Goh.. er wordt toch vaak gekozen voor de Metz 32
Zijn er mensen die (praktijk)ervaring hebben met de omnibounce..?? Zo ja; Hoe zijn de resultaten..??
Denk dat ik ook maar eens voor de s602 ga kijken.. op zich wel tevreden met mijn 6900z maar vind de 602 toch wel wat beter
Maaruh.. op de s602 zit voorop die AF-assist.. werkt dat nou beter cq sneller als de AF van de 6900z die behoorlijk traag is en in het donker al niet echt zo denderend kan focussen..
Ik heb ook over een s602 zitten denken. Toch denk ik dat het verstandiger is om op een eventuele opvolger te wachten, althans het wachten op echt fundamentele verbeteringen.
Als ik de oude recensie van de 6900 naast de s602 leg zie ik bij de testfoto's enorme verschillen. Onnodig te vertellen dat ze natuurlijk niet onder de zelfde omstandig-
heden zijn gemaakt maar toch..!! Om die reden zou ik bijna m'n 6900z verpatsen om die s602 te scoren.
Bestaat er ergens een test of recensie die beide toestellen naast elkaar legt..??
Ik geloof namelijk niet dat je met een s602 een zoveel betere/mooiere foto maakt (ook al doen de foto's op bijv dpreview anders vermoeden) maar wel dat ie net wat makkelijker werkt.
In het donker focussen doet de 6900 inderdaad niet zo best en met die Raynox telelens is het bijna rampzalig. Traag vind ik het opslaan van een kiek in de hoogste kwaliteit (tiff). Volgens mij is ie wel een seconde of 8 zoet. In elk geval lijkt 't wel een eeuwigheid en kan je snel achter elkaar schieten mooi vergeten.
Vandaar dat ik meestal 6Megapixel opnamen maak in Fine kwaliteit. De "vertraging" vind ik nog acceptabel.
Helaas gaat er geen microdrive in de 6900 en ben je gebonden aan 128MB Smartmedia.
Zeker bij "tiff" opnamen ontkom ik er niet aan om m'n labtop mee te zeulen. Die labtop gaat sowieso altijd mee. Met een microdrive hoeft dat niet meer. Stel je toch voor als dan je "tasje" met labtop en camera wordt gejat..
Het leed is met een microdrive dan nog enigzins te overzien.
Er zijn van die externe opslagapparaten. Hoe noemen ze die dingen....opslagtank van bijv. Mindstor of de E film picture pad..!!
Deze apparaten zijn duur, hoewel relatief zelfs goedkoper dan een microdrive en je hebt 5, 10 of 20 GB opslagcapaciteit. 20 gieg is wat overdreven, 5 zullen meer dan genoeg zijn en is nog betaalbaar.
Wat ook niet in de 6900 (en ook s602) zal gaan is de mogelijk reeds verkrijgbare XD Picture Card van Fuji met een potentiele capaciteit van maar liefst 8GB. De eerste kaartjes zullen 16,32,64,128 en 256MB groot zijn. Vanaf 2003, dus al over twee maandjes, kunnen we 512MB,1 en 2GB verwachten. De afmetingen zijn ongeveer de helft van een Smartmedia en de schrijf- en leessnelheden moeten flink hoger liggen.
Dit zal een kaart zijn voor de volgende generatie fuji's.
Als ik dit zo overweeg ben ik toch wel overtuigd dat het verstandig is om me niet tot een s602 te laten verleiden, waar tenslotte ook haken en ogen aan zitten ondanks dat er veel verbeteringen zijn tov de 6900.
Mijn wensen zijn,dacht ik, niet onredelijk; De camera mag best zuiniger omgaan met een batterijlading of de levensduur van de batterij/accu moet langer. De opslagcapaciteit mag/moet groter. De schrijfsnelheid, zeker met Tiff kwaliteit, mag/moet hoger. AF moet beter en sneller. Misschien TTL ondersteuning.
Misschien dat de toekomstige generatie fuji's hier aan tegemoet komt. Ik verwacht begin of halverwege volgend jaar een opvolger van de s602. De s602 kwam tenslotte een jaar na de 6900 op de markt.
Voor de rest ben ik een zeer tevreden 6900 gebruiker zonder een seconde spijt.
De investeringen die ik gedaan heb, zeker in de vorm van die flitser, zullen op een toekomstige fuji ook gebruikt kunnen worden.