welke kleur heb je? Ik heb de light maple kleur.
Ga je dan toch een andere receiver halen
w00t
maple kleur ja, mooie kleur. 
ik ga ook een andere receiver halen ja.
dat eigenlijk eerst bij nader inzien.
maar kan dit kwaad, ik had dat verbindingsklipje van het low kanaal naar het high kanaal niet goed verbonden zitten bij het rode kanaal (+) is dat schadelijk voor box receiver?
het geluid werdt er wel beter van (ja, duh).
ik ga ook een andere receiver halen ja.
dat eigenlijk eerst bij nader inzien.
maar kan dit kwaad, ik had dat verbindingsklipje van het low kanaal naar het high kanaal niet goed verbonden zitten bij het rode kanaal (+) is dat schadelijk voor box receiver?
het geluid werdt er wel beter van (ja, duh).
dat was dus niet zo, gemiddeld vermogen stondt ie.
schadelijk voor wat? versterker?
schadelijk voor wat? versterker?
hahahaha ja die Tannoy's klinken errug lekker!
Verwijderd
Het werkt toch nog, dus ik zou me nergens zorgen om maken. En je bedoelt toch de bi-wiring aansluiting op de speaker? Als je veel vermogen stookt op alleen de tweeter, houden sommige tweeters d'r mee op.
Wat bedoel je met die MX2?duncanvdlinden schreef op 12 september 2002 @ 16:04:
wow ze klinken echt super in m'n kamer, net wat ik wilde, alleen mx2.
alleen mx2

w00t
een beetje onduidelijk van me,
ik bedoel dat ik in mijn kamer alleen mx2 heb opgesteld staan,
en dat klinkt superz.
ik bedoel dat ik in mijn kamer alleen mx2 heb opgesteld staan,
en dat klinkt superz.
misschien nuttige informatie voor degene die ook tannoy mercury willen kopen.
light mapple is de kleur van de oudere serie van tannoy mx, met het witte matriaal rond de conus. de nieuwe zijn rondt de conus zwart en is de kleur van de speaker Cherry (iets donkerder. de grille is zwart ipv. grijs. ik ben wel blij met deze kleur, past perfect bij de rest van m'n meubels. het is een beuken achtige kleur.
ik ben nog steeds verbaast van de details die ik nu in muziek hoort, meer als m'n vorige jbl's.
1 ding vindt ik toch jammer, ik zit precies met 1 front speaker voor me neus achter de pc. dus ik heb die manier niet echt leuk stereo.
achtespeakers zouden beter zijn om te gebruiken als ik achter de computer bezig ben. vanaf m'n stoel is het wel goed stereo. op m'n receiver heb ik geen optie om de speakers om te gooien, dom van hun. wat kan ik er wel aan doen? zit er in de nieuwere receivers wel een optie om de achterspeakers stereo te gebruiken?
light mapple is de kleur van de oudere serie van tannoy mx, met het witte matriaal rond de conus. de nieuwe zijn rondt de conus zwart en is de kleur van de speaker Cherry (iets donkerder. de grille is zwart ipv. grijs. ik ben wel blij met deze kleur, past perfect bij de rest van m'n meubels. het is een beuken achtige kleur.
ik ben nog steeds verbaast van de details die ik nu in muziek hoort, meer als m'n vorige jbl's.
1 ding vindt ik toch jammer, ik zit precies met 1 front speaker voor me neus achter de pc. dus ik heb die manier niet echt leuk stereo.
achtespeakers zouden beter zijn om te gebruiken als ik achter de computer bezig ben. vanaf m'n stoel is het wel goed stereo. op m'n receiver heb ik geen optie om de speakers om te gooien, dom van hun. wat kan ik er wel aan doen? zit er in de nieuwere receivers wel een optie om de achterspeakers stereo te gebruiken?
Hoeveel was je nou per MX2 kwijt? Hoeveel kostte ze gewoon daar in de winkel?
Kijk ik kan natuurlijk dit ook doen, en die ene kenwood receiver kopen, ik heb hier toch nog een goede pioneer stereoversterker staan. Die sluit ik erop aan, maargoed kan laat ik het project 6 maanden wachten/ of uitrekken.
Want het is wel weer ff veel geld. + nog een backspeaker. Das ook weer meer.
w00t
99 euro per mx2, kosten ze nu ook bij straffhorst utrecht.
maar daar klonken ze echt beroerd, volgens mij verkeerd gewired.
maar daar klonken ze echt beroerd, volgens mij verkeerd gewired.
Verwijderd
Yep inspelen is gewoon zeer belangrijk voor een speaker... Mijn THX systeem moest volgens de verpakking ook minimaal 36 uur inspelen ( aluminium alloy conussen) maar pas na zo'n 50 uur gingen ze echt voluit klinken. Je zal straks merken dat het hoog sprankelender zal klinken en de bass die nu niet boomy lijkt zal gecontroleerder en strakker gaan klinken.
Maar enjoy je nieuwe systeempje ! En wat betreft die Pioneer receiver 9060 D bedoelen jullie neem ik aan, goede keuze !
Maar enjoy je nieuwe systeempje ! En wat betreft die Pioneer receiver 9060 D bedoelen jullie neem ik aan, goede keuze !
oke dan, thanxVerwijderd schreef op 12 september 2002 @ 19:59:
Het werkt toch nog, dus ik zou me nergens zorgen om maken. En je bedoelt toch de bi-wiring aansluiting op de speaker? Als je veel vermogen stookt op alleen de tweeter, houden sommige tweeters d'r mee op.
dus als er iets mis is aan de speaker valt de tweeter of basspeaker metteen weg, gaat dus niet brakker klinken door een verkeerde aansluiting.
Verwijderd
Als een speaker anders klinkt hoor je het meteen, en een opgeblazen unit klinkt zo brak, dat wil je niet horen
.
nog een voordeel aan m'n tannoy's. klinkt niet zo hard door naar beneden. die jbl zuilen hiervoor op tapijt: kwam m'n ma iedere keer naar boven
is er een receiver waarbij je stereo van de computer kan luisteren met de achterspeakers?
luisterd wat beter, ik zit nu met 1 speaker voor m'n neus te computeren.
verstaan ze trouwens met 24 inspelen op een gemiddeld volume of is zacht ook goed?
luisterd wat beter, ik zit nu met 1 speaker voor m'n neus te computeren.
verstaan ze trouwens met 24 inspelen op een gemiddeld volume of is zacht ook goed?
schop!
weer een vragie
ik heb met moeite die 4mm kabel op m'n receiver gekregen.
moest er zelfs stukken voor afsnijden, van het koperdraad.
wordt het geluid hier minder van tov van een dunnere kabel die er wel goed in past?
is dan iets waar ik rekening mee moet houden bij het kiezen van een nieuwe
weer een vragie
ik heb met moeite die 4mm kabel op m'n receiver gekregen.
moest er zelfs stukken voor afsnijden, van het koperdraad.
wordt het geluid hier minder van tov van een dunnere kabel die er wel goed in past?
is dan iets waar ik rekening mee moet houden bij het kiezen van een nieuwe
Verwijderd
Dikte van een kabel maakt in zoverre uit, dat er dan minder weerstand is. tot aan 80 watt, maakt het echter niet zo veel uit of je 2.5 of 4 mm2 kabel gebruikt, al is 4mm wel aan te raden natuurlijk. stukken van het koperdraad wegsnijden is niet echt ideaal en je kan dan beter 2.5 mm2 gebruiken als dat gewoon beter past. Waarschijnlijk heeft je receiver spring-clips die niet ideaal zijn voor een goede stabiele connectie en passen de 4mm2 kabels daardoor niet ? in het geval van een schroefverbinding zou 4mm vrijwel altijd moeten passen met wat moeite, anders kan je ook nog bananenpluggen gebruiken voor je kabels, dit is echter weer een extra verbinding en komt de kwaliteit over het algemeen niet ten goede, maar het kan kwa klank positief uitvallen, dit moet je gewoon uitproberen.
Maar in jouw geval met die mx2's denk ik gewoon laten zoals het nu is of anders goede 2.5mm2 gebruiken.
Maar in jouw geval met die mx2's denk ik gewoon laten zoals het nu is of anders goede 2.5mm2 gebruiken.
dankje Darkman,
Marantz heerst idd
ik ga ook eens luisteren naar een marantz receiver icm mijn mx2's
4300 past wel een beetje binnen mijn budget.
magic 666, wat heb jij voor een receiver?
Marantz heerst idd
ik ga ook eens luisteren naar een marantz receiver icm mijn mx2's
4300 past wel een beetje binnen mijn budget.
magic 666, wat heb jij voor een receiver?
Verwijderd
Maak gewoon de TNT Audio Triple T kabel, van CAT 5 utp. Is ongeveer 2,5 mm2
http://www.tnt-audio.com/clinica/triple_t_e.html
(je kan ipv 6 strengen ook 3 strengen gebruiken, als je geen bi-wire nodig hebt)
http://www.tnt-audio.com/clinica/triple_t_e.html
(je kan ipv 6 strengen ook 3 strengen gebruiken, als je geen bi-wire nodig hebt)
wat?! utp kabel voor muziek, ik kan me niet voorstellen dat je daar een goeie kwaliteit van krijg?
en ga die 4mm koperkabel zeker niet vervangen, dan eerder mijn receiver
banaplugs zou misschien een uitkomst zijn of gaan die dingen niet in de receiver?
wat kost een beetje banana plug eigenlijk?
en ga die 4mm koperkabel zeker niet vervangen, dan eerder mijn receiver
banaplugs zou misschien een uitkomst zijn of gaan die dingen niet in de receiver?
wat kost een beetje banana plug eigenlijk?
Ik heb een Yamaha RX-V420RDS
Mooi zwart ding, makkelijk in te stellen, geeft het geluid zeer mooi weer.
Verwijderd
een bananaplug heb je in feite in allerlei prijsklasse's vanaf misschien wel 5 -6 gulden per stuk, maar die bieden wel wat meer weerstand. Je hebt ze ook voor zo'n 100 gulden of meer maar dat vind ik onzin... gebruik dan geen bananaplugs maar de standaard schroefverbinding van de receiver. da's in theorie altijd de beste oplossing, bovendien hoef je je speakerkabel ook niet om de haverklap te vervangen dus dan is een bananaplug overbodig. Wat dus wel helpt is als je wilt bi-wiren met 2x 4mm2 kabel oid en dat niet in je schroefverbinding past, hoppa beide kabels in die plug, en deze steek je dan achterin de dichtgeschroefde verbinding.
ook vergeleken met een marantz of niet?Magic666 schreef op 15 september 2002 @ 18:18:
[...]
Ik heb een Yamaha RX-V420RDS
Mooi zwart ding, makkelijk in te stellen, geeft het geluid zeer mooi weer.
ik zit er zwaar over te denken om een marantz te nemen omdat het stereo zo geweldig schijnt te zijn in die prijsklasse.
Welke dan?
Ik bedoel, als je het gekocht hebt, dan heb je het gekocht, geen weg terug. Ik merk ook dat iedere 50 eur erbij vrij veel scheelt. Hoe hoger je gaat hoe minder het verschil wordt.
Ik bedoel, als je het gekocht hebt, dan heb je het gekocht, geen weg terug. Ik merk ook dat iedere 50 eur erbij vrij veel scheelt. Hoe hoger je gaat hoe minder het verschil wordt.
w00t
Ik vroeg me af, hoe klinkt die MX serie ten opzichte van de Revolution (R) serie? Ik heb namelijk 2 R1 speakers die ik als surround wil gebruiken in een 5.1 setup maar de r2 of r3 front speakers zijn behoorlijk aan de prijs. Is de klank van die speakers redelijk gelijk of gaat een combinatie niet klinken?
klank is zo goed als gelijk tussen de mx-m en de revolution serie.
het verschil is dat er een mooiere kast om de revolution zit en bij dure versterkers de revolution wat beter is.
je zou in jouw geval best een tannoy mercury mx kiezen als achterspeaker.
het verschil is dat er een mooiere kast om de revolution zit en bij dure versterkers de revolution wat beter is.
Dat is goed nieuws, ben momenteel niet de rijkste dus...duncanvdlinden schreef op 16 september 2002 @ 13:29:
Zijn er meer mensen die de mening van duncanvdlinden delen?
Nee........ een collega van mij (die al wat jaartjes DVD etc bekijkt/luistert) zei dat ik voor de Yamaha moest gaan omdat ie de "beste" zou zijn.duncanvdlinden schreef op 16 september 2002 @ 10:32:
[...]
ook vergeleken met een marantz of niet?
ik zit er zwaar over te denken om een marantz te nemen omdat het stereo zo geweldig schijnt te zijn in die prijsklasse.
En eerlijk is eerlijk, de Tannoy/Yamaha combo is errug strak, alleen heb ik dus geen vergelijkingsmateriaal.......
Magic666 schreef op 16 september 2002 @ 20:11:
Nee........ een collega van mij (die al wat jaartjes DVD etc bekijkt/luistert) zei dat ik voor de Yamaha moest gaan omdat ie de "beste" zou zijn.
Sja, maar zo heeft iedereen weer eigen ervaringen. Ik ken een aardige audiozaak die sinds kort zelfs helemaal is gestopt met het verkopen van Yamaha, omdat ze naar eigen zeggen er zoveel problemen mee hadden. Van een andere audiozaak hoor je weer dat Yamaha een uitstekende prijs/kwaliteit verhouding heeft. En zo zijn er nog wel wat andere verhalen. (alhoewel ik denk ik eerder achter het prijs/kwaliteit verhaal zou staan, maar met een hoog budget zou ik er weer geen kopen).
Maar ach, niks is leuker dan met je eigen verzameling eens lekker een dagje te testen
Wel degelijk verschil, in het voordeel van de R serie, ik heb een rechtreeks vergelijk kunnen maken, op verschillende sets van low-fi (marantz design spul, tot mn eigen set).duncanvdlinden schreef op 16 september 2002 @ 13:29:
Wat is dan het verschil? Kan je dat beschrijven? Is de MX serie minder "vol" of zo?hervaz schreef op 16 september 2002 @ 21:28:
[...]
Wel degelijk verschil, in het voordeel van de R serie, ik heb een rechtreeks vergelijk kunnen maken, op verschillende sets van low-fi (marantz design spul, tot mn eigen set).
Ik ga overigens sowieso de setjes naast elkaar beluisteren hoor maar ik wil graag wat meningen van mensen hier hebben.
zelf testen is idd wel leuk maar dan moeten er wel zaken zijn waar je alles naast elkaar kan beluisteren.
dat is vaak het probleem, de 1 verkoopt marantz, de ander yamaha.
en ze kraken elkaar nog soms af ook
ik woon in emmen en heb niet echt audiozaken die veel merken verkoopt in de buurt.
dat is vaak het probleem, de 1 verkoopt marantz, de ander yamaha.
en ze kraken elkaar nog soms af ook
ik woon in emmen en heb niet echt audiozaken die veel merken verkoopt in de buurt.
Het verschil vond ik vooral in plaatsing en detail zitten, de R serie klinkt wel 1 tikje "donkerder" afgestemd, het is een deel persoonlijke smaak (zoals altijd met speakers). Ik persoonlijk vind de R serie dus beter, en mooier, mooiste wat er is de subjectiviteit van audioTdV schreef op 16 september 2002 @ 23:01:
[...]
Wat is dan het verschil? Kan je dat beschrijven? Is de MX serie minder "vol" of zo?
Ik ga overigens sowieso de setjes naast elkaar beluisteren hoor maar ik wil graag wat meningen van mensen hier hebben.
TDV, al een keuze kunnen maken?
ik zou gewoon als surround speakers en center mx speakers nemen,
omdat tannoy toch een bepaalde klank in de speakers heeft zitten die je eigenlijk kan combineren met al hun speakers.
ik hoor zelfs verhalen als je 1 tannoy speaker niet mooi vindt klinken vindt je de rest waarschijnlijk ook niks.
en je achterspeakers en center zijn natuurlijk nooit zo bellangrijk als je front speakers.
bij films, komt het praten 9 van de 10 keer uit de center, helicopters etc. uit de achterspeakers. maar je front speakers zijn altijd nog erg bellangrijk, dus je kunt best voor mx kiezen TDV.
omdat tannoy toch een bepaalde klank in de speakers heeft zitten die je eigenlijk kan combineren met al hun speakers.
ik hoor zelfs verhalen als je 1 tannoy speaker niet mooi vindt klinken vindt je de rest waarschijnlijk ook niks.
en je achterspeakers en center zijn natuurlijk nooit zo bellangrijk als je front speakers.
bij films, komt het praten 9 van de 10 keer uit de center, helicopters etc. uit de achterspeakers. maar je front speakers zijn altijd nog erg bellangrijk, dus je kunt best voor mx kiezen TDV.
Verwijderd
Ik heb zelf een Tannoy 5.1 setup.
Front 2x m2
Rear 2x m1
Centre mc
Sub msub
De set wordt aangeblazen door Philips FR995 (5*100 watt -> sub 150watt actief)
Ben ERG tevreden!
Front 2x m2
Rear 2x m1
Centre mc
Sub msub
De set wordt aangeblazen door Philips FR995 (5*100 watt -> sub 150watt actief)
Ben ERG tevreden!
ik heb dezelfde maar dan mercury mx-m ipv. mercury.
Op zich is dat waar maar ik heb nu 2 r1 speakers en dat zijn kleintjes, daar wil ik eigenlijk twee zuiltjes bij zetten en dan kan je toch beter de zuiltjes als fronts gebruiken of niet?duncanvdlinden schreef op 21 september 2002 @ 14:09:
TDV, al een keuze kunnen maken?
Het liefst zou ik de set van R's compleet maken maar die krengen zijn behoorlijk aan de prijs; om maar te zwijgen over de R subwoofer. Ik denk dat ik dus toch maar de mxjes erbij zet; dan maar niet perfekt maar dan kan ik tenminste noge eten
idd revolution is behoorlijk aan de prijs maar, een amsterdamse hifi is bezig met een tannoy opruimactie van kortingen tot 50% misschien dat er wat voor jouw tussenzit.
ik zoek de link ff op.
wat betreft zuiltjes, ligt er maar net aan hoe groot je kamer is, is ie niet al te groot zou ik die r1's houden voor. maar dan wel een sub erbij nemen, bas blijft heel mager zonder sub. voor film zou ik zowieso sub nemen. het mooiste is natuurlijk 2 revolution zuilen voor
en die r1's naar achter. en een sub erbij. maarja kost wel wat.
ik zoek de link ff op.
wat betreft zuiltjes, ligt er maar net aan hoe groot je kamer is, is ie niet al te groot zou ik die r1's houden voor. maar dan wel een sub erbij nemen, bas blijft heel mager zonder sub. voor film zou ik zowieso sub nemen. het mooiste is natuurlijk 2 revolution zuilen voor
Ik heb wel een aardige technics sub erbij staan; geen topkwaliteit maar hij voldoet prima. De kamer is 24m^2.. Als je nog dat linkje kan sturen: graag!duncanvdlinden schreef op 22 september 2002 @ 12:22:
idd revolution is behoorlijk aan de prijs maar, een amsterdamse hifi is bezig met een tannoy opruimactie van kortingen tot 50% misschien dat er wat voor jouw tussenzit.
ik zoek de link ff op.
wat betreft zuiltjes, ligt er maar net aan hoe groot je kamer is, is ie niet al te groot zou ik die r1's houden voor. maar dan wel een sub erbij nemen, bas blijft heel mager zonder sub. voor film zou ik zowieso sub nemen. het mooiste is natuurlijk 2 revolution zuilen vooren die r1's naar achter. en een sub erbij. maarja kost wel wat.
Is dat deze? (lijkt er wel op) www.highquality.nl
en ik maar denken dat ik goedkoop heb betaald voor mijn tannoy speakers.....450 euro
in engeland kosten die krengen 199 pond compleet!!!
waarom zo groot prijsverschil met hier?!
http://www.petertyson.co.uk/specialdeals.shtml
in engeland kosten die krengen 199 pond compleet!!!
waarom zo groot prijsverschil met hier?!
http://www.petertyson.co.uk/specialdeals.shtml
Engels merk he? Ik denk er ook serieus over om wat hifi in Engeland aan te schaffen. Er staan nl. nog wat Arcam en NAD dozen op het verlanglijstje.
These are my principles. If you don't like them, I have others.
da's jammer ja, dat prijsverschil in engeland.s_roubos schreef op 23 september 2002 @ 18:59:
Engels merk he? Ik denk er ook serieus over om wat hifi in Engeland aan te schaffen. Er staan nl. nog wat Arcam en NAD dozen op het verlanglijstje.
is toch iets te ver om het grotere apperatuur aan te schaffen vindt ik.
Ik schop dit oude topic van mij weer omhoog omdat m'n pa ook wat andere speakers wil hebben.
daarom heb ik jullie advies weer nodig.
nu hebben wij vanmidag naar de tannoy's (2x mx2) van mij geluistert in de woonkamer en ze had voordelen en wat nadelen.
het voordeel was dat ze heel duidelijk, precies, gedetailleerd klonken.
de bas is strak maar eigenlijk te weinig.
ze hadden gewoon iets speciaals in het geluid t.o.v de jbl's (zuilen).
de jbl's die hij nu nog heeft hebben weer MEER bas en klinken wat warmer en voller. ze zijn wat meer aanwezig. Wel klinkt de bas wat rommelig. en de hoge tonen zijn langer niet echt zo sprankelend als de mx2 van tannoy.
een beetje wollig allemaal.
nu zit mijn pa er aan te denken om een paar mx3's voor te zetten omdat die wat lager kunnen.
en omdat wij denken dat de mx3 wat meer aanwezig is in de ruimte omdat het een zuil model is.
klopt dat? is een zuilmodel speaker meer aanwezig en voller? ook de mx3 t.o.v de 2?
ook wil hij de jbl zuilen achter zetten als rear's maar,
die jbl's zijn 4ohm en de rear eindtrappen van de receiver zijn 8ohm.
maar op 80% vollume maakt dat toch nix uit of wel?
nog advies gevraagd voor mijn setje:
ik wil op de gok een subwoofer van tannoy bestellen, de mx10 sub.
ik denk namelijk dat ik nooit er een miskoop aan kan hebben.
het zou toch een perfecte aanvulling moeten zijn toch?
kan ik beter eerst gaan luisteren (wat ik een heel gedoe vindt) of kan ik hem wel blind kopen?
en heeft er iemand foto's van de achterkant van de tannoy sub. zodat ik de aansluitingen, knoppen, groote van de versterker kan zien?
ik heb internet al afgestruimd maar kan echt nix vinden.
brakke foto's van mijn home cinema tot nu toe staan hier:
http://members.home.nl/duncan/Homecinema
Over het algemeen heeft een floorstander meer bas. Of ze meer aanwezig zijn weet ik niet, een goede luidspreker hoor je niet staan vind ik, je hoort de muziek. Verder ken ik de Tannoys niet, dus...
ik bedoel juist niet dat je ze hoort staan. met meer aanwezig bedoel ik dat ze neer de kamer vullen met het geluid.
dat het geluid voller word.
beter kan ik het niet omschrijven.
maar dit hadden die jbl zuilen wel of zou dat juist door meer bas komen?
dat het geluid voller word.
beter kan ik het niet omschrijven.
maar dit hadden die jbl zuilen wel of zou dat juist door meer bas komen?
plz? kan iemand mij helpen?
dan kan ik misschien vanmiddag bestellen........
zie mijn vragen 2 post terug.
dan kan ik misschien vanmiddag bestellen........
zie mijn vragen 2 post terug.
Nu kan ik alleen de exacte vraag er niet helemaal uit halen
. Maar zoals eerder werd gezegd gaat een vloerstaander over het algemeen wat dieper door waardoor deze wat voller klinkt. Maar ik heb ook kleine speakers gezien welke erg ruimtelijk klinken (is ook een combinatie van de gedraaide muziek), dat waren een stel missions geloof ik.
Die jbl's klinken inderdaad wat doffer, ik heb er zelf ook last van. Alhoewel m'n receiver weer iets teveel hoog wil doorgeven
valt het wat minder op. Sluit ik ze aan op een pioneer receiver van hiernaast dan klinkt het weer vrij anders. Wellicht dat je het kunt oplossen door er een sub bij te halen, gewoon hetzelfde als wat je zelf van plan bent dus.
Een sub blind kopen zou ik zelf niet doen. Vroeger dacht ik nog, laag is laag, maar na een aantal verschillende subs te hebben gehoord ben ik toch tot de conclusie gekomen dan sommigen compleet anders kunnen klinken. Hetzelfde met gewone speakers dus, een toon is ook niet zomaar een toon. Echter moet je wel ergens de mogelijkheid zien te vinden om meerdere subs met elkaar te kunnen vergelijken.
Die jbl's klinken inderdaad wat doffer, ik heb er zelf ook last van. Alhoewel m'n receiver weer iets teveel hoog wil doorgeven
Een sub blind kopen zou ik zelf niet doen. Vroeger dacht ik nog, laag is laag, maar na een aantal verschillende subs te hebben gehoord ben ik toch tot de conclusie gekomen dan sommigen compleet anders kunnen klinken. Hetzelfde met gewone speakers dus, een toon is ook niet zomaar een toon. Echter moet je wel ergens de mogelijkheid zien te vinden om meerdere subs met elkaar te kunnen vergelijken.
thanx "shittyoldman",
een zuil klinkt dus voller omdat ie lager komt, jij hebt toch een lx1000 jbl zuil?
weet jij hoe laag die kan?
tannoy mx3 kan tot 35hz en de mx4 tot 31hz.
m'n pa zijn stereo:
het viel ons gewoon op dat wanneer wij de jbl er op hadden aangesloten dat de hele kamer ineens van muziek voorzien werdt. wat warmer geluid gewoon. maar wel rommelig en dof.
m'n tannoy's MX2 (gaat tot 48hz) waren weer zo mooi gedetailleerd en helder. en dat was ook weer mooi.
dus we moeten iets hebben wat een beetje van jbl heeft en van tannoy.
dus wij denken aan mx3/4.
zou zo'n zuilmodel die 12hz lager gaat dat in kunnen vullen of niet?
het geluid is gewoon precies wat m'm vader ook wil maar dat volle mist ie.
kwam wat meer power uit die jbl's.
2e vraag:
is het verstandig om 4ohm (de jbl's) speakers achter te zetten als je op 80% volume draait?
Mijn setup:
die sub bestel ik misschien wel op de gok maar daar denk ik nog ff over na.
een zuil klinkt dus voller omdat ie lager komt, jij hebt toch een lx1000 jbl zuil?
m'n pa zijn stereo:
het viel ons gewoon op dat wanneer wij de jbl er op hadden aangesloten dat de hele kamer ineens van muziek voorzien werdt. wat warmer geluid gewoon. maar wel rommelig en dof.
m'n tannoy's MX2 (gaat tot 48hz) waren weer zo mooi gedetailleerd en helder. en dat was ook weer mooi.
2e vraag:
is het verstandig om 4ohm (de jbl's) speakers achter te zetten als je op 80% volume draait?
Mijn setup:
Ik zou niet direct een conclusie willen trekken, er zijn meerdere factoren die meespelen, maar over het algemeen is mijn ervaring dat zuilmodellen t.o.v. boekenplank modellen wat voller klinken, inderdaad omdat ze wat lager gaan. "Lager gaan" is niet echt een fijne uitspraak, alsof dat het enige is dat telt, maar je begrijpt m'n punt. Ik denk dat het komt omdat de lagere tonen minder goed plaatsbaar zijn en van alle kanten lijken te komen. De hogere tonen kun je in deze illusie dan een beetje meetrekken. Net zoals wanneer je ergens een piepgeluid ofzo hoort, maar je weet niet waar het vandaan komt, dan lijkt het ook overal vandaan te komen. Wijst iemand echter aan waar die piep vandaan komt, dan hoor je ook opeens het geluid precies daar vandaan komen. Terwijl het dezelfde piep is. Wellicht dat deze 'illusie' ook een beetje meespeelt met speakers. Maar dat is enkel een gedachtengang van mij, kep het nooit onderzocht.een zuil klinkt dus voller omdat ie lager komt, jij hebt toch een lx1000 jbl zuil?
Een andere manier om geluid ruimtelijk te laten klinken is wanneer er sprake is van een kleine reverb, een hele kleine echo. Veel modernere tv's maken hier gebruik van (heet vaak spatial fo ambience). Hier gebeurt het electronisch, maar misschien dat het kastontwerp er ook voor kan zorgen.
Die specificaties van tannoy zijn niet geheel volledig, en kunnen een beetje vertekend beeld geven. Het is namelijk niet zo dat de mx3 tot 35Hz gaat. Die 35Hz is slechts een punt waarbij het geluid een X aantal decibel lager ligt dan de gemiddelde waarde van de rest van de curve. Echter weet je nu niet hoeveel dB dat is. Bij de één nemen ze -3dB, de ander hanteert -6dB. Een aantal cheap ass fabrikanten gebruiken zelfs -12dB zodat ze kunnen zeggen dat "de speaker tot 22Hz komt".m'n pa zijn stereo:
Ik denk dat het -3dB van die mx3 op ongeveer 55Hz ligt en dat die 35Hz het -6 of zelfs -9dB punt is. Van de lx1000 zal het -3dB punt ergens liggen tussen 30 en 35Hz. Nee dit weet ik niet 100% zeker, maar het zal wel dicht in de buurt liggen.
Het beste van beide werelden moet je dan hebben. Maar ik zou je niet zo kunnen vertellen welke je dan moet nemen. Het beste kun je je pa ff meeslepen naar wat luisterruimte's om uit te zoeken wat hem bevalt. En schroom niet de volumeknop eens wat omhoog te gooien, dan kom je er achter hoe een speaker presteert als deze eenmaal thuis staan
Of dat gaat werken hangt geheel van de stabiliteit van de versterker af. Als je er eentje hebt die niet al te veel vermogen kan leveren, met een zwakke voeding, dan kun je wel eens problemen krijgen. Maar dit gebeurt echt niet zo snel. Ik heb ze zelf op een 80W marantz receivertje hangen, en heb deze nu 1 keer overstuur gekregen (beveiliging gelukkig) door uitzondelijk hard te draaien (jurassic park). (voordeel van de jbl's is dat je je geen zorgen hoeft te maken dat ze kapot gaan of uit de ophanging scheuren, ze kunnen veel hebben). Maar ik denk dus niet dat je je zorgen hoeft te gaan maken...2e vraag:
Mijn setup:
(owja, b&w heeft altijd goeie specs. Ik zou alleen nog wel eens een impedantiegrafiekje willen zien, zie het vaak bij losse units namelijk.)
Die sub10 heb ik ook (zoals je al weet), en het is echt een welkome aanvulling! Zowel voor de muziek als voor de film zeer geschikt.
Ik heb helaas geen webcam nog een digicamera dus ik kan geen pics maken.
Hij is niet al te groot, vind ik, en achterop heb je de volgende knoppen zitten:
180°-0° knop
Volume knop
Hertz knop
2 ingangen L R voor de tulip.
Aan/uit/stand by knop
Ik heb helaas geen webcam nog een digicamera dus ik kan geen pics maken.
Hij is niet al te groot, vind ik, en achterop heb je de volgende knoppen zitten:
180°-0° knop
Volume knop
Hertz knop
2 ingangen L R voor de tulip.
Aan/uit/stand by knop
thnx,
ik denk nog ff over die sub10 na, dan kan het geld ook weer binnenstromen
maar als ik die specs zie van de jbl's komen die wel een heel stuk lager.
maarja dat hele lage heb je ook niet altijd nodig natuurlijk.
ik had laasts een subwoofer test op de jbl's gedraait en daar kreeg ik last van m'n oren van. want dat is echt laag.
maarja om te weten of mx3 voller klinkt zal ik m'n pa dan toch maar naar een luisterruimte mee moeten nemen, of hij besteld ze zonder te luisteren.
nogmaals hij vondt het geluid goed van de mx2 goed, alleen zo weinig aanwezig. de jbl's klinken vol en ruimtelijk. m'n ma vondt de mx2 zelfs schel klinken
. ik vondt het in de woonkamer ook allemaal wat minder als in m'n eigen kamer.
advies is nog altijd welkom
ik denk nog ff over die sub10 na, dan kan het geld ook weer binnenstromen
maar als ik die specs zie van de jbl's komen die wel een heel stuk lager.
maarja dat hele lage heb je ook niet altijd nodig natuurlijk.
ik had laasts een subwoofer test op de jbl's gedraait en daar kreeg ik last van m'n oren van. want dat is echt laag.
maarja om te weten of mx3 voller klinkt zal ik m'n pa dan toch maar naar een luisterruimte mee moeten nemen, of hij besteld ze zonder te luisteren.
nogmaals hij vondt het geluid goed van de mx2 goed, alleen zo weinig aanwezig. de jbl's klinken vol en ruimtelijk. m'n ma vondt de mx2 zelfs schel klinken
advies is nog altijd welkom
Als ze niet al te hard hun muziek luisteren, kun je de boel misschien wat bij equalizen, wat meer lage tonen erbij en het mid-hoog wat minder als dit te schel is. Maar als ik het goed begrijp moeten ze nog gekocht worden? Dan zou ik gewoon weer gaan luisteren, misschien naar wat grotere modellen. Om er dan toch even een persoonlijke ervaring in te gooien, ik was erg verrast door de Dali Suite serie, in tegenstelling tot wat andere Dali's klonken deze erg goed, helder maar vooral vol. Je ziet ze alleen niet zo vaak, maar wellicht het zoeken waard (ik zag ze bij staffhorst utrecht, half jaartje of jaartje terug ondertussen)
Stafhorst heeft ze nog staan, Hobo hifi ook, en Hifi Centre Video in Nijmegen.ik was erg verrast door de Dali Suite serie, in tegenstelling tot wat andere Dali's klonken deze erg goed, helder maar vooral vol. Je ziet ze alleen niet zo vaak, maar wellicht het zoeken waard (ik zag ze bij staffhorst utrecht, half jaartje of jaartje terug ondertussen)
En ik vind ze erg vol en warm (best mooi), maar de bas is wat ongecontroleerd en boomy. Stereobeeld is niet super (Suite 2.5 geluisterd).
En serieuze audiofielen gebruiken geen tone controls, laat staan een equalizer
Ongecontroleerd zit misschien wat in ja, de term boomy heb ik nooit echt gevat daar het te vaak gebruikt wordt (bas is altijd boomy tenzij de bas/sublaag niet aanwezig is, zo lijkt het wel). Maar luistert en gij zult zelf vinden. Deze vielen me gewoon op. (ik dacht de 3.5 maar dat weet ik niet zeker)En ik vind ze erg vol en warm (best mooi), maar de bas is wat ongecontroleerd en boomy. Stereobeeld is niet super (Suite 2.5 geluisterd).
En serieuze audiofielen gebruiken geen tone controls, laat staan een equalizer
Geen tone controls gebruiken lijkt me alleen nuttig als je de hele schakeling bypassed, dan zie ik het nut er wel van in. Echter ik hoor mensen maar wat vaak zeggen dat ze de muziek willen horen "zoals de muzikant het bedoeld heeft". Echter laat het nou net zijn dat ze in de afmix studio andere speakers hebben staan zodat het net ff wat anders klinkt
Maar da's mij verder te offtopic, daarnaast heeft een serieuze audiofiel ook geen lx1000 speakers staan denk ik
Trouwens, Duncan, heb jij het nu over de XL1000 of de LX1000? Want dat de XL1000 bestaat kwam ik ook vandaag achter, en ik heb je dat al eens eerder horen zeggen
). (kijk ff achterop, of ander aan de voorkant, bij xl zit het plaatje in het midden en bij lx helemaal links). Wat mijn verhaal gaat alleen op voor de LX, de XL heb ik geen ervaring mee (is overigens een goedkopere versie
)
Maareuh, ben je al wat verder enzo?
ik had (m'n pa heeft), de xl1000, de goedkopereShittyOldMan schreef op 22 oktober 2002 @ 03:40:
Trouwens, Duncan, heb jij het nu over de XL1000 of de LX1000? Want dat de XL1000 bestaat kwam ik ook vandaag achter, en ik heb je dat al eens eerder horen zeggen). (kijk ff achterop, of ander aan de voorkant, bij xl zit het plaatje in het midden en bij lx helemaal links). Wat mijn verhaal gaat alleen op voor de LX, de XL heb ik geen ervaring mee (is overigens een goedkopere versie
)
ik d8 dat ze gelijk waren
maareh ik denk dat ik de 5e november (=loon
ik kan niet eens m'n eigen dvd-speler surround gebruiken, ik heb tijdelijk met m'n broer gewisseld voor 1 met analoge output.
maareh als het als het zover is, laat ik het wel weten.
m'n pa w8 weer ff met nieuwe speakers

Voor de Marantz Fans, de site van marantz is upgedate, foto's van de nieuwe **300 serie staan op de site.

dit is dan de uiterst betaalbare 4300

http://www.marantz.com/hifi/europe/

dit is dan de uiterst betaalbare 4300
http://www.marantz.com/hifi/europe/
Ik schop m'n topic maar weer is de lucht in.
vraagje,
m'n oude receiver heb ik verkocht.
Dus ik heb een nood receiver van zolder gehaalt een (niet lachen) Hitatchi sr-2010.
Van 2x110w en een impedantie van 4-16 ohm.
Alleen als ik hem op drie draait begint het lampje van de tuner al te knipperen.
Kan dit kwaad voor de speakers?
vraagje,
m'n oude receiver heb ik verkocht.
Dus ik heb een nood receiver van zolder gehaalt een (niet lachen) Hitatchi sr-2010.
Van 2x110w en een impedantie van 4-16 ohm.
Alleen als ik hem op drie draait begint het lampje van de tuner al te knipperen.
Kan dit kwaad voor de speakers?
[megaschop] 
Ik had een vraagje over de MX3 speakers.
Wat is het verschil ik klank als je zand in de speakers mikt?
Hoe (makkelijk) krijg je dit er weer uit? (kan het er uberhaupt uit?)
Zijn er nog tips/waarschuwingen voor het zand erin mikken?
Ik had een vraagje over de MX3 speakers.
Wat is het verschil ik klank als je zand in de speakers mikt?
Hoe (makkelijk) krijg je dit er weer uit? (kan het er uberhaupt uit?)
Zijn er nog tips/waarschuwingen voor het zand erin mikken?
Jeetje, wat een oud topic. Eens zien of er misschien nog een beetje leven in kan worden gebracht....
Ik heb al vele jaren een Marantz SR5023 in combinatie met een set Tannoy Mercury mx4. Deze set bevalt mij nog steeds erg goed, klinkt goed en gaat voorlopig dan ook niet weg.
Wél heb ik mijn zinnen gezet op de aanschaf van een Tannoy mx-sub 10. Waarom? Lastig, gewoon omdat het kan. Deze worden regelmatig aangeboden via marktplaats. Op mijn gezocht-advertentie op Tweakers (V&A gevraagd: Tannoy Mercury mX-SUB10) krijg ik helaas geen reacties, wat wellicht genoeg moet zeggen....
Maar goed, ik ben dus op zoek naar een mx-sub 10. Zijn er specifieke punten waarop je moet letten bij de aanschaf van een gebruikte sub? En, sorry, ben een noob, hoe sluit je deze nu het beste aan? Via de subuitgang van de versterker/receiver of via de luidsprekerkabels in/uit op de sub?
Ik heb al vele jaren een Marantz SR5023 in combinatie met een set Tannoy Mercury mx4. Deze set bevalt mij nog steeds erg goed, klinkt goed en gaat voorlopig dan ook niet weg.
Wél heb ik mijn zinnen gezet op de aanschaf van een Tannoy mx-sub 10. Waarom? Lastig, gewoon omdat het kan. Deze worden regelmatig aangeboden via marktplaats. Op mijn gezocht-advertentie op Tweakers (V&A gevraagd: Tannoy Mercury mX-SUB10) krijg ik helaas geen reacties, wat wellicht genoeg moet zeggen....
Maar goed, ik ben dus op zoek naar een mx-sub 10. Zijn er specifieke punten waarop je moet letten bij de aanschaf van een gebruikte sub? En, sorry, ben een noob, hoe sluit je deze nu het beste aan? Via de subuitgang van de versterker/receiver of via de luidsprekerkabels in/uit op de sub?