/me wil toch even reageren in deze topic, nadat hij volledig bijgelezen heeft
Tja, door dit hele topic proef ik een aantal dingen telkens weer.
• Nummer een, is de vriendelijkheid van de crew richting n00bs/newbies. Meningen van moderators zijn daar redelijk over verdeeld. Binnen de crew weet men dat ik iemand ben, die absoluut voor de altijd vriendelijke aanpak ben. Men weet dat ik tot vervelens toe hamer op vriendelijke, duidelijke en uitgebreide (sluit)msg's of sturende opmerkingen. Ik ben nog altijd van mening, dat je op een dergelijke manier veel meer bereikt dan op een botte manier dingen willen "forceren". Dit heeft deels te maken met een stukje ervaring die je op doet i.r.l. Als ik iets gedaan wil hebben op mijn werk,. dan kan ik wel als "dictatortje" gaan lopen roepen, dat het een en ander moet gebeuren op de manier zoals ik het wil. Uiteraard zal men het die keer dan ook doen zoals ik het voor ogen heb. Neemt niet weg, dat men ondertussen hoogstwaarschijnlijk onderling over je loopt te praten, de relatie tussen jou en het personeel (de user in het GoT geval

) verslechterd is en zelfs de kans bestaat dat men expres recalcitrant is/wordt. Als je daarentegen het probleem duidelijk uitlegt, vervolgens aangeeft waar je heen wil en tot slot om een stukje bevestiging vraagt (betrekken van de persoon en meteen een controle of het overgekomen is), dan zul je veel meer bereiken. De sfeer is goed, je krijgt dingen gedaan. De volgende keer zal men bepaalde dingen al zelf inzien etc. DIt hele verhaal gaat natuurlijk ook op voor de relatie mod <-> users
Zoals ik al zei, verschilt de mening binnen de crew nogal over de te volgen tactiek. Misschien, dat die discussie (en ik kan mededelen, dat daar redelijk heftige discussies over gevoerd zijn) eens echt goed uitgepraat moet gaan worden, want dat is i.m.o. iets dat nog steeds niet goed gebeurt is.
Uiteraard heeft een mod ook wel eens een mindere dag. Ondanks dat ik me inzet voor de vriendelijke positieve aanpak, zal er bij mij ook wel eens een minder vriendelijk reply/post uitschieten. We zijn allemaal maar mensen

Het gaat mij dan ook niet erom om alle posts van crew altijd even politiek correct te krijgen, als de algemene tendens maar de vriendelijke en usergerichte insteek is.
• Punt twee, is het eigenlijke n00b-probleem en dat een deel van mening is, dat je niveau op moet leggen en een ander deel dat dit onmogelijk is en je dat gewoon niet van mensen kunt verlangen. I.m.h.o. kom je dan op het regular gebeuren uit. Uiteraard hoor je nu al weer mensen denken/roepen "weer zo'n exponent, van het bureaucratische GoT, dat overal een naampje en functie voor bedacht heeft". Ik kan je verzekeren, dat dat toch echt niet de achterliggende gedachte is van het regulars concept. Toen ik daar een behoorlijke poos over nagedacht heb en uiteindelijk een eerste aanzet gaf tot het uiteindelijke regulars concept, was dat toch echt om mensen "aan te stellen", die andere mensen op een nette en correcte manier wezen op hoe bepaalde zaken beter aangepakt konden worden. Verder is/was het de bedoeling om de mensen op een nette manier te helpen. Hier komt weer heel sterk het verhaal van hierboven over de relatie staf/crew <-> werknemer/users naar voren. Op een behulpzame vriendelijke manier kom je i.m.o. verder dan op een manier, waarbij je bepaalde dingen wil forceren. Uiteraard zit er bij mij ook een ondergrens aan wat toelaatbaar is aan het stellen van een vraag op GoT.
• Punt 3. Aangezien bepaalde denkbeelden van mensen omtrent deze "problemen" zo linea recta tegenover elkaar staan is het onmogelijk om een beleid te voeren, waarin iedereen zich kan vinden. Ik denk dat we ons daarzelf zeer bewust van moeten zijn allemaal.
Als ik eerlijk ben (en uiteraard ben ik zo bevooroordeeld als maar zijn kan; daar ben ik me ook terdegen van bewust

), dan is NOS absoluut het forum, zoals ik graag heel GoT zou zien. Uiteraard klagen wij als mods (Jotti, ik en deadinspace) wel eens over het niveau van NOS, echter als ik diep van binnen kijk, dan probeer je een bepaald niveau te behouden, aangezien je zelf een bepaald niveau hebt. Een niveau dat vele malen hoger ligt dan het niveau in "je" forum. Dat is niet om op te scheppen o.i.d. Je hebt gewoon zelf een bepaald niveau. Als iedereen dat niveau zou hebben, dan kan je het hele forum wel opdoeken, want dan zou er namelijk nog iets te beantwoorden zijn namelijk

Als mod moet je proberen, om je "eigen" forum niet te laten verzanden in een grote speeltuin, waarin offtopic replies etc. zegevieren. Dat is gewoon helemaal funest voor een forum. Kortom als mod probeer je discussies in goede banen te leiden (en te houden) en uiteraard zorg je wel voor een bepaalde ondergrens in het forum, qua vraagstelling. NOS heeft het voordeel een grote groep actieve users te hebben, die nooit te beroerd zijn om dingen uit te leggen, ook al is iets al meerdere keren gevraagd. Het gehalte "guru's" is in verhouding redelijk hoog. Dit zorgt er voor dat de sfeer in NOS meestal als compleet anders ervaren wordt dan op andere plaatsen op GoT. Een veel gehoorde opmerking, van GoT-ers die voor het eerst actief in NOS terecht komen, is dat de sfeer er zo compleet anders is dan op de rest van GoT en dat men daar nog graag mensen helpt. Dit soort opmerkingen zorgen er voor dat die mensen zich op den duur ook binnen dat clubje diehard bezoekers zulen gaan mengen, wat de weer een garantie voor de sfeer en gang van zaken is binnen het forum. Persoonlijk voel ik mij in NOS, dan bijvoorbeeld ook veel minder de "moderator" dan op de rest van GoT. Ik voel me veel meer als een van de vaste bezoekers, die toevallig wat extra knopjes heeft. Niets doet ons dan ook zo veel plezier dat de users in NOS ons dan ook nauwelijks zien als de mod.
Goed, dit is denk ik voorlopig wel weer genoeg inbreng van mijn kant