[/14] tijd voor een impuls, niveau daalt

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:
  • 843 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Scheiding naar 'scripting' en 'non-scripting' is een baggerscheiding. Als je echt een serieuze scheiding wil naleven, dan moet je zoiets doen wat ze met 'Network troubleshooting' en 'Professional Networking & Services' hebben gedaan; kortom, een scheiding op nivo.

Ik denk dan aan 'Programming & WebScripting' en 'Professional Software Engineering'. Binnen P&W passen topics voor developers van home pages, kleine hobby sites en dergelijke(voornamelijk ASP, Access, PHP, SQL, etc), waar in PSE onderwerpen passen die discussies zijn, of die gaan over technisch ontwerpen van applicaties, en beslissingen die op dat nivo genomen gaan worden, en cutting edge toepassingen.

Feitelijk zouden users die in PSE posten een informatica achtergrond of relevante werkeveraring moeten hebben, niet alleen vragen stellen maar ook beantwoorden, en bij iedere post een bepaald nivo aanhouden, waarbij behulpzaamheid, compleetheid en toegevoegde waarde voorop staan.

Klinkt dat redelijker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

MrX: op zich wel een goed idee, maar er is gewoon geen materieel om te verhuizen naar het toekomstige PSE. Hoeveel diepgaande topics worden nou geopend in /14 per week? Dat zijn er gemiddeld nog niet eens 2. Het komt wel vaker voor dat een niet zo diepgaande topic ineens overloopt in een diepgaande discussie. Je kunt zo'n geval in principe wel verplaatsen naar PSE, maar vaak wordt de topicstarter daar niet vrolijk van (het is namelijk vreselijk offtopic, en nogal vervelend voor hem als ie nog niet geholpen is :))

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zodra offtopic interessant begint te worden, moet je een nieuw topic daarover openen, met hoogstens een verwijzing ernaar vanuit het oude topic. 't Is een kwestie van discipline om mensen dat bij te brengen, een taak van (lite-)mods of regulars im(ns)ho. ;)

Ik denk dat de scheiding een grotere groep professionals vasthoudt en motiveert te posten en discussieren, waardoor er meer dan gemiddeld 2 posts per dag zullen zijn, maar ik zou het mis kunnen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Een scheiding in nivo vind ik op zich geen slecht idee. Maar wat is de mening van de rest van de mensen hierover? Misschien kan er een poll op worden gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo te zien zijn er twee factoren die het niveau doen dalen. Er zijn:
- te veel 'slechte' topics;
- te weinig 'goede' topics.

Er zijn twee typen 'slechte' topics:
- UTFS/RTFM/etc topics;
- oninteressante topics.

Het bestrijden van topics van het eerste type is eenvoudig: harder+sneller+meer modereren (hier ben ik dan ook absoluut voorstander van).

Het bestrijden van topics van het tweede type is veel moeilijker: interesse in bepaalde onderwerpen is heel persoonlijk. Afscheiding van Webscripting zie ik niet als een redelijke oplossing, omdat zo'n scheiding zou voortkomen uit de desinteresse van enkele hooggeplaatste P&W-ers in het fenomeen webscripting. Daarnaast is het zowieso vaak moeilijk om te bepalen of een onderwerp tot webscripting behoort (bv: wat als iemand PHP gebruikt voor sysadmin klusjes? wat als iemand Java gebruikt om te 'webscripten'?). Ik denk dat zo'n scheiding al snel onterecht een scheiding in programmeertalen neigt te worden. Ik begrijp best dat webscripting hier vaak automatisch met 'laag niveau' wordt geassocieerd, maar een scheiding zie ik niet als een oplossing daarvoor.

Een scheiding op niveau lijkt me ook niet zinvol, daar hebben we helaas simpelweg te weinig topics van hoger niveau voor..

Meer 'goede' topics verkrijgen is extreem moeilijk. Persoonlijk denk ik dat we vooral op zoek zijn naar meer 'non-problem'-topics; ik heb het gevoel dat veel users P&W voornamelijk zien als een plek waar problemen worden opgelost (op wat voor niveau dan ook), en zich niet realiseren dat P&W ook uitermate geschikt is voor discussie topics. Misschien is het daarom zinvol om in de P&W FAQ/Quickstart op te nemen dat discussie topics (dus: stellingen/meningen, ervaringen, artikeltjes/columns, [ALG] topics, etc) méér dan welkom zijn hier in P&W. Een scoring-systeem voor wat extra motivatie voor dit soort topics staat me persoonlijk wel aan, maar lijkt me niet direct realiseerbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerRun
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 02-10-2024
Naar mijn mening is D2k eerste idee nog altijd de beste. Strak modden. Geen gezeik, niets discussie. Regels bepalen, waar nodig bijstellen op den duur. Op mijn eigen forum had ik hetzelfde idee, om precies dezelfde reden, er was geen onderscheid meer tussen serieus en 'crap' om het maar zo te stellen. Resultaat: ik kwam zelf niet eens meer op mijn eigen forum.

Met strak modden raak je bezoekers kwijt, die daar gewoon niet tegen kunnen, maar so be it! Als je rechtvaardige en duidelijke regels hanteert dan bereik wat je wil; alleen mensen die die regels willen accepteren (en het ook KUNNEN) zullen nog posten. Misschien dat ze dat buiten /14 dit niet fijn vinden, maar als ik hier de gemiddelde reaktie zo peil dan lijkt het er op dat dit ook hier de enige oplossing is om het leefbaar te houden.

Ik las wat mensen over 'lamme takken die te lui zijn met PHP scripten' en dergelijke opmerkingen. Daarom dan maar een scheiding tussen programmeren en scripten? Nee, je moet gewoon die lamme takken buiten de deur houden. Als de regels verbieden om 'de lamme tak' uit te hangen, dan zijn die mensen hier straks niet meer.

En als er echt zoveel mensen zijn die het niveau te matig vinden, dan ben je niet alleen van de mods afhankelijk om dit te bereiken, ook de gewone bezoeker kan een 'lamme' tak verzoeken er mee op te houden... Als die mensen weg zijn en BLIJVEN dan komen de serieuze lui wel terug hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:22

Apache

amateur software devver

Ok, hier wil ik wel wat over kwijt, eerst en vooral over het algemene niveau op GoT, na m'n examens zit ik hier terug regelmatig, niet zo meteen in /14 maar op GoT, wat me opvalt is dat het niveau echt ontzettend hard gedaald is in alle fora, je ziet topics met vragen die vroeger nooit op GoT gesteld zouden worden.

Ik zit nu al een hele tijd op GoT, en toen ik hier pas was kon ik gerust hele hoop topics doorlezen omdat ze op zich intressant waren, dat komt niet meer voor, wekelijks zie je overal dezelfde topics terugkomen, van nieuwe users, je ziet regelmatig een ":S" voorbij vliegen in topics als "Mijn MSN DOET HET NIET !!!!1111" ... ik denk dat de meesten wel begrijpen wat ik bedoel, ik ben het gewoon vrij beu en maak me er vaak druk in, dan zie je ze in NOS posten, letterlijk, "vaag man", instinctief kijk ik dan naar hun profile en ja hoor, meteen zie je: 85 posts, dan weet je dat het iemand is die hier door iemand anders is aangezet om zo snel mogelijk in de HK te geraken. Dus volgens mij zit de HK er zeker voor de flood van nieuwe gebruikers tussen.

Ter illustratie:
Ik kan niet meer op msn!
DVD spel in SuSE 7.1?

Nu over /14, dit was zodat de reden dat ik me op GoT geregged heb denk ik, k'heb ook 1 of 2 "noob"-topics gestart toen, maar tegenwoordig zijn er volgens mij ook teveel users waardoor de zgn noob topics zich blijven herhalen en het voor oudere users dus niet meer intressant blijft, daarom heb ik sinds augustus 2001 niet echt meer actief gepost in /14.

Ik denk dat een oplossing voor dit probleem vinden erg moeilijk, zoniet onmogelijk is, volgens mij is het onmogelijk met zo'n userbase het iedereen duidelijk te maken wat hier thuishoort en wat niet, dat ze eerst de search moeten gebruiken voor ze een topic starten, meestal word hier ook pas op gehamerd als hun topic gesloten word, en als het hun niet aan staat of ze merken het niet heb je 20 minuten later wanneer ze wilden gaan kicken een repost van hun vraag of een bericht met "kutmods hier altijd alles sluiten".

Maar zoals hierboven al werd gepost, ligt het aan de nieuwe users of aan mij, ik krijg nu ook op school vrij veel programming related lessen dus heb niet echt behoefte om hier nog veel te lezen / vragen, wat voor mij altijd samenhing, natuurlijk is het wel leuk om anderen te helpen, maar niet 50x iemand anders met hetzelfde topic.

Vooral het eerste moest me van het hart, k'was al enkele dagen van plan om een topic in lieve adjes oid te openen hierover, iig ga ik een tijdje wat minder op GoT komen, bloeddruk wat laten dalen, en dan kom ik over een tijdje nog wel eens langs om te kijken of D2k deze onmogelijke taak heeft kunnen vervullen :)

If it ain't broken it doesn't have enough features

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Trouwens als iemand voor de x-de keer vraagt hoe je in php naar mysql connect is het "use de search dit is al 100x geweest!" maar de godganze tijd "och wat is het niveau in /14 toch weer kut slecht" mag schijnbaar wel, alles wat er over te zeggen valt is imho in vorige topics al gezegt dus waarom blijven we dit steeds doen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uhm ik vind dit niet kunnen, als mensen hulp hebben dan hebben ze gewoon hullp nodig. Ik bedoel de harcore-coders zijn toch ook n00bs geweest, denken ze nu dat ze Goden zijn of zo?

Dit is eigenlijk BS, heel vaak zie ik dingen als "gebruik google" Jah je kan ALLES op google zoeken dan kun je net zo goed e forums schrappen. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 augustus 2002 @ 05:02:
Dit is eigenlijk BS, heel vaak zie ik dingen als "gebruik google" Jah je kan ALLES op google zoeken dan kun je net zo goed e forums schrappen. |:(
Antwoorden op newbie-vragen zijn inderdaad erg vaak met behulp van een simpele Google of GoT-search query te beantwoorden. Wat Google ons echter niet biedt, zijn interessante (nederlandstalige) interactieve discussies over het hoe en waarom van allerlei onderwerpen, uitwisselingen van inzichten en ervaringen, hulp bij (interessante!) problemen die dieper gaan dan "mijn script werkt niet", etc.

Ik hoop dat ook jij nu kan inzien waarom wij in dit topic het 'niveau' bespreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kunnen de users niet op een of andere manier beloont worden voor topics die op niveau zijn :? Net zoals frontpage.
Dan krijg je dus in het userprofiel een indicatie van het soort topics dat hij opent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat betreft het 'hogere' niveau ben ik meer een lezer :z dan een poster in /14 omdat ik snel onderuit zal gaan denk ik :P

Maar goed, het volgende ben ik voor om over het gehele forum actief te stellen maar het zou ook eerst een test kunnen zijn voor /14 :

Gewoon een duidelijke zwart/wit regel opstellen dat er niet gepost mag worden op een kansloze topic, een user kan het melden in SM maar ik vind het dan compleet nutteloos dat diezelfde user zijn beklag ook nog eens zelf in dat kansloze topic gaat uiten (samen met andere users) . Een slechte/kansloze topic verdwijnt dus vanzelf naar beneden en als er een mod aanwezig is, zal die het wel op slot doen.

En de 'straf' als men het niet opvolgt :? tsja misschien eerst een usernote zodat ie bij herhaling een OW ervoor krijgt. Om nou gelijk een OW te geven is misschien iets te hard. Wordt in het begin veel werk voor een mod maar werken zullen jullie >:)

Maar het moet natuurlijk ook niet gebeuren dat er niemand straks meer durft te replyen :o maar een nutteloze topic kan iemand van het 'hoge niveau' zelf wel bepalen neem ik aan.

//edit: Bij het replyen bedoel ik ook de zogenaamde 'behulpzame' users die linkjes geven naar faqs enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:01

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Verwijderd schreef op 07 augustus 2002 @ 01:35:
Scheiding naar 'scripting' en 'non-scripting' is een baggerscheiding. Als je echt een serieuze scheiding wil naleven, dan moet je zoiets doen wat ze met 'Network troubleshooting' en 'Professional Networking & Services' hebben gedaan; kortom, een scheiding op nivo.

Ik denk dan aan 'Programming & WebScripting' en 'Professional Software Engineering'. Binnen P&W passen topics voor developers van home pages, kleine hobby sites en dergelijke(voornamelijk ASP, Access, PHP, SQL, etc), waar in PSE onderwerpen passen die discussies zijn, of die gaan over technisch ontwerpen van applicaties, en beslissingen die op dat nivo genomen gaan worden, en cutting edge toepassingen.

Feitelijk zouden users die in PSE posten een informatica achtergrond of relevante werkeveraring moeten hebben, niet alleen vragen stellen maar ook beantwoorden, en bij iedere post een bepaald nivo aanhouden, waarbij behulpzaamheid, compleetheid en toegevoegde waarde voorop staan.

Klinkt dat redelijker?
Dan krijg je dus een splitsing op (web)scripting talen en de rest? Is dat al niet eens geprobeerd? En een splitsing op "nivo".. het aantal postings in Proffesional Networking en Servers is laag, naar mijn idee te laag (nofi Koffie en Predator). Dan krijgen we een P&W waarin redelijk gepost wordt, waar de mensen "op nivo" wegblijven, en een PSE waarin een aantal post per dag staan (en dat is dan al veel) waar de mensen op "nivo" met elkaar aan het discusseren en problemen aan het oplossen zijn.

IK zelf ben voor het idee van D2k strak modden, mensen wijzen op de FAQ. Als je niks zelf wilt uitzoeken en helemeala geen moeite wilt doen dan heb je m.i. hier niets te zoeken.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:39
[nohtml]
Verwijderd schreef op 07 augustus 2002 @ 02:33:
Zo te zien zijn er twee factoren die het niveau doen dalen. Er zijn:
- te veel 'slechte' topics;
- te weinig 'goede' topics.

Er zijn twee typen 'slechte' topics:
- UTFS/RTFM/etc topics;
- oninteressante topics.
Inderdaad.
Het bestrijden van topics van het tweede type is veel moeilijker: interesse in bepaalde onderwerpen is heel persoonlijk.
Wat voor jou interessant is, is voor iemand anders misschien niet interessant en omgekeerd. Als een topic voor jou niet interessant is, is het daarom niet per definitie een slecht topic.
Meer 'goede' topics verkrijgen is extreem moeilijk. Persoonlijk denk ik dat we vooral op zoek zijn naar meer 'non-problem'-topics; ik heb het gevoel dat veel users P&W voornamelijk zien als een plek waar problemen worden opgelost (op wat voor niveau dan ook), en zich niet realiseren dat P&W ook uitermate geschikt is voor discussie topics. Misschien is het daarom zinvol om in de P&W FAQ/Quickstart op te nemen dat discussie topics (dus: stellingen/meningen, ervaringen, artikeltjes/columns, [ALG] topics, etc) méér dan welkom zijn hier in P&W.
Dat is zeker het overwegen waard, en het kost ook niet veel moeite. Maar of het echt iets gaat opleveren.... Ik bedoel, hoeveel mensen lezen de FAQ?
Bepaalde mensen doen hier wel al moeite om zo'n topics te openen, maar je kan niet iedere week een interessante discussie starten. Daarvoor moeten er genoeg mensen zijn die in staat zijn om discussies, columns, artikels, stellingen etc... aan te brengen.
(Maar het is wel waar dat dit forum door veel mensen enkel als een probleem-oplossend forum wordt gezien, dus, als iemand een interessante stelling heeft of over een bepaald onderwerp wil discussieren, laat maar komen....)

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06 13:31

drm

f0pc0dert

oh oh oh, wat een oude en saaaaaaaaaaaie discussie weer :P

imo wordt GoT overschat. Je moet 't zien als iets waar je af en toe eens kan kijken of er iets interessants geouwehoerd wordt, zo niet, ga dan gewoon weer aan het werk/school/hobby!

En als je graag hoog niveau wilt, stamp een nieuwe site uit de grond. Tegen de tijd dat die met 40000 prutsers zit, ben je wel weer een eindje verder (misschien zelfs wel je forum-tijdperk ontgroeid ;))

imo is het echt een zwaar zinloze discussie, en kun je goeie ideeen hebben en slechte, maar GoT is nou eenmaal niet van hoog niveau. Face the facts. Ik kan er mee leven. Nu jullie nog ;)

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsz
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
DRM: :D _/-\o_

Ik ben altijd tegen de scheiding geweest van P & W. Waarom? Omdat ik het niveau heb van P, maar m'n interesses liggen bij W. Gevolg? Ik kwam er beide niet meer. W niet omdat het alleen maar n00b was, geen uitdagingen, en P niet meer omdat het een topiclijst was met Delphi/Java vragen waar ik toch niets van snapte :)

Wat de scheiding wel zou moeten zijn? Geen id. Maar doe het maar, ik ben toch al verloren :P

Maar ik zal voor de gein eens een topic hier starten ipv op jh :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zneek
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-02 14:52
Ik zou zeggen, maak een scheiding in 3en:

1. Troubleshooting
Voor algemene hulp bij "kleine" problemen. "Waarom werkt dit niet?"

2. Programming & webscripting
Voor de topics die meer de diepte in gaan. "Wat zou de beste oplossing zijn?"

3. Dicussies op niveau
Voor alle topics die meer gaan over de algemene bruikbaarheid van technieken, specifieke toepassingen van technieken, en algemene discussies over het gebruik en de vorm van technieken. "Java is beter dan C++"

Volgens mij heb je dan de boel zo gescheiden dat iedereen de goede plek kan kiezen om: snel hulp te krijgen, ontwerpproblemen te bespreken, algemene informatica discussies te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Disciplus-Simplex
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-01-2023

Disciplus-Simplex

altijd wakker....

Dat het niveau daalt is logisch natuurlijk. In den beginne kwamen hier alleen maar nerds en zo langzamerhand werd dit forum ontdekt door de rest. Op dit moment heeft het nerderige gedeelte van Nederland allang een breedband verbinding oid en de rest volgt langzaam. Juist die rest zul je erbij krijgen en het forum zal qua kennis het gemiddelde niveau van een gemiddelde Nederlander aannemen.
Het probleem van 'domme' mensen is nu eenmaal dat ze zelf geen info kunnen vergaren om daar vervolgens iets nuttigs mee te doen. Het 'probleem' van de wat slimmere mens is dat ze vrijwel nooit een vraag stellen omdat ze die binnen twee tellen op Google beantwoord zien.
Een echte oplossing voor dit probleem is er natuurlijk niet binnen 1 forum. Je zal toch echt moeten splitsen op niveau NIET op forum onderwerp. Iedereen begint hier en een 'examencommisie' bepaalt of je in een niveau hoger mag posten. Dit is analoog aan het opleidingstraject wat je in Nederland volgt. Begin allemaal in een kleuterklas en eindig waar je hoort qua IQ.
Als je alles op een hoop gooit, verwacht dan nooooooit dat er iets zal veranderen.

Ik dien de wetenschap en put daar vreugde uit.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drm

drm

f0pc0dert

D2k
Misschien is het wat om in de FAQ op te nemen: hoe stel ik een vraag? En dan iets duidelijker dan er nu staat. Ik stel me er zo iets bij voor:

Hoe stel ik een vraag?
  1. Geef eerst globaal aan wat het probleem is
    Mijn bever is weggelopen
  2. Geef dan aan wat je al geprobeerd hebt
    Ik heb 'm geroepen, maar hij reageert niet
  3. Geef vervolgens aan waar je denkt dat het aan ligt
    Volgens mij heeft de buurvrouw 'm gestolen en watjes in de oren gestopt
  4. Geef dan aan wat je geprobeerd hebt om dit probleem te verhelpen
    Ik heb de buurvrouw vermoord
  5. Geef aan waarom je denkt dat dat niet klopt, of geef aan waarom je denkt dat dat niet werkt. Herhaal deze stappen totdat je alles hebt verteld wat je hebt geprobeert, en welke references je daarvoor gebruikt hebt.
    De politie was 't er niet mee eens, en Sjaak bleek niet bij de buurvrouw te zijn. Na 3 jaar cel en 1 jaar TBS en vervroegde vrijlating ben ik naar www.bever.nl gegaan om te kijken of Sjaak daar misschien bij Lost 'n Found gemeld was. Helaas was dit ook niet het geval.
  6. Wanneer je alles duidelijk hebt uitgelegd, vat je je probleem samen en stel je de uiteindelijke vraag
    Ik ben radeloos, Sjaak de Bever is weg, en ik heb geen flauw idee waar het aan ligt. Zie ik iets niet wat jullie wel zien?
Iets van die strekking. Topics die geopend worden en niet aan dat stramien (of een ander(beter) stramien) voldoen worden gesloten met een verwijzing naar de FAQ. Uiteraard hoeft dat allemaal niet zo streng als dat het lijkt, maar vooral voor de one-liner n00b topics is dat wel handig. Mensen worden op die manier gedwongen over hun eigen problemen na te denken, ipv dat er met een diepe zucht en een harde knal hun topic dichtgesmeten wordt :)

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsz
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
DRM is in topvorm :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mensen lezen geen FAQ's, Docs, help en gebruiken geen search en kijken al helemaal niet of er al een topic over bestaat in de huidige lijst topics in een forum.

Alle oplossingen in die richting kunnen de prullenbak in, want die helpen niet. Een scheiding op niveau is ook niet haalbaar, want wat is niveau? Iemand die een C++ vraag stelt maar te dom is om een doc te lezen, is dat een hoger niveau dan iemand die een ingewikkelde PHP vraag stelt ?

Deze discussie komt elke keer naar voren zodra het aantal topics over webscripting (PHP en ASP) veruit de meerderheid beslaat van de topics. C'est la vie. De meeste mensen op GoT hebben kennelijk alleen daar problemen mee of willen daarover pruttelen op een forum.

Of dat niveauverlaging inhoudt... wellicht. Maar dan wel 'niveau' als in: goede software engineering. De meeste php/asp vragen/topics alhier zijn direct het gevolg van ongeoorloofd broddelwerk zonder kennis van zaken. Niet 'niveau' als in: "webscripting en de talen die je daarin gebruikt zijn onderschikt qua niveau aan talen zoals C++".

Een goed softwareengineering forum is hier niet haalbaar, er zitten botweg teveel mensen zonder veel kennis hier vragen te stellen over crap die ze zelf gecreeerd hebben omdat ze te weinig bagage hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maar ik denk wel dat drm :P gelijk heeft. Ik heb gisterenavond dit topic ook zitten lezen, kon toen ff niks nuttigs verzinnen, maar idd het aantal topics met de strekking van: "hier is mijn code en ik wil dit" of "dit is mijn code, maar t werkt niet :?" is wel vrij hoog imho.

Misschien moet er niet alleen in de faq iets staan van wat drm post, maar ook overduidelijk op de pagina waar men zijn post intikt. Op die manier wordt men er altijd aan herinnert, en mensen die de faq niet gelezen hebben (helaas zijn die er nog steeds) krijgen het dan te weten. Waarschijnlijk zullen ze in eerste instantie alsnog hun post afmaken en plaatsen, maar dat geeft modjes weer een extra reden om het topic op slot te gooien zonder dat er enige discussie over mogelijk is (ook later!)

Iemand die serieus post en zelf ook het nodige werk heeft gedaan, heeft hier imo geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Begbie
  • Laatst online: 01-01 22:09
dit forum was idd hoger van niveau... wil je de noobs niet meer hebben laat dan ook geen nieuwe mensen er meer bijkomen.. flikker de zooi van voor 2 jaar gelee uit je DB en klaar is klara...
Tis trouwens al lang niet leuk meer hier met al dat geflame en kloteopmerkingen... vroeger kon je nog gewoon wat openen en je kreeg antwoord.. nu krijg je alleen maar een hoop gezeik van een horde NERDS... maar goed.. so be it

me nieuwe systeem: AMD64 3400 Newcastle - Asus k8V - 2x 512 corsair TWINX - 3200LL cas2 - Radeon 9600XT 256mb - 36gig WD Raptor SATA @ 10.000rpm - 120 gig Maxtor @ 7200 - en ik kon ook dvd's bakken zelfs. Nu een MacBook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drm

drm

f0pc0dert

Otis:
Mensen lezen geen FAQ's, Docs, help en gebruiken geen search en kijken al helemaal niet of er al een topic over bestaat in de huidige lijst topics in een forum.
Dat betekent niet dat je ze daar niet naar mag verwijzen. n00bs moeten gevormd en geboetseerd worden tot "goede" gebruikers van dit forum, imo.

offtopic:
DRM drm

~ Gottfried Leibniz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Begbie schreef op 07 augustus 2002 @ 09:51:
dit forum was idd hoger van niveau... wil je de noobs niet meer hebben laat dan ook geen nieuwe mensen er meer bijkomen.. flikker de zooi van voor 2 jaar gelee uit je DB en klaar is klara...
dan komen er ook dus geen nieuwe mensen bij wel de juiste instelling/kennis hebben. Daar komt nog bij dat na een tijd mensen boven het gemiddelde niveau uit komen en sommige daarvan zoeken iets anders wat daar beter bij past. Dan zou het juist leeg lopen en dan wordt het ook minder interessant. Want geen topics is net zo jammer als 'slechte' topics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt nog altijd de vrijheid om wel of niet te reageren op een goed of slecht topic... Lijkt mij dat ook mensen met weinig kennis van zaken hun gal mogen spuiten hier op dit forum... Mensen die brutaal of irritant zijn moeten naar mijn idee overigens wel meteen gebanned worden op user en ipadres :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom zijn 'n00b'-topics minder dan een topic van iemand die wel wat docs heeft gelezen maar ook te dom is om te poepen? IEDERE vraag op dit forum is oplosbaar door 1) google, 2) 5 minuten nadenken en 3) wat oplossingen proberen.

Een n00b heeft alleen nog minder bagage dan de zelfverklaarde 'specialist' met 2 jaar halfbakken HIO achter de knopen en wat 'C++' kraservaring. Dat maakt echter zijn vragen niet meer onbenullig.

Tuurlijk, de 'F1' toets lijkt bij sommigen echt niet te werken, maar no offence, ik vind echt heel veel topics hier net zo onnozel als de RTFM topics. "Ik kan [insert action here] niet doen in [insert taal here]". Dan komt er een heel verhaal wat ze allemaal al geprobeerd hebben en al lezende kom je er achter dat de persoon in kwestie niet weet wat hij nu eigenlijk wil, ja, iets complex maar dan wel graag in 2 regels code op het niveau van malle pietje.

Van die datamodellen die met een blinddoek voor zijn opgesteld en, oh dear, een sql query in een DBMS dat de halve SQL-92 syntax niet ondersteunt werkt dan niet, hoe moet ik dat oplosseeeen!!! *zucht*. _DAT_ is het niveau van dit forum. Deal with it. Mensen snappen nauwelijks waar ze mee bezig zijn maar beginnen wel aan een software project. Lopen halverwege vast (joh) en gaan dan vragen stellen over een symptoom dat ze ervaren van hun eigen broddelwerk.

Er worden wel discussies gevoerd hier en die zijn ook erg leuk soms, maar die voer je als student ook met je medestudenten, wellicht met huisgenoten. En wanneer komt dat voor?

Een discussie met een beetje niveau (als in: prof. software engineering) krijgt maar weinig reacties, puur omdat er maar weinig mensen in dit forum zitten OP dat niveau. En nee, ik bedoel geen discussies over detaillistische aspecten van een of andere programmeertaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik sluit me helemaal bij Nielsz en drm aan :)

/14 is groot geworden, zo is het eenmaal. Als je met een paar vakgenoten over een technisch onderwerp praat wil dat vaak er goed, komen er meerdere mensen bij dan zit er al snel een schreeuwer dan wel ik-zal-het-jullie-allemaal-wel-even-vertellen typje bij, naarmate de groep groeit groeit ook dit aantal. Omdat het zo groeit wordt het ook aantrekkelijker om je vragen er te stellen. Doordat het het groeit wordt het clubje ook bekender waardoor ook mensen die misschien iets minder van het onderwerp afweten mee gaan discussiëren. Zo is het nu eenmaal, daar kun je niks aan doen.

Wat denk je met zulke topics/FAQs/stickies te kunnen bereiken? Dat newbies hier komen en ineens denken, "Hey laat ik de FAQ lezen, oh! ik lees net dat ik eerst beter in de handleiding ga zoeken voor ik iets vraag, laat ik dat maar gaan doen!" :? Zoals Otis zei, dat doen mensen niet. N00bs zullen blijven komen, sterker nog, zullen steeds meer komen. Het "niveau" zal dan ook blijven dalen. Je kunt hooguit de grootste rotzooi op slot gooien, maar dat gebeurt al. Deze discussies zijn dan verder dan ook nutteloos. Ja, ik geloofde ook dat het allemaal wel weer verbeterd kon worden, maar later realiseerde ik me dat dat gewoon niet zomaar mogelijk is. Als je "hoog niveau" wilt moet je ergens anders wezen, op wat meer gespecialiseerde fora elders bijvoorbeeld (ik noem geen namen >:) ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien moeten er meerdere topics gemaakt worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Begbie
  • Laatst online: 01-01 22:09
Verwijderd schreef op 07 augustus 2002 @ 09:54:
[...]

dan komen er ook dus geen nieuwe mensen bij wel de juiste instelling/kennis hebben. Daar komt nog bij dat na een tijd mensen boven het gemiddelde niveau uit komen en sommige daarvan zoeken iets anders wat daar beter bij past. Dan zou het juist leeg lopen en dan wordt het ook minder interessant. Want geen topics is net zo jammer als 'slechte' topics.
Nou als we "de gevestigde orde"moeten geloven is hier alle kennis aanwezig die je kan wensen. Als je de users eruit mikt die er de laatste 2 jaar bijgekomen zijn ben je de noobie vragen kwijt?? tenminste 2 jaar gelee werd hier lang niet hard en veel gezeken en gezeurd dan nu.... ik ben er niet voor hoor.. ik vind dat iedereen hier gewoon moet kunnen posten (tuurlijk moeten er regels zijn) maar komop zeg... ik heb geen fuck verstand van php .. als ik een noobie vraag wil stellen dan stel ik hem! (ja tuurlijk search en tutorial ik eerst)

Het was leuk inderdaad om hier alleen maar te lezen (zonder te posten) sinds een jaar of langer is dat niet meer leuk door het massa slotjes en idioten die denken dat ze wat meer zijn dan een ander.... maar blijkbaar is dat de ingeslagen weg.......

me nieuwe systeem: AMD64 3400 Newcastle - Asus k8V - 2x 512 corsair TWINX - 3200LL cas2 - Radeon 9600XT 256mb - 36gig WD Raptor SATA @ 10.000rpm - 120 gig Maxtor @ 7200 - en ik kon ook dvd's bakken zelfs. Nu een MacBook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

drm schreef op 07 augustus 2002 @ 09:53:
[...] Dat betekent niet dat je ze daar niet naar mag verwijzen. n00bs moeten gevormd en geboetseerd worden tot "goede" gebruikers van dit forum, imo.
Wat zijn goede gebruikers? broddelaars die zelf denken dat ze het wel weten? Ha!

het is geen IRC kanaal, waar je de nieuweling de regels van het kanaal bij brengt. Dit is, gezien de aard van het forum, veelal een Q/A forum, met af en toe een discussie. Een Q/A forum levert dus een serie vragen op en daarop de antwoorden.

Als een vraag een RTFM is, dan is dat het antwoord, of je linkt naar een webpage waar het antwoord staat (BETER) en daarmee ben je klaar. Is dat naar? Is dat klote? Moet je de 'n00bs' dan 'vormen' ?

No offence, maar 98% van de mensen hier is IMHO n00b, of iig snapt erg weinig van software engineering op professioneel niveau. Daar is niks mis mee, maar realiseer het je wel. 9 van de 10 vragen komen voort uit het verkeerd beginnen aan het project + gewoon te weinig kennis. Veel antwoorden ook overigens.

Schrijnend was een 'tutorial' over 'normalisering van tabellen', gepost in dit forum. Toen ik zei dat dat onzin was want dat volgt uit je methodiek kreeg ik de wind van voren, puur omdat een aantal 'specialisten' vond dat je niet altijd een methodiek hoeft te gebruiken oid. Iemand zei toen wel terecht: het is geschreven voor de doelgroep alhier.

Daarmee gaf hij aan: 1) het niveau hier is knutsel/broddel en 2) het is self-fulfilling.

De bagage van velen hier is gewoon abominabel, wees daarin gewoon reeel. En kap met het stigmatiseren van mensen die net beginnen. IMHO geef je daarmee aan dat je zelf denkt het allemaal WEL te weten plus dat de 'n00b' te dom is om te poepen. Als je een antwoord weet op een vraag van een beginner, link dan gewoon naar het antwoord, dat staat steevast op internet, of antwoord NIET. Het is niet verplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drm

drm

f0pc0dert

Otis:
[lang verhaal]
imho is het niet zo zeer een inhoudelijke (kennis) kwestie, maar een kwestie van instelling van users.

Zoals je zelf al aangeeft kan een PHP topic leuker/ingewikkelder zijn dan een C++ topic, puur omdat het "software engineering"-aspect ervan gewoon interessanter kan zijn. En waarom is zo'n topic interessant? Omdat het een discussie bevat, die over disputabele punten gaat. Als het daar niet om gaat is het topic niet interessant. Zo werkt 't nou eenmaal.

En dat komt volgens mij simpelweg door het feit dat je 10x meer leert van een beetje discussie dan van wat voor doc of faq of googlish zooi dan ook. En dat is ook wat een forum levend houdt. De discussie, en niet zo zeer de kennis. De kennis is een hulpmiddel bij de discussie.

Helaas blijkt echter dat de discussie of ontlopen wordt, of niet ontstaat in topics. Nou dat is dan jammer maar helaas.

Dat er in C++ / Java etc. topics eerder dat soort discussies ontstaat is niet meer dan een "toevallige" overeenkomst.

edit:
Ik vraag me dan af waar nou precies je kritiek op ligt. Op het feit dat mensen hier niet graag "laag-niveau" topics zien? Imo is een topic van laag niveau niet zozeer een topic dat spreekt van weinig kennis, maar een topic wat "on the wrong foot" is gestart. 't is een mentaliteits-kwestie.

En ik vraag me nog steeds af wat je functie hier op het forum is. Ik wil graag van mensen leren die 't weten. Maar je komt (nog steeds) niet over als iemand die wil uitleggen hoe iets werkt, maar als iemand die alleen maar heel goed aan kan wijzen wat niet goed is.

Verder vraag ik me af wie er hier heeft gepretendeerd een specialist op wat voor gebied dan ook te zijn.

[ Voor 0% gewijzigd door drm op 07-08-2002 10:18 . Reden: Otis schreef in de tussentijd nog een lang verhaal :D ]

~ Gottfried Leibniz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-10-2023

Bobco

I used to dream about Verona.

Niet dat ik zelf nu zo'n wereldontwikkelaar ben, maar van sommige discussies en stukken uitleg in /14 was altijd behoorlijk wat op te steken. Inderdaad lijkt het niveau in /14 te dalen. Is dat een ramp? Nee, want dit is blijkbaar wat 'de GoTters' willen met elkaar. De veteranen die elkaar hier zitten te beklagen dat het vroeger allemaal beter was moeten inzien dat je deze ontwikkeling niet tegenhoud binnen een open forum.

Er is altijd een zekere spanning tussen de vragen die nieuwelingen stellen en de meer ervaren mensen die de antwoorden moeten geven. Op het moment dat er meer vragen dan antwoorden zijn verliest een forum zijn aantrekkelijkheid. Dit verschijnsel is niet nieuw en niet uniek voor GoT. Voor de echte verteranen kan ik hier verwijzen naar diverse Fido-net areas waar precies hetzlefde in te zien was.

Is het vervelend dat het niveau daalt? Ja, want het betekent dat voor een behoorlijke groep mensen een leuke bron van informatie en diosucssie wegvalt.

Ik denk dat dit een probleem is dat veel algemener is. Lees maar eens een bepaald technisch tijdschrift voor een wat langere tijd, zeg een jaar of twee. Na verloop van tijd komen weer dezelfde onderwerpen aan bod waarbij je al snel het gevoel bekruipt 'dat weet ik al lang'. Is niet erg, het wordt dan alleen wel tijd om door te gaan met iets anders.

Zelf doe ik eigenlijk alleen dingen met Java en mijn aandacht is behoorlijk verschoven van /14 naar een niet nader te noemen Java-forum waarvan de naam begint met een J en eindigt op avaHova ;)

Mijn insteek: vrijheid blijheid. Ik heb geen emotionele binding met /14, maar zou het jammer vinden als /14 nog verder wegzakt .

With the light in our eyes, it's hard to see.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
  • Laatst online: 05:23
Aangezien het meeste al gezegd is, wil ik volstaan met de mededeling dat ik me aardig kan vinden in de stellingname van Otis.

Ik vind het zelf niet zo'n probleem om zo af en toe mensen met een ad-hoc probleem als 'mijn sorteeralgoritme werkt niet' of 'met welke query kan ik dit of dat doen' op weg te helpen (mits er van een zeker nivo sprake is). Wat ik wel erg jammer vind van het huidige systeem, is dat de ad-hoc problemen dermate overheersen dat de wat langdurige, diepgravendere topics (die vaak qua tekstuele inhoud juist veel 'groter' zijn) weggedrukt worden.

De suggestie (van wie weet ik niet meer) om een scheiding te maken tussen specifieke trouble-shooting en algemenere discussie lijkt me daar een geschikte oplossing voor. Dat betekent natuurlijk niet dat het trouble-shooting forum van elke vorm van moderatie verstoken zou blijven (sterker nog, die zou van mij best wat strenger mogen dan nu het geval is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vargo
  • Laatst online: 15-09 15:04
Een hoop vragen hebben idd betrekking op php en asp. Ik ben zelf nog altijd fanatiek bezig met php, maar er is geen vraag waar ik niet zelf uit kan komen door de documentatie op PHP.net te lezen. De meeste vragen hier zijn voor beginners misschien wel boeiend, maar ik lees ze zelden nog.

Ik denk dat een knowledge base uitkomst zal bieden; er zijn weliswaar voldoende tutorials op andere websites te vinden, maar blijkbaar zijn die toch niet goed genoeg (onwaarschijnlijk) of kunnen mensen die niet vinden (omdat ze gewoon niet kunnen zoeken of weten waar te zoeken) en zijn ze wel in staat om hier de vraag te stellen.

Ze ben ik onlangs ook begonnen met het leren van 3D studio max: ik heb daarvoor de tutorial van Oogst (/13) gebruikt over hoe je een huisje kan maken. Het helpt je een eindje op weg en 'het houdt je van het forum' (als in 'het houdt je van de straat :)).

Ik zou in de knowledge base opnemen:
- algemene kennis; bv uitleggen wat het verschil is tussen scripten en proggen; hoe programmeren in zijn werk gaat (verhaal source code, compiler etc).
- tutorials over 'Hoe te beginnen met....' voor PHP, ASP, maar ook .Net, C, C++, Java, Perl etc. Van ' hoe installeer ik de benodigde software', 'hoe gebruik ik de documentatie(!)' t/m lessen waarin alle technieken aan de orde komen.
Hierdoor zullen beginnersvragen minder voorkomen en kan je makkelijker strenge maatregelen nemen tegen vragen die wel in zo'n tut staan. Bovendien zullen scripters ook andere talen als Java, .NET en C++ sneller oppikken, waar programmeer technisch meer uitdaging in zit.
- Geavanceerde tutorials; altijd leerzaam ;-)
- Heel belangrijk: kennis over het vakgebied Software Engineering! Software ontwikkeling is (naar mijn mening) taalonafhankelijk en zeker bij complexere systemen wordt een goede methodiek onontbeerlijjk.
- Wiskundige uitleg: algorithmes (bv encryption)
- codebase met kant-en-klare scriptjes
- het running van gezamelijke projecten (een soort van sourceforge omgeving)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sponge
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 12:16

Sponge

Serious Game Developer

Nog een keer mijn mening :)

Een scheiding (tussen scripting en programmeren) lijkt me niet echt geweldig, want:

A) Het probleem wordt gewoon in twee gesplitst
B) Je krijgt (weer) (meer) lui die topics openen in de verkeerde fora.. wat de mods weer moeten moven e.d.

Het aantal search topics is misschien hoog. Maar op dit moment kun je niet eens fatsoenlijk zoeken (last time I checked, I couldn't ;))

Dat de die hard proggers ook newbie waren: Tsja, maar 5-6 jaar (toen ik met VB begon) had ik nog geen internet. Alleen iets dat een 'manual' of een 'boek' heette. Ik had niet eens internet. * Check bijv. de column op VoodooVB RTHFHF.

Ik plaats op GoT alleen maar als ik ECHT vast zit. En tot nu toe heb ik al m'n PHP scriptjes gemaakt met alleen de geweldige PHP readme... en ik ben een n00b in die taal ;)

Eigenlijk is mijn conclusie toch wel een beetje:
De mentaliteit is gewoon de laatste jaren gedaald. Mensen proberen steeds minder de oplossingen zelf te vinden, en gaan steeds sneller naar de menselijke 'vraagbaak' op het internet.

En nee, niet de goede oude tijd enzo, ik vind dat het tegenwoordig gewoon steeds meer die richting op gaat

Voordat er 'grote veranderingen' gaan komen zou ik toch even wachten tot na de vakanties...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn antwoord op het probleem: GOLF. Dit is geen grap maar een spelletje. Er zal een "golf-master" moeten worden aangewezen om iedere week / maand een nieuwe golf-wedstrijd te openen.

De Opdracht: Er word een opdracht gegeven door de "golf-master", een voorbeeld is: "maak een functie die als parameter een MySql resource heeft en laat deze functie een tabel uitpoepen die het resultaat weergeeft van de query (ala mysql-client, dus eerste rij zijn de namen van de velden)".

Het Doel: Het doel van het spelletje golf is dat je een zo'n klein mogelijke source maakt. Dus korte variabel namen, geen onnodig gebruik van functies, operaties of wat dan ook. Het maakt niet uit hoe vies je source is (hoeft dus niet te werken onder error_reporting(E_ALL) als je PHP gebruikt, voorbeeld een variabel als array gebruiken voordat je er een lege array van hebt gemaakt.) Om je source zo klein mogelijk te maken mag je alle onnodige spaties en newlines uit je code slopen. (Dit gaat er vies uit zien dus een normale source moet ook gegeven worden)

Ik heb dit spelletje al enkele keren gespeeld en het zorgde voor een leuke onderlinge competitie, je leert er veel van want de een lost het anders op als de ander..

Just my 2 cents B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
vargo schreef op 07 augustus 2002 @ 10:31:
Ze ben ik onlangs ook begonnen met het leren van 3D studio max: ik heb daarvoor de tutorial van Oogst (/13) gebruikt over hoe je een huisje kan maken. Het helpt je een eindje op weg en 'het houdt je van het forum' (als in 'het houdt je van de straat :)).

Ik zou in de knowledge base opnemen:
- algemene kennis; bv uitleggen wat het verschil is tussen scripten en proggen; hoe programmeren in zijn werk gaat (verhaal source code, compiler etc).
- tutorials over 'Hoe te beginnen met....' voor PHP, ASP, maar ook .Net, C, C++, Java, Perl etc. Van ' hoe installeer ik de benodigde software', 'hoe gebruik ik de documentatie(!)' t/m lessen waarin alle technieken aan de orde komen.
Hierdoor zullen beginnersvragen minder voorkomen en kan je makkelijker strenge maatregelen nemen tegen vragen die wel in zo'n tut staan. Bovendien zullen scripters ook andere talen als Java, .NET en C++ sneller oppikken, waar programmeer technisch meer uitdaging in zit.

Deze punten horen imho niet thuis op Tweakers. Hier wordt er namelijk van de bezoeker verwacht dat hij al een behoorlijk niveau geeft, en er wordt ook verwacht van de /14 bezoeker dat hij kennis heeft van programmeren, maw dat hij weet wat het is en dat hij probleemoplossend kan denken.
Die 2 puntjes zijn meer iets voor de doelgroep van www.beginnersweb.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
Verwijderd schreef op 07 augustus 2002 @ 10:36:
Mijn antwoord op het probleem: GOLF. Dit is geen grap maar een spelletje. Er zal een "golf-master" moeten worden aangewezen om iedere week / maand een nieuwe golf-wedstrijd te openen.

De Opdracht: Er word een opdracht gegeven door de "golf-master", een voorbeeld is: "maak een functie die als parameter een MySql resource heeft en laat deze functie een tabel uitpoepen die het resultaat weergeeft van de query (ala mysql-client, dus eerste rij zijn de namen van de velden)".

Het Doel: Het doel van het spelletje golf is dat je een zo'n klein mogelijke source maakt. Dus korte variabel namen, geen onnodig gebruik van functies, operaties of wat dan ook. Het maakt niet uit hoe vies je source is (hoeft dus niet te werken onder error_reporting(E_ALL) als je PHP gebruikt, voorbeeld een variabel als array gebruiken voordat je er een lege array van hebt gemaakt.) Om je source zo klein mogelijk te maken mag je alle onnodige spaties en newlines uit je code slopen. (Dit gaat er vies uit zien dus een normale source moet ook gegeven worden)

Ik heb dit spelletje al enkele keren gespeeld en het zorgde voor een leuke onderlinge competitie, je leert er veel van want de een lost het anders op als de ander..

Just my 2 cents B)

Niet iedere /14 bezoeker heeft tijd om zich met zo'n opdrachtjes (die eigenlijk op zich nutteloos zijn) bezig te houden.
P&W is trouwens geen wedstrijd forum maar een forum waar er gediscussieerd wordt over programmeerproblemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vargo
  • Laatst online: 15-09 15:04
Dus korte variabel namen, geen onnodig gebruik van functies, operaties of wat dan ook. Het maakt niet uit hoe vies je source is (hoeft dus niet te werken onder error_reporting(E_ALL) als je PHP gebruikt, voorbeeld een variabel als array gebruiken voordat je er een lege array van hebt gemaakt.) Om je source zo klein mogelijk te maken mag je alle onnodige spaties en newlines uit je code slopen. (Dit gaat er vies uit zien dus een normale source moet ook gegeven worden)
En hoe gaat dat helpen het niveau hier te verhogen? Er zijn al ZAT mensen die niet instaat zijn om hun code er een klein beetje ordelijk uit te laten zien, dus dat lijkt me zeer onverstandig! Maak er dan een wedstrijd van 'Wie kan het ranzigst proggen?'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

drm schreef op 07 augustus 2002 @ 10:12:
[...]
imho is het niet zo zeer een inhoudelijke (kennis) kwestie, maar een kwestie van instelling van users.
Zoals je zelf al aangeeft kan een PHP topic leuker/ingewikkelder zijn dan een C++ topic, puur omdat het "software engineering"-aspect ervan gewoon interessanter kan zijn. En waarom is zo'n topic interessant? Omdat het een discussie bevat, die over disputabele punten gaat. Als het daar niet om gaat is het topic niet interessant. Zo werkt 't nou eenmaal.
Mja, wat voor de een interessant is, is voor de ander ouwe koek of erger. De spaarzame discussietopics, daar heb ik het niet over en de topicstarter ook niet. Het gaat over het gros van de topics die veelal 1 vraag bevatten waar je met een beetje nadenken binnen 30 seconden antwoord op geeft. Hell, ik weet 0.0 van Php maar zelfs ik kan sommige vragen beantwoorden. Nu willen sommigen daar vanaf, maar ik zie niet in waarom: het hoort nu eenmaal bij het kennisniveau van de gemiddelde GoTter. Het is overal overigens zo hoor: in newsgroups, in specialistische fora, overal zie je de FAQ's die veelal het meerendeel van de topics vormen. Bv de C# newsgroup van MS. 290 berichten in 8 uur tijd. 280 daarvan zijn overbodig want die heb je zo zelf opgelost. Blijven 10 over. Laag niveau? Welnee, de nieuwsgroep IS daar juist voor.
En dat komt volgens mij simpelweg door het feit dat je 10x meer leert van een beetje discussie dan van wat voor doc of faq of googlish zooi dan ook. En dat is ook wat een forum levend houdt. De discussie, en niet zo zeer de kennis. De kennis is een hulpmiddel bij de discussie.
Van iemand die het denkt te weten maar het ook niet weet leer je helemaal niks, ja hoe het niet moet (maar dat heb je zelf niet door).
Helaas blijkt echter dat de discussie of ontlopen wordt, of niet ontstaat in topics. Nou dat is dan jammer maar helaas. Dat er in C++ / Java etc. topics eerder dat soort discussies ontstaat is niet meer dan een "toevallige" overeenkomst.
Ja, ik zie niet echt een relatie tussen een taal en niveau eerlijk gezegd. Ik bestrijd dat ook altijd.
edit:
Ik vraag me dan af waar nou precies je kritiek op ligt. Op het feit dat mensen hier niet graag "laag-niveau" topics zien? Imo is een topic van laag niveau niet zozeer een topic dat spreekt van weinig kennis, maar een topic wat "on the wrong foot" is gestart. 't is een mentaliteits-kwestie.
Mijn kritiek is gericht tegen het feit dat 1) sommige mensen de 'n00b'-vragen willen bestrijden, terwijl ze zelf nauwelijks boven het 'n00b' niveau zitten en 2) er een niet-eenduidige definitie wordt gehanteerd door meerdere mensen hier van het begrip 'niveau'.

Ik kan me goed vinden in het voorstel een Q/A forum te houden en een meer algemener discussieforum over software engineering op te zetten NAAST dat Q/A forum.
En ik vraag me nog steeds af wat je functie hier op het forum is. Ik wil graag van mensen leren die 't weten. Maar je komt (nog steeds) niet over als iemand die wil uitleggen hoe iets werkt, maar als iemand die alleen maar heel goed aan kan wijzen wat niet goed is.
Ik help veel mensen hier met VB/SQLServer vragen, soms met OpenGL vragen en .NET vragen. Vooral de vragen waarbij ik weet dat ik ze ook gehad heb en na wat geknoei er zelf achter ben gekomen of lang heb moeten zoeken. Dan bespaar je zo iemand zn tijd door daar even op te reageren. Veelal echter zie ik de vragen en is de oorzaak niet zozeer het probleem waar ze NU mee zitten maar hoe ze zijn begonnen. Moet ik dan als een don quichot daar dan iets van zeggen? Ik kijk wel uit.

Ik negeer maar even je gekerm over het feit dat kritiek leveren kennelijk niet kan
Verder vraag ik me af wie er hier heeft gepretendeerd een specialist op wat voor gebied dan ook te zijn.
Lees deze thread eens door en kijk naar de reacties die allemaal willen dat de beginners/RTFM/n00b/UTFS vragen strenger worden gemodereerd etc. Kijk dan eens wie die opmerkingen maken. Lachwekkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:05

Crazy D

I think we should take a look.

Ik ben denk ik een beetje laat met mijn 13 Guatemalese quetzal cent (tegen dagkoers) ;) Mjah toch een poging...

Het meeste is eigenlijk al gezegt. Otis z'n opmerking "Deze discussie komt elke keer naar voren zodra het aantal topics over webscripting (PHP en ASP) veruit de meerderheid beslaat van de topics.", en ik denk dat ie daar wel een beetje gelijk in heeft. En typisch genoeg (of juist niet) zijn dat ook imho de meeste rtfm topics, waarvan ik zelfs een hoop antwoorden kon vinden terwijl ik bij de vorige "laag nivo" periode nog geen letter php code had geschreven. Ben ik zo goed? Nee absoluut niet, maar misschien ben ik gewend om iets zelf op te zoeken i.p.v. het maar te vragen na een kwartiertje zoeken. Daar moest ik ook aan denken toen ik las dat Elevator zei "beginner zijn in een programmeertaal, betekent niet automatisch dat je n00b bent". Dat klopt volledig, alleen lijkt het er af en toe nogal op dat de beginners van tegenwoordig (alsof ik zo oud en ervaren ben |:() vooral te lui zijn. Toen ik met php begon checkte ik een paar tut's voor het begin, en voor de rest doet de manual (hint: je kan de helpteksten van php.net ook als help-file downloaden) goed z'n werk. Ik kan heel moeilijk begrijpen waarom dat bij mij wel werkt, en blijkbaar bij heel veel anderen niet (en ik noem nu php maar ik denk dat dat voor veel talen zo is).

Mjah alles wat ik wou zeggen is al gezegt (damn ik zit ook eens een hele avond te gamen is er zo'n topic :P).
Waar ik nog wel ff op wou reageren:
Otis zei in een paar messages:
Een goed softwareengineering forum is hier niet haalbaar, er zitten botweg teveel mensen zonder veel kennis hier vragen te stellen over crap die ze zelf gecreeerd hebben omdat ze te weinig bagage hebben.

Van die datamodellen die met een blinddoek voor zijn opgesteld en, oh dear, een sql query in een DBMS dat de halve SQL-92 syntax niet ondersteunt werkt dan niet, hoe moet ik dat oplosseeeen!!! *zucht*. _DAT_ is het niveau van dit forum. Deal with it. Mensen snappen nauwelijks waar ze mee bezig zijn maar beginnen wel aan een software project. Lopen halverwege vast (joh) en gaan dan vragen stellen over een symptoom dat ze ervaren van hun eigen broddelwerk.

Schrijnend was een 'tutorial' over 'normalisering van tabellen', gepost in dit forum. Toen ik zei dat dat onzin was want dat volgt uit je methodiek kreeg ik de wind van voren, puur omdat een aantal 'specialisten' vond dat je niet altijd een methodiek hoeft te gebruiken oid. Iemand zei toen wel terecht: het is geschreven voor de doelgroep alhier.
Ben ik heel stom als ik vraag of iemand die daar veel van weet (waar ik mijzelf helaas niet onder kan laten vallen) niet een beginnetje maken? Stukje basis in lekker simpele taal, met verwijzingen naar uitgebreidere en "moeilijkere" tutorials en wat goede boeken (en dan niet als reacties een discussie van "dit boek vind ik beter", dat moet je doen _voordat_ die boektitels bij die "opzet tutorial" (om m zo maar ff te noemen) online wordt gezet. Ik denk dat veel mensen hier best meer van dat soort kennis willen opdoen maar gewoon niet weten waar ze moeten beginnen. Er zijn al weleens wat links gegeven hier, maar als ik daar ga kijken begint het al vrij snel te duizelen. Een stukje met wat basis en een korte uitleg zodat je een heel klein beetje kennis hebt voordat je aan de ingewikkelde en uitgebreide uitleg begint zou denk ik best wel schelen.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yodax
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 03:06
Verwijderd schreef op 07 augustus 2002 @ 10:36:

Just my 2 cents B)
En waarom zou ik in hemelsnaam onleesbare code willen schrijven, zodat ik mij zelf een stijl aanleer die mijn collegae niet meer kunnen lezen en zou al mijn software niet meer te onderhouden is door anderen?

Ik probeer je hier niet aan te vallen, maar dit is dus precies een idee waar Otis op doelt.

De vorige programmeer wedstrijd zaten wel grappige onderwerpen tussen, maar alles was gericht op web ontwikkelen. Nu zitten hier ook de meeste mensen die dat doen, ik hou me daar echter niet mee bezig (af en toe een projectje, en dan alleen nog de technische consultancy).

Persoonlijk heb ik hier een paar vragen gesteld, en daar zijn ook wel leuke discussie uitgevloeid. Voor al met mbravenboer.

Het idee van af en toe een topic opstarten voor de discussie ligt mij wel. Ik heb zelf vaak hele leuke stukjes code, maar die blijven nu bij ons op Source Safe staan die ik hier best zou willen delen.

De vraag is dus hoe post je zo een topic, je kan wel iets neer planten maar zonder duidelijke vraagstelling is je topic hier gedoemd. Daarom lijkt mij zo een half stickey topic ook een goed idee.

Verder ben ik het helemaal met Otis eens, het niveau is laag, veel prutsers. MAAR dat hoeft niet erg te zijn, geef gewoon een linkje. Tegen de tijd dat ik iemand een linkje zou kunnen geven staat er al een slotje. (ik kom af en toe even kijken, lees meestal even, maar de simpele vragen zouden van mij best even mogen blijven staan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsjipmanz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-09 13:24

Tsjipmanz

Der Rudi ist da

Ik zit hier zelf niet zo superveel omdat ik niet echt into PHP ben (plus bezig met afstuderen) maar de afgelopen jaren is het meerdere keren voorgekomen dat mensen beginnen te klagen over dat het niveau zo is gedaald. Volgens mij is het net zoiets als dat iets oudere mensen gaan klagen over de "jeugd van tegenwoordig" en dat "vroeger alles beter was". Je onthoudt alleen de topics op niveau van weleer, de stomme vragen en slotjes ben je zo weer vergeten. Wel kan het zo zijn dat tijdens de "vakantie" meer domme vragen gesteld worden, maar dit lijkt me ook te wijten aan het feit dat scholieren en studenten meer tijd hebben om te "hobby"-programmeren, en domme vragen komen over het algemeen van onervaren mensen.
Maar goed, een forum is er om elkaar te helpen en als ik een vraag tegenkom waar ik iemand mee kan helpen, dan probeer ik dat, mits de vraag niet TE triviaal is. Ik vind het alleen ook jammer dat wanneer ik een vraag post, de meeste mensen niet kunnen helpen, maar zo werkt het nou eenmaal. Het is dan ook voornamelijk de slimme garde, de die hards en de /14-elite die klaagt over het dalende niveau hier. Er valt echter niet veel aan te doen. Wel denk ik dat op enkele specialistische fora meer discussies op niveau worden gevoerd, maar dat zou betekenen dat je je moet losmaken van GoT, en daar heeft ook niemand niks aan. :)

Maar denk eraan: het niveau van de televisieprogramma's is over het algemeen ook vrij laag. Wat doe je dan? De programma's eruit pikken die je WEL interessant vindt. Zoals iemand anders al zei: lees en reageer in de topics die jou aanspreken, al zijn het niet zo veel. (des te meer tijd houd je over voor andere dingen, zoals programmeren)

There's no such thing as a mistake, just happy accidents - Bob Ross
Relaxte muziek: altijd okee!
- Soulseek rulez -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Verwijderd schreef op 07 augustus 2002 @ 11:03:
Van iemand die het denkt te weten maar het ook niet weet leer je helemaal niks, ja hoe het niet moet (maar dat heb je zelf niet door).
Alleen denk je vaak zelf dat je het wel goed weet. Iig, ik wel, als ik zelf ergens over twijfel probeer ik dat, als ik dan toch al reageer, niet te brengen alsof ik zeker weet dat het zo is. En als ik er zelf van overtuigt ben dat het zo is, tjah en het is niet zo... daar kom je dan weer alleen achter als iemand die "echt echt" weet hoe het zit, je daarop wijst. En misschien gebeurt dat wel te weinig, of wordt er meteen geflamed als iemand vriendelijk zegt dat je het is hebt. Iig zou ik het erg waarderen als ik een antwoord geef wat nergens op slaat, dat iemand me dat even duidelijk maakt zodat ik daar weer van leer.
Ik help veel mensen hier met VB/SQLServer vragen, soms met OpenGL vragen en .NET vragen. Vooral de vragen waarbij ik weet dat ik ze ook gehad heb en na wat geknoei er zelf achter ben gekomen of lang heb moeten zoeken. Dan bespaar je zo iemand zn tijd door daar even op te reageren. Veelal echter zie ik de vragen en is de oorzaak niet zozeer het probleem waar ze NU mee zitten maar hoe ze zijn begonnen. Moet ik dan als een don quichot daar dan iets van zeggen? Ik kijk wel uit.
Imho juist wel. Als ik een probleem heb en dat komt omdat mijn basis verkeerd is, zit ik liever met schaamrood op m'n kaken te lezen hoe ik heb geblundert, dan dat er geen reactie komt, ik m'n probleem via workarounds weet te fixen, en de volgende keer dezelfde fout maak (naja niet dezelfde, ezel, steen, was iets mee). Er zullen mensen zijn die je zeker niet zullen waarderen als je dat doet, maar ik denk dat _zij_ dan een groot probleem hebben, en als mensen daar niet tegen kunnen horen ze hier imho niet thuis. Ik denk dat je van mensen die hier komen en vragen stellen cq. antwoord geven mag verwachten dat ze niet alleen moeite willen doen, maar ook tegen kritiek en terechtwijzingen moeten kunnen. Zeker als dat op een normale toon gebeurt.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Crazy_D schreef op 07 augustus 2002 @ 11:16:
[....]
Ben ik zo goed? Nee absoluut niet, maar misschien ben ik gewend om iets zelf op te zoeken i.p.v. het maar te vragen na een kwartiertje zoeken.
Hier zit een groot deel van het probleem in: men KAN gewoonweg niet goed zoeken. Iedereen met de MSDN full install op zijn systeem zou hier never ever een vraag hoeven stellen, want alle antwoorden staan daar in. Echter, er staat zoveel in dat je de juiste zoektermen moet hanteren, de juiste docs in de 800 topics tellende returnlist moet kiezen etc. Het vraagt zoek-ervaring om dat snel te doen. Net nog iemand hier die vroeg hoe je de commandline in VB moet uitlezen. Als ik 'command line visual basic' intik krijg ik 500(!) articles, maar geen bevat de waarheid. Tik ik in 'Command line arguments visual basic', vind ik er 23 met daarin WEL een doc of 2 met de info.
Daar moest ik ook aan denken toen ik las dat Elevator zei "beginner zijn in een programmeertaal, betekent niet automatisch dat je n00b bent". Dat klopt volledig, alleen lijkt het er af en toe nogal op dat de beginners van tegenwoordig (alsof ik zo oud en ervaren ben |:() vooral te lui zijn.
Luiaards zijn er overal: het is makkelijker even te vragen dan 2 uur te besteden aan een testapp die verschillende opties uittest. Je kunt dat soort topics ook gewoon negeren. Tijdje terug hadden we hier 'appotjewijd', die elke dag 10 vragen stelde, of hoe heet hij ook alweer, zo'n C# knutselaar die elk probleem dat hij tegenkwam hier postte, ook ong 3 per dag. Ik sla dat soort types meteen over, het is tijdverspilling.
Toen ik met php begon checkte ik een paar tut's voor het begin, en voor de rest doet de manual (hint: je kan de helpteksten van php.net ook als help-file downloaden) goed z'n werk. Ik kan heel moeilijk begrijpen waarom dat bij mij wel werkt, en blijkbaar bij heel veel anderen niet (en ik noem nu php maar ik denk dat dat voor veel talen zo is).
Je hebt mensen die zeuren 10 jaar lang dat ze een andere baan gaan zoeken, maar na 10 jaar zitten ze nog steeds op dezelfde stoel hetzelfde papierwerk te doen. Je hebt ook mensen die na 1 keer zeggen dat ze een andere baan gaan zoeken dat ook doen. Eigen initiatief heet dat. De een heeft het meer dan de ander. Prijs je gelukkig dat je het hebt: je plukt er ook de voordelen van: je leert sneller dingen, want je hebt ze zelf uitgezocht, leert daardoor ook sneller combinaties te maken en daardoor sneller dingen uit te zoeken etc. etc. Passief gegevens (geen informatie!) opslurpen maakt je nog geen wijs persoon. Zie mijn sig, die staat er niet voor niks ;)
Waar ik nog wel ff op wou reageren:
[...]
Ben ik heel stom als ik vraag of iemand die daar veel van weet (waar ik mijzelf helaas niet onder kan laten vallen) niet een beginnetje maken? Stukje basis in lekker simpele taal, met verwijzingen naar uitgebreidere en "moeilijkere" tutorials en wat goede boeken (en dan niet als reacties een discussie van "dit boek vind ik beter", dat moet je doen _voordat_ die boektitels bij die "opzet tutorial" (om m zo maar ff te noemen) online wordt gezet. Ik denk dat veel mensen hier best meer van dat soort kennis willen opdoen maar gewoon niet weten waar ze moeten beginnen. Er zijn al weleens wat links gegeven hier, maar als ik daar ga kijken begint het al vrij snel te duizelen. Een stukje met wat basis en een korte uitleg zodat je een heel klein beetje kennis hebt voordat je aan de ingewikkelde en uitgebreide uitleg begint zou denk ik best wel schelen.
Ik vind http://www.orm.net vrij duidelijk en helder. Begin klein, zie het op zn plaats vallen en dan is een groter iets snel ook behapbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drm

drm

f0pc0dert

* drm bedankt Crazy_D voor het verwoorden van drm's gedachten

~ Gottfried Leibniz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Verwijderd schreef op 07 augustus 2002 @ 11:40:
Ik vind http://www.orm.net vrij duidelijk en helder. Begin klein, zie het op zn plaats vallen en dan is een groter iets snel ook behapbaar.
|:( die kende ik nog niet, en als ie eerder gepost is heb ik hoog nodig weer een nieuwe bril nodig. Tnx, ik weet niet of m'n baas blij wordt van een paar honderd printjes >:) maar ik heb wat intressants te lezen :)

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De reden dat er zoveel n00bs zijn is omdat nu HEEL VEEL mensen er bezig mee zijn, vroeger was programmeren een ELITE gebeurtenis. En jah nu heeft iedereen een computer en de mogelijkheden om te gaan programmeren. Ieder topic is van GELIJKE waarde, iedereen heeft het recht om hier zijn probleem te melden. Ik denk dat de mensen wel zeker help en search gebruiken maar een nieuweling is onervaren en zal dus ook verkeert zoeken.

persoonlijk kijk ik eerst in de msdn, daarna google en de tig links die ik in mijn comp heb staan. Als ik er dan niet uitkomt gebruik ik de search hierop GoT en dan pas post ik.

Ik snap niet eens hoe jullie erop komen om dit als een "probleem" te zien. Kennelijk zitten er enkelen de hele dag op de forum jah en dat ga je vanzelf wel ergnes over klagen. Of voelen jullie je niet meer tot de "ELITE"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 augustus 2002 @ 21:09:
De reden dat er zoveel n00bs zijn is omdat nu HEEL VEEL mensen er bezig mee zijn, vroeger was programmeren een ELITE gebeurtenis. En jah nu heeft iedereen een computer en de mogelijkheden om te gaan programmeren. Ieder topic is van GELIJKE waarde, iedereen heeft het recht om hier zijn probleem te melden.
Posten op GoT is geen recht, en al helemaal niet voor mensen die weigeren de FAQ te lezen. Heb je mijn reply op jouw vorige reply al gelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 augustus 2002 @ 21:49:
[...]
Posten op GoT is geen recht, en al helemaal niet voor mensen die weigeren de FAQ te lezen.
Reageren is geen plicht, net zo min dat lezen van overbodige vragen een plicht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Verwijderd schreef op 07 augustus 2002 @ 21:52:
[...]
Reageren is geen plicht, net zo min dat lezen van overbodige vragen een plicht is.
Maar toch lees je ze wel eens omdat de topic titel niet altijd duidelijk is. En verder zie je de interessante topics ook veel minder snel omdat er een enorme lading domme topics zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Nu online

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

das idd waar, de interessante topics zakken imho veel te snel af, waardoor andere mensen die m nog niet gezien hebben maar wel een interessante opmerking zouden kunnen maken m ook niet meer lezen

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

"Posten op GoT is geen recht, en al helemaal niet voor mensen die weigeren de FAQ te lezen. Heb je mijn reply op jouw vorige reply al gelezen?"

Jazeker :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stewie!
  • Laatst online: 08:36

Stewie!

Keen must die!

Ik heb al enkele maanden geleden /14 opgegeven. Nog voordat mbravenboer (?, toen ie wegging als mod) die discussie eens startte. Soms kom ik nog eens in /14, en wat me opvalt is dat ik zeer veel HTML, SQL en PHP vragen zie, waarvan ik meteen zie dat die heel simpel en snel op te lossen zijn. Vaak weten de mensen het verschil tussen client- en serverside niet eens :( .

Wat me tegenvalt is dat als er maar een beetje script ergens staat, het topic meteen dicht gaat. Waarom laten de mods niet alle goeroe's een keer hun zegje doen en die code verbeteren. Ze verbeteren elkaar daarna weer en zo krijg je soms interesaante code, zie maar een van die codebase topics, waar één code 4 of 5 maal is geoptimaliseerd!

Je kan niet verwachten dat alle nieuwe leden meteen beginnen met delphi, c++ of oracle ofzo, alleen voor het hoge niveau! Laat daarom bepaalde topics eens wat langer open, noobs helpen noobs, experts helpen experts.

Gezeur over topics die afzakken, daar word ik ziek van. Je ziet toch de topics van de laatste 24 uur, desnoods kies je een langere tijd! Nog iets wat me niet bevalt: mensen die denken dat ze overal beter in zijn. Iedereen is toch een beginner geweest?? Maar nee, opeens is het in om onder je posts te hebben staan dat JIJ code in XSLT enzo, of moeilijke zaken die niemand gebruikt maar een stoere naam hebben!! Mensen, hou het gewoon!

Misschien kunnen mensen die zich aanmelden voor tweakers forum een mail krijgen met daarin alle tips: zoals ZOEKEN in google of ZOEKEN in de eigen database! Er is niet voor niks een zoek. Altijd wordt de makkelijke weg gekozen, gewoon even vragen. Keer op keer worden ze afgeblaft.

De sfeer van weleer is weg. Het niveau is weg. De goeroe's zijn weg.

dag /14

* Stewie! is benieuwd wanneer de ommekeer komt en alles weer eens goed wordt!

* Stewie! telt bijna meer closed topics dan open topics uit de laatste 24 uur :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goed de vakantie loopt op zijn einde tijd om /14 weer eens een nieuwe impuls te geven. Ik heb /14 de afgelopen week van een afstandje bekeken en ben er niet blij van geworden. Het niveau is om te huilen. Dus wat kunnen we er aan doen? Nog strenger modden? De faq nog verder uitdiepen? Eigen tutorials brengen?
roept het maar

>>>>>>
Ook nieuwbies de kans geven in het PHP gebeuren te komen.
en niet gelijk als het maar ff afwijkt van het niveau gelijk sluiten met: "dit zoek je zelf maar uit"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

scheiding..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Nu online

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Verwijderd schreef op 07 augustus 2002 @ 21:09:
Ik snap niet eens hoe jullie erop komen om dit als een "probleem" te zien. Kennelijk zitten er enkelen de hele dag op de forum jah en dat ga je vanzelf wel ergnes over klagen. Of voelen jullie je niet meer tot de "ELITE"

kennelijk snap jij niet voor welke doelgroep GoT bedoeld is. Nee, dat is niet de beginner, maar de tweaker, en van tweakers mag je verwachten dat ze de nodige achtergrond-kennis hebben om triviale problemen op te lossen. En dus zullen die tweakers ook geen triviale problemen op GoT posten

GoT heeft blijkbaar door z'n vele users het helpdesk-imago gekregen. Problemen ergens mee? Post het op GoT! En dat is nou net het imago waar we weer vanaf moeten. En nee dat is niet omdat we denken dat wij beter zijn en de minder goeden er dus niet op mogen, maar puur omdat de doelgroep niet klopt met de actuele gebruikers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 augustus 2002 @ 22:17:
Ook nieuwbies de kans geven in het PHP gebeuren te komen.
en niet gelijk als het maar ff afwijkt van het niveau gelijk sluiten met: "dit zoek je zelf maar uit"
newbe's krijgen echt wel een kans. maar als men met een programmeertaal of wat dan ook wil beginnen voor t eerst, dan moet men wel bereid zijn te willen lezen en er wat voor willen doen, leren gaat niet vanzelf. En dat mis ik de laatste tijd steeds meer. Als blijkt dat de grootste n00b er echt alles aan gedaan heeft, manual, google, etc, dan wil ik em best uit de brand helpen, maar eenvoudige vragen zijn eenvoudig op te lossen imo.
En ja, ik weet dat wat voor mij een makkie is, voor een andere moeilijk kan zijn, maar dat neemt niet weg dat ie best wat moeite mag doen.

// edit
Ik wil niet zeggen dat de newbe eerst duizenden pagina's moet gaan lezen, maar gewoon moet laten blijken dat er ook zelf-initiatief is geweest. Hoeveel, dat ligt voor iedereen anders denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Nu online

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Verwijderd schreef op 07 augustus 2002 @ 22:24:
// edit
Ik wil niet zeggen dat de newbe eerst duizenden pagina's moet gaan lezen, maar gewoon moet laten blijken dat er ook zelf-initiatief is geweest.

Eerlijk gezegd wil ik dat wel zeggen. Toen ik begon met programmeren was internet er nog niet voor de masses. Ik heb het moeten doen met boekjes uit de lokale pc-winkel en bibliotheek, en help files en manuals bij de programmeertalen (qbasic, pascal, C, asm). Toen was het gewoon veel moeilijker om uberhaupt aan informatie te komen, vooral ook omdat je er in je eentje voor stond (ik kende verder niemand die ook programmeerde)

En nu heb je internet. Je gaat naar www.google.com, tikt wat in, en je kunt gewoon alles vinden wat je maar wilt weten. Er zijn bergen aan tutorials en how-to's te vinden over werkelijk elke programmeertaal, en als je daar dan wat van zegt krijg je naar je hoofd dat je niet moet zeuren omdat je zelf ook newbe bent geweest. Ja natuurlijk ben ik ook newbe geweest, maar ik heb er zelf moeite voor gedaan om alles uit te vinden ipv bij elk probleempje waar ik tegenaan liep mensen te vragen hoe nu verder.

Er veel over lezen is imho gewoon verplichte kost als je begint met programmeren, en er is zat te vinden dus dat moet zo'n probleem niet zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.oisyn schreef op 07 augustus 2002 @ 22:45:
[...]

een verhaal waar ie helemaal gelijk in heeft
maar, als we allemaal zo zouden denken, dan hoeft er helemaal niet meer gepost te worden :P (misschien wel heel erg zwart/wit, maar ok).

Ik heb vroeger ook veel moeten lezen. Toen ik begon met programmeren (basic op de msx) had ik ook geen internet. Vb later, nog steeds geen internet. Dat kwam ook bij mij pas veel later. Nu kunnen we alle newbe's wel de deur wijzen, omdat toch alles gevonden kan worden (en wij dat ook hebben moeten doen), maar dat werkt imo niet.

De manual lezen, googlen, search gebruiken is altijd wel t standaard verhaal en bijna alles kan daarmee gevonden worden, en topics die daarin vallen, mogen van mij ook wel op slot (moeten niet eens geplaatst worden imo).

Nu verzin ik net terwijl ik dit schrijf, dat er misschien wel 2 soorten newbe's zijn.

De newbe's die net beginnen en onzinnige vragen stellen, zonder eerst de manual te lezen of te zoeken,
en de newbe die wel de manual leest en zoekt, maar domweg nog te weinig ervaring heeft om alles te overzien (programmeren is niet alleen de manual uit je hoofd kunnen, maar ook logisch nadenken, structureren, normaliseren etc). Deze newbe's hebben wel de potentie om een goeie programmeur te worden en die wil ik echt wel graag helpen. Nadeel is alleen, dat deze newbe/n00b minder opvalt, omdat ie eerst zelf wat doet :+

shoot me if i'm wrong...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor het geval het nog niet bekend was: de huidige zoekfunctie van dit forum is zo goed als waardeloos omdat de database waarin deze zoekt nog niet is opgebouwd. Mensen KUNNEN dus op dit moment niet zoeken, of althans, vinden hier gewoon 0.0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.oisyn schreef op 07 augustus 2002 @ 22:45:
[...]
Eerlijk gezegd wil ik dat wel zeggen. Toen ik begon met programmeren was internet er nog niet voor de masses. Ik heb het moeten doen met boekjes uit de lokale pc-winkel en bibliotheek, en help files en manuals bij de programmeertalen (qbasic, pascal, C, asm). Toen was het gewoon veel moeilijker om uberhaupt aan informatie te komen, vooral ook omdat je er in je eentje voor stond (ik kende verder niemand die ook programmeerde)
Toen ik begon met programmeren waren er nog nauwelijks harddisks!

Lekker belangrijk :) Wat je vroeger moest is wellicht voor jouw vorming (en de mijne) belangrijk geweest. Tegenwoordig zijn er veel meer middelen beschikbaar om gegevens te verzamelen dan in de tijden van weleer. Mensen gebruiken deze dus, en of dat nou jammer is of niet, ik denk dat daarover doorzemelen als een opa die het vroeger allemaal beter vond een beetje overbodig. Je verandert de situatie er nl. niet mee.
En nu heb je internet. Je gaat naar www.google.com, tikt wat in, en je kunt gewoon alles vinden wat je maar wilt weten. Er zijn bergen aan tutorials en how-to's te vinden over werkelijk elke programmeertaal, en als je daar dan wat van zegt krijg je naar je hoofd dat je niet moet zeuren omdat je zelf ook newbe bent geweest. Ja natuurlijk ben ik ook newbe geweest, maar ik heb er zelf moeite voor gedaan om alles uit te vinden ipv bij elk probleempje waar ik tegenaan liep mensen te vragen hoe nu verder.
True, maar herinner je je niet, toen je nog op school zat, die ene loonie in je klas die ALTIJD wat te vragen had, nooit iets snapte maar wel hogere cijfers haalde ? Z'n broertje zit hier nu vragen te stellen. Die mensen hou je altijd. Sterker: die persoon in je klas is een extreme vorm, maar de passiviteit onder de meeste mensen is groter dan de hoeveelheid eigen-initiatief. Laat het je maar aanleunen, "er is altijd wel een of andere gek die het me ff uitlegt!". Klinkt wellicht wrang, maar c'est la vie. Je kunt de echte schrijnende gevallen gewoon negeren, of een linkje posten. Reageren met "dat had je op kunnen zoeken" en dan niet antwoord geven is IMHO wel overbodig.
Er veel over lezen is imho gewoon verplichte kost als je begint met programmeren, en er is zat te vinden dus dat moet zo'n probleem niet zijn
Veel, heel veel mensen snappen er nauwelijks iets van, willen het ook niet begrijpen en het moet toch makkelijk kunnen? Mensen die professioneel bezig zijn met software engineering en een gedegen opleiding hebben gehad zitten veelal niet aan de vraag-kant hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Nu online

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Verwijderd schreef op 07 augustus 2002 @ 23:04:
[...]

maar, als we allemaal zo zouden denken, dan hoeft er helemaal niet meer gepost te worden :P (misschien wel heel erg zwart/wit, maar ok).

Dat is dus niet waar. Oplossingen voor ingewikkelde problemen zijn niet met bosjes te vinden op het internet. Of gewoon je mening geven over een bepaald onderwerp en zien hoe anderen daarover denken kan ook op GoT. Dus gewoon topics waar discussieren centraal staat, ipv de gewone help-mij-ik-kom-er-niet-uit-en-ik-heb-geen-zin-om-moeite-te-doen-topics

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.oisyn schreef op 07 augustus 2002 @ 23:15:
[...]

Dat is dus niet waar. Oplossingen voor ingewikkelde problemen zijn niet met bosjes te vinden op het internet. Of gewoon je mening geven over een bepaald onderwerp en zien hoe anderen daarover denken kan ook op GoT. Dus gewoon topics waar discussieren centraal staat, ipv de gewone help-mij-ik-kom-er-niet-uit-en-ik-heb-geen-zin-om-moeite-te-doen-topics
ik had het ook niet over de discussie topics, maar over de help-mij-ik-kom-er-niet-uit-en-ik-heb-geen-zin-om-moeite-te-doen-topics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Nu online

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Verwijderd schreef op 07 augustus 2002 @ 23:13:
[...]
Lekker belangrijk :) Wat je vroeger moest is wellicht voor jouw vorming (en de mijne) belangrijk geweest. Tegenwoordig zijn er veel meer middelen beschikbaar om gegevens te verzamelen dan in de tijden van weleer. Mensen gebruiken deze dus, en of dat nou jammer is of niet, ik denk dat daarover doorzemelen als een opa die het vroeger allemaal beter vond een beetje overbodig. Je verandert de situatie er nl. niet mee.

nee, nee, nu begrijp je me verkeerd. Ik verafschuw internet en z'n middelen totaal niet, en ik ben ook niet jaloers op de mensen die nu iets hebben wat ik toen niet had ofzo. Ook heb ik niet zoiets van "vroeger, toen was alles anders en beter".
Waar ik heen wil is dat ik (en jij waarschijnlijk ook) gedwongen werd eigen research te doen, puur omdat ik niemand had om iets aan te vragen. Tegenwoordig is dat niet meer, en idd precies zoals je zegt, even vragen is veel makkelijker dan zelf uitzoeken, dus waarom uberhaupt nog zelf moeite doen? Maar wat ze niet begrijpen is dat als je er zelf moeite voor doet je het ook beter leert te begrijpen, en mbv die kennis ook andere problemen uit jezelf op kunt lossen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Nu online

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Verwijderd schreef op 07 augustus 2002 @ 23:23:
[...]

ik had het ook niet over de discussie topics, maar over de help-mij-ik-kom-er-niet-uit-en-ik-heb-geen-zin-om-moeite-te-doen-topics.

ja maar dat zijn ook net de topics die imho hier niet geopend hoeven te worden :)

je originele reactie was (om verwarring te voorkomen)
maar, als we allemaal zo zouden denken, dan hoeft er helemaal niet meer gepost te worden

idd, dat hoeft dus ook niet meer (iig niet dat soort topics). Punt is alleen dat niet iedereen zo denkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom gaat het groepje klagers niet een besloten forum beginnen, een beetje volgens het angelsaxische club-model.

Mensen die op GoT (of ergens anders) posten, en die opvallen kunnen voorgedragen worden door leden. Er wordt een stemming gedaan, en dan mag je erin.

Je zou ook een nieuwe GoT kunnen opstarten, maar als het enigszins loopt, dan krijg toch weer toeloop van ongewenste posts. Dus dan moet je om de 2 jaar weer opnieuw beginnen.

Echt, het lijkt me de oplossing voor de klagers. De sociale aspecten vang je toch nooit in een mod-systeem (te veel werk), een stem-systeem (te complex). Gewoon de aloude vereniging.

* doekman heeft het persoonlijk niet zo op besloten clubs, dus vraag hem niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delphi32
  • Laatst online: 23:23

Delphi32

Heading for the gates of Eden

.oisyn schreef op 07 augustus 2002 @ 23:15:
[...]

Ik lees alle Delphi-topics en de meeste algemene, soms zelfs wat VB als ik denk dat het interessant kan zijn. Mijn bezwaar tegen de scheiding discussietopics/help-mij-ik-kom-er-niet-uit-en-ik-heb-geen-zin-om-moeite-te-doen-topics is, dat ik bij de posts die ik lees lang niet altijd die scheiding eenduidig kan maken. Soms is een specifiek Delphi-gerelateerd probleem een tweede-categorie-geval, maar dan is het nog niet altijd een gegeven dat de TS daadwerkelijk geen zin heeft in uitzoekwerk. Zoeken is een vak; dat geldt voor issues van taaltechnische aard maar ook voor bv het vinden van bugs. In zo'n geval wil ik best tijd steken in het helpen zoeken naar een oplossing voor het geschetste probleem. En als het kan, zorg ik ervoor dat er voldoende 'voer' in mn post zit waarmee de TS verder kan gaan zoeken. Doet hij dit niet, dan vervalt voor mij de noodzaak om nog verder te reageren (TS valt in categorie help-ik-snap-niet-wat-ik-doe-en-wil-het-ook-niet-proberen-te-begrijpen).

De problemen die ik lees (ik doel alleen op de 'helpdesk'-topics) en die door TS serieus genomen worden, zijn vaak een kwestie van het kwartje dat nog moet vallen. Ik vind het geen probleem om dat kwartje een zetje te geven. En ik beschouw dit soort posts ook niet als een verlaging van het forum-niveau; elke serieuze TS is een potentiële help-kwartjes-vallen-monteur.

Kortom, ik beleef de scheiding tussen de liever-niet-hier-topics en de ja-graag-daar-zijn-we-voor-topics niet zo sterk als anderen hier. Als je zelf een professionele houding hebt t.a.v. programmeren, wat is er dan op tegen om te proberen anderen een dergelijke houding aan te reiken zodat ze in de toekomst hun eigen problemen kunnen oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Laat ik beginnen met te zeggen dat ik niet alles gelezen heb (vond ik wel een beetje heel veel)
Maar ik vind persoonlijk dat je het moet aanvaarden, ik denk dat ik nog net de 'goeie ouwe' tijd meegemaakt heb, al weet ik dat niet helemaal zeker, ik heb iig wel gezien dat het niveau van de vragen achteruit is gegaan. Alleen is dat op zich wel logisch, zoals ook al aangekaart is in andere topics (vakantie -> veel tijd, meer proggers).
Ik denk dat als je je zelf eraan irriteert, je hier beter niet meer kan komen, en dat is misschien wel heel bot gezegd, maar wel een goede oplossing.
Verder kun je het ook positief bekijken (Kan dat? Ja, dat kan!), als we die noobs, zoals iedereen ze eigenlijk toch wel noemt, nu iets bijbrengen, dan kunnen we er later misschien mee discussiëren over interessante onderwerpen.

Laat ik eindigen met te zeggen, dat ik vooral vind dat er niet zoveel gezeken, of gezeikt hoe je dat ook schrijft, moet worden. Ik soms gewoon bang om een reply te geven, laat staan een topic te openen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 augustus 2002 @ 23:47:
Waarom gaat het groepje klagers niet een besloten forum beginnen, een beetje volgens het angelsaxische club-model.
uhm... het lijkt me niet de bedoeling dat de 'gevestigde garde' zich moet verwijderen (want zo zie ik dit) vanwege nieuwe mensen. Dan kan het principe 'doelgroep' ook wel overboord. Ik zie t meer als: 'behoor jij tot de doelgroep die wij zoeken? Welkom, zo niet tja, genoeg alternatieven.' (maar dat is al tig keer gezegd)
Mensen die op GoT (of ergens anders) posten, en die opvallen kunnen voorgedragen worden door leden. Er wordt een stemming gedaan, en dan mag je erin.
kom op zeg, zo hou je imo een hoop mensen weg en het zou voor mij, als ik door zo'n test heen moest, al direct de sfeer verpesten.
Je zou ook een nieuwe GoT kunnen opstarten, maar als het enigszins loopt, dan krijg toch weer toeloop van ongewenste posts. Dus dan moet je om de 2 jaar weer opnieuw beginnen.
dat is het probleem verschuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Hey nog een klein ideetje: Kunnen we mensen en topics geen niveaucijfer toekennen?
Je kunt elke topic die je opent een niveau toekennen en hoe hoger anderen jou niveau vinden (dmv stemmen per reply of topic), hoe hoger je topics mag openen.

Je moet dan ook kunnen sorteren op niveau. Hoe meer niveau je hebt, hoe zwaarder jouw stem weegt.
Goed idee?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Juup schreef op 08 augustus 2002 @ 00:06:
Hey nog een klein ideetje: Kunnen we mensen en topics geen niveaucijfer toekennen?
Je kunt elke topic die je opent een niveau toekennen en hoe hoger anderen jou niveau vinden (dmv stemmen per reply of topic), hoe hoger je topics mag openen.

Je moet dan ook kunnen sorteren op niveau. Hoe meer niveau je hebt, hoe zwaarder jouw stem weegt.
Goed idee?
?????
Lijkt mij nix
Dan zou een lurker dus nooit een serieuze post kunnen openen, omdat hij zoiets bijna nooit doet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Niet online
Verwijderd schreef op 08 augustus 2002 @ 00:07:
Dan zou een lurker dus nooit een serieuze post kunnen openen, omdat hij zoiets bijna nooit doet
Huh? Wat is een lurker? Als je een paar keer omhooggemodereert wordt omdat je topics beter zijn dan het cijfer wat je 'm geeft, kan dat wel.

[ Voor 0% gewijzigd door Juup op 08-08-2002 00:11 . Reden: typo ]

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Juup schreef op 08 augustus 2002 @ 00:10:
[...]
Huh? Wat is een lurker? Als je een paar keer omhooggemodereert wordt omdat je topics beter zijn dan het cijfer wat je 'm geeft, kan dat wel.
Een lurker is iemand die in verhouding veel topics leest, en dus bijna nooit een topic opent. De meeste users zijn geloof ik lurker, als ik het goed heb is daar eens een poll over geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supakeen
  • Laatst online: 09-09 14:42
Eigen tutorials brengen is 1 van de beste ideeen ooit :) Veel mensen hebben vragen over "hoe zet ik dit op".

Als we nou mensen tutorials laten schrijven en dit kunnen hosten op de tweakers.net servers(tutorials.tweakers.net) en ze daar allemaal in een database zetten ben je in ieder geval van die topics af met 1 post :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Altaphista
  • Laatst online: 11-09 17:33

Altaphista

1. check manual, 2. ask

Als een reply wordt gepost, eerst via een script een search doen in de reacties die zijn geweest, en als het antwoord erin staat, deze laten zien. De vraag/opmerking kan pas via een extra klik worden toegevoegd.
Het is wel vaak zo dat de not-newbies hier vragen stellen die niet via de search te vinden zijn, dus of je er heeeel veel mee opschiet weet ik niet.

Je gaat het pas zien als je het doorhebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supakeen
  • Laatst online: 09-09 14:42
Altaphista schreef op 08 augustus 2002 @ 00:36:
Als een reply wordt gepost, eerst via een script een search doen in de reacties die zijn geweest, en als het antwoord erin staat, deze laten zien. De vraag/opmerking kan pas via een extra klik worden toegevoegd.
Het is wel vaak zo dat de not-newbies hier vragen stellen die niet via de search te vinden zijn, dus of je er heeeel veel mee opschiet weet ik niet.
Hoe wil je dat gaan maken dan :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 25-11-2021

Annie

amateur megalomaan

Jaaap: Huh? Wat is een lurker?
Een lurker is iemand die op de achtergrond aanwezig is, vooral een lezer dus (en dat had je zelf ook makkelijk kunnen terugvinden als je een beetje moeite had gedaan, n00b :P ;)).
* Annie vindt lurken ook wel prettig

Een moderatie systeem hoeft voor mij overigens niet op het forum, ik heb geen tijd/zin om topics te gaan beoordelen op waarde. Bovendien haal je je dan alleen maar meer problemen op de hals ("waarom is mijn topic omlaag ge-mod?").

* Annie gooit even wat olie op het vuur:
Waarom toch telkens die drang daar die gortdroge, saaie discussies? Als ik dat wil horen/lezen ga ik wel naar een seminar. Bovendien is een forum imho niet het meest geschikte medium om dit soort discussies te voeren.
Maar als men discussie-topics wil openen, prima, veel plezier. Ik scan ze altijd wel even door, hetzelfde wat ik met de rest van de topics doe. Ik pik af en toe wat krenten uit de pap en probeer daar waar ik kan een steentje bij te dragen.

/back to lurker-mode

Today's subliminal thought is:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog even 1 ding, ik stoor me meer aan opmerkingen / posts / topics, waarin dingen gezegd worden die helemaal nergens op slaan als dat ik me stoor aan 'domme' vragen.
Ik ben het met jullie eens dat sommige vragen wel heel basic zijn, maar in mijn ogen zijn er dus geen domme vragen, dus als je jezelf irriteert aan deze topics, waarom lees je ze dan?

/me heeft zijn zegje gedaan, kijk maar wat jullie er mee doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Niet online
Verwijderd schreef op 08 augustus 2002 @ 00:42:
Ik heb een idee: uitprinten en er m'n reet mee afvegen! Hahaha geintje :)
Je zit wel dicht bij de waarheid maar veel suffe topics is voor veel mensen toch irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 08 augustus 2002 @ 00:42:
Nog even 1 ding, ik stoor me meer aan opmerkingen / posts / topics, waarin dingen gezegd worden die helemaal nergens op slaan als dat ik me stoor aan 'domme' vragen.
Ik ben het met jullie eens dat sommige vragen wel heel basic zijn, maar in mijn ogen zijn er dus geen domme vragen, dus als je jezelf irriteert aan deze topics, waarom lees je ze dan?

Domme vragen bestaan wel degelijk, dat is een vraag waarop het antwoord al in de vraag staat.
Meestal wordt het pas irritant op het moment dat iemand daar op wordt gewezen (dus de oplossing gegeven wordt) en dan nog niet weet wat hij/zij moet doen.

* TheGhostInc denkt dat een specifiek forum voor \"serieuze\" problemen er voor kan zorgen dat de die-hards ook aan hun trekken komen. De scriptkiddies worden daar dan zoiezo al gemeden. Een langzame omlooptijd is niet zo'n probleem imho. PNS is ook een leuk (rustig) forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 augustus 2002 @ 00:05:
[...]

uhm... het lijkt me niet de bedoeling dat de 'gevestigde garde' zich moet verwijderen (want zo zie ik dit) vanwege nieuwe mensen. Dan kan het principe 'doelgroep' ook wel overboord. Ik zie t meer als: 'behoor jij tot de doelgroep die wij zoeken? Welkom, zo niet tja, genoeg alternatieven.' (maar dat is al tig keer gezegd)

[...]

kom op zeg, zo hou je imo een hoop mensen weg en het zou voor mij, als ik door zo'n test heen moest, al direct de sfeer verpesten.

[...]

dat is het probleem verschuiven.
OK dan: Doekman bedoelde dit niet serieus. Maar nadat ik de hele draad heb gelezen, kom ik tot de conclusie dat de meeste klagers hun eigen hoekje willen hebben zonder ongewenste elementen. :r

Ik sluit me bij drm aan. Je oude clubje bestaat niet meer, er is een nieuw clubje. Life goes on :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drm

drm

f0pc0dert

Ik ben eerlijk gezegd wel voor een splitsing Troubleshoot P&W en Advanced P&W. Ik zal een poster worden in de eerste en een lurker in de laatste. Desnoods neem ik alle PHP n00b topics op me en leg alle PHP-ers uit waarom bepaalde dingen wel en niet moeten, en waarop ze voortaan moeten zoeken als ze dergelijke problemen hebben. Ik schrijf een FAQ (subset van de huidige) en iedereen is blij, want dan zit ik voortaan met de n00bs opgescheept, en kunnen de l33terts hier allemaal naar Advanced P&W verschuiven. En er zullen er vast wel een aantal zijn die het hetzelfde aan zullen pakken als ik. Ik leg graag uit. Zo doen? :D

~ Gottfried Leibniz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

/me vindt drm lief. O+. :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

splisten heeft niet zo veel zin
wat voor de een een advanced problem is zal voor de ander erg eenvoudig zijn
"als ik met een probleem zit ga ik het wel bij advanced posten want daar zitten de die-hards en krijg ik een beter antwoord"
alles wordt vanzelf door elkaar gepost
de mods zullen dan alle topics moeten gaan beoordelen (rating) en/of verplaatsen
ben je afhankelijk van wat een mod vind van een probleem
net zoals met slotjes die imo vaak niet terecht zijn

de mensen die het "niet meer zien zitten" zullen conclusies moeten trekken
weggaan of selectiever worden
zoals al gezegd, je bent /14 een beetje ontgroeid
dat is niet erg hoor : life goes on (zie Doekman)

:7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drm

drm

f0pc0dert

beelzebubu:
/me vindt drm lief. O+. :P.
O+ :*

:+
sjako:
splisten heeft niet zo veel zin [snip]
Mwah da's niet helemaal waar, denkuk. Je zal gewoon per forum moderatie hebben, als de Advanced vinden dat 't te laag niveau is, wordt 't gemoved naar Troubleshooting, en als 't daar niet geaccepteerd wordt, gaat 't dicht. Rather than dat 't Advanced al dicht gaat. Dan wordt /38 (?) gewoon 'n beetje 't trash-forum van /14 :D In plaats van /13 :+
zoals al gezegd, je bent /14 een beetje ontgroeid
dat is niet erg hoor : life goes on (zie Doekman)
Ik niet, hoor. Ik denk dat ik hier nog een hoop kan leren :) van "bepaalde iemanden" :D

~ Gottfried Leibniz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

drm schreef op 08 augustus 2002 @ 09:36

[...]
Ik niet, hoor. Ik denk dat ik hier nog een hoop kan leren :) van "bepaalde iemanden" :D
Ik bedoelde eigenlijk meer te zeggen :
Ik loop hier nu zo'n twee jaar rond en vind de meeste topics ook niet meer zo interessant als in het begin.
Dat heeft meer met mijn eigen "ontwikkeling" te maken dan met het niveau van /14 (denk ik).
Het "kunstmatig" op niveau houden (scheiding) lijkt me alleen niet zinvol (en lastig, moet ik twee / es in de gaten houden ;)).

Ik leer ook nog van /14 maar dan meer omdat ik het als een soort naslagwerk gebruik (vooral de topics met externe links :P ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Sjako: Dat heeft meer met mijn eigen "ontwikkeling" te maken dan met het niveau van /14 (denk ik).

Deels denk ik. Tuurlijk groei je zelf, je leert meer, weet meer etc, maar een jaar geleden was een topic waarvan je het antwoord rechtstreeks in de manual kon vinden net zo on-intressant als nu. Een topic geopend door iemand die alleen maar een copy-paste antwoord wilt en niet de theorie erachter wil leren zodat ie het de volgende keer zelf kan oplossen, was toen niet intressant, en nu ook niet. Regelmatig dezelfde dingen voorbij zien komen is ook nooit intressant. Tuurlijk vind je nu andere dingen intressanter dan toen, dat is (hopelijk :P) met alles zo, anders zaten we nu met z'n allen nog steeds Bassie & Adriaan platen te luisteren :D

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drm

drm

f0pc0dert

Crazy_D:
...anders zaten we nu met z'n allen nog steeds Bassie & Adriaan platen te luisteren :D
Sesamstraat!!! :D

~ Gottfried Leibniz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

drm schreef op 08 augustus 2002 @ 08:36:
Ik ben eerlijk gezegd wel voor een splitsing Troubleshoot P&W en Advanced P&W. Ik zal een poster worden in de eerste en een lurker in de laatste. Desnoods neem ik alle PHP n00b topics op me en leg alle PHP-ers uit waarom bepaalde dingen wel en niet moeten, en waarop ze voortaan moeten zoeken als ze dergelijke problemen hebben. Ik schrijf een FAQ (subset van de huidige) en iedereen is blij, want dan zit ik voortaan met de n00bs opgescheept, en kunnen de l33terts hier allemaal naar Advanced P&W verschuiven. En er zullen er vast wel een aantal zijn die het hetzelfde aan zullen pakken als ik. Ik leg graag uit. Zo doen? :D
Ja Ja-er Ja-st _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Helemaal mee eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dash2in1
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-08 02:11
drm en vele anderen schreven:
Ik ben eerlijk gezegd wel voor een splitsing Troubleshoot P&W en Advanced P&W.
Hier sluit ik me volledig bij aan .. overigens hoor je me niet klagen over het "niveau" of iets dergelijks, maar ben wel benieuwd naar het resultaat van zo'n splitsing. Ik vermoed dat dit meer mensen naar het forum(/de fora) zal trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 08 augustus 2002 @ 01:06:
[...]
OK dan: Doekman bedoelde dit niet serieus. Maar nadat ik de hele draad heb gelezen, kom ik tot de conclusie dat de meeste klagers hun eigen hoekje willen hebben zonder ongewenste elementen. :r

Ik sluit me bij drm aan. Je oude clubje bestaat niet meer, er is een nieuw clubje. Life goes on :)
Het gaat er niet zo zeer om of het oude clubje er is. (Ik ben alvast niet van het oude clubje), maar of je kunt voorkomen dat het hele forum een grote huiskamer wordt waar opzich heel veel lol is te vinden, maar waar uiteindelijk niemand iets aan heeft. Dat kan ook op TMF ofzo.

Want als je echt toestaat dat mensen ALLES vragen, dan krijg je vanzelf de meest rare onzin op je dak. Zeker onder het motto "Wie bouwt vandaag voor mij?"

Een apart forum geeft alvast ruimte voor serieuze vragen, en worden de mensen met moeilijke vragen niet :X , ook al duurt het 2 of 3 dagen voordat je antwoord krijgt, het is niet voor niets een moeilijke vraag....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Ik ben zelf eigelijk ook voor een scheiding zodat je niet steeds (per ongeluk) onzinnige topics gaat lezen. En verder heb je gewoon te veel topics op je scherm staan. Ik heb zelf een vrij groot scherm en die kan ik echt een enorm end naar beneden scrollen. Misschien dat er hierdoor ook wat meer andere mensen die verstand ervan hebben naar het forum komen ipv dat ze afgeschrikt worden door de hoeveelheid onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alarmnummer schreef op 08 augustus 2002 @ 15:11:
Misschien dat er hierdoor ook wat meer andere mensen die verstand ervan hebben naar het forum komen ipv dat ze afgeschrikt worden door de hoeveelheid onzin.
/me vindt dit een goed punt _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart Coppens
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-11-2021
Ik kan me eigelijk ook best in die scheiding vinden :) Die is in ieder geval beter dan PHP&co van de rest af te zonderen, wat geen goed idee was. Mischien wordt het eens tijd voor een grote poll, hoewel ik denk dat ik de uitslag al ken :)

Copyright Auteur heeft Tweakers.net BV geen exclusieve licentie op bovenstaande post verleend. Voorafgaande en uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van Tweakers.net BV is dus niet noodzakelijk voor het vermenigvuldigen van bovenstaande post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvw
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-08 20:35
Is voor poll en voor splitsing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Eigelijk kan je met zo`n poll nog niet zoveel. Stel dat je 60% php`ers hebt, en 40% de rest. Dan zal de rest nooit kunnen winnen van de php`ers. Daarom zou het misschien eerlijker zijn om php`ers uit te sluiten van de stemming ;) *voelt nu een enorme flame oplaaien* :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterData
  • Laatst online: 29-08 20:29
Je kan ook zeggen dat Q&A topics alleen tussen 12:00 en 13:00 gesteld mogen worden ofzo.... dan krijg je niet meer zo'n stroom topics en worden de mensen toch geholpen :) tis maar een ideetje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Feyd-Rautha
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-08 23:34
MisterData schreef op 08 augustus 2002 @ 18:14:
Je kan ook zeggen dat Q&A topics alleen tussen 12:00 en 13:00 gesteld mogen worden ofzo.... dan krijg je niet meer zo'n stroom topics en worden de mensen toch geholpen :) tis maar een ideetje
En de mensen die op dat moment niet op internet kunnen wegens eender welke omstandigheid? Of als je een probleem hebt waar je echt niet uitkomt om 15u? Nee, dat is geen goed idee.

Ook de splitsing vind ik zo geen goed idee.
Q&A vragen worden nu ook toegelaten, en er is niks mis mee met die vragen. Ze moeten gewoon aan een aantal eisen voldoen. Die eisen staan in de quickstart. Als ze daar niet aan voldoen of ze zijn makkelijk zelf op te lossen als de topicstarter wat moeite deed, dan gaat het topic dicht. Zo gaat het nu, en zo zal het imho ook gaan mocht er een opsplitsing komen.
Bij een opsplitsing zou je 2 fora hebben: 1 veel bezocht (Q&A) en een waar er nauwelijks topics in komen (Discussies). Volgens mij gaat een opsplitsing de boel er niet op verbeteren....

I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste