Welk OS (bv. Linux distro) moet ik nemen? Part 2

Pagina: 1 ... 3 ... 11 Laatste
Acties:
  • 4.681 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:09
Heeft iemand een installatiehandleiding voor mandrake 9? Stap voor stap. Heb nl. echt nog nooit met Linux gewerkt, denk niet dat ik het anders voor mekaar krijg ;)

Paul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandenberg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-03-2016
Kom op zeg... ;) Kijk gewoon 's op de site van Mandrake, daar vind je vast wel wat.

edit:

Mandrake User is trouwens ook een goeie, vooral als je wat meer uitleg wilt.

Systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4775

Paultje3181 schreef op 08 November 2002 @ 13:55:
Heeft iemand een installatiehandleiding voor mandrake 9? Stap voor stap. Heb nl. echt nog nooit met Linux gewerkt, denk niet dat ik het anders voor mekaar krijg ;)

Paul
Installatie review Mandrake Linux 8.1

Hiermee zou je Mandrake Linux 9 toch moeten kunnen installeren.
Succes! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Weet iemand soms wanneer Slackware 9.0 uitkomt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Anoniem: 4775 schreef op 08 november 2002 @ 18:42:
Weet iemand soms wanneer Slackware 9.0 uitkomt?
Nee. 'when it's done', zoals zowat alles op gnu-software gebied.
Ik weet het niet, Jotti weet het niet, zelfs de maker van Slackware weet het niet.
Je merkt het vanzelf.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankGuthrie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-06 00:28

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Anoniem: 4775 schreef op 08 november 2002 @ 15:03:
[...]

Installatie review Mandrake Linux 8.1

Hiermee zou je Mandrake Linux 9 toch moeten kunnen installeren.
Succes! :)
waarom?? je kan op de site van mandrake een complete guide vinden voor linux mandrake 9.0

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50671

Ik heb ook meteen een vraag
Ik wil Raduga ( www.raduga.net ) gaan draaien ,dit wil ik gaan draaien op een P1 200MMX@233.(IBM 300GL serie)
Ik heb nu gewoon win 98 op deze machiene staan maar de machiene gaat op een plek staan waar ik er 9 dagen niet meer bij kan (onbemande piratenzender).
Jullie begrijpen dat ik me dus zorgen maak over de stabiliteit van het systeem.
Welk OS moet ik nemen,er zit maar 32 mb dimm 66MHZ in.
het systeem draait echter goed onder win 98 zelfs met een DX plugin erbij(CPU load 90%)
Toch vertrouw ik het niet en wil ik een ander OS gaan draaien,wat zou ik kunnen gebruiken zodat ik raduga of een ander software pakket kan draaien waarmee ik jingles commercials en muziek automatisch kan laten instarten?
Ik denk hierbij aan een linux distro waar ik wine op ga draaien maar is dat haalbaar op deze machie,ik ben bang van niet .
Dus kort gestelt:is er radio automation software voor linux die ik kan draaien op deze p 1 en welke distro kan ik dan het beste nemen en kan ik evt Wine gebruiken en dan toch Raduga draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Locutus-of-Borg
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-04-2020

Locutus-of-Borg

Resistance is futile!

PC:

AMDK-6 300Mhz
128MB RAM
6Gb Notebook HD (vrij traag dus)
onboard video
SB geluidskaart
Realtek 10/100 NIC

Wat ermee moet kunnen:

- mp3 afspelen (met beetje goede mp3-speler, want tis een mp3-bak voor in de woonkamer, dus dit zal er voornamelijk mee gedaan worden ;))
- internetten
- netwerk (100Mbit netwerk waar de mp3's van gestreamed of gekopieerd worden)
- geen diskettestation en geen permanente cd-rom speler (deze kan voor install aangesloten worden, maar moet na de install eraf (zit nie in [rml][ CM]Plexiglas case voor MP3-pc *pics!*[/rml]))

Nog wat extra info:

Ik heb liever geen distro die zeg maar "net draait" op deze pc. Het moet zo snel, soepel en stabiel mogelijk lopen. Daarnaast moet het erg makkelijk te bedienen zijn, want meeste mensen (lees bijna alle) in mijn studentenflat hebben geen verstand van pc's.
Daarnaast zou het ook wel relaxed zijn als de distro niet zoveel HD space innam, want tis maar 6Gb HD en die moet natuurlijk zo vol mogelijk met mp3's ;)

Owja, niet te vergeten: ik heb zelf 0,0 ervaring met non-windows-based os, dus zou fijn zijn als daar ook rekening mee gehouden zou worden.

Eigen suggestie en bevindingen op internet qua distro's:

- Mandrake 9.0: ik lees in de 2e post van deze topic dat deze gebruiksvriendelijk en redelijk simpel is. De systeemeisen zijn volgens mij niet te hoog, maar hijs wel 3 cd's... dat lijkt me nou niet echt simpel of "klein" :?

Asrock K10N78 || AII 7750 ||2x 1GB Kingston || 2x 200Gb Maxtor DiamondMax 10 || R4850 || Acer X223W Q || WinXP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankGuthrie

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Locutus-of-Borg schreef op 09 November 2002 @ 11:43:

- Mandrake 9.0: ik lees in de 2e post van deze topic dat deze gebruiksvriendelijk en redelijk simpel is. De systeemeisen zijn volgens mij niet te hoog, maar hijs wel 3 cd's... dat lijkt me nou niet echt simpel of "klein" :?
CD 2 en 3 zijn extra's.

Russian Blue Neji
Kate Bush

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Laatst online: 12-06 04:59
Ik heb zelf een soortgelijk bakkie (zie sign). Hierop draait bij mij een dualboot van Windows XP en Debian Woody. Nou moet ik wel zeggen dat Debian als één van de moeilijkere distro's aangeschreven staat, maar voor mij was het de tweede stap in de richting van Linux. (Er liep eerst FreeSCO op mijn router en nu Debian).

Wat wel het grote voordeel van Debian is, is dat je begint met een minimaal systeem, die je kan uitbreiden met allerlei packages via apt-get. Je zou zo het x-window-system kunnen installeren en kde en samen met xmms (winamp clone, kan zelfs skins van winamp gebruiken) heb je dan een systeem van zo rond 800 MB.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Locutus-of-Borg

Locutus-of-Borg

Resistance is futile!

Ik heb alleen cd 1 nodig :? Dan fik ik die alleen...

ps. is het wel een goede keuze voor mij :?

Asrock K10N78 || AII 7750 ||2x 1GB Kingston || 2x 200Gb Maxtor DiamondMax 10 || R4850 || Acer X223W Q || WinXP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi

moto-moi

Locutus-of-Borg schreef op 09 november 2002 @ 13:02:
ps. is het wel een goede keuze voor mij :?
Ligt eraan hoe je die pc aan wilt gaan sturen, als er geen monitor, maar een LCD aan komt te hangen, dan is Mandrake in combinatie met X een beetje overkill ;)
Maar als je er gewoon een monitor aan gaan hangen + een normaal toetsenbord, dan is Mandrake een prima keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankGuthrie

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Japie_17 schreef op 09 november 2002 @ 12:14:
Ik heb zelf een soortgelijk bakkie (zie sign). Hierop draait bij mij een dualboot van Windows XP en Debian Woody. Nou moet ik wel zeggen dat Debian als één van de moeilijkere distro's aangeschreven staat, maar voor mij was het de tweede stap in de richting van Linux. (Er liep eerst FreeSCO op mijn router en nu Debian).

Wat wel het grote voordeel van Debian is, is dat je begint met een minimaal systeem, die je kan uitbreiden met allerlei packages via apt-get. Je zou zo het x-window-system kunnen installeren en kde en samen met xmms (winamp clone, kan zelfs skins van winamp gebruiken) heb je dan een systeem van zo rond 800 MB.
Welke binary moet je nou downlaoden?

op deze ftp:

ftp://debian.essentkabel.com/debian-cd/3.0_r0/i386/

staan 7 CD's!!!!!!!

volgens de handleidng

CD's 2 through 5 will each boot a different ``flavor'' depending on which CD-ROM is inserted. See Choosing the Right Installation Set, Section 4.2.2 for a discussion of the different flavors. Here's how the flavors are laid out on the different CD-ROMs:

CD 1
Allows a selection of kernel images to boot from (the idepci flavor is the default if no selection is made).
CD 2
Boots the `vanilla' flavor.
CD 3
Boots the `compact' flavor.
CD 4
Boots the `idepci' flavor.
CD 5
Boots the `bf2.4' flavor.
If your system can't boot directly from

CD's 2 through 5 will each boot a different ``flavor'' depending on which CD-ROM is inserted. See Choosing the Right Installation Set, Section 4.2.2 for a discussion of the different flavors. Here's how the flavors are laid out on the different CD-ROMs:

CD 1
Allows a selection of kernel images to boot from (the idepci flavor is the default if no selection is made).
CD 2
Boots the `vanilla' flavor.
CD 3
Boots the `compact' flavor.
CD 4
Boots the `idepci' flavor.
CD 5
Boots the `bf2.4' flavor.
If your system can't boot directly from

Weet ik nog steeds niet wat ik moet hebben :?

Antwoord geovnden :) :

Which of the numerous CD images should I download? Do I need all of them?
No, you only need the CD images for your computer's architecture. The architecture is the type of hardware your computer uses. By far the most popular one is the Intel architecture, so most people will only want to get the images for "i386".

Furthermore, in most cases it is not necessary to download all of the images for your architecture. The packages on the CDs are sorted by popularity: CD 1 contains the installation system and the most popular packages. CD 2 contains slightly less popular ones, CD 3 even less popular ones, etc. You will probably not need CD 3 and higher unless you have very special requirements. (And in case you happen to need a package later on which is not on one of the CDs you downloaded, you can always install that package directly from the Internet.)

Finally, for each architecture there are two versions of the first CD, the normal and the non-US version. You only need one of these! See below for details.

What is the difference between the normal binary-1 and the binary-1_NONUS CD?
There are two variants of the binary-1 CD, one with and one without software of the "non-US" category. The non-US software cannot be legally stored on servers that are located in the USA - formerly, the reason for this used to be that it contained strong cryptographic code, today it is that the programs use algorithms covered by US patents.

Everyone should fetch the non-US variant for private use; the "non-non-US" variant is useful only for US-based mirrors and vendors. The other binary CDs do not contain any "US-sensitive" software; they work perfectly well with either variant of the binary-1 CD.

A similar story holds for the source-1 and source-1_NONUS variants.

Russian Blue Neji
Kate Bush

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Locutus-of-Borg

Locutus-of-Borg

Resistance is futile!

moto-moi schreef op 09 november 2002 @ 13:05:
[...]

Ligt eraan hoe je die pc aan wilt gaan sturen, als er geen monitor, maar een LCD aan komt te hangen, dan is Mandrake in combinatie met X een beetje overkill ;)
Maar als je er gewoon een monitor aan gaan hangen + een normaal toetsenbord, dan is Mandrake een prima keuze.
Tis monitor + toetsenbord + muis idd... hoezo overkill anders :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi

moto-moi

Locutus-of-Borg schreef op 09 november 2002 @ 15:56:
Tis monitor + toetsenbord + muis idd... hoezo overkill anders :?
Mandrake gebruikt standaard X, dat 'vreet' geheugen, en als je X11 dus niet zou gebruiken, zou dat IMO zonde zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Locutus-of-Borg

Locutus-of-Borg

Resistance is futile!

moto-moi schreef op 09 november 2002 @ 16:53:
[...]

Mandrake gebruikt standaard X, dat 'vreet' geheugen, en als je X11 dus niet zou gebruiken, zou dat IMO zonde zijn.
Uh... ok ik gebruik dus X nu..

Heb net Mandrake 9.0 geinstalleerd. Wat is dat X, is dat videodrivers ofzo :? En hoe gebruik ik X11 als dat minder geheugen vreet :?

Nog wat extra vraagjes:

- We gebruiken nu KDE als interface. Hoe speel je hiermee mp3's af :? Hoe heet dat proggie voor Linux dat op Winamp lijkt nou :?
- Het netwerk lijkt het niet te doen. Hij zegt dat Samba misschien niet goed geinstalleerd is :?

We hebben expert installatie gedaan :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankGuthrie

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

uuhhm ik ben ook iets langer noob dan jij, maar ben nog steeds aan het rond lezen, het zou handiger zijn als je meer rond leest. een goede voorbereiding is het halve werk.

Ik heb hier alle documentatie van de officiele mandrake site:
Command-Line.pdf.zip
EverydayApplications.pdf.zip
Quick_Startup.pdf.zip
Server_Conf_Guide.pdf.zip
Starter.pdf.zip

+ nog documentatie van tweakers.net:
Linux_op_de_Desktop.pics.pdf.zip

Je leert er dus veel van.

Maar om je toch te helpen, want daar zijn we voor:
Winamp - XMMS

Samba is het programaatje wat het mogenlijk maakt om over je netwerk met een windows machine te communiceren. Ik weet alleen niet wat er fout is. Dat zal je toch echt moeten zoeken in de documentatie, daarin staat precies hoe je Samba moet configureren. Er staan veel plaatjes in de documnetatie en is dus heel gebruikvriendelijk, maar er gebruik van.

X is denk ik de grafische shell en dat vreet altijd geheugen, maar voor beginners misschien een betere keus. Meer klik werk. ik ga liever heel snel over dan de commandline. Ben daarom ook veel aan het lezen over debian.

Iets over X gevonden:

The X Window System, more simply 'X' or 'X11', is judged worlwide to be one of the most successful open source, collaborative technologies developed to date. It is the de facto standard graphical engine for the UNIX* and Linux* operating systems and provides the only common windowing environment bridging the heterogeneous platforms in today's enterprise computing. The inherent independence of the X Window System from operating system and hardware, its network-transparency, and its support for a wide range of popular desktops are responsible for its continuing and growing popularity. All major hardware vendors support the X Window System. Many third parties provide technologies for integrating X Window System applications into network or personal computer environments under DOS, Windows, Windows 9x, and Windows NT, while thousands of independent software developers provide X Window System applications. The wordwide community of users of the X Window System currently exceeds 30 million.

[ Voor 0% gewijzigd door FrankGuthrie op 09-11-2002 18:10 . Reden: veel spellingsfouten ]

Russian Blue Neji
Kate Bush

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-06 16:14
hoi

Ik wil debian voor een server installeren, maar ik zit met wat vragen:
1. De pc waar het op moet komen zit aan een andere pc met daarop win2k en internet. Kan het via die pc? (dhcp)

2. Kan ik misschien de hdd van de doel-pc in mijn pc stoppen en het dan op die andere hd installeren?

alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankGuthrie

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Effe vraagje, is enlightment echt zo veel lichter dan KDE en Gnome?

in part 1 van deze topic wordt dat gezged, maar als ik enlightment hier ga downloaden:
http://packages.debian.org/stable/x11/enlightenment.html

dan zie ik dat er dependecies zijn, dus er moet nog van alles gedownlaod worden om het werkend te krijgen.

0hwja, en is het makkelijk om naast mandrake debian te draaien, of krijg id dat gedoe dat ze elkaar gaan opfokken, zoals bij windows en linux(als je het niet goed doet).

Russian Blue Neji
Kate Bush

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alarmnummer
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Ik gebruik zelf fluxbox (blackbox variant) en het draait echt stukken sneller dan kde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Laatst online: 12-06 04:59
Bredend schreef op 09 november 2002 @ 18:29:
hoi

1. De pc waar het op moet komen zit aan een andere pc met daarop win2k en internet. Kan het via die pc? (dhcp)

2. Kan ik misschien de hdd van de doel-pc in mijn pc stoppen en het dan op die andere hd installeren?

alvast bedankt
Ja, dat kan je doen. Tijdens de installatie van Debian wordt er namelijk niet gezocht naar hardware. Bij iedere boot van Linux worden de kernel- drivers geladen. Als er niet al te veel exotische hardware in hebt zitten, dan werkt alles meteen.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi

moto-moi

FrankGuthrie schreef op 09 November 2002 @ 18:44:
ja
in part 1 van deze topic wordt dat gezged, maar als ik enlightment hier ga downloaden:
dan zie ik dat er dependecies zijn, dus er moet nog van alles gedownlaod worden om het werkend te krijgen.
En het probleem is :?
0hwja, en is het makkelijk om naast mandrake debian te draaien, of krijg id dat gedoe dat ze elkaar gaan opfokken, zoals bij windows en linux(als je het niet goed doet).
Windows en Linux bijten elkaar ook niet hoor ? Zolang je lilo (of grub) maar installeert. Of je maakt een bootdisk in linux aan, zodat je daarmee kunt opstarten, dan hoef je lilo of grub niet op je hd te zetten, en zal er helemaal geen probleem kunnen ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Locutus-of-Borg

Locutus-of-Borg

Resistance is futile!

Ok, dus nog 2 problemen hier met Mandrake:

1. Hij geeft dus Samba-error als je een pc op het campusnet hier probeert te bereiken. Hoe kan ik checken of Samba goed geinstalleerd is :?
2. Dit vinden we om XMMS te installeren:
2.1 Basic Installation
----------------------

cd xmms-1.2.5
./configure
make
make install

This will put the binary in /usr/local/bin and plugins in
/usr/local/lib/xmms/
maar bij ./configure geeft hij een error met de c compiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Op die mandrake cd staat gewoon die binairy version hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankGuthrie

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

moto-moi schreef op 09 November 2002 @ 19:00:
[...]

ja

[...]

En het probleem is :?

[...]

Windows en Linux bijten elkaar ook niet hoor ? Zolang je lilo (of grub) maar installeert. Of je maakt een bootdisk in linux aan, zodat je daarmee kunt opstarten, dan hoef je lilo of grub niet op je hd te zetten, en zal er helemaal geen probleem kunnen ontstaan.
hmm, maar ik had vaak gelezen dat de MBR soms opgefuckt raak als je lilo installeerd. en als je linux dan installeerd kan toch gewoon op een aparte partitie? Ik las namelijk vaak dat je het ook op de C moest instaleren naast windows, heb ik dat verkeerd begrepen?

Ja dat van enlightment, ik zag al die files en dacht, veel lichter dan KDE of GNOME zal ie neit zijn met al die dependecies. Je moet zoveel extra's voor donwloaden.

Heb nu trouwens ook knoppix gedownload, effe daarmee klote als ik meer gelezen heb :)

Russian Blue Neji
Kate Bush

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankGuthrie

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Locutus-of-Borg schreef op 09 november 2002 @ 19:04:
Ok, dus nog 2 problemen hier met Mandrake:

1. Hij geeft dus Samba-error als je een pc op het campusnet hier probeert te bereiken. Hoe kan ik checken of Samba goed geinstalleerd is :?
2. Dit vinden we om XMMS te installeren:
[...]
damn, je wilt echt geen moeite doen he??

Documentatie

zegt RPM je wat?

Russian Blue Neji
Kate Bush

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi

moto-moi

Locutus-of-Borg schreef op 09 november 2002 @ 19:04:
1) Dit topic geen algeheel 'post hier je problemen'topic, maar een 'welke OS (distro)'topic..

Andere vragen kun j beter in een nieuw topic zetten, veel mensen lezen dit topic ook niet, omdat hun de distro keuze van iemand niet interreseerd.

2) Die foutmeldingen zijn duidelijk genoeg, tik hem maar eens letterlijk in google in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi

moto-moi

FrankGuthrie schreef op 09 november 2002 @ 19:15:
hmm, maar ik had vaak gelezen dat de MBR soms opgefuckt raak als je lilo installeerd. en als je linux dan installeerd kan toch gewoon op een aparte partitie? Ik las namelijk vaak dat je het ook op de C moest instaleren naast windows, heb ik dat verkeerd begrepen?
Dat heb je inderdaad verkeerd begrepen ;)

Linux installeer je op een aparte partitie, en je zet (meestal) een bootloader in je mbr van je eerste HD, zodat jij tijdens het booten kunt kiezen tussen Windows of Linux.
Ja dat van enlightment ik zag al die fiels en dahct, veel lichter dan KDE of GNOME zal ie neit zijn met al die dependecies.
Heb nu trouwens ook knoppix gedownload, effe daarmee klote als ik meer gelezen heb :)
Dependencies zeggen weinig over de snelheid/geheugenverbruik van een programma hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankGuthrie

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

moto-moi schreef op 09 november 2002 @ 19:19:
[...]

Dat heb je inderdaad verkeerd begrepen ;)

Linux installeer je op een aparte partitie, en je zet (meestal) een bootloader in je mbr van je eerste HD, zodat jij tijdens het booten kunt kiezen tussen Windows of Linux.

[...]

Dependencies zeggen weinig over de snelheid/geheugenverbruik van een programma hoor ;)
MMHH, das waar.

Naja ik heb nu Mandrake, Knoppix live CD en Debain.

eerste effe met de eerste 2 kloten en dan debian proberen.

Wat ik altijd doe is windows op een aparte partitie en program files op een aparte, maar binnen linux wordt volgens mij meer op dezelfde partitie gedaan of heb ik dat weer verkeerd |:( 8)7

Russian Blue Neji
Kate Bush

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi

moto-moi

FrankGuthrie schreef op 09 november 2002 @ 19:37:
Wat ik altijd doe is windows op een aparte partitie en program files op een aparte, maar binnen linux wordt volgens mij meer op dezelfde partitie gedaan of heb ik dat weer verkeerd |:( 8)7
Wrong again :P
Maaruh, op deze manier verkloten we het hele welke distro topic :/
Probeer eens zelf wat te zoeken, in howto's (Zie de faq), of in het "linux op de desktop" topic e.d. Als je dan nog vragen hebt, kun je beter ff een nieuw topic openen o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankGuthrie

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

moto-moi schreef op 09 november 2002 @ 19:55:
[...]

Wrong again :P
Maaruh, op deze manier verkloten we het hele welke distro topic :/
Probeer eens zelf wat te zoeken, in howto's (Zie de faq), of in het "linux op de desktop" topic e.d. Als je dan nog vragen hebt, kun je beter ff een nieuw topic openen o.i.d.
Right again.

Ik ga het gewoon proberen (natuurlijk eerst lezen). Toch bedankt voor de hulp _/-\o_

Russian Blue Neji
Kate Bush

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:00

deadinspace

The what goes where now?

FrankGuthrie schreef op 09 november 2002 @ 15:47:
Welke binary moet je nou downlaoden?

op deze ftp:

ftp://debian.essentkabel.com/debian-cd/3.0_r0/i386/

staan 7 CD's!!!!!!!
Als je wil installeren op een computer waarmee je later op internet kunt dan heb je meestal genoeg aan CD 1. Je kunt dan later andere packages van internet installeren.

Als je wilt installeren op een computer die tijdens de installatie redelijk makkelijk internet heeft, dan kun je volstaan met de netinstall flops (6 stuks, of 3 stuks als je de idepci variant neemt) of de netinstall iso (een MB of 30).

Als je offline wilt installeren en de belangrijkste dingen bij de hand wil hebben raad ik de eerste 3 CDs aan.

Als je offline wilt installeren en je wilt alles wat in Woody zit hebben moet je ze alle 7 hebben :)
Bredend schreef op 09 november 2002 @ 18:29:
De win2k bak deelt het internet gewoon met NAT en draait een DHCP server?
In dat geval: geen probleem, voor zowel de installatie als erna.
Kan. Waar je het meest op moet letten is de bootloader. Als je installeert dan wordt de bootloader ingesteld om van een bepaalde partitie van een bepaalde schijf te booten. Als je dan de HD in een andere computer hangt en de HD is ineens niet meer primary master maar bijvoorbeeld secundary master (ik ga even uit van IDE), dan snapt de bootloader dat niet meer.

Je kunt dit voordat je de HD terugplaatst naar het eigenlijke systeem aanpassen (of als je GRUB als bootloader hebt kun je het achteraf ook goedbreien), maar het is het eenvoudigst om te zorgen dat de HD in beide systemen op dezelfde plaats zit.

Als je bepaalde drivers instelt (bijvoorbeeld voor XFree), of een eigen kernel compiled, dan moet je ook even opletten.
FrankGuthrie schreef op 09 November 2002 @ 18:44:
Hangt er wat vanaf. De standaard E config is wat bloated, met schuivende windows en desktops enzo, en dat gaat uiteraard ten koste van snelheid. Ik draai E, maar dan met zulke bewegende dingen uitgezet, en ik ben heel goed te spreken over de snelheid (300 - 500 MHz systemen). Op snelle systemen zul je waarschijnlijk niet zoveel verschil merken met KDE of Gnome.

Als je een snelle WM wilt omdat KDE of Gnome tegenvalt, zijn Windowmaker, {flux,black}box, IceWM en afterstep ook de moeite van het bekijken waard trouwens.

Jawel, maar hier vallen ook dependancies als "libc6" (nodig voor alle programma's) en "xlibs" (nodig voor alle X programma's) onder, en die heb je al lang. Je zult nog steeds wat extra dingen nodig hebben voor Enlightenment, maar niet die hele lijst :)
Als je het niet goed doet kun je altijd problemen krijgen ;)
Maar als je bij het installeren niet de verkeerde partitie aanwijst verwacht ik niet zoveel problemen.
[nohtml]
FrankGuthrie schreef op 09 november 2002 @ 19:15:
GNU/Linux installeer je zo goed als altijd op een aparte partitie (er zijn uitzonderingen, maar die zijn zeldzaam en niet echt aan te raden).
Als je Debian naast Mandrake installeert dan installeer je Debian ook op een aparte partitie.
FrankGuthrie schreef op 09 november 2002 @ 19:37:
Hangt van je distro af en van wat je zelf doet... In principe kun je elke willekeurige directory op een andere partitie zetten. Kun je bijvoorbeeld doen met /home (wordt vaak gedaan) of met /usr (beetje zelfde idee als program files).
Ikzelf heb altijd één grote partitie met alles daarop. Ik heb namelijk in mijn desktop maar 8 GB, dus ik heb geen zin om te ruim te zitten op de ene partitie en te krap op de andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankGuthrie

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

deadinspace schreef op 09 november 2002 @ 20:07:

[...]

Hele lap tekst wat een hoop duidelijk maakt
moto-moi kreeg er 1 maar jij krijgt er 2.

_/-\o_ _/-\o_.

Mijn handen beginnen nu flink te jeuken, W2K gaat er een buurman bij krijgen :)

Russian Blue Neji
Kate Bush

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
Kan ik als ik Mandrake 9 met wine installeer dan gewoon alle programma's draaien hierop en kan ik evt. niet gevonden hardware later nog toevoegen met win-drivers, als er geen linux drivers beschikbaar zijn???

Paul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi

moto-moi

Paultje3181 schreef op 11 November 2002 @ 11:00:
Kan ik als ik Mandrake 9 met wine installeer dan gewoon alle programma's draaien hierop
Nee, het is work-in-progess, sommige programma's draaien wel, en anderen niet, tis gratis software, en puur een lapmiddel, als je windows-programma's wilt draaien, kun je beter bij Windows blijven. Of linux-vervangers ervoor zoeken.
en kan ik evt. niet gevonden hardware later nog toevoegen met win-drivers, als er geen linux drivers beschikbaar zijn???
Nee, windows is geen linux, linux is geen uitbreiding op windows, linux is iets compleet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
Oke dan, moet ik ff rekening mee houden. Dankje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
Hoe groot is Mandrake 9 met KDE en GIMP en OpenOffice ongeveer??? Kan iemand mij dit vertellen?
Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi

moto-moi

Paultje3181 schreef op 13 november 2002 @ 13:52:
Hoe groot is Mandrake 9 met KDE en GIMP en OpenOffice ongeveer??? Kan iemand mij dit vertellen?
Geen idee, maar dat meldt Mandrake je vast en zeker tijdens de installatie, en op dat moment kun je nog schuiven met welke pakketten je wel, en niet wilt installeren, zodat je genoeg ruimte overhoudt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .GoO
  • Laatst online: 00:10
Ik ben totaal nieuw met linux.. Wil dan ook met RedHat gaan beginnen, echter welke files heb ik nu nodig?? op ftp://ftp.redhat.com/pub/redhat/linux/8.0/en/iso/i386 staan 5 isos van elk bijna 700mb.. zo groot is het toch niet? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi

moto-moi

devv05 schreef op 13 november 2002 @ 15:57:
Ik ben totaal nieuw met linux.. Wil dan ook met RedHat gaan beginnen, echter welke files heb ik nu nodig?? op ftp://ftp.redhat.com/pub/redhat/linux/8.0/en/iso/i386 staan 5 isos van elk bijna 700mb.. zo groot is het toch niet? :D
De eerste 3 cd's heb je nodig, al staan er op de 2 en 3e waarschijnlijk niet al te veel programma's die je wilt hebben, maar beter mee verlegen, dan om verlegen ;)

handig linkje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .GoO
  • Laatst online: 00:10
Heb je die cd2 en 3 echt nodig dan?? En waarvoor zijn CD 5 en 6 dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tidaku
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
cd 5 en 6 zijn applicatie cd's anders gezegd... een hoop zooi :D

cd 2 en 3 idem, alleen cd 1 is nodig voor de installatie, maar dan staat er verder nog niets op van echt uitvoerbaare progsels...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 32223

ftp://dl.xs4all.nl/pub/mi...nux/8.0/en/os/i386/README Daar staat het allemaal netjes beschreven.
Disk 6 zal de documentatie iso zijn vermoed ik.

Anoniem: 70601

Hallo allen die hier over Linux enz. babbelen. Ik ben maar een eenzame Informatica student die zich binnen kort wil gaan verdiepen in het bouwen van een servertje. Het gaat mij echter niet zozeer om de systeem eisen enzo die hier steeds aanbod komen.

Ik ben op zoek naar de meest leerzame versie. In die zin: Ik wil zoveel mogelijk ontdekken op het gebied van servers/linux. Welke dostro zouden jullie mee beginnen voor mijn projectje en nog veel belangrijker. Wat zijn de belangrijkste voordelen van die versie (Waarom zou je die nemen en een ander niet. )

alvast bedankt voor alle reacties die dit bericht ongetwijfeld zal losmaken bij u allen.

Zij die gaan leren groeten u.
Ave

Anoniem: 70601

Distro *nods * Distro niet Dostro..

• moto-moi

moto-moi

Anoniem: 70601 schreef op 14 november 2002 @ 09:38:
Ik ben op zoek naar de meest leerzame versie. In die zin: Ik wil zoveel mogelijk ontdekken op het gebied van servers/linux. Welke dostro zouden jullie mee beginnen voor mijn projectje en nog veel belangrijker. Wat zijn de belangrijkste voordelen van die versie (Waarom zou je die nemen en een ander niet. )
Als je echt _alles_ zelf wilt doen, dan zou ik voor LFS gaan, daar leer je extreem van, al heb je daar wel een werkende linux-machine voor nodig, en het kost tijd, veel tijd, alles zelf compileren gaat je niet in de koude kleren zitten ;)

Als je graag wat aan wilt kloten met een server, geen grafisch gebeuren, dan zou ik je Slackware of Debian aan willen raden, waarbij ik persoonlijk meer gecharmeerd ben van Debian, i.v.m. met het apt-get verhaal O+ .

Anoniem: 45142

*puff* eindelijk dit topic gevonden :)

Welke distro kan ik het beste nemen op een 486 SX 25 met 4mb ram en 127mb hdd ?

hij moet Internet Sharen en Unrealircdserver draaien gaan, en mogelijk ook webserver, als de hdd ruimte dit toelaat,

Anoniem: 45142 schreef op 14 november 2002 @ 19:54:

hij moet Internet Sharen en Unrealircdserver draaien gaan, en mogelijk ook webserver, als de hdd ruimte dit toelaat,
kale Slackware of Debian

• slager
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02:08
Anoniem: 45142 schreef op 14 november 2002 @ 19:54:

Slackware 3.3 schijnt met 4mb ram nog te installeren, nieuwere versies zijn meer ram nodig. Debian is ook tenminste 12mb nodig, geloof ik. Je zou dus Slackware 3.3 kunnen proberen.

Thanks guys, k ga het proberen, en ook meteen ff kijken als ik wat ram kan vinden voor dat ding :D

• A_L
  • Niet online

A_L

devv05 schreef op 13 november 2002 @ 17:20:
Heb je die cd2 en 3 echt nodig dan?? En waarvoor zijn CD 5 en 6 dan?
Op cd 5 en cd 6 staan source-rpms.
Alleen handig als je programma's wilt gaan veranderen / zelf compileren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
ik heb nog 16 mb edo liggen... mail maar ff: paultje3181@hotmail.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hm dat ding weigerd dus schijnbaar linux achtige osen te installen :(
Reb00t mania :( (24mb ram er al in) dus dat word niks, maar:
op school vroeg iemand als ik nog belang had bij een 486, k denk ja best :)

en dat is dus een DX2 66mhz 16mb ram ( zat er al in :D kan er 32 in schoppen denk ik ) 270 + 127mb harddisk, 2x ISA nic (1x 3com 509b en een RTL8019AS) en verder std spul, onboard I/O en video ed :)

Wat kan ik daar op klappen ? met als taken: inet routing, ircserver ( unreal ircd ) web/ftp server (als de hdd ruimte dit toe laat )

( t liefst ook iets wat van floppy/FTP install wil installen en niet al te moeilijk te snappen is :X )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi

moto-moi

Anoniem: 45142 schreef op 15 November 2002 @ 15:39:
hm dat ding weigerd dus schijnbaar linux achtige osen te installen :(
Reb00t mania :( (24mb ram er al in) dus dat word niks, maar:
Dat is vreemd, want afaik kan Slackware overweg met een SX processor. Maargoed, een SX processor, en weinig ram, da's sowieso al niet prettig om mee te werken ;)
en dat is dus een DX2 66mhz 16mb ram ( zat er al in :D kan er 32 in schoppen denk ik ) 270 + 127mb harddisk, 2x ISA nic (1x 3com 509b en een RTL8019AS) en verder std spul, onboard I/O en video ed :)

Wat kan ik daar op klappen ? met als taken: inet routing, ircserver ( unreal ircd ) web/ftp server (als de hdd ruimte dit toe laat )

( t liefst ook iets wat van floppy/FTP install wil installen en niet al te moeilijk te snappen is :X )
Niet te moeilijk, dan kom je bij RH terecht vrees ik, en die boot al jaren niet meer op zo'n minimaal systeem ;)

Je komt toch automatisch terecht bij de wat moeilijkere distro's, zoals Slackware of Debian. Misschien(ivm. die ircd) kun je er ook FreeSCO opzetten, maar daar ben ik persoonlijk geen fan van :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

moto-moi schreef op 15 November 2002 @ 16:43:
[...]

Dat is vreemd, want afaik kan Slackware overweg met een SX processor. Maargoed, een SX processor, en weinig ram, da's sowieso al niet prettig om mee te werken ;)

[...]

Niet te moeilijk, dan kom je bij RH terecht vrees ik, en die boot al jaren niet meer op zo'n minimaal systeem ;)

Je komt toch automatisch terecht bij de wat moeilijkere distro's, zoals Slackware of Debian. Misschien(ivm. die ircd) kun je er ook FreeSCO opzetten, maar daar ben ik persoonlijk geen fan van :X
oudere versie van redhat zou dat willen :?

anders maar een handleiding Slackware / Debian lezen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi

moto-moi

Anoniem: 45142 schreef op 15 november 2002 @ 19:55:
oudere versie van redhat zou dat willen :?
5.0 ofzo, dat gaat er prima op, als je niet teveel verwacht, zelfs X draait dan nog wel redelijk, met bijv. Blackbox.. Gnome & Kde da's niet grappig op zo'n oude machine :X
anders maar een handleiding Slackware / Debian lezen :X
* moto-moi zet weer een streepje achter de linux-zealots :P ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

moto-moi schreef op 15 november 2002 @ 20:34:
[...]

5.0 ofzo, dat gaat er prima op, als je niet teveel verwacht, zelfs X draait dan nog wel redelijk, met bijv. Blackbox.. Gnome & Kde da's niet grappig op zo'n oude machine :X

[...]

* moto-moi zet weer een streepje achter de linux-zealots :P ;)
zealots? wasda >:)

* Anoniem: 45142 mag nu eerst een hdd regelen :X dat 270mb ding speelt voor d00d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankGuthrie

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Schopje.

Dit is voor mij als beginner een interresante topic.

Heb wel een vraagje die niet te maken heeft met welke distro ik moet nemen.

Ik vraag me namelijk af wat het verschil is tussen een windowmanager en desktop. ik weet dat KDE en Gnoe desktop zijn en Ice, Enlightment etc... windowmangers zijn, maar wat is nou het verschil?

Russian Blue Neji
Kate Bush

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tidaku
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
FrankGuthrie schreef op 17 november 2002 @ 03:23:
Schopje.

Dit is voor mij als beginner een interresante topic.

Heb wel een vraagje die niet te maken heeft met welke distro ik moet nemen.

Ik vraag me namelijk af wat het verschil is tussen een windowmanager en desktop. ik weet dat KDE en Gnoe desktop zijn en Ice, Enlightment etc... windowmangers zijn, maar wat is nou het verschil?
Goeie vraag,
Geen idee,
Leg uit,
Plz... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi

moto-moi

FrankGuthrie schreef op 17 November 2002 @ 03:23:
Daar had je eigenlijk wel een gewoon topic voor mogen openen :D

Een windowmanager zet de schermpjes op z'n plek, heeft eventueel nog wat applets e.d., die ervoor zorgen dat je ermee kan werken, maar dingen als editors, icq-programma's etc, die zitten er niet bij.

KDE en Gnome zijn Desktops, Enlightenment timmert met versie 0.17 ook aan weg trouwens ;) Als je KDE of Gnome helemaal installeerd, ben je eigenlijk in een keer klaar, je hebt dan (o.a.) een email-client, een irc-client, icq-client, aim-client, editors, spelletjes, etc. etc.

Dat is in het kort het verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankGuthrie

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

moto-moi schreef op 17 november 2002 @ 10:46:
[...]

Daar had je eigenlijk wel een gewoon topic voor mogen openen :D
Weet ik, maar vond het een beetje dom om een topic voor te openen, die is volgens mij zo weer dicht, net iets te domme/makkelijke vraag :+

Russian Blue Neji
Kate Bush

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bolluserectus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-04 15:01
Anoniem: 70601 schreef op 14 november 2002 @ 09:38:
Hallo allen die hier over Linux enz. babbelen. Ik ben maar een eenzame Informatica student die zich binnen kort wil gaan verdiepen in het bouwen van een servertje. Het gaat mij echter niet zozeer om de systeem eisen enzo die hier steeds aanbod komen.

alvast bedankt voor alle reacties die dit bericht ongetwijfeld zal losmaken bij u allen.

Zij die gaan leren groeten u.
Ave
Ik zou Slackware kiezen als ik jou was, redelijk makkelijk te installeren. Goede packagemanager en het is BACK2BASIC m0n. Toch kan je met deze distro zo veel instellen configuren en prutsen als je wil..
Of neem meteen FreeBSD, deze heeft toch een wat beter geheugen beheer en is zeer onderhoudsvriendelijk.

Actions speak louder than words

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
  • Laatst online: 13-06 16:14
Bredend schreef op 09 November 2002 @ 18:29:
hoi

alvast bedankt
Ik heb het inmiddels met succes geinstalleerd. Maar natuurlijk wel een probleempje :)
Als ik opstart kom ik in de console. :| Ik ben gelukkig niet zo extreem n00b meer, dus ik kan wel wat dingetjes doen, maar ik heb liever dat ik met startx een desktop kan draaien.
Daarom heb ik nu blackbox gedownload (280 Kb ofzo) als een .tar.gz, Maar hoe moet ik du nu installeren? Ik heb gunzip /dev/fd0/ blackbox.tar.gz geprobeerd en nog wat varianten daarop, maar lukt het wel op deze manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bolluserectus
  • Laatst online: 25-04 15:01
Ik zou eerst je X maar is configgen, XF86Config, of een ander tooltje..
Blackbox ken ik niet, maar probeer:
tar -zxvf file.tar.gz
cd nieuwedirnaam
./configure
make
make install

Actions speak louder than words

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi

moto-moi

Bredend schreef op 17 November 2002 @ 12:36:
Daarom heb ik nu blackbox gedownload (280 Kb ofzo) als een .tar.gz, Maar hoe moet ik du nu installeren? Ik heb gunzip /dev/fd0/ blackbox.tar.gz geprobeerd en nog wat varianten daarop, maar lukt het wel op deze manier?
:?

Gewoon apt-get install blackbox, en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Heren (en dames natuurlijk),
ik heb een PC'tje (AMD k5, 75Mhz, 96MB intern, 4,3 Gig HD, 3(!) netwerkkaarten, 1 netwerk kaart naar ASDL modem, 1 naar mijn werkbak en 1 om te reparen pc in te pluggen) die als router dient. Hij moet als router dienen, inclusief firewall en mailserver naar internet toe, maar ook als intern om de werkbak met een te reparen PC te koppelen. Ik gebruik nu windows 2000 met winroute pro, maar dat is janken met de pet op. Dus ga nu naar Linux kijken. De vraag is dus:

1) Welke distro moet ik nemen
2) Welk programma als mailserver
3) Waar kan ik goed beginnen kwa documentatie betrefte.

Ik ken Smoothwall, wat op linux gebaseerd is, maar dat zit volgens mij geen mailserver in of wel. O'ja en bij voorkeur moet het op afstand te beheren zijn. En is mijn eerste kennismaking met linux, maar wil dit later graag uitbreiden.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankGuthrie

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Cyberpope schreef op 17 November 2002 @ 14:59:
Heren (en dames natuurlijk),
ik heb een PC'tje (AMD k5, 75Mhz, 96MB intern, 4,3 Gig HD, 3(!) netwerkkaarten, 1 netwerk kaart naar ASDL modem, 1 naar mijn werkbak en 1 om te reparen pc in te pluggen) die als router dient. Hij moet als router dienen, inclusief firewall en mailserver naar internet toe, maar ook als intern om de werkbak met een te reparen PC te koppelen. Ik gebruik nu windows 2000 met winroute pro, maar dat is janken met de pet op. Dus ga nu naar Linux kijken. De vraag is dus:

1) Welke distro moet ik nemen
2) Welk programma als mailserver
3) Waar kan ik goed beginnen kwa documentatie betrefte.

Ik ken Smoothwall, wat op linux gebaseerd is, maar dat zit volgens mij geen mailserver in of wel. O'ja en bij voorkeur moet het op afstand te beheren zijn. En is mijn eerste kennismaking met linux, maar wil dit later graag uitbreiden.
Dit topic bestaat uit 11 pagina's en er is ook een deel 1 van, doe er je voordeel mee.

Maar om niet lullig te doen, Denk dat je uitkomt op Debian of Slackware. Heel misschien Redhat.

Russian Blue Neji
Kate Bush

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-01 19:06
ik heb hier een amd k6-2 450mhz, met 256mb geheugen en euh 2 harde schijven met in totaal 60gb ofzo, en ik wil een ander os erop hebben, aangezien ik windhoos schijtzat ben.
maar ik moet nu eerst weten welke ik het beste kan hebben.
wie kan voor mij de beste linux versies op een rijtje zetten als ik ze gewoon wil gebruiken voor normaal gebruik (internetten, mp3, msn / chat, school -> office, netwerk)
en wat de voordelen en nadelen per versie zijn??
thanks a lot want ik heb nu corel linux, red hat linux en mandrake linux op cd staan maar volgens mij heb ik er meer aan om te weten welke ik het beste kan draaien.thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Je kubnt op alle linux distro`s in principe dezelfde software draaien. Het voornaamste verschil zit hem in het installatie/onderhouds gemakt. Ik ben zelf ook nog linux noob en Mandrake vond ik persoonlijk erg eenvoudig om te installeren. Als je met linux wilt beginnen, dan zou Mandrake in ieder geval even op je lijstje zetten. Later kan je altijd nog wel een keer overstappen naar distro met een iets hoger stoerheids gehalte :)

Verder zou ik niet zoiets traags gaan draaien als kde. Zelfs op mijn bak (1800xp) vind ik het nog langzaam. Ik ben zelf overgestapt op fluxbox en dat bevalt echt uitstekend. Het is niet zo bloat als KDE, snel, en zeer eenvoudig om te configureren. Echt een dikke aanrader. Oja. het ziet er ook nog een superstrak uit :) Er staan wel een paar screenshots van mij in [rml]Post hier je Non-Windows screenshots [ part 3][/rml]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hereweare67893
  • Niet online
Voordat jullie beginnen over dat de vraag over mijn systeem al gesteld is; ik heb alle pagina's van dit topic gelezen, maar mijn specs zitten er precies tussen in:

166@225 met 40 mb ram

Voor de rest standaar gedoe, met 20gb hd. Hij fungeert hier als gateway en als pc voor mijn zusjes. Een vereiste is dus X, zowel voor mij (nog redelijk n00b :P ), maar vooral voor mijn zusjes, die ik niet echt met een console kan zitten opschepen om te surfen :P

Mijn vraag is dus of ik X kan draaien met een WM (blackbox of zo) op dit systeem met een distro. :)

Btw, ik draai er nu win98SE op, maar het irriteert me mateloos hoe labiel het is. :( Ook zou een beetje afscherming van de functies (downloaden, sysconfiggen e.d.) wel fijn zijn, ze verkloten vind ik iets te veel per week :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoD Cerberus
  • Laatst online: 11-06 21:36

DoD Cerberus

blabla!

ik heb op dit moment een pentium 233 mhz met 128 mb ram en 2 3com kaarten staan die ik wil gaan gebruiken voor het inet-verkeer in huis. Op dit moment staan er 2 systemen in huis die regelnatig gebruikt worden voor internet e.d.

De OS moet overigens wel aan nog een aantal extra eisen voldoen. Zo wil ik op het systeem zelf een FTP-servertje draaien voor wat bestanden en evt ook nog een webservertje...

Houd er graag ff rekening mee dat ik op dit moment nog totaal linux-n00b ben... maar ik ben dat onstabiele van windows een beetje zat om het als server te gebruiken...

"From this day to the ending of the world, But we in it shall be remembered -- We few, we happy few, we band of brothers."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankGuthrie

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

DoD Cerberus schreef op 17 november 2002 @ 20:56:
ik heb op dit moment een pentium 233 mhz met 128 mb ram en 2 3com kaarten staan die ik wil gaan gebruiken voor het inet-verkeer in huis. Op dit moment staan er 2 systemen in huis die regelnatig gebruikt worden voor internet e.d.

De OS moet overigens wel aan nog een aantal extra eisen voldoen. Zo wil ik op het systeem zelf een FTP-servertje draaien voor wat bestanden en evt ook nog een webservertje...

Houd er graag ff rekening mee dat ik op dit moment nog totaal linux-n00b ben... maar ik ben dat onstabiele van windows een beetje zat om het als server te gebruiken...
Je kan ook de vorige 10 pagina's lezen....

Antwoord: Slackware/Debian of Suse/Redhat

Russian Blue Neji
Kate Bush

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Laatst online: 14:00

deadinspace

The what goes where now?

Bredend schreef op 17 november 2002 @ 12:36:
Ik heb het inmiddels met succes geinstalleerd. Maar natuurlijk wel een probleempje :)
Als ik opstart kom ik in de console. :|
Ehm, dat is weinig verassend ja, aangezien Debian standaard geen grafische programma's installeert. ;)

Ik denk dat je er goed aan zou doen http://panic.et.tudelft.nl/debian/handleiding eens door te nemen. Die handleiding is helaas verouderd (bedoeld voor Debian 2.2, de vorige release, zie www.debian.org voor recentere documentatie), maar hij is verder uitstekend, nederlandstalig en een prima inleiding voor veel basisprincipes van Debian en GNU/Linux in het algemeen.

Deze thread is trouwens niet voor zulk soort vragen bedoeld...
JvH schreef op 17 November 2002 @ 20:26:
166@225 met 40 mb ram

Voor de rest standaar gedoe, met 20gb hd. Hij fungeert hier als gateway en als pc voor mijn zusjes. Een vereiste is dus X, zowel voor mij (nog redelijk n00b :P ), maar vooral voor mijn zusjes, die ik niet echt met een console kan zitten opschepen om te surfen :P

Mijn vraag is dus of ik X kan draaien met een WM (blackbox of zo) op dit systeem met een distro. :)
Ja, dat kan, het zal alleen nooit extreem snel zijn. Of het snel genoeg is om prettig bruikbaar te zijn durf ik niet te zeggen; 40 MB is aan de krappe kant, maar het hangt er vanaf wat ze allemaal doet.

Voor WM heb je vrij ruime keus: Enlightenment, Wmaker, blackbox, afterstep, icewm... Zal allemaal wel werken. Alleen zware environments als Gnome en KDE kun je vergeten.
Als browser is Mozilla wat zwaar en hebben Galeon en Konqueror als nadeel dat ze op Gnome resp. KDE libs dependen. Opera is wellicht een goede keuze, die is afaik sowieso vrij zuinig qua ram.

Het is sterk aan te raden een wat meer doe-het-zelf distro zoals Debian of Slackware te nemen, aangezien deze standaard erg kaal installeren, in tegenstelling tot distro's als Mandrake, die standaard erg veel installeren en draaien (wat nogal wat ram kost, en dat heb jij juist weinig). Nadeel (of voordeel, afhankelijk van je standpunt) is dat je je er wat meer in zult moeten verdiepen.

Mocht je makkelijk aan meer geheugen kunnen komen voor die bak: dat is een aanrader, aangezien het waarschijnlijk redelijk wat scheelt.
Btw, ik draai er nu win98SE op, maar het irriteert me mateloos hoe labiel het is. :( Ook zou een beetje afscherming van de functies (downloaden, sysconfiggen e.d.) wel fijn zijn, ze verkloten vind ik iets te veel per week :D
Mja, met GNU/Linux ben je automatisch multi-user; je zusje kan als ze ingelogd is als haar user alleen aan haar eigen spullen zitten. Als jij ingelogd bent als jij kun jij alleen aan je eigen spullen zitten. Root mag aan iedereens spullen zitten en is de enige die system-wide dingen mag veranderen.
DoD Cerberus schreef op 17 november 2002 @ 20:56:

Internet delen, FTP server en HTTP server is met elke grote distro mogelijk op dat systeem.

Het is dan de vraag wat je wil:

Grafische install, hardware autodetection, point&click, enz -> Mandrake, Red hat of SuSE.
Kaler, veel controle over systeem, geen hardware autodetection, standaard niks grafisch -> Debian of Slackware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39627

Vergeet vooral niet FreeSco te melden bij de routers; www.freesco.org
Anoniem: 27642 schreef op 15 October 2002 @ 08:08:
even een opsomming van distro's
(zo dat mensen zelf wat kunnen gaan browsen enzo)

grote distro's
www.redhat.com - markt leider, en 1 van de meest gebruikte distro (so they claim) (goede print support)
www.suse.com - meer naar de zakelijke kant toe leunende distro, en heeft zeer goede configuratie&installatie
www.mandrake.com - de makkelijkste/meest gebruiksvriendelijke distro. (so they say)
www.debian.org - klein distro'tje dat bijna niemand gebruikt >:) (en heeft ook nog zo'n systeem dat je automagies dingen kan installeren meteen de versie die je wilt enzo. heet apt-get. vooral handig voor servers. (en ook wel desktop hoor :P )
www.slackware.com - samen met debian 1 van de moeilijkere distro's (so they say) dit is een "do it yourself" distro. weinig tot geen config tools.

kleine distro's
mulinux - de grapigste en 1 van de kleinste linux distro's. wil je gewoon wat kloten met linux, en zien 'what's the fuss about' probeer deze dan eens. het is heel klein, en er zit heel veel humor in.

server/router distro's
smoothwall - een zakelijke firewall oplossing in linux vorm. ook uitstekend als router natuurlijk of alles in die richting
pizzabox - een non-commercieele linux distro die perfect als gateway ingezet kan worden.

demo/nood distro's
knoppix - de hype tegenwoordig. ik weet er redelijk weinig van af. maar het hoort dus een 'stop het in je cd-rom boot je pc en zie linux voor je neus' distro te zijn.

er zijn vast nog 1,000 meer distro's maar dit zijn voor mij iig de meest bekende.
en zoek je meschien ergenst een distro voor is het nuttig om even bij deze links te kijken
om te zien of je niet meteen vind wat je zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39627

Ga eens naar www.freesco.org en gebruik FreeSco; werkt perfect en zelfs de grootste n00b kan het installeren
DoD Cerberus schreef op 17 November 2002 @ 20:56:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joppe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:13
Ben op zoek naar een OS / Distro voor de volgende pc:
P166MMX
16mb ram
420mb hd
Ik weet het, is niet zo'n superpc maar ben benieuwd of er nog wat van te maken is
Ik wil hem gebruiken voor:
- Mp3's af te spelen van een windows share
- Af en toe wat internetten
- Af en toe een briefje typen

Ben btw nogal een linux-noob dus de installatie moet niet al te ingewikkeld zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi

moto-moi

Joppe schreef op 19 November 2002 @ 09:13:
Ben op zoek naar een OS / Distro voor de volgende pc:
P166MMX
16mb ram
420mb hd
Ik weet het, is niet zo'n superpc maar ben benieuwd of er nog wat van te maken is
Ik wil hem gebruiken voor:
- Mp3's af te spelen van een windows share
- Af en toe wat internetten
- Af en toe een briefje typen
Ben btw nogal een linux-noob dus de installatie moet niet al te ingewikkeld zijn.
Mjah, met wat gekloot kun je er bijv. Debian of Slackware opzetten, (zie de installatie howto's die bovenaan NOS in een sticky staan), dan als windowmanager blackbox o.i.d., alles behalve gnome of KDE i.i.g. ;)

mp3's afspelen met xmms, internetten met galeon, en een brief kun je tikken in Abiword.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28683

Kan iemand een stappenplan geven hoe Linux (SuSe) te installeren op een PC waarop al WinXP is geinstalleerd? Ben een totale newbie met Linux maar wil er graag meer van leren.

Ik wil dus dualboot WinXP en Linux zonder opnieuw XP te hoeven installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spoon
  • Laatst online: 05-06-2024
Ben al een hele tijd aan het zoeken naar het ftp adres van de ut Twente waar je Linux versies sneller kan downloaden! Wie kan mij aan het adres helpen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi

moto-moi

spoon schreef op 19 november 2002 @ 14:09:
Ben al een hele tijd aan het zoeken naar het ftp adres van de ut Twente waar je Linux versies sneller kan downloaden! Wie kan mij aan het adres helpen??
ftp.surfnet.nl :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28683

ftp://ftp.snt.utwente.nl/pub/ rechtstreeks uit mijn CTRL+V !!! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ge-flopt
  • Laatst online: 13-06 14:23
Is Gentoo voor een prive web server goed te doen?

Specs:
@home
PII-400
128 MB
10 GB en 20GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneezydevil
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-11-2024
Heb hier een laptop (200 Mhz en 32 Mb ram) staan, en ben een beetje uitgekeken op de windows 95 die er op staat.

Nu had ik ff gegoogled en vond daar iemand met ongeveer dezelfde laptop alleen net iets sneller en hij had er slackware opgezet, maar ben een beetje een linux newbie en dat lijkt mij dus net wat te hoog gegrepen.

Dus wat voor distro kan ik op zo'n laptop zetten en wat dan ook een beetje gebruiks vriendelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Ik vind dit topic eerlijk gezegd behoorlijk slap. Ipv dat er gediscuseerd wordt over allerlei distro`s, wil iedereen weten of linux op hun bak draait. Dit kan je zelf ook wel uitzoeken als je gewoon even wat terug bladert. Het enigste voordeel aan dit topic is dat mensen hun 'wat voor linux moet ik draaien' vragen niet meer posten, maar het nivo van dit topic is toch erg laag.

[ Voor 8% gewijzigd door Alarmnummer op 23-11-2002 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Daarom staat het ook in een zogenaamd 'groot topic'. En aangezien de info die in het begin van het draadje staat wel eens snel wil verouderen is het niet zo zeer een discussie over distro's als wel een 'dump hier uw welk OS vraag'. Dit houdt NOS dan een beetje schoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneezydevil
Alarmnummer schreef op 23 november 2002 @ 14:12:
Ik vind dit topic eerlijk gezegd behoorlijk slap. Ipv dat er gediscuseerd wordt over allerlei distro`s, wil iedereen weten of linux op hun bak draait. Dit kan je zelf ook wel uitzoeken als je gewoon even wat terug bladert. Het enigste voordeel aan dit topic is dat mensen hun 'wat voor linux moet ik draaien' vragen niet meer posten, maar het nivo van dit topic is toch erg laag.
Ik weet niet of je het hierbij nou tegen mij had, maar als ik de search gebruik kan ik nergens wat over laptops in het algemeen of over het type nummer van mijn laptop vinden, dus ik ga er vanuit dat er ook in dit topic niks staat.
En ik kan best in dit topic vinden welke distro nou het best voor mij is en welke er bebruiks vriendelijk zijn, maar het gaat er mij meer om is er een distro die geschikt is voor een laptop in verband met pcmcia en andere troep die je op zo'n laptop tegen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 68886

Sneezydevil schreef op 23 november 2002 @ 13:54:
Heb hier een laptop (200 Mhz en 32 Mb ram) staan, en ben een beetje uitgekeken op de windows 95 die er op staat.

Nu had ik ff gegoogled en vond daar iemand met ongeveer dezelfde laptop alleen net iets sneller en hij had er slackware opgezet, maar ben een beetje een linux newbie en dat lijkt mij dus net wat te hoog gegrepen.

Dus wat voor distro kan ik op zo'n laptop zetten en wat dan ook een beetje gebruiks vriendelijk is.
Debian lijkt me dan de goede keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zucht. Debian en Slackware zijn eigenlijk beide niet bedoeld voor beginnende Linux users. Dus waarom je zonder blikken of blozen Debian roept is mij onduidelijk. Maar gezien de magere specs van de machine is Debian of Slackware eigenlijk wel het beste (moderne) alternatief. Zoek wat documentatie over hoe je dat het beste aan kunt pakken, de desktop draad bovenin NOS kan je daarbij helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneezydevil
Anoniem: 68886 schreef op 23 November 2002 @ 15:17:
[...]

Debian lijkt me dan de goede keuze.
Weet niet of dat komt omdat je een debian addict bent ;) , maar zal die dan eens gaan proberen.
De overstap van Redhat en mandrake moest er toch eens van komen.

/edit
Even reactie op hierboven,omdat ik weer zo sloom ben, ik heb op het moment 3 linux servers geinstaled, dan wel met rh en mandrake, maar het is niet zo dat ik helemaal een linux noob ben, dus hoop dat debian en de laptop goed samen gaan.

[ Voor 29% gewijzigd door Sneezydevil op 23-11-2002 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 32223 schreef op 23 November 2002 @ 15:22:
Zucht. Debian en Slackware zijn eigenlijk beide niet bedoeld voor beginnende Linux users. Dus waarom je zonder blikken of blozen Debian roept is mij onduidelijk. Maar gezien de magere specs van de machine is Debian of Slackware eigenlijk wel het beste (moderne) alternatief. Zoek wat documentatie over hoe je dat het beste aan kunt pakken, de desktop draad bovenin NOS kan je daarbij helpen.
Ik vind dat je iets van een systeem moet leren en dat je lekker moet aanmodderen om iets onder de knie te krijgen, ik ben ooit met openbsd in het diepe gegooit, best heftig maar je leert er enorm veel van. En ja de specificaties telde ook mee in mijn overweging om debian te noemen :)

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 68886 op 23-11-2002 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sneezydevil schreef op 23 november 2002 @ 13:54:

Mandrake is de meest gebruiksvriendelijkste linux distributie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gebruiksvriendelijkheid blijkt in de praktijk veel geheugen benodigd voor installatie te vergen. Ik weet niet of Mandrake met 32 MB wel de goede keuze is, kan de specs op de site zo snel niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27915

Anoniem: 4775 schreef op 23 November 2002 @ 17:35:
Mandrake is de meest gebruiksvriendelijkste linux distributie.
Met de nieuwste versies van zowel Suse als RedHat durf ik dit te betwijfelen... Ik raad eigenlijk al behoorlijk lang geen Mandrake meer aan, simpelweg omdat het totaal niet voldoet in wat voor omgeving dan ook... Mijn ervaring is dat Mandrake leuk is, maar ook niet meer dan dat. Configuratie tooltjes werken nogal vaak niet of maar gedeeltelijk, opties worden vergeten, en het geheel is onstabiel.

Met de huidige versies van Suse en RedHat is dit veel minder het geval - betere of gelijkwaardige config tooltjes (GUI uiteraard), maar dan wel-werkend, compleet en bovendien stabiel. Vandaar dat ik tegenwoordig RedHat en Suse aanraadt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Handig, dat Red Hat. Ik had een keurig werkende RH 7.3 installatie, maar de RH 8.0 installatie breekt de boel weer danig af met een interessante foutmelding na het kopieeren van alle updates... Starten deed het systeem wel, maar alles wat ik onder RH 7.3 aan de gang had gekregen, deed nu weinig meer. Een poging om de resolutie wat op te krikken (nu 19" voor 2e pc ;) ) resulteerde ook weer in een niet startende X-server..

Linux, je moet er maar tijd voor hebben :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wekkel schreef op 24 november 2002 @ 15:13:

Linux, je moet er maar tijd voor hebben :/
Nounou, dat vind ik persoonlijk het leuke aan linux :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Ik geef 'm nu een clean install. Ook leuk en weer goed om de weggezakte kennis weer op te vijzelen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@rijn
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-06 10:03
Ik heb nu Mandrake 8.1 en mijn vraag is kan je hier servers mee draaien of iets wat in de buurt zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DTC_marijn schreef op 24 November 2002 @ 15:33:
Ik heb nu Mandrake 8.1 en mijn vraag is kan je hier servers mee draaien of iets wat in de buurt zit?
In principe kun je met elke distributie een server of whatever draaien, maar mandrake is toch iets minder op dat gebied. Ik zou zeggen Debian & Slackware zijn beter geschikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
Ik krijg als het goed is binnenkort een laptopje van een vriend van me. Een 286... En ik wil dit oerbeestje eens flink laten werken :P ;) Wat kan ik hier in godsnaam op draaien. Als het een beetje kan wel iets grafisch, maar ik vrees het ergste. Alvast bedankt.

Paul
P.S. Sorry dat ik geen specs heb, maar weet alleen dat het een 286 is, rest nix.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ge-flopt
  • Laatst online: 13-06 14:23
Paultje3181 schreef op 26 November 2002 @ 10:22:
Ik krijg als het goed is binnenkort een laptopje van een vriend van me. Een 286... En ik wil dit oerbeestje eens flink laten werken :P ;) Wat kan ik hier in godsnaam op draaien. Als het een beetje kan wel iets grafisch, maar ik vrees het ergste. Alvast bedankt.

Paul
P.S. Sorry dat ik geen specs heb, maar weet alleen dat het een 286 is, rest nix.
Definieer werk eens ....
Pagina: 1 ... 3 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.