[ALG] Ergste nachtmerrie van een programmeur

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste
Acties:
  • 2.026 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aaargh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-10 10:28

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

Je bewaart al je sourcecode op je bureaublad :?

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wasigh
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

wasigh

wasigh.blogspot.com

Op zondag 09 juni 2002 10:53 schreef Aaargh! het volgende:
Je bewaart al je sourcecode op je bureaublad :?
bewaarde ;)

alles in mappen op het bureaublad.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterData
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-10 17:16
Op zondag 09 juni 2002 10:49 schreef wasigh het volgende:
Alles backuppen, je harddisk formatteren en dan merken dat je het bureaublad (waar al je code op staat) niet gebackup hebt.

+- 4 jaar terug mij overkomen, nu formatteer ik nooit meer ;)
Daarom gebruik ik ook een aparte machine als fileserver :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icheb
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-10 22:45
Heb er ook nog eentje voor VB...

Ik was bezig aan de laatste paar regeltjes voor een app die ik aan het maken was, komt ineens de opdracht gever naar me toe : "Hij ververst de gegevens niet", blijkt die routine net als een regeltje of 300 aan andere code niet onder XP te werken :'(
Na een week debuggen had ik alles weer goed, het draaide perfect onder XP, maar op mijn ontwikkel omgeving win 98se (op dat moment) werkte het niet meer :( |:(

Het probleem ervan : een if vergeten, wat gebeurde er : hij paste het register aan zoals ik het had ingesteld bij XP, ontwikkelomgeving verziekt voor een paar dagen |:(

-

Ook nog een MySQL query testen met DELETE op een testdatabase waar geen backup van was die blijkbaar met veel moeite was gecopied uit een Apple omgeving...
Ben ik 2 dagen aan bezig geweest te herstellen omdat die testdatabase de normale db bleek te zijn...
de opdrachtgever had een testdb en een gewone db voor me, maar die EI*EL had ze omgedraaid |:(

sebsoft.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yohost!
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:30
Ik maak nooit fouten. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeHoog
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-09-2024
Op zondag 09 juni 2002 11:23 schreef Icheb het volgende:

... blijkt die routine net als een regeltje of 300 aan andere code niet onder XP te werken :'(
Na een week debuggen had ik alles weer goed, het draaide perfect onder XP, maar op mijn ontwikkel omgeving win 98se (op dat moment) werkte het niet meer :( |:(
Een wijze les: zorg ervoor dat ontwikkel-, test- en productieomgeving altijd gelijk zijn aan elkaar :+.

Ik heb hetzelfde gehad bij een klant. Applicatie in Access (:r) werkte perfect op mijn werkstation. Bij gebruikers crashte hij telkens op een bepaald punt. Bleek net een wat andere inrichting van het werkstation te zijn (lang leve de DLL-hell).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe vaak ik wel niet een source kwijt ben geraakt weet ik niet maar kan je wel zeggen dat het mij vaak is overkomen, maar op zich boeide me dat meestal niet omdat ik het dan overnieuw kon schrijven en zo steeds beter leerde programmeren, maar in het begin der computertijden (van moi) heb ik wel eens erg gebaald als ik een hdd crash had enzo, de 1e hdd crash heeft me 1e pc trouwens niet overleefd... de rest wel O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-10 12:35

Tomatoman

Fulltime prutser

Op mijn werk heb ik een Access-applicatie ontwikkeld die analyses genereert op basis van het bestelgedrag van de totale onderneming. Laatst kwam er een collega naar mij toe met zo'n analyse onder haar arm, die ze net bij een manager had gepresenteerd. Die man vond het bestelbedrag bij een Belgische leverancier wel wat aan de hoge kant: 400 miljoen euro in een jaar tijd. Tja, toen was zij ook gaan twijfelen en sloeg ze een redelijk modderfiguur met mijn rapport.

Bleek dat ik de omrekening naar euro's de verkeerde kant op had geprogrammeerd - vermenigvuldigen in plaats van delen. In werkelijkheid was er maar voor een miljoen euro bij die leverancier besteld :X. Het omrekenfoutje was me nog niet eerder opgevallen, omdat er voor een paar miljard euro aan bestellingen in de database staat. Gelukkig zijn er weinig leveranciers die facturen in Italiaanse lires sturen :)

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwistnix
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:53
De ergste nachtmerrie van een programmeur?
ZONLICHT! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaliXL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-10 15:48
1. Code van een ander zonder tab-indents uitspitten/uitbreiden?
2. Met de hete adem van je baas in je nek een kritiek systeem moeten schrijven binnen plusminus 1,5 uur terwijl je zowat op je toetsenbord in slaap valt? :Z (in mijn geval was dat dus zo met een speciale webpage voor domein-reserveringen)...
3. De volgende dag op je donder krijgen van je baas omdat je je proggie niet goed getest hebt, en er nog een kleine bug was? (was ik ff pissed! :( )

Nou ja, het leven kan erger....

Genoeg is meer dan veel, en tart den overvloed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2023 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

In een taal zonder strong type checking moeten programmeren...ik noem php hehe :P

Een deadline om 12 uur hebben, en er om 10 uur achter komen dat het "ineens" niet meer werkt. Al mn code overhoop gegooid, bleek het dat er gewoon een van de 36 nodes down was (hardware failure), moest ik alles weer snel terug veranderen...:'(

Eigenlijk geldt dat wel in het algemeen, een hardware failure precies op het moment dat je een stukje code hebt aangepast.

Oh en ik vergeet, een deadlock bug moeten zoeken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobzQ
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-12-2020

RobzQ

greedy as a pig

's nachts, onder de douche of op de plee een briljante oplossing bedenken maar hem vergeten voordat je de kans ziet het op te schrijven. |:(

..so be wary of any man who keeps a pig farm..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Als je met een omgeving werkt, die ook een delete in de project tree heeft en ze dan niet in de trashcan plaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb wel is weken lopen zwoegen en honderden regels code opnieuw geschreven op een probleem waarna ik erachter kwam dat ik een } gebruikte ipv een ) (dis al aantal jaartjes geleden toen je nog geen errormeldingen met regelnummers terug kreeg enzo... bovendien was in dat lettertype de } echt bijna hetzelfde als de )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• solomo
  • Niet online

solomo

.....huh?

[VB]
Ik had een lus en was vergeten de waarde die aangeeft of er al gestopt moet worden op te hogen waardoor de lus dus oneindig was (bijna dan). Ook was ik vergeten de code op te slaan.

wat de lus deed? nouw iets in een bestandje schrijfen.
resultaat een computer die niet reageerde, met een HD die tot aan de nok toe gevuld was behalve met de code want die was ik vergeten op te slaan :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NetForce1
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:29

NetForce1

(inspiratie == 0) -> true

Op zondag 09 juni 2002 11:27 schreef Yohost! het volgende:
Ik maak nooit fouten. :D
"Wie nooit fouten maakt, maakt meestal niets" :+

De wereld ligt aan je voeten. Je moet alleen diep genoeg willen bukken...
"Wie geen fouten maakt maakt meestal niets!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Laatst online: 07-10 21:04

EXX

EXtended eXchange

Een assembly-instructie gebruiken waarvan je denkt dat ie bestaat en die vervolgens door de cross-assembler gepikt wordt en omgezet wordt in een of andere obscure hexcode.
Fijn: 0 assembly errors....

En maar zoeken in je programma naar de fout. Gelukkig zijn er dan emulators die dan "illegal opcode" spuien.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolzero
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-07-2022
mijn ergste nachtmerrie:
- visual basic
- klanten die om de haverklap specs wijzigen
- code van iemand anders doorspitten/aanpassen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastWallie
  • Laatst online: 25-11-2024
Op donderdag 06 juni 2002 22:39 schreef ItSnows het volgende:
Ergste nachtmerrie van een programmeur?
De code doorspitten van een collega :X
Ken er nog een : DOCUMENTATIE #@%^%#&&

http://www.jawal.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterData
Op maandag 10 juni 2002 13:13 schreef NaliXL het volgende:
1. Code van een ander zonder tab-indents uitspitten/uitbreiden?
Code beautifier doet wonderen :)
2. Met de hete adem van je baas in je nek een kritiek systeem moeten schrijven binnen plusminus 1,5 uur terwijl je zowat op je toetsenbord in slaap valt? :Z (in mijn geval was dat dus zo met een speciale webpage voor domein-reserveringen)...
Andere baan/baas zoeken :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetepV
  • Laatst online: 13-10 12:08

RetepV

ALLES valt te repareren

De ergste blunder die ik ooit gemaakt heb:

Op een Unix systeem intikken 'rm -rf * .o' om alle object-files weg te gooien om een volledige rebuild van het project te kunnen doen (ouderwets commandline bla met make-files).

Let op de spatie tussen de '*' en de '.o'.

Het systeem antwoordde na een paar seconden '.o: file not found'.

:'( :'( :'( :'(

Gelukkig nog een backup van de dag ervoor, maar wel een hele dag proggen naar de klote.

edit:

Het ergste waren nog mijn collega's.... waarvan zeker de helft het ook ooit een keer had gedaan :) :)

Macbook Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danneman
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Danneman

www.anoniemsms.nl

Op donderdag 06 juni 2002 22:33 schreef LauPro het volgende:
Kortom, wat hebben jullie voor een blunders gemaakt bij/onder het programmeren?
10.000 mensen ongevraagd een mailtje sturen met daarin hun naam + wachtwoord...;(

[[ the key to all my answers, are her eyes ]]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:39

Robtimus

me Robtimus no like you

Deze week 2x nog wel de volgende blunder gemaakt, waarbij list van type java.util.List is:
Java:
1
2
3
4
5
for (int i = 0; i < list.size(); i++)
{
    // doe iets
    list.remove(i);
}
En ik me maar afvragen waarom de helft van de List niet werd verwijderd... |:(

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ergste nachtmerrie van programmeur is stageplek krijgen, waar de grootste je allerlei shit van een ander kan aanpassen, zonder dat er functies, logica of zelfs fatsoenlijk stylesheet wordt gebruikt, met allerlei brakke html en php die zo onlogisch is als de pest..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:22
Dat de koffie op is .....

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow
  • Laatst online: 17-10 21:25

killercow

eth0

Een mooi ingewikkeld stuk php+dhtml opslaan en dan later de dir niet meer kunnen vinden omda tj maxtor disk een probleem heeft met z'n buffers en dus de fat tables verkloot heeft, uiteraard heb je dat dan niet door en verkloot je hem nog erger door het een en ander aan tpm files te generaten en dus ook de echte file overchreven te hebben.

Was een probleempje met windows2000 + snellere machine dan 700mhz, en maxtor disks.

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickN
  • Laatst online: 14-06 10:52
IceManX schreef op 29 August 2003 @ 13:59:
Deze week 2x nog wel de volgende blunder gemaakt, waarbij list van type java.util.List is:
Java:
1
2
3
4
5
for (int i = 0; i < list.size(); i++)
{
    // doe iets
    list.remove(i);
}
En ik me maar afvragen waarom de helft van de List niet werd verwijderd... |:(
Lol, zoiets zou ik ook zonder problemen opschrijven.

Maar mijn grootste nachtmerrie is toch wel aan andermans code moeten sleutelen

He who knows only his own side of the case knows little of that.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nachtmerrie...

familie / vrienden / bekenden die (omdat je programmeur bent) vragen of je hun computer kan fixen want 'daar studeer je toch voor?' 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• py.mosjuh
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-10-2022

py.mosjuh

fikkert.net

ik heb een keer automagisch op een woning gezocht in enschede (wie het eerst zich aanmeldde bij www.woonpartner.nl voor die woning had 1e keus). had interval waarop script de pagina controleerde iets te rap, provider boos: hele bedrijf gebanned van internet voor een paar uur.. :+

Kites rise highest against the wind - not with it (Winston Churcill)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In mijn beginperiode werkte ik nog met mssql.
Mijn collega zat bij een klant, en vroeg me een create-database scriptje te maken vanaf de testomgeving, zodat de ontbrekende tabellen in de productieomgeving automatisch werden bijgemaakt.
Met mijn oneidige ervaring startte ik de wizard en maakte als een dwaze lemming (next,nextnext) het script. En er niet bij stil staan dat er dan standaard een Drop-table statement wordt ingevoegd.
Mijn collega voerde het script uit zonder het na te kijken...
Oja... en de klant had voor het gemak nog nooit een backup gemaakt.....

Das ongeveer de ergste blunder.

Verder ooit nog een keer tijdens een cursus unix een rm-r uitgevoerd om mijn werkdirectory te verwijderen. Gelukkig was dit maar een studeer-omgeving.

|:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had geen zin om alle pagina's door te lezen om te kijken of dit probleem al aangekaart was, maar het volgende heeft mij wel eens flink gestoord:

Moest een aanpassing doen aan een website, en deed dit 'even snel' in WSFTP (deze verbreekt de verbinding met de server indien er een x aantal sec. niets gebeurd). En ik lekker programmeren totdat ik tegen een probleem aan liep.. ik half uur zoet met probleem oplossen en uiteindelijk dacht ik het klaar te hebben, dus ik druk op sluiten (gebruik altijd Notepad).
Dan vraagt windows of je het bestand op wilt slaan. JA natuurlijk. Dus k op ja drukken, bestand wordt gesloten, geeft WSFTP doodleuk aan dat er geen verbinding meer is en dat hij het bestand niet kan overschrijven...

Tja, dan ben je voor Jan L*l bezig geweest! Was niet een heel project, maar toch zeker wel een zeer groot stuk code en das nie leuk he...

Dusch.

/me bedenkt zich net opeens dat hij ook nog wel eens in de cache-files van Windows had kunnen kijken, maar ja dat is wat te laat na een jaar ... (-:

Het was toendertijd in ieder geval kut... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigtree
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08 17:16
Deze dan; heb je een briljante post gemaakt voor iemands oplossing in /14, wil je opslaan en dan krijg je een timeout. Weg tekst.

Tegenwoordig doe ik altijd een Ctrl-a-Ctrl-c voordat ik op 'Verstuur bericht' druk. ;)

(bovenstaande geldt ook voor de query-inklopper van phpMyAdmin)

Lekker woordenboek, als je niet eens weet dat vandalen met een 'n' is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lancer
  • Laatst online: 14:51

Lancer

What the......

De grootste nachtmerrie is van 10 jaar geleden. Ik probeerde in Borland Pascal een aantal routines te maken om het virdeo geheugen rechtstreeks te addresseren. Dit door gebruik te maken van pointers.

Echter door een typefout in het geheugen adres wees de pointer naar de eerste blokken van de disk i.p.v. het videomem. De eerste save na het runnen van de code, die aan het einde een dispose (inhoud van het geheugenblok wegpl**ren) van de pointers had leverde een "INSERT DISK WITH COMMAND.COM" op.

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baron
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-08 10:33
Ik heb een programma moeten overnemen waarvan de broncode vol bugs zat.
De code is met veeel copy/pastes aan elkaar gezet.
De code bevatte een hoop memory leaks.

De code is zo onoverzichtelijk dat zelfs nu nog delen code zijn waar ik niet durf aankomen.

Heel leuk als je zoiets in je strot krijgt geduwd. Het liefst van al zou ik alles willen herschrijven, maar daar is natuurlijk geen geld/tijd voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een functie gemaakt die recursief files uit een map en zijn onderliggende mappen moest deleten. Ik execute hem alleen per ongeluk in zijn root :X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Baron schreef op 29 augustus 2003 @ 16:38:
...Het liefst van al zou ik alles willen herschrijven...
/me heeft dat altijd als hij iemand anders zijn code ziet!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2003 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:36

alienfruit

the alien you never expected

als stagaire code beheren van een programmeur van de stageplek (dat is pas hell :p), om vervolgens te zien dat zijn code wel 2-4x sneller kon als hij een betere algoritme zou gebruiken :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Laatst online: 17:08

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Van de week:

Ik moest even een systeempje installeren met Windows 98 voor een school. Nou dat was al een gekut want scandisk wordt natuurlijk nooit volledig gedraaid. Nouja gooi er maar even een volledige format c: tegenaan en de d-partitie krijgt een snelformat omdat daar normaliter geen leerlingen aan zitten.

Ik kopieër de Windows 98-setup-bestanden naar de map D:\Install\Win98. Zodra ik setup draai geeft 'ie aan dat er beschadigde bestanden/clusters zijn op c: 8)7. Lama scannen dacht ik, op de d-partitie was het nog veel erger, allemaal die fouten gefixed etc etc. Ik weer die d-partitie volledig formatteren en zet die bestanden er weer vanaf cd er opnieuw op. Ik start setup op en gaat 'ie weer zeuren dat er beschadigde bestanden zijn. Ik laat dat fixen en wil verder gaan. Natuurlijk moet je dan setup weer opnieuw opstarten. Nou wat blijkt, is die hele FAT van de d-patitie naar de klote :r, alle files op d zijn verkracht :(.

Ik denk inmiddels GVD :(, format weer die d:, gooi er ook nog is chkdsk tegenaan en begin me inmiddels af te vragen of die schijf niet stuk is en wat die leerlingen allemaal wel niet doen. Het gaat dus weer allemaal prima prima prima. Ik zet de bestanden van de cd weer op d, ik neem nu geen risico en start setup op met /is zodat hij scandisk overslaat.

Nou dat gaat ook allemaal prima prima prima. Windows 98 staat erop **zucht**. Ik download alle meuk, Novell client, video-drivers, soundkaart-drivers chipset gereutel en klaar. Windows update nog even draaien en het systeem is toppie in orde.

Toen kwam er bij het idee op om autoexec.bat **even** aan te passen met een aantal deltree-commando's zodat de temp-files e.d. telkens worden leeggegooid. Ik vind dat prompt in Windos 98 zeer bagger dus ik test het allemaal even dubbel.

Ik geef die bak dus een herstart, ik loop even naar een andere pc ... ik hoor een hoop geratel achter mij (zullen die Windows-updatebestanden wel zijn dacht ik) ... ik draai mij om ... en ik zie dat deltree bezig is met het knabbelen aan de Windows-map :( :( :( :( :'(.

[ Voor 5% gewijzigd door LauPro op 29-08-2003 21:15 ]

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In produktie, op een server met 50+ domeinen, te maken krijgen met een foutje in programmacode van een webapp, die als doel had om recursief directories te verwijderen door dieper in de structuur te gaan.... hij ging alleen de verkeerde kant op....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suffie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-10 17:36
de ergste nachtmerrie was toch wel een nullpointer exception in een prog van 100.000 regels code Java een paar jaar geleden :|

Voor de rest voor de zomer in een db-app die we voor school moesten ontwikkelen, was iemand er heilig van overtuigd dat zn zelf geknutselde query het ging doen. De query nam ongeveer een hele geprinte bladzijde in beslag, en er was voor iedereen (behalve hem) geen touw aan vast te knopen. Hij was binnen SQL gaan rekenen optellen en aftrekken met de datum, en allemaal selects inelkaar.. het was een nachtmerrie

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it
Trotse mama van Thijs&Bas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• py.mosjuh

py.mosjuh

fikkert.net

Java geeft netjes aan welke regel die nullpointer staat dus dat is geen ergste nachtmerrie :? |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

Sja ik kan maar van 1 ding nachtmerries krijgen, en dat zijn niet structureel reproduceerbare deadlocks in dynamische applicaties met continue 50-250 continue lockende threads in de lucht :)

Professionele website nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:36

alienfruit

the alien you never expected

Niet structurele reproduceerbare bugs zijn in het algemeen altijd een nachtmerrie hoor... Vooral als je zelf nooit het problemen (natuurlijk ;) ) hebt, en de klant wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delphi32
  • Laatst online: 19-10 23:45

Delphi32

Heading for the gates of Eden

De behulpzame collega die je vlak voor de deadline wel even komt helpen met je code, en bij hoog en bij laag beweert dat dat ene statement daar toch echt niet hoeft te staan. Uiteindelijk toegeven en het regeltje weghalen. En ja hoor, 5 minuten na de release ontdekt iemand een bug die alleen verholpen kan worden door dat ene regeltje weer terug te zetten :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

alienfruit schreef op 30 August 2003 @ 00:01:
Niet structurele reproduceerbare bugs zijn in het algemeen altijd een nachtmerrie hoor... Vooral als je zelf nooit het problemen (natuurlijk ;) ) hebt, en de klant wel :)
Mijn bugs zijn structureel niet-reproduceerbaar :)

De ergste nachtmerrie van een programmeur is wat mij betreft toch wel wat Bill Gates overkwam met het welbekende blue screen tijdens zijn presentatie van Windows 2000. Gelukkig keken er toen niet zoveel mensen naar die presentatie :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache
  • Laatst online: 13:41

Apache

amateur software devver

Volgens mij was dat win 98 en dat ding opgezet spel. Gebeurde bij het inpluggen van een USB scanner, alsof ze daarvoor niet 2000x die usb scanner getest hebben op die configuratie dan weet ik het ook niet meer.

Ze wisten zelf dat win 98 niet klaar was voor release, een crash op de voorstelling zou een uitstel van de release rechtvaardigen.

Mijn grootste blunder was trouwens een paar uur werk van een collega overschrijven, imo niet echt mijn fout, ik was de enige officiele programmeur van het project, er was geen versioning software aanwezig & hij heeft niets gezegd over een wijziging, maar goed, ik zag toch ff rood, en heb snel zijn wijzigingen ook terug doorgevoerd.

If it ain't broken it doesn't have enough features

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranq
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 16-10-2024
Verkopers....verkopers...en ow ja verkopers....

Wij hadden op het laatst een bordje op de deur: Is al verkocht; Wordt hier gemaakt!

De monitoren werden standaard uitgezet als een verkoper op de afdeling was, want als hij ook maar een nieuw scherm zag met nieuwe functionaliteit werd het per direct verkocht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stukje programmeren, uurtje bezig, (was nog jong en onervaren en sloeg niet op)en m'n moeder gaat ff een lamp-fitting vervangen, en gooit ff alle stroom van het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Laatst online: 16:58

pietje63

RTFM

een stuk code eruit knippen/halen bij het debuggen, en dan over het orgineel heen saven en dan nog iets anders kopieëren zodat je het geknipte stuk kwijt bent 8)7

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

ergste nachtmerrie lijkt me een semantisch bugje in een progsel van 1000+ regels en 10+ objecten en je bent 1 nacht verwijderd van de deadline....

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limhes
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-10 19:33
Laatst bij een klant een klantentabel in een db gewijzigd; drie nieuwe velden toegevoegd die een oud veld zouden gaan vervangen. Vol goede moed de nieuwe velden aangemaakt en het oude verwijderd, zonder eerst het oude te kopieren naar een van de nieuwe |:(

Resultaat: van alle +/- 700 klanten de tegoeden spoorloos verdwenen, waardoor de werknemers bij elke klant quasi-laks moesten vragen of ze hun tegoed ongeveer wisten, omdat door een fout in het systeem het tegoed tijdelijk even niet te zien was O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache

Apache

amateur software devver

Limhes schreef op 30 augustus 2003 @ 02:30:
Laatst bij een klant een klantentabel in een db gewijzigd; drie nieuwe velden toegevoegd die een oud veld zouden gaan vervangen. Vol goede moed de nieuwe velden aangemaakt en het oude verwijderd, zonder eerst het oude te kopieren naar een van de nieuwe |:(

Resultaat: van alle +/- 700 klanten de tegoeden spoorloos verdwenen, waardoor de werknemers bij elke klant quasi-laks moesten vragen of ze hun tegoed ongeveer wisten, omdat door een fout in het systeem het tegoed tijdelijk even niet te zien was O-)
K'hoop dat je een erg vergevingsgezinde klant hebt. In principe is dit gewoon een fout van jou kant en zou dit in sommige situaties erg slecht voor je kunnen aflopen.

Daarom pruts je eigenlijk _nooit_ in een productie database maar probeer je zo'n dingen gewoon rustig uit op een daarvoor bestemde development database.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limhes
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-10 19:33
Apache schreef op 30 August 2003 @ 02:42:
K'hoop dat je een erg vergevingsgezinde klant hebt. In principe is dit gewoon een fout van jou kant en zou dit in sommige situaties erg slecht voor je kunnen aflopen.

Daarom pruts je eigenlijk _nooit_ in een productie database maar probeer je zo'n dingen gewoon rustig uit op een daarvoor bestemde development database.
Jups, alles klopt wat je zegt, met de opmerking dat een menselijke fout snel gemaakt is. Tuurlijk doe ik alles thuis op een pc met dezelfde configuratie, maar als je vervolgens één stap vergeet te maken in de echte db, kun je moeilijk terug.

Voordeel is dat ik erna een stuk voorzichtiger ben geworden met DELETE queries.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Laatst online: 16:43

Cyphax

Moderator LNX
Ah 't meest recente, einde van een project op school, Delphi applicatie, lang niet af natuurlijk maar een aantal dingen werkte wel leuk. Half uur voor de acceptatietest, 2 man werken nog aan het ding om 'm een beetje op te poetsen voor de presentatie, komt er 1 met een rood, zwetend hoofd een kwartier voor de test naar ons (de rest van de groep) even mededelen dat een vitaal onderdeel van het programma niet meer werkt. Argh!
Snel HEEL erg met CVS geklooid om een versie te vinden (het was een ZOOI, ik zweer het, die versies enzo) die nog werkte, en na dat kwartier hadden we 4 (!!) versies draaien op 4 pc's, waarbij bij iedere versie iets WEL werkte, en zelfs dat was knap waardeloos.
Oftewel: ARGH!
* Cyphax moet het wel van het hart dat met 8 man, waarvan er 2 of 3 met Delphi overweg kunnen, werken aan 1 applicatie GEEN lolletje is. Hence the result.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache

Apache

amateur software devver

Limhes schreef op 30 augustus 2003 @ 10:51:
[...]

Jups, alles klopt wat je zegt, met de opmerking dat een menselijke fout snel gemaakt is. Tuurlijk doe ik alles thuis op een pc met dezelfde configuratie, maar als je vervolgens één stap vergeet te maken in de echte db, kun je moeilijk terug.

Voordeel is dat ik erna een stuk voorzichtiger ben geworden met DELETE queries.
Klopt, k'merkte zelf dat ik lakser werd als ik het al een keertje had gedaan, daarom maak ik nu een nette checklist terwijl ik iets voor de eerste keer uitvoer, kan je makkelijk een check zetten als de stap klaar is en is de kans iig een stuk kleiner :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

tomatoman schreef op 30 augustus 2003 @ 00:11:
welbekende blue screen tijdens zijn presentatie van Windows 2000.
Zo bekend dat mensen niet eens meer weten dat het bij Windows 98 was :X :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mithrandir
  • Laatst online: 09:50
curry684 schreef op 30 augustus 2003 @ 13:28:
[...]

Zo bekend dat mensen niet eens meer weten dat het bij Windows 98 was :X :+
*kuch* *kuch*

WINDOWS 98

*kuch* *kuch*

http://www.murdomedia.net/media/comdex.mov

:X

Zo bekend hé...

WAAT?
Snel van alles editten hé? :/

Er stond echt 95 :(
[13:47:01] <Curry> Mithrandir: ik ontken alles :P

[ Voor 20% gewijzigd door Mithrandir op 30-08-2003 13:51 ]

Verbouwing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel
  • Laatst online: 15:31

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

dominic schreef op 06 June 2002 @ 22:41:
[...]

amen

Óf het programma afmaken dat je voorganger niet voltooid heeft..
Ohhh NEEEE !

Sommige dingen zijn erg (for while loopje zonder end, oeps sorry), een shell script met die ene tikfout die niet de dir maar vanaf root (/) de boel wist (jaja ik weet t).

Maar inderdaad een project afmaken van je voorganger, slecht gedocumenteerd, nauwelijks begrijpbare code vanwege idiote sprongen tussen de code blocks, slaat toch wel alles.
Uiteindelijk uit blanke frustratie op nieuw begonnen, was nog sneller ook.

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sponge
  • Laatst online: 15-10 16:57

Sponge

Serious Game Developer

Hebben jullie ook wel eens extreem vage fouten gehad in de programmeer omgeving? :) Ik heb er verscheidene in VB, door multi threads dat een "For I = 0 to 20" ofzo, I nogal ergens anders uitkwam dan daar tussen :).. enm een "catastrophic error", en ook nog ene ofut dat er een underscore i nde naam zou zitten (niet dus)

Heb ik allemaal screenies van gemaakt, voor m'n collectie :)

Overigesn, het rotste vind ik dat VB6 na een install auto save niet ana heeft staan, daar moet je donders goed om denken!! Dat geintje heeft me al wat tijd gekost.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robtimus

Robtimus

me Robtimus no like you

Cyphax schreef op 30 August 2003 @ 12:54:
Ah 't meest recente, einde van een project op school, Delphi applicatie, lang niet af natuurlijk maar een aantal dingen werkte wel leuk. Half uur voor de acceptatietest, 2 man werken nog aan het ding om 'm een beetje op te poetsen voor de presentatie, komt er 1 met een rood, zwetend hoofd een kwartier voor de test naar ons (de rest van de groep) even mededelen dat een vitaal onderdeel van het programma niet meer werkt. Argh!
Snel HEEL erg met CVS geklooid om een versie te vinden (het was een ZOOI, ik zweer het, die versies enzo) die nog werkte, en na dat kwartier hadden we 4 (!!) versies draaien op 4 pc's, waarbij bij iedere versie iets WEL werkte, en zelfs dat was knap waardeloos.
Oftewel: ARGH!
* Cyphax moet het wel van het hart dat met 8 man, waarvan er 2 of 3 met Delphi overweg kunnen, werken aan 1 applicatie GEEN lolletje is. Hence the result.
Software Engineering project op de TU/e?
Wij hadden daar zelf drie en een halve AT voor nodig: tijdens de laatste echte bleek 1 man te zijn vergeten speciale karakters (met accenten etc) goed te verwerken |:( Gelukkig mochten we de bugfix per email opsturen, en zou het alsnog goedgekeurd worden.

Of tijdens een ander project, een netwerk spelletje. We hadden een bug erin zitten dat de laatst geconnecte client events niet goed doorkreeg, en dus een andere state had dan de rest. We dachten die bug te hebben opgelost voor de presentatie, maar niet dus. Tijdens de presentatie hadden we 3 PC's om het te laten zien, 2 ervan op beamer. En natuurlijk is nou net 1 van die 2 de laatst geconnecte ipv degene die niet op de beamer zat :X

More than meets the eye
system specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82
  • Laatst online: 17:15

NDF82

Doomed Space Marine

Dat je MSN Messenger project bijna is afgerond en Microsoft licenties gaat vragen om het netwerk te mogen gebruiken :/

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterData
Laatst nog gebeurd: voor een adviesbureau heb ik een site gemaakt waar grafieken kunnen worden gegenereerd adhv kostprijzen, als een benchmark. De data stond in een MySQL-database. Nou was er eerst een andere versie, dus de huidige versie is 2. Opdrachtgever wilde nieuwe data erin hebben, dus ik de map 'bench' kopieren in de MySQL-data dir zodat ik eventueel wat terug kan zetten. Afijn, ik kreeg die data, vrolijk set 1 importeren, bleken set 2 en 3 fout te zijn... en ik kon de backup niet terugzetten, want dat was de data van versie 1 :X uiteindelijk heeft het systeem 5 dagen niet gewerkt, omdat de opdrachtgever z'n datasets niet goed kreeg....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperRembo
  • Laatst online: 20-08 14:36
wasigh schreef op 09 juni 2002 @ 10:49:
Alles backuppen, je harddisk formatteren en dan merken dat je het bureaublad (waar al je code op staat) niet gebackup hebt.

+- 4 jaar terug mij overkomen, nu formatteer ik nooit meer ;)
Terwijl je bureaublad toch de ideale plaats is om al je code te bewaren. :D

| Toen / Nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Laatst online: 09:55
Ik maak voor migraties van databases altijd een update script. Die controleerd eerst welke backups gemaakt zijn, gebeurt automatisch iedere nacht. Daarna wordt er gekeken of er wijzigingen in de data zijn gemaakt. Als dit zo is wordt het systeem automatisch geblokkeerd, een backup gemaakt. En dan pas worden er mutaties op de db uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

SuperRembo schreef op 31 August 2003 @ 00:13:
[...]

Terwijl je bureaublad toch de ideale plaats is om al je code te bewaren. :D
* curry684 heeft z'n 'Projects' directory consequent op een andere partitie/schijf staan dan z'n Windows-install, gelukkig niet door schade en schande wijs geworden :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

curry684 schreef op 31 August 2003 @ 13:31:
[...]

* curry684 heeft z'n 'Projects' directory consequent op een andere partitie/schijf staan dan z'n Windows-install, gelukkig niet door schade en schande wijs geworden :Y)
Dan blijft Windows tenminste vrolijk doordraaien als je projectschijf in de soep loopt :).

Sinds een inbraak weet ik dat het toch beter is je backups veilig op te bergen. Wel aardig van die inbreker dat hij alleen mijn computer meenam en de backup-tapes gewoon op mijn bureau had laten liggen :X. Daardoor bleef de schade beperkt tot het verlies van 3 maanden hobbywerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

De ergste nachtmerrie van een programmeur is denk ik de aanstaande europese wetgeving op software patenten, en (hier in Nederland) stichting stichting brein ;)

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-10 22:26

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

hmm, wat hier tot veel slapeloze n88 geleid heeft:
- Het spel Gazillionaire samen met een vriend gaan poorten naar de TI83+ Grafische rekenmachine, allemaal heel leuk en aardig. Eerst een ruwe poort, later steeds verder opgevijzeld. Die vriend van me ruwe ondergrond gelegd (en hij maakte de NL versie) en ik (maakte de UK versie) alles verbeteren (geheugen beter aanspreken, code proberen in te korten tot het minimum (ding heeft niet veel geheugen...). Enfin, programma bijna klaar. Laatste features en laatste ideeën erin gedaan. Werk het prog niet meer! Bedenk ik me na 3 dagen irritatie en gekloot dat dat ding nix leest wat boven de 6000 bytes grens uitkomt van een prog dat in Ti-BASIC is gecode. GVD dat 6000 bytes limietje :(
- Zelfde prog, door de code van die vriend worstelen om alles te vertalen en het op die manier niet luisteren naar de leraar op dat moment en dus op je flikker krijgen... (gaat dit jaar niet meer gebeuren)

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteDog
  • Laatst online: 15:42

WhiteDog

met zwarte hond

NDF82 schreef op 30 August 2003 @ 16:51:
Dat je MSN Messenger project bijna is afgerond en Microsoft licenties gaat vragen om het netwerk te mogen gebruiken :/
*schouderklopje*

de reden waarom ik nooit aan mijn msn2irc tunnel begonnen ben... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterVDW
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-02-2017
NDF82 schreef op 30 August 2003 @ 16:51:
Heh lolz da's inderdaad wel héél erg bad luck :) .
Ben ooit ook eens begonnen aan 'n Java MSN client.
Gelukkig ben ik nogal lui :*) ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dominic schreef op 06 June 2002 @ 22:41:
[...]

amen

Óf het programma afmaken dat je voorganger niet voltooid heeft..
Met absoluut geen logica, dubbelle cotroles, en variable die dus gewoon echt onnodig zijn. Ai, ja... dat is mijn ergste nachtmerrie.

Hoewel soms me eigen source (zonder comments omdat ik weer is te lui was) ook een nachtmerrie kan zijn! :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robtimus

Robtimus

me Robtimus no like you

Code copy-pasten.

Net bezig geweest met tekenen op een panel. Ik lees de waarden uit een XML file, creeer daar een object van en teken dat dan.
Sommige van die objecten zijn lijnen: begin punt en eindpunt. In de XML file dus ook sub nodes begin en end, met beide X en Y attributen.
De code voor het inlezen van die punten (merk op: de laatste 3 regels zijn gecopy-paste van de eerste 3):
Java:
1
2
3
4
5
6
Element begin = node.getChild("begin");
beginX = begin.getAttribute("x").getIntValue();
beginY = begin.getAttribute("y").getIntValue();
Element end = node.getChild("end");
endX = begin.getAttribute("x").getIntValue();
endY = begin.getAttribute("y").getIntValue();
En ik me maar afvragen waarom er niks getekend wordt |:(

More than meets the eye
system specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• py.mosjuh

py.mosjuh

fikkert.net

:D
modbreak: mag ik je er op wijzen dat dit hier de Huiskamer niet is, en dat HK-replies zoals deze hier niet geapprecieerd worden.

[ Voor 98% gewijzigd door whoami op 23-09-2003 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 June 2002 @ 23:20:
Soort van ctrl-break maar dan effectiever. Killed direct je programma en gaat weer terug naar de ontwikkelomgeving. Het maakt niet uit of ie in een eindeloze loop zit.
AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH Dat had me zoveel stress gescheeld :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook heel erg leuk:

Een groot project opzetten met drie andere mensen. Initieel als afstudeer project informatica op universiteit, met als doel het daarna als open source verder te ontwikkelen. Alle designs doorgesproken en taken verdeeld, beginnen met coden. Na een half jaar blijkt 1 persoon eigenlijk te weinig verstand te hebben van coden (ging om een interpreter voor een dataflow language) en stopt er dus mee. Omdat de interpreter toch wel essentieel is neem ik dat maar over (mijn eigenlijke taak was een scheduler).

De taak van de derde persoon was om voor de dataflow taal een grafische editor te maken. (Allen die wel eens met grafen hebben gewerkt bij wiskunde-vakken weten dat je in een textuele graaf beschrijving weinig 'ziet').

Effin, nieuwe plannen gemaakt, 2 wekelijkse meetings en weer een half jaar verder met coden. Tijdens de meetings blijkt al dat er bij de ander weinig motivatie is, maar vele beloftes (ik heb al een lap code, maar nog niet demonstratie waardig enz) doen mij toch in hem blijven geloven.

Tegen het einde van mijn afstudeer periode geeft die ander toch maar op... hij vindt het niet leuk meer. Daar zit je dan met een geheel van 32.000 regels, dat wel perfect werkt, maar eigenlijk nutteloos is zonder de andere onderdelen.

Moraal: ergste nachtmerrie; afhankelijk zijn van anderen in een (groot) project die dan 1 voor 1 het laten afweten terwijl jij er 1000-den uren in stopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1) Verkoop afdeling: "Hoezo je hebt een maand nodig om het te bouwen? We hebben de klant beloofd over twee weken te leveren"...Mijn antwoord: Success met uitleggen aan de klant

2) Multithreaded C code waarin veel wordt ge-malloc()ed. Is door de jaren heen onderhouden door verschillende collegas met verschillende niveaus van Software Engineering....Mijn antwoord: Dat wordt overwerken (voor mij dan ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux
  • Laatst online: 19-10 15:30

Tux

Ergste nachtmerrie is toch wel het devven op basis van een brak systeem en dan een klant die elke keer dat je klaar denkt te zijn met een nieuwe waslijst aan features komt :/

Of per ongeluk je ubb parser over je template parser saven :X

The NS has launched a new space transportation service, using German trains which were upgraded into spaceships.

• 4of9
  • Laatst online: 13-12-2024
sourcesafe je oude code die locaal staat perongeluk over je nieuwe in Sourcesafe opgeslagen project heen gooien ... en dan recursive aan hebben gevinkt, ja op alles klikken en geen data in de version history database hebben staan... ouch...

Aspirant Got Pappa Lid | De toekomst is niet meer wat het geweest is...

Verwijderd

Mijn nachtmerrie blijft wanneer ik enkele uren naar een error zoek, en dan een collega binnen 3 seconden mijn domme typefout ziet... Doe dan op zijn minst alsof je moet zoeken!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 24 September 2003 @ 16:46:
Doe dan op zijn minst alsof je moet zoeken!
:) die moet ik onthouden.

Daarom roep ik bij problemen die je maar niet ziet, tegenwoordig sneller een collega (en vice versa) erbij. Meestal heb je zelf je al helemaal blind gestaard namelijk en een collega kijkt dan met een "vers oog".

Verwijderd

een klant die elke keer dat je klaar denkt te zijn met een nieuwe waslijst aan features komt
Of nog erger, klant die zelf niet weet wat ie nou precies wil. Die denkt dat programmeren kan aan de hand van vage specificaties en absoluut geen benul heeft van hoe exact sommige dingen moeten vaststaan.

Of die heel verbaasd kijken als je even de source door scrolled: "tjezus... heb je dat allemaal met de hand ingetikt? Kan dat echt niet makkelijker?"

Verwijderd

Thuis tot laat code zitten te kloppen en dit 's ochtends vergeten.
En op de zaak vrolijk doorgaan met de versie daar. Zodat je 2 versies hebt
die allebij half af zijn, maar met verschil in de componenten :(

• Wekkel
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Volgens mij hebben jullie er een nachtmerrie bij, ditmaal een echte :(

open source en EU patentwetgeving

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Wekkel schreef op 24 September 2003 @ 17:37:
Volgens mij hebben jullie er een nachtmerrie bij, ditmaal een echte :(

open source en EU patentwetgeving
Hoewel offtopic: ik heb heel erg hard de neiging om nu ontslag te nemen en putjesschepper te worden ofzo. Werken bij een groot concern lijkt me waardeloos, en de kleintjes zullen 't hierdoor niet makkelijker krijgen. Nog wat te doen op mars? :(

• -DarkShadow-
  • Niet online
4 weken lang 24/7 werken aan een prachtige engine. Na 4 weken ontdek je een fout. Omdat het toch wel een erg lastige fout is probeer je deze te vinden. Na een week van gefrustreert zoeken tussen de honderden/ duizenden regels code kom je erachter dat je de bug nooit vindt zonder de engine overnieuw te programmeren.

Is inmiddels al dik een jaar geleden, maar daar baal ik nu nog van.

[ Voor 11% gewijzigd door -DarkShadow- op 24-09-2003 19:00 ]

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Een class schrijven voor het opslaan van een row van een MySQL result. Geen copy-constructor en assignment operator schrijven omdat je denkt die niet nodig te hebben. En de release versie van de MySQL client library gebruiken.
Dan een bug vinden die een access violation oplevert, maar alleen bij grote fields/rows.
Daardoor heeft de ontwikkeling van mijn forum (versie 2) maanden zoniet een jaar vertraging opgelopen (omdat die copy-constructor toch wel nodig was).

[ Voor 6% gewijzigd door Olaf van der Spek op 24-09-2003 18:53 ]

• flashin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
:p opdrachtje bijna af, nog 3 dagen.. crash :X 3 weken werk kwijt :p ik backup nu ook maar alles continu :p

• Quitter3
  • Laatst online: 02-09 11:44
Tijdens een project op school eens een hartslagmonitor geschreven.
Programma werkte perfect. Ongeveer een half uur. Daarna knalde hij eruit.
Paar dagen gezocht naar de fout. Wat blijkt:

We hadden een thread geschreven met een While not Stop loop erin.
Binnen deze loop hadden we een for int i =0 to MAX_LINE geschreven. :X
Bij elke while iteratie werd nu een nieuwe int gecreeerd totdat de stack vol zat.

Dom, Dom, Dom. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robtimus

Robtimus

me Robtimus no like you

Een programma in Java geschreven en Ant gebruiken om te builden. Normaal gebruik ik een subdir voor de class files, maar dit keer niet (dus source en classes door elkaar). Ben ik net klaar, typ ik in "ant distclean", dat dus de destdir weggooit ipv alleen de class files. Normaal gaat dat dus goed vanwege die subdir, maar nu niet: daar ging de source code |:(

Snel GoT opgezocht, op zoek naar een data recovery of undelete programma. Ik vond alleen niet gratis versies, dus dan maar een trial gedowned. Ik kon perfect de files inlezen, maar niet retrieven. Dus nog een uur bezig geweest alles opnieuw in te typen.

Moraal van het verhaal: gebruik in Ant geen gelijke source- en destionation paden.

More than meets the eye
system specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PC perongeluk uitgezet bij het syncen met de PDC. En toevallig stond daar 4 maanden werk op (in me profiel) ... Wel de referentie gemaakt, maar niet de data.
Zwaai zwaai naar me werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:33

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Daar heb je toch backups voor? Als je die niet maakt dan vraag je er imho gewoon om :)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuCarD
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

Verwijderd schreef op 06 October 2003 @ 13:53:
PC perongeluk uitgezet bij het syncen met de PDC. En toevallig stond daar 4 maanden werk op (in me profiel) ... Wel de referentie gemaakt, maar niet de data.
Zwaai zwaai naar me werk
Word de PDC niet gebackupt? Met een week/maand backup?

Mijn nachtmerrie blijft:
Lekker aan het programmeren zijn voor een andere afdeling. Komt de manager langs, en die is dan vanmening dat het toch anders moet. Terwijl je daarvoor dagen zoniet weken in vergadering met Project Management bent geweest. Zodat je bijna weer van scratch kan beginnen.

Er is niks zo erg als je eigen "mooie" code moeten weg gooien om dat iemand het niet helemaal eens met het uiteindelijke ontwerp. Sindsdien laten we alle Functionele specificaties ondertekenen door de manager. Helemaal voor interne projecten.

Programmer - an organism that turns coffee into software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Picture this:

De klant is de interne projectorganisatie op 't werk, van de directie krijg ik de opdracht om een prognosesysteem te bouwen om de projectplanning ook op financieel niveau te kunnen volgen en overzichten te kunnen uitdraaien.
Het systeem moest interfacen met ons administratief pakket op de Unixserver, het klantensysteem (in clipper), het onderaannemerssysteem (in clipper). Goed...verwachte projectduur: maand of 1-2 (parttime programmeur, parttime beheerder). Ergens halverwege maand 2, dik in de testfase....worden er een paar nieuwe dingen aangeschaft: nieuw relatiebeheer, nieuwe versie administratief pakket....
Natuurlijk is er van te voren niks overlegd en staat de leverancier/expert ineens voor de deur van 'ik kom het even installeren'. Ik heb niks ervan kunnen testen, geen specs gezien voor de installatie......gewoon pats-boem een totaal incompatible omgeving geinstalleerd. Het project loopt door enorm veel hercoden en uitzoeken ruim een maand uit....en dan gaat de baas dus nog zeuren dat het wel een beetje lang duurt.

heb die job dus ook redelijk vlot daarna opgezegt, aangezien er meerdere geintjes van dat niveau waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06 16:43

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Mijn nachtmerrie(s) zijn de talloze meldingen in ons fouten-registratie-systeem met daarin:
"Als ik dit-en-dat doe, dan krijg ik soms een foutmelding"
:'(

Siditamentis astuentis pactum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stuk code uit ander projectje kopieren en dan per ongeluk de naam van een van de tabellen niet aanpassen zodat het nieuwe programma de tabel van het oude programma aanpast.

Erg komisch, maar kostte veel tijd om oude weer terug te zetten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beowulf27
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09-2024
Ook een hele leuke. Stukje code dat aan het eind een (zelf aangemaakte) folder weggooide door middel van een deltree variant. Helaas stond de deltree opdracht buiten een try catch en kreeg het bij een fout daarbinnen ineens als folder parameter "\" mee. Wat uiteindelijk resulteerde in de opdracht deltree "d:\*.*".

Het lulligste was misschien nog wel dat ik de code had geschreven, maar mijn collega het probleem ondervond :) Sorry!

Working @ http://www.tricode.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robtimus

Robtimus

me Robtimus no like you

Beowulf27 schreef op 06 October 2003 @ 15:24:
Ook een hele leuke. Stukje code dat aan het eind een (zelf aangemaakte) folder weggooide door middel van een deltree variant. Helaas stond de deltree opdracht buiten een try catch en kreeg het bij een fout daarbinnen ineens als folder parameter "\" mee. Wat uiteindelijk resulteerde in de opdracht deltree "d:\*.*".

Het lulligste was misschien nog wel dat ik de code had geschreven, maar mijn collega het probleem ondervond :) Sorry!
Dat lijkt verdomd veel op mijn fout (met Ant). Gelukkig was ik daar zelf de dupe van, en niet een ander.

More than meets the eye
system specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-10 22:51
IceManX schreef op 06 October 2003 @ 15:33:
[...]
Dat lijkt verdomd veel op mijn fout (met Ant). Gelukkig was ik daar zelf de dupe van, en niet een ander.
Mjah.... als je dat 'gelukkig' noemt...

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

uit dos tijdperk : absolute disk read en write interrupts omgewisseld :(
Pagina: 1 2 ... 6 Laatste