Die televisie is duidelijk bedoeld voor de enkele filmfanatici en hun bijbehorende portomonnee voor dit soort zaken. De kans dat dit op de korte termijn (5-10 jaar) ook maar enigzins mainstream wordt is in mijn kans vrij nihil. Voordat dit soort dingen een optie worden moet er nog veel gebeuren om de markt 'klaar te stomen':
- Iedereen moet overstappen op LCD/Plasma (ivm de resoluties, de markt voor HD-CRT's is nou eenmaal miniem)
- Iedereen moet overstappen op een HD-televisie
- Iedereen moet overstappen op digitale televisie
- Televisie moet in HD worden uitgezonden
En wellicht gaat men dan kijken naar een nog breder aspect ratio. Maar die kans lijkt me echt vrij klein. En zoals een user boven me al zei: láng niet alles wordt in 2.35 gefilmd, ook 1.85 zien we vaak langskomen.
Maar op de korte termijn (1-5 jaar) hoop ik echt dat we zien dat analoge TV wordt uitgefaseerd. In de lucht is dit al gebeurd maar op de kabel is analoog nog veelgebruikt en in mijn ogen moet dat eruit om twee simpele redenen:
1) Het bevordert het hebben van één standaard voor televisie (voor zover mogelijk), je hoeft geen rekening meer te houden met analoge gebruikers. Digitale TV heeft WSS wat het automatisch schalen van aspect ratios stukken makkelijker maakt.
2) Als de analoge kanalen van de kabel gaan komt er simpelweg meer bandbreedte vrij.
Gelukkig was er laatst al een nieuwsbericht dat UPC langzaamaan analoge TV wou gaan uitfaseren en ik hoop dat de andere kabelaars volgen. Dat zal het goed toepassen van breedbeeld bevorderen. Ook is het wachten op HD-televisie op grotere schaal: Ned1-3 in HD en de bekende commerciële zenders. Waarom? Omdat men dan HD-films kan gaan uitzenden, en aangezien ze de TV-zenders dan niets hoeven te schalen aan de bron kan men eventuele films dan uitzenden zoals men ze aankoopt. Dus zonder te spelen met bijvoorbeeld het aspect ratio of de resolutie.
Wat mij betreft zenden ze films dan in 2.35:1 uit, tenzij ze een door de regisseur aangeleverde 1.78:1 (16:9) kunnen inkopen. Waarom dan wel 16:9? Omdat zoals men hier al zei de regisseur niet links en rechts evenveel wegknipt, maar wat dynamischer is en zo een 1.78:1 versie van de film kan afleveren waarbij geen dingen op onlogische wijze weg vallen. Wat de TV-zenders imo absoluut niet moeten doen is 2.35:1 gaan knippen tot 1.78:1 door links en rechts evenveel ruimte weg te snijden, want dat ziet er niet uit. Dan gebruiken mensen hun zoomfunctie maar.
Overigens kijk ik zelf films ook op die manier op mijn HTPC, en dan heb ik het over de eigen collectie (niet via de kabel). Ik kijk veel in HD en 75% van het materiaal is in 2.35:1. Af en toe kom ik wel een HD 16:9 film tegen maar veel minder. Overigens heb ik dan nooit het idee dat ik bepaalde details/informatie 'mis'. En verder staat hier een TV met een zwart frame die bovendien ook nog eens goed zwart kan weergeven, dus ik heb bij een 2.35:1 nooit last van de zwarte balken omdat ze samen vallen met het frame en sowieso nauwelijks aanwezig zijn.