Heeft iemand een installatiehandleiding voor mandrake 9? Stap voor stap. Heb nl. echt nog nooit met Linux gewerkt, denk niet dat ik het anders voor mekaar krijg
Paul
Paul
Anoniem: 4775
Installatie review Mandrake Linux 8.1Paultje3181 schreef op 08 November 2002 @ 13:55:
Heeft iemand een installatiehandleiding voor mandrake 9? Stap voor stap. Heb nl. echt nog nooit met Linux gewerkt, denk niet dat ik het anders voor mekaar krijg![]()
Paul
Nee. 'when it's done', zoals zowat alles op gnu-software gebied.Anoniem: 4775 schreef op 08 november 2002 @ 18:42:
Weet iemand soms wanneer Slackware 9.0 uitkomt?
God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt
waarom?? je kan op de site van mandrake een complete guide vinden voor linux mandrake 9.0Anoniem: 4775 schreef op 08 november 2002 @ 15:03:
[...]
Installatie review Mandrake Linux 8.1
Hiermee zou je Mandrake Linux 9 toch moeten kunnen installeren.
Succes!
Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)
Anoniem: 50671
Asrock K10N78 || AII 7750 ||2x 1GB Kingston || 2x 200Gb Maxtor DiamondMax 10 || R4850 || Acer X223W Q || WinXP
CD 2 en 3 zijn extra's.Locutus-of-Borg schreef op 09 November 2002 @ 11:43:
- Mandrake 9.0: ik lees in de 2e post van deze topic dat deze gebruiksvriendelijk en redelijk simpel is. De systeemeisen zijn volgens mij niet te hoog, maar hijs wel 3 cd's... dat lijkt me nou niet echt simpel of "klein"
Russian Blue Neji
Kate Bush
| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett
Ik heb alleen cd 1 nodig
Asrock K10N78 || AII 7750 ||2x 1GB Kingston || 2x 200Gb Maxtor DiamondMax 10 || R4850 || Acer X223W Q || WinXP
Ligt eraan hoe je die pc aan wilt gaan sturen, als er geen monitor, maar een LCD aan komt te hangen, dan is Mandrake in combinatie met X een beetje overkill
Welke binary moet je nou downlaoden?Japie_17 schreef op 09 november 2002 @ 12:14:
Ik heb zelf een soortgelijk bakkie (zie sign). Hierop draait bij mij een dualboot van Windows XP en Debian Woody. Nou moet ik wel zeggen dat Debian als één van de moeilijkere distro's aangeschreven staat, maar voor mij was het de tweede stap in de richting van Linux. (Er liep eerst FreeSCO op mijn router en nu Debian).
Wat wel het grote voordeel van Debian is, is dat je begint met een minimaal systeem, die je kan uitbreiden met allerlei packages via apt-get. Je zou zo het x-window-system kunnen installeren en kde en samen met xmms (winamp clone, kan zelfs skins van winamp gebruiken) heb je dan een systeem van zo rond 800 MB.
Russian Blue Neji
Kate Bush
Tis monitor + toetsenbord + muis idd... hoezo overkill andersmoto-moi schreef op 09 november 2002 @ 13:05:
[...]
Ligt eraan hoe je die pc aan wilt gaan sturen, als er geen monitor, maar een LCD aan komt te hangen, dan is Mandrake in combinatie met X een beetje overkill
Maar als je er gewoon een monitor aan gaan hangen + een normaal toetsenbord, dan is Mandrake een prima keuze.
Mandrake gebruikt standaard X, dat 'vreet' geheugen, en als je X11 dus niet zou gebruiken, zou dat IMO zonde zijn.Locutus-of-Borg schreef op 09 november 2002 @ 15:56:
Tis monitor + toetsenbord + muis idd... hoezo overkill anders
Uh... ok ik gebruik dus X nu..moto-moi schreef op 09 november 2002 @ 16:53:
[...]
Mandrake gebruikt standaard X, dat 'vreet' geheugen, en als je X11 dus niet zou gebruiken, zou dat IMO zonde zijn.
[ Voor 0% gewijzigd door FrankGuthrie op 09-11-2002 18:10 . Reden: veel spellingsfouten ]
Russian Blue Neji
Kate Bush
Russian Blue Neji
Kate Bush
Ja, dat kan je doen. Tijdens de installatie van Debian wordt er namelijk niet gezocht naar hardware. Bij iedere boot van Linux worden de kernel- drivers geladen. Als er niet al te veel exotische hardware in hebt zitten, dan werkt alles meteen.Bredend schreef op 09 november 2002 @ 18:29:
hoi
Ik wil debian voor een server installeren, maar ik zit met wat vragen:
1. De pc waar het op moet komen zit aan een andere pc met daarop win2k en internet. Kan het via die pc? (dhcp)
2. Kan ik misschien de hdd van de doel-pc in mijn pc stoppen en het dan op die andere hd installeren?
alvast bedankt
| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett
jaFrankGuthrie schreef op 09 November 2002 @ 18:44:
Effe vraagje, is enlightment echt zo veel lichter dan KDE en Gnome?
En het probleem isin part 1 van deze topic wordt dat gezged, maar als ik enlightment hier ga downloaden:
http://packages.debian.org/stable/x11/enlightenment.html
dan zie ik dat er dependecies zijn, dus er moet nog van alles gedownlaod worden om het werkend te krijgen.
Windows en Linux bijten elkaar ook niet hoor ? Zolang je lilo (of grub) maar installeert. Of je maakt een bootdisk in linux aan, zodat je daarmee kunt opstarten, dan hoef je lilo of grub niet op je hd te zetten, en zal er helemaal geen probleem kunnen ontstaan.0hwja, en is het makkelijk om naast mandrake debian te draaien, of krijg id dat gedoe dat ze elkaar gaan opfokken, zoals bij windows en linux(als je het niet goed doet).
maar bij ./configure geeft hij een error met de c compiler2.1 Basic Installation
----------------------
cd xmms-1.2.5
./configure
make
make install
This will put the binary in /usr/local/bin and plugins in
/usr/local/lib/xmms/
hmm, maar ik had vaak gelezen dat de MBR soms opgefuckt raak als je lilo installeerd. en als je linux dan installeerd kan toch gewoon op een aparte partitie? Ik las namelijk vaak dat je het ook op de C moest instaleren naast windows, heb ik dat verkeerd begrepen?moto-moi schreef op 09 November 2002 @ 19:00:
[...]
ja
[...]
En het probleem is
[...]
Windows en Linux bijten elkaar ook niet hoor ? Zolang je lilo (of grub) maar installeert. Of je maakt een bootdisk in linux aan, zodat je daarmee kunt opstarten, dan hoef je lilo of grub niet op je hd te zetten, en zal er helemaal geen probleem kunnen ontstaan.
Russian Blue Neji
Kate Bush
damn, je wilt echt geen moeite doen he??Locutus-of-Borg schreef op 09 november 2002 @ 19:04:
Ok, dus nog 2 problemen hier met Mandrake:
1. Hij geeft dus Samba-error als je een pc op het campusnet hier probeert te bereiken. Hoe kan ik checken of Samba goed geinstalleerd is
2. Dit vinden we om XMMS te installeren:
[...]
maar bij ./configure geeft hij een error met de c compiler
Russian Blue Neji
Kate Bush
1) Dit topic geen algeheel 'post hier je problemen'topic, maar een 'welke OS (distro)'topic..Locutus-of-Borg schreef op 09 november 2002 @ 19:04:
maar bij ./configure geeft hij een error met de c compiler
Dat heb je inderdaad verkeerd begrepenFrankGuthrie schreef op 09 november 2002 @ 19:15:
hmm, maar ik had vaak gelezen dat de MBR soms opgefuckt raak als je lilo installeerd. en als je linux dan installeerd kan toch gewoon op een aparte partitie? Ik las namelijk vaak dat je het ook op de C moest instaleren naast windows, heb ik dat verkeerd begrepen?
Dependencies zeggen weinig over de snelheid/geheugenverbruik van een programma hoorJa dat van enlightment ik zag al die fiels en dahct, veel lichter dan KDE of GNOME zal ie neit zijn met al die dependecies.
Heb nu trouwens ook knoppix gedownload, effe daarmee klote als ik meer gelezen heb
MMHH, das waar.moto-moi schreef op 09 november 2002 @ 19:19:
[...]
Dat heb je inderdaad verkeerd begrepen
Linux installeer je op een aparte partitie, en je zet (meestal) een bootloader in je mbr van je eerste HD, zodat jij tijdens het booten kunt kiezen tussen Windows of Linux.
[...]
Dependencies zeggen weinig over de snelheid/geheugenverbruik van een programma hoor
Russian Blue Neji
Kate Bush
Wrong againFrankGuthrie schreef op 09 november 2002 @ 19:37:
Wat ik altijd doe is windows op een aparte partitie en program files op een aparte, maar binnen linux wordt volgens mij meer op dezelfde partitie gedaan of heb ik dat weer verkeerd![]()
Right again.moto-moi schreef op 09 november 2002 @ 19:55:
[...]
Wrong again
Maaruh, op deze manier verkloten we het hele welke distro topic
Probeer eens zelf wat te zoeken, in howto's (Zie de faq), of in het "linux op de desktop" topic e.d. Als je dan nog vragen hebt, kun je beter ff een nieuw topic openen o.i.d.
Russian Blue Neji
Kate Bush
Als je wil installeren op een computer waarmee je later op internet kunt dan heb je meestal genoeg aan CD 1. Je kunt dan later andere packages van internet installeren.FrankGuthrie schreef op 09 november 2002 @ 15:47:
Welke binary moet je nou downlaoden?
op deze ftp:
ftp://debian.essentkabel.com/debian-cd/3.0_r0/i386/
staan 7 CD's!!!!!!!
De win2k bak deelt het internet gewoon met NAT en draait een DHCP server?Bredend schreef op 09 november 2002 @ 18:29:
1. De pc waar het op moet komen zit aan een andere pc met daarop win2k en internet. Kan het via die pc? (dhcp)
Kan. Waar je het meest op moet letten is de bootloader. Als je installeert dan wordt de bootloader ingesteld om van een bepaalde partitie van een bepaalde schijf te booten. Als je dan de HD in een andere computer hangt en de HD is ineens niet meer primary master maar bijvoorbeeld secundary master (ik ga even uit van IDE), dan snapt de bootloader dat niet meer.2. Kan ik misschien de hdd van de doel-pc in mijn pc stoppen en het dan op die andere hd installeren?
Hangt er wat vanaf. De standaard E config is wat bloated, met schuivende windows en desktops enzo, en dat gaat uiteraard ten koste van snelheid. Ik draai E, maar dan met zulke bewegende dingen uitgezet, en ik ben heel goed te spreken over de snelheid (300 - 500 MHz systemen). Op snelle systemen zul je waarschijnlijk niet zoveel verschil merken met KDE of Gnome.FrankGuthrie schreef op 09 November 2002 @ 18:44:
Effe vraagje, is enlightment echt zo veel lichter dan KDE en Gnome?
Jawel, maar hier vallen ook dependancies als "libc6" (nodig voor alle programma's) en "xlibs" (nodig voor alle X programma's) onder, en die heb je al lang. Je zult nog steeds wat extra dingen nodig hebben voor Enlightenment, maar niet die hele lijstin part 1 van deze topic wordt dat gezged, maar als ik enlightment hier ga downloaden:
http://packages.debian.org/stable/x11/enlightenment.html
dan zie ik dat er dependecies zijn, dus er moet nog van alles gedownlaod worden om het werkend te krijgen.
Als je het niet goed doet kun je altijd problemen krijgen0hwja, en is het makkelijk om naast mandrake debian te draaien, of krijg id dat gedoe dat ze elkaar gaan opfokken, zoals bij windows en linux(als je het niet goed doet).
GNU/Linux installeer je zo goed als altijd op een aparte partitie (er zijn uitzonderingen, maar die zijn zeldzaam en niet echt aan te raden).FrankGuthrie schreef op 09 november 2002 @ 19:15:
hmm, maar ik had vaak gelezen dat de MBR soms opgefuckt raak als je lilo installeerd. en als je linux dan installeerd kan toch gewoon op een aparte partitie? Ik las namelijk vaak dat je het ook op de C moest instaleren naast windows, heb ik dat verkeerd begrepen?
Hangt van je distro af en van wat je zelf doet... In principe kun je elke willekeurige directory op een andere partitie zetten. Kun je bijvoorbeeld doen met /home (wordt vaak gedaan) of met /usr (beetje zelfde idee als program files).FrankGuthrie schreef op 09 november 2002 @ 19:37:
Wat ik altijd doe is windows op een aparte partitie en program files op een aparte, maar binnen linux wordt volgens mij meer op dezelfde partitie gedaan of heb ik dat weer verkeerd![]()
moto-moi kreeg er 1 maar jij krijgt er 2.
Russian Blue Neji
Kate Bush
Nee, het is work-in-progess, sommige programma's draaien wel, en anderen niet, tis gratis software, en puur een lapmiddel, als je windows-programma's wilt draaien, kun je beter bij Windows blijven. Of linux-vervangers ervoor zoeken.Paultje3181 schreef op 11 November 2002 @ 11:00:
Kan ik als ik Mandrake 9 met wine installeer dan gewoon alle programma's draaien hierop
Nee, windows is geen linux, linux is geen uitbreiding op windows, linux is iets compleet anders.en kan ik evt. niet gevonden hardware later nog toevoegen met win-drivers, als er geen linux drivers beschikbaar zijn???
Geen idee, maar dat meldt Mandrake je vast en zeker tijdens de installatie, en op dat moment kun je nog schuiven met welke pakketten je wel, en niet wilt installeren, zodat je genoeg ruimte overhoudtPaultje3181 schreef op 13 november 2002 @ 13:52:
Hoe groot is Mandrake 9 met KDE en GIMP en OpenOffice ongeveer??? Kan iemand mij dit vertellen?
De eerste 3 cd's heb je nodig, al staan er op de 2 en 3e waarschijnlijk niet al te veel programma's die je wilt hebben, maar beter mee verlegen, dan om verlegendevv05 schreef op 13 november 2002 @ 15:57:
Ik ben totaal nieuw met linux.. Wil dan ook met RedHat gaan beginnen, echter welke files heb ik nu nodig?? op ftp://ftp.redhat.com/pub/redhat/linux/8.0/en/iso/i386 staan 5 isos van elk bijna 700mb.. zo groot is het toch niet?
Anoniem: 32223
Anoniem: 70601
Als je echt _alles_ zelf wilt doen, dan zou ik voor LFS gaan, daar leer je extreem van, al heb je daar wel een werkende linux-machine voor nodig, en het kost tijd, veel tijd, alles zelf compileren gaat je niet in de koude kleren zittenAnoniem: 70601 schreef op 14 november 2002 @ 09:38:
Ik ben op zoek naar de meest leerzame versie. In die zin: Ik wil zoveel mogelijk ontdekken op het gebied van servers/linux. Welke dostro zouden jullie mee beginnen voor mijn projectje en nog veel belangrijker. Wat zijn de belangrijkste voordelen van die versie (Waarom zou je die nemen en een ander niet. )
Anoniem: 45142
kale Slackware of DebianAnoniem: 45142 schreef op 14 november 2002 @ 19:54:
*puff* eindelijk dit topic gevonden
Welke distro kan ik het beste nemen op een 486 SX 25 met 4mb ram en 127mb hdd ?
hij moet Internet Sharen en Unrealircdserver draaien gaan, en mogelijk ook webserver, als de hdd ruimte dit toelaat,
Slackware 3.3 schijnt met 4mb ram nog te installeren, nieuwere versies zijn meer ram nodig. Debian is ook tenminste 12mb nodig, geloof ik. Je zou dus Slackware 3.3 kunnen proberen.Anoniem: 45142 schreef op 14 november 2002 @ 19:54:
*puff* eindelijk dit topic gevonden
Welke distro kan ik het beste nemen op een 486 SX 25 met 4mb ram en 127mb hdd ?
hij moet Internet Sharen en Unrealircdserver draaien gaan, en mogelijk ook webserver, als de hdd ruimte dit toelaat,
Op cd 5 en cd 6 staan source-rpms.devv05 schreef op 13 november 2002 @ 17:20:
Heb je die cd2 en 3 echt nodig dan?? En waarvoor zijn CD 5 en 6 dan?
Dat is vreemd, want afaik kan Slackware overweg met een SX processor. Maargoed, een SX processor, en weinig ram, da's sowieso al niet prettig om mee te werkenAnoniem: 45142 schreef op 15 November 2002 @ 15:39:
hm dat ding weigerd dus schijnbaar linux achtige osen te installen![]()
Reb00t mania(24mb ram er al in) dus dat word niks, maar:
Niet te moeilijk, dan kom je bij RH terecht vrees ik, en die boot al jaren niet meer op zo'n minimaal systeemen dat is dus een DX2 66mhz 16mb ram ( zat er al inkan er 32 in schoppen denk ik ) 270 + 127mb harddisk, 2x ISA nic (1x 3com 509b en een RTL8019AS) en verder std spul, onboard I/O en video ed
Wat kan ik daar op klappen ? met als taken: inet routing, ircserver ( unreal ircd ) web/ftp server (als de hdd ruimte dit toe laat )
( t liefst ook iets wat van floppy/FTP install wil installen en niet al te moeilijk te snappen is)
oudere versie van redhat zou dat willenmoto-moi schreef op 15 November 2002 @ 16:43:
[...]
Dat is vreemd, want afaik kan Slackware overweg met een SX processor. Maargoed, een SX processor, en weinig ram, da's sowieso al niet prettig om mee te werken
[...]
Niet te moeilijk, dan kom je bij RH terecht vrees ik, en die boot al jaren niet meer op zo'n minimaal systeem
Je komt toch automatisch terecht bij de wat moeilijkere distro's, zoals Slackware of Debian. Misschien(ivm. die ircd) kun je er ook FreeSCO opzetten, maar daar ben ik persoonlijk geen fan van
5.0 ofzo, dat gaat er prima op, als je niet teveel verwacht, zelfs X draait dan nog wel redelijk, met bijv. Blackbox.. Gnome & Kde da's niet grappig op zo'n oude machine
* moto-moi zet weer een streepje achter de linux-zealotsanders maar een handleiding Slackware / Debian lezen
zealots? wasdamoto-moi schreef op 15 november 2002 @ 20:34:
[...]
5.0 ofzo, dat gaat er prima op, als je niet teveel verwacht, zelfs X draait dan nog wel redelijk, met bijv. Blackbox.. Gnome & Kde da's niet grappig op zo'n oude machine
[...]
* moto-moi zet weer een streepje achter de linux-zealots![]()
Russian Blue Neji
Kate Bush
Goeie vraag,FrankGuthrie schreef op 17 november 2002 @ 03:23:
Schopje.
Dit is voor mij als beginner een interresante topic.
Heb wel een vraagje die niet te maken heeft met welke distro ik moet nemen.
Ik vraag me namelijk af wat het verschil is tussen een windowmanager en desktop. ik weet dat KDE en Gnoe desktop zijn en Ice, Enlightment etc... windowmangers zijn, maar wat is nou het verschil?
Daar had je eigenlijk wel een gewoon topic voor mogen openenFrankGuthrie schreef op 17 November 2002 @ 03:23:
Ik vraag me namelijk af wat het verschil is tussen een windowmanager en desktop. ik weet dat KDE en Gnoe desktop zijn en Ice, Enlightment etc... windowmangers zijn, maar wat is nou het verschil?
Weet ik, maar vond het een beetje dom om een topic voor te openen, die is volgens mij zo weer dicht, net iets te domme/makkelijke vraagmoto-moi schreef op 17 november 2002 @ 10:46:
[...]
Daar had je eigenlijk wel een gewoon topic voor mogen openen
Russian Blue Neji
Kate Bush
Ik zou Slackware kiezen als ik jou was, redelijk makkelijk te installeren. Goede packagemanager en het is BACK2BASIC m0n. Toch kan je met deze distro zo veel instellen configuren en prutsen als je wil..Anoniem: 70601 schreef op 14 november 2002 @ 09:38:
Hallo allen die hier over Linux enz. babbelen. Ik ben maar een eenzame Informatica student die zich binnen kort wil gaan verdiepen in het bouwen van een servertje. Het gaat mij echter niet zozeer om de systeem eisen enzo die hier steeds aanbod komen.
Ik ben op zoek naar de meest leerzame versie. In die zin: Ik wil zoveel mogelijk ontdekken op het gebied van servers/linux. Welke dostro zouden jullie mee beginnen voor mijn projectje en nog veel belangrijker. Wat zijn de belangrijkste voordelen van die versie (Waarom zou je die nemen en een ander niet. )
alvast bedankt voor alle reacties die dit bericht ongetwijfeld zal losmaken bij u allen.
Zij die gaan leren groeten u.
Ave
Actions speak louder than words
Ik heb het inmiddels met succes geinstalleerd. Maar natuurlijk wel een probleempjeBredend schreef op 09 November 2002 @ 18:29:
hoi
2. Kan ik misschien de hdd van de doel-pc in mijn pc stoppen en het dan op die andere hd installeren?
alvast bedankt
Actions speak louder than words
Bredend schreef op 17 November 2002 @ 12:36:
Daarom heb ik nu blackbox gedownload (280 Kb ofzo) als een .tar.gz, Maar hoe moet ik du nu installeren? Ik heb gunzip /dev/fd0/ blackbox.tar.gz geprobeerd en nog wat varianten daarop, maar lukt het wel op deze manier?
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Dit topic bestaat uit 11 pagina's en er is ook een deel 1 van, doe er je voordeel mee.Cyberpope schreef op 17 November 2002 @ 14:59:
Heren (en dames natuurlijk),
ik heb een PC'tje (AMD k5, 75Mhz, 96MB intern, 4,3 Gig HD, 3(!) netwerkkaarten, 1 netwerk kaart naar ASDL modem, 1 naar mijn werkbak en 1 om te reparen pc in te pluggen) die als router dient. Hij moet als router dienen, inclusief firewall en mailserver naar internet toe, maar ook als intern om de werkbak met een te reparen PC te koppelen. Ik gebruik nu windows 2000 met winroute pro, maar dat is janken met de pet op. Dus ga nu naar Linux kijken. De vraag is dus:
1) Welke distro moet ik nemen
2) Welk programma als mailserver
3) Waar kan ik goed beginnen kwa documentatie betrefte.
Ik ken Smoothwall, wat op linux gebaseerd is, maar dat zit volgens mij geen mailserver in of wel. O'ja en bij voorkeur moet het op afstand te beheren zijn. En is mijn eerste kennismaking met linux, maar wil dit later graag uitbreiden.
Russian Blue Neji
Kate Bush
"From this day to the ending of the world, But we in it shall be remembered -- We few, we happy few, we band of brothers."
Je kan ook de vorige 10 pagina's lezen....DoD Cerberus schreef op 17 november 2002 @ 20:56:
ik heb op dit moment een pentium 233 mhz met 128 mb ram en 2 3com kaarten staan die ik wil gaan gebruiken voor het inet-verkeer in huis. Op dit moment staan er 2 systemen in huis die regelnatig gebruikt worden voor internet e.d.
De OS moet overigens wel aan nog een aantal extra eisen voldoen. Zo wil ik op het systeem zelf een FTP-servertje draaien voor wat bestanden en evt ook nog een webservertje...
Houd er graag ff rekening mee dat ik op dit moment nog totaal linux-n00b ben... maar ik ben dat onstabiele van windows een beetje zat om het als server te gebruiken...
Russian Blue Neji
Kate Bush
Ehm, dat is weinig verassend ja, aangezien Debian standaard geen grafische programma's installeert.Bredend schreef op 17 november 2002 @ 12:36:
Ik heb het inmiddels met succes geinstalleerd. Maar natuurlijk wel een probleempje
Als ik opstart kom ik in de console.
Ja, dat kan, het zal alleen nooit extreem snel zijn. Of het snel genoeg is om prettig bruikbaar te zijn durf ik niet te zeggen; 40 MB is aan de krappe kant, maar het hangt er vanaf wat ze allemaal doet.JvH schreef op 17 November 2002 @ 20:26:
166@225 met 40 mb ram
Voor de rest standaar gedoe, met 20gb hd. Hij fungeert hier als gateway en als pc voor mijn zusjes. Een vereiste is dus X, zowel voor mij (nog redelijk n00b), maar vooral voor mijn zusjes, die ik niet echt met een console kan zitten opschepen om te surfen
![]()
Mijn vraag is dus of ik X kan draaien met een WM (blackbox of zo) op dit systeem met een distro.
Mja, met GNU/Linux ben je automatisch multi-user; je zusje kan als ze ingelogd is als haar user alleen aan haar eigen spullen zitten. Als jij ingelogd bent als jij kun jij alleen aan je eigen spullen zitten. Root mag aan iedereens spullen zitten en is de enige die system-wide dingen mag veranderen.Btw, ik draai er nu win98SE op, maar het irriteert me mateloos hoe labiel het is.Ook zou een beetje afscherming van de functies (downloaden, sysconfiggen e.d.) wel fijn zijn, ze verkloten vind ik iets te veel per week
DoD Cerberus schreef op 17 november 2002 @ 20:56:
ik heb op dit moment een pentium 233 mhz met 128 mb ram en 2 3com kaarten staan die ik wil gaan gebruiken voor het inet-verkeer in huis. Op dit moment staan er 2 systemen in huis die regelnatig gebruikt worden voor internet e.d.
De OS moet overigens wel aan nog een aantal extra eisen voldoen. Zo wil ik op het systeem zelf een FTP-servertje draaien voor wat bestanden en evt ook nog een webservertje...
Houd er graag ff rekening mee dat ik op dit moment nog totaal linux-n00b ben... maar ik ben dat onstabiele van windows een beetje zat om het als server te gebruiken...
Anoniem: 39627
Anoniem: 27642 schreef op 15 October 2002 @ 08:08:
even een opsomming van distro's
(zo dat mensen zelf wat kunnen gaan browsen enzo)
grote distro's
www.redhat.com - markt leider, en 1 van de meest gebruikte distro (so they claim) (goede print support)
www.suse.com - meer naar de zakelijke kant toe leunende distro, en heeft zeer goede configuratie&installatie
www.mandrake.com - de makkelijkste/meest gebruiksvriendelijke distro. (so they say)
www.debian.org - klein distro'tje dat bijna niemand gebruikt(en heeft ook nog zo'n systeem dat je automagies dingen kan installeren meteen de versie die je wilt enzo. heet apt-get. vooral handig voor servers. (en ook wel desktop hoor
)
www.slackware.com - samen met debian 1 van de moeilijkere distro's (so they say) dit is een "do it yourself" distro. weinig tot geen config tools.
kleine distro's
mulinux - de grapigste en 1 van de kleinste linux distro's. wil je gewoon wat kloten met linux, en zien 'what's the fuss about' probeer deze dan eens. het is heel klein, en er zit heel veel humor in.
server/router distro's
smoothwall - een zakelijke firewall oplossing in linux vorm. ook uitstekend als router natuurlijk of alles in die richting
pizzabox - een non-commercieele linux distro die perfect als gateway ingezet kan worden.
demo/nood distro's
knoppix - de hype tegenwoordig. ik weet er redelijk weinig van af. maar het hoort dus een 'stop het in je cd-rom boot je pc en zie linux voor je neus' distro te zijn.
er zijn vast nog 1,000 meer distro's maar dit zijn voor mij iig de meest bekende.
en zoek je meschien ergenst een distro voor is het nuttig om even bij deze links te kijken
om te zien of je niet meteen vind wat je zoekt.
Anoniem: 39627
DoD Cerberus schreef op 17 November 2002 @ 20:56:
Mjah, met wat gekloot kun je er bijv. Debian of Slackware opzetten, (zie de installatie howto's die bovenaan NOS in een sticky staan), dan als windowmanager blackbox o.i.d., alles behalve gnome of KDE i.i.g.Joppe schreef op 19 November 2002 @ 09:13:
Ben op zoek naar een OS / Distro voor de volgende pc:
P166MMX
16mb ram
420mb hd
Ik weet het, is niet zo'n superpc maar ben benieuwd of er nog wat van te maken is
Ik wil hem gebruiken voor:
- Mp3's af te spelen van een windows share
- Af en toe wat internetten
- Af en toe een briefje typen
Ben btw nogal een linux-noob dus de installatie moet niet al te ingewikkeld zijn.
Anoniem: 28683
ftp.surfnet.nlspoon schreef op 19 november 2002 @ 14:09:
Ben al een hele tijd aan het zoeken naar het ftp adres van de ut Twente waar je Linux versies sneller kan downloaden! Wie kan mij aan het adres helpen??
[ Voor 8% gewijzigd door Alarmnummer op 23-11-2002 14:13 ]
Ik weet niet of je het hierbij nou tegen mij had, maar als ik de search gebruik kan ik nergens wat over laptops in het algemeen of over het type nummer van mijn laptop vinden, dus ik ga er vanuit dat er ook in dit topic niks staat.Alarmnummer schreef op 23 november 2002 @ 14:12:
Ik vind dit topic eerlijk gezegd behoorlijk slap. Ipv dat er gediscuseerd wordt over allerlei distro`s, wil iedereen weten of linux op hun bak draait. Dit kan je zelf ook wel uitzoeken als je gewoon even wat terug bladert. Het enigste voordeel aan dit topic is dat mensen hun 'wat voor linux moet ik draaien' vragen niet meer posten, maar het nivo van dit topic is toch erg laag.
Anoniem: 68886
Debian lijkt me dan de goede keuze.Sneezydevil schreef op 23 november 2002 @ 13:54:
Heb hier een laptop (200 Mhz en 32 Mb ram) staan, en ben een beetje uitgekeken op de windows 95 die er op staat.
Nu had ik ff gegoogled en vond daar iemand met ongeveer dezelfde laptop alleen net iets sneller en hij had er slackware opgezet, maar ben een beetje een linux newbie en dat lijkt mij dus net wat te hoog gegrepen.
Dus wat voor distro kan ik op zo'n laptop zetten en wat dan ook een beetje gebruiks vriendelijk is.
Weet niet of dat komt omdat je een debian addict bent
[ Voor 29% gewijzigd door Sneezydevil op 23-11-2002 15:29 ]
Ik vind dat je iets van een systeem moet leren en dat je lekker moet aanmodderen om iets onder de knie te krijgen, ik ben ooit met openbsd in het diepe gegooit, best heftig maar je leert er enorm veel van. En ja de specificaties telde ook mee in mijn overweging om debian te noemenAnoniem: 32223 schreef op 23 November 2002 @ 15:22:
Zucht. Debian en Slackware zijn eigenlijk beide niet bedoeld voor beginnende Linux users. Dus waarom je zonder blikken of blozen Debian roept is mij onduidelijk. Maar gezien de magere specs van de machine is Debian of Slackware eigenlijk wel het beste (moderne) alternatief. Zoek wat documentatie over hoe je dat het beste aan kunt pakken, de desktop draad bovenin NOS kan je daarbij helpen.
[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 68886 op 23-11-2002 16:34 ]
Mandrake is de meest gebruiksvriendelijkste linux distributie.Sneezydevil schreef op 23 november 2002 @ 13:54:
Heb hier een laptop (200 Mhz en 32 Mb ram) staan, en ben een beetje uitgekeken op de windows 95 die er op staat.
Nu had ik ff gegoogled en vond daar iemand met ongeveer dezelfde laptop alleen net iets sneller en hij had er slackware opgezet, maar ben een beetje een linux newbie en dat lijkt mij dus net wat te hoog gegrepen.
Dus wat voor distro kan ik op zo'n laptop zetten en wat dan ook een beetje gebruiks vriendelijk is.
Anoniem: 27915
Met de nieuwste versies van zowel Suse als RedHat durf ik dit te betwijfelen... Ik raad eigenlijk al behoorlijk lang geen Mandrake meer aan, simpelweg omdat het totaal niet voldoet in wat voor omgeving dan ook... Mijn ervaring is dat Mandrake leuk is, maar ook niet meer dan dat. Configuratie tooltjes werken nogal vaak niet of maar gedeeltelijk, opties worden vergeten, en het geheel is onstabiel.Anoniem: 4775 schreef op 23 November 2002 @ 17:35:
Mandrake is de meest gebruiksvriendelijkste linux distributie.
In principe kun je met elke distributie een server of whatever draaien, maar mandrake is toch iets minder op dat gebied. Ik zou zeggen Debian & Slackware zijn beter geschiktDTC_marijn schreef op 24 November 2002 @ 15:33:
Ik heb nu Mandrake 8.1 en mijn vraag is kan je hier servers mee draaien of iets wat in de buurt zit?
Definieer werk eens ....Paultje3181 schreef op 26 November 2002 @ 10:22:
Ik krijg als het goed is binnenkort een laptopje van een vriend van me. Een 286... En ik wil dit oerbeestje eens flink laten werken![]()
Wat kan ik hier in godsnaam op draaien. Als het een beetje kan wel iets grafisch, maar ik vrees het ergste. Alvast bedankt.
Paul
P.S. Sorry dat ik geen specs heb, maar weet alleen dat het een 286 is, rest nix.
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq