Breedbeeld, wordt het ooit nog wat?

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:
  • 12.605 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 53805

De commercielen zenden (behalve Talpa) dus geen breedbeeld uit. Niet analoog en niet digitaal.
Het is altijd letterboxed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScuL
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
The_Doman schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 20:48:
[...]

Helemaal geen fout van de kabelproviders.
Technisch gezien zenden de commercielen gewoon uit in normaal 4:3, al dan niet letterboxed (en dan nog vaak de logo's verkeerd geplaatst)
Men rommelt gewoon maar wat aan......
Voor echt 16:9 breedbeeld zouden ze via digitaal SAT anamorph moeten uitzenden.
Dat is voorlopig niet het geval bij de commercieelen.....
Zeker wel... Talpa zendt 16:9 breedbeeld uit via de sat (als enige commerciële zender)
bij het kabelkopstation echter wordt dat dmv een modulator omgezet naar analoog signaal en in de kabel (mux) gepropt... zonder breedbeeldpuls... dat noem ik een gebrek.

In veel gemeentes heb je trouwens ook vaak een miniscuul beeld op de BBC-zenders bij sportevenementen, enkel omdat de kabelaars het signaal niet goed resizen/distribueren..

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:09
-ScuL- schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 21:14:
Zeker wel... Talpa zendt 16:9 breedbeeld uit via de sat (als enige commerciële zender)
bij het kabelkopstation echter wordt dat dmv een modulator omgezet naar analoog signaal en in de kabel (mux) gepropt... zonder breedbeeldpuls... dat noem ik een gebrek
Is dit nu werkelijk ECHT ANAMORPH 16:9 widescreen, of gewoon toch gewoon 4:3 letterbox?????

En "omgezet naar analoog signaal en in de kabel (mux) gepropt." is wartaal.
-ScuL- schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 21:14:
In veel gemeentes heb je trouwens ook vaak een miniscuul beeld op de BBC-zenders bij sportevenementen, enkel omdat de kabelaars het signaal niet goed resizen/distribueren..
Dat is bekend ja, maar dat komt NIET door de kabelmaatschappijen maar door eigenzinnigheid van de BBC.
De BBC heeft als policy dat ze niet tijdens een programma van beeldformaat wisselt., daardoor wordt veel orgineel 4:3 materiaal in een 16:9 (anamorph) frame uitgezonden.....
Dit is vooral voor analoge kabelkijkers (dus letterbox) zeer hinderlijk. (postzegelformaat beeld als resultaat).
BBC: Sports coverage and widescreen broadcasts

[ Voor 13% gewijzigd door The_Doman op 08-06-2006 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScuL
  • Nu online
The_Doman schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 21:40:
Is dit nu werkelijk ECHT ANAMORPH 16:9 widescreen, of gewoon toch gewoon 4:3 letterbox?????

En "omgezet naar analoog signaal en in de kabel (mux) gepropt." is wartaal.
dat is gewoon kort geschreven... moet ik het dan uitspecificeren ..
het signaal wordt gemoduleerd naar een analoge frequentie en in de kabel gestopt, tevens wordt het digitaal doorgezet en in de DVB-C mux gestopt (waarvan ik overigens niet weet of de puls daarbij wel wordt doorgegeven).
en ja dat is geen letterbox, kijk maar naar de persberichten op de diverse mediasites.

wbt de BBC dat ligt wel degelijk aan hoe de kabelmaatschappij er mee om gaat want als ik het vergelijk met bijv. een golf-wedstrijd bij UPC (Hilversum) dan zie ik een klein vierkantje met grote zwarte balken, bekijk ik hem hier thuis via Casema dan krijg ik hem letterboxed op een 4:3 toestel en keurig breedbeeld op een 16:9 toestel.
Zet ik hetzelfde programma op via de satelliet dan is het beeldvullend/anamorph 16:9 ...

wbt Talpa hier nog even een persbericht in 't citaat:
Talpa krijgt per 1 september een zogeheten (anamorphe) breedbeeldpuls op satelliet. Daaarmee is het de eerste commerciële zender die dat realiseert opdat de breedbeeld uitzendingen beter tot hun recht kunnen komen. Tot nu toe bevatten alleen Nederland 1, 2 en 3 een dergelijke puls. Per 1 september verhuist het kanaal Talpa/Nickelodeon op satelliet naar de Astra1-capaciteit van Canal Digitaal Satelliet (12574 GHz H) en wordt het kanaal zoals eerder aangekondigd ook voor Irdeto2-kijkers beschikbaar gesteld naast Mediaguard2-kijkers. Met de verhuizing zal Talpa ook een eigen eindregie krijgen in Nederland en is het niet langer afhankelijk van de eindregie van MTV Networks (Nickelodeon) in Londen waar het signaal thans vandaan komt.

Talpa is ook bezig om met de grote kabelexploitanten rechtstreekse toelevering te realiseren, opdat de uitzendkwaliteit op de kabel nok de grote exploitanten (UPC, Casema, Essent Kabelcom) verder verbeterd kan worden. Talpa-woordvoerder Thomas Notermans zegt dat daarmee het geenszins de bedoeling is op satelliet te verdwijnen. Overige kijkers en kleinere kabelaars wil Talpa blijven bedienen via de satelliet. Notermans zegt zich wel te verbazen over veel reacties van satellietkijkers die zich beklagen over Talpa die ervoor gekozen heeft onderdeel te zijn van het betaalde 'basispakket'. Talpa zal daar deel van blijven uitmaken. De klachten komen doordat de zenders van de publieke landelijke omroep, de op Nederland gerichte zenders van RTL en SBS Broadcasting kosteloos te ontvangen op satelliet en Talpa de eerste generalistisch commerciele zender is waarvoor ontvangst op satelliet betaald moet worden. Canal Digitaal Satelliet heeft overigens het streven dat voor alle zenders te realiseren, maar tot nu toe is de satellietoperator er nog niet in geslaagd dat streven concreet om te zetten in de praktijk. voor de publieke zenders ligt een dergelijke stap politiek gevoelig.

http://dutchmedia.web-log...5/08/talpa_krijgt_br.html

[ Voor 49% gewijzigd door ScuL op 08-06-2006 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:40
In veel gemeentes heb je trouwens ook vaak een miniscuul beeld op de BBC-zenders bij sportevenementen, enkel omdat de kabelaars het signaal niet goed resizen/distribueren.
Zo heb ik dus het EK in 2002 gekeken :r.

Intel Core i7 920 @ 3.6 / 4ghz, MSI X58 Pro-E, AMD Radeon HD 5870, 6GB DDR-3 1066

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16115

Switch dan nu maar eens tijdens de voetbal tussen Ned en de BBC. De BBC is veel mooier kijken, echt breedbeeld volgens mij. Da's heel jammer voor de Nederlandse kijkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:09
Anoniem: 16115 schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 18:36:
Switch dan nu maar eens tijdens de voetbal tussen Ned en de BBC. De BBC is veel mooier kijken, echt breedbeeld volgens mij. Da's heel jammer voor de Nederlandse kijkers.
Het beste breedbeeld komt gewoon van de Duitse publieke zender, duidelijk verschil in detail te zien hier met de BBC.... (analoog kabel, kijkend op een 4:3 TV :) )

[ Voor 6% gewijzigd door The_Doman op 09-06-2006 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScuL
  • Nu online
Ik kijk nu in 16:9 via ZDF op de satelliet ... bitrate van 7MB/s bijna net zo goed als een DVD :)

[ Voor 3% gewijzigd door ScuL op 09-06-2006 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arx
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-11-2023

Arx

Two Thoughts Ahead!

Krijg net dit heugelijk nieuws te lezen:

http://www.rtl.nl/(/actue...0_volledig_breedbeeld.xml

RTL 4,5 & 7 gaat vanaf 1 januari volledig breed! :P Eindelijk. Wie zullen er volgen... Goede ontwikkeling dit!

Copywight 2000,2001,2002,2003,2004,2005,2006,2007 Arx. All wights wesewved. | PS Network tag -> Arx_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

En camcorders met native 16:9 bestaan inmiddels ook al:
http://www.jvc.nl/product.php?id=GZ-MG505EX&catid=109

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 137792

Over 2 - 4 jaar komt er een 3d-televisie uit. Uiteraard ook in breedbeeld.

Zie hier de link naar de nieuwe tv. hij komt in 2008 uit is de planning.

Televisieland vind het nog te duur om hun apparatuur zomaar aan de kant te doen. Want er zou maar eens 300 miljoen euro minder verdiend worden op zoveel miljard !!

Ik denk dat ze nog even wachten met de apparatuur vervangen tot 2008. Dan compleet nieuwe apparatuur kopen ivm de 3d televisie. Dan hebben ze breedbeeld en 3d in een koop.

Ik hoop het tenminste.. want 3D-tv kijken zonder zo'n stom brilletje lijkt mij wel vet met al die films :D

Hier nog een leuk filmpje naar een hologram TV. Wat niet echt doorbreekt. klik hier

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 137792 op 23-06-2006 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marf0rz
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2023
-ScuL- schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 21:46:
Ik kijk nu in 16:9 via ZDF op de satelliet ... bitrate van 7MB/s bijna net zo goed als een DVD :)
Een hogere bitrate betekent per definitie niet dat je beter beeld hebt. Je kan een beeld opgebouwd uit maar een paar lijnen ook op veel te hoge bitrates laten afspelen. Dan heb je geen kwaliteit maar wel veel te veel loche data waar je niks aan hebt en dus veel ruimte in beslag neemt.

Een DVD heeft volgens sommige industrie experts eigenlijk op veel soorten scenes ook een te hoge bitrate, maar dat is ter discussie. Bovendien is dat niet een heel groot probleem, aangezien de meeste films gewoon op 1 enkele DVD passen.

If you can't beat them, buy them !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 127802

Uit het bericht waar Arx naar linkte
Marktleider
RTL neemt de stap omdat uit onderzoek is gebleken dat de meeste mensen nu over een breedbeeld-tv beschikken. Door de programma's en commercials ook in dat formaat uit te zenden, wordt de kwaliteit van de beelden veel beter.
Was de reden van de NOS om het wk niet in breedbeeld uit te zenden niet juist het tegenovergestelde. Die zeiden dat juist weinig mensen breedbeeld hebben en dat daarom in 4:3 wordt uitgezonden. Wie heeft het beste onderzoek gedaan? (volgens mij de RTL groep :P)

@Denizz
Zo heb ik dus het EK in 2002 gekeken.
Knap dat je uberhaubt een Ek hebt gezien :D. Volgens mij ben je in de war met het WK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:14

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Arx schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 10:03:
Krijg net dit heugelijk nieuws te lezen:

http://www.rtl.nl/(/actue...0_volledig_breedbeeld.xml

RTL 4,5 & 7 gaat vanaf 1 januari volledig breed! :P Eindelijk. Wie zullen er volgen... Goede ontwikkeling dit!
Uit het bericht kan ik opmaken dat het dan eindelijk een anamorph signaal wordt via digitale tv? want dat vind ik bij nederland 1,2 en 3 een stuk mooier er uit zien...

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 179907

Geen Probs met breedbeeld maar jah kijk ook bijna alleen maar DVD's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 38733

Was de reden van de NOS om het wk niet in breedbeeld uit te zenden niet juist het tegenovergestelde. Die zeiden dat juist weinig mensen breedbeeld hebben en dat daarom in 4:3 wordt uitgezonden. Wie heeft het beste onderzoek gedaan? (volgens mij de RTL groep )
Ik vermoed dat de NOS alle TV's heeft geturfd, dus ook die in de slaapkamer, keuken en toilet. Ja, op deze manier wint 4:3 het voorlopig nog wel. :)
Uit het bericht kan ik opmaken dat het dan eindelijk een anamorph signaal wordt via digitale tv?
Dat mogen we toch wel hopen, anders kunnen ze van mij part beter 4:3 uit blijven zenden. :/

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 38733 op 23-06-2006 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Ik hem mijn SONY DCR-DVD 202E 16:9 al ruim een jaar.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baquelappe
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-05 17:05
Guardian Angel schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 21:49:
[...]

Ik hem mijn SONY DCR-DVD 202E 16:9 al ruim een jaar.
En heeft die een native 16:9 CCD? Neen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:40
Anoniem: 127802 schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 10:58:
Uit het bericht waar Arx naar linkte
@Denizz
[...]

Knap dat je uberhaubt een Ek hebt gezien :D. Volgens mij ben je in de war met het WK.
Nee eigenlijk het EK van 2004 met de wedstrijd van portugal :D.

Intel Core i7 920 @ 3.6 / 4ghz, MSI X58 Pro-E, AMD Radeon HD 5870, 6GB DDR-3 1066

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

baquelappe schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 23:14:
[...]

En heeft die een native 16:9 CCD? Neen.
Dan vraag ik me af hoe het kan dat wat ik in breedbeeld op mijn schermpje ziet óók zo op de DVD wordt opgenomen en alleen in breedbeeld kan worden afgespeeld op de TV.

True 16:9 staat in het manual.

[ Voor 29% gewijzigd door Guardian Angel op 23-06-2006 23:48 ]

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:02

Smarron

The bend

Grote kick.

Nou, het is inmiddels 2007 en ik zie nog geen commerciele zender anamorph uitzenden. RTL zou dit per 1 januari gaan doen, maar het is nog steeds belabberd met letterbox. Zijn er inmiddels updates ?

Ik snap sowieso niet wat nou exact het probleem is, de publieke zenders kunnen dit zomaar uitzenden, de commerciele zenders snappen het niet blijkbaar.

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arx
  • Laatst online: 16-11-2023

Arx

Two Thoughts Ahead!

Hmja,
RTL, SBS en Talpa uiterlijk 1 juni 2007 in breedbeeld
RTL 4, RTL 5 en RTL 7 zullen niet zoals aangekondigd op 1 januari, maar op 1 juni 2007 volledig in het breedformaat anamorf 16:9 uitzenden. Dit blijkt uit een schrijven aan reclamerelaties die de Nederlandse dochter van de in Luxemburgs gevestigde Bertelsmann-dochter heeft verstuurd. "Omdat enkele omroepen op technisch gebied nog niet volledig gereed zijn om gezamenlijk met ons op 1 januari 2007 over te gaan op het uitzenden in breedbeeldformaat, hebben we in onderling overleg besloten om een gemeenschappelijke overgangsdatum later in het jaar te kiezen," zo schrijft Jules Hartog, 'manager audiovisuele services' van RTL Nederland Sales BV.

Het uitstel is volgens RTL Nederland een gevolg van het gezamenlijk optrekken in het breedbeeld maken van de uitzendingen van de grote op Nederland gerichtte(commerciële) televisiestations.

Alhoewel de reclamerelaties van RTL Nederland Sales BV al op 1 maart 2007 hun reclamespotjes in breedbeeldformat kunnen aanleveren schrijft het bedrijf dat deze 'vanaf 1 juni 2007' in het formaat '16:9 Full Height Anamorphic (16F16)' zullen worden uitgezonden.

SBS Broadcasting BV (Net 5, SBS 6 en Veronica TV) alsmede Talpa/Tien zullen hun uitzendingen eveneens in anamorf breedbeeld gaan verzorgen. Talpa kondigde al eerder aan in (anamorf) 16/9 te zullen uitzenden, en zendt thans de meeste van haar produkties in letterbox uit. Een woordvoerder laat desgevraagd weten dat 'een eerdere start voor de niet-commerciele content iedere omroep zelf kan regelen. Talpa is nog bezig met de laatste technische voorbereidingen en kan derhalve nog geen exacte startdatum noemen.' De verwachting is dat Talpa nog voor het einde van dit jaar volledig anamorf in breedbeeld zal utizenden.

SBS Broadcasting BV bevestigde het voornemen om op 1 juni volledig over te gaan met haar drie zenders in breedbeeld. Volgens woordvoerder Eric Eljon is het streven om op alle infrastructuren (digitale kabel [DVB-C], digitale satelliet [DVB-S], IPTV en digitale ether [DVB-T]) waarop anamorf breedbeeld kan worden doorgegeven dit ook te doen. SBS wil haar reclamerelaties daarbij zoveel mogelijk tegemoet komen opdat voortaan in één formaat voor alle zenders reclame kan worden aangeleverd.

Hoe de publieke landelijke omroep (Nederland 1, 2 en 3) met de breedbeelduitzendingen om zal gaan is nog niet helemaal duidelijk; afgelopen middag kon hierover nog geen opheldering gegeven worden.

Bij de oorspronkelijke aankondiging van RTL Nederland om op 1 januari 2007 in breedbeeld uit te zullen zenden, was al duidelijk dat niet via alle infrastructuren anamorf zo zou zijn. Via satelliet wil RTL Nederland de signalen vanuit Luxemburg in letterbox gaan uitzenden. Canal Digitaal Satelliet voert hier nog overleg over.

Bron: Dutchmedia

Copywight 2000,2001,2002,2003,2004,2005,2006,2007 Arx. All wights wesewved. | PS Network tag -> Arx_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RRX
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-03 17:24

RRX

@life-

ZO, eindelijk zeg, dat mocht ook wel een keer!

mijn T.net systeemspecspagina

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Plague schreef op dinsdag 25 juni 2002 @ 22:29:
Het is echt zulke onzin dat er niets word uitgezonden op breedbeeld:
RTL4 zend bijna alle nieuwe series uit op breedbeeld (dok12, westenwind, cobra11 etc.) alle muziek zenders zitten op breedbeeld, veel films zijn op breedbeeld. Maar dan zap je misschien precies op de verkeerder tijden. Zelfs ned. 2 heeft regelmatig breedbeeld. :)
nieuws: RTL vanaf 2007 volledig over op breedbeeld

rtl4,5,7 zend bij mij nog niks in breedbeeld uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

En als je even 2 posts boven je had gelezen wist je nu ook waarom :z

Anyway, wat mij betreft blijven ze nog lekker in 4:3 uitzenden, dat breedbeeld hoeft van mij niet zo. Mijn 15 jaar oude matchline doet het namelijk nog prima... :P
Maar ik moet zeggen dat ik het toch ook wel raar vind dat het zo lang duurt voordat de zenders overgaan op 16:9, breedbeeld tv's zijn toch ook echt al 15 jaar te koop, en de gewone 4:3 televisie staat ook nog steeds te koop in de winkel, en een stuk goedkoper dan al die mooie LCD en plasma schermen.

Overigens is voor mij een grote reden om vooralsnog toch nog te wachten met de aanschaf van een LCD of plasma dat ik de kwaliteit nog steeds niet echt perfect vind. Voor een goeie 1000 euro verwacht ik een kristalhelder beeld, dat niet inbrandt en niet grijs is als het zwart hoort te zijn. Maar voor zo'n tv betaal je nog steeds de hoofdprijs, eurootje of 3000 mag je nog steeds wel op rekenen.

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35978

Op zich wordt er redelijk wat in breedbek uitgezonden maar het meest irritante vind ik nog wel dat (met name de commerciëlen) omroepen het vertikken om de schakelsignalen voor de TV mee te sturen zodat je bij het wisselen van zenders continu zelf het formaat zit aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Anoniem: 35978 schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 09:34:
Op zich wordt er redelijk wat in breedbek uitgezonden maar het meest irritante vind ik nog wel dat (met name de commerciëlen) omroepen het vertikken om de schakelsignalen voor de TV mee te sturen zodat je bij het wisselen van zenders continu zelf het formaat zit aan te passen.
Da's inderdaad ook wel vrij irritant idd. Mijn vroegere huisgenoot had een enorme JVC breedbeeld die dat dan gelukkig weer zelf oppakte in 90% van de gevallen, maar t blijft inderdaad vrij vreemd. Hoe moeilijk kan het zijn.

Ik snap ook gewoon niet zo goed dat het blijkbaar op macro niveau gewoon niet wil lukken om gewoon 1 formaat te bedenken waarin video wordt opgenomen/uitgezonden. Ik vind het altijd zo'nb gezeik ook met dvd's, er is er geen één hetzelfde. Je zou toch zeggen dat er wel 1 formaat is die het natuurlijkst overkomt op tv, neem die dan 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:45

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

kamstra schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 09:48:
[...]
Ik vind het altijd zo'nb gezeik ook met dvd's, er is er geen één hetzelfde. Je zou toch zeggen dat er wel 1 formaat is die het natuurlijkst overkomt op tv, neem die dan 8)7
Dat heeft niks met dvd's te maken. Het beeldformaat is een keuze van de regisseur. Je kan voor de dvd wel alles naar 16:9 gaan knippen, maar dan gooi je dus beeldmateriaal weg en zie je de film niet meer zoals hij bedoeld is.
Dit wordt soms trouwens al gedaan, maar dan knippen naar 4:3 met pan&scan voorbeeldje. Zoals je ziet mis je dan nogal veel.

Overigens heeft niet elke film een andere beeldverhouding, er zijn een vooral een paar standaard maten (1.33:1 1.66:1, 1.78:1, 1.85:1, 2.35:1), afhankelijk van wat de regisseur het beste vond passen etc. Jij hebt er verder ook weinig last/ongemak van lijkt me, of bederft het feit dat er de ene keer iets meer zwarte balken zijn meteen je hele film?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Gizz schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 11:53:
[...]

Dat heeft niks met dvd's te maken. Het beeldformaat is een keuze van de regisseur. Je kan voor de dvd wel alles naar 16:9 gaan knippen, maar dan gooi je dus beeldmateriaal weg en zie je de film niet meer zoals hij bedoeld is.
Dit wordt soms trouwens al gedaan, maar dan knippen naar 4:3 met pan&scan voorbeeldje. Zoals je ziet mis je dan nogal veel.

Overigens heeft niet elke film een andere beeldverhouding, er zijn een vooral een paar standaard maten (1.33:1 1.66:1, 1.78:1, 1.85:1, 2.35:1), afhankelijk van wat de regisseur het beste vond passen etc. Jij hebt er verder ook weinig last/ongemak van lijkt me, of bederft het feit dat er de ene keer iets meer zwarte balken zijn meteen je hele film?
Ok, misschien moet ik dan zeggen: laat die regisseurs (+ alle omroepbazen) dan eens een standaard afspreken, ook goed. Want ja, ik vind het kneiterirritant, balken in beeld.

(En voor iemand dan commentaar heeft op het feit dat ik een 4:3 tv heb: er zit een hele fijne knop op waardoor ik de boel wat op kan rekken indien in breedbeeld, en dan zie ik geen balken meer, en ja, ik weet dat het beeld dan uitgerekt is en dat de verhoudingen niet meer kloppen, maar da's beter dan zwart in beeld :Y) )

[ Voor 13% gewijzigd door kamstra op 02-01-2007 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja, ik heb ook zo'n knop op m'n breedbeeld om 4:3 op te rekken naar 16:9 maar dan verandert je pornofilm met lekkere wijven in een kutfilm met dikke mokkels :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-05 05:54

YellowCube

Wait...what?

is dat zo verbazingwekkend?
je kunt toch niet van een vierkantje een rechthoek maken zonder de verhoudingen enigzins aan gort te helpen.
Verder vind ik het uit verhouding trekken nog best meevallen.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

YellowCube schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 12:06:
is dat zo verbazingwekkend?
je kunt toch niet van een vierkantje een rechthoek maken zonder de verhoudingen enigzins aan gort te helpen.
Verder vind ik het uit verhouding trekken nog best meevallen.
Exact, daarom gebruik ik het ook al tijden, ik stoor me er niet aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

Ik gebruik mijn TV voornamelijk voor het kijken van films. Dan is een breedbeeld TV echt een verademening t.o.v. een 4:3-TV. Veel films zijn "breder dan breedbeeld", zou je die films op een 4:3-TV afspelen, dan is zowat meer dan helft van de TV een zwarte balk! :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
De breedbeeld ondersteuning is gewoon waardeloos.

Alle 16:9 uitzendingen worden doorgestuurd als 4:3 met zwarte balken. De TV gaat dit oprekken: dus in (hoogte EN breedte zoomen). Resultaat is behoorlijk slechter beeld.

Tja het is breedbeeld: de verhoudingen kloppen wel, maar je verkleint wel het al lage aantal pixels wat PAL TV gebruikt. Dit is ook de reden dat veel automatische zoom functies niet goed werken, omdat er gewoon zwart beeld mee wordt gezonden en dat kunnen veel tvs niet onderscheiden(zwart beeld ≠ geen beeld) Veel Tv stations zijn dan ook nog zo stom om hun icoontje in de zwarte balken te zetten |:( waardoor veel tvs hierdoor ook niet automatich oprekken.

Ik ben het in al die jaren nog maar 1 keer tegengekomen dat er een uitzending was waarop er weliswaar in 4:3 wordt uitgezonden, maar dat er geen zwartebalken werd meegezonden. Op een 4:3 toestel was dus alles horizontaal ingedrukt. Ik hoefde alleen in de breedte te zoomen en dat scheelt enorm. Dit was overigens duidelijk een foutje van het tv-station.

Digitale TV heeft overigens precies hetzelfde probleem, omdat de tv-stations gewoon een 4:3 signaal doorgeven.

[ Voor 12% gewijzigd door Kurios op 02-01-2007 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schnumi
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

schnumi

Discothéque! Boom cha!

Zoals je kunt lezen hierboven gaat dat dus veranderen. ;)

Ned 1,2,3 zenden nu al veel breedbeeld uit, op digitaal helemaal netjes. En rtl etc gaat dit dus ook doen.

"The more you take the less you feel, The less you know the more you believe, The more you have the more it takes today"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:26

JvS

Ik heb hem zelf ook

Helaas kan echt anamorph breedbeeld alleen werken met digitale uitzendingen, dus wij analoge PAL gebruikers zullen nog opgescheept blijven met letterbox. Al vind ik dat wel redelijk acceptabel. Alles wat ik in kwaliteit wil kijken, kijk ik toch vanaf DVD of een digitale bron (gedownload HD of divx/dvd in breedbeeld).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
schnumi schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 12:30:
Zoals je kunt lezen hierboven gaat dat dus veranderen. ;)
tja.. eerst januari 2007. Nu wordt het alweer juni 2007. Mijn Gok is in 2008 met het EK.

Het WK zou toch ook eerst in breedbeeld worden uitgezonden door NOS? Zijn ze ook op teruggekomen.
Maar dan nog, analoge kabel gaat dus nooit echt 16:9 zonder zwarte balken ondersteunen. Digitale kabel is van de UPC gewoon waardeloos: Brak geluid en constant hikkend beeld. Plus je moet je TV met 2 afstandbedieningen bedienen. 1 voor het geluid, 1 voor het zappen. Alles behalve praktisch dus.

Overigens zijn zo'n beetje alle TVs die de laatste jaren zijn verkocht zijn 16:9 beeldbuizen(zowel LCD als CRT) Probleem is dat iedereen de oude tvs nog gebruikt op slaapkamers etc, en dus de TV bazen denken dat er nog zoveel mensen 4:3 kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mangahuisman
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-03 10:12
Het is toch echt tijd voor een plasma/lcd.... en die heb je niet in 4:3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schnumi
  • Niet online

schnumi

Discothéque! Boom cha!

Kurios schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 12:57:
[...]

tja.. eerst januari 2007. Nu wordt het alweer juni 2007. Mijn Gok is in 2008 met het EK.

Het WK zou toch ook eerst in breedbeeld worden uitgezonden door NOS? Zijn ze ook op teruggekomen.
Maar dan nog, analoge kabel gaat dus nooit echt 16:9 zonder zwarte balken ondersteunen. Digitale kabel is van de UPC gewoon waardeloos: Brak geluid en constant hikkend beeld. Plus je moet je TV met 2 afstandbedieningen bedienen. 1 voor het geluid, 1 voor het zappen. Alles behalve praktisch dus.

Overigens zijn zo'n beetje alle TVs die de laatste jaren zijn verkocht zijn 16:9 beeldbuizen(zowel LCD als CRT) Probleem is dat iedereen de oude tvs nog gebruikt op slaapkamers etc, en dus de TV bazen denken dat er nog zoveel mensen 4:3 kijken.
Euh 2 afstandsbedieningen? Je kan ook gewoon je UPC afstandsbediening instellen voor je TV hoor. :P

"The more you take the less you feel, The less you know the more you believe, The more you have the more it takes today"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Laatst online: 20:25

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Tja, die storingen lijken me meer iets van slechte (aantenne) kabels dan UPC. Bij digitaal krijg je geen ruis maar artifacten. Betere kabels en/of een versterker zullen die problemen wel oplossen.

Je AB argument slaat ook nergens op. ALle digitale decoders hebben ook volume regeling. Je kunt je tv gewoon op 1 stand laten en het af laten handelen door de decoder.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

almightyarjen schreef op dinsdag 25 juni 2002 @ 13:49:
Breedbeeld voor DVD's is wel goed maar dan moeten de makers van The Matrix e.d. het niet flikken om geen 16:9 maar 18:9 op de DVD te zetten, zodat je alsnog zwarte balken hebt! :( En dat vind ik wel idioot! Dus ja, in zekere zin is breedbeeld geflopt. :(
juist prima dat het op 18:9 op de DVD wordt gezet! Gewoon de orginele beeldverhouding, dan krijg je precies op je scherm wat de regiseur bedoelt heeft.

Juist voor films in 18:9 verhouding is een breedbeeld TV erg handig, op een 4:3 TV worden de zwarte balken bij zo'n film namelijk echt enorm groot.

[ Voor 25% gewijzigd door j-w op 02-01-2007 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
schnumi schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 13:02:
[...]

Euh 2 afstandsbedieningen? Je kan ook gewoon je UPC afstandsbediening instellen voor je TV hoor. :P
het is mn vader en mijzelf niet gelukt :(
Staat ieg niet in het boekje en we zijn niet helderziend. Mn pa heeft de digitale decoder inmiddels weer afgekoppeld, want het is voor hun geen doen. Het moet gewoon out-of-the-box werken voor ze. Ik woon er niet meer, maar kom vaak langs.

En tuurlijk komt het hikken door storingen. Maar hij heeft 6 maanden geleden peperdure kabels laten aanleggen in huis, dus daar komt de storing absoluut niet vandaan. Met analoge Tv zal er wel wat storing zijn, maar heb je niet dat irritante gehik.

[ Voor 3% gewijzigd door Kurios op 02-01-2007 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Het verbaast mij trouwens dat zoveel tweakers eigenlijk nog vooral naar de reguliere uitzendingen kijken. Ik kijk zelf via de kabel naar het journaal, af en toe een documentaire of een BNN-programma. Niet echt dingen waarbij beeldkwaliteit het belangrijkst is, laat staan de beeldverhouding.

Alle series en films haal ik gewoon van internet en kijk ik wanneer ik wil, en vrijwel alles is dan breedbeeld, veel ook nog in HD.

Maakt het jullie nou echt uit dat een actualiteitenprogramma, een quiz of het journaal niet in breedbeeld is? Mij niet echt dus.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud
  • Laatst online: 27-05 11:11

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Digitale kabel is van de UPC gewoon waardeloos: Brak geluid en constant hikkend beeld. Plus je moet je TV met 2 afstandbedieningen bedienen. 1 voor het geluid, 1 voor het zappen. Alles behalve praktisch dus.
NOFI, maar dit klinkt mij als een reactie van iemand die geen digitale tv van UPC heeft, maar iemand die heeft horen zeggen. Zulke problemen zijn namelijk zeker niet overal zo, en hangen dus ook van de situatie af en niet van UPC Digitale tv in het algemeen. En als je wel digitale tv hebt, raad ik je aan om contact met UPC op te nemen. :)

Hier heb ik namelijk een onwijs strak beeld op mijn breedbeeld tv. En ik kan al zien dat sommige uitzendingen van Nederland 1/2/3 in breedbeeld uitgezonden worden, omdat de gezichten 'te smal' lijken (je bent eigenlijk het uitrekken teveel gewend). Bij de BBC heb je datzelfde effect.
Ik kan persoonlijk niet wachten totdat RTL* en andere commerciele zenders ook overgaan. :) Gaaf overigens om met kerst de LOTR serie in breedbeeld te kunnen bekijken op de publieke zenders! (in elk geval, volgens mij was dat beeldvullend breedbeeld)

[ Voor 0% gewijzigd door Cloud op 02-01-2007 13:29 . Reden: vaker refreshen :/ ]

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

wolje: die LOTR uitzending was pure verminking.. 2.35:1 geknipt naar 16:9 :/ En LOTR kijk je juist voor het beeld, voor de diepgang of de acteerprestaties hoef je het niet te doen (sorry, kan me niet inhouden :P ).

Vind het in ieder geval aardig brutaal dat de publieke omroep bepaalt dat 16:9 het beste formaat is voor die film, terwijl de film natuurlijk bewust 2.35:1 is. Al is het natuurlijk nog beter dan de 4:3 versies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud
  • Laatst online: 27-05 11:11

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Gizz schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 13:35:
wolje: die LOTR uitzending was pure verminking.. 2.35:1 geknipt naar 16:9 :/ En LOTR kijk je juist voor het beeld, voor de diepgang of de acteerprestaties hoef je het niet te doen (sorry, kan me niet inhouden :P ).

Vind het in ieder geval aardig brutaal dat de publieke omroep bepaalt dat 16:9 het beste formaat is voor die film, terwijl de film natuurlijk bewust 2.35:1 is. Al is het natuurlijk nog beter dan de 4:3 versies.
Ik zat er net aan te denken idd ;) Maar ik kon niet goed zien of ik iets miste, al vond ik de karakters wel wat 'groot'. Maar ja dus :P Sowieso was het inderdaad veel beter dan 4:3, dat zeker. Ach ik ga ze toch binnenkort op dvd allemaal weer opnieuw zien, dan zit ik nergens mee :+

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

Gizz schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 13:21:
Het verbaast mij trouwens dat zoveel tweakers eigenlijk nog vooral naar de reguliere uitzendingen kijken. Ik kijk zelf via de kabel naar het journaal, af en toe een documentaire of een BNN-programma. Niet echt dingen waarbij beeldkwaliteit het belangrijkst is, laat staan de beeldverhouding.

Alle series en films haal ik gewoon van internet en kijk ik wanneer ik wil, en vrijwel alles is dan breedbeeld, veel ook nog in HD.

Maakt het jullie nou echt uit dat een actualiteitenprogramma, een quiz of het journaal niet in breedbeeld is? Mij niet echt dus.
De programma's waar jij op doelt komen zowat alleen op de publieke zenders. Juist die zenden wel in 16:9 uit. Series en films op de commerciele zenders zouden dat juist moeten hebben, maar in Nederland is het juist andersom.
Gizz schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 13:35:

Mijn vriendin en ik zijn daardoor juist begonnen ze weer op DVD te kijken. Origineel formaat, extended en DTS. Dat is pas genieten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-05 16:39

LauPro

Prof Mierenneuke®

Soms snap ik überhaupt niet dat mensen nog naar films op TV kijken. Dat heb ik jaren geleden al afgezworen. Nou af en toe een korte film op Nederland 3 oid. Maar dan houdt het wel op. Paar dagen terug had ik het nog. Was ik met wat vrienden een DVD aan het kijken met een beamer, na afloop ging er iemand blij naar Veronica oid om daar een of andere film (voor 1990 iig) in 4:3 te kijken. Dat zou echt via een policy verboden moeten worden. Dat formaat is dan misschien tot daar aan toe maar elk kwartier die reclame...

Het is helemaal niet dat de regisseur alles beslist. Soms eisen investeerders of de organisatie waar de regisseur bij werkt gewoon keihard 1 formaat. Naar mijn idee is het wel duidelijk, 4:3 heeft zijn langste tijd gehad. Er zijn tal van redenen om er voor of tegen te zijn. Maar de reden dat de huidige PAL-standaard een film in 16:9 nogal 'verkracht' weergeeft doet niet af aan het feit dat 16:9 wel de toekomst is. Met digitale TV zijn er al constructies mogelijk dat je PAL helemaal uit sluit (scherm aangesloten via HDMI bijv).

Het gaat er om dat er keuzes worden gemaakt. En ik snap best dat bij een dergelijke beslissing die een behoorlijke impact op de kijkervaring heeft een organisatie als RTL daar geen problemen mee wil krijgen. Dus als het zo zou zijn dat 4 van de 10 zenders over zouden gaan en mensen constant (wat nu ook al is eigenlijk) van formaat moeten wisselen dan kan dat een negatief effect hebben. Ik hoor hier nu ook al mensen klagen over 16:9 over PAL op sommige zenders, zou ga maar eens na wat het zou zijn als het op de helft van de zenders het geval is.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Meest ranzige is nog wel om films wel in 16:9 te laten maar vervolgens de ondertiteling half in de zwarte balk te zetten zodat het nog steeds geen zin heeft om je TV op 16:9 te zetten |:(

En nee, ik heb de ondertitels niet persé nodig maar vind wel irritant dat het half wel/half niet in beeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-05 16:39

LauPro

Prof Mierenneuke®

Ik vind het hele concept van zwarte balken voor 16:9 over PAL 4:3 ranzig. Zoals Kurios zegt zou het imo moeten werken. Gewoon alle mogelijke beeldinformatie in 4:3 en daarna lekker rescalen. Mja je tv is misschien iets duurder (goede tv kan dit al) maar de kwaliteit is wel beter. Op de BBC zenden ze standaard in 16:9 uit. Als ze dan een 4:3 uitzending hebben zie je op een 4:3-tv nu dus aan alle kanten balken! Die balken zijn gewoon een ranzige oplossing imo.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

Anoniem: 35978 schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 13:58:
Meest ranzige is nog wel om films wel in 16:9 te laten maar vervolgens de ondertiteling half in de zwarte balk te zetten zodat het nog steeds geen zin heeft om je TV op 16:9 te zetten |:(

En nee, ik heb de ondertitels niet persé nodig maar vind wel irritant dat het half wel/half niet in beeld is.
En dan nog wel het logo in het 16:9 formaat plaatsen. Doe het dan goed fout ipv een beetje fout.
LauPro schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 14:05:
Ik vind het hele concept van zwarte balken voor 16:9 over PAL 4:3 ranzig. Zoals Kurios zegt zou het imo moeten werken. Gewoon alle mogelijke beeldinformatie in 4:3 en daarna lekker rescalen. Mja je tv is misschien iets duurder (goede tv kan dit al) maar de kwaliteit is wel beter. Op de BBC zenden ze standaard in 16:9 uit. Als ze dan een 4:3 uitzending hebben zie je op een 4:3-tv nu dus aan alle kanten balken! Die balken zijn gewoon een ranzige oplossing imo.
De BBC heeft gewoon besloten om alles in 16:9 uit te gaan zenden. Iedereen wordt gedwongen om over te stappen. Ik ben er wel weer blij mee gezien mijn breedbeeld.

De publieke zenders doen dit dan wel beter, een 4:3 uitzending is volledig beeld, een 16:9 uitzending wordt wel met balken (bij een 4:3 TV). Zo voorkom je inderdaad die balken aan zij-en bovenkant zoals de BBC (Alhoewel ik ook wel uitzendingen zie die nog gewoon compleet 4:3 uitgezonden worden, vaak de wat oudere series).

Maar we zien het over een half jaar wel weer, wie weet werkt het dan ook op de commerciele zenders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Het licht ook niet zozeer aan de uitzendingen voor zover ik weet, maar meer aan hoe je kabelmaatschappij het beeld interpreteerd. Als ik op analoog een palplus uitzending zie krijg ik zwarte balken, zet ik hem op mijn satelietontvanger (zelfde programma) dan schaalt mijn tv naar breedbeeld en word het beeld over de hele beeldhoogte uitgezonden naar de TV en vervolgens naar de juiste grootte omgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De BBC heeft gewoon besloten om alles in 16:9 uit te gaan zenden. Iedereen wordt gedwongen om over te stappen.
Had Nederland ook moeten doen jaren geleden, want hier bleven velen 4:3 tv's kopen "omdat er zo weinig BB werd uitgezonden". En zo blijf je met de ellende zitten omdat de programmabazen dan op hun beurt weer blijven zeggen "we doen geen BB want er zijn nog zoveel 4:3 tv's". Nou, dat hebben ze dan geheel aan zichzelf te danken.

Gelukkig is er nu wel een omslagpunt bereikt en zal het niet lang meer duren eer dat er meer in BB wordt uitgezonden dan 4:3.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 38733 op 11-01-2007 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 3747

even voor de duidelijkheid: sbs6 en consorten zijn nu toch wel over op 16:9? Dat dacht ik gisteren te zien tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Laatst online: 25-05 14:32

Dennahz

Life feels like hell should.

Breedbeeld bestaat al jaren en ze stappen nu al over :D Wauw... lekker op tijd. Nu is HDTV e.d. nieuw, maar dat zal ook wel over een jaartje of 10 pas overal zijn.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckyjan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-05 13:43
Anoniem: 3747 schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 08:02:
even voor de duidelijkheid: sbs6 en consorten zijn nu toch wel over op 16:9? Dat dacht ik gisteren te zien tenminste.
Uuh nee de bedoeling was dat RTL het deze maand zou doen maar die wachten nu tot juni zodat ook de rest meekan. Had iets te maken met het aanbieden van alle reclames in 16:9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roynaldinho
  • Laatst online: 23-05 17:00
Fairy schreef op maandag 08 januari 2007 @ 12:49:
Het licht ook niet zozeer aan de uitzendingen voor zover ik weet, maar meer aan hoe je kabelmaatschappij het beeld interpreteerd. Als ik op analoog een palplus uitzending zie krijg ik zwarte balken, zet ik hem op mijn satelietontvanger (zelfde programma) dan schaalt mijn tv naar breedbeeld en word het beeld over de hele beeldhoogte uitgezonden naar de TV en vervolgens naar de juiste grootte omgezet.
Vreemd als ik op ned 1,2,3 op belgie 1,2 of sinds kort naar de BBC kijk schakelt mijn TV automatisch naar volledig breedbeeld...hij noemt het PALplus. Zit bij UPC en heb een flinke Loewe in me woonkamer staan.
Bij Tien schakelt de TV naar Cine...waarna ik hem handmatig op Zoom moet zetten om een geheel beeldbuisvullend beeld te krijgen........en dat mag idd eindelijk wel eens aangepast worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 26-05 14:03

SeatRider

Hips don't lie

Dennahz schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 08:06:
Breedbeeld bestaat al jaren en ze stappen nu al over :D Wauw... lekker op tijd. Nu is HDTV e.d. nieuw, maar dat zal ook wel over een jaartje of 10 pas overal zijn.
Ik denk, nee: ik hoop dat de stap naar hdtv minder ingrijpend zal zijn. De beeldverhoudingen blijven gelijk, en grotendeels ligt de infrastructuur er al. Half nederland is inmiddels aan de digitale televisie en/of breedbeeld LCD, en die dingen zijn bijna allemaal HD ready.

Daarbij stoort 480p kijken op hardware die eigenlijk 720p of 1080p aankan minder dan 4:3 kijken op een breedbeeld scherm.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Roynaldinho schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 13:41:
[...]

Vreemd als ik op ned 1,2,3 op belgie 1,2 of sinds kort naar de BBC kijk schakelt mijn TV automatisch naar volledig breedbeeld...hij noemt het PALplus. Zit bij UPC en heb een flinke Loewe in me woonkamer staan.
Bij Tien schakelt de TV naar Cine...waarna ik hem handmatig op Zoom moet zetten om een geheel beeldbuisvullend beeld te krijgen........en dat mag idd eindelijk wel eens aangepast worden.
Talpa/Tien zendt nog steeds in 't brakke letterbox uit (nep breedbeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

Roynaldinho schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 13:41:
Vreemd als ik op ned 1,2,3 op belgie 1,2 of sinds kort naar de BBC kijk schakelt mijn TV automatisch naar volledig breedbeeld...hij noemt het PALplus. Zit bij UPC en heb een flinke
Is al meer dan een jaar zo. Met een paar Duitse zenders zijn dat de enigen die 16:9 uitzenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
Smarron schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 17:28:
[...]
Is al meer dan een jaar zo. Met een paar Duitse zenders zijn dat de enigen die 16:9 uitzenden.
Belgie anders ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masser120
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-05 11:01

Ja, SBS6 dus... :(

Kan RTL intussen niet hun breedbeelduitzendingen die ze al wel doen in Anamorphic gaan uitzenden? Scheelt een hoop qua beeldkwaliteit. Zoveel moeite is dat niet. Je zend gewoon een signaaltje uit. Als ik hem via letterbox op zoom ze kan ik namelijk de pixels zien en dat is best lelijk. Terwijl BBC en NLD123 e.d. al wel in Anamorphic uitzenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

Die hebben een combinatie van anamorph en letterbox volgens mij. De TV krijgt het signaal om te zoomen, het wordt uitgerekt.

Ik kan me wel herinneren dat een paar jaar geleden Belgie hetzelfde had als BBC, maar nu dus om de 1 of andere manier niet meer. Het is volgens mij dus gewoon een letterbox welke een zoom-zignaal meestuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roynaldinho
  • Laatst online: 23-05 17:00
En als nieuwe ontwikkeling:

http://www.tien.tv/web/show/id=47920/langid=43/contentid=203050/dbid=1203/typeofpage=47019

Vanaf 1 maart 2007 zendt Tien programma's uit in breedbeeld (16:9-formaat). Wat betekent dit voor u?

* Als u analoog via de kabel kijkt verandert er voor u niets, u blijft de uitzendingen gewoon in het huidige 4:3-formaat ontvangen.

* Als u digitale televisie heeft (via kabel of satelliet), kunt u Tien in 16:9 ontvangen. Afhankelijk van uw distributeur moet u enkele instellingen wijzigen om het signaal goed te ontvangen. Kijk onder het kopje DIGITALE TELEVISIE voor meer informatie.

* Als u kijkt via een decoder, dient u de deze af te stemmen op uw tv. U moet uw decoder melden naar het WSS-signaal te luisteren en automatisch te gaan schakelen. Verder moet u een correcte verbinding tussen de decoder en de tv hebben, zodat Pin 8 van de SCART-connector op uw decoder de tv kan aansturen.

Alleen jammer dat ik er als analoge kijker weinig van zal merken....op naar 1 juni voor RTL die zal omschakelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18:44
Jammer dat ik nooit naar Talpa kijk, maar verder goed nieuws!
Werd ook wel tijd, snap sowieso niet dat Talpa niet gelijk begonnen is in breedbeeld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScuL
  • Nu online
Hoop dat er meer volgen,... als 1 schaap over de dam is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

Laten we dan in ieder geval hopen dat het een beetje zinvolle programma's worden. Voetbal heeft wel mijn voorkeur. Dit kijkt erg prettig in 16:9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irminsul
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-11-2024
Mooie ontwikkeling dit, laatst zag ik al een anamorfe uitzending van 10, misschien was t een test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online

Als je het zo achteraf bekijkt, met de huidige digitale televisies, hadden ze beter het 16:9 breedbeeld standaard iets hoger in het 4:3 vlak kunnen plaatsen, zodat de ondertitels in hun geheel in de zwarte onderrand passen.

Digitale breedbeeldtelevisies kunnen dan de boven- en onderrand netjes superimposen in het 16:9 beeldvlak. En op deze manier kun je ook nog eens zelf kiezen of je het zenderlogo en de ondertitels in beeld wilt hebben, of zelfs de transparantie, grootte en kleur daarvan instellen.

Wij hebben trouwens een 4:3 LCD televisie gekocht :X
Was een stuk goedkoper en had meer contrast dan breedbeeldbakken van 'gevestigde' merken ;) >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irminsul
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-11-2024
Dat alles is niet zo goed voor de beeldkwaliteit, al dat scalen en veranderen. Nee, de beste oplossing blijft 16:9 en dan selecteerbare ondertitels ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Er is maar één goede plek voor ondertitels, en dat is in het beeld. Ook bij 2.35:1 films (bioscoopformaat). Als je die namelijk op een projector zou willen bekijken, op je mooie 2.35:1 doek, dan vallen de ondertitels alsnog buiten beeld. :X

Diegene die ondertitels geheel of gedeeltelijk in zwarte balken zet moeten ze kielhalen. :) Die zwarte balken hoor je namelijk, met het juiste afspeelmateriaal, niet te zien.

[ Voor 80% gewijzigd door Anoniem: 38733 op 24-02-2007 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Volgens mij snappen jullie mij niet helemaal.

Aan de beeldkwaliteit van het 16:9 vlak hoef je niets te veranderen. Ook de 'helper' pixels in de zwarte balken kunnen blijven zitten, alleen nu zo gecombineerd met de ondertitels dat het digitaal is te filteren. Voor digitale televisies kun je een videochip flashen die de ondertitels en het scherptesignaal uit elkaar kan filteren en elk apart over het beeld heen kan projecteren. En daarbij, als je televisie of projector de ondertitels in principe kan plaatsen waar je ze hebben wilt, kun je ze dus ook een stukje naar boven schuiven als ze buiten het beeld dreigen te vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:27

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

@ iets hierboven...

UPC zendt allang geen PALplus-signaal meer over de kabel. Tenminste, niet in Nijmegen.
Via de analoge satteliet zie je bij veel duitse zenders nog het PALplus-signaal, wat gekenmerkt wordt door de extra beeldinformatie die verschijnt als blauwe waas in de zwarte balken :)

Als je tv bij analoge kabel zapt, detecteert hij gewoon de 'widescreen-puls' in het signaal, waardoor hij omschakelt. Zoals je waarschijnlijk is opgevallen, wordt het beeld ook niet mooier door de omschakeling, maar iets waziger (ntsc-achtig).

Via de digitale satteliet zie ik al meer zenders met een 'echt' breedbeeldsignaal. Nu nog even wachten op de commerciëlen.. :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Ze hadden 't inderdaad voor de analoge broadcast beter kunnen/moeten aanpakken (bedoelde ik met 'achteraf gezien'), als je nu met een digitaal signaal gewoon 'schoon' 16:9 formaat transporteert ga je er niet nog eens balkjes omheen zetten, daar heb je helemaal gelijk in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 26-05 19:51

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Tien gaat de goede kant op. Alleen nu nog wat aan hun programmering doen... O-)
Breedbeeld kijkt lekker, heb nu 2 jaar een breedbeeld.

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

En waarschijnlijk al door velen gezien, maar Talpa zendt 16:9 uit (in ieder geval via UPC Digital, analoog nog niet gekeken, maar dat boeit me ook niet). De live-voetbalwedstrijd van gisteren zag er uitstekend uit! En daarna een of andere vage G-spot film ook. :P _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iet
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 25-09-2024

Iet

Baklap schreef op dinsdag 25 juni 2002 @ 14:02:
[...]
Sorry hoor maar get a life :z alsof ze speciaal voor jou alle 70 mm theaters gaan afschaffen... Nog even en we komen weer in een discussie dat Layer changes van DVD's zo irritant is...

No flame intended maar een beetje research over formaten had een hoop ergenis aan jouw kant kunne besparen

tip KLIK HIER
Als je echt no flame intended had, had je het ook wel anders kunnen formuleren.

Ontopic lijkt me het dat het steeds vanzelfsprekender werkt dat dingen niet automatisch optimaal out-of-the-box werken. Lijkt me geen goede ontwikkeling, toch?

I use a <insert heavy config>."Dude! Solitaire must load like instantly"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 3747

Iet schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 07:39:
[...]

Als je echt no flame intended had, had je het ook wel anders kunnen formuleren.

Ontopic lijkt me het dat het steeds vanzelfsprekender werkt dat dingen niet automatisch optimaal out-of-the-box werken. Lijkt me geen goede ontwikkeling, toch?
eerrhh... je reageert op een post van 5 jaar geleden :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jozy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-05 23:25
16:9 is gewoon de nieuwe standaard en 4:3 moet gewoon afgeschaft worden. Dat is de oplossing op de lange termijn. Alle tussenoplossingen met breedbeeldsignaaltje doorsturen etc zijn allemaal slechte oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yohost!
  • Laatst online: 22:05
Roynaldinho schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 17:31:
En als nieuwe ontwikkeling:

http://www.tien.tv/web/show/id=47920/langid=43/contentid=203050/dbid=1203/typeofpage=47019

Vanaf 1 maart 2007 zendt Tien programma's uit in breedbeeld (16:9-formaat). Wat betekent dit voor u?

* Als u analoog via de kabel kijkt verandert er voor u niets, u blijft de uitzendingen gewoon in het huidige 4:3-formaat ontvangen.
Toch schakelt mijn TV vanaf 1 maart ineens automatisch over naar 16:9
Dat via kabel UPC analoog

Er is dus toch wel iets aangepast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Anoniem: 3747 schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 08:52:
[...]

eerrhh... je reageert op een post van 5 jaar geleden :o
En nog steeds is er nauwelijks iets veranderd :'(

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:27

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Yohost! schreef op zondag 04 maart 2007 @ 20:19:
[...]

Toch schakelt mijn TV vanaf 1 maart ineens automatisch over naar 16:9
Dat via kabel UPC analoog

Er is dus toch wel iets aangepast!
Klopt, je ontvangt een breedbeeld'puls'. Daardoor schakelt je tv naar de 16:9 zoom mode.
Het is echter geen breedbeeldsignaal, dat echt in 16:9 uitzendt.

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yohost!
Dan hadden ze die puls dus veel eerder ook al mee kunnen sturen toch!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janusch
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 30-03 21:07
grappig dat dit topic 5 jaar gelede begonnen is, en er nog niet heel veel veranderd is voort tv.

Voor pc wel!
Ik heb een samsung 225bw en dat is fet relaxt. Films en alles in breedbeeld is nice.
Op tv vind ik dat er nog niet genoeg veranderd is. veel mensen hun nieuwe tv word een bb plasma!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 87302

Wimpy006 schreef op dinsdag 25 juni 2002 @ 21:30:
Geen wonder dat die vent een gijzelingactie was begonnen een paar maandjes terug.
In Memoriam voor de beste man. Breedbeeld komt voor hem 5 jaar te laat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Battle Bunny
  • Laatst online: 17-05 13:57
Ik ga er toch nog voor dat breedbeeld een uitvinding is om de "industrie" te laten draaien. Dus als tussenstap tussen het (10 jaar geleden al bestaande) HD-TV en het "gewone" 4:3 TV.

Zelf heb ik een laptop met een breedbeeld scherm, en dat werkt fijn. Dit omdat ik veel programmeer en daarom lekker veeld schermen aan de zijkant wil gooien. Maar dit argument gaat, imho, niet op voor TV's.

Ik ga binnenkort verhuizen en zal daardoor ook een nieuwe TV kopen. Ja, een breedbeeld, maar vooral voor die HD zooi. Want _DAT_ is de toekomst. Dat breedbeeld kan me gestolen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 87302

Battle Bunny schreef op zondag 04 maart 2007 @ 22:35:
Ik ga er toch nog voor dat breedbeeld een uitvinding is om de "industrie" te laten draaien. Dus als tussenstap tussen het (10 jaar geleden al bestaande) HD-TV en het "gewone" 4:3 TV.

Zelf heb ik een laptop met een breedbeeld scherm, en dat werkt fijn. Dit omdat ik veel programmeer en daarom lekker veeld schermen aan de zijkant wil gooien. Maar dit argument gaat, imho, niet op voor TV's.

Ik ga binnenkort verhuizen en zal daardoor ook een nieuwe TV kopen. Ja, een breedbeeld, maar vooral voor die HD zooi. Want _DAT_ is de toekomst. Dat breedbeeld kan me gestolen worden.
HDTV's zijn breedbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rooster
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 01-05 09:46
Idd gaat lastig worden wil je een 4:3 hdtv vinden :) (Er bestaan er wel hoor)Het kan idd wel wat zijn om de industrie een impuls te geven, maar bovenal is het gewoon veel prettiger kijken. Het gezichtsveld van de mens is horizontaal veel wijder dan verticaal, dus het is niet raar dat ze het beeld daarop aanpassen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 166470

Anoniem: 55212 schreef op dinsdag 25 juni 2002 @ 21:35:
ik had hetzelfde gedaan als ik voor 10 jaar terug zon ding had gekocht en wel het goede philips gebouw kon vinden...
trouwens wie heeft breedbeeld bedacht?
Philips?
Sony?
Panasonic?
Phililps en Sony????
http://nl.wikipedia.org/wiki/Cinemascope

Dit is volgens mij de eerste breedbeeldtechniek. Zeker weten doe ik het overigens niet :P

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 166470 op 04-03-2007 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Battle Bunny schreef op zondag 04 maart 2007 @ 22:35:
Nu haal je wat dingen door elkaar. 4:3 versus 16:9 breedbeeld gaat over beeldverhoudingen, HD gaat over resolutie (en de huidige HD standaarden zijn in breedbeeld verhoudingen).

Een uitvinding louter om de industrie te laten draaien? Tv's worden sinds de intrede van de VCR en DVD steeds meer gebruikt om thuis films af te spelen. Films zijn vrijwel altijd breed, dus het is logisch dat tv's aangepast werden/worden.

Overigens was er 10 jaar geleden nog geen infrastructuur (netwerk/opslagmedia) om een beetje netjes HD te kunnen verspreiden voor veel zenders/films. Maar goed, dit staat los van de beeldverhouding zoals eerder al gezegd.
Je vindt breedbeeld films beter tot hun recht komen op een 4:3 scherm dan een breedbeeld scherm? Verder is ons blikveld horizontaal georienteerd (je kijkt altijd om je heen, nooit vooral naar boven&beneden).
Ik ga binnenkort verhuizen en zal daardoor ook een nieuwe TV kopen. Ja, een breedbeeld, maar vooral voor die HD zooi. Want _DAT_ is de toekomst.
Die HD-zooi is dus allemaal breedbeeld en je geeft nu dus toe dat breedbeeld het wel helemaal gaat worden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScuL
  • Nu online
mhm op mijn toestel schakelt Talpa iig niet naar 16:9, Veronica en RTL5 hadden net ook 16:9 zendingen en ook niets. ze mogen dan wel die puls mee gaan sturen (of Casema houdt 'm tegen :? )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

arieman007 schreef op zondag 04 maart 2007 @ 20:54:
grappig dat dit topic 5 jaar gelede begonnen is, en er nog niet heel veel veranderd is voort tv.
Voor TV is er wel een heleboel veranderd. Tegenwoordig worden bijv. bijna alle films in breedbeeld uitgezonden. 5 jaar geleden was dat nog niet zo.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

ScuL schreef op zondag 04 maart 2007 @ 23:29:
mhm op mijn toestel schakelt Talpa iig niet naar 16:9, Veronica en RTL5 hadden net ook 16:9 zendingen en ook niets. ze mogen dan wel die puls mee gaan sturen (of Casema houdt 'm tegen :? )
Het is niet echt een puls, maar een signaal op de scart. Als 1 pin boven een bepaald voltage uit komt is dat een teken voor de TV dat het uitgezonden signaal anamorph is. Hieruit volgt automatisch dat je echt breedbeeld eigenlijk alleen met digitale televisie hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Laatst online: 26-05 14:03

SeatRider

Hips don't lie

Janoz schreef op maandag 05 maart 2007 @ 13:26:
[...]

Het is niet echt een puls, maar een signaal op de scart. Als 1 pin boven een bepaald voltage uit komt is dat een teken voor de TV dat het uitgezonden signaal anamorph is. Hieruit volgt automatisch dat je echt breedbeeld eigenlijk alleen met digitale televisie hebt.
Apart dan dat dat bij mij gewoon werkt via component... Je hebt het toch over WSS?

Op wiki lees ik dat WSS wel degelijk in de beeldlijnen wordt meegezonden.

[ Voor 13% gewijzigd door SeatRider op 05-03-2007 13:36 ]

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yohan
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-05 06:37
Zijn er ook tv's in breedbeeld-filmformaat? Bijv. 1:1,37?

"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JerNL
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-03 14:53

JerNL

I said goodday!

Danski schreef op maandag 05 maart 2007 @ 13:11:
[...]

Voor TV is er wel een heleboel veranderd. Tegenwoordig worden bijv. bijna alle films in breedbeeld uitgezonden. 5 jaar geleden was dat nog niet zo.
Ik zat net even het begin van dit topic te lezen (eerste pagina). Is wel grappig dat komt uit 2002 en daar klagen ze ook over breedbeeld, maar volgens mij is breedbeeld in NL nog steeds 3x niks

nothing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

JerNL schreef op maandag 05 maart 2007 @ 13:31:
Ik zat net even het begin van dit topic te lezen (eerste pagina). Is wel grappig dat komt uit 2002 en daar klagen ze ook over breedbeeld, maar volgens mij is breedbeeld in NL nog steeds 3x niks
Het valt me toch op dat er tegenwoordig veel meer breedbeeld wordt uitgezonden dan enkele jaren geleden. Breedbeeld is er toch wel in tegenwoordig dacht ik zo.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:40
Klopt met films valt het heel erg tegen. Bij PC games kun je tegenwoordig bijna altijd voor Breedbeeld kiezen ( behalve games van EA :( Prutsers )

Maar je had verwacht dat het met films ook wel meer zou zijn. Volgens mij heeft toch wel 70% van de mensen een breedbeeld TV of zie ik dit verkeerd ? Ik ken niet veel mensen die geen breedbeeld hebben moet ik zeggen. Of het is een heel klein tv'tje dat op een slaapkamer staat. Dat dan dus geen breedbeeld is.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

SeatRider schreef op maandag 05 maart 2007 @ 13:28:
[...]

Apart dan dat dat bij mij gewoon werkt via component... Je hebt het toch over WSS?

Op wiki lees ik dat WSS wel degelijk in de beeldlijnen wordt meegezonden.
Nee, ik had het over pin 8 van de scart kabel. Hoe het met component zit weet ik niet, maar ik doelde meer op dat het niet een signaal is dat over de antenne coax verstuurd wordt. Dat zou altijd via Pal+, maar volgens mij is dat allang dood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yohost!
Je zegt hier "dat het niet een signaal is dat over de antenne coax verstuurd wordt"
Hoe kan het dan dat hij hier wel omschakelt naar 16:9 ?
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste