Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.
bewaardeOp zondag 09 juni 2002 10:53 schreef Aaargh! het volgende:
Je bewaart al je sourcecode op je bureaublad
alles in mappen op het bureaublad..
Daarom gebruik ik ook een aparte machine als fileserverOp zondag 09 juni 2002 10:49 schreef wasigh het volgende:
Alles backuppen, je harddisk formatteren en dan merken dat je het bureaublad (waar al je code op staat) niet gebackup hebt.
+- 4 jaar terug mij overkomen, nu formatteer ik nooit meer
Ik was bezig aan de laatste paar regeltjes voor een app die ik aan het maken was, komt ineens de opdracht gever naar me toe : "Hij ververst de gegevens niet", blijkt die routine net als een regeltje of 300 aan andere code niet onder XP te werken
Na een week debuggen had ik alles weer goed, het draaide perfect onder XP, maar op mijn ontwikkel omgeving win 98se (op dat moment) werkte het niet meer

Het probleem ervan : een if vergeten, wat gebeurde er : hij paste het register aan zoals ik het had ingesteld bij XP, ontwikkelomgeving verziekt voor een paar dagen

-
Ook nog een MySQL query testen met DELETE op een testdatabase waar geen backup van was die blijkbaar met veel moeite was gecopied uit een Apple omgeving...
Ben ik 2 dagen aan bezig geweest te herstellen omdat die testdatabase de normale db bleek te zijn...
de opdrachtgever had een testdb en een gewone db voor me, maar die EI*EL had ze omgedraaid

Een wijze les: zorg ervoor dat ontwikkel-, test- en productieomgeving altijd gelijk zijn aan elkaarOp zondag 09 juni 2002 11:23 schreef Icheb het volgende:
... blijkt die routine net als een regeltje of 300 aan andere code niet onder XP te werken
Na een week debuggen had ik alles weer goed, het draaide perfect onder XP, maar op mijn ontwikkel omgeving win 98se (op dat moment) werkte het niet meer![]()
Ik heb hetzelfde gehad bij een klant. Applicatie in Access (

Verwijderd

Bleek dat ik de omrekening naar euro's de verkeerde kant op had geprogrammeerd - vermenigvuldigen in plaats van delen. In werkelijkheid was er maar voor een miljoen euro bij die leverancier besteld

Een goede grap mag vrienden kosten.
ZONLICHT!
2. Met de hete adem van je baas in je nek een kritiek systeem moeten schrijven binnen plusminus 1,5 uur terwijl je zowat op je toetsenbord in slaap valt?

3. De volgende dag op je donder krijgen van je baas omdat je je proggie niet goed getest hebt, en er nog een kleine bug was? (was ik ff pissed!
Nou ja, het leven kan erger....
Genoeg is meer dan veel, en tart den overvloed
Een deadline om 12 uur hebben, en er om 10 uur achter komen dat het "ineens" niet meer werkt. Al mn code overhoop gegooid, bleek het dat er gewoon een van de 36 nodes down was (hardware failure), moest ik alles weer snel terug veranderen...:'(
Eigenlijk geldt dat wel in het algemeen, een hardware failure precies op het moment dat je een stukje code hebt aangepast.
Oh en ik vergeet, een deadlock bug moeten zoeken...

..so be wary of any man who keeps a pig farm..
Verwijderd
Ik had een lus en was vergeten de waarde die aangeeft of er al gestopt moet worden op te hogen waardoor de lus dus oneindig was (bijna dan). Ook was ik vergeten de code op te slaan.
wat de lus deed? nouw iets in een bestandje schrijfen.
resultaat een computer die niet reageerde, met een HD die tot aan de nok toe gevuld was behalve met de code want die was ik vergeten op te slaan
"Wie nooit fouten maakt, maakt meestal niets"Op zondag 09 juni 2002 11:27 schreef Yohost! het volgende:
Ik maak nooit fouten.
De wereld ligt aan je voeten. Je moet alleen diep genoeg willen bukken...
"Wie geen fouten maakt maakt meestal niets!"
Fijn: 0 assembly errors....
En maar zoeken in je programma naar de fout. Gelukkig zijn er dan emulators die dan "illegal opcode" spuien.
For it is the doom of men that they forget... Huidige en vroegere hardware specs The Z80 is still alive!
- visual basic
- klanten die om de haverklap specs wijzigen
- code van iemand anders doorspitten/aanpassen
Ken er nog een : DOCUMENTATIE #@%^%#&&Op donderdag 06 juni 2002 22:39 schreef ItSnows het volgende:
Ergste nachtmerrie van een programmeur?
De code doorspitten van een collega
Code beautifier doet wonderenOp maandag 10 juni 2002 13:13 schreef NaliXL het volgende:
1. Code van een ander zonder tab-indents uitspitten/uitbreiden?
Andere baan/baas zoeken2. Met de hete adem van je baas in je nek een kritiek systeem moeten schrijven binnen plusminus 1,5 uur terwijl je zowat op je toetsenbord in slaap valt?(in mijn geval was dat dus zo met een speciale webpage voor domein-reserveringen)...
Op een Unix systeem intikken 'rm -rf * .o' om alle object-files weg te gooien om een volledige rebuild van het project te kunnen doen (ouderwets commandline bla met make-files).
Let op de spatie tussen de '*' en de '.o'.
Het systeem antwoordde na een paar seconden '.o: file not found'.
Gelukkig nog een backup van de dag ervoor, maar wel een hele dag proggen naar de klote.
Het ergste waren nog mijn collega's.... waarvan zeker de helft het ook ooit een keer had gedaan
Macbook Pro
10.000 mensen ongevraagd een mailtje sturen met daarin hun naam + wachtwoord...;(Op donderdag 06 juni 2002 22:33 schreef LauPro het volgende:
Kortom, wat hebben jullie voor een blunders gemaakt bij/onder het programmeren?
[[ the key to all my answers, are her eyes ]]
1
2
3
4
5
| for (int i = 0; i < list.size(); i++) { // doe iets list.remove(i); } |

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs
Verwijderd
Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.
Was een probleempje met windows2000 + snellere machine dan 700mhz, en maxtor disks.
openkat.nl al gezien?
Lol, zoiets zou ik ook zonder problemen opschrijven.IceManX schreef op 29 August 2003 @ 13:59:
Deze week 2x nog wel de volgende blunder gemaakt, waarbij list van type java.util.List is:Java:En ik me maar afvragen waarom de helft van de List niet werd verwijderd...
1 2 3 4 5 for (int i = 0; i < list.size(); i++) { // doe iets list.remove(i); }
Maar mijn grootste nachtmerrie is toch wel aan andermans code moeten sleutelen
He who knows only his own side of the case knows little of that.
Verwijderd
familie / vrienden / bekenden die (omdat je programmeur bent) vragen of je hun computer kan fixen want 'daar studeer je toch voor?'

Kites rise highest against the wind - not with it (Winston Churcill)
Verwijderd
Mijn collega zat bij een klant, en vroeg me een create-database scriptje te maken vanaf de testomgeving, zodat de ontbrekende tabellen in de productieomgeving automatisch werden bijgemaakt.
Met mijn oneidige ervaring startte ik de wizard en maakte als een dwaze lemming (next,nextnext) het script. En er niet bij stil staan dat er dan standaard een Drop-table statement wordt ingevoegd.
Mijn collega voerde het script uit zonder het na te kijken...
Oja... en de klant had voor het gemak nog nooit een backup gemaakt.....
Das ongeveer de ergste blunder.
Verder ooit nog een keer tijdens een cursus unix een rm-r uitgevoerd om mijn werkdirectory te verwijderen. Gelukkig was dit maar een studeer-omgeving.

Verwijderd
Moest een aanpassing doen aan een website, en deed dit 'even snel' in WSFTP (deze verbreekt de verbinding met de server indien er een x aantal sec. niets gebeurd). En ik lekker programmeren totdat ik tegen een probleem aan liep.. ik half uur zoet met probleem oplossen en uiteindelijk dacht ik het klaar te hebben, dus ik druk op sluiten (gebruik altijd Notepad).
Dan vraagt windows of je het bestand op wilt slaan. JA natuurlijk. Dus k op ja drukken, bestand wordt gesloten, geeft WSFTP doodleuk aan dat er geen verbinding meer is en dat hij het bestand niet kan overschrijven...
Tja, dan ben je voor Jan L*l bezig geweest! Was niet een heel project, maar toch zeker wel een zeer groot stuk code en das nie leuk he...
Dusch.
/me bedenkt zich net opeens dat hij ook nog wel eens in de cache-files van Windows had kunnen kijken, maar ja dat is wat te laat na een jaar ... (-:
Het was toendertijd in ieder geval kut...
Tegenwoordig doe ik altijd een Ctrl-a-Ctrl-c voordat ik op 'Verstuur bericht' druk.
(bovenstaande geldt ook voor de query-inklopper van phpMyAdmin)
Lekker woordenboek, als je niet eens weet dat vandalen met een 'n' is.
Echter door een typefout in het geheugen adres wees de pointer naar de eerste blokken van de disk i.p.v. het videomem. De eerste save na het runnen van de code, die aan het einde een dispose (inhoud van het geheugenblok wegpl**ren) van de pointers had leverde een "INSERT DISK WITH COMMAND.COM" op.
Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)
De code is met veeel copy/pastes aan elkaar gezet.
De code bevatte een hoop memory leaks.
De code is zo onoverzichtelijk dat zelfs nu nog delen code zijn waar ik niet durf aankomen.
Heel leuk als je zoiets in je strot krijgt geduwd. Het liefst van al zou ik alles willen herschrijven, maar daar is natuurlijk geen geld/tijd voor
Verwijderd

Verwijderd
/me heeft dat altijd als hij iemand anders zijn code ziet!Baron schreef op 29 augustus 2003 @ 16:38:
...Het liefst van al zou ik alles willen herschrijven...
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2003 16:54 ]
Ik moest even een systeempje installeren met Windows 98 voor een school. Nou dat was al een gekut want scandisk wordt natuurlijk nooit volledig gedraaid. Nouja gooi er maar even een volledige format c: tegenaan en de d-partitie krijgt een snelformat omdat daar normaliter geen leerlingen aan zitten.
Ik kopieër de Windows 98-setup-bestanden naar de map D:\Install\Win98. Zodra ik setup draai geeft 'ie aan dat er beschadigde bestanden/clusters zijn op c:

Ik denk inmiddels GVD
Nou dat gaat ook allemaal prima prima prima. Windows 98 staat erop **zucht**. Ik download alle meuk, Novell client, video-drivers, soundkaart-drivers chipset gereutel en klaar. Windows update nog even draaien en het systeem is toppie in orde.
Toen kwam er bij het idee op om autoexec.bat **even** aan te passen met een aantal deltree-commando's zodat de temp-files e.d. telkens worden leeggegooid. Ik vind dat prompt in Windos 98 zeer bagger dus ik test het allemaal even dubbel.
Ik geef die bak dus een herstart, ik loop even naar een andere pc ... ik hoor een hoop geratel achter mij (zullen die Windows-updatebestanden wel zijn dacht ik) ... ik draai mij om ... en ik zie dat deltree bezig is met het knabbelen aan de Windows-map
[ Voor 5% gewijzigd door LauPro op 29-08-2003 21:15 ]
Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!
Verwijderd
Voor de rest voor de zomer in een db-app die we voor school moesten ontwikkelen, was iemand er heilig van overtuigd dat zn zelf geknutselde query het ging doen. De query nam ongeveer een hele geprinte bladzijde in beslag, en er was voor iedereen (behalve hem) geen touw aan vast te knopen. Hij was binnen SQL gaan rekenen optellen en aftrekken met de datum, en allemaal selects inelkaar.. het was een nachtmerrie
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it
Trotse mama van Thijs&Bas

Mijn bugs zijn structureel niet-reproduceerbaaralienfruit schreef op 30 August 2003 @ 00:01:
Niet structurele reproduceerbare bugs zijn in het algemeen altijd een nachtmerrie hoor... Vooral als je zelf nooit het problemen (natuurlijk) hebt, en de klant wel
De ergste nachtmerrie van een programmeur is wat mij betreft toch wel wat Bill Gates overkwam met het welbekende blue screen tijdens zijn presentatie van Windows 2000. Gelukkig keken er toen niet zoveel mensen naar die presentatie
Ze wisten zelf dat win 98 niet klaar was voor release, een crash op de voorstelling zou een uitstel van de release rechtvaardigen.
Mijn grootste blunder was trouwens een paar uur werk van een collega overschrijven, imo niet echt mijn fout, ik was de enige officiele programmeur van het project, er was geen versioning software aanwezig & hij heeft niets gezegd over een wijziging, maar goed, ik zag toch ff rood, en heb snel zijn wijzigingen ook terug doorgevoerd.
If it ain't broken it doesn't have enough features
Wij hadden op het laatst een bordje op de deur: Is al verkocht; Wordt hier gemaakt!
De monitoren werden standaard uitgezet als een verkoper op de afdeling was, want als hij ook maar een nieuw scherm zag met nieuwe functionaliteit werd het per direct verkocht...
Verwijderd

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Resultaat: van alle +/- 700 klanten de tegoeden spoorloos verdwenen, waardoor de werknemers bij elke klant quasi-laks moesten vragen of ze hun tegoed ongeveer wisten, omdat door een fout in het systeem het tegoed tijdelijk even niet te zien was

K'hoop dat je een erg vergevingsgezinde klant hebt. In principe is dit gewoon een fout van jou kant en zou dit in sommige situaties erg slecht voor je kunnen aflopen.Limhes schreef op 30 augustus 2003 @ 02:30:
Laatst bij een klant een klantentabel in een db gewijzigd; drie nieuwe velden toegevoegd die een oud veld zouden gaan vervangen. Vol goede moed de nieuwe velden aangemaakt en het oude verwijderd, zonder eerst het oude te kopieren naar een van de nieuwe
Resultaat: van alle +/- 700 klanten de tegoeden spoorloos verdwenen, waardoor de werknemers bij elke klant quasi-laks moesten vragen of ze hun tegoed ongeveer wisten, omdat door een fout in het systeem het tegoed tijdelijk even niet te zien was
Daarom pruts je eigenlijk _nooit_ in een productie database maar probeer je zo'n dingen gewoon rustig uit op een daarvoor bestemde development database.
Jups, alles klopt wat je zegt, met de opmerking dat een menselijke fout snel gemaakt is. Tuurlijk doe ik alles thuis op een pc met dezelfde configuratie, maar als je vervolgens één stap vergeet te maken in de echte db, kun je moeilijk terug.Apache schreef op 30 August 2003 @ 02:42:
K'hoop dat je een erg vergevingsgezinde klant hebt. In principe is dit gewoon een fout van jou kant en zou dit in sommige situaties erg slecht voor je kunnen aflopen.
Daarom pruts je eigenlijk _nooit_ in een productie database maar probeer je zo'n dingen gewoon rustig uit op een daarvoor bestemde development database.
Voordeel is dat ik erna een stuk voorzichtiger ben geworden met DELETE queries.
Snel HEEL erg met CVS geklooid om een versie te vinden (het was een ZOOI, ik zweer het, die versies enzo) die nog werkte, en na dat kwartier hadden we 4 (!!) versies draaien op 4 pc's, waarbij bij iedere versie iets WEL werkte, en zelfs dat was knap waardeloos.
Oftewel: ARGH!
* Cyphax moet het wel van het hart dat met 8 man, waarvan er 2 of 3 met Delphi overweg kunnen, werken aan 1 applicatie GEEN lolletje is. Hence the result.
Saved by the buoyancy of citrus
Klopt, k'merkte zelf dat ik lakser werd als ik het al een keertje had gedaan, daarom maak ik nu een nette checklist terwijl ik iets voor de eerste keer uitvoer, kan je makkelijk een check zetten als de stap klaar is en is de kans iig een stuk kleinerLimhes schreef op 30 augustus 2003 @ 10:51:
[...]
Jups, alles klopt wat je zegt, met de opmerking dat een menselijke fout snel gemaakt is. Tuurlijk doe ik alles thuis op een pc met dezelfde configuratie, maar als je vervolgens één stap vergeet te maken in de echte db, kun je moeilijk terug.
Voordeel is dat ik erna een stuk voorzichtiger ben geworden met DELETE queries.
Zo bekend dat mensen niet eens meer weten dat het bij Windows 98 wastomatoman schreef op 30 augustus 2003 @ 00:11:
welbekende blue screen tijdens zijn presentatie van Windows 2000.

*kuch* *kuch*curry684 schreef op 30 augustus 2003 @ 13:28:
[...]
Zo bekend dat mensen niet eens meer weten dat het bij Windows 98 was![]()
WINDOWS 98
*kuch* *kuch*
http://www.murdomedia.net/media/comdex.mov

Zo bekend hé...
WAAT?
Snel van alles editten hé?

Er stond echt 95
[13:47:01] <Curry> Mithrandir: ik ontken alles
[ Voor 20% gewijzigd door Mithrandir op 30-08-2003 13:51 ]
Ohhh NEEEE !dominic schreef op 06 June 2002 @ 22:41:
[...]
amen
Óf het programma afmaken dat je voorganger niet voltooid heeft..
Sommige dingen zijn erg (for while loopje zonder end, oeps sorry), een shell script met die ene tikfout die niet de dir maar vanaf root (/) de boel wist (jaja ik weet t).
Maar inderdaad een project afmaken van je voorganger, slecht gedocumenteerd, nauwelijks begrijpbare code vanwege idiote sprongen tussen de code blocks, slaat toch wel alles.
Uiteindelijk uit blanke frustratie op nieuw begonnen, was nog sneller ook.
Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R
Heb ik allemaal screenies van gemaakt, voor m'n collectie
Overigesn, het rotste vind ik dat VB6 na een install auto save niet ana heeft staan, daar moet je donders goed om denken!! Dat geintje heeft me al wat tijd gekost..
Software Engineering project op de TU/e?Cyphax schreef op 30 August 2003 @ 12:54:
Ah 't meest recente, einde van een project op school, Delphi applicatie, lang niet af natuurlijk maar een aantal dingen werkte wel leuk. Half uur voor de acceptatietest, 2 man werken nog aan het ding om 'm een beetje op te poetsen voor de presentatie, komt er 1 met een rood, zwetend hoofd een kwartier voor de test naar ons (de rest van de groep) even mededelen dat een vitaal onderdeel van het programma niet meer werkt. Argh!
Snel HEEL erg met CVS geklooid om een versie te vinden (het was een ZOOI, ik zweer het, die versies enzo) die nog werkte, en na dat kwartier hadden we 4 (!!) versies draaien op 4 pc's, waarbij bij iedere versie iets WEL werkte, en zelfs dat was knap waardeloos.
Oftewel: ARGH!
* Cyphax moet het wel van het hart dat met 8 man, waarvan er 2 of 3 met Delphi overweg kunnen, werken aan 1 applicatie GEEN lolletje is. Hence the result.
Wij hadden daar zelf drie en een halve AT voor nodig: tijdens de laatste echte bleek 1 man te zijn vergeten speciale karakters (met accenten etc) goed te verwerken

Of tijdens een ander project, een netwerk spelletje. We hadden een bug erin zitten dat de laatst geconnecte client events niet goed doorkreeg, en dus een andere state had dan de rest. We dachten die bug te hebben opgelost voor de presentatie, maar niet dus. Tijdens de presentatie hadden we 3 PC's om het te laten zien, 2 ervan op beamer. En natuurlijk is nou net 1 van die 2 de laatst geconnecte ipv degene die niet op de beamer zat

More than meets the eye
system specs

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Terwijl je bureaublad toch de ideale plaats is om al je code te bewaren.wasigh schreef op 09 juni 2002 @ 10:49:
Alles backuppen, je harddisk formatteren en dan merken dat je het bureaublad (waar al je code op staat) niet gebackup hebt.
+- 4 jaar terug mij overkomen, nu formatteer ik nooit meer
* curry684 heeft z'n 'Projects' directory consequent op een andere partitie/schijf staan dan z'n Windows-install, gelukkig niet door schade en schande wijs gewordenSuperRembo schreef op 31 August 2003 @ 00:13:
[...]
Terwijl je bureaublad toch de ideale plaats is om al je code te bewaren.
Dan blijft Windows tenminste vrolijk doordraaien als je projectschijf in de soep looptcurry684 schreef op 31 August 2003 @ 13:31:
[...]
* curry684 heeft z'n 'Projects' directory consequent op een andere partitie/schijf staan dan z'n Windows-install, gelukkig niet door schade en schande wijs geworden
Sinds een inbraak weet ik dat het toch beter is je backups veilig op te bergen. Wel aardig van die inbreker dat hij alleen mijn computer meenam en de backup-tapes gewoon op mijn bureau had laten liggen

Intentionally left blank
- Het spel Gazillionaire samen met een vriend gaan poorten naar de TI83+ Grafische rekenmachine, allemaal heel leuk en aardig. Eerst een ruwe poort, later steeds verder opgevijzeld. Die vriend van me ruwe ondergrond gelegd (en hij maakte de NL versie) en ik (maakte de UK versie) alles verbeteren (geheugen beter aanspreken, code proberen in te korten tot het minimum (ding heeft niet veel geheugen...). Enfin, programma bijna klaar. Laatste features en laatste ideeën erin gedaan. Werk het prog niet meer! Bedenk ik me na 3 dagen irritatie en gekloot dat dat ding nix leest wat boven de 6000 bytes grens uitkomt van een prog dat in Ti-BASIC is gecode. GVD dat 6000 bytes limietje
- Zelfde prog, door de code van die vriend worstelen om alles te vertalen en het op die manier niet luisteren naar de leraar op dat moment en dus op je flikker krijgen... (gaat dit jaar niet meer gebeuren)
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.
*schouderklopje*NDF82 schreef op 30 August 2003 @ 16:51:
Dat je MSN Messenger project bijna is afgerond en Microsoft licenties gaat vragen om het netwerk te mogen gebruiken
de reden waarom ik nooit aan mijn msn2irc tunnel begonnen ben...
Heh lolz da's inderdaad wel héél erg bad luckNDF82 schreef op 30 August 2003 @ 16:51:
Dat je MSN Messenger project bijna is afgerond en Microsoft licenties gaat vragen om het netwerk te mogen gebruiken
Ben ooit ook eens begonnen aan 'n Java MSN client.
Gelukkig ben ik nogal lui
Verwijderd
Met absoluut geen logica, dubbelle cotroles, en variable die dus gewoon echt onnodig zijn. Ai, ja... dat is mijn ergste nachtmerrie.dominic schreef op 06 June 2002 @ 22:41:
[...]
amen
Óf het programma afmaken dat je voorganger niet voltooid heeft..
Hoewel soms me eigen source (zonder comments omdat ik weer is te lui was) ook een nachtmerrie kan zijn!

Net bezig geweest met tekenen op een panel. Ik lees de waarden uit een XML file, creeer daar een object van en teken dat dan.
Sommige van die objecten zijn lijnen: begin punt en eindpunt. In de XML file dus ook sub nodes begin en end, met beide X en Y attributen.
De code voor het inlezen van die punten (merk op: de laatste 3 regels zijn gecopy-paste van de eerste 3):
1
2
3
4
5
6
| Element begin = node.getChild("begin"); beginX = begin.getAttribute("x").getIntValue(); beginY = begin.getAttribute("y").getIntValue(); Element end = node.getChild("end"); endX = begin.getAttribute("x").getIntValue(); endY = begin.getAttribute("y").getIntValue(); |

More than meets the eye
system specs
modbreak: mag ik je er op wijzen dat dit hier de Huiskamer niet is, en dat HK-replies zoals deze hier niet geapprecieerd worden.
[ Voor 98% gewijzigd door whoami op 23-09-2003 19:16 ]
Verwijderd
AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH Dat had me zoveel stress gescheeldVerwijderd schreef op 06 June 2002 @ 23:20:
Soort van ctrl-break maar dan effectiever. Killed direct je programma en gaat weer terug naar de ontwikkelomgeving. Het maakt niet uit of ie in een eindeloze loop zit.

Verwijderd
Een groot project opzetten met drie andere mensen. Initieel als afstudeer project informatica op universiteit, met als doel het daarna als open source verder te ontwikkelen. Alle designs doorgesproken en taken verdeeld, beginnen met coden. Na een half jaar blijkt 1 persoon eigenlijk te weinig verstand te hebben van coden (ging om een interpreter voor een dataflow language) en stopt er dus mee. Omdat de interpreter toch wel essentieel is neem ik dat maar over (mijn eigenlijke taak was een scheduler).
De taak van de derde persoon was om voor de dataflow taal een grafische editor te maken. (Allen die wel eens met grafen hebben gewerkt bij wiskunde-vakken weten dat je in een textuele graaf beschrijving weinig 'ziet').
Effin, nieuwe plannen gemaakt, 2 wekelijkse meetings en weer een half jaar verder met coden. Tijdens de meetings blijkt al dat er bij de ander weinig motivatie is, maar vele beloftes (ik heb al een lap code, maar nog niet demonstratie waardig enz) doen mij toch in hem blijven geloven.
Tegen het einde van mijn afstudeer periode geeft die ander toch maar op... hij vindt het niet leuk meer. Daar zit je dan met een geheel van 32.000 regels, dat wel perfect werkt, maar eigenlijk nutteloos is zonder de andere onderdelen.
Moraal: ergste nachtmerrie; afhankelijk zijn van anderen in een (groot) project die dan 1 voor 1 het laten afweten terwijl jij er 1000-den uren in stopt.
Verwijderd
2) Multithreaded C code waarin veel wordt ge-malloc()ed. Is door de jaren heen onderhouden door verschillende collegas met verschillende niveaus van Software Engineering....Mijn antwoord: Dat wordt overwerken (voor mij dan

Of per ongeluk je ubb parser over je template parser saven

The NS has launched a new space transportation service, using German trains which were upgraded into spaceships.
Aspirant Got Pappa Lid | De toekomst is niet meer wat het geweest is...
Verwijderd
Verwijderd
Verwijderd schreef op 24 September 2003 @ 16:46:
Doe dan op zijn minst alsof je moet zoeken!
Daarom roep ik bij problemen die je maar niet ziet, tegenwoordig sneller een collega (en vice versa) erbij. Meestal heb je zelf je al helemaal blind gestaard namelijk en een collega kijkt dan met een "vers oog".
Verwijderd
Of nog erger, klant die zelf niet weet wat ie nou precies wil. Die denkt dat programmeren kan aan de hand van vage specificaties en absoluut geen benul heeft van hoe exact sommige dingen moeten vaststaan.een klant die elke keer dat je klaar denkt te zijn met een nieuwe waslijst aan features komt
Of die heel verbaasd kijken als je even de source door scrolled: "tjezus... heb je dat allemaal met de hand ingetikt? Kan dat echt niet makkelijker?"
Verwijderd
En op de zaak vrolijk doorgaan met de versie daar. Zodat je 2 versies hebt
die allebij half af zijn, maar met verschil in de componenten
open source en EU patentwetgeving
Hoewel offtopic: ik heb heel erg hard de neiging om nu ontslag te nemen en putjesschepper te worden ofzo. Werken bij een groot concern lijkt me waardeloos, en de kleintjes zullen 't hierdoor niet makkelijker krijgen. Nog wat te doen op mars?Wekkel schreef op 24 September 2003 @ 17:37:
Volgens mij hebben jullie er een nachtmerrie bij, ditmaal een echte
open source en EU patentwetgeving
Is inmiddels al dik een jaar geleden, maar daar baal ik nu nog van.
[ Voor 11% gewijzigd door -DarkShadow- op 24-09-2003 19:00 ]
Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop
Dan een bug vinden die een access violation oplevert, maar alleen bij grote fields/rows.
Daardoor heeft de ontwikkeling van mijn forum (versie 2) maanden zoniet een jaar vertraging opgelopen (omdat die copy-constructor toch wel nodig was).
[ Voor 6% gewijzigd door Olaf van der Spek op 24-09-2003 18:53 ]

Programma werkte perfect. Ongeveer een half uur. Daarna knalde hij eruit.
Paar dagen gezocht naar de fout. Wat blijkt:
We hadden een thread geschreven met een While not Stop loop erin.
Binnen deze loop hadden we een for int i =0 to MAX_LINE geschreven.

Bij elke while iteratie werd nu een nieuwe int gecreeerd totdat de stack vol zat.
Dom, Dom, Dom.

Snel GoT opgezocht, op zoek naar een data recovery of undelete programma. Ik vond alleen niet gratis versies, dus dan maar een trial gedowned. Ik kon perfect de files inlezen, maar niet retrieven. Dus nog een uur bezig geweest alles opnieuw in te typen.
Moraal van het verhaal: gebruik in Ant geen gelijke source- en destionation paden.
More than meets the eye
system specs
Verwijderd
Zwaai zwaai naar me werk
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Word de PDC niet gebackupt? Met een week/maand backup?Verwijderd schreef op 06 October 2003 @ 13:53:
PC perongeluk uitgezet bij het syncen met de PDC. En toevallig stond daar 4 maanden werk op (in me profiel) ... Wel de referentie gemaakt, maar niet de data.
Zwaai zwaai naar me werk
Mijn nachtmerrie blijft:
Lekker aan het programmeren zijn voor een andere afdeling. Komt de manager langs, en die is dan vanmening dat het toch anders moet. Terwijl je daarvoor dagen zoniet weken in vergadering met Project Management bent geweest. Zodat je bijna weer van scratch kan beginnen.
Er is niks zo erg als je eigen "mooie" code moeten weg gooien om dat iemand het niet helemaal eens met het uiteindelijke ontwerp. Sindsdien laten we alle Functionele specificaties ondertekenen door de manager. Helemaal voor interne projecten.
Programmer - an organism that turns coffee into software.
De klant is de interne projectorganisatie op 't werk, van de directie krijg ik de opdracht om een prognosesysteem te bouwen om de projectplanning ook op financieel niveau te kunnen volgen en overzichten te kunnen uitdraaien.
Het systeem moest interfacen met ons administratief pakket op de Unixserver, het klantensysteem (in clipper), het onderaannemerssysteem (in clipper). Goed...verwachte projectduur: maand of 1-2 (parttime programmeur, parttime beheerder). Ergens halverwege maand 2, dik in de testfase....worden er een paar nieuwe dingen aangeschaft: nieuw relatiebeheer, nieuwe versie administratief pakket....
Natuurlijk is er van te voren niks overlegd en staat de leverancier/expert ineens voor de deur van 'ik kom het even installeren'. Ik heb niks ervan kunnen testen, geen specs gezien voor de installatie......gewoon pats-boem een totaal incompatible omgeving geinstalleerd. Het project loopt door enorm veel hercoden en uitzoeken ruim een maand uit....en dan gaat de baas dus nog zeuren dat het wel een beetje lang duurt.
heb die job dus ook redelijk vlot daarna opgezegt, aangezien er meerdere geintjes van dat niveau waren.
"Als ik dit-en-dat doe, dan krijg ik soms een foutmelding"
Siditamentis astuentis pactum.
Verwijderd
Erg komisch, maar kostte veel tijd om oude weer terug te zetten..
Het lulligste was misschien nog wel dat ik de code had geschreven, maar mijn collega het probleem ondervond
Working @ http://www.tricode.nl
Dat lijkt verdomd veel op mijn fout (met Ant). Gelukkig was ik daar zelf de dupe van, en niet een ander.Beowulf27 schreef op 06 October 2003 @ 15:24:
Ook een hele leuke. Stukje code dat aan het eind een (zelf aangemaakte) folder weggooide door middel van een deltree variant. Helaas stond de deltree opdracht buiten een try catch en kreeg het bij een fout daarbinnen ineens als folder parameter "\" mee. Wat uiteindelijk resulteerde in de opdracht deltree "d:\*.*".
Het lulligste was misschien nog wel dat ik de code had geschreven, maar mijn collega het probleem ondervondSorry!
More than meets the eye
system specs
Mjah.... als je dat 'gelukkig' noemt...IceManX schreef op 06 October 2003 @ 15:33:
[...]
Dat lijkt verdomd veel op mijn fout (met Ant). Gelukkig was ik daar zelf de dupe van, en niet een ander.
https://fgheysels.github.io/