Laatste poging dan. Met slap gelul over "dronken posts" kan ik trouwens niks. Kom met tegenargumenten of hou gewoon je mond.
Hoofdstelling: Edonkey gebruikt gemiddeld een 1/3 ratio die nu meer richting 1/2 terugzakt (over een langere, gemiddelde periode berekend). Onbeperkte downloads boven 10K upload is een fabeltje. Bij Emule is dat niet het geval. Er wordt daar door heel veel mensen met hogere ratio's van 1/5-1/10 genetwerkt. Ik probeer het nog een keer hieronder te verduidelijken.
Ortep schreef op 04 oktober 2002 @ 09:13:
Niet waar dus, de eMule geeft queue prioriteit aan iedereen die naar je upload. EDonkey gebruiker krijgen dus ook credits. Die profiteren dus van de eMule gebruikers zonder er iets voor terug te doen. Want een eMule gebruiker krijgt nooit credits van een eDonkey gebruiker. Het is net andersom als dat je zegt.
Je verdraaid mijn woorden of trekt er je eigen conclusies aan. Wat jij hierboven zegt spreek ik helemaal nergens tegen. Het gaat mij hierom: het effect van een eMule-user die van jou heeft gedownload (ook als eMuler) en jou vervolgens uitnodigd om iets van hem te nemen. Dan krijg je dus technisch gezien "het onderling bevoordelen en het ronselen van ruilhandel". Zonder dat de edonkey gebruikers uitgesloten worden, kan het zijn dat er in dit soort gevallen eerst prioriteit gegeven wordt aan eMulers voor "ruilhandel". En zo te zien gebeurt dat ook want mijn upload queue in eMule bevinden zich steeds een paar eMulers ondanks dat die veel geringer in aantal aanwezig zijn in het netwerk. De upload blocks worden in eMule verdeelt in 3K (i.p.v. veel kleinere blokken in donkey) dus als ik 2 Emulers erin heb krijgen die alweer 6K van mijn 12K upload. Tikt aan.
Neemt niet weg dat het in principe een goed idee is, die credits, alleen dan zou het helemaal over het geheel doorgevoerd moeten worden. Nu zijn edonkers in het nadeel en ronselt het eMule systeem onderling met andere eMulers hun uitwisselingen
zonder dat de donkey structureel uitgesloten wordt. Technisch gezien is het wel voortrekken. Als iedereen eMule zou gebruiken zou er niks aan de hand zijn, dat is niet het geval.
Ik gebruikte de donkey vanaf 'de gouden dagen' zoals jij dat noemt en ik zag dat effect niet. Boven de 10 is onbeperkt ik drukte met regelmaat mijn hele lijn dicht. En ook hier claimt niemand dat hij 24 uur lang 300 down heeft met 10 up.
Dat is 1 op 30, zou wel heel gortig zijn en dat zeg ik ook nergens. Doch, 1/5 tot aan 1/10 is ook al veel te veel. En dat komt zeker voor naar mijn ervaringen en dat hoor en lees je genoeg.
De Donkey storte in elkaar door de bot en doordat de servers het niet meer aankonden. Bovendien is eMule al een hele tijd te pachten waardoor je de upload op 0.01 kon zetten en de download onbeperkt. Hoezo 'nette' eDonkey gebruikers die maar moeten lijden onder de eMule? Je kon geen connectie meer krijgen en je kon geen sources meer vinden. Mensen liepen bij bosjes weg omdat de client het niet echt lekker deed en het netwerk overbelast raakte. Serverbeheerders stopten er mee omdat iedereen trucken ging uithalen om aan sources te komen. Dat je gebruikers weglopen is het allerslechtste wat een netwerk kan overkomen. Dan heb je geen sources meer.
Dat is maar gedeeltelijk het donkey-probleem beschrijven en omschrijven. Het is juist vaak het grootste probleem om uit de queues te komen en te gaan downloaden van je sources. Ik, en met mij velen, heb vaak ontzettend veel sources maar pakweg 97% doet helemaal niks (vooral bij de populairdere files). Dat heeft dus meer niks met source-tekorten te maken maar gewoon met dat er totaal gezien te weinig geupload (of teveel gedownload) wordt en dat stremt logischerwijs de totale netwerktraffic. Al die aanwezige sources krijgen veel meer aanvragen en dus moet men het spul over meer mensen verdelen. Als dat niet kan zit je veel langer in de queue. Dat komt enerzijds ook omdat een percentage users overloopt naar ON (minder upload ter beschikking die naar ON gaat) en m.i. komt het dus ook door eMule. Ik weet toch zeker wat ik zelf gezien heb hier? Als ik in de donkey zo'n 5 populaire files tegelijk download dan stroomt dat gemiddeld gezien op een 1/3 ratio binnen (tegenwoordig dus zelfs meer richting 1/2). eMule zat hier hoger dan 1/7. Dat is gewoon teveel en daarmee pik je andersmans download feitelijk in. Alles boven 1/3 is eigenlijk teveel. Een prog dat dat toelaat doet mee aan het afbreken van het p2p-principe rondom de donkey.
De servers draaien inmiddels ook niet meer op de originele software. Daar is ook al een 'andere' versie voor. Vroeger was je verbaasd als je een server zag met 1000 gebruikers. Nu zie je ze rustig met 20000 tot 30000 gebruikers. En dat is niet te danken aan het briljante werk van Swamp. Die had een goed idee maar werkte het niet verder uit. Ook dat is door anderen gedaan. Moeten we die servers er ook maar uitgooien omdat ze niet standaard zijn?
Neuh, quote mij anders even waar ik dergelijke dingen zeg. Daar gaat het me helemaal niet om. Ik heb niks tegen verbeteringen, officieel of onofficieel, dat interesseert me niet. Ik heb alles tegen leechers (=iemand die veel meer neemt dan geeft, voor de volledigheid) die het netwerk steeds meer platleggen. En progs die dat mogelijk maken. eMule maakt dat vooralsnog mogelijk en de vraag is of een open source prog, ook al gaan ze standaard een 1/3 ratio inbouwen in toekomstige versies, daar ooit verbetering in brengt. Ik denk dat de verleiding van hogere snelheden te hoog is en je genoeg "aangepaste versies" van eMule zult gaan zien die een en ander gaan omzeilen. Maar goed, jij denkt dat er geen sprake is van een andere ratio en dus komen we er niet uit. Wellicht dat je eens een kijkje kunt nemen op andere fora om te zien wat te Ul/Dl cijfers van de Emule0gebruikers zijn? Of maak er hier een poll van ofzo?
Mensen met de Mule gebruiken geen bot. Ze hoppen niet van server naar server. Waarom zouden ze? Iedereen leunde zo lang hij kon op de 'extended' search knop. Want anders vond je niets. Maar je belaste wel alle servers er mee. eMule heeft een 'global' serach maar die zoekt netjes server na server af ipv allemaal tegelijk. En stopt als hij er honderd hits heeft. De server beheerders 'blokken' bot users (file-finder) maar geen eMule users. Hoe zou dat komen? Misschien omdat de eMule geen problemen veroorzaakt maar ze juist oplost?
Van bot-users is gewoon allang bekend dat ze een probleem vormen. eMule is er nog niet zo heel lang maar zodra duidelijk wordt wat de gevolgen zijn van dit proggy, en als dat dus inderdaad niet al te positief is, zal men daar ook wel wat aan gaan doen. Er zitten veel veel goeie dingen in die allang in de donkey hadden moeten zitten maar dat ongelimiteerd downloaden is puin.
Je zegt hier zelf al dat de donkey boven de 10 up geen begrenzing heeft.
Nee dat zeg ik niet. Ik zeg dat het wel begrenst is. Je ziet heel vaak het zaakje opveren naar 60K met genoeg sources alleen weet het prog zelf altijd keurig de zaak terug te koppelen naar gemiddelden van 1/3, op een enkele uitzondering na. En dat kan heel goed via het regelen van sources zijn, iets wat de bot omzeilt en dus haal je daar wel veel te hoge snelheden mee.
En dat het vaak toch niet onbeperkt is komt niet omdat er toch stiekum een begrenzing in zit. Maar omdat er niet voldoende sources zijn etc. Ze zijn er wel, maar de Donkey kon ze gewoon niet vinden. Ik rijd nooit te hard met mijn auto agent. (Mijn motor mist 2 cylinders)
Je bekijkt het te eenzijdig vind ik. De sources zijn helemaal niet het enige en grootste probleem (wel bij rare files). Maar dat heb ik hierboven al uitgelegd. Er zijn genoeg voorbeelden van files waarvan het stikt van de sources maar nog steeds geen vaart erin te brengen is qua download. Je snapt toch wel dat er niet meer totaal gedownload kan worden dan er totaal geupload wordt als netwerk zijnde? Daar ligt de grootste oorzaak van de snelheidsproblemen. De uploadsnelheid mag dan wel gelijk zijn gebleven bij eMulers (dat mag ik althans hopen) er wordt alleen blijkbaar meer gedownload door hen. Verder zijn we uploadcapaciteit kwijtgeraakt aan ON. En het is duidelijk dat dit allemaal bijelkaar opgeteld ten koste gaat van edonkey. Men zou een universeel, steengoed proggy moeten maken, het fragmenteert veel te veel in p2p-land.
Vergeet trouwens niet het volgende effect: Als ik snel kan downloaden, dan kan een ander OOK van mij. Zeker bij zeldzame of heel nieuwe files is het een enorm voordeel. Als iemand hem snel vindt en dan ook krijgt, kan een ander hem ook van die source downloaden. En de upload uitschakelen is onmogelijk. Zodra ik download kan een ander het van mij krijgen. Ja ik weet het je kan de hele source doorwerken en dan de begrenzing er uit halen. Vervolgens hercompileren en zonder begrenzin werken. Dat is dus in de Donkey al sinds versie 0.57 mogelijk.
Klopt, iemand die snel download heeft sneller zijn files en segmenten daarvan, zolang zijn upload hetzelfde klein blijft heb je er echter niks aan qua snellere verspreiding. En zijn snellere download moet toch weer door iemand anders geleverd worden. Er zijn grenzen aan dit soort van p2p en sommige knappe koppen hebben daar leuke formules voor geschreven om een kijk erop te krijgen wat nodig is om een p2p netwerk goed draaiende te houden. Als men het aantal connecties en het soort ( aantal 56K's, ADSL en kabel asymetrisch, symetrisch, T1's, T3's, 100mbit, OC3's etc) in kaart kan brengen kan men een inschatting maken welke ratio reeel is. Een 1/3 ratio was goed te doen voor de edonkey. Het grote aantal asymetrische verbindingen moet gecompenseert worden. Datgene wat jij teveel download moet iemand anders leveren. 1/1 zou 100% fair zijn, is echter niet nodig omdat een klein percentage gebruikers heel erg weelderig in de uploadcapaciteit zitten (iemand die een 24/7 servertje op 16K ter beschikking stelt is ook winst) en dus de speling wat breder maakt voor een 1/3 ratio.
Maar dan moeten sommige wel meer blijven geven dan nemen. Zonder dat is alleen 1/1 mogelijk. Zelden komt men boven de 50-60K in de donkey, hoe groot je upload ook is (zonder hacks). Hoe meer asymetrie er bij komt hoe minder er overblijft van die speling. Zomaar even de snelheden verdubbelen in eMule is naief. Wie moet dat leveren? De kabouters?
Als ik naar mijn statistics over een paar dagen kijk ben ik aanzienlijk meer aan het uploaden dan aan het downloaden.
Heb jij soms versie 20?
Dus ik weet werkelijk niet waar je je zo boos over maakt. eMule is de redding van het netwerk. Niet de ondergang. Als je het niet meer kan aanzien: Ga KaZaa gebruiken. Dan kan tenminste iedereen zijn upload op nul zetten.
Nou wordt ie mooi. Diegene die anti-leech is moet plaatsmaken voor leechers. Dat mensen die zich niet houden aan p2p regels van geven en nemen maar naar dat proggy vertrekken, zonder daarbij naar jou te wijzen. Jij steekt vooral je hoofd in het zand vind ik door het negeren van hogere ratio's en niet te snappen dat dat niet bij de donkey zo is. Volgens mij zal eMule nooit overwegend eerlijke users opleveren door het hele open source gedoe. Hopelijk heb ik het mis maar zoals het er nu uitziet sterft de donkey en wordt het eMule tegen Overnet. Totdat ze daar ook compatible mee worden. Ik ben erg skeptisch over dit alles en vind dat de voordelen van eMule niet opwegen tegen de nadelen en vrees dat het kwaad al geschiedt is.