slm schreef op 11 October 2003 @ 02:30:
Een paar pagina's terug stond nog een verwoede discussie tussen w3c-fatsoensrakkers en de wat mindere w3c-fanaten. Opmerkelijk hoeveel mensen hier de w3c 'standaarden' als heilig hebben verklaard en niet willen snappen dat wanneer je moet pixelnØken en dan ook nog eens via javascript je pagina dynamisch moet/wil opbouwen dat die standaard dan in sommige aspecten gewoonweg te kort schiet. Het argument dat html daar niet voor bedoeld is, is overbodig en niet terzake doende. Het feit is dat het er voor kan worden gebruikt en dus ook gebruikt wordt. Zoals ik in een ander topic al heb gezegd: het is een aardig streven en probeer je er ook waar mogelijk aan te houden, maar niet meer dan dat.
Daar ben ik het mee eens.
Wat wel zo is dat veel mensen geeneens proberen om met de standaarden te werken. Ik heb genoeg pagina's gemaakt die niet W3C compatible zijn. (netscape3 houdt niet van <?xml )
Maar veel mensen gebruiken geen DOCTYPE, maken alle tags uppercase, en zijn iets te spaarzaam met quotes.
Ik vind het ook geen principiële schande als een site niet te zien is voor een andere browser dan IE (of wat voor browser dan ook), als hier maar bewust mee is omgegaan. Zelf probeer ik zo veel mogelijk rekening te houden met IE én Mozilla. Aan overige browsers besteed ik vrij weinig tot geen aandacht tenzij hier _specifiek_ om is gevraagd door de klant of bezoekers.
Als een pagina er onder browser X niet goed uitziet dan is dat geen ramp. Als de informatie waar de bezoeker op uit is niet te bereiken is dan is dat slecht. Als alle niet IE browser botweg tegen worden gehouden is dat FOUT. (Een "deze browser wordt niet ondersteund, maar je kan hier klikken om toch verder te gaan." -pagina is wel acceptabel)
Misschien zou Opera ook onder deze major2 kunnen gaan vallen als ze maar eens afstapten van het standaard aanzetten van het spoofen van het browsertype. Als men niet kan zien dat die browser vaak wordt gebruikt, waarom er dan rekening mee houden? Omdat er naar horen zeggen toch nog aardig veel gebruik van wordt gemaakt? Wie zegt dat? Wie zegt dat die gebruikers ook vallen onder de doelgroep van die site? Als ik een site voor een breezah clubje moet ontwikkelen, denk ik niet in eerste instantie aan Opera of Lynx...
Ook als Opera spooft is hij als Opera te herkennen. (
Mijn browser_det script herkent hem gewoon.)
Wie zegt dat die breezahs niet 1337 h4x0rs zijn?

Gelukkig zijn de meeste pagina's die onder Mozilla werken meestal in ieder geval 'viewable' in Opera, maar garanties? nee.
Nog een probleem van "die andere browsers" is dat ze tot voor kort nog niet eens volwassen waren. Er zullen vast nog veel versies van Moz en Opera rondslingeren waarbij de bugs je om de oren vliegen: geen fout dus van de ontwerper, maar van de browser fabrikant. Om nog maar te zwijgen van de 0.x versies van bv Moz Firebird. Uit principe installeer ik op mijn 'productie-pc' niets wat in feite nog in een beta stadium verkeerd en test mijn sites daar dus ook niet op.
Websites hoeven beta producten niet te ondersteunen. (als kan het soms verstandig zijn om te zien of de site in de toekomst ook onder die browser zal gaan werken)
Als een browser een bug heeft dan is dat het probleem van de fabrikant van die browser. Het maken van een work-around is dan enkel en alleen extra service.
Het probleem is vaak ook niet zozeer dat IE de standaarden niet goed hanteert. Probleem is eerder dat die standaarden (wanneer je echt over enkele pixels verschil praat) soms teveel vrijheden laat en/of niet door elke browser hetzelfde worden getoond. Met een basaal site-tje zul je weinig problemen hebben en als je als ontwerper tevreden bent als je site in een andere browser (welke browser je dan ook als eerste 'standaard' neemt) in ieder geval viewable uitziet, maar eigenlijk qua layout zoals de vlamingen zeggen 'op niksen trekt' omdat bv een divje 1 pixel is uitgelopen en daardoor een ander divje naar onderen verplaatst, dan zul je ook tevreden zijn met de huidige w3c-'standaarden'.
Het feit is gewoon dat zolang er verschillende browsers in combinatie met verschillende OS-en sommige content net iets anders weergeeft (pixels!), of je het nou over padding hebt of over fonts die er niet zijn en worden gesubst en dus anders worden weergegeven, _blijft_ het belangrijker om je site te testen in die browsers waarvan je verwacht dat de doelgroep gebruik zal maken, dan om met succes door de w3c-validator te komen.
De standaard is wat mij betreft ook veel te beperkt en heeft bepaalde zeer handige tags of attributes weggelaten zonder daarvoor een redelijke vervanger te geven. Een tabel gebruiken voor opmaak wordt door de w3c-fatsoensrakkers gezien als not done, maar men vergeet dat het maken van dezelfde functionaliteit in CSS volgens deze w3c-standaard zéér tijdrovend is en dat niemand dat gaat betalen behalve ik door mijn vrije tijd daaraan te spenderen. Ik ben dan ook maar een klein visje in de grote poel des webdesign-verderfs. Let wel dat ik het heb over het dynamisch opbouwen van een pagina, dus door middel van Javascript in combinatie met CSS. Statische zaken leveren aanzienlijk minder problemen op.
Een table voor de opmaak verdient niet de schoonheidsprijs, maar vaak wel de makkelijkste manier om zoiets te doen.
Oh en waarom zou je Flash niet mogen gebruiken? Flash (5) is meer standaard dan w3c. Zolang je er voor zorgt dat ook modemgebruikers de site kunnen bekijken (hetzij door de Flash zeer klein te houden, hetzij door een HTML- of text-only versie te bieden) is er niks aan de hand. Je maakt in Flash in luttele seconden een pagina waar je met DHTML/CSS toch een stukje langer mee bezig bent. En je ziet het overal hetzelfde. Mensen die in hun config Flash hebben uitgeschakeld weten ook wel hoe ze het weer aan moeten zetten.
Flash als navigatie vindt ik een slecht idee. Bij veel sites is het niet goed uitgewerkt, en wordt het onoverzichtelijk van. Flash is leuk voor versiering van een website, maar niet veel meer dan dat. Bij
http://3voor12.vpro.nl/ gebruiken ze flash voor navigatie, maar dan wel op een goede manier. (en valt zo nodig terug op html).
Ben het trouwens wel eens met de actie om webmasters een (fatsoenlijk) emailtje te sturen als je merkt dat hun site niet werkt in een bepaalde browser. Het is dan aan hen (met klant) om te beoordelen of dit gefixt moet worden of niet. Zelf ben ik een aantal keren aangeschreven door behulpzame Mac-gebruikers die hadden gemeld dat een site niet helemaal werkte op een Mac (vaak in combinatie met IE --> ramp). Ik heb zelf geen Mac en alhoewel ik er wel graag eentje wil kopen is dat op dit moment nog te prijzig gezien wat ik er mee kan (of wil) doen. Ik zou hem slechts gebruiken om sites uit te testen en als testkoe is zo'n Macje -vind ik- te duur.
Een mac voor enkel en alleen controle is idd vrij prijzig. IE onder MacOS is rampzalig, en er zullen geen nieuwe versies meer van uitkomen. Netscape4 onder MacOS is zo mogelijk nog slechter. Netscape6+, Mozilla en Safari zijn wel OK. Als iets onder een gecko browser onder linux of win32 werkt dan zal het ook onder MacOS werken. (postbank gto's uitgesloten) Dan heb je dus niet een mac nodig om te testen. Anders kan je altijd nog een MacOS emulator gebruiken.
De eisen die w3c stelt aan je tags vind ik soms ook wel erg ver gaan of gewoon overbodig. Om een heel klein voorbeeld te noemen de verplichte ALT tag voor een image. Leuk als het plaatje zin heeft / belangrijke content bevat maar niet als het bv een pixel-spacer voor een doorzichtig vlak in een geslice-te image is. Je moet dus iedere keer weer ALT="" intikken of pasten om te voldoen aan die standaard. Het gebrek aan zinnige ALT-tags kan problemen opleveren als je bv zit te browsen met Lynx (leve de BBS-tijd van vroeger) en geen wijs uit alle plaatjes zonder ALT of TITLE-beschrijving komt, maar een overvloed is ook niet prettig.
ALT tags zijn handig voor slecht zienden. Er zijn veel sitest die bij alle imgs alt="" gebruiken, dat is slecht. Ik zie liever sites die bij alle belangrijke imgs goede alt tags gebruiken, en verder niet. Een spacer moet volgens de standaard een alt tag hebben, maar dat is idd overbodig. Maar bedenk wel dat een spacer eigenlijk een dirty hack is.
Is er trouwens een volledig W3C-compliant wysiwyg editor? Dreamweaver gooit er vaak ook enorme meuk uit (ondanks de clean up functie) en met div's werkt het al helemaal niet lekker en ik ben het een beetje zat om iedere keer elke door DW uitgespuugde pagina met kladblok of editplus te wijzigen. Nou werk ik voor PHP pagina's alleen met editplus of kladblok, maar soms is het handig om even snel een layout te fabriceren met een wysiwyg programma en dan is het nog handiger als je daar weinig tot niets voor hoeft aan te passen.
DW2004 pretendeert beter om te gaan met CSS en cross browser validation, maar ik ben nog mijn kater aan het weghelpen van de eerste Studio MX. Die investering is volgens mij boekhoudkundig nog niet eens afgeschreven en het is een draak qua verbetering (DW/FW) en gebruiksvriendelijkheid (DW/FL/FW). Zal binnenkort maar eens een trial downloaden.
Pas op het moment dat de bekende wysiwyg editors volledig W3C-compliant gaan werken en ook het gebruik van deprecated tags zoals bv <font> tegengaan of zelfs in zijn geheel voorkomen, kom je in de richting. Tot die tijd blijven alle huis-tuin-en-keuken-webvrienden nog altijd onmogelijk gecodeerde pagina's stampen en is het voor webdesigners die betaald worden voor het op tijd afleveren van een op IE en/of Moz werkende website (en dus niet voor het hobbyen met w3c standaardjes) ook weer interessanter (met de nadruk op de laatste 'er').
Mozilla composer is een w3c compliant wysiwyg. Maar Dreamweaver is idd slecht kwa standaarden, maar stukken beter dan Frontpage. (Dreamweaver vindt ik sowiezo beter dan frontpage, en dat komt niet alleen omdat frontpage van ms is en stront-code maakt)
[
Voor 3% gewijzigd door
Verwijderd op 22-10-2003 16:08
]