we kwamen daar dus aan.....veel te vroeg, dus we moesten ff wachten, en toen kwam dus die han naar beneden, mijn ouders hadden me gebracht, en han vond dat die ook wel even moesten zien waar ik in zou gaan, dus we gingen naar de simulator ruimte (3x -800 1x -400, 1x crj 1xfokker70 1x fokker 100, en een of andere jet). en we stapte in die -800, hij warpt ons ff naar de localizer, stelt ff alles in en laat mijn ouder ff een ilsje doen (zij zitten op de voorste stoelen te grijnzen hoe dat ding automagisch flared enzo..)
maar die bewegingen zijn echt zooo cool, bij het remmen voel je dat helemaal in je maag, en touchdown enzo... allemaal echt gaaf, maargoed, toen moesten we er uit, en kwamen net die Ieren er aan... die stapte in, ik sta ook weer in, er was nog een Italiaan die kwam kijken...
ik zat dus naast han, die met het touchscreen stiekem wat Windshears maakte terwijl de heren piloten nixvermoedend aan het vliegen waren, dus in de approach, PIEP PIEP windshear warning PIEP PIEP, dus zij huppa vol gas, TOGA! TOGA!, duw die neus naar voren!! (han), want we gingen even met een v//s van 7000 gevolgd door een stall (en geloof me, dat voelt niet prettig aan) dus hij warped ons weer terug, terwlijk ik nog helemaal zit na te spacen, helemaal duizelig enzo toen nog meer windshear oefeinngen gedaan, en wind draaien, bijv. eerst komt de wind van rechts, dus zij sturen de pleen ook naar rechts, met de baan links, maar dan draait de wind ineens naar links, dus zitten ze helemaal aan de verkeerde kant... dus zij willen terug draaien... piep piep wind shear, windshear, hup TOGA!
daarna wat motor storing geoefend, bijv. de Bird strike, dan voel je dus echt dat je een klap krijgt aan de rechter zijkant, en meteen 'MASTER CAUTION' aan, Hydraulic failure, engine failure, dus meteen checklists erbij pakken, wegens de hydraulic failure moesten ze de gear manual laten zakken, dus de co piloot moest een klepje op de grond open doen, en aan drie touwtjes trekken enzo...
vet stressen allemaal, dus ze zijn aan het bespreken wat er allemaal gedaan moet worden, en wat er gaat gebeuren enzo, maar han hoort dat ze het er niet over hebben als ze een go around moeten doen, dus als ze vlak bij de baan zijn vraagtie aan me, Niels, wat zullen we eens op de baan zetten? dus ikke... doe maar een 747, lekker groot...
dus ineens keer, WOW TOGA! TOGA! optrekken... weer te snel.
stall, dus wij kijken naar buiten en zien de schaapjes recht in hun ogen
maargoed, alles goed en wel... laatste oefening een engine seperation... motor valt er af, dus ook weer allemaal problemen enzo...
Al met al 4 uur in dat ding gezeten... laatste landing was zo hard dat je dat hele MCP dinges zag bewegen van de klap, echt dat je denkt dat dat ding zichzelf sloopt...
maar het mooie is dus, dat het absoluut geen gewone beeldschermen zijn, je kan zegmaar echt naar buiten kijken, als in het echt, dus als je je hoofd beweegt, zie je ook andere dingen...
maargoed... toen was de les voorbij, dus nam ik plaats in de Pilot seat in de Boeing 737-400
op stijgen... manual ff draaien, en een manual landing... allemaal op het handje, nix aan de hand... maken er een touch and go van... 2e keer iets te veer rechts van de baan, dus waren we een beetje gecrashed
daarna op het handje een ILS gedaan zegmaar, dus ik zat alleenmaar die flight director te volgen...
ook weer hele nette landing... reversers er in, speed brakes, enz. Toen ff naar de localizer van Kai Tak gewarped...
op het checkerboard af... totdat je allemaal blokjes ziet... draaien naar rechts, en landen maar
tsja, zonder turbulentie is dat dus een eitje...
wat die andere gasten mee hadden gemaakt... alleen maar windkracht tien, met zulke turbulentie dat ik niet normaal meer kon blijven zitten..
nou, nu dan dus even over het besturen ervan...
dat stuurtje, gaat lood, en lood zwaar... alleen naar rechts draaien al.. en dan moet je dus met 1 hand aan de throttle, en een hand aan het stuur... als je dus gaat stijgen, en lang wilt blijven stijgen, hou je dat gewoon na een tijdje niet meer... dus heb je dat trim knopje op je yoke, dat druk je een tijdje naar beneden... die ronde schijven naast
je throttle gaan als een gek bewegen, en langzaam voel je de druk er af komen...
echt... in die sim, draait al het vliegen op gevoel, je voelt wat het vliegtuig wilt door hoeveel druk er op dat ding komt, en dat is iets wat je in fs zooo mist... je geeft dan gewoon een ram aan het stuur en je ziet wel... dat moet je dan niet flikken.. al helemaal niet zonder seatbelts on
dus op de auto pilot vliegen leer je in fs.. maar écht vliegen doe je toch echt in de sim..
en dat soort nood procedures.. tsja, die zal je ook niet zo na kunnen bootsen zoals daar.. achter je pc kan je misschien wel landen, zonder dattie 'crash' zegt, (manual dus) maar in die sim voel je pas dat sommige dingen niet zo prettig zijn om te doen... (zoals veel rudders gebruiken als je nog behoorlijk hard gaat)
dus een ILS'je zal geen moeite kosten... met lnav en vnav enzo... fmc gaat ook gewoon precies hetzelfde, maar manual... NO WAY!