Welk OS (bv. Linux distro) moet ik nemen? Part 2

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste
Acties:
  • 4.661 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha_Butcha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 18:05
okay, dan maar een sleur 'n pleur van me eigen topic:

Situatieschets:

ADSL verbinding, verdeeld door een 486 die smoothwall draait. Naast de gebruikelijke werkstations, een stel servers: Interne DNS, LAMP, LDAP etc. (1 linux bak en 1 win2k bak, kweetut :x )

Probleem:

Ik diverse "distro's" uitgeprobeerd, waaronder Smoothwall en FreeSCO. Ik draai nu Smoothwall 2.0 beta. Alleen ik word een beetje zat van die zooi die het maar half doet, en ik heb het gevoel dat ik niet helemaal controle heb, want ik kan zelf nix erbij zetten, en weet niet waar de zooi staat.

Ik wil dus graag een compacte distro hebben, met alleen erop, wat ik nodig vind, niet van die extra bullshit.

Vraag is dus nu, kan ik beter met LFS in de weer (heb redelijke ervaring met linux: debian, RH, SuSe, Slackware, Gentoo en ik kan wel wat scripten) of kan ik beter een distro (denk debian of Slack) pakken en die helemaal strippen?

Als ik LFS moet doen, kan ik dan die HD van de 486 in een snellere bak pleuren o.i.d. om de compile tijd te omzeilen/verkleinen. En ten 2e: kan ik er zelf mijn eigen "distro" mee bouwen (dat ik dus als om een of andere manier de installatie kwijt raak, dan een cd'tje ofzow er in pleur, en dan de zooi gewoon kan installeren)? Of wordt er iets anders gebruikt om een reguliere distro te bouwen?

Debian heb ik op me andere linuxbak staan, werkt wel lekker, maar helaas zijn ze nogal traag met updaten : / Gentoo is me iets te bleeding edge. Slackware heb ik ook mee gewerkt, wel relaxed, behalve de initscripts, die vond ik wat minder.

Eisen

dan vergeten, dan maar ff toevogen:

router (safe lan + DMZ), VPN, DHCPd/DNS, IDS en een externe modem voor inbellen/backup eventueel en ik wil er in principe niet naar om hoeven te kijken (maar dat spreekt voor zich)

Als ik dus een distro het beste kan strippen, waar moet ik opletten dan?

[ Voor 9% gewijzigd door Tha_Butcha op 04-06-2003 23:20 ]

Compromises are for the weak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-03 17:54

smokalot

titel onder

LFS installatie is een hoop werk, en zelfs dan heb je dingen in je install die misschien helemaal niet nodig vindt voor je router (compilers bv). Je kunt wel die hdd in een andere bak schuiven en daar compileren, als je maar oppast met compiler flags (die 486 heeft vast geen 3DNow!, MMX, SSE, t is niet eens een 586!).
"eigen distro maken" ehm, gaat een hoop werk inzitten als je er een mooi menu enzo in wil hebben, en dynamisch wilt bepalen wat je installeert, maar gewoon backuppen naar tar.gz op cd en je kunt m terugzetten wanneer je wilt...

Lijkt mij het simpelst om wat meer uit te zoeken over freesco/smoothwall, en dan evt. naar je hand te zetten.

It sounds like it could be either bad hardware or software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha_Butcha
met freesco en smoothwall was ik dus niet tevreden en bij smoothwall zit geen compiler, freesco weet ik niet meer

maar die eigen distro bouwen is dus niet zo moeilijk, tenzij je het allemaal fancy wil hebben, anders kan je er dus gewoon een kleine image ofzow van maken? Of is een simpele installer maken ook veel werk?

compiler flags moet ik dus ff verbouwen, en net als het bouwen van de kernel opletten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XKB
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 05-04-2021

XKB

Anonymous functional

Ik raad je sterk af om of LFS of een eigen distro te gaan bouwen voor je router/firewall. Ik denk dat je het best kan doen wat smokalot ook al zei: freesco/smoothwall nog beter analyzeren en die aanpassen. Kijk ook eens naar ipcop.

Mocht je dit echt niet willen, dan zou ik zelf een debian stable basis install doen. Die is niet groot en makkelijk uit te breiden. Heeft het voordeel dat security updates grotendeels geautomatiseerd kunnen worden en geeft je verder wel veel controle.

Choose for Choice! Choose Linux! | src van icon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 11297

Ik ben het met XKB eens, neem debian stable en installeer wat je nodig hebt. Ik denk niet dat het veel voordelen zal hebben om een LFS systeem te bouwen. Slackware kan ook nog een optie zijn als je Debian Stable te "oud" vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:07
@Tha_Butcha: ik heb zelf ook een poos geleden de overstap gemaakt van FreeSCO naar Debian. Het was eigenlijk maar om 1 ding: h.323 support. Ik heb de 0.30 versie nooit gebruikt, maar onder 0.27 was hij niet aan de gang te krijgen. Ik heb de router al een keer of 2 opnieuw geïnstalleerd, omdat ik nog niet veel ervaring had met Linux, maar nu loopt hij goed. Uit de standaardinstallatie van debian kun je een hele hoop wegpleuren. Voor het strippen van debian kun je ook eens in dit topic kijken: [rml][ Debian woody]Zo minimaal mogelijk maken[/rml]. Deadinspace en Odysseus geven daar een hele hoop packages die wel weg kunnen. Maar voor ik het vergeet, probeer niet om 'slang1' weg te gooien, daarmee gooi je ook core packages weg die daarop dependen.

Ik ben zelf niet bekend met VPN, DMZ en dat soort dingen. 'Snort' is de de facto als het op IDS aankomt, 'apt-get install snort' zou genoeg moeten zijn om hem te installeren. Ik ben overigens ook geen snort of tripwire kenner. Als ik thuis ben zal ik even een package list maken, kun je precies zien wat ik gebruik.

Edit: Dat traag met updaten kan twee dingen betekenen: 1) Je wilt wat nieuwer spul hebben dat die uit de stable- tak. Probeer dan eens 'testing' (of zelfs 'unstable') uit op de werkstation. 'Stable' betekent ook gewoon stabiel, oftewel bruikbaar voor productieservers. 2) Je vind dat ze te traag zijn met beveiligingsupdates. Als er een beveiligingslek uitkomt, dan is Debian toch vaak wel aardig snel met het patchen en distribueren van de patch. Ik heb mezelf ook lid gemaakt van de debian security announce mailinglist, maar de laatste paar weken heb ik geen updates meer gezien.

[ Voor 61% gewijzigd door Jaap-Jan op 05-06-2003 12:18 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 51988

is het de bedoeling dat ik dit hele topic moet doorlezen voordat ik een vraag stel? of is (ctrl-f op een onderwerp) steeksproefsgewijs goed zat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Anoniem: 51988 schreef op 05 June 2003 @ 12:58:
is het de bedoeling dat ik dit hele topic moet doorlezen voordat ik een vraag stel? of is (ctrl-f op een onderwerp) steeksproefsgewijs goed zat?
Dit is een van de weinige topics in NOS waar we niet van je verwachten dat je alle postings doorzoekt, je kunt, nadat je de startpost hebt gelezen, gewoon je vraag stellen.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ok, thx, ik hoopte al een beetje hierop, linux laat je al genoeg lezen, en deze draad is nou niet echt lekker om door te lezen.

ik heb rh9 gekocht voor op me desktop, en ik heb ook nog een laptop, een armada 1750 het is een 366mhz met 128mb geheuge en een 4mb ati rage. en ik vind redhat9 en vooral eigenlijk mozilla errug traag.
ik hoor in deze thread vooral dat slackware gentoo en debian de lichtere versies zijn, maar ik hoor ook dat het doe-het-zelf versies zijn (daarom juist licht neem ik aan).

vraag1:ik zit nu dus een maandje te kloten met rh9 is een doe-het-zelf dan aan te raden?
vraag2:kan ik ook makkelijk een distro als mandrake of redhat nemen en die "sneller, lichter" maken of is daar weinig uit te halen (door bijvoorbeeld een andere explorer te gebruiken ipv mozilla)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi

moto-moi

Anoniem: 51988 schreef op 05 juni 2003 @ 13:15:
ik heb rh9 gekocht voor op me desktop, en ik heb ook nog een laptop, een armada 1750 het is een 366mhz met 128mb geheuge en een 4mb ati rage. en ik vind redhat9 en vooral eigenlijk mozilla errug traag.
Mozilla is altijd traag, probeer eens Galeon of Konqueror, die zijn een stuk sneller.
ik hoor in deze thread vooral dat slackware gentoo en debian de lichtere versies zijn, maar ik hoor ook dat het doe-het-zelf versies zijn (daarom juist licht neem ik aan).
Debian en Slackware zijn wat meer basic dan Mandrake, SuSE of RedHat, ze laten meer over aan de gebruiker, waardoor sommigen het moeilijker vinden om op te zetten, anderen willen niet anders, omdat hun geen vast patroon wordt opgelegd, zoals dat wel is bij de 3 bovengenoemde distro's.
vraag1:ik zit nu dus een maandje te kloten met rh9 is een doe-het-zelf dan aan te raden?
Als je alleen vindt dat Mozilla traag werkt, dan zou ik niet aan Debian of Slackware beginnen. Je hebt volgens de opgave van RedHat wel wat te weinig geheugen, aangeraden wordt tenminste 192 MB intern, maar dat zal niet al te veel problemen opleveren denk ik, zolang je niet OpenOffice 10 keer opstart ofzo :+
Alleen je processor is vrij traag, al zijn zijn er zat mensen ( * moto-moi wijst naar deadinspace ) die gewoon nog dagelijks werken op een P3 500..
vraag2:kan ik ook makkelijk een distro als mandrake of redhat nemen en die "sneller, lichter" maken of is daar weinig uit te halen (door bijvoorbeeld een andere explorer te gebruiken ipv mozilla)
Jups, je kunt Mozilla door bovengenoemde programma's vervangen, of je kunt, als je het dan nog steeds traag vindt, Gnome of KDE vervangen door bijv. Windowmaker, Fluxbox of Enlightenment, dat zal je laptop een stevige boost qua snelheid geven denk ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
Mozilla is altijd traag, probeer eens Galeon of Konqueror, die zijn een stuk sneller.
Probeer ook eens Firebird, deze is al een stuk sneller dan Mozilla.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

k bedankt voor de tips,
ik ga in ieder geval enlightenment proberen, want daar heb ik meer goede dingen over gehoord (wel ff down-tunen). en een mozilla vervanger (firebird, of galeon), ff googlen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 75230

Anoniem: 25015 schreef op 19 mei 2003 @ 14:05:
Welke Distro is het best geschik voor een FileServer?

- Moet betrouwbaar zijn.
- Snel.
- Hardware ondersteunen (scsi raid enzo).
- Makkelijk maar toch "licht", dus niet teveel fratsen/onzin.
- SMB ondersteunen.
Kijk eens naar e-smith. Is gebaseerd op redhat, dus ondersteuning voor "alle" hardware is te vinden. En makkelijker dan dit krijg je het echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
Ik heb m'n packagelist even on-line gezet: Debian Packages for Router.

De opmerkingen mogen misschien heel 'basic' zijn, het zorgt ervoor dat je er beter let op wat je nodig hebt. Het zijn 146 pakketjes met ongeveer 10.000 bestanden. Dat is samen goed voor ongeveer 150MB. Er zijn programma's als Apache + PHP4 + Perl, Samba, DHCP3-server en -client, DNSMasq (géén BIND), squid, NTPDate, Distributed.net client en proxy (van de distributed.net server, dus geen debian package) + PPStats + GNUPlot (voor statistieken, leuk als je }:O }:O met proxy draait). Als je dat niet draait, dan kunnen er weer heel wat pakketjes weg.

Als je alleen deze packages installeert, kun je geen programma's meer compileren. Standaard heeft Debian wel compilers aan boord, maar die zijn eruit gesloopt omdat de meeste/ alle programma's wel als debs zijn te verkrijgen.

En wat is eigenlijk 'Safe LAN'? Ik kan er nauwelijks informatie over vinden.

[ Voor 25% gewijzigd door Jaap-Jan op 05-06-2003 20:21 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha_Butcha
thx japie, voor het advies en de zooi online zetten (netjes uitgetikt !)

met safe lan bedoelde ik eigenlijk vooral dat het deel waar de werkstations staan, helemaal secured is, met iptables en dergelijke; beetje snel opgeschreven van daar. En dat ik dan me servertjes gewoon in een DMZ pleur.

meer dan 150 mb kan er ook niet op (heb nog andere HD'tjes liggen, but still)

is woody trouwens niet te zwaar voor woody met 2.4?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 84590

ik heb een amd 333mhz met cd-r en cd en 128 ram, 13 gig hd, momenteel staat er mandrake (bamboo) op, maar de installatie lukte pas na de 8e keer en nu werkt alles nog niet behoorlijk. iemand een beter idee? heb hem nodig voor: cd'tjes branden, office applicaties (liefst MS office compatibel), en muziek en mp3tjes te spelen, liefst een mooie grafische interface die snel en eenvoudig werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:08
Escrimador schreef op 18 May 2003 @ 23:46:
[...]
En zonder hier een flamewar te starten, ik snap de overstap naar RedHat/Mandrake/Suse niet. Met hun volledige standaard desktops, configtools (die je eigen wijzigingen nog al eens te niet doen) beginnen het steeds meer (MS)windows-wannabees te worden.

Linux/unix wil je toch juist om alles zelf in de hand te hebben, te zien wat er gebeurt (naast natuurlijk het opensource "gevoel", stabiliteit, enzovoorts).

Enerzijds is het mooi voor linux in het algemeen, dat al die distro's het zo makkelijk maken en het zo "groot" kan worden. Anderzijds gaan voor mij veel distro's dezelfde kant op als ms windows (naja dat is wel een beetje overdreven maar ik overdrijf graag).
Bij GNU/Linux gaat het juist meer op vrijgeid, en daamee ook KEUZEvrijheid. Een gebruiker moet dus de keuze hebben tussen CLI en GUI, OO.org en Koffice etc.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 80939

quote: Sade
ok, thx, ik hoopte al een beetje hierop, linux laat je al genoeg lezen, en deze draad is nou niet echt lekker om door te lezen.

Als een andere browser gebruiken niet voldoende moet je een andere window manager installeren.(Een simpele zoals ICEWM of Blackbox)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
@madman2003:
Anoniem: 51988 schreef op 05 juni 2003 @ 14:15:
k bedankt voor de tips,
ik ga in ieder geval enlightenment proberen, want daar heb ik meer goede dingen over gehoord (wel ff down-tunen). en een mozilla vervanger (firebird, of galeon), ff googlen
Had sade zelf ook al opgemerkt :+.

@Tha_Butcher: In die 150MB heb ik de logs en de cachedirectory van squid niet meegeteld. De logs waren bij mij 6,6MB en de squid-cache 150MB.

En wat is zwaar? Ik heb ook 2.2 op dat systeem gedraaid, maar het werd er niet merkbaar trager van. Ik heb trouwens de kernel-source uit 'unstable' gehaald en gecompileerd op een ander debian bakkie (mijn eigen computertje). In de kernel-image die Debian levert, zit nooit h.323 (NetMeeting) ondersteuning. Als je dat nodig hebt kun je die erbij patchen met Patch-O-Matic. Hij zit tussen de 'extra' -patches.

[ Voor 4% gewijzigd door Jaap-Jan op 06-06-2003 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37013

Kan je met Debian een grafische installatie doen? En kan je in X (KDE/Gnome/enz) werken? Ik zoek en distributie die tegelijktijd me niet meteen 'een bepaalde richting opstuurt' zoals ik ergens zag staan, dus ik wil zoveel mogelijk controle en het moet logisch, overzichtelijk en liefst ook simpel zijn opgebouwd. Tegelijkertijd moet je er natuurlijk wel alles mee kunnen, inclusief goed in X werken :). Het is voor een desktop pc, maar misschien stel ik hem ook wel als servertje in om te oefenen. Ik ben verder een linux-noob (op een paar weken klooien in redhat 6/7 na), maar zolang er maar een vangnet als X is red ik het denk ik wel. En last but not least: hij moet wel goed uit te breiden zijn, want ik zal wel Star/Open Office enzo gaan gebruiken. Ik ben veeleisend, ik weet het, maar er moet haast wel iets goeds zijn :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Japie_17 schreef op 06 juni 2003 @ 08:28:
@madman2003:
[...]
Had sade zelf ook al opgemerkt :+.
Yep maar Sade had zichzelf ook lekker overschat, ik krijg enlightenment niet aan de praat en firebird ook niet :'(
bij enlightenment kan ik fnlib(5.1) niet installeren omdat deze imlib(1.9.14) nodig heeft, en imlib heb ik juist daarvoor geinstalleerd (./configure;make;make install). en zonder fnlib installeerd enlightenment niet. helaas zijn er van die fnlib en imlib geen rpms voor mijn systeem. voor enlightenment wel maar die valt dus over dependencies.

en van de installatie van firebird snap ik nix, volgens de manual moet ik dingen intypen als:
cvs co -f mozilla/client.mk
maar dan krijg ik foute meldingen, ik weet ook niet wat cvs is, maarja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

Anoniem: 51988 schreef op 06 juni 2003 @ 12:53:
[...]

Yep maar Sade had zichzelf ook lekker overschat, ik krijg enlightenment niet aan de praat en firebird ook niet :'(
bij enlightenment kan ik fnlib(5.1) niet installeren omdat deze imlib(1.9.14) nodig heeft, en imlib heb ik juist daarvoor geinstalleerd (./configure;make;make install). en zonder fnlib installeerd enlightenment niet. helaas zijn er van die fnlib en imlib geen rpms voor mijn systeem. voor enlightenment wel maar die valt dus over dependencies.

en van de installatie van firebird snap ik nix, volgens de manual moet ik dingen intypen als:
cvs co -f mozilla/client.mk
maar dan krijg ik foute meldingen, ik weet ook niet wat cvs is, maarja.
cvs is de concurrent version system, wat inhoudt voor jou dat je zeg maar de laatste versie (van de source, ze kunnen niet alles elk uur compileren) waar ze echt NU aan werken kunt downloaden.

Is er geen stable release of, nog beter, een rpm binary beschikbaar van firebird?

edit: Laatste release is 0.6, kan niet zo snel een binary vinden, maar wel de source:
http://ftp.mozilla.org/pu...-i686-pc-linux-gnu.tar.gz

lees ook ff http://www.mozilla.org/pr...elease-notes.html#install

[ Voor 12% gewijzigd door smokalot op 06-06-2003 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

smokalot schreef op 06 June 2003 @ 13:00:
[...]

cvs is de concurrent version system, wat inhoudt voor jou dat je zeg maar de laatste versie (van de source, ze kunnen niet alles elk uur compileren) waar ze echt NU aan werken kunt downloaden.

Is er geen stable release of, nog beter, een rpm binary beschikbaar van firebird?

edit: Laatste release is 0.6, kan niet zo snel een binary vinden, maar wel de source:
http://ftp.mozilla.org/pu...-i686-pc-linux-gnu.tar.gz

lees ook ff http://www.mozilla.org/pr...elease-notes.html#install
die site heb ik gelezen en ik kan er niet echt newby install informatie uit halen. als ik die source "gunzip" en "tar -xf" dan kan ik niet de stadaard "./configure;make;make install" doen. ik heb wel een helpsite gevonden README maar als ik die uitvoer krijg ik dus een foutmelding als ik bij de cvs commandline kom.

edit:
ik denk dat dit te ver offtopic gaat, niet dat ik het erg vind maar....(wat vinden de modjes?)

haha, ik kom er nu achter dat als ik het mozillafirebird bestand open wat in de .tar stond dan open ik gewoon mozillafirebird, dus ik heb een snelkoppeling gemaakt en het werkt, alleen blijven mijn instellingen niet bewaard, als ik firebird afsluit en weer opstart dan is alles weer ongedaan.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 51988 op 06-06-2003 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Laatst online: 23-05 18:55

deadinspace

The what goes where now?

Anoniem: 37013 schreef op 06 juni 2003 @ 09:50:
Kan je met Debian een grafische installatie doen?
Nope, Debians installer is text-only. Er is wel PGI, een grafische installer voor Debian van Progeny, maar toen ik die probeerde was hij nog tamelijk brakjes imho.
En kan je in X (KDE/Gnome/enz) werken?
Ja, je kunt gewoon XFree86 en allerlei grafische programma's installeren. Ik gebruik zelf Debian (Unstable) op de desktop, en ken redelijk wat mensen die dat ook doen. Merk op dat XFree86 en grafische programma's standaard niet meegeinstalleerd worden.
Ik zoek en distributie die tegelijktijd me niet meteen 'een bepaalde richting opstuurt' zoals ik ergens zag staan, dus ik wil zoveel mogelijk controle en het moet logisch, overzichtelijk en liefst ook simpel zijn opgebouwd. Tegelijkertijd moet je er natuurlijk wel alles mee kunnen, inclusief goed in X werken :)
Dat biedt Debian in principe. Na de installatie heb je een tamelijk kaal systeem (tenzij je allerlei extra dingen hebt aangevinkt bij tasksel), waar je dan software naar keuze op kunt installeren - uit Debians package archive, of handmatig "losse" software.

Slackware en Gentoo bieden overigens in dit aspect ongeveer hetzelfde.

Voor Debian kun je een uitstekende Nederlandse handleiding vinden op http://panic.et.tudelft.n...dleiding/debian22hdl.html. Deze handleiding is helaas wat verouderd (hij is voor Debian 2.2), maar op wat details na is hij nog steeds van toepassing en hij bevat veel nuttige algemene informatie.
Anoniem: 51988 schreef op 06 June 2003 @ 13:16:
ik denk dat dit te ver offtopic gaat, niet dat ik het erg vind maar....(wat vinden de modjes?)
Die vinden ook dat het te ver offtopic gaat ;)

Dit topic is bedoeld om mensen te helpen bij hun OS/distributie keuze, niet om met beginnersvragen te helpen. Je wordt dus vriendelijk verzocht om buiten dit topic zelf met een en ander te experimenteren :)

Overigens kan ik op www.rpmfind.net (afaik een veelgebruikte bron voor RPMs) wel RPMs vinden van fnlib en imlib voor redhat/i386, dus ga daar maar eens rondkijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrJ
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-05 18:03

TrJ

debian

Ondanks de hitte een gentoo vraag:
als je een installatie doet vanaf stage 3, is het dan mogelijk achteraf het systeem te rebuilden vanaf stage 1. Ik wil gentoo nl. proberen op m'n desktop (ipv debian) maar als het bevalt heb ik niet zoveel zin in een herinstall (en om te proberen vind ik een install vanaf stage 1 iets te veel van het goede ivm een ietwat trage pc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivion
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-07-2023

Ivion

Mame Chishiki

TrJ schreef op 07 juni 2003 @ 15:30:
Ondanks de hitte een gentoo vraag:
als je een installatie doet vanaf stage 3, is het dan mogelijk achteraf het systeem te rebuilden vanaf stage 1. Ik wil gentoo nl. proberen op m'n desktop (ipv debian) maar als het bevalt heb ik niet zoveel zin in een herinstall (en om te proberen vind ik een install vanaf stage 1 iets te veel van het goede ivm een ietwat trage pc)
Dat is mogelijk, als het goed is zou een: 'emerge -eD world' voldoende moeten zijn. Ik weet niet of dit volledig correct is, maar volgens mij herbouw je hiermee het grootste gedeelte van je systeem.

This post was created by millions of tiny cows jumping around on my keyboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:25

Maximus

There is no substitute

wat kan ik het beste als File / FTP server distro bebruiken?
Het systeem staat 24:7 aan en dit zijn de specs

AMD 1000MHz
128 SD-RAM
2x 30 gb hdd
dvd spelert
aopen hq95 kastje

na lezen dacht ik tussen deze 2 een uitendelijke keuze te moeten maken:

Debian + KDE
Redhat 9.0 + KDE

KDE er nog bij omdat ik niet goed ben in scripten met de konsole

[ Voor 33% gewijzigd door Maximus op 07-06-2003 19:15 ]

PhD i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

M@ximuS schreef op 07 juni 2003 @ 19:14:
wat kan ik het beste als File / FTP server distro bebruiken?
Het systeem staat 24:7 aan en dit zijn de specs

AMD 1000MHz
128 SD-RAM
2x 30 gb hdd
dvd spelert
aopen hq95 kastje

na lezen dacht ik tussen deze 2 een uitendelijke keuze te moeten maken:

Debian + KDE
Redhat 9.0 + KDE

KDE er nog bij omdat ik niet goed ben in scripten met de konsole
en je bent wel goed met scripten in X? :S

Voor een file/ftp server kun je zo'n beetje alles gebruiken, maar ik zou je toch aanraden om X niet te installeren, je hebt er toch niet veel aan (als het draait dan draait t, en om t draaiend te krijgen zul je toch configuratiebestanden moeten wjzigen, en dat is toch gewoon text...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 64775

"Mozilla is altijd traag, probeer eens Galeon of Konqueror, die zijn een stuk sneller."

galeon vind ik het best maar firebird is ook snel,
het zijn de mouse gestures die ik gemakkelijk aan galeon vind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 57996

Anoniem: 64775 schreef op 07 June 2003 @ 21:26:
"Mozilla is altijd traag, probeer eens Galeon of Konqueror, die zijn een stuk sneller."

galeon vind ik het best maar firebird is ook snel,
het zijn de mouse gestures die ik gemakkelijk aan galeon vind
ik vind mozilla firebird beter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14126

Ik ben nieuw met linux, niet helemaal op de faculteit wordt er Solaris en Mandrake gedraaid. Alleen ik ben dus wel nieuw met het installeren/instellen/etc. van linux varianten.

Ik wil me vooral met programmeren gaan bezig houden onder linux. Dan met gcc, opengl, java. Is er een distro die speciaal voor de programmeur is ontworpen? Of wat is anders een goede distro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi

moto-moi

Anoniem: 14126 schreef op 08 juni 2003 @ 03:56:
Ik ben nieuw met linux, niet helemaal op de faculteit wordt er Solaris en Mandrake gedraaid. Alleen ik ben dus wel nieuw met het installeren/instellen/etc. van linux varianten.
Solaris is geen linux versie hoor ;)
Ik wil me vooral met programmeren gaan bezig houden onder linux. Dan met gcc, opengl, java. Is er een distro die speciaal voor de programmeur is ontworpen? Of wat is anders een goede distro?
Niet speciaal, aangezien je aangeeft dat je op de faculteit als Mandrake gebruikt, kun je het beste ook Mandrake thuis gaan draaien, goed opletten tijdens de installatie dat je ook de development spullen meeinstalleerd, en je kunt je helemaal wezeloos programmeren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi

moto-moi

Anoniem: 51988 schreef op 06 juni 2003 @ 13:16:
edit:
Ik vind het niet zo prettig eerlijk gezegd. Dit topic is puur voor de welke distro vragen, eventuele vervolgvragen, zoals jij hebt, kun je het beste in een nieuw topic plaatsen. Op die manier heb je ook de meeste kans dat je een antwoord krijgt, aangezien veel users in NOS dit topic gewoon links laten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37013

deadinspace schreef op 06 June 2003 @ 17:45:

Nope, Debians installer is text-only. Er is wel PGI, een grafische installer voor Debian van Progeny, maar toen ik die probeerde was hij nog tamelijk brakjes imho.

[...]

Dat biedt Debian in principe. Na de installatie heb je een tamelijk kaal systeem (tenzij je allerlei extra dingen hebt aangevinkt bij tasksel), waar je dan software naar keuze op kunt installeren - uit Debians package archive, of handmatig "losse" software.

[...]

Voor Debian kun je een uitstekende Nederlandse handleiding vinden op http://panic.et.tudelft.n...dleiding/debian22hdl.html. Deze handleiding is helaas wat verouderd (hij is voor Debian 2.2), maar op wat details na is hij nog steeds van toepassing en hij bevat veel nuttige algemene informatie.
- http://packages.debian.org/stable/admin/pgi.html
hier staat een beschrijving van het pgi-pakket, maar hoe moet je dat pgi nou eigenlijk gebruiken? moet je zelf de hele installatie-cd samenstellen met pgi als basis? Of gebruik je pgi alleen als "tool"?

- kaal om zelf uit te breiden: dat moet ik hebben :D (kan je - vrijwel - alle linux software in principe op een linux systeem installeren?)

- ik ga die handleiding meteen printen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Anoniem: 37013 schreef op 09 June 2003 @ 00:32:
- http://packages.debian.org/stable/admin/pgi.html
hier staat een beschrijving van het pgi-pakket, maar hoe moet je dat pgi nou eigenlijk gebruiken? moet je zelf de hele installatie-cd samenstellen met pgi als basis? Of gebruik je pgi alleen als "tool"?
Zoals je in de beschrijving kunt lezen is die package om ISO images met de PGI installer te maken. Hiervoor heb je dus al een werkend GNU/Linux systeem nodig. Wat jij nodig hebt is één van die ISO's die met bovenstaand programma gemaakt zijn ;)
- kaal om zelf uit te breiden: dat moet ik hebben :D (kan je - vrijwel - alle linux software in principe op een linux systeem installeren?)
Ja, vrijwel alle.
Je kunt wat problemen tegenkomen met sterk verouderde software, of met software die bijvoorbeeld alleen als rpms verspreid worden (sommige commerciele programma's bijvoorbeeld), maar vrijwel alles is aan de praat te krijgen, het kost soms alleen enige moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thc_Nbl
  • Laatst online: 21-05 22:24
Ik weet niet of iemand deze al gepost heeft ,

http://www.distrowatch.com/index.php?language=EN

;-)

wel veel pagina's hoorr....

Zelf vind ik debian nog steeds erg fijn...

ehhh.. noppes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExcaliburDexter
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-05 07:07
ExcaliburDexter schreef op 08 mei 2003 @ 14:21:
Hoi, ik ben opzoek naar een linux distro voor een Compaq proliant 5500 (4*pentium pro 200Mhz) het oude beestje hoeft zich nog alleen maar met filesharing bezig te gaan houden.
deadinspace schreef op 08 mei 2003 @ 18:47:
Waarschijnlijk is Slackware of Debian het geschiktst. [......]
ff een update hoe het is afgelopen. Ik ben dus voor Debian gegaan, op dit moment draait alles perfect, het heeft me veel zweet en moeite gekost (MCSE only :P ) maar na heel wat HowTo's is het me toch gelukt. Mijn dank :>

(BTW mijn hoofdPC heeft nu een dual boot ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joppe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-05 15:04
Welke distro zou ik het beste kunnen gebruiken voor het volgende systeem:

P166MMX
16MB Ram
1x400mb schijf
1x120mb schijf (swap)
Matrox MGA Graphics
14" VGA Monitor

Ik ben op zoek naar een redelijk eenvoudig te installeren distro, smbfs moet ondersteund worden. Ik wil hem gebruiken als desktop.
Ik heb al wat geprobeert met verschillende distro's, maar dat werkte allemaal niet erg: Redhat 6.2 (resolutie van 320x240) en Debian (X wilde niet eens starten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAMAGE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 29-04 19:48

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Joppe schreef op 21 June 2003 @ 15:34:

P166MMX
16MB Ram
1x400mb schijf
1x120mb schijf (swap)
Matrox MGA Graphics
14" VGA Monitor

Ik ben op zoek naar een redelijk eenvoudig te installeren distro, smbfs moet ondersteund worden. Ik wil hem gebruiken als desktop.
Ik heb al wat geprobeert met verschillende distro's, maar dat werkte allemaal niet erg: Redhat 6.2 (resolutie van 320x240) en Debian (X wilde niet eens starten)
wow dit is wel vet mager voor een desktop hoor... ik draai op debian woody (3.0) en kernel 2.4.18-bf2.4 met XFS als file system, en daar op draai ik KDE 3.1.2

De pc is een 1ghz thunderbird met 128 mb ddr ram op een msi plankje. Als videokaart heb ik een tnt2. het draait opzich wel lekker maar niet echt super snel ofzo... je kunt het beste toch debian gaan gebruiken denk ik, en dat x niet start ligt aan dat je framebuffer aan hebt staan geloof ik. Ik heb een debian desktop aan de praat gehad op een p133 met 32 mb ram en dat was SUPER traag.. tenminste het installeren duurde erg lang...

Have fun en suc6 zou ik zeggen...

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi

moto-moi

Joppe schreef op 21 June 2003 @ 15:34:
P166MMX
16MB Ram
1x400mb schijf
1x120mb schijf (swap)
Matrox MGA Graphics
14" VGA Monitor
Mjah, op zich kun je hier prima debian op draaien, alleen heb je gewoon te weinig geheugen. Met 64 MB zou het al een stuk beter draaien.
Debian zul je dan moeten installeren met bijv. windowmaker of Enlightenment 0.16.X, of windowmaker o.i.d..<
Mocht het je niet waard zijn om er zoveel geheugen bij te prikken, dan zou ik er lekker windows op laten staan, want X heeft gewoon meer geheugen nodig.
Eventueel kun je er wel een leuk routertje van maken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martink
  • Laatst online: 11-02 12:38
ik heb een pc en die moet internet sharen

120MHZ 32MB geheugen 2x 2gig scsi schrijven en cdspeler

ik heb freesco geprobeert maar zal niet weten hoe ik die moet instellen dat hij verbind via ethernet kaart naar modem hij zoekt alleen via com port :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allochtoon
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Allochtoon

bakhar

Ok ik heb wat oude hardware bij elkaar geplukt om nog een linux systeempje in elkaar te draaien. ( nu 1 server en 1 desktop draaien, beide woody) Maargoed, dat systeempje is een k6-166 met 128 mb en een 40 mb harde schijf :P

Gebruik van die pc is eigenlijk alleen IRCen.
iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-05 20:24
Okeej, heb nu al een beetje ervaring met enkele distro's van Linux, nu wil ik toch overstapje gaan maken naar Linux, en er echt serieus mee werken.

Systeem:
Moederbord: Abit KT7E
Processor: AMD Duron 900
Geheugen: 256 SDRam PC100
Harddisk: Maxtor 40.0 GB / 5200 RPM
Grafische Kaart: Geforce 2 MX400
Geluidskaart: Avance Logic ALS4000

:? Wat moet er allemaal mee gebeuren dan? :?
Het is de bedoeling dat deze computer MP3's kan afspelen (xmms), MSN/ICQ met logging voor MSN gesprekken. Ik wil in ieder geval KDE 3.1, en ik wil GNOME 2.2 ook eens gaan proberen, gewoon ff lekker testen. Surfen moet ook lekker gaan, en snel (dus geen Mozilla, maar firebird oid). Voor de rest themes bakken want het moet er mooi uit gaan zien (desktop), en het systeem moet ook nog een beetje snelheid houden (dus niet miljoenen packages als je d'r maar 10.000 nodig hebt ;) )

:? Okeej, maar je hebt al eens getest, problemen??? :?
Ja. ik krijg de ALS4000 chipset (geluid) dus echt niet aan de gang. Heb weinig ervaring met kernels compilen, maar het liefst wil ik geluid al meteen vanaf de install goed hebben geregeld, dus dat word paramaters opgeven tijdens install voor de kernel denk ik?

:? Wat von jie noe 't lekkerst werken? :?
Debian. Maarja, sound enzo.

:? Samengevat? :?
Moet goed gaan met ALSA4000 chipset, word gebruikt voor MP3's luisteren, MSN/ICQ moet goed geregeld zijn, en dockable in tray!, dat is niet echt distro afhankelijk volgens mij bdw ;)

PS: Bij mandrake werkte het geluid vanaf install al perfect, niets meer aan hoeven doen.

[ Voor 6% gewijzigd door RedHat op 02-07-2003 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 84462

redhat,

Je geeft zelf het antwoord al ????? eventueel is redhat ook een optie. tja, wat je verder nog wil is een kwestie van de benodigde rpm'tjes downloaden en installen. Je desktop zal je altijd naar je eigen wensen moeten configureren. Daar is geen kant en klare oplossing voor.
(die zou ik trouwens ook niet willen ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
Ik heb RedHat ook wel n's geprobeerd, vroeger 6.2 servertje, dat liep wel ok, maar als desktop vind ik RedHat niet fijn werken, vooral door dependency's, dan werkt apt-get toch wel lekker snel :P

Ik denk dat ik gewoon weer Debian wil gaan draaien, met KDE 3.1.2 en dan maar hopen dat het geluid nu wel gaat lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 84462

Ga je nu Redhat 6.2 erbij halen ???? Een beetje uit de tijd(werkt overigens perfect als server). Zelf gebruik ik redhat 9.0 als desktop, en ben dik tevreden mee, hij voldoet aan mijn eisen en wensen. apt-get is een mooie tool, ze hebben hem ook gepoort naar redhat, ik weet alleen niet hoe hij functioneert onder rh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 34437

na een paar weekjes SuSe 8.2 PRO getest te hebben kan ik je het tenzeerste aanraden, als je distributie zoekt die makkelijk te installeren/configureren is.
enige nadeel is dat je moet betalen, maar krijg je wel wat voor, 5cds,2dvds 2uitgebreide boeken,1 voor de gebruiker en een ander voor de "admin"

ik run de setup icm ximian desktop 2 en het loopt als een trein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
Anoniem: 84462 schreef op 02 July 2003 @ 14:49:
Ga je nu Redhat 6.2 erbij halen ???? Een beetje uit de tijd(werkt overigens perfect als server). Zelf gebruik ik redhat 9.0 als desktop, en ben dik tevreden mee, hij voldoet aan mijn eisen en wensen. apt-get is een mooie tool, ze hebben hem ook gepoort naar redhat, ik weet alleen niet hoe hij functioneert onder rh.
Nee, ik zeg alleen dat toen die tijd RedHat 6.2 perfect voldeed aan de eisen die ik op dat moment stelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Anubis
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-11-2024
Ik heb sinds vandaag een op Redhat gebaseerde distro geinstalleerd -> J.A.M.D. 0.0.6

Geweldige distro, hij installeert ten minste geen lading bagger en een miljoen dubbele programma's (tuurlijk kan je allemaal wel instellen bij andere distro's maar dan download je ook voor). Hij is gewoon lekker gestript (is dan ook maar 1 cd).

Alles zit er op wat ik nodig heb daarintegen:
- Browser (mozilla)
- Mail (Evolution)
- Open Office
- FTP (KBear)
- MPlayer
- Xmms
Allemaal redelijk standaard natuurlijk, maar precies wat ik zocht.

Nvidia drivers had ik zo geinstalleerd na een beetje uitpluizen (hoort er natuurlijk altijd een beetje bij met linux).
Ik verbaasde mij zelf dat mijn ouwe OKI laser printer (ofja LED printer) herkent werd (komt natuurlijk omdat het op Redhat gebaseerd is)
Heb nu zelfs een automount voor m'n NTFS windows partities (hoelang ik die nog nodig heb weet ik niet ;) )
Voor alle programma's die verder nog nodig heb ga ik naar:
http://linuxshop.ru/linuxbegin/win-lin-soft-en/

"Het leven is als een neus, je moet er uit halen wat er in zit ... "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Martink schreef op 02 July 2003 @ 13:38:
ik heb een pc en die moet internet sharen

120MHZ 32MB geheugen 2x 2gig scsi schrijven en cdspeler
Met die specs is Debian of Slackware aan te raden.
ik heb freesco geprobeert maar zal niet weten hoe ik die moet instellen dat hij verbind via ethernet kaart naar modem hij zoekt alleen via com port :(
Ik ben zelf niet echt bekend met FreeSCO, maar bij mijn weten is het niet moeilijk te configureren. Heb je de documentatie op de FreeSCO site al doorgenomen?
Allochtoon schreef op 02 juli 2003 @ 13:51:
Ok ik heb wat oude hardware bij elkaar geplukt om nog een linux systeempje in elkaar te draaien. ( nu 1 server en 1 desktop draaien, beide woody) Maargoed, dat systeempje is een k6-166 met 128 mb en een 40 mb harde schijf :P

Gebruik van die pc is eigenlijk alleen IRCen.
iemand tips?
40 MB?
Je kunt eventueel kijken of een erg kale Debian of Slackware install haalbaar is, maar dan gok ik dat je sowieso vast zit aan een text-mode IRC client. Niet dat dat slecht hoeft te zijn... irssi op een 128 * 48 framebuffer console is best aardig bv.

Anders zou je kunnen proberen om een zo kaal mogelijk systeem te maken door alleen de benodigde files van een andere machine te kopieren, en zo zelf een systeem op te bouwen met alleen de benodigde files. Evt. TinyX als X server, maar ik vrees dat je dan te krap uitkomt met de ruimte voor grafische irc-clients (en, vooral, de libraries die ze nodig hebben).

Een andere oplossing is netbooten... Kernel op die HD, root filesystem over het netwerk (over NFS bijvoorbeeld) van een andere machine. Heb je tenminste de ruimte :)
RedHat schreef op 02 July 2003 @ 13:52:
:? Okeej, maar je hebt al eens getest, problemen??? :?
Ja. ik krijg de ALS4000 chipset (geluid) dus echt niet aan de gang. Heb weinig ervaring met kernels compilen, maar het liefst wil ik geluid al meteen vanaf de install goed hebben geregeld, dus dat word paramaters opgeven tijdens install voor de kernel denk ik?

:? Wat von jie noe 't lekkerst werken? :?
Debian. Maarja, sound enzo.

PS: Bij mandrake werkte het geluid vanaf install al perfect, niets meer aan hoeven doen.
Misschien moet je even Mandrake installeren, en kijken hoe het geluid in Mandrake werkt (OSS, ALSA, welke driver, welke kernelversie, etc). Met die informatie moet het ook mogelijk zijn dat geluid in Debian werkend te krijgen hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martink
  • Laatst online: 11-02 12:38
deadinspace schreef op 02 July 2003 @ 20:45:
[...]

Met die specs is Debian of Slackware aan te raden.

[...]
Ik ben nu Slackware aan het downloaden, debian pakte scsi hdd's niet en weet ook niet precies wat voor een scsi kaart het is :(
en iemand zei dat ik dan maar slackware moest proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 49130

open je kast en kijk wat er op de scsi kaart staat. Als je weet watvoor kaart het is maak je het een stuk makkelijker voor jezelf ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:29
RedHat schreef op 02 juli 2003 @ 14:26:
Ik heb RedHat ook wel n's geprobeerd, vroeger 6.2 servertje, dat liep wel ok, maar als desktop vind ik RedHat niet fijn werken, vooral door dependency's, dan werkt apt-get toch wel lekker snel :P
Mag ik u erop attenderen dat er ook apt-get bestaat voor RedHat :)

http://freshrpms.net/apt/

Werkt best wel heel erg aardig moet ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28145

Yupz, da's zo'n beetje het eerste dat ik instaleer op een RH systeem. Kun je tenminste makkelijk je systeem up-to-date houden, en apps installeren.

"apt-get install foo"

En klaar is kees foo.

Wel meteen de volgende regel aan je sources.list toevoegen:

----------------------------------------
### Dag Apt Repository for Red Hat 9
rpm http://apt.sw.be redhat/9/en/i386 dag

Heb je meteen lekker verse RPM's

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 28145 op 03-07-2003 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Op die oude bakjes (Pentium I en lager) kun je imho nog het beste FreeBSD draaien. Is heel minimaal, en met de packages installeer je de nodige applicaties. De packages zijn zeer up-to-date.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allochtoon
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Allochtoon

bakhar

Thx deadinspace, netbooten lijkt mij wel nuttig :)
Trouwens, scsi werkt perfect hier op debian hoor, hij herkende alles automagisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Dutch Dude
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-03-2024

The Dutch Dude

Haiku Rules!

ik heb hier nog een SuSe Linux 6.4 versie op CD rondslingeren (1 cd'tje ooit een keer bij een pc magazine gekregen). Is dit wat voor een Athlon 700 Mhz, 320Mb RAM, GeForce 2 kaart, voor iemand die een paar basis commandotjes kent, maar ook gewoon een keer aan wil gaan rommelen en dingen uitproberen, zowel in KDE als gewoon door het geven van commando's. (ja, ik ben een n00b en heb ongeveer 3 uurtjes en een dun syllabusje aan Red Hat ervaring). Kan ik beter de moeite nemen om een nieuwere versie downen of kan ik deze makkelijk üpdaten naar een wat nieuwere versie en is dat wel nodig?
Ik heb nog een partitie van 2 Gb die ik leeg kan/wil gooien. Past dit? Kan Windows er dan nog steeds bij of gaat ie raar doen, want ik wil Windows (98 SE) nog steeds als hoofd OS gebruiken? Hoe boot ik dan naar Linux toe, een bootmanager? En welke? Kan ik vanuit Linux dan ook bij mijn Fat 32 partities?
Beetje veel vragen, maar dan hebben we het ook wel in 1 keer gehad.

[ Voor 4% gewijzigd door The Dutch Dude op 03-07-2003 14:17 ]

Overmatig computergebruik heeft mijn fantasie gedood, dus ben ik niet in staat een interessante tekst hierneer te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 34437

is dat 1cdtje niet een evaluatie versie die enkel van de cd geboot kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Dutch Dude
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-03-2024

The Dutch Dude

Haiku Rules!

er staat "Volledige versie" voorop vermeld... xal even in het bijbehorende magazine kijken, maar volgens mij is het een gewone install.
*edit: veel stof later magazine gevonden, maar daar wordt ik niet wijzer van. Op de CD zelf staat wel "Proefversie" idd, ik denk dat ik dan voor de zekerheid maar gewoon een distro kan downen. Dan wel de vraag boven drijven, naast alle eerder genoemden, welke zal 'k nemen?

[ Voor 53% gewijzigd door The Dutch Dude op 03-07-2003 14:43 ]

Overmatig computergebruik heeft mijn fantasie gedood, dus ben ik niet in staat een interessante tekst hierneer te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
Anoniem: 28145 schreef op 03 July 2003 @ 12:44:
Wel meteen de volgende regel aan je sources.list toevoegen:

### Dag Apt Repository for Red Hat 9
rpm http://apt.sw.be redhat/9/en/i386 dag

Heb je meteen lekker verse RPM's
Thnx voor de tip!

Zal 'm er straks ff ingooien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Gelieve dergelijke opmerkingen achterwege te laten.

Het is prima dat je mede wilt delen waarom jij jouw keuze hebt gemaakt (al is dit topic daar niet primair voor bedoeld), maar dat doe je op een constructieve manier en met onderbouwing. Met kreten als "x rules!" of "y sucks!" schiet niemand wat op. Ik heb je post daarom verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-05 00:07
Ik heb een 286 laptopje zonder harddisk... Tenminste die is kapot. Maar het kan ook de IOcontroller zijn. Ik wil deze eigenlijk meenemen op vakantie (beetje tweaken) om mp3-tjes af te spelen. Is dit mogelijk of is dit verspilde tijd? Via dos kan het misschien wel (dos 6.22 erop gezet) en dan een dos mp3-player, maar dan zit ik nog met de mp3tjes... Is moof iets om te proberen? Of gaat dit niet werken? Tis een Commodore C286-LT met 1 MB geheugen als ik het goed heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin
  • Niet online
Ik zoek een distributie voor een Pentium Pro 200 met 64MB RAM en een Creative Exxtreme AGP 4MB-kaartje. Ik wil daar een dualboot van maken voor oude DOS-games. Liefst een distro met een ingebakken office suite. Ow ja, de baque is tevens een mini-multimedia center voor het afspelen van MDI's, DivX en MP3. De MIDI-ondersteuning moet goed zijn, desnoods via externe soundbanks voor betere weergave dan het standaard "Windows"-geneuzel :+ :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

Paultje3181 schreef op 04 July 2003 @ 00:59:
Ik heb een 286 laptopje zonder harddisk... Tenminste die is kapot. Maar het kan ook de IOcontroller zijn. Ik wil deze eigenlijk meenemen op vakantie (beetje tweaken) om mp3-tjes af te spelen. Is dit mogelijk of is dit verspilde tijd? Via dos kan het misschien wel (dos 6.22 erop gezet) en dan een dos mp3-player, maar dan zit ik nog met de mp3tjes... Is moof iets om te proberen? Of gaat dit niet werken? Tis een Commodore C286-LT met 1 MB geheugen als ik het goed heb.
Mp3 op een 286 gaat niet lukken, zelfs een 486 kan daar moeite mee hebben.

Je kunt er eigenlijk niets mee, als je veel werk erin steekt misschien een telnet terminal ofzo... Er zijn wel hele simpele dingen die je kunt proberen, maar grafisch kan niet (zelfs win 3.11 draait niet op een 286), en alles moet op floppy passen.

Zelfs linux werkt niet met een 286 met 1 MB RAM...

sorry!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-05 17:29

woutur

Klauwtjes uit!

Hmm ik probeer nu al een tijdje Woody te installeren op mijn Abit be6 met hpt366 controller.
Het wil maar niet lukken, ik heb wel de installatie voor elkaar gekregen door met de cd op te starten en er bij de boot: line toe te voegen: ide2=0xblabla,0xblabla .
Daarna lilo geinstalleerd en op advies van de installer het laten mappen naar /hdgx waar idd mijn installatie staat. Bij een reboot krijg een feest van 01 01 01 .

Wat ik wil weten is of ik op een of andere manier in mijn installatie kan booten, een andere kernel kan compileren (2.4.21 met support voor de hpt366) en grub dan kan installeren ?
Is dat bijv. mogelijk met de gentoo live cd, of knoppix?

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
woutur schreef op 04 July 2003 @ 15:33:
Hmm ik probeer nu al een tijdje Woody te installeren op mijn Abit be6 met hpt366 controller.
Het wil maar niet lukken, ik heb wel de installatie voor elkaar gekregen door met de cd op te starten en er bij de boot: line toe te voegen: ide2=0xblabla,0xblabla .
Daarna lilo geinstalleerd en op advies van de installer het laten mappen naar /hdgx waar idd mijn installatie staat. Bij een reboot krijg een feest van 01 01 01 .

Wat ik wil weten is of ik op een of andere manier in mijn installatie kan booten, een andere kernel kan compileren (2.4.21 met support voor de hpt366) en grub dan kan installeren ?
Anders moet je eens een kernel van de 2.5 serie pakken.
Die schijnen (goede) support voor enkele promise en highpoint controllers te hebben. Dit in tegenstelling tot de 2.4.xx serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

Ik heb eigenlijk vroeger nooit te klagen gehad over de support van de hpt366 controller in 2.4.xx kernels.

Hmm ik heb net geprobeerd:
- gentoo live cd. Starten, prompt krijgen. dev/hdg6 (mijn root) te mounten. Dit lukte. Toen dev/hdg9 gemount (ook gelukt) Kernel van de een naar de ander gekopieerd (gelukt), uitgepakt (succes) en geprobeerd te compilen (beeep. lukt niet, make not found).

*sniff*

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Paultje3181 schreef op 04 July 2003 @ 00:59:
Ik heb een 286 laptopje zonder harddisk... Tenminste die is kapot. Maar het kan ook de IOcontroller zijn. Ik wil deze eigenlijk meenemen op vakantie (beetje tweaken) om mp3-tjes af te spelen. Is dit mogelijk of is dit verspilde tijd?
Zoals smokalot al zegt: MP3s kun je vergeten, dat trekt die CPU nooit.

Je kunt er eventueel Minix op draaien, Windowses t/m 3.11 (iirc), en je kunt naar het Linux ELKS project kijken. Ik denk alleen dat alledrie die opties veel tijd kosten en weinig productiefs opleveren. De beste kansen maak je nog met een of andere DOS variant.
Robin Vreuls schreef op 04 juli 2003 @ 02:17:
Ik zoek een distributie voor een Pentium Pro 200 met 64MB RAM en een Creative Exxtreme AGP 4MB-kaartje. Ik wil daar een dualboot van maken voor oude DOS-games. Liefst een distro met een ingebakken office suite.
In verband met de specs is een distributie als Debian of Slackware aan te raden, maar dit zijn wel meer do-it-yourself distro's. Recente versies van de distributies die geschikter zijn voor beginners (Red hat, SuSE en Mandrake) zullen hier waarschijnlijk niet op installeren (vooral door gebrek aan RAM).

Je kunt eventueel nog een wat oudere versie van Red hat, SuSE of Mandrake nemen, maar dan zit je wel met verouderde software, wat nadelig kan zijn.
Ow ja, de baque is tevens een mini-multimedia center voor het afspelen van MDI's, DivX en MP3.
Wat voor iets is dat? Googlen op de chipset icm het woord "Linux" wil nog wel eens wat nuttigs opleveren over zulk soort dingen :)
woutur schreef op 04 July 2003 @ 15:33:

Je zou inderdaad met Knoppix het een en ander kunnen proberen, die herkent standaard veel hardware. Of hij grub aan boord heeft zou ik zo snel niet durven zeggen.

Als het daarmee nog niet wil lukken, en je wil geen andere distributie uitproberen, dan kun je beter een nieuw topic starten, want deze thread is eigenlijk alleen bedoeld om te vragen welk OS of welke distributie je zou moeten nemen. Die highpoint controllers zijn trouwens in NOS wel vaker ter discussie geweest, dus vergeet ook niet te searchen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

Klopt, ik heb al heel wat gesearched hier.
De reden waarom ik het hier gooide was dat ik tot mijn verassing ook wat mensen hierboven zag posten over deze specifieke controller ;)

Maar ik ga wel wat klooien nog en als ik er niet meer uit kom gooi ik er een draadje tegenaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19701

smokalot schreef op 04 juli 2003 @ 11:46:
[...]

... Er zijn wel hele simpele dingen die je kunt proberen, maar grafisch kan niet (zelfs win 3.11 draait niet op een 286), en alles moet op floppy passen.
...sorry!
win 3.1 werkt wel op een 286, met 2 mb kun je er fatsoenlik mee werken, start in <45s op met 2mb ram .... win3.11 is idd een stuk groter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 88127

Linux op laptop.
Specs:

compaq armada 1592dt
96 ram
intel pentium mmx processo234 Mhz
3 gb HD

Welke distro raden jullie me aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 59707

Ben zelf laatst voor FreeBSD gegaan, wat een verademing na al die linux-distro's zeg. Een centrale site, niet 1000 mogelijkheden om dingen te doen, een beter geintegreerd systeem.
En VEEL DUIDELIJKER.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 60780

Maertz: je zou Windows van Microsoft eens moeten proberen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27915

Anoniem: 88127 schreef op 10 July 2003 @ 02:45:
Linux op laptop.
Specs:

compaq armada 1592dt
96 ram
intel pentium mmx processo234 Mhz
3 gb HD

Welke distro raden jullie me aan?
Wat wil je (grafisch, meer command line, ...?), wat kan je (kennis?), wat zoek je (bruikbaarheid, simpelheid, of juist een uitdaging?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Elke GNU/Linux distributie heeft ook een centrale site.
niet 1000 mogelijkheden om dingen te doen
FreeBSD heeft ongeveer evenveel mogelijkheden om iets te doen als een gemiddelde GNU/Linux distributie.
een beter geintegreerd systeem. En VEEL DUIDELIJKER.
Daarin verschillen wij dan van mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik heb een K6-450 met 256MB mem. Wil deze omtoveren tot een linux servertje.
Beetje leren met linux en PHP etc gebruiken.
Ik ben bestwel linux n00b eigenlijk (installeren lukt nog wel). Heb Debian weet niet of ik de goeie cd heb ei'k, Mandrake 9.1 en RedHat 8.
Welke van die drie kan ik gebruiken voor mijn leer en testproces?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28145

Beekforel schreef op 10 July 2003 @ 12:29:
Ik ben bestwel linux n00b eigenlijk (installeren lukt nog wel). Heb Debian weet niet of ik de goeie cd heb ei'k, Mandrake 9.1 en RedHat 8.
Op deze machine draait volgens mij elke Linux distributie prima. Hooguit dat de moderne distributies met Gnome 2.x en/of KDE 3.x grafisch wat langzamer aanvoelen. De server taken zullen in ieden geval prima draaien.

Als je "gebruikersvriendelijkheid" (lees:wat minder grutten op de prompt) wilt kun je RedHat of Mandrake nemen.

Debian is echter een distributie waarbij oa. het pakketbeheer (apt-get) erg slim in elkaar zit, en dat heeft natuurlijk ook zijn voordelen.

Welke distributie je ook kiest, na verloop van tijd zit je toch op de prompt in config files te grutten, programmaatjes te compileren en zit je uiteindelijk je hele installatie naar je hand te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Okay, dan ga ik voor de Debian denk ik. Wordt het meeste aangeraden (ook vanwege de veiligheid geloof ik?).
Ik heb van linuxiso.org Debian GNU/Linux - Disk 1 Generic boot (Non-US) gedownload, heb ik nog meer nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Beekforel schreef op 10 juli 2003 @ 13:11:
Ik heb van linuxiso.org Debian GNU/Linux - Disk 1 Generic boot (Non-US) gedownload, heb ik nog meer nodig?
http://www.debian.org/CD/faq/#which-cd ;)

Als je op die computer na de installatie over een inernet-verbinding beschikt, dan is CD1 genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.B
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-05 06:54
Heb sinds kort een HP Omnibook 5000c
75Mhz
32Mb RAM
2Gb HDD
3Com pcmcia 10/100Mbit netwerkkaart

Ik zoek een linux (windows onderhand zat) met het liefst een grafische interface en met de mogelijkheid om het via ftp te installeren (bootdisks).
Heb Debian al geprobeerd, xwindowsystem wilde niet echt lopen (kreeg raar groen beeld). En Suse kan mn swap niet vinden.

Hopelijk weten jullie een goede distro.

Maakt soms wel eens een foto ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13308

Toch Debian of Suse, maar met Blacbox of Windowmaker als GUI, niet KDE of GNome, dat kan dat systeem echt niet aan.

Debian -> niet dselect en/of aptate runnen, kiezen voor GEEN grafische desktop.

Naar linux textmode booten en "apt-get install blackbox" (of windowmaker of fluxbox) doen.

Voor Suse zou je een hele oude versie moeten nemen....

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 13308 op 10-07-2003 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27915

Beekforel schreef op 10 juli 2003 @ 13:11:
Okay, dan ga ik voor de Debian denk ik. Wordt het meeste aangeraden (ook vanwege de veiligheid geloof ik?).
Mjah, dat is echt onzin. RedHat heeft, net als Debian, een security update hoek. Er is een mailinglist waarop je je kan inschrijven, en je kan automatisch updates downloaden. Waar je dan voor up2date (RedHat's native tooltje) eens in de zoveel maand een enquete moet invullen, is dat voor Red Carpet (van Ximian) niet nodig, en die doet verder 't zelfde (die haalt dus ook de security updates van RedHat vandaan). Mandrake doet exact 't zelfde via urpmi, die dan weer wel "helemaal" gratis is, dus geen enquetes of wat dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19701

Beekforel schreef op 10 July 2003 @ 12:29:
al die versies installeren al relatief soft.... Wil e nog wat meer te doen hebben maar nog steeds redelijk easy, neem dan Red Hat 6.x Die heb ik op min P133/24MHz server draaien en kan nog net een desktop redelijk aan als dat nodig is. Voor command-line werk is dat al echt een supermooie PC.
code:
1
2
3
4
Current Uptime: 157 days, 12:04:44 running Linux 2.2.5-15 
Highest Uptime: 170 days, running Linux 2.2.5-15, ended Tue Jul 2 2002 
Second Highest Uptime: 157 days, running Linux 2.2.5-15, ended Fri Jul 11  2003 
Third Highest Uptime: 36 days, running Linux 2.2.5-15, ended Wed Jan 2 2002

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 19701 op 11-07-2003 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Mr.B schreef op 10 July 2003 @ 17:12:
Heb sinds kort een HP Omnibook 5000c
75Mhz
32Mb RAM
2Gb HDD
3Com pcmcia 10/100Mbit netwerkkaart

Ik zoek een linux (windows onderhand zat) met het liefst een grafische interface en met de mogelijkheid om het via ftp te installeren (bootdisks).
Heb Debian al geprobeerd, xwindowsystem wilde niet echt lopen (kreeg raar groen beeld). En Suse kan mn swap niet vinden.

Hopelijk weten jullie een goede distro.
Als het niet per se Linux hoeft te zijn > probeer anders NetBSD eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 51493

Dag,

een diskless bak, zonder keyboard, monitor, niks. Het enige wat deze bak moet doen is: muziek streamen. Bij problemen ram je 'm uit en aan en het werkt weer. Dat is gebruikersvriendelijk; iedereen kan dat uitvoeren. Korton er is geen beheer nodig. Momenteel doen Windows bakjes dat, en dat wil ik dus gaan vervangen door een opensource oplossing.

Ik ben op zoek naar een Linux floppy distributie. Die zijn er best veel zou je denken. Maar ik zoek er een die een bepaalde functionaliteit biedt. Nou zijn er wel Linux floppy distributies die een IceCast server draaien maar dat wil ik niet. Ik wil gewoon enkel een streamer a-la ShoutCast DSP, het liefst IceS1 (mp3) en IceS2 (ogg) omdat deze opensource zijn en voor IceCast bedoelt zijn hetgeen de server draait. Zo'n soort distributies, die gebruik maken van IceCast, ben ik er een aantal van tegengekomen. Maar tis niet wat ik wil. Zo'n distributie die is gericht op IceCast is te bloated voor mij en biedt niet wat ik wil: autonoom streamen. Een IceCast server moet je namelijk nog steeds aansturen. Bah! :)

Een andere mogelijkheid is zelf zoiets maken. Dat zou dan een image moeten worden omdat er een stuk of 5 bakken vervangen moeten worden. De vraag is waar ik het dan op zou kunnen baseren?

Kent iemand zo'n distributie? Hoe zou jij dit aanpakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruise Control
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-07-2024
Memphisto schreef op 16 oktober 2002 @ 11:56:
Wat kan ik draaien op een 200 mhz, 32 mb, met 2,5 gb hdd?

Ik heb al een desktop met debian en een servertjuh met debian, is het nou ook mogelijk om op die 200 mhz debian te draaien MET X? Of gaat dat niet lekker ?
Op zo'n bak kun je prima X draaien, als je een beetje lichtgewicht windowmanager neemt. IceWM of XFCE bijvoorbeeld. Even doorloggen naar je snelle desktop, en je kunt remote Mozilla draaien. Handig als je met z'n tweeen wilt surfen.

Edit: Wah? oh, laat maar 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door Cruise Control op 19-07-2003 00:53 . Reden: Niet wakker. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boegel
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-01-2018

Boegel

just boegel

Ik heb al een paar keer zitten 'klooien' in linux, maar echt ver ben ik er niet mee geraakt... NU heb ik echter een fresh install van win2k gedaan, en zou tegelijk met een linux systeem willen beginnen, waaruit ik zo goed als alles kan wat ik in win2k kan...

That is:

- Java (programmeren, JVM dus)
- 3D Studio (3D-prog, weet niet of er daar linux versies van te vinden zijn)
- aanmaken van PDF's
- openen van Windows-documenten (weet niet of dit mogelijk is, dingen zoals *.doc en *.xls ...)
- Dreamweaver (of passende vervanging, om paar websites te odnerhouden)
- internet algemeen, maar dat mag geen probleem zijn lijkt me zo
- scannen van foto's, en tekstdocumenten (vooral om in PDF te zetten) met een HP scanner
- printen met een HP-printer
- bewerken van foto's (à la PSP, Photoshop, maar dan met gepaste linux prog)

Zijn er mensen die tips hebben welke distro het best ondersteuning biedt voor al deze dingen ? Ik heb voorlopig enkel ervaring met Red Hat 7.2 en Mandrake 8.0, maar dan heel oppervlakkig (installeren, effe in menu rondkijken, en met Red Hat programmeren met Java, that's about it). Heb wel wat shell ervaring, maar echt wonderbaarlijk is dat niet, maar kan me wel redden...

Ik heb ook nog een 486 op me kleerkast staan, waar ik misschien linux zal op zetten om er toch nog iéts mee te kunnen doen... Denk aan persoonlijke juke-box of zo (HD volproppen met goeie mp3's)... Ook tips hiervoor zijn zeer welkom :)

[ Voor 6% gewijzigd door Boegel op 24-07-2003 09:36 ]

boegel - er zijn maar 10 soorten mensen in de wereld: diegene die het binaire stelsel kennen en diegene die het niet kennen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetepV
  • Laatst online: 29-04 22:20

RetepV

ALLES valt te repareren

Ok, ik heb een PII 266 systeempje met 64Mb geheugen en een S3 Virge kaartje. De bedoeling is dat het een internet servertje gaat worden (www, ftp, router), maar aangezien het de enige Linux computer in mijn netwerkje wordt, is het de bedoeling dat ik er bij gelegenheid ook desktop-dingen mee doe. De bedoeling is dat ik er dan op mijn PC'tje met een X-Windows terminal proggie (X-Win32 ofzo) aan connect.

Ik wilde daar eigenlijk de nieuwste versie van Red Hat op zetten.

De vraag is echter of dat een beetje draait op deze machine, of dat ik er beter een oudere versie op kan zetten.

Of misschien is er wel een andere distributie die beter geschikt is voor dit ding? Ik heb Red Hat 7, maar daar zitten tien miljoen opties op die ik niet gebruik of wil gebruiken, bijvoorbeeld die auto-update en andere bullshit.

Ik heb vroeger ook wel gebruik gemaakt van Slackware. Is dat nog steeds wat?

Het wordt hoofdzakelijk een webserver, en er moet dus ook een database bij meegeleverd worden, is dat bij de laatste slackware het geval? PHP is leuk, maar ik denk dat ik eerder voor FCGI zou kiezen dan voor PHP (ik ben programmeur, programmeer hoofdzakelijk in C++).

[ Voor 14% gewijzigd door RetepV op 24-07-2003 12:03 ]

Macbook Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 60780

@RetepV: desktop-zeut is best mogelijk op dit systeem. Maar ik zou niet al te veel van de prestaties verwachten. Met name die 64 MB geheugen lijkt me een ernstige bottle neck voor een systeem als RedHat 10beta. Als server lijkt me die bak eigenlijk beter geschikt en dan is Slackware geen slechte keuze. Debian is natuurlijk ook een optie, zeker gezien je niet al te veel poespas wilt hebben. Met Debian of Slackware kun je heel aardig een behoorlijk kaal systeempje bouwen, als je dit wilt.
Trouwens, als je al bij RedHat 7 vindt dat er te veel zeut bij zit, dan zal dit RedHat 10beta zeker niet beter zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XoReP
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:56
Ik heb besloten om maar weer eens te gaan kijken naar Linux, een hele tijd terug heb ik ook wel een dagje Linux gehad maar er snel weer afgestapt omdat het echt te moeilijk was :(Nu wil ik het graag een nieuwe kans geven op mijn systeempje (zie MAIN PC in sig voor specs). Ik wil gewoon een zo gebruiksvriendelijk Lionux systeem. Ik heb gelijk ff op www.linuxiso.org gekeken maar daar stonden er echt ongeloofelijk veel.

Wat raden jullie me aan als beste Linux distro voor een Linux n00b (zo gebruiksvriendelijk als het maar kan ;) ) :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4775

Master Tweaker schreef op 24 July 2003 @ 19:15:
Ik heb besloten om maar weer eens te gaan kijken naar Linux, een hele tijd terug heb ik ook wel een dagje Linux gehad maar er snel weer afgestapt omdat het echt te moeilijk was :(Nu wil ik het graag een nieuwe kans geven op mijn systeempje (zie MAIN PC in sig voor specs). Ik wil gewoon een zo gebruiksvriendelijk Lionux systeem. Ik heb gelijk ff op www.linuxiso.org gekeken maar daar stonden er echt ongeloofelijk veel.

Wat raden jullie me aan als beste Linux distro voor een Linux n00b (zo gebruiksvriendelijk als het maar kan ;) ) :?
Mandrake Linux 9.1 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XoReP
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:56
Ben ik even blij dat ik juist alleen die heb gedownload en nog niet de rest :*) Ik had namelijk vroeger ook Mandrake geprobeerd en dat was toen nog de gebruiksvriendelijkse die er bij zat.

//Edit: Blûh :r wat een waardeloos zootje zeg !! :( Het is totaal niet veel sneller ondersteund geneens mijn ethernet onboard en simpele dingen zoals ff een programmaatje instaleren isverschrikkelijk moeilijk ;(

Zijn er ook andere Linux distri's of andere OSén die _echt_ gebruiksvriendelijk zijn :?

[ Voor 46% gewijzigd door XoReP op 25-07-2003 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neptunus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-05 17:06
Ik ben op zoek naar een distro waarbij ik gemakelijk updates kan uitvoeren. Zat te denken aan gento omdat ik alle shit die bv meekomt met een distro als redhat niet leuk vind. Het is voor een server die apache, dhcpd, mail enz moet ondersteunen. Ik werk nu ongeveer 1,5 jaar met linux en ben ook eigenlijk een beetje opzoek naar wat uitdaging om zelf alles in te stellen zodat ik precies weet wat er speelt.

Wat oo wat is een leuke distro ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Master Tweaker schreef op 25 July 2003 @ 11:11:
Ben ik even blij dat ik juist alleen die heb gedownload en nog niet de rest :*) Ik had namelijk vroeger ook Mandrake geprobeerd en dat was toen nog de gebruiksvriendelijkse die er bij zat.

//Edit: Blûh :r wat een waardeloos zootje zeg !! :( Het is totaal niet veel sneller ondersteund geneens mijn ethernet onboard en simpele dingen zoals ff een programmaatje instaleren isverschrikkelijk moeilijk ;(

Zijn er ook andere Linux distri's of andere OSén die _echt_ gebruiksvriendelijk zijn :?
Windows ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Neptunus schreef op 25 July 2003 @ 20:01:
Ik ben op zoek naar een distro waarbij ik gemakelijk updates kan uitvoeren. Zat te denken aan gento omdat ik alle shit die bv meekomt met een distro als redhat niet leuk vind. Het is voor een server die apache, dhcpd, mail enz moet ondersteunen. Ik werk nu ongeveer 1,5 jaar met linux en ben ook eigenlijk een beetje opzoek naar wat uitdaging om zelf alles in te stellen zodat ik precies weet wat er speelt.

Wat oo wat is een leuke distro ??
Debian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neptunus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-05 17:06
Debian is schoon van al die (om het zo maar te noemen) distro instellingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 85020

ok ik heb hier nog een bak staan (jupiter genaamd freaky ouders toch ...)
het is een
-pentium 166 als ik me niet vergis
-64mb ram
-3gig harde schijf waar ik mijn 2.50 gig muziek op wil zetten (kan ook 2 a 1.6 gig zijn als het moet)

het is dus de bedoeling mijn muziek daar op te zetten en een beetje te internetten
kheb op die bak suse 7.3 lopen instaleren maar die suse (kan wel kleiner) is toch tegen de 2 - 3 gieg. die suse is trouwens een beetje te zwaar voor het systeempje.
ook geeft die suse elke keer opnieuw problemen bij het instaleren.

ik zoek dus een distro die ik gratisch kan downen en gemakkelijk op cd kan branden (ik ken echt niets van linux) met een lichte grafische omgeving voor mijn brakke video kaart die al ettelijke jaren oud, is van de tijd toen de pentium 166 nog piksplinterniew was

oja die cd moet natuurlijk gebrand worden in windows

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Neptunus schreef op 25 juli 2003 @ 20:27:
Debian is schoon van al die (om het zo maar te noemen) distro instellingen?
ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Laatst online: 12:00
Anoniem: 85020 schreef op 25 July 2003 @ 20:29:
ok ik heb hier nog een bak staan (jupiter genaamd freaky ouders toch ...)
het is een
-pentium 166 als ik me niet vergis
-64mb ram
-3gig harde schijf waar ik mijn 2.50 gig muziek op wil zetten (kan ook 2 a 1.6 gig zijn als het moet)

het is dus de bedoeling mijn muziek daar op te zetten en een beetje te internetten
kheb op die bak suse 7.3 lopen instaleren maar die suse (kan wel kleiner) is toch tegen de 2 - 3 gieg. die suse is trouwens een beetje te zwaar voor het systeempje.
ook geeft die suse elke keer opnieuw problemen bij het instaleren.

ik zoek dus een distro die ik gratisch kan downen en gemakkelijk op cd kan branden (ik ken echt niets van linux) met een lichte grafische omgeving voor mijn brakke video kaart die al ettelijke jaren oud, is van de tijd toen de pentium 166 nog piksplinterniew was

oja die cd moet natuurlijk gebrand worden in windows
Wat jij wilt is onmogelijk. De meest eenvoudige distro's op volgorde zijn Mandrake, Redhat en SuSe. Alle drie zitten ze tot de nok toe vol met leuke tooltjes en programmaatjes verpakt in KDE of GNOME. Alle draaien pas op een pc met 500mhz en 128mb aceptabel. Daaronder ben je toegewezen op een bijvoorbeeld Debian met windowmaker, fluxbox of een andere blackbox... iets waar denk ik jij nog nooit van gehoord hebt. Windowmaker, of een blackbox desktop lijkt totaal niet op je gewend bent van windows...persoonlijk raad ik je aan om eerst eens je te verdiepen in linux. Daarna gewoon de sprong wagen naar bijvoorbeeld een Debian met zo'n windowmaker.

Linux is ook geen magisch toverwoord voor oude pc's, ja goed als server of fileserver uiteraard maar om er iets grafisch mee te doen kan je het wel schudden. Als je iets grafisch wilt en je hebt geduld dan windows 95 :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi

moto-moi

En we gaan in Welk OS (bv. Linux distro) moet ik nemen? Part 3 weer vrolijk verder...

Sidenote : Dit is het eerste topic gestart door Mr. Jotti dat ik op slot mag gooien :P

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste

Dit topic is gesloten.