Breedbeeld, wordt het ooit nog wat?

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:
  • 12.657 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JerNL
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-03 14:53

JerNL

I said goodday!

Danski schreef op maandag 05 maart 2007 @ 13:37:
[...]

Het valt me toch op dat er tegenwoordig veel meer breedbeeld wordt uitgezonden dan enkele jaren geleden. Breedbeeld is er toch wel in tegenwoordig dacht ik zo.
Welke NL zenders zenden dan breedbeeld uit?
volgens mij is het allemaal 4:3 met zwarte balken om 16:9 te imiteren

nothing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-06 11:51

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Yohost! schreef op maandag 05 maart 2007 @ 13:58:
Je zegt hier "dat het niet een signaal is dat over de antenne coax verstuurd wordt"
Hoe kan het dan dat hij hier wel omschakelt naar 16:9 ?
Het aantenne signaal gaat alleen echt omschakelen bij pal+, maar dat wordt in NL niet meer gebruikt. Analoge uitzendingen via de ether zijn gestopt en kabel aanbieders zijn te lui om de binnengekomen digitale content om te zetten naar pal+ wanneer ze het op de analoge kabel gooien.

Dat je TV overschakeld naar 16:9 komt gewoon omdat hij een berg zwart boven en onder in beeld ziet en dan inzoomt. Nadeel is dat je dan eigenlijk maar 432 van de 576 beeldlijnen gebruikt.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron
  • Laatst online: 21:38

Smarron

The bend

JerNL schreef op maandag 05 maart 2007 @ 13:58:
[...]

Ned1, 2 en 3 al een hele tijd. Talpa sinds 1 maart ook. Verder alle BBC kanalen en de Duitse zenders. Belgie is niet echt anamarph, maar zoom.

Uiteraard ligt het aan de programmering. Het journaal en studio sport wordt dan weer niet in breedbeeld uitgezonden. De commerciele zenders op Talpa na zenden idd gewoon 4:3 uit met balken.

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JerNL

JerNL

I said goodday!

Smarron schreef op maandag 05 maart 2007 @ 14:34:
[...]
Ned1, 2 en 3 al een hele tijd. Talpa sinds 1 maart ook. Verder alle BBC kanalen en de Duitse zenders. Belgie is niet echt anamarph, maar zoom.

Uiteraard ligt het aan de programmering. Het journaal en studio sport wordt dan weer niet in breedbeeld uitgezonden. De commerciele zenders op Talpa na zenden idd gewoon 4:3 uit met balken.
Als ik mijn lcd scherm op orgineel zet dan kiest hij altijd het beeld wat aangegeven wordt door de zender zeg maar, maar dan gaan bij mij alle NL zenders gewoon op 4:3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yohost!
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 25-06 11:37
Janoz schreef op maandag 05 maart 2007 @ 14:23:
[...]

Dat je TV overschakeld naar 16:9 komt gewoon omdat hij een berg zwart boven en onder in beeld ziet en dan inzoomt. Nadeel is dat je dan eigenlijk maar 432 van de 576 beeldlijnen gebruikt.
Dat is volgens mij niet helemaal waar, ik heb mijn TV namelijk niet op automatisch staan.
Als ik de TV op 4:3 zet blijft hij hier ook op staan.
Voor 1 maart bleef hij hier op talpa ook netjes op staan maar na 1 maart switched mijn tv om naar 16:9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

JerNL schreef op maandag 05 maart 2007 @ 13:58:
Ja, dat klopt, ze imiteren het zodat je je breedbeeldtv op ZOOM moet instellen. Echter was dat enkele jaren geleden nog niet zo.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JerNL

JerNL

I said goodday!

Danski schreef op maandag 05 maart 2007 @ 15:17:
[...]

Ja, dat klopt, ze imiteren het zodat je je breedbeeldtv op ZOOM moet instellen. Echter was dat enkele jaren geleden nog niet zo.
precies maar dat is toch eigenlijk slecht. daarmee wordt je kwaliteit nog slechter eigenlijk.
Hoe doen ze dat eigenlijk met die verhoudingen? dat kunnen ze alleen goedhouden als ze gaan croppen en snijden enzo toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:41
Michael Knight schreef op zaterdag 24 februari 2007 @ 19:10:
.UPC zendt allang geen PALplus-signaal meer over de kabel.
Ik geloof dat ze het nog wel doen bij de VRT en de Britten den Duitsers. Mijn TV haalt daar automatisch de balken weg, bij de andere zenders moet ik het zelf doen.

Intel Core i7 920 @ 3.6 / 4ghz, MSI X58 Pro-E, AMD Radeon HD 5870, 6GB DDR-3 1066

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yohan
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:39
Denizz schreef op maandag 05 maart 2007 @ 15:25:
[...]

Ik geloof dat ze het nog wel doen bij de VRT en de Britten den Duitsers. Mijn TV haalt daar automatisch de balken weg, bij de andere zenders moet ik het zelf doen.
Betere tv halen, mijn Philips corrigeert bij elke zender.

"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SIMPY.be
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 26-03 10:18
In België is de VRT praktisch steeds pal plus analoog en letterbox digitaal, waardoor je dus automatisch op breedbeeld komt. Alleen bij sommige tekenfilmprogramma's op ketnet gebeurt dit niet, en ook bij sommige sportuitzendingen (waarschijnlijk worden daar de beelden "gekocht").
Bij de commerciële is het 50/50 denk ik, maar daar kijk ik zelden naar.

Het enige dat ik erg jammer vind, dat is dat de meeste programma's (bvb het journaal) HD zijn opgenomen, maar dat ze zo niet worden gestuurd. Het zou leuk zijn mocht mijn DVB-T HD beelden kunnen trekken naar mijn beamer.

[ Voor 28% gewijzigd door SIMPY.be op 05-03-2007 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roynaldinho
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-05 17:00
Yohan schreef op maandag 05 maart 2007 @ 15:26:
[...]

Betere tv halen, mijn Philips corrigeert bij elke zender.
Nou mijn Loewe schakelt bij Tien (ik geef toe typte eerst Talpa) nog steeds niet automatisch naar PALplus....dus ligt er niet aan of je nou een betere tv hebt of niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

JerNL schreef op maandag 05 maart 2007 @ 14:56:
Als ik mijn lcd scherm op orgineel zet dan kiest hij altijd het beeld wat aangegeven wordt door de zender zeg maar, maar dan gaan bij mij alle NL zenders gewoon op 4:3
Ik heb we UPC Digital, wellicht maakt dat wel uit, want ik heb de genoemde zenders allemaal 16:9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:34

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Yohost! schreef op maandag 05 maart 2007 @ 13:58:
Je zegt hier "dat het niet een signaal is dat over de antenne coax verstuurd wordt"
Hoe kan het dan dat hij hier wel omschakelt naar 16:9 ?
Het kan op meerdere manieren..

Met zo`n puls (bv pin 8): switch naar breedbeeld/zoom
Via extra info in beeldlijn x: switch naar breedbeeld/zoom
ECHT breedbeelsignaal: PALplus

Die signalen kunnen volgens mij allemaal over een coaxkabel. Veel videorecorders nemen zelfs het extra beetje informatie op in beeldlijn x.
Janoz schreef op maandag 05 maart 2007 @ 14:23:
[...]

Het aantenne signaal gaat alleen echt omschakelen bij pal+, maar dat wordt in NL niet meer gebruikt. Analoge uitzendingen via de ether zijn gestopt en kabel aanbieders zijn te lui om de binnengekomen digitale content om te zetten naar pal+ wanneer ze het op de analoge kabel gooien.

Om om te schakelen kijkt je tv naar meer dan alleen die zwarte balken. In een van de beeldijnen zit de info voor de switch naar 16:9 op breedbeeldtv`s.
Er zijn nog genoeg zenders, waarbij mijn Philips niet omschakelt.

Btw, wel grappig; een van de verschillen tussen pal en palplus was destijds dat enorme geraster/waas/moire(?)-effect op jasjes van mensen. Je zag dan een enorm geflikker in de stof van het jasje... bij palplus was dat verholpen.
Als je via digitale tv kijkt naar een echte breedbeelduitzending, zie je een perfect jasje, terwijl je op de analoge kabel nog steeds dat geflikker ziet. Sinds vorige week zie ik dat verschil ook in de praktijk... leuk :)

[ Voor 42% gewijzigd door Michael Knight op 05-03-2007 16:30 ]

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Dat was vroeger met oudere, analoge TV's al ontstaan. Ik heb ook goed gelet op het verschil tussen digitale & analoge TV. Voornamelijk moet je een vrij nieuwe TV hebben wil je dat Moire-effect niet meer kunnen zien, maar het is nog steeds aanwezig met beide formaten (digitaal/analoog). Nu heb ik ook een TV van ongeveer 2 a 3 jaar oud (Sony Breedbeeld / 72CM / Vlakke beeldbuis) maar je zou toch zeggen dat dat verholpen moest zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JerNL

JerNL

I said goodday!

Smarron schreef op maandag 05 maart 2007 @ 16:24:
[...]
Ik heb we UPC Digital, wellicht maakt dat wel uit, want ik heb de genoemde zenders allemaal 16:9.
Ik heb ook UPC digital... Zal vanavond toch maar weer is gaan kijken dan... Haal dat ding wel half uur van stroom af. Miscchien is er weer een update die hij niet ophaalt.
Of heb je dit al lang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Michael Knight schreef op maandag 05 maart 2007 @ 16:26:
[...]

Het kan op meerdere manieren..

Met zo`n puls (bv pin 8): switch naar breedbeeld/zoom
Via extra info in beeldlijn x: switch naar breedbeeld/zoom
ECHT breedbeelsignaal: PALplus
beetje klok klepel. Palplus IS extra info in de 'zwarte' beeldlijnen. Daarnaast is pin 8 op de scart geen puls, maar geeft het spannings verschil gewoon aan of het doorgestuurde beeld anamorph of normaal is.Het levert dus echt breedbeeld op (alle beeldlijnen worden gebruikt).
Die signalen kunnen volgens mij allemaal over een coaxkabel. Veel videorecorders nemen zelfs het extra beetje informatie op in beeldlijn x.

[...]

Om om te schakelen kijkt je tv naar meer dan alleen die zwarte balken. In een van de beeldijnen zit de info voor de switch naar 16:9 op breedbeeldtv`s.
Wanneer via analoog een pal plus signaal wordt verstuurd kan de tv dat inderdaad zien en overschakelen naar ('echt') breedbeeld. In dit geval is er extra informatie beschikbaar waardoor het niet hetzelfde is als gewoon inzoomen. Dit signaal wordt (in nederland) eigenlijk nooit gebruikt.

Bij digitale televisie is Pal plus helemaal niet meer relevant.

@JerNL: Heb je in je decoder wel aangegeven dat je een breedbeeld tv hebt? Ik zie bij mensen vaak dat deze instelling nog op 3:4 staat. In dat geval is het de decoder zelf die de zwarte balken erbij verzint.

[ Voor 7% gewijzigd door Janoz op 05-03-2007 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yohost!
Wat ik me nu dan afvraag is waarom niet alle zenders die letterboxed formaat uitzenden dat breedbeeld/zoom signaal gewoon meesturen!
Talpa doet dat nu sinds 1 maart wel maar daarvoor niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JerNL

JerNL

I said goodday!

Janoz schreef op maandag 05 maart 2007 @ 16:42:
@JerNL: Heb je in je decoder wel aangegeven dat je een breedbeeld tv hebt? Ik zie bij mensen vaak dat deze instelling nog op 3:4 staat. In dat geval is het de decoder zelf die de zwarte balken erbij verzint.
Nee dat staat wel goed allemaal....
Ik zit nu alleen te denken op het inderdaad niet goed is bij talpa.

kijk alleen "de wedstrijden" op talpa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

JerNL schreef op maandag 05 maart 2007 @ 16:39:
[...]

Ik heb ook UPC digital... Zal vanavond toch maar weer is gaan kijken dan... Haal dat ding wel half uur van stroom af. Miscchien is er weer een update die hij niet ophaalt.
Of heb je dit al lang?
Al anderhalf jaar denk ik.

Btw, zet bij de instellingen van de decoder je TV eens op breedbeeld. Ik heb zo het idee dat je dat niet zo hebt ingesteld.

Hmm, controleer het toch maar voor de zekerheid. En kijk toch ook even naar de publieke zenders, er is er altijd wel 1 die een 16:9 uitzending heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JerNL

JerNL

I said goodday!

Ja ik ga vanavond als ik thuis kom wel is kijken hoe dat zit. Eerst even checken of mijn tv op echt weergeven staat en dan is kijken welke hij kiest bij welk net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:29
RTL gaat binnen een jaar alles in 16:9 uitsturen (of is dat hier al gepost?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 87302

wat is de toegevoegde waarde van letterboxed bij de belgen? ze leveren dan toch in een lagere resolutie? Mensen met 4:3 hebben dan sowieso balken en mensen met een breedbeeld hebben ook balken tenzij ze zoomen waardoor het beeld weer minder scherp is. Kan iemand dat toelichten wat dan het nut is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

Anoniem: 87302 schreef op maandag 05 maart 2007 @ 19:10:
wat is de toegevoegde waarde van letterboxed bij de belgen? ze leveren dan toch in een lagere resolutie? Mensen met 4:3 hebben dan sowieso balken en mensen met een breedbeeld hebben ook balken tenzij ze zoomen waardoor het beeld weer minder scherp is. Kan iemand dat toelichten wat dan het nut is?
Geen. Maar het zou kunnen dat het in Belgie zelf wellicht wel echt 16:9 is, maar hier het signaal niet wordt meegestuurd ?

Maar aan de andere kant, RTL4 doet net zo lekker mee. Zonde van het beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novah
  • Laatst online: 22-05 15:01
Yohost! schreef op maandag 05 maart 2007 @ 16:42:
Wat ik me nu dan afvraag is waarom niet alle zenders die letterboxed formaat uitzenden dat breedbeeld/zoom signaal gewoon meesturen!
Talpa doet dat nu sinds 1 maart wel maar daarvoor niet.
Zoals eerder aangegeven doet Talpa dat dus niet, mijn Samsung HDTV pakt het signaal ook niet als 16F16 (écht PALplus dus). Ned 1 t/m 3 zenden dit signaal uiteraard wel al mee. Misschien verschil per kabelprovider, hier Casema-signaal. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 38733

Vinnienerd schreef op maandag 05 maart 2007 @ 19:10:
RTL gaat binnen een jaar alles in 16:9 uitsturen (of is dat hier al gepost?)
"Binnen een jaar"? In eerste instantie zouden ze per 1-1 j.l. al in 16:9 gaan uitzenden, dat hebben ze uitgesteld naar 1-6-'07.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 38733

Novah schreef op maandag 05 maart 2007 @ 20:11:
[...]
Zoals eerder aangegeven doet Talpa dat dus niet, mijn Samsung HDTV pakt het signaal ook niet als 16F16 (écht PALplus dus). Ned 1 t/m 3 zenden dit signaal uiteraard wel al mee. Misschien verschil per kabelprovider, hier Casema-signaal. :)
Ligt dan aan Casema. Hier bij UPC is het echt anamorph breedbeeld. Wat Casema dan lijkt te doen is het analoge letterbox signaal omzetten naar digitaal, wat bij de Belgen ook gebeurd.

(en btw, het analoge Palplus bestaat al een poosje niet meer in NL ;) )

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 38733 op 05-03-2007 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScuL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-06 14:04
Anoniem: 38733 schreef op maandag 05 maart 2007 @ 20:25:
[...]

Ligt dan aan Casema. Hier bij UPC is het echt anamorph breedbeeld. Wat Casema dan lijkt te doen is het analoge letterbox signaal omzetten naar digitaal, wat bij de Belgen ook gebeurd.

(en btw, het analoge Palplus bestaat al een poosje niet meer in NL ;) )
Ik ben bang dat dit dan inderdaad het geval is.
Bij NED1/2/3 BBC1/2 en de Belgen schakelt mijn toestel automatisch naar Zoom-modus.. Bij Talpa gebeurt er helemaal niets (gewoon 4:3) :(

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JerNL

JerNL

I said goodday!

als ik ned3 aan zet met mijn tv op orgineel dan heb ik gewoon 4:3 verhouding. heb upc digital

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-06 13:17

SeatRider

Hips don't lie

Ik had via UPC digital (Rotterdam) op ned 1 anamorph, maar zonder wss signaal (dus moest zelf even platpersen). Het is wel duidelijk mooier, anamorph. Ook nog op 4 meter diagonaal :)

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Laatst online: 21:49

remco_k

een cassettebandje was genoeg

JerNL schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 21:55:
als ik ned3 aan zet met mijn tv op orgineel dan heb ik gewoon 4:3 verhouding. heb upc digital
Houd wel in je achterhoofd dat niet alle programma's in 16:9 worden gedaan. Bij Nederland 1,2,3 niet en bij Talpa ook niet.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schnumi
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

schnumi

Discothéque! Boom cha!

En dat je je mediabox goed insteld. Dus op de stand 16:9 in het menu.

"The more you take the less you feel, The less you know the more you believe, The more you have the more it takes today"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JerNL

JerNL

I said goodday!

schnumi schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 16:19:
En dat je je mediabox goed insteld. Dus op de stand 16:9 in het menu.
yep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-05 20:18

_Christiaan_

Master of SOG

Hmm over een paar weekjes gaat het dan eindelijk gebeuren, op RTL althans: breedbeeld. Ik zag vandaag opeens http://www.rtlbreedbeeld.nl op TV staan.

Op die site staat trouwens dat je bij de BBtv's vroeger zwarte balken links en rechts zou zien, maar onze Philips staat gewoon op automatische zoom, wat in mijn ogen ook een prima kijkervaring is. Af en toe is het alleen ff lastig als je onderaan wat ondertiteling mist, maar met de afstandsbediening kan je het beeld naar boven en beneden scrollen. Het mooie is ook dat je nooit het beeld hoeft in te stellen, want de TV detecteert automagisch zwarte balken.

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Pas op voor Philips breedbeeldtv's. Philips misleads en ze hebben geheime boodschappen in de zwarte balken als ik het me goed kan herinneren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelJewel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-06 11:35
_Christiaan_ schreef op zondag 20 mei 2007 @ 23:53:
Hmm over een paar weekjes gaat het dan eindelijk gebeuren, op RTL althans: breedbeeld. Ik zag vandaag opeens http://www.rtlbreedbeeld.nl op TV staan.
SBS gaat ook over, geloof ik. Nu nog de andere helft van de publieke programma's die nog niet in breedbeeld worden uitgezonden (Journaal etc.) en het begint erop te lijken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mysterieworld
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Verloren Video informatie, ik heb liever dvd in 4:6, dan heb je volledig frames, dus ook beter kwaliteit uit eindelijk.
Het moet toch ergens weg gehaalt worden bij breedbeeld?
ikmattie schreef op dinsdag 25 juni 2002 @ 22:43:
Ik heb breedbeeld, en daar ben ik blij om. Ik zie, vooral de laatste paar weken, steeds meer programma's op tv die in breedbeeld uitgezonden worden, dus niet dat lauwe van de commercielen om de ondertiteling en hun logo in de zwarte balken te zetten (irritant, want dan pakt hij juist geen breedbeeld) maar ECHT breedbeeld. Volgens mij zal het niet lang meer duren voordat het gros van de programma's in breedbeeld wordt uitgezonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Damn. Goed nieuws (eindelijk).

Dat gerek van 4:3 naar een Breedbeeldformaat (16:9) is niets. Je zult de lijnen altijd blijven zien. Het beeld wordt dan als het ware "uitgerekt", mooi is anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

Nog 10 dagen wachten en de commerciele zenders zouden over moeten gaan, ben benieuwd!

Wanneer gaan ze trouwens 5.1 geluid uitzenden? Of is dat ook weer een 5-jaren plan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:25
Als ik die site zo bekijk lijkt het alsof het gewoon letterboxed uitzendingen worden, anamorph is enkel behouden voor de satelliet. Ik dacht dat alles juist anamorph zou worden. Mijn ouwe trouwe 4:3 tv is kapot en werkt enkel nog met de 16:9 functie, wat heel mooi uit zou komen dan

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

De bronnen spreken elkaar nogal tegen idd...

Volgens mij zou het zo moeten zijn:

Analoog: letterboxed met wss-puls voor breedbeeldtv`s.
Digitaal: Anamorph (en voor de 4:3 tv`s maakt de tuner mooie balkes boven en onder).

Uiteraard zal het helemaal gaan afhangen van de 'provider' en wat die doorstuurt naar de tv`s :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ShittyOldMan schreef op maandag 21 mei 2007 @ 01:30:
Als ik die site zo bekijk lijkt het alsof het gewoon letterboxed uitzendingen worden, anamorph is enkel behouden voor de satelliet. Ik dacht dat alles juist anamorph zou worden. Mijn ouwe trouwe 4:3 tv is kapot en werkt enkel nog met de 16:9 functie, wat heel mooi uit zou komen dan
Letterboxed zou je echt niet als breedbeeld mogen aanduiden. Lijkt me 'misleading'....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

Zenden ze nu al niet letterboxed uit dan ?

Ik zie veel programma's/films met het logo en de ondertiteling binnen de balken. Als je zelf zoomt, mis je ook niks van de ondertiteling. Het zoomen ziet er alleen niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelJewel
Smarron schreef op maandag 21 mei 2007 @ 00:57:
Nog 10 dagen wachten en de commerciele zenders zouden over moeten gaan, ben benieuwd!

Wanneer gaan ze trouwens 5.1 geluid uitzenden? Of is dat ook weer een 5-jaren plan ?
Ben benieuwd.
De Duitse zenders zenden het meeste al in Dolby Digital 2.0 of 5.1 uit (heb digitale tv). Erg gaaf bij films. Maar goed, dat zal in Nederland wel weer een aantal jaren duren .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yohan
Michael Knight schreef op maandag 21 mei 2007 @ 01:34:

Analoog: letterboxed met wss-puls voor breedbeeldtv`s.
Digitaal: Anamorph (en voor de 4:3 tv`s maakt de tuner mooie balkes boven en onder).
Die WSS-pulse is wel handig; CANVAS heeft dat bijv. ook. Tien (Talpa) weer niet, waardoor het soms een tijdje duurt voordat je TV overschakelt op beeldvullend 16:9. Zonde.

"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koen
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
RoelJewel schreef op maandag 21 mei 2007 @ 09:28:
[...]

Ben benieuwd.
De Duitse zenders zenden het meeste al in Dolby Digital 2.0 of 5.1 uit (heb digitale tv). Erg gaaf bij films. Maar goed, dat zal in Nederland wel weer een aantal jaren duren .....
Helaas moeten Duitsers alles nasynchroniseren, dus dan kun je wel digitaal geluid hebben, het blijft Duits :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Hè, ik dacht toch dat RTL anamorf breedbeeld zou gaan uitzenden. Volgens Wikipedia wel iig.
Gelijktijdig met de ingang bij de reclames zal RTL Nederland per 1 juni 2007 ook al haar programma's in anamorf breedbeeld uit te zenden. Hiermee worden RTL 4, RTL 5 en RTL 7 volledige breedbeeldzenders. RTL koos hiervoor omdat nu meer dan 50% van alle TV ontvangers in de Nederlandse huishoudens een breedbeeldtoestel is.
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Breedbeeld_%28televisie%29

Dat betekent toch dat de 4:3 kijker beeldinfo zal missen links en rechts?

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Goed dat RTL nu echt anamorf breedbeeld gaat uitzenden. Vraag me wel af hoe ze het gaan doen met de ondertiteling. Vaak zie je dat 4:3 bezitters gaan miepen dat de lettertjes te klein zijn. Op Canvas hebben ze daarom bij breedbeelduitzendingen ondertiteling in KOEIELETTERS 8)7

Beter gaan we ondertitelling eindelijk eens via teletekst uitzenden in plaats van opdringen in het beeld. Geef mensen gewoon de keuze of ze ondertitels in beeld willen. Bovendien schaalt het teletekstlettergrootte automatisch mee met de omvang van het scherm. Probleem opgelost. Maarja, krijg je vast weer gezeur van die 1% die nog een toestel heeft zonder teletekst.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yohan
ari3 schreef op maandag 21 mei 2007 @ 11:04:
Goed dat RTL nu echt anamorf breedbeeld gaat uitzenden. Vraag me wel af hoe ze het gaan doen met de ondertiteling. Vaak zie je dat 4:3 bezitters gaan miepen dat de lettertjes te klein zijn. Op Canvas hebben ze daarom bij breedbeelduitzendingen ondertiteling in KOEIELETTERS 8)7

Beter gaan we ondertitelling eindelijk eens via teletekst uitzenden in plaats van opdringen in het beeld. Geef mensen gewoon de keuze of ze ondertitels in beeld willen. Bovendien schaalt het teletekstlettergrootte automatisch mee met de omvang van het scherm. Probleem opgelost. Maarja, krijg je vast weer gezeur van die 1% die nog een toestel heeft zonder teletekst.
Asjeblieft niet :o Krijg je alsnog zwarte (tt-)balken te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

ari3 schreef op maandag 21 mei 2007 @ 11:04:

[knip]
De vraag is of het echt amorf wordt. Het is wel aangekondigd, maar ik moet nog maar zien of het echt gaat gebeuren. Het kan zijn dat de kabelexploitant het weer naar letterbox gooit ofzo. Of dat RTL zelf z'n belovingen niet waarmaakt en gewoon letterbox gaat uitzenden (en daarbij pronken met "wij zenden breedbeeld uit").

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yohan
_Christiaan_ schreef op maandag 21 mei 2007 @ 12:13:
[...]

De vraag is of het echt amorf wordt. Het is wel aangekondigd, maar ik moet nog maar zien of het echt gaat gebeuren. Het kan zijn dat de kabelexploitant het weer naar letterbox gooit ofzo. Of dat RTL zelf z'n belovingen niet waarmaakt en gewoon letterbox gaat uitzenden (en daarbij pronken met "wij zenden breedbeeld uit").
Kán anamorf überhaupt via de analoge kabel? Ik heb dat tot nu toe nog bij geen enkele zender gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Yohan schreef op maandag 21 mei 2007 @ 12:21:
[...]

Kán anamorf überhaupt via de analoge kabel? Ik heb dat tot nu toe nog bij geen enkele zender gezien.
De publieke omroep zendt anamorphe uit, tenminste, alles wat ik kijk met Antoinette Hertsenberg is anamorph. Maar misschien is dat op haar eigen verzoek, zo lijkt ze lekker slank :)

[ Voor 10% gewijzigd door SeatRider op 21-05-2007 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irminsul
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-11-2024
[...]

Voor zover kan anamorf niet via de analoge kabel hoor. Alleen digitaal. Het heeft volgens mij te maken met een scart pin.

Maar ook ik vind de berichtgeving van RTL vrij vaag, Talpa was destijds veel duidelijker 'wij gaan anamorf uitzenden'. Maar RTL heeft het alleen over 'in breedbeeld' en 'wss pulse'.

Maar ik neem wel aan dat het anamorf gaat worden aangezien 'Dancing with the stars' nu met zwarte balken wordt uitgezonden, letterboxed dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

[...]

En of dat kan. Kijk vanavond eens naar Kassa op NL1, of morgen naar Opgelicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yohost!
Yohan schreef op maandag 21 mei 2007 @ 09:32:
[...]

Die WSS-pulse is wel handig; CANVAS heeft dat bijv. ook. Tien (Talpa) weer niet, waardoor het soms een tijdje duurt voordat je TV overschakelt op beeldvullend 16:9. Zonde.
Tien heeft dat volgens mij wel hoor (vanaf 1 maart).
Het is uiteraard afhankelijk van je provider of je dit signaal wel door krijgt.

Sinds 1 maart springt mijn TV netjes over naar 16:9 zoom.
Maar als je even wat terug leest zijn er ook mensen waarbij dit niet het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yohan
SeatRider schreef op maandag 21 mei 2007 @ 14:47:
[...]

Vanavond eens testen bij Radar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

Yohost! schreef op maandag 21 mei 2007 @ 14:57:
[...]

Tien heeft dat volgens mij wel hoor (vanaf 1 maart).
Het is uiteraard afhankelijk van je provider of je dit signaal wel door krijgt.

Sinds 1 maart springt mijn TV netjes over naar 16:9 zoom.
Maar als je even wat terug leest zijn er ook mensen waarbij dit niet het geval is.
Talpa heeft het wel, maar de kwaliteit is echt belabberd. 1 grote wazigheid. Ze kunnen heel wat leren van de kwaliteit van de publieke omroepen. Ik heb UPC-D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yohost!
SeatRider schreef op maandag 21 mei 2007 @ 14:47:
[...]

Lijkt me niet dat dat anamorf breedbeeld is hoor.
Beetje ongemakkelijk voor mensen met een 4:3 toestel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOne
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Yohost! schreef op maandag 21 mei 2007 @ 15:23:
[...]

Dat is het hele probleem he, de omroepen blijven maar wachten en durven mensen geen anamorf voor te schotelen...

Hoop dat ze het gewoon doen.

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Hoe herken je eigenlijk een anamorf beeld? Als ik m'n TV op 4:3 zet, zie ik altijd de pillarbox balken. Maar de letterbox-balken verschillen in dikte. Meestal ontbreken die horizontale balken: dat is dus gewoon 4:3 beeld. Af en toe zie je dikke horizontale balken, dat is dan 16:9 denk ik. Maar soms zie ik een soort fotolijstje met vrij dunne horizontale zwarte balken. Wat is dat dan?

Oja, en is BBC anamorf op de analoge kabel?

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Bij een anamorph signaal zijn geen zwarte balken. Het is gewoon beeldvullend. Als je een anamorph signaal echter op een 3:4 tv bekijkt dan is iedereen extreem aan het sonja bakkeren ;).

Die dunne zwarte balken van de bbc en bv ook discovery is een soort tussenformaat. 3:4 kleinere balken boven en onder en 16:9 kleinere balken aan de zijkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Maar zijn er dan echt mensen die TV kijken met dikke vette verticale balken :? :P Dat kan ik me echt niet voorstellen. Dan kan je imo beter je BBtv een beetje zoomen en rekken tot je helemaal geen balken meer ziet. Zo doen we het hier ook (automatisch ofzo) en afgezien van wat gescroll naar boven/beneden werkt het perfect.

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yohan
Janoz schreef op maandag 21 mei 2007 @ 15:34:
Bij een anamorph signaal zijn geen zwarte balken. Het is gewoon beeldvullend. Als je een anamorph signaal echter op een 3:4 tv bekijkt dan is iedereen extreem aan het sonja bakkeren ;).
Dan is er dus geen enkele zender die (analoog) Anamorph uitzendt. Op onze 4:3-tv zijn bij breedbeelduitzendingen gewoon zwarte balken te zien, en op onze 16:9-tv zijn de uitzendingen beeldvullend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Yohost! schreef op maandag 21 mei 2007 @ 15:23:
[...]

Ja je kunt nu eenmaal niet iedereen tevreden houden. De vraag is of je iemand wil duperen die 10+ jaar geleden een CRT tv kocht, of de consumenten die de afgelopen jaren 16:9 apparatuur hebben ingeslagen.

Daarbij had mijn hele oude Sony 72cm tv 10 jaar geleden al een functie om het beeld samen te persen, speciaal voor anamorphe signalen. Zijn tijd ver vooruit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yohost!
Daar hebben ze dus PalPLUS voor uitgevonden.
Maar daar wordt om wat voor redenen dan ook geen gebruik van gemaakt in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Janoz schreef op maandag 21 mei 2007 @ 15:34:

Die dunne zwarte balken van de bbc en bv ook discovery is een soort tussenformaat. 3:4 kleinere balken boven en onder en 16:9 kleinere balken aan de zijkant.
Inderdaad,14:9 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

_Christiaan_ schreef op maandag 21 mei 2007 @ 15:40:
Maar zijn er dan echt mensen die TV kijken met dikke vette verticale balken :? :P Dat kan ik me echt niet voorstellen. Dan kan je imo beter je BBtv een beetje zoomen en rekken tot je helemaal geen balken meer ziet. Zo doen we het hier ook (automatisch ofzo) en afgezien van wat gescroll naar boven/beneden werkt het perfect.
Ach, zo kan ik me niet voorstellen dat iemand naar een ingezoomed beeld wil kijken waarbij de onder en bovenkant mist (zie je het voorhoofd van mensen afgeknipt worden), of waarbij alles uitgerekt is (iedereen een stuk dikker of fietsen met ovale wielen), of, en dat vind ik de ergste van allemaal, waarbij een bepaald zoompatroon is gebruikt waarbij de zijkanten verder uitgerekt zijn dan het midden. Krijg je van die psychedelische reclameborden wanneer er tijdens een voetbal wedstrijd een pass naar voren gegeven wordt en heeft een nieuwslezer bij het journaal zijn ene schouder breder dan zijn andere (of zijn hoofd niet midden op zijn lijf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkamp
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21-03 19:34
_Christiaan_ schreef op maandag 21 mei 2007 @ 15:40:
Maar zijn er dan echt mensen die TV kijken met dikke vette verticale balken.
Ik dus. 4:3 is als 4:3 bedoeld en niet als 4:3 in 16:9. Ik kan daar niet aan wennen. Heb al 12 jaar een breedbeeld (die gelukkig geen beeldverbeteraars heeft die averrechts werken) en het bevalt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Ik heb eigenlijk geen idee hoe dat bij ons gezoomd is. Er wordt een substantieel deel boven en onder afgesnoept, maar ik kan er zeker mee leven. Ik zie meestal wel een half logootje in de hoek enzo en halve ondertiteling, maar daarom kan ik scrollen. Echter geen last van zwaarlijvige mensen op TV.

Oja het lijkt erop dat RTL echt anamorf gaat uitzenden, gezien de servicepagina van http://www.rtlbreedbeeld.nl/:
Vanaf 1 juni zenden RTL 4, RTL 5 en RTL 7 in breedbeeld uit. Dit heeft ook gevolg voor het aanleveren van commercials door klanten. Vanaf 1 juni 2007 zal RTL nieuwe commercials uitzenden in het formaat 16:9 Full Height Anamorphic. 16F16 is dus de nieuwe aanlevernorm.
Dus commericals zijn straks anamorf, hopelijk de rest ook.

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yohost!
Via digitale bron ja.
Reken maar niet op anamorf via analoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 169304

jij kiest er dus voor om boven en onder een stuk van je beeld af te snijden. Als je dit niet wilt maar wel uitrekt tot 16:9 dan krijg je dus die uitgerekte beelden.
Ikzelf snap echt niet hoe je zo tv kunt kijken, waarom zou je 4:3 niet gewoon als 4:3 bekijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Nou ja, ik zie na een paar maanden brede mensen kijken niet echt verschil meer. Soms denk ik nog wel van "WTF die is dik!" ;)

Nu is mijn TV niet zo geavanceerd, dus ik moet alles met het handje doen. Er is een knop op de afstandsbediening die ik voor iedere zender weer een paar keer moet indrukken en daar heb ik gewoon geen zin in. Bij mij is dus alles breed wanneer er geen signaal wordt meegestuurd.

Ik snap dus niet waarom iedereen per se 4:3 beeld in 4:3 moet bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Yohost! schreef op maandag 21 mei 2007 @ 16:27:
Via digitale bron ja.
Reken maar niet op anamorf via analoog.
Oja... vergeten.
Anoniem: 169304 schreef op maandag 21 mei 2007 @ 16:28:
jij kiest er dus voor om boven en onder een stuk van je beeld af te snijden. Als je dit niet wilt maar wel uitrekt tot 16:9 dan krijg je dus die uitgerekte beelden.
Ikzelf snap echt niet hoe je zo tv kunt kijken, waarom zou je 4:3 niet gewoon als 4:3 bekijken?
Ik wil dus wel boven en onder snijden :) Uitgerekt beeld vind ik walgelijk en ik wil wel groot beeld, dus dan maar snijden. De TV detecteert automatisch zwarte balken, dus je hoeft nooit iets in te stellen. Echt heel mooi systeem en aan dat snijden ben je zo gewend.

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-06 11:15

LauPro

Prof Mierenneuke®

Het staat vrij duidelijk op de site lijkt me:
Ik kijk TV via de satelliet. Moet ik iets aanpassen?
RTL zendt anamorf uit over de satelliet. Echter uw ontvanger schakelt automatisch over in de goede stand. U hoeft dus zelf niets in te stellen.
Dat impliceert dat de 'normale' uitzendingen dus niet-anamorf zullen zijn.

Vanuit technisch oogpunt is het beter dat er gewoon voor 1 standaard wordt gekozen, alleen praktisch niet. Want 16:9 anamorf op 4:3 ziet er gewoon niet uit. Er zal vast wel een of ander obscuur standaardje zijn die daar weer een oplossing voor heeft maar zo is de huidige standaard iig niet bedacht.

Dat men het via een digitale bron wel doet is meer omdat de meeste mensen die al digitaal kijken, ook wel een breedbeeldtv hebben.

Dus ja, het blijft huilen met de pet op, misschien het beste om maar direct die schotel te halen.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

_Christiaan_ schreef op maandag 21 mei 2007 @ 17:14:
Ik wil dus wel boven en onder snijden :) Uitgerekt beeld vind ik walgelijk en ik wil wel groot beeld, dus dan maar snijden. De TV detecteert automatisch zwarte balken, dus je hoeft nooit iets in te stellen. Echt heel mooi systeem en aan dat snijden ben je zo gewend.
Ik snij zeker niet. Ik wil geen vervormde lichamen zien. En bovendien. 4:3 uitzendingen vind ik de moeite niet eens waard om te gaan zoomen. Je verliest imho teveel boven en onder. Zijn toch alleen standaard programma's en series.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koen
  • Niet online
RTL NIEUWS VANAF 1 AUGUSTUS IN BREEDBEELD
De RTL Nieuws-organisatie, waaronder de programma's RTL Nieuws, Editie NL, 4 in het land en RTL Z vallen, blijft voorlopig nog op het huidige beeldformaat uitzenden. Dit heeft Marc Schreuder, adjunct-hoofdredacteur van de RTL Nieuws-organisatie, tegenover AHRN gezegd. RTL 4, RTL 5 en RTL 7 schakelen op 1 juni volledig over op breedbeeld. RTL Nieuws gaat dus niet mee, maar zal pas in Augustus overgaan. Dit betekend dat de nieuwe vormgeving van RTL Nieuws ook uitgesteld is naar augustus. Voorlopig blijft alles gewoon zoals het nu is. Vorige maand werd al bekend dat RTL aan het kijken is naar aanpassingen. "Je kunt je voorbereiden op aanpassingen in het leaderpakket en het decor", zei Schreuder half april. Wat de precieze aanpassingen zullen zijn is nog niet bekend.

Bron: www.ahrn.nl
:{

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelJewel
Ongelooflijk :N. Breedbeeld bestaat ook pas een jaar of tien, dus heel logisch van de RTL om met nieuws etc. pas een paar maanden later over te stappen .... :N.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yohan
Onvoorstelbaar. Dit project en de overgangsdatum staan al zeker een jaar vast; en dan kunnen ze nog niet op tijd de leaders aanpassen. Triest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-04-2024

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

_Christiaan_ schreef op maandag 21 mei 2007 @ 17:14:
[...]
Smarron schreef op maandag 21 mei 2007 @ 17:38:
[...]
Ik snij zeker niet. Ik wil geen vervormde lichamen zien. En bovendien. 4:3 uitzendingen vind ik de moeite niet eens waard om te gaan zoomen. Je verliest imho teveel boven en onder. Zijn toch alleen standaard programma's en series.
Ik heb de Sony KDL-40X2000 en daar kan ik op verschillende manieren een 4:3 uitzending "breedbeeld" bekijken:

1) wide: gewoon uitrekken, dat ziet er niet uit bij niet anamorfe 4:3 uitzendingen
2) zoom: zo ver ingezoomd dat boven- en onderkant weggesneden is, zonder zwarte balken anywhere. Alleen geschikt voor letterboxed 4:3 uitzendingen
3) 14:9: te vergelijken met zoom, maar dan minder ver ingezoomd. Nog kleine zwarte balken aan linker en rechterkant zichtbaar. Te gebruiken als er nog ondertiteling wegvalt bij een gezoomde 4:3 letterboxed uitzending
4) Smart: is te vergelijken met 14:9, maar dan wordt het beeld aan de zijkanten iets gerekt, waardoor de zwarte zijbalken wegvallen. Het midden van het beeld wordt echter met rust gelaten zodat het "rekeffect beperkt blijft (valt dan meestal niet op).

Meestal bekijk ik 4:3 uitzendingen dus in "Smart". Letterboxed 4:3 uitzendingen (zonder ondertitelingen of met ondertitelingen in het beeld zelf) bekijk ik in "Zoom". Wanneer de ondertiteling wegvalt (dooordat het in de zwarte "onderbalk" zit) dan bekijk ik die uitzendingen in "Smart". Wanneer ik het rekeffect toch op de één of andere manier te veel vind opvallen dan zou ik "14:9" kunnen kiezen, maar dat doe ik zelden...

Klinkt ingewikkeld, maar het is met 1 druk op de knop gedaan...

[ Voor 15% gewijzigd door The_Sukkel op 26-05-2007 16:16 ]

Ooit was dit heel stoer: PIII-800, 512 MB, Asus V7100/T(geforce2MX 32 MB), IBM DTLA 30 GB 7200 rpm, Maxtor Diamondmax 40 GB 5400 rpm, Plextor 121032, Terratec Xfire 1024, AOpen DVD 1040 Slot-in, Asus CUV4X, iiYama Vision Master Pro 450

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Yohan schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 16:10:
Onvoorstelbaar. Dit project en de overgangsdatum staan al zeker een jaar vast; en dan kunnen ze nog niet op tijd de leaders aanpassen. Triest.
Waaschijnlijk moeten ze ook het decor links en rechts wat uitbouwen in augustus en wordt het weer uitgesteld :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

The_Sukkel schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 16:12:
stretch verhaal ...

Klinkt ingewikkeld, maar het is met 1 druk op de knop gedaan...
Zeker niet ingewikkeld. :) Deze instellingen had ik al op mijn 82cm CRT breedbeeld van Sony en exact dezelfde opties weer op mijn LG plasma. Alleen met letterboxed-uitzendingen kies is weleens voor zoom. Verder laat ik alle uitzendingen op original staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digital-DNA
  • Laatst online: 20-06 10:45

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

[b][message=28074342,noline]LauPro schreef op maandag 21 mei 2007 @

Vanuit technisch oogpunt is het beter dat er gewoon voor 1 standaard wordt gekozen, alleen praktisch niet. Want 16:9 anamorf op 4:3 ziet er gewoon niet uit. Er zal vast wel een of ander obscuur standaardje zijn die daar weer een oplossing voor heeft maar zo is de huidige standaard iig niet bedacht.

Dat men het via een digitale bron wel doet is meer omdat de meeste mensen die al digitaal kijken, ook wel een breedbeeldtv hebben.
De reden dat er via digitale tv door sommige zenders wel anamorphic wordt doorgestuurd is omdat de digitale ontvanger zelf in staat is dit signaal weer om te zetten naar letterbox of te zoomen en dus weer geschikt te maken voor 4:3 tv's.

Veel 4:3 CRT tv's hebben bovendien een 16:9-functie, dat wil zeggen dat de electronenbundel simpelweg geconcentreerd wordt waardoor je (welliswaar met balken) gewoon met anamorphic kwaliteit kan kijken, ook krijg je dan wat helderder beeld.

Helaas kan mijn dikke philips 100hz dat toevallig net niet, ook niet via het servicemenu... :( ik kijk dus nog letterbox op digi-tv.

www.nintendocasemods.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EraZor
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-06 13:44

EraZor

Don't mention the war

The_Sukkel schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 16:12:
[...]

[...]

Ik heb de Sony KDL-40X2000 en daar kan ik op verschillende manieren een 4:3 uitzending "breedbeeld" bekijken:

1) wide: gewoon uitrekken, dat ziet er niet uit bij niet anamorfe 4:3 uitzendingen
2) blabla
Uitrekken wil je toch JUIST bij anamorf? :? Of bedoel je normaal 4:3? Anamorf is toch breedbeeld dat 'in elkaar gedrukt wordt' tot 4:3

[ Voor 10% gewijzigd door EraZor op 30-05-2007 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

EraZor schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 10:29:
[...]

Uitrekken wil je toch JUIST bij anamorf? :? Of bedoel je normaal 4:3? Anamorf is toch breedbeeld dat 'in elkaar gedrukt wordt' tot 4:3
Nee, anamorf is 4:3 dat je in elkaar kunt drukken tot breedbeeld. Dezelfde hoeveelheid beeldlijnen (576) wordt gebruikt voor breedbeeld, met scherper beeld tot gevolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:52

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

EraZor, SeatRider: jullie bedoelen allebei hetzelfde, het is maar van welke kant je het bekijkt :). Een 4:3 TV moet het beeld verticaal indrukken om anamorph in goede verhouding weer te geven. Een 16:9 TV moet het juist horizontaal uitrekken (tov het standaard 4:3 formaat met balken links en rechts).

Bij een anamorph beeld zijn de pixels horizontaal langer dan verticaal - je zou dus kunnen stellen dat er in horizontale meer informatie wordt gestopt dan er pixels zijn, waardoor het beeld als het ware horizontaal wordt ingedrukt.

[ Voor 5% gewijzigd door .oisyn op 30-05-2007 11:30 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yohan
National Geographic is sinds vandaag zogenaamd ook overgegaan in breedbeeld. De beeldverhouding is nu ongeveer 3:4, dus een extra-smalle vorm van 4:3, met een volledig verkeerd gepositioneerd logo en ondertiteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

National Geographic ziet er niet uit... tenminste in Nijmegen via UPC.

Het is geen 4:3 en het is ook geen 16:9. Op de 4:3 beneden is 1/3 van het beeld gevuld met zwarte balken aan de zijkant, ondertiteling in het midden en idd een vaag logo..

Zelfs met zoom kun je daar niks van bakken :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Michael Knight schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 18:29:

en dat is een van de twee HD zenders ha ha ha. Weten niet eens het verschil tussen 4:3 en 16:9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-04-2024

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

In plaats van "zoom" moet je toch "wide" (of stretch) gebruiken.
Mijn Sony KDL-40X2000 doet dat automatisch.

Steeds meer zenders sturen hun breedbeeldsignaal nu anamorf door via de UPC box.
Dus als ik het op 4:3 bekijk, dan is de boel samengeknepen, maar in wide weer normaal.

Dat geeft een veel beter beeld dan letterboxed breedbeeld signaal.

Ooit was dit heel stoer: PIII-800, 512 MB, Asus V7100/T(geforce2MX 32 MB), IBM DTLA 30 GB 7200 rpm, Maxtor Diamondmax 40 GB 5400 rpm, Plextor 121032, Terratec Xfire 1024, AOpen DVD 1040 Slot-in, Asus CUV4X, iiYama Vision Master Pro 450

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RRX
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-05 15:34

RRX

@life-

Vandaag is het 1 juni toch? bij mij nog geen 100% breedbeeld hoor op RTL.... stelletje luizenbossen :P

mijn T.net systeemspecspagina

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

100% werd ook niet beweerd door hun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koen
  • Niet online
de reclames wel hoor (en da's toch 30% van de zendtijd :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yohan
Alleen de reclames en de belspellen zijn in breedbeeld _O-

SBS daarentegen (die niets had aangekondigd verder) heeft vanaf vandaag de hele programmering keurig omgezet in breedbeeld (dus ook HartVanNL, Shownieuws etc.) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:53

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

RRX schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 19:04:
Vandaag is het 1 juni toch? bij mij nog geen 100% breedbeeld hoor op RTL.... stelletje luizenbossen :P
Zit net even te zappen. Inderdaad, niets op breedbeeld :( Stelletje prutz0rs... Veel beloven, niets doen.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

The_Sukkel schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 19:01:
In plaats van "zoom" moet je toch "wide" (of stretch) gebruiken.
Mijn Sony KDL-40X2000 doet dat automatisch.

Steeds meer zenders sturen hun breedbeeldsignaal nu anamorf door via de UPC box.
Dus als ik het op 4:3 bekijk, dan is de boel samengeknepen, maar in wide weer normaal.

Dat geeft een veel beter beeld dan letterboxed breedbeeld signaal.
Dan komt National Geographic nu ook Anamorf over de ANALOGE kabel in Nijmegen... 8)7 geen grap...beeld is helemaal ingedrukt op de 4:3 tv beneden...en op mijn eigen breedbeeld ziet het er perfect uit, met ietwat verkeerd geplaatste ondertitels..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Michael Knight schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 18:29:

Het is geen 4:3 en het is ook geen 16:9. Op de 4:3 beneden is 1/3 van het beeld gevuld met zwarte balken aan de zijkant, ondertiteling in het midden en idd een vaag logo..

Hier ook niet (Veenendaal, digitaal). Het beeld wordt wel als 16:9 herkend, maar is gewoon 4:3 (ofwel 16:9 met zwarte vlakken links en rechts). Zonde.....

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RRX
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-05 15:34

RRX

@life-

Smarron schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 19:09:
100% werd ook niet beweerd door hun.
Met ingang van 1 juni 2007 zendt the family of stations RTL 4, RTL 5 en RTL 7, net als de overige commerciële stations, volledig in breedbeeld uit. Vanaf die datum worden zowel de programma’s als de reclameblokken in breedbeeld (16:9 formaat) uitgezonden. Op dit moment is dat nog 4:3. Uit onderzoek is gebleken dat meer dan 50% van de Nederlandse huishoudens beschikt over een breedbeeldtelevisie.
http://www.rtl.nl/service/rtlbreedbeeld/breedbeeld/

Volledig vat ik toch op als 100%

mijn T.net systeemspecspagina

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Laatst online: 21:49

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Volgende keer ook iets verder lezen:
...
Bij oudere programma’s die niet in breedbeeld zijn opgenomen maar in het oude 4:3 formaat (bijvoorbeeld 'The A-team') ziet u aan de linker en rechterkant een zwarte balk. Bij breedbeelduitzendingen schakelt uw toestel zelf automatisch over naar vol breedbeeld omdat RTL hiervoor een puls (WSS) meestuurt in het signaal.
En zo doen ze het godzijdank(!) ook...
Alle 4:3 materiaal word gewoon in 4:3 uitgezonden, en al het 16:9 materiaal netjes in 16:9.
Alleen (zoals al eerder gezegd) het nieuws en editie NL nog niet in 16:9.
SBS 6 daarintegen doet HartvanNL inderdaad wel in 16:9 -- en ook netjes 4:3 materiaal in 4:3 uitzenden. _/-\o_

Ik heb trouwens naast satelliet tv ook nog kabel (analoog, Casema)...
Daar ook even naar een 16:9 uitzending gekeken... Dat is effe om te :r
16:9 it is... maar het ziet er niet uit!
Analoge kabelkijkers gaan er niet echt op vooruit.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Bij oudere programma’s die niet in breedbeeld zijn opgenomen maar in het oude 4:3 formaat (bijvoorbeeld 'The A-team') ziet u aan de linker en rechterkant een zwarte balk.
Da's nou weer jammer. Ik heb liever dat ze dat dan gewoon in 4:3 uitzenden zodat m'n tv er zelf via een smart-zoom 16:9 van kan maken. Want van een 16:9 met zwarte balken links en rechts kan m'n tv niets maken. En om nu weer zover in te zoomen dat het beeldvullend wordt is ook weer zo iets, dan mis je stukken van de boven en onderkant. Wat is er nou zo moeilijk om gewoon wel of geen WSS puls mee te sturen bij 16:9??? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
  • Laatst online: 25-06 13:51
Gisteren waren er toch al heel veel programma's wel in breedbeeld (via UPC Digital), inclusief een Jensen op RTL5 van een paar weken geleden en de donorshow van BNN.. Een deel was nog in het oude formaat, maar het begin is er in ieder geval.

Ik denk ook dat het bij een hoop mensen een kwestie van instellingen is. Bij digitale TV van UPC wordt bijvoorbeeld standaard de verkeerde instelling meegegeven in de mediabox (4:3 ipv breedbeeld). Hierdoor zal het nooit goed gaan wanneer je een breedbeeld tv hebt.

Als je instellingen goed staan (dus zowel van je TV als van de Digitale ontvanger) zou het beeld automatisch op breedbeeld moeten springen (bij Panasonic en Sony bv op WIDE) en zou je geen zwarte balken meer moeten zien.

[ Voor 53% gewijzigd door M@cer op 02-06-2007 07:58 ]

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

M@cer schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 07:56:
Gisteren waren er toch al heel veel programma's wel in breedbeeld (via UPC Digital), inclusief een Jensen op RTL5 van een paar weken geleden en de donorshow van BNN.. Een deel was nog in het oude formaat, maar het begin is er in ieder geval.

Ik denk ook dat het bij een hoop mensen een kwestie van instellingen is. Bij digitale TV van UPC wordt bijvoorbeeld standaard de verkeerde instelling meegegeven in de mediabox (4:3 ipv breedbeeld). Hierdoor zal het nooit goed gaan wanneer je een breedbeeld tv hebt.

Als je instellingen goed staan (dus zowel van je TV als van de Digitale ontvanger) zou het beeld automatisch op breedbeeld moeten springen (bij Panasonic en Sony bv op WIDE) en zou je geen zwarte balken meer moeten zien.
Ik heb een plasma monitor en kan kiezen tussen 4:3, 16:9 en Zoom op mijn monitor. Omdat ik geen tuner heb ingebouwd springt ie dus nooit automatisch op breedbeeld. Daarom staat ie gewoon standaar op 16:9 en is alles 'breed'. UPC Digital TV is de tuner.
Hoe kan ik nu zien of iets echt breedbeeld is of 4:3? Ik merkte bijvoorbeeld dat Jensen altijd in letterboxed werd uitgezonden en nu echt in 16:9, er waren geen balkjes meer sinds gisteren.
Wat zijn voor mij de handigste trucjes om te zien of het 16:9 of 4:3 is?
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste