Byte_Me schreef op 28 oktober 2002 @ 19:49:
OK, nou staat ie er idd tussen, bij de f11 pro bios, maar daarvoor stond ie er bij mij niet. Hoe heb jij eigenlijk geleerd een bios te schrijven? kun je er niet een guide voor maken, wat al die settings betekenen, want ik snap maar de helft van die functies (nou ja, wel iets meer, maar toch).
Hij stond er dan misschien in verborgen, maar in alle "modded" biossen tot nog toe is 'ie dan tevoorschijn gehaald en nam ik daarom aan dat ie er altijd al stond. In de biossen van gigabyte staan elke keer namelijk een aantal bios-opties die zij zelf intern gebruiken, of voor een bijna hetzelfde moederbord gebruiken, maar die ze vervolgens verbergen vlak voordat ze een biosrelase doen. Die voor de gebruiker verborgen opties kun je met een programmaatje zoals "amibcp" weer tevoorschijn halen, en zo krijg bijvoorbeeld de "F11 Modded" vanuit de F11 van gigabyte.
Voor de F11 Pro moet je vervolgens "alleen" nog maar de "lite" raid bios vervangen door de "full raid bios" van Crazy Ape. Doordat de bios uit een aantal onderdelen bestaan, en d'r bij het pci-bios gedeelte de vendor/device id staat, is dit niet zo moeilijk zoeken welke je moet vervangen. Vanaf de F7 bios heeft gigabyte echter telkens een trukje uitgehaald waardoor dit vervangen extra bemoeilijkt werd doordat een andere biosblok direct achter de lite bios kwam. Aangezien de full-raid bios een stuk groter is (64kb i.p.v. 15kb) past de full-raid bios niet, dus moet eerst het volgende bios-blok worden opgeslagen, full-raid bios d'r in, volgende blok weer terug plaatsen, voila!
En voor de F11 Pro Plus kun je de TX2000 bios van promise afhalen en daar de device id's aanpassen, en die invoegen.
Daar komt dus verder geen bios-programmeren bij kijken. Ik zou waarschijnlijk wel een bios
kunnen programmeren, en de eerste optie die ik dan toe zou voegen is de "DRAM MA-drive strength" op register 0x6d op de NB, een mogelijke oorzaak van alle geheugen-ellende, maar helaas beschik ik niet over de tools om iets dergelijks instelbaar te maken in de bios.
En ook ik snap niet elke optie in de bios, maar de meeste opties staan wel in een van de vele bios-guides die hier en daar op internet staan. De rest is ook niet allemaal even interessant...
153 MHz haal ik helaas niet, windows start dan niet op. Ik moet mijn proc nog steeds unlocken, maar ja, tis zo'n 2100+. Vind het een beetje freaky om zo'n brug te gaan doorsnijden. Ben het wel van plan, maar moet nog moed verzamelen. Ik heb al wel een super idee om de bruggen te verbinden, zonder gepiel met geleidende lijm. Ik ga de bruggen verbinden met goudbaantjes, die ik er zelf op kan sputteren. Maar zoals ik al zei, eerst even moed verzamelen om de L10 brug door te snijden.
Hm, ik haal hooguit 142MHz voor een tijdje, nu op 53C, maar dat je die snelheid haalt vind ik een behoorlijke prestatie voor een gelock'de processor. Die L10 bruggen hoef je toch niet perse door te snijden trouwens
Voor wat betreft de L1 bruggen: ik heb trouwens zelf
hier een draadje geopend n.a.v. een methode bij OCInside, helaas nog niemand die deze methode heeft toegepast, maar lijkt bij wel een goede methode, zonder lijmgeklieder. Verder zou het ook kunnen met een "
gel-strip".