Toon posts:

Welk OS (bv. Linux distro) moet ik nemen? Part 2

Pagina: 1 2 3 ... 11 Laatste
Acties:
  • 3.451 views sinds 30-01-2008

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Net als het voorgaande deel (zie: Welke Linux distro moet ik nemen? ), graag hier alle vragen als "welke Linux kan ik het beste op deze computer uit Ronny's rommelhoop zetten", maar ook vragen als "wat kan er draaien op deze gammele SPARC" voortaan graag in deze draad. Veel plezier :)

offtopic:
Vorige week vroeg iemand mij hoe het toch kon dat ik er na een jaar en ruim 900 replies nog niet uit was welke linux ik moest nemen :P Grappenmakert

Anoniem: 27642

even een opsomming van distro's
(zo dat mensen zelf wat kunnen gaan browsen enzo)

grote distro's
www.redhat.com - markt leider, en 1 van de meest gebruikte distro (so they claim) (goede print support)
www.suse.com - meer naar de zakelijke kant toe leunende distro, en heeft zeer goede configuratie&installatie
www.mandrake.com - de makkelijkste/meest gebruiksvriendelijke distro. (so they say)
www.debian.org - klein distro'tje dat bijna niemand gebruikt >:) (en heeft ook nog zo'n systeem dat je automagies dingen kan installeren meteen de versie die je wilt enzo. heet apt-get. vooral handig voor servers. (en ook wel desktop hoor :P )
www.slackware.com - samen met debian 1 van de moeilijkere distro's (so they say) dit is een "do it yourself" distro. weinig tot geen config tools.

kleine distro's
mulinux - de grapigste en 1 van de kleinste linux distro's. wil je gewoon wat kloten met linux, en zien 'what's the fuss about' probeer deze dan eens. het is heel klein, en er zit heel veel humor in.

server/router distro's
smoothwall - een zakelijke firewall oplossing in linux vorm. ook uitstekend als router natuurlijk of alles in die richting
pizzabox - een non-commercieele linux distro die perfect als gateway ingezet kan worden.

demo/nood distro's
knoppix - de hype tegenwoordig. ik weet er redelijk weinig van af. maar het hoort dus een 'stop het in je cd-rom boot je pc en zie linux voor je neus' distro te zijn.

er zijn vast nog 1,000 meer distro's maar dit zijn voor mij iig de meest bekende.
en zoek je meschien ergenst een distro voor is het nuttig om even bij deze links te kijken
om te zien of je niet meteen vind wat je zoekt.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:15

Cyphax

Moderator LNX
Anoniem: 27642 schreef op 15 oktober 2002 @ 08:08:
kleine distro's
mulinux - de grapigste en 1 van de kleinste linux distro's. wil je gewoon wat kloten met linux, en zien 'what's the fuss about' probeer deze dan eens. het is heel klein, en er zit heel veel humor in.
Waar moet ik dan aan denken? Jolige foutmeldingen ofzo? :D
Heb je een voorbeeld oid? :)

Ik heb nog een 386 SX-40 met 8MB RAM, ik heb slackware geprobeerd (7.1) maar dat ging niet helemaal goed. Via een SB16 zit er naast een HD ook een CD-ROM speler op.

Wat zouden jullie hier voor distributie op proberen?

Saved by the buoyancy of citrus

nou tis door een itiliaan gemaakt in gebrekig engels :)
en het zijn niet alleen de foutmeldingen.
maar gewoon alle reacties van het systeem ook.

probeer mulinux is. :)
tis maar een download van een floppy of 2.
kun je het meteen voor jezelf zien :)

• JeffG
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-05 14:02
He! Je bent Gentoo vergeten. Die hoort toch wel in het lijstje thuis vind ik.
Op Distrowatch is een grote lijst met linux distro's te vinden.

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Cyphax schreef op 15 oktober 2002 @ 08:18:
Ik heb nog een 386 SX-40 met 8MB RAM, ik heb slackware geprobeerd (7.1) maar dat ging niet helemaal goed. Via een SB16 zit er naast een HD ook een CD-ROM speler op.
Wat zouden jullie hier voor distributie op proberen?
Hmmm, wat ging er niet goed met slackware ? Ik zou er n.l. of Slackware, ofDebian opzetten..

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

misschien moet je wat boot parameters aanpassen?

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-04-2021

wzzrd

The guy with the Red Hat

moto-moi schreef op 15 oktober 2002 @ 10:25:
[...]

Hmmm, wat ging er niet goed met slackware ? Ik zou er n.l. of Slackware, ofDebian opzetten..

Nee man! Gentoo met gcc3.2. :D ;) Kun je lekker :Z :z :O in de tussentijd!

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-02 20:58

xychix

FreeBSD Rules !

en de BSD's ?

Geen Linux Distro maar zeker het vermelden waard !

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:51
Anoniem: 27642 schreef op 15 oktober 2002 @ 08:08:
even een opsomming van distro's
(zo dat mensen zelf wat kunnen gaan browsen enzo)

server/router distro's
smoothwall - een zakelijke firewall oplossing in linux vorm. ook uitstekend als router natuurlijk of alles in die richting
pizzabox - een non-commercieele linux distro die perfect als gateway ingezet kan worden.
hier hoort freesco.org echt wel bij hoor! Deze past op een floppy en is extra makkelijk daardoor.

• AVL
  • Laatst online: 25-09-2022

AVL

OHMSS

Een overzicht van de BSD's:

FreeBSD - De meest gebruikte en gebruikersvriendelijke BSD, geschikt voor i386 en Alpha, en vanaf versie 5 ook voor SPARC en PowerPC. Hiervoor is ook de meeste documentatie te vinden.
NetBSD - Probeert BSD op zoveel mogelijk platformen te laten draaien. Portabiliteit ten top.
OpenBSD - Probeert een zo veilig mogelijk OS te bouwen. Alle code in het OS wordt handmatig nagekeken op fouten.

Verschillen tussen *BSD en GNU/Linux systemen:
*BSD is geen 'nieuw' systeem; het is gebaseerd op BSD Unix, ontwikkeld aan de University of Berkeley als een verbetering op het AT&T Unix systeem.
*BSD valt onder de BSD licentie; deze licentie laat alles toe wat de GPL toelaat, maar is nog vrijer: zo mag BSD code gebruikt worden in closed source en commerciele software.
*BSD heeft een ander development systeem. Zie de webpages van de verschillende systemen voor details hierover.
*BSD is een compleet besturingssysteem, niet alleen een kernel. Er zijn geen verschillende distributies. NetBSD, OpenBSD en FreeBSD zijn dus 3 verschillende besturingssystemen. Doordat een compleet besturingssysteem wordt ontwikkeld, werken de verschillende delen perfect samen.

Welke software draait op *BSD?
Over het algemeen compileert software die is ontwikkeld voor Linux of UNIX-achtigen ook op *BSD. De *BSD's gebruiken het ports/packages systeem voor distributie van software. Dit betekent dat het erg makkelijk is om software te beheren; het ports/packages systeem zorgt voor het downloaden, eventueel compilen, installeren en deinstalleren van software, en handelt ook dependencies netjes af. Het FreeBSD ports systeem bevat op dit moment 7694 applicaties, en er komen er zo'n 4 tot 12 per dag bij.

Als een bepaalde applicatie niet kan compilen op *BSD, of er is alleen een Linux binary verkrijgbaar (zie bijvoorbeeld Oracle), dan is het mogelijk om deze te draaien via de Linux Compatibility Layer. Dit betekent overigens niet dat die software dan langzamer draait dan op een Linux-systeem, of langzamer dan een native BSD applicatie. Zie voor meer details het FreeBSD handboek.

"I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy."

Anoniem: 55719

Bestaat er een distro die je vanaf louter floppies installeert en die t op t allerminimaalste blik (386SX zonder coproc, 4MB aan 30pins Simmetjes)? En zo ja, wat KUN je er dan mee? Zo'n blik is dan vast niet sterk genoeg voor een lanrouter (zoals in, 10MBit lan erin, 10MBit lan eruit)?

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:37

FastBunny

Give it the Works !

Anoniem: 55719 schreef op 16 oktober 2002 @ 10:30:
Bestaat er een distro die je vanaf louter floppies installeert en die t op t allerminimaalste blik (386SX zonder coproc, 4MB aan 30pins Simmetjes)? En zo ja, wat KUN je er dan mee? Zo'n blik is dan vast niet sterk genoeg voor een lanrouter (zoals in, 10MBit lan erin, 10MBit lan eruit)?
FreeSCO
Complete router software onder linux dat draait vanaf 1 floppy :)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

Welke distro voor :)

486DX 40, 8MB, 510MB SCSI, AHA 1542, NE2000
Doel: servertje.

Waarom dit oude ding, omdat ik hiervan het moederbord gespoten heb en ik em wel es werkend wil kunnen laten zien :Y)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD

* Anoniem: 27642 kijkt naar de 2 laatste reply's.

hier klopt iets niet.
eerst iemand met een 386 aanraden om freesco te gaan gebruiken
en 1 minuut daarna zelf vragen wat je op je 486DX moet draaien :?

Anoniem: 32223

FastBunny schreef op 16 oktober 2002 @ 10:36:
Welke distro voor :)

486DX 40, 8MB, 510MB SCSI, AHA 1542, NE2000
Doel: servertje.

Waarom dit oude ding, omdat ik hiervan het moederbord gespoten heb en ik em wel es werkend wil kunnen laten zien :Y)
FreeSCO >:)
Maar je zou ook Debian Potato of Slackware < 8.1 kunnen proberen.

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

Anoniem: 32223 schreef op 16 oktober 2002 @ 11:34:
[...]

FreeSCO >:)
Maar je zou ook Debian Potato of Slackware < 8.1 kunnen proberen.
Ja FreeSCO had ik als optie. Maar ik wilde eigenlijk iets waat ook FTP inzat :)

Anoniem: 32223 schreef op 16 oktober 2002 @ 11:34:
[...]
[knip]

Slackware < 8.1 kunnen proberen.
waarom 8.1 dan niet?

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

Anoniem: 27642 schreef op 16 oktober 2002 @ 11:29:
* Anoniem: 27642 kijkt naar de 2 laatste reply's.

hier klopt iets niet.
eerst iemand met een 386 aanraden om freesco te gaan gebruiken
en 1 minuut daarna zelf vragen wat je op je 486DX moet draaien :?
Ja hehe, FreeSCO had ik al in gedachte maar kan zijn dat iemand een andere idee heeft om erop te zetten :)

FastBunny schreef op 16 oktober 2002 @ 11:36:
[...]

Ja FreeSCO had ik als optie. Maar ik wilde eigenlijk iets waat ook FTP inzat :)
download een ftp demon en installeer hem?

Stratos: Slack-8.1 heeft door glibc meer memory nodig, officieel 16 MB voor installatie en iets van 8 om te draaien. Het draait wel maar niet geweldig. 8.0 heeft nog een 2.2 kernel en die is ook weer wat kleiner dan de 2.4 versie. Voor die verzameling oude hardware is een 2.2 kernel geen probleem.

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

Anoniem: 32223 schreef op 16 oktober 2002 @ 11:41:
Stratos: Slack-8.1 heeft door glibc meer memory nodig, officieel 16 MB voor installatie en iets van 8 om te draaien. Het draait wel maar niet geweldig. 8.0 heeft nog een 2.2 kernel en die is ook weer wat kleiner dan de 2.4 versie. Voor die verzameling oude hardware is een 2.2 kernel geen probleem.
Zou Debian 2.2 ook kunnen, heeft ook een 2.2 kernel en heb ik op cd liggen :) Maar t zal wel FreeSCO worden denk ik :+

Debian 2.2 is Potato. Ja dus.

• Memphisto
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Wat kan ik draaien op een 200 mhz, 32 mb, met 2,5 gb hdd?

Ik heb al een desktop met debian en een servertjuh met debian, is het nou ook mogelijk om op die 200 mhz debian te draaien MET X? Of gaat dat niet lekker ?

Deep into that darkness peering, long I stood there, wondering, fearing, doubting, dreaming dreams no mortal ever dreamed before.

gaat makelijk.
neem alleen geen zware WM of zware progs als Mozilla of Oo

heb jaren op een P166 mmx gewerkt met opera en WindowMaker ging prima.
(had wel 81 MB geheugen dus dat scheelt ook wel)

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:01

sh4d0wman

Long live the King!

ik wil alleen een FTP server draaien, later misschien webserver en Snort.

pc: 133 MHZ, 16 MB geheugen (eventueel 32)

twijfel tussen clarkconnect en OpenBSD. deze laatste is vrij pittig om mee te beginnen, heb (bijna) geen unix/linux ervaring.

nog andere (betere?) opties?

Being a hacker does not say what side you are on. Being a hacker means you know how things actually work and can manipulate the way things actually work for good or for harm.
Come to the dark side. We've got cookies.

• Memphisto
  • Nu online
Anoniem: 27642 schreef op 16 oktober 2002 @ 11:58:
gaat makelijk.
neem alleen geen zware WM of zware progs als Mozilla of Oo

heb jaren op een P166 mmx gewerkt met opera en WindowMaker ging prima.
(had wel 81 MB geheugen dus dat scheelt ook wel)
Ik heb op een andere desktop enlightenment draaien, waar ik zeer tevreden over ben, zal dat ook kunnen met die 200 mhz

Deep into that darkness peering, long I stood there, wondering, fearing, doubting, dreaming dreams no mortal ever dreamed before.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:50

Equator

Crew Council

#whisky #barista

32mb is errug weinig voor X. Wat stratos zegt is ook waar, een niet al te zware windowsmanager gaat waarschijnlijk wel. WindowMaker is erg licht, er zijn er nog veel meer. Je zou hem kunnen geruiken als MP3 player ofzo.. Die 200Mhz PI (neem ik even aan) trekt dat denk ik wel.

Installeer echter wel een ditro die niet te veel wil installeren. (lees: Geen redhat.) Je hebt al ervaring met Debian, dus waarom niet. Wil je geen MP3 speler, dan pleur je dat ding gewoon weg ;)

Vragen/opmerkingen
Privacy is something you can sell, but you can't buy back!

• Memphisto
  • Nu online
Het is meer bedoel als simpele werkstation voor men pa en hij wil geen nieuwe kopen of extra geheugen, dus het moet eigenlijk wel wat kunnen internetten en tekstverwerken, muziek is niet het belangrijkste

Het is een pentium jah

mwha abiword/Opera fluxbox/windowmaker.
maar dan moet hij er geen bezwaar tegen hebben om ff koffie te gaan halen als hij opera opstart.
abiword is redelijk te doen lijkt me.

meschien, (grote meschien)
gentoo pakken. want als je het zootje nog optalimiseerd dan scheelt dat toch enkele procenten in geheugen en cpu verbruik.

enlightenment is pure eyecandy.
het zou draaien maar het zou de bak ook zwaar vertragen.
windowmaker kan ook heel makkelijk mooi gemaakt worden,
en dat vreed veel minder geheugen/cpu dan enlightenment.
(alhoewel enlightenment ook wel down te tunen is hoor)

Anoniem: 57583

Memphisto schreef op 16 oktober 2002 @ 11:56:
Wat kan ik draaien op een 200 mhz, 32 mb, met 2,5 gb hdd?
Misschien SELinux http://www.nsa.gov/selinux/

damn die kende ik nog niet,
zwaar stoer :) de linux van de NSA :P :P

Anoniem: 27642 schreef op 16 oktober 2002 @ 14:50:
[...]

damn die kende ik nog niet,
zwaar stoer :) de linux van de NSA :P :P
ja he goed als router (redelijk veilig namelijk) en erg leuk om in elkaar te knutselen hoop werk wel

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-05 14:52

deadinspace

The what goes where now?

sh4d0wman schreef op 16 oktober 2002 @ 12:03:
ik wil alleen een FTP server draaien, later misschien webserver en Snort.

pc: 133 MHZ, 16 MB geheugen (eventueel 32)

twijfel tussen clarkconnect en OpenBSD. deze laatste is vrij pittig om mee te beginnen, heb (bijna) geen unix/linux ervaring.

nog andere (betere?) opties?

Mja... Slackware, Debian, NetBSD, FreeBSD, OpenBSD... Kan allemaal wel. Allemaal redelijk doe-het-zelf spul (wat imho een voordeel is), met lage systeemeisen.

Van clarkconnect ben ik niet gecharmeerd. Het graaft zich helemaal in op je systeem (bij wijze van spreken)... Configfiles worden beheerd door CK, niet door jou. Als je zelf iets wil aanpassen moet je perse via CK's templates gaan, wat niet altijd werkt en gewoon brak is.
Memphisto schreef op 16 oktober 2002 @ 12:07:
Ik heb op een andere desktop enlightenment draaien, waar ik zeer tevreden over ben, zal dat ook kunnen met die 200 mhz

Kan iig wel. Of je het snel genoeg vind moet je zelf proberen.
Wat je in ieder geval moet doen is goed configgen (sliding desktops uit bijv). Ik heb zelf even E gedraaid op een 150 MHz pI, was wel te doen.

• ajampaniki
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 26-05 11:35
Ik heb hier nog een pI 233 mmx staan met iets van 65mb ram. Is dit genoeg om redhat7.3 op te draaien met grome of KDE?

Draaien kan vast wel. Maar verwacht geen flitsend systeem, vooral met KDE niet. Slackware of Debian zou er beter op draaien of je moet je RedHat gaan strippen van allerlei overbodige zut.

• ajampaniki
Ja maar kijk ik heb nog nooi linux gedraaid dus ik wilde het gewoon ff proberen. En ik had in de faq gelezen dat het wel gebruikersvriendelijk was vooral voor beginners, dus dacht ik dat ik het gewoon maar ff uit moest proberen.

• moto-moi

moto-moi

ajampaniki schreef op 17 oktober 2002 @ 12:58:
Ja maar kijk ik heb nog nooi linux gedraaid dus ik wilde het gewoon ff proberen. En ik had in de faq gelezen dat het wel gebruikersvriendelijk was vooral voor beginners, dus dacht ik dat ik het gewoon maar ff uit moest proberen.
Da's waar, maar de eisen van distro's stijgen bij elke uitgave, net zoals bij Windows. En kun je dus niet verwachten, dat gnome en KDE, die prima draaien op PC met meer dan 500Mhz, ook goed draaien op jouw 5+ jaar oude PC ;)

Je kunt beter niet voor gnome kiezen, maar voor blackbox of enlightenment, hetgeen er nog steeds erg gaaf uit kan zien ;)

Dit betekend overigens niet, dat je geen gnome-programma's kan draaien zoals The Gimp o.i.d., maar de hele desktopomgeving van gnome en kde zijn gewoon wat te zwaar voor jouw pc..

• Kirpeknots
  • Laatst online: 29-05 10:59

Kirpeknots

Wazzup!

Ik ben een Linux NOOB.

Ik wil een HTTP server en FTP server inrichten. (Booten vanaf IDE, Data op SCSI schijf)
De bak heeft geen CD-rom, wel een floppy en disketteloopwerk. (Compaq Prolinea 4/100)

Proc: 486DX4-100`
Mem: 52MbMB
IDE: 2,5GbIDE
Controller: AHA 1542
SCSI: 9,1Gb SCSI (Seagate)
Nic: 3C509

Welke distro kan ik het beste nemen. Hoe krijg ik hem op deze bak (Alleen floppy loopwerk)

Oh ja. Ik heb ADSL Maxx (7800/512) downloaden is geen probleem.

[Voor 0% gewijzigd door Kirpeknots op 17-10-2002 14:05. Reden: Toevoeging Internet verbinding]

Gezien de specs zou ik een Debian versie nemen. Paar bootdisks aanmaken en dan via Internet installeren. Als je een andere Linux machine hebt zou Slackware via NFS install ook kunnen. FTP en HTTP zit in elke volwaardige Linux distributie.

• ajampaniki
moto-moi schreef op 17 oktober 2002 @ 13:01:
[...]

Da's waar, maar de eisen van distro's stijgen bij elke uitgave, net zoals bij Windows. En kun je dus niet verwachten, dat gnome en KDE, die prima draaien op PC met meer dan 500Mhz, ook goed draaien op jouw 5+ jaar oude PC ;)

Je kunt beter niet voor gnome kiezen, maar voor blackbox of enlightenment, hetgeen er nog steeds erg gaaf uit kan zien ;)

Dit betekend overigens niet, dat je geen gnome-programma's kan draaien zoals The Gimp o.i.d., maar de hele desktopomgeving van gnome en kde zijn gewoon wat te zwaar voor jouw pc..
Ja kijk ik heb ook nog een 700@933 draaien (binnenkort iig) maar daar staat gewoon windows op. Ik kan wel eventueel een dualboot doen. Moet zeker alleen ff opletten met het partitioneren in linux. Welke moet ik dan eigenlijk eerst installen: windows of linux?

• veldmuis
  • Niet online
ajampaniki schreef op 17 oktober 2002 @ 14:25:
[...]

Ja kijk ik heb ook nog een 700@933 draaien (binnenkort iig) maar daar staat gewoon windows op. Ik kan wel eventueel een dualboot doen. Moet zeker alleen ff opletten met het partitioneren in linux. Welke moet ik dan eigenlijk eerst installen: windows of linux?
als het toch niet uitmaakt zou ik eerst windows doen, daarna linux, aangezien je bootloader dan gelijk goed ingesteld staat voor windows en linux :)

andersom kan ook, maar dan moet je met rescue cd/disk gaan booten :)

Kirpeknots schreef op 17 oktober 2002 @ 13:51:
Ik ben een Linux NOOB.

Ik wil een HTTP server en FTP server inrichten. (Booten vanaf IDE, Data op SCSI schijf)
De bak heeft geen CD-rom, wel een floppy en disketteloopwerk. (Compaq Prolinea 4/100)

Proc: 486DX4-100`
Mem: 52MbMB
IDE: 2,5GbIDE
Controller: AHA 1542
SCSI: 9,1Gb SCSI (Seagate)
Nic: 3C509

Welke distro kan ik het beste nemen. Hoe krijg ik hem op deze bak (Alleen floppy loopwerk)

Oh ja. Ik heb ADSL Maxx (7800/512) downloaden is geen probleem.
misschien floppyfw eens proberen makkelijk voor de linux newbie

http://www.zelow.no/floppyfw/

• ajampaniki
Beetje n00b vraag, maar ik heb dus die iso's gedowned. In nero moet ik dan gewoon "burn iso" drukken in de wizzard om de complete cd te branden?

ja

• ajampaniki
owke thnks

Anoniem: 46945

ik zoek een goed OS voor het volgende:

Ik heb een Compaq notebook, 8 mb geheugen, 250 mb hd. Met een Dynalink 100c16 pcmcia ethernet

De notebook moet een gateway worden tussen het ethernet netwerk en mijn minix computer (met een parallele kabel), zodat ik kan internetten op mijn minix doos.

Iemand een idee voor een os? ik heb debian en slackware geprobeerd, maar dat wil niet met mijn hoeveelheid geheugen, ik ben nu naar netbsd aan het kijken, maar ik weet niet of mijn pcmcia kaartje word ondersteund... :(

Slackware heeft een speciale lowmem bootdisk + kernel. Heb je die al geprobeerd ?

• Flipz
  • Laatst online: 21-02-2006

Flipz

Flipz

Anoniem: 46945 schreef op 17 oktober 2002 @ 16:07:
ik zoek een goed OS voor het volgende:

Ik heb een Compaq notebook, 8 mb geheugen, 250 mb hd. Met een Dynalink 100c16 pcmcia ethernet

De notebook moet een gateway worden tussen het ethernet netwerk en mijn minix computer (met een parallele kabel), zodat ik kan internetten op mijn minix doos.

Iemand een idee voor een os? ik heb debian en slackware geprobeerd, maar dat wil niet met mijn hoeveelheid geheugen, ik ben nu naar netbsd aan het kijken, maar ik weet niet of mijn pcmcia kaartje word ondersteund... :(
http://tiny.seul.org/en/
:) Volgens mij kan slackware trouwens ook echt met 8mb wel. Tiny linux is afaik daarop gebaseerd.

Dat MS groot is is misschien bewonderingswaardig, maar hoe ze dat geworden zijn is afkeurenswaardig.

• ajampaniki
ajampaniki schreef op 17 oktober 2002 @ 15:02:
Beetje n00b vraag, maar ik heb dus die iso's gedowned. In nero moet ik dan gewoon "burn iso" drukken in de wizzard om de complete cd te branden?
Eej dude nou heb ik heb gebrand maar heb ik gewoon een iso op een schijfie :(. Hoe maak ik nou een werkende cd

Anoniem: 46945

ajampaniki schreef op 17 oktober 2002 @ 17:07:
[...]

[...]

Eej dude nou heb ik heb gebrand maar heb ik gewoon een iso op een schijfie :(. Hoe maak ik nou een werkende cd
dan heb je iets nie goed gedaan denk...

• piston
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-10-2022
[...]
[...]
Je had "File>Burn image..." moeten kiezen.

"Tis better to be silent and be thought a fool, than to speak and remove all doubt."
"If i'm not back in five minutes,... wait longer !!!"

• ajampaniki
piston schreef op 17 oktober 2002 @ 17:59:
[...]

Je had "File>Burn image..." moeten kiezen.
Ja is inmiddels wel gelukt :) . Up to cd2 :)

• Djeen
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-12-2021
Misschien is heeft het hier al gestaan maar ik heb niet echt goesting om hel deze topic door te lezen,
momenteel hbe ik een 386 (verdere specs weet ik niet) met 500mb harde schijf.
momenteel stat er windows 3.11 op mar dat vind ik niet zo leuk,
ik zou graag Linux erop hebben (welke dan) en vooral gebruiken om te msn (tekst dan)
wat raden jullie mij aan ?
Normaal gaat hij aangesloten zijn op het internet via een isa netwerk kaart.

• moto-moi

moto-moi

Djeen schreef op 17 oktober 2002 @ 21:38:
Misschien is heeft het hier al gestaan maar ik heb niet echt goesting om hel deze topic door te lezen,
momenteel hbe ik een 386 (verdere specs weet ik niet) met 500mb harde schijf.
momenteel stat er windows 3.11 op mar dat vind ik niet zo leuk,
Pff, ligt aan het geheugen, als er minder dan 4 MB inzit, kun je het i.i.g. vergeten ;)

Zit er 4 MB in -> Slackware, zit er meer dan 4 MB in, dan kun je ook kiezen voor Debian, maar verwacht geen wonderen van zo'n oud kreng..

• Djeen
en wat zou er dan lukken voor msn ???
gnome of hoedat het ook noemt ?

• Anoniem: 4775
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Doe ik er verstandig aan FreeBSD te installeren als destop operating system?
Of kan ik beter voor Slackware gaan?

Dank bij voorbaat. :)

• Djeen
nog 1 vraag , als ik nu slackware gebruik,
zou ik dan ook KDE of X windows gebruiken op die 386???

• moto-moi

moto-moi

Djeen schreef op 17 oktober 2002 @ 21:57:
nog 1 vraag , als ik nu slackware gebruik,
zou ik dan ook KDE of X windows gebruiken op die 386???
Nee, je kan daar alleen console-werk mee doen..

X wil daar echt niet op draaien, dat hoef je geeneens te proberen, remember, je hebt het over een machine die ruim 10 jaar oud is!

• moto-moi

moto-moi

Anoniem: 4775 schreef op 17 oktober 2002 @ 21:51:
Voor linux is meer software, maar die kun je ook onder FreeBSD (met ongetwijfeld enige vertraging ) draaien, dus als jij liever FreeBSD wilt draaien, omdat het ports systeem o.i.d. je meer aanspreekt dan Linux, ga vooral je gang, er zijn tegenwoordig geloof ik zelfs nvidia-drivers voor FreeBSD, dus zelfs dat kan je niet meer tegenhouden ;)

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

ajampaniki schreef op 17 oktober 2002 @ 15:02:

Nou wil ik niet lullig doen, maareh...
Anoniem: 4775 schreef op 17 oktober 2002 @ 21:51:

Dank bij voorbaat. :)

FreeBSD is wat minder op desktop gebruik gericht dan GNU/Linux (of eigenlijk de distributies ervan), maar ondanks dat is FreeBSD best bruikbaar als desktop.

Ik heb het zelf een tijdje op mijn desktop gedraaid, en ik draai nu NetBSD op mijn laptop. Werkt allebei prima, al vind ik zelf GNU/Linux iets geschikter.

Anoniem: 44117

Iemand een voorstel voor volgend systeem?

PII 400 Mhz 256 MB Ram 6 gb HD

Het moet dienen als routertje, fileserver, en een irc client (voor logs op bepaalde chans >:) )

Oh ja en een ftp client die ik vanaf een windows PC zou wille bedienen (voor mijn n8elijke downloads :9 )

('k hoop dat m'n verlang lijstje niet te lang is :)) Iemand die weet of dit allemaal mogelijk is onder een _vlot_ linux distrotjeuh

ik zou zeggen SuSe,
goede ondersteuning. gericht op server achtige taken.
handige menu's en configs.

en we hebben al genoeg redhat en mandrake topics >:)

Anoniem: 44117

Suse hmm, kameraad heeft dat vroeger eens geinstalled

Ah ja nog iets...

'k durf het bijna niet te vrage maareuuuuh :X Wat zou de architecture van hierboven genoemd systeempje zijn? 8)7

Download the floppy disk image files from the /dists/stable/main/disks-XXXX/ directory of any mirror; substitute your computer's architecture for the "XXXX", for example "i386" or "alpha".

Anoniem: 13609

Anoniem: 44117 schreef op 18 oktober 2002 @ 14:30:
Suse hmm, kameraad heeft dat vroeger eens geinstalled

Ah ja nog iets...

'k durf het bijna niet te vrage maareuuuuh :X Wat zou de architecture van hierboven genoemd systeempje zijn? 8)7

Download the floppy disk image files from the /dists/stable/main/disks-XXXX/ directory of any mirror; substitute your computer's architecture for the "XXXX", for example "i386" or "alpha".
i386 :)

• MadCow*
  • Laatst online: 14-04 18:27

MadCow*

<= icon space for rent

normale huis thuis & keuken pc's zijn van het type i386

Veni, Vidi, Et je n'en crois pas mes yeux! (ik kwam, ik zag, en ik geloofde mijn ogen niet!) - J. Caesar (Asterix en de gladiatoren) | Nu vernieuwd met toegevoegde lazyness.

• moto-moi

moto-moi

MadCow schreef op 18 oktober 2002 @ 14:54:
normale huis thuis & keuken pc's zijn van het type i386
Laat chem of CyBeR het maar niet horen :X ;)

• MadCow*

MadCow*

<= icon space for rent

zins wanneer kun je alpha's bij de plaatstelijke aldi halen?
kon het niet laten om te reageren :)

Veni, Vidi, Et je n'en crois pas mes yeux! (ik kwam, ik zag, en ik geloofde mijn ogen niet!) - J. Caesar (Asterix en de gladiatoren) | Nu vernieuwd met toegevoegde lazyness.

zou toch zegen dat tegenwoordig de gemidelde huis tuin en kijken al hoger is dan i386 hoor.
minstens i586

• moto-moi

moto-moi

MadCow schreef op 18 oktober 2002 @ 16:06:
zins wanneer kun je alpha's bij de plaatstelijke aldi halen?
kon het niet laten om te reageren :)
Alpha's niet, al ben ik ze wel tegengekomen op de HCC-beursen, maar Mac's e.d. kom je vaak genoeg tegen, terwijl dat ook 'gewone huis-tuin-en-keuken pc's' zijn.

• MadCow*

MadCow*

<= icon space for rent

moto-moi schreef op 18 oktober 2002 @ 16:17:
[Alpha's niet, al ben ik ze wel tegengekomen op de HCC-beursen, maar Mac's e.d. kom je vaak genoeg tegen, terwijl dat ook 'gewone huis-tuin-en-keuken pc's' zijn.
hum .. true true, je hebt helemaal gelijk niet aan gedacht
ik voel me stom, we hebben ook zo'n beestje staan. Maar er niet aan gedacht

• cashewnut
  • Laatst online: 16-12-2020
Anoniem: 27642 schreef op 18 oktober 2002 @ 16:12:
zou toch zegen dat tegenwoordig de gemidelde huis tuin en kijken al hoger is dan i386 hoor.
minstens i586
idd, maar de meeste linux distro's kun je al op een i386 installeren. latere Intel-based processors bevatten namelijk nog steeds de i386 instructieset.
Mandrake kun je vanaf i586 (pentium) installeren.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Anoniem: 44117 schreef op 18 oktober 2002 @ 13:09:
Iemand een voorstel voor volgend systeem?

PII 400 Mhz 256 MB Ram 6 gb HD

Het moet dienen als routertje, fileserver, en een irc client (voor logs op bepaalde chans >:) )

Oh ja en een ftp client die ik vanaf een windows PC zou wille bedienen (voor mijn n8elijke downloads :9 )

('k hoop dat m'n verlang lijstje niet te lang is :)) Iemand die weet of dit allemaal mogelijk is onder een _vlot_ linux distrotjeuh

Het verlanglijstje valt wel mee hoor :P Elke grote distro kan dat wel, en de specs zijn in principe genoeg voor welke distro dan ook.

Maar als je hem zo vlot mogelijk wil hebben is het misschien aan te raden om commandline te werken en een minimalistische distro te installeren (dat is doorgaans ook bevorderlijk voor de veiligheid).
Anoniem: 27642 schreef op 18 oktober 2002 @ 16:12:
minstens i586

Met 'i386' wordt de architectuur bedoeld, niet de CPU zelf.
Onder i386 vallen alle 32 bits Intel en compatible (via, cyrix, amd) CPUs.
80386 is een computer met een 386 CPU.

• FrankGuthrie
  • Laatst online: 04-06 22:06

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Wil zef beginnne met mandrake, goeie keus???

En hoe zit het met drivercompabiliteit?

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

Welke drivercompabiliteit ?

• FrankGuthrie

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

van je componenten?

kan niet voor alles drivers vinden voor linux.

Russian Blue Neji
Kate Bush

De meeste (bijna alle) drivers zitten in de Linux kernel en worden dus niet ter download aangeboden op de site van de fabrikant omdat deze drivers veelal niet door die fabrikant zijn gemaakt. Videokaarten in X zijn een uitzondering vaak. Maar wat heb je voor hardware dan ?

• FrankGuthrie

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

matrox G450
netwerkkaart van realtek
Sounblaster Live
Tv kaart van Haupage

De rest pak ie denk ik wel, cdrom etc....

Russian Blue Neji
Kate Bush

Ik zie geen problemen voor deze hardware. Denk dat Mandrake dit tijdens de installatie wel zal herkennen. Mandrake is een goede keuze voor een beginnend Linux gebruiker. Overigens wordt deze hardware door de meeste distributies wel ondersteund.

• FrankGuthrie

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Anoniem: 32223 schreef op 19 oktober 2002 @ 15:12:
Ik zie geen problemen voor deze hardware. Denk dat Mandrake dit tijdens de installatie wel zal herkennen. Mandrake is een goede keuze voor een beginnend Linux gebruiker. Overigens wordt deze hardware door de meeste distributies wel ondersteund.
iemand zei tegen me dat SuSe beter was.

enne de software moet toch ondersteunt worden? Heb gelzen dat je daar een emulator voor nodig hebt.

Russian Blue Neji
Kate Bush

• Niet online
iemand zei tegen me dat SuSe beter was.
Iedereen heeft nu eenmaal zijn eigen voorkeur.
Mandrake Linux geldt echter als de gebruiksvriendelijkste Linux distributie (vanuit Windows standpunt welteverstaan).
enne de software moet toch ondersteunt worden? Heb gelzen dat je daar een emulator voor nodig hebt.
welke software? :?

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:46
hoi ik heb een 166mmx laptop met 80mb ram en 8gig schijf en ik wil er linux op draaien als "desktop" vervanger. Ik heb inmiddels een tijdje met debian gewerkt en dit bevalt me goed. Ik gebruikte daar de standaard gnome in maar ik vind dat er een beetje ouderwets uitzien... hoewel het wel redelijk snel was. ik ging daarna redhat 7.3 proberen dit was duidelijk iets teveel voor me laptop... kde (3?) starte nog wel redelijk op maar gnome 2 was echt traag... weet iemand wat ik het beste kan gebruiken om een beetje een leuke desktop te krijgen maar wat ook weer niet te traag is op deze laptop? oja scherm is 800x600 tft (misschien boeiend?)

• Jordi
  • Niet online
Ik denk dat distro in jouw geval niet zo superveel uitmaakt, maar wel de window manager (desktop environment) die je gebruikt. Je zegt dat je de standaard gnome (1) te ouderwets vond. Maar gnome2 weer te lomp/log. Tja, met een p166 heb je eigenlijk niet te veel te eisen imo :)
Dingen als icewm zijn nauwelijks desktop omgevingen te noemen, maar wel ongelooflijk snel... en stabiel. Ik gebruik het nog regelmatig als ik op een oude bak zit te prutsen, het is nog themebaar ook ;)

• savale
is er niet een manier gnome 1 een beetje op te fleuren? :) ik geloof dat er nu iets van enlightment op was geinstalleerd

• warp
  • Niet online
*duh* je moet het ISO bestand zelf niet op een cd branden;
je moet het ISO bestand middels de optie Burn Image branden ;)

• hendrikjan
  • Niet online

hendrikjan

VOORMALIG STUNTMAN

omdat mijn vorige topoic gesloten is :?
Ik weet namelijk wel wat ik wil.. maar niet hoe ik het moet doen .. maar goed .. ik probeer het hier wel verder .. ik wil graag linux op mijn mac G3 zetten
hoe maak je (ftp) netwerk install disks voor md 8,3 voor ppc

• moto-moi

moto-moi

hendrikjan schreef op 19 oktober 2002 @ 19:17:
hoe maak je (ftp) netwerk install disks voor md 8,3 voor ppc
even zoeken ;)
Tis alleen voor cooker, 8.3 bestaat afaik niet, en 8.2 kan ik alleen iso's van vinden (Waar je vast wel bootdisks af kunt trekken, maar da's een beetje onzinnig ;) )

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

savale schreef op 19 oktober 2002 @ 19:05:
is er niet een manier gnome 1 een beetje op te fleuren? :) ik geloof dat er nu iets van enlightment op was geinstalleerd

Gnome 1.4 is ook themable (net als zo'n beetje alle WM's en DE's).

Maar misschien bevalt "gewoon" een WM zoals Enlightenment, WindowMaker, IceWM, fluxbox of AfterStep beter?

Ik meende trouwens begrepen te hebben dat Gnome 2 sneller was dan 1.4, vreemd dan dat hij bij jou zoveel slechter draaide... (misschien heeft het meer ram nodig)

• FrankGuthrie

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Anoniem: 4775 schreef op 19 oktober 2002 @ 18:26:
[...]

Iedereen heeft nu eenmaal zijn eigen voorkeur.
Mandrake Linux geldt echter als de gebruiksvriendelijkste Linux distributie (vanuit Windows standpunt welteverstaan).

[...]

welke software? :?
eeeh software die ik dus op windows gebruik. Ik weet niet of er een linux variant van is.

Russian Blue Neji
Kate Bush

• savale
hmmmz ik vraag me trouwens af wat ik had draaien of dat enlightment was of dat t gnome 1.4 was... ik had het allebei geinstalleerd volgens mij...hoe weet ik nu of ik gnome 1.4 heb of enlightment? Ik installeerde namelijk volgens een manual voor n00bs :) ok heb ff gelezen en heb nu t vermoeden dat enlightment een theme is voor gnome 1.4 ofzo?

ik ben momenteel aan t kijken naar blackbox ziet er erg ok uit :P

• FrankGuthrie

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

savale schreef op 19 oktober 2002 @ 19:53:
hmmmz ik vraag me trouwens af wat ik had draaien of dat enlightment was of dat t gnome 1.4 was... ik had het allebei geinstalleerd volgens mij...hoe weet ik nu of ik gnome 1.4 heb of enlightment? Ik installeerde namelijk volgens een manual voor n00bs :) ok heb ff gelezen en heb nu t vermoeden dat enlightment een theme is voor gnome 1.4 ofzo?

volgens mij is dat geen theme, maar een GUI.

Ben ook newbie, dus weet neit of ik gelijk heb, maar dat heb ik begrepen B)

Russian Blue Neji
Kate Bush

• moto-moi

moto-moi

FrankGuthrie schreef op 19 oktober 2002 @ 19:50:
eeeh software die ik dus op windows gebruik. Ik weet niet of er een linux variant van is.
Je zou natuurlijk even een voorbeeld kunnen geven he :+

• Niet online
savale schreef op 19 oktober 2002 @ 19:53:

Gnome, Enlightment en Blackbox zijn allemaal window managers.
Gnome 1.4 verken je aan dat voetje linksonder je scherm. :)

• FrankGuthrie

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

moto-moi schreef op 19 oktober 2002 @ 21:09:
[...]

Je zou natuurlijk even een voorbeeld kunnen geven he :+
smart-ftp
DVD genie
kazaalite
winmx
etc.....

Russian Blue Neji
Kate Bush

Anoniem: 3504

Anoniem: 4775 schreef op 19 oktober 2002 @ 21:14:
[...]

Gnome, Enlightment en Blackbox zijn allemaal window managers.
Gnome 1.4 verken je aan dat voetje linksonder je scherm. :)
leuk grapje, Gnome is geen window manager hoor.

• moto-moi

moto-moi

een ftp-programma ? Doe me een lol zeg, kijk eens op http://freshmeat.net ofzo..
DVD genie
Eh... Linux was degene die CSS uitschakelde, dvd genie heb je afaik geeneens nodig :)
kazaalite
Mjah, kazaa had een client voor linux, nooit zelf gebruikt, maar je hebt ook edonkey e.d.
winmx
etc.....
Hmm, die maakt zeker ook gebruik van het kazaa netwerk ofzo ?
* moto-moi download nooit warez, dus geen idee.

• Feanaro
  • Laatst online: 07-05 20:22
Ok, ik zit met het volgende: (en werd hierheen doorverwezen...)

"Heb hier een adsl verbinding en die wil ik sharen, gebeurt nu via een winnt4 pdc met winroute erop. Het enige is dat die nogal vaag kan doen soms en wel eens vastloopt. Nu zat ik eraan te denken om er Linux op te zetten, alleen vraag ik me af wat voor versie bijvoorbeeld en hoe ik dat het beste kan doen.

Het gaat om een P133 met 64 MB RAM en een paar schijven. Ik wil dus dat ie mijn internet shared (NAT oid), dat er apache op draait en dat ie files kan sharen (lijkt me met samba geen probleem). En ook vroeg ik me af of het mogelijk was het ding als pdc in te stellen zodat ik nog wel gewoon op domein aan kan loggen (ivm roaming profiles en zo), of is dat typisch windows?"

Nu ben ik erachter dat dat domain verhaal kan met SAMBA. Alleen vraag ik me af welke distro/versie ik dan het beste kan nemen. Ik heb ook RH8 liggen, maar dat is misschien iets TE...

Aurë Entuluva!

Ik geloof dat RH8 iets van 256 MB voor installatie nodig heeft. Ik heb op een p133/64MB Slackware draaien , maar er zijn meer goede opties. Een oudere versie van RedHat is ook prima, Debian is een optie, Mandrake zou ik niet op een server zetten, SuSE is ook mogelijk maar cd's van SuSE kosten geld.
Apache, Samba, Iptables e.d. zitten allemaal tegenwoordig bij bijna elke distro, dus daar hoef je niet echt op te letten.
Je zou eens kunnen neuzen op www.samba.org voor documentatie om Samba in te zetten als PDC ( zie http://hr.uoregon.edu/davidrl/samba.html ).

• moto-moi

moto-moi

Anoniem: 32223 schreef op 24 oktober 2002 @ 00:37:
Ik geloof dat RH8 iets van 256 MB voor installatie nodig heeft. Ik heb op een p133/64MB Slackware draaien , maar er zijn meer goede opties.
256 MB ? Zoveel heb ik net in m'n workstation van 1 jaar oud zitten :D
Veiligere gok is 64 MB voor textbased, en 128 MB voor grafische meuk
(bron)
Hmmm... * moto-moi dacht dat je er flink naast met 256 MB.. maar 128(!!) MB voor X ? Waar gaat dit in godensnaam naartoe :?

Oke 192MB recommended. Ik had dat ergens hier in een draadje gelezen. Lijkt me overigens nog steeds belachelijk veel maar goed, de hardware staat ook niet stil. Maar voor een bakje met 64 MB zou ik geen RedHat aanraden, dan zijn er wel betere en snellere alternatieven.
Pagina: 1 2 3 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee