Breedbeeld, wordt het ooit nog wat?

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:
  • 12.615 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koen
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Als je je monitor op 4:3 zet en je ziet zwarte balken boven en onder je beeld, dan moet je hem op 16:9 zetten en is het breedbeeld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-06 14:45
Anoniem: 87302 schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 08:58:
[...]

Ik heb een plasma monitor en kan kiezen tussen 4:3, 16:9 en Zoom op mijn monitor. Omdat ik geen tuner heb ingebouwd springt ie dus nooit automatisch op breedbeeld. Daarom staat ie gewoon standaar op 16:9 en is alles 'breed'. UPC Digital TV is de tuner.
Hoe kan ik nu zien of iets echt breedbeeld is of 4:3? Ik merkte bijvoorbeeld dat Jensen altijd in letterboxed werd uitgezonden en nu echt in 16:9, er waren geen balkjes meer sinds gisteren.
Wat zijn voor mij de handigste trucjes om te zien of het 16:9 of 4:3 is?
Ik heb dezelfde opstelling als jij (ik heb een panasonic Plasma) en bij mij springt ie wel over op "WIDE". Ik heb wel een losse tuner, maar volgens mij doet die verder niks in het hele verhaal, behalve dat hij voor scartingang speelt (net als bij bv een dvd speler) .

Heb je bij je instellingen van je UPC mediabox wel gekozen voor breedbeeld en niet voor 4:3 of Plat?

Verder zou het misschien kunnen helpen je scart eens in een andere scartingang van je TV te hangen.

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 87302

M@cer schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 09:08:
[...]

Ik heb dezelfde opstelling als jij (ik heb een panasonic Plasma) en bij mij springt ie wel over op "WIDE". Ik heb wel een losse tuner, maar volgens mij doet die verder niks in het hele verhaal, behalve dat hij voor scartingang speelt (net als bij bv een dvd speler) .

Heb je bij je instellingen van je UPC mediabox wel gekozen voor breedbeeld en niet voor 4:3 of Plat?

Verder zou het misschien kunnen helpen je scart eens in een andere scartingang van je TV te hangen.
Omdat de mijne geen TV (Panasonic PW7 VGA monitor) is zit er geen WSS detectie in de monitor. Ik heb de tuner van UPC dan ook via VGA(!) aangesloten dmv van een RGB-VGA kastje.
Ik heb de UPC box uiteraard op 16:9 staan. En als ik op 4:3 druk krijg ik rechts en links altijd balkjes, ook bij een 16:9 uitzending!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
Dan zal dat inderdaad de oorzaak zijn, ik heb dezelfde monitor maar met de tuner.
Volgens mij is er trouwens wel een module voor de TV (geweest) zodat je er ook scart aan kan toevoegen.. Misschien ergens op Ebay??

Zoals jij het hebt aangesloten is natuurlijk wel een uitzonderlijke situatie en niet echt representatief.

[ Voor 20% gewijzigd door M@cer op 02-06-2007 10:07 ]

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

M@cer schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 10:07:
Dan zal dat inderdaad de oorzaak zijn, ik heb dezelfde monitor maar met de tuner.
Volgens mij is er trouwens wel een module voor de TV (geweest) zodat je er ook scart aan kan toevoegen.. Misschien ergens op Ebay??

Zoals jij het hebt aangesloten is natuurlijk wel een uitzonderlijke situatie en niet echt representatief.
Ik heb specifiek niet de SCART module gekocht omdat die een nogal 'soft beeld' geeft. En ik was echt niet tevreden over de tuner! Die neemt alle functies weg van je instellingen van je plasma monitor. Ik heb dus die VGA aansluiting, een losse component board (perfect) en een JS VGA naar RGB converter voor al mijn RGB scart aansluitingen. Levert echt een veel mooier beeld op dan de tuner en die aansluitingen op de tuner :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:14

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Microkid schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 06:51:
[...]

Da's nou weer jammer. Ik heb liever dat ze dat dan gewoon in 4:3 uitzenden zodat m'n tv er zelf via een smart-zoom 16:9 van kan maken. Want van een 16:9 met zwarte balken links en rechts kan m'n tv niets maken. En om nu weer zover in te zoomen dat het beeldvullend wordt is ook weer zo iets, dan mis je stukken van de boven en onderkant. Wat is er nou zo moeilijk om gewoon wel of geen WSS puls mee te sturen bij 16:9??? :?
Dat is dus precies wat ze doen, zoals ik boven je schrijf... Kijk maar eens naar onze vrienden van Hannibal, BA, Murdock, face en dat chicky. Je TV gaat naar 4:3 modus, zodat je (mocht je daar behoefte aan hebben) zelf kan zoomen.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1st_Ro
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-01-2022
Ik kwam gisteren achter een probleempje met mijn TV (of de Mediabox) en ik vraag me af of dat een instelling is aan mijn kant of dat het aan het signaal ligt.

Ik ben dit weekend weggeweest, dus ik was vergeten dat RTL op 16:9 over ging stappen.

Zoals ik het nu zie is het belabberd: Ik zie in feite een 16:9 beeld, maar met een 4:3 masker er over heen. Ik zie links en rechts dus een zwarte balk, terwijl ik daar wel beeld zou moeten zien.
Ik mis nu dus logo's en delen van de ondertiteling en dat is echt ongelooflijk irritant.

Via mijn TV kan ik wel alles instellen (autobreed, 16:9, 4:3, zoom), maar dat maakt voor het beeld dus niets uit. Ik blijf dus een stuk van mijn beeld missen.

Kan ik op de Mediabox misschien nog iets instellen hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yohan
  • Laatst online: 17:41
1st_Ro schreef op maandag 04 juni 2007 @ 09:22:
Kan ik op de Mediabox misschien nog iets instellen hiervoor?
Menu - Instellingen - TV-instellingen.

Daar kun je de beeldverhouding instellen; deze moet op 16:9 (dus niet op: Plat).

"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1st_Ro
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-01-2022
Yohan, dus toch! Ga ik vanavond even proberen, thanks! O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-05 20:18

_Christiaan_

Master of SOG

Hmmz, op m'n slaapkamer heb ik nog een 4:3 toestel staan.

Af en toe zit ik leuk naar een zwart fotolijstje te kijken |:( Zowel boven, onder, links en rechts zwarte balken. Sommige zenders bakken er echt niets van :'(

Op TV Rijnmond (regionaal) zit ik op dit moment naar 4 balken te kijken.

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

_Christiaan_ schreef op maandag 04 juni 2007 @ 17:42:
Hmmz, op m'n slaapkamer heb ik nog een 4:3 toestel staan.
Wat is dat 4:3 ? Is dat zoiets uit de 20e eeuw? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:19

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Anoniem: 87302 schreef op maandag 04 juni 2007 @ 18:37:
[...]

Wat is dat 4:3 ? Is dat zoiets uit de 20e eeuw? ;)
Ja! dat is een formaat, dat na het (nog) oudere 16:9 werd geïntroduceerd voor de thuismarkt ;)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Michael Knight schreef op maandag 04 juni 2007 @ 22:01:
[...]

Ja! dat is een formaat, dat na het (nog) oudere 16:9 werd geïntroduceerd voor de thuismarkt ;)
Ah, een soort 'retro-format'? Het is weer helemaal in de mode he, die jaren 80 van de vorige eeuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yohan
Heeft iemand al een idee wat er nou precies mis gaat met het analoge National Geographic :?
Het beeld is smaller geworden, ipv breder.

"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 06-06 17:10

psy

Eindelijk kan ik mijn Sony CRT breedbeeld op standaard laten staan, ook bij alle commercielen. Geen gezeik meer met smartzoom of autowide. Hij schakelt nu netjes over zoals dat al gebruikelijk was bij de 'normale' zenders NL1, 2 en 3.

Overigens blijft het jammer dat geen enkele nl-zender Palplus gebruikt.

[ Voor 13% gewijzigd door psy op 05-06-2007 00:22 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boyd
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01-06 19:07
psy schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 00:16:

Overigens blijft het jammer dat geen enkele nl-zender Palplus gebruikt.
ehm.. die zijn er wel.. ik ben wel eens uitzendingen op ned1,2,3 tegengekomen in pal plus hoor..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Gamepie56 schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 00:24:
[...]

ehm.. die zijn er wel.. ik ben wel eens uitzendingen op ned1,2,3 tegengekomen in pal plus hoor..
Nou hier bij Essent niet meer. Al meer dan een jaar geleden zelfs voor het laatst gezien. Maar de belgen en duitsers worden gewoon met Palplus doorgegeven dus het ligt niet aan mijn tv ;)

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Helaas hebben we er niets meer aan...

De huidige breedbeeldtelevisies bevatten geel PALplus tuners meer. Dus ook al geeft de tv aan dat het een PALplus uitzending is, dan nog heb je geen 'superieur' beeld met verbeterde kleuren/scherpte..

UPC geeft in Nijmegen iig geen PALplus signaal meer door op de kabel.

Via de oude analoge schotel zie ik het nog wel bij de Duitsers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PluueeR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02:49
psy schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 00:28:
[...]

Nou hier bij Essent niet meer. Al meer dan een jaar geleden zelfs voor het laatst gezien. Maar de belgen en duitsers worden gewoon met Palplus doorgegeven dus het ligt niet aan mijn tv ;)
Ik heb laatst een LG LCD TV gekocht. En als ik de breedbeeld instelling op "Orgineel" zet heb ik dus drie soorten kanalen:

- 4:3 zwarte balken links en rechts
- 16:9 Full Screen (zoals NED1 t/m 3)
- 16:9 Met zwart rondom (duitse, belgische en engelse zenders)

Is die laatste dan Palplus? Als ik hem fixed op 16:9 instel rekt ie 4:3 wel op maar 16:9 geeft ie ook zwarte balken. Heel irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yohan
Yohan schreef op maandag 04 juni 2007 @ 23:06:
Heeft iemand al een idee wat er nou precies mis gaat met het analoge National Geographic :?
Het beeld is smaller geworden, ipv breder.
Ze zijn weer teruggegaan naar 4:3. Breedbeeld kregen ze technisch kennelijk niet voor elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
mooie boel. RTL7 zend bijv reclames+belspellen wel in zogenaamd breedbeeld (4:3 met zwarte balken ) uit, maar een aantal programma's nog gewoon in 4:3.

das pas irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
  • Laatst online: 07-06 00:56
Kurios schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 15:16:
mooie boel. RTL7 zend bijv reclames+belspellen wel in zogenaamd breedbeeld (4:3 met zwarte balken ) uit, maar een aantal programma's nog gewoon in 4:3.

das pas irritant.
Nee, het is fijn om in 4:3 opgenomen materiaal in 16:9 uit te gaan zenden |:( , lekker stukken eraf knippen zodat jij niet hoeft te zoomen... Lijkt me niet echt de bedoeling...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
Martijn schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 15:22:
[...]

Nee, het is fijn om in 4:3 opgenomen materiaal in 16:9 uit te gaan zenden |:( , lekker stukken eraf knippen zodat jij niet hoeft te zoomen... Lijkt me niet echt de bedoeling...
praktisch alle content gaat van 16:9 naar 4:3 en wordt dan in NL zo uitgezonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
RTL is nog niet echt klaar voor breedbeeld terwijl de andere zenders praktisch alles in breedbeeld uitzenden.. En dan vorige maand er zo'n ophef over maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

PluueeR schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 14:52:
[...]

Ik heb laatst een LG LCD TV gekocht. En als ik de breedbeeld instelling op "Orgineel" zet heb ik dus drie soorten kanalen:

- 4:3 zwarte balken links en rechts
- 16:9 Full Screen (zoals NED1 t/m 3)
- 16:9 Met zwart rondom (duitse, belgische en engelse zenders)

Is die laatste dan Palplus? Als ik hem fixed op 16:9 instel rekt ie 4:3 wel op maar 16:9 geeft ie ook zwarte balken. Heel irritant.
Nee, dat is geen PALplus..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-06 10:22

Royz

Kleurenblind!!

Yohan schreef op maandag 04 juni 2007 @ 10:11:
[...]

Menu - Instellingen - TV-instellingen.

Daar kun je de beeldverhouding instellen; deze moet op 16:9 (dus niet op: Plat).
Waar is de functie "plat" nou eigenlijk voor? Wat voor verhouding en voor welke tv's is dit?

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
Dat weet niemand.... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel
  • Laatst online: 24-04-2024

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Royz schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 17:42:
[...]

Waar is de functie "plat" nou eigenlijk voor? Wat voor verhouding en voor welke tv's is dit?
Als dit een vraag betreffende de UPC box is:
Plat staat voor letterboxed breedbeeld.
Dus zeg maar 16:9 uitzendingen met een zwarte balk boven en onder.
Is te gebruiken voor 4:3 toestellen.

Altijd nog beter dan 4:3 stand, omdat daarbij standaard wordt ingezoomd op 16:9 uitzendingen. Daarbij vallen dus stukken beeld aan de zijkanten geheel weg.

Iemand met een breedbeeld TV moet altijd 16:9 kiezen, omdat deze stand breedbeelduitzendingen anamorf doorgeeft. Ik hierbij ervan uit dat de TV dan wel een anamorfe breedbeelduitzending "breed weet te trekken".

Ooit was dit heel stoer: PIII-800, 512 MB, Asus V7100/T(geforce2MX 32 MB), IBM DTLA 30 GB 7200 rpm, Maxtor Diamondmax 40 GB 5400 rpm, Plextor 121032, Terratec Xfire 1024, AOpen DVD 1040 Slot-in, Asus CUV4X, iiYama Vision Master Pro 450

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-06 22:49

sanook

_/-\o_

RTL en SBS zijn nu een paar weken over op breedbeeld en ik moet zeggen dat me vooral bij RTL regelmatig opvalt dat het prima tv kijken is. Het logo is zo te zien kleiner gemaakt en de grootte van de ondertiteling is ook kleiner geworden, het lijkt net alsof het logo en de ondertiteling nu net zo groot zijn als vroeger op mijn 70cm 4:3 CRT (en ik kijk nu op een 42inch plasma). Afgelopen weekend met de Formule 1 (RTL4) was het soms net alsof ik een videospelletje zat te kijken met die beelden vanuit de auto's, echt genieten dus....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yohan
Helemaal mee eens. RTL heeft het prima te pakken. Het logootje hebben ze ook doorzichtig gemaakt, waardoor het prettiger tv-kijken is. Nu hun eigen programma's nog (RTL Nieuws e.d.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
Yohan schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 11:47:
Helemaal mee eens. RTL heeft het prima te pakken. Het logootje hebben ze ook doorzichtig gemaakt, waardoor het prettiger tv-kijken is. Nu hun eigen programma's nog (RTL Nieuws e.d.)
Ik vind het maar niks. Ga of compleet over, of niet. Niet half zoals ze nu doen.

Nog veel te veel programma's zijn nog in 4:3! Ga dan ook niet heel stoer lopen promoten dat RTL in breedbeeld uitzendt, want dat doen ze dus duidelijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Kurios schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 11:55:
[...]

Ik vind het maar niks. Ga of compleet over, of niet. Niet half zoals ze nu doen.

Nog veel te veel programma's zijn nog in 4:3! Ga dan ook niet heel stoer lopen promoten dat RTL in breedbeeld uitzendt, want dat doen ze dus duidelijk niet.
Veel oud materiaal is in 4:3... en de commercielen zenden momenteel veel oud spul uit O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-06 23:45
Hmm, ligt het nou aan mij of wordt niets meer anamorph doorgestuurd, maar alles 16:9 letterboxed?

Zowel op de analoge UPC kabel als via de (analoge) glasvezel hier in Nuenen zie ik alle reclameblokken enzo gewoon in letterbox formaat, en niet in anamorph waarover ik iedereen hier hoor :| Het is wel een dagje ofzo anamorph geweest nadat ze begonnen zijn met breedbeeld, maar het lijkt wel alsof ze van schrik maar weer terug naar letterboxed zijn gegaan... :?

Maker van de HeatMeister (voorheen HeatBooster) ventilatorsturing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Yohan schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 11:47:
Met digitale TV is het idd goed gesteld met breedbeeld.

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
Waarom gaat analoog niet mee naar anamorph :S

Letterboxed is voor niemand goed 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Als ik eerlijk moet zijn, zou ik op een 4:3 TV liever letterboxed dan anamorf zien. Ik zag een tijdje geleden om 3 uur 's nachts het eerste anamorfe beeld op de analoge kabel op m'n slaapkamer tv'tje (4:3), en dat was echt niet om aan te zien.

Dan kan je imo beter de breedbeeldmensen een iets mindere kwaliteit geven. De gemiddelde kijker ziet het verschil toch niet en die is met letterbox op z'n breedbeeld tv tevreden. Echter, gemiddelde mensen die anamorf kijken op een 4:3 zouden erg ontevreden zijn.

Ja het is balen voor ons, maar het is imo een logische keuze :) Als je anamorf wilt moet je digitale tv nemen. Voor €2 per maand extra heb je al digitaal. En dan kan je ook nog gratis interactieve dingen op je tv doen, zoals het nieuws en het weer enzo bekijken :)

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yohan
_Christiaan_ schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 23:09:
[...]

Met digitale TV is het idd goed gesteld met breedbeeld.
Analoog ook, hoor :)

Ik heb RTL trouwens gebeld over Law & Order. Deze serie is in breedbeeld opgenomen, maar wordt door RTL in 4:3 uitgezonden. De publieksvoorlichting wist me te melden dat de serie al is aangekocht voor RTL in breedbeeld uitzond. Daarom is destijds gekozen voor de 4:3-versie. Mocht men nieuwe seizoenen aankopen, dan zal natuurlijk voor de 16:9-variant worden gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

_Christiaan_ schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 00:21:
Als ik eerlijk moet zijn, zou ik op een 4:3 TV liever letterboxed dan anamorf zien. Ik zag een tijdje geleden om 3 uur 's nachts het eerste anamorfe beeld op de analoge kabel op m'n slaapkamer tv'tje (4:3), en dat was echt niet om aan te zien.

Dan kan je imo beter de breedbeeldmensen een iets mindere kwaliteit geven. De gemiddelde kijker ziet het verschil toch niet en die is met letterbox op z'n breedbeeld tv tevreden. Echter, gemiddelde mensen die anamorf kijken op een 4:3 zouden erg ontevreden zijn.

Ja het is balen voor ons, maar het is imo een logische keuze :) Als je anamorf wilt moet je digitale tv nemen. Voor €2 per maand extra heb je al digitaal. En dan kan je ook nog gratis interactieve dingen op je tv doen, zoals het nieuws en het weer enzo bekijken :)
Op mijn oude Philips 4:3 CRT van 10 jaar oud zat een "breedbeeld"-knop.
Wat je ermee kon doen was een anamorfe uitzending breed trekken (of liever gezegd bij een 4:3 scherm: platdrukken), waardoor er netjes zwarte balken onder en boven verschenen en de uitzending alsnog in de juiste AR kan worden bekeken. Ik had die knop echter bijna nooit nodig gehad, aangezien er maaar heel weinig analoge anamorfe uitzendingen waren... en op de mediabox stelde ik het signaal standaard in op letterboxed door "plat" i.p.v. "16:9" te kiezen.

Overigens zenden ook bij UPC digital (stand "16:9") heel wat zenders nog steeds letterboxed uit.
Sommige zenders zenden zelfs afwisselend letterboxed, anamorf en 4:3 uit.

Het signaal van de Belgische zenders wordt heel vaak (altijd?) letterboxed meegegeven door de box.
BBC1 en 2 wordt volgens mij altijd anamorf meegezonden in UPC digital.

[ Voor 19% gewijzigd door The_Sukkel op 22-06-2007 10:11 ]

Ooit was dit heel stoer: PIII-800, 512 MB, Asus V7100/T(geforce2MX 32 MB), IBM DTLA 30 GB 7200 rpm, Maxtor Diamondmax 40 GB 5400 rpm, Plextor 121032, Terratec Xfire 1024, AOpen DVD 1040 Slot-in, Asus CUV4X, iiYama Vision Master Pro 450

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

The_Sukkel schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 10:06:
[...]

Op mijn oude Philips 4:3 CRT van 10 jaar oud zat een "breedbeeld"-knop.
Wat je ermee kon doen was een anamorfe uitzending breed trekken (of liever gezegd bij een 4:3 scherm: platdrukken), waardoor er netjes zwarte balken onder en boven verschenen en de uitzending alsnog in de juiste AR kan worden bekeken.

Overigens zenden ook bij UPC digital heel wat zenders nog steeds letterboxed uit.
Sommige zenders zenden zelfs afwisselend letterboxed, anamorf en 4:3 uit.

Het signaal van de Belgische zenders wordt heel vaak (altijd?) letterboxed meegegeven door de box.
BBC1 en 2 wordt volgens mij altijd anamorf meegezonden in UPC digital.
Dan heb jij volgens mij de ware bedoeling van die knop nooit meegekregen :P
Want ik snapte er ook nooit wat van, waarom zou ik in godesnaam op die knop rammen, en dan ineens zwarte balken in beeld willen?

Kwam er pas veel later achter, dat als ik mijn dvd speler op 16:9 weergave zette, en dan op de tv op die knop drukte, het beeld werd opgerekt..aka de zwarte breedbeeldbalken verdwenen en je had weer volledig beeld. Ik denk zelf dat die knop uiteindelijk daar voor bedoeld was.

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
kamstra schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 10:11:
[...]

Want ik snapte er ook nooit wat van, waarom zou ik in godesnaam op die knop rammen, en dan ineens zwarte balken in beeld willen?

Kwam er pas veel later achter, dat als ik mijn dvd speler op 16:9 weergave zette, en dan op de tv op die knop drukte, het beeld werd opgerekt..aka de zwarte breedbeeldbalken verdwenen en je had weer volledig beeld. Ik denk zelf dat die knop uiteindelijk daar voor bedoeld was.
Nee, hij is in ieder geval niet bedoeld om je balken weg te halen, maar juist om ze te maken!

Je DVD-speler stuurt een signaaltje mee door de scartkabel of het beeld anamorph is of niet (hij maakt het beeld anamorph als je hem in de 16:9 stand zet). Alle 4:3 tv's met een 16:9-functie drukken dan "automatisch" op die knop, zodat er balken komen en het beeld er weer normaal uit ziet. Als jij vervolgens nóg eens op die knop drukt dan haal je de balken weer weg en zit je naar anamorph 4:3 te kijken ;) (uitgerekte breedbeeld dus)

Overigens heb ik de "luxe" van glasvezel, maar die apen sturen alles analoog door. Ook is er nog geen optie voor een mediabox of iets dergelijks (en zal deze ook niet komen), dus ik moet alles letterboxed blijven kijken....

[ Voor 11% gewijzigd door Bazz0847 op 22-06-2007 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Yohan schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 09:21:
[...]

Analoog ook, hoor :)

(...)
Analoog zie je misschien ook veel dingen in breedbeeld, maar de vraag is of je dat echt breedbeeld mag noemen. 99% op analoge tv is niet-anamorf (amorf, letterboxed dus).

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

kamstra schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 10:11:
[...]

Volgens mij heb jij het over inzoomen van een 16:9 beeld naar een 4:3 beeld?
Anders snap ik je niet helemaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:14

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Sommige tv's hebben 3 standen met zo'n knop:
Uitrekken=zwarte balken wegwerken;
[4:3] Normaal
[16:9] Platdrukken=zwarte balken tevoorschijn toveren.

Op digitaal ziet het er inderdaad een stuk beter uit nu, vergeleken met vroeger. Nu is het verschil tussen digitaal en analoog stuk groter nog, aangezien de breedbeeld uitzendingen op digitaal nu dus wel anamorph zijn... Nu nog alle programma's, jammergenoeg zijn van die oudere series geen 16:9 versies, ofja niet door hun aangeschaft.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

BiG-GuY schreef op zaterdag 23 juni 2007 @ 11:32:
Sommige tv's hebben 3 standen met zo'n knop:
Uitrekken=zwarte balken wegwerken;
[4:3] Normaal
[16:9] Platdrukken=zwarte balken tevoorschijn toveren.

Op digitaal ziet het er inderdaad een stuk beter uit nu, vergeleken met vroeger. Nu is het verschil tussen digitaal en analoog stuk groter nog, aangezien de breedbeeld uitzendingen op digitaal nu dus wel anamorph zijn... Nu nog alle programma's, jammergenoeg zijn van die oudere series geen 16:9 versies, ofja niet door hun aangeschaft.
Als het goed is dan zie je bij een 4:3 toestel (want daar hadden we het in de eerste instantie over) geen zwarte balken aan de zijkanten bij een anamorf beeld. Je zou dan een gevuld beeldscherm moeten zien met "lange dunne mensen" (vanaf de zijkanten in elkaar gedrukt). Het uitrekken is dan niet zozeer het wegwerken van de zwarte balken aan de zijkant, maar het uitrekken van het beeld en inzoomen op het midden.

Bij een 4:3 toestel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
Feit blijft in ieder geval dat het via de kabel nu matig is om naar te kijken... Voor zowel 4:3-kijkers (balken) als 16:9 kijkers (slechte kwaliteit) :(

En omdat ik hier niet eens de mogelijkheid heb om digitaal te kijken, moet ik het met letterboxbagger uit de glasvezel doen :P

[ Voor 14% gewijzigd door Bazz0847 op 25-06-2007 14:06 ]

• yohan
crosspost

Vanaf morgen de NOS dus in breedbeeld. Ben benieuwd of er nog iets verandert aan het decor. Volgens de NOS zelf gaan ze de extra ruimte gebruiken voor extra uitleg, graphics, splitscreens etc.

Verder gaat Studio Sport over op HD. Hoe ze dat bij de mensen thuis willen krijgen staat er niet bij.
"Nadeel voor de makers is dat hun rimpels beter te zien zijn. Daarom is de afgelopen weken extra aandacht besteed aan schmink." :P

item op NOS-site

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koen
  • Niet online
wel origineel om op 16/9 over te stappen op 16:9 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelJewel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-06 16:31
koen schreef op zondag 16 september 2007 @ 15:01:
wel origineel om op 16/9 over te stappen op 16:9 :P
Ja. Al hadden ze dat een jaar of 5 geleden moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceme
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:32
Gaan ze nu ook de champions leage en interlands uitzenden in HD netzo als dat in UK gebeurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yohan
TMF is ook over op breedbeeld 8)

Mijn kabelmaatschappij moet 'em alleen nog als 16:9 instellen op de decoder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Mweh das nou niet echt een kanaal dat ik 24/7 volg oid :P

Het is jammer dat via digitale TV de optie 5.1-stream niet leverbaar is. De meeste films via Film1/4 komen met Dolby surround, terwijl het technisch wel mogelijk is toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelJewel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-06 16:31
Anoniem: 58485 schreef op zondag 09 maart 2008 @ 22:48:
Mweh das nou niet echt een kanaal dat ik 24/7 volg oid :P

Het is jammer dat via digitale TV de optie 5.1-stream niet leverbaar is. De meeste films via Film1/4 komen met Dolby surround, terwijl het technisch wel mogelijk is toch?
Duitse zenders zenden Dolby wel mee, maar ik kijk niet zo vaak naar die zenders :).

[ Voor 5% gewijzigd door RoelJewel op 09-03-2008 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-06 14:58
Wat ik jammer vind is dat Discovery ook breedbeeld programma's heeft. alleen de zender word nog steeds in 4:3 uitgezonden.
4:3 mogen ze van mij overal wel beetje uit faseren.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

RoelJewel schreef op zondag 09 maart 2008 @ 23:25:
[...]

Duitse zenders zenden Dolby wel mee, maar ik kijk niet zo vaak naar die zenders :).
Rare is is dat sinds ik in Twente woon dat hele duitse zenders soms gewoon volgen kan :o

Maar goed wat heb je nu aan 5.1 op een duitse zenders :+ Ging me meer om filmnet enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Yohan schreef op zondag 09 maart 2008 @ 22:46:
TMF is ook over op breedbeeld 8)

Mijn kabelmaatschappij moet 'em alleen nog als 16:9 instellen op de decoder.
Na het lezen van jouw post met bewondering TMF sinds tijden maar weer eens aangezet.
Want dit wonder wilde ik natuurlijk weleens aanschouwen.
Maar er was geen wonder. Helemaal niet breedbeeld, 2x niet zelfs. (Canaal digitaal via satelliet en Casema kabel analoog).
Aangezien via de satelliet voor zover ik weet het distributie kanaal is van TMF vraag ik me af hoe jij erbij komt dat ie in breedbeeld is...?
Ik zie gewoon een TMF zoals ik die al jaren zie: een 16:9 beeld in een 4:3 uitzending gefrommeld. :r
... tenzij het nu te laat is en TMF alleen tijdens kantoor uren echt 16:9 doet?
Want nu is TMF classics op TV, en dat zijn clipjes uit de tijd dat ze nog maar net kleur hadden uitgevonden...
Maargoed, de reclames zijn ook niet in breedbeeld en da's toch al gouw 50% van de tijd. :+

[ Voor 11% gewijzigd door remco_k op 09-03-2008 23:56 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

^^ met remco_k

TMF is nog steeds 4:3 met mooie balkjes af en toe....

Dat wordt pas irritant voor de 4:3 mensen; de omschakeling naar 16:9.
Kleiner beeld op je 4:3 toetsel en dan ook nog eens een reclame-/sms-balk onder en boven, waardoor je nog maar 20% efectief muziekclip hebt... :/

Ben benieuwd hoe TMF dat gaat vormgeven.. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Michael Knight schreef op maandag 10 maart 2008 @ 00:18:
^^ met remco_k

TMF is nog steeds 4:3 met mooie balkjes af en toe....

Dat wordt pas irritant voor de 4:3 mensen; de omschakeling naar 16:9.
Kleiner beeld op je 4:3 toetsel en dan ook nog eens een reclame-/sms-balk onder en boven, waardoor je nog maar 20% efectief muziekclip hebt... :/

Ben benieuwd hoe TMF dat gaat vormgeven.. O-)
Achja, jij noemt het tenminste nog vormgeven. Ik noem het irritant. :+

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yohan
remco_k schreef op zondag 09 maart 2008 @ 23:50:
[...]

Na het lezen van jouw post met bewondering TMF sinds tijden maar weer eens aangezet.
Want dit wonder wilde ik natuurlijk weleens aanschouwen.
Maar er was geen wonder. Helemaal niet breedbeeld, 2x niet zelfs. (Canaal digitaal via satelliet en Casema kabel analoog).
Aangezien via de satelliet voor zover ik weet het distributie kanaal is van TMF vraag ik me af hoe jij erbij komt dat ie in breedbeeld is...?
Ik zie gewoon een TMF zoals ik die al jaren zie: een 16:9 beeld in een 4:3 uitzending gefrommeld. :r
... tenzij het nu te laat is en TMF alleen tijdens kantoor uren echt 16:9 doet?
Want nu is TMF classics op TV, en dat zijn clipjes uit de tijd dat ze nog maar net kleur hadden uitgevonden...
Maargoed, de reclames zijn ook niet in breedbeeld en da's toch al gouw 50% van de tijd. :+
Ik heb gisteravond laat niet meer gekeken; maar overdag is het verschil duidelijk te zien. Het logo stond altijd in de zwarte balk, tegenwoordig staat het logo lager, dus binnen het 16:9-gedeelte.

Omdat het WSS-signaal nog niet aangepast is, kan het zijn dat je TV de zender nog als 4:3 ziet. Mijn tv vergroot het beeld na een paar seconden tot fullscreen. De kabelmaatschappijen moeten dus het WSS-signaal nog aanpassen.

Edit: check het verschil maar eens met MTV!

[ Voor 1% gewijzigd door yohan op 10-03-2008 10:39 . Reden: MTV ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Zojuist weer even gekeken... trucje van TMF.

Ze hebben de overlays (Logo, titels ed..) gewoon gecentreerd. Het logo staat belachelijk hoog (minimaal onder de zwarte balk) en zodra er een 4:3 clip wordt uitgezonden (nu Prince) schakelt het beeld niet om bij TMF, maar blijft het logo dus op dezelfde hoogte staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Net ook maar eens TMF bekeken @ mijn 37cm 4:3 beeldbuisje--> Breedbeeld. Geen idee of ik er blij mee moet zijn of niet :/
Edit: widescreen my ass... Zojuist ook ff op andere tv gekeken. Ene keer is het géén breedbeeld, dan wel (als je dat breedbeeld kunt noemen) en dan nog weer het "echte" widescreen waarbij de helft van het beeld uit zwarte balken bestaat.

@home/Essent analoge tv btw

[ Voor 52% gewijzigd door Raven op 10-03-2008 11:49 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Niet dus... even screencaps gemaakt, helemaal vers en enkele minuten terug gecapt:

Afbeeldingslocatie: http://home.versatel.nl/tgfd07/GoT/TMF-WS1.JPG

Afbeeldingslocatie: http://home.versatel.nl/tgfd07/GoT/TMF-WS2.JPG

Afbeeldingslocatie: http://home.versatel.nl/tgfd07/GoT/TMF-WS3.JPG

Afbeeldingslocatie: http://home.versatel.nl/tgfd07/GoT/TMF-WS4.JPG

Afbeeldingslocatie: http://home.versatel.nl/tgfd07/GoT/TMF-WS5.JPG

Zijn dus de oude trucjes, die je ook altijd op Veronica en dergelijke zag (subs, extra zooi in de balken). TMF zend veel verschillende clips uit en hoort dan ook te schakelen tussen formaten.

Dat gebeurt niet. Tevens blijven logo en extra overlays altijd hetzelfde staan; in een 4:3 uitzending.

[ Voor 4% gewijzigd door Michael Knight op 10-03-2008 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

^ like I said... Precies zo hier.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yohan
Vaag. Wat een chaos. Laten ze gewoon een formaat kiezen.

Aan de andere kant: het gaat wel de goeie kant op. Het logo is verplaatst en alle leaders zijn nu in breedbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Maar als 't breedbeeld nu eenmaal goed werkt overal.... Like that's ever gonna happen
Wat gebeurt er dan met 4:3 uitzendingen? Links en rechts balken?

[ Voor 13% gewijzigd door Raven op 10-03-2008 11:59 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Yohan schreef op maandag 10 maart 2008 @ 11:55:
Vaag. Wat een chaos. Laten ze gewoon een formaat kiezen.

Aan de andere kant: het gaat wel de goeie kant op. Het logo is verplaatst en alle leaders zijn nu in breedbeeld.
Juist niet, alleen gecentreerd. De kijkwijzer-leader staat namelijk nog verkeerd.

Tevens, zodra het echt breedbeeldwordt, worden deze leaders nog kleiner, vanwege het 16:9.
Wat je nu ziet is puur aangepast op 4:3. Als ze echt bezig waren met 16:9. hadden de huidige leaders juist groot en uitgerekt moeten zijn.

Net als wanneer je een film in 16:9 film afspeelt in 4:3 mode (met alleen oprekken); langwerpige gezichten dus :)
bartgrefte schreef op maandag 10 maart 2008 @ 11:57:
Maar als 't breedbeeld nu eenmaal goed werkt overal.... Wat gebeurt er dan met 4:3 uitzendingen? Links en rechts balken?
Nee, hetzelfde als bij de overige commerciëlen; het beeld switcht om, waardoorje op een 4:3 het 'ouderwetse' beeld krijgt en een nieuwe breedbeeld-tv deze gewoon netjes uitrekt naar 16:9 :)

[ Voor 22% gewijzigd door Michael Knight op 10-03-2008 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Uitrekken @ breedbeeld? wtf? Valt dat niet uit te zetten?
Zie dat bij veel breedbeeld tv's, dat uitrekken, en dat weerhoud mij ervan om over te stappen op breedbeeld.

[ Voor 49% gewijzigd door Raven op 10-03-2008 12:01 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

bartgrefte schreef op maandag 10 maart 2008 @ 12:00:
Uitrekken @ breedbeeld? wtf? Valt dat niet uit te zetten?
Zie dat bij veel breedbeeld tv's, dat uitrekken, en dat weerhoud mij ervan om over te stappen op breedbeeld.
Dat ging puur over het aspect ratio :) Een uitgrekt beeld zou je nooit mogen krijgen, behalve in de testfase..

Een aantal commerciële zenders hadden voor de definitieve switch een en ander uitgerekt staan, alvorens over te switchen.

Zodra iets definitief breedbeeld is, krijg jij netjes 4:3 met zwarte balkjes boven en onder, terwijl een breedbeeld beeldvullend is.

Edit; ik lees net je edit :P
Ja dat uitrekken kun je uitzetten :)

Daarbij valt ook een deel van debeeldkwaliteit weg bij analoge kijkers. Omdat je maar 60% (ruwe schatting) effectief ziet van een uitzending, wordt het overige beeld gebruikt voor breedbeeld. resultaat: minder scherp/waziger beeld voor de 16:9 kijkers en minder beeld voor de 4:3 kijkers.

Als analoge kijker heb je dus altijd pech.

[ Voor 23% gewijzigd door Michael Knight op 10-03-2008 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Michael Knight schreef op maandag 10 maart 2008 @ 12:03:
[...]

Edit; ik lees net je edit :P
Ja dat uitrekken kun je uitzetten :)
:) Ah mooi!
Michael Knight schreef op maandag 10 maart 2008 @ 12:03:
[...]
Daarbij valt ook een deel van debeeldkwaliteit weg bij analoge kijkers. Omdat je maar 60% (ruwe schatting) effectief ziet van een uitzending, wordt het overige beeld gebruikt voor breedbeeld. resultaat: minder scherp/waziger beeld voor de 16:9 kijkers en minder beeld voor de 4:3 kijkers.

Als analoge kijker heb je dus altijd pech.
He :?

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Ja, beetje lastig om kort uit te leggen... zal het toch proberen (als je even zoekt in de breedbeeldtopics kun je het ook nalezen btw!)

Om 'breedbeeld' door te geven op het oude analoge kabelsignaal, wordt het beeld uitgezonden met twee zwarte balken en een breedbeeld-puls. Deze puls zorgt ervoor, dat breedbeeldtv`s de balken weghalen en het beeld netjes in 16:9 weergeven (juiste verhouding!).

Echter worden er twee zwarte balken weggeknipt, waar normaal gesproken ook beeld zou kunnen staan (denk aan 4:3). Wat gebeurt er nu: alleen het middelste deel van het signaal wordt gebruikt en beeldvullend gemaakt voor 16:9. Dit zorgt ervoor, dat breedbeeldtv`s bij een analoog signaal altijd een beetje onscherp/wazig beeld krijgen. Er wordt immers 'minder beeld' (alleen dat middelste stuk) gebruikt om een heel scherm te vullen.

De oude 4:3 kijker heeft hier weinig 'last' van. Deze ziet alleen ietwat samengedrukt beeld en twee zwarte balken.

Daarom zei ik, dat je als analoge kijker altijd pech hebt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:56

LauPro

Prof Mierenneuke®

Ik denk dat bij TMF 90% van hun publiek van die kleine 4:3 tv'tjes op slaapkamers e.d. heeft staan. Ze zullen dan ook niet snel native op breedbeeld gaan...

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-06 22:15

Dennahz

Life feels like hell should.

Iedereen is nu toch wel over op breedbeeld of niet? Zelfs m'n opa heeft een breedbeeld TV met surround set. Nu is hij wellicht geen goed voorbeeld, want hij is ook zeer fanatiek op de computer etc, maar toch.

Ik vind dat ze moeten stoppen met 4:3. Breedbeeld bestaat al jaren en het is nu eens tijd dat de mensen meegaan met de tijd.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:34
Dennahz schreef op maandag 10 maart 2008 @ 14:19:
Iedereen is nu toch wel over op breedbeeld of niet? Zelfs m'n opa heeft een breedbeeld TV met surround set. Nu is hij wellicht geen goed voorbeeld, want hij is ook zeer fanatiek op de computer etc, maar toch.

Ik vind dat ze moeten stoppen met 4:3. Breedbeeld bestaat al jaren en het is nu eens tijd dat de mensen meegaan met de tijd.
Daarin ben ik het maar half met je eens! ;)

Mensen moeten absoluut meegaan met de tijd, maar niet iedereen koopt nieuwe spullen zonder dat de oude spullen kapot zijn.

TV in onze woonkamer is een flinke Loewe 4:3. Ding geeft nog prima beeld, en we hebben dus geen enkele reden om hem te vervangen.
Pas als die tv stuk is, dan komt er een mooie LCD TV (breedbeeld uiteraard).

En ik denk dat er nog een heleboel gezinnen, zoals wij thuis, in Nederland zijn.
GoT is wat dat betreft niet echt representatief ;). Ook zijn verkoopcijfers wat dat betreft niet accuraat genoeg, want dat gaat alleen om aankoop, niet om wat mensen daadwerkelijk in huis hebben staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Michael Knight schreef op maandag 10 maart 2008 @ 14:10:
[...]

Ja, beetje lastig om kort uit te leggen... zal het toch proberen (als je even zoekt in de breedbeeldtopics kun je het ook nalezen btw!)

Om 'breedbeeld' door te geven op het oude analoge kabelsignaal, wordt het beeld uitgezonden met twee zwarte balken en een breedbeeld-puls. Deze puls zorgt ervoor, dat breedbeeldtv`s de balken weghalen en het beeld netjes in 16:9 weergeven (juiste verhouding!).

Echter worden er twee zwarte balken weggeknipt, waar normaal gesproken ook beeld zou kunnen staan (denk aan 4:3). Wat gebeurt er nu: alleen het middelste deel van het signaal wordt gebruikt en beeldvullend gemaakt voor 16:9. Dit zorgt ervoor, dat breedbeeldtv`s bij een analoog signaal altijd een beetje onscherp/wazig beeld krijgen. Er wordt immers 'minder beeld' (alleen dat middelste stuk) gebruikt om een heel scherm te vullen.

De oude 4:3 kijker heeft hier weinig 'last' van. Deze ziet alleen ietwat samengedrukt beeld en twee zwarte balken.

Daarom zei ik, dat je als analoge kijker altijd pech hebt. :)
Okee, snap 'm :)
LauPro schreef op maandag 10 maart 2008 @ 14:15:
Ik denk dat bij TMF 90% van hun publiek van die kleine 4:3 tv'tjes op slaapkamers e.d. heeft staan. Ze zullen dan ook niet snel native op breedbeeld gaan...
Tsja, slaapkamers zijn meestal niet zo groot, dus met zo'n klein tvtje redden de meesten (ik iig) het wel.
Beneden(woonkamer) daarentegen: 55cm. Maar ding heeft kuren. Denk dat ik 'm overneem (en later laat repareren) en dan samen met mams een nieuwe+grotere tv haal voor in de woonkamer. Maar denk wel dat het weer CRT wordt. Maar géén breedbeeld...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yohan
CRT kan ik me (wegens het prijsverschil) nog voorstellen, maar waarom zou je in vredesnaam nog een 4:3-tv kopen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Omdat de CRT-breedbeeld TV's die ik heb gezien het 4:3 beeld uitrekken...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:32

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Dat kan je toch gewoon instellen. Sommige mensen laten het inderdaad uitrekken, maar het betekent niet dat jij dat ook zou moeten doen :)

Elke breedbeeld TV sinds 1987 (of zo :P ) heeft gewoon een 4:3 functie.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ook CRT's dus? Niet alleen LCD

[ Voor 45% gewijzigd door Raven op 10-03-2008 15:55 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Waren er in 1987 breedbeeld LCD's dan? En met elke breedbeeld TV bedoel ik ook elke breedbeeld TV ;)

Ik ben iig nog nooit een breedbeeld TV tegengekomen die het niet kon.

[ Voor 26% gewijzigd door Gizz op 10-03-2008 15:59 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03:02

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Elke fatsoenlijke nieuwe breedbeeld TV (LCD, plasma of CRT) weet zelf prima te kiezen of hij in 4:3 of 16:9 moet gaan staan hoor. :)

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-03 15:01

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Niet met budget LCD-TV's. 4:3 uitzendingen worden uitgerekt in wide screen mode.
Dat zal voorlopig blijven staan omdat herkennen bij goedkopere LCD TV's, van merk Samsung of Denver, of welk merk dan ook, je zult zelf moeten corrigeren.

Echter als men in 4:3 mode laat staan (4:3 LB mode) dan blijft de aspect ratio goed en verschijnen er balken. Maar breedbeeld uitzendingen betekent wel zwarte ruimte OMHEEN. Zo nutteloos gebruik van je mooie breedbeeld scherm.

DVD spelers met mpeg4 playback hebben ook moeite met kiezen van 4:3 en 16:9 media.
Met mijn LCD-TV-DVD combi apparaat zijn 4:3 DVD's uitgerekt in widescreen mode. Alleen - opnieuw gek genoeg - in 4:3 LB mode herkent tv aspect ratio wel en verschijnt wel balken boven en onder, maar beeld is dan niet vervormd. Helaas, de widescreen functie blijft gebrekkig. Ook zwarte ruimte omheen.
Het leek wel alsof intern teveel is gebouwd op 4:3 mode, waarbij TV zomaar als widescreen erop gekwakt wordt.
Maar MPEG4 bestanden in 4:3 en 16:9 worden wel herkend in widescreen mode. Het rekt prima uit, en 4:3 krijgt balken links en rechts. Maar waarom niet met DVDs? Het is echt onvoorstelbaar.
Software players op PC hebben dat geen probleem voor als je widescreen monitor hebt, maar standalone players kunnen nog niet allemaal goed weergeven.
Het wordt nog leuk omschakelen met de hand....

En nog iets interessant. De software player op pc toont bij meeste widescreen dvd's hele kleine zwarte balken boven en onder. Het is dus niet echt 16:10, maar 16:9. Ja, we hebben beide verhoudingen voor widescreen. Dat is lastig! Standalone players doen allemaal maar gewoon beeldvullend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:56

LauPro

Prof Mierenneuke®

bartgrefte schreef op maandag 10 maart 2008 @ 14:59:
Tsja, slaapkamers zijn meestal niet zo groot, dus met zo'n klein tvtje redden de meesten (ik iig) het wel.
Het is geen verwijt maar het is wel naïef om te stellen dat iedereen zomaar gaat upgraden. Een CRT TV gaat minimaal 10 jaar mee dus het zal ook nog zeker 10 jaar duren voordat alle TV's breedbeeld zijn. Het opdringen van een standaard heeft dus ook geen enkele zin.

En ook als je gaat kijken op de beamermarkt dan zie je dat er nog verdomd veel 4:3 modellen zijn, natuurlijk kunnen die ook wel 'breedbeeld' aan, maar dat is gewoon pixels weggooien.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Om even alle misleiding uit de wereld te helpen:
Er zijn hier nogal wat mensen die denken dat breedbeeld TV's een standaard 4:3 uitzending gewoon maar uitrekken of zoomen naar volledig scherm.
Als dat al zo is, dan heb je de betreffende TV gewoon verkeerd ingesteld -of- je wilde het zelf gewoon zo.
Als je het goed wilt doen, (en dat kan echt met elke LCD of CRT breedbeeld TV) dan worden 4:3 uitzendingen getoond met 2 zwarte balken links en rechts. Dát is de goede manier.

Als je dan pech hebt en je kijkt naar een goedkope prutzender als TMF, die altijd 4:3 is, dan heb je dus niets aan je breedbeeld TV. Sterker nog, TMF maakt in dat 4:3 kader (die jij dus ziet met balken links en rechts) regelmatig een 16:9 kadertje aan waarin de in breedbeeld opgenomen clips zitten.
En dan heb je ineens zwarte balken rondom... Want het -lijkt- wel breedbeeld maar dat is het dus niet.
Laat het duidelijk zijn dat je je TV dan kan laten zoomen enzo, maar de beeldkwaliteit word er niet beter van. TMF heeft namelijk al zo'n 30% van de beschikbare beeldlijnen ongebruikt gelaten.
Er zijn ook TV's die automatisch zoomen, als ze zwarte balken zonder logo's zien. Maar dat zegt niet of het wel of geen breedbeeld is. (De TV van Yoran doet dit kennelijk).
Zolang dat WSS signaal niet mee word gestuurd is het -geen- breedbeeld.

Per saldo zal een kijker met een 4:3 TV er geen verschil tussen merken, die ziet nu ook al al die nep breedbeeld clips met zwarte balken boven en onder.
Laat TMF lekker naar echt breedbeeld overgaan, voor de 4:3 kijker word het er niet erger op. Die ziet gewoon dezelfde zwarte balken.
Aangezien ze aan het klooien zijn met logo's e.d. zal dat binnenkort wel gebeuren. Godzijdank!
Kunnen we de Jamba reclame's in breedbeeld zien.

[ Voor 14% gewijzigd door remco_k op 10-03-2008 21:20 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yohan
remco_k schreef op maandag 10 maart 2008 @ 21:14:
Aangezien ze aan het klooien zijn met logo's e.d. zal dat binnenkort wel gebeuren. Godzijdank!
Ze zijn kennelijk aan het experimenteren inderdaad. Een beetje laat, maar toch fijn :)

Ik heet overigens Yohan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yohan
Michael Knight schreef op maandag 10 maart 2008 @ 11:50:
Niet dus... even screencaps gemaakt, helemaal vers en enkele minuten terug gecapt:

Afbeeldingslocatie: http://home.versatel.nl/tgfd07/GoT/TMF-WS3.JPG
Zijn dus de oude trucjes, die je ook altijd op Veronica en dergelijke zag (subs, extra zooi in de balken). TMF zend veel verschillende clips uit en hoort dan ook te schakelen tussen formaten.

Dat gebeurt niet. Tevens blijven logo en extra overlays altijd hetzelfde staan; in een 4:3 uitzending.
Inmiddels staat het Kijkwijzer-logo binnen het 16:9-gedeelte van het scherm. Het lijkt er toch op dat ze erg hun best aan het doen zijn bij TMF :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Zojuist ook even gekeken. Het lijkt er idd op, dat alles nu juist ingesteld staat; De reclameblokken en clips zijn nu allen in breedbeeld.

Morgenochtend zal ik nog even kijken tijdens de 'classics' ivm mogelijk 4:3 clips...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Michael Knight schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 00:53:
Zojuist ook even gekeken. Het lijkt er idd op, dat alles nu juist ingesteld staat; De reclameblokken en clips zijn nu allen in breedbeeld.

Morgenochtend zal ik nog even kijken tijdens de 'classics' ivm mogelijk 4:3 clips...
Dat alle logo'tjes en andere troep in het 16:9 gedeelte staat wil niet zeggen dat het dan maar meteen breedbeeld is.
Ik kan hier even niet kijken (op werk) maar ik ga er voor het gemak even vanuit dat het nog steeds 4:3 is met een 16:9 beeldje erin, zodat zo'n 30% van de beeldlijnen ongebruikt blijft.
Het is pas breedbeeld als je TV ook echt 'zegt' dat het breedbeeld is. Dan worden ook alle beeldlijnen weer gebruikt, en word er een WSS meegestuurd.

Dat TMF over gaat stappen lijkt me nu wel duidelijk, de vraag is alleen wanneer ze de echte 16:9 knop in gaan drukken.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yohan
Het wachten is inderdaad op dat laatste :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Als je dan pech hebt en je kijkt naar een goedkope prutzender als TMF, die altijd 4:3 is, dan heb je dus niets aan je breedbeeld TV. Sterker nog, TMF maakt in dat 4:3 kader (die jij dus ziet met balken links en rechts) regelmatig een 16:9 kadertje aan waarin de in breedbeeld opgenomen clips zitten.
En dan heb je ineens zwarte balken rondom... Want het -lijkt- wel breedbeeld maar dat is het dus niet.
Dat doet niet alleen TMF, dat doen alle zenders op de analoge kabel, er is er geen een die anamorph uitzend of doorgegeven wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

bouwfraude schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 06:23:
[...]

Dat doet niet alleen TMF, dat doen alle zenders op de analoge kabel, er is er geen een die anamorph uitzend of doorgegeven wordt.
Er is een verschil: TMF is een van de weinige zenders die in zo'n geval géén enkele puls meestuurt die ervoor zorgt dat breedbeeld tv's in de zoomstand schakelen. Bij de andere zenders blijft het in die gevallen netjes uitzien, bij TMF krijg je idd zwarte balken rondom.
Om even alle misleiding uit de wereld te helpen:
Er zijn hier nogal wat mensen die denken dat breedbeeld TV's een standaard 4:3 uitzending gewoon maar uitrekken of zoomen naar volledig scherm.
Als dat al zo is, dan heb je de betreffende TV gewoon verkeerd ingesteld -of- je wilde het zelf gewoon zo.
Als je het goed wilt doen, (en dat kan echt met elke LCD of CRT breedbeeld TV) dan worden 4:3 uitzendingen getoond met 2 zwarte balken links en rechts. Dát is de goede manier.

Laat het duidelijk zijn dat je je TV dan kan laten zoomen enzo, maar de beeldkwaliteit word er niet beter van. TMF heeft namelijk al zo'n 30% van de beschikbare beeldlijnen ongebruikt gelaten.
Er zijn ook TV's die automatisch zoomen, als ze zwarte balken zonder logo's zien. Maar dat zegt niet of het wel of geen breedbeeld is. (De TV van Yoran doet dit kennelijk).
Zolang dat WSS signaal niet mee word gestuurd is het -geen- breedbeeld.

Per saldo zal een kijker met een 4:3 TV er geen verschil tussen merken, die ziet nu ook al al die nep breedbeeld clips met zwarte balken boven en onder.
Laat TMF lekker naar echt breedbeeld overgaan, voor de 4:3 kijker word het er niet erger op. Die ziet gewoon dezelfde zwarte balken.
Ik begrijp toch niet helemaal waarom je het over 'echt breedbeeld' hebt. Zolang alle zenders op het analoge net letterboxed uitzenden (al dan niet in combinatie met het WSS signaal om te zoomen), bllijft het gewoon behelpen. Want ze gebruiken allemaal zwarte balken boven en onder. Als het signaal wordt meegestuurd zullen alle breedbeeld's netjes omschakelen in de zoomstand. Als de zender dit niet doet, zal de tv gewoon op de 4:3 blijven staan.
Er zijn slechts twee betere alternatieven die beiden niet gebruiktw orden op de nederlandse zenders, anamorph, of palplus. DAT noem ik echt breedbeeld.

zie ook Michael Knight in "Breedbeeld, wordt het ooit nog wat?"

[ Voor 77% gewijzigd door psy op 19-03-2008 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

remco_k schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 11:36:
[...]

Dat alle logo'tjes en andere troep in het 16:9 gedeelte staat wil niet zeggen dat het dan maar meteen breedbeeld is.
Ik kan hier even niet kijken (op werk) maar ik ga er voor het gemak even vanuit dat het nog steeds 4:3 is met een 16:9 beeldje erin, zodat zo'n 30% van de beeldlijnen ongebruikt blijft.
Het is pas breedbeeld als je TV ook echt 'zegt' dat het breedbeeld is. Dan worden ook alle beeldlijnen weer gebruikt, en word er een WSS meegestuurd.

Dat TMF over gaat stappen lijkt me nu wel duidelijk, de vraag is alleen wanneer ze de echte 16:9 knop in gaan drukken.
Nu moet je mijn post niet uit de context gaan trekken... Dit zei ik namelijk op de vorige bladzijde al (incl. 16:9 puls).

We bespraken nu juist de fasering naar 16:9 op TMF, zo waren eerst de leaders als omgezet en nu dus blijkbaar ook de kijkwijzer info. Zoals ik al eerder aangaf werd dit in alleen in dejuiste verhouding gezet, maar nog steeds in 4:3 uitgezonden. :)

Overigens is het formaat ook nog steeds 4:3. Na de post van Yohan heb ik `s ochtends gekeken bij de wat oudere clips en er wordt dan nog steeds niet doorgeschakeld :)

Je geeft btw aan, dat bij echt breedbeeld 'alle' beeldlijnen weer worden gebruikt... uit die droom kan je meteen helpen, want PALplus is al jaren geleden uitgefaseert in Nederland.. :'(

Dit is enkel bij digitale signalen (dvb-c, dvb-s, dvb-t) zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Michael Knight schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 10:45:
[...]

Je geeft btw aan, dat bij echt breedbeeld 'alle' beeldlijnen weer worden gebruikt... uit die droom kan je meteen helpen, want PALplus is al jaren geleden uitgefaseert in Nederland.. :'(

Dit is enkel bij digitale signalen (dvb-c, dvb-s, dvb-t) zo.
ja precies :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Gewoon digitale TV nemen dus.

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yohan
Voor TMF heb je daar niks aan, die zenden zelfs digitaal nog in 4:3 uit, zij het nu met balken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

RTL7 is ook lekker bezig, in de reclamespotjes "Ghosts of Mars" in breedbeeld, de film: 4:3 8)7
En bij een andere film, die wel breedbeeld was, hadden ze overduidelijk links en rechts stukje beeld weggehaald...

Kunnen ze niet kiezen?

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

bartgrefte schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 15:50:
En bij een andere film, die wel breedbeeld was, hadden ze overduidelijk links en rechts stukje beeld weggehaald...
Dat doen tot nu toe alle zenders toch, commercieel en publiek. Ik heb nog nergens een 2.35:1 of iets dergelijks gezien, alles wordt maximaal 16:9. En dat is al jaren zo :)

Hoe zit dat met Film1 trouwens? Ze adverteren met "Films zoals ze bedoeld zijn: in breedbeeld!" maar even verderop hebben ze het alleen over "Breedbeeld anamorph 16:9".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yohan
bartgrefte schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 15:50:
RTL7 is ook lekker bezig, in de reclamespotjes "Ghosts of Mars" in breedbeeld, de film: 4:3 8)7

Kunnen ze niet kiezen?
Het is af en toe ook gewoon onwil. De serie Law & Order is al sinds het begin van de serie in breedbeeldformaat opgenomen. Toch blijft RTL stug de serie in verknipt 4:3-formaat aankopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinuz___
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-06 10:04
Dennahz schreef op maandag 10 maart 2008 @ 14:19:

Misschien is het dan verstandig dat de fabrikanten eerst eens stoppen met het produceren van 4:3 toestellen, want bij de gemiddelde bruingoedzaak zie ik ze nog legio. Het betreft weliswaar met name de kleinere modellen, maar toch.
--MeAngry-- schreef op maandag 10 maart 2008 @ 16:05:
Elke fatsoenlijke nieuwe breedbeeld TV (LCD, plasma of CRT) weet zelf prima te kiezen of hij in 4:3 of 16:9 moet gaan staan hoor. :)
MrDummy schreef op maandag 10 maart 2008 @ 16:23:
Niet met budget LCD-TV's. 4:3 uitzendingen worden uitgerekt in wide screen mode.
Dat zal voorlopig blijven staan omdat herkennen bij goedkopere LCD TV's, van merk Samsung of Denver, of welk merk dan ook, je zult zelf moeten corrigeren.
Sinds wanneer maakt Samsung "goedkope" lcd tv's? Volgens mij zitten ze in het topsegment. Ik heb zelf overigens een Sony Bravia van nog geen 2 jaar oud, maar ik vind het automatisch herkennen van de juiste AR om te huilen.
Ander punt: ik vind dat ze van de verhoudingen maar een rommeltje maken, 16:9 en 16:10 wordt door elkaar gebruikt (resoluties van 1366x768 resp. 1440x900 pixels). Ik heb zelf 1366x768, maar van de letterboxed uitzendingen valt dan weer net een randje boven en onder buiten beeld als ik de instelling op "zoom" zet. Maw: of de verhouding in het Hilversumse klopt niet, of mijn TV blaast hem verkeerd op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devil-strike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 31-05 14:09
Gizz schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 15:58:
[...]

Dat doen tot nu toe alle zenders toch, commercieel en publiek. Ik heb nog nergens een 2.35:1 of iets dergelijks gezien, alles wordt maximaal 16:9. En dat is al jaren zo :)

Hoe zit dat met Film1 trouwens? Ze adverteren met "Films zoals ze bedoeld zijn: in breedbeeld!" maar even verderop hebben ze het alleen over "Breedbeeld anamorph 16:9".
Anamorph widescreen is de juiste benamen en voor 16:9 met wss en werkt alleen via digitale tv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Maar films zijn bedoeld om vertoond te worden in hun eigen AR. Een film In 16:9 uitzenden terwijl hij oorspronkelijk een AR heeft van 2.35:1 is niet zoals hij bedoelt is. Vandaar mijn vraag of ze de films dan echt in hun extreme breedbeeld AR weergeven, of dat alles afgehakt wordt.

Dat het signaal anamorphic is kan best, maar sluit niet uit dat iets 2.35:1 is. Je kunt best een 2.35:1 beeld met zwarte balken in een 16:9 anamorphic signaal proppen, dat is beter dan letterboxed ;)

[ Voor 78% gewijzigd door Gizz op 07-04-2008 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

devil-strike schreef op maandag 07 april 2008 @ 17:06:
[...]

Anamorph widescreen is de juiste benamen en voor 16:9 met wss en werkt alleen via digitale tv.
Met digitale TV heb je ook meer bandbreedte ja. En dan kan je wel truely 16:9 verhouding krijgen :)

Zie ook

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/vl3ZD3Fhv18gi6M6fenu3wEK/full.jpg

Volledig beeld dus, met behoud van originele source :)
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste