Op woensdag 03 juli 2002 10:18 schreef odysseus het volgende:
De mogelijkheid om margins en page-breaks te regelen zit al in CSS2. De andere features die je wilt (header, footer, datum, etc.) komen in CSS3, zoals je
hier kunt lezen. Natuurlijk is er nog geen browser die dat ondersteunt, maar dan hoef je in de toekomst in ieder geval geen ActiveX meer te gebruiken

.
Dat klopt, je kunt in CSS page sizes in PT/PX opgeven maar dat neemt niet weg dat de browser ook meteen de url, printdatum en paginanummering weglaat. Momenteel is dit een leuk foefje, maar niet bruikbaar voor een klant die echte printerfunctionaliteiten wilt benutten in een browseromgeving.
Tegen de tijd dat CSS3 volgens W3C specs volledig is doorgevoerd zitten we al bij generatie nr. 8 van de browsers. Zelf text-to-speech is niet eens volledig doorgevoerd in CSS2, in nog geen enkele browser.
Helaas zijn die uitbreidingen niet volgens de W3C standaard, zeker in CSS hebben ze dat kunstje veelvuldig geflikt.
Bovendien, als je die extra's gebruikt dan betekent dat vaak dat het in oudere versies van IE ook niet meer werkt. Dus eigenlijk kun je het niet eens gebruiken.
Zucht, jij leest niet goed. Wijs mij de W3C specs aan voor deze uitbreidingen. Nee precies die zijn er niet. Al deze extra functies hebben 0,0 met W3C specs te maken.
Dit zijn gewoon extra's. En die extra's gebruik je in speciale toepassingen, en voor die speciale toepassingen kun je configuratie eisen stellen.
En dat MSIE veelvuldig CSS kunstjes heeft geflikt mag je mij aantonen. Er zitten nog wat bugs waaronder vertical alignment, maar dit kom je in elke browser tegen. Programmeurs zijn geen computers, en maken dus fouten.
Zelfde verhaal als hierboven voor deze quote
Toe te juichen, als ze dat netjes zouden doen. Via de W3C, waar ze notabene zelf zitting in hebben.
Je raakt daar de kern van de zaak. IMHO zijn het de webdevelopers/designers/whatevah die zich moeten inzetten voor browser-independance. Zij zijn het die uiteindelijk de websites maken, en die zouden moeten weten welk gedonder ze uiteindelijk ook zichzelf op de hals halen door vage IE-only shit uit de kast te gaan halen.
Ik vraag me af of je ueberhaupt aan je opdrachtgever probeert uit te leggen wat de voordelen zijn van pagina's volgens de specs.
Je hebt echt geen flauw benul hoe het er in de praktijk aan toe gaat he. Als je op je zolderkamer in FP2000 bezig bent prima. Maar ik ik word betaald door een baas, en indirect door de klant. Als de klant niet wil dat ik extra tijd besteed aan crossbrowser omdat hem dat teveel geld kost, prima. Dan ga ik echt niet dwarsliggen. Van mijn baas zal ik ook niet te horen krijgen "joh, doe toch maar gratis" die is wel gek. Dat zou hem bakken met geld kosten.
Zoals ik al eerder zei, het gedonder krijg je niet alleen door MSIE only features te gebruiken. Dit krijg je ook door renderfouten, js debugging en performance hits welke verschillen tussen de browsers op verschillende vlakken. Wil je deze optimaliseren dan zul je uitgebreid crossbrowser moeten scripten, en scripten kost dus 125 euro per uur aan de klant.
Overigens kan ik de voordelen wel uitleggen aan de klant, maar als ik hem duidelijk maak dat het aandeel Mozilla/Opera momenteel nog minder is dan de huidige 4% NS4 integratie dan zal hij niet aarzelen om mijn aanbod af te slaan. Dit soort personen denkt in cashflow, en zolang de integratie niet procentueel hoog genoeg is, zal hij/zij er ook niet aan verdienen, en er verlies op maken. Ik zei het al eerder, cadeautjes geven ze niet zo 123 weg.
Heel leuk voor intranet, voor internet betekent het alleen maar meer veiligheidslekken en ander gedonder, zoals we vaak genoeg hebben gezien.
Dit is het 20 kippen achter 1 kip aantokkel verhaal. Zolang je niet weet welke features ik gebruik, en op welke manier ik ze gebruik kun je niet oordelen over de veiligheid en stabiliteit van het door mijn gescripte geheel.
Om dan met zo'n typisch argument van de boekenplank te komen, vind ik persoonlijk nogal dom. Aan je argumenten te zien trek je conclusies waaruit blijkt dat je de klok hebt horen luiden maar niet weet waar de klepel hangt.
Doe eerst wat intensiever onderzoek naar de huidige exploits en/of bugs, en herzie dan je security standpunt.
edit:
Overigens geef ik CodeVision hierboven dik gelijk. Allemaal prachtig die CSS rules, maar het resultaat is vaak niet eens haalbaar zonder de oude HTML tags garde