Op zaterdag 22 juni 2002 00:57 schreef Delphi32 het volgende:
[..]
Als je op mijn eerste deel doelt (over vertical speed enzo): ga ik uitleggen. Let op.
1. Het effect van vleugels aan een vliegtuig is zodanig, dat ze bij een gegeven snelheid en luchtdruk een bepaalde hoeveelheid lift veroorzaken. Hierdoor kan het vliegtuig vliegen.
2. Om omhoog te gaan, moet je de luchtdruk verhogen (da's vrij lastig), de hoek van de vleugels t.o.v. de relatieve wind veranderen (dat doe je met de elevator) of de snelheid verhogen.
3. Hoe hoger je komt, hoe lager de luchtdruk. Daarmee vermindert dus de efficiëntie van de vleugel. Bij gelijkblijvende snelheid heb je op FL200 een hogere AoA nodig dan op FL100. Of je houdt de AoA gelijk en verhoogt de snelheid.
4. Vanaf sealevel stijgen met 2300fpm kan prima met de normale jets. Echter, hoe hoger je komt, des te lager is de efficiëntie van de vleugel. Wil je op dezelfde stijgsnelheid(vertical speed) blijven, dan moet je dus ofwel meer gas geven ofwel de AoA verhogen.
5. Zet je je AP op een ALT van 370000 en een VS van 2300, dan zal deze proberen FL370 te bereiken door een vertical speed van 2300 aan te houden. Doe je autothrottle aan en je zult zien, dat je AP meer gas gaat geven naarmate je stijgt. Echter, op een gegeven moment zit je aan 100% N1 (of was het N2?) en dan blijft alleen de laatste optie over. Dus, om een vertical speed van 2300 te behouden, gaat je AP de AoA vergroten. Hiermee verlies je (horizontal) speed maar je stijgt wel. Door het verlies van snelheid gaat de AP de AoA weer vergroten...Op een gegeven moment vlieg je dus met vol gas op een gevaarlijk grote AoA in een lagedrukgebied (hoog dus). Ergo, stall.
Kan je me nu wel volgen? ik hoop van wel, anders moet ik het nog eens uitleggen
en dat wordt steeds moeilijker naarmate het later wordt 
frans
Je vous comprends. Mais quelque chose: si j'ajuste ma vitesse et accélère, mon avion reste on aller escarpé et escarpé, avec par conséquent je toujours entre al , mais je fera premier mouche à 34000 à plein temps et alors à 35000 à plein temps, et cetera, donc n'inquiète pas. Remercie à propos.
spaans
Yo lo entiendo. Pero algo: si ajusto mi velocidad y acelero, mi avión mantiene a ir más escarpado y más escarpado, con como resultado yo entro todavía el establo de al, pero hago primero mosca a 34000 p y entonces a 35000 p, etcétera, así que no preocupa. Agradeza por la manera.
portugees
Entendo-o. Mas algo: se ajustar minha velocidade e acelera, meu avião continua ir steeper e steeper, com como um resultado eu ainda entro estábulo de al, mas vou ir primeira mosca a 34000ft e então a 35000ft, etc., então nao preocupa-se. Agradece pelo meio.
noors
Jeg forstår De. Men noe: om jeg justerer min fart og akselererer, mitt plan fortsetter draing bratt og bratt, med derfor jeg enda kommer i al stopper, men jeg vil først flue til 34000 ft og da til 35000 ft, og så videre, så ikke bekymrer seg. Takk forresten.
italiaans
Lo capisco. Ma qualcosa: se io aggiusta il mia velocità ed accelera, il mio aereo tiene su andare scosceso e scosceso, con di conseguenza io tuttavia è entrato al , ma io farà primo mosca a 34000ft e poi a 35000ft, etcetera, dunque non preoccupa. I ringraziamenti dalla maniera.
duits
Ich verstehe Sie. Aber etwas: wenn ich meine Geschwindigkeit einstelle, und beschleunigt, meine Ebene behält auf gehend steiler und steiler, mit demzufolge ich noch hereinkomme Al hinhält, aber ich werde zuerst Fliege zu 34000 ft und dann zu 35000 ft, und so weiter, damit mich nicht sorgt. Dank übrigens.
engels
I understand you. but something: if i adjust my speed and accelerate, my plane keeps on going steeper and steeper, with as a result i still come in al stall, but i will first fly to 34000ft and then to 35000ft, etcetera, so don't worry. Thanks by the way.
Zo, einde van het talenfeestje

(ps: ken ik me talen spreken of niet!?)
*vrij vertaald*
Ik begrijp je (u). Maar nog iets: wanneer ik mijn snelheid aanpas en accelereer, blijft mijn vliegtuig net zo steil omhoog gaan als voorheen, met als gevolg dat ik alsnog stal, maar ik ga gewoon eerst naar 34000ft een tijdje, dan naar 35000ft etc. Maar maak je geen zorgen dus, het gaat wel goed. In ieder geval weer bedankt.