ik kiezen met een dergelijke machine. Dat kan rustig de meest recente versie zijn. Alleen moet je het draaien van KDE/Gnome maar uit je hoofd zetten met dergelijke specs. Maar daar zijn genoeg alternatieven voor.
Slackware is toch moeilijk te instaleren? Ik zat zelf te denken aan een oude versie van RedHat of Mandrake of mischien Suse al schijnen daar de oude versies niet zo super van te zijn. En aan wat voor grafische desktop moet ik dan denken voor op die pc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ach als je kunt lezen dan valt de installatie van Slackware of Debian wel mee. Je kunt XFree86 draaien met een windowmanager als Fluxbox, Blackbox, WindowManager en zo zijn er nog wel een aantal. Kijk ook eens in het screenshot draadje in NOS.
Oude versies van RedHat etc zijn ook minder vriendelijk in het gebruik dan de moderne versies. Bovendien vragen die veel meer resources en zijn vaak ook nog zo lek als een mandje. Dus ik zou gewoon voor een nieuwe Slackware of Debian gaan als ik jou was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

savale schreef op 08 januari 2003 @ 13:33:
[...]

ouch wat zonde van zo een duur systeem ik draai dat hele spul onder debian op een pentium 90 met 16 mb ram :)
daarop draai jij geen 100websites?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Birostris schreef op 08 January 2003 @ 14:23:

Wat voor video device zit er in z'n ding?
als je mplayer gebruik dan zul je al snel mpg kunnen afspelen, svcd gaat denk ik net niet lukken.
mplayer kan ook vesa en framebuffer devices
en je kunt prima debian gebruiken, ik heb zelf een 386 laptop met 3 MB ram en 120 MB hd van debian met oa sdl doom X 3.3.6 en midnight commander voorzien en dat koste me 80MB harddisk
ik heb debian stukje bij beetje overgezet vanaf mijn echte bak, door eerst een installatie te maken gebaseerd op busybox-static. Bussybox kan alles vanaf init tot sh en samen met en kernel die al je hardware ondersteund is dat in het begin het enige dat je nodig hebt.
daarna heb ik via dpkg -X <package>.deb de onderdelen van debian geinstalleerd die ik nodig had (login ed)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scim
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 15:44

scim

Nani?

Waarom gebruik je geen QNX? is volgens mij bedoelt voor juist dit soort dingen.
Ik weet alleen niet of het mogelijk is om het op memory cards te installen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomis
CPU On-board NS Geode GX1 300MHz
Chipset NS CS5530A
BIOS AWARD
System Memory One SO-DIMM socket, supports 128MB SDRAM memory maximum
Watchdog Software programmable 1~63 seconds
I/O Chip with RTC Winbond W83977F standard RTC
Serial Port One RS-232C and one RS-232C/RS-485 COM port
Parallel Port One parallel port, support SSP/EPP/ECP modes
Enhanced IDE Supports one Enhanced IDE port up to two Enhanced IDE devices
(Ultra DMA 33 mode)
FDD interface Supports one FDC port up to two FDDs
IrDA Port Provides the function of IrDA 1.1 (MIR for 1.152M bps or FIR for 4M bps)
USB Supports two USB connectors, USB 1.0 compliant
Keyboard and mouse PS/2 connector for keyboard and mouse
PC/104 expansion 104-pin 16-bit PC/104 module connector

VGA Display
Chipset NS CS5530A on-chip VGA
Display memory Shared system memory 1~4MB
Interface CRT/LCD/LVDS

Audio
Audio AC97 ver 2.0 compliant with audio I/O, Mic in, and CD audio in

LAN
Chipset Realtek RTL8139C
Interface Supports 10/100Mbps Base-T with RJ-45 connector built-in LED

Solid State Disk
Solid State Disk Supports one Compact Flash Interface and one DOC socket

<edit> Ik heb slackware 8.1 besteld, dus even afwachten of het gaat draaien. Eventueel is iets meer geheugen erop nog een mogelijkheid.</edit>

[ Voor 6% gewijzigd door Nomis op 09-01-2003 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anc
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-09 12:33

anc

qnx is wel aardig maar ik vind het niet echt betrouwbaar. althans je moet het dan alleen gebruiken waarvoor het gemaakt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkHelmet
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-09 19:55
Hmm, ik kan iedereen Debian of Gentoo aanraden.
Misschien wat moeilijker in het begin, maar de kennis die je opdoet bij het installeren is eigenlijk toch essentieel om later goed uit de voeten te kunnen met Linux.

En voor de echte die-hards: www.linuxfromscratch.org of Gentoo Stage 1 }>

"A study in the Washington Post says that women have better verbal skills than men. I just want to say to the authors of that study: Duh."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi

moto-moi

DarkHelmet schreef op 09 January 2003 @ 17:59:
Hmm, ik kan iedereen Debian of Gentoo aanraden.
Dat lijkt me niet verstandig, er zijn zat mensen die beter met Mandrake, RedHat of SuSE kunnen beginnen, en dan langzamerhand kunnen toegroeien naar Debian, Slackware of Gentoo.
En voor de echte die-hards: www.linuxfromscratch.org of Gentoo Stage 1 }>
Mjah, een zelfbouw distro vergelijken met een distro die d.m.v. scripts programma's compileerd ?

Het enige wat overeenkomt is dat je bij allebei programma's zelf moet compileren, verder kun je die 2 totaal niet vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb slackware 8.1 besteld, dus even afwachten of het gaat draaien. Eventueel is iets meer geheugen erop nog een mogelijkheid.
Misschien heb je dan iets aan deze link: http://gd.tuwien.ac.at/opsys/linux/baslinux/slack81.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomis
Misschien dat het helpt. Ik zal het zeker proberen. Maar deze embedded module is niet eens zo slecht als je goed kijkt. 300 Mhz en eventueel 32, 64 of zelfs 128 MB ram. Maar hoe minder geheugen hoe beter. (staat leuker). Het echte probleem is de 256 MB flash card. (Die wordt trouwens gewoon als harde schijf herkend). Dus de distro zo klein mogelijk houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

80 mb zou genoeg moeten zijn, en als je wat moet compilen en vette services moet draaien (zoals op onze flat film/mp3 bak) dan heb je iets minder dan 200 mb nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik kreeg net nog een ingeving :)
je kunt een deel van je root fs op een gecomprimeerde iso zetten (van 200MB) en die dan op je flash unit als file zetten, loop back mounten als /usr ofzo en klaar (moet je wel transparent decompression en loop-back device in je kernel hebben)
knoppix gebruikt ook zo'n geintje, alleen hebben zei dan wel een echte cdrom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomis
256 MB zou toch genoeg moeten zijn, om een install zonder compression te maken? Er hoeft niks in behalve een mp3 en mpeg spelertje.

enneh ferengee, welke programma`s draai jij op je film/mp3 bak? Als ik de zelfde install pak als jij en de zelfde programma`s om mp3/mpeg af te spelen en onder de 200 MB uitkom, zit ik zeker goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzyme
  • Laatst online: 29-07 15:47

nzyme

terror

En wat denken de goeroes hier van deze:
PII 266MMX / 128MB / 1.5GB (voor root) / 3COM 3C905C 10/100

Doel van't bakkie:
FTP server op lanparties (proftpd1.2.5) (15GB ftp disk met 500meg upload quota)
WWW serverTJE (apache met php)
Samba/NFS fileserver voor thuis

Die ftp is voor 6man met dan 1meg per user down en 500k up.

Er komt (omdat dit dus een server wordt) GEEN grafische shit op te staan.

Kheb r nu slackware 8.0 met zn 2.2.19 kernel op, kost me in totaal maar net
+/- 520MB.
Echter, merk ik veel verschil als ik er slack8.1 met z'n 2.4.18 kernel opzet? M.a.w. => wordt het sysje er langzamer van? Owja, kernel 2.4 kies ik dan vanwege iptables.

Kan het bakkie dit ook nog aan?
Game server (hl en of q3 en of bf1942)
hl readme zegt nix over ram :( maar wel dat er op een pentium200 niet meer dan 16man kunnen...
Als ik nou es een 10man counter-strike server wil opzetten met evt ernaast een 6man q3a server... Lukt dat, of moet ik dan ff het RAM uitbreiden naar 256?

| Hardcore - Terror |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SawDust schreef op 10 January 2003 @ 11:32:
En wat denken de goeroes hier van deze:
PII 266MMX / 128MB / 1.5GB (voor root) / 3COM 3C905C 10/100

Doel van't bakkie:
FTP server op lanparties (proftpd1.2.5) (15GB ftp disk met 500meg upload quota)
WWW serverTJE (apache met php)
Samba/NFS fileserver voor thuis

Die ftp is voor 6man met dan 1meg per user down en 500k up.

Er komt (omdat dit dus een server wordt) GEEN grafische shit op te staan.

Kheb r nu slackware 8.0 met zn 2.2.19 kernel op, kost me in totaal maar net
+/- 520MB.
Echter, merk ik veel verschil als ik er slack8.1 met z'n 2.4.18 kernel opzet? M.a.w. => wordt het sysje er langzamer van? Owja, kernel 2.4 kies ik dan vanwege iptables.

Kan het bakkie dit ook nog aan?
Game server (hl en of q3 en of bf1942)
hl readme zegt nix over ram :( maar wel dat er op een pentium200 niet meer dan 16man kunnen...
Als ik nou es een 10man counter-strike server wil opzetten met evt ernaast een 6man q3a server... Lukt dat, of moet ik dan ff het RAM uitbreiden naar 256?

Afgezien van het feit dat je probleem een beetje buiten de scope van deze topic valt, kan ik wel zeggen dat je met Slackware 8.0 ook voorbereid bent op kernel 2.4. Bij Slackware 8.0 zaten namelijk 2 kernels, een 2.2.19 en een 2.4.5 versie. Dus probeer het gewoon zou ik zeggen, dan merk je vanzelf waar en of het schip strandt. Ik denk dat je wel wat extra geheugen kunt gebruiken bij die aantallen applicaties en users, maar dat zie je vanzelf. Verder is het een beetje offtopic in deze draad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzyme
  • Laatst online: 29-07 15:47

nzyme

terror

Waarom ist offtopic? Nouja, sorry dan :)

En dat slack8 ook die 2.4.5 kernel heeft weet ik, echter wil ik niet die "onstabiele" hebben en dus heb ik liever 2.4.18 van slack81. En 8.1 is qua software enzo weer wat recenter natuurlijk 8)

| Hardcore - Terror |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kan je Slackware 8.1 aanraden, al was het maar omdat daar toch weer extra software in zit die handig is. Zoals bijvoorbeeld logrotate en een makkelijker config van bijvoorbeeld je cronjobs. Maar op 8.0 kun je ook zonder aanpassing van software dus een 2.4 kernel gebruiken, dus ook 2.4.18. Maar ik zou niet aanraden een slackware-8.1 kernel op een 8.0 bak te installeren, zelf compileren is dan een betere optie.

Offtopic omdat je vraag minder over de distro en meer over je spelletjes gaat die je wilt draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eej, ik heb een PI 150mhz, ik ben niet echt goed in linux, en ik wil er een http+ftp server op draaien, de comp heeft 32mb ram, een CD-Rom speler, en een 12gig HDD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met een dergelijke machine zou ik toch Debian of Slackware gaan draaien aangezien deze 2 distro's minder overbodige programma's installeren en draaien. Zie de [rml]Linux op de Desktop? Distro&zoeken reviews [ 13/09][/rml] voor welke van de 2 je het liefst heb. Het is in het begin even wat meer moeite maar voor een lekker draaiende server zou ik niet aan de gebruiksvriendelijker distributies beginnen op een Pentium 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |orion
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-09 10:21
Ik moet toegeven dat ik niet alle posts heb gelezen, ik was het bij pagina 3 ongeveer wel zat, maar ook ik zit met een kwestie. Ik doe al best lang (al zeg ik het zelf ;)) linux en ik wil nu wel eens een keer helemaal over, maar mijn probleem is dat ik zo ongeveer elke week wel een andere distro instaleer, meestal switch ik tussen slackware, debian en gentoo met op het moment gentoo.

Helaas is nu in gentoo het emergen van openoffice al 6x misgegaan en dat machientje moet binnen afzienbare tijd toch bruikbaar zijn voor school. Mijn vraag was dus: welke distro (niet die commerciele zut als redhat, mandrake en suse) moet ik hebben voor een makkelijk packaging system (makkelijk instaleren&updaten) die het liefst ook nog eens up-to-date is. Debian werkt het lekkerst maar zelfs testing loopt wat achter (durf SID eigenlijk niet op mn lapdoos te draaien)...

edit: als ik debian SID op mijn laptop zou instaleren, zou deze dan wel redelijk nieuwe software hebben en het ook nog na 2 weken doen (niet uitmekaar ploffen enzo ;))?

[ Voor 10% gewijzigd door |orion op 11-01-2003 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi

moto-moi

|orion schreef op 11 januari 2003 @ 23:50:
edit: als ik debian SID op mijn laptop zou instaleren, zou deze dan wel redelijk nieuwe software hebben en het ook nog na 2 weken doen (niet uitmekaar ploffen enzo ;))?
Mjah, SID blijkt Unstable, dus echte garanties gaat niemand je geven ;)
Persoonlijk draai ik al ruim een jaar Sid op m'n werkstation, en ik ben niets onoplosbaars tegengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |orion
dan graaf ik morgen mn debain cd maar weer eens op en ga eens gentoo en debian naast elkaar draaien, kijken of dat nieuwe perspectieven bied :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

SawDust schreef op 10 januari 2003 @ 11:32:
Echter, merk ik veel verschil als ik er slack8.1 met z'n 2.4.18 kernel opzet? M.a.w. => wordt het sysje er langzamer van?
De 2.4 kernels zijn in de meeste dingen zelfs wat sneller dan de 2.2 kernels (betere algoritmes e.d.), maar een gemiddelde 2.4 kernel is wel een kb of 100 groter dan een gemiddelde 2.2 kernel, wat je dus een beetje geheugen kost.

Ik ben geen Slackware expert, maar waarschijnlijk zijn de eisen van de software in 8.1 maar marginaal toegenomen tov. de software in 8.0.

Dus: daar zou het niet of nauwelijks trager van moeten worden.
|orion schreef op 11 januari 2003 @ 23:50:
...dat ik zo ongeveer elke week wel een andere distro instaleer, meestal switch ik tussen slackware, debian en gentoo met op het moment gentoo.
[...]
Mijn vraag was dus: welke distro (niet die commerciele zut als redhat, mandrake en suse) moet ik hebben voor een makkelijk packaging system (makkelijk instaleren&updaten) die het liefst ook nog eens up-to-date is.
Twee dingen:

* Je wilt geen Red hat, Mandrake of SuSE. Dan blijven als grote general purpose distro's over: Slackware, Debian en Gentoo. Maar die heb je al gebruikt, dus dan kun jij uit die drie waarschijnlijk beter kiezen dan wij ;)

* Je wilt nieuwe software, maar ook betrouwbaarheid. Dat is lastig, want die twee zaken zijn omgekeerd evenredig, dus je zult toch een beetje moeten comprimitteren.
Sid is over het algemeen erg up to date; alleen sommige dingen laggen wat. XFree86 bijvoorbeeld (niet in de laatste plaats omdat Debian XFree86 moet porten naar architecturen waar niemand anders XFree86 naar port) en KDE3 (KDE3 wordt pas geintroduceerd als de gcc 2.95 -> gcc 3.2 transitie - welke nu bezig is - klaar is).

Ik draai al ruim twee jaar Debian Unstable, en de breakage valt mij over het algemeen erg mee. Meestal is het iets in de geest van een dependancy die niet klopt, of een package dat niet volledig wil installeren ofzo... Is meestal na één of twee dagen gefixt. Echte problemen (kaputte libc6 bijvoorbeeld) zijn zeldzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |orion
dingen als kde3 kan ik nog wel van apt-get.org vissen, maar als ik bijvoorbeeld wine wil instaleren doet ie moeilijk. Ik bedenk me net ook dat het systeem van debian me niet verbied mn eigen software te compilen dus als zoiets mis gaat, dan trek ik gewoon mn compiler uit te kast...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-09 14:12

Richard

Kuru Kuru Kururin

Ik ben op zoek naar een distro voor mijn HP Netserver 5/75 van 75Mhz, met 4x1 GB SCSI schijven. Welke zal ik nemen?

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Richard schreef op 13 januari 2003 @ 15:04:
Ik ben op zoek naar een distro voor mijn HP Netserver 5/75 van 75Mhz, met 4x1 GB SCSI schijven. Welke zal ik nemen?
Debian of Slackware. Andere distro's met grafische installers en KDE of Gnome out of the box enzo zijn waarschijnlijk veel te zwaar (al hangt dat ook van de hoeveelheid ram af).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow
  • Laatst online: 12-09 09:57

killercow

eth0

wat vinden jullie eigenlijk van lycoris desktop/lx ??

ik vind die namenlijk erg cool, en zeer makkenlijk in gebruik, ook de installatie is simpel en straight forward.

Het is geen distro voor de power-user maar voor beginners/windows mensen die geen zin hebben om MS nog een keer te spekken een heel leuk overstap idee.

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BezurK
  • Laatst online: 29-01 10:38
Birostris schreef op 10 januari 2003 @ 10:42:
256 MB zou toch genoeg moeten zijn, om een install zonder compression te maken? Er hoeft niks in behalve een mp3 en mpeg spelertje.

enneh ferengee, welke programma`s draai jij op je film/mp3 bak? Als ik de zelfde install pak als jij en de zelfde programma`s om mp3/mpeg af te spelen en onder de 200 MB uitkom, zit ik zeker goed.
En zipslack dan? Dat is een gestripte versie van slackware die in feite op een zipdisk (100mb) zou passen... probeer dat eens! :)

Rookworst zonder R is ook worst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BezurK schreef op 14 January 2003 @ 11:00:
[...]

En zipslack dan? Dat is een gestripte versie van slackware die in feite op een zipdisk (100mb) zou passen... probeer dat eens! :)
vergeet er niet bij de vertellen dat het het UMSDOS filesystem gebruikt en daardoor veel trager gaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Binnenkort ga ik bezig met linux op een z800, nu vraag ik me af welke distro (RedHat of Suse) ik het beste kan gebruiken voor deze machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• im_ik
  • Laatst online: 06-07 11:24

im_ik

dat ben ik dus

Verwijderd schreef op 15 januari 2003 @ 19:57:
Binnenkort ga ik bezig met linux op een z800, nu vraag ik me af welke distro (RedHat of Suse) ik het beste kan gebruiken voor deze machine.
Wat is een z800 machine ???
zover ik weet is de z800 een 16bit variant van de z80 cpu van zilog... ;)

Atari Terminator AI - LegoBlockX3 = ᒢᐩᐩ.ᒡᒢᑊᒻᒻᓫᔿ.ᣳᣝᐤᣜᣳ.ᐪᓫᣗᔿᑊᣕᣔᐪᐤᣗ.T008ᖟ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met een PC met mindere configuratie kun je het beste een kleine distro gebruiken. Maar om X11 goed te gebruiken moet je eigen minimaal 64-80 MB intern geheugen hebben en een goede videokaart (Dus geen S3 Trio64v2+ met 1 MB RAM). Verder een grotere HD kan geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

im_ik schreef op 15 januari 2003 @ 20:50:
[...]

Wat is een z800 machine ???
zover ik weet is de z800 een 16bit variant van de z80 cpu van zilog... ;)
IBM Mainframe zSeries

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B@RT
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 24-02-2024
Hi!

Ik gebruik nu mandrake 9.0 maar ik wil graag wat anders proberen. Debian's policy mbt. tot licensing bevalt mij wel. Het enige nadeel van debian vind ik dat de stabiele versies (stable en testing) behoorlijk achterlopen tov. mandrake en andere nieuwe distro's. Vooral het feit dat ze nog geen gnome 2 gebruiken vind ik erg vervelend.

Gentoo lijkt me ook een goede distro aangezien deze wordt geoptimaliseerd voor mijn hardware. Wat ik mis in Gentoo is het gebruik van packages (rpm, deb) die ik zonder problemen kan installeren & verwijderen.

- Ik heb gezien dat er bij debian unstable (sid) wel de nieuwste programma's worden geleverd. Is debian sid geschikt voor dagelijks gebruik op de desktop? Hoe buggy is het? Zijn het echt nightly builds of kan er zonder problemen dagelijks mee gewerkt worden?

- Hoe moeilijk is het om software te verwijderen in gentoo? Stel dat ik een nieuwe versie wil gebruiken van bijvoorbeeld gnome of KDE, gaat updaten dan makkelijk?Is gentoo geschikt om langdurig te gebruiken zonder steeds opnieuw te installeren of is het gebruikelijk om na een paar maanden weer opnieuw te beginnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Birostris schreef op 10 January 2003 @ 10:42:

Er draait in princiepe inetd samba ssh mplayer en logging verder staan er nog dingen op de disk om lokaal te kunnen compilen enzo er staat misschien ook nog wel X ik kan dselect niet meer opstarten om te checken :)
<code> unable to fill /var/lib/dpkg/updates/tmp.i with padding: No space left on device </code>

Ik denk ook dat het wel kleiner kan nu, maar ik heb geen zin meer om moeite te gaan doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

B@RT schreef op 16 januari 2003 @ 08:56:
Hi!

Ik gebruik nu mandrake 9.0 maar ik wil graag wat anders proberen. Debian's policy mbt. tot licensing bevalt mij wel. Het enige nadeel van debian vind ik dat de stabiele versies (stable en testing) behoorlijk achterlopen tov. mandrake en andere nieuwe distro's. Vooral het feit dat ze nog geen gnome 2 gebruiken vind ik erg vervelend.

Gentoo lijkt me ook een goede distro aangezien deze wordt geoptimaliseerd voor mijn hardware. Wat ik mis in Gentoo is het gebruik van packages (rpm, deb) die ik zonder problemen kan installeren & verwijderen.

- Ik heb gezien dat er bij debian unstable (sid) wel de nieuwste programma's worden geleverd. Is debian sid geschikt voor dagelijks gebruik op de desktop? Hoe buggy is het? Zijn het echt nightly builds of kan er zonder problemen dagelijks mee gewerkt worden?

- Hoe moeilijk is het om software te verwijderen in gentoo? Stel dat ik een nieuwe versie wil gebruiken van bijvoorbeeld gnome of KDE, gaat updaten dan makkelijk?Is gentoo geschikt om langdurig te gebruiken zonder steeds opnieuw te installeren of is het gebruikelijk om na een paar maanden weer opnieuw te beginnen?
Ik gebruik nu al heel lang debian unstable op mijn laptop en op mijn desktop en dat bevalt prima. Heel soms gebeurt het dat een package langer dan een dag niet te installeren is. Zorg dus gewoon dat als je je systeem update dat je goed op de hoogte bent.

Ik ken ook iemand die woody op haar laptop draait met een recente openoffice, en daar is gnome2 door haarzelf op gezet door het gewoon te compilen :)
dus dat zou ook kunnen
alleen ff uitzoeken hoe je een debje kunt maken enzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

B@RT schreef op 16 januari 2003 @ 08:56:
Het enige nadeel van debian vind ik dat de stabiele versies (stable en testing) behoorlijk achterlopen tov. mandrake en andere nieuwe distro's.
Debian Stable is ook gericht op betrouwbaarheid, en dus lang getest. En dat gaat moeilijk samen met de laatste nieuwe software.
Ik heb gezien dat er bij debian unstable (sid) wel de nieuwste programma's worden geleverd. Is debian sid geschikt voor dagelijks gebruik op de desktop? Hoe buggy is het? Zijn het echt nightly builds of kan er zonder problemen dagelijks mee gewerkt worden?
Het valt wel mee. Meestal zijn het kleinere dingen, echte breakage is vrij zeldzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sv3n
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:40
Ik heb een 333 mHz celeron met 64 mb ram waar ik linux op wil gaan zetten. Ik heb red hat 7.3 al meerdere malen geprobeerd te installeren maar dat wou niet 8)7 Ik ben nu bezig met een suse 8.1 install maar die komt niet verder dan: even de pakket selectie evalueren. Of is het normaal dat dat meer als een uur duurt :(

Nu moet ik dus waarschijnlijk weer op zoek naar een andere distrubutie, ik wil er graag 1 die ik via ftp kan installeren. Ik ben een linux n00b dus ik moet nog aan linux wennen ;) Ik ga op die bak inet, irc/msn en downloaden gebruiken. Welke moet ik nou nemen, mandrake :?

Last.fm
Films!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb wel een goeie ervaring met debian als begginneling vindt ik dit een leuk en redelijk makelijk te installen en draaid op ouwe gammele bakjes :P

[ik gebruik dan wel CMD modus]

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2003 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Debian Stable voor op de server, Debian Testing of Unstable voor op de desktop. Zo doe ik het :)

Gentoo is ook leuk, maar tijdrovend om te installeren en met FreeBSD heb ik ook goede ervaringen.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mpdrichel
Even een vraag tussen door. (ik zou niet weten waar ik het anders moet posten) Wat zijn de minimum systeemeisen voor Redhat 7.3? Want ik wil het proberen op een P166

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mmm heb niet veel ervaring met readhat maar ik heb zelf suse 7.0 nog wel eens op een p166 gedraait dus het is zeker te doen.
ook X is te doen, maar dan moet je het wel minimalisties houden.
(geen mozilla enzo :) (opera draait redelijk))

maar voor wat chat, muziek en surf werk is het goed te doen.
ik heb het zelfs voor elkaar gekregen om VCD'tjes er op te kunnen draaien
met nog een redelijke fps :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ge-flopt
  • Laatst online: 11:12
Mpdrichel schreef op 17 januari 2003 @ 22:53:
Even een vraag tussen door. (ik zou niet weten waar ik het anders moet posten) Wat zijn de minimum systeemeisen voor Redhat 7.3? Want ik wil het proberen op een P166
Dat ligt eraan wat je ermee wilt gaan doen. Op een P-166 zou ik persoonlijk geen X gaan draaien, maar wil je met de shell gaan werken en vanaf daar b.v. mp3-tjes draaien is het geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik ben op zoek naar een eenvoudige distributie die goed draait op een P1-166MMX, met 32 mb ram. Hij moet als beveiligde ftp server gaan dienen. Hij zal achter een firewall gaan draaien, dus enige beveiliging is al aanwezig.

Ik ben niet zo thuis in de diverse distributies, ik weet dat Mandrake en SuSe het eenvoudigst zijn, maar misschien dat een andere distributie een goede FTP-server bevat? :?

Kan iemand mij wat tips geven? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die goede FTP server (bijvoorbeeld ProFTPD) zit wel bij de meeste Linux distro's. Voor een dergelijke machine zou je het beste iets van Slackware of Debian kunnen gebruiken. Kost je iets meer moeite om te installeren, maar draait met de gegeven specs gewoon goed. Bij de meer gebruiksvriendelijke distributies loop je al snel tegen te weinig geheugen voor de installatie aan, bovendien installeren en starten deze veel meer (niet noodzakelijke) processen zodat ze over het algemeen wat meer resources gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ah, dank voor je antwoord. :)

Het geheugen is eventueel nog wel uit te breiden naar 64 mb. En de installatie zullen we met zijn 2-en ook nog wel uitkomen. Ik heb nog een slackware cd liggen (versie 7.2), we gaan er morgen eens mee aan de gang. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

BreadFan schreef op 20 januari 2003 @ 14:33:
Ah, dank voor je antwoord. :)

Het geheugen is eventueel nog wel uit te breiden naar 64 mb. En de installatie zullen we met zijn 2-en ook nog wel uitkomen. Ik heb nog een slackware cd liggen (versie 7.2), we gaan er morgen eens mee aan de gang. :)
ik ben begonnen met redhat 8.0, en eigenlijk meteen overgestapt naar slackware8.1 (als complete linuxn00b dus). bevalt ZEER goed, nog geen seconde spijt van gehad. Dus ik kan je bij deze slackware echt aanraden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jefje
  • Laatst online: 21-12-2021
binnenkort krijgt ons hostingbedrijf een nieuwe server..

ASUS a7v moederboard
AMD athlon 1.3ghz met 266FSB
256 mb pc133 sdram
40 GB 7200 RPM
Realtek netwerkkaart
VGA kaart 2 MB
Hd Cooler
19" Kast

wat kunnen wij als HOSTINGBEDRIJF nou het beste kiezen als OS?

OpenBSD of FreeBSD??

Geef ook ff verklaring

dank je :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpin
  • Laatst online: 21-12-2022
iemand ervaring met yoper ?
http://www.yoper.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jefje: nog ff afgezien van de eventuele hardware ondersteuning,
1) Welke van de 2 ken je het beste?
2) Heb je als hostingbedrijf geen beheerder die dit soort dingen voor je kan bedenken?

Imo zou het niet zozeer de keuze f/obsd zijn, maar meer de keuze bsd/lnx. Dit omdat obsd niet zo wezelijk verschilt van fbsd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jefje
op dit moment staat er openbsd op de server, maar we willen graag alles in groepen indelen met diskquota's en dergelijke is dat met beide mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zowel FreeBSD als OpenBSD als Linux ondersteunen quota's. Btw, de website van je hostingbedrijf werkt slecht onder phoenix/linux...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jefje
okeej dankje..

wat werkt er slecht aan de website?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

offtopic:
Ik zie overal \ 's, en bij de jambelle site werkt het "skip intro" knopje niet... Zal vanavond mischien ff wat screendumps maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:57
jefje schreef op 20 januari 2003 @ 17:15:
okeej dankje..

wat werkt er slecht aan de website?

Dat werkt er slecht aan, en dat is dan nog met HTML 4.0 Transitional mode.

Het zou al wel helpen als je &nbsp; schrijft inplaats van &nbsp zonder puntkomma aan het eind (ga je me vertellen dat IE dat in feite zelfs gewoon accepteert :? )

Wat betreft je keus: net wat je zelf fijn vindt. Beide kunnen alles wat je wil, ik zou zelf FreeBSD kiezen (als het al geen Linux werd) maar dat is puur omdat ik het beter ken dan OpenBSD.

[ Voor 4% gewijzigd door Wilke op 20-01-2003 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpin
  • Laatst online: 21-12-2022
Geen reactie op mijn vraag, eerder gepost, dus zat niks anders op om het zelf uit te proberen.
YOPER op een oude bak gezet, een pentium II 233 128 mb ram + een 4gig hd
Moet zeggen het vliegt :) en kan alle pakketten van de grote distroos gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

B@RT schreef op 16 January 2003 @ 08:56:
...
...
gentoo heeft wel degelijk een package management systeem, namelijk dmv ebuilds: dat zijn files waarin staat waar de source vandaan moet worden gehaald en op welke manier geinstalleerd moet worden, met behulp daarvan kan het dus weer net zo makkelijk verwijderd worden

'emerge packagenaam' installeert een package en verwijderen gaat dan heel makkelijk met 'emerge unmerge packagenaam' dus daar hef je je geen zorgen over te maken

ook updaten gaat heel makkelijk, je kan zo zien wat er allemaal geupdate kan worden en met 1 commando kan je alles updaten als je dat wilt

ik gebruik het al een half jaar en heb het maar een paar keer opnieuw geinstalleert (bij de overstap van gcc 2.95 naar gcc 3.2 en omdat mn root filesytem corrupted was), je systeem blijft over het algemeen vrij schoon, je kan het natuurlijk helemaal vol gooien met zooi als je dat zou willen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur
  • Laatst online: 12:51

woutur

Klauwtjes uit!

Ik zit een beetje met een dilemma. Ik draai nu thuis een server met redhat 7.2 en een 2.4.19 kernel. Wat ik fijn vind is dat users aanmaken een koekje is (krijgen meteen een homedir en dergelijken) en als je apache installeert dan gaat dat ook soepel (startup scriptje erbij e.d.). Helaas neemt een minimale install van RH zo'n beetje 450 mb in beslag (niet te vergelijken maar voor de grap: win95 vraagt 50 mb voor een schone install).
Ik wil graag dat deze server gaat dienen als router, fileserver (samba), http server (apache, PHP, MySQL), FTP server (proftpd) en wil nog wat andere dingen draaien (Teamspeak server, MRTG, PsyBNC, SSHD). Dat zijn dingen die de bak op het moment al doet. Ik ben binnenkort aan een reinstall toe en wil graag een compactere install zodat ik mijn netwerk gebruikers wat meer ruimte kan geven om hun dingetjes op de server te kunnen backuppen en delen.
Welke distro leent zich voor een compactere install? Ik had al wat gelezen over Debian en Slackware maar zijn die even gemakkelijk in het users aanmaken e.d.?
Ik heb in ieder geval geen behoefte aan grafische meuk, het moet puur een serverinstall worden.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Platypussy
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-09 14:31
users aanmaken doe je gewoon in de command line met "adduser $naam", en dan een password opgeven en klaar is kees.. Gewoon Slack of Debian gebruiken dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur
  • Laatst online: 12:51

woutur

Klauwtjes uit!

Ik had het idee dat RH een of ander adduser script had die meteen een profile en een homedir aanmaakte en daar uniek mee was... Ik weet ook niet waar ik dat vandaan haal :)

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.